HOTARARE Nr.
1421 din 18 noiembrie 2009
privind înfiintarea,
organizarea si functionarea Scolii Nationale de Sanatate Publica, Management si
Perfectionare în Domeniul Sanitar Bucuresti
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 848 din 8 decembrie 2009
In temeiul art. 108 din Constituţia României,
republicată, al art. 5 alin. (1) şi al art. 6 din Legea nr. 329/2009 privind
reorganizarea unor autorităţi şi instituţii publice, raţionalizarea
cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri şi respectarea
acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar Internaţional, precum
şi al pct. 55 din anexa nr. 1 şi, respectiv, al pct. 25 din anexa nr. 2 la
Legea nr. 329/2009,
Guvernul României adoptă
prezenta hotărâre.
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Se înfiinţează Şcoala Naţională de
Sănătate Publică, Management şi Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti,
denumită în continuare SNSPMPDSB, prin comasarea prin fuziune a Şcolii
Naţionale de Sănătate Publică şi Management Sanitar Bucureşti cu Centrul
Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, care se desfiinţează.
(2) SNSPMPDSB este instituţie publică cu personalitate
juridică română, specializată în domeniul sănătăţii publice, administraţiei şi
managementului sanitar, cu sediul în municipiul Bucureşti, Str. Vaselor nr. 31,
sectorul 2.
(3) SNSPMPDSB funcţionează în subordinea Universităţii
de Medicină şi Farmacie Carol Davila Bucureşti (UMF Carol Davila Bucureşti) şi
coordonarea Ministerului Sănătăţii, având funcţii didactice, de cercetare
ştiinţifică, de proiectare şi de producţie în domeniul sănătăţii publice,
administraţiei şi managementului sanitar.
(4) SNSPMPDSB acordă asistenţă tehnică în domeniul
sănătăţii publice şi al managementului sanitar şi are rol de for tehnic şi
profesional pentru elaborarea propunerilor de strategii specifice sănătăţii
publice.
(5) SNSPMPDSB se finanţează integral din venituri
proprii.
CAPITOLUL II
Obiectul de activitate şi patrimoniul SNSPMPDSB
Art. 2. - (1) Patrimoniul Şcolii Naţionale de Sănătate
Publică şi Management Sanitar Bucureşti, precum şi al Centrului Naţional de
Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti se transferă şi se stabileşte pe
baza bilanţului contabil de închidere la data predării/preluării, însoţit de
celelalte anexe potrivit metodologiei existente, întocmite de instituţiile care
se desfiinţează, respectiv Şcoala Naţională de Sănătate Publică şi Management
Sanitar Bucureşti (SNSPMS) şi Centrul Naţional de Perfecţionare în
Domeniul Sanitar Bucureşti, precum şi a protocoalelor de predare-primire
întocmite în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri. In protocol se vor menţiona şi disponibilităţile care se preiau din
contul Centrului Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti,
aferente activităţii preluate de SNSPMPDSB.
(2) După semnarea protocoalelor menţionate şi
finalizarea procesului de reorganizare, inventarul bunurilor din domeniul
public al statului va fi actualizat, cu menţionarea datelor de identificare ale
acestora şi precizarea numerelor de identificare MFP, conform reglementărilor
legale în vigoare.
(3) SNSPMPDSB preia toate drepturile şi este ţinută de
toate obligaţiile SNSPMS, potrivit reglementărilor legale şi contractuale.
(4) SNSPMPDSB preia drepturile şi este ţinută de
obligaţiile Centrului Naţional de Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti,
potrivit reglementărilor legale şi contractuale.
(5) SNSPMPDSB administrează bunuri proprietate publică
şi privată a statului, precum şi alte bunuri dobândite în condiţiile legii.
(6) Bunurile proprietate publică aflate în
administrarea SNSPMPDSB, precum şi cele dobândite din fonduri publice se
evidenţiază distinct în patrimoniul acesteia.
(7) Rezultatele cercetărilor efectuate şi finalizate
din fonduri publice sau din alte fonduri, concretizate în bunuri de orice fel,
inclusiv drepturi de proprietate intelectuală, sunt bunuri dobândite cu titlu
de proprietate sau în administrare, după caz, de SNSPMPDSB ori de Ministerul
Sănătăţii, dacă prin contracte nu se prevede altfel, şi se înregistrează în
evidenţa contabilă ca active corporale sau necorporale, după caz, conform
reglementărilor legale în vigoare.
(8) In exercitarea drepturilor sale, SNSPMPDSB deţine
şi foloseşte bunurile aflate în patrimoniul său şi, după caz, dispune de
acestea, în condiţiile legii, în scopul realizării obiectelor sale de
activitate, şi beneficiază de rezultatele utilizării acestora.
Art. 3. - SNSPMPDSB, ca instituţie specializată în
domeniul sănătăţii publice, administraţiei şi managementului sanitar, are ca
obiect de activitate:
a) organizarea şi desfăşurarea de cursuri în domeniul
sănătăţii publice, promovării sănătăţii, administraţiei şi al managementului
sanitar şi perfecţionarea personalului cu studii superioare, precum şi a celui
cu studii medii şi postliceale, cu precădere din domeniul sanitar;
b) organizarea şi desfăşurarea cursurilor de atestat,
cursurilor de scurtă durată şi a altor cursuri specifice din domeniul sănătăţii
publice, promovării sănătăţii, managementului sanitar, cu precădere pentru
personalul ce lucrează în domeniul sanitar, inclusiv în administraţia publică
sanitară şi comunitară, la nivel central şi local;
c) organizarea şi desfăşurarea de cursuri
postuniversitare şi de masterat, inclusiv în parteneriat cu instituţii de
profil naţionale şi internaţionale; programele specifice ciclurilor de studii
de masterat se supun evaluării externe, în vederea acreditării de către Agenţia
Română de Asigurare a Calităţii în Invăţământul Superior;
d) formarea şi perfecţionarea funcţionarilor publici,
cu precădere din sistemul sanitar şi al asigurărilor sociale de sănătate;
e) educaţia continuă, formarea de formatori,
gestionarea şi derularea programelor de studii complementare pentru personalul
din domeniul sanitar, inclusiv pentru obţinerea de atestate;
f) desfăşurarea de activităţi de cercetare-dezvoltare
în domeniul sănătăţii publice, al promovării sănătăţii şi al managementului în
sănătate;
g) desfăşurarea de activităţi aferente programelor
naţionale de sănătate şi activităţi de analiză, evaluare şi monitorizare a
serviciilor de sănătate decontate din Fondul naţional unic de asigurări sociale
de sănătate;
h) sprijin tehnic şi metodologic pentru asistenţa
medicală comunitară, inclusiv prin desfăşurarea, după caz, de activităţi de
cercetare specifice programelor naţionale de asistenţă medicală comunitară;
i) desfăşurarea de activităţi de editare şi tipărire a
publicaţiilor de specialitate;
j) alte activităţi conexe decise de Consiliul director.
Art. 4. - Pentru realizarea obiectului său de
activitate, SNSPMPDSB are următoarele atribuţii principale:
a) derulează activităţi de educaţie medicală şi
perfecţionare în domeniul sănătăţii publice şi al managementului sanitar;
b) desfăşoară activităţi de formare şi învăţământ,
conform obiectului său de activitate, eliberând, după caz, în baza prevederilor
legale, certificate de absolvire. Diplomele de masterat se eliberează împreună
cu UMF Carol Davila Bucureşti, conform reglementărilor legale în vigoare;
c) desfăşoară activităţi de cercetare-dezvoltare în
domeniul sănătăţii publice, al promovării sănătăţii şi al managementului în
sănătate şi acordă asistenţă tehnică în domeniul sănătăţii publice, al promovării
sănătăţii şi al managementului serviciilor de sănătate;
d) evaluează programele de sănătate la nivelul
populaţiei şi al furnizorilor de servicii de sănătate;
e) măsoară şi evaluează calitatea serviciilor
medicale, inclusiv investigarea satisfacţiei pacienţilor şi a furnizorilor de
servicii medicale;
f) evaluează activitatea clinică a spitalelor, pe baza
datelor privind pacienţii externaţi, validează şi îmbunătăţeşte sistemul de
clasificare a pacienţilor pe grupe de diagnostice, propune modificarea valorilor
relative asociate grupelor de diagnostice;
g) analizează şi evaluează activităţile furnizorilor de
servicii de sănătate, pe baza datelor la nivel de pacient, procesează şi
analizează datele privind activitatea furnizorilor de servicii de sănătate pentru
diverse programe, studii şi cercetări;
h) dezvoltă criterii de performanţă şi de calitate
pentru furnizorii de servicii de sănătate şi colectează electronic date privind
pacienţii externaţi, clasifică pacienţii externaţi pe grupe de diagnostice,
monitorizează activităţile spitalelor, pe baza datelor clinice raportate,
calculează costurile şi valorile relative privind grupele de diagnostice,
propune variante alternative privind tarifele pe grupe de diagnostice;
i) asigură servicii specifice, pe baza contractelor
încheiate cu casele de asigurări de sănătate;
j) elaborează, în domeniul asistenţei medicale
comunitare, împreună cu instituţiile abilitate de la nivel central şi local,
programe de intervenţii prioritare la nivel naţional, judeţean şi local şi contribuie
la formarea personalului care lucrează în reţeaua de asistenţă medicală
comunitară integrată;
k) fundamentează cheltuielile de funcţionare, negociază
şi stabileşte taxe, tarife şi preţuri pentru serviciile şi produsele furnizate;
l) efectuează, după caz, importul sau achiziţia de
echipamente, piese de schimb, materiale consumabile, tehnologii sau licenţe
necesare pentru realizarea obiectelor sale de activitate;
m) asigură funcţionarea unui sistem de protecţie a
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera
circulaţie a acestor date, în conformitate cu prevederile legale în vigoare;
n) asigură dezvoltarea şi funcţionarea pe baze
economice a propriei edituri;
o) organizează şi desfăşoară cursuri universitare şi
postuniversitare de profil;
p) monitorizează şi evaluează, la solicitarea
Ministerului Sănătăţii, conform criteriilor şi standardelor de acreditare,
programele educaţionale organizate şi desfăşurate pentru dezvoltarea
profesională continuă a fiecărei categorii de personal din sistemul sanitar;
q) organizează şi desfăşoară programe de perfecţionare
pentru toate categoriile de personal din sistemul sanitar;
r) gestionează şi derulează programele de studii
complementare pentru obţinerea de atestate de către personalul sanitar;
s) elaborează şi actualizează criteriile şi standardele
de acreditare a formatorilor şi propune Ministerului Sănătăţii acreditarea
formatorilor şi a formatorilor de formatori, conform reglementărilor legale în
vigoare;
ş) eliberează diplome, certificate, adeverinţe şi alte
documente specifice care atestă absolvirea programelor de perfecţionare şi,
respectiv, de dezvoltare profesională continuă, în conformitate cu prevederile
legale în vigoare.
Art. 5. - (1) SNSPMPDSB desfăşoară activitate de învăţământ
postuniversitar şi de masterat în cadrul UMF Carol Davila Bucureşti, în baza
principiului autonomiei universitare, şi este autorizată provizoriu, în
conformitate cu prevederile Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul
sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare, urmând a face
demersurile legale în vederea acreditării, conform prevederilor Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 75/2005 privind asigurarea calităţii educaţiei,
aprobată cu modificări prin Legea nr. 87/2006, cu modificările ulterioare, de
către Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Invăţământul Superior.
(2) Pe perioada funcţionării în regim de autorizare
provizorie, SNSPMPDSB este autorizată să desfăşoare cursuri postuniversitare şi
de masterat, în condiţiile legii, în specializarea sănătate publică, management
sanitar şi administraţie sanitară.
Art. 6. - SNSPMPDSB asigură formarea şi perfecţionarea
funcţionarilor publici din sistemul sanitar şi al asigurărilor de sănătate,
conform obligaţiei prevăzute în legislaţia aplicabilă funcţionarilor publici,
fiind abilitată şi recunoscută în acest sens.
Art. 7. - (1) SNSPMPDSB desfăşoară activităţi aferente
programelor naţionale de sănătate, finanţate de la bugetul Ministerului
Sănătăţii, şi activităţi de analiză, evaluare şi monitorizare a serviciilor de
sănătate decontate din Fondul naţional unic de asigurări sociale de sănătate.
(2) Activităţile prevăzute la alin. (1) se pot realiza
prin negociere directă, pe bază de contracte încheiate cu Ministerul Sănătăţii
şi, respectiv, cu Casa Naţională de Asigurări de Sănătate, conform
reglementărilor legale în vigoare.
CAPITOLUL III
Structura şi finanţarea SNSPMPDSB
Art. 8. - (1) In structura SNSPMPDSB funcţionează
Catedra de management şi administraţie sanitară, Centrul de formare în domeniul
sănătăţii publice, administraţiei şi managementului serviciilor de sănătate
pentru personalul din sistemul sanitar, Centrul de management al serviciilor de
sănătate, Centrul de cercetare şi evaluare a serviciilor de sănătate, Centrul
naţional de promovare a sănătăţii, Centrul naţional de educaţie continuă a
medicilor, medicilor dentişti şi farmaciştilor şi Centrul naţional de
dezvoltare profesională a asistenţilor medicali generalişti, a asistenţilor
medicali, a moaşelor şi a celorlalte categorii de personal medical asimilate
acestora.
(2) SNSPMPDSB are normate 15 posturi de personal
didactic sau cu grad ştiinţific echivalent, pentru primii 2 ani de la intrarea
în vigoare a prezentei hotărâri, iar ulterior, în funcţie de necesităţi,
numărul acestor posturi se va stabili cu aprobarea Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Inovării, conform reglementărilor legale in vigoare.
Art. 9. - (1) SNSPMPDSB funcţionează ca instituţie
finanţată din venituri proprii, dobânzi, donaţii, sponsorizări şi taxe percepute
în condiţiile legii de la persoane fizice şi juridice, române sau străine, şi
din alte surse, potrivit legii.
(2) Veniturile proprii se realizează pe baza
contractelor încheiate cu persoane juridice sau fizice, după caz, din tarife
aferente produselor şi serviciilor furnizate, din alte surse de venituri, în
condiţiile legii.
CAPITOLUL IV
Organele de conducere ale SNSPMPDSB şi atribuţiile
acestora
Art.10. - (1) Conducerea SNSPMPDSB este asigurată de
directorul general, care este ordonator de credite, în condiţiile legii, şi de
Consiliul director.
(2) Consiliul director are în componenţă 7 membri: 2
reprezentanţi ai Ministerului Sănătăţii, 2 reprezentanţi ai Casei Naţionale de
Asigurări de Sănătate, 2 reprezentanţi ai UMF Carol Davila şi directorul
general.
(3) Directorul general SNSPMPDSB este de drept
preşedintele Consiliului director.
(4) Membrii Consiliului director al SNSPMPDSB sunt
desemnaţi de instituţiile menţionate la alin. (2) pentru un mandat de 4 ani;
mandatul încetează prin revocarea celor care i-au numit, expirare a mandatului,
demisie şi deces.
(5) Pentru activitatea desfăşurată în calitate de
membri ai Consiliului director, aceştia au dreptul la o indemnizaţie lunară,
stabilită de Consiliul director, în condiţiile legii.
Art. 11. -(1) Directorul general al SNSPMPDSB este
numit de rectorul UMF Carol Davila pentru un mandat de 4 ani şi este membru de
drept în Senatul UMF Carol Davila.
(2) Persoana care ocupă funcţia de director general al
SNSPMPDSB trebuie să îndeplinească următoarele condiţii minimale:
a) să aibă vechime de minimum 5 ani în funcţii de
conducere în sistemul sanitar;
b) să aibă grad de profesor universitar în management
sanitar cu o vechime de minimum 7 ani în învăţământul superior;
c) alte condiţii specifice stabilite de către Consiliul
director.
(3) Directorul general este ales din rândul cadrelor
didactice ale SNSPMPDSB de către personalul didactic şi de cercetare al
acestuia, precum şi de către conducătorii Centrului de formare postuniversitară
în domeniul sănătăţii publice, administraţiei şi managementului serviciilor de
sănătate, Centrului de management al serviciilor de sănătate, Centrului de
cercetare şi evaluare a serviciilor de sănătate, Centrului naţional de promovare
a sănătăţii şi ai Centrului de sănătate publică şi management al serviciilor de
sănătate pentru persoane cu studii medii şi postliceale din domeniul sănătăţii
publice şi private.
(4) Alegerile au loc la termenele şi în condiţiile
stabilite de carta UMF Carol Davila din Bucureşti, potrivit dispoziţiilor
legale în vigoare.
(5) Incepând cu data intrării în vigoare a prezentei
hotărâri, directorul general al SNSPMS îşi continuă mandatul în calitate de
director general al SNSPMPDSB, până la momentul organizării alegerilor.
Art. 12. - (1) Consiliul director are, în principal,
următoarele atribuţii:
a) aprobă regulamentul propriu cu privire la
desfăşurarea studiilor şi a cercetării ştiinţifice, având în vedere Carta UMF
Carol Davila Bucureşti;
b) avizează modificarea organigramei, statului de
funcţii şi a structurii de personal ale SNSPMPDSB, înfiinţarea, desfiinţarea şi
comasarea structurilor funcţionale ale SNSPMPDSB, propuse de către directorul
general;
c) aprobă procedurile de asigurare internă a calităţii
programelor de formare;
d) aprobă strategia de dezvoltare a SNSPMPDSB, în
concordanţă cu strategia generală în domeniul propriu de activitate;
e) aprobă programul anual de cercetare-dezvoltare,
f) analizează şi avizează proiectul bugetului de
venituri şi cheltuieli al SNSPMS, în vederea aprobării conform reglementărilor
legale;
g) analizează, aprobă sau, după caz, propune spre
aprobare, potrivit prevederilor legale, investiţiile care urmează a fi
realizate de SNSPMPDSB, în conformitate cu programele de dezvoltare adoptate,
finanţate din surse proprii ori din credite bancare;
h) răspunde pentru modul de administrare a întregului
patrimoniu, pentru integritatea acestuia, precum şi pentru modul de utilizare a
mijloacelor financiare ale instituţiei, potrivit legii;
i) propune taxele şi tarifele pentru produsele şi
serviciile furnizate, în conformitate cu dispoziţiile legii, precum şi
normativele de cheltuieli privind dotarea cu autoturisme şi consumul de
carburanţi, costurile pentru convorbiri telefonice şi nivelul cheltuielilor
pentru acţiuni de protocol;
j) aprobă orice alte hotărâri şi dispune măsuri privind
activitatea SNSPMS, cu excepţia celor date, potrivit legii, în competenţa altor
organe.
(2) In primul trimestru al fiecărui an, Consiliul
director prezintă Ministerului Sănătăţii şi UMF Carol Davila Bucureşti un
raport asupra activităţii desfăşurate în anul precedent şi asupra programului
de activitate pentru anul în curs.
Art. 13. - Pentru realizarea obiectului de activitate
şi pentru funcţionarea SNSPMPDSB, Senatul UMF Carol Davila Bucureşti aprobă:
a) strategia generală şi planul de cercetare al
SNSPMPDSB;
b) planul de învăţământ al SNSPMPDSB;
c) metodologia şi condiţiile pentru admiterea
studenţilor;
d) procedurile de asigurare internă a calităţii
programelor de formare;
e) intrarea SNSPMPDSB în parteneriate cu alte
instituţii de învăţământ, potrivit legii;
Art. 14. -Atribuţiile directorului general al SNSPMPDSB
sunt următoarele:
a) concepe dezvoltarea strategică a SNSPMPDSB,
urmăreşte, exercită şi răspunde de aplicarea legilor, Cartei şi hotărârilor
Senatului;
b) coordonează şi controlează funcţionarea structurilor
din subordine;
c) propune ordinea de zi şi conduce dezbaterile
Consiliului director;
d) angajează şi eliberează din funcţie personalul
didactic şi de cercetare, în conformitate cu prevederile legale;
e) angajează şi eliberează din funcţie personalul
administrativ;
f) este ordonator de credite, în condiţiile legii;
g) reprezintă SNSPMPDSB în relaţia cu terţii. Pentru
reprezentarea SNSPMPDSB în activităţile curente sau în caz de indisponibilitate
temporară a directorului general, rectorul UMF Carol Davila Bucureşti poate
mandata o altă persoană, cu caracter temporar sau permanent, pentru una sau mai
multe activităţi;
h) alte atribuţii, date în competenţa sa de Consiliul
director şi Senatul UMF Carol Davila Bucureşti, în condiţiile legii;
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 15. - (1) In termen de 30 de zile de la intrarea
în vigoare a prezentei hotărâri se constituie Consiliul director, în condiţiile
legii.
(2) Până la constituirea noilor organe de conducere
ale SNSPMPDSB, consiliul de administraţie al SNSPMS îndeplineşte rolul de
consiliu director.
(3) Numărul maxim de posturi aprobat pentru SNSPMPDSB
este de 108, care se asigură după cum urmează:
a) 86 de posturi de la SNSPMS;
b) 22 de posturi de la Centrul Naţional de
Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti.
(4) Posturile didactice menţionate în prezenta hotărâre
vor fi scoase la concurs în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare
a prezentei hotărâri, potrivit dispoziţiilor Legii nr. 128/1997 privind
Statutul personalului didactic, cu modificările şi completările ulterioare.
(5) Cursurile de maşter în specializarea Management
sanitar, aprobate pentru SNSPMS prin Hotărârea Guvernului nr. 749/2009 pentru
aprobarea Nomenclatorului domeniilor, a structurilor instituţiilor de
învăţământ superior şi a specializărilor/programelor de studii universitare de
licenţă acreditate sau autorizate să funcţioneze provizoriu organizate de acestea,
cu modificările şi completările ulterioare, se includ în programul de studii al
SNSPMPDSB şi se derulează de aceasta.
(6) Regulamentul de organizare şi funcţionare,
statutul, statul de funcţii şi structura de personal ale SNSPMPDSB se aprobă de
către Consiliul director al SNSPMPDSB în termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri.
(7) Organigrama SNSPMPDSB este prevăzută în anexa care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 16. - (1) SNSPMPDSB preia, pe bază de protocol de
predare-preluare, personalul de specialitate din cadrul Centrului Naţional de
Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti, aferent activităţii preluate, în
condiţiile legii.
(2) Incadrarea personalului în numărul de posturi prevăzut
la art. 15 alin. (3) se realizează în termen de maximum 60 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei hotărâri, conform reglementărilor legale în
vigoare.
PRIM-MINISTRU
EMIL BOC
Contrasemnează:
Ministrul sănătăţii, interimar,
Adriean Videanu
p. Ministrul educaţiei, cercetării şi inovării,
interimar,
Cătălin Ovidiu Baba,
secretar de stat
Ministrul finanţelor publice,
Gheorghe Pogea
ANEXA
ORGANIGRAMA
Şcolii Naţionale de Sănătate Publică, Management şi
Perfecţionare în Domeniul Sanitar Bucureşti
Prin hotărâre a conducerii SNSPMPDSB, în cadrul
centrelor şi departamentelor se pot organiza compartimente/birouri pe
specialităţi.