ORDIN Nr. 919
din 27 iulie 2006
privind aprobarea normelor
metodologice de inregistrare, stocare, prelucrare si transmitere a
informatiilor legate de activitatea spitalului
ACT EMIS DE:
MINISTERUL SANATATII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 796 din 21 septembrie 2006
Având în vedere prevederile art. 198 din titlul VII al Legii nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii şi ale
Ordonanţei Guvernului nr. 9/1992 privind organizarea statisticii publice,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 862/2006 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Sănătăţii Publice,
văzând Referatul de aprobare al Centrului de Calcul şi
Statistică Sanitară nr. 2.497/2006,
ministrul sănătăţii publice emite următorul ordin:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Inregistrarea,
culegerea, stocarea, prelucrarea şi transmiterea informaţiilor legate de activitatea
spitalelor şi a celorlalte unităţi cu paturi, necesare asigurării serviciilor
medicale pacientului care se prezintă şi se internează în spital,
managementului spitalului, fundamentării şi evaluării politicilor de sănătate,
deciziilor guvernamentale, transmiterii de date statistice organismelor
internaţionale, se desfăşoară cu respectarea prezentului ordin.
Art. 2. - Sistemul informaţional al spitalelor şi al
celorlalte unităţi sanitare cu paturi prevăzute de lege este unic şi
obligatoriu atât pentru unităţile din reţeaua Ministerului Sănătăţii Publice,
cât şi pentru spitalele şi unităţile cu paturi private.
Art. 3. - Centrul de Calcul şi Statistică Sanitară este
principala unitate de specialitate în subordinea Ministerului Sănătăţii Publice
cu responsabilităţi în domeniul metodologiei de înregistrare, prelucrare şi
analiză a datelor din sistemul informaţional al spitalelor şi al celorlalte
unităţi sanitare cu paturi şi în constituirea
sistemului statistic departamental ca parte a statisticii oficiale.
Art. 4. - Noul sistem informaţional al spitalelor,
prevăzut în prezentul ordin, va intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2007,
până la această dată urmând a fi luate toate măsurile necesare punerii în
aplicare a acestuia, cu excepţia sistemului informaţional operativ prevăzut la
art. 6 şi a fişelor de date generale prevăzute la art. 16. Evidenţele primare
şi raportările unităţilor cu paturi pentru anul 2006 sunt cele prevăzute în actele normative anterioare prezentului ordin.
Art. 5. - Sistemul de evidenţe primare şi
tehnico-operative al spitalelor, respectiv lista imprimatelor tipizate, precum
şi metodologia de utilizare a acestora, este unic şi obligatoriu, conform
broşurii „Modelar - Spitale". Broşura „Modelar - Spitale" se va aproba
prin ordin al ministrului sănătăţii publice, până la data de 30 noiembrie 2006.
Broşura „Modelar - Spitale" existentă va fi actualizată şi completată
conform prevederilor prezentului ordin.
Art. 6. - Incepând cu data
publicării prezentului ordin intră în vigoare sistemul informaţional operativ
de monitorizare a punerii în aplicare a prevederilor titlului VII
„Spitalele" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii.
Art. 7. - Sistemul informaţional
operativ de monitorizare a punerii în aplicare a prevederilor titlului VII
„Spitalele" din Legea nr. 95/2006 se aplică doar la spitalele şi unităţile
sanitare cu paturi din reţeaua Ministerului Sănătăţii Publice.
Art. 8. - In vederea cunoaşterii şi coordonării
procesului de implementare a prevederilor titlului VII „Spitalele" din
Legea nr. 95/2006, următoarele informaţii vor fi transmise lunar de către toate
spitalele şi unităţile sanitare cu paturi: stabilirea competenţelor fiecărui
spital şi încadrarea în unul dintre tipurile prevăzute de lege, deţinerea autorizaţiei
de funcţionare, încheierea contractelor cu instituţiile de învăţământ superior
şi de cercetare, organizarea activităţii de educaţie medicală şi cercetare,
structura organizatorică aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii publice,
acreditarea, organizarea concursului sau a licitaţiei publice, selecţionarea
managerului şi încheierea contractului de management, organizarea şi intrarea
în funcţiune a comitetului director, definitivarea şefilor de secţie,
organizarea şi funcţionarea consiliilor etic, medical, ştiinţific, după caz,
stabilirea standardelor clinice şi a modelelor de practică, elaborarea
proiectului de plan de achiziţii, organizarea şi funcţionarea consiliului
consultativ, constituirea fondului de dezvoltare al spitalului, prezenţa datoriilor
la încheierea contractului de management, măsuri de reorganizare.
