PROCEDURA Nr. 3242 din 26 octombrie 1995
de inregistrare a contractelor individuale de munca, precum si modul de tinere,
de catre directiile de munca si protectie sociala, a evidentei muncii prestate
ACT EMIS DE: MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 257 din 8 noiembrie 1995
1. In aplicarea art. 5 din Legea nr. 83/1995 privind unele masuri de
protectie a persoanelor incadrate in munca, au obligatia de a inregistra
contractele individuale de munca incheiate cu salariatii proprii urmatoarele
categorii de angajatori:
a) persoanele fizice care incadreaza orice categorie de personal;
b) societatile comerciale cu capital privat sau mixt;
c) toti ceilalti agenti economici cu capital privat sau mixt, si anume:
- asociatiile familiale;
- asociatiile cooperatiste;
- reprezentantele din Romania ale unor agenti economici cu sediul in
strainatate;
- orice alta unitate, indiferent de modul de organizare, care desfasoara o
activitate cu scop lucrativ;
d) asociatiile fara scop lucrativ, fundatiile, organizatiile sindicale si
patronale, reprezentantele din Romania ale unor unitati similare cu sediul in
strainatate;
e) orice alte organizatii cu caracter obstesc care sunt constituite si
functioneaza potrivit legislatiei romane (organizatii culturale, stiintifice,
bisericesti, sportive etc.).
2. Contractele individuale de munca ale salariatilor incadrati la
persoanele fizice sau juridice prevazute la pct. 1 se incheie in forma scrisa.
Contractul individual de munca trebuie sa cuprinda cel putin datele si
clauzele prevazute in anexa nr. 1.
3. In conformitate cu prevederile art. 6 alin. 2 lit. a) din Legea nr.
83/1995, obligatia de a incheia contractul individual de munca, in forma
scrisa, revine angajatorului, care raspunde contraventional sau, dupa caz,
material de indeplinirea acestei obligatii.
In masura in care exista dovezi privind prestarea efectiva a muncii,
persoana care s-a aflat intr-o atare situatie beneficiaza de statutul de
salariat, chiar daca nu are incheiat un contract individual de munca, in forma
scrisa.
4. Contractul individual de munca produce efecte de la data incheierii
sale.
Daca nu exista dovezi scrise, data inceperii prestarii activitatii se
considera data incheierii contractului individual de munca.
5. Dovada executarii contractului individual de munca se face prin
prezentarea, de catre angajator, a documentelor de plata a salariilor.
In perioadele pentru care nu exista documente de plata a salariilor,
contractul individual de munca se considera suspendat.
6. Incheierea, modificarea si incetarea contractelor individuale de munca
pentru salariatii angajatorilor prevazuti la pct. 1 se face cu respectarea
legislatiei muncii.
In toate cazurile in care prevederile legale au fost incalcate, actele
intocmite vor fi restituite angajatorilor pentru refacere.
7. In cazul in care sunt incadrate persoane care au si calitatea de
pensionar de invaliditate si de beneficiar al ajutorului de somaj, incadrarea
va fi adusa la cunostinta oficiului de pensii sau de forta de munca si somaj
din cadrul directiei de munca si protectie sociala competente.
8. Directiile de munca si protectie sociala, prin oficiul Camera de munca,
vor infiinta evidenta angajatorilor si a persoanelor incadrate cu contracte
individuale de munca la acestia.
Evidenta va cuprinde, pe langa datele referitoare la angajator si la
salariati, si informatii privind plata contributiei la asigurari sociale si
pentru fondul pentru plata ajutorului de somaj, a comisionului prevazut la art.
9 din Legea nr. 83/1995, controalele efectuate, masurile dispuse, sanctiunile
aplicate si alte date considerate utile.
9. Directiile de munca si protectie sociala vor organiza, de asemenea, o
evidenta a persoanelor incadrate cu conventii civile.
10. Cu ocazia verificarii legalitatii intocmirii conventiilor civile se vor
avea in vedere urmatoarele:
a) activitatile cu o durata de cel mult 60 de zile au un caracter
intamplator si nu fac parte din activitatea de baza a unitatii, care este
permanenta si se desfasoara pe o durata nedeterminata;
b) activitatile permanente care nu depasesc 3 ore pe zi urmeaza a fi
stabilite prin aprecierea volumului de activitate concretizat in atributiile de
serviciu si, in mod corespunzator, prin sumele platite prestatorilor de
servicii, raportate la salariile platite, pentru activitati similare,
persoanelor incadrate cu contract individual de munca.
Incheierea unor conventii civile cu incalcarea prevederilor alineatului
precedent reprezinta o incalcare a art. 2 din Legea nr. 83/1995 si atrage
raspunderea angajatorului.
11. Pot, de asemenea, incadra personal, in baza unor conventii civile,
persoanele fizice si juridice carora prin legi speciale li s-a stabilit aceasta
posibilitate (a se vedea Legea nr. 53/1991 privind salarizarea senatorilor,
deputatilor si personalului din aparatul Parlamentului Romaniei, Legea nr.
40/1991 cu privire la salarizarea Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum
si a personalului Presedintiei, Guvernului si a celorlalte organe ale puterii
executive etc.).
12. Legea nr. 83/1995 nu contine prevederi care sa interzica incadrarea
unei persoane cu mai mult de o norma sau incheierea unui contract civil pentru
executarea unor lucrari de natura celor prevazute la art. 2 din legea sus -
mentionata cu o persoana incadrata cu contract individual de munca, daca legea
permite acest lucru.
13. Directiile de munca si protectie sociala vor lua toate masurile pentru
a putea asigura tinerea evidentei muncii prestate de toti salariatii incadrati
la persoanele fizice si juridice prevazute la pct. 1 din prezenta procedura.
Aprobarea ca operatiunile de completare a carnetului de munca sa fie efectuate
de persoanele fizice si juridice prevazute la pct. 1 din prezenta procedura se
da cu titlu de exceptie, dupa o prealabila verificare din care sa rezulte ca
acestea prezinta garantii ca au posibilitatea de a tine o corecta evidenta a
muncii prestate de salariati.
Aprobarea se da pe ani calendaristici si va fi insotita de angajamentul
angajatorului ca va respecta prevederile Decretului nr. 92/1976.
14. Carnetele de munca ale salariatilor angajatorilor prevazuti la pct. 1
din prezenta procedura se pastreaza si se completeaza de directiile de munca si
protectie sociala. Operatiunile de completare a carnetelor de munca vor fi
certificate, potrivit Decretului nr. 92/1976, de persoana desemnata in acest
sens prin ordinul directorului directiei de munca si protectie sociala.
15. Pot fi inregistrate ca vechime in munca numai perioadele pentru care
exista acte de plata a salariilor, singura dovada de executare a contractului
individual de munca.
16. In situatia in care venitul realizat este mai mic decat salariul
negociat, directiile de munca si protectia sociala au obligatia de a analiza,
impreuna cu angajatorii, implicatiile acestor situatii, si anume daca se
justifica mentinerea in fiinta a contractelor individuale de munca asa cum au
fost incheiate, avandu-se in vedere ca practica respectiva aduce prejudicii
fondurilor de asigurari sociale.
17. Procedura intocmirii, completarii si pastrarii carnetelor de munca este
cea prevazuta de Decretul nr. 92/1976 privind carnetul de munca si de Ordinul
nr. 136/1976 al ministrului muncii pentru aplicarea Decretului nr. 92/1976.
18. La incetarea activitatii, carnetele de munca vor fi semnate de
directorul directiei de munca si protectie sociala si de seful oficiului Camera
de munca si predate titularului; predarea se certifica prin semnatura
titularului.
p. Ministru de stat,
ministrul muncii si
protectiei sociale,
Dorel Mustatea,
secretar de stat
ANEXA 1
Societatea Comerciala ...................
Sediul ..................................
Autorizatia nr ...... eliberata de ......
CONTRACT INDIVIDUAL DE MUNCA
Inregistrat sub nr ..... la registrul Camerei de munca din cadrul Directiei
de munca si protectie sociala ................... la data de ........
A. Subsemnatii: ....................., reprezentant al Societatii
Comerciale ................... si........., salariat(a), domiciliat(a) in
localitatea ..................., str ........ nr ..., judetul
.................., posesor al actului de identitate seria ... nr...........,
eliberat de ....... la data de ...., am incheiat prezentul contract individual
de munca in urmatoarele conditii asupra carora am convenit:
I. Durata contractului
a) nedeterminata, salariatul(a) .......................... urmand sa
inceapa activitatea la data de ................
b) determinata, de ............. pe perioada cuprinsa intre data de
........ si data de .................
II. Felul serviciului
Functia (meseria) ................................
Salariatul(a) va presta urmatoarele activitati:
............................
.........................................................................
Activitatea prestata se desfasoara in conditii deosebite de munca
.......... grupa de munca ............., timpul lucrat in aceste conditii
................
Angajatorul poate schimba, pe durata determinata, felul serviciului cu
conditia de a mentine salariul stabilit sau sa acorde un salariu mai mare
convenit de comun acord cu salariatul.
Durata pentru care angajatorul poate modifica, in conditiile de mai sus,
felul serviciului nu poate depasi 3 luni intr-un an calendaristic.
III. Conditii de angajare: o norma intreaga, o fractiune de norma
de........
............ Durata muncii este de ........ ore/zi.
IV. Salariul lunar este de .......... lei, din care salariul de baza de lei
si urmatoarele sporuri .......................
Orele suplimentare prestate dupa terminarea programului sau in zilele in care
nu se lucreaza se platesc cu un spor de 100%. Salariatul(a)
.......................
beneficiaza in plus si de urmatoarele drepturi banesti ...................
Data la care se plateste salariul este ....................
V. In situatia in care salariatul(a).................. este trimis in
delegatie beneficiaza de urmatoarele drepturi:
a) transport ..............................................................
b) cazare..................................................................
c) diurna..................................................................
VI. Durata concediului anual de odihna este de ........ zile, in raport cu
vechimea in munca a salariatului de......... ani.
VII. Drepturi si obligatii specifice legate de protectia muncii:
a) echipament de protectie ................................................
b) echipament de lucru ....................................................
c) antidoturi .............................................................
d) alimentatie de protectie ...............................................
e) alte drepturi si obligatii privind protectia muncii ....................
VIII. Alte clauze:.........................................................
IX. Obligatii generale ale partilor:
Angajatorul are obligatia:
a) sa achite lunar contributia de asigurari sociale si la fondul pentru
plata ajutorului de somaj;
b) sa retina si sa vireze la timp contributiile salariatului pentru pensia
suplimentara si pentru ajutorul de somaj;
c) sa inscrie lunar drepturile banesti platite salariatului in registrul
societatii comerciale;
d) in cazul incetarii contractului individual de munca sa-i plateasca
salariatului drepturile banesti la zi;
e) sa respecte toate prevederile legale si pe cele din contractele
colective de munca referitoare la drepturile salariatilor.
Salariatul(a) are obligatia:
a) sa aduca la cunostinta angajatorului, cu cel putin 15 zile inainte,
incetarea contractului individual de munca din initiativa sa;
b) sa achite lunar contributia pentru pensia suplimentara si pentru
ajutorul de somaj;
c) sa respecte regulile disciplinare si de comportament stabilite in
Regulamentul de ordine interioara.
X. Prezentul contract s-a incheiat in trei exemplare, cate unul pentru
fiecare parte iar cel de-al treilea s-a predat si s-a inregistrat la Directia
de munca si protectie sociala - Camera de munca.
Societatea Comerciala Salariat(a)
.................................. ......................................
L.S
Date privind contractul de munca:
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Data Elementul contractual asupra Semnatura
crt. conventiei caruia s-a convenit --------------------------------
modificarea Angajator Salariat Functionar L.S.
D.M.P.S.
-------------------------------------------------------------------------------
...............................................................................
..............................................................................
..............................................................................
-------------------------------------------------------------------------------