ORDIN Nr. 766
din 6 septembrie 2007
pentru aprobarea Normelor
metodologice privind modul de prevenire, constatare, evaluare si aprobare a
pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase si de alti factori
vatamatori fondului forestier national, vegetatiei forestiere din afara fondului
forestier national si obiectivelor instalate in acestea
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 646 din 21 septembrie 2007
In temeiul art. 9, 87 şi 117 din Legea nr. 26/1996 -
Codul silvic, cu modificările şi completările ulterioare,
în baza art. 7 alin. (7) din Hotărarea Guvernului nr. 385/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
luand în considerare Scrisoarea
Ministerului Internelor şi Reformei Administrative nr. 3.792/MP din 14 august 2007,
avand în vedere Referatul de
aprobare nr. 246.745/2007 al Direcţiei politici, strategii şi reglementări
forestiere,
ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice privind modul
de prevenire, constatare, evaluare şi aprobare a pierderilor provocate de
fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători fondului
forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional
şi obiectivelor instalate în acestea,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Decebal Traian Remeş
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
privind modul de prevenire, constatare, evaluare şi
aprobare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori
vătămători fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Fac
obiectul prezentelor norme pierderile provocate de fenomene meteorologice
periculoase şi de alţi factori vătămători fondului forestier naţional,
vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor
instalate în acestea.
(2) Fenomenele meteorologice periculoase şi factorii
vătămători precizaţi la alin. (1) sunt prevăzuţi în anexa nr. 1 la prezentele
norme metodologice.
Art. 2. - (1) Pierderile provocate de fenomene
meteorologice periculoase fac obiectul prezentelor norme atunci cand nu sunt stabilite tratamente, tehnologii de lucru şi metode
eficiente de prevenire şi combatere, potrivit legislaţiei în vigoare.
(2) Pierderile provocate de boli, insecte dăunătoare şi
animale fac obiectul prezentelor norme numai atunci cand gestionarul obiectivului afectat nu dispune de metodele de
prevenire şi combatere necesare, din motive neimputabile lui.
Art. 3. - Sunt expuse direct sau indirect pierderilor
provocate de factorii şi fenomenele prevăzute în anexa
nr. 1 următoarele obiective:
a) arboretele afectate aflate în diverse stadii de
dezvoltare;
b) regenerările naturale şi artificiale care nu au
realizat starea de masiv;
c) culturile de răchită şi cele specializate de arbuşti
fructiferi;
d) culturile de puieţi din solare şi pepiniere;
e) păsările şi animalele din crescătorii;
f) fauna de interes cinegetic ţinută în captivitate
pentru colonizări sau repopulări;
g) peştele din păstrăvării şi topliţe;
h) drumurile forestiere,
clădirile, alte mijloace fixe, obiecte de inventar şi materiale.
CAPITOLUL II
Organizarea prevenirii pierderilor cauzate de
fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi
factori vătămători
Art. 4. - (1) Organizarea şi conducerea activităţilor
de prevenire a pierderilor cauzate de fenomenele meteorologice periculoase şi
de alţi factori vătămători prevăzuţi în anexa nr. 1, în cazul obiectivelor
aparţinand persoanelor
juridice, se realizează de comisii special constituite în acest scop.
(2) Comisiile prevăzute la
alin. (1) se constituie prin decizii ale conducătorilor unităţilor care
administrează sau gestionează în mod direct obiectivele expusc.
Art. 5. - Comisiile prevăzute la art. 4, denumite Comisii de organizare a prevenirii pierderilor cauzate de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori
vătămători, aprobă planurile de prevenire, apărare
şi diminuare a pierderilor provocate de fenomenele meteorologice periculoase şi
de alţi factori vătămători şi iau măsuri de prevenire şi de limitare a pierderilor.
Art. 6. - Planurile prevăzute la art. 5 trebuie să
conţină:
a) lista persoanelor cu atribuţii în acţiunea de
apărare împotriva fenomenelor meteorologice periculoase şi a altor factori
vătămători, cu precizarea funcţiei, adresei şi a telefoanelor de contact la
serviciu şi la domiciliu;
b) modul de avertizare şi alarmare;
c) modul de intervenţie pentru fiecare dintre
obiectivele prevăzute la art. 3;
d) instrucţiunile specifice elaborate de autorităţile
publice centrale, în vederea reducerii efectelor
negative ale acestor fenomene;
e) dotarea minimă necesară pentru diminuarea
pierderilor provocate de fenomenele şi factorii prevăzuţi în anexa nr. 1.
CAPITOLUL III
Semnalarea şi constatarea pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători
Art. 7. - Semnalarea apariţiei factorilor ce pot
produce pagube se face imediat, de către cei care au în gestiune obiectivele
respective, precum şi de orice altă persoană cu atribuţii în acest sens conform
fişei postului.
Art. 8. - Gestionarii obiectivelor afectate vor aplica
primele măsuri pentru limitarea pagubelor şi înlăturarea efectelor produse de
fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători, potrivit
prevederilor planurilor prevăzute la art. 5.
Art. 9. - (1) Constatarea şi evaluarea pierderilor
provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători
se fac în termen de 24 de ore de la semnalare, de către o comisie alcătuită din
7 membri.
(2) Pentru obiectivele finanţate din fonduri publice
sau pentru a căror refacere se solicită fonduri publice, comisia are în
componenţă, în mod obligatoriu, următoarele persoane:
a) delegatul inspectoratului teritorial de regim
silvic şi de vanătoare,
desemnat prin decizie a inspectorului-şef, preşedinte;
b) contabilul-şef al inspectoratului teritorial de
regim silvic şi de vanătoare,
membru;
c) delegatul unităţii care administrează sau
gestionează obiectivul afectat, membru;
d) delegatul consiliului local sau municipal, după caz,
care face parte din comisia de apărare împotriva dezastrelor, membru.
(3) Pentru obiectivele finanţate din fonduri proprii,
comisia are în componenţă, în mod obligatoriu, următoarele persoane:
a) delegatul unităţii care administrează obiectivul
afectat, desemnat prin decizie a conducătorului, preşedinte;
b) contabilul-şef, membru;
c) delegatul consiliului local sau municipal, după
caz, care face parte din comisia de apărare împotriva dezastrelor, membru.
(4) Comisiile prevăzute la alin. (2) şi (3) pot fi
completate, după caz, cu specialişti de la Institutul de Cercetări şi Amenajări
Silvice, delegatul persoanei juridice care execută lucrările afectate, pentru
obiectivele în curs de execuţie, reprezentanţi ai proiectantului obiectivului,
medici veterinari, agronomi şi alţi specialişti, în funcţie de specificul
obiectivului afectat.
(5) Comisia prevăzută la alin. (2) se constituie prin
decizie a inspectorului-şef al inspectoratului teritorial de regim silvic şi de
vanătoare, iar cea prevăzută
la alin. (3) prin decizie a conducătorului unităţii care administrează,
gestionează sau în raza căreia se execută lucrările.
(6) Comisiile prevăzute la alin. (2) şi (3) se
convoacă de preşedinte.
(7) In cadrul comisiilor prevăzute la alin. (2) şi (3)
deciziile se iau cu majoritatea simplă a membrilor care le compun.
Art. 10. - (1) Comisiile prevăzute la art. 9 alin. (2)
şi (3) întocmesc procese-verbale în care consemnează următoarele:
a) denumirea obiectivului afectat;
b) denumirea fenomenelor meteorologice periculoase
şi/sau a factorilor vătămători şi descrierea în detaliu a modului în care
aceştia au acţionat, inclusiv documentaţii foto, în măsura în care este posibil
acest lucru;
c) estimarea cantitativă a pierderilor;
d) măsurile aplicate pentru diminuarea pagubelor sau
înlăturarea efectelor fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor
vătămători;
e) estimarea cantitativă a pierderilor;
f) măsurile de prevenire şi reducere a pericolelor,
care au fost luate pentru protecţia obiectivului respectiv anterior acţiunii
fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vătămători;
g) dacă obiectivul prejudiciat a fost realizat
conform documentaţiilor tehnice aprobate;
h) recomandări pentru limitarea efectelor acţiunii
fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vătămători.
(2) In situaţia în care acţiunea fenomenelor
meteorologice periculoase şi a factorilor vătămători se derulează pe o perioadă
mai lungă, estimarea pierderilor se face la încetarea acţiunii negative a
acestora.
(3) Procesul-verbal astfel
întocmit se înregistrează, după caz, la instituţia sau unitatea în care activează
cel care a emis decizia de constituire a comisiei.
(4) Modelul şi conţinutul procesului-verbal de
constatare a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de
alţi factori vătămători sunt prevăzute în anexa nr. 2.
Art. 11. - Pe baza datelor din procesul-verbal,
gestionarul obiectivului prejudiciat pune în aplicare imediat recomandările
comisiei.
Art. 12. - Persoanele desemnate prin decizie a
conducătorului unităţii raportează pe perioada manifestării fenomenelor
meteorologice periculoase şi a factorilor vătămători, la secretariatele tehnice
permanente ale comisiilor judeţene de apărare împotriva dezastrelor şi, după
caz, la inspectoratele teritoriale de regim silvic şi de vanătoare, centralizat, următoarele date:
a) suprafaţa arboretelor afectate, a regenerărilor,
pepinierelor, culturilor specializate prejudiciate şi valoarea estimativă a
pagubelor;
b) denumirea obiectivelor prejudiciate şi valoarea
estimativă a pagubelor;
c) lungimea drumurilor forestiere afectate şi
valoarea estimativă a pagubelor;
d) estimarea valorii altor pagube.
CAPITOLUL IV
Evaluarea pierderilor provocate de fenomene
meteorologice periculoase şi de alţi factori
vătămători
Art. 13. - (1) Evaluarea
pierderilor înregistrate şi înscrise în procesul-verbal prevăzut la art. 10 se
face de comisiile prevăzute la art. 9 alin. (2) şi (3), într-un document
denumit proces-verbal de evaluare a pierderilor.
(2) Modelul şi conţinutul procesului-verbal de
evaluare a pierderilor sunt prevăzute în anexa nr. 3 la prezenta metodologie.
(3) Criteriile de stabilire a valorii pierderilor
provocate de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători
asupra obiectivelor de la art. 3 sunt prevăzute în anexa nr. 4.
Art. 14. - Membrii comisiei de evaluare răspund potrivit
legii pentru exactitatea şi corectitudinea datelor înscrise în actul de
evaluare a pierderilor.
CAPITOLUL V
Aprobarea scăderii din evidenţe a obiectivelor prejudiciate
Art. 15. - Documentaţia în baza căreia se solicită
scăderea din evidenţă a obiectivelor afectate va cuprinde următoarele
documente:
a) procesul-verbal de constatare a acţiunii
factorilor meteorologici periculoşi şi a altor factori vătămători;
b) proces-verbal de evaluare a pierderilor;
c) documente pentru susţinerea şi justificarea
pierderilor înregistrate în procesul-verbal de evaluare a pierderilor,
prevăzute în anexa nr. 5;
d) referatul de prezentare care se supune aprobării, al
cărui model este prevăzut în anexa nr. 6.
Art. 16. -In termen de 5 zile de la întocmirea
procesului-verbal de evaluare a pierderilor, comisiile prevăzute la art. 9
alin. (2) şi (3) depun, în vederea aprobării, documentaţia prevăzută la art.
15.
Art. 17. - Competenţa de aprobare a documentaţiilor
prevăzute la art. 15 revine:
a) autorităţii publice centrale care răspunde de
silvicultură, pentru documentaţii ce cuprind valori ale pierderilor mai mari de
300.000 lei/obiectiv, în cazul în care obiectivele au fost realizate din
fonduri publice sau pentru a căror refacere se solicită fonduri publice;
b) inspectoratelor teritoriale de regim silvic şi de vanătoare, pentru documentaţii ce cuprind
valori ale pierderilor mai mici sau egale cu 300.000 lei/obiectiv, în cazul în
care obiectivele au fost realizate din fonduri sau pentru a căror refacere se
solicită fonduri publice;
c) organelor de conducere ale administratorilor sau
gestionarilor obiectivelor prejudiciate, conform atribuţiilor ce le revin prin
propriile regulamente de organizare şi funcţionare, în cazul în care finanţarea
s-a făcut din fonduri proprii.
Art. 18. - (1) Modul de soluţionare a fiecărei
solicitări se comunică celor care au depus documentaţia respectivă, în termen
de 30 de zile de la data înregistrării acesteia la autoritatea căreia i se
solicită aprobarea pentru scăderea din evidenţă a obiectivelor afectate.
(2) In cazul unei documentaţii incomplete sau care mai
necesită acte doveditoare suplimentare, termenul de comunicare curge de la data
depunerii completărilor.
Art. 19. -Inregistrarea
pierderilor şi scăderea obiectivelor prejudiciate din evidenţele contabile se
fac potrivit prevederilor legale în vigoare.
Art. 20. - Anexele nr. 1-6 fac parte integrantă din
prezentele norme metodologice.
ANEXA Nr. 1 la normele metodologice
LISTA
fenomenelor meteorologice periculoase şi a principalilor
factori vătămători ce pot produce pagube fondului forestier naţional, vegetaţiei
forestiere din afara fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în
acestea
I. Fenomene meteorologice periculoase
1. Ploi torenţiale
2. Ninsori abundente
3. Furtuni şi viscole
4. Depuneri de gheaţă, chiciură şi polei
5. Ingheţuri timpurii sau tarzii
6. Grindină
7. Secetă*)
II. Factori vătămători
1. Factori biotici
a) Boli
b) Insecte dăunătoare
c) Animale
2. Factori abiotici
a) Inundaţii
b) Incendii
c) Alunecări de teren
d) Surpări de maluri
e) Tasări de teren macroporice (loessuri)
f) Mişcări seismice cauzatoare de avarii sau distrugeri
g) Poluări accidentale, ploi acide
*) Fenomen meteorologic
caracterizat prin insuficienţa umidităţii solului şi a atmosferei faţă de
valorile necesare creşterii şi dezvoltării normale a plantelor; perioadă cu
precipitaţii reduse în care totalul acestora, în cel puţin 10 zile consecutive,
nu depăşeşte 0,1 mm.
ANEXA Nr. 2 la normele metodologice
Convocarea...................
PROCES-VERBAL
de constatare a pierderilor provocate de fenomene
meteorologice periculoase şi de alţi factori
vătămători fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara
fondului forestier naţional şi obiectivelor instalate în acestea
Incheiat astăzi,..............., la1)...............
I.Subsemnaţii2)........................................................................................................................................................................ ..................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................întruniţi în comisia convocată
de...................................................................................................................................................................................,ne-am deplasat la3)
........................................................................................................................................................................ .........................................
unde am constatat următoarele4)........................................................................................................................................................................ ............................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
II. Din cauza fenomenelor
meteorologice periculoase şi a altor factori vătămători ce au acţionat s-au
produs următoarele pagube5) ..............................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
III. Din analiza situaţiei din teren şi a documentelor
de birou, comisia constată cu privire la execuţia lucrărilor prejudiciate de
fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători menţionaţi
următoarele6):..............................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
IV. Comisia constată că pană la întrunirea acesteia au fost luate
următoarele măsuri de prevenire constand în7):............................................................
V. In urma analizelor efectuate
se menţionează că personalul care gestionează bunurile prejudiciate de
fenomenele meteorologice periculoase şi de factorii vătămători descrişi se
face/nu se face vinovat, iar unitatea care gestionează obiectul în cauză a
luat/nu a luat la timp măsurile necesare pentru reducerea pericolelor
determinate de factorii respectivi, potrivit planurilor de prevenire, apărare
şi de diminuare a pierderilor provocate de fenomenele meteorologice periculoase
şi de alţi factori vătămători. In acest sens se fac următoarele precizări8)...................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
VI. Faţă de cele menţionate,
comisia concluzionează următoarele9):............................................................................................................................
A. Se estimează că pierderea înregistrată este de10):.......................la11):......................,
rezultand......................% din volumul total al obiectivului respectiv.
B. Stabilirea volumului pierderilor nu se poate face
la această dată, deoarece acţiunea fenomenelor meteorologice periculoase şi a
factorilor vătămători asupra obiectivului continuă. Pentru acest motiv, comisia
va fi convocată a doua oară, în termen de cel mult 48 de ore de la încetarea
acţiunii fenomenelor/factorilor respectivi*).
VII. In vederea diminuării efectelor cauzate de
acţiunea fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vătămători,
comisia face următoarele recomandări12): ........................................................................................................................................................................ ..............................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
VIII. Prezentul proces-verbal a fost încheiat în 3
exemplare, din care13):........................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Comisia de constatare
Numele şi prenumele
..................................
..................................
..................................
Unitatea şi funcţia
..................................
..................................
..................................
Semnătura
..................................
..................................
..................................
1) Denumirea
subunităţii în gestiunea căreia se află obiectivul prejudiciat.
2) Numele şi
prenumele, funcţia, calitatea pe care o are în comisie şi unitatea din partea
căreia participă.
3) Denumirea şi
localizarea obiectivului prejudiciat, utilizandu-se în funcţie de situaţie, fie elemente din amenajamentul silvic (UP,
ua), fie cele administrativ-teritoriale.
4) Se va înscrie
obiectivul afectat, principalele sale caracteristici, precum şi factorul
vătămător şi perioada în care a acţionat, intensitatea acestuia şi alte
elemente ce pot justifica pierderile înregistrate.
5) Se vor estima cantitativ pierderile ce ausurvenit ca urmare a acţiunii
factorului vătămător menţionat la nota 4. Cantităţile estimate se vor reda în
unităţi de măsură specifice naturii obiectivului prejudiciat. In situaţia în
care obiectivul este compus din mai multe părţi, acestea se vor reda sub formă
tabelară (diverse culturi dintr-o pepinieră, mai multe unităţi amenajistice
dintr-un bloc de plantaţii şi altele asemenea).
6) Se vor înscrie
datele din care să rezulte că obiectivul prejudiciat funcţiona corespunzător,
în care scop se vor face precizări cu privire la: condiţiile tehnice de
execuţie, calitatea materialului utilizat, dacă lucrările de întreţinere au
fost suficiente şi corespunzător executate, eventualele îngrăşăminte utilizate
(natura îngrăşămintelor, sortimentul, cantitatea şi perioada aplicării),
apariţia şi evoluţia bolii care a acţionat, iar pentru animale - constatările
organelor sanitar-veterinare autorizate.
7) Se vor face
precizări cu privire la măsurile care au fost luate pană la sosirea comisiei, de gestionarul
obiectivului sau de subunitatea care are în administrare obiectivul respectiv.
8) Se vor menţiona
salariaţii care, eventual, prin activitatea desfăşurată au contribuit la
producerea pagubelor, precizandu-se motivele care au
condus la această concluzie.
Pentru unitatea gestionară, se va arăta dacă a stabilit
modalităţile de prevenire şi combatere a acestora şi dacă a acţionat potrivit
planurilor de prevenire, apărare şi de diminuare a pierderilor provocate de factorii
meteorologici nefavorabili.
9) In funcţie de
modul în care se manifestă factorul vătămător la data întocmirii
procesului-verbal, se completează litera A sau litera B, după caz.
10) Se va înscrie
unitatea de măsură specifică obiectivului prejudiciat, cantitatea pierderilor
ce se vor înregistra şi se va preciza procedeul prin care s-a determinat
cantitatea respectivă.
11) Denumirea
obiectivului prejudiciat: cultura, plantaţia, efectivul de animale, construcţia
şi altele asemenea.
12) Se vor preciza
lucrările recomandate, cu indicarea elementelor specifice, strict necesare
asupra execuţiei. Se va avea în vedere ca recomandările să conducă la
remedierea prejudiciilor şi, respectiv, repunerea în stare normală de
funcţionare a obiectivului analizat.
13) Modul în care
s-au repartizat exemplarele procesului-verbal.
*) Dacă se convoacă a doua oară comisia, se va întocmi
un nou proces-verbal, notificandu-se
pe prima pagină „convocarea a II-a".
ANEXA Nr. 3 la normele metodologice
PROCES-VERBAL
de evaluare a pierderilor provocate fondului forestier naţional/vegetaţiei forestiere din afara fondului
forestier naţional.............................,
obiectivelor instalate în acesta/aceasta.................................................................................................,
potrivit datelor din procesul-verbal
înregistrat la nr.......................şi nr......................... (pentru convocarea a II-a)
1. Denumirea obiectivului prejudiciat, localitatea şi
descrierea principalelor caracteristici ale acestuia............................................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
2. Varsta (pentru culturi,
semănături şi plantaţii)............................................................................................................................................................
3. Mărimea totală a obiectivului la
care s-au înregistrat pierderi (în unitatea de măsură
specifică)
.....................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
- din care: prejudiciată....................,
reprezentand.........................% din total.
4. Fenomenul meteorologic periculos/factorul vătămător
care a acţionat, principalele sale caracteristici şi perioada în care a
acţionat..............................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
5. Valoarea lucrărilor prejudiciate, conform
evidenţelor, total................................................................, din care: valoarea lucrărilor (bunurilor) care se recuperează
................................................................................................................................................................................................... .......................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
6. Fonduri necesare pentru refacerea lucrărilor
(bunurilor) prejudiciate, conform calculelor orientative efectuate............................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
7. Recomandările făcute prin procesul-verbal încheiat la data de............................................au
/nu au fost duse la îndeplinire, făcandu-se următoarele
constatări................................................................................................................................................................................................................... ...........
........................................................................................................................................................................ .........................................................
8. Valoarea totală a
pierderilor este de......................... lei, din
care...........................lei se propun pentru aprobarea scăderii din evidenţele contabile, iar
diferenţa de...........................lei se va reţine de la cei vinovaţi,
pentru care se va emite decizia de imputare în sarcină*):........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Comisia de evaluare
Numele şi prenumele
..................................
..................................
..................................
Funcţia
..................................
..................................
..................................
Semnătura
..................................
..................................
..................................
*) Copia deciziei de imputare se anexează la
procesul-verbal de evaluare.
ANEXA Nr. 4 la normele metodologice
CRITERII
de stabilire a valorii pierderilor provocate de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori
vătămători fondului forestier naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi
obiectivelor instalate în acestea
Valoarea pagubelor produse de fenomenele meteorologice periculoase şi de alţi factori vătămători fondului forestier
naţional, vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier naţional şi
obiectivelor instalate în acestea, prevăzute în prezentele norme metodologice,
se determină în funcţie de costurile efective, pe baza documentelor legale
înregistrate în evidenţele contabile şi tehnico-economice.
Sumele extrase din documentele respective, care
reprezintă, de regulă, costul mijloacelor fixe sau al lucrărilor afectate, se
diminuează cu valoarea materialelor care se recuperează.
Determinarea valorii pierderilor produse de factorii
vătămători, pe categorii, se face astfel:
1. Păduri şi vegetaţie
forestieră din afara fondului forestier naţional
Cuantificarea pierderilor cauzate de acţiunea
fenomenelor meteorologice periculoase şi a altor factori vătămători se face avandu-se în vedere suprafaţa afectată care
necesită lucrări de refacere.
2. Lucrări de împăduriri
Se au în vedere pierderile provocate în culturile care
nu au realizat starea de masiv, precum şi în culturile de răchită, în cele
specializate de arbuşti fructiferi şi în plantaţii semincere, pană la darea lor în producţie.
Valoarea pagubelor înregistrate în asemenea culturi
este reprezentată de costul lucrărilor executate pană la data cand a
acţionat factorul negativ, evidenţiat în evidenţele tehnico-economice, pentru:
pregătirea solului, costul materialului de împădurire, plantarea (butăşirea sau
semănarea), întreţinerea culturilor, precum şi pentru lucrările de prevenire şi
combatere a dăunătorilor. Nu se totalizează la pierderi pregătirea terenului şi
desţelenirea, dacă aceste lucrări nu mai sunt necesare a se executa la
instalarea noii culturi.
In situaţia în care pierderile sunt totale, în cazul
culturilor forestiere lucrările de întreţinere sau completări nemaifiind
eficiente, valoarea pagubelor este reprezentată de costul integral al
lucrărilor respective.
Se consideră pierdere totală situaţia în care sunt
distruse peste 80% din lucrările de împădurire care nu au realizat starea de
masiv.
3. Culturile de
răchită şi culturile specializate de arbuşti fructiferi
Valoarea pierderilor este formată din cheltuielile
efectuate în limita celor planificate pentru producţia anului respectiv, pană la data producerii pagubei, respectiv
pentru lucrări de întreţinere, irigaţii, fertilizări, la care se adaugă cota de
amortizare care revine suprafeţei pe care s-a produs pierderea, pentru întregul
an în care producţia a fost compromisă.
De asemenea, se mai adaugă şi eventualele lucrări
necesare a se efectua pentru îndreptarea efectelor produse în obiectivul
respectiv de fenomenele meteorologice periculoase şi de factorii vătămători
care au acţionat şi au produs paguba respectivă.
4. Culturile de puieţi din
solarii şi pepiniere
Valoarea pierderilor înregistrate este formată din costul efectiv
al înfiinţării culturilor afectate, respectiv al cheltuielilor pentru lucrările
de pregătire (mărunţire) a solului, la care se adaugă valoarea seminţelor, a butaşilor şi cheltuielile pentru
repicări, lucrări de întreţinere a culturilor, irigări.
Nu fac parte şi nu se înregistrează ca pierderi costul
lucrărilor de desfundare a solului şi îngrăşămintele administrate, deoarece vor
putea folosi şi noilor culturi care se vor instala pe aceeaşi suprafaţă.
Totodată, la pierderi se vor adăuga cheltuieli necesare
pentru repicarea sau conservarea puieţilor recuperaţi, precum şi pentru
eventualele lucrări de despotmoliri la culturile acoperite cu mal. Aceste cheltuieli se vor stabili în baza unui deviz.
5. Activitatea din
crescătoriile de animale, păsări şi peşte
Valoarea pierderilor se calculează pe baza
cheltuielilor efectuate
pentru creşterea efectivului care a murit sau a dispărut ca urmare a acţiunii
fenomenelor meteorologice periculoase şi a factorilor vătămători care au produs
pagube.
6. Fauna de interes
cinegetic ţinută în captivitate pentru colonizări sau repopulări
Valoarea pierderilor înregistrate este formată din
cheltuielile pentru capturarea sau procurarea efectivului respectiv, precum şi
din cele privind întreţinerea, pană în momentul producerii evenimentului
care a provocat paguba.
7. Mijloace fixe
Pentru stabilirea valorii pierderilor se ţine cont de
valoarea de înregistrare în evidenţele contabile, exclusiv amortizarea aferentă
mijloacelor fixe afectate.
In cazul în care au fost
încheiate contracte de asigurare, diferenţa de valoare neacoperită prin poliţa
de asigurare se consideră pierdere.
Pentru mijloacele fixe neasigurate şi distruse
(degradate) parţial se evaluează cuantumul valoric al pierderilor şi se propune
întocmirea documentaţiei tehnice necesare pentru repunerea în funcţiune a
acestora.
In cazul mijloacelor fixe distruse (degradate) în
totalitate, obiectivul se casează, inventariindu-se materialele recuperabile.
ANEXA Nr. 5 la normele metodologice
LISTA
principalelor
documente care se întocmesc pentru susţinerea şi justificarea pierderilor
înregistrate prin procesele-verbale de constatare şi în actele de evaluare a
pierderilor
1. Documente din care să rezulte clar şi fără echivoc
fenomenul care a produs pierderea:
- datele meteorologice (specifice factorului
vătămător) eliberate de unităţi autorizate, cele mai apropiate de zona
afectată;
- buletinul de analiză-diagnostic, eliberat de
instituţiile abilitate.
2. Documente din care să rezulte calitatea şi starea
obiectivelor afectate, la data intervenţiei fenomenelor meteorologice
periculoase şi/sau a factorilor vătămători:
- buletinele de analiză (pentru seminţe folosite la
culturi, certificatul de identitate pentru materialul forestier etc);
- situaţia reuşitei culturilor, stabilită primăvara
după răsărire;
- situaţia-inventar a lotului de cultură, întocmită
primăvara la pornirea vegetaţiei;
- reuşita înregistrată la controlul anual al
regenerărilor;
- procesele-verbale încheiate de specialişti în
domeniul respectiv de activitate, referitoare la starea obiectivelor afectate
de fenomenele meteorologice periculoase şi de factorii vătămători.
3. Documente din care să rezulte măsurile de prevenire
şi combatere aplicate:
- copia de pe planul de prevenire a pierderilor provocate de fenomene meteorologice periculoase şi de alţi
factori vătămători;
- tratamentele preventive executate pentru prevenirea
sau limitarea pierderilor produse de factorii vătămători;
- documentele încheiate şi demersurile făcute la
organele în drept pentru remedierea unor acţiuni nefavorabile (poluarea apei,
diminuarea debitului apei etc).
4. Documentaţia foto cu aspecte reprezentative asupra
modului în care a acţionat fenomenul meteorologic periculos şi/sau factorul
vătămător şi pierderile provocate.
5. Documente necesare evaluării pierderilor
înregistrate:
- situaţia-inventar întocmită după încetarea acţiunii
fenomenelor meteorologice periculoase şi/sau factorilor vătămători, din care să
rezulte, pe baza măsurătorilor, atat cantităţile prejudiciate, cat şi cele ce pot fi recuperate;
- borderoul cu inventarierea zilnică a exemplarelor
moarte (în crescătorii, voliere, iazuri, eleştee, păstrăvării, vanatul în ţarcuri de creştere şi
rezervaţii, cainii de vanătoare
şi alte animale);
- copie de pe fişa de evidenţă
a cheltuielilor, pentru fiecare obiectiv afectat.
ANEXA Nr. 6 la normele metodologice
REFERAT
Obiectiv: prezentarea
spre aprobare a documentaţiei privind pierderile înregistrate din cauza
acţiunii fenomenelor meteorologice periculoase şi/sau a factorilor vătămători
fondului forestier naţional/vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier
naţional
......................................................................................obiectivului ...................................................................................................................
din
cadrul..........................................................................................
In urma analizării
documentaţiei privind pierderile înregistrate
la.............................................., în valoare
de...........................................lei, depusă de către.........................................cu raportul nr..................../..................., au rezultat următoarele:
Constatarea pierderilor s-a făcut la data
de................................, iar pagubele au fost evaluate la data
de.......................,respectandu-se/nerespectandu-se termenele prevăzute de reglementările în vigoare.
Din verificările întreprinse se deprind
următoarele:........................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
Faţă de cele prezentate, se propun următoarele:
a) aprobarea documentaţiei prezentate şi scăderea din
evidenţe a lucrărilor în valoare de.........................................lei, ale căror pierderi
se justifică, după cum urmează:
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
b) imputarea, în sarcina celor vinovaţi, a sumei
de..............................lei pentru următoarele motive:
.............................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
..................................................................................................................................................................................................................................
c) diferenţa
de........................................................................lei, pană la valoarea totală a documentaţiei
depuse, nu constituie pagubă, provenind din:
..................................................................................................................................................................................................................................
Preşedintele comisiei de constatare şi evaluare
Numele şi prenumele
...............................
Funcţia
..............................
Semnătura
.............................
REZOLUŢIA INSPECTORULUI-ŞEF (CONDUCĂTORULUI UNITĂŢII)
...........................................................................................................................
A. Se aprobă (se propune aprobarea):
Suma de.............................lei se va
înregistra la pierderi şi se va scădea din evidenţele contabile.
B. Nu se aprobă propunerile prezentate, datorită
următoarelor motive:
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
Drept urmare, documentaţia se
va restitui iniţiatorilor, pentru a proceda potrivit celor arătate.
Inspector-şef /
Conducătorul unităţii,
....................................
Contabil-şef /
Director economic,
...................................