Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 1316 din 14 octombrie 2010

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) si art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 788 din 25 noiembrie 2010



Acsinte Gaspar                               - presedinte

Aspazia Cojocaru                           -judecator

Petre Lazaroiu                                -judecator

Mircea Stefan Minea                       -judecator

Ion Predescu                                  -judecator

Puskas Valentin Zoltan                   -judecator

Tudorel Toader                               -judecator

Ioana Marilena Chiorean                - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.

Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, exceptie ridicata de Ministerul Justitiei în Dosarul nr. 8.604/2/2009 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si fiscal si care formeaza obiectul Dosarului Curtii Constitutionale nr. 914D/2010.

La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinita.

Curtea dispune a se face apelul si în Dosarul nr. 3.793D/2010, având ca obiect exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, exceptie ridicata de Ministerul Justitiei în Dosarul nr. 7.420/2/2009 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a de contencios administrativ si fiscal.

La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal îndeplinita.

Curtea, din oficiu, pune în discutie conexarea dosarelor.

Reprezentantul Ministerului Public arata ca nu se opune conexarii cauzelor.

Curtea, având în vedere identitatea partiala de obiect al cauzelor, în temeiul art. 14 si al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, raportate la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea Dosarului nr. 3.793D/2010 la Dosarul nr. 914D/2010, care a fost primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecata, presedintele Curtii acorda cuvântul reprezentantului Ministerului Public. Acesta pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, invocând în acest sens jurisprudenta Curtii Constitutionale.

CURTEA,

având în vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:

Prin Incheierea din 15 februarie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 8.604/2/2009, Curtea de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 si art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de pârâtul Ministerul Justitiei într-o cauza având ca obiect obligarea acestuia de a solicita Ministerului Finantelor Publice deschiderea de credite pentru suma reprezentând diferenta sporului de risc si suprasolicitare neuropsihica si de a repartiza aceste sume catre reclamanta Curtea de Apel Bucuresti.

Prin Incheierea din 3 februarie 2010, pronuntata în Dosarul nr. 7.420/2/2009, Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a de contencios administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 1 alin. (1) si art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de pârâtul Ministerul Justitiei într-o cauza având ca obiect obligarea acestuia de a solicita Ministerului Finantelor Publice deschiderea de credite pentru suma reprezentând diferenta sporului de risc si suprasolicitare neuropsihica si de a repartiza aceste sume catre reclamanta Curtea de Apel Brasov.

In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei precizeaza ca prevederile de lege criticate încalca dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separatiei si echilibrului puterilor în stat, ale art. 124 privind înfaptuirea justitiei si ale art. 138 privind bugetul public national, „în masura în care acestea pot fi interpretate în sensul ca instantele pot obliga autoritatile publice la efectuarea unei operatiuni administrative prin care sa încalce legea, sau prin care se tinda la modificarea legii".

Astfel, obligarea de catre o instanta de judecata de a face o operatiune administrativa contrara unei legi ridica problema încalcarii principiului separatiei puterilor în stat. Prin admiterea actiunii în cadrul careia s-a invocat prezenta exceptie de neconstitutionalitate, s-ar considera inaplicabile dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 71/2009 privind plata unor sume prevazute în titluri executorii având ca obiect acordarea de drepturi salariale personalului din sectorul bugetar, ceea ce echivaleaza cu modificarea si completarea unui act normativ, în speta, cel ce reglementeaza salarizarea personalului din sistemul justitiei. In final, Ministerul Justitiei sustine ca tocmai aceasta conduita a instantelor de judecata a fost declarata neconstitutionala prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 838/2009.

Curtea de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si fiscal considera ca motivele de neconstitutionalitate invocate de autorul exceptiei reprezinta o interpretare personala a acestuia, aspect retinut si în Decizia Curtii Constitutionale nr. 1.613/2009.

Curtea de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a de contencios administrativ si fiscal apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neîntemeiata, deoarece textele de lege criticate reprezinta expresia dispozitiilor art. 52 din Legea fundamentala.

Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernul si Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:

Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.

Obiect al exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum rezulta din încheierea Curtii de Apel Timisoara de sesizare a Curtii Constitutionale, îl constituie prevederile art. 1 si art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004. Curtea observa ca, din motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, rezulta ca autorul acesteia critica doar prevederile art. 1 alin. (1) si art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, astfel cum reiese si din încheierea Curtii de Apel Bucuresti de sesizare a Curtii Constitutionale.

Prin urmare, Curtea constata ca obiect al exceptiei de neconstitutionalitate îl constituie, asadar, prevederile art. 1 alin. (1)si art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 26 din Legea nr. 262/2007 pentru modificarea si completarea Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30 iulie 2007.

Continutul acestor prevederi de lege este urmatorul:

- Art. 1 alin. (1): Subiectele de sesizare a instantei

„(1) Orice persoana care se considera vatamata într-un drept al sau ori într-un interes legitim, de catre o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea în termenul legal a unei cereri, se poate adresa instantei de contencios administrativ competente, pentru anularea actului, recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim si repararea pagubei ce i-a fost cauzata. Interesul legitim poate fi atât privat, cât si public."

- Art. 18 alin. (1) Solutiile pe care le poate da instanta: „(1) Instanta, solutionând cererea la care se refera art. 8 alin. (1), poate, dupa caz, sa anuleze, în tot sau în parte, actul administrativ, sa oblige autoritatea publica sa emita un act administrativ, sa elibereze un alt înscris sau sa efectueze o anumita operatiune administrativa."

Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prevederile de lege criticate încalca dispozitiile constitutionale ale art. 1 alin. (4) privind principiul separatiei si echilibrului puterilor în stat, ale art. 124 privind înfaptuirea justitiei si ale art. 138 privind bugetul public national.

Examinând exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca prin Decizia nr. 226 din 9 martie 2010, publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 241 din 15 aprilie 2010, s-a pronuntat asupra constitutionalitatii prevederilor art. 1 alin. (1)si art. 18 alin. (1)din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, sub aspectul unor critici asemanatoare celor formulate si în prezenta cauza.

Cu acel prilej, Curtea a retinut ca motivarea exceptiei si sustinerea neconstitutionalitatii dispozitiilor criticate din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 se bazeaza pe o ipoteza de interpretare si aplicare a textelor legale criticate, potrivit careia instantele de judecata, solutionând o actiune în contencios administrativ având ca obiect obligatia de a face, ar pronunta o solutie prin care „pot obliga autoritatile publice la efectuarea unei operatiuni administrative prin care se încalca legea sau prin care se tinde la modificarea legii". Or, un asemenea argument, ce are la baza ideea încalcarii legii de catre instanta de judecata odata cu solutionarea unei cauze si pronuntarea unei hotarâri, nu poate fi primit de Curtea Constitutionala ca fiind un motiv de neconstitutionalitate al textelor de lege examinate si constituie un aspect de inadmisibilitate a exceptiei de neconstitutionalitate.

Totodata, potrivit art. 124 alin. (2) din Constitutie, „Justitia se înfaptuieste în numele legii", iar în temeiul alin. (3) al aceluiasi text, „Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii". Solutiile pe care instanta de judecata le adopta în rezolvarea cauzelor se pronunta, asadar, în numele legii, fiind temeinic justificate sub aspectul legalitatii, iar în cazul interpretarii sau aplicarii gresite a legii, persoanele vatamate pot apela la caile legale de atac. Dispozitiile art. 1 alin. (1)si ale art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004 nu contin elemente contrare prevederilor art. 1 alin. (4), art. 124 sau 138 din Constitutie. Dimpotriva, acestea constituie expresia dispozitiilor art. 52 din Legea fundamentala, care consacra „Dreptulpersoanei vatamate de o autoritate publica", în temeiul caruia persoana vatamata într-un drept al sau ori într-un interes legitim, de o autoritate publica, printr-un act administrativ sau prin nesolutionarea în termenul legal a unei cereri, este îndreptatita sa obtina recunoasterea dreptului pretins sau a interesului legitim, anularea actului si repararea pagubei.

Intrucât criticile de neconstitutionalitate privesc, în esenta, aceleasi aspecte si având în vedere ca nu au intervenit elemente noi, de natura sa determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, solutia si considerentele deciziei mentionate îsi pastreaza valabilitatea si în cauza de fata.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit.A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUTIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge ca neîntemeiata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1) si art. 18 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, exceptie ridicata de Ministerul Justitiei în Dosarul nr. 8.604/2/2009 al Curtii de Apel Timisoara - Sectia contencios administrativ si fiscal si în Dosarul nr. 7.420/2/2009 al Curtii de Apel Bucuresti - Sectia a VIII-a de contencios administrativ si fiscal.

Definitiva si general obligatorie.

Pronuntata în sedinta publica din data de 14 octombrie 2010.

PRESEDINTE,

ACSINTE GASPAR

Magistrat-asistent,

Ioana Marilena Chiorean


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 1316/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 1316 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 1316/2010
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu