ORDONANTA Nr.
31 din 19 iulie 2006
pentru modificarea si
completarea Ordonantei Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea
combustibilului nuclear uzat si a deseurilor radioactive, inclusiv depozitarea
definitiva
ACT EMIS DE:
GUVERNUL ROMANIEI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 663 din 2 august 2006
In temeiul art. 108 din
Constituţia României, republicată, şi al art. 1 pct. I.13 din Legea nr. 288/2006
privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanţe,
Guvernul României adoptă
prezenta ordonanţă.
Art. I. - Ordonanţa Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea
combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea
definitivă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 1 februarie 2003, aprobată cu
modificări şi completări prin Legea nr. 320/2003, se modifică şi se completează
după cum urmează:
1. Titlul ordonanţei va
avea următorul cuprins:
„ORDONANŢĂ
privind gospodărirea în siguranţă a deşeurilor
radioactive"
2. Articolul 1 va avea următorul cuprins:
„Art. 1. - Gospodărirea deşeurilor radioactive se
desfăşoară potrivit normelor şi reglementărilor naţionale, precum şi
acordurilor şi convenţiilor internaţionale ia care România este parte, privind
securitatea nucleară, protecţia împotriva radiaţiilor ionizante a personalului
expus profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietăţii."
3. Articolul 2 va avea
următorul cuprins:
„Art. 2. - Obiectul prezentei ordonanţe îl constituie
stabilirea responsabilităţii organismelor implicate în diferitele etape ale
gospodăririi deşeurilor radioactive şi asigurarea resurselor financiare
destinate realizării activităţilor de gospodărire a deşeurilor radioactive rezultate
din funcţionarea instalaţiilor nucleare şi radiologice, pe toată durata lor de
exploatare utilă, şi din dezafectarea acestora, în condiţii care să asigure
securitatea nucleară şi protecţia împotriva radiaţiilor ionizante a
personalului expus profesional, a populaţiei, a mediului şi a proprietăţii,
fără a compromite nevoile şi aspiraţiile generaţiilor viitoare."
4. Articolul 3 va avea
următorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Prevederile
prezentei ordonanţe se aplică pentru gospodărirea în siguranţă atât a
deşeurilor radioactive rezultate din ciclul combustibilului nuclear, cât şi a
deşeurilor radioactive rezultate din aplicaţiile tehnicilor şi tehnologiilor
nucleare în industrie, medicină, agricultură şi în alte domenii de interes
socioeconomic, inclusiv a celor rezultate din dezafectarea instalaţiilor
nucleare şi radiologice.
(2) Prevederile prezentei ordonanţe nu se aplică:
a) gospodăririi deşeurilor radioactive provenite din
activităţile din domeniul mineritului şi de prelucrare a minereurilor de uraniu
şi/sau toriu;
b) activităţilor de dezafectare a instalaţiilor de
minerit şi de prelucrare a minereurilor de uraniu şi/sau toriu;
c) la eliberarea controlată a efluenţilor radioactivi
în mediu.
(3) Activităţile prevăzute la alin. (2) lit. a) şi b)
se desfăşoară în conformitate cu prevederile Legii minelor nr. 85/2003, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale altor acte normative în
vigoare."
5. După articolul 3 se introduce un nou articol, articolul 31, cu următorul cuprins:
„Art. 31. - Statul
garantează desfăşurarea în siguranţă a activităţilor de depozitare definitivă a
deşeurilor radioactive produse prin operarea şi dezafectarea instalaţiilor
nucleare şi radiologice."
6. Articolul 4 va avea
următorul cuprins:
„Art. 4. - La baza gospodăririi deşeurilor radioactive,
inclusiv a depozitării definitive a acestora, stau următoarele principii
generale:
a) principiul utilizării tehnicilor şi tehnologiilor
de gospodărire care să asigure un nivel acceptabil de protecţie la radiaţii
ionizante pentru sănătatea populaţiei şi mediului, luându-se în considerare şi
posibilele efecte transfrontiere;
b) principiul «generatorul de deşeuri radioactive
plăteşte»;
c) principiul responsabilităţii generatorului de
deşeuri radioactive;
d) principiul utilizării celor mai bune tehnici şi
tehnologii existente fără antrenarea unor costuri nejustificate pentru
generaţiile viitoare;
e) principiul menţinerii volumelor şi activităţilor
deşeurilor radioactive la cel mai scăzut nivel rezonabil posibil."
7. Articolul 5 va avea
următorul cuprins:
„Art. 5. - In sensul prezentei ordonanţe, expresiile şi
termenii următori semnifică:
a) accident nuclear - evenimentul nuclear care afectează instalaţia şi provoacă iradierea ori contaminarea
populaţiei sau a mediului peste limitele permise de reglementările în vigoare;
b) activitate nucleară - orice practică umană care introduce surse sau căi de expunere
suplimentare, extinde expunerea la un număr mai mare de persoane ori modifică
reţeaua de căi de expunere, plecând de la sursele existente, mărindu-se astfel
expunerea ori probabilitatea expunerii persoanelor sau numărul de persoane
expuse;
c) audit - activitate de verificare a respectării normelor, procedurilor şi instrucţiunilor, ce vizează
criteriile de acceptare a deşeurilor radioactive în vederea depozitării
definitive, elaborate sau avizate de autoritatea naţională competentă în
domeniu;
d) autoritate naţională
competentă în domeniu - autoritatea stabilită de lege, cu competenţă la nivel naţional în
domeniul depozitării definitive a deşeurilor radioactive, al coordonării
activităţilor de gospodărire în siguranţă a deşeurilor radioactive şi de
gestionare a resurselor financiare constituite pentru dezafectarea
instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice şi pentru gospodărirea în siguranţă a
deşeurilor radioactive;
e) ciclu de combustibil nuclear - ansamblul de operaţiuni care cuprinde extracţia şi prelucrarea
minereurilor şi îmbogăţirea uraniului şi toriului, fabricarea combustibilului
nuclear, dezafectarea, orice activitate de gospodărire a deşeurilor radioactive sau orice
activitate de cercetare-dezvoltare asociată uneia dintre operaţiunile de mai
sus;
f) combustibil nuclear uzat - combustibilul nuclear iradiat în interiorul unui reactor şi care a
fost îndepărtat definitiv din acesta;
g) controlul efluenţilor -
eliberarea planificată şi controlată în mediu, în
limite autorizate, a materialelor radioactive lichide sau gazoase, provenite
din instalaţii nucleare autorizate, inclusiv în timpul funcţionării normale a
instalaţiilor;
h) coordonare - ansamblul
activităţilor de colectare şi prelucrare a informaţiilor, de avizare a
documentaţiilor şi de participare la luarea deciziilor în domeniul gospodăririi
deşeurilor radioactive pentru armonizarea resurselor şi activităţilor
instituţiilor şi organizaţiilor cu atribuţii şi responsabilităţi în domeniu,
destinate îndeplinirii obiectivelor definite în «Strategia naţională pe termen
mediu şi lung privind gospodărirea în siguranţă a combustibilului nuclear uzat
şi a deşeurilor radioactive», în condiţii specificate;
i) deşeuri radioactive - materialele radioactive sub formă gazoasa, lichidă sau solidă,
pentru care nu s-a prevăzut nici o altă întrebuinţare, care conţin ori care sunt contaminate cu
radionuclizi în concentraţii superioare limitelor de exceptare; prin deşeu
radioactiv se înţelege şi combustibilul nuclear uzat pentru care nu se prevede
o altă utilizare;
j) depozitare/stocare intermediară - plasarea deşeurilor
radioactive într-o instalaţie nucleară în scopul izolării, protecţiei mediului
şi controlului de către personal, cu intenţia de a fi recuperate;
k) depozitare definitivă - amplasarea definitivă a combustibilului nuclear uzat sau a
deşeurilor radioactive într-o instalaţie corespunzătoare, fărâ intenţia de a le
recupera;
I) durată de exploatare
utilă - timpul în care instalaţia de gestionare a
deşeurilor radioactive poate fi folosită în scopul pentru care a fost
proiectată sau, în cazul unei instalaţii de depozitare definitivă, timpul
calculat din momentul depozitării deşeurilor radioactive până la închiderea şi
sigilarea acesteia;
m) dezafectare - totalitatea
activităţilor necesare a se desfăşura la o instalaţie nucleară şi/sau
radiologică oprită definitiv, alta decât depozitul definitiv, în vederea
eliberării nerestrictive sau utilizării amplasamentului;
n) deşeuri istorice - deşeurile radioactive provenite din practici trecute, care se află
sub controlul unui titular de autorizaţie;
o) gospodărirea/gestionarea
deşeurilor radioactive - totalitatea activităţilor
administrative şi operaţionale care sunt implicate în' manipularea,
transportul, pretratarea, tratarea, condiţionarea, depozitarea intermediară şi
depozitarea definitivă a deşeurilor rezultate din funcţionarea şi dezafectarea
instalaţiilor nucleare şi radiologice.
Termenul de gospodărire a deşeurilor radioactive se
referă şi la gospodărirea combustibilului nuclear uzat pentru care nu se
prevede o altă utilizare.
p) instalaţie nucleară:
1. orice reactor nuclear, cu excepţia celui cu care
este echipat un mijloc de transport maritim ori aerian folosit ca o sursă de
putere, dacă este pentru propulsie sau în orice alt scop;
2. orice uzină care foloseşte combustibil nuclear
pentru producerea de materiale nucleare, inclusiv orice uzină de retratare a
combustibilului nuclear uzat;
3. orice instalaţie în care sunt stocate materiale
nucleare, cu excepţia depozitărilor în vederea transportului de materiale
nucleare;
r) instalaţie radiologică - generatorul de radiaţie nucleară, instalaţia, aparatul sau
dispozitivul care extrage, produce, prelucrează sau conţine materiale
radioactive, altele decât cele prevăzute la lit. p);
s) închiderea unei
instalaţii de depozitare definitivă - starea sau acţiunea asupra depozitului definitiv la sfârşitul vieţii de
funcţionare. Un depozit definitiv devine închis după umplerea completă, prin
acoperirea - astuparea - în cazul depozitelor de suprafaţă, prin umplerea cu
materialul de umplutură şi/sau închiderea - sigilarea - în cazul depozitelor
geologice, urmată de finalizarea activităţilor oricărei structuri anexe;
ş) Strategia naţională pe termen mediu şi lung
privind gospodărirea în siguranţă a combustibilului nuclear uzat şi a
deşeurilor radioactive, denumită în continuare Strategie naţională - actul
normativ pe baza căruia se desfăşoară activităţile de gospodărire a deşeurilor
radioactive, inclusiv depozitarea lor definitivă, şi dezafectarea instalaţiilor
nucleare şi radiologice;
t) surse - emiţătoarele
de radiaţii ionizante şi de orice materiale radioactive;
ţ) surse orfane - sursele provenite din practici din trecut, trafic ilicit sau
pierdute, care nu se află sub controlul unui titular de autorizaţie;
u) titular de autorizaţie - persoana juridică autorizată pentru a desfăşura activităţi nucleare
în baza Legii nr. 111/1996 privind desfăşurarea în siguranţă, reglementarea,
autorizarea şi controlul activităţilor nucleare, republicată, care produce
şi/sau deţine deşeuri radioactive."
8. Titlul capitolului II va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL II Gospodărirea
în siguranţă a deşeurilor radioactive"
9. Articolul 6 va avea
următorul cuprins:
„Art. 6. - Titularii de autorizaţie au obligaţia de a
gospodări în siguranţă deşeurile radioactive rezultate prin funcţionarea
instalaţiilor nucleare şi radiologice pe toată durata de viaţă utilă, precum şi
din dezafectarea acestora, în vederea depozitării lor definitive, în
conformitate cu prevederile art. 26 şi 27 din Legea nr. 111/1996, republicată.
10. Articolul 7 va
avea următorul cuprins:
„Art. 7. - (1) Activităţile de gospodărire în siguranţă
a deşeurilor radioactive se desfăşoară în baza Strategiei naţionale.
(2) Strategia naţională este componentă a Strategiei
naţionale de dezvoltare a domeniului nuclear.
(3) Deşeurile radioactive
sunt clasificate conform normelor emise de Comisia Naţională pentru Controlul
Activităţilor Nucleare, denumită în continuare CNCAN.
(4) Standardele privind limitele şi condiţiile
tehnice de depozitare definitivă a deşeurilor radioactive sunt stabilite de
Agenţia Naţională pentru Deşeuri Radioactive, denumită în continuare ANDRAD, şi sunt aprobate prin ordin al
preşedintelui ANDRAD şi ai preşedintelui CNCAN."
11. Articolul 8 va avea
următorul cuprins:
„Art. 8. - Coordonarea la nivel
naţional a activităţilor de gospodărire în siguranţă a deşeurilor radioactive
şi de depozitare definitivă a acestora se face de către autoritatea naţională
competentă în domeniu."
12. Articolul 9 va avea
următorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Autoritatea naţională
competentă în domeniul coordonării la nivel naţional a activităţilor de
gospodărire în siguranţă a deşeurilor radioactive este ANDRAD.
(2) ANDRAD răspunde de depozitarea definitivă a
combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv a celor
rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice.
(3) ANDRAD este instituţie publică de interes
naţional, cu personalitate juridică, în subordinea Ministerului Economiei şi
Comerţului, cu sediul în oraşul Mioveni, Str. Câmpului nr. 1, CP. 10 Mioveni,
cod poştal 115400, judeţul Argeş.
(4) ANDRAD îşi desfăşoară activitatea pe baza
regulamentului de organizare şi funcţionare aprobat prin hotărâre a Guvernului.
13. Articolul 10 va avea următorul cuprins:
„Art. 10. - (1) Patrimoniul
ANDRAD este constituit prin preluarea unei părţi din patrimoniul Sucursalei de
Cercetări Nucleare din cadrul Regiei Autonome pentru Activităţi Nucleare
Drobeta-Turnu Severin.
(2) ANDRAD este condusă de un consiliu de
administraţie.
(3) Consiliul de administraţie
al ANDRAD şi preşedintele acestuia sunt numiţi prin ordin al ministrului
economiei şi comerţului.
(4) Consiliul de administraţie al ANDRAD este compus
din 7-9 membri, după cum urmează:
a) Ministerul Finanţelor Publice - 1 membru;
b) ANDRAD - 1 membru;
c) Agenţia Nucleară - 1 membru;
d) Ministerul Economiei şi Comerţului - 2-4 membri;
e) Ministerul Educaţiei şi Cercetării - Autoritatea
Naţională pentru Cercetare Ştiinţifică - 1 membru;
f) Ministerul Mediului şi Gospodăririi Apelor - 1 membru."
14. Articolul 11 se abrogă.
15. Articolul 12 va avea următorul cuprins:
„Art. 12. - ANDRAD are ca obiect de activitate
depozitarea definitivă a deşeurilor radioactive şi coordonarea la nivel
naţional a activităţilor de gospodărire în siguranţă a deşeurilor
radioactive."
16. Articolul 13 se abrogă.
17. Articolul 14 va avea următorul cuprins:
„Art. 14. - (1) Cheltuielile curente şi de capital ale
ANDRAD se finanţează integral din venituri proprii.
(2) Salarizarea personalului se face în condiţiile prevăzute de legislaţia în vigoare privind salarizarea
personalului din instituţiile publice finanţate integral din venituri
proprii."
18. Articolul 15 va avea
următorul cuprins:
„Art. 15. - In vederea realizării obiectului său de
activitate ANDRAD are următoarele atribuţii principale:
a) elaborează Strategia naţională şi monitorizează
implementarea acesteia;
b) elaborează şi transmite spre aprobare Planul anual
de activităţi în domeniul gospodăririi deşeurilor radioactive, denumit în
continuare PAA, întocmit
în baza Strategiei naţionale, şi răspunde de realizarea acestuia;
c) răspunde direct de înfiinţarea depozitelor
definitive pentru depozitarea deşeurilor radioactive; depozitele definitive
sunt în patrimoniul şi în administrarea ANDRAD;
d) gestionează direct sau prin terţi activitatea de
depozitare definitivă a deşeurilor radioactive rezultate din funcţionarea
instalaţiilor nucleare şi radiologice, pe toată durata de exploatare utilă,
precum şi din dezafectarea acestora;
e) informează şi pregăteşte publicul din zona
învecinată depozitelor definitive în vederea acceptării amplasării acestora;
f) asigură constituirea şi actualizarea anuală a unei
baze naţionale de date privind cantităţile, tipurile de deşeuri radioactive
generate, inclusiv cele rezultate din dezafectarea instalaţiilor nucleare şi
radiologice;
g) analizează datele relevante privind
caracteristicile deşeurilor radioactive rezultate din exploatarea şi
dezafectarea instalaţiilor nucleare şi radiologice;
h) întocmeşte anual inventarul la nivel naţional
privind cantităţile şi tipurile de deşeuri radioactive generate, în vederea
elaborării PAA;
i) avizează documentaţiile şi procedurile întocmite de
titularii de autorizaţie, aferente etapelor de gospodărire în siguranţă a
combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, în vederea
respectării criteriilor de acceptare pentru depozitarea definitivă;
j) elaborează criteriile de acceptare pentru
depozitarea definitivă a deşeurilor radioactive si le supune aprobării CNCAN;
k) elaborează procedurile necesare depozitării
definitive a deşeurilor radioactive;
I) avizează documentaţia
aferentă procesului de dezafectare a instalaţiilor nucleare şi radiologice,
întocmită de principalii generatori de deşeuri radioactive;
m) coordonează activitatea de dezafectare a
instalaţiilor nucleare şi radiologice;
n) asigură elaborarea studiilor de caracterizare şi
amplasament pentru depozitele definitive de deşeuri radioactive;
o) asigură, direct sau prin terţi, proiectarea,
construcţia, punerea în funcţiune, exploatarea, închiderea şi monitorizarea
postînchidere a depozitelor definitive de deşeuri radioactive;
p) asigură, direct sau prin terţi, în vederea
depozitării definitive, execuţia de servicii de gospodărire în siguranţă a:
- surselor orfane de radiaţii
nucleare;
- deşeurilor radioactive istorice rezultate din
practici trecute;
- deşeurilor radioactive rezultate din incidente şi
accidente nucleare;
- combustibilului nuclear uzat şi deşeurilor
radioactive de la operatorii economici aflaţi în faliment sau lichidare
judiciară;
q) propune cuprinderea în cadrul planurilor sectoriale
şi, respectiv, în Planul naţional de cercetare-dezvoltare de obiective
specifice domeniului nuclear privind gospodărirea în siguranţă a deşeurilor
radioactive şi depozitarea lor definitivă;
r) propune, avizează şi recepţionează temele şi
lucrările din cadrul programelor de cercetare-dezvoltare din domeniul nuclear,
finanţate de la bugetul de stat, care privesc gospodărirea în siguranţă a
deşeurilor radioactive şi depozitarea definitivă a acestora;
s) solicită titularilor de autorizaţie rapoarte, date
şi orice documentaţii necesare în vederea coordonării la nivel naţional a
activităţilor de gospodărire în siguranţă a deşeurilor radioactive, cu respectarea prevederilor legale;
ş) asigură, direct sau prin terţi, protecţia fizică a
depozitelor definitive de deşeuri radioactive;
t) colaborează cu autorităţile şi instituţiile
naţionale cu competenţe în domeniul nuclear;
ţ) cooperează cu instituţii şi organisme internaţionale
în vederea îndeplinirii atribuţiilor şi utilizării celor mai noi tehnologii
privind depozitarea definitivă a deşeurilor radioactive;
u) gestionează veniturile constituite conform art. 17
si art. 20 alin. (1) lit. c);
v) efectuează audituri la principalii generatori de
deşeuri radioactive pentru asigurarea conformităţii activităţilor de
gospodărire în siguranţă a deşeurilor radioactive cu criteriile de acceptare
elaborate de ANDRAD în vederea depozitării definitive;
w) monitorizează radioactivitatea mediului în zona
depozitelor definitive în vederea protecţiei populaţiei şi a mediului;
x) verifică periodic în vederea raportării, conform
reglementărilor în vigoare, stadiul de acumulare a resurselor financiare
destinate gospodăririi deşeurilor radioactive şi dezafectării instalaţiilor nucleare şi/sau
radiologice;
y) elaborează şi actualizează periodic studii
tehnico-economice privind estimarea costurilor aferente depozitării definitive
în siguranţă a deşeurilor radioactive pentru stabilirea cuantumurilor
contribuţiilor anuale ale titularilor de autorizaţie;
z) elaborează şi prezintă rapoarte către organismele
naţionale şi internaţionale privind domeniul său de activitate."
19. Articolul 16 va avea
următorul cuprins:
„Art. 16. - (1) Bugetul de venituri
şi cheltuieli al ANDRAD se aprobă prin hotărâre a Guvernului.
(2) Prin bugetul de venituri şi cheltuieli al ANDRAD se
asigură fondurile necesare finanţării PAA elaborat în baza Strategiei naţionale
în domeniu, pentru activităţile ce intră în competenţa acesteia potrivit
legii."
20. Articolul 17 va avea
următorul cuprins:
„Art. 17. - Veniturile proprii ale ANDRAD se constituie
din:
a) contribuţii directe anuale ale titularilor de
autorizaţie, stabilite prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului
Economiei şi Comerţului;
b) donaţii, sponsorizări şi asistenţă financiară
acordate de persoane fizice sau juridice, publice ori private, şi de
organizaţii internaţionale;
c) alte surse de finanţare prevăzute de lege."
21. După articolul 17 se introduce un nou capitol, capitolul II1 , care va avea următorul titlu:
„CAPITOLUL II1
Constituirea resurselor financiare destinate
gospodăririi în siguranţă a deşeurilor radioactive"
22. Articolul 18 va avea
următorul cuprins:
„Art. 18. - (1) Resursele financiare
destinate implementării activităţilor prevăzute în planul de acţiune aferent
Strategiei naţionale se asigură din:
A. contribuţiile directe anuale ale titularilor de
autorizaţie, prevăzute la art. 17 lit. a), pentru următoarele activităţi:
a) amplasarea, proiectarea,
construirea, punerea în funcţiune, exploatarea şi întreţinerea, modernizarea,
închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitelor definitive pentru
combustibil nuclear uzat şi deşeuri radioactive realizate după adoptarea
prezentei ordonanţe;
b) asigurarea protecţiei radiologice a populaţiei şi
mediului din zonele de risc ale depozitelor definitive;
c) monitorizarea radioactivităţii mediului în zona
depozitelor definitive;
d) informarea şi pregătirea opiniei publice din zona
învecinată depozitelor definitive pentru acceptarea amplasării şi funcţionarii
acestora;
e) promovarea şi diseminarea activităţilor specifice
în domeniul gospodăririi în siguranţă a deşeurilor radioactive, în ţară şi în
străinătate;
f) organizarea de conferinţe,
grupuri de lucru, seminarii şi alte activităţi similare;
g) dezvoltarea şi implementarea programelor sociale
pentru comunităţile locale învecinate depozitelor;
h) alte activităţi necesare depozitării în siguranţă a
deşeurilor radioactive rezultate din operarea şi dezafectarea instalaţiilor
nucleare şi/sau radiologice deţinute de aceştia;
B. bugetul de stat pentru:
a) exploatarea şi întreţinerea, modernizarea,
închiderea şi monitorizarea postînchidere a depozitelor definitive existente la
data de 1 ianuarie 2007;
b) tratarea, condiţionarea şi depozitarea definitivă
a surselor de radiaţii nucleare şi instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice
rezultate de la operatorii economici aflaţi în faliment sau în lichidare
judiciară;
c) recuperarea, tratarea,
condiţionarea şi depozitarea definitivă a surselor orfane;
d) asigurarea protecţiei radiologice a populaţiei şi
mediului din zonele de risc ale depozitelor definitive existente la data de 1
ianuarie 2007;
e) dezvoltarea şi implementarea programelor sociale
pentru comunităţile locale învecinate depozitelor definitive existente la data
de 1 ianuarie 2007;
C. alte surse legale - donaţii, sponsorizări, asistenţă
financiară rambursabilă sau nerambursabilă de la persoane fizice sau juridice,
române ori străine, organisme şi organizaţii internaţionale.
(2) Activităţile pentru care se alocă sume de la
bugetul statului se aprobă anual prin hotărâre a Guvernului.
(3) Contribuţia anuală a titularilor de autorizaţie
se stabileşte pe baza unuia sau mai multora dintre
criteriile de mai jos:
a) cantitatea de energie electrică şi/sau termică
generată;
b) volumul şi tipul deşeurilor radioactive, în
vederea depozitării definitive;
c) tipul şi vechimea instalaţiilor nucleare şi
radiologice."
23. Articolul 19 va
avea următorul cuprins:
„Art. 19. - Excedentele anuale ale veniturilor proprii
rezultate din execuţia bugetului ANDRAD se reportează în anul următor şi se
utilizează în conformitate cu prevederile prezentei ordonanţe."
24. Titlul capitolului III va avea următorul cuprins:
„CAPITOLUL III
Constituirea resurselor financiare destinate
dezafectării instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice"
25. Articolul 20 va avea următorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Resursele financiare destinate
dezafectării instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice se constituie în funcţie
de tipul instalaţiei şi de forma de proprietate a acesteia, după cum urmează:
a) în contul titularilor de autorizaţie care deţin centrale
nucleare de putere aflate în proprietatea exclusivă a statului, din venituri
rezultate din activităţi comerciale proprii sau alte surse legale - donaţii,
sponsorizări, asistenţă financiară de la organizaţii internaţionale şi altele
asemenea;
b) în contul titularilor de autorizaţie, de la
bugetul de stat sau alte surse legale - donaţii, sponsorizări, asistenţă
financiară de la organizaţii internaţionale şi altele asemenea, pentru
instalaţiile nucleare şi/sau radiologice din proprietatea statului, altele
decât centralele nucleare de putere;
c) în contul ANDRAD, pentru
instalaţiile nucleare şi/sau radiologice aflate în proprietatea integral
privată a titularilor de autorizaţie sau în proprietate mixtă de stat şi
privată, din venituri rezultate din activităţile comerciale ale acestora sau
din alte surse legale - donaţii, sponsorizări, asistenţă financiară de la
organizaţii internaţionale şi altele asemenea.
(2) Contribuţiile prevăzute la alin. (1) lit. a) se
constituie într-un cont bancar distinct destinat dezafectării şi se stabilesc
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului,
pe bază de studii tehnico-economice.
(3) Fondurile prevăzute la alin. (1) lit. b) se aprobă
prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi Comerţului
şi/sau a Ministerului Educaţiei şi Cercetării, cu avizul CNCAN, pe bază de
studii tehnico-economice.
(4) Contribuţiile prevăzute la alin. (1) lit. c) se
stabilesc prin hotărâre a Guvernului, la propunerea Ministerului Economiei şi
Comerţului, cu avizul CNCAN, pe bază de studii tehnico-economice."
26. Articolul 21 va avea
următorul cuprins:
„Art. 21. - Resursele financiare constituite conform
art. 20 alin. (1) lit. a) sunt gestionate de către titularul de autorizaţie si
utilizate cu acordul ANDRAD si avizul CNCAN."
27. Articolul 22 va avea următorul cuprins:
„Art. 22. - Resursele financiare constituite conform
art. 20 alin. (1) lit. c) sunt gestionate de ANDRAD şi utilizate de titularii
de autorizaţie, cu acordul ANDRAD si avizul CNCAN."
28. Articolul 23 va avea
următorul cuprins:
„Art. 23. - Resursele
financiare constituite conform art. 20 alin. (1) lit. a) şi c) trebuie să fie:
a) constituite în cursul perioadei de operare a
instalaţiilor nucleare şi radiologice;
b) disponibile şi suficiente pentru a acoperi costul
activităţilor de dezafectare şi de gospodărire a combustibilului nuclear uzat
şi â deşeurilor radioactive rezultate din dezafectare, la momentul oportun;
c) folosite exclusiv în scopul pentru care au fost constituite;
d) gestionate în mod transparent."
29. După articolul 23 se introduce un nou capitol, capitolul III1, care va avea următorul titlu:
„CAPITOLUL III1
Responsabilităţile titularilor de autorizaţii
nucleare"
30. Articolul 24 va avea următorul cuprins:
„Art. 24. - Titularii autorizaţiei nucleare vor raporta
anual la ANDRAD, până la data de 1 februarie, cantităţile, tipurile şi
caracteristicile deşeurilor radioactive generate în anul precedent şi cele
estimate a fi generate în anul în curs, în vederea actualizării bazei de date
pentru inventarul deşeurilor radioactive."
31. Articolul 25 va avea
următorul cuprins:
„Art. 25. - (1) Titularii autorizaţiei nucleare au
obligaţia de a întocmi rapoarte şi de a pune la dispoziţie toate documentele şi
informaţiile solicitate de ANDRAD în vederea îndeplinirii obiectului său de activitate.
(2) Rapoartele ştiinţifice cuprinzând rezultatele
studiilor de cercetare în domeniul gospodăririi deşeurilor radioactive,
finanţate de la bugetul de stat, se pun cu titlu gratuit la dispoziţia ANDRAD,
cu respectarea dispoziţiilor legale în vigoare."
32. Articolul 26 va avea
următorul cuprins:
„Art. 26. - Titularii autorizaţiei nucleare răspund de
dezafectarea instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice şi de gospodărirea
deşeurilor radioactive rezultate din funcţionarea instalaţiilor nucleare şi
radiologice şi din dezafectarea acestora, până la depozitarea definitivă."
33. Articolul 27 va avea
următorul cuprins:
„Art. 27. - Titularii autorizaţiei nucleare au
obligaţia de a finanţa activităţile de colectare, sortare, tratare,
condiţionare, depozitare intermediară şi transport în vederea depozitării
definitive a deşeurilor radioactive generate din activităţile de exploatare,
întreţinere şi reparaţii a instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice."
34. Articolul 28 va avea
următorul cuprins:
„Art. 28. - Titularii
autorizaţiei nucleare au obligaţia, după caz, de a finanţa activităţile proprii
de cercetare-dezvoltare privind gospodărirea deşeurilor radioactive."
35. Articolul 29 va avea
următorul cuprins:
„Art. 29. - Titularii autorizaţiei nucleare au
obligaţia de a contribui la constituirea resurselor financiare destinate
activităţilor de gospodărire în siguranţă a deşeurilor radioactive şi de
dezafectare a instalaţiilor nucleare şi/sau radiologice conform prevederilor
art. 18 si 19 din Legea nr. 111/1996, republicată."
36. Articolul 30 va avea
următorul cuprins:
„Art. 30. - In cazul reorganizării titularului de
autorizaţie, răspunderea pentru gospodărirea deşeurilor radioactive şi
dezafectare revine noului titular de autorizaţie, care va prelua resursele
financiare constituite în vederea dezafectării, precum şi cheltuielile privind
gospodărirea deşeurilor radioactive, inclusiv cele pentru depozitarea
definitivă."
37. Articolul 31 va avea
următorul cuprins:
„Art. 31. - (1) In cazul declanşării procedurii de
lichidare judiciară sau al imposibilităţii continuării activităţii de către
titularul autorizaţiei nucleare, atribuţiile de dezafectare şi/sau de
gospodărire a deşeurilor radioactive sunt exercitate în numele titularului de
autorizaţie de către lichidator.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se va acorda
prioritate absolută finanţării activităţilor de dezafectare şi/sau de
gospodărire a deşeurilor radioactive rezultate din activitatea nucleară
desfăşurată de titularul autorizaţiei nucleare.
(3) In cazul în care resursele
financiare rezultate prin lichidare judiciară sunt insuficiente, atribuţiile de
dezafectare si/sau gospodărire a deşeurilor radioactive sunt preluate de ANDRAD."
38. Articolul 32 va avea
următorul cuprins:
„Art. 32. - Următoarele fapte constituie contravenţii
şi se sancţionează după cum urmează:
a) neachitarea la termen a contribuţiilor directe
anuale de către titularii autorizaţiei nucleare, cu amendă de la 5.000 lei la
25.000 lei;
b) neachitarea la termen a contribuţiilor stabilite
pentru dezafectarea instalaţiilor nucleare si/sau radiologice, cu amendă de la
25.000 lei la 50.000 lei;
c) încălcarea dispoziţiilor art. 23 si 24, cu amendă
de la 1.000 lei la 2.500 lei." '
39. Articolul 33 va avea
următorul cuprins:
„Art. 33. - Constatarea
contravenţiilor şi aplicarea sancţiunilor se fac de către reprezentanţii
împuterniciţi ai ANDRAD."
40. Articolul 34 va avea
următorul cuprins:
„Art. 34. - Prevederile art. 32 se completează cu
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al
contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 180/2002,
cu modificările şi completările ulterioare."
41. Titlul capitolului IV „Sancţiuni" se abrogă.
Art. II. - Prezenta
ordonanţă intră în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Art. III. - In termen de
120 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei ordonanţe, Ministerul
Economiei şi Comerţului va supune aprobării prin hotărâre a Guvernului modul de
stabilire a cuantumului contribuţiilor anuale directe ale titularilor
autorizaţiei nucleare, termenul de plată, precum şi modul de gestionare şi
utilizare a acestora.
Art. IV. - In termen de 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentei
ordonanţe, Guvernul va aproba transmiterea Depozitului Naţional de Deşeuri
Radioactive - Băiţa Bihor în administrarea ANDRAD, activităţile acestuia fiind
efectuate în continuare de Institutul Naţional de Fizică şi Inginerie Nucleară
„Horia Hulubei" Bucureşti.
Art. V. - Ordonanţa Guvernului nr. 11/2003 privind gestionarea
combustibilului nuclear uzat şi a deşeurilor radioactive, inclusiv depozitarea
definitivă, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 61 din 1 februarie 2003,
aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 320/2003, cu modificările
şi completările aduse prin prezenta ordonanţă, se va republica în Monitorul
Oficial al României, Partea I, dându-se textelor o nouă numerotare.
PRIM-MINISTRU
CĂLIN POPESCU-TĂRICEANU
Contrasemnează:
p. Ministrul economiei şi
comerţului,
Darius Meşca,
secretar de stat
Preşedintele Comisiei Naţionale
pentru Controlul Activităţilor Nucleare,
Vilmos Zsombori
Ministrul mediului şi gospodăririi apelor,
Sulfina Barbu
Ministrul finanţelor publice,
Sebastian Teodor
Gheorghe Vlădescu