REGULAMENT Nr.
1 din 23 februarie 2005
privind sistemele de plati
care asigura compensarea fondurilor*)
ACT EMIS DE:
BANCA NATIONALA A ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 596 din 29 august 2007
TITLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentul regulament are ca obiect:
a) autorizarea de către Banca Naţională a Romaniei a sistemelor de plăţi care asigură
compensarea fondurilor;
b) procedura de administrare a riscului de decontare
impusă de Banca Naţională a Romaniei pentru sistemele de plăţi care asigură compensarea fondurilor,
în condiţiile în care acestea nu au prevăzute proceduri proprii de administrare
a riscului de decontare, impuse de administratorul de sistem şi aprobate de
Banca Naţională a Romaniei.
Art. 2. - In sensul prezentului regulament, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarele semnificaţii:
1. administrator de sistem - persoana juridică ce stabileşte regulile sistemului de plăţi care
asigură compensarea fondurilor şi răspunde de operarea acestuia;
2. participant compensator - entităţile care participă la un sistem şi ale căror poziţii nete
rezultate în urma compensării sunt decontate prin conturi de decontare deschise
în sistemul ReGIS;
3. perioadă de observare - intervalul de 20 de zile bancare anterioare ultimei zile bancare a
săptămanii curente;
4. perioadă de aplicare - zilele bancare aferente săptămanii următoare perioadei de observare;
5. plafon tehnic de
garantare unilaterală - nivelul minim al
garanţiilor unilaterale pe care participanţii compensatori au obligaţia să le
constituie la dispoziţia Băncii Naţionale a Romaniei în
perioada de aplicare pentru decontarea poziţiilor nete
calculate de sistemele la care aceştia participă;
6. sistem - un sistem
de plăţi care asigură compensarea fondurilor, inclusiv un sistem care asigură
şi decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare.
TITLUL II
Procedura de autorizare
Art. 3. - Sistemele de plăţi care asigură compensarea
fondurilor pot opera pe teritoriul Romaniei numai pe baza autorizaţiei acordate de Banca Naţională a Romaniei în temeiul art. 22 din Legea nr. 312/2004 privind statutul Băncii Naţionale a Romaniei.
Art. 4. - (1) Procesul de autorizare de către Banca
Naţională a Romaniei cuprinde
următoarele etape:
a) autorizarea prealabilă;
b) autorizarea de funcţionare.
(2) Autorizarea prealabilă nu garantează obţinerea
autorizaţiei de funcţionare a sistemului.
(3) Apariţia oricăror modificări faţă de condiţiile în
care a fost acordată autorizaţia prealabilă va determina o nouă evaluare din
partea Băncii Naţionale a Romaniei
în cea de-a doua etapă a procesului de autorizare.
Art. 5. - (1) In vederea
autorizării prealabile a unui sistem, administratorul de sistem va adresa
Direcţiei reglementare şi autorizare din cadrul Băncii Naţionale a Romaniei o cerere de autorizare, însoţită de
următoarele documente:
a) copie conformă de pe documentele
constitutive ale administratorului de sistem;
b) un studiu de fezabilitate conţinand cel puţin informaţii privind
necesitatea punerii în funcţiune a sistemului, estimarea volumului
operaţiunilor pentru cel puţin un an de activitate şi caracteristicile sistemului proiectat/existent;
c) regulile de sistem şi procedurile de operare;
d) procedurile de administrare a riscurilor asociate
sistemului, inclusiv procedura de administrare a riscului de decontare, după
caz;
e) procedurile pentru asigurarea continuităţii operaţionale în situaţii neprevăzute;
f) o prezentare a infrastructurii care urmează a fi
utilizată de sistem.
(2) In cazul în care consideră necesar, Banca Naţională
a Romaniei poate solicita
informaţii sau documente suplimentare faţă de cele prevăzute la alin. (1).
(3) In cazul sistemelor care asigură şi decontarea
operaţiunilor cu instrumente financiare, documentaţia prezentată va fi avizată
în prealabil de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare.
Art. 6. - Banca Naţională a Romaniei
va răspunde solicitării de autorizare prealabilă în
termen de 90 de zile de la data depunerii documentaţiei complete.
Art. 7. - (1) Direcţia reglementare şi autorizare din
cadrul Băncii Naţionale a Romaniei
va evalua solicitările de autorizare în funcţie de obiectivele de politică şi
de standardele stabilite de Banca Naţională a Romaniei în domeniul plăţilor, precum şi de standardele şi practicile
existente la nivel internaţional, referitoare la criterii de siguranţă,
eficienţă şi accesibilitate aplicabile diferitelor
tipuri de sisteme.
*) Republicat în temeiul art. II din Regulamentul Băncii Naţionale a Romaniei nr. 9/2005 pentru modificarea şi completarea Regulamentului
Băncii Naţionale a Romaniei
nr. 1/2005 privind sistemele de plăţi care asigură compensarea fondurilor, publicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 881 din 30 septembrie 2005, dandu-se textelor o
nouă numerotare.
Regulamentul nr. 1/2005 a fost publicat în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 265 din 31 martie 2005.
(2) Standardele avute în vedere
de Banca Naţională a Romaniei
sunt specifice tipului de sistem pentru care se solicită autorizarea, iar
procesul de evaluare şi caracteristicile recomandate au în vedere importanţa
sistemică a sistemului respectiv în contextul general al stabilităţii
sistemului financiar naţional.
Art. 8. -Autorizaţia prealabilă are o valabilitate de
90 de zile de la data emiterii, perioadă în care solicitantul are următoarele
obligaţii:
a) să încheie cu Banca Naţională a Romaniei contractul de participare în sistemul
ReGIS, care să prevadă şi procedura de administrare a riscului de decontare;
b) să încheie contracte cu participanţii
compensatori, conforme cu regulile sistemului stabilite de administratorul de
sistem;
c) să se asigure că participanţii compensatori au
încheiat contracte de participare la sistemul ReGIS cu Banca Naţională a Romaniei, care să prevadă şi aplicarea procedurii
de administrare a riscului de decontare;
d) să asigure infrastructura necesară funcţionării
sistemului.
Art. 9. - In vederea
autorizării funcţionării unui sistem, administratorul de sistem va adresa Direcţiei reglementare şi
autorizare din cadrul Băncii Naţionale a Romaniei o cerere de autorizare, însoţită de următoarele documente:
a) lista participanţilor compensatori;
b) un raport de audit realizat de un auditor certificat
de securitate a datelor (CISA - Certified Information Security Auditor), independent faţă de sistemul auditat, care să certifice gradul de
siguranţă al sistemului pentru care se solicită autorizarea;
c) declaraţie pe propria răspundere a reprezentantului
legal al administratorului de sistem referitoare la existenţa şi funcţionalitatea
infrastructurii prevăzute în documentaţia de autorizare.
Art. 10. - (1) Banca Naţională a Romaniei va răspunde solicitării de autorizare
de funcţionare în termen de 30 de zile de la data depunerii documentaţiei
complete.
(2) Orice modificare adusă unui sistem care
funcţionează în conformitate cu prevederile prezentului regulament este supusă
aprobării prealabile a Băncii Naţionale a Romaniei.
(3) In vederea analizării cererilor depuse potrivit
alin. (2), Banca Naţională a Romaniei poate solicita orice informaţie şi/sau documente considerate
necesare de către aceasta.
(4) Banca Naţională a Romaniei
va decide asupra cererilor depuse de administratorul
de sistem în condiţiile alin. (2) în termen de 30 zile de la data primirii
cererii sau a informaţiilor şi documentaţiei prevăzute la alin. (3), după caz.
(5) In cazul în care Banca Naţională a Romaniei consideră că modificările aduse
sistemului sunt importante în raport cu obiectivele sale în domeniul plăţilor,
Banca Naţională a Romaniei va
putea stabili termenele în care modificările respective vor putea deveni
efective.
TITLUL III
Procedura de administrare a riscului de decontare
CAPITOLUL I
Aspecte generale
Art. 11. - Procedura de administrare a riscului de
decontare, reglementată prin prezentul regulament pentru sistemele de plăţi
care asigură compensarea fondurilor, în condiţiile în care acestea nu au
prevăzute proceduri proprii de administrare a riscului de decontare impuse de
administratorul de sistem şi aprobate de Banca Naţională a Romaniei, este structurată pe 3 niveluri:
a) procedura de garantare unilaterală;
b) suplimentarea de către participanţii compensatori
a garanţiilor unilaterale constituite pentru sistem sau, după caz, de
procurarea de către aceştia a fondurilor necesare decontării;
c) acordarea de către Banca Naţională a Romaniei a unor credite, în cadrul facilităţii
de creditare pentru asigurarea decontării poziţiilor nete, prevăzută în
reglementările Băncii Naţionale a Romaniei privind facilităţile acordate de banca centrală în scopul
fluidizării decontărilor în sistemul ReGIS.
Art. 12. - Decontarea finală a poziţiilor nete
calculate de administratorii de sisteme se efectuează de către Banca Naţională
a Romaniei prin transferul
irevocabil şi necondiţionat al fondurilor băneşti între conturile de decontare
ale participanţilor compensatori deschise în sistemul ReGIS, în conformitate cu
regulile de sistem ale ReGIS şi contractele de participare aferente.
Art. 13. - (1) Banca Naţională a Romaniei poate participa în cadrul
procedurilor de administrare a riscului de decontare, aferente sistemelor de
plăţi care asigură compensarea fondurilor, furnizand
participanţilor compensatori lichiditatea necesară
decontării poziţiilor lor nete debitoare, prin executarea de active eligibile
pentru garantare, constituite drept garanţii la dispoziţia Băncii Naţionale a
Romaniei.
(2) Activele eligibile pentru garantare prevăzute la alin. (1) sunt aceleaşi cu cele utilizate în cadrul
facilităţilor acordate de Banca Naţională a Romaniei în scopul fluidizării decontărilor în sistemul ReGIS.
(3) Evaluarea garanţiilor prevăzute la alin. (1) se
realizează de Banca Naţională a Romaniei în acelaşi mod ca şi în cazul garanţiilor aferente
facilităţilor acordate de Banca Naţională a Romaniei în scopul fluidizării decontărilor în sistemul ReGIS,
respectiv prin deducerea unor marje (haircut) din valoarea la care activele
sunt evaluate de Banca Naţională a Romaniei.
CAPITOLUL II
Procedura de garantare unilaterală
SECŢIUNEA 1
Plafonul tehnic de garantare unilaterală
Art. 14. - (1) Banca Naţională a Romaniei calculează săptămanal, la nivelul fiecărui sistem, pentru
fiecare participant compensator, un plafon tehnic de garantare unilaterală.
(2) Plafonul tehnic de garantare unilaterală se
calculează ca fiind cea mai mare dintre poziţiile nete debitoare înregistrate
zilnic de un participant compensator, la nivelul unui sistem, în cursul
perioadei de observare, multiplicată cu indicele 1,2.
(3) In cazul sistemelor care asigură şi decontarea
operaţiunilor cu instrumente financiare, plafonul tehnic de garantare
unilaterală se calculează ca fiind cea mai mare dintre poziţiile nete debitoare
înregistrate zilnic de un participant compensator la calculul prealabil al
poziţiilor nete realizat de administratorul de sistem, în cursul perioadei de
observare. In vederea realizării acestui calcul, administratorii de sisteme vor
transmite zilnic Băncii Naţionale a Romaniei, prin e-mail securizat transmis prin reţeaua proprietară a
TransFonD - S.A., semnat electronic sau pe suport hartie, poziţiile nete prealabile ale participanţilor compensatori
prevăzute la art. 22 pct. 1.
(4) Plafonul tehnic de garantare unilaterală se comunică de către Banca Naţională a Romaniei participantului compensator, prin
e-mail securizat transmis prin reţeaua proprietară a TransFonD - S.A., semnat
electronic sau pe suport hartie,
în prima zi bancară după perioada de observare şi este valabil pe toată durata
perioadei de aplicare, dacă Banca Naţională a Romaniei nu hotărăşte altfel.
(5) In situaţia creşterii sau diminuării rapide a
valorii poziţiilor nete aferente unui participant compensator, precum şi în
orice alte cazuri, Banca Naţională a Romaniei poate decide majorarea sau diminuarea plafonului tehnic de
garantare unilaterală al acestuia la un nivel pe care îl consideră
corespunzător pentru evitarea riscului de nedecontare.
Art. 15. - (1) In cazul în care un participant compensator constată că există diferenţe între plafonul tehnic de
garantare unilaterală comunicat şi cel rezultat din propriile calcule, poate
comunica prin e-mail securizat semnat electronic, transmis prin reţeaua
proprietară a TransFonD - S.A. sau pe suport hartie, respectiva neconcordanţă Băncii Naţionale a Romaniei.
(2) Banca Naţională a Romaniei are obligaţia să comunice prin e-mail securizat semnat
electronic, transmis prin reţeaua proprietară a TransFonD - S.A. sau pe suport
hartie, cel mai tarziu în ziua bancară următoare, valoarea corectă a plafonului tehnic de garantare
unilaterală sau valoarea poziţiilor nete care au stat la baza calculului
acestuia.
Art. 16. - Banca Naţională a Romaniei calculează şi comunică plafonul
tehnic de garantare unilaterală:
a) pentru participanţii
compensatori rezultaţi în urma divizării, prin împărţirea plafonului de
garantare unilaterală existent înainte de divizare, în mod egal între
participanţii compensatori rezultaţi din divizare;
b) pentru participanţii compensatori rezultaţi în urma
fuziunii, prin însumarea plafoanelor tehnice de garantare unilaterală ale
participanţilor compensatori care au fuzionat.
Art. 17. - Pentru prima săptămană sau fracţiune de săptămană de funcţionare, plafonul tehnic de garantare unilaterală pentru
un nou participant compensator la unul sau mai multe sisteme va fi stabilit de
acesta, pe propria răspundere, în funcţie de valoarea estimată a plăţilor
proprii, şi va fi comunicat în prealabil Băncii Naţionale a Romaniei.
SECŢIUNEA a 2-a
Constituirea,
executarea şi eliberarea garanţiilor unilaterale
Art. 18. - Participantul compensator este obligat să
constituie garanţii unilaterale, în lei, la dispoziţia Băncii Naţionale a Romaniei, cel puţin la nivelul plafonului
tehnic de garantare unilaterală calculat şi comunicat de Banca Naţională a Romaniei pentru fiecare sistem la care
participă.
Art. 19. - Garanţiile unilaterale în lei, constituite
de participanţii compensatori pentru asigurarea decontării finale a propriilor
poziţii nete, pot fi sub formă de:
a) fonduri, care se evidenţiază ca garanţii în
secţiunea „Rezerve" din conturile de decontare ale participanţilor compensatori, deschise în sistemul ReGIS;
b) active eligibile pentru garantare, definite în
reglementările Băncii Naţionale a Romaniei privind operaţiunile de piaţă monetară şi acceptate de banca
centrală în operaţiunile aferente facilităţilor acordate de aceasta în scopul
fluidizării decontărilor în sistemul ReGIS, care se evidenţiază ca garanţii în
sistemul SaFIR.
Art. 20. - (1) Garanţiile unilaterale în lei se
constituie în sistemele ReGIS şi SaFIR de către participanţii compensatori din
sistemele de plăţi care asigură compensarea fondurilor pană cel tarziu la orele prevăzute în contractele de constituire şi executare
a garanţiilor încheiate între Banca Naţională a Romaniei şi respectivii participanţi compensatori.
(2) Din momentul prevăzut la alin. (1) şi pană cel mai devreme la decontarea
instrucţiunii de plată iniţiată în ReGIS de respectivul sistem de plăţi,
garanţiile unilaterale în lei constituite în sistemele ReGIS şi SaFIR de către
participanţii compensatori nu mai pot fi diminuate de aceştia, ci doar suplimentate, în conformitate cu regulile acestor sisteme.
Art. 21. - Executarea garanţiilor unilaterale, precum
şi eliberarea acestora se realizează de Banca Naţională a Romaniei, în calitate de administrator al
sistemelor ReGIS şi SaFIR, în conformitate cu regulile
acestor sisteme.
CAPITOLUL III
Aplicarea procedurii de administrare a riscului de
decontare
SECŢIUNEA 1
Sistemele care asigură şi decontarea
operaţiunilor cu instrumente financiare
Art. 22. - In cazul sistemelor care asigură şi
decontarea operaţiunilor cu instrumente financiare, procedura de administrare a
riscului de decontare se va aplica în următoarele etape, în conformitate cu
prevederile regulilor de sistem ale ReGIS şi SaFIR şi ale contractului de
participare la ReGIS încheiat de Banca Naţională a Romaniei şi administratorul de sistem:
1. Sistemul va realiza un calcul prealabil al
poziţiilor nete ale participanţilor compensatori.
2. Administratorul de sistem va vizualiza în sistemul
ReGIS şi va primi de la sistemul SaFIR, la orele prevăzute în contractul de
participare la ReGIS încheiat de respectivul administrator de sistem cu Banca
Naţională a Romaniei, valoarea
garanţiilor constituite de participanţii compensatori pentru sistemul
respectiv.
3. In cazul în care poziţia netă debitoare a unui
participant compensator nu este acoperită de valoarea totală a garanţiilor
constituite de acesta pentru sistem, administratorul de sistem va comunica
participantului compensator în cauză valoarea cu care trebuie suplimentate
garanţiile unilaterale aferente sistemului, participanţii avand la dispoziţie un interval de timp
pentru această operaţiune. Intervalul de timp menţionat va fi cel stabilit prin
contractul de participare la ReGIS încheiat de administratorul de sistem cu
Banca Naţională a Romaniei.
4. La expirarea intervalului
de timp menţionat la pct. 3, administratorul de sistem va vizualiza în sistemul
ReGIS şi va primi de la sistemul SaFIR noile valori ale garanţiilor constituite
de către participanţii compensatori pentru sistem.
5. In cazul în care poziţia
netă debitoare a fiecărui participant este acoperită de valoarea totală a
garanţiilor constituite de acesta pentru sistem în sistemele ReGIS şi SaFIR,
administratorul de sistem va iniţia o instrucţiune de plată pentru decontarea
poziţiilor nete în sistemul ReGIS.
6. In cazul în care poziţia netă debitoare a unui
participant compensator nu este acoperită nici la acest moment de valoarea
totală a garanţiilor constituite de respectivul participant pentru sistem în
ReGIS şi în SaFIR, administratorul de sistem va recalcula poziţiile nete prin
excluderea tranzacţiilor care au determinat poziţia debitoare neacoperită,
astfel încat poziţiile nete
debitoare rezultate să fie acoperite de garanţiile constituite de participanţi,
şi va iniţia instrucţiunea de plată pentru decontarea poziţiilor nete în
sistemul ReGIS în conformitate cu noile poziţii nete calculate. Pentru
tranzacţiile excluse din calculul poziţiilor nete, administratorul de sistem
poate iniţia instrucţiuni de
plată în sistemul ReGIS în vederea decontării pe bază brută a acestora.
Art. 23. - (1) Iniţierea în sistemul ReGIS a
instrucţiunilor de plată aferente poziţiilor nete, recalculate conform
prevederilor art. 22 pct. 6, se va face conform contractului de participare la
ReGIS, încheiat de Banca Naţională a Romaniei cu
administratorul sistemului respectiv.
(2) Banca Naţională a Romaniei nu are nicio responsabilitate privind recalcularea poziţiilor
nete în situaţia prevăzută la art. 22 pct. 6.
(3) In cazul în care instrucţiunile de plată aferente
poziţiilor nete recalculate nu sunt iniţiate în ReGIS în intervalul de timp
stabilit prin regulile de sistem ale ReGIS şi prin contractul de participare la
ReGIS încheiat de Banca Naţională a Romaniei cu administratorul sistemului respectiv, Banca Naţională a Romaniei nu are nicio responsabilitate privind
decontarea poziţiilor nete calculate de sistemele care asigură şi decontarea
operaţiunilor cu instrumente financiare pentru ziua de decontare respectivă.
SECŢIUNEA a 2-a
Sistemele de plăţi care asigură compensarea
fondurilor aferente operaţiunilor cu carduri bancare
Art. 24. - In cazul sistemelor de plăţi care asigură
compensarea fondurilor aferente operaţiunilor cu carduri bancare, procedura de administrare a riscului de decontare se
va aplica în următoarele etape, în conformitate cu prevederile regulilor de
sistem ale ReGIS şi SaFIR, ale contractului de participare la ReGIS încheiat de
Banca Naţională a Romaniei cu
administratorul de sistem şi ale reglementărilor Băncii Naţionale a Romaniei privind facilităţile acordate de
banca centrală în scopul fluidizării decontărilor în sistemul ReGIS:
1. In cazul în care poziţia netă debitoare a unui
participant compensator nu poate fi decontată din lipsă de fonduri disponibile
în contul de decontare din ReGIS al respectivului participant, se va aplica
procedura de garantare unilaterală.
2. In cazul în care, în urma aplicării procedurii de
garantare unilaterală, poziţia netă debitoare a participantului compensator
continuă să nu poată fi decontată, respectivul participant va suplimenta
garanţiile unilaterale constituite pentru sistem sau va procura fondurile
necesare decontării, fie prin apelarea la facilitatea de lichiditate pe
parcursul zilei, oferită de banca centrală, fie prin obţinerea unor credite din
partea altor participanţi la sistemul ReGIS, fie prin operaţiuni pe piaţa
interbancară.
3. In cazul în care nici în urma parcurgerii etapei
menţionate la pct. 2 poziţia netă debitoare a participantului compensator nu
poate fi decontată la momentul limită final al zilei de operare a sistemului
ReGIS, se va recurge la facilitatea de creditare pentru asigurarea decontării
poziţiilor nete, acordată de Banca Naţională a Romaniei participanţilor compensatori din cadrul sistemelor de plăţi care asigură
compensarea fondurilor aferente tranzacţiilor cu carduri
bancare.
SECŢIUNEA a 3-a
Sistemul de plăţi care asigură compensarea
fondurilor şi care este administrat de Banca Naţională a Romaniei
Art. 25. - In cazul sistemului de plăţi care asigură
compensarea fondurilor, administrat de Banca Naţională a Romaniei, procedura de administrare a riscului
de decontare se va aplica în următoarele etape, în conformitate cu prevederile
regulilor de sistem ale ReGIS şi SaFIR şi ale reglementărilor Băncii Naţionale
a Romaniei privind facilităţile
acordate de banca centrală în scopul fluidizării decontărilor în sistemul
ReGIS:
1. In cazul în care poziţia netă debitoare a unui
participant compensator nu poate fi decontată din lipsă de fonduri disponibile
în contul de decontare din ReGIS al respectivului participant, se va aplica
procedura de garantare unilaterală.
2. In cazul în care, în urma aplicării procedurii de
garantare unilaterală, poziţia netă debitoare a participantului compensator
continuă să nu poată fi decontată, respectivul participant va suplimenta
garanţiile unilaterale constituite pentru sistem sau va procura, în cursul unei
perioade stabilite în contractul de participare la ReGIS încheiat între Banca
Naţională a Romaniei şi
administratorul de sistem respectiv, fondurile necesare decontării fie prin
apelarea la facilitatea de lichiditate pe parcursul zilei, oferită de banca
centrală, fie prin obţinerea unor credite din partea altor participanţi la
sistemul ReGIS, fie prin operaţiuni pe piaţa interbancară.
3. In cazul în care un participant
compensator nu îşi poate acoperi poziţia netă debitoare în urma aplicării
procedurii de garantare unilaterală şi nici nu îşi poate procura fondurile
necesare pentru decontarea propriei poziţii nete debitoare pană la sfarşitul zilei de decontare, orice instituţie de credit şi/sau
Trezoreria Statului pot/poate să furnizeze participantului respectiv fondurile
necesare decontării, prin constituirea unor depozite interbancare în lei în
favoarea participantului debitor, în condiţii stabilite de părţi, cu titlu de
depozite de garantare excepţionale.
4. In cazul în care nici în urma parcurgerii etapei
menţionate la pct. 3 poziţia netă debitoare a participantului compensator nu
poate fi decontată la momentul limită final al zilei de operare a sistemului
ReGIS, se va recurge la facilitatea de creditare pentru asigurarea decontării
poziţiilor nete, acordată de Banca Naţională a Romaniei participanţilor compensatori din cadrul sistemului de plăţi
care asigură compensarea fondurilor, administrat de Banca Naţională a Romaniei.
TITLUL IV
Măsuri de remediere si sancţiuni
Art. 26. - (1) Următoarele fapte pot atrage aplicarea
de către Banca Naţională a Romaniei administratorilor
de sisteme de plăţi care asigură compensarea
fondurilor şi/sau participanţilor compensatori de măsuri de remediere şi/sau
sancţiuni prevăzute în legislaţia bancară:
a) neconstituirea de către un participant compensator
a garanţiilor unilaterale pană
cel puţin la nivelul plafonului tehnic de garantare unilaterală, în conformitate
cu prevederile prezentului regulament, ale contractelor de constituire şi
executare a garanţiilor încheiate cu Banca Naţională a Romaniei, şi cu cele ale regulilor sistemelor
ReGIS şi SaFIR;
b) orice altă nerespectare a prevederilor prezentului
regulament şi a măsurilor de remediere dispuse de Banca Naţională a Romaniei în aplicarea acestuia.
(2) In cazul nerespectării prevederilor prezentului
regulament, Banca Naţională a Romaniei poate aplica administratorilor de sisteme şi/sau
participanţilor compensatori măsuri de remediere şi/sau sancţiuni prevăzute în
legislaţia bancară.
Art. 27. - In cazul în care, într-o anumită zi bancară,
un participant compensator nu constituie garanţii unilaterale în lei pană cel puţin la nivelul plafonului tehnic
de garantare unilaterală, Banca Naţională a Romaniei
poate proceda la suspendarea sau excluderea participantului atat din sistemul
respectiv, cat şi din toate celelalte sisteme care
asigură compensarea fondurilor, în care acesta este participant, pe baza
propriei analize privind bonitatea participantului
respectiv.
Art. 28. - (1) In cazul în care Banca Naţională a Romaniei constată apariţia unor deficienţe în
cadrul unui sistem, datorate unui participant compensator, Banca Naţională a
Romaniei poate proceda la suspendarea acestuia atat din
sistemul respectiv, cat şi din toate celelalte sisteme
în care acesta este participant, pe baza propriei analize privind bonitatea
participantului respectiv.
(2) Incetarea suspendării îşi produce efectele în ziua
bancară imediat următoare zilei bancare în care Banca Naţională a Romaniei constată remedierea deficienţelor
menţionate la alin. (1), cu respectarea regulilor administratorului de sistem.
Art. 29. - In cazul deciziei de suspendare sau
excludere prevăzute la art. 27, Banca Naţională a Romaniei va consulta administratorul sistemului respectiv asupra
momentului suspendării sau excluderii din sistem a participantului şi va
notifica administratorilor celorlalte sisteme această decizie.
TITLUL V
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 30. - Pentru decontarea
finală a operaţiunilor aferente unei anumite zile de decontare, Banca Naţională
a Romaniei nu efectuează
corecţii prin conturile de decontare din sistemul ReGIS ale participanţilor
compensatori în zile de decontare ulterioare.
Art. 31. - (1) Sistemele care
sunt în funcţiune la data intrării în vigoare a prezentului regulament şi care
intră sub incidenţa acestuia
se consideră autorizate şi îşi vor desfăşura activitatea cu respectarea
prevederilor prezentului regulament.
(2) Sistemele menţionate la alin. (1) vor transmite
Băncii Naţionale a Romaniei,
în termen de 4 luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament,
documentaţia actualizată aferentă regulilor de sistem şi procedurilor de
operare, procedura de administrare a riscului de decontare şi a celorlalte
riscuri asociate sistemului, procedurile pentru asigurarea continuităţii
operaţionale în situaţii neprevăzute, o prezentare a infrastructurii care este
utilizată de sistem, precum şi un raport de audit realizat de un auditor
certificat de securitate a datelor (CISA - Certified
Information Security Auditor) independent, care să
certifice gradul de siguranţă al sistemului respectiv.
Art. 32. - La data intrării în vigoare a prezentului
regulament se abrogă Regulamentul Băncii Naţionale a Romaniei nr. 8/1996 privind regimul de decontare specială şi autorizare
a caselor de compensaţii interbancare, republicat în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 127 din 20 iunie 1997,
cu modificările şi completările ulterioare, Norma Băncii Naţionale a Romaniei nr. 3/1998 privind
plafoanele tehnice de garantare unilaterală, publicată în Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 242
din 3 iulie 1998, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi orice
alte dispoziţii contrare.
Art. 33. - Prezentul regulament
intră în vigoare la data de 8 aprilie 2005.