Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 51 din 29 iulie 2003

pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul PHARE 2002 de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Ungaria, semnat la Bucuresti la 11 decembrie 2002

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 595 din 21 august 2003


SmartCity3


    In temeiul art. 107 din Constitutie si al art. 1 pct. I din Legea nr. 279/2003 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    Art. 1
    Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Programul PHARE 2002 de cooperare transfrontaliera dintre Romania si Ungaria, semnat la Bucuresti la 11 decembrie 2002.
    Art. 2
    In cadrul contractelor pentru executarea de lucrari, precum si pentru furnizarea de bunuri si servicii, incheiate cu contractorii locali in temeiul memorandumului de finantare, platile pot fi efectuate si in euro.

                  PRIM-MINISTRU
                  ADRIAN NASTASE

                         Contrasemneaza:
                         Ministrul integrarii europene,
                         Hildegard Carola Puwak

                         p. Ministrul afacerilor externe,
                         Cristian Diaconescu,
                         secretar de stat

                         p. Ministrul finantelor publice,
                         Gheorghe Gherghina,
                         secretar de stat

                          MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
    au convenit urmatoarele:

    Masura prevazuta la art. 1 va fi dusa la indeplinire si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii in conformitate cu prevederile stabilite in acest memorandum. Cadrul tehnic, legal si administrativ in care va fi implementata masura mentionata la art. 1 este expus in Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat intre Comisie si Beneficiar, completate cu prevederile prezentului memorandum si cu Prevederile speciale anexate la acesta.

    Art. 1
    Natura si obiectul
    Ca parte a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui, sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
    Numarul programului: 2002/000-628
    Titlul:              Programul PHARE 2002 de cooperare transfrontaliera
                         dintre Romania si Ungaria
    Perioada: Pana la 30 noiembrie 2004 pentru contractare
    Art. 2
    Angajamentul Comunitatii
    Contributia financiara a Comunitatii este fixata la maximum 5 milioane euro, denumita in continuare finantare nerambursabila a CE.
    Art. 3
    Durata si expirare
    Pentru prezenta masura, finantarea nerambursabila a CE este disponibila pentru contractare pana la 30 noiembrie 2004, conform celor prevazute in prezentul memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile din finantarea nerambursabila a CE care nu au fost contractate pana la aceasta data vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul finantarii nerambursabile a CE este 30 noiembrie 2005, cu exceptia proiectului 2002/000-628-01 "Pasaj peste calea ferata din Satu Mare pe ruta DN 19 - Petea (Romania) - Csengersima (Ungaria)", unde termenul final pentru efectuarea platilor este 30 noiembrie 2006. Toate platile trebuie efectuate pana la expirarea termenului limita. Totusi, in circumstante exceptionale, Comisia poate aproba o extindere a perioadei de contractare sau a celei de efectuare a platilor, daca acest lucru este cerut in termenele prevazute si daca este justificata adecvat de catre Beneficiar. Prezentul memorandum va inceta la data expirarii perioadei finantarii nerambursabile a CE. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta referitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul acesteia, va fi trimisa la urmatoarele adrese:

    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene in Romania
    Bd. Primaverii nr. 48
    71297 Bucuresti
    Romania
    Telefon: 40 21 203 54 00
    Fax: 40 21 230 24 53

    Pentru Beneficiar:
    Hildegard Carola Puwak
    Ministerul Integrarii Europene
    Guvernul Romaniei
    Str. Apolodor nr. 17
    Bucuresti
    Romania
    Fax: 00 40 1 336 85 09

    Art. 5
    Numarul exemplarelor originale
    Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare, in limba engleza.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Prezentul memorandum intra in vigoare la data semnarii de catre cele doua parti. Nici o cheltuiala care are loc inainte de aceasta data nu este eligibila pentru finantarea nerambursabila a CE.
    Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
    Intocmit la Bucuresti la 11 decembrie 2002.

              Pentru Beneficiar,
              Hildegard Carola Puwak,
              ministrul integrarii europene,
              coordonator national al asistentei

              Pentru Comunitate,
              Jonathan Scheele,
              seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania

   Anexe:
Anexa nr. 1: Acord-cadru (anexele A si B)
Anexa nr. 2: Prevederi speciale (anexa C)
Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD
             ale Comunitatilor Europene (anexa D)

    ANEXA 1
    (A si B)

                                ACORD-CADRU

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte, si impreuna denumite parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante (denumit in continuare memorandum de finantare), pentru care este oferit un model in anexa nr. 2 (C).
    Romania intreprinde toate actiunile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord, Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura, din partea Comisiei, ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, stat sau agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord care nu poate fi rezolvata prin consultare va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in doua exemplare, in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi dusa la indeplinire conform termenilor memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor tipuri de cooperare convenite intre partile contractante, care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti la 12 martie 1991.

                 Eugen Dijmarescu,
                 ministru de stat
                 ROMANIA

                 Frans Andriessen,
                 vicepresedinte al Comisiei Europene
                 COMUNITATEA

    ANEXA A

                            CONDITII GENERALE
                  privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza finantarea gratuita a CEE, a carui valoare este mentionata in memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea finantarii gratuite a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru finantarea gratuita a CEE, cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar, autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data de expirare a memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura ce trebuie urmata pentru incheierea contractelor de lucrari, de livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in memorandumul de finantare, urmand principiile de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene si pentru statele beneficiare in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatii de finantare in doua etape, operatii multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si de livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatie oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2. Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in discutie.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor de familie ai acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale ori aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, de livrari sau de servicii, persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie, va servi personalului necesar efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului care ia parte la contractele de lucrari, de livrari sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor de familie apropiati ai acestuia sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, de livrari sau de servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Cehia, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si a taxelor de import nu va fi finantata din finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din finantarea gratuita a CEE vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe de import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul se va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor ori a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul Beneficiarului platii TVA, timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, care executa contracte de cooperare tehnica finantate din finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice care importa echipament profesional, asa cum se prevede la art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului, in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Cehia, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si Fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU in ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a duce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica in avans autoritatilor Beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa duca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau a serviciilor finantate in baza memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) se va asigura ca agentii sau reprezentantii sus-mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarirea masurilor
    Ca urmare a executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura, care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii si dupa incheierea acesteia.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - dispute
    1. Orice problema legata de executarea sau de interpretarea memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu a fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunturi - adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti, prevazute aici, trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                                  ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante rezultand din acordul-cadru sau din memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru (numit in continuare si conducator) va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2 (C)

                           PREVEDERI SPECIALE

    1. Obiective, descriere si conditionalitati
    1.1. Obiectivele generale ale programului sunt:
    - promovarea relatiilor de buna vecinatate si stabilitate in regiunile de frontiera ale tarilor din Europa Centrala si de Est (CEEC) prin finantarea de proiecte, ceea ce va aduce beneficii reale regiunilor si comunitatilor situate de o parte si de alta a granitei;
    - promovarea cooperarii dintre regiunile de frontiera dintre cele doua tari, ajutand aceste regiuni sa depaseasca problemele specifice de dezvoltare ce pot aparea, inter alia, datorita pozitiei acestora in cadrul economiilor nationale, in interesul comunitatilor locale si intr-un mod compatibil cu politica de protectie a mediului inconjurator;
    - promovarea crearii si dezvoltarii viitoare a retelelor de cooperare de ambele parti ale granitei si stabilirea de legaturi cu retelele mai cuprinzatoare ale Comunitatii.
    1.2. Obiectivele specifice si rezultatele programului sunt reflectate in urmatoarele domenii prioritare:
    - modernizarea tuturor tipurilor de retele de infrastructura existente, incluzand retelele de sosele, cai ferate, electricitate, energie, si construirea legaturilor care lipsesc dintre cele doua regiuni. Modernizarea punctelor de trecere a frontierei existente si deschiderea de noi puncte de trecere vor facilita dezvoltarea legaturilor transfrontaliere (Proiectul 2002/000-627-01, a se vedea mai jos). Toate dezvoltarile de infrastructura corespund planurilor de dezvoltare a retelelor transeuropene. Coridorul paneuropean nr. IV (Budapesta - Bucuresti - Constanta) va crea, de asemenea, noi forme de cooperare la regiunea de granita (Proiectul 2002/000-628-01, a se vedea mai jos);
    - intarirea cooperarii economice in regiunea de frontiera prin sprijinirea relatiilor dintre institutiile ce reprezinta sectorul afacerilor si incurajarea initiativelor intreprinderilor mici si mijlocii - IMM (Proiectul 2002/000-627-02, a se vedea mai jos). Intarirea parteneriatelor transfrontaliere prin promovarea cooperarii de afaceri si financiare, dezvoltarii intreprinderilor, precum si a cooperarii dintre institutiile reprezentand sectorul de afaceri din regiunea de granita (Proiectul 2002/000-628-02);
    - stabilirea unui mecanism flexibil de finantare a asa-numitelor "proiecte la scara mica, de la om la om" in cadrul domeniului de dezvoltare socioeconomica (dezvoltare economica locala, masuri de instruire si de plasare a fortei de munca, imbunatatirea fluxului de informatii si a comunicarii, schimburi culturale etc.), cu impact transfrontalier (Proiectul 2002/000-627-03 si Proiectul 2002/000-628-03).
    1.3. Descrierea programului
    Programul a fost conceput in urma contactelor bilaterale dintre Romania si Ungaria, consultarilor cu delegatiile CE din ambele tari si a recomandarilor Directoratului General Extindere, ce reflecta Reglementarea Comisiei nr. 2.760/98 privind implementarea programelor de cooperare transfrontaliera (CBC) in cadrul programelor PHARE. Proiectele selectate pentru sustinerea Programului PHARE CBC Romania - Ungaria 2002 corespund continutului Documentului de programare comuna (JPD).
    1.3.1. Prioritatea JPD: Dezvoltarea infrastructurii, dezvoltarea transfrontaliera
    Dupa analiza legaturilor de infrastructura la granita dintre Romania si Ungaria, au fost identificate urmatoarele puncte slabe:
    - lipsa capitalului si un nivel scazut in dezvoltarea legaturilor;
    - drumuri inguste/restrictii in circulatie la regiunea de granita si facilitati de transport slabe.
    Pe baza unei evaluari realiste a situatiei existente si a experientei anterioare, imbunatatirea legaturilor dintre regiunile de granita are un impact pozitiv asupra dezvoltarii economice si calitatii vietii.

    Proiectul 2002/000-627-01 - Reconstructia drumului nr. 4915 dintre Nyirbator si Vallaj (Csanalos)
    Obiectivele proiectului reflecta prioritatile cuprinse in PNDP si care sunt conforme cu strategiile sectoriale si de dezvoltare ale Regiunii Marii Campii Nordice.
    Dezvoltarea infrastructurii de acces este intr-adevar o prioritate-cheie in regiune.
    Structurile imbunatatite vor contribui la intarirea economiei in regiune si la realizarea potentialului sau de dezvoltare, asa cum este prevazut si in alte proiecte PHARE de coeziune economica si sociala.
    In prezent soseaua de acces la punctul de frontiera nu este corespunzatoare pentru transportul international. Mai mult, nu este potrivita pentru a sustine traficul intens generat de un punct de trecere a frontierei, care va fi deschis permanent. In acest sens s-a planificat reconstructia acesteia.
    Rezultatele proiectului vizeaza consolidarea si largirea drumului public nr. 4915. In prezent, din cauza caracteristicilor structurii drumului, traficul este lent, creand un pericol potential. Largirea drumului va avea ca rezultat un flux de trafic crescut si va reduce poluarea fonica si a aerului din regiune. In plus, distanta dintre resedinta de judet Nyiregyhaza si granita romaneasca va fi redusa de la 98 km (Csengersima) la 56 km. Astfel se va imbunatati accesul la Parcul Industrial Nyirbator si Carei de pe teritoriul romanesc, in acest fel intarindu-se cooperarea transfrontaliera in regiune.
    Numele solicitantului:       Szabolcs-Szatmar-Bereg Megyei Kozutkezelo Kht.
                                 (Compania de Management al Drumurilor din
                                 judetul Szabolcs-Szatmar-Bereg)
    Costul total al proiectului: 3.615.000 euro
    PHARE CBC:                   2.115.000 euro
    Contributia proprie:         1.500.000 euro
    Proiectul romanesc           Proiectul 2002/000-628-01 - Pasaj peste calea
    "in oglinda": ferata din Satu Mare pe ruta DN 19 - Petea
                                 (Romania) - Csengersima (Ungaria)

    Proiectul 2002/000-628-01 - Pasaj peste calea ferata din Satu Mare pe ruta DN 19 - Petea (Romania) - Csengersima (Ungaria)
    Obiectivele proiectului sunt:
    - imbunatatirea cooperarii transfrontaliere dintre Ungaria si Romania;
    - imbunatatirea si facilitarea tranzitului calatorilor si vehiculelor prin orasul Satu Mare prin reducerea timpului de asteptare si prin fluidizarea tranzitului autovehiculelor in oras;
    - motivarea crearii si dezvoltarii legaturilor de transport corespunzatoare de ambele parti ale granitei ungaro-romane.
    Rezultatele proiectului vor fi urmatoarele:
    - infrastructura de transport imbunatatita, in cadrul strategiei comune de dezvoltare a ambelor regiuni;
    - impreuna cu proiectul ungar "in oglinda" - "Reconstructia drumului nr. 4915 dintre Nyirbator si Vallaj (Csanalos)", propus de Compania de Management al Drumurilor din judetul Szabolcs-Szatmar-Bereg, distanta dintre nordul Romaniei si Ungaria va fi redusa, imbunatatind schimburile la costuri mici si circulatia dintre cele doua tari;
    - activitatile intreprinse vor permite un trafic intens si deschiderea punctului de frontiera pentru transportul de marfuri.
    Vor fi necesare urmatoarele activitati:
    - prezentarea detaliata a proiectului tehnic si pregatirea documentatiei de licitatie (servicii);
    - amenajarea terenului (lucrari) - aceasta activitate va trebui sa respecte toate cerintele legale din Romania privind demolarea cladirilor si indepartarea retelelor de utilitati. Printr-un proiect separat se va realiza in avans de catre beneficiar - Consiliul Local al Municipiului Satu Mare, ca preconditie a lansarii licitatiei pentru componenta 3 - constructia pasajului;
    - constructia pasajului si echipamentele conexe (lucrari) - activitatea consta din construirea unui pasaj cu lungimea de 668 m si latimea de 7,8 m, cu o deschidere alcatuita din 30 de travee peste calea ferata. Pasajul va avea, de asemenea, doua niveluri de acces la principalele rute din regiune (DN 19 si strada Grigore Ureche). Proiectul urmareste, de asemenea, construirea de noi strazi si drumuri pietonale, sisteme de iluminat etc.;
    - asistenta tehnica pentru supravegherea lucrarilor (servicii).
    Numele solicitantului:       Consiliul Local al Municipiului Satu Mare,
                                 judetul Satu Mare
    Costul total al proiectului: 6.990.000 euro
    PHARE CBC:                   2.500.000 euro
    Contributia proprie:         4.490.000 euro,
din care 485.000 euro vor fi furnizati de Consiliul Local al Municipiului Satu Mare din resurse proprii, iar restul cofinantarii, valorand in total 4.005.000 euro, va fi furnizat de catre Consiliul Local al Municipiului Satu Mare dintr-un credit obtinut de la Banca Romana de Dezvoltare (BRD) - Societe Generale.
    Proiectul ungar "in oglinda": 2002/000-627-01 - Reconstructia drumului nr. 4915 intre Nyirbator si Vallaj (Csanalos).
    1.3.2. - Prioritatea JPD: Dezvoltarea economica
    Dupa analiza mediului social si economic din regiunile de frontiera dintre Romania si Ungaria, au fost identificate urmatoarele puncte slabe:
    - un nivel destul de scazut de promovare a investitiilor bilaterale;
    - un numar scazut de evenimente economice comune in ciuda potentialului regiunilor si a existentei unei strategii comune de dezvoltare;
    - lipsa unor centre multifunctionale adecvate in regiuni, care sa asigure organizarea unor evenimente importante locale si transfrontaliere;
    - dezvoltare economica inegala intre regiunile de frontiera.
    Pe baza acestei analize si a experientei castigate din cooperarea anterioara dintre Romania si Ungaria, a fost identificat un potential pentru dezvoltarea mediului economic si social in zona transfrontaliera. Pentru accelerarea unor astfel de activitati a fost subliniata necesitatea construirii unor cladiri multifunctionale care sa poata gazdui activitati de dezvoltare economica si activitati de promovare a cooperarii.

    Proiectul 2002/000-627-02 - Dezvoltare economica prin promovarea institutiilor ce furnizeaza servicii economice
    Obiectivele proiectului sunt:
    - intarirea cooperarii economice ungaro-romane prin sprijinirea organizatiilor care furnizeaza servicii de afaceri in regiunea de frontiera;
    - in conformitate cu obiectivele Parteneriatului de aderare, proiectul urmareste, de asemenea, promovarea dezvoltarii intreprinderilor, intarirea capacitatii acestora de a face fata presiunii competitionale. Mecanismul de implementare contribuie intr-adevar, in mod indirect, la pregatirea autoritatilor ungare centrale si regionale in scopul implementarii fondurilor structurale.
    Obiectivele schemelor de grant reflecta prioritatile Planului national preliminar de dezvoltare, redactat pe baza strategiilor sectoriale si a masurilor regionale. Acest proiect va stabili conditii favorabile si cadrul institutional ce vor sprijini agentii economici sa dezvolte relatii transfrontaliere. Mai mult, va mari capacitatea organizatiilor si a agentilor economici de ambele parti ale granitei de a profita de potentialul cooperarii transfrontaliere si de a imbunatati astfel pozitia economica a regiunii.
    Rezultatele proiectului vor fi:
    - asigurarea de conditii favorabile si sprijin pentru infiintarea si functionarea intreprinderilor locale;
    - accentuarea cresterii si competitivitatii sectorului IMM din regiune prin utilizarea potentialului cooperarii transfrontaliere;
    - crearea unor zone concentrate de dezvoltare economica, care vor putea deveni zonele-cheie de intarire a relatiilor economice;
    - promovarea cooperarii dintre institutiile ce reprezinta sectorul de afaceri si intensificarea parteneriatelor de afaceri si a contactelor cu Romania;
    - incurajarea initiativelor IMM pentru cooperarea transfrontaliera, acordandu-le acestora acces la informatii privind oportunitatile si pietele de dincolo de granita;
    - imbunatatirea standardului si eficientei serviciilor de consultanta si a altor servicii furnizate de institutii;
    - implementarea de strategii inovative de afaceri in regiunile-tinta de catre patronii si managerii IMM.
    Numele solicitantului:       organizatiile eligibile pentru a oferi sprijin
                                 vor fi organizatii nonprofit sau
                                 neguvernamentale selectate in urma unei
                                 solicitari de propuneri
    Costul total al proiectului: 3.533.000 euro
    PHARE CBC:                   2.385.000 euro
    Contributia proprie:         1.148.000 euro
    Proiectul romanesc           Proiectul 2002/000-628-02 - Centrul Expo -
    "in oglinda": Targul International Arad

    Proiectul 2002/000-628-02 - Centrul Expo - Targul International Arad
    Proiectul are ca scop terminarea si extinderea constructiei salii de expozitie si a platformei exterioare de expunere, precum si stabilirea unui program de promovare a utilizarii Targului International Arad pentru activitati transfrontaliere.
    Proiectul urmeaza:
    - sa promoveze relatiile transfrontaliere cu Ungaria si cu alte tari vecine printr-un numar ridicat de parteneriate;
    - sa stabileasca un cadru adecvat pentru schimburile interculturale dintre tari diferite si in special cu Ungaria;
    - sa intensifice schimbul de informatii in domeniul socioeconomic dintre institutiile din regiunea transfrontaliera;
    - sa intensifice schimburile comerciale in regiunea transfrontaliera.
    Proiectul va avea urmatoarele rezultate:
    - construirea Centrului Expo - Targul International Arad, incluzand extinderea suprafetei interioare si exterioare si a utilitatilor de infrastructura;
    - furnizarea dotarilor/echipamentelor necesare si a facilitatilor pentru Centrul Expo - Targul International Arad;
    - crearea unui program complex de promovare a activitatilor ce privesc Centrul Expo - Targul International Arad.
    Efectele directe ale construirii Centrului Expo - Targul International Arad se refera la cresterea:
    - numarului de expozanti de la un numar mediu de 120 de companii/targ la 160 de companii/targ;
    - participarii expozantilor unguri de la 20% la 40%;
    - numarului de vizitatori unguri ai expozitiilor Targului International Arad de la 40 de companii la 120 de companii/expozitie.
    Vor fi necesare urmatoarele activitati:
    - pregatirea proiectului tehnic si a documentelor de licitatie (servicii);
    - finalizarea primei sali de expunere si a platformei exterioare de expunere, inclusiv a utilitatilor de infrastructura, si furnizarea de echipamente pentru lucrarile de interior si exterior.
    Aceasta activitate include:
    - finalizarea primei sali de expunere si extinderea de la 2.000 mp la 3.000 mp, tinandu-se seama de toate aspectele tehnice, inclusiv protectia impotriva incendiilor;
    - finalizarea salii de conferinte, a birourilor administrative pentru organizatorii targului, a unei zone de servicii de alimentatie publica si a unei miniedituri pentru a deservi doar activitatile specifice targului, a instalatiilor de sunet, grupurilor sanitare etc;
    - finalizarea platformelor exterioare de expunere si extinderea lor de la 3.000 mp la 10.000 mp, incluzand construirea de garduri, de corturi pentru expozantii din exterior, a structurii expozitiei, inclusiv a infrastructurii pentru utilitati (furnizarea de apa, electricitate, caldura etc.), si a oricaror facilitati si echipamente suplimentare (masini pentru incarcarea/descarcarea marfurilor expozantilor);
    - achizitionarea de mobila, echipamente si instalatii si de alte dotari pentru aranjamentele interioare si exterioare, incluzand sala de expunere, sala de conferinte, birourile administrative, zona de servicii de alimentatie publica etc., in vederea functionarii optime a Centrului Expo - Targul International Arad;
        - asistenta tehnica pentru supravegherea lucrarilor (servicii);
        - campania de sensibilizare a publicului (servicii).
    Aceasta activitate consta din activitati publice de promovare a Targului International Arad si a serviciilor oferite de acesta pietelor din Romania si Ungaria si pietei regionale.
    Numele solicitantului:       Camera de Comert, Industrie si Agricultura
                                 Arad (CCIA Arad)
    Costul total al proiectului: 2.710.000 euro
    PHARE CBC:                   2.000.000 euro
    Contributia proprie:         710.000 euro (furnizati de Camera de Comert,
                                 Industrie si Agricultura Arad)
    Proiectul ungar              Proiectul 2002/000-627-02 - Dezvoltare
    "in oglinda": economica prin promovarea institutiilor ce
                                 furnizeaza servicii economice
    1.3.3. Prioritatea JPD - Fondul comun pentru proiecte mici (JSPF)
    Cu scopul de a intari cooperarea locala transfrontaliera dintre cele doua regiuni de granita, Romania si Ungaria au decis la inceputul anului 2000 sa inceapa implementarea Fondului comun pentru proiecte mici - JSPF. Acest program va finanta proiectele soft in urmatoarele domenii prioritare: cooperarea de afaceri, dezvoltarea intreprinderilor, transferul de tehnologie si marketing, instruirea profesionala, plasarea fortei de munca, cooperarea in domeniul mediului, masuri pentru schimburile in domeniul sanatatii si al culturii, imbunatatirea fluxului de informatii si comunicare intre regiunile de frontiera etc. Pentru a avea un impact suficient, aceste programe trebuie sa fie implementate din perspectiva multianuala: se propune asadar sa se continue aceasta initiativa.

    Proiectele 2002/000-627-03 si 2002/000-628-03 - Fondul comun pentru proiecte mici
    Fondul comun pentru proiecte mici (JSPF) va fi stabilit ca un mecanism flexibil care sa finanteze proiectele "la scara mica, de la om la om", care au impact transfrontalier. Comisia de cooperare comuna (JCC) a hotarat in unanimitate ca alocarea PHARE este aceeasi pentru fiecare tara.
    JSPF va functiona in conformitate cu Liniile directoare specifice care au fost elaborate pentru anul 2000 si aprobate de catre serviciile Comisiei (delegatiile CE) si cu Ghidul practic pentru PHARE, ISPA si SAPARD. Cele doua tari vor elabora Linii directoare comune precise, ce vor fi aprobate de delegatiile CE din Romania si Ungaria. In principiu, ambele agentii de implementare - romana si ungara - vor elabora un pachet specific care sa includa Linii directoare comune de implementare si vor elabora cereri de oferte care sa fie deschise si impartiale fata de toate organizatiile eligibile. Cererile depuse vor fi evaluate de catre o echipa de evaluatori corespunzatoare si de catre Comitetul de evaluare comuna. Deciziile finale se vor lua pe baza recomandarilor Comitetului de evaluare comuna.
    Aplicantii pentru proiecte vor avea nevoie, in multe cazuri, de asistenta substantiala de dezvoltare a acestora. Se pot organiza ateliere de instruire si informare pentru a-i informa si a-i asista pe posibilii participanti, in scopul de a se asigura o mai mare transparenta si de a se incuraja propunerile de calitate.
    JSPF are ca scop alocarea unei contributii PHARE totale de 500.000 euro pentru fiecare regiune de frontiera. Pana la 7% din contributia PHARE (maximum 35.000 euro pentru fiecare tara) pot fi utilizate pentru cheltuieli privind pregatirea, selectarea, evaluarea si monitorizarea asistentei.
    Cofinantarea este necesara si va constitui un criteriu de eligibilitate a proiectelor. Cofinantarea minima va fi de 10% din costul fiecarui proiect soft (in bani sau in natura).
    Costul total al proiectului: 1.100.000 euro (550.000 euro pentru fiecare
                                 tara)
    PHARE CBC:                   1.000.000 euro (500.000 euro pentru fiecare
                                 tara)
    Contributia proprie:         100.000 euro (50.000 euro pentru fiecare tara)
    1.4. Conditionalitati
    Asistenta PHARE pentru toate proiectele este acordata in functie de disponibilitatea cofinantarii, asa cum se arata in tabelul de buget de mai jos.
    Toate proiectele de investitii care, in conformitate cu regulile stipulate in Directiva 85/337/CEE, completata prin Directiva 97/11, necesita o evaluare a impactului asupra mediului inconjurator vor fi supuse unei evaluari de mediu. Daca directiva nu a fost inca transpusa in totalitate, procedura va fi similara cu cea stabilita prin directiva sus-mentionata.
    Toate proiectele de investitii vor fi derulate in conformitate cu legislatia comunitara de mediu relevanta. Fisele de proiect vor include clauze specifice privind respectarea legislatiei UE relevante din domeniul protectiei mediului inconjurator, in functie de tipul de activitate desfasurata in cadrul fiecarui proiect de investitii.
    Guvernele Ungariei si Romaniei se vor asigura ca o cofinantare adecvata in conformitate cu detaliile incluse in proiecte va fi disponibila la timp. Asa cum se specifica pentru fiecare proiect individual, cofinantarea contractelor de grant, de servicii, livrari si lucrari va fi inteleasa ca fiind comuna, iar raportul dintre sumele PHARE si sumele nationale trebuie aplicat la valoarea finala a contractului.
    Guvernele Ungariei si Romaniei se vor asigura ca se furnizeaza Fondului National si agentiilor de implementare resursele umane si financiare adecvate, pentru a se asigura implementarea in bune conditii a programului si in special implementarea schemei de granturi.
    Regulile finale de implementare a JSPF vor fi subiectul verificarii si aprobarii celor doua delegatii CE, din Budapesta si Bucuresti.

    2. Buget

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    A - Nr. proiectului
    B - Constructia institutionala
    C - Sprijin investitional
    D - Cofinantare nationala (euro)
 ______________________________________________________________________________
|         |                |            PHARE             |         |          |
|    A    |  Prioritatea/  |            (euro)            |    D    |  Total   |
|         |  Titlul        |______________________________|         |  (euro)  |
|         |  proiectului   |    B    |    C    |   Total  |         |          |
|_________|________________|_________|_________|__________|_________|__________|
|         |Sectorul:       |  300.000|4.315.000| 4.615.000|5.990.000|10.605.000|
|         |Infrastructura  |         |         |          |         |          |
|         |(IN)            |         |         |          |         |          |
|         |Prioritatea JPD:|         |         |          |         |          |
|         |Dezvoltarea     |         |         |          |         |          |
|         |infrastructurii,|         |         |          |         |          |
|         |dezvoltarea     |         |         |          |         |          |
|         |transfrontaliera|         |         |          |         |          |
|_________|________________|_________|_________|__________|_________|__________|
|2002/000-|Reconstructia   |     0   |2.115.000| 2.115.000|1.500.000| 3.615.000|
|627-01   |drumului        |         |         |          |         |          |
|         |nr. 4915 dintre |         |         |          |         |          |
|         |Nyirbator si    |         |         |          |         |          |
|         |Vallaj          |         |         |          |         |          |
|         |(Csanalos)      |         |         |          |         |          |
|         |(Ungaria)       |         |         |          |         |          |
|_________|________________|_________|_________|__________|_________|__________|
|2002/000-|Pasaj peste     |  300.000|2.200.000| 2.500.000|4.490.000| 6.990.000|
|628-01   |calea ferata din|         |         |          |         |          |
|         |Satu Mare pe    |         |         |          |         |          |
|         |ruta DN 19 -    |         |         |          |         |          |
|         |Petea (Romania) |         |         |          |         |          |
|         |- Csengersima   |         |         |          |         |          |
|         |(Ungaria)       |         |         |          |         |          |
|_________|________________|_________|_________|__________|_________|__________|
|         |Sectorul: Masuri|  200.000|4.185.000| 4.385.000|1.858.000| 6.243.000|
|         |integrate       |         |         |          |         |          |
|         |regionale (RE)  |         |         |          |         |          |
|         |Prioritatea JPD:|         |         |          |         |          |
|         |Dezvoltarea     |         |         |          |         |          |
|         |economica       |         |         |          |         |          |
|_________|________________|_________|_________|__________|_________|__________|
|2002/000-|Dezvoltare      |     0   |2.385.000| 2.385.000|1.148.000| 3.533.000|
|627-02   |economica prin  |         |         |          |         |          |
|         |promovarea      |         |         |          |         |          |
|         |institutiilor ce|         |         |          |         |          |
|         |furnizeaza      |         |         |          |         |          |
|         |servicii        |         |         |          |         |          |
|         |economice       |         |         |          |         |          |
|         |(Ungaria)       |         |         |          |         |          |
|_________|________________|_________|_________|__________|_________|__________|
|2002/000-|Centrul Expo -  |  200.000|1.800.000| 2.000.000|  710.000| 2.710.000|
|628-02   |Targul          |         |         |          |         |          |
|         |International   |         |         |          |         |          |
|         |Arad (Romania)  |         |         |          |         |          |
|_________|________________|_________|_________|__________|_________|__________|
|         |Sectorul:       |1.000.000|    0    | 1.000.000|  100.000| 1.100.000|
|         |Dezvoltarea     |         |         |          |         |          |
|         |sociala (SO)    |         |         |          |         |          |
|         |Prioritatea JPD:|         |         |          |         |          |
|         |Fondul comun    |         |         |          |         |          |
|         |pentru proiecte |         |         |          |         |          |
|         |mici            |         |         |          |         |          |
|_________|________________|_________|_________|__________|_________|__________|
|2002/000-|Fondul comun    |  500.000|    0    |   500.000|   50.000|   550.000|
|627-03   |pentru proiecte |         |         |          |         |          |
|         |mici (Ungaria - |         |         |          |         |          |
|         |Romania)        |         |         |          |         |          |
|_________|________________|_________|_________|__________|_________|__________|
|2002/000-|Fondul comun    |  500.000|    0    |   500.000|   50.000|   550.000|
|628-03   |pentru proiecte |         |         |          |         |          |
|         |mici (Romania - |         |         |          |         |          |
|         |Ungaria)        |         |         |          |         |          |
|_________|________________|_________|_________|__________|_________|__________|
|         |TOTAL:          |1.500.000|8.500.000|10.000.000|7.948.000|17.948.000|
|_________|________________|_________|_________|__________|_________|__________|

    3. Aranjamente de implementare
    a) Managementul financiar si al proiectelor din tara candidata:
    - in Ungaria
    Programul va fi administrat in conformitate cu procedurile*1) Sistemului de implementare descentralizata PHARE (DIS).
    Coordonatorul national al asistentei (NAC), care este ministrul responsabil cu coordonarea Programului PHARE in Ungaria, va avea ca responsabilitate generala programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE. Responsabilul national cu autorizarea finantarii (NAO) si responsabilii cu autorizarea programului (PAO) se vor asigura ca programele sunt implementate in conformitate cu procedurile mentionate in Manualul DIS si cu alte instructiuni ale Comisiei si ca toate contractele sunt pregatite in conformitate cu Ghidul practic pentru PHARE, ISPA si SAPARD*2).
    NAC si NAO vor raspunde impreuna de coordonarea dintre PHARE (inclusiv PHARE CBC), ISPA si SAPARD.
    Fondul National (FN) din cadrul Ministerului de Finante din Ungaria, condus de NAO respectiv, va monitoriza administrarea financiara a programului si va avea ca responsabilitate raportarea la Comisia Europeana. NAO va avea responsabilitate totala pentru administrarea financiara a fondurilor PHARE. Acesta se va asigura ca se respecta regulile, reglementarile si procedurile PHARE privind managementul achizitionarii, raportarii si cel financiar, precum si regulile privind asistenta de stat la nivel comunitar si ca exista un sistem functional de raportare si informare asupra proiectului. Acesta include responsabilitatea de a raporta toate cazurile suspecte sau reale de frauda si nereguli. NAO va avea intreaga responsabilitate pentru fondurile PHARE ale unui program pana la incheierea acestuia;
    - in Romania
    Programul va fi administrat in conformitate cu procedurile*3) Sistemului de implementare descentralizata PHARE (DIS).
    Coordonatorul national al asistentei (NAC) va avea responsabilitate globala in ceea ce priveste programarea, monitorizarea si implementarea programelor PHARE. Responsabilul national cu autorizarea finantarii (NAO) si responsabilii cu autorizarea programului (PAO) se vor asigura ca programele sunt implementate in conformitate cu procedurile mentionate in Manualul DIS si cu alte instructiuni ale Comisiei si ca toate contractele sunt pregatite in conformitate cu Ghidul practic pentru PHARE, ISPA si SAPARD*4).
    NAC si NAO vor raspunde impreuna de coordonarea dintre PHARE (inclusiv PHARE CBC), ISPA si SAPARD. Fondul National (FN) din cadrul Ministerului Finantelor Publice din Romania, condus de NAO respectiv, va monitoriza administrarea financiara a programului si va avea ca responsabilitate raportarea la Comisia Europeana. NAO va avea responsabilitate totala pentru administrarea financiara a fondurilor PHARE. Acesta se va asigura ca se respecta regulile, reglementarile si procedurile PHARE privind managementul achizitionarii, raportarii si cel financiar, precum si regulile privind asistenta comunitara de stat si ca exista un sistem functional de raportare si informare asupra proiectului. Acesta include responsabilitatea de a raporta toate cazurile suspecte sau reale de frauda si nereguli. NAO va avea intreaga responsabilitate pentru fondurile PHARE ale unui program pana la incheierea acestuia.
------------
    *1) Luand in considerare regulile mentionate in anexa la Reglementarea Consiliului nr. 1.266/1999.
    *2) Ghidul practic a inlocuit sectiunea F ("Achizitionare") din Manualul DIS.
    *3) Luand in considerare regulile mentionate in anexa la Reglementarea Consiliului nr. 1.266/1999.
    *4) Ghidul practic a inlocuit sectiunea F ("Achizitionare") din Manualul DIS.

    b) Dimensiunea proiectului
    Toate proiectele vor fi mai mari de 2 milioane euro, cu exceptia Fondului comun pentru proiecte mici, pentru care se vor furniza credite nerambursabile pentru microproiecte, incluzand actiuni "de la om la om" si proiecte-pilot mici din regiunea de frontiera. Acesta justifica proiecte in valoare mai mica de 2 milioane euro si este, de asemenea, in concordanta cu art. 5 paragraful 2 din Reglementarea CE nr. 2.760/98.
    c) Termene limita pentru contractare si plati
    Toate contractele trebuie incheiate pana la 30 noiembrie 2004.
    Toate platile trebuie facute pana la 30 noiembrie 2005, cu exceptia proiectului RO 2002/000-628-01 "Pasaj peste calea ferata din Satu Mare pe ruta DN 19 - Petea (Romania) - Csengersima (Ungaria)", pentru care data limita de alocare este 30 noiembrie 2006.
    d) Recuperarea fondurilor
    Orice neregula demonstrata sau frauda descoperita in orice moment in timpul implementarii programului va conduce la recuperarea fondurilor de catre Comisie.
    Daca implementarea unei masuri pare sa nu justifice fie o parte din fondul alocat, fie intregul fond alocat, Comisia va face o analiza adecvata a cazului, in special cerand tarii beneficiare sa-si prezinte comentariile intr-o perioada de timp determinata si sa remedieze orice neregula aparuta.
    In urma analizei la care s-a facut referire in paragraful de mai sus, Comisia poate reduce, suspenda sau anula asistenta referitoare la masurile in cauza, daca in urma analizei se constata nereguli, o combinatie necorespunzatoare de fonduri sau nerespectarea uneia dintre conditiile mentionate in memorandumul de finantare si in special orice schimbare semnificativa ce afecteaza natura sau conditiile de implementare a masurii, pentru care nu s-a cerut aprobarea Comisiei. Orice reducere sau anulare a asistentei va duce la recuperarea sumelor platite.
    Atunci cand Comisia considera ca o anumita neregula nu a fost remediata sau ca o intreaga operatiune ori o parte a acesteia nu justifica fie intreaga asistenta acordata acesteia, fie o parte din aceasta, Comisia va face o analiza adecvata a cazului si va cere tarii beneficiare sa-si prezinte comentariile intr-o perioada de timp specifica. In urma analizei, daca tara beneficiara nu a intreprins nici o masura de remediere, Comisia poate:
    a) reduce sau anula orice avans;
    b) anula intreaga sau o parte din asistenta furnizata masurii.
    Comisia urmeaza sa determine dimensiunea masurii corective necesare, tinand cont de natura neregulii constatate si de gravitatea oricaror deficiente in sistemele de control si de management.
    Orice fel de fonduri neutilizate pana la data expirarii programului vor fi recuperate de Comisie. O declaratie finala scrisa, insotita de documentatia aferenta, trebuie furnizata de catre NAO chiar imediat dupa terminarea perioadei de plati a memorandumului de finantare, declaratie ce arata suma totala contractata si achitata. Trebuie inclusa si o balanta finala a bancii aratand soldurile existente la Fondul National (FN)/agentia de implementare (AI) si la Oficiul de Plati si Contractare (CFCU).
    Neluand in considerare recuperarea fondurilor neutilizate si neeligibile dupa expirarea memorandumului de finantare, se poate emite un ordin complementar de recuperare, dupa auditul final privind corectitudinea si concordanta contractelor si platilor, precum si conformitatea acestora cu prevederile memorandumului de finantare, luand in considerare opinia independenta a auditului final.
    NAO va asigura rambursarea oricaror fonduri neutilizate sau a oricarei sume platite in mod gresit, in 60 de zile calendaristice de la data notificarii. Daca NAO nu inapoiaza suma datorata Comunitatii, tara beneficiara va returna aceasta suma Comisiei. Se va percepe dobanda la intarzierile de plata pentru sumele ce nu sunt returnate prin aplicarea regulilor specificate in Reglementarile financiare ce guverneaza bugetul comunitar.
    e) Fluxuri financiare
    Comisia va transfera fonduri catre FN in conformitate cu Memorandumul de intelegere semnat intre Comisie si Ungaria la 17 decembrie 1998 si intre Comisie si Romania la 20 octombrie 1998. Fondurile vor fi transferate, in urma cererilor facute de NAO, intr-un cont bancar separat, in euro, care va fi deschis si administrat de catre FN la o banca agreata in prealabil de Comisie.
    a.a) Transferul fondurilor catre FN
    O plata de pana la 20% din fondurile ce urmeaza a fi administrate la nivel local*) va fi transferata la FN in urma semnarii memorandumului de finantare si a acordurilor de finantare (AF) de catre FN si agentiile de implementare (AI). Prevederile mentionate in art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului National trebuie de asemenea sa fie respectate. Mai mult, NAO trebuie sa prezinte Comisiei lista de persoane desemnate drept responsabili cu autorizarea programului (PAO) si o descriere a sistemului implementat, punand in evidenta fluxul de informatii dintre FN si AI/CFCU si modul in care platile vor fi efectuate.
    Se vor efectua doua realimentari de pana la 30% din fondurile ce urmeaza a fi administrate la nivel local*) si o plata finala fie in valoare de pana la 20% din aceste fonduri, fie soldul bugetului, in functie de suma mai mica. Prima realimentare va fi trasa atunci cand au fost platite 5% din buget*) de catre AI si CFCU. A doua realimentare poate fi ceruta atunci cand s-au platit 35% din bugetul total*) valabil. A treia si ultima realimentare se va efectua cand s-au platit 70% din buget. In mod exceptional, NAO poate cere un avans mai mare decat procentele mentionate mai sus, in conformitate cu procedurile stabilite in memorandumul de intelegere mentionat mai sus. Cu exceptia cazului in care Comisia emite o autorizatie expresa prealabila, nu se va face nici o realimentare daca nu s-au respectat etapele sus-mentionate.
------------
    *) Excluzand suma prevazuta pentru programele comunitare.

    b.b) Transfer de fonduri catre agentiile de implementare
    FN va transfera fondurile catre AI si CFCU in conformitate cu acordurile de finantare (AF) semnate de FN si AI. Se vor deschide conturi bancare pentru subprograme in numele agentiei de implementare relevante, responsabila cu administrarea financiara a subprogramului, in conformitate cu art. 13 din Memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului National.
    Fiecare AF va fi aprobat in prealabil de catre Comisia Europeana. In cazurile in care FN este el insusi agentul platitor al AI, nu va exista un transfer de fonduri de la FN la AI. AI trebuie sa fie conduse fiecare de catre un PAO desemnat de NAO in urma consultarilor cu NAC. PAO va raspunde de toate operatiunile desfasurate de catre AI relevante.
    Pentru acele contracte ale caror fonduri sunt retinute pentru o perioada de garantie ce depaseste sfarsitul perioadei de efectuare a platilor, totalul global al fondurilor referitoare la acele contracte, asa cum a fost calculat de catre PAO si stabilit de catre Comisie, va fi platit agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala a programului. Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate de a pastra fondurile pana la scadenta platii finale si de a se asigura ca fondurile mentionate vor fi folosite doar pentru a face plati referitoare la clauzele de retinere - clauze privind suma de plata retinuta pana la executarea definitiva a contractului.
    Agentia de implementare, de asemenea, isi asuma intreaga responsabilitate fata de partile din contract de a indeplini obligatiile referitoare la clauzele de retinere. Dobanzile acumulate la fondurile depuse vor fi platite Comisiei dupa plata finala catre partile contractante. Fondurile ce nu au fost achitate partilor contractante dupa efectuarea platilor finale vor fi returnate Comisiei. Anual NAO va prezenta Comisiei o situatie generala privind utilizarea fondurilor depuse in conturile de garantie - si mai ales privind platile efectuate din aceste fonduri -, precum si dobanzile acumulate.
    c.c) Dobanzi
    In principiu, toate conturile bancare*5) vor fi purtatoare de dobanda. Dobanda va fi raportata Comisiei Europene. Daca Comisia va decide in acest sens, pe baza unei propuneri facute de NAO, dobanda poate fi reinvestita in program.
------------
    *5) In special, dar nu exclusiv, conturi administrate de catre FN, CFCU si AI.

    f) Agentiile de implementare vor raspunde de subprograme dupa cum urmeaza:
    - in Romania
    In Romania, agentia de implementare va fi Ministerul Dezvoltarii si Prognozei, prin Directia de cooperare transfrontaliera (CBC), care isi va asuma raspunderea totala pentru implementarea programului, incluzand: aprobarea documentatiei de licitatii, criteriile de evaluare, evaluarea ofertelor, negocierea contractelor, semnarea contractelor, autorizarea facturilor, cu exceptia platilor facturilor care vor fi efectuate de catre Directia de plati din cadrul aceluiasi minister. Directia CBC include, de asemenea, o unitate de coordonare nationala a programelor CBC, numita Unitatea de coordonare a programului CBC (CBC - UCP). Aceasta unitate va face legatura cu beneficiarul (institutiile) si cu ministerele de resort cu scopul de a le ajuta la pregatirea termenilor de referinta, la realizarea proiectelor tehnice, a specificatiilor tehnice si a documentatiei privind licitatiile. In 1997 a fost creat un birou regional CBC in regiunea de granita, in Arad, pentru a asigura contacte mai stranse cu beneficiarii proiectului, autoritatile locale si organismele relevante din regiunea de frontiera. Acest birou regional din Arad, renumit Secretariatul JSPF, va asista agentia de implementare in toate activitatile privind implementarea Fondului comun pentru proiecte mici, conform Liniilor directoare specifice pregatite de agentia de implementare.
    Pentru contractele de lucrari reglementate de regulile FIDIC, un responsabil reprezentand interesele beneficiarului proiectului va actiona ca angajator, iar facturile vor trebui sa fie autorizate de catre inginerul independent contractat si finantat din fondurile alocate in cadrul programului.
    Institutiile ce beneficiaza de proiect vor trimite lunar rapoarte agentiei de implementare, inclusiv copii delegatiei CE, insotite de programe de realizare a obiectivelor si graficul de plati, precum si detalii suficiente pentru a permite evaluarea progreselor inregistrate si a lucrarilor ramase de finalizat;
    - in Ungaria
    Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Regionale a fost definit ca autoritate de implementare a tuturor masurilor ce urmeaza a fi implementate de partea ungara in cadrul JPD. In termeni PHARE, Agentia Nationala de Dezvoltare Regionala din cadrul Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Regionale va fi agentia de implementare. Aceasta va avea responsabilitate globala in privinta tuturor aspectelor privind licitatiile si contractele, ca si aspectelor administrative si financiare ale implementarii.

    Agentia de implementare: Agentia Nationala de Dezvoltare Regionala din
                             Ministerul Agriculturii si Dezvoltarii Regionale
    Adresa:                  1016 Budapesta, Gellerthegy u. 30 - 32
    Telefon:                 +36 1 4887171
    Fax:                     +36 1 4887188

    g) Evaluarea impactului asupra mediului si conservarea naturii
    Procedurile de evaluare a impactului asupra mediului, asa cum sunt stipulate in Directiva EIA*6), se aplica in totalitate tuturor proiectelor de investitii din cadrul PHARE. Daca Directiva EIA nu a fost inca in totalitate transpusa, procedurile vor fi similare celor stabilite in directiva mentionata mai sus. Daca un proiect cade sub incidenta anexei I sau anexei II la Directiva EIA, derularea procedurii EIA trebuie sa fie atestata in documente*7).
    Daca este posibil ca un proiect sa afecteze locatii importante din punct de vedere al ocrotirii naturii, se va mentiona in documente o evaluare adecvata conform art. 6 din Directiva privind habitatele*8) si va trebui inscrisa in documente*9).
    Toate proiectele de investitii se vor desfasura in conformitate cu legislatia comunitara de mediu relevanta. Fisele proiectului vor contine clauze specifice privind respectarea legislatiei UE relevante in domeniul mediului, in functie de tipul de activitate desfasurat in cadrul fiecarui proiect de investitii.
------------
    *6) Directiva 85/337/CEE, OJ L 175/40, 5 iulie 1985, completata prin Directiva 97/11/CEE, OJ L 73/5, 14 martie 1997.
    *7) In anexa EIA la fisa proiectului de investitii corespunzator.
    *8) Directiva 92/43/CEE, OJ L 206/7, 22 iulie 1992.
    *9) In anexa "Conservarea naturii" la fisa proiectului de investitii corespunzator.

    h) Reguli speciale privind anumite componente ale programului

    Scheme de granturi
    Pentru programele de granturi ale caror proceduri si formate nu sunt cuprinse in regulile actuale DIS, se vor specifica aranjamentele de implementare precise in fisele relevante ale proiectului, in conformitate cu urmatoarele principii:
    - Procedurile si formatele ce urmeaza a fi utilizate in implementarea programelor de credite si in acordarea creditelor nerambursabile vor urma prevederile din Ghidul practic. In special, se va acorda o atentie deosebita procesului de selectie a proiectelor beneficiarului, care trebuie facut la nivel tehnic prin intermediul comitetelor de selectie compuse din experti desemnati de catre autoritatile care cofinanteaza schemele de granturi, ca si al administratiilor si grupurilor de interese relevante implicate in programele de credit.
    - PAO pentru programul in cadrul caruia se finanteaza programul de creditare trebuie sa-si asume responsabilitatea contractuala si financiara pentru implementarea programelor de creditare. In particular, PAO trebuie sa aprobe formal solicitarea de propuneri, cererile, criteriile de evaluare, ca si procesul de selectie si rezultatele acestuia. PAO trebuie, de asemenea, sa semneze contractele de creditare cu beneficiarii si sa asigure monitorizarea si controlul financiar adecvat prin autoritatea si responsabilitatea sa. Cu aceasta rezerva, managementul programelor poate fi descentralizat, responsabilitatea trecand de la PAO la organismele corespunzatoare la nivel sectorial sau regional.
    - Aprobarea ex ante a Comisiei (Delegatia din Ungaria si, respectiv, din Romania) va fi necesara pentru solicitarea de propuneri, cereri, criterii de evaluare, proceduri de selectie (incluzand componenta comitetelor) si rezultate (lista proiectelor ce urmeaza a fi finantate). Contractele de creditare semnate de catre PAO vor fi supuse controlului ex ante al delegatiei CE.
    Implementarea proiectelor selectate prin furnizarea de lucrari, materiale si servicii subcontractate de catre beneficiarii finali ai creditelor individuale va fi supusa reglementarilor de achizitionare din Ghidul practic.
    Sistemul descentralizat stabilit pentru proiectele CBC mici se va aplica tuturor contractelor de acest gen sub 300.000 euro (sau oricarui prag marit ce urmeaza a fi fixat de Sediul Central al CE pentru fondurile de proiecte mici cuprinse in programele CBC). Licitatiile si contractele ce depasesc acest prag vor fi prezentate delegatiei CE in vederea aprobarii ex ante. Angajamentele financiare in termeni PHARE vor fi efectuate la data semnarii contractelor de creditare de catre PAO competent. Implementarea proiectului si toate alocarile PHARE se vor face inainte de data de expirare a acestui memorandum de finantare.

    Facilitatea CBC proiecte mici
    Facilitatea CBC proiecte mici nu va include investitii fizice, altele decat infrastructurile mici care nu genereaza venituri nete substantiale.
    Pentru Facilitatea CBC proiecte mici, se pot folosi pana la 7% din contributia pentru cheltuieli referitoare la pregatirea, selectarea, evaluarea si monitorizarea asistentei.
    4. Monitorizare si evaluare
    Implementarea proiectului va fi monitorizata prin intermediul Comitetului comun de monitorizare (JMC). Acesta cuprinde NAO, NAC si Comisia. JMC se va intruni cel putin o data pe an pentru a trece in revista toate programele finantate de PHARE, cu scopul de a evalua progresul acestora in atingerea obiectivelor stabilite in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul de aderare. Mai mult, JMC va trece in revista o data pe an progresul inregistrat de toate programele de preaderare de asistenta finantate de UE (PHARE, ISPA si SAPARD).
    Pentru Programul PHARE, JMC va fi asistat de catre subcomitetele de monitorizare sectoriala (SMSC), care vor fi formate din NAC, PAO si fiecare AI (si din CFCU, acolo unde este cazul) si de serviciile Comisiei. SMSC trece in revista in detaliu progresul inregistrat de fiecare program, inclusiv al componentelor si contractelor sale, organizate de catre JMC pe sectoare de monitorizare adecvate. Fiecare sector va fi monitorizat de catre un singur SMSC pe baza unor rapoarte de monitorizare regulate realizate de catre agentia de implementare si a evaluarilor interimare intreprinse de catre evaluatori independenti. SMSC va emite recomandari in ceea ce priveste aspectele privind managementul si modul de elaborare, asigurandu-se ca acestea sunt puse in practica. SMSC va raporta JMC, caruia ii va inainta rapoarte globale detaliate asupra tuturor programelor finantate de PHARE din sectorul sau.
    Serviciile Comisiei se vor asigura ca se va face o evaluare ex post dupa incheierea programului.

    5. Audit si masuri antifrauda
    a) De catre tarile candidate
    In fiecare an un plan de audit si un rezumat al constatarilor de audit realizate vor fi trimise Comisiei. Rapoartele de audit vor fi la dispozitia Comisiei.
    Se va realiza un control financiar adecvat de catre autoritatea nationala competenta de control financiar privind implementarea programului.
    Tarile beneficiare vor asigura investigarea si rezolvarea satisfacatoare a cazurilor suspectate sau reale de frauda ori neregula in urma controalelor nationale sau comunitare.
    Nereguli inseamna orice incalcare a unei prevederi a legii comunitare, ce rezulta dintr-o actiune sau o omisiune a unui agent economic, care are sau ar putea avea ca efect prejudicierea bugetului general al Comunitatilor Europene sau a bugetelor administrate de acestea, fie prin reducerea sau pierderea acumularii de venituri din propriile surse colectate direct in numele Comunitatilor Europene, fie printr-o cheltuiala nejustificata.
    Frauda inseamna orice act intentionat sau omisiune legata de:
    (i) utilizarea sau prezentarea de declaratii ori de documente false, incorecte sau incomplete, care are ca efect insusirea ilegala sau retinerea ilegala de fonduri din bugetul general al Comunitatilor Europene ori din bugetele administrate de catre sau in numele Comunitatilor Europene;
    (ii) nerelevarea de informatii, incalcand astfel o obligatie specifica, ce va avea acelasi efect;
    (iii) utilizarea ilegala a unor astfel de fonduri pentru alte scopuri decat cele pentru care fondurile au fost initial acordate.
    Autoritatile nationale vor asigura functionarea unui mecanism de control si raportare echivalent cu cel prevazut in Reglementarea Comisiei nr. 1.681/94*10).
    In special, toate cazurile de frauda si nereguli suspectate sau reale, ca si toate masurile legate de acestea care au fost luate de catre autoritatea nationala trebuie raportate serviciilor Comisiei fara intarziere. Daca nu sunt de raportat cazuri de frauda si nereguli suspectate sau reale, tara beneficiara va informa Comisia asupra acestui lucru la sfarsitul fiecarui trimestru.
------------
    *10) OJ L 178, 12 iulie 1994, p. 43 - 46.

    b) De catre Comisie
    Toate memorandumurile de finantare, ca si contractele ce rezulta din acestea sunt supuse monitorizarii si controlului financiar al Comisiei (inclusiv al Biroului European Antifrauda) si auditarii de catre Curtea de Conturi a Uniunii Europene. Aceasta cuprinde masuri cum ar fi: verificarea ex ante a licitatiilor si contractelor realizate de catre delegatie in tara candidata in cauza si verificarile la fata locului.
    Pentru a asigura protectia eficienta a intereselor financiare ale Comunitatii, Comisia poate realiza verificari si inspectii la fata locului in conformitate cu procedurile prevazute in Reglementarea Consiliului (Euratom, EC) nr. 2.185/96*11).
    Conturile si operatiunile FN si ale tuturor agentiilor de implementare pot fi verificate la cererea Comisiei de catre un auditor extern angajat de Comisie, fara a prejudicia responsabilitatile Comisiei si ale Curtii de Conturi a Uniunii Europene, asa cum se mentioneaza in Conditiile generale privind memorandumurile de finantare, anexate la acordul-cadru.
------------
    *11) OJ L 292, 15 noiembrie 1996, p. 2 - 5.

    6. Transparenta/publicitate
    PAO va avea responsabilitatea de a se asigura ca se iau masurile necesare cu scopul de a asigura publicitatea adecvata pentru toate activitatile finantate de program. Acest lucru se va face in stransa legatura cu delegatia Comisiei. Pentru detalii suplimentare a se vedea anexa referitoare la informarea si publicitatea pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Comunitatilor Europene.

    7. Conditii speciale
    In cazul in care angajamentele asumate nu sunt respectate din motive care intra in competentele guvernelor Ungariei si Romaniei, Comisia poate revizui programul in scopul anularii lui, conform deciziei Comisiei, in intregime sau partial, si/sau poate sa realoce fondurile neutilizate pentru alte scopuri, in conformitate cu obiectivele Programului PHARE.
    Toate structurile adecvate de implementare si de management au fost deja stabilite in timpul programelor similare anterioare, demonstrand ca partile implicate sunt capabile sa coopereze pentru a realiza obiectivele propuse. O scrisoare de angajament va insoti fiecare proiect aprobat de catre JCC, mentionand faptul ca o finantare locala va fi furnizata de catre beneficiari.

    ANEXA 3 (D)

                       INFORMAREA SI PUBLICITATEA
    pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Comunitatilor Europene

    1. Obiectiv si scop
    Masurile de informare si publicitate referitoare la asistenta din partea Comunitatii Europene prin Programul PHARE au ca scop cresterea gradului de constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE si crearea unei imagini consistente privind masurile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc masurile care primesc o contributie prin Programul PHARE.

    2. Principii generale
    Fiecare responsabil cu autorizarea programului, care raspunde de implementarea memorandumurilor de finantare si a altor forme de asistenta, va raspunde pentru publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu delegatiile Comisiei Europene, care vor fi informate despre demersurile facute in acest scop.
    Autoritatile regionale si nationale competente trebuie sa ia toate masurile administrative adecvate pentru a asigura aplicarea eficienta a acestor aranjamente si pentru a colabora cu delegatiile Comisiei Europene la fata locului.
    Masurile de informare si publicitate descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor aplicabile fondurilor structurale. Acestea sunt urmatoarele:
    - Reglementarea (CEE) nr. 1.159/2000, Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 130/30, 31 mai 2000;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994, Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39, 18 iunie 1994.
    Prevederi specifice privitoare la ISPA sunt incluse in:
    - Decizia Comisiei din 22 iunie 2001, Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 182/58.
    Masurile de informare si publicitate trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor sus-mentionate. Un manual de conformitate poate fi pus la dispozitie autoritatilor nationale, regionale si locale de catre delegatia CE din tara respectiva.

    3. Informarea si publicitatea referitoare la programele PHARE
    Informarea si publicitatea vor face obiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile competente nationale, regionale si locale in colaborare cu delegatiile Comisiei Europene, pe durata memorandumului de finantare, si vor privi atat programele, cat si alte forme de asistenta.
    Costurile de informare si publicitate referitoare la proiecte individuale vor fi suportate din bugetul alocat proiectelor respective.
    Cand se implementeaza programe PHARE, se vor aplica masurile mentionate la lit. a) si b) de mai jos:
    a) Autoritatile competente din tarile beneficiare trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta in forma cea mai potrivita. Ele trebuie sa se asigure ca aceste documente sunt distribuite in mod corespunzator si trebuie sa le puna la dispozitia partilor interesate. Ele trebuie sa asigure prezentarea consecventa pe intregul teritoriu al tarii beneficiare a materialelor de informare si publicitate produse.
    b) Masurile de informare si publicitate la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) in cazul investitiilor de infrastructura avand un cost ce depaseste 1 milion euro:
    - panouri ridicate pe locurile respective, care sa fie instalate in conformitate cu prevederile reglementarii si deciziei mentionate in paragraful 2 de mai sus, si specificatiile tehnice din manual, care sa fie furnizate de catre delegatia Comisiei Europene din tara respectiva;
    - placute permanente pentru lucrarile de infrastructura accesibile publicului, care sa fie instalate in conformitate cu prevederile reglementarii si deciziei mentionate in paragraful 2 de mai sus, si specificatiile tehnice din manual, care sa fie furnizate de catre delegatia Comisiei Europene din tara respectiva;
    (ii) in cazul investitiilor productive, masurile pentru dezvoltarea potentialului local si orice alte masuri beneficiind de asistenta financiara PHARE, ISPA sau SAPARD:
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si publicul larg cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD, in conformitate cu prevederile citate la paragraful 3 b) (i) de mai sus;
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularele de completat de catre astfel de solicitanti, conform careia o parte a ajutorului vine din partea UE si, in mod special, prin programe PHARE, ISPA sau SAPARD, in conformitate cu prevederile mentionate mai sus.

    4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri si printre potentialii beneficiari si pentru publicul larg
    4.1. Cercurile de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie sa fie implicate cat mai mult posibil in asistenta care le priveste in mod direct.
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor adecvate pentru diseminarea informatiei catre beneficiarii potentiali, in special catre intreprinderile mici si mijlocii (IMM). Acestea trebuie sa includa si o indicatie privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta unor canale adecvate pentru diseminarea informatiei catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masurile privind instruirea, ocuparea fortei de munca ori dezvoltarea resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de instruire profesionala implicate in ocuparea fortei de munca, afaceri si grupuri de afaceri, centre de pregatire si organizatii neguvernamentale.

    Formulare
    Formularele emise de catre autoritatile nationale, regionale sau locale privind anuntarea, solicitarea si acordarea de asistenta beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru asemenea asistenta trebuie sa indice clar ca UE - si, in mod particular, prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD - este cea care furnizeaza sprijinul financiar. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor va mentiona suma sau procentul de asistenta finantata prin programul in cauza. Daca astfel de documente poarta emblema nationala sau regionala, ele trebuie sa poarte de asemenea si insemnele UE, de aceeasi dimensiune cu celelalte.
    4.3. Publicul larg

    Mass-media
    Autoritatile competente vor informa mass-media in cel mai adecvat mod despre actiunile cofinantate de UE, in particular PHARE, ISPA sau SAPARD. Participarea acestor organisme va fi reflectata corect in aceasta informare.
    In acest scop, lansarea operatiunilor (dupa ce au fost adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii lor vor face obiectul unor masuri de informare, in special cand este vorba de mass-media regionala (presa, radio si televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara.
    Principiile mentionate in cele doua paragrafe precedente se vor aplica anunturilor, cum ar fi comunicate de presa sau de publicitate.

    Actiuni informative
    Organizatorii actiunilor informative, cum ar fi: conferinte, seminarii, targuri si expozitii legate de implementarea operatiunilor partial finantate prin programe PHARE, ISPA sau SAPARD, vor urmari sa faca explicita participarea UE in cadrul acestor actiuni. Poate fi folosita ocazia pentru a se expune steagurile UE in salile de conferinte si insemnul UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara trebuie sa isi dea concursul si sa acorde ajutor, daca este necesar, in pregatirea si implementarea unor astfel de actiuni.

    Materiale informative
    Publicatiile (ca de exemplu brosuri si pliante) referitoare la programe sau masuri similare finantate ori cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD trebuie sa contina pe prima pagina o indicatie clara a participarii UE, precum si insemnul UE alaturi de stema regionala sau nationala.
    Cand astfel de publicatii includ o prefata, ea trebuie semnata atat de persoana raspunzatoare din tara beneficiara, cat si din partea Comisiei, de catre delegatul acesteia, astfel ca participarea UE sa fie cat se poate de clara.
    Astfel de publicatii se vor referi la organismele nationale si regionale raspunzatoare cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se aplica si materialelor audiovizuale.

    5. Masuri speciale privind panourile de afisaj, placutele permanente si afisele
    Pentru a asigura vizibilitatea masurilor finantate partial prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, tarile beneficiare se vor asigura ca urmatoarele masuri de informare si publicitate sunt respectate:

    Panouri de afisaj
    Panourile de afisaj furnizand informatii asupra participarii UE la finantarea investitiei trebuie amplasate la locatia fiecarui proiect in care participarea UE atinge 1 milion euro sau mai mult. Chiar in cazul in care autoritatile nationale sau regionale competente nu ridica un panou indicand propria lor implicare in finantarea proiectului respectiv, asistenta UE trebuie totusi mentionata pe un panou special.
    Panourile de afisaj trebuie dimensionate in concordanta cu marimea operatiunii (luand in considerare suma cofinantata de UE) si trebuie sa fie pregatite in conformitate cu instructiunile ce se gasesc in manualul tehnic care se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene, la care se face referire mai sus.
    Panourile de afisaj nu trebuie demontate mai devreme de 6 luni dupa terminarea respectivei lucrari, ele fiind inlocuite, acolo unde este posibil, printr-o placuta permanenta, conform specificatiilor din manualul tehnic la care se face referire mai sus.

    Placute permanente
    In locurile accesibile publicului larg trebuie plasate placute permanente (ca de pilda in salile de congrese, aeroporturi, gari etc.). Pe langa sigla UE, astfel de placute trebuie sa mentioneze partea de finantare UE, precum si programul respectiv (PHARE, ISPA sau SAPARD).
    Acolo unde autoritatea nationala, regionala sau locala ori un alt beneficiar final decide sa plaseze un panou de afisaj sau o placuta permanenta, sa puna un afis ori sa ia orice alta masura pentru a furniza informatii despre proiecte cu un cost mai mic de 1 milion euro, participarea UE trebuie de asemenea indicata.

    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot, in orice imprejurare, sa ia masuri suplimentare, daca le considera necesare. Ele trebuie sa se consulte cu delegatia Comisiei Europene si o vor informa despre initiativele pe care le au in vedere, astfel ca delegatia CE sa poata participa in mod corespunzator la realizarea lor.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi, Comisia, prin intermediul delegatiilor sale la fata locului, va acorda asistenta tehnica sub forma indrumarii privind cerintele proiectelor, acolo unde este necesar. Se va realiza un manual, scris in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate de proiectare in format electronic si va fi disponibil la cerere.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 51/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 51 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu