Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 954 din 23 septembrie 1992

privind comunicarea, cercetarea, inregistrarea, raportarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale

ACT EMIS DE: MINISTERUL SANATATII NR. 954 din 23 septembrie 1992


SmartCity3

              MINISTERUL MUNCII SI PROTECTIEI SOCIALE NR. 270
              din 30 septembrie 1992
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 299 din 24 noiembrie 1992

    Ministrul muncii si protectiei sociale si ministrul sanatatii,
    avand in vedere prevederile Legii nr. 5/1965 cu privire la protectia muncii, cu modificarile ulterioare, si ale H.C.M. nr. 2896/1966 privind declararea, cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale,
    in temeiul Hotararii Guvernului nr. 962/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului Muncii si Protectiei Sociale si al Hotararii Guvernului nr. 961/1990 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii,

    emit urmatorul ordin:

    Art. 1
    Incepand cu data de 1 noiembrie 1992 prevederile Normelor tehnice cu caracter metodologic privind cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale, elaborate in comun de Ministerul Muncii (nr. 44852/ 1980) si Ministerul Sanatatii (nr. 1413/1980), se aplica si agentilor economici cu capital privat.
    Art. 2
    Directiile generale din Departamentul Protectiei Muncii, Directia de medicina preventiva din Ministerul Sanatatii, inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii si centrele judetene de medicina preventiva vor aduce la indeplinire prezentul ordin.
    Art. 3
    Prezentul ordin impreuna cu Normele tehnice cu caracter metodologic privind cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale, elaborate in comun de Ministerul Muncii si Protectiei Sociale si Ministerul Sanatatii, se publica in Monitorul Oficial al Romaniei.

                p. Ministrul muncii si
                protectiei sociale,
                Gheorghe Brehoi

                Ministrul sanatatii,
                Mircea Maiorescu

                       Contrasemneaza:
                       Ministrul justitiei
                       Mircea Ionescu-Quintus


    ANEXA 1

                 NORME TEHNICE CU CARACTER METODOLOGIC
privind cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale

    A. Accidente de munca
    I. Definirea accidentelor de munca
    1. Prin accident de munca, potrivit legislatiei in vigoare, se intelege vatamarea violenta a organismului sau intoxicatia acuta profesionala, survenita in timpul indeplinirii indatoririlor de serviciu, a sarcinilor de stat, obstesti sau a practicii profesionale, care a provocat incapacitate temporara de munca de cel putin o zi, invaliditate ori deces.
    2. In sensul celor de mai sus, se considera, de asemenea, accident de munca:
    a) accidentul suferit de personalul muncitor in timpul deplasarii de la sediul unitatii la locul de munca sau de la un loc de munca la altul, in interese legate de serviciu si in timpul programului de lucru, indiferent de mijlocul de transport utilizat;
    b) accidentul suferit de personalul muncitor in timpul deplasarii de la unitatea in care este incadrat, la alta unitate, inclusiv deplasarea in alte localitati pentru indeplinirea unei sarcini de serviciu, in baza dispozitiilor date de conducerea unitatii sau a ordinelor de deplasare (in alta localitate, pe durata prevazuta in documentul respectiv, in timpul programului de lucru), indiferent de mijlocul de transport utilizat, inclusiv cel personal.
    In ambele situatii, deplasarea trebuie sa se faca fara abateri nejustificate de la traseul sau traseele posibile de urmat si sa se incadreze in timpul util efectuarii deplasarii;
    c) accidentul survenit in alte locuri de munca din cadrul unitatii, in puncte de lucru dispersate ori in alta unitate, dar pentru interese legate de serviciu.
    Prin puncte de lucru dispersate se inteleg: santierele de constructii, sondele, traseele de cale ferata, retelele electrice si telefonice, soselele, tarlalele agricole, parchetele forestiere, lucrarile de prospectiuni (geologice, geofizice, seismice etc.), sectoarele in care isi exercita activitatea picherii, factorii postali, controlorii de conducte, personalul de intretinere, revizie si control al caii ferate si altii asemenea, precum si domiciliul clientului pentru membrii cooperativelor mestesugaresti, care efectueaza prestari de servicii la beneficiari;
    d) accidentul suferit in timpul deplasarii pe drumurile publice si pentru indeplinirea sarcinilor de serviciu, de catre conducatorii mijloacelor de transport cu tractiune mecanica sau animala, inclusiv tractoristii si mecanizatorii (conducatori de combine, gredere, buldozere, alte mijloace rutiere etc.);
    e) accidentul suferit de insotitorii conducatorilor mijloacelor de transport, prin aceasta intelegandu-se cei care lucreaza pe aceste mijloace sau sunt trimisi pe baza unei dispozitii pentru a indeplini sarcini de serviciu;
    f) accidentul suferit inainte de inceperea sau dupa incetarea lucrului, daca accidentatul s-a aflat la locul sau de munca sau la alt loc de munca (atunci cand preia sau preda uneltele de lucru, schimba imbracamintea personala cu echipamentul de protectie sau de lucru, preia locul de munca, masina sau materialul), atunci cand se afla in baie, spalator, in timpul deplasarii de la locul de munca la iesirea din incinta unitatii si invers;
    g) accidentul suferit de elevi, studenti sau ucenici in timpul efectuarii practicii profesionale, inclusiv cand aceasta este efectuata in atelierele unitatilor de invatamant;
    h) accidentul suferit in timpul indeplinirii unor sarcini de stat sau actiuni obstesti organizate potrivit prevederilor legale, inclusiv in cadrul unor activitati cultural-sportive;
    i) accidentul suferit de orice persoana, ca urmare a unei actiuni intreprinse din proprie initiativa pentru salvarea de vieti omenesti sau pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol obstesc.
    II. Declararea accidentelor de munca
    3. Orice accident de munca va fi adus la cunostinta conducatorului unitatii sau inlocuitorului acestuia. In cazul accidentelor de munca colective, mortale si cu invaliditate, conducatorul unitatii sau inlocuitorul acestuia este obligat sa anunte imediat (telefonic sau prin orice alte mijloace) inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii din judetul pe teritoriul caruia s-a produs accidentul si organele de urmarire penala competente, potrivit legii.
    Comunicarea va cuprinde:
    - numele, prenumele, varsta, situatia familiala si profesia accidentatului;
    - unitatea, sectia si locul de munca unde s-a produs accidentul;
    - cauzele si imprejurarile care se cunosc in legatura cu accidentul.
    4. Daca printre accidentati se afla si persoane incadrate in alte unitati, conducatorul unitatii unde s-a produs accidentul va anunta imediat si pe conducatorul unitatii in care este incadrat accidentatul.
    5. Inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii sunt obligate sa raporteze Departamentului Protectiei Muncii orice accident cu urmari grave, colectiv, mortal sau cu invaliditate care s-a produs pe raza judetului, inclusiv evenimentele deosebite (avarii, accidente in afara muncii, calamitati etc.).
    6. Unitatile medicale care acorda asistenta accidentatilor sunt obligate sa stabileasca gravitatea starii acestora, sa se pronunte asupra probabilitatii ca accidentatul sa ramana infirm sau cu incapacitate permanenta (invalid).
    Pe baza acestor informatii si a aprecierilor proprii, inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii va stabili modalitatea de efectuare a cercetarilor cu privire la cauzele accidentului, potrivit prezentelor norme tehnice cu caracter metodologic.
    7. Pentru orice accident de munca ce necesita spitalizarea victimei, unitatea in care este incadrat accidentatul este obligata sa urmareasca evolutia starii acestuia si sa o comunice periodic, cel putin saptamanal, inspectoratului de stat teritorial pentru protectia muncii, pana la rezolvarea definitiva a cazului respectiv.
    In cazul accidentelor de munca considerate initial fara urmari grave, dar a caror evolutie s-a agravat (invaliditate, deces), conducerea unitatii in care este incadrat accidentatul va sesiza imediat organele de cercetare stabilite potrivit reglementarilor in vigoare.
    8. In toate cazurile de deces al accidentatilor, unitatea medicala care acorda asistenta medicala este obligata sa inainteze inspectoratului de stat teritorial pentru protectia muncii o copie a raportului de constatare asupra cauzelor mortii, in termen de 3 zile de la data decesului.
    III. Cercetarea accidentelor de munca
    9. Pentru cercetarea accidentului de munca, indiferent de locul in care acesta s-a produs, care a avut ca urmare incapacitate temporara de munca de cel putin o zi si pentru care s-a eliberat certificatul de concediu medical, conducatorul unitatii este obligat sa numeasca, in termen de 24 de ore, prin decizie scrisa, comisia de cercetare a acestuia.
    10. Cercetarea se va efectua imediat de la primirea sarcinii si se va incheia in cel mult 3 zile, cu exceptia cazurilor cand sunt necesare expertize, situatii in care conducatorul unitatii va putea prelungi termenul pana la cel mult 5 zile.
    11. Persoanele numite in comisia de cercetare a unui accident de munca trebuie sa posede pregatirea tehnica corespunzatoare si sa nu faca parte dintre cei care aveau obligatia de a organiza, controla sau conduce procesul de munca la locul unde s-a produs accidentul.
    12. Daca, in cursul cercetarii, membrii comisiei primesc, din partea organelor ierarhic superioare, dispozitii sau indicatii care pot conduce la denaturarea cauzelor care au provocat accidentul sau a raspunderilor, vor sesiza inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii, care va lua masurile corespunzatoare, potrivit legii.
    13. In cazul in care comisia de cercetare apreciaza ca accidentul este urmarea unei infractiuni, va sesiza imediat organele procuraturii.
    14. In cazul in care conducatorul unitatii nu este de acord cu concluziile la care a ajuns comisia, dosarul de cercetare va fi inaintat inspectoratului de stat teritorial pentru protectia muncii, care va analiza divergentele si va hotari asupra solutiilor ce urmeaza a fi date.
    15. Inspectorii pentru protectia muncii, in timpul efectuarii controlului in unitati, vor verifica toate dosarele de cercetare intocmite de comisiile din unitati, atestand ca sunt intocmite corespunzator sau cerind, daca este cazul, refacerea cercetarii.
    16. Cercetarea accidentelor de munca mortale, cu invaliditate si colective se face de catre inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii. Cercetarea accidentelor de munca colective care au urmari grave si a celor provocate de evenimente deosebite (avarii, explozii etc.) se face de catre Departamentul Protectiei Muncii.
    17. Cu prilejul cercetarii accidentelor de munca se vor intocmi dosare de cercetare, care vor cuprinde:
    - procesul-verbal de cercetare, semnat de persoanele care au efectuat cercetarea;
    - schite si fotografii ale locului unde s-a produs accidentul, acolo unde este cazul;
    - declaratia accidentatului, daca este posibil;
    - declaratiile martorilor de la locul de munca si ale oricarei persoane care poate contribui la stabilirea adevarului;
    - declaratiile persoanelor care raspund de asigurarea masurilor de protectie la locul de munca;
    - orice alte acte si documente necesare pentru lamurirea cauzelor producerii accidentului;
    - dupa caz, referatul institutiilor de specialitate (Inspectia pentru cazane, recipiente sub presiune si instalatii de ridicat, Inspectia pentru prevenirea incendiilor si altele) sau raportul de expertiza intocmit in cadrul cercetarii accidentului de munca;
    - raportul de constatare medico-legal, in cazul accidentelor mortale;
    - dovada sau certificatul de diagnostic, in cazul accidentelor cu incapacitate temporara, sau decizia de incadrare intr-un grad de invaliditate, in cazul accidentelor cu invaliditate.
    Dosarele de cercetare a accidentelor de munca se vor intocmi:
    - intr-un exemplar, pentru accidentele cu incapacitate temporara, care ramane in arhiva unitatii respective;
    - in doua exemplare, pentru accidentele de munca ce produc invaliditate, dintre care unul se trimite la procuratura locala, iar al doilea ramane in arhiva inspectoratului de stat teritorial pentru protectia muncii respectiv;
    - in doua exemplare, pentru accidentele de munca mortale si colective, dintre care un exemplar se trimite la procuratura locala, iar un exemplar, cu copii certificate de inspectoratul teritorial respectiv, la Ministerul Muncii si Protectiei Sociale - Departamentul Protectiei Muncii, care, dupa avizare, il va restitui inspectoratului teritorial care a efectuat cercetarea si va ramane in arhiva acestuia.
    Procesul-verbal de cercetare va contine, in mod obligatoriu, urmatoarele:
    - data si locul unde se face cercetarea;
    - numele si prenumele persoanelor desemnate a cerceta accidentul de munca;
    - obiectul cercetarii si datele de identificare a accidentatului sau accidentatilor;
    - descrierea detaliata a locului si imprejurarilor in care s-a produs accidentul;
    - descrierea urmarilor suferite de accidentati;
    - stabilirea cauzelor reale ale accidentului si a masurilor de protectie a muncii ce au fost incalcate;
    - stabilirea persoanelor care raspund de neluarea masurilor de protectie a muncii, cu indicarea normelor in vigoare care nu au fost respectate;
    - propunerile de sanctionare disciplinara, contraventionala, dupa caz, pentru incalcarea normelor de protectie a muncii;
    - unitatea care trebuie sa inregistreze accidentul de munca respectiv;
    - masurile pentru prevenirea altor accidente de munca, cu indicarea termenelor si a persoanelor care raspund de realizarea masurilor;
    - alte probleme ce se considera necesar a fi semnalate;
    - numarul de exemplare in care s-a incheiat procesul-verbal si repartizarea acestora;
    - semnatura persoanelor desemnate pentru a cerceta accidentul de munca.
    Procesul-verbal de cercetare se va intocmi intr-un numar mai mare de exemplare decat dosarele de cercetare, in urmatoarele cazuri:
    - un exemplar in plus pentru accidentele de munca cu infirmitate, invaliditate certa sau invaliditate probabila, care va fi trimis unitatii, in termen de maximum 15 zile de la data producerii accidentului, cu dispozitie de inregistrare a acestuia;
    - doua exemplare in plus pentru accidentele de munca mortale si colective, din care un exemplar pentru Ministerul Muncii si Protectiei Sociale - Departamentul Protectiei Muncii si un exemplar pentru unitatea care inregistreaza accidentul respectiv.
    In cazul accidentelor de munca mortale, colective sau cu invaliditate, ce au avut loc in unitati, santiere etc., care apartin de unitati cu sediul in alt judet, se va trimite un exemplar din procesul-verbal de cercetare si inspectoratului de stat teritorial pentru protectia muncii pe teritoriul caruia isi are sediul unitatea careia ii este subordonata unitatea la care s-a produs accidentul.
    Dosarele de cercetare sau, dupa caz, procesele-verbale, ale accidentelor de munca mortale si colective vor fi difuzate celor mentionati mai sus numai dupa ce au fost avizate de Departamentul Protectiei Muncii.
    IV. Inregistrarea si evidenta accidentelor de munca
    18. Accidentele de munca se inregistreaza de unitatea in care este incadrat in munca accidentatul.
    19. In cazul in care intr-o unitate se accidenteaza o persoana provenita de la alta unitate, trimisa pentru prestarea unor servicii pe baza de contract, accidentul se inregistreaza potrivit clauzelor din contract referitor la obligatiile si raspunderile privind protectia muncii. In lipsa acestor clauze, accidentul de munca se inregistreaza de unitatea in care este incadrat accidentatul.
    20. Accidentele suferite de persoane detasate in interes de serviciu se inregistreaza de catre unitatea la care sunt detasate persoanele in cauza.
    21. Accidentele suferite de persoanele aflate in deplasare, in interesul serviciului, in incinta altor unitati, se inregistreaza de catre unitatea la care este incadrat accidentatul.
    22. Accidentele suferite in timpul indeplinirii practicii profesionale de catre elevi, studenti, ucenici se inregistreaza si se raporteaza de unitatea in cadrul careia de efectueaza practica.
    In cazul accidentelor produse in atelierele unitatilor de invatamant, inregistrarea se face dupa cum urmeaza:
    a) de catre unitatea de invatamant, daca aceasta asigura, cu personalul sau, conducerea lucrarilor in ateliere;
    b) de catre unitatea productiva care patroneaza atelierul-scoala, daca aceasta asigura, cu personalul sau, conducerea efectiva a atelierului-scoala.
    23. Accidentul suferit de persoanele care indeplinesc sarcini de stat sau obstesti in timpul si din cauza indeplinirii acestor sarcini se inregistreaza de unitatea care a organizat actiunile respective.
    Accidentul de munca produs in urma unei actiuni intreprinse pentru salvarea unor vieti omenesti sau pentru prevenirea ori inlaturarea unui pericol ce ameninta bunurile obstesti se inregistreaza de unitatea in care s-a produs evenimentul. In cazul accidentelor de aceasta natura produse in afara incintei unitatilor si care nu au nici o legatura cu acestea, ele se inregistreaza de catre primaria pe raza careia s-a produs.
    24. Pentru unele situatii neprevazute in prezentele reglementari, cu privire la inregistrarea accidentelor de munca, inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii vor stabili unitatile care urmeaza sa inregistreze accidentul.
    25. Daca conducatorul unitatii nu este de acord cu masura de inregistrare, dispusa de inspectorul respectiv, se va putea adresa, in termen de 10 zile de la primirea procesului-verbal de cercetare, Ministerului Muncii si Protectiei Sociale - Departamentul Protectiei Muncii. Aceasta nu suspenda masura luata de inspectorat, eventuala rectificare a modului de inregistrare a accidentului urmand sa se faca numai dupa rezolvarea sesizarii.
    26. Pentru asigurarea unei raportari exacte a accidentelor de munca, inspectoratele de stat teritoriale pentru protectia muncii sunt obligate sa confrunte, anual, cu organele teritoriale de statistica, situatia accidentelor de munca colective, mortale si cu invaliditate, incheind, de fiecare data, cate o minuta care va insoti darea de seama statistica.
    27. Evidenta si centralizarea datelor cu privire la cauzele accidentelor de munca si imprejurarile care au contribuit la producerea acestora se efectueaza pe baza formularului pentru inregistrarea accidentului de munca prevazut la anexa nr. 1.
    Formularul se completeaza in doua exemplare, dupa incheierea cercetarii accidentului, de catre unitatea care inregistreaza accidentul, din care un exemplar va fi inaintat, in termen de 10 zile, inspectoratului de stat teritorial pentru protectia muncii, care il va transmite Ministerului Muncii si Protectiei Sociale - Departamentul Protectiei Muncii, in vederea prelucrarii centralizate a datelor.
    Semestrial, unitatea va inainta la inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii din judetul respectiv situatia prevazuta in anexa nr. 1/a, pana cel mai tarziu in data de 10 a lunii urmatoare expirarii semestrului pentru care se face raportarea.
    B. Bolile profesionale
    28. (1) Bolile profesionale se declara de catre centrul de medicina preventiva teritorial, care efectueaza cercetarea cazului de boala profesionala, ca urmare a semnalarii medicului care a depistat boala.
    (2) Bolile profesionale, ca si suspiciunile de boli profesionale se vor semnala obligatoriu de catre toti medicii care depisteaza astfel de imbolnaviri cu prilejul oricarei prestatii medicale (examene profilactice, consultatii la cerere etc.), prin completarea fisei de sesizare BP. 1 si transmiterea acesteia la centrul de medicina preventiva teritorial.
    (3) La primirea fisei de semnalizare BP. 1, medicii de medicina muncii, desemnati de centrul de medicina preventiva teritorial, vor cerceta la fata locului cazul semnalat, in prezenta medicului de unitate si a conducatorului unitatii sau a delegatului acestuia si vor confirma sau infirma caracterul bolii semnalate. Concluziile cercetarii se vor consemna intr-un proces-verbal, mentionandu-se - dupa caz - cauzele imbolnavirii, responsabilitatea conducatorilor procesului de productie respectiv si masurile tehnice si organizatorice necesare pentru prevenirea unor imbolnaviri similare. Procesul-verbal incheiat se va inmana conducerii unitatii, precum si medicului care a semnalat imbolnavirea, pentru evidenta imbolnavirilor profesionale din unitate si pentru a urmari realizarea in termen a masurilor prescrise.
    (4) In situatia confirmarii caracterului profesional al imbolnavirii, medicul de medicina muncii de la centrul de medicina preventiva teritorial, va completa Fisa de declarare a bolilor profesionale BP. 2.
    Cabinetele de medicina muncii pastreaza evidenta bolilor profesionale pentru teritoriul arondat.
    Centrele de medicina preventiva teritoriale inregistreaza evidenta bolilor profesionale pe intregul judet intr-un registru, cuprinzand toate datele din fisa BP. 2.
    Pana la data de 5 a lunii urmatoare celei in care s-a declarat imbolnavirea profesionala, centrele de medicina preventiva teritoriale vor transmite fisele BP. 2 la Centrul de calcul si statistica sanitara al Ministerului Sanatatii, cu adresa sau prin telex.
    (5) In baza centralizarii datelor de morbiditate la Centrul de calcul si statistica sanitara, Ministerul Sanatatii va informa, trimestrial, organele interesate asupra situatiei imbolnavirilor profesionale.
    (6) Medicii din spitale, policlinici sau din institutele de cercetare stiintifica, care depisteaza cazuri de imbolnaviri profesionale in cadrul consultatiilor, cercetarilor sau altor examinari, sunt obligati sa comunice imediat, prin adresa, cazul depistat, centrului de medicina preventiva teritorial pe raza caruia se afla unitatea unde lucreaza bolnavul. Centrul de medicina preventiva teritorial va proceda la declararea cazului, potrivit prezentelor reglementari.
    29. (1) In cazul in care medicul de unitate sau circumscriptie teritoriala, suspectind o boala profesionala, nu poate preciza diagnosticul clinic, va indruma bolnavul cu fisa de sesizare BP. 1 la unitatea sanitara cea mai apropiata, care are posibilitatea precizarii diagnosticului clinic de boala profesionala.
    Unitatea sanitara care precizeaza diagnosticul va completa versoul fisei de semnalizare BP. 1 si o va trimite oficial centrului de medicina preventiva teritorial, in functie de teritoriul arondat.
    (2) Dupa precizarea diagnosticului clinic, centrul de medicina preventiva teritorial va lua masurile prevazute la pct. 28.
    30. (1) Bolile profesionale depistate cu ocazia examenului medical la incadrare sau a altor examinari ale persoanelor care lucreaza intr-un loc de munca unde nu exista noxa care poate genera aceasta imbolnavire, se declara si se cerceteaza de catre centrul de medicina preventiva pe teritoriul caruia se afla ultima unitate de unde provin si unde exista noxa profesionala care ar putea produce imbolnavirea respectiva.
    (2) Centrul de medicina preventiva teritorial, in urma sesizarii unitatii sanitare care a depistat o imbolnavire profesionala, in sensul alineatului anterior, va comunica, printr-o adresa, centrului de medicina preventiva teritorial unde urmeaza a se declara boala profesionala respectiva datele privind identificarea bolnavului, diagnosticul, cauza imbolnavirii si ruta profesionala a acestuia.
    Centrul de medicina preventiva teritorial din judetul pe teritoriul caruia se afla unitatea care a generat boala va proceda la cercetarea si declararea cazului respectiv, inregistrindu-l in registrul de evidenta a bolilor profesionale. O copie a procesului-verbal de cercetare a cazului de imbolnavire profesionala va fi transmisa, prin centrul de medicina preventiva teritorial al judetului care a semnalat imbolnavirea, la medicul unitatii sanitare unde se afla bolnavul.
    (3) Pe baza procesului-verbal mentionat anterior, unitatea sanitara care a depistat bolnavul il va lua in evidenta pentru aplicarea masurilor terapeutice si de supraveghere necesare.
    31. In ceea ce priveste silicoza, modificarile radiografice ce indica un stadiu de suspiciune vor fi diagnosticate dupa criteriile clasificarii internationale, ca "fibroza pulmonara de urmarit". In aceste cazuri, medicul de unitate sau dispensar teritorial va completa fisa de sesizare BP. 1. Fisa de sesizare BP. 1 se va inainta centrului de medicina preventiva teritorial, care va pastra aceste fise, avand obligatia de a urmari, periodic, modul de dispensarizare a acestor cazuri pana la confirmarea stadiului I de boala.
    Muncitorii depistati cu diagnosticul "fibroza pulmonara de urmarit" vor fi investigati in conformitate cu instructiunile Ministerului Sanatatii, luandu-se masuri individualizate referitoare la continuarea muncii in mediu cu praf silicogen.
    In cazul confirmarii diagnosticului de silicoza - stadiul I se va proceda la declararea cazului potrivit prevederilor prezentelor norme tehnice cu caracter metodologic.
    32. (1) Diagnosticul clinic de silicoza se stabileste numai de catre comisiile medicale de pneumoconioza pe teritoriul arondat, in baza documentatiei medicale, potrivit instructiunilor Ministerului Sanatatii.
    Cazurile dificile de diagnostic, neclarificate, se vor indruma la clinicile de boli profesionale, carora le sunt arondate comisiile medicale de silicoza respective.
    (2) In cazul confirmarii unei imbolnaviri de silicoza, o data cu primirea procesului-verbal de cercetare, unitatea respectiva va mentiona, pe baza acestuia, diagnosticul in carnetul de munca al titularului, la "spatiul rezervat" la sfarsitul carnetului, in conformitate cu art. 26 alin. 1 din Regulamentul pentru aplicarea Decretului nr. 90/1960 cu privire la carnetul de munca.
    (3) La incadrarea unor muncitori, in al caror carnet de munca este specificata imbolnavirea de silicoza, unitatea are obligatia de a mentiona in "fisa si talonul de control medical la incadrarea in munca", cu care trimite muncitorul pentru efectuarea examinarilor medicale in vederea incadrarii in munca, diagnosticul de silicoza si stadiul bolii.
    (4) Pentru luarea in evidenta a acestor cazuri de boala, medicul de unitate sau medicul de circumscriptie teritoriala va completa datele necesare in registrul de evidenta speciala, procedand la dispensarizarea bolnavilor.
    33. (1) Centrul de calcul si statistica sanitara al Ministerului Sanatatii va intocmi registrul national de silicoza, cuprinzand date din fisa BP. 2 si actualizindu-se prin formularul BP. 3.
    (2) Concluziile revizuirii medicale privind pensionarii de invaliditate prin silicoza se inainteaza, de catre cabinetele de expertiza medicala, centrelor de medicina preventiva teritoriale si vor constitui documentatia privind evidenta evolutiei starii de sanatate a acestor bolnavi.
    Pe baza acestor concluzii, centrul de medicina preventiva teritorial, completeaza formularul de actualizare BP. 3. Aceste formulare se pastreaza la centrul de medicina preventiva teritorial si se trimit la Centrul de calcul si statistica sanitara, in primele 10 zile ale lunii februarie pentru anul precedent.
    (3) La decesul pensionarilor de silicoza, oficiile de asigurari sociale si pensii vor comunica, in termen de 5 zile de la deces, printr-o adresa, centrului de medicina preventiva teritorial, decesul pensionarului de silicoza si datele de identificare a decedatului.
    Aceasta comunicare se va face pentru toti pensionarii de silicoza, chiar daca in ultima perioada, inainte de deces, acestia au trecut la pensie pentru limita de varsta.
    (4) Centrul de medicina preventiva teritorial, prin delegatul sau in comisia de verificare a buletinelor de deces, va extrage diagnosticul la deces si data acestuia pentru decedatii anuntati de catre oficiile de asigurari sociale si pensii, conform alineatului anterior.
    Centrul de medicina preventiva teritorial va completa, intr-un formular BP. 3, datele de mai sus, pe care le va expedia la Centrul de calcul si statistica sanitara, in primele 10 zile ale lunii februarie, pentru anul precedent.
    C. Dispozitii finale
    34. Ori de cate ori, in cuprinsul prezentelor norme tehnice cu caracter metodologic, se face referire la unitate, se va intelege: regia autonoma, societatea comerciala, organizatia cooperatista, autoritatile si institutiile publice si orice alt agent economic din sectoarele publice, privat, mixt si cooperatist, in care relatiile dintre patroni si salariati se stabilesc pe baza de contract sau in alte conditii prevazute de lege.
    35. In cazul cand inspectoratul de stat teritorial pentru protectia muncii, fiind anuntat, participa la cercetarea unui accident si constata ca acesta nu intruneste conditiile prevazute in prezentele norme tehnice cu caracter metodologic pentru a fi incadrat ca accident de munca, inspectorul va stabili cauzele tehnico-organizatorice ce au generat accidentul si va dispune masurile ce trebuie luate de conducerea unitatii pentru prevenirea unor accidente asemanatoare.
    In acest caz, inspectorul pentru protectia muncii nu intocmeste dosar de cercetare a accidentului, ci incheie un proces-verbal de constatare, prin care stabileste masurile necesare cu termen de executare si responsabilitati.
    36. Sesizarile si reclamatiile cu privire la neinregistrarea sau inregistrarea gresita a unor accidente de munca se rezolva de inspectoratele pentru protectia muncii, care, daca constata ca sunt intrunite conditiile prevazute in prezentele norme tehnice cu caracter metodologic pentru ca accidentul respectiv sa fie incadrat ca accident de munca, vor lua masuri pentru intocmirea dosarului de cercetare, dispunand unitatii in cauza sa completeze formularul tip pentru inregistrarea acestuia.
    Inspectoratul pentru protectia muncii care a cercetat cazul este obligat sa comunice petitionarului rezultatul cercetarii in termenul legal.
    37. Anexele nr. 1-7 fac parte integranta din prezentele norme tehnice cu caracter metodologic.

--------------------
    NOTA:
    Unele denumiri cuprinse in normele tehnice cu caracter metodologic privind cercetarea si evidenta accidentelor de munca si a bolilor profesionale au fost actualizate in conformitate cu reglementarile in vigoare.

    ANEXA 1

                             FORMULAR
pentru inregistrarea accidentului de munca

        1. Nr. ....../......../....../ din ...............
                Luat in evidenta la Inspectoratul Teritorial cu
        2. Nr. ...../......../......./ din ................
    Date de identificare a unitatii
------------------------------------------------------------------------------
  3. Denumirea unitatii                               ........................
------------------------------------------------------------------------------
  4. Judetul                                                ..................
------------------------------------------------------------------------------
  5. Localitatea                                            ..................
------------------------------------------------------------------------------
  6. Forma de proprietate                                   ..................
------------------------------------------------------------------------------
  7. Marimea unitatii                                       ..................
------------------------------------------------------------------------------
  8. Sectorul de activitate                                 ..................
------------------------------------------------------------------------------
  Date de identificare a accidentatului ------------------------------------------------------------------------------
  9. Numele si prenumele
------------------------------------------------------------------------------
 10. Clasificarea activitatii                                  ...............
------------------------------------------------------------------------------
 11. Ocupatia                                                  ...............
------------------------------------------------------------------------------
 12. Statutul profesional                                      ...............
------------------------------------------------------------------------------
 13. Sexul                ..........   14. Varsta                     ........
------------------------------------------------------------------------------
 14. Vechime in munca .....  16. Ocupatie .........  17. Loc de munca  .......
------------------------------------------------------------------------------
  Date despre momentul producerii accidentului
------------------------------------------------------------------------------
 18. Zi         .........   19. Luna      .........   20. An         .........
------------------------------------------------------------------------------
 21. Zi saptamana                       ......        22. Ora zi         .....
------------------------------------------------------------------------------
 23. Perioada de la inceputul schimbului                                 .....
------------------------------------------------------------------------------
  Date despre consecintele producerii accidentului
------------------------------------------------------------------------------
 24. Tip                                                                 .....
------------------------------------------------------------------------------
 25. Efect                     ........    26. Loc. leziunii           .......
------------------------------------------------------------------------------
 27. Reincadrat la:     Zi    .........  Luna      ........   An       .......
------------------------------------------------------------------------------
  Date despre caracteristicile accidentului
------------------------------------------------------------------------------
 28. Felul accidentului                ....   Nr. victime               ......
------------------------------------------------------------------------------
 29. Felul activitatii                                                  ......
------------------------------------------------------------------------------
 30. Imprejurare                                                        ......
------------------------------------------------------------------------------
 31. Mijloc de productie                                          ............
------------------------------------------------------------------------------
 32. Componenta                                                   ............
------------------------------------------------------------------------------
                              33. executant                        ...........
  Cauze dependente            ------------------------------------------------
  de                          34. mijloc de productie              ...........
                              ------------------------------------------------
                              35. sarcina                          ...........
                              ------------------------------------------------
                              36. mediu                            ...........
------------------------------------------------------------------------------
  Alte campuri
------------------------------------------------------------------------------
 37.      ...............         38.      .............   39.       .........
------------------------------------------------------------------------------
 40.      ...............         41.      .............   42.       .........
------------------------------------------------------------------------------
    Scurta descriere a modului in care s-a produs accidentul

    Numele persoanei din unitate care poate da relatii cu privire la completarea formularului ................. telefon ..................


  Semnatura conducatorului unitatii         Semnatura inspectorului
                                            care verifica formularul
            Stampila

    ANEXA 1a

    UNITATEA .....................
                          TABEL NOMINAL
cu accidentatii pentru care s-a terminat perioada de incapacitate temporara de munca in semestrul ........... anul .............
-------------------------------------------------------------------------------
                         Data terminarii incapacitatii prin:
                         ------------------------------------------
      Numele si          Incadrarea  Reluarea   Deces  Nr.           Observatii
      prenumele          intr-un    activitatii        calendaristic
      accidentatului     grad de                       de zile de
Nr.               Data   invaliditate                  incapacitate
formular      accidentarii


-------------------------------------------------------------------------------
 0        1        2        3           4          5          6          7
-------------------------------------------------------------------------------


-------------------------------------------------------------------------------
  - in coloana 3 - se completeaza numarul si data deciziei de incadrare intr-un
                   grad de invaliditate;
  - in coloana 5 - se completeaza data decesului numai in cazul in care, dupa
                   producerea accidentului, persoana respectiva a cumulat un
                   numar de zile de I.T.M., decesul survenind ulterior;
  - in coloana 6 - se completeaza numarul de zile calendaristice de I.T.M.
                   incepand cu prima zi, pana la ultima zi de incapacitate,
                   indiferent de anul accidentarii.
             Semnatura                        Semnatura
        conducatorului unitatii          organului de specialitate
             Stampila

    ANEXA 2

    Judetul ................ Nr. ....../19........
    Localitatea ....................
    Unitatea sanitara ..............

                        FISA DE SEMNALIZARE B.P. 1
           catre: ...............
  I. Numele ....................
  Prenumele ................................... Sexul M/F
  data nasterii: 19....... luna .......... ziua .........
  Buletin de identitate: seria ........... nr. ..........
  incadrat la intreprinderea .............................
  adresa intreprinderii ..................................
  Diagnosticul prezumtiv .................................
  Agentul cauzal .........................................
  Ocupatia care a generat boala ..........................
  Vechimea in ocupatia respectiva ........................
           Semnatura si parafa medicului,
    Data completarii:
    19 ........ luna ............... ziua ...............
  (Verso-ul fisei de semnalizare)
  II. Unitatea sanitara ..................................
  Localitatea ............................................
  Diagnosticul precizat .................................
  ........................................................
  Recomandari: control periodic, program redus, schimbarea
  locului de munca, pensionare temporara sau definitiva
  .......................................................
  .......................................................
  .......................................................
       L.S.      Semnatura medicului primar
                    sau specialist,
                  ...................
       Data: 19.... luna ... ziua ........

    ANEXA 3

             FISA DE DECLARARE A CAZULUI DE BOALA PROFESIONALA BP 2
                   1. Nr. ........./19.........
                                           1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 11 12
 2. Nr. matricol .................... 2.  |M |S |S |1 |1 |  |  |  |  |  |  |  |
                                                                         13 14
 3. Judetul ........................................................3.  |  |  |
                                                                   15 16 17 18
 4. Localitatea ............................................. 4.  |  |  |  |  |
                                                                      19 20 21
 5. Unitatea sanitara ......................................... 5.   |  |  |  |
 6. Numele si prenumele .......................................................
 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47
|  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71
|  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
                                                                            72
 7. Data nasterii (anul, luna, ziua) ............ 8. Sexul ..........  8.  |  |
                                           1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 11 12
                         Nr. matricol     |M |S |S |2 |1 |  |  |  |  |  |  |  |
                                                                13 14 15 16 17
 9. Intreprinderea ..............; localitatea ........... 9. |  |  |  |  |  |
  .............................................................................
                                                                      18 19 20
10. Ramura de productie ..................................... 10.    |  |  |  |
                                                                      21 22 23
11. Sectorul ................................................ 11.    |  |  |  |
                        (public, privat, mixt)
                                                                      24 25 26
12. Sectia, atelierul ........................................12.    |  |  |  |
                                                                      27 28 29
13. Ocupatia actuala  ....................................... 13.    |  |  |  |
                                                                      30 31 32
14. Ocupatia care a generat boala ........................... 14.    |  |  |  |
                                                                         33 34
15. Vechimea in ocupatia care a generat boala ..................    15. |  |  |
  Data depistarii ..............................................
  Diagnosticul prezumtiv .......................................
  Unitatea care a confirmat diagnosticul clinic ................
                                                             35 36 37 38 39 40
16. Diagnosticul precizat (si codificarea radiologica ...16.|  |  |  |  |  |  |
...............................................................................
                                                                   41 42 43 44
17. Data confirmarii (anul, luna, ziua) ......................17. |  |  |  |  |
                                                                   45 46 47 48
18. Agentul cauzal (circumstante) ........................... 18. |  |  |  |  |
19. Masuri indicate pentru bolnav (concediu medical, spitalizare, recomandari
program redus, control periodic, schimbarea locului de munca, pensionare etc. ...............................................................................
                                                                         49 50
................................................................... 19. |  |  |
                                                                            51
20. Bolnavul a decedat (da, nu) ...................................... 20. |  |
  Cercetarea s-a facut prin procesul-verbal nr. ..............
  Data completarii:
  19...... luna ....... ziua ..............
                                           Semnatura si parafa medicului
                                               de medicina muncii
                                           1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 11 12
21. Ruta profesionala *)   Nr. matricol   |M |S |S |3 |1 |  |  |  |  |  |  |  |
-------------------------------------------------------------------------------
                                      Durata expunerii
                                        Anul, luna
                                     -------------------    Concentratia
Nr. Intreprinderea Ocupatia Sectie,    de la       pana la    medie in
crt. (localitatea)          Atelier                           pulberi
                                                                   Concentratia
                                                                      medie in
                                                                        SiO2
-------------------------------------------------------------------------------
1                 |        |        |           |           |        |        |
                  |        |        |           |           |        |        |
-------------------------------------------------------------------------------
    13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37
   |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
------------------|--------|--------|---------- |-----------|--------|--------|
2                 |        |        |           |           |        |        |
                  |        |        |           |           |        |        |
    13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|21 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
   |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
--------------------------------------------------------------------------------
3                 |        |        |           |           |        |        |
                  |        |        |           |           |        |        |
    13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
   |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
-------------------------------------------------------------------------------
4                 |        |        |           |           |        |        |
                  |        |        |           |           |        |        |
    13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
   |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
-------------------------------------------------------------------------------
5                 |        |        |           |           |        |        |
                  |        |        |           |           |        |        |
    13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
   |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
-------------------------------------------------------------------------------
6                 |        |        |           |           |        |        |
                  |        |        |           |           |        |        |
    13 14 15 16 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
   |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
-------------------------------------------------------------------------------
7                 |        |        |           |           |        |        |
                  |        |        |           |           |        |        |
    13 14 15 15 17|18 19 20|21 22 23|24 25 26 27|28 29 30 31|32 33 34|35 36 37|
   |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
-------------------------------------------------------------------------------

------------------------
    *) Se completeaza numai pentru silicoza.

    ANEXA 4

          FORMULAR BP 3 Nr. ...........
          SILICOZA - ACTUALIZARE
                                           1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 11 12
  1. Numar matricol ....................  |M |S |S |1 |2 |  |  |  |  |  |  |  |
                                                                          13 14
  2. Data completarii formularului (anul, luna, ziua) ..............    |  |  |
                                                                         15 16
  3. Inspectoratul sanitar de stat judetean ..........................  |  |  |
...............................................................................
  4. Numele si prenumele ......................................................
  17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
  42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66
 |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |  |
  5. Varsta, data nasterii (anul, luna, ziua) .................................
                                                                            67
  6. Sexul ............................................................... |  |
                                                                68 69 70 71 72
  7. Intreprinderea (localitatea) ............................ |  |  |  |  |  |
...............................................................................
                                           1  2  3  4  5  6  7  8  9  10 11 12
             Nr. matricol ..............  |M |S |S |2 |2 |  |  |  |  |  |  |  |
  8. Diagnosticul - stadiul silicozei .........................................
                                                             13 14 15 16 17 18
 .........................................................  |  |  |  |  |  |  |
  (codificare radiologica) ....................................................
  9. Complicatii (tuberculoza activa, tuberculoza stabilizata, bronsita cronica,
emfizem pulmonar, cord pulmonar cronic, insuficienta respiratorie) .............
                                                                         19 20
....................................................................... |  |  |
                                                                      21 22 23
 10. Boli asociate ................................................. |  |  |  |
                                                                      24 25 26
.................................................................... |  |  |  |
                                                                      27 28 29
.................................................................... |  |  |  |
 11. Capacitatea de munca (pastrata, redusa, pierduta) .......................
                                                                            30
.......................................................................... |  |
                                                              31 32 33 34 35 36
 12. Data pensionarii (anul, luna, ziua) .................. |  |  |  |  |  |  |
                                                                            37
 13. Gradul de invaliditate .............................................. |  |
 14. Data scoaterii din evidenta: anul ..... luna ............................
                                                              38 39 40 41 42 43
.................... ziua .......... (inclusiv decese)      |  |  |  |  |  |  |
                                                                            44
 15. Cauza scoaterii din evidenta .......................................  |  |
                                                                      45 46 47
 16. Diagnosticul la deces: a) ......................................|  |  |  |
                                                                       48 49 50
                            b) ..................................... |  |  |  |
                                                                       51 52 53
                            c) ..................................... |  |  |  |
                         Semnatura si parafa medicului
                          de medicina muncii

    ANEXA 5

  Judetul ......................
  Localitatea ..................
  Unitatea sanitara ............

                      PROCES-VERBAL Nr. ...........
         de cercetare a cauzelor de boala profesionala
         an .......... luna ............... zi ............

    Subsemnatul dr. ............, posedind legitimatia nr. ..........., eliberata de Ministerul Sanatatii in prezenta (numele, prenumele, functia) .............., procedand la cercetarea cazului de imbolnavire profesionala .................... din unitatea ................., cu sediul in localitatea ......................, str. ........... nr. ..........., depistat de unitatea sanitara ..............., cu diagnosticul de ............................, am constatat urmatoarele:
    1. Imbolnavirea se datoreste urmatoarelor cauze: .........................
..............................................................................
..............................................................................
    2. Prin aceasta au fost incalcate urmatoarele norme de igiena a muncii:
..............................................................................
    Pentru prevenirea altor imbolnaviri profesionale se vor lua urmatoarele masuri:
    1. ...................... raspunde ............... termen ................
    2. ...................... raspunde ............... termen ................
    Prezentul proces-verbal s-a intocmit in 3 exemplare, din care unul pentru unitate, unul pentru medicul de unitate (dispensarul medical de circumscriptie) si unul pentru centrul sanitaro-antiepidemic judetean (laboratorul de epidemiologie, cabinetul de medicina muncii din policlinica).

                                     Semnatura si parafa medicului
                                      care a efectuat cercetarea

   Subsemnatul ...................., conducatorul unitatii ...................
am primit un exemplar din procesul-verbal nr. ......... din .......... si am
luat cunostinta de prescriptiile facute.

           Semnatura                an ............ luna ........... zi .......


    ANEXA 6

                            LISTA
    bolilor profesionale declarabile

    1. Intoxicatii (acute, subacute si cronice) si consecintele lor. Cauze: substante cu actiune toxica cunoscute in zonele de munca.
    2. Pneumoconioze, colagene, silicoza (silico-antracoza, silico-sideroza), azbestoza, aluminoza etc., simple sau asociate cu tuberculoza. Cauze: pulberi de bioxid de siliciu liber cristalin, fibre de azbest, pulberi de aluminiu etc. in atmosfera locurilor de munca.
    3. Imbolnaviri respiratorii cauzate de pulberile organice (bisinoza, bronsita cronica, bronhioloalveolita alergica extrinseca). Cauze: pulberi vegetale textile (bumbac, in, canepa etc.) in atmosfera locurilor de munca.
    4. Imbolnaviri respiratorii cronice cauzate de substante toxice iritante (iritatia cailor aeriene, emfizemul pulmonar si fibroza pulmonara consecutiva bronsitei cronice). Cauze: substante cronice iritante (bioxid de sulf, clor, oxizi de azot etc.) in atmosfera locurilor de munca.
    5. Astm bronsic, rinita alergica, rinita vasomotorie etc. Cauze: substante de natura vegetala sau animala, precum si substante chimice cu proprietati alergizante (praf de ursol, sidef, ricin, ipecacuana etc.).
    6. Boli infectioase si parazitare. Cauze:
    a) contact cu bolnavi infectiosi sau cu materiale contaminate;
    b) contact cu animale bolnave sau cu produse contaminate de origine animala sau vegetala (carne, piele, lina, par, plante etc.);
    c) contact cu sol contaminat sau cu apa contaminata;
    d) contact cu culturi de germeni, vaccinuri vii etc.
    7. Imbolnaviri datorita compresiunilor si decompresiunilor. Cauze: conditii de munca in care personalul este expus la presiuni atmosferice de crescute si scazute.
    8. Cancer profesional:
    a) cancer pulmonar sau al altor organe, precum si mezoteliomul pleural cauzat de expunerea la fibre de azbest sau alte fibre minerale naturale ori artificiale;
    b) cancer pulmonar al cailor aeriene superioare, mucoasei sinusurilor maxilare si frontale, cauzat de expunerea la radiatii ionizante si corpusculare produse de instalatiile roentgen, de acceleratorii de particule elementare sau de materiale radioactive, inhalarea gazelor si pulberilor radioactive;
    c) cancer pulmonar cauzat de expunerea la unele substante chimice cancerigene;
    d) limfosarcom hepatic provocat de expunerea la clorura de vinil;
    e) tumori ale cailor urinare (papiloame, cancer) ca urmare a expunerii la compusi aminici cancerigeni;
    f) tumori maligne ale pielii si leziuni precanceroase prin contact indelungat profesional cu produse de distilare a huilei, petrolului si sisturilor bituminoase (smoala, asfalt, ulei antracenic, derivate de antracen, fenantren, combinatii azoaminice, gudron, parafina, compusi ai arsenului etc.), radiatii ionizante, radiatii ultraviolete etc.
    g) hemopatii maligne provocate de benzen, radiatii ionizante etc.
    9. Nevroze de coordonare. Miotenosinovite si tendinte cronice. Cauze: miscari numeroase si frecvent repetate; incordarea sistematica a muschilor si ligamentelor respective sau presiune pe tendoanele respective.
    10. Artroze cronice, periartrite, stiloidite, necroze aseptice, osteocondilite, bursite, epicondilite. Cauze: presiune sistematica in regiunea articulatiilor respective, supraincordarea si traumatizarea lor, munca indelungata la temperatura scazuta si umiditate.
    11. Boala de vibratii (sindrom osteo-musculo-articular, sindromul Raynaud, sindrom nervos). Cauze: vibratii.
    12. Varice foarte accentuate ale venelor membrelor inferioare, complicate cu tulburari trofice sau cu procese inflamatorii (tromboflebite). Cauze: pozitie ortostatica indelungata.
    13. Tromboflebita de efort a membrelor superioare. Cauze: efort cu miscari ample ale membrelor superioare.
    14. Dermite acute si cronice, ulceratii, melanodermii si leucodermii. Cauze:
    a) contact prelungit cu substante chimice iritante (lacuri, solventi, uleiuri minerale, hidrocarburi clorate, compusi ai arsenului, cromului, acizi, baze etc.);
    b) contact cu substante sensibilizante (nichel, ursol, fluor, compusi ai beriliului, dinitroclorbenzen, antibiotice, rasini formaldehidice, formalina, compusi ai mercurului, novocaina, coloranti organici);
    c) actiunea diferitelor radiatii ionizante.
    15. Laringite cronice accentuate, nodulii cintaretilor. Cauze: incordarea indelungata a coardelor vocale in exercitarea profesiunii.
    16. Hipoacuzie si surditate la perceptie. Cauze: actiunea prelungita a zgomotului intens.
    17. Astenopie acomodativa, agravarea miopiei preexistente. Cauze: incordarea permanenta a vederii in activitati cu solicitarea aparatului vizual.
    18. Cataracta. Cauze:
    a) actiunea indelungata si intensiva a energiei radiante (radiatii infrarosii, radiatii ionizante penetrante, radiatii de hiperfrecventa);
    b) actiunea indelungata a unor substante toxice (trinitrotoluenul, dinitrofenolul etc.).
    19. Fotooftalmia. Cauze: actiunea radiatiilor ultraviolete.
    20. Conjunctivite si keratoconjunctivite. Cauze: substante toxice iritante si pulberi iritante in zonele de munca.
    21. Boala de iradiatii. Cauze: actiunea radiatiilor ionizante.
    22. Sindrom cerebro-astenic si tulburari de termoreglare, provocate de undele electromagnetice si hiperfrecventa.
    23. Soc caloric, colaps caloric, crampe calorice. Cauze: expunere la conditii meteorologice nefavorabile care provoaca supraincalzirea organismului.
    24. Psihonevroze. Cauze: ingrijirea indelungata a bolnavilor psihici in unitati de psihiatrie.

    ANEXA 7

               NOXE CANCERIGENE
    1. Azbest
    2. Benzidina
    3. Bis-clormetileter
    4. Clorura de vinil
    5. Crom hexavalent si metalurgia cromului
    6. Cromat de zinc
    7. Difenilen amana
    8. Hidrocarburi policiclice aromatice (fractiunea extractibila in benzen)
    9. Alfa-si beta-naftilamina
    10. Nichel (compusi solubili)
    11. 4-Nitrodifenil
    12. N. Nitrozodimetilamina
    13. Propiolactona B
    14. O. Tolidina
    15. Radiatii ionizante




SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 954/1992

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 954 din 1992
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu