Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDONANTA Nr

ORDONANTA   Nr. 117 din 31 august 2000

pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni, partea a 5-a, semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999

ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 439 din  3 septembrie 2000


SmartCity3


    In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1 lit. A pct. 18 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonante,

    Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.

    ARTICOL UNIC
    Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia Europeana referitor la Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni, partea a 5-a, semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999.
    Memorandumul de finantare este anexat la prezenta ordonanta si face parte integranta din aceasta.

                 PRIM-MINISTRU
           MUGUR CONSTANTIN ISARESCU

                      Contrasemneaza:
                      p. Ministru de stat,
                      ministrul afacerilor externe,
                      Eugen Dijmarescu,
                      secretar de stat

                      Ministrul apelor, padurilor
                      si protectiei mediului,
                      Romica Tomescu

                      p. Ministrul industriei si comertului,
                      Sorin Potanc,
                      secretar de stat

                      Ministrul lucrarilor publice
                      si amenajarii teritoriului
                      Nicolae Noica

                      Ministrul finantelor,
                      Decebal Traian Remes

                      MEMORANDUM DE FINANTARE*)

    *) Traducere.

    Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte, si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
    au convenit urmatoarele:

    Masura la care se face referire la art. 1 de mai jos va fi executata si finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 de mai jos este stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie 1991 intre Comisie si Beneficiar si completate cu prevederile prezentului memorandum si cu Dispozitiile speciale anexate la acesta.
    Art. 1
    Natura si obiectul
    Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui, sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:

    Numarul Programului: RO 9909
    Titlul:              Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni,
                         partea a 5-a
    Durata:              pana la 31 decembrie 2000.

    Art. 2
    Angajamentul comunitatii
    Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim de 14,3 milioane euro, denumita in continuare Finantarea gratuita.
    Art. 3
    Durata si data de expirare
    Pentru prezenta masura, Finantarea gratuita este disponibila pentru contractare pana la data de 31 decembrie 2000, facand obiectul reglementarilor prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data. Fondurile ramase din Finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din cadrul Finantarii gratuite este 31 decembrie 2003. Toate platile trebuie sa fie efectuate pana la expirarea termenului limita al platilor. Comisia poate totusi, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a acestei date de expirare (a perioadei de contractare sau de plati), daca aceasta este ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de catre Beneficiar. Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a platilor din Finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor fi returnate Comisiei.
    Art. 4
    Adrese
    Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si titlul acesteia, va fi adresata:
    Pentru Comunitate:
    Delegatia Comisiei Europene in Romania
    Str. Grigore Mora nr. 11
    71278 Bucuresti
    ROMANIA
    Fax: (40-1) 2302453

    Pentru Beneficiar:
    Ministerul Afacerilor Externe
    Departamentul pentru Afaceri Europene
    Aleea Alexandru nr. 33
    Sectorul 1, Bucuresti
    ROMANIA
    Fax.: (40-1) 3126929

    Art. 5
    Numarul de exemplare
    Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
    Art. 6
    Intrarea in vigoare
    Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii lui de catre ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este eligibila pentru Finantare gratuita.
    Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
    Semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999.

                             Pentru Beneficiar,
                                Petre Roman,
                              ministru de stat,
                        ministrul afacerilor externe,
                     coordonator national al asistentei

                             Pentru Comunitate,
                              Fokion Fotiadis,
               seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania

    Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
    Anexa nr. 2: Dispozitii speciale (anexa C)
    Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Uniunii Europene

    ANEXA 1 (A si B)

                               ACORD-CADRU*)

    *) Traducere.

    Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia, actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte, denumite impreuna parti contractante,
    avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene, modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
    avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
    au convenit dupa cum urmeaza:

    Art. 1
    Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va fi convenit intre partile contractante, denumit in continuare Memorandum de finantare, pentru care este oferit un model in anexa nr. 2(C).
    Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea corespunzatoare a tuturor masurilor.
    Art. 2
    Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
    Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale, dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
    Art. 3
    Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata in Bucuresti, care se va asigura din partea Comisiei ca masura este executata in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
    Art. 4
    Atunci cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri catre o terta parte, un stat sau o agentie.
    In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte, stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
    Art. 5
    Orice disputa legata de acest acord, ce nu poate fi rezolvata prin consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj mentionata in anexa B.
    Art. 6
    Acest acord este intocmit in dublu exemplar in limba engleza.
    Art. 7
    Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
    La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata inca in curs de executie va fi dusa la indeplinire conform termenilor Memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin prezentul acord.
    Art. 8
    Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor cooperari convenite intre partile contractante care prin natura lor nu sunt cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
    Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
    Intocmit la Bucuresti in ziua de 12 martie 1991.

                              Eugen Dijmarescu,
                              ministru de stat
                                  ROMANIA

                              Frans Andriessen,
                     vicepresedinte al Comisiei Europene
                                 COMUNITATEA

    ANEXA A

                              CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare

    In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor la Guvernul Romaniei.

    TITLUL I
    Finantarea proiectelor

    Art. 1
    Obligatia Comunitatii
    Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza Finantarea gratuita a CEE, a carei valoare este mentionata in Memorandumul de finantare, va determina limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin contracte si devize aprobate corespunzator.
    Orice cheltuieli ce depasesc Finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de Beneficiar.
    Art. 2
    Disponibilitatea asistentei nerambursabile a CEE
    Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri, Finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri, conform celor prevazute in Memorandumul de finantare.
    Art. 3
    Cheltuirea
    Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui Memorandum de finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a Memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a Memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade trebuie sa fie aprobata de Comisie.
    In cadrul limitei stabilite pentru Finantarea gratuita a CEE, cererile pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in Memorandumul de finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri, atunci cand Comisia o solicita.
    Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative necesare.
    Pentru partea de program implementata de Beneficiar, Autoritatea de implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data de expirare a Memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului. Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu conditia ca intreaga Finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
    In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in conditiile in care Memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii mentionate la paragraful 2 de mai sus.

    TITLUL II
    Achizitionarea

    Art. 4
    Generalitati
    Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de cooperare tehnica va fi mentionata in Memorandumul de finantare, urmand principiile de mai jos.
    Art. 5
    Conditii de participare
    1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, iar pentru statele beneficiare, in jurnalul oficial corespunzator.
    2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile PHARE.
    Art. 6
    Derogarea de la procedurile standard
    Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze in mod exceptional:
    - acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
    - incheierea contractelor prin acord direct;
    - realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
    O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in Memorandumul de finantare.
    Art. 7
    Acordarea contractelor de lucrari si livrari
    Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii tehnice.
    Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
    Art. 8
    Contractele de cooperare tehnica
    1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
    2 Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in Memorandumul de finantare.
    3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru proiectul in chestiune.
    4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
    5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.

    TITLUL III
    Acordarea de facilitati

    Art. 9
    Privilegii generale
    Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale sau multinationale sau aranjamente pentru programe de asistenta economica si de cooperare tehnica.
    Art. 10
    Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
    In cazul contractelor de lucrari, livrari sau servicii, persoanele fizice sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului necesar in vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
    Beneficiarul va permite personalului ce ia parte la contractele de lucrari, livrari sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor familiei lui apropiate sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura contractului.
    Art. 11
    Importul si reexportul de echipament
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile, regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
    Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru reexportul echipamentului mentionat.
    Art. 12
    Controlul importurilor si schimburilor valutare
    Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare, fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
    Art. 13
    Impozitare si vama
    1. Plata impozitelor, taxelor vamale si taxelor de import nu va fi finantata din Finantarea gratuita a CEE.
    2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile Beneficiarului si finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import, impozitelor sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
    Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate mai sus.
    3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau romanesti, finantate din Finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau urmeaza sa fie instituite.
    4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele membre ale Comunitatii Europene, ce executa contracte de cooperare tehnica finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
    5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
    6. Persoanele fizice si juridice ce importa echipament profesional, asa cum se prevede in art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.

    TITLUL IV
    Executarea contractelor

    Art. 14
    Originea livrarilor
    Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
    Art. 15
    Proceduri de efectuare a platilor
    1. Pentru contractele finantate din Finantarea gratuita a CEE documentele de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in care sunt produse livrarile.
    2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe baza ratei de schimb a ECU din ziua precedenta efectuarii platii.
    3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura executia platilor in cel mai scurt timp posibil.

    TITLUL V
    Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar

    Art. 16
    Inspectie si evaluare
    1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica in avans autoritatilor beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
    Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
    2. Beneficiarul:
    a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza Memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
    b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile relevante privitoare la cele finantate in baza Memorandumului de finantare si va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii contabile privind utilizarea Finantarii gratuite a CEE.
    Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
    Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor cu prevederile Memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate Comisiei.
    Art. 17
    Urmarea masurilor
    Ca urmare a executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si, atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi orientari in ceea ce priveste masura care sa fie considerata mai bine adaptata obiectivelor avute in vedere.
    Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in Memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra complementarii acesteia dupa incheiere.
    Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara despre data inchiderii oficiale a programului.

    TITLUL VI
    Prevederi generale si finale

    Art. 18
    Consultari - dispute
    1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea Memorandumului de finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un amendament la Memorandumul de finantare.
    2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite in Memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu au fost subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
    3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii. Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un schimb de scrisori.
    Art. 19
    Anunt - Adrese
    Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii. Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax, comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in Memorandumul de finantare.

    ANEXA B

                              ARBITRAJ

    Orice disputa intre partile contractante, rezultand din Acordul-cadru sau din Memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la Memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un Tribunal de arbitraj, dupa cum urmeaza:
    Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de alta parte.
    Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
    - un arbitru va fi numit de Beneficiar;
    - un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
    - al treilea arbitru, denumit in continuare conducator, va fi numit prin acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
    Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi numit de conducator.
    Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea toate puterile si indatoririle arbitrului initial.

    ANEXA 2(C)

                         DISPOZITII SPECIALE

    1. Obiective si descriere
    1.1. Obiective generale si specifice
    Obiectivul general al programului este de a sprijini eforturile tarilor candidate pentru integrarea in Uniunea Europeana cat mai curand posibil.
    Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni (IMD) are 3 obiective specifice:
    a) sa faciliteze accesul la investitii prioritare in domeniul transporturilor si mediului cu impact transfrontalier;
    b) sa faciliteze accesul la credite din partea institutiilor financiare internationale (IFI) si la cofinantarea din partea tarilor beneficiare;
    c) cunoasterea de catre tarile candidate a procesului de selectie si a cadrului concurential in care vor fi elaborate cererile de finantare si procedurile de implementare descentralizata ce urmeaza sa fie utilizate prin instrumentul ISPA care va intra in vigoare in anul 2000.
    1.2. Eligibilitatea proiectelor
    Un proiect IMD trebuie sa intruneasca un numar de criterii de eligibilitate pentru a putea fi acceptat pentru finantare:
    a) proiectul trebuie sa fie cofinantat de catre o IFI in conformitate cu criteriile de la Copenhaga si sa aiba angajamentul necesar pentru cofinantarea din partea beneficiarului;
    b) proiectul trebuie sa vina in completarea unei finantari existente si nu sa "sufoce" cofinantarea existenta (conditionata aditional);
    c) proiectul trebuie sa fie pregatit pentru contractare imediat dupa semnarea Memorandumului de finantare;
    d) componenta PHARE trebuie sa participe la finantarea proiectului cu cel putin 2 milioane euro.
    1.3. Selectarea proiectelor, transparenta si consultanta
    Procesul de selectie pentru propunerea financiara incepe cu o cerere adresata tarilor candidate de a prezenta o lista lunga cu potentiale proiecte ce pot fi cofinantate prin Facilitatea IMD in 1999.
    Cererile prezentate de tarile candidate au fost integrate intr-o lista lunga indicativa, care a fost apoi analizata prin consultarea serviciilor relevante din cadrul Comisiei Europene (i.e. Directiile generale de transport, mediu si dezvoltare regionala). Lista care a rezultat in urma analizei are un impact deosebit asupra unei zone prioritare, dupa cum se evidentiaza in Parteneriatul pentru aderare si, in multe cazuri, abordeaza problema transfrontaliera, indeosebi interconectarea regionala in domeniul transporturilor si mediului.
    Proiectele care au ramas pe lista au fost apoi evaluate din punct de vedere al fezabilitatii si al stadiului de realizare, impreuna cu IFI relevante. Acele proiecte care intrunesc criteriile amintite mai sus sunt prezentate in prezentul Memorandum de finantare.
    O atentie deosebita a fost acordata acelor proiecte care ar putea atrage maximum de resurse financiare din partea IFI, a tarilor partenere si din partea sectorului privat, care sa finanteze primele faze de implementare a proiectelor propuse, care altfel nu ar fi fost realizate si care se vor orienta spre asigurarea conformitatii cu respectivele directive ale UE. De exemplu, asistenta acordata Brno din Republica Ceha, prin Facilitatea IMD in cadrul prezentului Memorandum de finantare, permite municipalitatii sa dezvolte unitatea de tratare a apelor reziduale la un nivel mai ridicat, care se face in conformitate cu directivele UE, si sa realizeze acest lucru cu 5 ani mai devreme decat se prevazuse initial in programul general al municipalitatii de reabilitare a apelor reziduale.
    1.4. Descrierea proiectelor
    Acest punct prezinta o scurta descriere a proiectelor care urmeaza sa fie finantate prin prezentul memorandum. Alte detalii sunt prezentate in fisele de proiect.
    Proiectele vor fi finantate prin Facilitatea IMD - partea a 5-a in toate tarile candidate, cu exceptia Slovaciei si Ungariei. Proiectele transmise de Slovacia nu beneficiaza inca de asistenta din partea IFI, iar proiectele Ungariei nu sunt finalizate sau, cum este situatia in unul dintre cazuri, a primit deja asistenta prin Facilitatea IMD, dar care nu este inca implementata. Toate proiectele care au fost respinse la finantarea prin Facilitatea IMD - partea a 5-a, inclusiv cele ale Slovaciei si Ungariei, vor fi transmise autoritatilor de programare pentru ISPA.
    Prezentul Memorandum de finantare incearca sa se orienteze catre problemele critice de mediu care nu sunt in general finantate de Comunitate, in special problema apelor reziduale (i.e. proiectul Estoniei pentru remedierea helesteielor), poluarea aerului (i.e. proiectul Romaniei privind conversia energiei termice) si sursele de putere alternativa (i.e. proiectul geotermal Podhale). In functie de stadiul in care se afla, aceste proiecte pot fi finantate prin viitoarele instrumente financiare comunitare.
    De asemenea, merita observat in prezentul Memorandum de finantare eforturile financiare PHARE pentru atragerea investitiilor din sectorul privat care sa acopere costurile de mediu.
    Prin asistenta acordata proiectelor municipale privind concesionarea si aranjamentele operationale cu companii private (i.e. proiectele privind sistemul de alimentare cu apa din Kranjska Gora, Slovenia si Brno, Republica Ceha), Facilitatea IMD urmareste sa atraga mai multe resurse care sa previna problemele de mediu in timp ce urmeaza sa se acorde asistenta municipalitatilor pentru asigurarea conformitatii cu acquisul comunitar.
    Prin aceasta abordare se recunoaste ca sectorul privat este singura sursa viabila care sa acopere imensa lipsa financiara din domeniul mediului. Cu toate acestea, se acorda o importanta deosebita asistentei financiare nerambursabile care sa faciliteze concesionarea prin reducerea costurilor la tariful platit de populatie, dar de care nu beneficiaza companiile din sectorul privat. Astfel, operatorii interesati sunt exclusi de la licitatia pentru proiectele finantate prin Facilitatea IMD din cauza pozitiei lor privilegiate, iar activele finantate prin fonduri PHARE raman in proprietatea municipalitatii.
    Dupa cum se obisnuieste la toate proiectele IFI, fiecare alocare din fonduri PHARE va include costuri de urmarire pentru a asigura o implementare eficienta. Data fiind complexitatea procesului de achizitie in cadrul acestui proiect, precum si necesitatea de a conveni asupra calendarului de implementare al proiectelor IFI cu acela al proiectelor IMD, licitatia pentru precalificare se afla in plina desfasurare pentru cele mai multe dintre proiectele aflate pe lista. Aceasta presupune ca cerintele Facilitatii IMD pentru realizarea rapida a contractarii, dupa semnarea Memorandumului de finantare, au fost indeplinite. Orice cheltuieli suplimentare la contractele care beneficiaza de finantare PHARE vor fi acoperite de fonduri din partea altor cofinantatori, ca urmare a faptului ca alocarile prezentate mai jos nu pot fi depasite.
    1.4.1. Bulgaria
    Titlu: Unitatea de tratare a apei reziduale Sofia
    IFI: BERD
    PHARE: 23 milioane euro
    Proiect: In cadrul procesului de revizuire si dezvoltare a sistemului de alimentare cu apa potabila si apa reziduala, componenta PHARE se va orienta spre dezvoltarea unitatii de tratare a apei reziduale. Municipalitatea va dezvolta sistemul de canalizare. Dezvoltarea retelei si orice lucrare de infrastructura ramasa in unitate va fi contractata prin licitatie cu o companie din sectorul privat. BERD va acorda un credit companiei operatoare care va finanta lucrarile capitale de care raspunde. Componenta PHARE faciliteaza aceasta forma de operare, permitand astfel municipalitatii sa dezvolte sistemul de tratare a apelor reziduale si sistemul de furnizare a apei la standardele Uniunii Europene, instituie o forma de concesionare pentru operare si asigura ca unitatile vechi se vor dezvolta astfel incat sa se asigure conformitatea cu directivele UE relevante.
    1.4.2. Republica Ceha
    Titlu: Proiectul municipal de dezvoltare a sistemului de furnizare a apei Brno
    IFI: BERD
    PHARE: 14,2 milioane euro
    Proiect: In cadrul programului de dezvoltare a sistemului de apa potabila si ape reziduale pentru municipiul Brno, componenta PHARE va fi utilizata pentru modernizarea principalului canal care se leaga de unitate. Municipalitatea modernizeaza unitatea, precum si alte aspecte legate de reteaua de distributie. BERD va acorda un credit municipalitatii, care va finanta lucrarile de care raspunde. Municipalitatea finalizeaza in acest moment o forma de operare cu o companie din sectorul privat pentru punerea in functiune a unitatii. Componenta PHARE faciliteaza aceasta forma de operare, permitand astfel municipalitatii sa ia in considerare - si sa se asigure de faptul ca asistenta se adreseaza gravelor probleme de scurgere din retea - un aspect pe care nu il poate rezolva pe termen mediu fara asistenta PHARE.
    1.4.3. Estonia
    Titlu: Remedierea zonei Sillamae Tailing
    IFI: NEFCO/NIB
    PHARE: 5 milioane euro
    Proiect: O unitate de operare a unei mine de uraniu care a fost inchisa a generat reziduuri toxice, in cea mai mare parte reziduuri de metale grele. Aceasta unitate trebuie sa fie urgent remediata pentru protectia sanatatii umane, a biodiversitatii mediului in zona, precum si in zona Marii Baltice, in general. Intregul program de refacere va dura 5 ani, incepand cu finantare PHARE si continuand cu finantare din partea NEFCO si NIB. Proiectul raspunde tuturor directivelor din domeniul biodiversitatii ca o consecinta a promovarii conformitatii in domeniul reziduurilor. In functie de progresele inregistrate, acest proiect poate reprezenta un proiect-pilot pentru alte mine de uraniu din zona cu probleme similare.
    1.4.4. Letonia
    Titlu: Doua proiecte din cadrul Programului Proiect 800 - Proiectul celor trei orase (Bauska/Kuldiga/Saldus) si Proiectul celor cinci orase (Kraslava/Gulbene/Aizkraukle/Jekabpils/Talsi).
    IFI: NEFCO/BERD
    PHARE: 5,5 milioane euro (2,345 milioane euro pentru Bauska/Kuldiga/Saldus si 3,155 milioane euro pentru Kraslava/Gulbene/Aizkraukle/Jekabpils/Talsi).
    Proiect: Programul Proiect 800 din Letonia se adreseaza necesitatilor de protectie impotriva poluarii pentru 800 de mici localitati, care impreuna reprezinta un focar pentru regiune, inclusiv pentru Marea Baltica. Contributia PHARE aduce localitatile aflate in acest focar in conformitate cu directivele privind apele reziduale si apa potabila din mediul urban, ale caror costuri ar fi facut neviabila finantarea proiectelor pentru beneficiari.
    1.4.5. Lituania
    Titlu: Proiect de mediu - Jurbarkas
    IFI: BEI
    PHARE: 2 milioane euro
    Proiect: Contributia PHARE este destinata municipalitatii Jurbarkas si face parte dintr-un program de 8 milioane euro alocat pentru aceasta si pentru orasele invecinate, in scopul asigurarii conformitatii acestor microregiuni cu directivele privind apele reziduale si apa potabila din mediul urban, reducerii poluarii transfrontaliere in Marea Baltica si pentru a crea posibilitatea de a se implica in noi faze ale dezvoltarii sistemului de ape reziduale.
    1.4.6. Polonia
    Titlu: Proiect geotermic - Podhale
    IFI: BIRD
    PHARE: 14 milioane euro
    Proiect: Proiectul cofinantat de BIRD presupune constructia unei unitati de energie geotermica in orasul Zakopane. Proiectul sprijina reducerea poluarii aerului cauzata de folosirea pe scara larga a surselor de energie poluante in aceasta zona din sudul Poloniei din ce in ce mai importanta din punct de vedere turistic, care atrage peste patru milioane de vizitatori anual. Proiectul va avea ca rezultat conformitatea cu directivele din domeniul protectiei aerului, precum si in ceea ce priveste reducerea poluarii transfrontaliere la granita cu Slovacia.
    Titlu: Programul de tratare a apelor reziduale Bielsko-Biala
    IFI: BIRD
    PHARE: 5 milioane euro
    Proiect: Proiectul cofinantat de BIRD va acorda asistenta pentru reabilitarea sistemului de apa potabila si a sistemului de ape reziduale. Proiectul este cofinantat de BIRD si implica un aranjament de operare cu o companie din sectorul privat. Proiectul va avea ca rezultat conformitatea cu directivele respective din domeniul apei si al apelor reziduale.
    Titlu: Programul de mediu rural
    IFI: BIRD/NEFCO
    PHARE: 3,5 milioane euro
    Proiect: Proiectul cofinantat de BIRD si NEFCO va reduce poluarea cu nitrati din sectorul fermelor agricole dintr-o anumita regiune a Poloniei. Proiectul presupune acordarea de asistenta tehnica pentru dezvoltarea fermelor si pentru containere, in vederea controlului pierderilor de nitrati care determina poluarea raurilor si a surselor de apa subterana. Proiectul va avea ca rezultat conformitatea cu directivele privind poluarea cu nitrati si va reprezenta un proiect-pilot ce va putea fi aplicat intr-o alta zona a Poloniei dupa anul 2000.
    1.4.7. Romania
    Titlu: Programul de dezvoltare a utilitatilor municipale (Brasov si Constanta)
    IFI: BERD
    PHARE: 8 milioane euro (4 milioane euro - Brasov si 4 milioane euro - Constanta)
    Proiect: Programul de dezvoltare a utilitatilor municipale s-a bucurat de un mare succes printre programele de investitii in domeniul sistemelor de imbunatatire a apelor reziduale, cofinantate de BERD. Totusi elementele care privesc cele doua municipalitati - Brasov si Constanta - care au fost propuse nu tin de capacitatea lor de finantare. Investitiile PHARE vor asigura includerea lor in programul general, permitand Programului de dezvoltare a utilitatilor municipale sa isi atinga obiectivele si sa depaseasca nivelurile de conformitate prevazute initial.
    Titlu: Unitatea de tratare a apelor reziduale Valea Jiului
    IFI: BERD
    PHARE: 4,1 milioane euro
    Proiect: Proiectul propus este complex - asigurarea unei capacitati de tratare biologica la unitatea existenta la Uricani si reabilitarea retelei de canalizare pentru Lupeni. Proiectele vor avea ca rezultat asigurarea conformitatii cu respectivele directive UE in cele doua localitati.
    Titlu: Proiectul de conservare a energiei termice Oltenita
    IFI: BERD
    PHARE: 2,2 milioane euro
    Proiect: Proiectul presupune inlocuirea schimbatoarelor de caldura cu unitati de incalzire pe baza de combustibil usor, in 11 puncte din Oltenita, la frontiera romano-bulgara. Aceasta va permite inchiderea unitatilor de incalzit pe baza de combustibil greu din Oltenita si, astfel, reducerea emisiilor de sulfati, nitrati si alte substante in localitate.
    1.4.8. Slovenia
    Titlu: Proiectul privind apele reziduale din municipiul Kranjska Gora
    IFI: BEI
    PHARE: 2,5 milioane euro
    Proiect: Obiectivul acestui proiect il constituie construirea unei noi unitati centrale de tratare a apelor reziduale si principalul colector in localitatea Kranjska Gora in vederea respectarii cerintelor din directivele UE privind tratarea apelor reziduale in mediul urban. Unitatea de tratare a apelor reziduale va reduce din impactul scurgerilor in raul Sava Dolinka. Proiectul este cofinantat de BEI.
    Titlu: Reabilitarea caii ferate Murska Sobota (Dezvoltarea Coridorului V de cale ferata din Slovenia)
    IFI: BERD/BEI
    PHARE: 10 milioane euro
    Proiect: Proiectul presupune: (i) inlocuirea sistemului mecanic existent de semnalizare si a dispozitivelor de siguranta cu noi dispozitive electronice pe linia de cale ferata Ljubljana - Sezana; (ii) modernizarea liniei de cale ferata Ormoz - Murska Sobota, cu reconstructia garilor Ivanjkovici Ljutomer si Beltinci, inclusiv prelungirea transportului de marfuri pe calea ferata, instalarea sistemului de semnalizare si a dispozitivelor de siguranta, construirea facilitatilor respective pentru pasageri; si (iii) devierea pe o distanta de 2 km a liniei de cale ferata aflate in pericol de alunecare de teren. Proiectul va avea un impact transfrontalier deosebit in masura in care va contribui la asigurarea unei legaturi de trafic rapid cu Ungaria si cu alte tari din centrul si estul Europei dupa deschiderea noii linii de cale ferata cu Ungaria in anul 2000. Ca urmare a implementarii proiectului se vor inregistra si alte avantaje semnificative, inclusiv siguranta accesului pe peron, un circuit mai rapid al traficului, cresterea sigurantei prin sistemul electronic de semnalizare si extinderea capacitatii pe linie.
    Procedurile privind evaluarea impactului de mediu ale IFI si ale tarilor beneficiare au fost urmarite pentru fiecare proiect de investitii din cadrul Programului pentru infrastructuri de mari dimensiuni, iar detalii ale acestora sunt furnizate in fisele de proiect individuale.
    Se va asigura egalitatea de sanse dintre barbati si femei de a participa la toate proiectele.
    2. Buget
                                                         - milioane euro -
_____________________________________________________________________________
 Tara si titlul proiectului    Alocare  Investitii   Constructie    Asistenta
                                                    institutionala   tehnica
_____________________________________________________________________________
Bulgaria PIMD - partea a V-a     23         23             0            0
Cehia PIMD - partea a V-a        14,2       14,2           0            0
Estonia PIMD - partea a V-a       5          5             0            0
Letonia PIMD - partea a V-a       5,5        5,5           0            0
Lituania PIMD - partea a V-a      2          2             0            0
Polonia PIMD - partea a V-a      22,5       22,5           0            0
Romania PIMD - partea a V-a      14,3       14,3           0            0
Slovenia PIMD - partea a V-a     12,5       12,5           0            0
_____________________________________________________________________________
TOTAL:                           99         99             0            0
_____________________________________________________________________________

    3. Aranjamente de implementare
    In timp ce PIMD 1999 este prezentat Comitetului de gestiune ca o facilitate orizontala, proiectele trebuie implementate prin:
    (i) structurile programelor nationale PHARE in baza sistemului SID; sau,
    (ii) direct de catre IFI care cofinanteaza proiectul in baza unui Acord paralel de cofinantare si implementare delegata (APC), prin care IFI raspunde de implementare. In acest caz, nu se va aplica sistemul SID.
    PIMD se imparte, in functie de proiecte, prin semnarea a 8 memorandumuri de finantare, dupa cum se prezinta in tabelul de mai jos, asigurand astfel o realizare optima a proiectelor in fiecare tara si o eficienta maxima in implementarea lor.
________________________________________________________________________
 Tara si titlul proiectului    Memorandum   Milioane euro    SID sau APC
                              de finantare
________________________________________________________________________
Bulgaria PIMD - partea a V-a     BG9906           23             SID
Cehia PIMD - partea a V-a        CZ9910           14,2           SID
Estonia PIMD - partea a V-a      ES9908            5             APC
Letonia PIMD - partea a V-a      LE9910            5,5           APC
Lituania PIMD - partea a V-a     LI9905            2             SID
Polonia PIMD - partea a V-a      PL9912           22,5           APC
Romania PIMD - partea a V-a      RO9909           14,3           SID
Slovenia PIMD - partea a V-a     SL9909           12,5           SID
________________________________________________________________________
TOTAL:                                            99
________________________________________________________________________

    3.1. Implementarea prin programele nationale
    Urmatoarele proiecte PIMD vor fi gestionate in conformitate cu procedurile Sistemului de implementare descentralizata PHARE (SID). Coordonatorul national al asistentei (CNA) are intreaga responsabilitate pentru programarea, nonitorizarea si implementarea programelor PHARE:
    1. Bulgaria - Unitatea de tratare a apei reziduale Sofia
    2. Cehia - Remedierea conductei de apa reziduala Brno
    3. Lituania - Proiectul ape reziduale Jubarkas
    4. Polonia - Proiectul geotermic Podhale
    5. Polonia - Proiectul ape reziduale Bialsko-Biala
    6. Romania - Programul de dezvoltare a utilitatilor municipale Brasov
    7. Romania - Programul de dezvoltare a utilitatilor municipale Constanta
    8. Romania -  Proiectul ape reziduale Valea Jiului
    9. Romania - Proiectul de conservare a energiei termice
    10. Slovenia - Proiectul ape reziduale Kranjska Gora
    11. Slovenia - Proiectul de cale ferata Murska Sobota.
    Fondul National (FN) in fiecare tara este dupa cum urmeaza:
    1. Bulgaria - Ministerul Finantelor
    2. Republica Ceha - Ministerul Finantelor
    3. Lituania - Ministerul Finantelor
    4. Polonia - Ministerul Finantelor
    5. Romania - Ministerul Finantelor
    6. Slovenia - Ministerul Finantelor.
    Fiecare Fond National este condus de Responsabilul national cu autorizarea (RNA) care va superviza managementul financiar al programului si va raspunde de raportarea catre CE.
    Autoritatile nationale de control competente vor derula operatiuni de control financiar privind implementarea programului.
    Fondurile vor fi tinute in Fondul National, iar platile se vor efectua prin Agentia de implementare (AI) in conformitate cu structurile programului national. Toate contractele de achizitii si platile se vor efectua de Agentia de implementare catre contractor. Beneficiarul va realiza supravegherea si raportarea progreselor catre AI.
    Comisia va transfera fonduri catre FN in concordanta cu Memorandumul de intelegere semnat de Comisie si Ministerul Finantelor. Fondurile vor fi transferate in urma solicitarii de catre RNA, dupa cum urmeaza:
    Bulgaria:
    O suma de pana la 4.600.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 4.600.000 euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
    Cehia:
    O suma de pana la 2.840.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 2.840.000 euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
    Lituania:
    O suma de pana la 400.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 400.000 euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
    Polonia:
    O suma de pana la 3.800.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 3.800.000 euro sau soldul contului, care suma este mai mica. Se va tine seama de faptul ca fondurile pentru Programul din mediul rural in Polonia nu vor trece prin Fondul National, insa platile se vor efectua direct catre institutia financiara internationala (IFI) care gestioneaza programul, in baza unui Acord paralel de cofinantare si implementare delegata (APC) semnat la nivel central intre IFI si Comisie.
    Romania:
    O suma de pana la 3.700.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 3.700.000 euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
    Slovenia:
    O suma de pana la 2.500.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 2.500.000 euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
    Dispozitiile prevazute la art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere privind infiintarea Fondului National trebuie, de asemenea, respectate. In plus, RNA trebuie sa inainteze Comisiei spre aprobare nominalizarea unui Responsabil cu autorizarea platilor (RAP) si o descriere a sistemului creat, aratand cum se realizeaza fluxul de informatii intre Fondul National si AI/OPCP si modul in care vor fi efectuate platile.
    Se vor efectua 4 plati in cuantumul celei mai mici sume reprezentate fie de maximum 20% din fondurile care urmeaza sa fie administrate local, fie de diferenta pana la valoarea integrala a bugetului. Prima plata va fi trasa in momentul in care 10% din buget a fost deja cheltuit de OPCP. A doua completare poate fi ceruta atunci cand 30% din bugetul total in exercitiu a fost cheltuit. Punctul de tragere pentru a treia completare este de 50%, iar plata celei de-a 4-a rate se va face cand s-au cheltuit 70% . In afara unei autorizatii exprese prealabile din partea Comisiei, nici o cerere de completare nu poate fi facuta daca fondurile cumulate aflate in depozit la Fondul National si Agentiile de implementare depasesc 10% din exercitiul bugetar angajat. In mod exceptional RNA poate solicita o plata in avans de peste 20%, in conformitate cu procedurile prevazute in Memorandumul de intelegere sus-mentionat.
    Fondul National va transfera fonduri catre AI, inclusiv OPCP, in conformitate cu acordurile de finantare semnate intre Fondurile Nationale si AI/OPCP. Fiecare acord de finantare va fi andosat inainte de Comisia Europeana. In cazurile in care FN este chiar agentia de plata pentru OPCP nu va exista nici un transfer de fonduri de la FN la OPCP. OPCP si AI vor fi conduse de cate un RAP, numit de RNA, dupa consultari cu CNA. RAP va fi responsabil de toate operatiunile efectuate de OPCP.
    AI are intreaga responsabilitate pentru lansarea licitatiilor, contractare si plati.
    Un cont separat in euro va fi stabilit pentru fondurile transferate de Comisie Fondului National pentru acest program in bancile centrale sau intr-o banca ce a fost anterior convenita cu Comisia Europeana. Dobanzile vor fi raportate Comisiei Europene; in cazul in care Comisia decide astfel, pe baza propunerii RNA, dobanzile pot fi reinvestite in program. In principiu, toate conturile bancare vor fi purtatoare de dobanzi.
    Aceleasi proceduri vor fi aplicate tuturor fondurilor transferate catre AI sau OPCP.
    Se va tine seama de faptul ca in cazul Letoniei Fondul National va fi agentia de plata.
    RNA si RAP se vor asigura ca toate contractele sunt elaborate in conformitate cu procedurile Manualului SID privind cofinantarea proiectelor IFI/PHARE.
    Toate contractele privind lucrari capitale din cadrul acestui Memorandum de finantare vor fi mai mari de 2 milioane euro.

    Aranjamentele de implementare pentru fiecare proiect sunt prezentate succint in tabelul de mai jos:
_______________________________________________________________________________
     Titlul proiectului        Agentia de                 Supervizare*1)
                              implementare
_______________________________________________________________________________
Bulgaria - Unitatea de    OPCP                   Unitatea de implementare a
tratare a apei reziduale                         proiectului pentru tratarea
Sofia                                            apei (Ministerul Dezvoltarii
                                                 Regionale si Lucrarilor
                                                 Publice si Ministerul
                                                 Mediului si Apelor)
_______________________________________________________________________________
Cehia - Proiectul pentru  Ministerul Dezvoltarii Municipalitatea si compania
remedierea conductei de   Regionale (Centrul     de apa
apa reziduala Brno        pentru Dezvoltare
                          Regionala)
_______________________________________________________________________________
Estonia - Proiectul       NEFCO (prin APC)       Unitati de implementare a
pentru remedierea zonei                          proiectului (UIP) in
Sillamae                                         municipalitati sub coordonarea
                                                 si controlul NEFCO
_______________________________________________________________________________
Letonia - Proiecte pentru  NEFCO (prin APC)      Unitati de implementare a
3 localitati                                     proiectului in municipalitati
                                                 sub coordonarea si controlul
                                                 NEFCO
_______________________________________________________________________________
Letonia - Proiecte pentru  NEFCO (prin APC)      Unitati de implementare a
5 localitati                                     proiectului in municipalitati
                                                 sub coordonarea si controlul
                                                 NEFCO
_______________________________________________________________________________
Lituania - Proiectul ape  OPCP                   UIP in municipalitatile
reziduale Jubarkas                               Klaipeda si Paneveys
_______________________________________________________________________________
Polonia - Proiectul       Fondul National        PEC Geotermia Podhalanska
geotermic Podhale         pentru Protectia
                          Mediului (Agentie de
                          implementare)
_______________________________________________________________________________
Polonia - Proiectul ape   Fondul National pentru UIP - Departamentul de
reziduale Bialsko-Biala   Protectia Mediului     investitii AQUA
                          (Agentie de
                          implementare)
_______________________________________________________________________________
Polonia - Proiectul de    NEFCO (prin APC)       UIP in cadrul Fondului
mediu rural                                      National pentru Protectia
                                                 Mediului sub coordonarea si
                                                 controlul NEFCO
_______________________________________________________________________________
Romania - Programul de     OPCP                  UIP a BERD in municipalitate
dezvoltare a utilitatilor                        (monitorizarea ministerului)
municipale Brasov
_______________________________________________________________________________
Romania - Programul de     OPCP                  UIP a BERD in municipalitate
dezvoltare a utilitatilor                        (monitorizarea ministerului)
municipale Constanta
_______________________________________________________________________________
Romania - Proiectul ape    OPCP                  UIP a BERD in municipalitate
reziduale Valea Jiului                           (monitorizarea ministerului)
_______________________________________________________________________________
Romania - Proiectul de     OPCP                  UIP a BERD in municipalitate
conservare a energiei                            (monitorizarea ministerului)
termice
_______________________________________________________________________________
Slovenia- Proiectul ape    OPCP                  Municipalitatea (in baza
reziduale Kranjska Gora                          contractului FIDIC)
_______________________________________________________________________________
Slovenia - Proiectul de   Ministerul             Ministerul
cale ferata Murska        Transporturilor si
Sobota                    Comunicatiilor/OPCP
_______________________________________________________________________________
    *1) Supervizarea se refera la managementul tehnic al proiectului si nu trebuie confundata cu instrumentele de supervizare din cadrul procedurilor de contractare FIDIC.

    3.2. Implementarea prin cofinantarea IFI
    In cazul urmatoarelor proiecte PIMD, Comisia va transfera fondurile in transe, in conformitate cu calendarul de efectuare a platilor, direct catre IFI care, in colaborare cu beneficiarul creditului din partea IFI, vor gestiona achizitiile si managementul financiar pentru Comisia Europeana, conform procedurilor prevazute in Acordul paralel de cofinantare si implementare delegata (APC) semnat intre IFI si Comisie:
    1. Estonia - Proiectul pentru remedierea zonei Sillamae
    2. Letonia - Proiectul pentru 3 localitati
    3. Letonia - Proiectul pentru 5 localitati
    4. Polonia - Proiectul de mediu rural.
    In aceste cazuri, pentru proiectele respective nu se va aplica sistemul SID. Totusi, dupa semnarea Memorandumului de finantare de catre Comisie si Coordonatorul national al asistentei, APC va fi semnat, pentru tarile respective, de Comisie, pe de o parte, si institutia financiara internationala cofinantatoare (i.e. NEFCO), pe de alta parte. Astfel, fondurile pentru proiectele de mai sus vor fi directionate catre IFI implicata, care va implementa si va administra componenta PHARE, precum si propria participare la proiect. In cadrul APC se vor aplica procedurile de achizitii si implementare ale IFI, insa se vor aplica regulile PHARE privind eligibilitatea si originea.
    Principiile APC sunt:
    a) IFI isi asuma responsabilitatea de a administra implementarea componentei PHARE prin utilizarea structurilor si procedurilor privind gestionarea fondurilor proprii;
    b) fondurile sunt eliberate prin IFI implicate, in transe, in baza contractelor semnate;
    c) procedurile si documentatia IFI privind sistemul de implementare sunt utilizate si pentru componenta PHARE. Folosirea procedurilor si documentatiei IFI usureaza in mod considerabil activitatea administrativa pentru autoritatea de implementare. Procedurile si documentatia PHARE, precum si ale IFI privind contractele de lucrari au la baza procedurile FIDIC, ambele sisteme aducand astfel aceeasi eficienta si siguranta in implementare;
    d) in timp ce se vor utiliza procedurile si documentatia IFI pentru achizitii vor fi aplicate reglementarile PHARE privind publicitatea, criteriile de eligibilitate, regulile privind sursele si originea, precum si transparenta;
    e) IFI isi asuma responsabilitatea de a monitoriza si raporta Comisiei implementarea componentei PHARE;
    f) Comisia si Curtea de Conturi isi rezerva dreptul de a face auditul inregistrarilor privind componenta PHARE si de a conduce misiuni de monitorizare si evaluare independente.
    3.3. Conditii generale
    Toate contractele trebuie incheiate pana la 31 decembrie 2000. Toate platile trebuie sa se efectueze pana la 31 decembrie 2003.
    Toate cererile pentru transferul fondurilor (inclusiv avansul) trebuie sa fie insotite de o confirmare scrisa din care sa reiasa ca activitatile vor fi contractate local.
    Toate fondurile neutilizate pana la data expirarii programului vor fi recuperate de Comisie.
    Pentru acele contracte cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie prelungita dupa sfarsitul perioadei de plata a programului, suma totala a fondurilor acelor contracte, calculate de RAP si stabilite de Comisie, va fi platita Agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala a programului. Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate privind depozitarea fondurilor pana la efectuarea ultimei plati si se asigura ca aceste fonduri vor fi folosite numai pentru plati referitoare la clauzele de retentie. De asemenea, isi asuma intreaga responsabilitate fata de contractori in ceea ce priveste indeplinirea obligatiilor legate de clauzele de retentie. Dobanzile fondurilor vor fi platite Comisiei dupa plata finala a contractorilor. Fondurile care nu au fost platite contractorilor dupa efectuarea ultimei plati vor fi rambursate Comisiei. O analiza generala a utilizarii fondurilor depozitate in conturile de garantie - in mod special a platilor facute din acestea - si a dobanzilor rezultate vor fi furnizate anual de RNA Comisiei.
    4. Monitorizare si evaluare
    Va fi creat un Comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta va cuprinde RNA, CNA si reprezentanti ai Comisiei. CCM se va intalni cel putin o data pe an pentru a analiza programele PHARE - inclusiv proiectele PIMD din fiecare tara - cu scopul de a evalua progresele inregistrate in vederea atingerii obiectivelor propuse in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul pentru aderare. CCM poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau o realocare de fonduri PHARE.
    CCM va fi asistat de subcomitetele de monitorizare (SCM) si va include CNA, RAP pentru fiecare Agentie de implementare (si pentru OPCP, acolo unde este cazul) si Serviciile Comisiei. Subcomitetele de monitorizare vor analiza in detaliu progresele inregistrate in cadrul fiecarui program, inclusiv ale componentelor si contractelor acestora, pe baza rapoartelor periodice de monitorizare si evaluare elaborate cu sprijinul unui consultant extern, in conformitate cu prevederile manualului SID, si vor face recomandari cu privire la diferite aspecte ale managementului programului, asigurandu-se ca acestea vor fi puse in aplicare. Subcomitetele de monitorizare vor raporta CCM, caruia ii vor supune spre aprobare rapoarte generale detaliate cu privire la toate programele finantate prin PHARE.
    5. Audit si evaluare
    In cazul proiectelor implementate prin structurile Programului national PHARE, conturile si operatiunile Fondului National si, acolo unde este cazul, ale OPCP si ale agentiilor de implementare relevante pot fi verificate oricand, la cererea Comisiei, precum si de catre un auditor extern contractat de Comisie, fara a se aduce atingere responsabilitatilor Comisiei sau ale Curtii de Conturi a Comunitatii Europene, asa cum s-a precizat in Conditiile generale la Memorandumul de finantare si la Acordul-cadru.
    In cazul proiectelor la care implementarea se realizeaza de catre IFI, Comisia isi mentine aceleasi drepturi privind accesul la inregistrarile financiare ale IFI pentru fondurile PHARE, in scopul evaluarii, dupa cum se arata mai sus, in cadrul programelor nationale.
    Serviciile Comisiei vor lua masuri pentru realizarea unei evaluari ulterioare, dupa inchiderea programului.
    6. Transparenta/Publicitate
    RAP va fi raspunzator de luarea tuturor masurilor necesare pentru asigurarea publicitatii adecvate pentru toate activitatile finantate prin acest program. Aceasta se va face in stransa legatura cu Delegatia Comisiei Europene in Romania.
    7. Conditii speciale
    In cazul in care angajamentele convenite nu sunt indeplinite din motive imputabile autoritatii de implementare implicate sau IFI, care participa la cofinantare, Comisia poate revizui oricand programul, in sensul anularii sale totale sau partiale si/sau realocand fondurile neutilizate pentru alte scopuri, conforme cu obiectivele Programului PHARE.

    ANEXA 3

                        INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Uniunii Europene

    1. Scop si obiective
    Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si crearii unei imagini consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare. Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de la Programul PHARE al Uniunii Europene.
    2. Principii generale
    Fiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor financiare, precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu Delegatia Comisiei Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
    Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu Delegatia Comisiei Europene din tara respectiva. Informarea si masurile publicitare descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
    - art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
    - Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Buletinul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
    Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile reglementarilor si deciziilor mai sus mentionate. Ghidul informativ poate fi procurat de la autoritatile locale, regionale si nationale din cadrul delegatiilor Comisiei Europene din tarile beneficiare.
    3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
    Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente, in colaborare cu Delegatia Comisiei, pentru toata durata Memorandumului de finantare, si se vor referi atat la programele, cat si la alte forme de asistenta.
    Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
    In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate la lit. a) si b):
    a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice continutul programelor si al altor forme de asistenta, in forma cea mai potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse.
    b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda urmatoarele:
    (i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU:
    - panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus;
    - panouri informative pentru lucrarile de infrastructura, accesibile publicului, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu indicatiile tehnice din Ghidul informativ pus la dispozitie de Delegatia Comisiei Europene din tara beneficiara;
    (ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE, ISPA sau SAPARD:
    - masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile de la paragraful 3 b)(i) de mai sus;
    - masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie completat de acesti solicitanti, care sa indice faptul ca parte a acestui ajutor vine din partea UE, mai ales prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu reglementarile de mai sus.
    4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii beneficiari si publicul larg
    4.1. Cercul de afaceri
    Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta ce le priveste direct. Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si mijlocii. Informatiile trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile administrative care trebuie urmate.
    4.2. Alti beneficiari potentiali
    Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.

    Formulare
    Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor trebui sa indice faptul ca UE si, in mod special, Programele PHARE, ISPA sau SAPARD asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta finantat de programele amintite. In cazul in care astfel de documente poarta stema nationala sau regionala, ele trebuie sa poarte si un insemn al UE de aceeasi marime.
    4.3. Publicul larg
    Mass-media
    Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai potrivita, despre actiunile cofinantate de UE, PHARE, ISPA sau SAPARD in special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
    In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune). Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei din tara respectiva.
    Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si comunicatelor de presa si comunicatelor publice.

    Actiuni informative
    Organizarea de actiuni informative, cum ar fi conferinte, seminarii, targuri si expozitii, in legatura cu implementarea operatiunilor partial finantate de Programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmari sa faca explicita participarea UE. In acest context se vor expune steagurile UE in camerele unde au loc intalniri si se pune emblema UE pe documente, in functie de situatie. Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.

    Materiale informative
    Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri similare, finantate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, trebuie sa contina pe prima pagina o indicare clara a participarii UE, precum si simbolul UE, in cazul in care este folosita stema nationala sau regionala.
    In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea UE.
    Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
    Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor audiovizuale.
    5. Prevederile privind panouri, postere si placute permanente
    Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu urmatoarele masuri si informatii publicitare:

    Panouri
    Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei trebuie sa fie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare UE in proportie de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare, finantarea UE trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa aiba o marime corespunzatoare anvergurii (tinand seama de marimea contributiei UE) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ care se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
    Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in concordanta cu prevederile Ghidului informativ.

    Placute permanente
    Aceste placute vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg (centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda pe langa simbolul UE si o mentiune privind programele PHARE, ISPA sau SAPARD si cofinantarea UE. In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta permanenta ori poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata participarea UE.
    6. Prevederi finale
    Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri trebuie consultata si informata Delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
    Pentru a facilita implementarea acestor prevederi, Comisia, prin intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se va realiza un Ghid informativ, scris in limba tarii respective, care va contine indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.



SmartCity5

COMENTARII la Ordonanţa 117/2000

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordonanţa 117 din 2000
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu