Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

REGULAMENT Nr

REGULAMENT   Nr. 3 din 23 ianuarie 2008

privind recunoasterea institutiilor externe de evaluare a creditului

ACT EMIS DE: BANCA NATIONALA A ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 120 din 15 februarie 2008



Având în vedere prevederile art. 129 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, ale art. 6 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 11/108/2006, cu completările ulterioare, şi ale art. 10 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României si al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 18/115/2006,

în temeiul prevederilor art. 420 alin. (3) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, precum şi ale art. 48 din Legea nr. 312/2004 privind Statutul Băncii Naţionale a României,

Banca Naţională a României emite următorul regulament:

CAPITOLUL I

Dispoziţii generale

Art. 1. - (1) Prezentul regulament stabileşte procedura de recunoaştere a eligibilităţii instituţiilor externe de evaluare a creditului în scopul determinării ponderilor de risc aferente expunerilor, pentru scopurile Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 11/108/2006, cu completările ulterioare, şi ale Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 18/115/2006.

(2) Prezentul regulament se aplică instituţiilor externe de evaluare a creditului şi, după caz, instituţiilor de credit, persoane juridice române, precum şi sucursalelor din România ale instituţiilor de credit din state terţe.

Art. 2. - Termenii şi expresiile folosite în prezentul regulament au semnificaţia prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 11/108/2006, cu completările ulterioare, în Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard şi în Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, aprobat prin Ordinul Băncii Naţionale a României si al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 18/115/2006.

Art. 3. - (1) Recunoaşterea de către Banca Naţională a României a unei instituţii externe de evaluare a creditului ca eligibilă are drept scop acordarea permisiunii instituţiilor de credit de a utiliza ratingurile furnizate de aceasta şi nu reprezintă confirmarea corectitudinii metodologiei de atribuire a ratingurilor utilizate şi nici a rezultatelor aplicării unei astfel de metodologii.

(2) Instituţiile de credit care utilizează ratingurile furnizate de instituţii externe de evaluare a creditului sunt pe deplin răspunzătoare de procesul lor intern de administrare a riscurilor.

Art. 4. - Banca Naţională a României va recunoaşte ca eligibilă o instituţie externă de evaluare a creditului numai dacă este încredinţată că metodologia de evaluare a bonităţii utilizată de aceasta îndeplineşte criteriile de obiectivitate, independenţă, revizuire permanentă şi transparenţă şi că ratingurile furnizate clienţilor îndeplinesc criteriile de credibilitate şi transparenţă potrivit prevederilor cap. III.

CAPITOLUL II

Procedura de recunoaştere

SECŢIUNEA 1

Principii generale

Art. 5. - (1) Procedura de recunoaştere a unei instituţii externe de evaluare a creditului este iniţiată atunci când Banca Naţională a României primeşte o cerere de recunoaştere.

(2) Cererea de recunoaştere poate fi adresată Băncii Naţionale a României de o instituţie externă de evaluare a creditului sau de instituţia de credit care intenţionează să utilizeze ratingurile respectivei instituţii externe de evaluare a creditului.

Art. 6. - O instituţie de credit nu poate să solicite recunoaşterea eligibilităţii în numele unei instituţii externe de evaluare a creditului, care este filiala sa, şi nici să nominalizeze o astfel de entitate în scopul determinării cerinţelor sale de capital.

Art. 7. -In situaţia în care o instituţie externă de evaluare a creditului solicită recunoaşterea eligibilităţii atât în România, cât şi în alte state membre, sau dacă instituţii de credit din România şi din alte state membre solicită recunoaşterea eligibilităţii pentru aceeaşi instituţie externă de evaluare a creditului, Banca Naţională a României colaborează cu autorităţile competente din statele membre implicate, în vederea demarării unui proces comun de evaluare a eligibilităţii respectivei instituţii externe de evaluare a creditului.

Art. 8. - In situaţia în care Banca Naţională a României primeşte o cerere de recunoaştere a eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului, ulterior recunoaşterii eligibilităţii acesteia de către autorităţile competente din alte state membre, Banca Naţională a României poate recunoaşte în mod indirect deciziile luate de respectivele autorităţi competente sau poate desfăşura propriul proces de evaluare a instituţiei externe de evaluare a creditului.

SECŢIUNEA a 2-a

2.1. Cererea de recunoaştere

Art. 9. - (1) Toate cererile de recunoaştere trebuie să fie însoţite de o documentaţie completă şi transparentă.

(2) Când cererea de recunoaştere a eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului este adresată de instituţia de credit care intenţionează să utilizeze ratingurile sale, instituţia externă de evaluare a creditului trebuie să asigure că toate informaţiile relevante şi semnificative, necesare recunoaşterii sale, au fost furnizate Băncii Naţionale a României.

Art. 10. - In situaţia în care solicitantul este o instituţie externă de evaluare a creditului, aceasta trebuie să demonstreze că cel puţin o instituţie de credit din România intenţionează să utilizeze ratingurile sale. Pentru acest scop, în cadrul documentaţiei care însoţeşte cererea de recunoaştere pot fi indicate instituţiile de credit care intenţionează să utilizeze ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului care face obiectul procesului de recunoaştere.

Art. 11. - (1) Cererea de recunoaştere trebuie să indice segmentul de piaţă pe care se solicită recunoaşterea şi dacă recunoaşterea se solicită în vederea furnizării de ratinguri pentru determinarea valorii ponderate la risc a poziţiilor din securitizare.

(2) Cererea de recunoaştere a unei instituţii externe de evaluare a creditului se evaluează separat pentru fiecare din segmentele de piaţă în care se solicită recunoaşterea: finanţare publică, entităţi comerciale (inclusiv instituţii, instituţii financiare şi societăţi) şi finanţare structurată (inclusiv securitizare).

2.2. Cererea de recunoaştere în mai multe state membre

Art. 12. -In situaţia în care recunoaşterea unei instituţii externe de evaluare a creditului este solicitată şi în alte state membre decât România, Banca Naţională a României trebuie informată cu privire la acest fapt, pentru a demara formalităţile de cooperare cu autorităţile competente implicate.

Art. 13. - (1) In cazul în care o instituţie externă de evaluare a creditului solicită recunoaşterea eligibilităţii atât în România, cât şi în alte state membre, precum şi în cazul în care instituţii de credit din România şi din alte state membre solicită recunoaşterea aceleiaşi instituţii externe de evaluare a creditului, o cerere de recunoaştere a respectivei instituţii externe de evaluare a creditului este adresată, distinct faţă de cererile adresate celorlalte autorităţi competente implicate, şi Băncii Naţionale a României.

(2) Când cererea de recunoaştere este iniţiată de instituţia externă de evaluare a creditului, aceasta trebuie să fie însoţită de lista tuturor autorităţilor competente din statele membre în care instituţia externă de evaluare a creditului a solicitat sau intenţionează să solicite recunoaşterea eligibilităţii.

Art. 14. - (1) In termen de o lună de la primirea cererilor de recunoaştere de către Banca Naţională a României şi toate autorităţile competente implicate, acestea stabilesc procedura comună pentru analiza cererii respective.

(2) Banca Naţională a României informează instituţia externă de evaluare a creditului cu privire la modalitatea de desfăşurare a procesului de recunoaştere şi asupra identităţii autorităţii competente coordonatoare, dacă este cazul.

Art. 15. -In calitate de coordonator al procesului comun de evaluare a eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului, rolul Băncii Naţionale a României va consta în:

a) asigurarea că instituţia externă de evaluare a creditului a furnizat toate informaţiile necesare desfăşurării procesului comun de evaluare, în cadrul documentaţiei ce însoţeşte cererea de recunoaştere;

b)   asigurarea că toate informaţiile necesare pentru desfăşurarea procesului comun de evaluare sunt făcute cunoscute tuturor autorităţilor competente implicate;

c) asigurarea că sunt clar stabilite un program şi un plan de lucru pentru desfăşurarea procesului comun de evaluare într-un interval de timp rezonabil;

d)  colectarea şi distribuirea de informaţii, în funcţie de necesităţi, între instituţiile externe de evaluare a creditului, autorităţile competente implicate şi instituţiile de credit, după caz;

e)  obţinerea acordului autorităţilor competente implicate asupra cererilor de informaţii suplimentare;

f)  asigurarea că autorităţile competente implicate aderă la planul de lucru convenit şi depun toate diligentele pentru furnizarea la termen a raportului de evaluare;

g)  asigurarea întocmirii raportului şi punerii acestuia la dispoziţia tuturor autorităţilor competente interesate.

Art. 16. - Rezultatul evaluării comune a metodologiei şi a ratingurilor unei instituţii externe de evaluare a creditului reprezintă punctul de vedere comun al autorităţilor competente implicate cu privire la îndeplinirea de către aceasta a criteriilor de eligibilitate şi la punerea în corespondenţă a ratingurilor cu nivelurile scalei de evaluare a calităţii creditului.

Art. 17. - Evaluarea comună a eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului se face pe baza informaţiilor furnizate de instituţia externă de evaluare a creditului în cadrul documentaţiei ce însoţeşte cererea de recunoaştere, precum şi pe baza oricăror informaţii suplimentare furnizate de solicitant şi a informaţiilor furnizate la solicitarea coordonatorului.

Art. 18. - (1) După finalizarea procesului comun de evaluare a unei instituţii externe de evaluare a creditului, raportul de evaluare este pus la dispoziţia tuturor autorităţilor competente care au primit cereri de recunoaştere a respectivei instituţii externe de evaluare a creditului, precum şi a autorităţilor competente la care instituţia externă de evaluare a creditului în cauză a indicat că intenţionează să solicite recunoaşterea.

(2)  Raportul comun de evaluare este furnizat, la cerere, şi autorităţilor competente care nu au primit o cerere de recunoaştere a respectivei instituţii externe de evaluare a creditului.

(3)   In vederea asigurării confidenţialităţii informaţiilor furnizate de instituţia externă de evaluare a creditului în cadrul documentaţiei care însoţeşte cererea de recunoaştere, informaţii pe baza cărora a fost întocmit raportul comun de evaluare, furnizarea acestuia în sensul alin. (2) se face cu acordul prealabil al instituţiei externe de evaluare a creditului.

Art. 19. - Raportul comun de evaluare se comunică instituţiei externe de evaluare a creditului, cu acordul tuturor autorităţilor competente implicate în desfăşurarea procesului comun de evaluare.

Art. 20. - (1) Participarea Băncii Naţionale a României la procesul comun de evaluare a unei instituţii externe de evaluare a creditului nu o împiedică să desfăşoare, la rândul său, analize suplimentare pe care le consideră necesare.

(2)  Banca Naţională a României va lua propria decizie cu privire la eligibilitatea respectivei instituţii externe de evaluare a creditului.

(3)  Decizia luată de Banca Naţională a României, în sensul alin. (2), are în vedere rezultatul procesului comun de evaluare, precum şi orice alte informaţii pe care aceasta le consideră relevante.

SECŢIUNEA a 3-a

Nivelul de recunoaştere

Art. 21. - (1) O instituţie externă de evaluare a creditului - societate-mamă poate solicita Băncii Naţionale a României şi recunoaşterea la nivel de filiale, dacă acestea utilizează în metodologia de atribuire a ratingurilor aceleaşi practici şi proceduri utilizate de societatea-mamă, astfel încât un anumit rating să aibă aceeaşi semnificaţie în ceea ce priveşte bonitatea unei entităţi evaluate, indiferent de locul/zona geografică în care este furnizat ratingul.

(2) In funcţie de nivelul la care se solicită, Banca Naţională a României poate alege să evalueze eligibilitatea instituţiei externe de evaluare a creditului la nivel de grup sau la nivel individual, pentru fiecare filială.

Art. 22. - (1) In cazul în care Banca Naţională a României acceptă o cerere de recunoaştere la nivel de grup, nu este necesară formularea unei cereri de recunoaştere şi pentru fiecare filială în parte.

(2) Dacă practicile, metodologiile şi procedurile de evaluare aplicate de unele filiale sunt semnificativ diferite de cele ale grupului, cererea de recunoaştere va fi depusă pentru fiecare astfel de filială în parte.

(3) Cererea de recunoaştere la nivelul grupului nu va include entităţile afiliate sau asocierile în participaţie ale grupului (joint ventures). Pentru astfel de entităţi vor fi depuse la Banca Naţională a României cereri de recunoaştere separate.

SECŢIUNEA a 4-a

Forma de recunoaştere

Art. 23. - (1) Banca Naţională a României poate recunoaşte eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului în mod direct sau în mod indirect.

(2) In vederea recunoaşterii în mod direct a eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului, Banca Naţională a României efectuează propria evaluare a conformităţii cu criteriile de eligibilitate.

(3)  Banca Naţională a României poate recunoaşte în mod indirect eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului, pe baza recunoaşterii directe realizate de o autoritate competentă din alt stat membru, fără a derula propria evaluare a conformităţii cu criteriile de eligibilitate.

(4)  In vederea recunoaşterii indirecte, Banca Naţională a României poate solicita informaţii suplimentare privind reflectarea condiţiilor specifice pieţei româneşti în cadrul metodologiei de evaluare a ratingurilor.

Art. 24. - (1) Banca Naţională a României recunoaşte doar în mod direct eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului dintr-un stat terţ.

(2) Banca Naţională a României poate recunoaşte în mod indirect eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului dintr-un stat terţ doar dacă aceasta a fost recunoscută ca eligibilă de cel puţin o autoritate competentă dintr-un alt stat membru.

SECŢIUNEA a 5-a

Furnizarea de informaţii în susţinerea cererii de recunoaştere

Art. 25. - (1) Documentaţia minimă necesară în susţinerea unei cereri de recunoaştere este cea prevăzută în anexa nr. I, respectiv anexa nr. II, care fac parte integrantă din prezentul regulament, şi este prezentată în limba română. Actele cu caracter oficial şi cele sub semnătură privată vor fi prezentate în original sau în copie legalizată, după caz. Pentru documentele redactate într-o limbă străină se va prezenta şi traducerea legalizată a acestora. Pentru documentele redactate într-o limbă de circulaţie internaţională, Banca Naţională a României poate face excepţie, de la caz la caz, de la aplicarea cerinţei privind traducerea legalizată.

(2)   De la caz la caz, dacă consideră necesar, Banca Naţională a României poate solicita informaţii suplimentare faţă de cele specificate în anexa nr. I.

(3) Banca Naţională a României decide cu privire la cererea de recunoaştere a unei instituţii externe de evaluare a creditului în termen de cel mult 4 luni de la primirea cererii şi comunică în scris solicitantului hotărârea sa.

(4) In cazul respingerii unei cereri de recunoaştere, Banca Naţională a României comunică şi motivele care au stat la baza acesteia.

Art. 26. - (1) In cadrul unui proces comun de evaluare, documentaţia minimă necesară în susţinerea unei cereri de recunoaştere este, de asemenea, cea prevăzută în anexa nr. I.

(2)  Utilizarea documentaţiei prevăzute în anexa nr. I, în cadrul procesului comun de evaluare a eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului, nu împiedică Banca Naţională a României să solicite orice informaţie considerată relevantă pentru luarea unei decizii în acest sens. Comunicarea cu instituţia externă de evaluare a creditului ce face obiectul procesului comun de evaluare, inclusiv orice solicitare de informaţii suplimentare considerate necesare în scopul evaluării, se realizează prin intermediul coordonatorului.

(3) In cadrul unui proces comun de evaluare, documentaţia este prezentată într-o limbă ce va fi stabilită de comun acord, de la caz la caz, de Banca Naţională a României şi celelalte autorităţi competente implicate.

Art. 27. - La stabilirea gradului de detaliu al informaţiilor solicitate unei instituţii externe de evaluare a creditului, în vederea recunoaşterii eligibilităţii acesteia, Banca Naţională a României are în vedere următoarele:

a) obţinerea de informaţii suficiente, care să permită luarea unei decizii fundamentate cu privire la îndeplinirea de către instituţia externă de evaluare a creditului a criteriilor de eligibilitate;

b) solicitarea numai a acelor informaţii care sunt necesare pentru evaluarea eligibilităţii instituţiei externe de evaluare a creditului, în scopurile prezentului regulament.

Art. 28. - (1) Informaţiile cuprinse în documentaţia care însoţeşte cererea de recunoaştere trebuie să permită Băncii Naţionale a României să evalueze gradul de dispersie1) (granularitatea) a metodologiei instituţiei externe de evaluare a creditului, atât din perspectiva claselor de active, cât şi din perspectiva segmentelor de piaţă şi zonelor geografice.

(2) Pentru instituţiile externe de evaluare a creditului care îşi desfăşoară activitatea transfrontalier, informaţiile prevăzute la alin. (1) sunt utilizate pentru a aprecia măsura în care sunt necesare proceduri separate de recunoaştere pentru diferite clase de active sau zone geografice.

SECŢIUNEA a 6-a

Cerinţe de publicare pentru Banca Naţională a României

Art. 29. - (1) Banca Naţională a României publică pe pagina sa de internet lista instituţiilor externe de evaluare a creditului eligibile, iar pentru fiecare dintre acestea publică corespondenţa ratingurilor cu nivelurile scalei de evaluare a calităţii creditului, determinată de Banca Naţională a României, în conformitate cu prevederile Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard şi ale Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, precum şi informaţii referitoare la modul în care a fost iniţiată procedura de recunoaştere, dacă a fost desfăşurat un proces comun de evaluare, segmentele de piaţă pentru care a fost realizată recunoaşterea şi corespondenţa utilizată.

(2) Banca Naţională a României actualizează periodic aceste informaţii.

1) Gradul de dispersie (granularitatea) a metodologiei are în vedere utilizarea de către instituţiile externe de evaluare a creditului a metodologiilor de furnizare a ratingurilor distincte pe expuneri aferente claselor de active diferite, segmentelor de piaţă diferite, regiunilor geografice diferite etc.

CAPITOLUL III

Criterii de recunoaştere

SECŢIUNEA 1

Principii generale

Art. 30. - (1) Scopul evaluării de către Banca Naţională a României a cererilor de recunoaştere pe baza criteriilor de recunoaştere este acela de a permite identificarea instituţiilor externe de evaluare a creditului care furnizează ratinguri corespunzătoare din punct de vedere al calităţii, consecvenţei şi rigurozităţii, pentru a putea fi utilizate de instituţiile de credit pentru scopurile Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard şi ale Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare.

(2) Banca Naţională a României verifică dacă instituţia externă de evaluare a creditului care face obiectul analizei dispune de politici şi proceduri care să asigure că ratingurile sunt furnizate în conformitate cu standardele prevăzute la alin. (1).

Art. 31. - Pentru determinarea instituţiilor externe de evaluare a creditului eligibile pentru scopurile Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, Banca Naţională a României are în vedere criteriile tehnice prevăzute la cap. IV din regulamentul menţionat.

Art. 32. - (1) Pentru scopurile art. 5 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, Banca Naţională a României recunoaşte eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului numai dacă este încredinţată că sunt îndeplinite cumulativ următoarele cerinţe:

a)  instituţia externă de evaluare a creditului îndeplineşte condiţiile şi criteriile tehnice prevăzute de Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţii de credit şi firme de investiţii potrivit abordării standard;

b)  instituţia externă de evaluare a creditului dispune de experienţă relevantă în domeniul securitizării; această cerinţă poate fi probată prin existenţa unui grad ridicat de acceptare din partea pieţei.

(2) In plus faţă de cerinţele prevăzute la alin. (1), ratingurile furnizate de instituţia externă de evaluare a creditului trebuie să se conformeze principiilor de credibilitate şi transparenţă prevăzute la cap. IV din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare.

Art. 33. - (1) Analiza de către Banca Naţională a României a eligibilităţii instituţiilor externe de evaluare a creditului este realizată în condiţii de egalitate de tratament.

(2) Fără a aduce atingere prevederilor alin. (1), Banca Naţională a României abordează evaluarea eligibilităţii instituţiilor externe de evaluare a creditului în funcţie de modul de organizare a activităţii acestora şi, de la caz la caz, poate acorda o importanţă diferită criteriilor de eligibilitate.

Art. 34. - (1) In procesul de evaluare a eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului Banca Naţională a României ia în considerare capacitatea acesteia de a furniza ratinguri riguroase bazate pe metode cantitative şi pe un istoric a cărui existentă trebuie dovedită.

(2) In procesul de evaluare Banca Naţională a României ia în considerare şi indicatorii credibilităţii pe piaţă a instituţiei externe de evaluare a creditului, prevăzuţi la art. 98 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard.

(3)  Pentru scopurile alin. (2), acceptarea ridicată din partea pieţei şi prezenţa pe piaţă de o perioadă îndelungată pot fi privite ca indicii că piaţa are o opinie favorabilă cu privire la metodologia utilizată şi ratingurile furnizate de o instituţie externă de evaluare a creditului. Un grad ridicat de acceptare din partea pieţei nu este o condiţie necesară pentru recunoaşterea eligibilităţii, ci un factor relevant pentru stabilirea nivelului de detaliu la care se va efectua analiza de către Banca Naţională a României.

(4)  In aprecierea că o instituţie externă de evaluare a creditului se conformează anumitor criterii, Banca Naţională a României are în vedere şi măsura în care respectiva instituţie externă de evaluare a creditului aderă la un cod de conduită conform cu standardele de piaţă şi cu principiile recunoscute la nivel internaţional, cum sunt principiile de bază din Codul de conduită pentru agenţiile de rating, emis de IOSCO - în condiţiile disponibilităţii în mod public a unui asemenea cod.

SECŢIUNEA a 2-a

Criterii tehnice referitoare la metodologia de atribuire a ratingurilor

2.1. Criteriul obiectivitătii

Art. 35. - Scopul aplicării criteriului obiectivitătii în evaluarea eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului este acela de a asigura că metodologia de atribuire a ratingurilor utilizată de respectiva instituţie permite formularea unei opinii documentate şi fundamentate corespunzător cu privire la bonitatea entităţilor evaluate şi de a asigura că ratingurile respective se bazează pe toate informaţiile considerate relevante care sunt disponibile la momentul la care ratingurile sunt atribuite.

Art. 36. - (1) Pentru conformarea cu criteriul obiectivitătii, instituţia externă de evaluare a creditului trebuie să demonstreze că metodologia utilizată înglobează factori consideraţi relevanţi la determinarea bonităţii unei entităţi.

(2) Pentru îndeplinirea cerinţei prevăzute la alin. (1), demonstraţia instituţiei externe de evaluare a creditului trebuie să fie susţinută, în cea mai mare măsură, cu date statistice care să ateste faptul că metodologia respectivă a condus în trecut la atribuirea de ratinguri corecte.

Art. 37. - Instituţia externă de evaluare a creditului trebuie să implementeze şi să urmeze proceduri care să asigure că metodologia de atribuire a ratingurilor este aplicată în mod consecvent la furnizarea tuturor ratingurilor pentru o anumită clasă de active, astfel încât două entităţi identice să primească ratinguri echivalente, iar analişti diferiţi sau comitete de rating diferite din cadrul instituţiei externe de evaluare a creditului să atribuie un rating echivalent oricărei entităţi ce face obiectul analizei.

Art. 38. - (1) De principiu, Banca Naţională a României evaluează metodologiile utilizate de instituţiile externe de evaluare a creditului la atribuirea ratingurilor pe fiecare clasă generală de active sau pe segmente de piaţă - finanţare publică, entităţi comerciale (instituţii, instituţii financiare şi societăţi) şi finanţare structurată (inclusiv securitizare).

(2) Banca Naţională a României poate evalua şi metodologii specifice de atribuire a ratingurilor, cum ar fi atribuirea ratingurilor pentru categoria entităţilor mici şi mijlocii.

(3)  La evaluarea metodologiei de atribuire a ratingurilor Banca Naţională a României urmăreşte ca, într-o anumită măsură, factorii principali identificaţi de respectiva instituţie ca fiind semnificativi la determinarea ratingului pentru entităţile dintr-o clasă generală de active sau dintr-un segment de piaţă să fie aceiaşi; cu toate acestea, de la caz la caz, fiecărui factor i se poate acorda importanţă diferită în procesul de evaluare a entităţilor dintr-o clasă de active sau dintr-un segment de piaţă.

Art. 39. - Prin evaluarea pe clase generale de active sau pe segmente de piaţă a metodologiei utilizate de o instituţie externă de evaluare a creditului la atribuirea ratingurilor Banca Naţională a României nu confirmă corectitudinea metodologiei respective şi nu susţine un anumit tip de metodologie.

Art. 40. - Banca Naţională a României verifică dacă pe baza metodologiei de atribuire a ratingurilor adoptate de către o instituţie externă de evaluare a creditului sunt furnizate ratinguri care încorporează un nivel corespunzător de consecvenţă şi diferenţiere, pentru a se asigura condiţiile pentru determinarea cerinţelor de capital pentru riscul de credit, potrivit prevederilor Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard şi ale Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare.

Art. 41. - Evaluarea de către Banca Naţională a României a metodologiei de atribuire a ratingurilor se concentrează pe următorii 3 factori:

a) existenţa datelor cantitative care să dovedească puterea discriminatorie a metodologiei de atribuire a ratingurilor aplicate de o instituţie externă de evaluare a creditului, prin utilizarea tehnicilor statistice, precum studii cu privire la starea de nerambursare şi matrice de tranziţie a ratingurilor, care demonstrează rigurozitatea şi puterea predictivă a ratingurilor în timp şi între diferite categorii de active;

b)  demonstrarea de către instituţia externă de evaluare a creditului că aceasta dispune de proceduri pentru evaluarea factorilor relevanţi la stabilirea bonităţii şi pentru asigurarea că aceşti factori sunt incluşi în metodologia de atribuire a ratingurilor; şi

c)  demonstrarea de către instituţia externă de evaluare a creditului că aceasta dispune de proceduri care asigură că metodologia de atribuire a ratingurilor este aplicată consecvent la stabilirea tuturor ratingurilor.

Art. 42. - Evaluarea de către Banca Naţională a României a metodologiei utilizate de o instituţie externă de evaluare a creditului este realizată la un nivel de detaliu care să-i permită asigurarea că factorii utilizaţi la atribuirea de ratinguri anticipează corect bonitatea entităţilor evaluate, precum şi că procedurile interne ale instituţiei externe de evaluare a creditului asigură aplicarea consecventă a metodologiei la atribuirea tuturor ratingurilor, în cadrul fiecărei clase generale de active sau segmente de piaţă.

Art. 43. - (1) Banca Naţională a României se asigură că instituţiile externe de evaluare a creditului îşi validează metodologiile de atribuire a ratingurilor pe baza experienţei anterioare.

(2) Validarea cantitativă trebuie să se facă pornind nu atât de la metodologia de atribuire a ratingurilor, cât de la ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului rezultate în urma aplicării metodologiei. Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României că metodele utilizate în contextul validării cantitative confirmă rigurozitatea, puterea discriminatorie şi consecvenţa ratingurilor în timp şi pe/între segmente de piaţă diferite.

(3) In plus, instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României că dispun de proceduri care asigură că erorile sistematice detectate prin procesul de testare ex-post (backtesting) sunt luate în considerare în metodologia de atribuire a ratingurilor şi sunt corectate.

2.2. Criteriul independenţei

Art. 44. - Scopul aplicării criteriului independenţei în evaluarea eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului este acela de a asigura că toate ratingurile furnizate de respectiva instituţie sunt independente şi obiective în toate situaţiile, inclusiv în cele în care pot apărea conflicte de interese rezultate din exercitarea de presiuni politice sau economice externe.

Art. 45. - In sensul art. 44, pot fi incluse în categoria conflictelor de interese, fără a fi limitative, situaţii precum:

a) instituţia externă de evaluare a creditului este deţinută de un guvern, de asociaţii ale comercianţilor sau de un organism politic, interesate să asigure ratinguri favorabile pentru entităţile constituente;

b) instituţia externă de evaluare a creditului este deţinută de o societate nelistată la bursă, care s-ar putea folosi de poziţia sa pentru a-şi asigura ratinguri favorabile;

c)  poziţia financiară a instituţiei externe de evaluare a creditului depinde de veniturile obţinute de la clienţii-cheie care ar putea profita de această situaţie în scopul obţinerii de ratinguri favorabile. Prin clienţi-cheie se înţelege acei clienţi ai unei instituţii externe de evaluare a creditului ale căror plăţi pentru serviciile de rating furnizate de către instituţia externă de evaluare a creditului (veniturile instituţiei) reprezintă cel puţin 5% din veniturile totale ale instituţiei externe de evaluare a creditului;

d)  instituţia externă de evaluare a creditului furnizează şi servicii auxiliare entităţilor cărora le furnizează ratinguri sau între acestea există şi alte relaţii de afaceri, care ar afecta obiectivitatea ratingurilor;

e) un angajat al instituţiei externe de evaluare a creditului se află pe o poziţie de conducere în cadrul unei entităţi căreia respectiva instituţie externă de evaluare a creditului îi atribuie ratinguri;

f) personalul instituţiei externe de evaluare a creditului se află în relaţii de afaceri cu entităţile cărora aceasta le acordă ratinguri sau este remunerat de către acestea, existând posibilitatea ca obiectivitatea ratingurilor să fie afectată.

Art. 46. - Banca Naţională a României verifică dacă instituţia externă de evaluare a creditului dispune de proceduri care să permită îndeplinirea criteriului de independenţă a metodologiei de atribuire a ratingurilor. In acest sens, instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României că:

a)  au adoptat, monitorizat şi aplicat cu succes proceduri interne care să asigure că toate ratingurile sunt acordate într-o manieră consecventă şi obiectivă, în special în situaţii în care pot apărea conflicte de interese care ar putea afecta obiectivitatea;

b)  dispun de mecanisme care să identifice conflictele de interese existente sau potenţiale şi iau măsurile corespunzătoare pentru a le preveni, administra şi elimina, astfel încât să nu se pună în pericol furnizarea de ratinguri independente, obiective şi de calitate ridicată.

Art. 47. - (1) Pentru administrarea potenţialelor conflicte de interese şi asigurarea că metodologiile de atribuire a ratingurilor sunt independente de influenţe politice şi economice, instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să îşi stabilească proceduri interne scrise adecvate, reguli de guvernantă corporatistă, politici cu privire la stabilirea tarifelor, precum şi coduri interne de conduită.

(2) Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României că au adoptat practici şi proceduri interne corespunzătoare în sensul alin. (1) şi, în special, că:

a) există şi sunt aplicate măsuri adecvate pentru a se asigura independenţa instituţiilor externe de evaluare a creditului faţă de acţionariat şi pentru a preveni presiuni sau orice alte constrângeri exterioare - de natură politică sau economică - ce pot afecta obiectivitatea procesului de atribuire a ratingurilor;

b) structura organizatorică a instituţiilor externe de evaluare a creditului separă activitatea de atribuire a ratingurilor - din punct de vedere operaţional, juridic şi al personalului - de celelalte activităţi (cum sunt serviciile de consultanţă) care ar putea afecta obiectivitatea ratingurilor;

c)  referitor la resursele financiare, instituţia externă de evaluare a creditului este suficient de solidă şi a luat măsurile corespunzătoare pentru a asigura independenţa faţă de clienţii şi emitenţii-cheie şi pentru a preveni furnizarea unor ratinguri care nu sunt obiective; în acest sens, o importanţă deosebită o reprezintă diversificarea surselor de venit;

d)  personalul instituţiei externe de evaluare a creditului are nivelul de pregătire şi experienţa necesare pentru a-şi îndeplini atribuţiile - spre exemplu, cel puţin o persoană cu atribuţii decizionale, implicată în desfăşurarea procesului de acordare a ratingurilor, are o experienţă de cel puţin 3 ani ca analist într-o activitate de acordare a ratingurilor sau într-o funcţie comparabilă (de exemplu, analist financiar într-o instituţie de credit); de asemenea, instituţia externă de evaluare a creditului trebuie să dispună de resursele de personal necesare în vederea realizării unor analize riguroase şi a asigurării contactelor frecvente cu entităţile evaluate, în situaţia în care aceasta reprezintă o parte necesară a metodologiei sale;

e) structura organizatorică a instituţiei externe de evaluare a creditului trebuie să cuprindă şi o funcţie independentă de audit intern; acele instituţii externe de evaluare a creditului care nu au obligaţia de a avea o funcţie independentă de audit intern (de exemplu, entităţile necotate) trebuie să aibă o funcţie care să aibă acelaşi rol şi să îndeplinească aceleaşi atribuţii;

f)    pentru a contribui la asigurarea independenţei metodologiei de atribuire a ratingurilor, instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să aibă în vedere şi posibilitatea de a face publice situaţiile în care au apărut sau pot apărea conflicte de interese, precum şi mecanismele adoptate pentru identificarea, prevenirea, administrarea şi eliminarea acestora.

2.3. Criteriul revizuirii permanente

Art. 48. - Scopul aplicării criteriului revizuirii permanente în evaluarea eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului este acela de a asigura că ratingurile furnizate de respectiva instituţie rămân adecvate pe perioade diferite de timp şi în contextul modificărilor condiţiilor de pe piaţă.

Art. 49. - La evaluarea acestui criteriu, Banca Naţională a României are în vedere că „modificările condiţiilor financiare" şi „evenimentele semnificative" se referă la orice eveniment (financiar sau de altă natură) care este suficient de important pentru a modifica potenţial sau efectiv ratingul atribuit unei entităţi de o instituţie externă de evaluare a creditului.

Art. 50. - Banca Naţională a României verifică dacă instituţiile externe de evaluare a creditului dispun de proceduri care să asigure că ratingurile furnizate rămân adecvate pe diferite perioade de timp şi în situaţii de modificare a condiţiilor de piaţă. In mod deosebit, Banca Naţională a României verifică dacă instituţiile externe de evaluare a creditului dispun de proceduri care permit:

a)  detectarea în mod fidel a modificărilor intervenite în condiţiile financiare ale entităţilor care au făcut obiectul evaluării, modificări semnificative, care ar putea conduce la schimbarea ratingului;

b) asigurarea că un rating este revizuit în momentul în care apare această necesitate ca urmare a modificărilor semnificative intervenite.

Art. 51. - Instituţia externă de evaluare a creditului trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României că revizuieşte fiecare rating cel puţin anual, indiferent dacă o revizuire anterioară a avut loc ca urmare a unei modificări semnificative intervenite în condiţiile financiare.

Art. 52. - Instituţia externă de evaluare a creditului trebuie să furnizeze Băncii Naţionale a României o prezentare detaliată a modului de desfăşurare a revizuirilor, care să includă informaţii cu privire la contactele sale cu conducerea superioară a entităţilor cărora le acordă ratinguri.

Art. 53. - (1) Testarea ex-post (backtesting) trebuie să se realizeze pentru fiecare segment de piaţă pentru care instituţia externă de evaluare a creditului solicită recunoaşterea.

(2)  Testarea ex-post (backtesting) reprezintă o validare bazată pe experienţa anterioară, ce presupune o analiză a rezultatelor înregistrate în legătură cu entităţile/emisiunile cărora li se atribuie ratingul, în scopul evaluării performanţei ratingurilor (de exemplu, puterea discriminatorie).

(3)  Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să demonstreze Băncii Naţionale a României şi să certifice că testarea ex-post (backtesting) funcţionează de cel puţin un an.

Art. 54. - Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să informeze cu promptitudine Banca Naţională a României cu privire la orice modificare semnificativă intervenită în metodologia de atribuire a ratingurilor, modificare care ar afecta îndeplinirea oricărui criteriu care a stat la baza recunoaşterii iniţiale. Aceasta include orice schimbare în metodologia de atribuire a ratingurilor care ar putea conduce la modificarea în proporţie semnificativă a ratingurilor dintr-un anumit segment de piaţă.

2.4. Criteriul transparenţei şi publicării informaţiilor

Art. 55. - (1) Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să publice principiile care stau la baza propriei metodologii de atribuire a ratingurilor.

(2) Modul de îndeplinire a cerinţei prevăzute la alin. (1) trebuie să se materializeze sub forma unei descrieri complete a metodologiei de atribuire a ratingurilor, prezentată într-o manieră uşor de înţeles de către utilizatorii potenţiali.

Art. 56. - Instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să publice cu promptitudine informaţiile referitoare la modificările semnificative intervenite în metodologia de atribuire a ratingurilor, potrivit celor menţionate la art. 94 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard şi la art. 54 din prezentul regulament.

Art. 57 - In sensul art. 56, instituţiile externe de evaluare a creditului trebuie să utilizeze modalităţi corespunzătoare de publicare, care să asigure accesul publicului interesat la informaţiile menţionate. Modalităţile de comunicare pot include publicarea informaţiilor pe website-ul fiecărei instituţii externe de evaluare a creditului sau distribuirea în mod gratuit, la cerere, a unor materiale informative.

SECŢIUNEA a 3-a

Criterii tehnice referitoare la ratingurile individuale

3.1. Criteriul credibilităţii şi acceptării din partea pieţei

Art. 58. - Factorii prevăzuţi la art. 98 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard vor fi analizaţi în contextul pieţei pe care instituţia externă de evaluare a creditului îşi desfăşoară activitatea, respectiv în contextul segmentului de piaţă pentru care respectiva instituţie solicită recunoaşterea.

Art. 59. - Banca Naţională a României poate lua în considerare şi alţi indicatori ai credibilităţii pe piaţă, pe lângă cei menţionaţi la art. 98 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard. De exemplu, existenţa unui număr mare de instituţii de credit care intenţionează să utilizeze ratingurile furnizate de o instituţie externă de evaluare a creditului în vederea determinării cerinţelor minime de capital sau în alte scopuri poate constitui, pentru scopurile recunoaşterii eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului de către Banca Naţională a României, un indiciu de credibilitate şi acceptare din partea pieţei.

3.2. Criteriul transparenţei şi publicării informaţiilor

Art. 60. - Scopul aplicării criteriului transparenţei şi publicării informaţiilor în evaluarea eligibilităţii unei instituţii externe de evaluare a creditului este acela de a permite instituţiilor de credit care au un interes legitim în legătură cu ratingurile publicate de respectiva instituţie externă de evaluare a creditului (ratinguri publice), din orice jurisdicţie, să aibă acces în condiţii echivalente la acestea.

Art. 61. - Instituţiile de credit care au un interes legitim în legătură cu ratingurile unei instituţii externe de evaluare a creditului sunt acelea care aplică prevederile Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard şi ale Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, precum şi instituţiile de credit din alte jurisdicţii care aplică reguli echivalente celor prevăzute de regulamentele menţionate şi care intenţionează să utilizeze ratingurile respectivei instituţii externe de evaluare a creditului pentru determinarea ponderilor de risc aferente expunerilor.

Art. 62. -Accesul în condiţii echivalente al instituţiilor de credit care au un interes legitim în legătură cu ratingurile publicate de o instituţie externă de evaluare a creditului nu înseamnă că fiecare instituţie de credit trebuie să aibă acces, în aceleaşi condiţii, la ratingurile respective - şi, în special, că nu trebuie să existe diferenţe privind tarifele plătite pentru acces -, ci înseamnă că pentru aceleaşi caracteristici nu trebuie să existe diferenţe nejustificate, în special legate de tarifare.

Art. 63. - (1) Banca Naţională a României solicită instituţiilor externe de evaluare a creditului care permit accesul gratuit la ratingurile publice furnizate să asigure existenţa unor liste complete cu ratingurile publice furnizate şi să actualizeze listele respective cu fiecare nou rating atribuit sau de fiecare dată când un rating vechi este revizuit.

(2) Banca Naţională a României solicită instituţiilor externe de evaluare a creditului care permit doar accesul contra cost la ratingurile publice furnizate de ele să asigure că lista completă cu gama ratingurilor publice furnizate este potenţial disponibilă tuturor instituţiilor de credit care plătesc şi că aceasta este actualizată cu fiecare nou rating atribuit sau de fiecare dată când un rating vechi este revizuit.

CAPITOLUL IV

Revizuirea de către Banca Naţională a României a eligibilităţii instituţiilor externe de evaluare a creditului

Art. 64. - Banca Naţională a României evaluează dacă instituţiile externe de evaluare a creditului cărora Ie-a fost acordată recunoaşterea îndeplinesc în continuare criteriile de eligibilitate.

Art. 65. - Banca Naţională a României monitorizează, în special, efectele oricărei modificări semnificative intervenite în metodologia de atribuire a ratingurilor, raportate de instituţiile externe de evaluare a creditului potrivit art. 94 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard.

Art. 66. - Banca Naţională a României efectuează o analiză detaliată a eligibilităţii fiecărei instituţii externe de evaluare a creditului cel puţin o dată la 5 ani sau mai frecvent, dacă există semnale negative cu privire la activitatea ECAI-ului sau la reputaţia sa.

Art. 67. - (1) Banca Naţională a României încetează să mai recunoască eligibilitatea oricărei instituţii externe de evaluare a creditului care nu mai îndeplineşte criteriile de recunoaştere, după ce, în prealabil, i-a comunicat acesteia criteriul/criteriile de eligibilitate care au fost încălcate.

(2)    Banca Naţională a României încetează să mai recunoască eligibilitatea unei instituţii externe de evaluare a creditului care a făcut obiectul recunoaşterii în mod indirect dacă autorităţile competente care au realizat propriul proces de recunoaştere a instituţiei externe de evaluare a creditului încetează să mai recunoască eligibilitatea acesteia.

(3)  Decizia Băncii Naţionale a României luată în sensul alin. (1) sau (2) va fi comunicată şi celorlalte autorităţi competente din statele membre.

CAPITOLUL V

Punerea în corespondenţă a ratingurilor cu nivelurile scalelor de evaluare a calităţii creditului

Art. 68. -In cadrul procesului de punere în corespondenţă a ratingurilor furnizate de o instituţie externă de evaluare a creditului eligibilă cu nivelurile scalelor de evaluare a calităţii creditului, Banca Naţională a României are în vedere prevederile Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, respectiv ale Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare.

SECŢIUNEA 1

Principii generale

Art. 69. - Banca Naţională a României îşi bazează evaluarea pe modelele de rating, procesele şi metodologiile prezentate de instituţiile externe de evaluare a creditului.

Art. 70. - Instituţiile externe de evaluare a creditului comunică anual Băncii Naţionale a României ratele lor de nerambursare şi datele cu privire la punerea în corespondenţă a poziţiilor din securitizare.

SECŢIUNEA a 2-a

Ratinguri pentru expuneri, altele decât poziţiile din securitizare

2.1.  Factori cantitativi

Art. 71. - (1) Instituţiile externe de evaluare a creditului vor prezenta Băncii Naţionale a României două cuantificări separate ale ratei cumulative de nerambursare: media pe 10 ani a ratei cumulative de nerambursare pe o perioadă de 3 ani, ca indicator al stărilor de nerambursare observate pe termen lung, aferente ratingurilor individuale ale instituţiei externe de evaluare a creditului, şi, în măsura în care sunt disponibile, cele mai recente două rate cumulative de nerambursare pe o perioadă de 3 ani.

(2) Rata cumulativă de nerambursare (CDR) pe o perioadă de 3 ani reprezintă suma tuturor stărilor de nerambursare care au avut loc pe parcursul unei perioade de 3 ani, pentru toate expunerile evaluate care aparţin aceleiaşi categorii.

2.2.  Factori calitativi

Art. 72. - Factorii calitativi sunt esenţiali în cadrul procesului de punere în corespondenţă în următoarele situaţii:

a) în cazul în care instituţia externă de evaluare a creditului utilizează  metodologii  similare  celor folosite  de  entităţile internaţionale care au fost avute în vedere în procesul de determinare şi stabilire a valorilor de referinţă, Banca Naţională a României ajustează propria evaluare cantitativă în funcţie de factorii calitativi;

b) în cazul în care instituţia externă de evaluare a creditului utilizează metodologii diferite de cele prevăzute la lit. a), aceasta furnizează detalii cu privire la propria metodologie de atribuire a ratingurilor, care să explice semnificaţia fiecărui rating şi nivelul de risc asociat;

c) instituţiile externe de evaluare a creditului recent înfiinţate şi instituţiile externe de evaluare a creditului care dispun de un număr mic de înregistrări referitoare la stările de nerambursare trebuie să justifice reprezentativitatea pe termen lung a datelor privind stările de nerambursare utilizate. Factorii calitativi sunt importanţi în elaborarea acestei justificări.

Art. 73. - Banca Naţională a României ia în considerare, în cadrul procesului de punere în corespondenţă a ratingurilor, variabilele calitative prevăzute de art. 102 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, precum şi:

a) diferite variabile care sunt folosite la determinarea mediei ponderate a evenimentelor de nerambursare, cum ar fi numărul emisiunilor, valoarea expunerilor care beneficiază de rating sau alte caracteristici;

b) acoperirea geografică: utilizarea de date la nivel regional sau global;

c)  proprietăţile şi caracteristicile de dinamică ale sistemului sau metodologiei de rating.

Art. 74. - Pentru realizarea procesului de punere în corespondenţă a ratingurilor cu nivelurile scalei de evaluare a calităţii creditului, Banca Naţională a României se poate baza pe informaţii şi analize suplimentare oferite de instituţiile externe de evaluare a creditului.

SECŢIUNEA a 3-a

Ratinguri pentru poziţiile din securitizare

Art. 75. -In cadrul procesului de punere în corespondenţă a ratingurilor poziţiilor din securitizare cu nivelurile scalei de evaluare a calităţii creditului, în baza art. 31 şi 32 din Regulamentul Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 21/26/2006 privind tratamentul riscului de credit aferent expunerilor securitizate şi al poziţiilor din securitizare, Banca Naţională a României are în vedere factori cantitativi şi calitativi.

3.1. Factori cantitativi

Art. 76. -In cadrul procesului de punere în corespondenţă a ratingurilor poziţiilor din securitizare cu nivelurile scalei de evaluare a calităţii creditului, Banca Naţională a României ia în considerare în special factorii cantitativi.

Art. 77. - Banca Naţională a României ia în considerare datele cu privire la ratele de nerambursare/depreciere asociate cu diferite ratinguri. In absenţa unor date complete cu privire la ratele de recuperare, Banca Naţională a României nu se poate pronunţa cu privire la măsura în care ratele de depreciere pot furniza o aproximare adecvată pentru cuantificarea performanţei ratingurilor securitizării în timp. Banca Naţională a României ia în considerare şi matricele de tranziţie, în cazul în care acestea pot furniza informaţii suplimentare utile.

Art. 78. - In procesul de comparare a ratelor de nerambursare/depreciere, Banca Naţională a României colaborează cu instituţiile externe de evaluare a creditului pentru înţelegerea deplină a definiţiei stării de nerambursare/depreciere utilizate de acestea.

Art. 79. - Fără a aduce atingere prevederilor art. 77, Banca Naţională a României ia în considerare, de asemenea, aspecte precum:

a)  abordarea instituţiei externe de evaluare a creditului cu privire la achitarea ulterioară a plăţilor restante (curing) şi la ratingurile retrase, precum şi modalitatea în care aceste elemente pot afecta analiza instituţiilor externe de evaluare a creditului asupra „performanţei" ratingurilor;

b)   perioada de timp pe parcursul căreia se estimează performanţa ratingului (3 ani versus 5 ani), în unele cazuri, ca urmare a posibilelor diferenţe dintre curba distribuţiei pierderilor pentru titlurile emise pe baza unui portofoliu de active şi datoria faţă de societăţi sau orice alt tip de datorie;

c)   datele cu privire la ratele de pierdere/recuperare disponibile pentru ratingurile diferitelor instituţii externe de evaluare a creditului.

3.2. Factori calitativi

Art. 80. -In contextul factorilor calitativi, Banca Naţională a României poate lua în considerare aspecte cum ar fi:

a) criteriile prevăzute de metodologia instituţiilor externe de evaluare a creditului pentru ca unei anumite tranşe a unei tranzacţii să îi fie atribuit un anumit rating;

b) relaţia dintre semnificaţia ratingurilor pentru securitizare şi semnificaţiile celorlalte ratinguri;

c)  rolul pe care ratingurile furnizate de instituţii externe de evaluare a creditului îl au în structurarea şi derularea tranzacţiilor şi în informarea investitorilor;

d)  informaţiile din piaţă cu privire la măsura în care se apreciază că ratingurile publicate de o anumită instituţie externă de evaluare a creditului au o semnificaţie similară cu aceea a ratingurilor celorlaltor instituţii externe de evaluare a calităţii creditului, în calitate de indicator al bonităţii debitorului.

SECŢIUNEA a 4-a

Ratinguri eligibile în cazul expunerilor sub forma titlurilor de participare deţinute în organismele de plasament colectiv

Art. 81. - (1) Pentru a fi eligibile pentru scopurile Regulamentului Băncii Naţionale a României şi al Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 14/19/2006 privind tratamentul riscului de credit pentru instituţiile de credit şi firmele de investiţii potrivit abordării standard, ratingurile aferente expunerilor sub forma titlurilor de participare deţinute în organismele de plasament colectiv trebuie să îndeplinească următoarele condiţii:

a)  ratingul depinde în primul rând de calitatea creditului aferentă activelor suport;

b) în cazul în care alţi factori au o influenţă importantă asupra ratingului, trebuie luate în considerare extinderea şi natura acelei influenţe, în vederea determinării dacă, în aceste scopuri, evaluarea rămâne un rating şi dacă este necesară vreo ajustare a procesului de punere în corespondenţă.

(2) Pentru scopurile prevăzute la alin. (1) sunt eligibile numai ratingurile pentru titlurile de participare cu venit fix, deţinute în organisme de plasament colectiv.

Procedura de recunoaştere a instituţiilor externe de evaluare a creditului este elaborată în conformitate cu recomandările Comitetului Supraveghetorilor Bancari Europeni, cuprinse în Ghidul de recunoaştere a instituţiilor externe de evaluare a creditului.

Preşedintele Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României,

Mugur Constantin Isărescu

ANEXA Nr. I

DOCUMENTAŢIA

ce însoţeşte cererea de recunoaştere de către Banca Naţională a României a eligibilităţii instituţiilor externe de evaluare a creditului

Solicitantul va prezenta o descriere a procesului de atribuire a ratingurilor pentru fiecare segment de piaţă sau poziţie din securitizare şi pentru fiecare zonă geografică în care se solicită recunoaşterea.

In cazul în care cererea de recunoaştere vizează mai multe arii de recunoaştere, informaţiile comune vor fi prezentate o singură dată, urmând ca pentru fiecare criteriu de recunoaştere să se evidenţieze distinct aspectele ce diferă de la o arie la alta.

Documentaţia necesară în vederea recunoaşterii cuprinde cel puţin:

1.  Informaţii cu caracter general

1.1.  Scopul cererii de recunoaştere: utilizarea ratingurilor în scopul calculării cerinţelor minime de capital pentru riscul de credit potrivit abordării standard sau pentru poziţiile din securitizare

1.2.    Segmentul de piaţă pe care este solicitată recunoaşterea:

1.2.1. finanţare publică;

1.2.2.  entităţi comerciale - instituţii, instituţii financiare şi societăţi; sau

1.2.3. finanţare structurată - (inclusiv securitizare)

1.3.   Categoria de ratinguri furnizate: solicitate şi/sau nesolicitate, precum şi principiile care stau la baza acordării fiecărei categorii de rating

1.4.    Autorităţile competente la care s-a solicitat recunoaşterea sau se intenţionează solicitarea recunoaşterii

1.5.  Ţările în care instituţia externă de evaluare a creditului a fost deja recunoscută ca eligibilă, precum şi vechimea acestei recunoaşteri

1.6. Lista instituţiilor de credit care intenţionează să utilizeze ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului (pentru cazul în care solicitantul este instituţia externă de evaluare a creditului)

1.7.  Motivaţia instituţiei de credit cu privire la intenţia de a utiliza ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului ce face obiectul recunoaşterii, în scopurile adecvării capitalului (pentru cazul în care solicitantul este o instituţie de credit).

2. Prezentarea instituţiei externe de evaluare a creditului

2.1. Informaţii cu privire la structura legală a instituţiei externe de evaluare a creditului şi a grupului din care aceasta face parte: structura acţionariatului, principalele filiale, serviciile auxiliare furnizate; informaţiile referitoare la structura acţionariatului vor cuprinde şi lista acţionarilor care deţin mai mult de 10% din capitalul instituţiei externe de evaluare a creditului

2.2.  Numărul de angajaţi cu normă întreagă ai instituţiei externe de evaluare a creditului

2.3.  Clienţii principali şi veniturile obţinute de la aceştia, cu indicarea proporţiei acestora în totalul veniturilor obţinute de ECAI

2.4.  Informaţii financiare care să demonstreze stabilitatea financiară a instituţiei externe de evaluare a creditului: situaţiile financiare auditate din ultimii 3 ani şi previziuni pentru următorii 3 ani

2.5. Aderarea la un cod de conduită conform cu standardele de piaţă sau cu principiile recunoscute la nivel internaţional în acest sens.

3.  Metodologia de acordare a ratingurilor

3.1. Obiectivitate

3.1.1. O descriere generală a metodologiei de atribuire a ratingurilor şi a proceselor implicate, modul în care metodologia respectivă este determinată, implementată, revizuită şi modificată; se vor prezenta şi procesele menite să asigure aplicarea în mod consecvent a metodologiei de atribuire a ratingurilor şi, în special, rolul comitetelor de rating şi principiile aplicabile acestora, accesul la informaţii care nu sunt public disponibile etc.

3.1.2.  Furnizarea datelor/indicatorilor cantitative/cantitativi (variabilele-cheie, sursele de date, ipotezele şi tehnicile cantitative utilizate, datele furnizate de entităţile evaluate etc.) şi a datelor calitative (strategia, planurile de activitate ale entităţilor evaluate etc.) utilizate în procesul de evaluare

3.1.3.   Descrierea diferenţelor semnificative în ceea ce priveşte metodologia utilizată, în funcţie de aria geografică

3.1.4.  Descrierea metodologiei utilizate pentru verificarea acurateţei, consecvenţei şi a puterii discriminatorii a sistemelor de rating, cu detalierea rezultatelor şi concluziilor rezultate în urma unor astfel de analize.

3.2.  Independenţa

3.2.1.  Descrierea mecanismelor de prevenire, identificare şi înlăturare a conflictelor de interese existente sau potenţiale

3.2.2.  Descrierea măsurilor aplicate, în cazul în care fac obiectul evaluării acţionari, filiale sau alte entităţi ce aparţin grupului din care face parte instituţia externă de evaluare a creditului

3.2.3.  Demonstraţia că în structura organizatorică există o funcţie de audit intern şi/sau că există mijloace care să asigure implementarea eficientă a procedurilor interne

3.2.4.  Informaţii care atestă faptul că membrii echipelor şi comitetelor de rating au calităţile şi pregătirea necesare - inclusiv experienţă relevantă în acest domeniu -, precum şi faptul că aceste calităţi sunt menţinute şi îmbunătăţite în timp prin programe de perfecţionare corespunzătoare

3.2.5 O descriere a codului intern de conduită care stă la baza desfăşurării activităţii instituţiei externe de evaluare a creditului

3.2.6.   Politica remuneratorie a personalului implicat în activitatea de acordare a ratingurilor şi demonstraţia că aceasta nu influenţează capacitatea de furnizare a ratingurilor independente şi obiective (cu titlu de exemplu, remuneraţia analiştilor nu este influenţată de ratingurile acordate sau de veniturile obţinute de la beneficiarii ratingurilor)

3.2.7.  Descrierea politicii cu privire la stabilirea tarifelor

3.2.8.  Asigurarea că personalul implicat în procesul de atribuire a ratingurilor nu este implicat în relaţii de afaceri cu entităţile evaluate, relaţii de natură a pune în pericol furnizarea de ratinguri independente şi de calitate corespunzătoare.

3.3.  Revizuirea permanentă

3.3.1. Informaţii generale referitoare la modul de desfăşurare a activităţii de revizuire a ratingurilor: descrierea proceselor implicate, aria de acoperire, frecvenţa, personalul implicat, mijloace/tehnici utilizate, actualizări de date, informaţiile luate în considerare în scopul revizuirii ratingurilor, sistemele automate de avertizare, mecanisme care permit ca erorile sistematice ce afectează ratingurile ECAI-ului să conducă la ajustări în metodologia de acordare a ratingurilor etc.

