STATUT*)
Statutul Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar
ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 319 din 29 noiembrie 1996
Aprobat prin Incheierea Consiliului de administratie al Bancii Nationale a
Romaniei din 22 noiembrie 1996.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Fondul de garantare a depozitelor in sistemul bancar, denumit in continuare
Fondul, este constituit in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului
nr. 39 din 28 august 1996, denumita in continuare ordonanta, si are ca scop
garantarea rambursarii depozitelor constituite la societatile bancare de catre
deponenti, persoane fizice, potrivit conditiilor si limitelor stabilite in
ordonanta si in prezentul statut.
Art. 2
Fondul este persoana juridica de drept public si are sediul in municipiul
Bucuresti.
Art. 3
Depozitele apartinand persoanelor fizice, a caror rambursare este garantata
de Fond, reprezinta orice sold creditor ce rezulta din sume depuse intr-un cont
bancar de orice tip, deschis pe numele uneia sau al mai multor persoane fizice,
supuse rambursarii catre deponenti de catre societatea bancara, in conformitate
cu legea si cu termenii contractuali aplicabili.
Sunt considerate depozite, in intelesul prevederilor alin. 1, si sumele
atrase de societatile bancare de la persoane fizice pentru care s-au emis
certificate de depozit nominative.
Art. 4
Fondul garanteaza, in conditiile si in limitele prevazute de prezentul
statut, plata sumelor din depozitele detinute de rezidenti si de nerezidenti,
exprimate in moneda nationala sau straina.
Nu sunt garantate de Fond depozitele persoanelor fizice mentionate in
anexa.
CAP. 2
Resursele financiare ale Fondului
Art. 5.
Resursele financiare ale Fondului se constituie din urmatoarele incasari:
a) contributia initiala a societatilor bancare;
b) contributii anuale si speciale ale societatilor bancare;
c) imprumuturi;
d) venituri din lichidarea creantelor sale;
e) venituri din investirea resurselor sale;
f) alte venituri (donatii, subventii bugetare).
Art. 6
Toate societatile bancare, persoane juridice romane, precum si sucursalele
bancilor straine care functioneaza in Romania si care sunt sau vor fi
autorizate sa primeasca fonduri de la persoane fizice, in conformitate cu
prevederile Legii nr. 33/1991 privind activitatea bancara, sunt obligate sa
participe la constituirea resurselor financiare ale Fondului.
Resursele financiare prevazute la art. 5 lit. a), b), c), d) si f) vor fi
utilizate pentru plata depozitelor garantate in conditiile stabilite de
ordonanta.
Resursele financiare prevazute la art. 5 lit. e) vor fi utilizate pentru
acoperirea cheltuielilor curente ale Fondului, in conditiile stabilite de
consiliul de administratie al acestuia.
Art. 7
Contributia initiala prevazuta la art. 5 lit. a) va fi echivalenta cu 1,0%
din capitalul social subscris al societatilor bancare, inregistrat la data
intrarii in vigoare a ordonantei.
Contributia initiala ce se va plati de catre sucursalele din Romania ale
bancilor straine va fi echivalenta cu 1,0% din valoarea capitalului social
minim, prevazut de normele Bancii Nationale a Romaniei pentru o societate
bancara, persoana juridica romana, autorizata sa desfasoare activitate bancara.
Contributia initiala se plateste astfel:
- de catre societatile bancare, persoane juridice romane, si sucursalele
din Romania ale bancilor straine, autorizate la data intrarii in vigoare a
ordonantei, in sensul celor prevazute la art. 6 alin. 1, in termen de 90 de
zile calendaristice de la aceasta data;
- de catre societatile bancare, persoane juridice romane si sucursalele
bancilor straine din Romania, care vor fi autorizate sa desfasoare activitatea
bancara, in sensul celor prevazute la art. 6, dupa intrarea in vigoare a
ordonantei, in termen de 1O zile calendaristice de la data obtinerii
autorizatiei de functionare din partea Bancii Nationale a Romaniei.
In cazul in care o societate bancara nu plateste contributia initiala in
termenele prevazute mai sus, la cererea Fondului, Banca Nationala a Romaniei va
debita contul curent al societatii bancare in cauza cu sumele datorate. Cererea
va fi semnata de directorul general si de contabilul-sef ai Fondului.
Societatile bancare ce vor rezulta ca urmare a unei fuziuni sau a altei
modalitati de transformare sunt scutite de plata contributiei initiale.
Art. 8
Contributia anuala prevazuta la art. 5 lit. b) va fi echivalenta cu 0,3%
din suma totala a depozitelor persoanelor fizice, in lei si in valuta,
existente in sold la data de 31 decembrie a anului precedent. Echivalentul in
lei al depozitelor in valuta se va calcula prin utilizarea cursului in lei al valutei
respective, valabil la data de 31 decembrie a anului precedent, comunicat de
catre Banca Nationala a Romaniei.
Contributia anuala se stabileste pe baza declaratiei transmise Fondului de
catre fiecare societate bancara, prin intermediul unui formular, al carui
format si data de raportare se vor stabili de Consiliul de administratie al
Fondului.
Comisia de cenzori a societatii bancare, precum si auditorii externi ai
acesteia au obligatia de a verifica corectitudinea datelor inscrise in
formular.
Plata contributiei anuale se va face la termenele stabilite de Consiliul de
administratie al Fondului, dar nu mai tarziu de 31 martie a anului urmator
celui de raportare. In cazul in care plata contributiei anuale nu se va efectua
la termen, se vor aplica prevederile art. 7 penultimul alineat.
Art. 9
Fondul poate majora contributia anuala ce trebuie platita de catre o
societate bancara pana la nivelul a 0,6% din suma totala a depozitelor in lei
si in valuta ale persoanelor fizice, daca societatea bancara se angajeaza in
politici bancare riscante si nesanatoase, situatii ce vor putea fi stabilite ca
atare de Fond, prin reglementarile sale.
Majorarea contributiei anuale va fi facuta numai dupa ce s-a obtinut
acordul Bancii Nationale a Romaniei si s-a dat dreptul societatii bancare in
cauza sa-si exprime opinia.
Fondul va incunostiinta, prin consiliul de administratie, societatea
bancara respectiva asupra deciziei de majorare a contributiei anuale, cu cel
putin o luna inainte de expirarea anului de raportare.
Art. 10
In cazul in care resursele Fondului sunt insuficiente pentru a rambursa
depozitele garantate de acesta, societatile bancare vor plati o contributie
speciala in conditiile ce vor fi stabilite de consiliul de administratie al
Fondului.
Nivelul contributiei speciale platite intr-un exercitiu financiar nu poate
fi mai mare decat dublul contributiei anuale platite in exercitiul financiar
respectiv si se calculeaza pe baza depozitelor inregistrate in ultima zi a
lunii precedente.
Art. 11
Contributiile societatilor bancare vor fi platite catre Fond prin
creditarea contului curent al acestuia, deschis la Banca Nationala a Romaniei.
Art. 12
Consiliul de administratie al Fondului, la propunerea directorului general
executiv al acestuia, poate decide suspendarea platii de catre societatile
bancare a contributiilor anuale, atunci cand Fondul a acumulat un nivel de
resurse care depaseste 10,0% din totalul depozitelor persoanelor fizice, in lei
si in valuta, aflate in sistemul bancar la acea data.
In conditiile in care se constata ca nivelul resurselor a scazut sub
nivelul prevazut la alineatul precedent, directorul general executiv al
Fondului actioneaza pentru reluarea platii contributiei anuale, informand
despre aceasta si Consiliul de administratie al Fondului.
Art. 13
Contributiile platite de societatile bancare la Fond nu se restituie,
inclusiv in cazul lichidarii judiciare sau dizolvarii unei societati bancare.
Art. 14
Fondul poate contracta imprumuturile prevazute la art. 5 lit. c) numai
atunci cand activele sale nu sunt suficiente pentru a acoperi in intregime
obligatiile sale efective. Deciziile de contractare a imprumuturilor se iau de
catre Consiliul de administratie al Fondului, pe baza documentatiei prezentate
de directorul general executiv al acestuia.
Fondul se poate imprumuta de la stat, de la Banca Nationala a Romaniei sau
de la alte institutii financiare. Consiliul de administratie al Fondului poate
cere Guvernului sa garanteze imprumuturile sale.
CAP. 3
Nivelul garantarii depozitelor si plata depozitelor garantate
Art. 15
Fondul garanteaza plata catre deponenti a fondurilor depozitate, in
cazurile in care o societate bancara nu este in masura sa-si onoreze obligatiile
fata de acestia.
Plafonul in limita caruia se garanteaza plata catre deponenti este de
10.000.000 lei pentru fiecare deponent, indiferent de moneda in care este
constituit depozitul ori de numarul sau marimea depozitelor. Fondul va modifica
anual marimea plafonului de garantare mentionat, prin indexarea acestuia cu
indicele inflatiei comunicat de Comisia Nationala pentru Statistica.
In limita plafonului garantat se include si dobanda ce se datoreaza la
depozitele respective pana la data cand acestea au devenit indisponibile.
Art. 16
Suma totala a obligatiei unei societati bancare fata de un deponent se va
stabili prin insumarea tuturor depozitelor detinute de acesta, inclusiv a
dobanzii datorate si neplatite la data cand depozitele au devenit
indisponibile, mai putin suma obligatiilor deponentului fata de societatea
bancara in cauza.
Pentru depozitele in valuta, echivalentul in lei se va calcula prin
utilizarea cursului in lei fata de valutele respective, publicat de Banca
Nationala a Romaniei, in vigoare la data cand depozitele au devenit
indisponibile.
In cazul unui depozit comun, unde exista mai multi detinatori ai creantei,
partea fiecarui detinator individual va fi luata in considerare pentru
determinarea sumei totale mentionate la alin. 1. In absenta unei prevederi
contrare a contractului de depozit, depozitul comun va fi divizat in parti
egale intre deponenti.
In cazul in care depozitul a fost contractat in favoarea unei terte
persoane, aceasta va beneficia de garantare, cu conditia ca ea sa fi fost
identificata sau sa fie identificabila inainte de data la care a fost luata
decizia privind indisponibilitatea depozitelor. In cazul in care exista mai
multi beneficiari, se vor aplica regulile pentru depozitul comun.
Art. 17
Fondul va compensa plata depozitelor, atunci cand acestea devin
indisponibile.
Depozitele sunt considerate indisponibile la data cand:
a) societatea bancara nu este in masura, datorita unor motive legate direct
de situatia sa financiara, sa ramburseze depozitele conform conditiilor legale
si contractuale aplicabile si Banca Nationala a Romaniei, in conformitate cu
reglementarile sale, a decis sa revoce autorizatia de functionare a acesteia;
b) instanta judecatoreasca a hotarat lichidarea judiciara a societatii
bancare.
Art. 18
In cazul indisponibilitatii depozitelor, Consiliul de administratie al
Fondului va fixa o limita de timp in cadrul careia lichidatorul va trebui sa
trimita o situatie completa privind persoanele fizice garantate de Fond si suma
totala a depozitelor fiecarui deponent garantat la data cand depozitele au
devenit indisponibile.
Fondul este obligat sa publice, la sediul tuturor unitatilor teritoriale
ale societatilor bancare si in cel putin doua ziare de circulatie nationala,
atat informatii privind indisponibilitatea depozitelor, cat si date privind
operatiunea de compensare a depozitelor, perioada in cursul careia va avea loc
compensarea si numele societatilor bancare care vor fi mandatate sa faca plata.
De asemenea, vor fi facute publice conditiile ce trebuie indeplinite si
formalitatile de urmat pentru a se obtine compensatia.
Art. 19
Fondul va verifica creantele deponentilor in raport cu depozitele
indisponibile si le va plati intr-un termen de cel mult 3 luni de la data cand
depozitele au devenit indisponibile conform prevederilor art. 17.
In situatii exceptionale si de la caz la caz, Consiliul de administratie al
Fondului, cu acordul Bancii Nationale a Romaniei, va putea acorda trei
prelungiri, fara ca vreuna dintre acestea sa poata depasi 3 luni.
Prelungirile prevazute la alineatul de mai sus nu vor putea fi invocate de
Fond pentru a refuza beneficiul garantiei unui deponent care nu a fost in
masura sa-si valorifice la timp dreptul sau la o compensatie in contul
garantiei. Daca un deponent nu va putea prezenta o cerere pentru a obtine
compensatia in intervalul de timp prevazut mai sus, din motive pentru care, in
opinia Fondului, nu poate fi facut responsabil, Fondul va putea plati compensatia
si dupa expirarea intervalului amintit mai sus, dar nu mai tarziu de 3 ani de
la inceperea platii compensatiilor. Decizia in acest sens o ia Consiliul de
administratie al Fondului.
Art. 20
Fondul se subroga in drepturile deponentilor pentru o suma egala cu platile
pe care le-a efectuat pentru compensarea depozitelor garantate.
Art. 21
Fondul va notifica deponentilor asupra sumelor pe care le vor primi, precum
si asupra modalitatii, locului si datei platii.
Art. 22
Fondul poate mandata una sau mai multe societati bancare sa efectueze plata
depozitelor garantate in conditiile ce vor fi stabilite de acesta. Decizia in
acest sens o ia Consiliul de administratie al Fondului.
Art. 23
Plata depozitelor garantate va fi facuta in lei.
Art. 24
Obligatia societatii bancare fata de deponentii sai se reduce cu suma
corespunzatoare platilor efectuate de Fond pentru compensarea depozitelor
garantate.
Art. 25
Fondul va informa periodic, in scris, pe lichidatorul societatii bancare
asupra sumelor platite deponentilor de catre Fond.
Art. 26
Creantele deponentilor, altele decat cele platite de Fond, vor fi
compensate din averea societatii bancare, in conformitate cu prevederile legale
privind reorganizarea si lichidarea judiciara a societatilor comerciale.
CAP. 4
Administratia Fondului
Art. 27
Fondul este administrat de un consiliu de administratie format din 7
membri.
Consiliul de administratie este compus din:
a) trei membri numiti de Banca Nationala a Romaniei. Unul dintre acestia
este prim-viceguvernator sau viceguvernator al Bancii Nationale a Romaniei si
va fi numit din oficiu presedinte al Consiliului de administratie al Fondului;
b) doi membri numiti de Asociatia Romana a Bancilor;
c) un membru numit de Ministerul Finantelor;
d) un membru numit de Ministerul Justitiei.
Membrii Consiliului de administratie al Fondului sunt numiti pentru un
mandat de 3 ani, care poate fi reinnoit.
Membrii Consiliului de administratie al Fondului, ale caror mandate au
expirat, vor ramane in functie pana la numirea succesorilor lor.
Presedintele Consiliului de administratie al Fondului poate fi inlocuit, in
caz de absenta sau de imposibilitate temporara de a participa, de catre un
membru al consiliului de administratie numit de el sau, in absenta acestei
numiri, de cel mai in varsta membru.
In caz de deces, incompatibilitate sau imposibilitate definitiva de
exercitare a mandatului de catre unul dintre membrii Consiliului de
administratie al Fondului, o persoana va fi numita, in conditiile alin. 2,
pentru durata restanta a mandatului. Se considera imposibilitate definitiva de
exercitare a mandatului orice imprejurare care creeaza indisponibilitate cu o
durata de 90 de zile consecutive.
Membrii Consiliului de administratie al Fondului primesc o indemnizatie in
limita a 20% din salariul directorului general executiv al Fondului.
Art. 28
Membrii Consiliului de administratie al Fondului trebuie sa fie cetateni
romani, domiciliati in Romania, in varsta de minimum 35 de ani, cu o buna
reputatie si activitate profesionala in domeniile economic, financiar, bancar
sau juridic, avand o pregatire de specialitate de minimum 5 ani.
Art. 29
Membrii Consiliului de administratie al Fondului:
a) nu pot fi, intre ei, soti, rude sau afini pana la gradul al doilea;
b) nu trebuie sa fi fost declarati faliti;
c) nu trebuie sa aiba cazier judiciar.
Membrii Consiliului de administratie al Fondului nu pot lua parte la luarea
deciziilor privind o societate bancara unde este angajata una dintre persoanele
mentionate la lit. a).
Art. 30
Calitatea de membru al Consiliului de administratie al Fondului inceteaza
in una dintre urmatoarele situatii:
a) la expirarea termenului pentru care a fost numit;
b) prin demisie;
c) la aparitia unei incompatibilitati sau a unui impediment dintre cele
prevazute la art. 29 alin. 1;
d) prin inlocuire, conform art. 27 alin. 6;
e) prin revocare de catre institutia publica care l-a numit potrivit art.
27 alin. 2.
Art. 31
Consiliul de administratie al Fondului trebuie sa se intruneasca cel putin
o data pe luna in sedinta ordinara. Consiliul de administratie al Fondului
poate fi convocat in sedinta extraordinara de catre presedinte, din proprie
initiativa sau la cererea oricarui membru al consiliului de administratie.
Consiliul de administratie al Fondului trebuie sa fie convocat in scris, cu
cel putin 5 zile lucratoare inainte de data sedintei.
Convocarea trebuie sa contina ordinea de zi, data si documentele supuse
discutiei, precum si locul de desfasurare a sedintei.
Sedintele vor avea loc la sediul Fondului sau in orice alt loc unde s-a
convenit.
In situatia in care solicita actiuni urgente, termenul de 5 zile poate fi
redus, iar convocarea va fi facuta verbal.
Consiliul de administratie al Fondului delibereaza in mod valabil, in
prezenta a cel putin 4 dintre membrii sai.
Deciziile Consiliului de administratie al Fondului se iau cu majoritate
simpla de voturi din totalul membrilor acestuia.
Consiliul de administratie al Fondului numeste un secretar pentru fiecare
sedinta, pentru intocmirea proceselor-verbale care vor cuprinde ordinea
deliberarilor, deciziile luate, numarul de voturi intrunite si opiniile
separate. Procesul-verbal va fi semnat de toti cei care au participat la
sedinta.
Art. 32
Atributiile Consiliului de administratie al Fondului sunt urmatoarele:
a) administreaza si controleaza activitatea Fondului si a directorului
general executiv;
b) propune Bancii Nationale a Romaniei, pentru aprobare, Statutul Fondului
si aproba reglementarile interne ale acestuia;
c) aproba structura organizatorica a Fondului si salariile personalului
acestuia, care vor fi corelate cu salariile personalului Bancii Nationale a
Romaniei;
d) numeste si elibereaza din functie pe directorul general executiv;
e) asigura publicarea listei initiale a societatilor bancare si a
modificarilor ulterioare ale acesteia;
f) obtine de la Banca Nationala a Romaniei si de la societatile bancare
documentele si informatiile necesare functionarii in bune conditii a Fondului;
g) aproba bilantul, contul de profit si pierderi si bugetul de venituri si
cheltuieli ale Fondului;
h) decide asupra majorarii contributiilor in conformitate a cu art. 9 alin.
1;
i) decide asupra suspendarii contributiilor in conformitate cu art. 12
alin. 1;
j) hotaraste politica de urmat in ceea ce priveste stabilirea
contributiilor speciale si a nivelului acestora;
k) decide asupra recurgerii la imprumuturi de catre Fond;
l) stabileste si verifica modul de respectare a criteriilor privind
investirea resurselor financiare disponibile ale Fondului;
m) asigura indeplinirea tuturor procedurilor necesare pentru efectuarea
platilor prevazute de dispozitiile si reglementarile in vigoare in cazul
indisponibilitatii depozitelor;
n) solicita efectuarea de audit extern la societatile bancare;
o) aproba contractarea, cu persoane fizice si juridice romane sau straine,
de servicii de asistenta de specialitate;
p) exercita orice alte atributii ale Fondului prevazute de dispozitiile si
reglementarile in vigoare.
Art. 33
Presedintele Consiliului de administratie al Fondului aduce la indeplinire
hotararile consiliului si il informeaza asupra modului de realizare a acestora,
in care scop are urmatoarele competente si atributii:
a) prezinta consiliului de administratie proiectul bugetului de venituri si
cheltuieli, precum si raportul anual de activitate;
b) controleaza activitatea directorului general executiv;
c) indeplineste orice atributie data in sarcina sa de catre consiliul de
administratie.
Art. 34
Directorul general executiv conduce operativ activitatea curenta a
aparatului Fondului. Competentele si atributiile sale sunt urmatoarele:
a) angajeaza si reprezinta Fondul in relatiile cu persoanele fizice si
juridice, precum si in fata instantelor judecatoresti;
b) elaboreaza proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si al raportului
anual de activitate, pe care le prezinta presedintelui Consiliului de
administratie al Fondului;
c) angajeaza si concediaza salariatii Fondului, in care sens informeaza, in
prealabil, Consiliul de administratie al Fondului;
d) angajeaza cheltuielile legate de functionarea aparatului propriu al
Fondului;
e) prezinta Consiliului de administratie al Fondului sau presedintelui
acestuia, dupa caz, lucrarile intocmite de organele de executie, asigurand
aprobarea acestora, transmiterea lor pentru executare sau comunicarea la alte
organe;
f) angajeaza colaboratori externi pentru anumite activitati, in care sens
informeaza, in prealabil, Consiliul de administratie al Fondului;
g) exercita orice alte atributii ce-i sunt delegate de Consiliul de
administratie al Fondului si de presedintele acestuia.
CAP. 5
Utilizarea resurselor Fondului, evidenta contabila si situatiile financiare
Art. 35
Fondul are contul curent la Banca Nationala a Romaniei, al carei consiliu
de administratie stabileste conditiile in care poate plati dobanda la soldul
creditor al acestui cont.
Fondul va investi resursele financiare disponibile in titluri de stat,
titluri garantate de stat si in obligatiuni ale Bancii Nationale a Romaniei.
Criteriile privind investirea resurselor financiare disponibile ale Fondului se
stabilesc de catre consiliul de administratie al acestuia.
Cheltuielile curente ale Fondului nu pot depasi veniturile din investirea
resurselor sale prevazute la art. 5 lit. e).
Profitul Fondului, obtinut prin diferenta dintre veniturile din investirea
resurselor prevazute la art. 5 lit. e) si cheltuielile sale curente, va fi
utilizat pentru constituirea unui fond anual de premiere a salariatilor, prin
aplicarea unei cote de 2% asupra acestuia. Suma ramasa va fi repartizata pentru
realizarea investitiilor si reintregirea surselor pentru garantarea depozitelor
in sistemul bancar, in conformitate cu deciziile Consiliului de administratie
al Fondului.
Art. 36
Fondul organizeaza si tine evidenta contabila potrivit normelor proprii
emise, cu avizul Bancii Nationale a Romaniei si al Ministerului Finantelor.
Art. 37
Exercitiul financiar al Fondului incepe la 1 ianuarie si se incheie la 31
decembrie ale fiecarui an. Primul exercitiu financiar incepe la data
constituirii Fondului.
Art. 38
Bilantul contabil anual al Fondului va fi aprobat de consiliul de
administratie al acestuia, in conformitate cu normele legale in vigoare.
Totodata, Consiliul de administratie al Fondului va prezenta Bancii Nationale a
Romaniei un raport anual de activitate, cel mai tarziu pana la data de 30
aprilie a anului urmator. Acest raport va fi dat publicitatii.
Art. 39
Fondul va avea 3 cenzori si toti atatia supleanti, care vor fi alesi de catre
Consiliul de administratie al Fondului, la propunerea presedintelui consiliului
de administratie al acestuia. Durata mandatului lor este de 3 ani si pot fi
realesi.
Cenzorii Fondului trebuie sa fie experti contabili.
Cenzorii sunt remunerati cu o indemnizatie fixa stabilita de Consiliul de
administratie al Fondului.
Cenzorii isi vor exercita personal mandatul lor.
In caz de moarte, impiedicare fizica sau legala, incetare sau renuntare la
mandat a unui cenzor, supleantul cel mai in varsta il inlocuieste.
Art. 40
Cenzorii Fondului sunt obligati:
a) sa vegheze ca dispozitiile legii si ale statutului Fondului sa fie
indeplinite de administratori;
b) sa certifice indemnizatia administratorilor;
c) sa ia parte la intrunirile consiliului de administratie, putand cere sa
se insereze in ordinea de zi propunerile pe care le vor crede necesare;
d) sa certifice situatiile financiare anuale - bilantul contabil, contul de
profit si pierderi - care se vor supune aprobarii Consiliului de administratie
al Fondului;
e) sa intocmeasca un raport general asupra situatiilor financiare anuale
prezentate Consiliului de administratie al Fondului si, daca este cazul,
rapoarte speciale in cadrul aplicarii prevederilor legale.
Art. 41
Pentru verificarea si certificarea situatiilor financiare anuale, Fondul va
putea utiliza experti contabili independenti sau societati comerciale de
expertiza contabila. In acest sens, directorul general executiv va prezenta
propuneri documentate Consiliului de administratie al Fondului.
CAP. 6
Informatii care se vor comunica Fondului
Art. 42
La cererea Consiliului de administratie al Fondului, Banca Nationala a
Romaniei va comunica Fondului orice informatii disponibile pe care le apreciaza
necesare pentru indeplinirea atributiilor acestuia.
Fondul poate cere societatilor bancare doar informatiile care sunt necesare
pentru indeplinirea atributiilor sale si care nu sunt disponibile la Banca
Nationala a Romaniei.
Informatiile obtinute atat de la Banca Nationala a Romaniei, cat si de la
societatile bancare vor fi utilizate de catre Fond, exclusiv pentru
indeplinirea atributiilor sale.
Art. 43
Pentru indeplinirea atributiilor sale, Consiliul de administratie al
Fondului poate numi un auditor sau o alta persoana care sa examineze evidentele
contabile ale unei societati bancare. O asemenea examinare poate avea loc numai
dupa obtinerea aprobarii Bancii Nationale a Romaniei.
In cadrul examinarii mentionate la alin. 1, Fondul sau persoana mandatata
de acesta poate sa solicite membrilor Consiliului de administratie al Fondului
si salariatilor societatii bancare, precum si auditorilor acestei societati
orice informatii necesare pentru calculul depozitelor garantate.
Art. 44
Membrii Consiliului de administratie si salariatii Fondului, cat si
celelalte persoane angajate de catre Fond au obligatia de a nu dezvalui
informatiile obtinute in cursul activitatii lor, decat in conditiile prevazute
de lege.
CAP. 7
Informatii pentru deponenti
Art. 45
Societatile bancare sunt obligate sa comunice deponentilor toate
informatiile referitoare la Fond, de care acestia au nevoie, in special cele
privind tipurile de depozite garantate, nivelul si modul de calcul al garantiei,
conditiile si formalitatile ce trebuie indeplinite pentru a se obtine o
compensatie din partea Fondului.
Informatiile prevazute la alin. 1 trebuie sa fie disponibile la toate
sediile societatilor bancare, intr-un loc accesibil deponentilor, si sa fie
prezentate intr-o forma usor de inteles.
Fondul va stabili reguli de prezentare a informatiilor prevazute la alin.
1, in care scop directorul general executiv va prezenta propuneri
corespunzatoare Consiliului de administratie al Fondului.
Art. 46
Societatile bancare nu au dreptul sa faca anunturi catre public in care sa
se prevada alte tipuri de depozite garantate sau niveluri de garantare a
depozitelor persoanelor fizice mai mari decat cele stabilite de Fond potrivit
prevederilor legale.
CAP. 8
Sanctiuni
Art. 47
Daca o societate bancara nu isi indeplineste obligatiile ce ii revin in
conformitate cu reglementarile legale, la solicitarea Consiliului de
administratie al Fondului, Banca Nationala a Romaniei poate proceda la modificarea
autorizatiei de functionare a societatii bancare respective, in sensul
retragerii dreptului acesteia de a atrage depozite de la persoanele fizice.
Depozitele constituite inaintea datei de modificare a autorizatiei de
functionare, in conditiile alin. 1, raman garantate pana la scadenta lor.
Art. 48
Societatea bancara careia i-a fost modificata autorizatia de functionare de
catre Banca Nationala a Romaniei va continua sa fie obligata sa plateasca
contributia anuala pentru exercitiul financiar in cursul caruia a avut loc
modificarea autorizatiei de functionare.
CAP. 9
Dispozitii finale
Art. 49
Fondul este constituit pe o perioada de timp nedeterminata. Dizolvarea,
incetarea activitatii, scindarea sau fuziunea lui poate fi infaptuita numai
prin lege.
Art. 50
Statutul Fondului de garantare a depozitelor in sistemul bancar se va
publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
ANEXA 1
LISTA
depozitelor care nu se garanteaza
a) depozitele constituite drept garantie pentru operatiunile desfasurate de
deponenti cu societatea bancara respectiva;
b) depozitele membrilor consiliilor de administratie, ai comitetului de
directie si ai comisiei de cenzori din societatea bancara;
c) depozitele expertilor contabili insarcinati cu certificarea bilantului
contabil al societatii bancare;
d) depozitele persoanelor fizice care detin actiuni ce reprezinta mai mult
de 5% din capitalul societatii bancare;
e) depozite ale sotilor, rudelor si afinilor pana la gradul al doilea
inclusiv, ale persoanelor prevazute la lit. b), c) si d) de mai sus;
f) depozite ale unor terte persoane fizice care actioneaza in contul
persoanelor prevazute la lit. b), c) si d) de mai sus;
g) depozite ale persoanelor fizice ce detin functii similare cu cele
mentionate la lit. b), c) si d) in alte societati comerciale din cadrul
aceluiasi grup de societati comerciale sau intr-o societate comerciala detinand
o participatie de control in societatea bancara;
h) depozite ale persoanelor fizice care au obtinut, in mod special, de la
aceeasi societate bancara, dobanzi sau alte avantaje financiare, in conditii
preferentiale.
In intelesul ordonantei, se considera conditii preferentiale obtinerea de
catre un deponent, persoana fizica, din partea unei societati bancare, a unor
rate de dobanda sau a altor avantaje financiare ce depasesc nivelurile
practicate de respectiva societate bancara pentru depozite de aceeasi natura,
in aceeasi moneda, aceeasi categorie, aceeasi durata si aceeasi suma si care au
contribuit la agravarea situatiei financiare a societatii bancare.
Consiliul de administratie al Fondului poate stabili si alte criterii care
vor fi luate in considerare in definirea conditiilor preferentiale;
i) titlurile de credit, altele decat certificatele de depozit nominative,
emise de aceeasi societate bancara, sau obligatii ce rezulta din accepte
proprii sau bilete la ordin in circulatie;
j) sumele reprezentand active ale fondurilor de investitii, acestea nefiind
considerate, in intelesul ordonantei, depozite.