ORDIN
Nr. 886 din 7 iulie 1994
pentru aprobarea Normelor metodologice privind administrarea Fondului special
pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea
frontierei, precum si a celorlalte unitati vamale
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 197 din 29 iulie 1994

Ministru de stat, ministrul finantelor,
in baza Hotararii Guvernului nr. 788/1992 privind organizarea si
functionarea Ministerului Finantelor,
avand in vedere prevederile art. 6 din Legea nr. 8/1994 privind
constituirea si utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea si modernizarea
punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati
vamale,
emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Normele metodologice privind administrarea Fondului special
pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea
frontierei, precum si a celorlalte unitati vamale, emise in aplicarea
prevederilor Legii nr. 8/1994.
2. Directia Generala a Vamilor va aduce la indeplinire prevederile ordin.
3. Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei.
Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Florin Georgescu
NORME METODOLOGICE
privind administrarea Fondului special pentru dezvoltarea si modernizarea
punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati
vamale
In conformitate si in temeiul prevederilor art. 6 din Legea nr. 8/1994
privind constituirea si utilizarea Fondului special pentru dezvoltarea si
modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a
celorlalte unitati vamale, se emit urmatoarele norme metodologice.
CAP. 1
Dispozitii generale
1. Fondul special pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de control
pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati vamale, denumit in
continuare fond special, se administreaza de catre Ministerul Finantelor prin
Directia Generala a Vamilor.
2. Agentii economici si celelalte persoane juridice vor plati un comision
pentru servicii vamale de 0,5% calculat la valoarea in vama a marfurilor
importate sau exportate cu titlu definitiv.
3. Platitorii comisionului sunt agentii economici si celelalte persoane
juridice care efectueaza operatiuni de import-export, denumiti in continuare
titularii operatiunilor. Plata comisionului se efectueaza de catre titularul
operatiunii, potrivit reglementarilor legale in vigoare privind plata taxelor
vamale si a celorlalte drepturi cuvenite bugetului de stat, la unitatea vamala
unde se efectueaza vamuirea.
4. Comisionul se calculeaza si se declara in scris pe documentul Declaratie
vamala in detaliu la rubrica nr. 47 Calculul impozitarilor.
In cazul operatiunilor de import si export de marfuri pentru care nu se
utilizeaza formularul Declaratie vamala in detaliu, conform cap. 9 din Ordinul
ministrului finantelor nr. 703/1993, comisionul se determina pe baza
documentului Chitanta vamala, cod M.F.-D.G.V. 56-2-4.
5. Baza de calcul al comisionului pentru servicii vamale o reprezinta
valoarea in vama, determinata potrivit reglementarilor in vigoare.
La importul de marfuri, valoarea in vama pentru calculul comisionului este
cea care sta la baza calcularii taxelor vamale.
La operatiunile de export, valoarea in vama pentru calculul comisionului se
determina si se inscrie de catre titularul operatiunii in Declaratia vamala in
detaliu pe baza Declaratiei de incasare valutara care trebuie sa fie in
concordanta cu facturile de export sau cu contractele de export. Aceeasi
dispozitie se aplica si la scoaterea din tara a marfurilor importate temporar,
care au suferit operatiuni de prelucrare sau transformare.
6. Incheierea din oficiu a operatiunilor care suspenda temporar incasarea
taxelor vamale este supusa platii comisionului pentru servicii vamale.
7. Termenele si modalitatile de plata a comisionului pentru servicii
vamale, in cazul importurilor de marfuri, se determina si sunt identice cu cele
stabilite pentru plata taxelor vamale. Pentru exportul de marfuri, termenul de
plata este deja data inregistrarii declaratiei vamale.
8. Sunt exceptate de la plata comisionului pentru servicii vamale operatiunile
de import de marfuri prevazute la art. 1 alin. 2 din Legea nr. 8/1994.
Acordarea exceptarii se face pe baza de documente care se inscriu in rubrica
nr. 44 Mentiuni speciale, documente anexate, certificate si autorizatii din
Declaratia vamala in detaliu.
9. Liberul de vama pentru operatiunile supuse platii comisionului pentru
servicii vamale se acorda numai dupa prezentarea si verificarea documentelor
care atesta ca s-a efectuat plata comisionului datorat.
10. Diferentele de comisioane se pot stabili in termen de 3 ani de la data
inregistrarii declaratiei vamale, conform art. 3 din Decretul nr. 167/1958, pe
baza documentului Act constatator privind taxele si alte drepturi in vama,
cuvenite bugetului de stat, cod M.F.-D.G.V.12-4-19 D.
Diferentele in minus, constatate ulterior vamuirii, se platesc de catre
titularul operatiunii in termen de 7 zile calendaristice de la data comunicarii
sumei datorate. Diferentele nedatorate, achitate in plus, se compenseaza cu
sumele datorate pentru alte operatiuni sau se restituie in termen de 7 zile
calendaristice de la data solicitarii, la cererea titularului operatiunii.
Restituirea comisionului nedatorat se face de catre unitatea vamala care
l-a perceput, din incasarile curente de comisioane sau, in lipsa acestora, din
disponibilul fondului special constituit la nivelul Directiei Generale a
Vamilor.
CAP. 2
Incasarea veniturilor Fondului special pentru dezvoltarea si modernizarea
punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati
vamale
11. Veniturile fondului special provin din comisionul pentru servicii
vamale si din dobanzi incasate pe seama plasamentelor disponibilitatilor
fondului special.
12. Incasarea comisionului pentru servicii vamale se efectueaza de catre
unitatile vamale operative in conturile colectoare de taxe vamale si alte
drepturi cuvenite bugetului de stat din activitatea vamala, simbolizate:
60.14.55. ... la Banca Comerciala Romana - S.A. ; 64.43. ... la Banca Agricola
- S.A. si, respectiv 20.14.1.10 la trezoreriile finantelor publice.
13. Unitatile vamale operative au urmatoarele drepturi si obligatii privind
incasarea comisionului:
a) sa verifice daca baza de calcul, cota comisionului si suma acestuia sunt
determinate si inscrise corect de catre titularul operatiunii in documentul
Declaratie vamala in detaliu;
b) sa verifice legalitatea si exactitatea instrumentului de decontare cu
care titularul operatiunii face dovada platii sumei comisionului datorat;
c) sa dispuna rectificarea declaratiei vamale in conformitate cu
prevederile instructiunilor aprobate prin Ordinul ministrului finantelor nr.
703/1993;
d) sa acorde liberul de vama numai dupa ce s-au asigurat ca suma
comisionului datorat a fost platita de catre titularul operatiunii;
e) sa adopte sau sa propuna masuri impotriva declarantilor rau platnici,
potrivit competentelor mentionate la pct. 15 din prezentele norme metodologice;
f) sa vireze comisionul colectat in decursul primei chenzine a lunii
curente, pana la data de 25 a acesteia si cel colectat in decursul chenzinei a
doua a lunii curente, pana la data de 5 a lunii urmatoare, in contul Disponibil
din Fondul special pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de control
pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati vamale, nr.
64.33.72.218 deschis de catre Directia Generala a Vamilor la Sucursala
municipiului Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A.;
g) sa organizeze si sa conduca evidenta contabila a operatiunilor de
stabilire, percepere, incasare si virare a comisionului pentru servicii vamale,
potrivit reglementarilor generale privind contabilitatea institutiilor publice
si prezentelor norme metodologice;
h) alte drepturi si obligatii prevazute in actele normative in vigoare, stabilite
de catre Ministerul Finantelor sau de catre Directia Generala a Vamilor.
14. Unitatile vamale sunt autorizate sa incaseze comisionul datorat din
garantiile libere (disponibile) instituite de catre agentii economici debitori,
din sumele incasate in avans reprezentand taxe vamale si alte drepturi cuvenite
bugetului de stat si din diferentele de taxe vamale si alte drepturi platite
bugetului de stat nedatorate, cu conditia notificarii prealabile a titularului
operatiunii asupra sumei comisionului datorat.
15. In cazurile in care se constata intarzieri repetate sau abuzuri din
partea titularilor operatiunilor reflectate in neincasarea comisionului datorat
la termen, organele vamale pot dispune fata de acestia urmatoarele masuri:
a) efectuarea operatiunilor de vamuire numai daca s-au constituit in avans
depozite banesti pentru plata comisionului datorat;
b) efectuarea operatiunilor de vamuire printr-un numar restrans de unitati
vamale sau de catre o singura unitate vamala.
Aceste masuri se adopta dupa cum urmeaza:
a) de catre directorul directiei regionale, ierarhic superioare, la
propunerea sefului unitatii vamale;
b) de catre directorul general al Directiei Generale a Vamilor, la
propunerea directorilor directiilor regionale vamale, avizata favorabil de
catre directorul general adjunct.
Masurile adoptate devin aplicabile in termen de 7 zile de la data
transmiterii lor catre titularul operatiunii.
CAP. 3
Utilizarea fondului special
16. Din fondul special se finanteaza obiectivele de investitii, dotarile si
alte cheltuieli de natura investitiilor, astfel cum sunt prevazute la art. 4
din Legea nr. 8/1994.
17. Documentatiile tehnico-economice aferente investitiilor se elaboreaza,
se avizeaza si se aproba potrivit prevederilor Legii privind finantele publice
nr. 10/1991, Ordonantei Guvernului nr. 12/1993, hotararilor Guvernului nr.
592/1993, 727/1993, 63/1994 si normelor metodologice aprobate prin ordine ale
ministrului finantelor, date in aplicarea acestor acte normative.
18. La utilizarea fondului special directorul general al Directiei Generale
a Vamilor indeplineste aceleasi atributii de ordonator principal de credite,
desemnat prin imputernicire de reprezentare de catre ministrul de stat,
ministrul finantelor, ca si in cazul sumelor alocate de la bugetul de stat.
19. Finantarea cheltuielilor de capital din fondul special se realizeaza
prin Banca Romana pentru Dezvoltare - S.A., care executa prerogativele
prevazute de lege si cele stipulate in conventia incheiata in acest scop cu
Ministerul Finantelor.
20. Dupa verificarea si aprobarea listelor de investitii prezentate de
catre Directia Generala a Vamilor, aceasta vireaza sumele necesare efectuarii
cheltuielilor de capital din contul Disponibil din Fondul special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei,
precum si a celorlalte unitati vamale, deschis la Sucursala municipiului
Bucuresti a Bancii Comerciale Romane - S.A., in contul 64.28 ... deschis la
sucursalele Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A. pe numele directiilor
regionale vamale beneficiare si, respectiv, al Directiei Generale a Vamilor. In
acest scop, Directia Generala a Vamilor alimenteaza contul directiilor
regionale vamale cu sumele necesare finantarii obiectivelor de investitii
aprobate.
21. Raspunderea pentru utilizarea sumelor din fondul special, potrivit
destinatiei si celorlalte prevederi legale, revine Directiei Generale a Vamilor
si directiilor regionale vamale.
CAP. 4
Bugetul fondului special
22. Bugetul fondului special se elaboreaza de catre Directia Generala a
Vamilor, potrivit metodologiei de elaborare a proiectelor bugetului de stat si
fondurilor speciale extrabugetare, si se aproba in fiecare an de catre
Parlament prin legea de adoptare a bugetului de stat.
23. Rectificarea indicatorilor bugetului fondului special se infaptuieste
la propunerea Directiei Generale a Vamilor, o data cu rectificarea bugetului de
stat.
24. Lista de investitii si indicatorii bugetului fondului special, aprobate
potrivit legii, se defalca de catre Directia Generala a Vamilor si pe obiective
de investitii care se finanteaza centralizat de catre Directia Generala a
Vamilor si pe obiective de investitii care se finanteaza descentralizat de catre
directiile regionale vamale.
25. Decontarea cheltuielilor de capital pentru investitii din contul nr.
64.28. ... (disponibil din fonduri extrabugetare pentru investitiile
institutiilor publice) se efectueaza atat prin Sucursala municipiului Bucuresti
a Bancii Romane pentru Dezvoltare - S.A., pe seama ordonantarii platilor de
catre Directia Generala a Vamilor, cat si prin sucursalele judetene ale Bancii
Romane pentru Dezvoltare - S.A., pe seama ordonantarii platilor de catre
directiile regionale vamale.
CAP. 5
Fructificarea, prin plasamente, a disponibilitatilor fondului special
26. In conformitate cu prevederile stabilite la art. 5 din Legea nr.
8/1994, disponibilitatile fondului special existente in contul trezoreriei
finantelor publice vor fi plasate de catre Ministerul Finantelor, prin Directia
Generala a Vamilor, pe baza principiului negocierii ratei dobanzii.
27. Sumele pastrate in contul Disponibil din Fondul special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei,
precum si a celorlalte unitati vamale nr. 64.33.72.218 reprezinta, de drept,
depozit instituit la vedere in contul Trezoreriei Statului. Pentru aceste
disponibilitati se calculeaza si se acorda dobanzile practicate de catre Banca
Comerciala Romana - S.A. pentru depozitele la vedere.
28. Felurile si durata plasamentelor se stabilesc in conditiilor prevazute
de Conventia nr. 4447 din 3 mai 1994, incheiata intre Ministerul Finantelor si
Banca Nationala a Romaniei. Directia Generala a Vamilor va comunica in prima
decada a fiecarei luni Ministerului Finantelor sumele si durata
disponibilitatilor care pot fi plasate pe termen din totalul depozitului
instituit la vedere.
Directia Generala a Vamilor este autorizata sa participe la subscriptia
publica organizata de Banca Nationala a Romaniei pentru cumpararea
certificatelor de trezorerie, conform conventiilor incheiate intre Ministerul
Finantelor si Banca Nationala a Romaniei.
29. In activitatea de fructificare a disponibilitatilor fondului special
prin plasamente, se va urmari pastrarea capacitatii investitionale a fondului
special, prin diminuarea erodarii sale ca urmare a procesului inflationist.
La finele anului, soldul fondului special si dobanzile aferente se
raporteaza in anul urmator si se utilizeaza potrivit art. 5 din Legea nr.
8/1994.
CAP. 6
Evidenta contabila si raportarea executiei bugetului fondului special
30. Conturile contabile utilizate pentru evidentierea fondului special sunt
urmatoarele:
- 146 Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea si modernizarea
punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati
vamale;
- 346 Fondul special pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor de
control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati vamale;
- 446 Cheltuieli din Fondul special pentru dezvoltarea si modernizarea
punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati
vamale.
Incasarea controlului de 0,5% pentru servicii vamale de catre unitatile
vamale operative se inregistreaza in contul colector de venituri 111 Disponibil
din sume incasate pentru bugetul de stat. Sumele incasate in contul colector se
vireaza de catre unitatile vamale in contul Directiei Generale a Vamilor nr.
64.33.72.218, la termenele prevazute la pct. 13 lit. f) din prezentele norme
metodologice.
Incasarea dobanzilor din plasamentele disponibilitatilor fondului se
inregistreaza, la nivelul Directiei Generale a Vamilor, in conturile 146 si 346
mentionate.
Repartizarea fondului special in vederea alimentarii contului din care se
efectueaza platile pentru investitii, atat la nivelul Directiei Generale a
Vamilor, cat si la nivelul directiilor regionale vamale, se evidentiaza cu
ajutorul contului 115 Disponibil pentru investitii.
Cheltuielile pentru investitii din fondul special se reflecta prin contul
446 Cheltuieli din Fondul special pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor
de control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati vamale.
31. Evidenta analitica a platilor de casa si a cheltuielilor efective in
cadrul conturilor de disponibil si cheltuieli se organizeaza distinct pe
subdiviziunile clasificatiei veniturilor si cheltuielilor fondului special,
aprobata de Ministerul Finantelor (anexa nr. 14 la Clasificatia indicatorilor
privind finantele publice).
32. Inregistrarea in contabilitatea organelor vamale a principalelor
operatiuni economico-financiare privind constituirea, repartizarea si
utilizarea fondului special se efectueaza potrivit monografiei *) anexate, care
face parte din prezentele norme metodologice.
33. Soldul conturilor de disponibilitati, fonduri si cheltuieli
inregistrate la sfarsitul perioadei din Fondul special pentru dezvoltarea si
modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a
celorlalte unitati vamale se raporteaza in Bilantul contabil - anexa la darea
de seama contabila pentru "Institutii publice" - in activ la codul
171 Disponibil din Fondul special pentru dezvoltarea si modernizarea punctelor
de control pentru trecerea frontierei, precum si a celorlalte unitati vamale
si, respectiv, la codul 239 Cheltuieli din Fondul special pentru dezvoltarea si
modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei, precum si a
celorlalte unitati vamale, iar in pasiv la codul 430 Fondul special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei,
precum si a celorlalte unitati vamale.
34. Executia veniturilor si cheltuielilor bugetului Fondului special pentru
dezvoltarea si modernizarea punctelor de control pentru trecerea frontierei,
precum si a celorlalte unitati vamale se raporteaza distinct cu ajutorul
formularului Contul de executie a fondului special - anexa nr. 15 b la darea de
seama contabila pentru "Institutii publice".
Totodata, executia bugetului fondului special se raporteaza lunar, cumulat
de la inceputul anului, potrivit reglementarilor stabilite de catre Directia
generala a bugetului de stat, Directia generala a contabilitatii si sinteza
bilanturilor contabile si Directia generala a trezoreriei.
*) Monografia se comunica institutiilor interesate.
CAP. 7
Dispozitii finale
35. Declaratiile vamale, actele constatatoare si procesele-verbale
intocmite de catre organele vamale sunt, potrivit legii, titluri executorii
pentru incasarea comisionului pentru servicii vamale. Bancile comerciale vor
deconta dispozitiile de incasare intocmite de unitatile vamale pentru
comisionale datorate, fara consimtamantul debitorului. Executarea silita va fi
precedata de o somatie de plata care va fi comunicata debitorului.
36. La data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice inceteaza
valabilitatea Ordinului ministrului economiei si finantelor nr. 819 din 30 iulie
1992, prin care s-au aprobat Normele metodologice privind aplicarea
comisionului pentru activitati vamale, constituirea si utilizarea fondului
extrabugetar pentru dezvoltarea si modernizarea sistemului vamal.