ORDONANTA Nr. 117 din 31 august 2000
pentru ratificarea Memorandumului de finantare dintre Guvernul Romaniei si
Comisia Europeana referitor la Facilitatea pentru infrastructuri de mari
dimensiuni, partea a 5-a, semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999
ACT EMIS DE: GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 439 din 3 septembrie 2000
In temeiul prevederilor art. 107 din Constitutia Romaniei si ale art. 1
lit. A pct. 18 din Legea nr. 125/2000 privind abilitarea Guvernului de a emite
ordonante,
Guvernul Romaniei adopta prezenta ordonanta.
ARTICOL UNIC
Se ratifica Memorandumul de finantare dintre Guvernul Romaniei si Comisia
Europeana referitor la Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni,
partea a 5-a, semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999.
Memorandumul de finantare este anexat la prezenta ordonanta si face parte
integranta din aceasta.
PRIM-MINISTRU
MUGUR CONSTANTIN ISARESCU
Contrasemneaza:
p. Ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
Eugen Dijmarescu,
secretar de stat
Ministrul apelor, padurilor
si protectiei mediului,
Romica Tomescu
p. Ministrul industriei si comertului,
Sorin Potanc,
secretar de stat
Ministrul lucrarilor publice
si amenajarii teritoriului
Nicolae Noica
Ministrul finantelor,
Decebal Traian Remes
MEMORANDUM DE FINANTARE*)
*) Traducere.
Comisia Europeana, denumita in continuare Comisia, actionand pentru si in
numele Comunitatii Europene, denumita in continuare Comunitatea, pe de o parte,
si Guvernul Romaniei, denumit in continuare Beneficiarul, pe de alta parte,
au convenit urmatoarele:
Masura la care se face referire la art. 1 de mai jos va fi executata si
finantata din resursele bugetare ale Comunitatii, conform prevederilor cuprinse
in prezentul memorandum. Cadrul tehnic, juridic si administrativ in care va fi
pusa in aplicare masura la care se face referire la art. 1 de mai jos este
stabilit de Conditiile generale anexate la Acordul-cadru incheiat la 12 martie
1991 intre Comisie si Beneficiar si completate cu prevederile prezentului
memorandum si cu Dispozitiile speciale anexate la acesta.
Art. 1
Natura si obiectul
Ca o componenta a programului sau de asistenta, Comunitatea va contribui,
sub forma finantarii nerambursabile, la finantarea urmatoarei masuri:
Numarul Programului: RO 9909
Titlul: Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni,
partea a 5-a
Durata: pana la 31 decembrie 2000.
Art. 2
Angajamentul comunitatii
Contributia financiara din partea Comunitatii este fixata la nivelul maxim
de 14,3 milioane euro, denumita in continuare Finantarea gratuita.
Art. 3
Durata si data de expirare
Pentru prezenta masura, Finantarea gratuita este disponibila pentru
contractare pana la data de 31 decembrie 2000, facand obiectul reglementarilor
prezentului memorandum. Toate contractele trebuie semnate pana la aceasta data.
Fondurile ramase din Finantarea gratuita, care nu au fost contractate pana la
aceasta data, vor fi anulate. Termenul limita pentru efectuarea platilor din
cadrul Finantarii gratuite este 31 decembrie 2003. Toate platile trebuie sa fie
efectuate pana la expirarea termenului limita al platilor. Comisia poate
totusi, in functie de imprejurari, sa fie de acord cu o prelungire a acestei
date de expirare (a perioadei de contractare sau de plati), daca aceasta este
ceruta in timp util si justificata in mod adecvat de catre Beneficiar.
Prezentul memorandum va expira la data la care expira perioada de efectuare a
platilor din Finantarea gratuita. Toate fondurile care nu au fost utilizate vor
fi returnate Comisiei.
Art. 4
Adrese
Corespondenta privitoare la executarea masurii, avand mentionate numarul si
titlul acesteia, va fi adresata:
Pentru Comunitate:
Delegatia Comisiei Europene in Romania
Str. Grigore Mora nr. 11
71278 Bucuresti
ROMANIA
Fax: (40-1) 2302453
Pentru Beneficiar:
Ministerul Afacerilor Externe
Departamentul pentru Afaceri Europene
Aleea Alexandru nr. 33
Sectorul 1, Bucuresti
ROMANIA
Fax.: (40-1) 3126929
Art. 5
Numarul de exemplare
Prezentul memorandum este redactat in doua exemplare in limba engleza.
Art. 6
Intrarea in vigoare
Prezentul memorandum va intra in vigoare la data semnarii lui de catre
ambele parti. Orice cheltuiala care are loc inaintea acestei date nu este
eligibila pentru Finantare gratuita.
Anexele reprezinta parte integranta a prezentului memorandum.
Semnat la Bucuresti la 30 decembrie 1999.
Pentru Beneficiar,
Petre Roman,
ministru de stat,
ministrul afacerilor externe,
coordonator national al asistentei
Pentru Comunitate,
Fokion Fotiadis,
seful Delegatiei Comisiei Europene in Romania
Anexa nr. 1: Acordul-cadru (anexele A si B)
Anexa nr. 2: Dispozitii speciale (anexa C)
Anexa nr. 3: Informare si publicitate pentru programele PHARE, ISPA si
SAPARD ale Uniunii Europene
ANEXA 1 (A si B)
ACORD-CADRU*)
*) Traducere.
Comisia Comunitatilor Europene, denumita in cele ce urmeaza Comisia,
actionand pentru si in numele Comunitatii Economice Europene, denumita in cele
ce urmeaza Comunitatea, pe de o parte, si Romania, pe de alta parte, denumite
impreuna parti contractante,
avand in vedere faptul ca Romania este eligibila de a beneficia de
Programul de asistenta PHARE din partea Comunitatii, prevazut in Regulamentul
nr. 3.906/89 din 18 decembrie 1989 al Consiliului Comunitatii Europene,
modificat prin Regulamentul nr. 2.698/90 din 17 septembrie 1990,
avand in vedere faptul ca este convenabila mentionarea in cele de mai jos a
cadrului tehnic, legal si administrativ pentru executarea masurilor finantate
in Romania in cadrul programului de asistenta al Comunitatii,
au convenit dupa cum urmeaza:
Art. 1
Pentru a promova cooperarea dintre partile contractante in scopul
sprijinirii procesului reformei economice si sociale din Romania, partile
contractante sunt de acord sa implementeze masuri in domeniul cooperarii
financiare, tehnice si al altor forme de cooperare, asa cum s-a specificat in
regulamentul mentionat mai sus, care vor fi finantate si implementate in cadrul
tehnic, legal si administrativ stabilit in acest acord. Detaliile specifice ale
fiecarei masuri (sau set de masuri) vor fi introduse intr-un memorandum ce va
fi convenit intre partile contractante, denumit in continuare Memorandum de
finantare, pentru care este oferit un model in anexa nr. 2(C).
Romania ia toate masurile necesare pentru a asigura executarea
corespunzatoare a tuturor masurilor.
Art. 2
Fiecare masura finantata in cadrul acestui acord va fi implementata in
conformitate cu Conditiile generale din anexa A, care vor fi considerate ca
fiind incluse in fiecare memorandum de finantare.
Memorandumul de finantare poate schimba sau suplimenta Conditiile generale,
dupa cum va fi necesar pentru implementarea masurii in discutie.
Art. 3
Pentru problemele legate de masurile finantate in cadrul acestui acord
Comisia va fi reprezentata de delegatia sa, imediat ce aceasta este infiintata
in Bucuresti, care se va asigura din partea Comisiei ca masura este executata
in conformitate cu practicile financiare si tehnice legale.
Art. 4
Atunci cand partile contractante convin astfel, Comisia poate delega
responsabilitatea sa integrala sau partiala privind implementarea unei masuri
catre o terta parte, un stat sau o agentie.
In acest caz termenii si conditiile unei asemenea delegari vor fi
mentionati in acordul ce urmeaza sa fie incheiat intre Comisie si terta parte,
stat sau agentie, cu acordul Guvernului Romaniei.
Art. 5
Orice disputa legata de acest acord, ce nu poate fi rezolvata prin
consultare, va fi solutionata in conformitate cu procedura de arbitraj
mentionata in anexa B.
Art. 6
Acest acord este intocmit in dublu exemplar in limba engleza.
Art. 7
Acest acord va intra in vigoare la data la care partile contractante se vor
informa reciproc despre aprobarea sa in conformitate cu legislatia sau
procedura interna a fiecarei parti. Acordul va continua sa fie in vigoare
pentru o perioada nedefinita, daca nu isi inceteaza valabilitatea prin
notificarea scrisa a uneia dintre partile contractante catre cealalta.
La incheierea duratei de valabilitate a acestui acord orice masura aflata
inca in curs de executie va fi dusa la indeplinire conform termenilor
Memorandumului de finantare aferent si Conditiilor generale stabilite prin
prezentul acord.
Art. 8
Prevederile acestui acord se vor aplica si cooperarii tehnice si altor
cooperari convenite intre partile contractante care prin natura lor nu sunt
cuprinse intr-un memorandum specific finantat in baza Programului de asistenta
PHARE, la cererea Guvernului Romaniei.
Anexele vor fi considerate parte integranta a acestui acord.
Intocmit la Bucuresti in ziua de 12 martie 1991.
Eugen Dijmarescu,
ministru de stat
ROMANIA
Frans Andriessen,
vicepresedinte al Comisiei Europene
COMUNITATEA
ANEXA A
CONDITII GENERALE
privind memorandumurile de finantare
In aceste Conditii generale termenul Beneficiar va fi inteles ca referitor
la Guvernul Romaniei.
TITLUL I
Finantarea proiectelor
Art. 1
Obligatia Comunitatii
Angajamentul Comunitatii, denumit in cele ce urmeaza Finantarea gratuita a
CEE, a carei valoare este mentionata in Memorandumul de finantare, va determina
limita in cadrul careia se vor desfasura angajarea si executia platilor prin
contracte si devize aprobate corespunzator.
Orice cheltuieli ce depasesc Finantarea gratuita a CEE vor fi suportate de
Beneficiar.
Art. 2
Disponibilitatea asistentei nerambursabile a CEE
Acolo unde executia unei masuri depinde de angajamentele financiare asupra
resurselor proprii ale beneficiarilor sau asupra altor surse de fonduri,
Finantarea gratuita a CEE va deveni disponibila in momentul in care devin
disponibile si sumele angajate de Beneficiar si/sau celelalte surse de fonduri,
conform celor prevazute in Memorandumul de finantare.
Art. 3
Cheltuirea
Contractele sunt eligibile pentru plati in baza acestui Memorandum de
finantare numai daca sunt incheiate inainte de data de expirare a
Memorandumului de finantare. Platile in cadrul unor asemenea contracte pot avea
loc in timpul unei perioade de maximum 12 luni de la data de expirare a
Memorandumului de finantare. Orice prelungire exceptionala a acestei perioade
trebuie sa fie aprobata de Comisie.
In cadrul limitei stabilite pentru Finantarea gratuita a CEE, cererile
pentru fonduri sub forma unui program de lucru vor fi prezentate Delegatiei
Comisiei de catre Beneficiar, conform agendei stabilite in Memorandumul de
finantare. Documentele justificative referitoare la platile facute pentru realizarea
unei anumite masuri vor fi puse la dispozitie in sprijinul cererii de fonduri,
atunci cand Comisia o solicita.
Oricum, in cadrul anumitor contracte din cadrul masurii poate fi prevazuta
plata direct de catre Comisie catre contractanti. Fiecare contract va indica
proportia si momentul efectuarii platii, impreuna cu documentele justificative
necesare.
Pentru partea de program implementata de Beneficiar, Autoritatea de
implementare va inainta un program de lucru cu cel putin 9 luni inainte de data
de expirare a Memorandumului de finantare, pentru aprobarea de catre Comisie a
contractelor ce mai trebuie incheiate pentru implementarea programului.
Programul de lucru trebuie sa cuprinda propuneri pentru utilizarea dobanzilor
nete provenite din conturile deschise in cursul implementarii programului, cu
conditia ca intreaga Finantare gratuita a CEE sa fi fost angajata anterior.
In ceea ce priveste masurile executate pe baza unor devize estimative, in
conditiile in care Memorandumul de finantare nu poate prevedea altfel, o prima
transa de plata, care nu va depasi 20% din totalul devizului aprobat de
Comisie, poate fi efectuata in favoarea Beneficiarului, in aceleasi conditii
mentionate la paragraful 2 de mai sus.
TITLUL II
Achizitionarea
Art. 4
Generalitati
Procedura de urmat pentru incheierea contractelor de lucrari, livrari si de
cooperare tehnica va fi mentionata in Memorandumul de finantare, urmand
principiile de mai jos.
Art. 5
Conditii de participare
1. Cu exceptia prevederilor art. 6, Comisia si Beneficiarul vor lua
masurile necesare pentru a asigura egalitatea conditiilor de participare la
astfel de contracte, in special prin publicarea in timp util a invitatiilor la
licitatie. Anunturile urmeaza sa fie facute pentru Comunitate cel putin in
Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene, iar pentru statele beneficiare, in
jurnalul oficial corespunzator.
2. Conditiile generale ale contractelor trebuie sa fie intocmite in
conformitate cu modelele din uzanta internationala, cum ar fi reglementarile
generale si conditiile pentru contractele de livrari finantate din fondurile
PHARE.
Art. 6
Derogarea de la procedurile standard
Acolo unde este recunoscuta urgenta situatiei sau unde aceasta este
justificata pe baza naturii, importantei reduse sau a unor caracteristici
particulare ale anumitor masuri (de exemplu: operatiuni de finantare in doua
stagii, operatiuni multifazate, specificatii tehnice particulare etc.) si ale
contractelor respective, Beneficiarul poate, de acord cu Comisia, sa autorizeze
in mod exceptional:
- acordarea contractelor in urma unor invitatii restranse la licitatie;
- incheierea contractelor prin acord direct;
- realizarea contractelor prin departamente de lucrari publice.
O astfel de derogare trebuie sa fie mentionata in Memorandumul de
finantare.
Art. 7
Acordarea contractelor de lucrari si livrari
Comisia si Beneficiarul se vor asigura ca pentru fiecare operatiune oferta
selectata este cea mai avantajoasa din punct de vedere economic, in special din
punct de vedere al calificarilor si garantiilor oferite de licitatori, al
costului si al calitatii serviciilor, al naturii si al conditiilor de executie
a lucrarilor sau a livrarilor, al costului lor de utilizare si al valorii
tehnice.
Rezultatele invitatiilor la licitatie vor trebui publicate in Jurnalul
Oficial al Comunitatilor Europene cat de repede posibil.
Art. 8
Contractele de cooperare tehnica
1. Contractele de cooperare tehnica, care pot lua forma contractelor pentru
studii, supravegherea lucrarilor sau de asistenta tehnica, vor fi incheiate
dupa negocierea directa cu consultantul sau, daca se justifica din punct de
vedere tehnic, economic sau financiar, ca urmare a invitatiei la licitatie.
2 Contractele vor trebui sa fie intocmite, negociate si incheiate fie de
Beneficiar, fie de Comisie, atunci cand se prevede astfel in Memorandumul de
finantare.
3. In situatia in care contractele urmeaza sa fie intocmite, negociate si
incheiate de Beneficiar, Comisia va propune o lista scurta cu unul sau mai
multi candidati, pe baza criteriilor de garantare a calificarilor, experientei
si independentei lor si tinand seama de disponibilitatea acestora pentru
proiectul in chestiune.
4. In cazul unei proceduri directe de negociere, cand Comisia a propus mai
multi candidati, Beneficiarul este liber sa aleaga dintre cei propusi
candidatul cu care intentioneaza sa incheie contractul.
5. Cand exista recurs la o procedura de licitare, contractul va fi acordat
candidatului care a inaintat oferta confirmata de Beneficiar si de Comisie ca
fiind cea mai avantajoasa din punct de vedere economic.
TITLUL III
Acordarea de facilitati
Art. 9
Privilegii generale
Personalului care participa la masurile finantate de Comunitate, precum si
membrilor familiilor acestuia li se pot acorda avantaje, privilegii si scutiri
nu mai putin favorabile decat cele acordate in mod obisnuit altor straini
angajati in statul Beneficiarului, in cadrul oricaror alte acorduri bilaterale
sau multinationale sau aranjamente pentru programe de asistenta economica si de
cooperare tehnica.
Art. 10
Facilitati de stabilire, instalare, intrare si rezidenta
In cazul contractelor de lucrari, livrari sau servicii, persoanele fizice
sau juridice eligibile pentru participarea la procedurile de licitatie vor avea
drept de instalare temporara si de rezidenta in cazurile in care importanta
contractului justifica aceasta. Acest drept va fi obtinut numai dupa emiterea
invitatiei de participare la licitatie si va servi personalului necesar in
vederea efectuarii studiilor preparatorii pentru redactarea ofertelor si va
expira la o luna dupa desemnarea contractantului.
Beneficiarul va permite personalului ce ia parte la contractele de lucrari,
livrari sau de servicii finantate de Comunitate si membrilor familiei lui
apropiate sa intre in statul Beneficiarului, sa se stabileasca in stat, sa
lucreze acolo si sa paraseasca statul respectiv, asa cum o justifica natura
contractului.
Art. 11
Importul si reexportul de echipament
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru importul de echipament
profesional cerut pentru executarea masurii, in conformitate cu legile,
regulile si reglementarile in vigoare ale Beneficiarului.
Beneficiarul va acorda in plus persoanelor fizice si juridice care au
executat contracte de lucrari, livrari sau servicii permisele necesare pentru
reexportul echipamentului mentionat.
Art. 12
Controlul importurilor si schimburilor valutare
Pentru executarea masurilor Beneficiarul se obliga sa acorde autorizatii de
import, precum si autorizatii pentru achizitionarea valutei necesare si sa
aplice reglementarile nationale privind controlul asupra schimburilor valutare,
fara discriminare intre statele membre ale Comunitatii, Albania, Bulgaria,
Republica Ceha, Estonia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia,
Slovenia si fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Beneficiarul va acorda permisele necesare pentru repatrierea fondurilor primite
pentru executarea masurii, conform reglementarilor de control al schimburilor
valutare in vigoare in statul Beneficiarului.
Art. 13
Impozitare si vama
1. Plata impozitelor, taxelor vamale si taxelor de import nu va fi
finantata din Finantarea gratuita a CEE.
2. Importurile in baza contractelor de livrari, incheiate de autoritatile
Beneficiarului si finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor putea intra in
statul Beneficiarului fara a fi supuse taxelor vamale, altor taxe din import, impozitelor
sau unui regim fiscal cu efect echivalent.
Beneficiarul va asigura ca importurile respective sa fie eliberate din
punctul de intrare pentru a fi livrate catre contractant, asa cum se prevede in
contract, si pentru folosinta imediata conform cerintelor pentru implementarea
normala a contractului, fara a tine seama de intarzieri sau de dispute in ceea
ce priveste stabilirea taxelor vamale, platilor sau a impozitelor mentionate
mai sus.
3. Contractele pentru livrari sau servicii oferite de firme externe sau
romanesti, finantate din Finantarea gratuita a CEE, nu vor fi supuse in statul
beneficiarului platii T.V.A., timbrului fiscal sau taxelor de inregistrare ori
altor impuneri fiscale avand efect similar, indiferent daca aceste taxe exista sau
urmeaza sa fie instituite.
4. Persoanele fizice si juridice, inclusiv personalul expatriat din statele
membre ale Comunitatii Europene, ce executa contracte de cooperare tehnica
finantate din Finantarea gratuita a CEE, vor fi scutite de la plata impozitului
pe profit si pe venit in statul Beneficiarului.
5. Efectele personale si gospodaresti importate pentru uz personal de catre
persoanele fizice (si membrii familiilor lor), altele decat cele achizitionate
local, angajate in indeplinirea sarcinilor definite in contractele de cooperare
tehnica, vor fi scutite de taxe vamale, de import, de alte taxe si impozite
fiscale cu acelasi efect, efectele personale si gospodaresti respective urmand
sa fie reexportate sau sa se dispuna de ele in tara conform reglementarilor in
vigoare in statul Beneficiarului, dupa terminarea contractului.
6. Persoanele fizice si juridice ce importa echipament profesional, asa cum
se prevede in art. 11, daca solicita astfel, vor beneficia de sistemul de
admitere temporara, asa cum este definit prin legislatia nationala a
Beneficiarului in ceea ce priveste echipamentul respectiv.
TITLUL IV
Executarea contractelor
Art. 14
Originea livrarilor
Beneficiarul se declara de acord ca, atunci cand Comisia nu autorizeaza
altfel, materialele si livrarile necesare pentru executarea contractelor
trebuie sa fie originare din Comunitate, Albania, Bulgaria, Republica Ceha,
Estonia, Ungaria, Lituania, Letonia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia si
fosta Republica Iugoslava a Macedoniei.
Art. 15
Proceduri de efectuare a platilor
1. Pentru contractele finantate din Finantarea gratuita a CEE documentele
de licitatie vor fi intocmite si platile vor fi efectuate fie in unitati
europene de cont (ECU) sau, conform legilor si reglementarilor privind schimbul
valutar ale Beneficiarului, in valuta Beneficiarului ori in valuta statului in
care ofertantul isi are inregistrat sediul de afaceri sau in valuta statului in
care sunt produse livrarile.
2. Cand documentele de licitatie sunt intocmite in ECU, platile in cauza
vor fi efectuate, in mod corespunzator, in valuta prevazuta in contract, pe
baza ratei de schimb a ECU din ziua precedenta efectuarii platii.
3. Beneficiarul si Comisia vor lua toate masurile necesare pentru a asigura
executia platilor in cel mai scurt timp posibil.
TITLUL V
Colaborarea dintre Comisie si Beneficiar
Art. 16
Inspectie si evaluare
1. Comisia va avea dreptul sa isi trimita propriii agenti sau
reprezentantii corespunzator autorizati pentru a aduce la indeplinire orice
misiune tehnica sau financiara ori de audit pe care o considera necesara pentru
a urmari executia masurii. In orice caz, Comisia va comunica in avans
autoritatilor beneficiarului trimiterea unor astfel de misiuni.
Beneficiarul va pune la dispozitie toate informatiile si documentele care
vor fi solicitate de aceasta si va lua toate masurile pentru a facilita munca
persoanelor imputernicite sa aduca la indeplinire evaluarile sau inspectiile.
2. Beneficiarul:
a) va pastra inregistrari si documente contabile adecvate pentru
identificarea lucrarilor, livrarilor sau serviciilor finantate in baza
Memorandumului de finantare, conform procedurilor legale de contabilitate;
b) va asigura ca agentii sau reprezentantii mai sus mentionati ai Comisiei
sa aiba dreptul de a inspecta toata documentatia si inregistrarile contabile
relevante privitoare la cele finantate in baza Memorandumului de finantare si
va asista Curtea de Conturi a Comunitatii Europene in executarea evaluarii
contabile privind utilizarea Finantarii gratuite a CEE.
Comisia va putea, de asemenea, sa execute o evaluare ulterioara si o
evaluare contabila finala a programului. Evaluarea ulterioara va analiza
realizarea obiectivelor/scopurilor programelor, precum si impactul asupra
dezvoltarii si restructurarii sectorului implicat.
Evaluarea contabila finala va examina datele financiare la nivel local ale
programului, oferind o parere independenta asupra corectitudinii si
compatibilitatii contractelor si platilor, precum si asupra conformitatii lor
cu prevederile Memorandumului de finantare. Evaluarea contabila va stabili
balanta fondurilor neangajate si/sau necheltuite care vor fi rambursate
Comisiei.
Art. 17
Urmarea masurilor
Ca urmare a executarii masurii, Comisia poate solicita orice explicatie si,
atunci cand este necesar, poate cadea de acord cu Beneficiarul asupra unei noi
orientari in ceea ce priveste masura care sa fie considerata mai bine adaptata
obiectivelor avute in vedere.
Beneficiarul va face rapoarte catre Comisie, conform planului mentionat in
Memorandumul de finantare, pe toata perioada de executie a masurii, si asupra
complementarii acesteia dupa incheiere.
Comisia, pe baza rapoartelor si, dupa caz, a evaluarii ulterioare, va
proceda la inchiderea oficiala a programului si va informa tara beneficiara
despre data inchiderii oficiale a programului.
TITLUL VI
Prevederi generale si finale
Art. 18
Consultari - dispute
1. Orice problema legata de executarea sau interpretarea Memorandumului de
finantare sau a acestor Conditii generale va fi subiect de consultare intre
Beneficiar si Comisie, conducand, in cazul in care este necesar, la un
amendament la Memorandumul de finantare.
2. In situatia in care se constata neindeplinirea unei obligatii stabilite
in Memorandumul de finantare si in aceste Conditii generale, care nu au fost
subiect al unor masuri de remediere luate in timp util, Comisia va putea
suspenda finantarea masurii dupa consultarea cu Beneficiarul.
3. Beneficiarul poate renunta total sau partial la executia masurii.
Partile contractante vor stabili detaliile respectivei renuntari printr-un
schimb de scrisori.
Art. 19
Anunt - Adrese
Orice anunt si orice acord intre parti prevazute aici trebuie sa aiba forma
unei comunicari scrise, cu referire explicita la numarul si la titlul masurii.
Astfel de anunturi sau de acorduri vor fi facute prin scrisoare adresata partii
autorizate sa primeasca cele mentionate si vor fi trimise la adresa anuntata de
partea respectiva. In caz de urgenta sunt permise comunicari prin telefax,
comunicari telegrafice sau prin telex, care vor fi considerate valabile, cu
conditia confirmarii imediate prin scrisoare. Adresele sunt mentionate in Memorandumul
de finantare.
ANEXA B
ARBITRAJ
Orice disputa intre partile contractante, rezultand din Acordul-cadru sau
din Memorandumul de finantare, care nu este rezolvata prin aplicarea
procedurilor mentionate la art. 18 din Conditiile generale, referitoare la
Memorandumul de finantare, va fi supusa arbitrarii de catre un Tribunal de
arbitraj, dupa cum urmeaza:
Partile la arbitraj vor fi Beneficiarul, pe de o parte, si Comisia, pe de
alta parte.
Tribunalul de arbitraj va fi compus din 3 arbitri, numiti dupa cum urmeaza:
- un arbitru va fi numit de Beneficiar;
- un al doilea arbitru va fi numit de Comisie;
- al treilea arbitru, denumit in continuare conducator, va fi numit prin
acordul partilor sau, in cazul unui dezacord, de secretarul general al O.N.U.
Daca oricare dintre parti nu reuseste sa numeasca un arbitru, acesta va fi
numit de conducator.
Daca un arbitru numit conform acestei proceduri demisioneaza, decedeaza sau
devine incapabil sa isi desfasoare activitatea, un alt arbitru va fi numit in
acelasi mod ca si arbitrul caruia ii ia locul; un astfel de succesor va avea
toate puterile si indatoririle arbitrului initial.
ANEXA 2(C)
DISPOZITII SPECIALE
1. Obiective si descriere
1.1. Obiective generale si specifice
Obiectivul general al programului este de a sprijini eforturile tarilor
candidate pentru integrarea in Uniunea Europeana cat mai curand posibil.
Facilitatea pentru infrastructuri de mari dimensiuni (IMD) are 3 obiective
specifice:
a) sa faciliteze accesul la investitii prioritare in domeniul
transporturilor si mediului cu impact transfrontalier;
b) sa faciliteze accesul la credite din partea institutiilor financiare
internationale (IFI) si la cofinantarea din partea tarilor beneficiare;
c) cunoasterea de catre tarile candidate a procesului de selectie si a
cadrului concurential in care vor fi elaborate cererile de finantare si
procedurile de implementare descentralizata ce urmeaza sa fie utilizate prin
instrumentul ISPA care va intra in vigoare in anul 2000.
1.2. Eligibilitatea proiectelor
Un proiect IMD trebuie sa intruneasca un numar de criterii de eligibilitate
pentru a putea fi acceptat pentru finantare:
a) proiectul trebuie sa fie cofinantat de catre o IFI in conformitate cu
criteriile de la Copenhaga si sa aiba angajamentul necesar pentru cofinantarea
din partea beneficiarului;
b) proiectul trebuie sa vina in completarea unei finantari existente si nu
sa "sufoce" cofinantarea existenta (conditionata aditional);
c) proiectul trebuie sa fie pregatit pentru contractare imediat dupa
semnarea Memorandumului de finantare;
d) componenta PHARE trebuie sa participe la finantarea proiectului cu cel
putin 2 milioane euro.
1.3. Selectarea proiectelor, transparenta si consultanta
Procesul de selectie pentru propunerea financiara incepe cu o cerere
adresata tarilor candidate de a prezenta o lista lunga cu potentiale proiecte
ce pot fi cofinantate prin Facilitatea IMD in 1999.
Cererile prezentate de tarile candidate au fost integrate intr-o lista
lunga indicativa, care a fost apoi analizata prin consultarea serviciilor
relevante din cadrul Comisiei Europene (i.e. Directiile generale de transport,
mediu si dezvoltare regionala). Lista care a rezultat in urma analizei are un
impact deosebit asupra unei zone prioritare, dupa cum se evidentiaza in
Parteneriatul pentru aderare si, in multe cazuri, abordeaza problema
transfrontaliera, indeosebi interconectarea regionala in domeniul
transporturilor si mediului.
Proiectele care au ramas pe lista au fost apoi evaluate din punct de vedere
al fezabilitatii si al stadiului de realizare, impreuna cu IFI relevante. Acele
proiecte care intrunesc criteriile amintite mai sus sunt prezentate in
prezentul Memorandum de finantare.
O atentie deosebita a fost acordata acelor proiecte care ar putea atrage
maximum de resurse financiare din partea IFI, a tarilor partenere si din partea
sectorului privat, care sa finanteze primele faze de implementare a proiectelor
propuse, care altfel nu ar fi fost realizate si care se vor orienta spre
asigurarea conformitatii cu respectivele directive ale UE. De exemplu,
asistenta acordata Brno din Republica Ceha, prin Facilitatea IMD in cadrul
prezentului Memorandum de finantare, permite municipalitatii sa dezvolte
unitatea de tratare a apelor reziduale la un nivel mai ridicat, care se face in
conformitate cu directivele UE, si sa realizeze acest lucru cu 5 ani mai
devreme decat se prevazuse initial in programul general al municipalitatii de
reabilitare a apelor reziduale.
1.4. Descrierea proiectelor
Acest punct prezinta o scurta descriere a proiectelor care urmeaza sa fie
finantate prin prezentul memorandum. Alte detalii sunt prezentate in fisele de
proiect.
Proiectele vor fi finantate prin Facilitatea IMD - partea a 5-a in toate
tarile candidate, cu exceptia Slovaciei si Ungariei. Proiectele transmise de
Slovacia nu beneficiaza inca de asistenta din partea IFI, iar proiectele Ungariei
nu sunt finalizate sau, cum este situatia in unul dintre cazuri, a primit deja
asistenta prin Facilitatea IMD, dar care nu este inca implementata. Toate
proiectele care au fost respinse la finantarea prin Facilitatea IMD - partea a
5-a, inclusiv cele ale Slovaciei si Ungariei, vor fi transmise autoritatilor de
programare pentru ISPA.
Prezentul Memorandum de finantare incearca sa se orienteze catre problemele
critice de mediu care nu sunt in general finantate de Comunitate, in special
problema apelor reziduale (i.e. proiectul Estoniei pentru remedierea
helesteielor), poluarea aerului (i.e. proiectul Romaniei privind conversia
energiei termice) si sursele de putere alternativa (i.e. proiectul geotermal
Podhale). In functie de stadiul in care se afla, aceste proiecte pot fi
finantate prin viitoarele instrumente financiare comunitare.
De asemenea, merita observat in prezentul Memorandum de finantare
eforturile financiare PHARE pentru atragerea investitiilor din sectorul privat
care sa acopere costurile de mediu.
Prin asistenta acordata proiectelor municipale privind concesionarea si
aranjamentele operationale cu companii private (i.e. proiectele privind
sistemul de alimentare cu apa din Kranjska Gora, Slovenia si Brno, Republica
Ceha), Facilitatea IMD urmareste sa atraga mai multe resurse care sa previna
problemele de mediu in timp ce urmeaza sa se acorde asistenta municipalitatilor
pentru asigurarea conformitatii cu acquisul comunitar.
Prin aceasta abordare se recunoaste ca sectorul privat este singura sursa
viabila care sa acopere imensa lipsa financiara din domeniul mediului. Cu toate
acestea, se acorda o importanta deosebita asistentei financiare nerambursabile
care sa faciliteze concesionarea prin reducerea costurilor la tariful platit de
populatie, dar de care nu beneficiaza companiile din sectorul privat. Astfel,
operatorii interesati sunt exclusi de la licitatia pentru proiectele finantate
prin Facilitatea IMD din cauza pozitiei lor privilegiate, iar activele
finantate prin fonduri PHARE raman in proprietatea municipalitatii.
Dupa cum se obisnuieste la toate proiectele IFI, fiecare alocare din
fonduri PHARE va include costuri de urmarire pentru a asigura o implementare
eficienta. Data fiind complexitatea procesului de achizitie in cadrul acestui
proiect, precum si necesitatea de a conveni asupra calendarului de implementare
al proiectelor IFI cu acela al proiectelor IMD, licitatia pentru precalificare
se afla in plina desfasurare pentru cele mai multe dintre proiectele aflate pe
lista. Aceasta presupune ca cerintele Facilitatii IMD pentru realizarea rapida
a contractarii, dupa semnarea Memorandumului de finantare, au fost indeplinite.
Orice cheltuieli suplimentare la contractele care beneficiaza de finantare
PHARE vor fi acoperite de fonduri din partea altor cofinantatori, ca urmare a
faptului ca alocarile prezentate mai jos nu pot fi depasite.
1.4.1. Bulgaria
Titlu: Unitatea de tratare a apei reziduale Sofia
IFI: BERD
PHARE: 23 milioane euro
Proiect: In cadrul procesului de revizuire si dezvoltare a sistemului de
alimentare cu apa potabila si apa reziduala, componenta PHARE se va orienta
spre dezvoltarea unitatii de tratare a apei reziduale. Municipalitatea va
dezvolta sistemul de canalizare. Dezvoltarea retelei si orice lucrare de
infrastructura ramasa in unitate va fi contractata prin licitatie cu o companie
din sectorul privat. BERD va acorda un credit companiei operatoare care va
finanta lucrarile capitale de care raspunde. Componenta PHARE faciliteaza
aceasta forma de operare, permitand astfel municipalitatii sa dezvolte sistemul
de tratare a apelor reziduale si sistemul de furnizare a apei la standardele
Uniunii Europene, instituie o forma de concesionare pentru operare si asigura
ca unitatile vechi se vor dezvolta astfel incat sa se asigure conformitatea cu
directivele UE relevante.
1.4.2. Republica Ceha
Titlu: Proiectul municipal de dezvoltare a sistemului de furnizare a apei
Brno
IFI: BERD
PHARE: 14,2 milioane euro
Proiect: In cadrul programului de dezvoltare a sistemului de apa potabila
si ape reziduale pentru municipiul Brno, componenta PHARE va fi utilizata
pentru modernizarea principalului canal care se leaga de unitate.
Municipalitatea modernizeaza unitatea, precum si alte aspecte legate de reteaua
de distributie. BERD va acorda un credit municipalitatii, care va finanta
lucrarile de care raspunde. Municipalitatea finalizeaza in acest moment o forma
de operare cu o companie din sectorul privat pentru punerea in functiune a
unitatii. Componenta PHARE faciliteaza aceasta forma de operare, permitand
astfel municipalitatii sa ia in considerare - si sa se asigure de faptul ca
asistenta se adreseaza gravelor probleme de scurgere din retea - un aspect pe
care nu il poate rezolva pe termen mediu fara asistenta PHARE.
1.4.3. Estonia
Titlu: Remedierea zonei Sillamae Tailing
IFI: NEFCO/NIB
PHARE: 5 milioane euro
Proiect: O unitate de operare a unei mine de uraniu care a fost inchisa a
generat reziduuri toxice, in cea mai mare parte reziduuri de metale grele.
