RAPORT Nr. 1
din 5 august 2009
privind constatarile
efectuate de Comisia de coordonare ca urmare a monitorizarii aspectelor legate
de siguranta aprovizionarii cu gaze naturale pentru perioada iulie 2008 - iulie
2009
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 580 din 20 august 2009
1. Preambul
In conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2007
privind măsuri pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale,
prin Decizia primului-ministru nr. 21/2008 pentru numirea Comisiei de
coordonare prevăzute la art. 4 alin. (1) din Legea nr. 346/2007 privind măsuri
pentru asigurarea siguranţei în aprovizionarea cu gaze naturale, cu modificările
şi completările ulterioare, s-a constituit Comisia de coordonare însărcinată cu
elaborarea Planului de acţiuni pentru situaţii de urgenţă şi totodată cu
avizarea şi monitorizarea măsurilor necesare pentru asigurarea siguranţei în
aprovizionarea cu gaze naturale a României.
2. Activitatea
Comisiei de coordonare
In vederea asigurării securităţii şi continuităţii în
furnizarea gazelor naturale, în special în sezonul rece al anului 2008- 2009,
Comisia de coordonare s-a întâlnit în scopul monitorizării aspectelor şi
adoptării deciziilor privind siguranţa şi continuitatea în aprovizionarea cu
gaze naturale, după cum urmează:
a) periodic, în scopul monitorizării unor aspecte
relevante, astfel:
• îndeplinirea obligaţiei furnizorilor de gaze
naturale, prevăzută în Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de
Reglementare în Domeniul Energiei nr. 41/2008 privind stabilirea nivelurilor
minime ale stocului de gaze naturale pe care titularii licenţelor de furnizare
a gazelor naturale au obligaţia să îl deţină în depozitele de înmagazinare
subterană, la încheierea activităţii de injecţie din anul 2008, precum şi în
Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul
Energiei nr. 3/2009 privind stabilirea stocului de gaze naturale pe care titularii
licenţelor de furnizare a gazelor naturale au obligaţia să îl deţină în
depozitele de înmagazinare subterană la încheierea activităţii de injecţie din
anul 2009;
• situaţia referitoare la cantităţile de gaze naturale
extrase, stocul rămas disponibil şi capacitatea de extracţie zilnică, detaliată
pe depozite de înmagazinare;
• situaţia stocurilor de combustibili alternativi
(păcură, cărbune etc), respectiv a numărului de zile pentru care acest stoc
acoperă necesarul de consum al fiecărui utilizator;
• nivelul producţiei de gaze naturale realizat de cei
2 mari producători interni: Societatea Naţională de Gaze Naturale ROMGAZ - S.A.
şi Societatea Comercială PETROM - S.A.;
b) în regim de urgenţă, ca urmare a notificărilor
transmise de Dispeceratul Naţional de Gaze Naturale, astfel:
• convocări în regim de urgenţă ale Comisiei de
coordonare, determinate de reducerea livrărilor de gaze naturale din import în
perioada 1-6 ianuarie 2009, urmată de sistarea importului de gaze naturale în
intervalul 7-21 ianuarie 2009;
• declararea situaţiei de urgenţă în aprovizionarea cu
gaze naturale începând cu data de 7 ianuarie 2009, instituită prin Decizia
primului-ministru nr. 38/2009;
• aplicarea măsurilor dispuse de Comisia de coordonare,
respectiv:
- maximizarea producţiei interne de gaze naturale;
- maximizarea capacităţii de extracţie zilnică din
depozitele de înmagazinare subterană;
- întreruperea/limitarea consumului la consumatorii
care deţineau statut de consumatori întreruptibili;
- reducerea sau menţinerea la un nivel scăzut a
consumului de gaze naturale al altor consumatori care nu aveau statut de
consumatori întreruptibili (prin reducerea sau amânarea reluării producţiei pe
perioada situaţiei de urgenţă); această acţiune s-a realizat în mod amiabil,
prin înţelegerea părţilor;
- disponibilizarea unor cantităţi de gaze naturale prin
utilizarea de combustibili alternativi (păcură, cărbune etc.) de către
producătorii de energie electrică şi termică.
Situaţia de urgenţă a durat până în data de 21 ianuarie
2009, aceasta fiind ridicată prin Decizia primului-ministru nr. 171/2009
privind constatarea încetării situaţiei de urgenţă în asigurarea siguranţei
aprovizionării cu gaze naturale.
3. Constatările efectuate de Comisia de coordonare
ca urmare a monitorizării aspectelor legate de siguranţa aprovizionării cu gaze
naturale pentru perioada iulie 2008-iulie 2009
3.1. Constatări privind influenţa măsurilor adoptate
de către Comisia de coordonare în domeniile obligaţiei de serviciu public şi
concurenţei:
Măsurile adoptate de Comisia de coordonare în perioada
situaţiei de urgenţă au vizat următoarele obiective:
a) îndeplinirea obligaţiei de serviciu public:
- Livrările de gaze naturale către categoriile de
consumatori prevăzute la art. 10 alin. (2) din Legea nr. 346/2007 s-au efectuat
în regim continuu şi în condiţii de siguranţă.
- Livrările de gaze naturale către consumatorii
industriali, alţii decât cei cu statut de întreruptibili sau care au avut
posibilitatea funcţionării pe combustibili alternativi, au avut în vedere
reducerea/eliminarea efectelor negative asupra activităţii acestora.
In acest fel, măsurile luate de Comisia de coordonare
pe timpul situaţiei de urgenţă şi care au fost puse în aplicare cu maximă
operativitate atât de operatorul Sistemului naţional de transport al gazelor
naturale, cât şi de către ceilalţi operatori din sectorul gazelor naturale au
contribuit esenţial la îndeplinirea obligaţiei de serviciu public, aşa cum este
definită în Legea gazelor nr. 351/2004, cu modificările şi completările
ulterioare;
b) reducerea impactului asupra cadrului concurenţial:
- In perioada când a fost activată situaţia de urgenţă,
măsurile dispuse de Comisia de coordonare au prevalat faţă de înţelegerile
contractuale şi reglementările specifice pieţei gazelor naturale.
- In perioada în care importul gazelor naturale a fost
redus sau sistat, pentru evitarea epuizării stocului de păcură şi cărbune,
consumatorilor care au avut posibilitatea utilizării acestor tipuri de
combustibili alternativi li s-a permis exceptarea de la prevederile Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 34/2006 privind atribuirea contractelor de
achiziţie publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice şi a
contractelor de concesiune de servicii, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 337/2006, cu modificările şi completările ulterioare, în ceea ce
priveşte achiziţionarea acestor combustibili.
Ca urmare a celor precizate mai sus şi a faptului că
amploarea şi efectele crizei în aprovizionarea cu gaze naturale nu au fost
deosebit de mari, Comisia de coordonare apreciază că impactul asupra
concurenţei nu a fost semnificativ.
3.2. Constatări privind impactul asupra
capacităţilor de înmagazinare şi extracţie
In perioada iulie 2008-iulie 2009 nivelul maxim al
producţiei de gaze naturale a fost de 33 milioane mc/zi, înregistrat în
perioada situaţiei de urgenţă.
Capacitatea de înmagazinare subterană a gazelor
naturale este de 3.150 milioane mc, cantitate înregistrată la începutul
ciclului de extracţie (octombrie 2008).
In perioada situaţiei de urgenţă au fost maximizate
livrările de gaze naturale din producţia internă şi din depozitele de
înmagazinare subterană (26 milioane mc/zi), înregistrându-se un aport
suplimentar de 4 milioane mc/zi faţă de perioada anterioară situaţiei de urgenţă.
Acest aport suplimentar de gaze naturale a condus la
acoperirea cererii consumatorilor casnici şi industriali, excepţie făcând doar
consumatorii cu statut de consumatori întreruptibili şi cei care au utilizat în
acea perioadă combustibili alternativi.
Pentru perioada în care a fost sistată livrarea gazelor
din import, maximizarea producţiei interne, respectiv a extrasului de gaze din
depozite nu a avut ca efect depletarea de zăcăminte sau epuizarea rapidă a
stocului existent.
3.3. Constatări privind durata contractelor de
achiziţie a gazelor naturale
Contractele de achiziţie a gazelor naturale din import,
asimilate tipului de contracte pe termen lung, expiră în perioada 2011-2012,
urmând ca operatorii economici să iniţieze în perioada următoare contacte şi
negocieri în scopul asigurării necesarului de gaze naturale din import, corelat
cu cererea previzionată.
3.4. Constatări privind lichiditatea pieţei gazelor
naturale din România
Numărul participanţilor pe piaţa gazelor naturale din
România a crescut constant odată cu adoptarea măsurilor de liberalizare a
pieţei, dar gradul de concentrare se menţine încă la niveluri relativ ridicate.
Piaţa gazelor naturale din România se caracterizează în
prezent printr-un nivel scăzut de lichiditate.
In ceea ce priveşte evoluţia pieţei gazelor naturale
din România, adoptarea Codului reţelei pentru Sistemul naţional de transport al
gazelor naturale creează mecanisme pentru asigurarea pentru utilizatorii
reţelei a posibilităţii de a transfera reciproc cantităţi de gaze naturale,
procedură facilitată de către operatorul Sistemului naţional de transport al
gazelor naturale, Societatea Naţională de Transport Gaze Naturale
„Transgaz" - S.A. Mediaş, prin implementarea unei platforme informatice
pentru comunicarea şi schimbul de date dintre utilizatorii reţelei.
3.5. Constatări privind cadrul de reglementare a
măsurilor de promovare corespunzătoare noilor investiţii aferente producţiei,
înmagazinării şi transportului gazelor naturale, inclusiv gazului natural
lichefiat (GNL), avându-se în vedere şi prevederile art. 691-699
din Legea nr. 351/2004, cu modificările şi completările ulterioare
Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul
Energiei (ANRE) a asigurat cadrul de reglementare care să garanteze
recunoaşterea costurilor operatorilor pentru investiţiile efectuate.
De asemenea, prin Legea nr. 351/2004, cu modificările
şi completările ulterioare, corelat cu acquis-ul comunitar relevant, respectiv
Directiva 2003/55/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2003
privind normele comune pentru piaţa internă în sectorul gazelor naturale şi de
abrogare a Directivei 98/30/CE, a fost creat cadrul legal pentru exceptarea
noilor infrastructuri de interconectare de la prevederile privind accesul
terţilor. Pe această bază, ANRE a primit şi acceptat cererea de exceptare a
gazoductului Nabucco de la aplicarea prevederilor privind accesul terţilor.
Preşedintele Comisiei de coordonare,
Tudor Serban,
secretar de stat