ORDIN Nr. 79
din 28 ianuarie 2011
privind instituirea unor
masuri suplimentare de siguranta feroviara aplicabile administratorului
infrastructurii feroviare publice, gestionarilor de infrastructura feroviara
neinteroperabila, operatorilor de transport feroviar si operatorilor economici
- furnizori feroviari - autorizati sa efectueze lucrari de construire,
modernizare, întretinere si reparare a infrastructurii feroviare, care detin si
utilizeaza drezine autopropulsate, utilaje de cale sau altele similare acestora
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 2 februarie 2011
In temeiul prevederilor art. 5 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,
şi ale art. 3 alin. (2) lit. t) din anexa nr. 1 „Regulament de organizare şi
funcţionare al Autorităţii de Siguranţă Feroviară Română -ASFR" la anexa
nr. 1 „Regulament de organizare şi funcţionare a Autorităţii Feroviare Române
-AFER", aprobat prin Hotărârea Guvernului nr. 626/1998 privind organizarea
şi funcţionarea Autorităţii Feroviare Române -AFER, cu modificările şi
completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. 1. - (1) Având în vedere
faptul că în perioada octombrie 2009 - noiembrie 2010 s-au produs o serie de
accidente feroviare grave şi incidente feroviare în sistemul de transport
feroviar din România, precum şi gradul ridicat de repetabilitate a erorilor
umane care au stat la baza producerii acestor accidente şi incidente feroviare,
se dispun ca măsuri suplimentare de siguranţă feroviară următoarele:
a) verificarea profesională suplimentară a cunoştinţelor
personalului feroviar cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei feroviare, a
personalului cu atribuţii în organizarea şi conducerea activităţii de transport
feroviar/operaţiunilor de manevră feroviară şi de siguranţa circulaţiei, precum
şi a personalului care asigură pregătirea, perfecţionarea şi participă în
comisiile de autorizare a personalului cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei atestaţi profesional de către Autoritatea Feroviară Română - AFER, conform art. 15 din Regulamentul
de exploatare tehnică feroviară nr. 002, aprobat prin Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.186/2001;
b) efectuarea unei acţiuni de inspecţie de stat de
către Autoritatea de Siguranţă Feroviară Română - ASFR,
prin inspectoratele de siguranţă feroviară,
privind:
- respectarea modului de circulaţie şi deservire a
maşinilor şi utilajelor pentru construirea, modernizarea, întreţinerea şi
repararea căii şi liniei de contact;
- respectarea prevederilor Ordinului ministrului lucrărilor
publice, transporturilor şi locuinţei nr. 447/2003 pentru aprobarea
Instrucţiunilor privind examinarea medicală şi psihologică a personalului din
transporturi cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi a navigaţiei,
precum şi organizarea, funcţionarea şi componenţa comisiilor medicale şi
psihologice de siguranţa
circulaţiei, cu modificările şi completările ulterioare, conform art. 13 din
anexa nr. 1 la respectivul ordin, pentru mecanicii de locomotivă/maşini grele
de cale, mecanicii drezină pantograf, conducătorii vagon motor care conduc
drezine, utilaje de cale sau altele similare acestora.
(2) In sensul prezentului ordin prin verificare profesională suplimentară se
înţelege:
a) reexaminarea cunoştinţelor profesionale ale
personalului încadrat în funcţii cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei
prevăzute în anexa nr. 2 la Ordinul ministrului transporturilor şi
infrastructurii nr. 815/2010 pentru aprobarea Normelor privind implementarea şi
dezvoltarea sistemului de menţinere a competenţelor profesionale pentru
personalul cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei şi pentru alte
categorii de personal care desfăşoară activităţi specifice în operaţiunile de
transport pe căile ferate din România şi pentru actualizarea Listei funcţiilor
cu responsabilităţi în siguranţa circulaţiei care se formează-califică,
perfecţionează şi verifică profesional periodic la CENAFER, la
administratorul/gestionarii de infrastructură feroviară şi operatorii de
transport feroviar cu atribuţii în organizarea, conducerea activităţii de
transport feroviar/operaţiunilor de manevră feroviară şi de siguranţa
circulaţiei, precum şi la operatorii economici -furnizori feroviari -
autorizaţi să efectueze lucrări de construire, modernizare, întreţinere şi
reparare a infrastructurii feroviare, care deţin şi utilizează drezine
autopropulsate, utilaje de cale sau altele similare
acestora;
b) reexaminarea cunoştinţelor profesionale pentru
personalul de specialitate care asigură pregătirea, perfecţionarea şi participă
în comisiile de autorizare a personalului cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei atestaţi profesional de către AFER, conform prevederilor art. 15 din Regulamentul de
exploatare tehnică feroviară nr. 002, aprobat prin Ordinul ministrului
lucrărilor publice, transporturilor şi locuinţei nr. 1.186/2001.
(3) Reexaminarea prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. a)
se efectuează de către Centrul Naţional de Calificare şi Instruire Feroviară - CENAFER la sediul propriu şi al
subunităţilor teritoriale proprii.
(4) Reexaminarea prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. b)
se efectuează de către ASFR din cadrul AFER, la sediul propriu şi al
inspectoratelor de siguranţă feroviară.
(5) Pentru activităţile specifice desfăşurate de
CENAFER şi ASFR în vederea aplicării prevederilor alin. (2), nu se solicită
plata unor tarife.
Art. 2. - (1) Verificarea
profesională suplimentară se va efectua în perioada 14.02.2011-14.05.2011.
(2) Reexaminarea prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. a)
se efectuează în conformitate cu metodologia întocmită de către CENAFER şi
aprobată de către ASFR, care se publică pe site-ul CENAFER până la data de 7
februarie 2011.
(3) Bibliografia şi tematica pentru reexaminarea
prevăzută la art. 1 alin. (2) lit. b) se întocmesc de către ASFR şi se publică
pe site-ul AFER până la data de 7 februarie 2011.
(4) Tematica utilizată pentru inspecţia de stat
prevăzută la art. 1 alin. (1) lit. b) se întocmeşte de către ASFR.
(5) Prin derogare de la prevederile Ordinului
ministrului transporturilor şi infrastructurii nr. 815/2010, până la data de 14
mai 2011 nu se programează la CENAFER evaluări privind confirmarea periodică a
competenţelor profesionale pentru personalul cu responsabilităţi în siguranţa
circulaţiei.
Art. 3. - (1) Compania Naţională de Căi Ferate
„C.F.R." - S.A., Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători
„C.F.R. - Călători" - S.A., Societatea Naţională de Transport Feroviar de
Marfă „C.F.R. - Marfă" - S.A., gestionarii de infrastructură feroviară,
operatorii de transport feroviar, precum şi operatorii economici - furnizori
feroviari - autorizaţi să efectueze lucrări de construire, modernizare,
întreţinere şi reparare a infrastructurii feroviare, care deţin şi utilizează
drezine autopropulsate, utilaje de cale sau alte utilaje similare, înaintează
la CENAFER, respectiv la ASFR, până la data de 11 februarie 2011, lista şi
propunerea de planificare a personalului propriu ce urmează a fi verificat.
(2) CENAFER, respectiv ASFR comunică către operatorii
economici prevăzuţi la alin. (1) data, locul şi ora verificărilor profesionale
suplimentare.
(3) Operatorii economici prevăzuţi la alin. (1)
asigură participarea personalului propriu la verificarea profesională
suplimentară, conform planificării comunicate.
(4) Personalul care absentează la verificarea
profesională suplimentară planificată este admis în activitate numai după
efectuarea verificării profesionale suplimentare dispuse prin prezentul ordin.
Art. 4. - (1) Rezultatele verificării profesionale
suplimentare urmează a se centraliza de către instituţiile responsabile până la
data de 30 mai 2011 şi se prezintă, împreună cu concluziile corespunzătoare,
conducerii Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.
(2) Personalul care nu promovează reexaminarea
prevăzută la art. 1 alin. (2) poate solicita participarea la o nouă reexaminare
ce poate fi programată la minimum 15 zile de la data desfăşurării reexaminării
anterioare.
(3) In situaţia în care personalul nu a promovat nici a
doua reexaminare, se procedează astfel:
a) personalul prevăzut la art. 1 alin. (2) lit. a) va
putea fi programat la o nouă reexaminare, în conformitate cu metodologia
prevăzută la art. 2 alin. (2), numai după efectuarea unei instruiri
profesionale teoretice;
b) personalului prevăzut la art. 1 alin. (2) lit. b) i
se va retrage atestatul pe care îl deţine, acesta putându-se prezenta la o nouă
atestare, conform prevederilor legale în vigoare.
(4) Autorizaţiile personalului cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei care nu a promovat reexaminarea prevăzută la art. 1 alin.
(2) lit. a) se consideră suspendate până la promovarea unui nou examen de
autorizare, conform prevederilor legale în vigoare. Pe durata suspendării este
interzisă utilizarea acestui personal în activităţi cu responsabilităţi în
siguranţa circulaţiei.
Art. 5. - CENAFER, AFER, Compania Naţională de Căi
Ferate „C.F.R." - S.A., Societatea Naţională de Transport Feroviar de
Călători „C.F.R. - Călători" - S.A., Societatea Naţională de Transport
Feroviar de Marfă „C.F.R. - Marfă" - S.A., gestionarii de infrastructură
feroviară, operatorii de transport feroviar, precum şi operatorii economici -
furnizori feroviari - autorizaţi să efectueze lucrări de construire,
modernizare, întreţinere şi reparare a infrastructurii feroviare, care deţin şi
utilizează drezine autopropulsate, utilaje de cale sau altele similare acestora
vor duce la îndeplinire prevederile prezentului ordin.
Art. 6. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Anca Daniela Boagiu