Aceasta unitate trebuie sa fie urgent remediata pentru protectia sanatatii
umane, a biodiversitatii mediului in zona, precum si in zona Marii Baltice, in
general. Intregul program de refacere va dura 5 ani, incepand cu finantare PHARE
si continuand cu finantare din partea NEFCO si NIB. Proiectul raspunde tuturor
directivelor din domeniul biodiversitatii ca o consecinta a promovarii
conformitatii in domeniul reziduurilor. In functie de progresele inregistrate,
acest proiect poate reprezenta un proiect-pilot pentru alte mine de uraniu din
zona cu probleme similare.
1.4.4. Letonia
Titlu: Doua proiecte din cadrul Programului Proiect 800 - Proiectul celor
trei orase (Bauska/Kuldiga/Saldus) si Proiectul celor cinci orase (Kraslava/Gulbene/Aizkraukle/Jekabpils/Talsi).
IFI: NEFCO/BERD
PHARE: 5,5 milioane euro (2,345 milioane euro pentru Bauska/Kuldiga/Saldus
si 3,155 milioane euro pentru Kraslava/Gulbene/Aizkraukle/Jekabpils/Talsi).
Proiect: Programul Proiect 800 din Letonia se adreseaza necesitatilor de
protectie impotriva poluarii pentru 800 de mici localitati, care impreuna
reprezinta un focar pentru regiune, inclusiv pentru Marea Baltica. Contributia
PHARE aduce localitatile aflate in acest focar in conformitate cu directivele
privind apele reziduale si apa potabila din mediul urban, ale caror costuri ar
fi facut neviabila finantarea proiectelor pentru beneficiari.
1.4.5. Lituania
Titlu: Proiect de mediu - Jurbarkas
IFI: BEI
PHARE: 2 milioane euro
Proiect: Contributia PHARE este destinata municipalitatii Jurbarkas si face
parte dintr-un program de 8 milioane euro alocat pentru aceasta si pentru
orasele invecinate, in scopul asigurarii conformitatii acestor microregiuni cu
directivele privind apele reziduale si apa potabila din mediul urban, reducerii
poluarii transfrontaliere in Marea Baltica si pentru a crea posibilitatea de a
se implica in noi faze ale dezvoltarii sistemului de ape reziduale.
1.4.6. Polonia
Titlu: Proiect geotermic - Podhale
IFI: BIRD
PHARE: 14 milioane euro
Proiect: Proiectul cofinantat de BIRD presupune constructia unei unitati de
energie geotermica in orasul Zakopane. Proiectul sprijina reducerea poluarii
aerului cauzata de folosirea pe scara larga a surselor de energie poluante in
aceasta zona din sudul Poloniei din ce in ce mai importanta din punct de vedere
turistic, care atrage peste patru milioane de vizitatori anual. Proiectul va
avea ca rezultat conformitatea cu directivele din domeniul protectiei aerului, precum
si in ceea ce priveste reducerea poluarii transfrontaliere la granita cu
Slovacia.
Titlu: Programul de tratare a apelor reziduale Bielsko-Biala
IFI: BIRD
PHARE: 5 milioane euro
Proiect: Proiectul cofinantat de BIRD va acorda asistenta pentru
reabilitarea sistemului de apa potabila si a sistemului de ape reziduale.
Proiectul este cofinantat de BIRD si implica un aranjament de operare cu o
companie din sectorul privat. Proiectul va avea ca rezultat conformitatea cu
directivele respective din domeniul apei si al apelor reziduale.
Titlu: Programul de mediu rural
IFI: BIRD/NEFCO
PHARE: 3,5 milioane euro
Proiect: Proiectul cofinantat de BIRD si NEFCO va reduce poluarea cu
nitrati din sectorul fermelor agricole dintr-o anumita regiune a Poloniei.
Proiectul presupune acordarea de asistenta tehnica pentru dezvoltarea fermelor
si pentru containere, in vederea controlului pierderilor de nitrati care
determina poluarea raurilor si a surselor de apa subterana. Proiectul va avea
ca rezultat conformitatea cu directivele privind poluarea cu nitrati si va
reprezenta un proiect-pilot ce va putea fi aplicat intr-o alta zona a Poloniei
dupa anul 2000.
1.4.7. Romania
Titlu: Programul de dezvoltare a utilitatilor municipale (Brasov si Constanta)
IFI: BERD
PHARE: 8 milioane euro (4 milioane euro - Brasov si 4 milioane euro -
Constanta)
Proiect: Programul de dezvoltare a utilitatilor municipale s-a bucurat de
un mare succes printre programele de investitii in domeniul sistemelor de
imbunatatire a apelor reziduale, cofinantate de BERD. Totusi elementele care
privesc cele doua municipalitati - Brasov si Constanta - care au fost propuse
nu tin de capacitatea lor de finantare. Investitiile PHARE vor asigura
includerea lor in programul general, permitand Programului de dezvoltare a
utilitatilor municipale sa isi atinga obiectivele si sa depaseasca nivelurile
de conformitate prevazute initial.
Titlu: Unitatea de tratare a apelor reziduale Valea Jiului
IFI: BERD
PHARE: 4,1 milioane euro
Proiect: Proiectul propus este complex - asigurarea unei capacitati de
tratare biologica la unitatea existenta la Uricani si reabilitarea retelei de
canalizare pentru Lupeni. Proiectele vor avea ca rezultat asigurarea
conformitatii cu respectivele directive UE in cele doua localitati.
Titlu: Proiectul de conservare a energiei termice Oltenita
IFI: BERD
PHARE: 2,2 milioane euro
Proiect: Proiectul presupune inlocuirea schimbatoarelor de caldura cu
unitati de incalzire pe baza de combustibil usor, in 11 puncte din Oltenita, la
frontiera romano-bulgara. Aceasta va permite inchiderea unitatilor de incalzit
pe baza de combustibil greu din Oltenita si, astfel, reducerea emisiilor de
sulfati, nitrati si alte substante in localitate.
1.4.8. Slovenia
Titlu: Proiectul privind apele reziduale din municipiul Kranjska Gora
IFI: BEI
PHARE: 2,5 milioane euro
Proiect: Obiectivul acestui proiect il constituie construirea unei noi
unitati centrale de tratare a apelor reziduale si principalul colector in
localitatea Kranjska Gora in vederea respectarii cerintelor din directivele UE
privind tratarea apelor reziduale in mediul urban. Unitatea de tratare a apelor
reziduale va reduce din impactul scurgerilor in raul Sava Dolinka. Proiectul
este cofinantat de BEI.
Titlu: Reabilitarea caii ferate Murska Sobota (Dezvoltarea Coridorului V de
cale ferata din Slovenia)
IFI: BERD/BEI
PHARE: 10 milioane euro
Proiect: Proiectul presupune: (i) inlocuirea sistemului mecanic existent de
semnalizare si a dispozitivelor de siguranta cu noi dispozitive electronice pe
linia de cale ferata Ljubljana - Sezana; (ii) modernizarea liniei de cale
ferata Ormoz - Murska Sobota, cu reconstructia garilor Ivanjkovici Ljutomer si
Beltinci, inclusiv prelungirea transportului de marfuri pe calea ferata,
instalarea sistemului de semnalizare si a dispozitivelor de siguranta,
construirea facilitatilor respective pentru pasageri; si (iii) devierea pe o
distanta de 2 km a liniei de cale ferata aflate in pericol de alunecare de
teren. Proiectul va avea un impact transfrontalier deosebit in masura in care
va contribui la asigurarea unei legaturi de trafic rapid cu Ungaria si cu alte
tari din centrul si estul Europei dupa deschiderea noii linii de cale ferata cu
Ungaria in anul 2000. Ca urmare a implementarii proiectului se vor inregistra
si alte avantaje semnificative, inclusiv siguranta accesului pe peron, un
circuit mai rapid al traficului, cresterea sigurantei prin sistemul electronic
de semnalizare si extinderea capacitatii pe linie.
Procedurile privind evaluarea impactului de mediu ale IFI si ale tarilor
beneficiare au fost urmarite pentru fiecare proiect de investitii din cadrul
Programului pentru infrastructuri de mari dimensiuni, iar detalii ale acestora
sunt furnizate in fisele de proiect individuale.
Se va asigura egalitatea de sanse dintre barbati si femei de a participa la
toate proiectele.
2. Buget
- milioane euro -
_____________________________________________________________________________
Tara si titlul proiectului Alocare Investitii Constructie Asistenta
institutionala tehnica
_____________________________________________________________________________
Bulgaria PIMD - partea a V-a 23 23 0 0
Cehia PIMD - partea a V-a 14,2 14,2 0 0
Estonia PIMD - partea a V-a 5 5 0 0
Letonia PIMD - partea a V-a 5,5 5,5 0 0
Lituania PIMD - partea a V-a 2 2 0 0
Polonia PIMD - partea a V-a 22,5 22,5 0 0
Romania PIMD - partea a V-a 14,3 14,3 0 0
Slovenia PIMD - partea a V-a 12,5 12,5 0 0
_____________________________________________________________________________
TOTAL: 99 99 0 0
_____________________________________________________________________________
3. Aranjamente de implementare
In timp ce PIMD 1999 este prezentat Comitetului de gestiune ca o facilitate
orizontala, proiectele trebuie implementate prin:
(i) structurile programelor nationale PHARE in baza sistemului SID; sau,
(ii) direct de catre IFI care cofinanteaza proiectul in baza unui Acord
paralel de cofinantare si implementare delegata (APC), prin care IFI raspunde
de implementare. In acest caz, nu se va aplica sistemul SID.
PIMD se imparte, in functie de proiecte, prin semnarea a 8 memorandumuri de
finantare, dupa cum se prezinta in tabelul de mai jos, asigurand astfel o
realizare optima a proiectelor in fiecare tara si o eficienta maxima in
implementarea lor.
________________________________________________________________________
Tara si titlul proiectului Memorandum Milioane euro SID sau APC
de finantare
________________________________________________________________________
Bulgaria PIMD - partea a V-a BG9906 23 SID
Cehia PIMD - partea a V-a CZ9910 14,2 SID
Estonia PIMD - partea a V-a ES9908 5 APC
Letonia PIMD - partea a V-a LE9910 5,5 APC
Lituania PIMD - partea a V-a LI9905 2 SID
Polonia PIMD - partea a V-a PL9912 22,5 APC
Romania PIMD - partea a V-a RO9909 14,3 SID
Slovenia PIMD - partea a V-a SL9909 12,5 SID
________________________________________________________________________
TOTAL: 99
________________________________________________________________________
3.1. Implementarea prin programele nationale
Urmatoarele proiecte PIMD vor fi gestionate in conformitate cu procedurile
Sistemului de implementare descentralizata PHARE (SID). Coordonatorul national
al asistentei (CNA) are intreaga responsabilitate pentru programarea,
nonitorizarea si implementarea programelor PHARE:
1. Bulgaria - Unitatea de tratare a apei reziduale Sofia
2. Cehia - Remedierea conductei de apa reziduala Brno
3. Lituania - Proiectul ape reziduale Jubarkas
4. Polonia - Proiectul geotermic Podhale
5. Polonia - Proiectul ape reziduale Bialsko-Biala
6. Romania - Programul de dezvoltare a utilitatilor municipale Brasov
7. Romania - Programul de dezvoltare a utilitatilor municipale Constanta
8. Romania - Proiectul ape reziduale Valea Jiului
9. Romania - Proiectul de conservare a energiei termice
10. Slovenia - Proiectul ape reziduale Kranjska Gora
11. Slovenia - Proiectul de cale ferata Murska Sobota.
Fondul National (FN) in fiecare tara este dupa cum urmeaza:
1. Bulgaria - Ministerul Finantelor
2. Republica Ceha - Ministerul Finantelor
3. Lituania - Ministerul Finantelor
4. Polonia - Ministerul Finantelor
5. Romania - Ministerul Finantelor
6. Slovenia - Ministerul Finantelor.
Fiecare Fond National este condus de Responsabilul national cu autorizarea
(RNA) care va superviza managementul financiar al programului si va raspunde de
raportarea catre CE.
Autoritatile nationale de control competente vor derula operatiuni de
control financiar privind implementarea programului.
Fondurile vor fi tinute in Fondul National, iar platile se vor efectua prin
Agentia de implementare (AI) in conformitate cu structurile programului
national. Toate contractele de achizitii si platile se vor efectua de Agentia
de implementare catre contractor. Beneficiarul va realiza supravegherea si
raportarea progreselor catre AI.
Comisia va transfera fonduri catre FN in concordanta cu Memorandumul de
intelegere semnat de Comisie si Ministerul Finantelor. Fondurile vor fi
transferate in urma solicitarii de catre RNA, dupa cum urmeaza:
Bulgaria:
O suma de pana la 4.600.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea
Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 4.600.000
euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
Cehia:
O suma de pana la 2.840.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea
Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 2.840.000
euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
Lituania:
O suma de pana la 400.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea
Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 400.000
euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
Polonia:
O suma de pana la 3.800.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea
Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 3.800.000
euro sau soldul contului, care suma este mai mica. Se va tine seama de faptul
ca fondurile pentru Programul din mediul rural in Polonia nu vor trece prin
Fondul National, insa platile se vor efectua direct catre institutia financiara
internationala (IFI) care gestioneaza programul, in baza unui Acord paralel de
cofinantare si implementare delegata (APC) semnat la nivel central intre IFI si
Comisie.
Romania:
O suma de pana la 3.700.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea
Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 3.700.000
euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
Slovenia:
O suma de pana la 2.500.000 euro va fi transferata catre FN dupa semnarea
Memorandumului de finantare. Vor fi facute 4 realimentari de pana la 2.500.000
euro sau soldul contului, care suma este mai mica.
Dispozitiile prevazute la art. 2 si 13 din Memorandumul de intelegere
privind infiintarea Fondului National trebuie, de asemenea, respectate. In
plus, RNA trebuie sa inainteze Comisiei spre aprobare nominalizarea unui
Responsabil cu autorizarea platilor (RAP) si o descriere a sistemului creat,
aratand cum se realizeaza fluxul de informatii intre Fondul National si AI/OPCP
si modul in care vor fi efectuate platile.
Se vor efectua 4 plati in cuantumul celei mai mici sume reprezentate fie de
maximum 20% din fondurile care urmeaza sa fie administrate local, fie de
diferenta pana la valoarea integrala a bugetului. Prima plata va fi trasa in
momentul in care 10% din buget a fost deja cheltuit de OPCP. A doua completare
poate fi ceruta atunci cand 30% din bugetul total in exercitiu a fost cheltuit.
Punctul de tragere pentru a treia completare este de 50%, iar plata celei de-a
4-a rate se va face cand s-au cheltuit 70% . In afara unei autorizatii exprese
prealabile din partea Comisiei, nici o cerere de completare nu poate fi facuta
daca fondurile cumulate aflate in depozit la Fondul National si Agentiile de
implementare depasesc 10% din exercitiul bugetar angajat. In mod exceptional
RNA poate solicita o plata in avans de peste 20%, in conformitate cu procedurile
prevazute in Memorandumul de intelegere sus-mentionat.
Fondul National va transfera fonduri catre AI, inclusiv OPCP, in
conformitate cu acordurile de finantare semnate intre Fondurile Nationale si
AI/OPCP. Fiecare acord de finantare va fi andosat inainte de Comisia Europeana.
In cazurile in care FN este chiar agentia de plata pentru OPCP nu va exista
nici un transfer de fonduri de la FN la OPCP. OPCP si AI vor fi conduse de cate
un RAP, numit de RNA, dupa consultari cu CNA. RAP va fi responsabil de toate
operatiunile efectuate de OPCP.
AI are intreaga responsabilitate pentru lansarea licitatiilor, contractare
si plati.
Un cont separat in euro va fi stabilit pentru fondurile transferate de
Comisie Fondului National pentru acest program in bancile centrale sau intr-o
banca ce a fost anterior convenita cu Comisia Europeana. Dobanzile vor fi
raportate Comisiei Europene; in cazul in care Comisia decide astfel, pe baza
propunerii RNA, dobanzile pot fi reinvestite in program. In principiu, toate conturile
bancare vor fi purtatoare de dobanzi.
Aceleasi proceduri vor fi aplicate tuturor fondurilor transferate catre AI
sau OPCP.
Se va tine seama de faptul ca in cazul Letoniei Fondul National va fi
agentia de plata.
RNA si RAP se vor asigura ca toate contractele sunt elaborate in
conformitate cu procedurile Manualului SID privind cofinantarea proiectelor
IFI/PHARE.
Toate contractele privind lucrari capitale din cadrul acestui Memorandum de
finantare vor fi mai mari de 2 milioane euro.
Aranjamentele de implementare pentru fiecare proiect sunt prezentate
succint in tabelul de mai jos:
_______________________________________________________________________________
Titlul proiectului Agentia de Supervizare*1)
implementare
_______________________________________________________________________________
Bulgaria - Unitatea de OPCP Unitatea de implementare a
tratare a apei reziduale proiectului pentru tratarea
Sofia apei (Ministerul Dezvoltarii
Regionale si Lucrarilor
Publice si Ministerul
Mediului si Apelor)
_______________________________________________________________________________
Cehia - Proiectul pentru Ministerul Dezvoltarii Municipalitatea si compania
remedierea conductei de Regionale (Centrul de apa
apa reziduala Brno pentru Dezvoltare
Regionala)
_______________________________________________________________________________
Estonia - Proiectul NEFCO (prin APC) Unitati de implementare a
pentru remedierea zonei proiectului (UIP) in
Sillamae municipalitati sub coordonarea
si controlul NEFCO
_______________________________________________________________________________
Letonia - Proiecte pentru NEFCO (prin APC) Unitati de implementare a
3 localitati proiectului in municipalitati
sub coordonarea si controlul
NEFCO
_______________________________________________________________________________
Letonia - Proiecte pentru NEFCO (prin APC) Unitati de implementare a
5 localitati proiectului in municipalitati
sub coordonarea si controlul
NEFCO
_______________________________________________________________________________
Lituania - Proiectul ape OPCP UIP in municipalitatile
reziduale Jubarkas Klaipeda si Paneveys
_______________________________________________________________________________
Polonia - Proiectul Fondul National PEC Geotermia Podhalanska
geotermic Podhale pentru Protectia
Mediului (Agentie de
implementare)
_______________________________________________________________________________
Polonia - Proiectul ape Fondul National pentru UIP - Departamentul de
reziduale Bialsko-Biala Protectia Mediului investitii AQUA
(Agentie de
implementare)
_______________________________________________________________________________
Polonia - Proiectul de NEFCO (prin APC) UIP in cadrul Fondului
mediu rural National pentru Protectia
Mediului sub coordonarea si
controlul NEFCO
_______________________________________________________________________________
Romania - Programul de OPCP UIP a BERD in municipalitate
dezvoltare a utilitatilor (monitorizarea ministerului)
municipale Brasov
_______________________________________________________________________________
Romania - Programul de OPCP UIP a BERD in municipalitate
dezvoltare a utilitatilor (monitorizarea ministerului)
municipale Constanta
_______________________________________________________________________________
Romania - Proiectul ape OPCP UIP a BERD in municipalitate
reziduale Valea Jiului (monitorizarea ministerului)
_______________________________________________________________________________
Romania - Proiectul de OPCP UIP a BERD in municipalitate
conservare a energiei (monitorizarea ministerului)
termice
_______________________________________________________________________________
Slovenia- Proiectul ape OPCP Municipalitatea (in baza
reziduale Kranjska Gora contractului FIDIC)
_______________________________________________________________________________
Slovenia - Proiectul de Ministerul Ministerul
cale ferata Murska Transporturilor si
Sobota Comunicatiilor/OPCP
_______________________________________________________________________________
*1) Supervizarea se refera la managementul tehnic al proiectului si nu
trebuie confundata cu instrumentele de supervizare din cadrul procedurilor de
contractare FIDIC.
3.2. Implementarea prin cofinantarea IFI
In cazul urmatoarelor proiecte PIMD, Comisia va transfera fondurile in
transe, in conformitate cu calendarul de efectuare a platilor, direct catre IFI
care, in colaborare cu beneficiarul creditului din partea IFI, vor gestiona
achizitiile si managementul financiar pentru Comisia Europeana, conform
procedurilor prevazute in Acordul paralel de cofinantare si implementare
delegata (APC) semnat intre IFI si Comisie:
1. Estonia - Proiectul pentru remedierea zonei Sillamae
2. Letonia - Proiectul pentru 3 localitati
3. Letonia - Proiectul pentru 5 localitati
4. Polonia - Proiectul de mediu rural.
In aceste cazuri, pentru proiectele respective nu se va aplica sistemul
SID. Totusi, dupa semnarea Memorandumului de finantare de catre Comisie si
Coordonatorul national al asistentei, APC va fi semnat, pentru tarile
respective, de Comisie, pe de o parte, si institutia financiara internationala
cofinantatoare (i.e. NEFCO), pe de alta parte. Astfel, fondurile pentru
proiectele de mai sus vor fi directionate catre IFI implicata, care va
implementa si va administra componenta PHARE, precum si propria participare la
proiect. In cadrul APC se vor aplica procedurile de achizitii si implementare
ale IFI, insa se vor aplica regulile PHARE privind eligibilitatea si originea.
Principiile APC sunt:
a) IFI isi asuma responsabilitatea de a administra implementarea
componentei PHARE prin utilizarea structurilor si procedurilor privind
gestionarea fondurilor proprii;
b) fondurile sunt eliberate prin IFI implicate, in transe, in baza
contractelor semnate;
c) procedurile si documentatia IFI privind sistemul de implementare sunt
utilizate si pentru componenta PHARE. Folosirea procedurilor si documentatiei
IFI usureaza in mod considerabil activitatea administrativa pentru autoritatea
de implementare. Procedurile si documentatia PHARE, precum si ale IFI privind
contractele de lucrari au la baza procedurile FIDIC, ambele sisteme aducand
astfel aceeasi eficienta si siguranta in implementare;
d) in timp ce se vor utiliza procedurile si documentatia IFI pentru
achizitii vor fi aplicate reglementarile PHARE privind publicitatea, criteriile
de eligibilitate, regulile privind sursele si originea, precum si transparenta;
e) IFI isi asuma responsabilitatea de a monitoriza si raporta Comisiei
implementarea componentei PHARE;
f) Comisia si Curtea de Conturi isi rezerva dreptul de a face auditul
inregistrarilor privind componenta PHARE si de a conduce misiuni de
monitorizare si evaluare independente.
3.3. Conditii generale
Toate contractele trebuie incheiate pana la 31 decembrie 2000. Toate
platile trebuie sa se efectueze pana la 31 decembrie 2003.
Toate cererile pentru transferul fondurilor (inclusiv avansul) trebuie sa
fie insotite de o confirmare scrisa din care sa reiasa ca activitatile vor fi
contractate local.
Toate fondurile neutilizate pana la data expirarii programului vor fi
recuperate de Comisie.
Pentru acele contracte cu fonduri retinute pentru o perioada de garantie
prelungita dupa sfarsitul perioadei de plata a programului, suma totala a
fondurilor acelor contracte, calculate de RAP si stabilite de Comisie, va fi
platita Agentiei de implementare inainte de inchiderea oficiala a programului.
Agentia de implementare isi asuma intreaga responsabilitate privind depozitarea
fondurilor pana la efectuarea ultimei plati si se asigura ca aceste fonduri vor
fi folosite numai pentru plati referitoare la clauzele de retentie. De
asemenea, isi asuma intreaga responsabilitate fata de contractori in ceea ce
priveste indeplinirea obligatiilor legate de clauzele de retentie. Dobanzile
fondurilor vor fi platite Comisiei dupa plata finala a contractorilor.
Fondurile care nu au fost platite contractorilor dupa efectuarea ultimei plati
vor fi rambursate Comisiei. O analiza generala a utilizarii fondurilor
depozitate in conturile de garantie - in mod special a platilor facute din
acestea - si a dobanzilor rezultate vor fi furnizate anual de RNA Comisiei.
4. Monitorizare si evaluare
Va fi creat un Comitet comun de monitorizare (CCM). Acesta va cuprinde RNA,
CNA si reprezentanti ai Comisiei. CCM se va intalni cel putin o data pe an
pentru a analiza programele PHARE - inclusiv proiectele PIMD din fiecare tara -
cu scopul de a evalua progresele inregistrate in vederea atingerii obiectivelor
propuse in memorandumurile de finantare si in Parteneriatul pentru aderare. CCM
poate recomanda o schimbare a prioritatilor si/sau o realocare de fonduri
PHARE.
CCM va fi asistat de subcomitetele de monitorizare (SCM) si va include CNA,
RAP pentru fiecare Agentie de implementare (si pentru OPCP, acolo unde este
cazul) si Serviciile Comisiei. Subcomitetele de monitorizare vor analiza in
detaliu progresele inregistrate in cadrul fiecarui program, inclusiv ale
componentelor si contractelor acestora, pe baza rapoartelor periodice de
monitorizare si evaluare elaborate cu sprijinul unui consultant extern, in
conformitate cu prevederile manualului SID, si vor face recomandari cu privire
la diferite aspecte ale managementului programului, asigurandu-se ca acestea
vor fi puse in aplicare. Subcomitetele de monitorizare vor raporta CCM, caruia
ii vor supune spre aprobare rapoarte generale detaliate cu privire la toate
programele finantate prin PHARE.
5. Audit si evaluare
In cazul proiectelor implementate prin structurile Programului national
PHARE, conturile si operatiunile Fondului National si, acolo unde este cazul,
ale OPCP si ale agentiilor de implementare relevante pot fi verificate oricand,
la cererea Comisiei, precum si de catre un auditor extern contractat de
Comisie, fara a se aduce atingere responsabilitatilor Comisiei sau ale Curtii
de Conturi a Comunitatii Europene, asa cum s-a precizat in Conditiile generale
la Memorandumul de finantare si la Acordul-cadru.
In cazul proiectelor la care implementarea se realizeaza de catre IFI,
Comisia isi mentine aceleasi drepturi privind accesul la inregistrarile
financiare ale IFI pentru fondurile PHARE, in scopul evaluarii, dupa cum se
arata mai sus, in cadrul programelor nationale.
Serviciile Comisiei vor lua masuri pentru realizarea unei evaluari
ulterioare, dupa inchiderea programului.
6. Transparenta/Publicitate
RAP va fi raspunzator de luarea tuturor masurilor necesare pentru asigurarea
publicitatii adecvate pentru toate activitatile finantate prin acest program.
Aceasta se va face in stransa legatura cu Delegatia Comisiei Europene in
Romania.
7. Conditii speciale
In cazul in care angajamentele convenite nu sunt indeplinite din motive
imputabile autoritatii de implementare implicate sau IFI, care participa la
cofinantare, Comisia poate revizui oricand programul, in sensul anularii sale
totale sau partiale si/sau realocand fondurile neutilizate pentru alte scopuri,
conforme cu obiectivele Programului PHARE.
ANEXA 3
INFORMARE SI PUBLICITATE
pentru programele PHARE, ISPA si SAPARD ale Uniunii Europene
1. Scop si obiective
Informatiile si activitatile de publicitate privind asistenta Uniunii Europene
prin Programul PHARE sunt destinate cresterii gradului de constientizare a
publicului si a transparentei actiunilor UE, precum si crearii unei imagini
consistente privind activitatile respective in toate tarile beneficiare.
Informarea si publicitatea privesc activitatile care primesc o contributie de
la Programul PHARE al Uniunii Europene.
2. Principii generale
Fiecare RAP responsabil cu implementarea memorandumurilor financiare,
precum si a altor forme de asistenta va fi responsabil cu publicitatea la fata
locului. Aceasta actiune se va desfasura in cooperare cu Delegatia Comisiei
Europene, care va fi informata asupra demersurilor facute in acest scop.
Autoritatile nationale si regionale competente vor desfasura activitatile
necesare unei aplicari efective a acestor prevederi, in colaborare cu Delegatia
Comisiei Europene din tara respectiva. Informarea si masurile publicitare
descrise mai jos se bazeaza pe prevederile reglementarilor si deciziilor ce se
aplica fondurilor structurale. Acestea sunt:
- art. 32 din Reglementarea Comisiei Europene nr. 4.253/88, amendata de
Reglementarea Comisiei Europene nr. 2.082/93; Buletinul Oficial al
Comunitatilor Europene nr. L 193/20 din 31 iulie 1993;
- Decizia Comisiei din 31 mai 1994; Buletinul Oficial al Comunitatilor
Europene nr. L 152/39 din 18 iunie 1994.
Informarea si masurile publicitare trebuie sa fie conforme cu prevederile
reglementarilor si deciziilor mai sus mentionate. Ghidul informativ poate fi
procurat de la autoritatile locale, regionale si nationale din cadrul
delegatiilor Comisiei Europene din tarile beneficiare.
3. Informarea si publicitatea privind programele PHARE
Informarea si masurile publicitare vor face subiectul unui set de masuri
coerente, definite de autoritatile nationale, regionale si locale competente,
in colaborare cu Delegatia Comisiei, pentru toata durata Memorandumului de
finantare, si se vor referi atat la programele, cat si la alte forme de
asistenta.
Costul informarii si publicitatii privind proiectele individuale va fi
suportat din bugetul alocat proiectelor respective.
In cazul implementarii programelor PHARE se vor aplica masurile mentionate
la lit. a) si b):
a) Autoritatile competente din tara beneficiara trebuie sa publice
continutul programelor si al altor forme de asistenta, in forma cea mai
potrivita. Aceste documente trebuie distribuite corespunzator si trebuie tinute
la dispozitia partilor interesate. Trebuie asigurata prezentarea in teritoriul
tarii beneficiare a informatiilor si materialelor publicitare produse.
b) Informarea si masurile publicitare la fata locului trebuie sa cuprinda
urmatoarele:
(i) pentru investitiile de infrastructura ce depasesc 1 milion ECU:
- panouri ridicate la fata locului, instalate in concordanta cu prevederile
reglementarilor si deciziilor mentionate in paragraful 2 de mai sus;
- panouri informative pentru lucrarile de infrastructura, accesibile
publicului, instalate conform prevederilor reglementarilor si deciziilor
mentionate in paragraful 2 de mai sus si in concordanta cu indicatiile tehnice
din Ghidul informativ pus la dispozitie de Delegatia Comisiei Europene din tara
beneficiara;
(ii) in cazul investitiilor de productie, masuri pentru dezvoltarea
potentialului local si alte masuri beneficiind de finantare PHARE, ISPA sau
SAPARD:
- masuri care sa constientizeze beneficiarii potentiali si opinia publica
cu privire la asistenta PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu
reglementarile de la paragraful 3 b)(i) de mai sus;
- masuri adresate solicitantilor de ajutoare de stat, partial finantate de
PHARE, ISPA sau SAPARD, sub forma unei indicatii in formularul care trebuie
completat de acesti solicitanti, care sa indice faptul ca parte a acestui
ajutor vine din partea UE, mai ales prin programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in
concordanta cu reglementarile de mai sus.
4. Transparenta asistentei UE in cercurile de afaceri, printre potentialii
beneficiari si publicul larg
4.1. Cercul de afaceri
Cercurile de afaceri trebuie implicate in cea mai mare masura in asistenta
ce le priveste direct. Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei
vor asigura existenta canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor
catre potentialii beneficiari, in special catre intreprinderile mici si
mijlocii. Informatiile trebuie sa cuprinda si indicatii privind procedurile
administrative care trebuie urmate.
4.2. Alti beneficiari potentiali
Autoritatile responsabile cu implementarea asistentei vor asigura existenta
canalelor relevante pentru diseminarea informatiilor catre toate persoanele
care beneficiaza sau care ar putea beneficia de masuri de formare, angajare sau
dezvoltare a resurselor umane. In acest sens se va asigura cooperarea dintre
organismele de pregatire profesionala implicate in angajare, grupurile de
afaceri, centrele de formare si organizatiile neguvernamentale.
Formulare
Formularele emise de autoritatile locale, nationale sau regionale privind
anuntarea si solicitarea de fonduri nerambursabile destinate beneficiarilor
finali sau oricarei alte entitati eligibile pentru acest fel de asistenta vor
trebui sa indice faptul ca UE si, in mod special, Programele PHARE, ISPA sau
SAPARD asigura aceste surse financiare. Notificarea de asistenta transmisa
beneficiarilor trebuie sa mentioneze procentul sau volumul de asistenta
finantat de programele amintite. In cazul in care astfel de documente poarta
stema nationala sau regionala, ele trebuie sa poarte si un insemn al UE de
aceeasi marime.
4.3. Publicul larg
Mass-media
Autoritatile competente vor informa mass-media, in maniera cea mai
potrivita, despre actiunile cofinantate de UE, PHARE, ISPA sau SAPARD in
special. Contributia PHARE va fi reflectata corespunzator in aceasta informare.
In acest context demararea operatiunilor (o data adoptate de Comisie) si
fazele importante ale implementarii vor face subiectul unor actiuni de
publicitate, cu precadere in mass-media regionala (presa, radio, televiziune).
Trebuie asigurata o colaborare corespunzatoare cu Delegatia Comisiei din tara
respectiva.
Cele doua principii mentionate mai sus se aplica anunturilor, precum si
comunicatelor de presa si comunicatelor publice.
Actiuni informative
Organizarea de actiuni informative, cum ar fi conferinte, seminarii,
targuri si expozitii, in legatura cu implementarea operatiunilor partial
finantate de Programele PHARE, ISPA sau SAPARD, va urmari sa faca explicita
participarea UE. In acest context se vor expune steagurile UE in camerele unde
au loc intalniri si se pune emblema UE pe documente, in functie de situatie.
Delegatia Comisiei din tara beneficiara va ajuta, dupa necesitati, la
pregatirea si implementarea acestui tip de actiuni.
Materiale informative
Publicatiile (cum ar fi brosuri si pliante) despre programe si masuri
similare, finantate sau cofinantate de PHARE, ISPA sau SAPARD, trebuie sa
contina pe prima pagina o indicare clara a participarii UE, precum si simbolul
UE, in cazul in care este folosita stema nationala sau regionala.
In cazul in care aceste publicatii au o prefata, aceasta trebuie semnata
atat de persoana responsabila in tara beneficiara, cat si de delegatul
Comisiei, in numele acesteia, pentru a demonstra clar participarea UE.
Aceste publicatii trebuie sa se refere la organismele nationale si
regionale responsabile cu informarea partilor interesate.
Principiile mentionate mai sus se aplica, de asemenea, si materialelor
audiovizuale.
5. Prevederile privind panouri, postere si placute permanente
Tarile beneficiare vor asigura transparenta masurilor partial finantate de
programele PHARE, ISPA sau SAPARD, in concordanta cu urmatoarele masuri si
informatii publicitare:
Panouri
Panourile cu informatii privind participarea UE la finantarea investitiei
trebuie sa fie ridicate la locul tuturor proiectelor cu participare UE in
proportie de 1 milion ECU sau mai mult. Chiar daca autoritatile locale sau
regionale nu ridica un panou care sa mentioneze propria lor implicare,
finantarea UE trebuie mentionata pe un panou special. Aceste panouri trebuie sa
aiba o marime corespunzatoare anvergurii (tinand seama de marimea contributiei
UE) si trebuie sa corespunda instructiunilor prevazute in Ghidul informativ
care se poate obtine de la delegatiile Comisiei Europene.
Nu mai devreme de 6 luni de la finalizarea lucrarii si in masura in care
este posibil, aceste panouri vor fi inlocuite cu placute permanente, in
concordanta cu prevederile Ghidului informativ.
Placute permanente
Aceste placute vor trebui amplasate in zonele accesibile publicului larg
(centre de conferinte, aeroporturi, statii etc.). Placutele trebuie sa cuprinda
pe langa simbolul UE si o mentiune privind programele PHARE, ISPA sau SAPARD si
cofinantarea UE. In cazurile in care autoritatile locale, regionale sau
nationale, precum si orice alt beneficiar monteaza un asemenea panou, placuta
permanenta ori poster sau fac orice alt demers menit sa asigure informarea
despre proiecte cu costuri mai mici de 1 milion ECU, trebuie indicata
participarea UE.
6. Prevederi finale
Autoritatile nationale, regionale sau locale implicate pot derula in orice
situatie masuri suplimentare, daca se considera necesar. In aceste cazuri
trebuie consultata si informata Delegatia Comisiei, astfel incat aceasta sa
poata participa, daca considera necesar, la realizarea acestor masuri.
Pentru a facilita implementarea acestor prevederi, Comisia, prin
intermediul delegatiei din tara respectiva, va asigura asistenta tehnica sub
forma indrumarii asupra cerintelor de design, in cazul in care este necesar. Se
va realiza un Ghid informativ, scris in limba tarii respective, care va contine
indicatii detaliate referitoare la cerintele de design.