ORDONANTA Nr. 52 din 12 august 1998 * Republicata
privind planificarea apararii nationale a Romaniei
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 525 din 25 octombrie 2000
*) Republicata in temeiul art. II din Legea nr. 63 din 24 aprilie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 185 din 28 aprilie
2000.
Ordonanta Guvernului nr. 52 din 12 august 1998 a fost publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 302 din 18 august 1998 si a fost
aprobata si modificata prin Legea nr. 63/2000.
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Planificarea apararii nationale a Romaniei este activitatea prin care se
stabilesc volumul, structura si modul de alocare a resurselor naturale, umane,
materiale si financiare necesare materializarii obiectivelor fundamentale ale
securitatii nationale si apararii armate a Romaniei.
Planificarea apararii nationale include si programele, actiunile si
masurile luate de Romania in domeniul securitatii si apararii colective, in
virtutea cooperarii internationale si a obligatiilor asumate fata de statele
partenere sau aliate si fata de organismele internationale din care face parte.
Art. 2
Planificarea apararii este atributul exclusiv si inalienabil al
autoritatilor prevazute de Constitutia Romaniei. Ea se realizeaza pe baza
optiunilor si deciziilor politice si strategice ale Parlamentului Romaniei,
Presedintelui Romaniei si Guvernului Romaniei, precum si ale celorlalte
institutii publice, care, potrivit legii, au raspunderi in domeniul securitatii
si apararii nationale.
Art. 3
Documentele pe baza carora se realizeaza planificarea apararii nationale
sunt: Strategia de securitate nationala a Romaniei, Programul de guvernare,
Carta alba a securitatii si apararii nationale a Guvernului, precum si
strategiile, directivele, planurile si programele departamentale elaborate de
ministerele si institutiile cu atributii in domeniul apararii, ordinii publice
si sigurantei nationale.
CAP. 2
Fundamentarea planificarii apararii nationale a Romaniei
Art. 4
Strategia de securitate nationala a Romaniei este documentul de baza care
fundamenteaza planificarea apararii la nivel national. Presedintele Romaniei,
in termen de cel mult 3 luni de la investitura, prezinta Parlamentului
Strategia de securitate nationala a Romaniei. Parlamentul Romaniei, in sedinta
comuna, va dezbate Strategia de securitate nationala a Romaniei si o va adopta
prin hotarare.
Art. 5
Strategia de securitate nationala a Romaniei cuprinde: definirea
intereselor si obiectivelor proprii de securitate, evaluarea mediului
international de securitate, identificarea factorilor de risc din mediul intern
si international, directiile de actiune si principalele mijloace pentru
asigurarea securitatii nationale a Romaniei. Strategia are un orizont de
evaluare pe termen mediu de 4 ani si o perspectiva pe termen lung cuprinzand
estimarea resurselor ce vor fi alocate de Romania pentru realizarea obiectivelor
sale de securitate si aparare.
Art. 6
In vederea realizarii prevederilor Strategiei de securitate nationala a
Romaniei, Guvernul, pe baza Programului de guvernare, elaboreaza Carta alba a
securitatii si apararii nationale, prin care se stabilesc: obiectivele si
sarcinile principale ale institutiilor angajate in realizarea securitatii si
apararii nationale, masurile si actiunile ce urmeaza sa fie intreprinse de
acestea, resursele naturale, umane, materiale, financiare si de alta natura pe
care urmeaza sa le asigure anual pentru constituirea si pregatirea fortelor
participante la apararea nationala si la asigurarea securitatii, conform
misiunilor ce le revin.
Carta alba a securitatii si apararii nationale a Guvernului vizeaza aceeasi
perioada de valabilitate ca si Strategia de securitate nationala a Romaniei si
se supune spre aprobare Parlamentului in termen de cel mult 3 luni de la
acordarea votului de incredere.
Art. 7
Pe baza Strategiei de securitate nationala a Romaniei, a Programului de
guvernare si a Cartei albe a securitatii si apararii nationale a Guvernului,
ministerele si celelalte institutii publice cu atributii in domeniul apararii,
ordinii publice si sigurantei nationale elaboreaza strategii, programe si
planuri departamentale proprii, menite sa realizeze obiectivele si interesele
de securitate ale Romaniei.
Strategiile departamentale se supun spre aprobare Guvernului in termen de
cel mult 45 de zile de la data aprobarii de catre Parlament a Cartei albe a
securitatii si apararii nationale, asigurand complementaritatea si integritatea
actiunilor si activitatilor cuprinse in aceste documente.
Coordonarea aplicarii unitare a actiunilor intreprinse de Guvern, de
ministerele si celelalte institutii publice cu atributii in domeniul apararii,
ordinii publice si sigurantei nationale se realizeaza de Consiliul Suprem de
Aparare a Tarii.
CAP. 3
Organizarea si realizarea planificarii in domeniul apararii militare
Art. 8
Ministerul Apararii Nationale elaboreaza Strategia militara a Romaniei.
Acest document exprima obiectivele si optiunile fundamentale de politica
militara ale statului roman in perioada de valabilitate a Strategiei de
securitate nationala a Romaniei.
Ministerul de Interne si alte institutii publice cu atributii in domeniul
apararii elaboreaza strategii proprii, ale caror denumiri si continut sunt
stabilite de acestea, in raport cu raspunderile ce le revin in cadrul
Sistemului national de aparare.
Art. 9
Strategia militara a Romaniei evalueaza consecintele, in planul apararii,
ale riscurilor si amenintarilor la adresa securitatii nationale si defineste
volumul, structura si modul de alocare a resurselor necesare apararii armate.
Strategia militara a Romaniei stabileste: structura fortelor, misiunile,
organizarea, dotarea, nivelul de instruire si de operativitate, sprijinul
logistic si nevoile de infrastructura necesare organismului militar in vederea
realizarii obiectivelor nationale de securitate, precum si conceptia de
pregatire si angajare in actiuni militare a armatei romane. Strategia militara
a Romaniei prevede, de asemenea, masurile, in plan militar, necesare in vederea
indeplinirii angajamentelor de cooperare, parteneriat si alianta, asumate de
Romania pe plan international.
Art. 10
Pe baza prevederilor Strategiei militare a Romaniei si ale celorlalte
strategii departamentale aprobate de Guvern ministrul apararii nationale,
ministrul de interne si sefii altor institutii publice cu atributii in domeniul
apararii emit directive sau ordine de planificare strategica proprii. Acestea
contin obiectivele, principiile si optiunile politico-militare fundamentale, pe
baza carora structurile specializate ale ministerelor si ale institutiilor
respective planifica structura si capacitatea fortelor componente, precum si
alocarea resurselor, formuleaza politici si programe sectoriale.
Directivele sau ordinele de planificare strategica se refera la aceeasi
perioada ca si strategiile departamentale.
Art. 11
Pe baza directivelor sau a ordinelor de planificare strategica Ministerul
Apararii Nationale, Ministerul de Interne si alte institutii publice cu
atributii in domeniul apararii elaboreaza propriile planuri strategice si
operationale de intrebuintare si programe de constituire, modernizare si
pregatire a fortelor componente.
Art. 12
Planurile strategice si operationale de intrebuintare a fortelor cuprind:
misiunile categoriilor de forte, in conditii de pace, de criza si de razboi,
scenariile probabile in care aceste misiuni vor fi indeplinite, modalitatile de
actiune pentru executarea acestora. Scenariile vor avea in vedere actiuni
militare de lupta clasice, operatiuni speciale, operatiuni, altele decat cele
de razboi, si actiuni umanitare, executate in cadrul national, international
sau in cadrul unor grupari de forte multinationale.
Aceste documente se elaboreaza, se actualizeaza si se aproba conform
reglementarilor specifice ale fiecarui minister sau ale altor institutii
publice cu atributii in domeniul apararii.
Art. 13
Programele de constituire, modernizare si pregatire a fortelor cuprind
masurile si actiunile concrete ce se executa pentru: constituirea, inzestrarea
si cartiruirea unitatilor militare; asigurarea conditiilor optime de viata
pentru personal, pregatirea comandamentelor si unitatilor; asigurarea
sprijinului logistic si a rezervelor pentru mobilizare si razboi; crearea si
intretinerea infrastructurii pentru actiuni militare; participarea la actiuni
de cooperare internationala cu statele partenere sau aliate, precum si
resursele necesare anual pentru desfasurarea acestora.
Programele se elaboreaza pentru o perioada de 4 ani, cu o perspectiva pe
termen lung, se aproba de Parlament, se completeaza si se actualizeaza in
raport cu stadiul de executie.
Art. 14
Pe baza programelor de constituire, modernizare si pregatire a fortelor si
a fondurilor alocate prin bugetul de stat Ministerul Apararii Nationale,
Ministerul de Interne si alte institutii publice cu atributii in domeniul
apararii intocmesc planuri anuale privind modernizarea si pregatirea fortelor
componente si rapoarte privind stadiul realizarii programelor de constituire,
modernizare si pregatire a fortelor in perioada anterioara.
Planurile anuale sunt aprobate de ministri si, respectiv, de sefii
institutiilor publice cu atributii in domeniul apararii.
Rapoartele privind stadiul realizarii programelor de constituire,
modernizare si pregatire a fortelor sunt prezentate Guvernului.
Urmarirea executiei programelor pe termen mediu si lung, precum si a
planurilor anuale intra in raspunderea organelor de planificare ale
Ministerului Apararii Nationale, Ministerului de Interne si ale altor
institutii publice cu atributii in domeniul apararii, iar executia acestora, in
sarcina comandantilor si sefilor tuturor structurilor din ministerele si
institutiile respective.
Art. 15
Modalitatile concrete referitoare la elaborarea, coordonarea, executia,
urmarirea si raportarea indeplinirii prevederilor directivei sau ordinului de
planificare strategica, planurilor strategice si operationale de intrebuintare
a fortelor, programelor de constituire, modernizare si pregatire a fortelor,
precum si ale planurilor anuale se reglementeaza prin instructiuni interne,
aprobate de ministrul apararii nationale, ministrul de interne si sefii
institutiilor publice cu atributii in domeniul apararii.
CAP. 4
Raspunderi
Art. 16
Incalcarea ori neindeplinirea prevederilor prezentei ordonante de catre
persoanele cu atributii in organizarea si realizarea planificarii apararii
nationale, a obiectivelor Strategiei de securitate nationala a Romaniei si ale
strategiilor departamentale atrage raspunderea administrativa, civila sau
penala, dupa caz.
CAP. 5
Dispozitii tranzitorii si finale
Art. 17
Dispozitiile art. 4 si 6 se aplica la 3 luni de la data publicarii legii
pentru aprobarea prezentei ordonante in Monitorul Oficial al Romaniei.