Art. 9. - Informaţiile prevăzute la art. 8 se vor
transmite lunar către autorităţile de sănătate publică, până la data de 3 a
fiecărei luni, începând cu luna septembrie 2006, autorităţile de sănătate
publică judeţene şi a municipiului Bucureşti urmând să transmită Centrului de
Calcul şi Statistică Sanitară informaţiile validate, până la data de 5 a
fiecărei luni, pentru fiecare spital şi celelalte unităţi cu paturi din
teritoriul arondat, inclusiv pentru unităţile direct subordonate, aflate în
coordonarea sau sub autoritatea ministerului.
Art. 10. - Până la data de 7 a fiecărei luni Centrul de
Calcul şi Statistică Sanitară va centraliza datele primite din teritoriu şi va
înainta ministrului sănătăţii publice situaţia pe spitale, pe judeţe şi pe
ţară.
Art. 11. - Modelul fişei de spital pentru raportarea
punerii în aplicare a prevederilor titlului VII „Spitalele" din Legea nr.
95/2006 este cel prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 12. - Centrul de Calcul şi Statistică Sanitară va
lua măsurile necesare asigurării raportării şi analizei datelor prevăzute la
art. 8 în sistem electronic.
Art. 13. - Prevederile privind sistemul informaţional
operativ menţionat mai sus încetează în baza unui raport semnat de ministrul
sănătăţii publice.
Art. 14. - In vederea asigurării coerenţei şi
utilizării judicioase a informaţiilor transmise de spitale şi celelalte unităţi
cu paturi prevăzute de lege în cadrul sistemului informaţional unic aprobat, se
interzice solicitarea de informaţii suplimentare, cu excepţia celor aprobate de
ministrul sănătăţii publice şi a celor prevăzute de legislaţia în vigoare.
CAPITOLUL II
Organizarea şi funcţionarea sistemului informaţional
al spitalelor
Art. 15. - Sistemul informaţional al spitalelor se
reorganizează pe tipuri de spitale şi alte unităţi cu paturi şi este un sistem
informaţional integrat, orientat către pacient, care respectă şi aplică
principiile asistenţei de sănătate publică, aşa cum este prevăzut de lege.
Art. 16. - In vederea cunoaşterii situaţiei spitalelor
pe tipuri de unităţi, a specificului activităţii, structurii, autorizaţiilor de
funcţionare, nivelului dotării, acreditării şi a altor informaţii cu caracter
general, începând cu data publicării prezentului ordin se constituie la nivelul
Centrului de Calcul şi Statistică Sanitară o bază de date cu fişele de date
generale ale spitalelor şi celorlalte unităţi cu paturi, actualizate, cu
caracter permanent.
Art. 17. - Fişa de date cu caracter general a
spitalelor face parte din sistemul informaţional al spitalelor şi celorlalte
unităţi sanitare cu paturi, cu aplicare de la data publicării prezentului
ordin, şi, având în vedere caracterul ei permanent, se actualizează ori de câte
ori apare o modificare în conţinutul acesteia.
Art. 18. - Obiectivul cunoaşterii unor informaţii
actualizate la zi, cu caracter general şi substanţial semnificative despre
spitale, este acela de a fundamenta decizii la nivel judeţean şi naţional cu
caracter de urgenţă sau decizii care necesită o analiză transversală de moment
în afara datelor ce se raportează lunar, trimestrial sau anual.
Art. 19. - Modelul fişei sintetice de date generale ale
spitalelor şi ale celorlalte unităţi sanitare cu paturi este prevăzut în anexa
nr. 2.
Art. 20. - Spitalele şi unităţile sanitare cu paturi,
inclusiv cele direct subordonate, cele aflate în coordonarea sau sub
autoritatea Ministerului Sănătăţii Publice, au obligaţia de a completa în
termen de 7 zile de la publicarea prezentului ordin fişa prevăzută în anexa nr.
2 şi de a o transmite la autorităţile de sănătate publică pe teritoriul cărora
funcţionează, autorităţi care, în termen de 3 zile de la primire, vor valida şi
vor transmite Centrului de Calcul şi Statistică Sanitară fişele pentru fiecare
unitate.
Art. 21. - Centrul de Calcul şi Statistică Sanitară va
lua măsurile necesare pentru transmiterea acestor informaţii în format
electronic şi pentru constituirea unei baze de date la nivel central,
accesibilă atât Ministerului Sănătăţii Publice, cât şi autorităţilor de
sănătate publică.
Art. 22. - Actualizarea bazei de date privind datele
generale ale spitalelor se va face ori de câte ori este nevoie, în situaţia în
care apar modificări faţă de raportarea anterioară, utilizându-se acelaşi parcurs:
de la spitalul ce actualizează fişa la autoritatea de sănătate publică
teritorială şi apoi la Centrul de Calcul şi Statistică Sanitară.
Art. 23. - Toate spitalele şi unităţile sanitare cu
paturi sunt obligate să înregistreze în sistemul de evidenţe primare şi
tehnico-operative, să stocheze, să prelucreze şi să transmită la termenele
fixate informaţiile necesare constituirii bazelor de date la nivel judeţean,
regional şi naţional, aşa cum este prevăzut în anexa nr. 3. Modalitatea de
înregistrare şi transmitere a datelor pentru fiecare categorie este
reglementată prin ordin al ministrului sănătăţii publice privind broşura
„Modelar - Spitale".
Art. 24. - Medicii şi personalul sanitar mediu angajaţi
în spitale sunt obligaţi să completeze corect şi la timp toate informaţiile
prevăzute în evidenţele primare şi tehnico-operative, această activitate fiind
totodată unul dintre obiectivele de monitorizare, coordonare şi control ale
conducerii spitalului.
Art. 25. - Prelucrarea
informaţiilor din documentele primare se face cu respectarea codificărilor
prevăzute în Clasificarea internaţională a maladiilor, revizia a X-a, a
Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS), în Clasificarea australiană a
intervenţiilor din domeniul sănătăţii, Nomenclatorul investigaţiilor de laborator
- OMS, precum şi a altor nomenclatoare, clasificări şi codificări stabilite
prin ordin al ministrului sănătăţii publice.
Art. 26. - Toate rapoartele, situaţiile şi dările de
seamă elaborate de spitale şi prevăzute în prezentul ordin a fi transmise la
nivel central vor fi iniţial recepţionate, validate, analizate şi agregate la
nivelul autorităţilor de sănătate publică judeţene şi a municipiului Bucureşti,
care au şi sarcina de a coordona, supraveghea şi controla
acest proces prin structurile specializate ale acestora.
Art. 27. - In vederea elaborării Raportului anual al
situaţiei privind numărul de spitale pe categorii, numărul de paturi raportat
la numărul de locuitori, gradul de dotare, principalii indicatori de
morbiditate şi mortalitate din spitale, situaţia acreditării, acoperirea cu
servicii specifice în profil teritorial şi alte rapoarte şi situaţii prevăzute
de lege, Centrul de Calcul şi Statistică Sanitară va analiza şi va valida
datele transmise din teritoriu şi va înainta Ministerului Sănătăţii Publice, la
termenele fixate, rapoartele corespunzătoare.
Art. 28. - Datele necesare întocmirii raportului anual
asupra situaţiei spitalelor prevăzut la lit. a), b), d) şi e) ale art. 203 al
titlului VII „Spitalele" din Legea nr. 95/2006 se vor extrage din sistemul
informaţional anterior - pentru anul 2006 şi din sistemul informaţional
prevăzut în prezentul ordin - pentru anul 2007 şi următorii. Pentru lit. c) şi
f), datele vor fi extrase din centralizatoare prevăzute de acte normative
specifice.
Art. 29. - Coordonarea activităţilor necesare
întocmirii raportului anual asupra situaţiei spitalelor revine Direcţiei
generale politici, strategii şi managementul calităţii în sănătate din cadrul
Ministerului Sănătăţii Publice, Centrului de Calcul şi Statistică Sanitară
revenindu-i sarcina de a pune la dispoziţie datele specifice.
Art. 30. - Datele necesare întocmirii raportului anual
asupra situaţiei spitalelor vor fi înaintate nu mai târziu de data de 30 mai a
fiecărui an, pentru anul expirat.
Art. 31. - Rapoartele şi situaţiile solicitate de
organizaţiile internaţionale de specialitate, cum ar fi OMS, OMS - Biroul
Regional pentru Europa, EUROSTAT, precum şi cele solicitate de organizaţiile şi
instituţiile centrale de pe teritoriul României, elaborate de Centrul de Calcul
şi Statistică Sanitară, vor fi iniţial prezentate spre avizare ministrului
sănătăţii publice.
CAPITOLUL III
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Art. 32. - Informaţiile, rapoartele şi dările de seamă
de la nivelul unităţilor cu paturi, privind sistemul informaţional al bolilor
infecţioase cu declarare nominală sau obligatorie, Registrul naţional al
medicilor, registrele naţionale ale unor boli cronice, Registrul naţional al
echipamentelor medicale, anchetele permanente de deces perinatal, 0-1 an, 1-4
ani şi deces mamă, registrele naţionale de transplant, pentru care se emit acte
normative specifice, fac parte integrantă din sistemul informaţional al
spitalelor şi celorlalte unităţi sanitare cu paturi şi sunt obligatorii, constituind
obligaţii şi responsabilităţi ce aparţin statisticii oficiale.
Art. 33. - In vederea asigurării coerenţei şi
reprezentativităţii datelor, Centrul de Calcul şi Statistică Sanitară are
obligaţia de a menţine şi de a actualiza şi propune spre aprobare, după caz,
nomenclatorul clasificării internaţionale a maladiilor, conform recomandărilor
OMS, nomenclatorul procedurilor şi intervenţiilor din domeniul sănătăţii,
nomenclatorul investigaţiilor de laborator, nomenclatorul unităţilor sanitare
cu paturi, alte nomenclatoare şi sisteme de codificare specifice domeniului său
de activitate, totodată fiind obligat să conlucreze cu alte instituţii centrale
şi locale subordonate Ministerului Sănătăţii Publice pentru utilizarea în bune
condiţii în teritoriu a acestor nomenclatoare şi clasificări.
Art. 34. - Spitalele care deţin sisteme informatice
specifice în funcţiune sau care vor achiziţiona şi pune în producţie asemenea
sisteme ulterior au obligaţia de a lua măsurile necesare îndeplinirii
prevederilor prezentului ordin.
Art. 35. - In vederea asigurării calităţii datelor,
analizei şi raportării acestora la termenele fixate, conducerea spitalelor şi
cea a autorităţilor de sănătate publică au obligaţia de a asigura resursele
umane, materiale şi financiare necesare, Centrului de Calcul şi Statistică
Sanitară revenindu-i sarcina de a prezenta anual conducerii Ministerului
Sănătăţii Publice un raport specific în acest sens.
Art. 36. - Nerespectarea prezentelor prevederi
constituie contravenţii conform actelor normative ce reglementează statistica
publică.
Art. 37. - Anexele nr. 1-3 fac
parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 38. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul sănătăţii publice,
Gheorghe Eugen Nicolăescu
ANEXA Nr. 1
Unitatea sanitară ...............................
Judeţul ...............................................
Luna ...................................................
FIŞĂ
privind raportarea punerii în aplicare a prevederilor
titlului VII „Spitalele" din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii
Nr. crt.
|
Acţiune
|
Rezolvat
|
Nerezolvat
|
Observaţii
|
1.
|
Stabilirea competenţelor
|
|
|
|
2.
|
Stabilirea tipului de spital
|
|
|
|
3.
|
Deţinerea autorizaţiei de funcţionare
|
|
|
|
4.
|
Incheiere contracte învăţământ, cercetare
|
|
|
|
5.
|
Organizarea educaţiei medicale şi a cercetării
|
|
|
|
6.
|
Structura aprobată prin ordin al ministrului sănătăţii publice
|
|
|
|
7.
|
Acreditare
|
|
|
|
8.
|
Concurs, selectare şi contract management
|
|
|
|
9.
|
Intrarea în funcţiune a comitetului director
|
|
|
|
10.
|
Definitivarea şefilor de secţie
|
|
|
|
11.
|
Funcţionarea consiliului etic
|
|
|
|
12.
|
Funcţionarea consiliului medical
|
|
|
|
13.
|
Funcţionarea consiliului ştiinţific
|
|
|
|
14.
|
Elaborarea standardelor clinice şi modele de practică
|
|
|
|
15.
|
Elaborarea planului de achiziţii
|
|
|
|
16.
|
Funcţionarea consiliului consultativ
|
|
|
|
17.
|
Constituirea fondului de dezvoltare
|
|
|
|
18.
|
Prezenţa datoriilor la încheierea contractului de management
|
|
|
|
19.
|
Măsuri de reorganizare
|
|
|
|
NOTĂ:
Se va înscrie „DA" în coloanele „Rezolvat"
sau „Nerezolvat", după caz.
ANEXA Nr. 2
FIŞA SINTETICĂ
de date generale ale
spitalelor şi ale celorlalte unităţi sanitare cu paturi
Nr. crt.
|
Tipul informaţiei
|
Explicaţie, cuantificare
|
Date suplimentare
|
Observaţii
|
1.
|
Denumirea unităţii sanitare
|
|
cod
|
|
2.
|
Tipul unităţii sanitare
|
|
|
|
3.
|
Adresă, telefon, fax, e-mail
|
|
|
|
4.
|
Manager
|
|
Telefon mobil
|
|
5.
|
Numărul total de paturi
|
|
|
|
6.
|
Structura organizatorică (aprobată prin ordin al ministrului
sănătăţii publice)
|
|
|
|
7.
|
UPU/CPU
|
|
|
|
8.
|
Numărul total de personal
|
|
|
|
9.
|
Numărul medicilor
|
|
|
|
10.
|
Numărul asistentelor
|
|
|
|
11.
|
Dotare cu CT/RMN/aparatură imagistică
standard radiologie, ecografie
|
|
Data achiziţionării
|
|
12.
|
Total buget aprobat pe anul în curs
|
venituri
|
cheltuieli
|
|
13.
|
Buget contractat cu sistemul de
|
|
|
|
|
asigurări
|
venituri
|
cheltuieli
|
|
14.
|
Buget de stat
|
venituri
|
cheltuieli
|
|
15.
|
Buget local
|
venituri
|
cheltuieli
|
|
16.
|
Situaţia datoriilor
|
La medicamente
|
La materiale sanitare
|
|
17.
|
Autorizaţie de funcţionare
|
Nr. înregistrare
|
Data eliberării
|
|
18.
|
Acreditare
|
Nr. înregistrare
|
Data eliberării
|
|
19.
|
Situaţia stocurilor la medicamente
|
|
|
|
20.
|
Situaţia stocurilor la materiale sanitare
|
|
|
|
21.
|
Situaţii speciale
|
|
|
|
NOTĂ:
Modalitatea de completare a fişei se transmite odată cu
fişierul electronic.
ANEXA Nr. 3
LISTA
informaţiilor primare obligatorii la nivelul
spitalelor şi al celorlalte unităţi sanitare cu paturi
A. Informaţii privind
fenomene demografice şi socioeconomice:
1. număr de avorturi provocate, total, pe grupe de
vârstă - trimestrial;
2. număr de avorturi la cerere, total, pe grupe de
vârstă - trimestrial;
3. număr de avorturi
incomplete, total, pe grupe de vârstă - trimestrial;
4. număr de bolnavi internaţi cu vârsta cuprinsă
între 18-24 de ani, fără calificare - anual;
5. număr de bolnavi pe grupe de vârstă şi după gradul
de şcolarizare - anual;
6. număr de bolnavi pe grupe de vârstă şi după
ocupaţie - anual;
7. număr de decese intraoperatorii - anual;
8. număr de decese postoperatorii (în primele 48 de
ore) - anual;
9. număr de decese evitabile - anual;
10. număr de decese iatrogene - anual;
11. număr de decese pe sexe,
pe grupe de vârstă, pe medii, pe secţii de specialitate - anual.
B. Informaţii privind morbiditatea spitalizată:
1. număr de pacienţi externaţi pe cauze de boală, pe
grupe de vârstă, pe sexe şi medii - lunar;
2. număr de pacienţi internaţi la finele perioadei de
referinţă;
3. număr de zile de spitalizare - lunar;
4. număr de infecţii nosocomiale, pe secţii de
specialitate şi pe boli - trimestrial;
5. număr de infecţii postoperatorii - anual.
C. Informaţii privind resursele unităţilor sanitare cu
paturi:
1. număr total de paturi, pe specialităţi, acuţi şi
cronici - anual;
2. număr total de personal, pe grupe de vârstă, sexe
şi medii - anual;
3. număr de medici pe specialităţi şi grade
profesionale, pentru servicii de acuţi şi pentru cronici, pe grupe de vârstă,
sexe şi medii - anual;
4. număr de farmacişti, pe grupe de vârstă, sexe şi
medii - anual;
5. număr de asistente pe specialităţi şi grade
profesionale, pentru servicii de acuţi şi pentru cronici, pe grupe de vârstă,
sexe şi medii - anual;
6. număr de personal paramedical - anual;
7. număr de personal muncitori, auxiliar, de servire
şi din aparatul funcţional, pe grupe de vârstă, sexe şi medii - anual;
8. dotare cu CT, staţii de hemodializă, accelerator
linear, litotriptor, mamograf, RMN, PET, echipament
pentru radiologie - anual;
9. situaţia clădirilor: juridic, funcţionalitate,
structură - anual;
10. cheltuielile după sursa de finanţare, pe tipuri de
cheltuieli, pe secţii, asistenţă la domiciliu, pe tipuri de personal, pe
pacient, acuţi şi cronici, pe proceduri - anual.
D. Informaţii privind activitatea unităţilor sanitare
cu paturi:
1. număr de consultaţii şi tratamente pe specialităţi
în spital, pe medii după domiciliul bolnavului, pe grupe de vârstă 0-14 şi 15+
- anual;
2. număr de investigaţii de laborator pe tipuri
conform nomenclatorului în vigoare, pe grupe de vârstă, sexe şi medii - anual;
3. număr de proceduri chirurgicale pe tipuri conform
nomenclatorului în vigoare, pe grupe de vârstă, sexe şi
medii - anual;
4. număr de proceduri neinvazive pe tipuri conform
nomenclatorului în vigoare, pe grupe de vârstă, sexe şi medii - anual.
E. Informaţii privind calitatea actelor medicale din
unităţile sanitare cu paturi:
1. număr de chestionare completate cu percepţia
pacienţilor - anual;
2. număr de reclamaţii - anual;
3. număr de zile de aşteptare până la internare şi
până la intervenţie din data internării - anual;
4. număr de intervenţii chirurgicale considerate
neindicate - anual;
5. număr de transfuzii -
anual;
6. număr de bolnavi reinternaţi în primele 28 de zile
de la externare - anual;
7. număr de bolnavi cu rezistenţă la antibiotice -
anual;
8. număr de autopsii - anual;
9. număr de bolnavi internaţi care au primit servicii
de educaţie sanitară - anual;
10. număr de însoţitori pentru bolnavi adulţi şi
pentru copii - anual.
F. Informaţii necesare calculării indicatorilor
operaţionali:
1. concordanţa diagnosticelor de
internare-externare-anatomopatologice - anual;
2. durata de spitalizare până
la punerea diagnosticului şi intervenţia chirurgicală - anual;
3. durata medie de spitalizare pe secţii şi, în cadrul
acestora, pe afecţiuni - anual;
4. utilizarea medie a paturilor, pe total şi secţii de
specialitate - anual;
5. rulajul bolnavilor pe total
şi secţii de specialitate - anual;
6. durata medie de staţionare în ATI - anual;
7. complicaţii: intra- şi postoperatorii, decese în 24
de ore, decese posttransfuzionale - anual;
8. starea pacienţilor la externare - anual;
9. cheltuielile pe pat, pe zi,
pe bolnav, pe total şi separat pentru medicamente - anual;
10. proporţia cheltuielilor de personal medical din
total cheltuieli - anual.