ORDIN
Nr. 980 din 8 iulie 2005
pentru aprobarea Normelor metodologice privind criteriile de evaluare si
selectie a obiectivelor de investitii publice
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR PUBLICE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 627 din 19 iulie 2005
In temeiul art. 3 alin. (1) pct. 20 si art. 11 alin. (5) din Hotararea
Guvernului nr. 208/2005 privind organizarea si functionarea Ministerului
Finantelor Publice si a Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, cu
modificarile ulterioare,
avand in vedere prevederile art. 41 alin. (2) din Legea nr. 500/2002
privind finantele publice, cu modificarile ulterioare,
ministrul finantelor publice emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind criteriile de evaluare si selectie a
obiectivelor de investitii publice, prevazute in anexa care face parte
integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Ordonatorii principali de credite vor efectua evaluarea si selectia
obiectivelor de investitii publice in vederea includerii acestora in Programul
de investitii publice, in baza normelor metodologice prevazute la art. 1,
incepand cu anul bugetar 2006.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul finantelor publice,
Ionel Popescu
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind criteriile de evaluare si selectie a obiectivelor de investitii publice
1. Legea nr. 500/2002 privind finantele publice, cu modificarile
ulterioare, prevede la art. 41 alin. (2) ca Ministerul Finantelor Publice are
ca atributii stabilirea prin norme metodologice a criteriilor de evaluare si
selectie a obiectivelor de investitii publice.
2. Prevederile prezentelor norme metodologice se aplica pentru
selectionarea obiectivelor de investitii publice finantate total sau partial
din bugetele prevazute la art. 1 alin. (2) din: Legea nr. 500/2002, cu
modificarile ulterioare, si Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 45/2003
privind finantele publice locale, aprobata si modificata prin Legea nr.
108/2004, cu modificarile ulterioare.
3. Realizarea investitiilor publice se face pe raspunderea ordonatorilor
principali de credite si presupune urmatoarele etape:
a) elaborarea documentatiilor tehnico-economice ale obiectivelor de
investitii;
b) includerea obiectivelor de investitii in programele sectoriale de
investitii publice, pe baza datelor de evaluare si selectie din fisele de
prioritizare ale fiecarui obiectiv;
c) includerea obiectivelor de investitii in Programul de investitii
publice, anexa la bugetul anual, si intocmirea fiselor obiectivelor de
investitii;
d) urmarirea executiei obiectivelor de investitii, respectiv monitorizarea
elaborarii proiectului de executie, a realizarii lucrarilor de
constructii-montaj, receptia si punerea in functiune a obiectivului de
investitii.
4. Pentru evaluarea si selectia obiectivelor de investitii publice
ordonatorii principali de credite vor respecta urmatoarele etape:
a) reanalizarea proiectelor de investitii aflate in curs de executie din
care sa rezulte concordanta cu strategia Guvernului si o analiza de detaliu la
nivelul fiecarui proiect, avandu-se in vedere urmatoarele elemente:
- costurile prevazute si beneficiile investitiei propuse;
- stadiul de executie a proiectului;
- fondurile cheltuite pana la data analizei;
- daca proiectul mai este in concordanta cu politicile Guvernului;
- daca proiectul mai este justificat fata de schimbarile aprobate prin
strategia sectoriala.
In urma efectuarii analizei ordonatorii principali de credite vor decide
daca:
- investitia poate fi sistata, in acest scop propunandu-se solutii
alternative: vanzare de active, privatizare, concesiune, contract de management
etc.;
- investitia se continua si va face obiectul programului de prioritizare.
Metodologia standard de evaluare a obiectivului de investitii publice
aflate in curs de executie este prevazuta in anexa nr. 1 la prezentele norme
metodologice.
Investitiile care se continua si fac obiectul programului de prioritizare
vor fi evaluate avandu-se in vedere urmatoarele elemente: marimea proiectului,
estimarea costurilor, planul de finantare etc.
Proiectelor de investitii publice selectate pentru Programul de investitii
publice li se vor aplica criteriile de prioritizare in vederea introducerii, in
ordinea punctajului obtinut, in acest program.
Metodologia standard de analiza si selectie a proiectelor de investitii
publice aflate in curs de executie este prezentata in anexa nr. 2 la prezentele
norme metodologice;
b) analizarea obiectivelor noi de investitii in vederea introducerii in
Programul de investitii publice si transmiterea la Ministerul Finantelor
Publice a informatiilor referitoare la necesitatea, oportunitatea, relevanta
proiectului in raport cu politicile economice generale si sectoriale, valoarea
acestuia, capacitatea, analiza cost-eficienta si cost-beneficiu, beneficiile
sociale, impactul asupra mediului.
Metodologia standard de analiza si selectie a proiectelor de investitii
publice aflate in curs de executie prezentata in anexa nr. 2 la prezentele
norme metodologice se aplica si proiectelor/obiectivelor noi de investitii.
Dupa aplicarea criteriilor de prioritizare conform anexei nr. 2 se
intocmeste tabelul centralizator privind prioritizarea proiectelor de
investitii, potrivit anexei nr. 3 la prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
METODOLOGIE
de evaluare a proiectelor de investitii publice aflate in curs de executie
DENUMIREA PROIECTULUI: ...................................................
Cod fisa: ..........................................
1. DESCRIEREA INVESTITIEI INITIALE
1.1. Obiectivele investitiei: descriere pe scurt a scopului investitiei si
naturii acesteia: productie, servicii, infrastructura edilitara, invatamant,
sanatate, cultura, locuinte, sport etc.
1.2. Descrierea principalelor obiecte ale investitiei: daca investitia are
mai multe obiecte, se furnizeaza o descriere sumara a fiecaruia dintre acestea.
1.3. Cost estimat initial: .................. mii lei, in preturi la data
de ......... (luna/an) (data aprobarii documentatiei tehnico-economice).
1.4. Principalele beneficii asteptate de la proiect: se indica modul in
care se asteapta ca proiectul sa contribuie la obiectivele sectoriale.
1.5. Rezultate planificate:
- Indicatori fizici: se indica rezultatele asteptate de la proiect.
- Numar de persoane deservite/suprafata acoperita: se specifica numarul de
populatie si/sau aria care va beneficia de investitie (oras, judet, regiune,
intreaga tara).
- Dezvoltare regionala - locala.
2. STADIUL ACTUAL AL PROIECTULUI
2.1. Costul total al investitiei, in preturi actualizate la data de 31
decembrie a anului precedent: ordonatorul principal de credite este responsabil
pentru actualizarea costului initial al investitiei pe baza indicilor
preturilor de consum lunari (total), comunicati de Institutul National de
Statistica.
2.2. Durata aprobata/durata efectiva de realizare: compararea duratei
lucrarilor initial planificate cu durata inscrisa in fisa obiectivului.
2.3. Fonduri cheltuite pentru respectiva investitie de la inceperea
lucrarilor, in preturi actualizate la data de 31 decembrie a anului precedent:
cheltuielile proiectului trebuie actualizate utilizandu-se aceeasi procedura ca
la pct. 2.1.
2.4. Executie (implementare): ... % executie fizica, ... % din valoarea
totala la deschiderea finantarii; procentul de executie fizica trebuie sa fie
bazat pe inspectiile la locul investitiei; procentul din valoarea totala de la
deschiderea finantarii se calculeaza ca si cheltuieli actualizate/cost actualizat
al proiectului; se va mentiona stadiul lucrarilor pe stadii determinante,
procentual.
3. RELEVANTA PROIECTULUI FATA DE DOCUMENTELE PROGRAMATICE SI POLITICILE
ECONOMICE GENERALE SI SECTORIALE
3.1. Relevanta pentru politicile economice generale. Se poate considera ca
obiectivele proiectului sunt in concordanta cu politicile economice prezente si
cu rolul statului in economie? Pentru a raspunde la aceasta intrebare,
ordonatorul principal de credite trebuie sa prezinte Incadrarea proiectului in
optiunile Guvernului referitoare la politicile economice generale.
3.2. Relevanta proiectului pentru politica sectoriala: ordonatorul
principal de credite trebuie sa prezinte o descriere a strategiei sectoriale si
impactul investitiei in sectorul respectiv.
4. MODUL DE FINANTARE A INVESTITIEI (se vor prezenta sursele de finantare
ale obiectivului de investitii)
4.1. .....................................................................
4.2. .....................................................................
4.3. .....................................................................
..........................................................................
5. MOMENT DECIZIONAL - pe baza raspunsurilor la intrebarile de mai sus
obiectivele de investitii vor fi selectate in trei categorii:
5.1. Investitii a caror realizare se sisteaza;
5.2. Investitii in curs de finalizare (realizate in proportie de peste
90%);
5.3. Investitii care vor face obiectul selectiei in "Faza a doua"
conform anexei nr. 2 la normele metodologice.
ANEXA 2
la normele metodologice
METODOLOGIE
de analiza si selectie a proiectelor de investitii publice noi si/sau aflate in
curs de executie
DENUMIREA PROIECTULUI: ...................................................
Cod fisa: ..........................................
1. ACTUALIZAREA PARAMETRILOR DE IMPLEMENTARE
1.1. Marimea proiectului: (Marimea initiala a proiectului mai corespunde
nevoilor actuale? De exemplu: pentru infrastructura in domeniul ocrotirii
sanatatii, proiectul mai corespunde dinamicii demografice a populatiei tinta?
Poate fi avuta in vedere o marire a proiectului sau o micsorare a acestuia?)
1.2. Tehnologia propusa: (Solutiile tehnice avute in vedere atunci cand a
fost elaborat proiectul mai sunt adecvate sau trebuie sa fie actualizate?)
1.3. Estimarea costurilor: (Estimarea initiala a costurilor mai este
valabila sau este nevoie sa fie revazuta? Care sunt estimarile actuale ale
preturilor?) Ordonatorul principal de credite este responsabil pentru
actualizarea costului initial al investitiei pe baza indicilor preturilor de
consum lunari (total) comunicati de Institutul National de Statistica; pentru
investitiile in continuare se vor determina cheltuielile pentru "rest de
executat" in preturile lunii decembrie a anului precedent.
1.4. Calendar de implementare: (Calendarul initial de implementare mai este
realist? Daca nu, se propune o programare in timp revazuta.)
2. EVALUAREA PROIECTULUI: criteriile de evaluare ale proiectului variaza de
la sector la sector. Aceste criterii acopera in general urmatoarele aspecte:
2.1. Viabilitatea economica, pe baza:
- analizei cost-beneficiu, cu calcularea ratei rentabilitatii financiare si
ratei rentabilitatii economice;
- analizei cost-eficienta: isi atinge proiectul scopurile in modul cel mai
eficient din punct de vedere al raportului cost-eficienta?
- impactului asupra fondurilor publice: va duce proiectul la economii ale
fondurilor publice in perspectiva?
2.2. Beneficii sociale asteptate in urma proiectului si contributia la
reducerea saraciei: cum va contribui proiectul la cresterea nivelului de trai
al populatiei?
2.3. Fezabilitate tehnica: solutiile tehnice propuse prin proiect sunt
corespunzatoare scopului acestuia?
2.4. Capacitatea financiara a persoanei juridice care are sarcina de a
implementa proiectul
2.5. Impactul proiectului asupra mediului.
3. PLANUL DE FINANTARE A PROIECTULUI
3.1. Structura costurilor totale (pe surse de finantare, categorii de
cheltuieli si metode de contractare)
3.2. Plan detaliat de finantare (incluzand fondurile proprii, fonduri de la
bugetul de stat, fonduri speciale, fonduri ale administratiei publice locale,
imprumuturi interne sau externe si potentiale contributii ale donatorilor)
3.3. Alte obligatii (plati sau garantii) care rezulta din proiect
3.4. Costuri recurente anuale generate de proiect si cine va suporta aceste
costuri.
4. RECOMANDARI FINALE PE BAZA EVALUARII PROIECTULUI
- Redimensionarea proiectului si cautarea de solutii alternative (vanzare
de active, privatizare, concesionare, contract de management etc.)
- Includerea obiectivului in proiectul de Program de investitii publice
(PIP) (eventual redimensionat), in urma punctajului obtinut prin aplicarea
criteriilor de prioritizare
- Prezentarea proiectului catre potentialii finantatori privati, prin
includerea acestuia in lista intocmita in acest scop (proiecte pentru care se
cauta finantare).
5. APLICAREA CRITERIILOR DE PRIORITIZARE
________________________________________________________________________________
Criterii de evaluare a proiectului Punctaj
________________________________________________________________________________
TOTAL GENERAL maximum
150
________________________________________________________________________________
din care:
________________________________________________________________________________
A. CRITERII GENERALE maximum
100
________________________________________________________________________________
din care:
________________________________________________________________________________
1. Investitii cuprinse in programe si proiecte cofinantate din
fonduri externe rambursabile sau nerambursabile 30
________________________________________________________________________________
2. Investitii cuprinse punctual in Programul de guvernare 25
________________________________________________________________________________
3. Investitii in curs de executie, realizate in proportie de
peste 75% 20
________________________________________________________________________________
4. Investitii ce se finalizeaza in anul pentru care se elaboreaza
bugetul 10
________________________________________________________________________________
5. Investitii cu finantare continua in ultimii 5 ani 5
________________________________________________________________________________
6. Investitii in zone defavorizate si/sau care creeaza noi locuri
de munca 5
________________________________________________________________________________
7. Investitii specifice pentru protectia mediului si/sau de
infrastructura 5
________________________________________________________________________________
B. CRITERII SPECIFICE (Criteriile specifice vor fi defalcate de
catre fiecare ordonator principal de credite pentru programele
de investitii din sectorul de activitate de care raspunde) maximum 50
________________________________________________________________________________
din care:
________________________________________________________________________________
TOTAL PUNCTAJ OBTINUT:
________________________________________________________________________________
ANEXA 3
la normele metodologice
Ministerul (Institutia) ....................
TABEL CENTRALIZATOR
privind prioritizarea proiectelor de investitii
______________________________________________________________________________
|Nr. | Cod fisa | Denumirea proiectului | Punctajul obtinut
|
|crt.| | de investitii
|______________________________________|
| | | | Conform | Conform | Total
|
| | | | criteriilor | criteriilor |
|
| | | | generale | specifice |
|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
|____|__________|_______________________|_____________|_____________|__________|
NOTA:
Inscrierea in centralizator a proiectelor de investitii se va face in
ordinea descrescatoare a punctajului obtinut.
Semnatura
..........................
Ordonator principal de credite,
.................................