ORDIN
Nr. 880 din 3 iunie 2005
pentru aprobarea procedurilor de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului
nr. 60/2004 privind reglementarile referitoare la construirea, intretinerea,
repararea si exploatarea cailor ferate, altele decat cele administrate de
Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI
TURISMULUI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 566 din 1 iulie 2005
In temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) si ale art. 21 alin. (2) din
Normele metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr.
60/2004 privind reglementarile referitoare la construirea, intretinerea,
repararea si exploatarea cailor ferate, altele decat cele administrate de
Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., aprobate prin
Hotararea Guvernului nr. 2.299/2004, precum si ale art. 5 alin. (4) din
Hotararea Guvernului nr. 412/2004 privind organizarea si functionarea
Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului, cu modificarile si
completarile ulterioare,
ministrul transporturilor, constructiilor si turismului emite urmatorul
ordin:
Art. 1
Se aproba procedurile prevazute in anexele nr. 1 - 5, care fac parte
integranta din prezentul ordin, respectiv:
a) Procedura pentru obtinerea aprobarii Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului privind construirea unei linii ferate industriale
(LFI) noi, prevazuta in anexa nr. 1;
b) Procedura pentru obtinerea aprobarii Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului privind modificarea unei LFI existente, prevazuta
in anexa nr. 2;
c) Procedura pentru obtinerea aprobarii Ministerului Transporturilor,
Constructiilor si Turismului privind desfiintarea unei LFI existente, prevazuta
in anexa nr. 3;
d) Procedura privind acordarea, completarea/modificarea, suspendarea sau
retragerea autorizatiei de exploatare a unei LFI, prevazuta in anexa nr. 4;
e) Componenta comisiei de examinare a documentatiei si de verificare pe
teren a datelor cuprinse in aceasta, prevazuta in anexa nr. 5.
Art. 2
La data publicarii prezentului ordin, art. 1.1 si 3.1 din anexa nr. 1
"Sectorul de cai ferate", partea I lit. C, precum si articolele de la
lit. B, aferente racordurilor liniilor ferate industriale, din Ordinul
ministrului transporturilor nr. 158/1996 privind emiterea acordurilor
Ministerului Transporturilor la documentatiile tehnico-economice ale
investitiilor sau la documentatiile tehnice de sistematizare pentru terti isi
inceteaza aplicabilitatea.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul transporturilor, constructiilor si turismului,
Gheorghe Dobre
ANEXA 1
PROCEDURA
pentru obtinerea aprobarii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului privind construirea unei linii ferate industriale (LFI) noi
CAP. 1
Obtinerea avizului de principiu pentru construirea unei linii ferate
industriale noi de la regionala CFR teritoriala
Art. 1
In cuprinsul prezentului ordin se vor utiliza urmatoarele abrevieri:
a) MTCT - Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului;
b) AFER - Autoritatea Feroviara Romana - AFER;
c) CFR - Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.;
d) DGIAC - Directia generala investitii, achizitii si concesiuni;
e) LFI - linie ferata industriala.
Art. 2
(1) Pentru obtinerea avizului de construire a unei LFI noi, viitorul
beneficiar al acesteia va inainta la regionala CFR teritoriala o cerere de
solicitare a avizului de principiu al acesteia.
(2) Regionala CFR teritoriala va analiza implicatiile construirii unei noi
LFI, va convoca comisia de examinare si verificare pe teren si va stabili in
principiu cerintele necesar a fi indeplinite, referitoare la:
a) amplasamentul LFI;
b) solutia de racordare a LFI la infrastructura CFR;
c) traversari de retele de utilitati (electrice, gaze, apa etc.);
d) traversari de cai de comunicatie;
e) capacitatea de transport a CFR fata de sporul de trafic adus de o LFI
noua;
f) eventuale modificari impuse la infrastructura CFR de constructia noii
LFI;
g) acordul gestionarului liniei CFR neinteroperabile, daca este cazul.
(3) Toate datele prevazute la alin. (2) vor fi comunicate beneficiarului
LFI in termen de maximum 15 zile calendaristice de la primirea cererii.
Art. 3
In cazul in care o LFI noua necesita proiectarea unei jonctiuni la
infrastructura feroviara a CFR si, eventual, modificarea infrastructurii
feroviare a CFR pentru a prelua sporul de capacitate de transport, acest lucru
va fi mentionat in mod explicit in analiza implicatiilor construirii LFI,
precizandu-se si faptul ca toate costurile de proiectare si constructie ale
acestor lucrari vor constitui tariful de racordare pe care il va plati
beneficiarul LFI catre CFR, iar lucrarile rezultate vor fi trecute, dupa
realizare, in proprietatea CFR.
Art. 4
Dupa insusirea de catre beneficiarul LFI a tuturor observatiilor si
propunerilor CFR, acestea vor fi consemnate intr-un proces-verbal ce va fi
semnat de beneficiarul LFI si de reprezentantul CFR.
Art. 5
Beneficiarul LFI se angajeaza prin procesul-verbal sa asigure finantarea
din resurse proprii a costurilor proiectarii constructiei LFI, iar pentru
cazurile care se incadreaza in prevederile art. 3, beneficiarul LFI va asigura
finantarea din fonduri proprii, intr-un proiect separat, a jonctiunii si,
respectiv, a modificarii infrastructurii feroviare a CFR pentru a prelua sporul
de capacitate de transport pentru exploatarea unei LFI noi.
Art. 6
Pentru cazurile care se incadreaza in prevederile art. 3, beneficiarul LFI
si CFR se pot angaja prin procesul-verbal ca intocmirea celor doua proiecte sa
se realizeze prin una dintre urmatoarele proceduri:
a) de catre acelasi proiectant, autorizat de AFER, printr-un singur
contract, daca CFR si beneficiarul LFI agreeaza proiectantul respectiv;
b) de catre proiectanti diferiti, autorizati de AFER, rezultand proiecte
separate, pentru LFI, respectiv pentru lucrarile de modificare a
infrastructurii CFR, pe baza finantarii ambelor lucrari de catre beneficiarul
LFI.
Art. 7
Pentru cazurile prevazute la art. 3, proiectul pentru jonctiune si
modificarea infrastructurii CFR se va realiza in maximum 60 de zile de la
asigurarea finantarii acestuia de catre beneficiarul LFI, iar documentatia
rezultata va fi predata astfel: la regionala CFR teritoriala, 3 exemplare, iar
la beneficiarul LFI, un exemplar.
Art. 8
(1) In maximum 5 zile lucratoare de la semnarea procesului-verbal regionala
CFR teritoriala va emite avizul de principiu, pe care il va transmite
beneficiarului LFI in termen de 3 zile lucratoare, aviz care, impreuna cu
sarcinile consemnate in procesul-verbal, se va constitui in datele primare
pentru intocmirea proiectului LFI.
(2) Pentru cazurile care se incadreaza in prevederile art. 3, regionala CFR
teritoriala va emite avizul de principiu, pe care il va remite beneficiarului
LFI numai dupa asigurarea de catre acesta a resurselor financiare pentru
proiectarea jonctiunii la infrastructura feroviara a CFR si, eventual,
modificarea infrastructurii feroviare a CFR pentru a prelua sporul de
capacitate de transport.
Art. 9
(1) Pentru cazurile prevazute la lit. b) a art. 6, CFR poate solicita, tot
pe baza finantarii de catre beneficiarul LFI, o expertiza a proiectului, cu un
proiectant ales de CFR, pentru realizarea jonctiunii si, respectiv, a
modificarii infrastructurii feroviare a CFR pentru a prelua sporul de
capacitate de transport pentru exploatarea unei LFI noi, pentru lucrari cu
caracter special, care sunt legate de integrarea noii constructii in schema
centralizarii electrodinamice (CED) a statiei, in sisteme automatizate de
control al traficului, in sisteme informatice feroviare sau in alte cazuri
similare. Situatia aceasta trebuie mentionata, de asemenea, in procesul-verbal
semnat de beneficiarul LFI si de reprezentantul CFR.
(2) In cazul in care beneficiarul LFI are obiectiuni la unele conditii
impuse de CFR, el se poate adresa la AFER, care analizeaza situatia in vederea
medierii.
CAP. 2
Documentatia necesara pentru construirea unei LFI noi si pentru construirea
jonctiunii si modificarea infrastructurii CFR, impuse de LFI
Art. 10
Beneficiarul unei LFI noi va intocmi cu un proiectant autorizat de AFER
documentatia necesara constructiei unei LFI noi, care va cuprinde piese scrise,
piese desenate si documente suplimentare.
Art. 11
(1) Piesele scrise vor fi alcatuite din memoriul tehnic si din memoriul de
exploatare a LFI.
(2) Memoriul tehnic al LFI va cuprinde:
a) scopul LFI;
b) denumirea liniei la care se racordeaza noua LFI si kilometrajul
jonctiunii;
c) descrierea sumara a traseului, cu localitatile strabatute;
d) statia de racord;
e) traficul estimat;
f) incrucisarile cu alte cai de comunicatie, modul de incrucisare;
g) cursurile de ape traversate, lucrarile de arta;
h) intersectiile de conducte subterane sau aeriene;
i) elementele caracteristice ale suprastructurii caii;
j) felul tractiunii;
k) instalatiile feroviare;
l) capacitatea de transport;
m) existenta sau inexistenta lucrarilor pentru noua LFI, care sa fie
situate in zonele de siguranta sau de protectie ale infrastructurii CFR.
(3) Memoriul de exploatare a LFI va cuprinde:
a) mijloacele de remorcare si manevrare;
b) mijloacele mecanizate de incarcare-descarcare a vagoanelor;
c) mijloacele de cantarire a vagoanelor;
d) capacitatea de garare - numarul de vagoane;
e) programul de functionare a LFI;
f) procesul tehnologic general al LFI;
g) capacitatea de circulatie si manevra - vagoane/trenuri/tone.
Art. 12
Piesele desenate vor fi urmatoarele:
a) planul de incadrare in zona, scara 1:20.000, cuprinzand:
1. traseul LFI, kilometrat;
2. caile de comunicatii intersectate;
3. cursurile de ape traversate, lucrarile de arta;
4. punctele de sectionare, daca este cazul;
b) planul de situatie, scara 1:2.000 sau 1:1.000, cuprinzand:
1. aparatele de cale;
2. elementele curbelor;
c) profilul in lung, declivitati;
d) profilurile transversale, profilurile transversale tip.
Art. 13
Documentele suplimentare necesare sunt:
a) actele de identificare a beneficiarului unei LFI noi;
b) actele de proprietate sau de concesiune asupra terenului;
c) declaratia legalizata ca terenul nu este in litigiu;
d) acordurile celorlalti proprietari de LFI, daca sunt afectati de
lucrarile unei LFI noi;
e) acordul gestionarului liniei CFR neinteroperabile, daca este cazul;
f) procesul-verbal incheiat intre beneficiarul LFI si regionala CFR
teritoriala, in conformitate cu prevederile prezentei proceduri;
g) dovada achitarii catre CFR a costului proiectarii modificarii
infrastructurii CFR.
Art. 14
CFR sau beneficiarul unei LFI noi, dupa caz, va intocmi cu un proiectant
autorizat de AFER documentatia necesara pentru construirea jonctiunii si
modificarea infrastructurii CFR, care va cuprinde piese scrise, piese desenate
si documente suplimentare.
Art. 15
(1) Piesele scrise pentru cazul prevazut la art. 14 vor cuprinde memoriul
tehnic si memoriul de exploatare.
(2) Memoriul tehnic al jonctiunii LFI va cuprinde:
a) scopul LFI;
b) statia de racord;
c) traficul estimat;
d) traversarile de conducte si cabluri subterane sau aeriene in zona
statiei CFR, daca este cazul;
e) elementele caracteristice ale suprastructurii caii;
f) felul tractiunii;
g) instalatiile feroviare;
h) capacitatea de transport;
i) kilometrajul jonctiunii;
j) datele privind existenta unor lucrari pentru noua LFI, care sunt situate
in zonele de siguranta sau de protectie ale infrastructurii CFR, suprafetele de
teren CFR ocupate.
(3) Memoriul de exploatare a jonctiunii LFI va cuprinde:
a) mijloacele de remorcare si manevrare;
b) mijloacele mecanizate de incarcare-descarcare a vagoanelor;
c) mijloacele de cantarire a vagoanelor;
d) capacitatea de garare;
e) programul de functionare a LFI;
f) procesul tehnologic general al LFI;
g) capacitatea de circulatie si manevra - vagoane/trenuri/tone.
Art. 16
Piesele desenate vor fi urmatoarele:
a) planul de incadrare in zona, scara 1:20.000;
b) planul de situatie, scara 1:2.000 sau 1:1.000, cuprinzand:
- aparatele de cale;
- elementele curbelor;
c) profilul in lung, declivitati;
d) profilurile transversale, profilurile transversale tip.
Art. 17
Documentele suplimentare necesare pentru cazul prevazut la art. 14 sunt:
a) procesul-verbal incheiat intre beneficiarul LFI si regionala CFR
teritoriala, in conformitate cu prevederile prezentei proceduri;
b) dovada achitarii catre CFR a costului proiectarii modificarii
infrastructurii CFR.
CAP. 3
Obtinerea acordului MTCT de amplasament al unei LFI noi, a acordului de
racordare a LFI la infrastructura CFR si a avizarii tarifului de racordare
Art. 18
Beneficiarul LFI va inainta o cerere catre inspectoratul AFER teritorial
pentru aprobarea constructiei unei LFI noi, obtinerea acordului de racordare la
infrastructura feroviara a CFR si pentru stabilirea tarifului de racordare,
insotita de documentatia prevazuta la cap. II, in 4 exemplare.
Art. 19
Inspectoratul AFER teritorial va verifica daca documentatia depusa contine
toate piesele prevazute in prezenta procedura, dupa care, in termen de 5 zile
lucratoare de la primirea acesteia, o va inainta la AFER.
Art. 20
AFER va examina documentatia si, in termen de 15 zile lucratoare de la
primirea ei, o va transmite la CFR, in vederea obtinerii avizului de construire
a unei LFI noi.
Art. 21
(1) Pentru verificarea pe teren a datelor cuprinse in documentatia
inaintata de beneficiarul LFI, in vederea emiterii avizului, CFR va convoca o
comisie constituita in conformitate cu prevederile anexei nr. 5.
(2) Avizul CFR va cuprinde si acordul de racordare la infrastructura CFR,
acordul de modificare a infrastructurii CFR, precum si valoarea estimata a
tarifului de racordare la infrastructura CFR, pe baza proiectului de realizare
a jonctiunii si a modificarii infrastructurii CFR.
(3) Tariful de racordare cuprinde cheltuielile de proiectare si cheltuielile
de executie a jonctiunii si a modificarii infrastructurii CFR.
(4) CFR va mentiona valoarea achitata de beneficiarul LFI pentru
proiectare.
(5) Documentatia aferenta tarifului de racordare se va transmite impreuna
cu avizul CFR catre AFER, in termen de 30 de zile lucratoare de la primirea
documentatiei complete.
Art. 22
Dupa examinarea documentatiei mentionate la alin. (5) al art. 21, AFER va
emite avizul pentru construirea unei LFI noi si va inainta documentatia,
insotita de avizul CFR si de avizul AFER, catre MTCT - DGIAC, in termen de 5
zile lucratoare de la primirea acestuia.
Art. 23
(1) MTCT - DGIAC va analiza documentatia si, in termen de 20 de zile
lucratoare de la primirea ei, va elibera acordul de amplasament al unei LFI
noi, iar daca este cazul, acordul de racordare a unei LFI noi la CFR, precum si
aprobarea tarifului de racordare, in urma avizarii acestuia de catre Consiliul
tehnico-economic al MTCT.
(2) Aceste avize constituie aprobarea MTCT pentru construirea unei LFI noi
si vor fi transmise catre AFER.
Art. 24
AFER va transmite documentatia avizata catre beneficiarul unei LFI noi, in
termen de 5 zile de la primirea aprobarii MTCT.
Art. 25
CFR va comunica tariful de racordare, avizat de catre MTCT, beneficiarului
unei LFI noi.
Art. 26
(1) AFER va inregistra in evidenta sa toate LFI noi si va verifica periodic
daca sunt respectate conditiile impuse din punct de vedere constructiv la
aprobarea constructiei acestor linii.
(2) In cazul in care la aceste verificari sunt sesizate lucrari care nu
respecta autorizatia, AFER va instiinta Inspectoratul de Stat in Constructii
pentru luarea masurilor legale care se impun.
CAP. 4
Obtinerea autorizatiei de lucru in zonele de siguranta si de protectie ale
infrastructurii CFR
Art. 27
Dupa avizarea unei LFI noi, racordata direct sau prin intermediul altei LFI
la infrastructura CFR, in cazul in care lucrarile de executie a unei LFI noi
afecteaza zonele de siguranta sau de protectie ale infrastructurii CFR,
beneficiarul LFI va depune la regionala CFR teritoriala cererea de obtinere a
autorizatiei de lucru in zonele sus-mentionate.
Art. 28
Autorizatia de lucru in zonele de siguranta si de protectie ale CFR va fi
eliberata numai dupa achitarea de catre beneficiarul LFI a tarifului de
racordare.
Art. 29
Regionala CFR teritoriala va elibera autorizatia de lucru in zonele de
siguranta si de protectie ale infrastructurii CFR, in termen de 10 zile de la
primirea cererii din partea beneficiarului unei LFI noi.
Art. 30
Termenul de valabilitate a autorizatiei de lucru in zonele de siguranta sau
de protectie ale infrastructurii CFR este de 6 luni, cu drept de prelungire o
singura data pentru 3 luni.
CAP. 5
Contestatii
Art. 31
Contestatiile la deciziile organelor care aproba cererile beneficiarilor de
LFI se vor depune la sediul acestora, in termen de 5 zile lucratoare de la
primirea comunicarii scrise.
Art. 32
Solutionarea contestatiilor se va face de catre organele competente, in
termen de 30 de zile lucratoare de la data depunerii acestora, iar decizia de
solutionare se comunica in scris contestatarului.
Art. 33
Deciziile de solutionare a contestatiilor pot fi atacate in justitie, la
instanta judecatoreasca competenta, potrivit Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004.
ANEXA 2
PROCEDURA
pentru obtinerea aprobarii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului privind modificarea unei LFI existente
CAP. 1
Obtinerea de catre beneficiarul unei LFI a avizului de principiu de la
regionala CFR teritoriala, pentru modificarea LFI
Art. 1
Beneficiarul LFI va inainta la regionala CFR teritoriala o cerere in care
solicita avizul de principiu al acesteia pentru modificarea LFI existente.
Art. 2
(1) Regionala CFR teritoriala va analiza implicatiile modificarii LFI, va
convoca comisia de examinare si verificare pe teren si va stabili in principiu
datele necesare a fi indeplinite, referitoare la:
a) modificarea amplasamentului LFI existente;
b) modificarea solutiei de racordare a LFI la infrastructura CFR;
c) traversari de retele de utilitati pe portiunea LFI modificata;
d) traversari de cai de comunicatie, daca este cazul;
e) sporul de capacitate de transport a CFR, impus de modificarile aduse LFI
existente;
f) eventuale modificari impuse la infrastructura CFR de modificarile LFI.
(2) Toate datele prevazute la alin. (1) vor fi comunicate beneficiarului
LFI, in termen de maximum 15 zile calendaristice de la primirea cererii.
Art. 3
In cazul in care modificarea LFI necesita proiectarea unei noi jonctiuni la
infrastructura feroviara a CFR si, eventual, modificarea infrastructurii
feroviare a CFR pentru a prelua sporul de capacitate de transport, acest lucru
va fi mentionat in mod explicit in analiza implicatiilor modificarii LFI,
precizandu-se si faptul ca toate costurile de proiectare si constructie a
acestor lucrari vor constitui tariful de racordare pe care il va plati
beneficiarul LFI catre CFR, iar lucrarile rezultate vor fi trecute dupa
realizare in proprietatea CFR.
Art. 4
Dupa insusirea de catre beneficiarul LFI a tuturor observatiilor si
propunerilor CFR, acestea vor fi consemnate intr-un proces-verbal ce va fi
semnat de beneficiarul LFI si de reprezentantul CFR.
Art. 5
Beneficiarul LFI se angajeaza prin procesul-verbal sa asigure finantarea
din resurse proprii a costurilor proiectarii modificarii LFI, iar pentru
cazurile care se incadreaza in prevederile art. 3 din prezenta procedura,
beneficiarul LFI va asigura finantarea din fonduri proprii, intr-un proiect
separat, si a jonctiunii, respectiv a modificarii infrastructurii feroviare a
CFR pentru a prelua sporul de capacitate de transport in vederea exploatarii
LFI modificate.
Art. 6
Pentru cazurile care se incadreaza in prevederile art. 3 din prezenta
procedura, beneficiarul LFI si CFR se pot angaja prin procesul-verbal ca
intocmirea celor doua proiecte sa se realizeze prin una dintre urmatoarele
proceduri:
a) de catre acelasi proiectant, autorizat de AFER, printr-un singur
contract, daca CFR si beneficiarul LFI agreeaza proiectantul respectiv;
b) de catre proiectanti diferiti, autorizati de AFER, rezultand proiecte
separate pentru LFI, respectiv pentru lucrarile de modificare a infrastructurii
CFR, pe baza finantarii ambelor de catre beneficiarul LFI.
Art. 7
Pentru cazurile care se incadreaza in prevederile art. 3 din prezenta
procedura, proiectul pentru jonctiune si modificarea infrastructurii CFR se va
realiza in maximum 60 de zile lucratoare de la asigurarea finantarii acestuia
de catre beneficiarul LFI, iar documentatia rezultata va fi predata regionalei
CFR in trei exemplare, iar un exemplar beneficiarului LFI.
Art. 8
(1) Dupa semnarea procesului-verbal, CFR va emite avizul de principiu pe
care il va transmite beneficiarului LFI, in termen de 5 zile lucratoare, aviz
care impreuna cu conditiile consemnate in procesul-verbal se vor constitui in
datele primare pentru intocmirea proiectului modificarii LFI.
(2) Pentru cazurile care se incadreaza in prevederile art. 3 din prezenta
procedura, regionala CFR teritoriala va emite avizul de principiu, pe care il
va remite beneficiarului LFI numai dupa asigurarea de catre acesta a resurselor
financiare pentru proiectarea jonctiunii la infrastructura feroviara a CFR si,
eventual, modificarea infrastructurii feroviare a CFR pentru a prelua sporul de
capacitate de transport.
Art. 9
(1) Pentru cazurile prevazute la lit. b) alin. (1) al art. 6, CFR poate
solicita, tot pe baza finantarii beneficiarului LFI, o expertiza a proiectului,
cu un proiectant ales de CFR, pentru realizarea jonctiunii si, respectiv, a
modificarii infrastructurii feroviare a CFR, pentru lucrari cu caracter
special, care sunt legate de integrarea LFI modificate in schema CED a statiei,
in sisteme automatizate de control al traficului, in sisteme informatice
feroviare sau in alte cazuri similare. Situatia aceasta trebuie mentionata, de
asemenea, in procesul-verbal semnat de beneficiarul LFI si CFR.
(2) In cazul in care beneficiarul LFI are obiectii la unele conditii impuse
de CFR, el se poate adresa la AFER, care analizeaza situatia in vederea
medierii.
CAP. 2
Documentatia necesara pentru modificarea unei LFI si pentru construirea
jonctiunii si a modificarii infrastructurii CFR, daca este cazul
Art. 10
Beneficiarul LFI modificate va intocmi cu un proiectant autorizat de AFER
documentatia necesara modificarii LFI, care va cuprinde piese scrise, piese
desenate si documente suplimentare.
Art. 11
(1) Piesele scrise vor fi alcatuite din memoriul tehnic si memoriul de
exploatare al LFI care se modifica.
(2) Memoriul tehnic al LFI modificate va cuprinde, dupa caz, urmatoarele:
a) scopul modificarii LFI;
b) descrierea sumara a modificarilor propuse;
c) statia de racord;
d) traficul estimat;
e) incrucisarile cu alte cai de comunicatie, modul de incrucisare;
f) cursurile de ape traversate;
g) intersectiile de conducte subterane sau aeriene;
h) elementele caracteristice ale suprastructurii caii;
i) felul tractiunii;
j) instalatiile feroviare;
k) capacitatea de transport;
l) kilometrajul jonctiunii, cand este cazul;
m) daca exista lucrari pentru modificarea LFI care sunt situate in zonele
de siguranta sau de protectie ale infrastructurii CFR.
(3) Memoriul de exploatare a LFI modificate va cuprinde, dupa caz,
urmatoarele:
a) mijloacele de remorcare si manevrare;
b) mijloacele mecanizate de incarcare-descarcare a vagoanelor;
c) mijloacele de cantarire a vagoanelor;
d) capacitatea de garare;
e) programul de functionare a liniei modificate;
f) procesul tehnologic general al liniei modificate;
g) capacitatea de circulatie si manevra - vagoane/trenuri/tone.
Art. 12
Piesele desenate vor fi urmatoarele:
a) plan de incadrare in zona, scara 1:20.000, cuprinzand:
1. traseul LFI modificate, kilometrat;
2. caile de comunicatii intersectate, daca este cazul;
3. cursurile de ape traversate, daca este cazul;
4. punctele de sectionare, daca este cazul;
b) plan de situatie, scara 1:2.000 sau 1:1.000, cuprinzand:
1. aparatele de cale;
2. elementele curbelor modificate;
c) profilul in lung modificat, declivitati;
d) profiluri transversale, profiluri transversale tip.
Art. 13
Documente suplimentare necesare:
a) actele de identificare a beneficiarului LFI modificate;
b) actele de proprietate sau de concesiune asupra terenului, daca este
cazul;
c) declaratia legalizata ca terenul nu este in litigiu;
d) acordurile celorlalti proprietari de LFI, daca sunt afectati de
lucrarile de modificare a LFI;
e) procesul-verbal incheiat intre beneficiarul LFI si regionala CFR
teritoriala, in conformitate cu prevederile prezentei proceduri;
f) dovada achitarii catre CFR a costului proiectarii modificarii
infrastructurii CFR.
Art. 14
CFR sau beneficiarul LFI modificate, dupa caz, va intocmi cu un proiectant
autorizat de AFER documentatia necesara pentru construirea jonctiunii si
modificarea infrastructurii CFR, care va cuprinde piese scrise, piese desenate
si documente suplimentare.
Art. 15
(1) Piesele scrise vor cuprinde memoriul tehnic si memoriul de exploatare.
(2) Memoriul tehnic va cuprinde:
a) scopul modificarii infrastructurii CFR;
b) traficul estimat;
c) traversarile de conducte subterane sau aeriene in zona statiei CFR
afectata de modificarea LFI;
d) elementele caracteristice ale suprastructurii caii;
e) felul tractiunii;
f) instalatiile feroviare;
g) capacitatea de transport;
h) kilometrajul jonctiunii, daca se modifica;
i) datele privind existenta unor lucrari care sunt situate in zonele de
siguranta sau de protectie ale infrastructurii CFR, suprafetele de teren CFR
ocupate.
(3) Memoriul de exploatare va cuprinde:
a) mijloacele de remorcare si manevrare;
b) mijloacele mecanizate de incarcare-descarcare a vagoanelor;
c) mijloacele de cantarire a vagoanelor;
d) capacitatea de garare;
e) programul de functionare a liniei modificate;
f) procesul tehnologic general al liniei modificate;
g) capacitatea de circulatie si manevra - vagoane/trenuri/tone.
Art. 16
Piesele desenate vor fi urmatoarele:
a) planul de incadrare in zona, scara 1:20.000;
b) planul de situatie, scara 1:2.000 sau 1:1.000, cuprinzand:
- aparatele de cale al caror amplasament a fost modificat;
- elementele curbelor;
c) profilul in lung, declivitati;
d) profiluri transversale.
Art. 17
Documentele suplimentare necesare pentru cazul prevazut la art. 14 sunt:
a) procesul-verbal incheiat intre beneficiarul LFI si regionala CFR
teritoriala, in conformitate cu prevederile prezentei proceduri;
b) dovada achitarii catre CFR a costului proiectarii modificarii
infrastructurii CFR.
CAP. 3
Obtinerea acordului MTCT de amplasament a LFI modificate, a acordului de
racordare a LFI la infrastructura CFR si a stabilirii tarifului de racordare
Art. 18
Beneficiarul LFI va inainta o cerere catre inspectoratul AFER teritorial
pentru aprobarea modificarii LFI, obtinerea acordului de racordare la
infrastructura feroviara a CFR si pentru stabilirea tarifului de racordare,
daca este cazul, insotita de documentatia prevazuta la cap. II, in 4 exemplare.
Art. 19
Inspectoratul AFER teritorial va verifica daca documentatia depusa contine
toate piesele prevazute in prezenta procedura, dupa care, in termen de 5 zile
lucratoare de la primirea acesteia, o va inainta la AFER.
Art. 20
AFER va examina documentatia si in termen de 15 zile lucratoare de la
primirea ei o va transmite la CFR in vederea obtinerii avizului de modificare a
LFI.
Art. 21
(1) Pentru verificarea pe teren a datelor cuprinse in documentatia
inaintata de beneficiarul LFI, in vederea emiterii avizului, CFR va convoca o
comisie de examinare a documentatiei a carei componenta va fi in conformitate
cu prevederile anexei nr. 5.
(2) Avizul CFR va cuprinde, daca este cazul, si acordul de racordare la
infrastructura CFR, acordul de modificare a infrastructurii CFR, precum si
valoarea estimata a tarifului de racordare la CFR, pe baza proiectului de
realizare a jonctiunii si a modificarii infrastructurii CFR.
(3) Tariful de racordare cuprinde cheltuielile de proiectare si
cheltuielile de executie a jonctiunii si a modificarii infrastructurii CFR.
(4) CFR va mentiona valoarea achitata de beneficiarul LFI pentru
proiectare.
(5) Documentatia aferenta tarifului de racordare se va transmite impreuna
cu avizul CFR catre AFER, in termen de 30 de zile lucratoare de la primirea
documentatiei complete.
Art. 22
Dupa examinarea documentatiei, AFER va emite avizul pentru modificarea LFI
si va inainta documentatia, insotita de avizul CFR si de avizul AFER, catre
MTCT - DGIAC, in termen de 5 zile lucratoare de la primirea avizului CFR.
Art. 23
(1) MTCT - DGIAC va analiza documentatia si, in termen de 20 de zile
lucratoare de la primirea ei, va elibera acordul de amplasament al LFI
modificate, iar, daca este cazul, acordul de racordare a LFI modificate la CFR,
precum si aprobarea tarifului de racordare, in urma avizarii acestuia de catre
Consiliul Tehnico-Economic al MTCT.
(2) Aceste avize constituie aprobarea ministerului pentru modificarea LFI
si vor fi transmise catre AFER.
Art. 24
AFER va transmite documentatia avizata catre beneficiarul LFI modificate,
in termen de 5 zile de la primirea aprobarii MTCT.
Art. 25
CFR va comunica beneficiarului LFI modificate tariful de racordare avizat
de catre MTCT.
CAP. 4
Actiuni ce vor fi intreprinse pentru obtinerea autorizatiei de lucru in
zonele de siguranta si de protectie ale infrastructurii CFR
Art. 26
Beneficiarul unei LFI modificate, care se racordeaza direct sau prin
intermediul altei LFI la infrastructura CFR, iar lucrarile de executie a
modificarilor LFI afecteaza zonele de siguranta sau de protectie ale
infrastructurii CFR, va depune la regionala CFR teritoriala cererea de obtinere
a autorizatiei de lucru in zonele sus-mentionate.
Art. 27
Autorizatia de lucru in zonele de siguranta si de protectie ale
infrastructurii CFR va fi eliberata numai dupa achitarea de catre beneficiarul
LFI a tarifului de racordare.
Art. 28
Regionala CFR teritoriala va elibera autorizatia de lucru in zonele de
siguranta si de protectie ale infrastructurii CFR, in termen de 10 zile
lucratoare de la primirea cererii din partea beneficiarului LFI modificate.
Art. 29
Termenul de valabilitate al autorizatiei de lucru in zonele de siguranta
sau de protectie ale infrastructurii CFR este de 6 luni, cu drept de prelungire
o singura data, de 3 luni.
CAP. 5
Contestatii
Art. 30
Contestatiile la deciziile organelor care aproba cererile beneficiarilor de
LFI se vor depune la sediul acestora in termen de 5 zile lucratoare de la
primirea comunicarii scrise.
Art. 31
Solutionarea contestatiilor se va face de catre organele competente, in
termen de 30 de zile lucratoare de la data depunerii acestora, iar decizia de
solutionare se comunica in scris contestatarului.
Art. 32
Deciziile de solutionare a contestatiilor pot fi atacate in justitie, la
instanta judecatoreasca competenta, potrivit Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004.
ANEXA 3
PROCEDURA
pentru obtinerea aprobarii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si
Turismului privind desfiintarea unei LFI existente
CAP. 1
Generalitati
Art. 1
Pentru desfiintarea unei LFI existente proprietarul acesteia trebuie sa
obtina aprobarea din partea MTCT, in vederea dobandirii documentelor legale
care sa ii dea dreptul de a proceda la desfiintarea-demolarea LFI care ii
apartine.
Art. 2
Situatiile in care LFI se poate propune spre desfiintare sunt:
a) LFI nu are rol de tranzit si este conectata direct la reteaua CFR;
b) LFI nu are rol de tranzit si este conectata indirect (prin intermediul
altei LFI) la reteaua CFR;
c) LFI are rol de tranzit si este conectata direct la reteaua CFR;
d) LFI are rol de tranzit si este conectata indirect (prin intermediul
altei LFI) la reteaua CFR.
Art. 3
MTCT, AFER si CFR vor prelua de la beneficiarul LFI documentatiile aferente
aprobarii desfiintarii LFI numai daca acestea respecta in totalitate
prevederile legale privind inchiderea circulatiei, pentru fiecare dintre
situatiile mentionate la art. 2.
Art. 4
Singura situatie in care se poate aproba de catre MTCT desfiintarea unei LFI
de tranzit este aceea in care toti proprietarii de LFI din amonte de aceasta
isi dau acordul notificat pentru desfiintarea LFI in cauza.
CAP. 2
Actiuni ce vor fi intreprinse de beneficiarul unei LFI existente, in
vederea obtinerii acordului de principiu al AFER si al regionalei CFR
teritoriale, daca aceasta este afectata, pentru desfiintarea LFI existente.
Art. 5
Beneficiarul LFI va inainta catre AFER teritoriala o cerere in care va
solicita avizul de principiu al acesteia pentru desfiintarea LFI existente.
Art. 6
(1) Inspectoratul AFER teritorial va analiza, impreuna cu regionale CFR
teritoriala, implicatiile desfiintarii LFI, stabilind in functie de situatia
concreta cerintele ce trebuie indeplinite in ceea ce priveste:
a) situatia LFI, potrivit prevederilor art. 2 din prezenta procedura;
b) implicatiile desfiintarii LFI asupra traficului feroviar din zona;
c) tehnologia de desfiintare a LFI existente, specificandu-se daca exista
sau nu lucrari in zonele de siguranta si de protectie ale infrastructurii CFR.
(2) Toate datele prevazute la alin. (1) vor fi comunicate beneficiarului
LFI, in termen de maximum 10 zile lucratoare de la primirea documentatiei
complete.
Art. 7
(1) Dupa insusirea de catre beneficiarul LFI a tuturor observatiilor si
propunerilor AFER si CFR, acestea vor fi consemnate intr-un proces-verbal
cuprinzand acordul de principiu pentru desfiintarea LFI, semnat de beneficiarul
LFI, reprezentantul AFER si reprezentantul CFR, daca este cazul.
(2) Cerintele cuprinse in procesul-verbal vor constitui datele primare ale
proiectului de desfiintare a LFI.
CAP. 3
Documentatia necesara pentru desfiintarea unei LFI existente
Art. 8
Beneficiarul LFI care se desfiinteaza va intocmi, cu un proiectant
autorizat AFER, documentatia necesara desfiintarii LFI, care va cuprinde piese
scrise, piese desenate si documente suplimentare.
Art. 9
Piesele scrise vor fi alcatuite din memoriul tehnic al LFI care se
desfiinteaza si vor cuprinde:
a) cauza desfiintarii LFI;
b) descrierea sumara a LFI care se desfiinteaza, cu incadrarea acesteia
potrivit art. 2 din prezenta procedura;
c) date privind existenta unor lucrari pentru desfiintarea LFI, care se vor
efectua in zonele de siguranta sau de protectie ale infrastructurii CFR.
Art. 10
Piesele desenate vor fi urmatoarele:
a) plan de incadrare in zona, scara 1:20.000;
b) traseul LFI care se desfiinteaza, cu toate conexiunile acestuia la alte
LFI si/sau la linii CFR;
c) plan de situatie, scara 1:2.000, in punctele de racord cu infrastructura
CFR, in cazul in care exista lucrari de desfiintare a LFI care se vor efectua
in zonele de siguranta sau de protectie a liniilor CFR.
Art. 11
Documentele suplimentare necesare sunt:
a) actele de identificare a beneficiarului LFI ce se desfiinteaza;
b) actele de proprietate sau de concesiune asupra terenului;
c) declaratia legalizata ca terenul nu se afla in litigiu;
d) procesul-verbal incheiat intre beneficiarul LFI, AFER si regionala CFR
teritoriala, in conformitate cu prevederile prezentei proceduri;
e) acordul de desfiintare, notificat, al proprietarilor de LFI din amonte,
in cazul in care LFI se afla in situatia prevazuta la art. 4 din prezenta
procedura.
CAP. 4
Actiuni necesare pentru obtinerea acordului MTCT de desfiintare a unei LFI
existente; evidenta LFI desfiintate
Art. 12
Beneficiarul LFI va inainta catre inspectoratul teritorial AFER cererea de
desfiintare a LFI, insotita de documentatia prevazuta la cap. III din prezenta
procedura.
Art. 13
Inspectoratul teritorial AFER va verifica daca documentatia este completa
si in termen de 10 zile de la primirea ei o va inainta la AFER in vederea
avizarii.
Art. 14
In cazul in care desfiintarea LFI afecteaza infrastructura CFR, AFER va
inainta documentatia avizata, in termen de 10 zile lucratoare de la primirea
ei, catre CFR pentru avizare.
Art. 15
CFR va emite, daca este cazul, avizul pentru desfiintarea LFI, pe care il
va remite catre AFER in termen de 10 zile lucratoare de la primirea
documentatiei.
Art. 16
AFER va inainta documentatia, insotita de avizul AFER si eventual al CFR,
daca este cazul, catre MTCT - DGIAC.
Art. 17
(1) MTCT - DGIAC va analiza documentatia si in termen de 20 de zile
lucratoare de la primirea acesteia va elibera acordul de desfiintare a LFI.
(2) Acest acord reprezinta aprobarea MTCT pentru desfiintarea LFI existente
si va fi remis catre AFER.
(3) AFER va transmite documentatia avizata catre beneficiarul LFI, in
termen de 3 zile lucratoare de la primirea aprobarii MTCT.
Art. 18
AFER va inregistra in evidenta sa toate LFI propuse spre desfiintare si le
va radia din evidente din momentul in care acestea vor fi desfiintate -
demolate in fapt.
CAP. 5
Actiuni ce vor fi intreprinse pentru obtinerea autorizatiei de lucru in
zonele de siguranta si de protectie ale infrastructurii CFR
Art. 19
In cazul in care lucrarile de executie a desfiintarii LFI afecteaza zonele
de siguranta sau de protectie ale infrastructurii CFR, beneficiarul LFI va
depune la regionala CFR teritoriala cererea de obtinere a autorizatiei de lucru
in zonele sus-mentionate.
Art. 20
Regionala CFR teritoriala va elibera autorizatia de lucru in zonele de
siguranta si de protectie ale infrastructurii CFR, in termen de 10 zile
lucratoare de la primirea cererii din partea beneficiarului LFI care se
desfiinteaza.
Art. 21
Termenul de valabilitate a autorizatiei de lucru in zonele de siguranta sau
de protectie ale infrastructurii CFR este de 6 luni, cu drept de prelungire o
singura data, pentru 3 luni.
CAP. 6
Contestatii
Art. 22
Contestatiile la deciziile organelor care aproba cererile beneficiarilor de
LFI se vor depune la acestia in termen de 5 zile lucratoare de la primirea
comunicarii scrise.
Art. 23
Solutionarea contestatiilor se va face de catre organele competente, in
termen de 30 de zile lucratoare de la data depunerii acestora, si se comunica
in scris contestatarului.
Art. 24
Deciziile de solutionare a contestatiilor pot fi atacate in justitie, la
instanta judecatoreasca competenta, potrivit Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004.
ANEXA 4
PROCEDURA
privind acordarea, completarea/modificarea, suspendarea sau retragerea
autorizatiei de exploatare a LFI
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Activitatea de gestionare a infrastructurii unei LFI si de desfasurare a
operatiunilor de manevra si/sau de transport feroviar pe o LFI este permisa
numai dupa obtinerea unei autorizatii de exploatare a LFI.
Art. 2
(1) Exploatarea unei LFI din punct de vedere al operatiunilor de manevra
si/sau de transport feroviar se poate efectua de catre proprietarul sau
chiriasul LFI, un operator de manevra feroviara autorizat sau un operator de
transport feroviar licentiat.
(2) Pentru exploatarea unei LFI este obligatorie respectarea cerintelor
tehnice si tehnologice din regulamentul tehnic de exploatare a LFI/grupului de
LFI si reglementarile de siguranta circulatiei si securitatea transporturilor
feroviare prevazute in autorizatia de exploatare a LFI si anexele la aceasta,
care fac parte integranta din autorizatia de exploatare a LFI.
Art. 3
In intelesul prezentei proceduri specifice se utilizeaza urmatorii termeni:
a) proprietar de LFI - persoana juridica care detine in proprietate o LFI
sau persoana juridica mandatata (imputernicita) de proprietar sau careia i s-a
concesionat dreptul de gestionare si/sau de exploatare a LFI;
b) autorizatie de exploatare a unei LFI - document eliberat de AFER unei
persoane juridice proprietare de LFI, prin care se atesta faptul ca poate
efectua activitatea de gestionare a infrastructurii LFI si de desfasurare a
operatiunilor de manevra si/sau de transport feroviar pe LFI pana la semnalul
sau macazul (varful sau, dupa caz, marca de siguranta a acestuia) care
delimiteaza incinta statiei CFR la care este racordata LFI sau numai pe LFI, in
cazul in care LFI nu are acces la infrastructura feroviara;
c) LFI de tranzit - LFI sau o portiune a acesteia care face posibila
continuitatea transportului sau manevrei feroviare pentru toti proprietarii de
LFI amplasati in amonte de ea si care asigura accesul acestora la infrastructura
feroviara publica.
Art. 4
(1) Autorizatia de exploatare a LFI se acorda de AFER la solicitarea
proprietarului de LFI.
(2) In situatia in care mai multi proprietari de LFI au acces la
infrastructura feroviara publica prin aceeasi LFI de tranzit, solicitarea
acordarii autorizatiei de exploatare se face de fiecare dintre acestia, cu
informarea proprietarului LFI de tranzit.
Art. 5
(1) Autorizatia de exploatare a LFI este un document cu regim special,
nominal si netransmisibil.
(2) Autorizatia de exploatare a LFI este valabila pe perioada nelimitata
daca se respecta conditiile care au stat la baza acordarii acesteia si a
obtinerii vizei periodice la 2 ani.
Art. 6
Modelul autorizatiei de exploatare a LFI este prevazut in anexa nr. 4A la
prezenta procedura.
Art. 7
Agentii economici proprietari de LFI, care au obtinut autorizatie de
exploatare a LFI, sunt inregistrati de AFER in Registrul autorizatiilor de
exploatare a LFI.
Art. 8
AFER va publica in publicatia "Buletinul AFER" lista cu
autorizatiile de exploatare a LFI acordate, suspendate sau retrase, precum si
titularii acestora.
Art. 9
Personalul AFER, posesor al legitimatiei speciale de control si inspectie
de stat, verifica pe durata valabilitatii autorizatiei de functionare daca sunt
respectate cerintele tehnice, tehnologice si de siguranta circulatiei in
gestionarea infrastructurii LFI si in desfasurarea operatiunilor de manevra
feroviara si/sau de transport feroviar.
Art. 10
Activitatile specifice pentru acordarea, vizarea periodica,
completarea/modificarea autorizatiei de exploatare a LFI, eliberarea de
duplicate si pentru verificarea suplimentara a starii tehnice a LFI in vederea
incetarii suspendarii se efectueaza de catre AFER pe baza de tarife aprobate
conform prevederilor legale in vigoare.
CAP. 2
Acordarea autorizatiei de exploatare a LFI si obtinerea vizei periodice
Art. 11
Pentru acordarea autorizatiei de exploatare a LFI proprietarul de LFI
trebuie sa depuna la AFER o cerere insotita de un dosar cu documente, din care
sa reiasa urmatoarele:
a) datele de identificare a LFI pentru care se solicita acordarea
autorizatiei, copie de pe actul de proprietate, de pe imputernicirea
proprietarului LFI sau de pe contractul de concesiune, dupa caz;
b) numarul regulamentului tehnic de exploatare a LFI/grupului de LFI
aprobat de AFER si data aprobarii acestuia;
c) daca are angajat un salariat care exercita functia de responsabil cu
siguranta circulatiei;
d) daca are angajat un salariat care exercita functia de consilier de
siguranta atestat, in cazul in care pe LFI se desfasoara transport de marfuri
periculoase si/sau operatiuni de incarcare-descarcare a acestora;
e) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte nominalizarea
persoanei juridice care va desfasura operatiunile de transport feroviar pe LFI,
respectiv daca operatiunile de manevra si/sau de transport feroviar se vor
efectua, dupa caz, de catre:
- proprietarul LFI;
- operatorul de manevra feroviara;
- operatorul de transport feroviar;
f) daca proprietarul LFI dispune de personal propriu de specialitate
necesar pentru activitatea de gestionare si desfasurare a operatiunilor de
manevra si/sau de transport feroviar pe o LFI, calificat, apt medical si
psihologic si autorizat pentru functiile pe care le exercita; daca aceste
activitati se desfasoara de catre proprietarul LFI;
g) daca proprietarul LFI asigura intretinerea si repararea LFI cu agenti
economici autorizati ca furnizori feroviari sau in regie proprie; daca este
autorizat ca furnizor feroviar;
h) daca proprietarul LFI asigura intretinerea si repararea vehiculelor
feroviare motoare, detinute in proprietate, cu agenti economici autorizati ca
furnizori feroviari sau in regie proprie; daca proprietarul LFI utilizeaza
vehicule feroviare motoare proprii;
i) seria si numarul vehiculelor feroviare motoare, detinute in proprietate,
cu care se efectueaza operatiunile de manevra si/sau de transport feroviar,
pentru cazul cand operatiunile se efectueaza de catre proprietarul LFI;
j) daca a infiintat Registrul de revizia liniilor si a instalatiilor de
siguranta circulatiei si a stabilit personalul abilitat sa inscrie in acest
registru; daca LFI este deservita de un impiegat de miscare;
k) daca a organizat modul de avizare a accidentelor si evenimentelor
feroviare si de indepartare a urmarilor acestora; mijloacele tehnice utilizate
pentru indepartarea urmarilor;
l) daca a evidentiat portiunile de linii sau de elemente dezafectate,
scoase din functiune ori aflate in conservare si consemnate in evidente;
m) daca a identificat categoriile de marfuri periculoase manevrate si
afectarea fronturilor la care acestea se pot incarca, descarca si depozita;
n) daca are structura organizatorica necesara pentru gestionarea
infrastructurii LFI si/sau pentru desfasurarea operatiunilor de manevra/de
transport feroviar, in cazul in care acestea se efectueaza de proprietarul LFI;
o) angajamentul scris al proprietarului LFI, conform modelului prevazut in
anexa nr. 4B la prezenta procedura;
p) dovada achitarii tarifului de acordare a autorizatiei de exploatare a
LFI.
Art. 12
AFER va verifica documentele depuse si va comunica solicitantului, in
termen de 10 zile calendaristice de la depunere, daca dosarul este complet,
daca documentele depuse trebuie completate sau daca mai sunt necesare alte
documente pentru completarea dosarului.
Art. 13
(1) Acordarea autorizatiei de exploatare a LFI se efectueaza de AFER, in
termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicarii catre
proprietarul LFI a faptului ca dosarul este complet.
(2) Decizia de neacordare a autorizatiei de exploatare a LFI va fi motivata
in scris de AFER.
Art. 14
(1) Cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de data expirarii vizei
periodice a autorizatiei de exploatare a LFI, proprietarul LFI va solicita in
scris AFER obtinerea vizei periodice. Solicitarea va fi insotita de dovada
achitarii tarifului aferent obtinerii vizei periodice.
(2) Dupa o evaluare, AFER va comunica in scris solicitantului, in termen de
30 de zile calendaristice, decizia privind acordarea sau neacordarea vizei
periodice.
(3) Decizia de neacordare a vizei periodice va fi motivata in scris de
catre AFER, consemnandu-se faptul ca neconformitatile trebuie remediate in
termen de maximum 90 de zile calendaristice.
Art. 15
(1) Pe perioada celor 90 de zile prevazute la alin. (3) al art. 14, daca
neconformitatile constatate la solicitarea vizei periodice nu sunt de natura sa
impuna modificarea autorizatiei de exploatare a LFI si nu pun in pericol
siguranta circulatiei si securitatea transporturilor, se admite prelungirea
valabilitatii autorizatiei de exploatare a LFI.
(2) Daca proprietarul LFI remediaza neconformitatile consemnate in decizia
de neacordare a vizei periodice, in termen de 90 de zile calendaristice de la
data comunicarii, AFER va acorda viza periodica fara a percepe un tarif
suplimentar.
(3) Daca proprietarul nu remediaza neconformitatile consemnate in decizia
de neacordare a vizei periodice, la termenul prevazut la alin. (1), acesta este
obligat sa solicite in termen de 5 zile lucratoare de la expirarea termenului
de 90 de zile calendaristice modificarea autorizatiei de exploatare a LFI.
(4) Daca nu se solicita in termen de 5 zile lucratoare modificarea
autorizatiei de exploatare a LFI, AFER va suspenda autorizatia.
(5) Suspendarea autorizatiei de exploatare a LFI inceteaza numai daca s-au
remediat neconformitatile, fapt ce se constata de catre AFER printr-o
verificare suplimentara a starii tehnice a LFI; verificarea se va face in
termen de maximum 10 zile lucratoare de la data solicitarii scrise a
proprietarului LFI si dupa achitarea tarifului aferent.
CAP. 3
Completarea sau modificarea autorizatiei de exploatare a LFI
Art. 16
In perioada de valabilitate a autorizatiei de exploatare AFER poate face
completarea sau modificarea autorizatiei de exploatare, la solicitarea
proprietarului de LFI, daca s-au modificat una sau mai multe dintre cerintele
prevazute la art. 11, mai putin lit. o) si p).
Art. 17
(1) Proprietarul LFI este obligat sa solicite modificarea autorizatiei de
exploatare a LFI si in cazul in care nu remediaza in termen de maximum 6 luni
deficientele constatate ca urmare a verificarii starii tehnice a LFI.
Solicitarea scrisa se va face la AFER in termen de 5 zile lucratoare de la data
expirarii termenului de 6 luni.
(2) Daca deficientele sunt de natura celor prevazute la art. 30 alin. (3)
din normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 2.299/2004,
AFER dispune inchiderea operativa a circulatiei pe LFI si suspendarea sau
retragerea autorizatiei de exploatare a LFI, dupa caz.
Art. 18
(1) In cazul in care o LFI de tranzit isi schimba proprietarul, conform
prevederilor art. 16 lit. b) si c) din Ordonanta Guvernului nr. 60/2004, cu
modificarile ulterioare, actualizarea (modificarea) regulamentului tehnic de
exploatare si a autorizatiei de exploatare a LFI se face dupa o procedura
simplificata, conform anexei nr. 4C la prezenta procedura, in sensul ca
aspectele tehnico-constructive ale LFI nu se mai verifica, noul proprietar
trebuind sa declare pe propria raspundere faptul ca va respecta cerintele
indeplinite de vechiul proprietar in gestionarea infrastructurii LFI
respective.
(2) Procedura simplificata nu exclude completarea dosarului cu documente
prevazute la art. 11 la care au aparut modificari, termenul de raspuns la
solicitare fiind de maximum 15 zile calendaristice.
(3) Termenul de completare si de depunere a dosarului de catre noul
proprietar de LFI nu va depasi 30 de zile calendaristice de la data schimbarii
proprietarului de LFI.
Art. 19
AFER va notifica in scris Companiei Nationale de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A. despre modificarea/completarea autorizatiei de
exploatare LFI, precum si gestionarului de infrastructura feroviara
neinteroperabila, daca este cazul.
CAP. 4
Suspendarea sau retragerea autorizatiei de exploatare a LFI
Art. 20
Daca constata nerespectarea cerintelor tehnice, tehnologice si de siguranta
a circulatiei in gestionarea infrastructurii LFI si in desfasurarea
operatiunilor de transport feroviar, incalcari grave si repetate ale
reglementarilor specifice de gestionare/exploatare a LFI, AFER va suspenda sau
va retrage autorizatia de exploatare a LFI.
Art. 21
Autorizatia de exploatare a LFI va fi suspendata intre 1 si 6 luni in
urmatoarele cazuri:
a) proprietarul de LFI nu solicita in termen de 5 zile lucratoare
modificarea autorizatiei de exploatare a LFI pentru cazul prevazut la alin. (3)
al art. 15;
b) daca deficientele sunt de natura celor prevazute la alin. (3) al art. 30
din normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 2.299/2004;
c) LFI nu mai indeplineste cerintele prevazute in normele tehnice in
vigoare;
d) proprietarul unei LFI de tranzit a predat pe baza de contract
gestionarea si exploatarea LFI de tranzit unui proprietar de LFI din amonte,
perioada predarii activitatii de gestionare/exploatare a LFI de tranzit.
Art. 22
Autorizatia de exploatare a LFI va fi retrasa in urmatoarele cazuri:
a) LFI nu mai indeplineste cerintele prevazute in normele tehnice in
vigoare, iar proprietarul declara ca nu mai doreste readucerea in parametri a
LFI;
b) autorizatia de exploatare a LFI a fost suspendata in mod repetat pentru
deficiente care sunt de natura celor prevazute la alin. (3) al art. 30 din
normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 2.299/2004;
c) s-au constatat incalcari grave si repetate ale reglementarilor specifice
de gestionare/exploatare a LFI;
d) proprietarul unei LFI de tranzit a predat pe baza de contract gestiunea
si exploatarea LFI de tranzit unui proprietar de LFI din amonte, pentru o
durata mai mare de 12 luni consecutive, pe perioada predarii activitatii de
gestionare/exploatare a LFI de tranzit;
e) proprietarul LFI a obtinut acordul MTCT pentru desfiintarea LFI.
Art. 23
(1) In cazul suspendarii autorizatiei de exploatare a LFI, prin decizia de
suspendare se comunica proprietarului LFI perioada de suspendare, precum si
conditiile de desfasurare a operatiunilor de manevra feroviara si/sau de
transport feroviar.
(2) Daca prin aplicarea prevederilor alin. (1) se afecteaza activitatea
unui proprietar de LFI din amonte, acesta va fi notificat in scris despre
liniile de cale ferata circulabile din cadrul LFI, precum si despre noile
conditii de desfasurare a operatiunilor de manevra feroviara si/sau de
transport feroviar pe LFI de tranzit si despre durata aplicarii acestora.
Art. 24
AFER va notifica in scris Companiei Nationale de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A. si gestionarului de infrastructura feroviara
neinteroperabila, daca este cazul, despre cazurile de suspendare sau de
retragere a autorizatiilor de exploatare a LFI.
CAP. 5
Dispozitii finale
Art. 25
(1) Contestatiile privind decizia de neacordare, suspendare sau retragere a
autorizatiei de exploatare a LFI, precum si de neacordare a vizei periodice se
depun la AFER in termen de 5 zile lucratoare de la data primirii comunicarii
scrise a AFER.
(2) Solutionarea contestatiilor se face de catre Consiliul de conducere al
AFER, in termen de 30 de zile calendaristice de la data depunerii acestora.
Art. 26
In cazul in care contestatarul este nemultumit de solutia data de Consiliul
de conducere al AFER, acesta se poate adresa instantelor de contencios
administrativ, conform Legii contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Art. 27
Pierderea sau deteriorarea autorizatiei de exploatare a LFI se comunica de
catre proprietarul LFI la AFER, in termen de 15 zile calendaristice de la data
constatarii. In acest caz AFER va elibera un duplicat al autorizatiei de
exploatare, in baza achitarii tarifului aferent.
Art. 28
In cazul in care o LFI este racordata la infrastructura feroviara
neinteroperabila, gestionarul acesteia, corespunzator obiectului de activitate,
se substituie Companiei Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. in
drepturile si obligatiile ce decurg din raporturile juridice ale acestuia cu
proprietarii de LFI privind accesul si efectuarea operatiunilor de transport
feroviar pe infrastructura feroviara publica, cu acordul scris al Companiei
Nationale de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.
ANEXA 4A
la procedura
_________
| (Stema) | (recto)
|_________|
ROMANIA
MINISTERUL TRANSPORTURILOR, CONSTRUCTIILOR SI TURISMULUI
AUTORITATEA FEROVIARA ROMANA - AFER
AUTORIZATIE
de exploatare a liniei ferate industriale
Seria ............. Nr. .................
In conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 60/2004 privind
reglementarile referitoare la construirea, intretinerea, repararea si
exploatarea cailor ferate, altele decat cele administrate de Compania Nationala
de Cai Ferate "C.F.R." - S.A., aprobata si modificata prin Legea nr.
402/2004, si ale Hotararii Guvernului nr. 2.299/2004 privind aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 60/2004:
..........................................................................
(persoana juridica)
cu sediul in localitatea ........................, str. ......................
nr. ......., judetul (sectorul) ..........., inregistrata la Oficiul National
al Registrului Comertului ........................ la nr.
........................, este autorizata sa gestioneze infrastructura LFI
............................. .
Persoana juridica care efectueaza operatiunile de manevra si/sau de
transport feroviar pe LFI este ...............................................
.
Prezenta autorizatie de exploatare a LFI este valabila pe durata
nelimitata, daca se respecta conditiile care au stat la baza acordarii acesteia
si se obtine viza periodica la 2 ani.
Data eliberarii .................
Autoritatea Feroviara Romana - AFER
Director general,
.................
NOTA:
1. Anexele (fisele) la autorizatia de exploatare a LFI vor contine in mod
obligatoriu datele prevazute la art. 21 alin. (1) din normele metodologice
aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 2.299/2004.
2. Anexele vor contine si datele de identificare a autorizatiei de
exploatare a LFI din care fac parte integranta, data emiterii (modificarii)
acestora si vor fi certificate sub semnatura.
(verso)
Posesorul autorizatiei de exploatare a LFI are urmatoarele obligatii:
1. sa anunte Autoritatea Feroviara Romana - AFER despre orice modificare a
datelor din documentele prezentate la solicitarea autorizatiei de exploatare a
LFI;
2. sa respecte prescriptiile tehnice, tehnologice, de organizare si de
desfasurare a activitatii de exploatare, stabilite pentru mentinerea in
parametrii tehnologici a infrastructurii LFI si pentru efectuarea operatiilor
de manevra feroviara/transport feroviar in conditii de siguranta a circulatiei
si de securitate a transporturilor;
3. sa mentina in stare de functionare infrastructura feroviara a LFI, cu
instalatiile fixe si cu echipamentele conexe utilizate, precum si cu materialul
rulant propriu utilizat, conform normelor tehnice si prevederilor
instructionale din sistemul de transport feroviar;
4. sa utilizeze in functiile cu responsabilitati in siguranta circulatiei
numai personal autorizat conform reglementarilor specifice in vigoare;
5. sa asigure accesul nediscriminatoriu pentru vehiculele feroviare
utilizate in cadrul operatiunilor de manevra sau de transport de catre ceilalti
detinatori de LFI din amonte sau pentru operatorii de manevra/transport feroviar
care efectueaza prestatii pentru acestia, daca detine LFI de tranzit;
6. sa permita accesul in unitatea proprie (unitatile proprii) al
personalului Autoritatii Feroviare Romane - AFER in exercitarea atributiilor de
inspectie si control de stat si de verificare a starii tehnice a LFI; sa
furnizeze, la cerere, datele, informatiile si documentele necesare verificarii
modului de gestionare si de exploatare a LFI si de indeplinire a conditiilor
care au stat la baza eliberarii autorizatiei de exploatare a LFI.
Posesorul autorizatiei de exploatare are urmatoarele drepturi:
1. sa desfasoare activitatea de gestionare a infrastructurii LFI si de
efectuare a operatiunilor de manevra feroviara si/sau de transport feroviar pe
LFI in conditiile prevazute in prezenta autorizatie si in anexele la aceasta;
2.*) sa efectueze operatii de manevra feroviara si/sau de transport
feroviar, pe baza de contracte, cu:
a) operatori de transport feroviar licentiati, detinatori de certificat de
siguranta si certificat de operare pentru manevra pe LFI respectiva si in
statia CFR care deserveste LFI;
b) operatori de manevra feroviara autorizati, detinatori de certificat de
operare pentru manevra pe LFI respectiva si statia CFR care deserveste LFI;
3.*) sa efectueze operatiuni de manevra feroviara pe LFI cu personal
propriu autorizat conform reglementarilor specifice in vigoare;
4.*) sa efectueze operatiuni de manevra feroviara in interes propriu pe
liniile statiei CFR care deserveste LFI proprie, numai daca indeplineste
cerintele obligatorii si dupa incheierea cu CFR a contractului de exploatare.
------------
*) In functie de solicitare si de indeplinirea conditiilor se va inscrie,
dupa caz, pct. 2 lit. a) sau b), pct. 3 si/sau pct. 4.
VIZE PERIODICE
__________________________________________________________________________
| Valabila pana| Valabila pana| Valabila pana| Valabila pana| Valabila pana|
| la data de | la data de | la data de | la data de | la data de |
| ............ | ............ | ............ | ............ | ............ |
| DIRECTOR | DIRECTOR | DIRECTOR | DIRECTOR | DIRECTOR |
| GENERAL, | GENERAL, | GENERAL, | GENERAL, | GENERAL, |
| ............ | ............ | ............ | ............ | ............ |
| L.S. | L.S. | L.S. | L.S. | L.S. |
|______________|______________|______________|______________|______________|
ANEXA 4B
la procedura
ANGAJAMENT
..............................................., cu sediul in localitatea
(persoana juridica)
................, str. .................. nr. ..., judetul ..................,
telefon ............, fax ............., inregistrata la Oficiul National al
Registrului Comertului .............. la nr. ............., avand codul CUI nr.
................., codul fiscal nr. .............. si contul nr. ............,
deschis la Banca ...................., filiala ..............................,
reprezentata prin ...........................................................,
(functia, numele si prenumele)
se angajeaza ca pe perioada de valabilitate a autorizatiei de exploatare a LFI
...................................:
1. sa anunte Autoritatea Feroviara Romana - AFER despre orice modificare a
datelor din documentele prezentate la solicitarea acordarii autorizatiei de
exploatare a LFI;
2. sa respecte prescriptiile tehnice, tehnologice, de organizare si de
desfasurare a activitatii de exploatare, stabilite pentru mentinerea in
parametrii tehnologici a infrastructurii LFI, in vederea efectuarii operatiilor
de manevra feroviara/transport feroviar in conditii de siguranta a circulatiei
si de securitate a transporturilor;
3. sa mentina in stare de functionare infrastructura feroviara a LFI cu
toate instalatiile fixe si cu echipamentele conexe utilizate, precum si cu
materialul rulant propriu utilizat, conform normelor tehnice si prevederilor
instructionale din sistemul de transport feroviar;
4. sa utilizeze in functiile cu responsabilitati in siguranta circulatiei
numai personal autorizat conform reglementarilor specifice in vigoare;
5. sa asigure accesul nediscriminatoriu pentru vehiculele feroviare
utilizate in cadrul operatiunilor de manevra sau de transport de catre ceilalti
detinatori de LFI din amonte sau pentru operatorii de manevra
feroviara/transport feroviar care efectueaza prestatii pentru acestia, daca
detine LFI de tranzit;
6. sa permita accesul in unitatea proprie (unitatile proprii) al
personalului Autoritatii Feroviare Romane - AFER in exercitarea atributiilor de
inspectie si control de stat si de verificare a starii tehnice a LFI; sa
furnizeze, la cerere, datele, informatiile si documentele necesare verificarii
modului de gestionare si exploatare a LFI si de indeplinire a conditiilor care
au stat la baza eliberarii autorizatiei de exploatare a LFI.
Data ............. .................................................
(numele si prenumele, functia, semnatura
si stampila unitatii)
ANEXA 4C
la procedura
PROCEDURA SIMPLIFICATA
privind actualizarea (modificarea) regulamentului tehnic de exploatare si a
autorizatiei de exploatare a LFI
Art. 1
(1) In cazul in care o LFI de tranzit pentru care AFER a emis o autorizatie
de exploatare isi schimba proprietarul ca urmare a aplicarii prevederilor art.
16 lit. b) si c) din Ordonanta Guvernului nr. 60/2004, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 402/2004, noul proprietar, in cazul in care
doreste sa exploateze LFI de tranzit in aceleasi conditii ca si vechiul
proprietar, este obligat sa notifice acest lucru AFER si sa solicite
actualizarea (modificarea) regulamentului tehnic de exploatare si a
autorizatiei de exploatare existente.
(2) Actualizarea (modificarea) regulamentului tehnic de exploatare si a
autorizatiei de exploatare se face dupa o procedura simplificata fata de
procedura normala privind acordarea autorizatiei de exploatare a LFI, pe baza
unui dosar depus la AFER de noul proprietar.
(3) Termenul de completare si depunere a dosarului de catre noul proprietar
de LFI nu va depasi 30 de zile calendaristice de la data schimbarii
proprietarului de LFI.
Art. 2
Pentru actualizarea regulamentului tehnic de exploatare a LFI, noul
proprietar de LFI trebuie ca, in termen de maximum 15 zile de la data
dobandirii de la vechiul proprietar, sa depuna o cerere in acest sens, insotita
de documentele care s-au modificat fata de cele care s-au prezentat pentru
aprobarea initiala a regulamentului tehnic de exploatare.
Art. 3
(1) Dupa aprobarea regulamentului tehnic de exploatare, noul proprietar
trebuie ca, in termen de maximum 30 de zile de la data aprobarii acestuia, sa
depuna la AFER o cerere pentru actualizarea autorizatiei de exploatare a LFI.
(2) Cererea va fi insotita de o declaratie a noului proprietar pe propria
raspundere ca va respecta cerintele indeplinite de vechiul proprietar in
gestionarea si exploatarea infrastructurii LFI respective, precum si un dosar
cu documente, din care sa reiasa urmatoarele:
a) datele de identificare a LFI pentru care se solicita actualizarea autorizatiei
de exploatare, copie de pe actul de proprietate al LFI, contractul de
concesiune, alte acte doveditoare similare acestora, dupa caz;
b) declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte nominalizarea
persoanei juridice care va desfasura operatiunile de manevra feroviara si/sau
de transport feroviar pe LFI, respectiv daca operatiunile de manevra si/sau de
transport feroviar se vor efectua, dupa caz, de catre:
- proprietarul LFI;
- operatorul de manevra feroviara;
- operatorul de transport feroviar;
c) angajamentul scris al proprietarului LFI, conform modelului prevazut in
anexa nr. 4B;
d) proprietarul LFI asigura intretinerea si repararea LFI cu agenti
economici autorizati ca furnizori feroviari sau in regie proprie, daca este
autorizat ca furnizor feroviar;
e) daca noul proprietar de LFI a preluat, pentru exploatarea LFI, vehicule
feroviare motoare de la vechiul proprietar, va mentiona seria si numarul lor,
precum si dovada ca asigura intretinerea si repararea acestor vehicule cu
agenti economici autorizati ca furnizori feroviari sau in regie proprie, daca
este autorizat ca furnizor feroviar;
f) a evidentiat portiunile de linii sau elemente dezafectate, scoase din
functiune ori aflate in conservare si consemnate in evidente;
g) are structura organizatorica necesara pentru gestionarea infrastructurii
LFI si/sau pentru desfasurarea operatiunilor de manevra feroviara/transport
feroviar, in cazul in care acestea se efectueaza de proprietarul LFI;
h) dovada achitarii tarifului de completare/modificare a autorizatiei de
exploatare a LFI.
(3) Dosarul se va completa, dupa caz, si cu alte documente specificate in
art. 11 din anexa nr. 4, la care au aparut modificari fata de cele pe baza
carora s-a acordat autorizatia de exploatare initiala a LFI din amonte.
Art. 4
AFER va verifica documentele depuse si va comunica solicitantului in termen
de 10 zile calendaristice de la depunere daca dosarul este complet, daca
documentele depuse trebuie completate sau daca mai sunt necesare alte documente
pentru completarea dosarului.
Art. 5
(1) Actualizarea (modificarea) autorizatiei de exploatare a LFI, respectiv
eliberarea unei noi autorizatii de exploatare care include si LFI de tranzit,
se efectueaza de catre AFER in termen de maximum 15 zile calendaristice de la
data de la care noului proprietar al LFI de tranzit i s-a comunicat faptul ca
dosarul este complet.
(2) Eliberarea noii autorizatii de exploatare a LFI se va face numai dupa
achitarea tarifului aferent si depunerea la AFER a autorizatiei de exploatare a
LFI emisa anterior (original si anexe).
Art. 6
AFER va notifica in scris Companiei Nationale de Cai Ferate
"C.F.R." - S.A. despre actualizarea (modificarea) autorizatiei de
exploatare a LFI, precum si gestionarului de infrastructura feroviara
neinteroperabila, daca este cazul.
Art. 7
AFER va publica in publicatia "Buletinul AFER" lista cu
autorizatiile de exploatare a LFI actualizate (modificate), precum si titularii
acestora.
Art. 8
Daca noul proprietar al LFI de tranzit nu este una dintre persoanele
juridice prevazute la art. 16 lit. b) si c) din Ordonanta Guvernului nr.
60/2004, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 402/2004, sau daca
acesta nu este de acord sa exploateze LFI de tranzit in aceleasi conditii ca si
vechiul detinator, nu se poate aplica prezenta procedura simplificata.
ANEXA 5
COMPONENTA
comisiei de examinare a documentatiei si de verificare pe teren a datelor
cuprinse in aceasta
Art. 1
Comisia va fi compusa din cate un reprezentant de la:
a) beneficiarul LFI;
b) Compania Nationala de Cai Ferate "C.F.R." - S.A.;
c) Autoritatea Feroviara Romana - AFER;
d) proiectantul LFI;
e) administratia publica locala;
f) caile de comunicatii intersectate de LFI, daca este cazul;
g) LFI afectate de solicitarea beneficiarului LFI, daca este cazul.
Art. 2
Comisia de examinare a documentatiei va fi convocata de Compania Nationala
de Cai Ferate "C.F.R." - S.A. in vederea verificarii pe teren a
datelor cuprinse in documentatia beneficiarului LFI.
Art. 3
Cheltuielile impuse de convocarea comisiei, activitatile acesteia de
examinare a documentatiei, deplasarile pe teren si de verificarea datelor
cuprinse in proiecte etc. vor fi suportate de beneficiarul LFI.