DECIZIE Nr. 100*) din 1 noiembrie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 34 din 15 februarie 1995

*) Definitiva prin nerecurare.
Florin Bucur Vasilescu - presedinte
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Raul Petrescu - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor
art. 44 lit. c) din Legea nr. 3/1972 cu privire la activitatea de comert
interior, ridicata de S.C.C.A. "Sigmacom" - Sibiu in Dosarul nr.
7/1993 C.A. al Tribunalului Sibiu.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 21 octombrie 1994, in lipsa
partilor citate si in prezenta procurorului si au fost consemnate in incheierea
de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de timp pentru a delibera, a aminat
pronuntarea pentru 1 noiembrie 1994.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 21 februarie 1994, pronuntata in Dosarul nr. 7/1993
C.A., Tribunalul Sibiu a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 44 lit. c) din Legea nr. 3/1972 cu
privire la activitatea de comert interior, ridicata de S.C.C.A.
"Sigmacom" - Sibiu. In motivare, autoarea exceptiei arata ca art. 44
lit. c) din Legea nr. 3/1972, potrivit caruia "Comitetele executive ale
Consiliilor populare autorizeaza functionarea magazinelor", si legea in
ansamblul sau, contravin prevederilor constitutionale care consacra libertatea
comertului si libera initiativa. Se arata, de asemenea, ca autoritatile publice
nominalizate in art. 44 din Legea nr. 3/1972 si abilitate in autorizarea magazinelor
nu mai exista, iar atributiile actualelor autoritati ale administratiei publice
sunt stabilite expres prin Legea nr. 69/1991.
Tribunalul Sibiu, exprimandu-si opinia, considera ca prevederile art. 44
lit. c) din Legea nr. 3/1972 sunt in vigoare si nu contravin prevederilor
constitutionale privind libertatea comertului. Autorizatia eliberata de primar
nu are nici o legatura cu autorizatia pentru constituirea si functionarea
societatilor comerciale. Aceasta autorizatie nu limiteaza cu nimic libertatea
comertului si initiativa particulara, ci scopul ei este asigurarea desfasurarii
unui comert civilizat, cu respectarea unor conditii minime de igiena si
salubritate a localurilor si spatiilor invecinate, precum si cu respectarea
drepturilor celorlalte persoane.
In vederea solutionarii exceptiei de neconstitutionalitate, s-au solicitat,
potrivit art. 24 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, puncte de vedere Camerei
Deputatilor, Senatului si Guvernului, iar, in conformitate cu art. 12 alin. 4
din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale, a fost
ceruta si opinia Ministerului Comertului.
In opinia exprimata, Ministerul Comertului apreciaza ca art. 44 lit. c) din
Legea nr. 3/1972 nu a fost abrogat expres, iar autorizarea la care acesta se
refera nu priveste functionarea societatii comerciale - care este de competenta
instantei judecatoresti -, ci priveste indeplinirea conditiilor
igienico-sanitare, de protectie impotriva incendiilor, de respectare a unui
anumit profil al unitatii.
Camera Deputatilor, Senatul si Guvernul nu au comunicat punctele lor de
vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinind incheierea de sesizare si actele dosarului in care s-a invocat
exceptia de neconstitutionalitate, opinia Ministerului Comertului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, precum si
dispozitiile legale atacate si concordanta lor cu prevederile Constitutiei,
retine urmatoarele:
Potrivit art. 44 lit. c) din Legea nr. 3/1972 cu privire la activitatea de
comert interior "Comitetele executive ale Consiliilor populare municipale,
de sector, orasenesti si comunale, raspund de buna aprovizionare a populatiei
si exercita urmatoarele atributii principale privind activitatea comerciala:
aproba infiintarea si desfiintarea unitatilor comerciale ale organizatiilor din
subordinea lor; autorizeaza functionarea unitatilor comerciale din cadrul
tuturor sistemelor comerciale".
S.C.C.A. "Sigmacom" - Sibiu critica ca neconstitutional art. 44
lit. c) din Legea nr. 3/1972 numai pentru ipoteza privind autorizarea de catre
comitetele executive ale consiliilor populare a functionarii unitatilor
comerciale din cadrul tuturor sistemelor comerciale. Conform art. 23 alin. (2)
din Legea nr. 47/1992, obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il poate
constitui numai o prevedere dintr-o lege sau ordonanta de care depinde
judecarea cauzei, astfel incat, in speta, Curtea Constitutionala urmeaza sa se
pronunte numai cu privire la ipoteza enuntata.
Autorizarea de functionare a unitatilor comerciale, emisa in baza art. 44
lit. c) din Legea nr. 3/1972, nu se confunda cu autorizarea de constituire a
societatilor comerciale, care este de competenta instantelor judecatoresti
potrivit Legii nr. 31/1990. Numai cu indeplinirea conditiilor de forma si de
fond prevazute de art. 3 din Legea nr. 31/1990 judecatorul dispune inscrierea
actului de constituire a societatii in Registrul comertului, acesta fiind
momentul in care societatea comerciala devine persoana juridica si poate
functiona legal.
Autorizarea ce se emite de catre consiliile locale municipale, in
conformitate cu prevederile art. 44 lit. c) din Legea nr. 3/1972, priveste
indeplinirea de catre acestea a conditiilor de functionare din punct de vedere
al profilului unitatii, al protectiei contra incendiilor, al respectarii
ordinii si linistii publice, precum si igienico-sanitar. Aceasta autorizare nu
contravine libertatii comertului, ci, dimpotriva, este necesara pentru
ordonarea activitatii comerciale intr-o structura care sa asigure loialitatea
cadrului concurential si protectia consumatorului.
Rezulta ca libertatea comertului nu numai ca nu este afectata de
prevederile art. 44 lit. c). din Legea nr. 3/1972, ci acestea sunt chiar in
spiritul art. 134 alin. (2) lit. a) din Constitutie, potrivit caruia
"statul trebuie sa asigure libertatea comertului, protectia concurentei
loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie". De altfel, prevederile art. 44 lit. c) din Legea nr. 3/1972 nu
ingradesc accesul la justitie celui caruia i se refuza eliberarea autorizarii
de functionare, in mod abuziv.
Pentru considerentele expuse, exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 44 lit. c) din Legea nr. 3/1972 urmeaza a fi respinsa ca
nefondata.
In consecinta, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al
art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si art. 25 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca nefondata exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art.
44 lit. c) din Legea nr. 3/1972 cu privire la activitatea de comert interior
ridicata de S.C.C.A. "Sigmacom" - Sibiu in Dosarul nr. 7/1993 C.A. al
Tribunalului Sibiu.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata in sedinta din 1 noiembrie 1994.
PRESEDINTE,
conf. univ. dr. Florin Bucur Vasilescu
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu