DECIZIE Nr.
1012 din 7 octombrie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) lit. e) pct. (i) si art.
27 din Ordonanta Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea si sanctionarea
tuturor formelor de discriminare
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 748 din 5 noiembrie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. e) pct. (i) şi art.
27 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea
tuturor formelor de discriminare, excepţie ridicată de Ministerul Justiţiei în
Dosarul nr. 4.578/103/2007 ai Curţii de Apel Bacău - Secţia civilă.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public
pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca devenită
inadmisibilă, ca urmare a publicării deciziilor Curţii Constituţionale nr.
818/2008, nr. 819/2008, nr. 820/2008 si nr. 821/2008.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 12 mai 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 4.578/103/2007, Curtea de Apel Bacău - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. e) pct.
(i) şi art. 27 din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi
sancţionarea tuturor formelor de discriminare. Excepţia
a fost ridicată de Ministerul Justiţiei în dosarul cu numărul de mai sus, având
ca obiect soluţionarea unui litigiu de muncă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt
neconstituţionale în măsura în care, prin aplicarea lor, permit instanţelor
judecătoreşti să cenzureze soluţia aleasă de legiuitor şi să acorde drepturi
salariale prevăzute exclusiv pentru alte categorii profesionale decât
reclamanţii, creându-se astfel pe cale judiciară sisteme paralele de salarizare
celor instituite prin actele normative.
Curtea de Apel Bacău - Secţia civilă, minori şi
familie, conflicte de muncă şi asigurări sociale şi-a
exprimat opinia în sensul că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima
punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că textele de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 alin. (2) lit. e) pct. (i) şi art. 27 din
Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor
formelor de discriminare, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 99 din 8 februarie 2007, cu
următorul conţinut:
- Art. 1 alin. (2) lit. e) pct. (i): „Principiul egalităţii între cetăţeni, al excluderii privilegiilor
şi discriminării sunt garantate în special în exercitarea următoarelor
drepturi: [...] e) drepturile economice, sociale şi culturale, în special: (i)
dreptul la muncă, la libera alegere a ocupaţiei, la condiţii de muncă
echitabile şi satisfăcătoare, la protecţia împotriva şomajului, la un salariu
egal pentru muncă egală, la o remuneraţie echitabilă şi satisfăcătoare;";
- Art. 27: „(1) Persoana
care se consideră discriminată poate formula, în faţa instanţei de judecată, o
cerere pentru acordarea de despăgubiri şi restabilirea situaţiei anterioare
discriminării sau anularea situaţiei create prin discriminare, potrivit
dreptului comun. Cererea este scutită de taxă judiciară de timbru şi nu este
condiţionată de sesizarea Consiliului.
(2) Termenul pentru introducerea cererii este de 3
ani şi curge de la data săvârşirii faptei sau de la data la care persoana
interesată putea să ia cunoştinţă de săvârşirea ei.
(3) Judecarea cauzei are loc cu citarea obligatorie
a Consiliului.
(4) Persoana interesată are obligaţia de a dovedi
existenţa unor fapte care permit a se presupune existenţa unei discriminări
directe sau indirecte, iar persoanei împotriva căreia s-a formulat sesizarea îi
revine sarcina de a dovedi că faptele nu constituie discriminare. In faţa
instanţei se poate invoca orice mijloc de probă, inclusiv înregistrări audio şi video sau date
statistice.
(5) La cerere, instanţa poate dispune retragerea
sau suspendarea de către autorităţile emitente a autorizaţiei de funcţionare a
persoanelor juridice care, printr-o acţiune discriminatorie, cauzează un
prejudiciu semnificativ sau care, deşi cauzează un prejudiciu redus, încalcă în
mod repetat prevederile prezentei ordonanţe.
(6) Hotărârea pronunţată de instanţa de judecată
se comunică Consiliului."
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
prevederile constituţionale ale art. 1 alin. (4) care consacră principiul
separaţiei şi echilibrului puterilor în stat şi ale art. 61 alin. (1) potrivit
căruia Parlamentul este unica autoritate legiuitoare a ţării.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că prin deciziile nr. 818 din 3 iulie 2008, nr. 819 din 3 iulie 2008,
nr. 820 din 3 iulie 2008 şi nr. 821 din 3 iulie 2008, publicate în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 537 din 16 iulie 2008, Curtea a admis excepţia de
neconstituţionalitate ridicată de Ministerul Justiţiei şi a constatat că „prevederile art. 1, art. 2 alin.
(3) şi art. 27 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind
prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de discriminare, republicată, sunt
neconstituţionale, în măsura în care din acestea se desprinde înţelesul că
instanţele judecătoreşti au competenţa să anuleze ori să refuze aplicarea unor
acte normative cu putere de lege, considerând că sunt discriminatorii, şi să le
înlocuiască cu norme create pe cale judiciară sau cu prevederi cuprinse în alte
acte normative".
Având în vedere dispoziţiile
art. 29 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, potrivit cărora nu pot face obiectul
excepţiei prevederile constatate ca fiind neconstituţionale printr-o decizie
anterioară a Curţii, şi ţinând cont de data sesizării Curţii Constituţionale,
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. e) pct.
(i) şi ale art. 27 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 a devenit
inadmisibilă.
Prin aceleaşi decizii, Curtea a respins excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 27 alin. (2)-(6) din Ordonanţa
Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, constatând că acestea sunt constituţionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. e) pct. (i) şi art.
27 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea
tuturor formelor de discriminare, excepţie ridicată de Ministerul Justiţiei în
Dosarul nr. 4.578/103/2007 al Curţii de Apel Bacău - Secţia civilă.
2. Respinge, ca fiind neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 27 alin. (2)-(6) din Ordonanţa
Guvernului nr. 137/2000 privind prevenirea şi sancţionarea tuturor formelor de
discriminare, excepţie ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 octombrie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean