Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Hotărârea Nr.225 din 26.03.2014

pentru aprobarea Normelor metodologice privind prioritizarea proiectelor de investiţii publice
ACT EMIS DE: Guvernul Romaniei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 249 din 07 aprilie 2014



SmartCity1

În temeiul art. 108 din Constituţia României, republicată, şi al art. 46 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative,Guvernul României adoptă prezenta hotărâre.ARTICOL UNICSe aprobă Normele metodologice privind prioritizarea proiectelor de investiţii publice, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezenta hotărâre. PRIM-MINISTRU VICTOR-VIOREL PONTA Contrasemnează: Ministrul finanţelor publice, Ioana-Maria Petrescu Ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea Viceprim-ministru, ministrul dezvoltării regionale şi administraţiei publice, Nicolae-Liviu Dragnea
ANEXĂNORME METODOLOGICE privind prioritizarea proiectelor de investiţii publice Articolul 1În sensul prezentelor norme metodologice, denumite în continuare normele, termenii de mai jos au următoarea semnificaţie: a)suportabilitate - reprezintă posibilitatea ca proiectul de investiţii publice să beneficieze de resursele financiare necesare acoperirii costurilor sau, după caz, posibilitatea ordonatorului principal de credite de a asigura fondurile necesare realizării proiectului de investiţii publice în orizontul de timp aferent, conform estimărilor; b)sustenabilitate - reprezintă posibilitatea ordonatorului principal de credite de a achita obligaţiile de plată asumate în perioada implementării proiectului de investiţii publice, evaluată ca sumă a fluxurilor anuale. Pentru ca un proiect de investiţii publice să fie considerat sustenabil financiar, fluxul financiar înregistrat în fiecare an trebuie să fie pozitiv. Sustenabilitatea proiectului propus va fi evaluată şi din punctul de vedere al încadrării obiectivului în politicile de investiţii generale, sectoriale sau regionale. Articolul 2Principalele etape în realizarea proiectelor de investiţii publice semnificative sunt detaliate la art. 3-9. Articolul 3 (1) Etapa de identificare a proiectului de investiţii publice semnificative presupune:a)elaborarea studiilor de prefezabilitate, memoriilor tehnico-economice sau a notelor de fundamentare ale proiectelor de investiţii publice, în forma stabilită de prevederile legale în vigoare; b)analizarea de către ordonatorul principal de credite a programului de investiţii publice existent, ce include, după caz, proiectele de investiţii publice semnificative prioritizate, din punct de vedere al alocaţiilor bugetare şi al necesarului de finanţat, în sume existente şi estimate pentru anii următori, până la sfârşitul perioadei estimate de implementare a proiectului de investiţii propus, pentru care a fost elaborat studiul de prefezabilitate; c)transmiterea de către ordonatorul principal de credite a studiilor de prefezabilitate, memoriilor tehnico-economice sau a notelor de fundamentare întocmite în etapa de identificare a proiectului de investiţii publice, împreună cu celelalte informaţii menţionate la prezentul alineat, către Ministerul Finanţelor Publice pentru analiză, evaluare şi avizare; d)transmiterea de către ordonatorul principal de credite către Ministerul Finanţelor Publice, în scopul evaluării sustenabilităţii şi suportabilităţii proiectului de investiţii publice aflat în faza de proiectare de studiu de prefezabilitate, în plus faţă de informaţiile şi documentele specificate la lit. b) şi c), şi a informaţiilor referitoare la eşalonarea valorii estimate a investiţiei pe durata estimată din punct de vedere tehnic de realizare a investiţiei, precum şi a perioadei estimate pentru implementarea proiectului de investiţii publice propus. (2) Documentaţia se transmite în format electronic, la o adresă de corespondenţă electronică ce va fi indicată, sub semnătură electronică, însoţită de o solicitare din partea ordonatorului principal de credite adresată Ministerului Finanţelor Publice; în cazul în care ordonatorul nu deţine semnătură electronică, documentaţia va fi transmisă pe suportul hârtie. (3) Ministerul Finanţelor Publice procedează la analizarea şi evaluarea din punctul de vedere al suportabilităţii şi sustenabilităţii proiectului de investiţii publice propus, pe baza informaţiilor furnizate, şi la emiterea şi comunicarea avizului către ordonatorul principal de credite solicitant.(4) Ministerul Finanţelor Publice emite avizul în termen de 30 de zile calendaristice de la data primirii tuturor informaţiilor solicitate.(5) În cazul avizului favorabil, ordonatorul principal de credite este autorizat să treacă la faza de elaborare a studiului de fezabilitate. Articolul 4Etapa de elaborare sau, după caz, actualizare şi aprobare a studiului de fezabilitate presupune: a)elaborarea sau actualizarea studiului de fezabilitate, după caz; b)transmiterea de către ordonatorul principal de credite a documentaţiei tehnico-economice în vederea obţinerii avizului Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe conform
art. 11 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 150/2010 pentru înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Consiliului Interministerial de Avizare Lucrări Publice de Interes Naţional şi Locuinţe, cu modificările ulterioare; c)aprobarea documentaţiei tehnico-economice, conform prevederilor legale în vigoare. Articolul 5(1) Un proiect de investiţii publice semnificativ nou este considerat a fi pregătit dacă, în urma evaluării prin aplicarea criteriilor de prioritizare prevăzute în anexa la Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 88/2013 privind adoptarea unor măsuri fiscal-bugetare pentru îndeplinirea unor angajamente convenite cu organismele internaţionale, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative, denumită în continuare ordonanţa de urgenţă, îndeplineşte cumulativ condiţia de a obţine un punctaj total minim de 59 puncte şi condiţia de a obţine cel puţin:a)5 puncte la criteriul 1.1; b)5 puncte la criteriul 1.2; c)10 puncte la criteriul 2.1; d)10 puncte la criteriul 2.2; e)10 puncte la criteriul 2.3; f)10 puncte la criteriul 3.1; g)5,5 puncte la criteriul 4.1; h)3,5 puncte la criteriul 4.2.(2) În cazul în care din evaluarea proprie a ordonatorului principal de credite rezultă că proiectul de investiţii publice semnificativ nou nu îndeplineşte cerinţele minime privind gradul de pregătire, conform alin. (1), ordonatorul principal de credite procedează la efectuarea tuturor demersurilor necesare aducerii proiectului de investiţii publice la un nivel de pregătire corespunzător. (3) Ordonatorii principali de credite vor promova spre avizare şi aprobare, în scopul selecţiei şi bugetării, doar acele proiecte de investiţii publice semnificative noi care îndeplinesc cerinţele prezentului articol. Articolul 6 (1) Evaluarea gradului de pregătire a unui proiect de investiţii publice nou presupune:a)aplicarea de către ordonatorul principal de credite, în cazul unui proiect de investiţii publice nou, a criteriilor de prioritizare prevăzute în anexa la ordonanţa de urgenţă, detaliate în anexa nr. 1, introducerea proiectului de investiţii în lista proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate şi transmiterea către Ministerul Finanţelor Publice, în atenţia Unităţii de evaluare a investiţiilor publice a listei revizuite, justificării şi fundamentării acordării punctajelor, respectiv a informaţiilor din anexele nr. 2 şi 3; b)prezentarea de către ordonatorul principal de credite către Ministerul Finanţelor Publice a informaţiilor prevăzute la lit. a), în condiţiile prevăzute la art. 5 alin. (3), la momentul promovării sau anterior acesteia, spre avizare de către Ministerul Finanţelor Publice a proiectului de hotărâre a Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici pentru proiectul de investiţii publice semnificativ respectiv; c)analizarea de către Unitatea de evaluare a investiţiilor publice a informaţiilor furnizate conform prevederilor lit. a) pentru proiectul de investiţii publice semnificativ nou, din perspectiva îndeplinirii condiţiilor prevăzute în prezentele norme cu privire la evaluarea gradului de pregătire a proiectului, şi prezentarea către conducerea Ministerului Finanţelor Publice a concluziilor analizei privind îndeplinirea acestor condiţii. (2) Prevederile art. 5 şi ale prezentului articol se aplică şi acelor proiecte de investiţii publice semnificative care, deşi au fost incluse în legea bugetului de stat ori în legile bugetare anuale anterioare, nu au beneficiat de alocări bugetare sau nu au folosit alocările bugetare şi pot fi asimilate proiectelor de investiţii publice noi, pentru care se reaprobă indicatorii tehnico-economici.(3) Etapa de selecţie şi bugetare are loc ulterior aprobării documentaţiei tehnico-economice. Articolul 7(1) În etapa de implementare/execuţie a proiectului de investiţii publice se realizează implementarea fizică a proiectului de investiţii publice. Ordonatorii principali de credite vor calcula şi vor raporta lunar către Ministerul Finanţelor Publice indicatori de progres/rezultat în unităţi fizice/valorice în vederea monitorizării îndeplinirii criteriului 4.2 prevăzut în anexa nr. 1.(2) Pe parcursul acestei etape din ciclul proiectului ordonatorul principal de credite va urmări ca proiectul de investiţii publice semnificativ să fie realizat în mod eficient şi să fie finalizat la timp, conform bugetului şi în conformitate cu specificaţiile de proiectare. Progresul va fi monitorizat pe baza programărilor/calendarelor iniţiale, problemele de implementare vor fi identificate din timp şi soluţii adecvate vor fi puse în aplicare în timp util.(3) Măsuri corespunzătoare vor fi puse în aplicare de către ordonatorul principal de credite şi/sau beneficiar pentru a asigura implementarea eficientă a proiectelor de investiţii aprobate. Articolul 8 (1) Etapa de finalizare, operare şi întreţinere a proiectului de investiţii publice presupune, după caz, recepţia şi punerea în funcţiune a obiectivului de investiţii sau livrarea serviciilor.(2) Pentru toate proiectele de investiţii publice semnificative vor fi întocmite în termen de 1 an de la încheierea proiectului rapoarte la finalizare. Un astfel de raport va evalua dacă proiectul a fost realizat la timp. Vor fi identificate abaterile majore de la calendarul de implementare, iar motivele acestora vor fi explicate în cuprinsul raportului. Va fi identificată orice recomandare/măsură pentru îmbunătăţirea proiectării sau implementării proiectelor similare din viitor. Rapoartele de finalizare pentru proiectele de investiţii publice semnificative vor fi prezentate de către ordonatorul principal de credite Ministerului Finanţelor Publice, la solicitarea acestuia.(3) Ordonatorii principali de credite şi/sau beneficiarii vor asigura condiţii adecvate pentru operarea sustenabilă a proiectelor de investiţii publice semnificative finalizate. Acest lucru implică stabilirea unor aranjamente de management adecvate pentru operare, efectuarea oricăror acţiuni de întărire a capacităţii în ceea ce priveşte personalul operaţional şi asigurarea unui flux de fonduri adecvat pentru operaţiunile curente şi pentru întreţinerea optimă a facilităţilor nou-create, pe durata de viaţă operaţională planificată. Articolul 9(1) Etapa de evaluare ex-post a proiectului de investiţii publice presupune evaluarea, detalierea şi diseminarea rezultatelor obţinute de un proiect de investiţii publice de către ordonatorul principal de credite.(2) Proiectele de investiţii publice semnificative vor face obiectul unei evaluări a performanţei la momentul la care au fost finalizate şi, în orice caz, fără a depăşi un termen de 5 ani de la finalizare şi dare în exploatare. Evaluarea va stabili eficienţa şi eficacitatea proiectelor în comparaţie cu previziunile efectuate la nivelul studiului de fezabilitate. Rapoartele vor fi transmise către Ministerul Finanţelor Publice, la solicitarea acestuia. Articolul 10 (1) În scopul aprobării de către Guvern a rezultatelor prioritizării proiectelor de investiţii publice semnificative în vederea includerii proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate în legile bugetare anuale, se parcurg următoarele etape:a)aplicarea de către ordonatorul principal de credite a principiilor şi criteriilor de prioritizare tuturor proiectelor de investiţii publice semnificative noi şi în continuare, cu respectarea cerinţelor prevăzute în prezentele norme şi a limitărilor impuse de ordonanţa de urgenţă, urmată de includerea acestora în lista proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate; b)transmiterea de către ordonatorul principal de credite către Ministerul Finanţelor Publice a listei proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate, conţinând informaţiile prevăzute în anexele nr. 2 şi 3, în forma actualizată, respectiv punctajele acordate pentru fiecare proiect de investiţii publice semnificativ şi pentru fiecare criteriu în parte, precum şi informaţiile luate în considerare, ca justificare şi/sau fundamentare, la acordarea punctajelor respective; c)transmiterea informaţiilor de la lit. b) se va face pe suport electronic, la o adresă ce va fi indicată în scris, cu semnătură electronică; în cazul în care ordonatorul principal de credite nu are semnătură electronică, transmiterea se va face pe suport hârtie; în ambele cazuri comunicarea se va face cu respectarea termenelor prevăzute la art. 45 alin. (2) din ordonanţa de urgenţă; informaţiile comunicate după expirarea termenelor prevăzute în actul normativ mai sus invocat nu vor fi luate în considerare de către Ministerul Finanţelor Publice; d)transmiterea oricăror clarificări sau informaţii suplimentare de către ordonatorul principal de credite către Ministerul Finanţelor Publice, în atenţia Unităţii de evaluare a investiţiilor publice, pe suport electronic, la adresa indicată pentru corespondenţă, cu semnătură electronică; în cazul în care ordonatorul principal de credite nu are semnătură electronică, transmiterea se va face pe suport hârtie; în ambele cazuri, comunicarea se va face în termen de maximum 5 zile calendaristice de la data primirii solicitării scrise a Ministerului Finanţelor Publice; informaţiile comunicate după expirarea termenului prevăzut nu vor fi luate în considerare de către Ministerul Finanţelor Publice; e)elaborarea la nivelul Ministerului Finanţelor Publice a listei proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate care se supune aprobării Guvernului, în baza listelor proiectelor de investiţii publice prioritizate transmise de ordonatorii principali de credite; f)prezentarea de către Unitatea de evaluare a investiţiilor publice conducerii Ministerului Finanţelor Publice a rezultatelor prioritizării, ca urmare a analizei listelor proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate transmise de ordonatorii principali de credite şi a eventualelor clarificări şi/sau informaţii suplimentare; g)prezentarea de către Ministerul Finanţelor Publice Guvernului, spre aprobare, a rezultatelor prioritizării, în vederea aprobării prin memorandum a listei proiectelor de investiţii semnificative prioritizate; h)includerea proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate, conform aprobării Guvernului, spre finanţare, în programul de investiţii publice al ordonatorului principal de credite. (2) La elaborarea listei prevăzute la alin. (1) lit. e) se vor avea în vedere şi următoarele elemente:a)punctajul acordat fiecărui proiect de investiţii publice şi justificarea acestuia de către ordonatorii principali de credite; în cazul în care acordarea punctajului s-a efectuat prin raportarea la nivelul unor indicatori (economici sau de altă natură), este necesară furnizarea tuturor detaliilor ce au stat la baza fundamentării acordării punctajului; includerea în listă a unor proiecte de investiţii publice semnificative fără punctaj sau cu punctaj, dar fără furnizarea informaţiilor luate în considerare la acordarea acestuia, conduce la acordarea punctajului zero pentru criteriul respectiv; b)poziţia proiectului de investiţii publice în lista proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate elaborată şi transmisă de ordonatorul principal de credite, cu respectarea cerinţelor prevăzute la alin. (1) lit. b), inclusiv în cazul acordării aceluiaşi punctaj mai multor proiecte; c)valoarea totală a proiectului de investiţii publice, pentru proiectele de investiţii publice semnificative cu acelaşi punctaj; d)indicatorii de performanţă economică a proiectului de investiţii publice, pentru proiectele de investiţii publice semnificative cu acelaşi punctaj; e)angajamentele deja asumate de România, în calitate de împrumutat sau în altă calitate, în cadrul unor acorduri de împrumut cu instituţii financiare internaţionale ori prin alte acorduri, aprobate conform legislaţiei în vigoare. Articolul 11În cazul investiţiilor realizate din credite bancare garantate de către stat, procedura prevăzută la art. 3-6 se aplică anterior transmiterii către Ministerul Finanţelor Publice a solicitării de garantare de către stat, în conformitate cu prevederile legislaţiei privind datoria publică. Articolul 12În urma aprobării de către Guvern a listei proiectelor de investiţii publice prioritizate, ordonatorii principali de credite au obligaţia de a lua toate măsurile în condiţiile legii pentru respectarea duratei de realizare a proiectelor de investiţii publice, aşa cum este ea stabilită prin indicatorii tehnico- economici aprobaţi, precum şi pentru atingerea obiectivelor specifice ale proiectului de investiţii publice. Articolul 13Prevederile pct. 4 din Normele metodologice privind criteriile de evaluare şi selecţie a obiectivelor de investiţii publice, aprobate prin Ordinul ministrului finanţelor publice nr. 980/2005, nu se mai aplică investiţiilor publice semnificative. Articolul 14Atribuţiile specifice ale Unităţii de evaluare a investiţiilor publice din cadrul Ministerului Finanţelor Publice, în calitate de secretariat tehnic, se aprobă prin ordin al ministrului delegat pentru buget în termen de 45 zile de la data intrării în vigoare a prezentelor norme. Articolul 15(1) Anexele nr. 1-4 fac parte integrantă din prezentele norme.(2) Anexa nr. 1 conţine precizări metodologice privind acordarea punctajelor şi justificarea acordării acestora de către ordonatorii principali de credite pentru proiectele de investiţii publice semnificative prin aplicarea principiilor şi criteriilor de prioritizare. Precizările metodologice reprezintă cerinţe minime privind informaţiile ce sunt furnizate de ordonatorii principali de credite pentru scopul justificării acordării punctajelor. Informaţiile solicitate potrivit anexei nr. 1 pot fi completate de către ordonatorii principali de credite şi cu alte informaţii relevante, după caz.(3) Anexele nr. 2 şi 3 prezintă forma în care ordonatorii principali de credite transmit către Ministerul Finanţelor Publice informaţiile solicitate conform prezentelor norme.(4) Anexa nr. 4 prezintă cadrul în care informaţiile sunt prezentate de către Ministerul Finanţelor Publice Guvernului, anexat Memorandumului prevăzut la art. 45 alin. (1) din ordonanţa de urgenţă. ANEXA Nr. 1la normele metodologice PRECIZĂRI METODOLOGICE privind acordarea şi justificarea punctajelor pentru proiectele de investiţii publice semnificative prin aplicarea principiilor şi criteriilor de prioritizare

Principii Criterii de prioritizare a proiectelor noi Justificarea punctajelor Precizări metodologice
Principiul 1 Oportunitatea proiectului în contextul strategiilor sectoriale sau naţionale (20 de puncte) 1.1. Obiectivele şi ţintele proiectului sunt relevante? (10 puncte) 0 puncte - Obiectivele generale şi specifice şi ţintele proiectului de investiţii nu sunt în concordanţă cu obiectivele strategiilor naţionale sau sectoriale. 5 puncte - Obiectivele generale şi specifice şi ţintele proiectului de investiţii sunt parţial aliniate la obiectivele strategiilor naţionale sau sectoriale. 10 puncte - Obiectivele generale şi specifice şi ţintele proiectului de investiţii sunt în strânsă concordanţă cu obiectivele strategiilor naţionale sau sectoriale Indicarea strategiei la a cărei realizare contribuie proiectul de investiţii, precum şi a documentului/actului normativ prin care aceasta este aprobată, eventual şi a sursei unde aceasta poate fi consultată, inclusiv în cazul în care aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I (se vor indica numărul şi data Monitorului Oficial al României). Dacă documentul nu este public, se va pune la dispoziţia Ministerului Finanţelor Publice o copie a acestuia. Exemplu de strategie sectorială: Strategia de transport intermodal în România 2020 (aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 457/2011 pentru aprobarea Strategiei de transport intermodal în România) Exemplu de strategie naţională: Programul naţional de reformă
1.2. Proiectul reprezintă o prioritate ridicată în contextul actualelor strategii sectoriale sau naţionale? (10 puncte) 0 puncte - Proiectul de investiţii nu este inclus în strategiile naţionale sau sectoriale. 5 puncte - Proiectul de investiţii este inclus în strategiile sectoriale. 10 puncte - Proiectul de investiţii este inclus în strategiile naţionale. Se vor preciza strategiile în care este inclus proiectul de investiţii publice, precum şi documentul/actul normativ prin care acestea sunt aprobate, eventual şi sursa unde acestea pot fi consultate, inclusiv în cazul în care acestea au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I (se vor indica numărul şi data Monitorului Oficial al României). Dacă documentul nu este public, se va pune la dispoziţia Ministerului Finanţelor Publice o copie a acestuia.
Principiul 2 Justificarea economică şi socială (40 de puncte) 2.1. Proiectul este justificat economic prin studiul de (pre)fezabilitate sau, după caz, memoriul tehnico-economic ori nota de fundamentare? (20 de puncte) 0 puncte dacă: - nu există informaţii referitoare la indicatorii de performanţă economică (VENA, RIRE, raportul B/C); sau - în situaţia în care VENA<0 şi/sau RIRE<RAS şi nu există importante beneficii nefinanciare care să fie luate în calcul. 10 puncte - dacă VENA>0 şi RIRE<media pe sector sau există importante beneficii nefinanciare care să fie luate în calcul. 20 puncte - dacă VENA>0 şi RIRE>media pe sector. Pentru indicatorii de performanţă economică se transmit valoarea şi modul de calcul. Pentru valorile de referinţă luate în considerare se va indica sursa oficială a acestora. Informaţiile referitoare la media pe sector pot fi găsite în Ghidul pentru analiza cost-beneficiu a proiectelor de investiţii, ediţie revizuită de Comisia Europeană/Direcţia generală de politică regională în 2008 (denumit în continuare Ghidul Comisiei Europene), la p. 58, tabelul 2.11, în absenţa altor statistici oficiale la nivel naţional. RAS este 5,5% în termeni reali, în conformitate cu Ghidul Comisiei Europene.
2.2. Proiectul are justificare socială? (10 puncte) 0 puncte - Nu are justificare socială. 10 puncte - Proiectul este justificat social. Ordonatorii principali de credite vor prezenta minimum 3 indicatori cost-utilitate, în funcţie de specificul proiectului/sectorului, care să fundamenteze punctajul acordat pentru justificarea socială. Exemple de indicatori de utilitate: reducerea mortalităţii, crearea de locuri de muncă, creşterea speranţei de viaţă, îmbunătăţirea calităţii vieţii, reducerea emisiilor, economii de timp de transport/călătorie, îmbunătăţirea siguranţei, reducerea numărului de accidente
Principii Criterii de prioritizare a proiectelor noi Justificarea punctajelor Precizări metodologice
2.3. Impactul de mediu al proiectului corespunde legislaţiei în vigoare? (10 puncte) 0 puncte - Impactul proiectului de investiţii asupra mediului nu corespunde cerinţelor legislaţiei în vigoare, în cazurile în care este necesar avizul de mediu. 10 puncte dacă: - impactul proiectului de investiţii asupra mediului corespunde cerinţelor legislaţiei în vigoare, în cazurile în care este necesar avizul de mediu; sau - nu este necesar studiul de evaluare a impactului asupra mediului. Se vor furniza detalii privind documentele justificative aferente (data, nr., instituţia emitentă) şi ce indică acestea.
Principiul 3 Suportabilitatea şi sustenabilitatea financiară (20 de puncte) 3.1. Cerinţele totale de finanţare ale proiectului respectă o estimare realistă a resurselor disponibile pentru sector/subsector? (10 puncte) 0 puncte - Proiectul de investiţii publice nu respectă cerinţele prevăzute la art. 43 alin. (9) din Legea nr. 500/2002 privind finanţele publice, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, cerinţele prevăzute la art. 45 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare. 10 puncte - Proiectul de investiţii publice respectă cerinţele prevăzute la art. 43 alin. (9) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, sau, după caz, cerinţele prevăzute la art. 45 alin. (2) din Legea nr. 273/2006, cu modificările şi completările ulterioare. Excepţia prevăzută la art. 43 alin. (9) din Legea nr. 500/2002, cu modificările şi completările ulterioare, se punctează din oficiu cu punctajul maxim.
3.2. Finanţarea totală/Fondurile necesită şi cofinanţare de la bugetul de stat? (5 puncte) 0 puncte - proiect de investiţii finanţat integral de la bugetul de stat 2 puncte - proiect de investiţii finanţat de la bugetul de stat şi venituri proprii 5 puncte - proiect de investiţii finanţat din fonduri rambursabile şi alte surse Pentru proiectele de investiţii publice pentru care se actualizează indicatorii tehnico-economici aprobaţi deja de către Guvern, precum şi pentru cele incluse deja în legea bugetului de stat pentru anul corespunzător momentului la care se efectuează prioritizarea, se vor indica data şi numărul hotărârii Guvernului. Proiectul de investiţii publice va fi încadrat doar în una dintre situaţiile enumerate la justificarea punctajelor.
3.3. Există aranjamente credibile pentru a acoperi durabil costurile de operare şi întreţinere rezultate odată ce proiectul este finalizat? (5 puncte) 0 puncte - Nu va genera venituri*. 3 puncte - Va genera venituri care vor acoperi parţial costurile de operare şi întreţinere. 5 puncte - Va genera venituri care vor acoperi integral costurile de operare şi întreţinere. Conform studiilor şi previziunilor *Cu excepţia acelor proiecte de investiţii care aduc importante beneficii nefinanciare, cum ar fi, dar fără a se limita la: proiecte de conservare a biodiversităţii, situri de patrimoniu cultural, peisaj; pentru aceste proiecte se va acorda punctajul maxim aferent subcriteriului.
Principii Criterii de prioritizare a proiectelor noi Justificarea punctajelor Precizări metodologice
Principiul 4 Aranjamente pentru implementare/ Performanţa în implementare (20 de puncte) 4.1. Cât de bine s-a făcut actuala pregătire a proiectului? (10 puncte) 2 puncte - Proiectul de investiţii are studiu de prefezabilitate întocmit conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 28/2008*. 3,5 puncte - Proiectul de investiţii are studiu de fezabilitate întocmit conform prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 28/2008*. 3,5 puncte - Proiectul de investiţii are indicatorii tehnico-economici aprobaţi, conform prevederilor legale în vigoare. 1 punct - Proiectul de investiţii are alte documente aprobate, conform prevederilor legale aplicabile (de exemplu: studiu de fundamentare a deciziei de concesionare); în cazul în care legislaţia nu prevede alte documente, se acordă din oficiu 1 punct. Se vor prezenta informaţii referitoare la data elaborării şi aprobării documentaţiilor respective, pentru fiecare dintre acestea. Punctajul acordat pentru fiecare documentaţie se cumulează. *Hotărârea Guvernului nr. 28/2008 privind aprobarea conţinutului-cadru al documentaţiei tehnico-economice aferente investiţiilor publice, precum şi a structurii şi metodologiei de elaborare a devizului general pentru obiective de investiţii şi lucrări de intervenţii
4.2. S-au definit indicatori corespunzători pentru progresul şi performanţa proiectului şi au fost proiectate aranjamente adecvate pentru monitorizare şi evaluare? (5 puncte) Indicatori de progres şi de rezultat, exprimaţi în unităţi valorice, fizice sau de altă natură, cuantificabile, prin raportare la obiectivele specifice ale proiectului, inclusiv un calendar de implementare a principalelor etape/activităţi aferente proiectului de investiţii publice: - 0 puncte dacă nu există; - 2 puncte dacă există. Indicatori de performanţă financiară: VFNA, RRF: - 0 puncte dacă nu s-au calculat; - 0,75 puncte pentru fiecare indicator calculat. Aranjamente pentru monitorizare şi evaluare avute în vedere: - 0 puncte dacă nu au fost avute în vedere aranjamente pentru monitorizare şi evaluare; - 1,5 puncte dacă se au în vedere aranjamente pentru monitorizare şi evaluare. Din momentul asigurării finanţării, pentru toate proiectele de investiţii publice semnificative se calculează şi se raportează lunar către Ministerul Finanţelor Publice indicatori de progres/rezultat în unităţi fizice/valorice, în vederea aplicării criteriului 4.2. Se vor preciza indicatorii de progres şi rezultat definiţi. Se va anexa calendarul de implementare. Se vor preciza indicatorii calculaţi. Se vor preciza măsurile ce vor fi luate.
4.3. Există o structură de management de proiect identificată care răspunde de progresul implementării? (5 puncte) 0 puncte - nu au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiţii publice; 2 puncte - au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiţii publice; 5 puncte - au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiţii publice, iar persoanele au experienţă în implementarea unor proiecte similare. Se va nominaliza persoana/departamentul şi se vor comunica detaliile de contact; se va detalia experienţa personalului desemnat în implementarea unuia sau mai multor proiecte (similare).
Principii Criterii de prioritizare a proiectelor în continuare Justificarea punctajelor Precizări metodologice
Principiul 1 Oportunitatea proiectului în contextul strategiilor sectoriale sau naţionale (20 de puncte) 1.1. Obiectivele şi ţintele proiectului mai sunt relevante? (10 puncte) 0 puncte - Obiectivele generale şi specifice şi ţintele proiectului de investiţii nu mai sunt în concordanţă cu obiectivele strategiilor naţionale sau sectoriale. 5 puncte - Obiectivele generale şi specifice şi ţintele proiectului de investiţii sunt parţial aliniate la obiectivele strategiilor naţionale sau sectoriale. 10 puncte - Obiectivele generale şi specifice şi ţintele proiectului de investiţii sunt în strânsă concordanţă cu obiectivele strategiilor naţionale sau sectoriale. Indicarea strategiei la a cărei realizare contribuie proiectul de investiţii, precum şi a documentului/actului normativ prin care aceasta este aprobată, eventual şi a sursei unde aceasta poate fi consultată, inclusiv în cazul în care aceasta a fost publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I (se vor indica numărul şi data Monitorului Oficial al României). Dacă documentul nu este public, se va pune la dispoziţia Ministerului Finanţelor Publice o copie a acestuia. Exemplu de strategie sectorială: Strategia de transport intermodal în România 2020 (aprobată prin Ordinul ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 457/2011 pentru aprobarea Strategiei de transport intermodal în România). Exemplu de strategie naţională: Programul naţional de reformă.
1.2. Proiectul mai reprezintă o prioritate ridicată în contextul actualelor strategii sectoriale sau naţionale? (10 puncte) 0 puncte - Proiectul de investiţii nu este inclus în strategiile naţionale sau sectoriale. 5 puncte - Proiectul de investiţii este inclus în strategiile sectoriale. 10 puncte - Proiectul de investiţii este inclus în strategiile naţionale. Se vor preciza strategiile în care este inclus proiectul de investiţii publice, precum şi documentul/actul normativ prin care acestea sunt aprobate, eventual şi sursa unde acestea pot fi consultate, inclusiv în cazul în care acestea au fost publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I (se vor indica numărul şi data Monitorului Oficial al României). Dacă documentul nu este public, se va pune la dispoziţia Ministerului Finanţelor Publice o copie a acestuia. Proiectul de investiţii publice va fi încadrat doar în una dintre situaţiile enumerate la justificarea punctajelor.
Principiul 2 Justificarea economică şi socială (30 de puncte) 2.1. Proiectul mai este justificat economic? (15 puncte) 0 puncte dacă: - nu există informaţii referitoare la indicatorii de performanţă economică (VENA, RIRE, raportul B/C); sau - VENA<0 şi/sau RIRE<RAS şi nu există beneficii nefinanciare importante; - nu există informaţii referitoare la eficienţa economică a proiectului de investiţii; 7,5 puncte - dacă VENA>0, RIRE<media pe sector sau există importante beneficii nefinanciare care să fie luate în calcul; 15 puncte - dacă VENA>0, RIRE>media pe sector Pentru indicatorii de performanţă economică se transmit atât valoarea, cât şi modul de calcul. Pentru valorile de referinţă luate în considerare se va indica sursa oficială a acestora. În cazul în care legislaţia în vigoare nu prevede obligativitatea calculării acestor indicatori, se vor furniza detaliile necesare aferente acelor indicatori, necesari pentru justificarea economică, calculaţi conform prevederilor legale în vigoare la data elaborării documentaţiei, sau alte elemente de justificare economică avute în vedere la momentul respectiv. Informaţiile referitoare la media pe sector pot fi găsite în Ghidul pentru analiza cost-beneficiu a proiectelor de investiţii, ediţie revizuită de Comisia Europeană/Direcţia generală de politică regională în 2008 (denumit în continuare Ghidul Comisiei Europene), la p. 58, tabelul 2.11, în absenţa altor statistici oficiale la nivel naţional. RAS este 5,5% în termeni reali, în conformitate cu Ghidul Comisiei Europene.
Principii Criterii de prioritizare a proiectelor în continuare Justificarea punctajelor Precizări metodologice
2.2. Proiectul mai are justificare socială? (10 puncte) 0 puncte - Nu mai are justificare socială. 10 puncte - Proiectul mai este justificat social. Ordonatorii principali de credite vor prezenta minimum 3 indicatori cost-utilitate, în funcţie de specificul proiectului/sectorului, care să fundamenteze punctajul acordat pentru justificarea socială. Exemple de indicatori de utilitate: reducerea mortalităţii, crearea de locuri de muncă, creşterea speranţei de viaţă, îmbunătăţirea calităţii vieţii, reducerea emisiilor, economii de timp de transport/călătorie, îmbunătăţirea siguranţei, reducerea numărului de accidente
2.3. Impactul de mediu al proiectului mai corespunde cu cel proiectat iniţial? (5 puncte) 0 puncte - Impactul proiectului de investiţii asupra mediului nu mai corespunde cerinţelor legislaţiei în vigoare, în cazurile în care este necesar avizul de mediu. 5 puncte dacă: - impactul proiectului de investiţii asupra mediului corespunde cerinţelor legislaţiei în vigoare, în cazurile în care este necesar avizul de mediu; sau - nu este necesar studiul de evaluare a impactului asupra mediului. Se vor furniza detalii privind documentele justificative aferente (data, nr., instituţia emitentă) şi ce indică acestea.
Principiul 3 Suportabilitatea şi sustenabilitatea financiară (20 de puncte) 3.1. Cerinţele totale de finanţare ale proiectului respectă şi au respectat o estimare realistă a resurselor disponibile pentru sector/subsector? (10 puncte) 0 puncte - Bugetele anuale alocate, inclusiv pentru anul curent, nu au acoperit necesarul de finanţare al proiectului de investiţii publice. 10 puncte - Bugetele anuale alocate, inclusiv pentru anul curent, au acoperit necesarul de finanţare al proiectului de investiţii publice. Se vor furniza informaţiile necesare pentru determinarea încadrării proiectului în unul din cele două cazuri.
3.2. Finanţarea totală/Fondurile necesită şi cofinanţare de la bugetul de stat? (5 puncte) 0 puncte - proiect de investiţii finanţat integral de la bugetul de stat; 2 puncte - proiect de investiţii finanţat de la bugetul de stat şi venituri proprii; 5 puncte - proiect de investiţii finanţat din fonduri rambursabile şi alte surse Se vor preciza sursele de finanţare, precum şi hotărârea Guvernului de aprobare a acestora (data şi numărul hotărârii Guvernului de aprobare a indicatorilor tehnico-economici). Proiectul de investiţii publice va fi încadrat doar în una dintre situaţiile enumerate la justificarea punctajelor.
3.3. Există aranjamente credibile pentru a acoperi durabil costurile de operare şi întreţinere rezultate odată ce proiectul este finalizat? (5 puncte) 0 puncte - Nu generează venituri*. 3 puncte - Generează venituri care acoperă parţial costurile de operare şi întreţinere. 5 puncte - Generează venituri care acoperă integral costurile de operare şi întreţinere. Conform studiilor şi previziunilor. *Cu excepţia acelor proiecte care aduc importante beneficii nefinanciare, cum ar fi, dar fără a se limita la: proiecte de conservare a biodiversităţii, situri de patrimoniu cultural, peisaj; pentru aceste proiecte se va acorda punctajul maxim aferent subcriteriului.
Principii Criterii de prioritizare a proiectelor în continuare Justificarea punctajelor Precizări metodologice
Principiul 4 Aranjamente pentru implementare/ Performanţa în implementare (30 de puncte) 4.1. Cât de bine a fost făcută pregătirea proiectului? (15 puncte) 4 puncte - Proiectul de investiţii are întocmit studiu de prefezabilitate, conform prevederilor legale în vigoare la data relevantă. 5 puncte - Proiectul de investiţii are întocmit studiu de fezabilitate, conform prevederilor legale în vigoare la data relevantă. 5 puncte - Proiectul de investiţii are indicatorii tehnico-economici aprobaţi, conform prevederilor legale în vigoare la data relevantă. 1 punct - Proiectul de investiţii are alte documente aprobate, conform prevederilor legale aplicabile (de exemplu, studiu de fundamentare a deciziei de concesionare); în cazul în care legislaţia nu prevede alte documente, se acordă din oficiu 1 punct. Se vor prezenta şi informaţii referitoare la data elaborării şi aprobării documentaţiilor respective, pentru fiecare dintre acestea. În cazul în care, la data relevantă [elaborarea studiului de (pre)fezabilitate, aprobarea de către Guvern a demarării proiectului sau similar] legislaţia aplicabilă nu impunea elaborarea şi aprobarea unuia dintre documente, se vor furniza informaţii suficiente pentru verificarea justificărilor prezentate. În acest caz, punctarea se va face din oficiu pentru numărul de puncte corespunzător documentaţiei ce nu era necesar a fi elaborată. Punctajul acordat pentru fiecare documentaţie se cumulează.
4.2. Indicatorii definiţi iniţial pentru progresul şi performanţa proiectului mai corespund actualului stadiu de implementare? (10 puncte) Costul total aprobat 3,5 puncte - Costul total aprobat iniţial al investiţiei actualizat cu indicii de preţuri nu a fost depăşit. 0 puncte - Costul total iniţial al investiţiei actualizat cu indicii de preţuri a fost depăşit. Durata aprobată de realizare a investiţiei 3,5 puncte - Durata aprobată iniţială de realizare a investiţiei nu a fost depăşită. 0 puncte - Durata iniţială de realizare a investiţiei a fost depăşită. Calendarul de implementare a proiectului 3 puncte - Calendarul de implementare a principalelor etape/activităţi aferente proiectului de investiţii publice, aşa cum a fost el definit iniţial, la demararea proiectului, inclusiv cu detalierea gradului de execuţie fizică şi valorică, a fost respectat. 0 puncte - Calendarul de implementare a principalelor etape/activităţi aferente proiectului de investiţii publice, aşa cum a fost el definit iniţial, la demararea proiectului, inclusiv cu detalierea gradului de execuţie fizică şi valorică, nu a fost respectat. Pentru toate proiectele de investiţii publice semnificative se calculează şi se raportează lunar către Ministerul Finanţelor Publice indicatori de progres/rezultat în unităţi fizice/ valorice în vederea aplicării criteriului 4.2. Indicatorii de progres/rezultat şi performanţă includ, dar nu se limitează la: costul total al investiţiei, durata de realizare a investiţiei, programul de execuţie, cu detalierea gradului de execuţie fizică (exprimat în unităţi fizice sau de altă natură, cuantificabile) şi valorică, precum şi capacităţi fizice executate raportat la capacităţi fizice programate iniţial. Se va prezenta calendarul de implementare a proiectului, conţinând atât termenele definite iniţial, cât şi termenele efective de realizare/îndeplinire a activităţilor/etapelor definite pentru implementarea proiectului, în forma ce reflectă stadiul actual. Se vor prezenta şi alte informaţii necesare verificării corectitudinii acordării punctajului, pentru fiecare element de punctare.
Principii Criterii de prioritizare a proiectelor în continuare Justificarea punctajelor Precizări metodologice
4.3. Există o structură de management de proiect identificată care răspunde de progresul implementării? (5 puncte) 0 puncte - Nu au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiţii. 2 puncte - Au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului de investiţii publice. 5 puncte - Au fost desemnate persoanele/departamentele responsabile cu monitorizarea progresului implementării proiectului, iar persoanele au experienţă în implementarea unor proiecte similare. Se va nominaliza persoana/departamentul şi detaliile de contact; se va detalia experienţa personalului desemnat în implementarea unuia sau mai multor proiecte (similare).
Principiul auxiliar utilizat pentru proiectele în continuare Perioada rămasă până la finalizarea proiectului de investiţii publice (puncte suplimentare) A.1. Cât de avansat este proiectul ca timp rămas, respectiv câţi ani au mai rămas sau stadiu fizic, respectiv cât mai este de implementat? (5 puncte suplimentare) 1 punct - stadiul fizic < 30% 3 puncte - stadiul fizic se situează în intervalul (30%-75%) 5 puncte - stadiul fizic ≥ 75% sau durata rămasă pentru finalizarea proiectului de investiţii este mai mică de 1 an, conform ultimului program de lucrări agreat între beneficiar şi constructor/antreprenor** Se indică atât încadrarea în interval, cât şi nivelul stadiului fizic şi valoric în termeni procentuali şi în capacităţi finalizate, exprimate în unităţi de măsură. ** Acest document actualizat se va prezenta Ministerului Finanţelor Publice.
A.2. Care ar fi costurile asociate restructurării sau închiderii proiectului? (–5 puncte suplimentare) (–5) puncte - atunci când costurile asociate restructurării sau închiderii proiectului de investiţii se situează sub 10% din costurile de finalizare 0 puncte dacă costurile asociate restructurării sau închiderii proiectului de investiţii depăşesc 10% din costurile de finalizare. Se vor furniza informaţii cu privire la costurile asociate restructurării sau închiderii proiectului de investiţii publice, precum şi costurile de finalizare a proiectului de investiţii publice.

VENA reprezintă valoarea economică netă actualizată a proiectului de investiţii publice.

RIRE reprezintă rata internă de rentabilitate economică a proiectului de investiţii publice.

RAS reprezintă rata de actualizare socială a proiectului de investiţii publice.

VFNA reprezintă valoarea financiară netă actualizată a proiectului de investiţii publice.

B/C reprezintă raportul dintre beneficii şi costuri aferente proiectului de investiţii publice. ANEXA Nr. 2 la normele metodologice Punctajul acordat de ordonatorul principal de credite pentru proiectele de investiţii publice semnificative

Ministerul/Instituţia/Autoritatea ........ ........ ............ Lista proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate
Nr. crt. Denumirea proiectului de investiţii semnificativ Beneficiar PC/PN Cod fişă Punctaj obţinut conform principiilor şi criteriilor de prioritizare din O.U.G. nr. 88/2013
Total din care:
Principiul 1 Principiul 2 Principiul 3 Principiul 4 Principiul auxiliar
Total, din care: Criteriul 1.1 Criteriul 1.2 Total, din care: Criteriul 2.1 Criteriul 2.2 Criteriul 2.3 Total, din care: Criteriul 3.1 Criteriul 3.2 Criteriul 3.3 Total, din care: Criteriul 4.1 Criteriul 4.2 Criteriul 4.3 Total, din care: Criteriul A.1 Criteriul A.2
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23
1 Proiect de investiţii 1 Punctaj
2 Proiect de investiţii 1 justificare
3 Proiect de investiţii 2 punctaj
4 Proiect de investiţii 2 justificare
...
...

PC - proiect de investiţii în continuare PN - proiect de investiţii nou Semnătura ........ ........ ........ Ordonator principal de credite ........ ........ ............... ANEXA Nr. 3 la normele metodologice Informaţii furnizate de ordonatorii principali de credite cu privire la proiectele de investiţii publice semnificative, prioritizate Ministerul/Instituţia/Autoritatea ........ ................ ........ ............... Informaţii cu privire la proiectele de investiţii publice semnificative prioritizate

Nr. crt. Denumirea proiectului de investiţii semnificativ Beneficiar PC/PN Cod fişă Stadiu fizic (%) Stadiu valoric (%) Cheltuieli totale (valoarea actualizată a proiectului) Total necesar de finanţare până la finalizare Data începerii investiţiei Data programată a terminării
Total, din care: Buget de stat Alte surse (Se vor specifica.) Total, din care: Buget de stat Alte surse (Se vor specifica.)
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
1 Proiect de investiţii 1
2 Proiect de investiţii 2
3 Proiect de investiţii 3
...
...

Semnătura ........ ........ ........ Ordonator principal de credite ........ ........ ............... ANEXA Nr. 4 la normele metodologice Lista proiectelor de investiţii publice semnificative prioritizate pentru toţi ordonatorii principali de credite MINISTERUL FINANŢELOR PUBLICE LISTA PROIECTELOR DE INVESTIŢII PUBLICE SEMNIFICATIVE PRIORITIZATE

Nr. crt. Denumirea proiectului de investiţii semnificativ OPC Beneficiar PC/PN Cod fişă Punctaj ordonator principal de credite Observaţii privind punctajul ordonato-rului principal de credite Poziţia în lista ordonato-rului principal de credite (entităţii/ benefi-ciarului) Stadiu fizic (%) Stadiu valoric (%) Cheltuieli totale (valoarea actualizată a proiectului) Total necesar de finanţare până la finalizare Data începerii investiţiei Data programată a terminării
Total, din care: Buget de stat Alte surse Total, din care: Buget de stat Alte surse
0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18
1 Proiect de investiţii 1
2 Proiect de investiţii 2
3 Proiect de investiţii 3
...
...


SmartCity5

COMENTARII la Hotărârea 225/2014

Momentan nu exista niciun comentariu la Hotărârea 225 din 2014
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Hotărârea 225/2014
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu