ORDIN Nr. 7789
din 30 august 2007
pentru aprobarea Normelor de
autorizare a regimurilor vamale economice
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 623 din 10 septembrie 2007
In aplicarea Regulamentului Consiliului (CEE) nr.
2.913/1992 din 12 octombrie 1992 de instituire a
Codului vamal comunitar şi a Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 din 2
iulie 1993 de instituire a dispoziţiilor de aplicare a Codului vamal comunitar,
cu modificările şi completările ulterioare,
în temeiul art. 5 alin. (3) din Hotărarea Guvernului
nr. 532/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale a
Vămilor,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele de autorizare a regimurilor
vamale economice, prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul
ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală,
Gelu Ştefan Diaconii
ANEXĂ
NORME
de autorizare a regimurilor vamale economice
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezentele norme stabilesc procedurile
aplicabile la autorizarea regimurilor vamale economice pe teritoriul vamal al
Romaniei.
CAPITOLUL II
Cererea de autorizare
Art. 2. - Utilizarea unui regim
vamal economic de antrepozitare vamală, perfecţionare activă, transformare sub
control vamal, admitere temporară şi perfecţionare pasivă se autorizează de
autoritatea vamală pe baza unei cereri înaintate acesteia de către solicitant.
SECŢIUNEA 2.1
Procedura normală de autorizare
Art. 3. - (1) Autorizarea în procedură normală pe baza
unei cereri înaintate autorităţii vamale este obligatorie cand se solicită:
a) autorizarea regimului de antrepozit vamal;
b) autorizarea regimului de perfecţionare activă sau
de transformare sub control vamal, cand este necesară verificarea condiţiilor
economice;
c) autorizarea regimului de perfecţionare activă în
cazul utilizării mărfurilor echivalente;
d) autorizarea regimului de perfecţionare pasivă pentru
orice operaţiune, cu excepţia celor referitoare la reparaţii sau a celor
privind mărfuri fără caracter comercial;
e) emiterea unei autorizaţii unice pentru regimul de
antrepozit vamal, perfecţionare activă, perfecţionare pasivă sau transformare
sub control vamal.
(2) Cand autoritatea vamală consideră că informaţiile
ce figurează în cererea de autorizare în procedură normală sunt insuficiente,
poate cere solicitantului să comunice date suplimentare.
Art. 4. - Autoritatea vamală competentă poate solicita
depunerea unei cereri în procedură normală şi în cazul mărfurilor care în mod
normal fac excepţie de la aplicarea acestor dispoziţii, cand consideră necesară
această măsură pentru
desfăşurarea în condiţii optime a supravegherii vamale a operaţiunilor, cum
sunt:
a) admiterea temporară a
mărfurilor, altele decat cele enumerate la art. 556-577 din Regulamentul
Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
b) mărfurile prevăzute la art. 578 din Regulamentul
Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, care nu îndeplinesc condiţiile stabilite prin
art. 556-577, atunci cand sunt importate cu titlu ocazional şi pentru o
perioadă care nu depăşeşte 3 luni sau în situaţii particulare, fără a avea
incidenţă pe plan economic.
Art. 5. - (1) Cererea de autorizare se face în scris,
folosind modelul şi normele prevăzute în anexa nr. 67 la Regulamentul Comisiei
(CEE) nr. 2.454/1993. Dimensiunea modelului cererii de autorizare poate fi
adaptată în funcţie de necesităţile solicitantului, cum ar fi, de exemplu,
extinderea rubricilor.
(2) Cererea de autorizare în procedură
normală se depune la direcţia regională pentru accize şi operaţiuni vamale
competentă.
Art. 6. - Cand cererea de autorizare a regimului
economic vizează plasarea uneia sau mai multor mărfuri ori a unei părţi din
aceste mărfuri, în mod succesiv, în mai multe regimuri vamale, se completează o
singură cerere, denumită cerere integrată; aceasta cuprinde formularul
comun şi formularele suplimentare aferente regimurilor vizate.
Exemplu:
Plasarea într-un antrepozit vamal a unor componente necesare fabricării de microunităţi de memorie, urmată de plasarea microunităţilor
sub regim de perfecţionare activă pentru fabricarea de cartele electronice şi,
ulterior, de plasarea unei părţi din cartelele electronice în regim de
antrepozit vamal - înainte de reexport.
In acest caz se depune o singură cerere de
autorizare, care cuprinde formularul comun şi formularul suplimentar aferent
regimului de antrepozit; nu este necesară depunerea formularului suplimentar
aferent regimului de perfecţionare activă, atat timp cat nu este solicitată
nicio modalitate specială de utilizare a regimului.
Art. 7. - Prin derogare de la cazul prezentat la art.
6, cand mărfuri de mai multe feluri sunt plasate sub regimuri vamale diferite,
pentru fiecare regim se depune un formular comun însoţit, dacă este necesar, de
formularul suplimentar aferent acestui regim.
Exemplu:
Plasarea sub regim de antrepozit vamal de tip E a unor televizoare şi
magnetoscoape şi plasarea sub regim de perfecţionare activă a unor tuburi
pentru montarea lor în televizoare, recurgand la compensarea prin echivalenţă a
tuburilor.
In acest caz se completează două formulare:
- formularul comun însoţit
de un formular suplimentar pentru antrepozitare;
- formularul comun însoţit
de un formular suplimentar pentru perfecţionare activă, atunci cand se
utilizează mărfuri echivalente.
SECŢIUNEA 2.2
Procedura simplificată de autorizare
Art. 8. - (1) Autorizarea în procedură simplificată se
face prin:
a) declaraţia vamală făcută în scris sau prin procedee
informatice, cu respectarea procedurii normale de vămuire a mărfurilor;
b) carnetul ATA sau CPD;
c) declaraţia verbală;
d) declaraţia prin altă acţiune.
(2) Cand autoritatea vamală consideră că informaţiile
ce figurează în cererea de autorizare în procedură simplificată sunt
insuficiente, poate cere solicitantului să comunice date suplimentare.
Art. 9. - (1) Autorizarea în procedură simplificată nu
se aplică în cazul procedurilor simplificate de vămuire prevăzute la art. 76
din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992.
(2) In acest caz, declarantul
trebuie să depună o cerere de autorizare în procedură normală sau să renunţe,
pentru operaţiunile vizate, la procedura simplificată de vămuire.
Art. 10. - Declaraţia vamală constituie cerere de
autorizare în procedură simplificată de autorizare
pentru regimurile vamale:
a) de admitere temporară;
b) de perfecţionare activă pentru operaţiunile pentru
care se consideră îndeplinite condiţiile economice, cu excepţia cazurilor cand
se recurge la utilizarea mărfurilor echivalente;
c) de transformare sub control
vamal, cand nu se verifică în prealabil condiţiile economice, respectiv în
cazurile prevăzute în partea A din anexa 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr.
2.454/1993;
d) de perfecţionare pasivă, cand regimul constă în
operaţiuni de reparare.
Art. 11. - (1) In cazul perfecţionării pasive,
autorizarea regimului poate fi solicitată şi prin depunerea declaraţiei de
punere în liberă circulaţie (declaraţie IM regim 61):
a) în cadrul unei operaţiuni de perfecţionare pasivă
de reparare în sistem de schimb de mărfuri standard şi cu import anticipat;
b) cand operaţiunea de perfecţionare priveşte mărfuri
fără caracter comercial.
Exemplu de operaţiune: transformarea bijuteriilor în străinătate de către un turist
stabilit în Comunitate.
(2) In cazul perfecţionării
pasive în sistem de schimb de mărfuri standard, fără import anticipat,
autorizarea regimului poate fi solicitată şi prin depunerea declaraţiei de
punere în liberă circulaţie, chiar dacă regimul nu a fost autorizat în
procedură normală sau simplificată anterior exportului.
Art. 12. - (1) Carnetul CPD sau ATA constituie cerere
de autorizare în procedură simplificată de autorizare pentru regimul vamal de
admitere temporară.
(2) Dispoziţiile referitoare la utilizarea carnetului
CPD se aplică atat în cazul mijloacelor de transport de folosinţă comercială,
cat şi al mijloacelor de transport de folosinţă privată.
Art. 13. - (1) Declararea verbală efectuată potrivit
art. 229 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 constituie cerere de
autorizare în procedură simplificată de autorizare pentru regimul de admitere
temporară.
(2) Declaraţia vamală verbală poate constitui o cerere
de admitere temporară pentru următoarele operaţiuni:
a) admiterea temporară a animalelor pentru
transhumantă sau păşunat ori pentru efectuarea unei munci sau a unui transport,
precum şi a mărfurilor, aşa cum sunt definite şi impuse condiţiile prevăzute la
art. 567 lit. a) din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
b) admiterea temporară a ambalajelor pline destinate a
fi reexportate goale sau pline, dacă poartă însemnele de neşters ale unei
persoane stabilite în afara teritoriului comunitar;
c) admiterea temporară a materialelor destinate
producerii şi transmisiei de reportaje radio sau televizate, precum şi a vehiculelor
şi echipamentelor lor, special adaptate acestui scop, importate temporar de
instituţii publice sau private stabilite în afara teritoriului vamal comunitar
şi agreate de autoritatea vamală pentru emiterea autorizaţiei de regim necesare
importului materialelor şi vehiculelor;
d) admiterea temporară a instrumentelor şi aparatelor
necesare medicilor pentru a furniza asistenţa bolnavilor în aşteptarea unui
transplant de organe în condiţiile prevăzute la art. 566 din Regulamentul
Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
e) admiterea temporară a efectelor personale necesare
în mod rezonabil pentru voiaj, precum şi a mărfurilor de utilizat în cadrul
activităţilor sportive şi introduse de către călători, în condiţiile art. 563 din
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
f) admiterea temporară a mijloacelor de transport de
folosinţă comercială sau privată, în condiţiile art. 556-561 din Regulamentul
Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
g) admiterea temporară a bunurilor oferite gratuit de
către stat navigatorilor şi folosite pe un vas angajat în trafic maritim
internaţional, în conformitate cu art. 564 lit. a) din Regulamentul Comisiei
(CEE) nr. 2.454/1993;
h) admiterea temporară a altor categorii de mărfuri, în
cazul în care acest lucru este autorizat de autoritatea vamală.
(3) Procedura simplificată de autorizare prin declarare
verbală este condiţionată de prezentarea documentului prevăzut la art. 16, în
două exemplare. După vizare, un exemplar se restituie declarantului şi celălalt
se păstrează de autoritatea vamală.
Art. 14. - (1) Declararea prin altă acţiune, efectuată
conform art. 232 alin. (1) din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993,
constituie cerere de autorizare în procedură simplificată de autorizare în
cazul regimului de admitere temporară.
(2) Regimul de admitere temporară este solicitat prin
simpla acţiune de trecere a frontierei teritoriului vamal comunitar, prin
folosirea culoarului verde sau „nimic de declarat" ori prin trecerea
frontierei fără declarare voluntară în cazul birourilor vamale ce nu folosesc
sistemul cu două culoare de control al operaţiunilor pentru următoarele
mărfuri:
a) efecte personale rezonabile necesare pentru
călătorie şi mărfuri de utilizat în cadrul manifestărilor sportive, importate
de călători conform art. 563 din Regulamentul Comisiei
(CEE) nr. 2.454/1993;
b) mijloace de transport de folosinţă comercială sau
privată importate conform art. 556-561 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr.
2.454/1993;
c) bunuri oferite gratuit de către stat navigatorilor
şi folosite pe un vas angajat în trafic maritim internaţional, în conformitate
cu art. 564 lit. a) din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
Art. 15. - Cand autoritatea vamală are dubii cu privire
la reexportul efectelor personale sau al mărfurilor importate în scop sportiv,
potrivit art. 14 alin. (2) lit. a), aceasta poate cere călătorilor să declare
verbal mărfurile şi să prezinte documentul prevăzut la art. 16.
Art. 16. - Cand cererea de autorizare este întocmită pe
baza unei declaraţii scrise sau verbale, autoritatea vamală poate solicita ca
aceasta să fie însoţită de un document care să conţină următoarele informaţii:
a) numele şi adresa solicitantului, declarantului şi
ale operatorului;
b) tipul operaţiunii de perfecţionare, de transformare
sau de utilizare a mărfurilor;
c) descrierea mărfurilor, a produselor compensatoare
sau transformate şi a mijloacelor de identificare a acestora;
d) codurile referitoare la condiţiile economice, în
conformitate cu anexa 70 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
e) rata de randament estimată sau metoda de determinare
a acesteia;
f) termenul estimat pentru încheierea regimului;
g) denumirea autorităţii vamale avută în vedere pentru
încheierea regimului;
h) locul de perfecţionare, transformare sau utilizare;
i) eventuale formalităţi de transfer;
j) valoarea şi cantitatea mărfurilor, în cazul unei
cereri de admitere temporară efectuate printr-o declaraţie vamală verbală.
SECŢIUNEA 2.3
Modificarea/reînnoirea cererilor de autorizare
Art. 17. - Autorizaţia de utilizare a regimului vamal
economic poate fi modificată sau reînnoită prin folosirea formularului prevăzut
în anexa 67 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 sau printr-o cerere
completată pe suport de hartie, avand imprimat în antet datele de identificare a solicitantului.
SECŢIUNEA 2.4
Locul de depunere a cererii de autorizare
Art. 18. - Cererea de autorizare a unui regim vamal
economic se depune la direcţia regională pentru accize şi operaţiuni vamale în
a cărei rază de competenţă se desfăşoară operaţiunile de perfecţionare,
transformare, utilizare, depozitare sau de export temporar, după caz.
Art. 19. - (1) In cazul în care operaţiunile se
derulează în raza de competenţă teritorială a mai multor direcţii regionale
pentru accize şi operaţiuni vamale, cererea se depune la direcţia în a cărei
rază de competenţă teritorială se află locul unde sunt ţinute evidenţele sau
este organizată contabilitatea principală şi sunt efectuate o parte din
operaţiuni.
(2) Cand locurile unde sunt ţinute evidenţele sau este
organizată contabilitatea principală nu coincid cu cele în care sunt efectuate
operaţiuni, datorită organizării interne a solicitantului, cererea se depune la
direcţia regională pentru accize şi operaţiuni vamale în a cărei rază de
competenţă se află locul unde sunt ţinute evidenţele sau este organizată
contabilitatea principală.
(3) In sensul prezentului articol, prin următorii
termeni se înţelege:
a) evidenţe - ansamblul de date comerciale, fiscale sau orice alte tipuri de
evidenţe ţinute de titular ori în contul său;
b) contabilitate principală
- contabilitatea stabilită pentru scopuri vamale,
permiţand autorităţii vamale să supravegheze şi să monitorizeze regimul.
Art. 20. - Cererea se depune la autoritatea vamală
stabilită potrivit art. 23; prin excepţie, în cazul regimului de admitere
temporară, cererea poate fi depusă, la alegerea operatorului economic, la
primul birou vamal de intrare din Comunitate.
SECŢIUNEA 2.5
Cererea de autorizare unică
Art. 21. - (1) Cand cererea de autorizare implică
autorităţi vamale stabilite în mai multe state membre, se depune o cerere de
autorizare unică, întocmită în scris, conform modelului din anexa 67 la
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
(2) Autorităţile vamale menţionate la alin. (1) sunt
cele în a căror rază de competenţă se desfăşoară operaţiuni de
transformare, depozitare, utilizare sau perfecţionare ori unde are loc
plasarea, respectiv încheierea regimului.
Exemple:
(i) importul temporar al mărfurilor spre a fi
procesate sub regimul de perfecţionare activă în Romania şi apoi în Bulgaria;
(ii) admiterea temporară a unor tablouri pentru a fi expuse la Bucureşti şi apoi la
Budapesta;
(iii) exportul de ţesătură sub regim de
perfecţionare pasivă, cu plecare din Constanţa şi Hamburg şi reimport prin
Constanţa;
(iv) exportul de ţesătură sub regim de perfecţionare
pasivă, cu expediere din Galaţi şi reimport prin Hamburg;
(v) plasarea mărfurilor în regim de perfecţionare
activă la Sofia pentru a fi prelucrate în
fabricile din Bucureşti.
Art. 22. - Cand este cazul,
cererea de autorizare unică trebuie
să cuprindă menţiuni privind plata centralizată a drepturilor de import la autoritatea
vamală de supraveghere.
Art. 23. - (1) Cererea se depune la autoritatea vamală
a statului membru în a cărui rază de competenţă teritorială:
a) se utilizează mărfurile pentru prima dată, în
cazul regimului de admitere temporară; sau
b) sunt ţinute evidenţele ori unde este organizată
contabilitatea principală a solicitantului şi se desfăşoară cel puţin o parte
din operaţiunile pentru care regimul vamal economic este solicitat;
dispoziţiile privind condiţia ca locul unde sunt ţinute evidenţele sau este
organizată contabilitatea principală să coincidă cu un loc în care se
efectuează operaţiuni, prevăzute la art. 19, sunt
aplicabile.
(2) In sensul prezentului articol, prin următorii
termeni se înţelege:
a) evidenţe - ansamblul de date comerciale, fiscale sau orice alte tipuri de
evidenţe ţinute de titular ori în contul său;
b) contabilitate principală
- contabilitatea stabilită
pentru scopuri vamale, permiţand autorităţii vamale să supravegheze şi să
monitorizeze regimul.
Art. 24. - Cererile de autorizare unică care, potrivit
prevederilor în vigoare, se adresează autorităţii vamale din Romania se depun la
Autoritatea Naţională a Vămilor, str. Matei Millo nr. 13, sectorul 1,
Bucureşti.
SECŢIUNEA 2.6
Cererea de autorizare cu efect retroactiv
Art. 25. - (1) Cererea cu efect retroactiv se poate
folosi numai în procedură normală de autorizare.
(2) Regimul de antrepozit vamal
nu poate face obiectul unei autorizaţii cu efect retroactiv.
(3) Solicitantul poate cere emiterea unei autorizaţii
cu efect retroactiv, cu valabilitate de la una dintre următoarele date:
a) data depunerii cererii;
b) data expirării autorizaţiei anterioare, dacă se
referă la o cerere de reînnoire a autorizaţiei pentru operaţiuni şi mărfuri de
aceeaşi natură;
c) o dată anterioară, suficientă pentru acoperirea
operaţiunilor efectuate anterior, dar care să nu depăşească un an de la data depunerii cererii.
(4) Data de la care solicitantul doreşte ca
autorizaţia să devină valabilă se menţionează în rubrica 6a) din cerere.
(5) Facilitatea prevăzută la alin. (3) lit. c) se
adresează în principal operatorilor economici care ar fi putut beneficia de un
regim vamal economic pentru operaţiunile lor, dar care nu au depus o cerere,
necunoscand această posibilitate.
Art. 26. - (1) Plasarea mărfurilor într-un antrepozit
vamal privat se poate face şi pe baza unei autorizaţii provizorii cand, din
motive economice justificate, acceptate de autoritatea vamală, activitatea de
depozitare are caracter urgent şi nu poate aştepta emiterea propriu-zisă a
autorizaţiei.
(2) Acceptarea documentului administrativ unic
semnifică autorizarea provizorie de utilizare a regimului de antrepozit vamal,
cu condiţia ca acesta să cuprindă obligatoriu cel puţin următoarele informaţii:
destinaţia comercială a mărfurilor depozitate, adresa sau locul/locurile de
depozitare, numele şi adresa antrepozitarului şi valoarea mărfurilor depozitate.
(3) Cand cererea se referă la mărfuri periculoase sau
mărfuri care necesită reguli speciale de depozitare, cum sunt cele ce impun
separarea acestora, autorizaţia nu poate fi emisă decat după verificarea şi
agrearea locurilor de depozitare de către autoritatea vamală şi de către toate
celelalte autorităţi abilitate.
CAPITOLUL III
Decizia de autorizare
SECŢIUNEA 3.1
Forma şi conţinutul autorizaţiei
Art. 27. -Autorizaţia emisă pe baza cererii de
autorizare în procedură normală se întocmeşte potrivit modelului prevăzut în
anexa 67 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
Art. 28. - Numărul de înregistrare a autorizaţiilor
este de forma:
a) pentru regimul vamal de antrepozit: tipul de
antrepozit, codul de ţară, urmat de codul direcţiei regionale pentru accize şi
operaţiuni vamale, seria reprezentand numărul de ordine al autorizaţiei, format
din 4 caractere, din Registrul pentru evidenţa autorizaţiilor şi anul
Exemplu:
AROCT000307;
b) pentru celelalte regimuri vamale economice: codul de
ţară, urmat de codul direcţiei regionale pentru accize şi operaţiuni vamale,
seria reprezentand numărul de ordine al autorizaţiei, format din 4 caractere,
din Registrul pentru evidenţa autorizaţiilor şi anul
Exemplu:
ROGL000507.
Art. 29. - Autorizaţia se întocmeşte în două exemplare,
avand următoarea destinaţie:
a) un exemplar este destinat solicitantului;
b) un exemplar este destinat direcţiei regionale pentru
accize şi operaţiuni vamale emitente, care se păstrează împreună cu cererea şi
documentele justificative o perioadă de 5 ani calendaristici, începand cu anul
următor celui în care a fost emisă autorizaţia.
Art. 30. - (1) Acceptarea documentului administrativ
unic în cazul procedurii simplificate de autorizare semnifică autorizarea
regimului solicitat; în rubrica 44 din declaraţie se înscrie menţiunea
„Autorizaţie simplificată".
(2) In cazul regimului de admitere temporară, atunci
cand cererea este făcută verbal sau printr-o altă acţiune prevăzută la art. 13
şi 14, autorizaţia se consideră acordată prin vizarea documentului menţionat la
art. 16 sau prin simpla acţiune de trecere a frontierei teritoriului vamal
comunitar, prin folosirea culoarului verde sau „nimic de declarat" ori
prin trecerea frontierei fără declarare voluntară în cazul birourilor vamale ce
nu folosesc sistemul cu două culoare de control, în cazul prevăzut la art. 14.
SECŢIUNEA 3.2
Biroul vamal de supraveghere
Art. 31. - (1) Autorizarea regimului este condiţionată
de aprobarea prealabilă de către biroul vamal de supraveghere a evidenţei
operative a mărfurilor, cu respectarea prevederilor art. 515 şi 516 din
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
(2) Evidenţa operativă trebuie să permită biroului
vamal de supraveghere să identifice mărfurile plasate în regim vamal economic
şi să urmărească fluxul complet al mărfurilor de la plasare şi pană la
încheierea regimului. Biroul vamal de supraveghere este responsabil cu
controlul şi supravegherea regimului şi centralizează toate informaţiile
relative la operaţiunile desfăşurate în baza autorizaţiei.
(3) Biroul vamal de supraveghere este stabilit în
autorizaţia de utilizare a regimului vamal economic şi este cel în a cărui rază
de competenţă teritorială se desfăşoară operaţiunile de perfecţionare,
transformare, utilizare, depozitare sau de export temporar, după caz.
(4) In cazul în care operaţiunile se derulează în raza
de competenţă teritorială a mai multor birouri vamale, biroul vamal de
supraveghere este cel în a cărui rază de competenţă teritorială se desfăşoară o
parte din operaţiuni şi unde sunt ţinute evidenţele sau este organizată contabilitatea principală.
Cand locurile unde sunt ţinute evidenţele sau este organizată contabilitatea
principală nu coincid cu cele în care sunt efectuate operaţiuni, datorită
organizării interne a solicitantului, biroul vamal de supraveghere este cel în
a cărui rază de competenţă teritorială se află locul unde sunt ţinute
evidenţele sau este organizată contabilitatea principală.
(5) Birourile vamale de plasare şi de încheiere a
regimului menţionate în autorizaţie transmit copii ale declaraţiilor de plasare
şi de încheiere către biroul vamal de supraveghere. Biroul vamal de
supraveghere poate cere acestor birouri verificări punctuale asupra operaţiunilor
ale căror rezultate să îi fie comunicate, cum ar fi, de exemplu, controlul
evidenţelor, verificarea fizică a mărfurilor, inventarierea parţială sau totală
a mărfurilor, prelevarea de probe.
SECŢIUNEA 3.3
Modificarea/reînnoirea autorizaţiilor
Art. 32. - (1) Reînnoirea autorizaţiei pentru
operaţiuni identice cu cele deja autorizate şi mărfuri de acelaşi fel sau
modificarea unei autorizaţii poate fi făcută de către autoritatea vamală
emitentă a acesteia, la cererea titularului, prin emiterea unei adrese de răspuns;
în această situaţie adresa de răspuns devine anexă la autorizaţia iniţial
emisă.
(2) Adresa menţionată la alin. (1) face referire la
autorizaţia care se modifică.
(3) Adresa de răspuns emisă în cazul cererilor de
reînnoire a autorizaţiei trebuie să conţină precizări cu privire la numărul
autorizaţiei a cărei reînnoire este solicitată şi numărul cererii de reînnoire.
SECŢIUNEA 3.4
Termenul de soluţionare a cererii
Art. 33. - (1) Autorizaţia de utilizare a unui regim
vamal solicitat se emite într-un termen de maximum 30 de zile de la depunerea
cererii sau de la primirea de către autoritatea vamală a informaţiilor lipsă
sau a celor suplimentare solicitate.
(2) In cazul regimului de antrepozitare vamală,
autorizaţia se emite în termen de maximum 60 de zile de la depunerea cererii
sau de la primirea de către autoritatea vamală a informaţiilor lipsă ori a
celor suplimentare solicitate.
(3) Termenele prevăzute la alin. (1) şi (2) nu se
aplică în cazul solicitării de emitere a unei autorizaţii unice.
Art. 34. - Deciziile de respingere a cererilor se
comunică în scris, în aceleaşi termene prevăzute la art. 33, cu precizarea
motivelor ce au determinat respingerea şi menţionarea căilor de atac.
SECŢIUNEA 3.5
Intrarea în vigoare şi termenul de valabilitate
al autorizaţiei
A. Data intrării în vigoare
Art. 35. - (1) Autorizaţia
intră în vigoare de la data emiterii sale sau de la o altă dată ulterioară,
care este înscrisă în rubrica 6a) din autorizaţie.
(2) Autorizaţia cu efect retroactiv se emite numai în
procedură normală de autorizare.
Art. 36. - (1) Autorizaţia cu efect retroactiv poate fi
emisă de la data depunerii cererii.
(2) In cazul reînnoirii unei autorizaţii, efectul
retroactiv al noii autorizaţii începe de la data expirării autorizaţiei
precedente; efectul retroactiv se produce numai în cazul în care noua
autorizaţie se referă la operaţiuni identice şi mărfuri de acelaşi fel.
(3) Dispoziţiile alin. (2) elimină posibilitatea
naşterii unei datorii vamale sau aplicarea unui regim tarifar preferenţial în cazul perfecţionării pasive, cand
titularul autorizaţiei a continuat să efectueze plasări sub regim după
expirarea autorizaţiei iniţiale.
(4) In cazul cererilor prevăzute la art. 25 alin. (3)
lit. c) şi alin. (5), o autorizaţie cu efect retroactiv este emisă în
următoarele condiţii:
a) solicitantul prezintă dovezi referitoare la
avantajele economice în cazul în care ar beneficia de autorizaţia retroactivă
de utilizare a regimului economic;
b) cererea nu este considerată ca o tentativă de
înşelăciune în încercarea de a evita controlul şi identificarea mărfurilor nici
la plasarea sub regim şi nici la încheierea acestuia;
c) cererea nu face obiectul unei neglijenţe; se
consideră „neglijenţă" cazul în care solicitantul a utilizat deja un regim
vamal economic şi prin urmare avea cunoştinţă de necesitatea obţinerii
prealabile a unei autorizaţii;
d) cererea nu se referă la un termen de valabilitate
mai mare decat cel care ar fi fost acordat în mod normal;
e) contabilitatea principală şi evidenţele ţinute de solicitant
permit verificarea derulării operaţiunilor în cazul mărfurilor pentru care se
solicită autorizarea cu efect retroactiv, identificarea mărfurilor plasate sub
regim, a mărfurilor sau produselor compensatoare obţinute şi atestarea faptului
că toate condiţiile regimului sunt îndeplinite;
f) în cazul mărfurilor sensibile, supuse unei
verificări prealabile a îndeplinirii condiţiilor economice, s-a verificat
faptul că la data începerii operaţiunilor de plasare sub regim acestea erau
îndeplinite;
g) formalităţile necesare pentru regularizarea
situaţiei mărfurilor, legate direct de regim sau nu, cum sunt, spre exemplu,
prezentarea mărfurilor sau a produselor compensatoare, aplicarea măsurilor de
politică comercială sau de alte formalităţi decat cele vamale, cum ar fi cele
fiscale, au fost îndeplinite.
Art. 37. - La eliberarea unei
autorizaţii cu efect retroactiv, autoritatea vamală poate solicita, din motive
de control sau administrative, invalidarea declaraţiilor depuse anterior.
Invalidarea declaraţiilor este efectuată obligatoriu cand operaţiunea acoperită
de efectul retroactiv nu a fost încheiată în momentul depunerii cererii de
emitere a autorizaţiei cu efect retroactiv.
Exemple:
Cazul 1: Un
operator economic solicită regimul de perfecţionare pasivă cu efect retroactiv
după exportul produselor comunitare sub acoperirea unei declaraţii de export
definitiv (regim 10.00), dar înainte de reimportul (punerea în liberă
circulaţie) produselor compensatoare care se va efectua printr-o declaraţie de
reimport (regim 6121). In acest caz, avand în vedere necesitatea îndeplinirii
condiţiilor optime de verificare a operaţiunii, autoritatea vamală solicită
invalidarea declaraţiei de export şi depunerea unei declaraţii de plasare în
perfecţionare pasivă.
Cazul 2: Un operator
economic solicită regimul de perfecţionare activă cu efect retroactiv după
importul mărfurilor sub acoperirea unei declaraţii de punere în liberă
circulaţie (regim 4000), dar înainte de a exporta produsele compensatoare.
Declaraţia de punere în liberă circulaţie este invalidată şi înlocuită de o
declaraţie de perfecţionare activă (regim 5100).
Art. 38. - (1) Autoritatea vamală poate decide să nu
solicite invalidarea declaraţiilor, din motive de costuri administrative
disproporţionate, cum ar fi, de exemplu, invalidarea a 100 de declaraţii.
(2) Decizia prevăzută la alin. (1) poate fi luată numai
cand nu constituie o piedică în efectuarea unui control ulterior şi ca
autoritatea vamală să se asigure că solicitantul nu mai solicită pentru
aceleaşi operaţiuni o nouă autorizaţie cu efect retroactiv sau avantaje incompatibile cu regimul vamal economic autorizat „a
posteriori".
B. Termenul de valabilitate
a autorizaţiilor
Art. 39. - (1) Autorizaţia
are termen de valabilitate nelimitat în cazul în care se referă la regimul de
antrepozitare vamală.
(2) In cazul regimurilor de
transformare sub control vamal sau perfecţionare pasivă, termenul de
valabilitate nu poate depăşi 3 ani de la data intrării în vigoare a
autorizaţiei.
(3) Termenul de valabilitate a autorizaţiei de
perfecţionare activă este cel prevăzut la alin. (2), cu excepţia cazurilor de
mai jos, cand acesta nu poate depăşi:
a) 6 luni, dacă se referă la mărfuri sensibile
prevăzute în Partea A din anexa 73 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr.
2.454/1993;
b) 3 luni, în cazul laptelui şi al produselor lactate
menţionate în art. 1 din Regulamentul (CEE) nr.
1.255/1999.
(4) In cazuri temeinic justificate, termenul prevăzut
la alin. (2) poate fi depăşit.
Exemplu: Cand
solicitantul anexează cererii sale un contract comercial încheiat pe un termen
mai mare de 3 ani, termenul de valabilitate a autorizaţiei poate fi egal cu cel
al contractului comercial. Un termen de valabilitate superior poate fi în
aceeaşi măsură necesar în anumite sectoare de activitate, pentru a acoperi
derularea unui program de construcţie (cum ar fi, de exemplu, în sectorul aeronauticii).
SECŢIUNEA 3.6
Termenul de încheiere a operaţiunilor
Art. 40. - (1) Autoritatea vamală stabileşte termenul
în cadrul căruia mărfurile sau produsele trebuie să primească o destinaţie
vamală admisă. Acest termen trebuie să ţină seama de termenul estimat necesar
pentru efectuarea operaţiunilor sau utilizarea mărfurilor în cadrul regimului
vamal solicitat.
(2) Termenul începe de la plasarea mărfurilor sub
regimul vamal şi se încheie cand mărfurile sau produsele primesc o nouă
destinaţie vamală admisă.
(3) Autoritatea vamală poate acorda prelungirea
acestui termen în urma unei cereri justificate depuse de titularul
autorizaţiei, după cum urmează:
a) în cazul în care se solicită prelungirea termenului
de încheiere pentru declaraţii vamale depuse pentru mărfurile plasate deja sub
regim, acordarea prelungirii intră în sarcina autorităţii vamale de
supraveghere, fără a mai fi necesară menţionarea în autorizaţie a aprobării de
prelungire;
b) în cazul în care se solicită prelungirea termenului
de încheiere a regimului pentru mărfuri ce urmează a fi plasate sub regim,
cererea de prelungire se adresează autorităţii vamale emitente a autorizaţiei.
SECŢIUNEA 3.7
Autoritatea emitentă a autorizaţiilor
Art. 41. - Cand operaţiunea implică doar autoritatea
vamală romană, autoritatea vamală abilitată să elibereze autorizaţii este
direcţia regională pentru accize şi operaţiuni vamale.
Art. 42. - Cand operaţiunile de perfecţionare, de
transformare, de depozitare, de utilizare sau de export temporar se derulează
în raza de competenţă a unei singure direcţii regionale pentru accize şi
operaţiuni vamale, autorizaţia se emite de aceasta.
Art. 43. - (1) Cand operaţiunile se derulează în raza
de competenţă a mai multor direcţii regionale pentru accize şi operaţiuni
vamale, autorizaţia se emite de cea în a cărei rază de competenţă se desfăşoară
o parte din operaţiunile de perfecţionare, de transformare, de depozitare, de
utilizare sau de export
temporar şi unde sunt ţinute evidenţele centralizate sau este organizată
contabilitatea principală.
(2) Cand locurile unde sunt ţinute evidenţele sau este
organizată contabilitatea principală nu coincid cu cele în care sunt efectuate
operaţiuni, datorită organizării interne a solicitantului, autorizaţia se emite
de direcţia regională pentru accize şi operaţiuni vamale în a cărei rază de
competenţă se află locul unde sunt ţinute evidenţele sau este organizată
contabilitatea principală.
Art. 44. - Cand operaţiunea
implică mai multe state membre, se aplică procedura consultării prevăzută la
art. 50-54, iar autoritatea vamală abilitată să emită autorizaţii este
Autoritatea Naţională a Vămilor.
Art. 45. - (1) In situaţia în care la decizia privind eliberarea
autorizaţiei trebuie să ia în considerare şi prevederi speciale de altă natură
decat vamală, cum sunt, spre exemplu, cele privind protecţia mediului
înconjurător, autoritatea vamală solicită acordul autorităţilor competente
respective.
(2) Cand acordul tuturor
autorităţilor menţionate la alin. (1) nu poate fi întrunit, este cerut avizul
Autorităţii Naţionale a Vămilor.
(3) Autoritatea Naţională a Vămilor ia decizia finală
privind emiterea autorizaţiei; această decizie ţine cont de faptul că direcţia
regională pentru accize şi operaţiuni vamale emitentă a autorizaţiei este cea
în subordinea căreia se află direcţia judeţeană pentru accize şi operaţiuni
vamale sau biroul vamal, cu rol de supraveghere.
Art. 46. - In cazul autorizării regimului de admitere
temporară în procedură normală, autorizaţia este emisă de direcţia regională
pentru accize şi operaţiuni vamale în a cărei rază de competenţă se află locul
utilizării mărfurilor sau, în cazul în care există mai multe locuri unde
urmează a fi utilizate, în primul dintre acestea.
Art. 47. -Autorizaţiile emise în procedură simplificată
prin intermediul documentului administrativ unic sunt emise, la cererea
solicitantului, de biroul vamal de intrare sau cel în a cărui rază de
competenţă teritorială se găseşte primul loc de utilizare. Cand la biroul vamal
de intrare nu există condiţii suficiente de exercitare a supravegherii
regimului, acesta poate solicita operatorului economic să utilizeze procedura
normală de autorizare.
Art. 48. - Autorizaţiile în procedură simplificată prin
intermediul cererilor făcute prin declaraţii verbale sau prin altă acţiune sunt
emise de biroul vamal de intrare.
SECŢIUNEA 3.8
Emiterea autorizaţiei unice
Art. 49. - Fără a aduce atingere cazurilor vizate la
art. 56, emiterea unei autorizaţii unice este condiţionată de exprimarea
acordului autorităţilor vamale ale statelor membre implicate.
A. Procedura de consultare
Art. 50. - Statul membru în care se depune cererea o
transmite celorlalte autorităţi vamale interesate, împreună cu proiectul
autorizaţiei. Această autoritate poate solicita operatorului economic să depună
o cerere tradusă în limbile de circulaţie din statele membre interesate.
Art. 51. -Autorităţile vamale interesate confirmă
primirea cererii şi a proiectului de autorizaţie în
termen de 15 zile de la primire.
Art. 52. - Autorităţile vamale interesate comunică
eventualele obiecţii în termen de 30 de zile de la primirea proiectului de
autorizaţie. In lipsa obiecţiilor, autorizaţia este emisă conform proiectului
transmis, iar cate o copie este transmisă tuturor autorităţilor interesate.
Art. 53. - Cand obiecţiile sunt comunicate în termenul
prevăzut la art. 52, autoritatea vamală la care a fost depusă cererea modifică proiectul de autorizaţie
în sensul propus. Totuşi, atunci cand autorităţile vamale implicate nu se pun
de acord, cererea este respinsă pe baza obiecţiilor făcute.
Exemplu: Un
stat membru poate refuza să-şi dea acordul pentru o autorizaţie unică dacă
apreciază că nu este în măsură să asigure îndeplinirea măsurilor de control impuse.
Art. 54. - De comun acord, autorităţile vamale
implicate pot estima, din motive de control, că autoritatea emitentă poate fi o
altă autoritate decat cea la care s-a depus cererea. Acestea vor informa
solicitantul cu privire la decizia luată.
Art. 55. - Prin excepţie de la art. 53 teza a 2-a, dacă
un stat membru se opune proiectului, autorizaţia poate totuşi să fie emisă,
fără a fi utilizată în statul respectiv. In acest caz, dacă solicitantul
doreşte să se asocieze cu operatori din statul respectiv, atunci aceşti
operatori trebuie să fie ei înşişi titulari de autorizaţie.
B. Procedura de informare
Art. 56. - Procedura de consultare prealabilă prevăzută
mai sus este înlocuită cu o simplă informare a autorităţilor vamale din celelalte
state membre interesate în următoarele cazuri:
a) reînnoirea unei autorizaţii unice în aceiaşi
termeni;
b) revocarea unei autorizaţii;
c) în cazul cererilor de autorizare în procedură
simplificată pentru admitere temporară pe baza documentului administrativ unic.
C. Emiterea autorizaţiei
unice fără consultare şi informare prealabilă
Art. 57. - Autorizaţia unică este emisă fără utilizarea
procedurii de consultare şi informare prealabilă în următoarele cazuri:
a) la utilizarea carnetelor ATA sau CPD;
b) cand autorizaţia de
admitere temporară constă într-o acceptare a unei declaraţii verbale sau într-o
declaraţie făcută prin orice altă acţiune;
c) cand singurul element din cadrul unei autorizaţii
unice de perfecţionare activă sau de perfecţionare pasivă ce implică mai multe
state membre este traficul triunghiular; prin excepţie, cand se recurge la
fişele de informaţii recapitulative sau la alte documente suplimentare,
procedura consultării prealabile este aplicabilă.
D. Conţinutul autorizaţiei
unice
Art. 58. - (1) Autorizaţia
conţine informaţii privind modalităţile de control şi de schimb de informaţii
între statele membre.
(2) Procesul de depozitare, transformare sau utilizare,
după caz, este descris în autorizaţie în mod detaliat.
SECŢIUNEA 3.9
Instituirea unei garanţii
Art. 59. - Cu excepţia utilizării carnetelor ATA/CPD,
plasarea sub regim printr-o declaraţie scrisă se supune constituirii unei
garanţii, cu scopul de a acoperi drepturile de import şi, după caz, alte taxe.
Art. 60. - Pentru regimurile vamale de antrepozitare, perfecţionare activă, perfecţionare pasivă în
sistemul de schimburi standard cu import anticipat, transformare sub control
vamal şi admitere temporară, garanţia trebuie să corespundă unui procent de
100% din cuantumul drepturilor de import şi, după caz, al altor taxe.
Art. 61. -In cadrul unei autorizaţii unice, garanţia
instituită trebuie să acopere 100% din cuantumul drepturilor de import şi, după
caz, al altor taxe. Aceste taxe trebuie să fie stabilite la nivelul cel mai ridicat
dintre cele instituite în statele membre vizate în autorizaţie şi trebuie să
fie comunicate de operatorul economic.
Art. 62. - (1) In cazul cererii de autorizare în
procedură normală, poate fi instituită o garanţie globală la biroul vamal de
supraveghere; aceasta înlocuieşte garanţiile ce ar fi trebuit depuse la
plasarea sub regim prin alte birouri vamale.
(2) Garanţia globală este menţionată la rubrica 16 din
autorizaţie, în declaraţiile de plasare sub regim sau, în lipsa acestora, în
evidenţele corespunzătoare regimului.
Art. 63. - (1) In cazul cererii de autorizare în
procedură simplificată, garanţia se instituie la biroul vamal care acordă
regimul.
(2) Nu se garantează drepturile de import şi, după caz,
alte taxe:
a) cand debitorul sau persoana susceptibilă a deveni
debitor este o autoritate a administraţiei publice (conform art. 189 alin. 4
din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992;
b) cand plasarea sub regim de admitere temporară se
efectuează sub acoperirea unei declaraţii verbale;
c) cand plasarea sub regim de
admitere temporară se efectuează prin documentul administrativ unic în unul
dintre cazurile prevăzute în anexa 77 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr.
2.454/1993;
d) în cazurile în care debitorul obţine aprobare de
scutire de la obligaţia garantării datoriei vamale.
SECŢIUNEA 3.10
Revocarea şi anularea autorizaţiei
Art. 64. -In conformitate cu art. 8 şi 9 din
Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992, o autorizaţie de regim economic
poate fi:
a) revocată, cand titularul autorizaţiei nu respectă
obligaţiile aferente regimului; revocarea intră în vigoare de la data
notificării sale;
b) anulată, cand titularul autorizaţiei a comunicat cu
bună ştiinţă autorităţii vamale date eronate, în scopul obţinerii autorizaţiei.
CAPITOLUL IV
Verificarea condiţiilor
economice
Art. 65. - (1) Verificarea îndeplinirii condiţiilor
economice în scopul autorizării regimurilor vamale economice, potrivit art. 117
lit. c, art. 133 lit. e şi art. 148 lit. c din Regulamentul Consiliului (CEE)
nr. 2.913/92, nu trebuie să afecteze interesele esenţiale ale producătorilor
comunitari de mărfuri similare cu cele existente în Uniunea Europeană.
(2) Solicitantul este obligat să precizeze în rubrica
10 din cererea de autorizare motivele economice pentru care doreşte să utilizeze regimul.
Art. 66. - (1) Verificarea condiţiilor economice se
efectuează, în funcţie de felul mărfurilor şi de criteriile de risc aferente
mărfurilor plasate sub regim, precum şi de natura operaţiunilor de transformare
vizate:
a) anterior acordării autorizaţiei pentru mărfurile
stabilite la nivel comunitar ca fiind sensibile din punct de vedere economic;
b) ulterior eliberării autorizaţiei pentru celelalte
mărfuri.
(2) Cazurile în care condiţiile economice sunt
considerate ca fiind îndeplinite, inclusiv pentru anumite mărfuri cu caracter
sensibil, sunt stabilite prin Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
SECŢIUNEA 4.1
Modalităţi de verificare a condiţiilor economice
A. Justificarea economică şi
criterii de verificare
Art. 67. - In cazul regimului
de perfecţionare activă, operatorul economic utilizează în justificarea cererii
unul dintre codurile
prevăzute în anexa 70 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, după cum
urmează:
a) codul 10 - cand mărfurile comunitare similare cu
mărfurile importate pentru a efectua operaţiunile de perfecţionare în cauză
sunt indisponibile; indisponibilitatea se referă la absenţa totală a producţiei
comunitare, insuficienţa cantităţilor existente sau la imposibilitatea de a
pune aceste mărfuri la dispoziţie în termenul necesar pentru a efectua
operaţiunea comercială vizată, cand o solicitare în acest sens a fost făcută în
timp util;
b) codul 11 - cand preţul mărfurilor comunitare
similare este mai mare decat cel al mărfurilor provenite din ţările terţe; în
acest caz, preţul produsului compensator compromite vanzarea sa pe pieţele
terţe, avandu-se în vedere:
(i) pe de o parte, preţul mărfurilor nevămuite,
destinate a suferi operaţiuni de perfecţionare, şi preţul fără taxe al
mărfurilor similare produse în Comunitate, ţinand cont de eventuale restituiri
şi de alte sume instituite în cadrul Politicii Agricole Comune, precum şi de
condiţiile de vanzare şi, în mod special, de condiţiile de plată şi de
condiţiile de livrare vizate pentru mărfurile comunitare;
(ii) pe de altă parte, preţul
ce poate fi obţinut pentru produsul compensator pe o piaţă terţă, în baza
corespondenţei comerciale sau a altor elemente;
c) codul 12 - din motive contractuale; acesta este
cazul cand mărfurile comunitare similare nu sunt conforme exigenţelor exprimate
de cumpărătorul produselor compensatoare în ţara terţă sau cand respectarea
dispoziţiilor legate de apărarea dreptului de proprietate industrială şi
comercială impune utilizarea mărfurilor care nu există în Uniunea Europeană
pentru a fabrica produsul compensator;
d) codul 30 - cand perfecţionarea se referă la
operaţiuni pentru care condiţiile economice se consideră a fi îndeplinite;
e) codul 99 - cand solicitantul estimează că sunt
îndeplinite condiţiile economice din alte motive care sunt
detaliate în cerere.
Art. 68. - (1) Pentru regimul de perfecţionare pasivă,
cand elementele cuprinse în cererea de autorizare necesită verificarea
prealabilă a condiţiilor economice, conform art. 147 alin. (2) din Regulamentul
Consiliului (CEE) nr. 2.913/92, această verificare este obligatorie.
(2) Verificarea prealabilă a îndeplinirii condiţiilor
economice se efectuează în baza unuia dintre criteriile următoare:
a) perfecţionarea în afara Comunităţii să nu fie de
natură a afecta grav interesele producătorilor din Comunitate.
Autoritatea vamală verifică respectarea acestui
criteriu pe baza documentelor
şi datelor referitoare la operaţiune, furnizate de solicitant în cerere; la cerere se anexează, după caz, o situaţie centralizatoare cuprinzand
următoarele informaţii:
(i) descrierea mărfurilor de export;
(ii) valoarea mărfurilor de export, fără cheltuielile
de transport aferente;
(iii) descrierea produselor compensatoare;
(iv) valoarea în vamă a produselor compensatoare;
(v) valoarea mărfurilor de export raportată la valoarea produselor compensatoare;
(vi) suma aferentă drepturilor de import atat în cazul
utilizării regimului de perfecţionare pasivă, cat şi în cazul neutilizării
acestuia;
(vii) incidenţa avantajului raportat la preţul
produsului compensator avand drepturile de import
incluse;
b) perfecţionarea în Comunitate să nu fie posibilă din
punct de vedere economic sau să nu fie realizabilă din motive tehnice ori din
cauza obligaţiilor contractuale.
Art. 69. - In cadrul controlului ulterior al operaţiunilor, autoritatea vamală poate solicita operatorului
economic să prezinte motivele economice pentru care a recurs la regim.
Art. 70. - In cazul solicitării de autorizare a
regimului de transformare sub control vamal, pentru alte mărfuri şi operaţiuni
decat cele cuprinse în partea A din anexa 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr.
2.454/1993, operatorul economic are obligaţia de a înscrie în rubrica 10 din cerere
informaţii care probează că recurgerea la acest regim vamal creează sau susţine
o activitate de transformare în Comunitate.
B. Verificarea prealabilă a
condiţiilor economice
Art. 71. - Verificarea condiţiilor economice, prealabil
emiterii unei autorizaţii, este obligatorie:
a) în cazul regimului de perfecţionare activă, cand
cererea vizează mărfuri de import sensibile din punct de vedere economic,
menţionate în anexa 73 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993; aceste
dispoziţii nu sunt aplicabile operaţiunilor pentru care condiţiile economice
sunt considerate a fi îndeplinite conform dispoziţiilor art. 73, 75 şi 76;
b) în cazul regimului de transformare sub control
vamal, cand cererea se referă la operaţiuni cu mărfuri, altele decat cele
cuprinse în partea A din anexa 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr.
2.454/1993. Cand operaţiunile sunt cuprinse în partea B din anexa 76 la
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, verificarea condiţiilor economice
se face la nivel comunitar, iar cand nu sunt cuprinse nici în partea Aşi nici
în partea B a anexei menţionate verificarea se face prin modalităţile indicate
la art. 81-90 din prezentele norme;
c) în cazul regimului de perfecţionare pasivă, cand
operatorul economic ce exportă temporar mărfurile solicită să beneficieze de
regim fără a efectua operaţiuni de perfecţionare în afara Comunităţii, conform art. 147. alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr.
2.913/92.
Art. 72. - Cand, în aplicarea Regulamentului Comisiei
(CEE) nr. 2.454/1993 se stabileşte că anumite condiţii economice nu pot afecta,
a priori, interesele producătorilor comunitari, acestea sunt considerate ca
îndeplinite, iar autorizaţiile de perfecţionare pasivă, perfecţionare activă
sau transformare sub control vamal, după caz, sunt emise fără o verificare
prealabilă a acestor condiţii.
Art. 73. - In anexa la prezentele norme sunt prezentate sintetic cazurile în care verificarea prealabilă a
condiţiilor economice are caracter obligatoriu sau facultativ.
B1. Verificarea prealabilă a
condiţiilor economice pentru regimul de perfecţionare activă
Art. 74. - Cazurile în care condiţiile economice sunt
considerate îndeplinite, inclusiv pentru operaţiunile ce vizează mărfurile
sensibile din punct de vedere economic cuprinse în anexa 73 la Regulamentul
Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, sunt prevăzute în regulamentul menţionat.
Art. 75. - Condiţiile economice
sunt considerate îndeplinite în cazul operaţiunilor:
a) ce se referă la mărfuri fără caracter comercial;
b) executate în cadrul unui contract de prelucrare;
prin contract de prelucrare se înţelege orice
perfecţionare de mărfuri importate direct sau indirect, puse la dispoziţia
titularului, realizată conform indicaţiilor şi în contul unui comitent stabilit
într-o ţară terţă, în general, cu plata doar a cheltuielilor de perfecţionare;
c) de reparare, inclusiv recondiţionare sau repunere
în funcţiune;
d) constand în manipulări uzuale prevăzute în anexa 72
la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993;
e) de transformare a graului dur, încadrat la codul
tarifar NC 1001 10 00, pentru producerea pastelor făinoase încadrate la codul
tarifar NC 1902 11 00 şi 1902 19.
Art. 76. - Condiţiile economice sunt considerate
îndeplinite cand a avut loc deja o verificare a condiţiilor economice pentru
operaţiunile:
a) referitoare la produsele compensatoare obţinute în
urma unei perfecţionări efectuate în cadrul unei autorizaţii anterioare, a
cărei acordare a făcut obiectul unei verificări a condiţiilor economice;
b) ce se referă la mărfuri importate vizate de partea A
din anexa 73 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, cand solicitantul
prezintă un document care să permită plasarea lor sub regim, într-o cantitate
determinată pe baza bilanţului previzionar stabilit conform art. 1 din
Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 3.448/1993 de stabilire a regimului
comercial aplicabil anumitor mărfuri rezultate din prelucrarea produselor
agricole; procedura de emitere şi de utilizare a acestui tip de certificat este
detaliată în acest regulament.
Art. 77. - (1) Condiţiile economice sunt considerate
îndeplinite în cazul operaţiunilor de perfecţionare activă cu mărfuri de import
a căror valoare per solicitant şi per an calendaristic, pentru fiecare cod NC
din 8 cifre, nu depăşeşte 500.000 euro sau 150.000 euro pentru mărfurile
sensibile care figurează în anexa 73 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr.
2.454/1993.
(2) Valoarea menţionată la
alin. (1) este valoarea în vamă a mărfurilor, estimată pe baza elementelor
cunoscute şi a documentelor prezentate la momentul depunerii cererii.
(3) Cand operatorul economic are cunoştinţă de faptul
că valoarea mărfurilor ce urmează să fie plasate sub regim depăşeşte plafonul
stabilit la alin. (1), acesta trebuie să depună o cerere de autorizare în
procedură normală, iar operaţiunile fac obiectul verificării prealabile a
condiţiilor economice.
(4) Dacă după obţinerea unei autorizaţii operatorul
economic încheie un nou contract în decursul anului, care determină depăşirea
plafonului prevăzut la alin. (1), acesta este obligat să solicite autorizarea
regimului printr-o cerere depusă în procedură normală, iar operaţiunile fac
obiectul verificării prealabile a condiţiilor economice.
B2. Verificarea prealabilă a
condiţiilor economice pentru regimul de perfecţionare pasivă
Art. 78. - Condiţiile economice la perfecţionare pasivă
sunt considerate îndeplinite şi nu fac obiectul verificărilor în toate
situaţiile, cu excepţia cazurilor prevăzute la art. 147 alin. (2) din
Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992.
B3. Verificarea prealabilă a
condiţiilor economice pentru regimul de transformare sub control vamal
Art. 79. - Condiţiile economice la transformarea sub
control vamal sunt considerate îndeplinite şi nu fac obiectul verificărilor în
toate situaţiile cand cererea vizează operaţiunile sau mărfurile din partea A a
anexei 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
C. Verificarea ulterioară
a condiţiilor economice
Art. 80. - După eliberarea autorizaţiilor, autoritatea
vamală, în colaborare cu alte autorităţi competente, poate efectua controlul
regimului, pentru a se asigura de veridicitatea justificării economice
prezentate la depunerea cererii de perfecţionare activă sau transformare sub
control vamal.
Exemplu:
a) operaţiuni de perfecţionare activă, în cazul în
care condiţiile economice au fost considerate îndeplinite, iar:
- operatorul economic a
obţinut produsele compensatoare dintr-o perfecţionare activă anterioară pentru
care condiţiile economice au fost verificate; sau
- pragul valoric al
mărfurilor plasate în perfecţionare activă nu a fost depăşit într-un an
calendaristic; sau
- titularul nu a depus mai
multe cereri în procedură simplificată prin mai multe birouri vamale; sau
- mărfurile nu fac parte din
categoria celor sensibile;
b) operaţiuni de transformare sub control vamal
prevăzute în partea A din anexa 76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr.
2.454/1993.
c) operaţiuni de perfecţionare pasivă care nu
depind de dispoziţiile art. 147 lit. c din Regulamentul Consiliului (CEE) nr.
2.913/1992.
Art. 81. - La cererea unei autorităţi vamale din alt
stat membru care are obiecţii faţă de o autorizaţie emisă sau la iniţiativa
Comisiei, autoritatea vamală romană poate efectua o verificare ulterioară a
condiţiilor economice.
D. Autoritatea abilitată să
efectueze verificarea condiţiilor economice
Art. 82 - Fără a aduce atingere dispoziţiilor prevăzute
la art. 84, verificarea condiţiilor economice se efectuează de autoritatea
vamală romană.
Art. 83. - (1) In cazul verificării prealabile a
condiţiilor economice, autorităţile vamale abilitate cu verificarea cererii se
consultă cu celelalte autorităţi competente.
(2) Autoritatea competentă pentru verificarea
prealabilă a îndeplinirii condiţiilor economice în cazul produselor agricole
clasificate la cap. 1-24 din Nomenclatura combinată este Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, cu adresa în Bucureşti, bd. Carol I nr. 24,
sectorul 3, telefon: 004021 307.23.00, 0040 21
307.23.45, 0040 21 307.85.00.
(3) Autoritatea competentă pentru verificarea
prealabilă a îndeplinirii condiţiilor economice în cazul produselor industriale
este Ministerul Economiei şi Finanţelor - Departamentul economic, cu sediul în
Bucureşti, Calea Victoriei nr. 154, sectorul 1, telefon: 021.20.25.234; fax:
021.20.25.239.
(4) Autoritatea vamală transmite celorlalte
autorităţi competente o copie a cererii de autorizare, precum şi a documentelor
anexate pentru avizare; aceasta cuprinde menţiunea „în cazul în care niciun
răspuns nu este primit în termen de 15 zile, se consideră că avizul a fost acordat".
(5) In cazul în care autoritatea competentă consideră
că cererea necesită o verificare mai aprofundată a condiţiilor economice, cum
ar fi, spre exemplu, prezentarea de informaţii suplimentare de către
solicitant, aceasta trebuie să informeze autoritatea vamală. In acest caz, în
cadrul termenului de 30 de zile stabilit pentru emiterea autorizaţiei,
autoritatea vamală informează operatorul economic asupra motivelor care
justifică depăşirea termenului şi indică un nou termen pe care îl consideră
necesar în luarea unei decizii cu privire la cerere, potrivit art. 6 alin. (2)
din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992.
(6) Dacă, în cazul menţionat
la alin. (5), pană la expirarea termenului menţionat niciun răspuns nu este
primit din partea autorităţii competente, cererea se aprobă de autoritatea
vamală, prin procedura acordului tacit.
Art. 84. - (1) Pentru mărfurile a căror circulaţie este
reglementată de o organizaţie a pieţei agricole comune, mărfurile supuse
drepturilor antidumping provizorii ori definitive sau mărfurile supuse
drepturilor compensatorii provizorii ori definitive [partea B din anexa 76 la
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993], verificarea prealabilă a
îndeplinirii condiţiilor economice în cazul cererilor de autorizare a regimului
de transformare sub control vamal se efectuează la nivel comunitar.
(2) Cererile referitoare la mărfurile prevăzute la
alin. (1) se transmit la Autoritatea Naţională a Vămilor, care le supune
analizei Comisiei Europene.
Art. 85. - (1) Verificarea condiţiilor economice la
nivel comunitar se poate face şi în alte cazuri decat cele menţionate la art.
84, cand:
a) autorităţile vamale din statele membre interesate
solicită o consultare înainte sau după ce au eliberat o autorizaţie;
b) autoritatea vamală a unui stat membru interesat
formulează, în situaţii cum sunt, spre exemplu, efectuarea unui control a
posteriori, obiecţii faţă de o autorizaţie emisă;
c) Comisia solicită.
(2) Prevederile art. 81 sunt aplicabile în cazurile
menţionate la alin. (1)lit. b) şi c).
Art. 86. - Cand o autoritate competentă solicită o
consultare la nivel comunitar, cererea, însoţită de o argumentaţie în sprijinul
solicitării, este trimisă Autorităţii Naţionale a Vămilor, care stabileşte
procedura de urmat.
Art. 87. -Autoritatea Naţională a Vămilor transmite
Comisiei Europene cererea, autorizaţia sau referinţele autorizaţiei emise în
alt stat membru, precum şi concluziile verificării condiţiilor economice, cand
stabileşte că operaţiunea necesită verificarea la nivel comunitar a condiţiilor
economice.
Art. 88. - Comisia Europeană confirmă primirea
solicitării, informează în acest sens celelalte state membre interesate şi
stabileşte, împreună cu statul membru în cauză, oportunitatea înscrierii
acestei verificări pe ordinea de zi a Comitetului Codului Vamal - Secţiunea
Regimuri Vamale Economice.
Art. 89. - In cazul în care solicitarea este prezentată
Comitetului Codului Vamal, operatorul economic în cauză este informat de
autoritatea vamală despre procedura angajată.
Art. 90. - Deciziile Comitetului Codului Vamal sunt
aplicabile în mod corespunzător statului membru menţionat la art. 88, precum şi
autorităţilor din celelalte state membre pentru cereri de autorizare sau
autorizaţii emise în condiţii similare; în acest scop, Comitetul Codului Vamal
poate publica deciziile sale în Jurnalul Oficial al Comunităţilor Europene,
seria C, pentru informarea agenţilor economici.
Art. 91. - In cazul în care se iniţiază procedura de
consultare comunitară înainte de eliberarea autorizaţiei, termenul de
verificare a cererii de autorizare se suspendă, iar solicitantul este informat
în acest sens.
SECŢIUNEA 4.2
Dispoziţii speciale privind regimul de
antrepozitare vamală şi de admitere temporară
A. Dispoziţii privind
antrepozitul vamal
Art. 92. - (1) Conform
art. 100 alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992,
solicitantul trebuie să probeze existenţa unei necesităţi economice de
depozitare efectivă.
(2) In aplicarea prevederilor alin. (1), cererea de
autorizare trebuie să conţină în rubrica 10 justificarea economică a
antrepozitului. De asemenea, cererea cuprinde informaţii privind durata medie
de depozitare, avantajele economice estimate, derularea operaţiunilor complexe
sau operaţiunile punctuale, felul, cantitatea şi valoarea mărfurilor ce urmează
a fi depozitate, destinaţia vamală a mărfurilor după depozitare.
(3) Autoritatea vamală căreia i se adresează cererea
de emitere a autorizaţiei verifică dacă costurile administrative generate de
regim nu sunt disproporţionate în raport cu interesul economic exprimat de
solicitant, ţinand cont de tipul de antrepozit şi de procedurile de plasare
şi/sau de încheiere cerute.
Art. 93. -In verificările întreprinse potrivit art. 92,
autoritatea vamală ia în considerare următoarele elemente:
a) funcţia principală a antrepozitului este depozitarea
mărfurilor;
b) regimul de antrepozitare vamală nu permite
efectuarea proceselor industriale de transformare a mărfurilor; aceste procese
pot fi realizate în locaţia antrepozitului, cand sunt plasate sub regimurile de
perfecţionare activă sau transformare sub control vamal;
c) în antrepozit nu este posibilă efectuarea altor
operaţiuni în afara manipulărilor uzuale sau scoaterilor temporare de mărfuri,
cand aceste activităţi au un caracter auxiliar în raport cu funcţia esenţială
de depozitare a mărfurilor necomunitare în vederea acordării unei destinaţii
vamale de încheiere a regimului.
B. Dispoziţii privind
admiterea temporară
Art. 94. - (1) Conform
art. 578 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, acordarea regimului de
admitere temporară cu exonerare totală de drepturi de import pentru alte cazuri
decat cele prevăzute prin regulament se poate face cand mărfurile sunt
importate în situaţii speciale, fără incidenţă pe plan economic.
(2) Incidenţa pe plan economic este estimată la nivel
local, regional sau naţional, după caz, în funcţie de elementele concrete care
definesc operaţiunea.
Exemplul 1:
Admiterea temporară efectuată de către un operator economic necomunitar în
domeniul turismului a 1.000 de biciclete pentru turişti.
Incidenţa economică a admiterii temporare a acestor
biciclete se va efectua ţinand cont de contextul economic. Este evident că la
nivel european sau naţional admiterea temporară pentru două luni a celor 1.000
de biciclete nu are nicio incidenţă economică. Totuşi, această admitere
temporară poate fi nefavorabilă localnicilor care practică închirieri de
biciclete.
Exemplul 2:
Admiterea temporară de utilaje sau scule, cum sunt, spre exemplu, tractoarele
sau fierăstraiele, pentru curăţarea pădurilor în urma unei calamităţi naturale.
Avand în vedere că operatorii economici romani nu sunt în măsură să răspundă
tuturor cererilor de lucrări forestiere, sunt autorizate societăţi străine din
ţările terţe să importe temporar materialele necesare. Pentru stabilirea
consecinţelor economice, autoritatea vamală se poate consulta cu autorităţile
administraţiei publice locale.
Exemplul 3:
Orice lucrare efectuată în Romania cu un mijloc de transport aerian
înmatriculat în afara Comunităţii necesită eliberarea unei autorizaţii
prealabile de către serviciile competente din aviaţia civilă. O astfel de
autorizaţie este necesară, de exemplu, în cazul utilizării unei aeronave
străine importate pentru a efectua operaţiuni de lansare de diverse materiale,
paraşutişti etc.
Rămane la aprecierea conducerii aviaţiei civile dacă
motivele prezentate şi, în special, faptul că aparate de zbor similare în
Comunitate sunt prea puţine sau indisponibile ar permite avizarea favorabilă a
cererii.
Exemplul 4:
Instalarea pe un aerodrom romanesc a unui aeroclub elveţian pentru o perioadă
de timp limitată sau admiterea temporară a unei aeronave necomunitare de către
un aeroclub în aşteptarea unei eventuale cumpărări. In acest caz este
obligatorie avizarea serviciilor locale de aviaţie civilă.
Art. 95. - (1) Mijloacele de transport necomunitare de
folosinţă comercială pot fi utilizate în trafic intern cu condiţia ca
dispoziţiile în vigoare în domeniul transporturilor să permită aceasta, conform
art. 558 alin. (1) lit. c din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1), verificarea
consecinţelor în plan economic este de competenţa Ministerului Transporturilor,
prin structurile sale specializate, în funcţie de modul de transport, iar
acordarea regimului se face pe baza avizului favorabil al acestui minister. în
cazuri justificate, direcţiile regionale sau birourile vamale competente pot
aprecia că cererea de
acordare a regimului este întemeiată, fără a solicita avizul acestui minister.
Exemplu: O
societate de taxi beneficiază de regimul de admitere temporară pentru un
vehicul necomunitar renumit (minibus de lux marca Mercedes, cu interior tapiţat
în piele şi cu frigider) timp de o săptămană, pentru transportul unor
personalităţi, acest tip de vehicul nefiind disponibil în regiune.
CAPITOLUL V
Dispoziţii finale
Art. 96. - Dispoziţiile prezentelor norme se
completează cu prevederile Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992, ale
Regulamentului Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, ale Legii nr. 86/2006 privind
Codul vamal al Romaniei şi ale Hotărarii Guvernului nr. 707/2006 pentru
aprobarea Regulamentului de aplicare a Codului vamal al Romaniei, cu
completările ulterioare.
Art. 97. - Anexa face parte integrantă din prezentele
norme.
ANEXA la norme
Verificarea prealabilă a
condiţiilor economice
|
Regim vamal
|
Obligatorie
|
Opţională
|
Perfecţionare activă
|
Mărfuri sensibile din punct de vedere economic cuprinse în anexa
73 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 din 2 iulie 1993 de
stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului Consiliului
(CEE) nr. 2.913/1992 de instituire a Codului vamal comunitar
(verificare la nivel naţional)
|
1. Toate mărfurile necuprinse în anexa 73 la Regulamentul
Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993 din 2 iulie 1993 de instituire a dispoziţiilor
de aplicare a Codului vamal comunitar.
2. Mărfuri cuprinse în anexa 73 la Regulamentul Comisiei (CEE)
nr. 2.454/1993 pentru care cererea vizează:
- operaţiuni cu mărfuri fără caracter comercial;
- executarea unui contract de prelucrare;
- transformarea produselor compensatoare obţinute ca urmare a
unei perfecţionări efectuate în cadrul unei autorizări anterioare şi care a făcut
obiectul unei verificări a condiţiilor economice;
- manipulările uzuale din anexa 72 la Regulamentul Comisiei
(CEE) nr. 2.454/1993;
- reparaţii;
- transformarea graului dur cu codul NC 1001 10 00 în paste
alimentare cu codul NC 1902 11 00 şi 1902 19;
- mărfuri importate a căror valoare globală pe solicitant, pe an
calendaristic şi pe cod tarifar de 8 cifre nu depăşeşte
150.000 euro; '
- aplicarea art. 11 din Regulamentul Consiliului
(CE) nr. 3.448/1993, conform căruia solicitantul
prezintă un document furnizat de o autoritate competentă, permiţand plasarea
sub regim a acestor mărfuri într-o cantitate mai mare decat cea stabilită.
|
Perfecţionare pasivă
|
Aplicarea art. 147 alin. (2) din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/1992 (verificare la nivel naţional)
|
Toate celelalte cazuri
|
Transformare sub control vamal
|
Toate mărfurile şi operaţiunile necuprinse în partea A a anexei
76 la Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993. Verificare la nivel
comunitar a mărfurilor şi operaţiunilor din partea B a anexei 76 la
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993. (aVerificare la nivel naţional
pentru toate celelalte operaţiuni).
|
Mărfuri şi operaţiuni din partea A a anexei 76 la Regulamentul
Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993.
|