ORDONANTA Nr.
39 din 28 august 1996
privind înfiintarea si
functionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar*)
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 587 din 17 august 2010
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) La data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe se înfiinţează Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar,
denumit în continuare Fondul.
(2) Fondul se constituie ca persoană juridică de drept
public. Organizarea şi funcţionarea acestuia se stabilesc prin statut propriu
aprobat de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, la
propunerea Consiliului de administraţie al Fondului, cu avizul consultativ al
Asociaţiei Române a Băncilor.
(3) Sediul Fondului este în municipiul Bucureşti.
Art. 2. - (1) Fondul, în calitate de schemă de
garantare a depozitelor oficial recunoscută pe teritoriul României, are ca scop
garantarea depozitelor şi efectuarea plăţii compensaţiilor către deponenţii
garantaţi, potrivit condiţiilor şi limitelor stabilite în prezenta ordonanţă.
(2) Fondul poate desfăşura şi activitate de
administrator special, administrator interimar ori lichidator al instituţiilor
de credit.
(3) In înţelesul prezentei ordonanţe, termenii şi
expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
a) depozit - orice sold creditor, inclusiv
dobânda datorată, rezultat din fonduri aflate într-un cont sau din situaţii
tranzitorii derivând din operaţiuni bancare curente şi pe care instituţia de
credit trebuie să îl ramburseze, potrivit condiţiilor legale şi contractuale
aplicabile, precum şi orice obligaţie a instituţiei de credit evidenţiată
printr-un titlu de creanţă emis de aceasta, cu excepţia obligaţiunilor
prevăzute la alin. (6) al art. 159 din Regulamentul nr. 15/2004 privind
autorizarea şi funcţionarea societăţilor de administrare a investiţiilor, a
organismelor de plasament colectiv şi a depozitarilor, aprobat prin Ordinul
Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare nr. 67/2004, cu modificările ulterioare;
b) depozit garantat - orice depozit aflat în
evidenţa instituţiei de credit, care nu se încadrează în categoriile prevăzute
în anexă şi aferent căruia Fondul asigură plata compensaţiei;
c) depozit indisponibil - depozit datorat şi
exigibil care nu a fost plătit potrivit condiţiilor legale şi contractuale
aplicabile de către o instituţie de credit aflată în oricare din următoarele
situaţii:
(i) Banca Naţională a României a constatat că
instituţia de credit în cauză nu este capabilă, din motive legate direct de
situaţia sa financiară, să plătească depozitul şi nu are perspective imediate
de a putea să o facă;
(ii) a fost pronunţată o hotărâre judecătorească de
deschidere a procedurii falimentului instituţiei de credit, înainte ca Banca
Naţională a României să constate situaţia prevăzută la pct. (i);
d) compensaţie - suma pe care Fondul o plăteşte
fiecărui deponent garantat pentru depozitele indisponibile, indiferent de
numărul acestora, în limita plafonului de garantare şi în condiţiile prevăzute
de prezenta ordonanţă;
e) deponent garantat - titularul depozitului
garantat sau, după caz, persoana îndreptăţită la sume din respectivul depozit;
f) plafon de garantare - nivelul maxim al
garantării per deponent garantat şi per instituţie de credit, stabilit conform
legii;
g) contribuţie - suma nerambursabilă datorată
Fondului de către instituţiile de credit participante la Fond, conform
prevederilor prezentei ordonanţe;
h) cont comun - contul deschis în numele a două
sau mai multe persoane ori contul asupra căruia au drepturi două sau mai multe
persoane şi asupra căruia se pot dispune operaţiuni sub semnătura a cel puţin
uneia dintre aceste persoane;
i) instituţie de credit - entitate a cărei
activitate constă în atragerea de depozite sau de alte fonduri rambursabile de
la public şi în acordarea de credite în cont propriu; pentru scopul prezentei
ordonanţe, în cazul unei reţele cooperatiste de credit este considerată
instituţie de credit casa centrală;
j) instituţiile de credit autorizate de Banca
Naţională a României - instituţiile de credit persoane juridice române şi
sucursalele din România ale instituţiilor de credit din state terţe.
(4) In aplicarea prevederilor alin. (3) lit. a), pentru
calculul soldului creditor se aplică regulile privind compensarea conform
condiţiilor legale şi contractuale aplicabile depozitului.
(5) Termenii şi expresiile utilizate în cuprinsul
prezentei ordonanţe şi care nu au fost definite la alin. (3) au semnificaţia
prevăzută în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind instituţiile
de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 3. - (1) Toate instituţiile de credit autorizate
de Banca Naţională a României sunt obligate să participe la Fond în condiţiile
prezentei ordonanţe, inclusiv pentru depozitele atrase de sucursalele acestora
din străinătate. In cazul organizaţiilor cooperatiste de credit, casa centrală
participă la Fond inclusiv pentru depozitele atrase de cooperativele de credit
afiliate la aceasta.
(2) Depozitele plasate la instituţiile de credit cu
sediul în alte state membre, care operează în România, sunt garantate în
condiţiile prevăzute de legislaţia aplicabilă din statul membru de origine.
Sucursala din România a unei instituţii de credit având sediul într-un alt stat
membru poate avea calitatea de participant la Fond, la cerere, în cazul în care
schema de garantare, oficial recunoscută în statul membru de origine, la care
participă instituţia de credit în cauză prevede un plafon de garantare inferior
celui stabilit potrivit dispoziţiilor art. 6 alin. (3) şi/sau o arie de
garantare a depozitelor mai restrânsă decât cea stabilită prin prezenta
ordonanţă; participarea se efectuează numai pentru diferenţa de plafon de
garantare şi/sau pentru categoriile de depozite care nu sunt garantate de
schema de garantare din statul membru de origine.
*) Republicată în temeiul art. II din Legea nr. 44/2010
privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 80/2009 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind
înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul
bancar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 30
martie 2010, dându-se textelor o nouă numerotare.
Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 a fost republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 141 din 25 februarie 2002 şi
ulterior a mai fost modificată şi completată prin:
- Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 927 din 23 decembrie 2003;
- Legea nr. 178/2004 pentru modificarea şi completarea
Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului
de garantare a depozitelor în sistemul bancar, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 489 din 1 iunie 2004 şi rectificată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 844 din 15 septembrie 2004;
- Legea nr. 238/2005 pentru modificarea şi completarea
Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului
de garantare a depozitelor în sistemul bancar, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 672 din 27 iulie 2005;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 23/2006 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind
înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul
bancar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 278 din 28
martie 2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 280/2006,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 600 din 11 iulie
2006;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 129/2008 pentru
completarea art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 39/1996 privind înfiinţarea şi
funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul bancar, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 700 din 15 octombrie 2008,
aprobată prin Legea nr. 146/2009, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 303 din 8 mai 2009;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2009 pentru
modificarea şi completarea Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996 privind
înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în sistemul
bancar, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 200 din 30
martie 2010.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1),
instituţiile de credit persoane juridice române nu participă la Fond pentru
depozitele atrase de sucursalele lor deschise în state terţe care impun
obligaţia participării la o altă schemă de garantare a depozitelor, recunoscută
oficial de respectivul stat terţ.
(4) Instituţiile de credit persoane juridice române pot
participa pentru depozitele atrase de sucursalele lor deschise în alte state
membre la o schemă de garantare a depozitelor recunoscută oficial în statul
membru gazdă, dacă aceasta asigură un plafon de garantare superior celui
stabilit potrivit dispoziţiilor art. 6 alin. (3) şi/sau o arie de garantare a
depozitelor mai extinsă decât cea stabilită prin prezenta ordonanţă, pentru
diferenţa de plafon de garantare şi/sau pentru categoriile de depozite care nu
sunt garantate de Fond potrivit prezentei ordonanţe.
(5) Fondul trebuie să depună diligentele necesare
pentru a încheia acorduri de cooperare cu schemele de garantare la care
participă instituţiile de credit care funcţionează în România printr-o
sucursală participantă la Fond, în care vor fi stabilite cel puţin procedurile
aplicabile pentru plata compensaţiilor deponenţilor respectivelor sucursale,
pentru respectarea termenelor şi condiţiilor stabilite de prezenta ordonanţă.
(6) Fondul poate încheia acorduri de cooperare şi cu
alte scheme de garantare decât cele prevăzute la alin. (5).
CAPITOLUL II
Depozitele indisponibile
Art. 4. - (1) Instituţia de credit căreia i s-a
solicitat rambursarea unui depozit datorat şi exigibil şi nu a fost în măsură
să îşi îndeplinească obligaţia de plată conform condiţiilor contractuale şi
legale aplicabile trebuie să notifice Băncii Naţionale a României acest fapt în
maximum două zile lucrătoare de la data primirii solicitării.
(2) Notificarea va cuprinde informaţii cu privire la
motivele neefectuării plăţii şi cu privire la perspectivele imediate de
îndeplinire a acestei obligaţii.
Art. 5. - (1) Banca Naţională a României analizează
dacă instituţia de credit se regăseşte în situaţia prevăzută la art. 2 alin.
(3) lit. c) pct. (i) cât mai curând posibil, dar nu mai târziu de 5 zile
lucrătoare de la data la care s-a încredinţat pentru întâia dată că instituţia
de credit nu a plătit depozite datorate şi exigibile şi, în cazul în care se
confirmă încadrarea instituţiei de credit în situaţia menţionată, informează în
aceeaşi zi instituţia de credit în cauză şi Fondul referitor la constatarea
faptului că depozitele au devenit indisponibile.
(2) In scopul aplicării alin. (1) se consideră că Banca
Naţională a României s-a încredinţat pentru întâia dată că instituţia de credit
nu a plătit depozite datorate şi exigibile, în următoarele situaţii:
a) Banca Naţională a României a fost notificată de
instituţia de credit conform prevederilor art. 4;
b) Banca Naţională a României, în cursul propriilor
investigaţii, deşi nu a fost notificată conform prevederilor art. 4, constată
că instituţia de credit se regăseşte în situaţia descrisă la art. 4;
c) autoritatea competentă din statul membru de origine
a unei instituţii de credit care funcţionează în România printr-o sucursală
participantă la Fond în condiţiile art. 3 alin. (2) a notificat Banca Naţională
a României cu privire la faptul că depozitele instituţiei de credit din statul
membru de origine au devenit indisponibile.
(3) In situaţia prevăzută la art. 2 alin. (3) lit. c)
pct. (i) Banca Naţională a României poate institui măsura de administrare
specială a instituţiei de credit în cauză, prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, fiind aplicate în mod
corespunzător.
CAPITOLUL III
Compensaţiile
Art. 6. - (1) Fondul garantează, în limitele şi
condiţiile prevăzute de prezenta ordonanţă, depozitele, în orice monedă, la o
instituţie de credit participantă, cu excepţia depozitelor care se încadrează
în categoriile de depozite prevăzute în lista din anexa la prezenta ordonanţă.
(2) In aplicarea alin. (1), în cazul în care depozitele
constituite la o instituţie de credit participantă devin indisponibile, Fondul
asigură plata compensaţiilor, în limita plafonului de garantare.
(3) Plafonul de garantare este stabilit la echivalentul
în lei al sumei de 50.000 euro.
(4) Echivalentul în lei al plafonului de garantare şi,
respectiv, al sumelor în valută care se iau în considerare la determinarea
compensaţiilor se calculează prin utilizarea cursurilor de schimb valutar
pentru valutele respective, comunicate de Banca Naţională a României în data la
care depozitele au devenit indisponibile.
(5) Pentru depozitele constituite în alte valute decât
cele pentru care Banca Naţională a României comunică cursurile de schimb
valutar, echivalentul în lei al sumelor în valută care se iau în considerare la
determinarea compensaţiilor se calculează pe baza ultimului curs de schimb
practicat de instituţia de credit în cauză pentru valuta respectivă, anterior
datei la care depozitele au devenit indisponibile.
Art. 7. - (1) Nivelul compensaţiei se determină prin
deducerea din suma tuturor depozitelor garantate deţinute de deponentul
garantat la respectiva instituţie de credit la data la care depozitele au
devenit indisponibile a valorii totale a creanţelor exigibile la aceeaşi dată
ale instituţiei de credit asupra respectivului deponent. Compensaţia de plătit
este limitată la nivelul plafonului de garantare aplicabil potrivit prezentei
ordonanţe.
(2) In cazul unui cont comun, nivelul compensaţiei se
determină, conform dispoziţiilor alin. (1), pentru fiecare deponent garantat ce
deţine o cotă-parte din soldul contului, luându-se în calcul cota la care
acesta este îndreptăţit conform prevederilor contractuale şi/sau legale. In
absenţa unor astfel de prevederi, pentru scopul determinării compensaţiilor,
soldul contului comun va fi divizat în părţi egale între deponenţii în cauză.
(3) In situaţia în care un deponent nu este îndreptăţit
la sume aflate într-un cont, sumele pentru care acesta nu este îndreptăţit se
includ în calculul compensaţiei datorate persoanei îndreptăţite la acestea, cu
condiţia ca persoana îndreptăţită să fie identificată sau identificabilă
anterior datei la care depozitele au devenit indisponibile. Dacă există mai multe
persoane îndreptăţite, pentru determinarea compensaţiei datorate
fiecăreia se aplică prevederile alin. (2), în mod corespunzător.
(4) In cazul unui cont comun, asupra căruia au drepturi
mai multe persoane în calitatea lor de membri ai unei asociaţii lucrative,
asocieri sau grupări de aceeaşi natură, fără personalitate juridică, pentru
determinarea nivelului compensaţiei, depozitul aflat în contul comun va fi
tratat ca şi când ar aparţine unui singur deponent.
(5) Dacă un deponent garantat se află sub urmărire
penală pentru infracţiunea de spălare a banilor sau pentru o infracţiune legată
de spălarea banilor, la solicitarea organelor abilitate legal, Fondul suspendă
plata compensaţiei până la data la care primeşte dovada scoaterii de sub
urmărire penală, a încetării urmăririi penale, a achitării sau, după caz, a
încetării procesului penal referitor la dosarul în cauză.
Art. 8. - (1) Instituţiile de credit participante la
Fond sunt obligate să dispună de sisteme informatice adecvate, care să asigure existenţa
în permanenţă a unei evidenţe complete şi exacte cuprinzând toate datele
referitoare la deponenţii garantaţi, depozitele garantate ale acestora,
creanţele exigibile ale instituţiei de credit faţă de aceştia, precum şi orice
alte informaţii necesare determinării valorii compensaţiei datorate fiecărui
deponent garantat şi întocmirii listei compensaţiilor de plătit.
(2) In termen de 3 zile lucrătoare de la sfârşitul
fiecărui semestru, instituţiile de credit participante raportează Fondului
informaţiile prevăzute la alin. (1), pe structura stabilită în reglementările
emise de acesta.
(3) Suplimentar faţă de raportările menţionate la
alin. (2), Fondul, în exercitarea competenţelor sale legale, poate solicita
unei instituţii de credit participante informaţiile prevăzute la alin. (1).
(4) Sumele aferente depozitelor şi obligaţiilor unui
deponent garantat faţă de instituţia de credit înregistrate în evidenţele
acesteia se iau în considerare la stabilirea valorii compensaţiilor de plată,
fiind prezumate a fi corecte şi exacte, în măsura în care deponentul interesat
nu probează contrariul.
CAPITOLUL IV
Resursele financiare şi îndatorarea Fondului
Art. 9. - (1) Fondul are următoarele resurse
financiare:
a) contribuţiile iniţiale, anuale şi speciale ale
instituţiilor de credit;
b) încasările din recuperarea creanţelor Fondului;
c) împrumuturi:
1. de la instituţii de credit, de la societăţi
financiare şi de la alte instituţii, cu excepţia Băncii Naţionale a României;
2. împrumuturi obligatare, prin emisiune de titluri de
valoare ale Fondului;
3. de la Guvern, potrivit dispoziţiilor art. 15 alin.
(2);
d) alte resurse - donaţii, sponsorizări, asistenţă
financiară;
e) venituri din investirea resurselor financiare
disponibile;
f) alte venituri, stabilite conform legii.
(2) Resursele financiare prevăzute la alin. (1) lit.
a), b), c) şi f) vor fi utilizate pentru plata depozitelor garantate în
condiţiile stabilite de lege, iar cele prevăzute la alin. (1) lit. d) vor fi
utilizate potrivit scopului pentru care au fost acordate.
(3) Resursele financiare prevăzute la alin. (1) lit.
e) vor fi utilizate pentru acoperirea cheltuielilor curente ale Fondului.
(4) In vederea stabilirii necesarului optim de
resurse financiare, Fondul, cu aprobarea Băncii Naţionale a României, va
stabili anual gradul-ţintă de acoperire a expunerii sale, calculat ca raport
între volumul resurselor financiare necesare ale Fondului şi suma totală a
depozitelor garantate.
(5) Pentru asigurarea resurselor financiare ale
Fondului fiecare instituţie de credit autorizată de Banca Naţională a României
este obligată să acorde anual, la cererea Fondului, o linie de credit stand-by
în lei. Convenţiile privind liniile de credit stand-by vor fi încheiate, de
regulă, până la sfârşitul lunii februarie a fiecărui an. Fondul va plăti din
resursele sale financiare, în termen de 30 de zile de la expirarea perioadei
pentru care este acordată linia de credit stand-by, un comision de maximum 0,5%
pentru sumele neutilizate.
(6) Ordinea utilizării resurselor se stabileşte de
Fond, pornind de la principiul optimizării costurilor.
Art. 10. - (1) Instituţiile de credit plătesc Fondului
contribuţiile prevăzute la art. 9 alin. (1) în moneda naţională - leu.
(2) Plata contribuţiilor iniţiale, anuale, şi a celor
speciale ale instituţiilor de credit se efectuează prin creditarea conturilor
curente ale Fondului.
(3) Contribuţia iniţială se plăteşte în termen de 30
de zile calendaristice de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare emise
de Banca Naţională a României, respectiv, în cazul sucursalelor instituţiilor
de credit cu sediul în alte state membre, de la data obţinerii calităţii de
participant la Fond. Cuantumul contribuţiei iniţiale ce trebuie plătită de
către instituţiile de credit se stabileşte după cum urmează:
a) instituţiile de credit autorizate de Banca
Naţională a României plătesc o contribuţie iniţială echivalentă cu 1% din
capitalul iniţial reglementat aplicabil;
b) sucursalele instituţiilor de credit din state membre
ce devin participante la Fond în condiţiile art. 3 alin. (2) plătesc o
contribuţie iniţială al cărei nivel va fi determinat conform criteriilor
stabilite prin reglementările emise de Fond;
c) casele centrale ale cooperativelor de credit
plătesc o contribuţie iniţială de 1% din capitalul agregat reglementat al
reţelei.
(4) In cazul în care o instituţie de credit nu plăteşte
contribuţia iniţială în intervalul de timp stabilit prin prezenta ordonanţă, la
cererea Fondului, Banca Naţională a României va debita contul curent al instituţiei
de credit în cauză cu sumele datorate.
(5) In cazul sucursalelor prevăzute la art. 3 alin.
(2), dobândirea calităţii de participant este condiţionată de plata
contribuţiei.
(6) Contribuţia iniţială plătită de instituţiile de
credit va fi recunoscută drept cheltuială deductibilă din punct de vedere
fiscal.
(7) Instituţiile de credit rezultate dintr-o fuziune,
precum şi instituţiile de credit care continuă să existe în urma unui proces de
divizare sunt scutite de la plata contribuţiei iniţiale.
Art. 11. - (1) Fiecare instituţie de credit
participantă plăteşte Fondului o contribuţie anuală a cărei valoare se obţine
prin aplicarea cotei procentuale stabilite de către Fond, cu aprobarea Băncii
Naţionale a României, asupra bazei de calcul reprezentând echivalentul în lei
al soldului depozitelor garantate de Fond, aflate în evidenţa instituţiei de
credit participante, determinat la data de 31 decembrie a anului precedent
anului de plată a contribuţiei. In cazul sucursalelor ce dobândesc această
calitate în condiţiile art. 3 alin. (2), prevederile se aplică în mod
corespunzător. In cazul organizaţiilor cooperatiste de credit, soldul
depozitelor garantate se calculează pe baza situaţiei agregate a soldurilor
reprezentând depozitele garantate aflate în evidenţa casei centrale şi a
cooperativelor de credit afiliate la aceasta.
(2) Cota procentuală anuală se comunică instituţiilor
de credit de către Fond până cel târziu la sfârşitul lunii februarie a anului
de plată şi nu poate depăşi nivelul maxim de 0,5%.
(3) Contribuţia anuală a fiecărei instituţii de
credit se determină pe baza declaraţiilor transmise de către aceasta Fondului
prin intermediul unui formular, ale cărui format şi dată de raportare se
stabilesc de către Fond.
(4) Prima contribuţie anuală datorată Fondului de
către o instituţie de credit nou-participantă se va calcula prin înmulţirea
cotei de 1/365 din contribuţia determinată conform prevederilor alin. (1) cu
numărul de zile ce au trecut de la data obţinerii autorizaţiei de funcţionare
de la Banca Naţională a României, respectiv de la data acceptării ca
participant în cazul sucursalelor din state membre, până la sfârşitul anului.
Prin excepţie de la această regulă, instituţiile de credit nou-participante la
Fond rezultate dintr-un proces de fuziune sau de divizare ori care
achiziţionează după constituire un portofoliu de depozite plătesc prima
contribuţie anuală determinată conform prevederilor alin. (1). In cazul în care
pentru o instituţie de credit a fost pronunţată o hotărâre judecătorească de
declanşare a procedurii falimentului sau a început lichidarea instituţiei de
credit la iniţiativa acţionarilor/membrilor acesteia potrivit dispoziţiilor
art. 40 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi
completările ulterioare, ori ca urmare a hotărârii Băncii Naţionale a României
de retragere a autorizaţiei, potrivit dispoziţiilor art. 41 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare, baza de calcul
a contribuţiei pentru acel an se stabileşte potrivit evidenţelor instituţiei de
credit aferente ultimei zile a trimestrului precedent celui în care a fost pronunţată
hotărârea judecătorească de declanşare a procedurii falimentului, respectiv în
care Banca Naţională a României a confirmat încetarea valabilităţii
autorizaţiei instituţiei de credit sau a hotărât retragerea autorizaţiei
acesteia. Contribuţia anuală care trebuie plătită se calculează prin înmulţirea
cotei de 1/365 din contribuţia determinată prin aplicarea cotei procentuale
stabilite potrivit alin. (2) la baza de calcul stabilită în condiţiile acestui
alineat cu numărul de zile de la începutul anului până la data la care a fost
pronunţată hotărârea judecătorească de declanşare a procedurii falimentului,
respectiv până la data la care Banca Naţională a României a confirmat încetarea
valabilităţii autorizaţiei instituţiei de credit sau a hotărât retragerea
autorizaţiei acesteia. Contribuţiile datorate şi neachitate Fondului de către
instituţiile de credit intrate în faliment se recuperează de către acesta din
averea respectivelor instituţii de credit.
(5) Fiecare instituţie de credit participantă este obligată
să plătească, până cel târziu la data de 30 aprilie a anului de plată,
contribuţia anuală corespunzătoare cotei comunicate de Fond. In condiţiile în
care plata contribuţiei anuale nu se efectuează în termenul stabilit,
prevederile art. 10 alin. (4) se aplică în mod corespunzător.
(6) Contribuţiile anuale efectuate de instituţiile de
credit sunt recunoscute drept cheltuieli deductibile din punct de vedere
fiscal.
Art. 12. - (1) In cazul în care, la solicitarea
Fondului, Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României apreciază
că resursele Fondului sunt insuficiente pentru onorarea obligaţiilor de
plată, acesta poate stabili plata unei contribuţii speciale de către fiecare
instituţie de credit, egală cu până la nivelul contribuţiei anuale aferente
exerciţiului financiar respectiv. In condiţiile în care plata contribuţiei
speciale nu se va efectua la termen, se vor aplica prevederile art. 10 alin.
(4).
(2) Cuantumul efectiv al contribuţiei speciale, precum
şi termenul de plată a acesteia se stabilesc de Consiliul de administraţie al
Băncii Naţionale a României.
(3) Contribuţiile speciale plătite de instituţiile de
credit în condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) sunt cheltuieli deductibile
din punct de vedere fiscal.
Art. 13. - (1) In situaţia în care Fondul a acumulat un
nivel de resurse proprii considerat adecvat faţă de totalul depozitelor
garantate, aflate în evidenţa instituţiilor de credit participante la Fond,
Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României poate decide, la
propunerea Consiliului de administraţie al Fondului, suspendarea plăţii
contribuţiilor anuale.
(2) In situaţiile în care resursele Fondului scad sub
nivelul prevăzut la alin. (1), plata contribuţiilor anuale va fi reluată.
Art. 14. - Contribuţiile făcute de instituţiile de
credit nu se restituie, inclusiv în cazul lichidării judiciare sau dizolvării
unei instituţii de credit.
Art. 15. - (1) Fondul poate cere Guvernului să
garanteze împrumuturile sale, acesta din urmă fiind obligat să ia o decizie în
această privinţă în termen de 15 zile de la data cererii.
(2) In situaţii excepţionale în care resursele
financiare ale Fondului sunt insuficiente pentru acoperirea plăţii
compensaţiilor, Guvernul pune la dispoziţia Fondului, sub formă de împrumut,
sumele necesare, în termen de maximum 15 zile lucrătoare de la solicitarea lor
de către Fond. Sursa fondurilor este reprezentată de veniturile din privatizare
înregistrate în contul curent al Trezoreriei Statului, iar condiţiile de
acordare/rambursare a împrumutului acordat de Guvern Fondului se stabilesc prin
hotărâre a Guvernului.
CAPITOLUL V
Conturi bancare şi utilizarea resurselor Fondului
Art. 16. - (1) Fondul poate să deschidă conturi, după
caz, la instituţii de credit şi instituţii financiare din ţară şi din
străinătate.
(2) Resursele financiare disponibile, prevăzute la
art. 9 alin. (1), pot fi investite de Fond în:
a) titluri de stat, titluri garantate de stat şi
titluri de valoare emise de Banca Naţională a României;
b) depozite la termen, certificate de depozit şi alte
instrumente financiare ale instituţiilor de credit;
c) titluri de stat emise de statele membre ale Uniunii
Europene, titluri emise de băncile centrale ale acestora şi titluri emise de
Trezoreria Statelor Unite ale Americii, investiţii care pot fi efectuate
începând cu data aderării României la Uniunea Europeană.
(3) La stabilirea instrumentelor financiare şi a
emitenţilor acestora, prevăzuţi la alin. (2), se au în vedere minimizarea
riscurilor, asigurarea eficienţei şi a lichidităţii plasamentelor respective.
Strategia privind expunerea Fondului, atât pentru fiecare dintre instrumentele
financiare, cât şi pentru fiecare emitent, se stabileşte, anual, de către
Consiliul de administraţie al Fondului, cu aprobarea Consiliului de administraţie
al Băncii Naţionale a României.
(4) Profitul Fondului, obţinut ca diferenţă între
veniturile prevăzute la art. 9 alin. (1) lit. e) şi cheltuielile acestuia, este
neimpozabil şi este repartizat pentru constituirea unui fond anual de
participare la profit, în limita unei cote de până la 1% din profit, cu
aprobarea Consiliului de administraţie al Fondului, iar diferenţa va fi
utilizată pentru reîntregirea resurselor Fondului, destinate plăţii depozitelor
garantate, precum şi pentru finanţarea investiţiilor corporale şi necorporale
ale acestuia, conform bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de Banca
Naţională a României.
CAPITOLUL VI
Plata compensaţiilor
Art. 17. - (1) Fondul asigură efectuarea plăţii
compensaţiilor către deponenţii garantaţi, potrivit condiţiilor şi limitelor
stabilite în prezenta ordonanţă.
(2) Prin excepţie de la prevederile art. 6 alin. (2),
nu se datorează compensaţii pentru depozitele rezultate din tranzacţii în
legătură cu care au fost pronunţate hotărâri judecătoreşti definitive de
condamnare pentru infracţiunea de spălare a banilor, potrivit legislaţiei în
domeniul prevenirii şi combaterii spălării banilor.
(3) Stabilirea încadrării depozitelor în categoria
celor prevăzute la alin. (2) se realizează de Fond, pe baza informaţiilor
primite de la autorităţile competente, de la instituţia de credit ale cărei
depozite au devenit indisponibile ori de la lichidatorul desemnat de instanţă,
după caz.
(4) Deponenţii garantaţi sunt exceptaţi de la
aplicarea oricăror comisioane, taxe ori impozite pentru compensaţiile primite.
Art. 18. - (1) In termen de 10 zile lucrătoare de la
data la care depozitele devin indisponibile, conform art. 2 alin. (3) lit. c)
pct. (i) sau (ii), Fondul stabileşte data începerii plăţii compensaţiilor,
durata efectuării plăţilor şi modalitatea de plată a compensaţiilor şi asigură
publicarea în cel mai scurt timp a acestor informaţii pe website-ul Fondului şi
în cel puţin două ziare de circulaţie naţională.
(2) Obligaţia de a publica informaţiile prevăzute la
alin. (1) la sediul tuturor unităţilor teritoriale revine instituţiei de credit
ale cărei depozite au devenit indisponibile, precum şi instituţiei de credit ce
a fost mandatată pentru efectuarea plăţii compensaţiilor.
(3) Plata compensaţiilor trebuie să înceapă, conform
datei stabilite de Fond potrivit dispoziţiilor alin. (1), în termen de cel mult
20 de zile lucrătoare de la data la care depozitele au devenit indisponibile.
(4) Prin excepţie de la prevederile alin. (3), Banca
Naţională a României poate aproba, la solicitarea Fondului în circumstanţe
absolut excepţionale, prelungirea cu maximum 10 zile lucrătoare a termenului
pentru începerea plăţii compensaţiilor.
(5) Informaţiile prevăzute la alin. (1) trebuie să
includă cel puţin următoarele elemente:
a) instituţiile de credit care vor fi mandatate să
efectueze plata compensaţiilor, inclusiv unităţile teritoriale ale acestora;
b) perioada în care plata compensaţiilor poate fi
efectuată prin unităţile instituţiilor de credit mandatate;
c) procedura de obţinere a compensaţiilor neachitate
în perioada prevăzută la lit. b);
d) modalităţile de plată, documentele, condiţiile şi
formalităţile necesare pentru obţinerea compensaţiei;
e) procedura de soluţionare a contestaţiilor
referitoare la datele cuprinse în listele în baza cărora se realizează plata
compensaţiilor.
(6) Termenele prevăzute pentru începerea plăţii
compensaţiilor şi pentru durata efectuării plăţilor, menţionate în prezentul
articol, nu vor putea fi invocate de Fond pentru a refuza plata compensaţiei
unui deponent garantat care nu a fost în măsură să îşi valorifice acest drept
în termenele de mai sus.
Art. 19. - (1) Deponenţii garantaţi care au nemulţumiri
legate de compensaţii pot sesiza Fondul, în scris, pentru soluţionarea situaţiei
lor.
(2) Fondul este obligat să răspundă acestor sesizări
în termen de 5 zile lucrătoare de la data primirii lor.
(3) In situaţia în care persoanele menţionate la alin.
(1) nu sunt mulţumite cu soluţia conţinută de răspunsul Fondului, se pot adresa
instanţei judecătoreşti competente.
Art. 20. - (1) Instituţia de credit ale cărei depozite
au devenit indisponibile conform prevederilor art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i)
sau, după caz, lichidatorul desemnat de instanţă transmite Fondului în ziua
următoare constatării indisponibilităţii depozitelor informaţiile prevăzute la
art. 8 alin. (1).
(2) In termen de 10 zile lucrătoare de la data la care
depozitele devin indisponibile, instituţia de credit respectivă sau, după caz,
lichidatorul desemnat de instanţă transmite Fondului orice informaţii
rectificative sau suplimentare de natură să contribuie la asigurarea acurateţei
informaţiilor transmise potrivit alin. (1).
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (2),
instituţia de credit respectivă sau, după caz, lichidatorul desemnat de
instanţă poate transmite Fondului informaţiile de care nu a avut cunoştinţă în
termenul prevăzut la alin. (2) şi după expirarea acestui termen.
Art. 21. -In baza informaţiilor prevăzute la art. 20,
Fondul verifică lista compensaţiilor de plătit transmisă de instituţia de
credit sau de lichidatorul desemnat şi întocmeşte lista finală, pe care o
transmite instituţiei de credit mandatate să efectueze plăţile către deponenţii
garantaţi cu cel puţin 24 de ore anterior datei începerii plăţii compensaţiilor.
Art. 22. - (1) In vederea efectuării plăţii
compensaţiilor, Fondul mandatează una sau mai multe instituţii de credit,
selectate pe baza unor criterii stabilite prin reglementările emise de acesta.
(2) Până la sfârşitul lunii februarie a fiecărui an,
Consiliul de administraţie al Fondului stabileşte pentru perioada următoarelor
12 luni, cu aprobarea Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a
României, instituţiile de credit mandatate potrivit alin. (1).
Art. 23. - (1) Fără a aduce atingere altor drepturi ale
deponenţilor garantaţi, Fondul se subrogă în drepturile acestora pentru o sumă
egală cu suma compensaţiei datorate potrivit listei finale a compensaţiilor de
plătit, prevăzută la art. 21.
(2) In situaţia în care depozitele au devenit
indisponibile conform prevederilor art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (ii), Fondul
înregistrează, potrivit prevederilor Legii nr. 85/2006 privind procedura
insolvenţei, cu modificările şi completările ulterioare, în registrul grefei
tribunalului suma compensaţiilor pe care urmează a le plăti deponenţilor
garantaţi, rezultată din situaţia întocmită conform art. 21.
(3) In situaţia în care depozitele au devenit
indisponibile conform prevederilor art. 2 alin. (3) lit. c) pct. (i), a fost
instituită măsura administrării speciale şi, ulterior, Banca Naţională a
României a dispus încetarea administrării speciale şi reluarea activităţii
instituţiei de credit sub controlul organelor sale statutare,
indisponibilizarea depozitelor încetează de la data la care Banca Naţională a
României a dispus reluarea activităţii instituţiei de credit, aceasta, prin
excepţie de la prevederile alin. (1), fiind obligată faţă de Fond la plata
imediată a sumei corespunzătoare plăţilor efectuate de acesta pentru
compensarea depozitelor garantate.
Art. 24. - Obligaţia instituţiei de credit faţă de
deponenţii săi se reduce cu suma corespunzătoare plăţilor efectuate de Fond
pentru compensarea depozitelor garantate.
Art. 25. - Fondul va informa periodic instituţia de
credit sau, după caz, lichidatorul desemnat asupra compensaţiilor plătite
deponenţilor.
Art. 26. - (1) Pentru realizarea obiectivelor
procedurii de lichidare, Fondul poate angaja prin contract persoane fizice,
firme sau instituţii specializate în activitatea de lichidare ori consultanţă
în acest domeniu. Desemnarea instituţiei sau firmei se va face prin licitaţie
publică.
(2) In cazul persoanelor fizice, plata contravalorii
prestaţiilor se va stabili prin negociere, sub forma unei sume forfetare ori a
unor procente din valoarea recuperată, procente ce pot fi diferenţiate în
funcţie de condiţiile stabilite de Fond pentru prestaţiile respective.
Art. 27. - Creanţele deponenţilor, altele decât cele
plătite de Fond, vor fi compensate din averea instituţiei de credit în conformitate
cu prevederile Ordonanţei Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul
instituţiilor de credit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
278/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL VII
Conducerea şi administrarea Fondului
Art. 28. - (1) Fondul este administrat de un consiliu
de administraţie format din 7 membri.
(2) Consiliul de administraţie este compus din:
a) 3 membri numiţi de Banca Naţională a României,
dintre care unul va fi numit preşedintele Consiliului de administraţie al
Fondului;
b) 2 membri numiţi de Asociaţia Română a Băncilor;
c) un membru numit de Ministerul Finanţelor Publice;
d) un membru numit de Ministerul Justiţiei.
(3) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului
sunt numiţi pentru un mandat de 3 ani, care poate fi reînnoit.
(4) Membrii consiliului de administraţie ale căror
mandate au expirat vor rămâne în funcţie până la numirea succesorilor lor.
(5) Preşedintele Consiliului de administraţie al
Fondului poate fi înlocuit, în caz de absenţă sau de imposibilitate temporară
de a participa, de un membru al consiliului de administraţie numit de el sau,
în absenţa acestei numiri, de cel mai în vârstă membru al consiliului de
administraţie.
(6) In caz de incompatibilitate sau imposibilitate
definitivă de exercitare a mandatului de către unul dintre membrii Consiliului
de administraţie al Fondului, numirea înlocuitorului se face în condiţiile
alin. (2) pentru durata rămasă a mandatului. Se consideră imposibilitate
definitivă de exercitare a mandatului orice împrejurare care creează o
indisponibilitate cu o durată de 90 de zile consecutive.
(7) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului
primesc o indemnizaţie în limita a 20% din salariul directorului Fondului.
Art. 29. - Membrii Consiliului de administraţie al
Fondului trebuie să fie rezidenţi în România, licenţiaţi în domeniul economic
sau juridic, cu o bună reputaţie şi onorabilitate şi cu experienţă profesională
de minimum 5 ani în domeniul financiar-bancar, să nu li se fi retras în ultimii
5 ani aprobarea de conducători, în cazul celor care au fost numiţi anterior
conducători de instituţii financiare.
Art. 30. - (1) Membrii consiliului de administraţie:
a) nu pot fi soţi, rude sau afini până la gradul al
doilea între ei;
b) nu trebuie să fi fost declaraţi faliţi;
c) nu trebuie să aibă cazier judiciar.
(2) Membrii Consiliului de administraţie al Fondului nu
pot lua parte la luarea deciziilor privind o instituţie de credit unde este
angajată una dintre persoanele menţionate la alin. (1) lit. a).
Art. 31. - (1) Calitatea de membru al Consiliului de
administraţie al Fondului încetează în următoarele situaţii:
a) la încheierea mandatului;
b) prin demisie;
c) în caz de incompatibilitate;
d) prin înlocuire, conform art. 28 alin. (6); e) în
cazurile prevăzute la art. 30 alin. (1); f) prin revocare.
(2) Revocarea din funcţie a oricărui membru al
Consiliului de administraţie al Fondului se face în aceleaşi condiţii ca şi la
numirea acestora, caz în care conducătorul instituţiei al cărei reprezentant a
fost revocat va face o nouă propunere în termen de 10 zile.
Art. 32. - (1) Consiliul de administraţie trebuie să se
întrunească cel puţin o dată pe lună în şedinţă ordinară.
(2) Consiliul de administraţie poate fi convocat în
şedinţă extraordinară de către preşedinte din proprie iniţiativă sau ia cererea
oricărui membru al consiliului de administraţie.
(3) Consiliul de administraţie trebuie să fie convocat
în scris, cu cel puţin 5 zile lucrătoare înainte de data şedinţei.
(4) Convocarea trebuie să conţină ordinea de zi, data
şi documentele supuse discuţiei, precum şi locul de desfăşurare a şedinţei.
(5) Şedinţele vor avea loc la sediul Fondului sau în
orice alt loc unde s-a convenit.
(6) In situaţia care solicită acţiuni urgente, termenul
de 5 zile poate fi redus, iar convocarea va fi efectuată verbal.
(7) Consiliul de administraţie deliberează în mod
valabil în prezenţa a cel puţin 5 din numărul membrilor săi.
(8) Deciziile consiliului de administraţie se iau cu
majoritate simplă de voturi din totalul membrilor acestuia.
(9) Procesul-verbal al şedinţei, care conţine ordinea
deliberărilor, deciziile luate, numărul de voturi întrunite şi opiniile
separate, dacă este cazul, se semnează de către toţi membrii prezenţi la
şedinţă.
Art. 33. -Atribuţiile Consiliului de administraţie al
Fondului sunt următoarele:
a) analizează, avizează şi propune Consiliului de
administraţie al Băncii Naţionale a României spre aprobare:
1. statutul Fondului şi reglementările elaborate de
Fond în aplicarea legii;
2. structura organizatorică şi de personal, precum şi
politica salarială;
3. bugetul de venituri şi cheltuieli al Fondului;
4. suspendarea şi reluarea contribuţiilor, în
conformitate cu art. 13;
5. stabilirea contribuţiilor speciale, nivelul
acestora şi termenul de plată, în conformitate cu prevederile art. 12 alin. (1)
şi (2);
6. împrumuturile Fondului, inclusiv cele de tipul
liniilor de credit stand-by, precum şi emiterea de titluri de valoare de către
acesta;
7. raportul anual de activitate şi situaţiile
financiare anuale;
8. strategia anuală privind expunerea Fondului, care
are ca obiective principale minimizarea riscului şi lichiditatea plasamentelor,
iar ca obiectiv complementar randamentul acestora; criteriile de selectare a
plasamentelor vor fi cuantificate şi ierarhizate în funcţie de aceste trei
obiective;
9. stabilirea anuală a gradului-ţintă de acoperire a
expunerii Fondului în vederea determinării necesarului optim de resurse
financiare ale acestuia, precum şi stabilirea cotei contribuţiei anuale a
instituţiilor de credit;
b) analizează şi aprobă:
1. numirea şi eliberarea din funcţie a membrilor
conducerii executive;
2. propuneri cu privire la modalităţile, plafoanele
maxime, termenele şi condiţiile de plasare stabilite în cadrul strategiei
anuale privind expunerea Fondului;
3. desemnarea Fondului ca administrator special,
administrator interimar ori ca lichidator la instituţiile de credit;
4. contractarea, cu persoane fizice şi juridice,
române sau străine, de servicii privind activitatea de lichidare, servicii de
asistenţă şi consultanţă de specialitate, pe bază de licitaţie publică;
5. cererile de ofertă şi ofertele instituţiilor de
credit, în cazul tranzacţiilor privind achiziţionarea de active şi asumarea de
pasive, conform reglementărilor legale privind procedura falimentului
instituţiilor de credit;
6. propunerile din rapoartele întocmite, conform
prevederilor legale, în calitatea Fondului de lichidator, rapoartele întocmite,
dacă este cazul, în calitatea Fondului de administrator special ori interimar,
materiale care conţin soluţii şi propuneri care necesită aprobarea consiliului
de administraţie şi care ţin atât de calităţile menţionate, cât şi de cea de
creditor la instituţii de credit în faliment, alte materiale ce ţin de
aplicarea reglementărilor Fondului, de buna desfăşurare a activităţii acestuia;
7. raportul cu privire la selectarea auditorilor
financiari pe bază de licitaţie;
8. sistemul de control intern, inclusiv auditul intern;
9. implicaţiile asupra Fondului ale hotărârii
judecătoreşti privind începerea procedurii falimentului şi stabilirea măsurilor
de luat, pe baza propunerilor directorului, cu privire la modalităţile de
lichidare a instituţiilor de credit declarate în stare de faliment, respectiv cu
privire la plata compensaţiilor către deponenţi;
10. solicitările Fondului cu privire la primirea de la
Banca Naţională a României şi de la instituţiile de credit participante a
documentelor şi informaţiilor necesare funcţionării în bune condiţii a acestuia;
11. reglementările interne ale Fondului, precum şi
reglementări emise în aplicarea procedurilor de lichidare în cazul
instituţiilor de credit la care Fondul are calitatea de lichidator;
12. cota de constituire a fondului anual de participare
la profit;
13. alte informări şi rapoarte solicitate privind
activitatea Fondului;
14. exercită orice alte sarcini prevăzute de lege sau
date de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României.
Art. 34. - (1) Preşedintele Consiliului de
administraţie al Fondului are următoarele atribuţii:
a) stabileşte ordinea de zi şi convoacă consiliul de
administraţie în conformitate cu prevederile legii;
b) conduce lucrările şedinţelor Consiliului de
administraţie al Fondului;
c) solicită directorului sau, în lipsa acestuia,
înlocuitorilor săi, prezentarea materialelor ce constituie obiectul ordinii de
zi;
d) numeşte un membru al Consiliului de administraţie
al Fondului, care îl înlocuieşte în cazul imposibilităţii temporare de
participare;
e) face propuneri de numire în funcţie a membrilor
conducerii executive;
f) semnează contractele de muncă cu membrii conducerii
executive şi le stabileşte salariile de încadrare, precum şi indemnizaţiile
respective;
g) acordă prime şi alte stimulente conducerii executive
şi aprobă propunerile de premiere a personalului, prezentate de director;
h) asigură prezentarea la Consiliul de administraţie al
Fondului a bugetului de venituri şi cheltuieli, situaţiilor financiare anuale,
raportului anual de activitate, precum şi a propunerii privind alocarea
profitului Fondului;
i) controlează activitatea directorului;
j) asigură ducerea la îndeplinire a hotărârilor
Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României. De asemenea,
asigură ducerea la îndeplinire a hotărârilor Consiliului de administraţie al
Fondului şi informarea acestuia asupra modului de realizare a hotărârilor;
k) exercită orice alte sarcini în aplicarea
prevederilor legale sau date de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale
a României ori Consiliul de administraţie al Fondului.
(2) Preşedintele Consiliului de administraţie al
Fondului împreună cu directorul înaintează şi prezintă, după caz, Consiliului
de administraţie al Băncii Naţionale a României materialele prevăzute la art.
33 lit. a). Propune spre aprobare Consiliului de administraţie al Fondului
măsurile ce se impun pentru ducerea la îndeplinire a sarcinilor trasate de
Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României.
Art. 35. - Directorul Fondului conduce operativ
activitatea curentă a acestuia, asigură îndeplinirea hotărârilor Consiliului de
administraţie al Băncii Naţionale a României şi Consiliului de administraţie al
Fondului şi informează asupra modului de realizare a acestora. Directorul
Fondului are următoarele atribuţii:
a) reprezintă Fondul în raporturile cu Banca Naţională
a României, instituţiile de credit, ministerele şi alte organe de specialitate
ale administraţiei publice centrale, autorităţile administraţiei publice
locale, alte persoane fizice şi juridice, române sau străine, precum şi în faţa
instanţelor judecătoreşti şi arbitrale;
b) propune Consiliului de administraţie al Fondului,
spre avizare, respectiv spre aprobare, documentele prevăzute la art. 33 lit. a)
şi b);
c) asigură plasarea resurselor financiare ale
Fondului, urmărind minimizarea riscului şi lichiditatea plasamentelor, ca
obiective principale, precum şi randamentul plasamentului, ca obiectiv
complementar, potrivit strategiei anuale aprobate de Consiliul de administraţie
al Băncii Naţionale a României, precum şi potrivit hotărârilor Consiliului de
administraţie al Fondului, care va fi informat lunar asupra aplicării
strategiei anuale;
d) asigură efectuarea investiţiilor prevăzute în
bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat, cu respectarea reglementărilor în vigoare
şi în limita plafoanelor aprobate;
e) asigură publicarea listei instituţiilor de credit ai
căror clienţi beneficiază de garantarea rambursării depozitelor şi a
modificărilor ulterioare ale acesteia;
f) asigură îndeplinirea tuturor procedurilor necesare
pentru efectuarea plăţilor prevăzute de lege, în cazul indisponibilizării
depozitelor;
g) monitorizează şi supraveghează activitatea Fondului
de administrare şi lichidare la instituţii de credit, precum şi cea de plată a
compensaţiilor deponenţilor garantaţi; dispune asupra măsurilor de luat în
activitatea Fondului în situaţiile enumerate; monitorizează activitatea
lichidatorilor la instituţiile de credit în faliment în cazurile în care Fondul
are numai calitatea de creditor;
h) încheie, modifică şi desface contractele individuale
de muncă ale salariaţilor Fondului;
i) angajează cheltuielile legate de funcţionarea
Fondului în limita prevederilor bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat;
j) asigură organizarea şi exercitarea controlului
intern şi auditului intern, în conformitate cu normele emise de Fond;
k) încheie contracte de servicii privind activitatea de
lichidare, servicii de asistenţă şi de consultanţă de specialitate cu persoane
fizice şi juridice române şi străine;
l) îndeplineşte orice altă atribuţie dată în aplicarea
prevederilor legale ori dată în sarcina sa de Consiliul de administraţie al
Fondului.
CAPITOLUL VIII
Situaţii financiare anuale şi controlul acestora
Art. 36. - Fondul are obligaţia organizării şi
conducerii contabilităţii, potrivit prevederilor Legii contabilităţii nr.
82/1991, republicată, şi ale reglementărilor proprii în domeniu avizate de
Banca Naţională a României şi de Ministerul Finanţelor Publice.
Art. 37. - In vederea îndeplinirii atribuţiilor sale,
Fondul trebuie să dispună de mecanisme adecvate de control intern şi audit
intern, care se vor stabili prin norme proprii, în concordanţă cu
reglementările legale.
Art. 38. - (1) In scopul auditării situaţiilor
financiare, Fondul va încheia contract cu un auditor financiar, persoană
juridică autorizată de Camera Auditorilor Financiari din România, potrivit
legii.
(2) Raportul auditorului financiar, împreună cu opinia
sa, va fi prezentat Consiliului de administraţie al Fondului, respectiv
Consiliului de administraţie al Băncii Naţionale a României.
Art. 39. - Exerciţiul financiar al Fondului începe la
data de 1 ianuarie şi se termină la data de 31 decembrie ale fiecărui an.
Primul exerciţiu financiar începe la data constituirii Fondului.
Art. 40. - (1) Situaţiile financiare anuale se aprobă
de Consiliul de administraţie al Băncii Naţionale a României, la propunerea
Consiliului de administraţie al Fondului.
(2) Raportul anual de activitate, împreună cu
situaţiile financiare anuale, aprobate de Consiliul de administraţie al Băncii
Naţionale a României, precum şi raportul auditorului financiar vor fi făcute
publice.
CAPITOLUL IX
Informaţii care se vor comunica Fondului
Art. 41. - (1) La cererea Consiliului de administraţie
al Fondului, Banca Naţională a României va comunica orice informaţii
disponibile pe care le apreciază ca necesare pentru îndeplinirea atribuţiilor
Fondului.
(2) La cererea Consiliului de administraţie al
Fondului, instituţiile de credit vor comunica orice informaţii necesare pentru
îndeplinirea atribuţiilor Fondului şi care nu sunt disponibile la Banca
Naţională a României.
(3) Informaţiile obţinute vor fi utilizate de către
Fond, exclusiv pentru îndeplinirea atribuţiilor sale.
(4) Fondul este obligat să efectueze periodic teste cu
privire la capacitatea propriilor sisteme de a asigura colectarea informaţiilor
necesare determinării compensaţiilor de plată, verificarea şi transmiterea lor
către instituţiile de credit mandatate în termenele aplicabile potrivit
prezentei ordonanţe.
(5) Banca Naţională a României informează Fondul,
atunci când este cazul, cu privire la situaţiile în care identifică la nivelul
unei instituţii de credit aspecte care pot conduce la indisponibilizarea
depozitelor.
Art. 42. - (1) Pentru îndeplinirea atribuţiilor sale,
Fondul verifică la instituţiile de credit atât realitatea datelor înscrise în
declaraţiile privind calculul şi plata contribuţiilor datorate, cât şi
respectarea prevederilor legale cu privire la informarea deponenţilor de către
instituţiile de credit. De asemenea, Fondul va putea să încheie contracte cu
auditori financiari, persoane juridice, membre ale Camerei Auditorilor
Financiari din România, pentru verificarea evidenţelor contabile ale unei
instituţii de credit. Desemnarea auditorilor şi necesitatea verificării care
urmează să fie efectuată de aceştia vor fi supuse aprobării Consiliului de
administraţie al Băncii Naţionale a României.
(2) In cadrul examinării menţionate la alin. (1) Fondul
sau persoana mandatată de acesta poate să solicite membrilor consiliului de
administraţie şi salariaţilor instituţiei de credit, precum şi auditorilor
acestei instituţii orice informaţii necesare pentru calculul depozitelor
garantate.
Art. 43. - Membrii Consiliului de administraţie al
Fondului, salariaţii Fondului, precum şi celelalte persoane angajate de către
Fond au obligaţia de a nu dezvălui secretul profesional asupra informaţiilor
obţinute în cursul activităţii lor, decât în condiţiile prevăzute de Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL X
Informaţii pentru deponenţi
Art. 44. - (1) Instituţiile de credit participante la
Fond sunt obligate să pună la dispoziţia deponenţilor existenţi şi potenţiali
informaţii privind garantarea depozitelor, care să se refere cel puţin la
următoarele:
a) tipurile de depozite garantate, respectiv tipurile
de depozite excluse de la plata compensaţiilor - depozite negarantate;
b) nivelul plafonului de garantare.
(2) Instituţiile de credit prevăzute la alin. (1) sunt
obligate să pună la dispoziţia deponenţilor existenţi şi potenţiali, la cererea
acestora, informaţiile referitoare la:
a) modul de calcul al compensaţiei;
b) documentele, condiţiile şi formalităţile ce
trebuie îndeplinite pentru a beneficia de compensaţiile plătite de către Fond.
(3) Informaţiile prevăzute la alin. (1) şi (2) trebuie
să fie disponibile la toate sediile instituţiilor de credit, iar prezentarea
acestora trebuie să fie formulată clar, fluent şi uşor de înţeles, fără pasaje
echivoce, potrivit reglementărilor elaborate de Fond.
(4) Atunci când depozitul unui deponent nu se
încadrează în categoria celor garantate, instituţia de credit are obligaţia de
a-l informa în mod expres cu privire la acest fapt.
(5) In scopul aplicării prevederilor alin. (4), la
iniţierea unei relaţii de afaceri sau a unei tranzacţii ocazionale din care ar
rezulta un depozit, instituţiile de credit participante trebuie să obţină, de
la reprezentantul legal al persoanei juridice sau din alte surse, informaţii
relevante pentru a putea stabili dacă respectiva persoană juridică se
încadrează în categoria microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi
mijlocii în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea
înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările
şi completările ulterioare.
(6) Orice modificări în situaţia unei persoane juridice
care ar putea conduce la schimbarea încadrării menţionate la alin. (5) trebuie
notificate în cel mai scurt timp posibil instituţiei de credit de persoana
juridică în cauză.
Art. 45. - Instituţiile de credit participante la Fond
nu vor pune la dispoziţia deponenţilor existenţi şi potenţiali informaţii
referitoare la alte tipuri de depozite garantate sau la alte limite ale
plafonului de garantare a depozitelor decât cele în vigoare conform prezentei
ordonanţe, respectiv cele oferite de schema/schemele de garantare oficial
recunoscută/recunoscute la care participă.
CAPITOLUL XI
Sancţiuni
Art. 46. - (1) Dacă o instituţie de credit autorizată
de Banca Naţională a României nu se conformează obligaţiilor ce îi revin
potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi reglementărilor date în aplicarea
ei, Fondul va notifica acest lucru Băncii Naţionale a României, în vederea
luării măsurilor necesare.
(2) In situaţia prevăzută la alin. (1), Banca
Naţională a României poate dispune măsurile prevăzute la art. 226 alin. (2)
lit. d) şi/sau aplica sancţiunile prevăzute la art. 229 alin. (1) din Ordonanţa
de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006, aprobată cu modificări şi completări prin
Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Depozitele constituite la o instituţie de credit
căreia Banca Naţională a României i-a retras autorizaţia de funcţionare rămân
garantate de către Fond.
(4) Amenzile încasate se fac venit la bugetul de stat.
(5) In cazul în care o sucursală participantă la Fond
în condiţiile art. 3 alin. (2) nu se conformează obligaţiilor ce îi revin
potrivit dispoziţiilor prezentei ordonanţe şi reglementărilor date în aplicarea
ei, Fondul va notifica acest fapt autorităţii competente din statul membru de
origine. Dacă aplicarea măsurilor dispuse de autoritatea competentă nu conduce
la încadrarea sucursalei respective în cerinţele impuse, Fondul poate, cu
acordul expres al acestei autorităţi competente, după o perioadă de preaviz de
cel puţin 12 luni, să retragă calitatea de participant a sucursalei respective.
Depozitele atrase de sucursală înainte de retragerea calităţii de participant
continuă să fie garantate de Fond până la data scadenţei lor.
(6) Sucursala în cauză va informa deponenţii în
legătură cu măsura retragerii calităţii de participant la Fond.
(7) In cazul în care o schemă de garantare a
depozitelor oficial recunoscută la care participă o sucursală a unei instituţii
de credit persoană juridică română, în condiţiile art. 3 alin. (3) sau alin.
(4), notifică Banca Naţională a României cu privire la neîndeplinirea
obligaţiilor ce revin sucursalei în cauză, în calitatea acesteia de participant
la respectiva schemă de garantare a depozitelor, Banca Naţională a României
aplică instituţiei de credit măsurile şi/sau sancţiunile prevăzute la alin.
(2), cooperând în acest sens cu respectiva schemă de garantare.
Art. 47. - Instituţia de credit căreia i s-au aplicat
sancţiunile prevăzute la art. 46 nu este exceptată de la plata obligaţiilor
corespunzătoare pentru exerciţiul financiar în cursul căruia i s-au aplicat
aceste sancţiuni.
Art. 48. - Fondul şi Banca Naţională a României, după
caz, sunt împuternicite să emită reglementările necesare pentru a pune în
aplicare şi a impune respectarea prevederilor legislaţiei referitoare la
activitatea Fondului. Reglementările elaborate de Fond pot fi sub formă de
regulamente, norme, ordine, circulare şi comunicate şi se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I. Reglementările sub formă de regulamente şi norme
se aprobă de Banca Naţională a României.
CAPITOLUL XII
Infracţiuni
Art. 49. - (1) Incălcarea prevederilor art. 4 alin.
(1), referitoare la obligaţia notificării incapacităţii de rambursare, şi/sau
ale art. 20 alin. (1), referitoare la obligaţia transmiterii informaţiilor
către Fond, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu amendă de la 10.000 la
100.000 lei.
(2) Fapta persoanei fizice care deţinea atribuţii în
asigurarea îndeplinirii obligaţiilor prevăzute la art. 4 alin. (1) şi/sau la
art. 20 alin. (1) şi care nu le-a îndeplinit sau le-a îndeplinit defectuos
constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la o lună la 6 luni
sau cu amendă.
CAPITOLUL XIII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 50. - (1) Fără a aduce atingere dispoziţiilor
alin. (2) al prezentului articol, prevederile art. 2 alin. (3) lit. c) pct.
(i), ale art. 4 şi ale art. 5 intră în vigoare de la data de 30 august 2009.
(2) Până la data de 31 decembrie 2010, termenul
prevăzut la art. 5 alin. (1), referitor la constatarea indisponibilităţii
depozitelor de către Banca Naţională a României, va fi de cel mult 21 de zile
calendaristice.
(3) Până la data de 31 decembrie 2010, termenul
prevăzut la art. 8 alin. (2) este de 20 de zile calendaristice.
Art. 51. - (1) Până la data de 31 decembrie 2010,
termenul prevăzut la art. 18 alin. (1), referitor la perioada în care Fondul
stabileşte data începerii plăţii compensaţiilor, durata efectuării plăţilor şi
modalitatea de plată a compensaţiilor şi publică aceste informaţii, nu poate
depăşi 30 de zile calendaristice de la data la care depozitele devin
indisponibile.
(2) Până la data de 31 decembrie 2010, termenul prevăzut
la art. 18 alin. (3) pentru începerea plăţii compensaţiilor nu poate depăşi 3
luni de zile de la data la care depozitele au devenit indisponibile.
(3) Prevederile alin. (4) al art. 18 intră în vigoare
la data de 31 decembrie 2010.
Art. 52. - (1) Până la data de 31 decembrie 2010,
termenul prevăzut la art. 20 alin. (1), referitor la transmiterea către Fond a
informaţiilor prevăzute la art. 8 alin. (1), este de 20 de zile calendaristice.
(2) Până la data de 31 decembrie 2010, termenul
prevăzut la art. 20 alin. (2) este de 30 de zile calendaristice.
Art. 53. - Fondul este scutit de plata oricăror
comisioane pentru operaţiunile efectuate de Banca Naţională a României în
contul său.
Art. 54. - Prima întrunire a Consiliului de administraţie
al Fondului se va ţine în termen de 30 de zile de la data intrării în vigoare a
legii de modificare şi completare a prezentei ordonanţe.
Art. 55. - Fondul va elabora statutul său şi
reglementări în aplicarea prevederilor legii de modificare şi completare a
prezentei ordonanţe, în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a
acesteia.
Art. 56. - (1) Orice intenţie de modificare a
prevederilor privind nivelul plafonului de garantare sau a dispoziţiilor anexei
cuprinzând lista depozitelor negarantate trebuie notificată Băncii Naţionale a
României, care informează Comisia Europeană şi Comitetul Bancar European
referitor la aceste intenţii.
(2) Banca Naţională a României informează Comisia
Europeană şi Comitetul Bancar European despre dificultăţile întâmpinate de
România în cooperarea cu alte state membre pe problema schemelor de garantare a
depozitelor.
ANEXA
LISTA DEPOZITELOR NEGARANTATE
1. Depozite, altele decât cele care se încadrează în
prevederile art. 7 alin. (3), ale unei instituţii de credit făcute în nume şi
cont propriu
2. Instrumente care se încadrează în definiţia
fondurilor proprii, conform reglementărilor Băncii Naţionale a României privind
fondurile proprii ale instituţiilor de credit
3. Depozite ale instituţiilor financiare, aşa cum sunt
acestea definite în Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 99/2006 privind
instituţiile de credit şi adecvarea capitalului, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 227/2007, cu modificările şi completările ulterioare,
cu excepţia instituţiilor financiare nebancare din categoria caselor de ajutor
reciproc
4. Depozite ale asigurătorilor şi reasiguratorilor şi
ale intermediarilor în asigurări, aşa cum sunt aceştia definiţi în legislaţia
privind activitatea de asigurare şi supravegherea asigurărilor
5. Depozite ale autorităţilor publice centrale, locale
şi regionale
6. Depozite ale organismelor de plasament colectiv, aşa
cum sunt acestea definite de legislaţia pieţei de capital
7. Depozite ale fondurilor de pensii
8. Depozite la instituţia de credit aparţinând, după
caz, administratorilor acesteia, directorilor, membrilor consiliului de
supraveghere, auditorilor, acţionarilor semnificativi
9. Depozitele deponenţilor cu statut similar celor de
la pct. 8 în cadrul altor societăţi din grupul instituţiei de credit
10. Depozitele membrilor familiilor persoanelor
fizice menţionate la pct. 8 şi 9, respectiv soţ/soţie, şi rudele şi afinii de
gradul întâi, precum şi ale terţelor persoane care acţionează în numele
deponenţilor menţionaţi la pct. 8 şi 9
11. Depozitele la instituţia de credit ale companiilor
din grupul din care face parte instituţia de credit
12. Depozite nenominative
13. Valori mobiliare de natura datoriei emise de
instituţia de credit, precum şi obligaţii care izvorăsc din acceptări proprii
şi bilete la ordin
14. Depozitele întreprinderilor, persoane juridice,
care nu intră în categoria microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi
mijlocii, în conformitate cu prevederile Legii nr. 346/2004 privind stimularea
înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările
şi completările ulterioare.
Reproducem mai jos menţiunea privind transpunerea
normelor comunitare din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 80/2009, aprobată
cu modificări şi completări prin Legea nr. 44/2010:
„Prezenta ordonanţă de urgenţă transpune dispoziţiile
art. 1 pct. 3 lit. (i) din Directiva 94/19/CE a Parlamentului European şi a
Consiliului din 30 mai 1994 privind sistemele de garantare a depozitelor,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L nr. 135 din 31 mai
1994, şi ale Directivei 2009/14/CE a Parlamentului European şi a Consiliului
din 11 martie 2009 privind modificarea Directivei 94/19/CE privind sistemele de
garantare a depozitelor în ceea ce priveşte plafonul de garantare şi termenul
de plată a compensaţiilor, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene,
seria L nr. 68 din 13 martie 2009."