3.3.2.  Rezultatele proceselor de revizuire a ratingurilor

3.3.3. Demonstraţia că s-a implementat un sistem de testare ex-post (backtesting) şi că acesta este utilizat de cel puţin un an

3.3.4. La solicitarea Băncii Naţionale a României, furnizarea informaţiilor cu privire la contactele sale cu conducerea superioară a entităţilor cărora le acordă ratinguri.

3.4. Transparenţa şi publicarea informaţiilor

3.4.1.  Asigurarea că principiile metodologiei utilizate de instituţia externă de evaluare a creditului la atribuirea ratingurilor sunt disponibile public

3.4.2.    Descrierea modalităţii de asigurare a cerinţei prevăzute la pct.3.4.1, precum şi termenii în care este permis accesul utilizatorilor potenţiali la ratingurile furnizate

3.4.3. Descrierea politicii de asigurare a transparenţei, în funcţie de categoriile de ratinguri furnizate: solicitate sau nesolicitate.

4.  Ratinguri individuale

4.1. Credibilitatea şi acceptarea din partea pieţei

4.1.1. Orice dovadă care atestă încrederea din partea pieţei

în ceea ce priveşte calitatea ratingurilor, cum ar fi: cota de piaţă a instituţiei externe de evaluare a creditului, numărul entităţilor cărora instituţia externă de evaluare a creditului Ie-a acordat ratinguri, numărul entităţilor care plătesc pentru utilizarea ratingurilor sale (anual), prezenţa sa de mult timp pe piaţă, veniturile obţinute din activitatea de furnizare a ratingurilor, dovezi care atestă referiri în presă şi/sau în literatura de specialitate la ratingurile instituţiei externe de evaluare a creditului etc.

4.2. Transparenţa şi publicarea informaţiilor

4.2.1. Modalitatea de publicare a ratingurilor individuale (de exemplu, pe website-ul instituţiei externe de evaluare a creditului) şi frecvenţa la care acestea sunt actualizate.

5.  Punerea în corespondenţă a ratingurilor cu nivelurile scalelor de evaluare a calităţii creditului

5.1. Informaţiile furnizate de instituţia externă de evaluare a creditului pentru a permite efectuarea de către Banca Naţională a României a corespondenţei ratingurilor cu nivelurile scalelor de evaluare a calităţii creditului pentru expuneri, altele decât cele din securitizare, se referă la:

5.1.1.  Definiţia stării de nerambursare

5.1.2.  Rata cumulativă de nerambursare pe o perioadă de 3 ani pentru fiecare categorie de rating (această informaţie trebuie furnizată anual de către instituţiile externe de evaluare a creditului recunoscute ca eligibile de cel puţin 3 ani) sau cel puţin cele mai recente două rate cumulative de nerambursare disponibile

5.1.3. Media pe 10 ani a ratelor cumulative de nerambursare pe o perioadă de 3 ani. Dacă informaţiile necesare efectuării acestui calcul nu sunt disponibile, estimarea instituţiei externe de evaluare a creditului cu privire la rata de nerambursare pe termen lung

5.1.4.  Probabilitatea de neplată aşteptată pentru fiecare categorie de rating, în cazul în care este utilizat acest indicator

5.1.5. Descrierea metodologiei de calcul a ratelor cumulative de nerambursare: selecţia portofoliului (static sau dinamic/ajustat), definiţia stării de nerambursare, agregarea stărilor de nerambursare (mecanism de ponderare)

5.1.6. Semnificaţia statistică a ratelor de nerambursare

5.1.7. Caracteristicile de dinamică ale metodologiei de rating („point-in-time" sau „through the cycle")

5.1.8.  Ratingurile furnizate de instituţia externă de evaluare a creditului, precum şi semnificaţia fiecărei categorii de rating ;

5.1.9. Orizontul de timp acoperit de rating

5.1.10.  Matricele de tranziţie

5.1.11. Acoperirea geografică.

5.2. Informaţiile furnizate de instituţia externă de evaluare a creditului pentru a permite efectuarea de către Banca Naţională a României a corespondenţei ratingurilor cu nivelurile scalelor de evaluare a calităţii creditului pentru expunerile din securitizare se referă cel puţin la:

5.2.1.  Semnificaţia stării de nerambursare/deprecierii, în funcţie de care se calculează rata de nerambursare/depreciere

5.2.2.  Indicatori/date referitoare la performanţa ratingurilor, însoţite de o explicaţie a principalelor lor caracteristici (de exemplu: raţionamentul/argumentele care a/au stat la baza stabilirii orizontului de timp pe care s-a efectuat studiul, precum şi modul în care achitarea ulterioară a plăţilor restante - curing - şi retragerea ratingurilor influenţează analiza asupra performanţei ratingurilor)

5.2.3.  Date privind ratele de pierdere/recuperare

5.2.4.  Informaţiile prevăzute la pct. 5.1.8-5.1.11.

6. Informaţii suplimentare pentru expunerile sub forma titlurilor de participare deţinute în organisme de plasament colectiv

6.1.  Informaţii care reflectă faptul că ratingurile aferente expunerilor sub forma titlurilor de participare deţinute în organisme de plasament colectiv reprezintă în primul rând indicatori ai calităţii creditului aferente activelor suport

6.2.  Influenţa altor factori şi măsura în care aceştia au fost luaţi în considerare la stabilirea ratingului

6.3.  Informaţiile prevăzute la pct. 5.1.8-5.1.11.

ANEXA Nr. II

CHESTIONAR

pentru evaluarea îndeplinirii criteriilor de eligibilitate

1. Credibilitatea şi acceptarea din partea pieţei

1.  Care sunt măsurile promovate de instituţia externă de evaluare a creditului pentru asigurarea/creşterea credibilităţii pe piaţă?

2. Există indicii din partea utilizatorilor, participanţilor pe piaţă etc. cu privire la aprecierea activităţii instituţiei externe de evaluare a creditului sau a utilităţii ratingurilor furnizate?

3. Care au fost modificările intervenite în ultimii 3 ani în ceea ce priveşte procedurile pentru prevenirea potenţialelor conflicte de interese? Care au fost factorii ce au determinat aceste modificări (situaţii intervenite la nivel intern sau practica pe piaţă) ?

4. Au existat divergenţe între instituţia externă de evaluare a creditului şi entităţile cărora le-a acordat ratinguri? In cazul unui răspuns afirmativ, cum s-au rezolvat aceste divergenţe?

5.  Au existat plângeri cu privire la modul de utilizare a informaţiilor confidenţiale?

2. Independenţa

6.  Informaţii referitoare la auditorul financiar

7. Cum este asigurată susţinerea veniturilor ECAI-ului? Este asigurată capacitatea acesteia de a face faţă eventualelor fluctuaţii ale veniturilor?

8. Au fost identificaţi potenţiali factori care ar putea cauza o diminuare a cererii de ratinguri pe segmentul de piaţă pe care ECAI-ul îşi desfăşoară activitatea?

9.   Există sau au existat (în ultimii 3 ani) debite/datorii restante? Faţă de cine?

10.   Care sunt cerinţele de calificare pentru personalul implicat în activitatea de furnizare a ratingurilor?

11.   Care sunt măsurile luate în vederea perfecţionării personalului implicat în activitatea de furnizare a ratingurilor?

3. Revizuirea permanentă şi transparenţa

12.  Cum este realizată monitorizarea entităţilor, ulterior acordării unui rating?

13.  Care este termenul în care sunt publicate ratingurile acordate/ratingurile rezultate în urma revizuirii?

14. Au intervenit în ultimii 3 ani, în urma revizuirii, modificări semnificative ale ratingurilor? In cazul unui răspuns afirmativ, care au fost factorii care au determinat aceste modificări?

15.   Este efectuată o analiză retrospectivă a legăturii existente între ratinguri şi stadiul ciclului economic în care acestea au fost furnizate? In cazul unui răspuns afirmativ, care sunt rezultatele/concluziile acestei analize?


SmartCity5

COMENTARII la Regulament 3/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Regulament 3 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu