DECIZIE Nr.
797 din 27 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 7 alin. (3) si (7) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL
OFICIAL NR. 707 din 19 octombrie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar
-judecător
Petre Ninosu
-judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan
-judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (3) şi (7) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Mihaela Florea
în Dosarul nr. 3.791/109/2006 al Curţii de Apel Piteşti - Secţia comercială şi
de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspund autorul excepţiei prin avocat
Ilie Stan, cu împuternicire avocaţială depusă la dosar, şi partea Inspectoratul
de Stat în Construcţii, prin consilier juridic Ada Marinescu, cu delegaţie
depusă la dosar. Lipsesc celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, apărătorul autorului
excepţiei solicită admiterea acesteia, susţinand, în esenţă, că dispoziţiile art. 7 alin. (3) şi (7) din Legea
nr. 554/2004 contravin prevederilor art. 16 alin. (1)şi ale art. 21 din
Constituţie. In acest sens, arată că tratamentul juridic aplicat terţilor în
ceea ce priveşte termenul de introducere a acţiunii în contencios administrativ
împotriva unui act administrativ unilateral este identic cu cel aplicabil
destinatarului acelui act, în condiţiile în care cele două categorii de
persoane se află în situaţii juridice diferite, ceea ce determină instituirea
unei discriminări negative a categoriei terţilor şi blochează accesul lor liber
la justiţie. Apreciază că, în condiţiile în care instanţa de judecată respinge
ca tardiv introdusă o astfel de acţiune judecătorească formulată de un terţ
păgubit peste termenul de 6 luni prevăzut de textele de lege criticate, acestea
sunt neconstituţionale.
Reprezentantul părţii Inspectoratul de Stat în
Construcţii solicită respingerea excepţiei ca neîntemeiată, invocand, în acest sens, jurisprudenţa Curţii
Constituţionale în materie.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată, arătand că
aceasta este soluţia pronunţată în mod constant de Curtea Constituţională în
materie, şi care se impune a fi menţinută şi în prezenta cauză, în lipsa unor
elemente noi de natură a justifica schimbarea acesteia.
CURTEA,
avand în vedere actele şi lucrările
dosarului, reţine următoarele: Prin Incheierea din 23 martie 2007,
pronunţată în Dosarul nr. 3.791/109/2006, Curtea de Apel Piteşti - Secţia
comercială şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7
alin. (3) şi (7) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Excepţia
a fost ridicată de Mihaela Florea într-o cauză avand ca obiect soluţionarea unui recurs împotriva unei sentinţe civile prin care s-a respins o acţiune în
anulare a unei autorizaţii de construire.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că dispoziţiile legale menţionate sunt în
contradicţie cu prevederile constituţionale ale art. 16 şi ale art. 21, privind
egalitatea în drepturi, respectiv liberul acces la justiţie. Făcand referire la datele concrete din speţa
în care are calitatea de reclamant, autorul arată că textele sunt „cel
puţin" ambigue şi neconstituţionale în măsura în care interpretarea dată
de instanţa de judecată învestită cu soluţionarea litigiului pe fond este în
sensul respingerii unei plangeri
prealabile ca tardiv introdusă, şi aceasta în condiţiile în care - aşa cum e
cazul de faţă - prescripţia dreptului la acţiune a început să curgă înainte ca
dreptul la acţiune să se fi născut în mod efectiv, In aceste condiţii, persoana
vătămată printr-un act administrativ adresat altui subiect de drept poate să ia
cunoştinţă de existenţa respectivului act la o dată ulterioară termenului
prevăzut de art. 7 alin. (3) şi (7) din Legea nr. 554/2004. Menţionează că
actul administrativ vătămător, nefiind supus vreunei forme de publicitate, i-a
fost adus la cunoştinţă „abia după ce intimata a început să demareze lucrările
de construcţie în baza lui". Astfel, autorizaţia de construire, avand o valabilitate mai mare decat termenul
de prescripţie prevăzut de art. 7 din Legea nr. 554/2004, permite
beneficiarului său să demareze lucrările după ce, în prealabil, a aşteptat să
treacă cele 6 luni în care terţii vătămaţi ar putea ataca actul.
Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal opinează în
sensul netemeiniciei excepţiei de neconstituţionalitate. Textele de lege
criticate nu conţin norme de natură să creeze un regim discriminatoriu pentru
unele sau altele dintre subiectele de drept care sunt obligate să parcurgă
procedura prealabilă, termenul de prescripţie de 6 luni de la data emiterii
actului fiind aplicabil tuturor acestor subiecte de drept, potrivit
principiului egalităţii în drepturi, consacrat de art. 16 din Constituţie. De
asemenea, nu se poate reţine pretinsa contradicţie faţă de prevederile art. 21
din Legea fundamentală, deoarece procedura prealabilă prevăzută de legea
contenciosului administrativ nu este o jurisdicţie specială administrativă, iar
parcurgerea ei într-un termen de prescripţie nu afectează în niciun fel accesul
persoanei vătămate la justiţie. In plus, dispoziţiile legale criticate sunt în
acord cu normele constituţionale ale art. 52, care consacră exercitarea dreptului
persoanei vătămate printr-un act administrativ în condiţiile şi limitele
stabilite prin legea organică.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul, în punctul său
de vedere, apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Textele de lege criticate nu contravin dreptului de acces liber la justiţie şi
la un proces echitabil, deoarece aceste reglementări se aplică deopotrivă
tuturor persoanelor care se consideră vătămate prin actul administrativ. In
plus, prevederile criticate sunt în concordanţă cu dispoziţiile art. 126
alin. (2) din Legea fundamentală,
potrivit cărora competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată
se stabilesc de lege. Or, prin Decizia Plenului nr. I din 8 februarie 1994, Curtea Constituţională a stabilit că
legiuitorul poate institui, în considerarea unor situaţii deosebite, reguli
speciale de procedură, ca şi modalităţile de exercitare a drepturilor
procedurale. Principiul liberului acces la justiţie presupune posibilitatea
neîngrădită a celor interesaţi de a utiliza aceste proceduri, dar numai în
formele şi în modalităţile instituite de lege. Totodată, se arată în punctul de
vedere că textele de lege criticate au mai fost examinate prin raportare la
aceleaşi prevederi din Constituţie, de exemplu Decizia nr. 569 din 9 septembrie
2006, prin care Curtea Constituţională a respins excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale. Astfel, dispoziţiile
art. 7 alin. (3) şi (7) din Legea nr. 554/2004 nu sunt de natură să îngrădească
accesul liber al părţilor la instanţă, iar normele pe care le conţin se aplică
tuturor celor aflaţi în ipoteza acestora, fără nicio discriminare pe
considerente arbitrare. Mai mult, textele legale criticate sunt în deplină
concordanţă cu prevederile art. 126 alin. (2) din Constituţie, potrivit cărora
competenţa instanţelor judecătoreşti şi procedura de judecată sunt prevăzute
numai prin lege.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand încheierea de
sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, susţinerile părţilor prezente, concluziile procurorului
şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei,
precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art.
7 alin. (3) şi (7) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004,
publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, care au următorul
conţinut:
- Art. 7 - Procedura prealabilă: „(3) Este
îndreptăţită să introducă plangere prealabilă şi persoana vătămată într-un drept al său sau
într-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter individual,
adresat altui subiect de drept, din momentul în care a luat cunoştinţă, pe
orice cale, de existenţa acestuia, în limitele termenului de 6 luni prevăzut la
alin. (7).
(7) Plangerea
prealabilă în cazul actelor administrative unilaterale se poate introduce,
pentru motive temeinice, şi peste termenul prevăzut la alin. (1), dar nu mai tarziu de 6 luni de la data emiterii
actului. Termenul de 6 luni este termen de prescripţie."
In motivarea excepţiei, autorul acesteia susţine că
textele legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 - „Egalitatea în drepturf şi ale art. 21
- „Accesul liber la justiţie".
Examinand excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată următoarele:
Dispoziţiile art. 7 alin. (3) din Legea contenciosului
administrativ nr. 554/2004 prevăd dreptul persoanei vătămate într-un drept al
său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter
individual, adresat altui subiect de drept, să introducă plangere prealabilă din momentul în care a
luat cunoştinţă de existenţa actului, pe orice cale, în limitele termenului de
6 luni prevăzut la alin. (7) al aceluiaşi articol.
Examinand critica de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 7 alin. (3) din Legea nr. 554/2004
faţă de prevederile art. 16 şi ale art. 21 din Constituţie, Curtea constată că
este neîntemeiată. Aceasta deoarece textul de lege menţionat, prin însăşi
conţinutul său normativ, garantează, în condiţii identice, accesul liber la
justiţie al oricărei persoane vătămate printr-un act
administrativ, cu caracter individual, adresat altui subiect de drept.
Analizand însă prevederile art.
7 alin. (7) din aceeaşi lege, Curtea constată că susţinerile de neconstituţionalitate
referitoare la încălcarea principiului liberului acces la justiţie sunt întemeiate, urmand a admite
excepţia de neconstituţionalitate.
Potrivit acestor dispoziţii legale, plangerea prealabilă în cazul actelor
administrative unilaterale se poate introduce, pentru motive temeinice, şi
peste termenul de 30 de zile de la data comunicării actului - termen prevăzut
de alin. (1) al art. 7 - dar nu mai tarziu de 6 luni de la data emiterii actului, acest termen fiind un
termen de prescripţie.
Curtea constată că dispoziţiile art. 7 alin. (7) din
Legea nr. 554/2004 nu fac distincţie între calitatea persoanei vătămate
printr-un act administrativ unilateral cu caracter individual, şi anume dacă
aceasta este însuşi destinatarul actului sau are calitatea de terţ faţă de
acesta. Fără a opera o diferenţiere în acest sens, textul de lege prevede
acelaşi termen de 6 luni de la emiterea actului în care poate fi atacat actul
administrativ. Or, actul administrativ unilateral cu caracter individual nu
este opozabil terţilor, nefiind supus niciunei forme de publicitate, astfel încat aceştia nu au posibilitatea reală de a
cunoaşte existenţa de la data emiterii lui. Acest act este adus la cunoştinţă
doar destinatarului său prin comunicare. Aşa fiind, terţii - persoane vătămate
într-un drept al lor sau într-un interes legitim - se găsesc în imposibilitatea
obiectivă de a cunoaşte existenţa unui act administrativ adresat altui subiect
de drept. Intrucat
dispoziţiile art. 7 alin. (7) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004 condiţionează îndeplinirea procedurii prealabile obligatorii de formularea plangerii prealabile de către
persoana vătămată, alta decat
destinatarul actului administrativ atacat, într-un termen de cel mult 6 luni de
la data emiterii actului, este evident că accesul la instanţă al acestor
categorii de persoane este practic blocat. Instanţa de judecată va respinge
cererea ca tardiv introdusă, în condiţiile în care reclamantul a luat
cunoştinţă de existenţa actului ulterior prescrierii termenului de 6 luni de la
data emiterii acestuia. Or, potrivit art. 21 din Constituţie, „Orice persoană se poate adresa
justiţiei pentru apărarea drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale
legitime". Este adevărat că, potrivit art.
126 alin. (2) din Constituţie, legiuitorul are competenţa de a stabili
procedura de judecată, iar în considerarea unor situaţii deosebite, pot fi
adoptate reguli speciale, însă norma constituţională menţionată nu justifică
reglementarea unor prevederi legale care să aibă ca efect încălcarea unui
drept.
De altfel, în acest sens s-a pronunţat constant Curtea
Europeană a Drepturilor Omului, de exemplu în Cauza Prince
Hans-Adam II de Lichtenstein contra Germaniei, 2001,
precum şi Curtea Constituţională, prin Decizia nr. 189 din 2 martie 2006,
publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 307 din 5 aprilie 2006.
Totodată, Curtea constată că, prin Legea nr. 262/2007,
publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007, Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004 a fost modificată şi completată, unele dintre aceste modificări vizand, spre exemplu, dispoziţiile art. 11
referitoare la termenul de introducere a acţiunii în contencios administrativ.
Astfel, dacă în vechea redactare aceste dispoziţii prevedeau, la alin. (2), că,
pentru motive temeinice, cererile pot fi introduse şi peste termenul de 6 luni stabilit la alin. (1), dar nu mai tarziu de
un an de la data emiterii actului, în noua redactare, ca urmare a modificărilor menţionate, textul de lege prevede ca limită a
termenului de introducere a cererii termenul de un an de la data comunicării actului, data
luării la cunoştinţă, data introducerii cererii sau data încheierii
procesului-verbal de conciliere, după caz. Aşa
fiind, Curtea constată că, în cazul termenelor legale pentru introducerea
acţiunii în contencios administrativ, legiuitorul a intervenit pentru a corecta reglementările
anterioare, urmand însă, ca şi
în cazul termenelor legale specifice procedurii prealabile, prevăzute de art. 7
din Legea nr. 554/2004, să procedeze în acelaşi sens, pentru îndepărtarea
viciului de constituţionalitate şi armonizarea prevederilor legii în ansamblul
său.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr.
47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate
a prevederilor art. 7 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, excepţie ridicată de Mihaela Florea în Dosarul nr. 3.791/109/2006 al
Curţii de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi
fiscal.
2. Admite excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 7 alin. (7) din Legea contenciosului administrativ nr.
554/2004, ridicată de acelaşi autor în acelaşi dosar al aceleiaşi instanţe, şi
constată că textul de lege este neconstituţional în măsura în care termenul de
6 luni de la data emiterii actului se aplică plangerii prealabile formulate de persoana vătămată într-un drept al
său sau într-un interes legitim, printr-un act administrativ cu caracter
individual, adresat altui subiect de drept decat destinatarul
actului.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică celor două Camere ale Parlamentului
şi Guvernului.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 septembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi