REGULAMENT din 25 mai 2005
privind ajutorul de stat pentru productia cinematografica si de televiziune
ACT EMIS DE: CONSILIUL CONCURENTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 491 din 10 iunie 2005
In temeiul art. 28 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996, cu
modificarile si completarile ulterioare, si al art. 22 alin. (1) din Legea nr.
143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si completarile ulterioare,
Consiliul Concurentei adopta prezentul regulament.
Introducere
Productiile audiovizuale si cele cinematografice, in special, joaca un rol
important in promovarea culturii si pentru buna functionare a democratiei,
datorita influentei pe care acestea o au asupra societatii.
In ceea ce priveste domeniul audiovizual la nivel comunitar, in anul 1998
au fost stabilite criteriile de analiza a ajutoarelor de stat acordate sub
forma de schema, acestea ramanand valabile pana in prezent.
Necesitatea de a elabora criterii de analiza a ajutoarelor de stat acordate
in favoarea productiilor care contribuie la promovarea culturii rezulta din
natura dubla a acestora. Pe de o parte, acestea sunt bunuri economice, care pot
oferi posibilitatea crearii de locuri de munca si cresterii bunastarii
economice, iar pe de alta parte, acestea sunt bunuri culturale cu influente
reale asupra societatii in ansamblul sau.
Conform Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modificarile si
completarile ulterioare, denumita in continuare lege, ajutoarele de stat sunt
considerate incompatibile cu mediul concurential normal. Totusi, potrivit
dispozitiilor art. 14 alin. (1) lit. h) din lege, Consiliul Concurentei poate
autoriza ajutoare de stat pentru promovarea culturii si conservarea patrimoniului
cultural in cazul in care asemenea masuri nu afecteaza mediul concurential si
aplicarea corespunzatoare a acordurilor internationale la care Romania este
parte.
In general, productiile cinematografice si de televiziune au o durata de
exploatare ridicata, putand fi oferite prin diverse canale de distributie. In
conditiile in care pot demonstra aportul lor la promovarea pe scara larga a
culturii, ajutoarele de stat pentru productia cinematografica si de televiziune
pot fi considerate compatibile cu mediul concurential. Astfel de ajutoare de
stat trebuie sa sustina creatia unui produs audiovizual si nu dezvoltarea unei
activitati industriale.
Scop
Art. 1
Prezentul regulament stabileste criteriile de analiza a ajutoarelor de stat
acordate in domeniul productiei cinematografice si de televiziune.
Compatibilitatea ajutoarelor de stat acordate in domeniul productiei
cinematografice si de televiziune cu prevederile Legii nr. 143/1999
Art. 2
Ajutoarele de stat destinate productiei cinematografice si de televiziune
pot fi autorizate daca sunt indeplinite cumulativ conditiile prevazute la art.
3 si 4.
Art. 3
Ajutoarele de stat destinate productiei cinematografice si de televiziune
trebuie sa respecte principiul liberei concurente, al libertatii de stabilire a
persoanelor, al liberei circulatii a marfurilor si a serviciilor si al
nediscriminarii in ceea ce priveste nationalitatea beneficiarilor.
Art. 4
(1) In cadrul analizei ajutoarelor de stat notificate, Consiliul Concurentei
va urmari indeplinirea conditiilor specifice prevazute la alin. (2) - (5).
(2) Ajutorul de stat trebuie sa fie destinat realizarii unor productii
cinematografice si de televiziune, care sunt cuprinse in categoria de produse
culturale, conform criteriilor stabilite de legislatia in cauza.
(3) Producatorii trebuie sa fie liberi sa aloce cel putin 20% din bugetul
filmului sau al productiei de televiziune pentru a fi cheltuit in alte state
membre ale Uniunii Europene sau semnatare ale Acordului Central-European pentru
Comert Liber, fara ca aceasta sa aiba drept consecinta reducerea sumei
ajutorului de stat. Aceasta conditie este indeplinita daca beneficiarilor nu li
se impune sa cheltuiasca pe teritoriul Romaniei mai mult de 80% din bugetul
filmului sau productiei de televiziune, pentru care este acordat ajutorul de
stat.
(4) Intensitatea ajutorului de stat nu trebuie sa depaseasca 50% din
bugetul productiei. Aceasta limita poate fi depasita in cazul filmelor
"dificile" si cu buget redus. Criteriile in functie de care un film
este definit ca fiind "dificil" sau cu buget redus vor fi stabilite
de Centrul National al Cinematografiei.
(5) Este interzisa acordarea de ajutoare de stat suplimentare destinate
activitatilor specifice productiei cinematografice (de exemplu, postproductie),
pentru a garanta ca ajutorul de stat sa aiba un efect de incintare neutra,
astfel incat efectul de atragere a acestor activitati specifice sa fie evitat.
Art. 5
(1) Toate categoriile de costuri care compun bugetul total al unei
productii cinematografice sau de televiziune reprezinta costuri eligibile, iar
producatorii trebuie sa fie liberi sa aleaga categoriile de cheltuieli care sa
fie efectuate pe teritoriul statelor membre ale Uniunii Europene sau semnatare
ale Acordului Central-European pentru Comert Liber.
(2) Intreprinderile care activeaza in domeniul productiei cinematografice
si de programe de televiziune pot beneficia si de ajutoare de stat orizontale
(cum ar fi: ajutorul de stat pentru intreprinderi mici si mijlocii, ajutorul de
stat regional, ajutorul de stat pentru ocuparea fortei de munca, ajutorul de
stat pentru instruirea angajatilor, ajutorul de stat pentru
cercetare-dezvoltare), in conformitate cu prevederile reglementarilor specifice
in domeniul ajutorului de stat. In acest caz, cumulul ajutoarelor de stat,
raportate la aceleasi costuri eligibile, nu poate depasi intensitatea maxima
prevazuta la art. 4 alin. (4).
Art. 6
Fondurile alocate direct producatorilor din cadrul programelor comunitare
sau din alte fonduri supranationale nu reprezinta ajutor de stat in masura in
care statul nu dispune de putere discretionara asupra acestora.
Art. 7
In vederea notificarii ajutoarelor de stat conform prezentului regulament
se vor completa formularul de notificare a ajutorului de stat, prevazut in
anexa nr. 1 la Regulamentul privind forma, continutul si alte detalii ale
notificarii unui ajutor de stat, pus in aplicare prin Ordinul Consiliului
Concurentei nr. 528/2004, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 82 din 25 ianuarie 2005, si formularul prevazut in anexa care face parte
integranta din prezentul regulament, referitor la informatiile suplimentare
privind ajutorul de stat pentru productii cinematografice si de televiziune.
Prevederi finale
Art. 8
(1) Prezentul regulament transpune in legislatia romaneasca pct. 2.3 din
Comunicarea Comisiei catre Consiliu, Parlamentul European, Comitetul Economic
si Social si Comitetul Regiunilor privind anumite aspecte juridice legate de
productiile cinematografice si alte productii audiovizuale, publicata in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene (JOCE) nr. C 43 din 16 februarie
2002 si partea III.9 din anexa nr. 1 la Regulamentul Comisiei nr. 794/2004 din
21 aprilie 2004 referitor la punerea in aplicare a Regulamentului Consiliului
(EC) nr. 659/1999 din 22 martie 1999 privind regulile de punere in aplicare a
art. 93 din Tratatul CE, publicat in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
140 din 30 aprilie 2004.
(2) Anexa face parte integranta din prezentul regulament.
(3) Prezentul regulament va fi pus in aplicare prin ordin al presedintelui
Consiliului Concurentei si va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
ANEXA 1
la regulament
FORMULAR
pentru informatii suplimentare privind ajutorul de stat pentru productii
cinematografice si de televiziune
1. Ajutorul de stat
1.1. Descrieti cat mai precis scopul acordarii ajutorului de stat si
obiectivul acestuia, pentru fiecare masura in parte, daca este cazul.
1.2. Precizati daca ajutorul de stat este destinat sustinerii directe a
unui produs cultural (de cinema sau de televiziune).
1.3. Mentionati prevederile care garanteaza ca rezultatul productiei pentru
care se acorda ajutorul de stat este un produs cultural:
..........................................................................
..........................................................................
1.4. Are ajutorul de stat ca efect sustinerea investitiilor intr-un sector
industrial?
2. Conditii de eligibilitate
2.1. Indicati conditiile de eligibilitate pentru ajutorul de stat propus a
se acorda:
..........................................................................
..........................................................................
2.2. Beneficiarii:
2.2.1. Se face distinctie, in cadrul schemei, intre diferite categorii de
beneficiari (cum ar fi persoane fizice sau juridice, producatori dependenti ori
independenti etc.)*)?
..........................................................................
..........................................................................
2.2.2. Se face distinctie, in cadrul schemei, intre diferite categorii de
beneficiari in functie de nationalitate sau de locul de resedinta*)?
..........................................................................
..........................................................................
2.2.3. In cazul stabilirii pe teritoriul Romaniei, precizati daca
beneficiarii sunt obligati sa respecte orice alte conditii in afara de aceea de
a fi reprezentat de o agentie permanenta*).
2.2.4. In cazul in care ajutorul are o componenta fiscala, precizati daca
beneficiarul are alte obligatii sau trebuie sa indeplineasca si alte conditii
decat aceea de a inregistra venituri care sunt impozabile pe teritoriul
Romaniei.
3. Principiul teritorializarii
3.1. Indicati daca exista orice fel de obligatie de alocare a ajutorului de
stat pe teritoriul Romaniei sau intr-o regiune a acesteia.
3.2. Este necesara respectarea unui procent minim de acoperire teritoriala
pentru a fi eligibil pentru a primi ajutor de stat?
3.3. Acoperirea teritoriala este calculata in functie de bugetul total al
productiei sau in functie de valoarea ajutorului de stat care se va acorda?
3.4. Se aplica principiul teritorializarii anumitor categorii de cheltuieli
din bugetul productiei?
3.5. Este variabila valoarea absoluta a ajutorului in functie de
cheltuielile care se fac pe teritoriul Romaniei?
3.6. Este intensitatea ajutorului direct proportionala cu gradul efectiv de
acoperire teritoriala?
3.7. Este ajutorul de stat proportional cu gradul de acoperire teritoriala?
4. Costurile eligibile
4.1. Mentionati care sunt categoriile de costuri care pot fi luate in
considerare pentru determinarea valorii ajutorului de stat.
4.2. Au toate costurile eligibile o legatura directa cu productia
cinematografica sau de televiziune?
5. Intensitatea ajutorului
5.1. Indicati daca schema prevede posibilitatea atingerii unei intensitati
a ajutorului de stat mai mare de 50% din bugetul productiei in cazul filmelor
"dificile" sau cu buget redus.
In cazul ajutorului de stat individual se va preciza daca filmul face parte
din categoria filmelor "dificile" sau cu buget redus.
5.2. Daca da, indicati care sunt aceste categorii de filme.
5.3. Mentionati daca ajutorul de stat poate fi cumulat cu ajutoare acordate
in cadrul altor scheme de ajutor de stat sau cu alte tipuri de ajutor si, daca
este cazul, ce prevederi limiteaza un asemenea cumul pentru ca pragul maxim al
intensitatii ajutorului de stat acordat pentru acelasi produs cultural sa nu
fie depasit.
6. Compatibilitatea
Justificati compatibilitatea ajutorului de stat cu prevederile prezentului
regulament.
7. Alte informatii
Mentionati orice alte informatii pe care le considerati necesare pentru
evaluarea masurilor in cauza, in conformitate cu prevederile prezentului
regulament.
*) Se va completa doar in cazul ajutoarelor de stat sub forma de schema.