ORDIN
Nr. 747 din 10 iunie 1994
pentru aprobarea Normelor metodologice privind inscrierea in bugetul de stat si
acordarea din acesta a subventiilor pentru produsele din industria carbunelui,
minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare si nemetalifere
ACT EMIS DE: MINISTERUL FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 224 din 18 august 1994
Ministru de stat, ministrul finantelor,
avand in vedere prevederile Hotararii Guvernului nr. 788/1992 privind
organizarea si functionarea Ministerului Finantelor, cu modificarile
ulterioare, in baza si pentru aplicarea prevederilor punctului 5 din anexa nr.
2 la Hotararea Guvernului nr. 82/1994 privind subventionarea unor produse din
industria carbunelui, minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare si
nemetalifere, precum si aprobarea criteriilor de fundamentare a subventiilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 71 din 18 martie
1994,
emite urmatorul ordin:
1. Se aproba Normele metodologice privind inscrierea in bugetul de stat si
acordarea din acesta a subventiilor pentru produsele din industria carbunelui,
minereurilor feroase, neferoase, radioactive, rare si nemetalifere, elaborate
de Ministerul Finantelor in baza Hotararii Guvernului nr. 82/1994 si avizate de
Ministerul Justitiei.
2. Directia generala a regiilor autonome si participatiilor statului si
celelalte directii generale din Ministerul Finantelor cu atributii in domeniul
inscrierii in bugetul de stat si al acordarii din acesta a subventiilor care
fac obiectul normelor prevazute la pct. 1 vor aduce la indeplinire prevederile
prezentului ordin, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I.
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Dan Mogos
secretar de stat
NORME METODOLOGICE
privind inscrierea in bugetul de stat si acordarea din acesta a subventiilor
pentru produsele din industria carbunelui, minereurilor feroase, neferoase,
radioactive, rare si nemetalifere
Potrivit Hotararii Guvernului nr. 32/1994, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 71 din 18 martie 1994, inscrierea in bugetul de stat
si acordarea din acesta a subventiilor pentru produsele miniere sus-mentionate
se vor face cu respectarea prevederilor legale, in functie de cantitatile
livrate si de subventiile unitare stabilite trimestrial si anual pe produse,
potrivit normelor metodologice elaborate de Ministerul Finantelor.
In temeiul si in aplicarea acestor prevederi se stabilesc urmatoarele:
CAP. 1
Cu privire la inscrierea in bugetul de stat a subventiilor
A. Elaborarea documentatiei de fundamentare
Ministerul Industriilor, impreuna cu regiile autonome care produc si
livreaza produse subventionate potrivit legii, fundamenteaza subventiile
respective prin bugetele de venituri si cheltuieli, pe formularele-model
cuprinse in anexele nr. 1, 2, 3, 3 a) si 3 b) la prezentele norme.
Art. 1
La completarea formularului-model cuprins in anexa nr. 1
"Fundamentarea subventiilor pe anul ................. la produsele
prevazute de Hotararea Guvernului nr. ................" se va tine seama
de urmatoarele:
(1) In titlu se va mentiona hotararea Guvernului prin care a fost aprobata
lista produselor care pot fi subventionate in anul pentru care se elaboreaza
proiectul bugetului de stat si nu hotararea Guvernului in vigoare pe anul in
care se elaboreaza fundamentarea.
(2) In col. A Produse se va respecta intocmai denumirea produselor
respective, asa cum a fost formulata prin lista aprobata de Guvern.
(3) In col. 1 Cantitati vor fi inscrise cantitatile prognozate a fi livrate
pana la finele anului anterior celui pentru care se elaboreaza fundamentarea
subventiilor, luandu-se in calcul, de regula, realizarile cunoscute, la zi,
potrivit raportarilor, plus cantitatile din programul pe perioada urmatoare,
pana la finele anului respectiv. In situatia cand se au in vedere alte
criterii, acestea vor trebui motivate corespunzator.
(4) Cantitatile de produse din col. 2 vor fi preluate din Programul de
livrari pentru produse subventionate pe anul ...........( anexa nr. 2 col. 1).
(5) La completarea col. 3 si 4, referitoare la preturi, se va avea in vedere
ca potrivit Hotararii Guvernului nr. 82/1994 (anexa nr. 2) "Preturile
produselor subventionate se stabilesc prin negociere cu beneficiarii, sub
supravegherea Ministerului Finantelor - Departamentul de evolutie a preturilor
si protectia concurentei, tinand seama de evolutia preturilor pe piata externa
si a cursului de schimb in lei al principalelor valute, prognozate pentru
perioada de fundamentare a subventiilor".
In temeiul si in aplicarea acestei prevederi se face urmatoarea precizare:
tinand seama ca, de regula, in momentele elaborarii diferitelor variante ale
proiectului bugetului de stat, preturile stabilite prin notele de negociere in
vigoare nu corespund cursului de schimb al leului prognozat pentru perioada de
fundamentare a subventiilor, la determinarea preturilor ce se vor inscrie in
col. 4 se va utiliza formula:
Cursul de schimb in lei, prognozat pentru perioada
Pretul cu ridicata de elaborare a bugetului de stat
in vigoare X --------------------------------------------------
Cursul de schimb in lei, corespunzator preturilor
stabilite prin notele de negociere in vigoare
In vederea sustinerii preturilor determinate dupa formula de mai sus,
regiile autonome vor prezenta ministerului de resort si - prin acesta -
Ministerului Finantelor, un exemplar din notele de negociere in vigoare la data
fundamentarii subventiilor.
(6) Costul produselor si defalcarea acestuia in : cheltuieli materiale si
cheltuieli cu munca vie (col, 5, 6 si 9) vor fi conjugate cu datele referitoare
la "Costul produsului pe elemente primare de cheltuieli" (anexa nr. 3
la prezentele norme) care vor fi elaborate tinand seama de precizarile de la
art. 3 din prezentele norme.
Prin conjugarea cu datele din anexa nr. 3 se intelege ca datele respective
nu vor putea fi preluate (ci vor trebui revazute), inainte de inscrierea in
anexa nr. 1 (col. 5, 6 si 9), in situatiile in care nu se respecta urmatoarele
criterii aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 82/1994:
- indicii (mentionati in anexa nr. 1, col. 7) privind evolutia
cheltuielilor materiale (pe total), in anul curent, fata de anul de baza, sa nu
depaseasca indicii de evolutie a preturilor cu ridicata, prognozati la nivelul
economiei nationale pe aceeasi perioada (indicii de evolutie a preturilor vor
fi furnizati de catre Departamentul de evolutie a preturilor si protectia
concurentei din Ministerul Finantelor);
- raportul (evidentiat sub forma de procent in anexa nr. 1, col. 8) dintre
cheltuielile materiale, determinate ca mai sus, si pretul cu ridicata al
fiecarui produs subventionat sa nu depaseasca 200 % .
(7) Subventiile unitare pe produse (col. 12) rezultate ca diferenta dintre
costurile unitare (col. 5) si preturile cu ridicata (col. 4) vor putea fi
inscrise ca atare numai in situatiile in care raporturile din anul curent
(evidentiate, sub forma de procente, in col. 14) dintre subventii si costuri
prezinta marimi descrescatoare fata de cele din anul precedent (evidentiate in
col. 13).
Respectarea acestui criteriu de baza, prevazut in Hotararea Guvernului nr.
82/1994, obliga, in cazurile in care subventiile nu prezinta ponderi
descrescatoare in costuri, sa se reia analiza acestora din urma in vederea
reducerii corespunzatoare, potrivit programelor de restructurare a activitatii.
(8) In ce priveste subventiile totale (col. 15), acestea reprezinta
indicatorul final, rezultat din lucrarile de fundamentare, care are implicatii
asupra cheltuielilor bugetului de stat si, ca urmare, la definitivarea
subventiilor se impune, in plus fata de cele mentionate anterior, incadrarea in
criteriile de echilibru al bugetului.
Art. 2
La completarea formularului-model cuprins in anexa nr. 2 "Programul de
livrari pentru produsele subventionate pe anul ........." se va tine seama
de urmatoarele:
(1) Cantitatile de produse (col. 1) vor fi fundamentate cu contracte sau
alte inscrisuri incheiate cu beneficiarii (in legatura cu care se va face
mentiunea solicitata in col. 7).
In cazurile in care, la data elaborarii documentatiei de fundamentare a
subventiei, regia autonoma in cauza nu dispune de acte care sa ateste
certitudinea desfacerii cantitatilor prevazute in col. 1 la anumite produse,
aceste cantitati vor fi confirmate printr-o mentiune expresa, de catre
ministerul de resort (ordonator principal de credite), cu ocazia semnarii
programului de livrari.
(2) In conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 82/1994, in caz
de nesustinere cu documente corespunzatoare, a posibilitatii desfacerii unui
anumit produs acesta nu va fi luat in considerare la calculul subventiilor (fie
integral, fie - dupa caz - in cantitatile pentru care nu poate fi justificata
posibilitatea desfacerii).
Art. 3
La completarea formularului-model cuprins in anexa nr. 3 "Costul
produsului pe elemente primare de cheltuieli in anul ..........", se vor
avea in vedere urmatoarele:
(1) Prin cost de productie al produselor subventionate, in sensul Hotararii
Guvernului nr. 82/1994, se intelege toate cheltuielile care concura la
realizarea produselor respective, inclusiv cele care, la nivelul agentului
economic in cauza, se suporta direct din venituri, potrivit legii.
In aceasta idee, au fost identificate si s-a facut gruparea pe noile
conturi din evidenta contabila (in vigoare de la 1.01.1994) a elementelor de
cheltuieli prevazute in coloana Specificatie din formularul-model.
In situatiile in care, la nivelul agentilor economici in cauza, vor fi
identificate si alte elemente de cheltuieli (altele decat cele specificate in
formularul-model), care prin natura lor au caracter normal si pot fi prevazute,
acestea vor putea fi incluse in calculatia costului produsului, cu urmatoarea
precizare:
- in conformitate cu criteriile aprobate prin Hotararea Guvernului nr.
82/1994, Alte cheltuieli cu munca vie vor fi determinate si prezentate in mod
distinct, pe categorii de cheltuieli, cu respectarea prevederilor legale. Ca
urmare, nominalizarea acestora, baza legala, suma inclusa in costuri si
calculul fiecarei sume in parte vor fi prezentate intr-o anexa la
formularul-model. In cadrul acestora, cheltuielile din grupa Cheltuieli
financiare vor fi subtotalizate separat, cunoscand ca astfel de cheltuieli nu
majoreaza, de regula, subventiile, trebuind sa se incadreze in nivelul
veniturilor financiare. In situatia in care o astfel de incadrare nu este
posibila in mod obiectiv, se va anexa si calculul veniturilor financiare, in
vederea stabilirii cauzelor care motiveaza neincadrarea, cat si soldul
cheltuielilor de luat in calcul la stabilirea subventiilor.
(2) La fundamentarea costului produselor, pe elemente primare de
cheltuieli, este obligatorie respectarea criteriilor prevazute de Hotararea
Guvernului nr. 82/1994, cu privire la:
- dimensionarea elementelor de cheltuieli materiale pe baza de norme de
consum in expresie fizica sau - in cazurile in care aceasta nu este posibila -
in expresie valorica (in acest sens formularul-model prevede la Date de
fundamentare prezentarea principalelor norme de consum si, respectiv, de
cheltuieli);
- corectarea periodica a normelor de consum si, respectiv, de cheltuieli
(ceea ce trebuie demonstrat prin compararea marimii normelor inscrise in col. 3
cu cele inscrise in col. 2);
- reducerea normelor de consum si, respectiv, de cheltuieli (col. 4 <
col. 3) in asa fel incat dimensionarea pe aceasta baza a fiecarui element
component al costului, in anul curent, sa permita incadrarea cheltuielilor
materiale, pe total, in criteriile mentionate in Hotararea Guvernului nr.
82/1994.
(3) Datele din col. 2 Anul precedent vor fi determinate tinand seama de
realizarile cunoscute la data elaborarii lucrarilor de fundamentare a
subventiilor si de preliminare a cheltuielilor de efectuat pe perioada ramasa
pana la finele anului. Se atrage atentia ca nu vor fi luate in considerare
preliminari de cheltuieli pe intregul an care sa depaseasca prevederile avute
in vedere la determinarea subventiilor pentru anul respectiv.
B. Verificarea si definitivarea subventiilor.
Art. 4
Documentatia de fundamentare [anexele nr. 1, 2, 3, 3 a) si 3 b)] se
intocmeste in patru exemplare si se prezinta in ordine:
(1) Directiei de control financiar din cadrul Directiei generale a
finantelor publice si controlului financiar de stat judetene, pentru viza.
Directia de control financiar verifica detaliat documentatia, cu accent pe
cuantumul cheltuielilor luate in calculul costurilor de productie, si
legalitatea preturilor, asumindu-si cu ocazia emiterii vizei, raspunderea
totala asupra justetei calculului subventiilor unitare pe produse si a
subventiei totale pe ansamblul activitatii agentului economic.
Viza se acorda pe fiecare dintre formularele documentatiei, cu semnatura
directorului (si stampila directiei), precum si a persoanei (persoanelor) care
a efectuat verificarea.
Dupa acordarea vizei, Directia generala a finantelor publice si controlului
financiar de stat retine un exemplar (copie) din documentatie.
(2) Ministerului de resort, in vederea includerii subventiilor in proiectul
bugetului propriu (doua exemplare vizate de Directia de control financiar, din
care unul este originalul).
Ministerul de resort dispune analiza documentatiei de catre compartimentele
de profil, precum si intocmirea unui referat de certificare a "Programului
de livrari pentru produsele subventionate pe anul ____________" pentru
care se solicita subventionarea de la bugetul de stat si a modului cum se
reflecta in program si in volumul subventiilor, comparativ cu anul precedent,
masurile de crestere a eficientei productiei in anul curent, preconizate prin
actiunile de retehnologizare si restructurare a productiei.
Un exemplar (copie) din documentatie, precum si din referatul privind
certificarea programului de livrari se retine la ministerul de resort.
(3) Ministerului Finantelor (prin ministerul de resort), in vederea
avizarii asupra volumului subventiilor ce pot fi inscrise in proiectul de
buget.
Ministerul de resort transmite Ministerului Finantelor documentatia de
fundamentare a subventiilor (exemplarul original), pe fiecare agent economic,
completata cu toate datele prevazute in prezentele norme si in formulare, pana
la termenul stabilit de Legea nr. 10/1991 privind finantele publice, pentru
depunerea propriului proiect de buget.
Ministerul Finantelor examineaza documentatia de fundamentare a
subventiilor, in cadrul termenului prevazut de lege pentru examinarea
proiectelor de buget al ministerelor, si solicita modificarile necesare,
inclusiv in cazurile ce se impun pentru stabilirea echilibrului bugetar.
Eventualele divergente urmeaza sa fie solutionate de catre Guvern, potrivit
prevederilor Legii nr. 10/1991 privind finantele publice, la cererea
ministerului de resort.
Ministerul de resort dispune adaptarea documentatiei de fundamentare a
subventiilor de catre regia (regiile) autonoma (e) in cauza, in functie de
hotararea Guvernului privind produsele subventionate, pe aceleasi formulare
[anexele nr. 1, 2, 3, 3 a) si 3 b)], si o depune la Ministerul Finantelor pana
la data de 1 septembrie a fiecarui an, termen stabilit pentru depunerea
proiectului de buget propriu modificat, potrivit prevederilor Legii nr. 10/1991
privind finantele publice.
Ministerul Finantelor, pe baza documentatiilor de fundamentare a
subventiilor modificate, include suma acestora in proiectul de buget pe care il
depune la Guvern.
CAP. 2
Cu privire la acordarea din bugetul de stat a subventiilor
Potrivit Hotararii Guvernului nr. 82/1994, acordarea din bugetul de stat a
subventiilor se face "cu respectarea prevederilor legale, in functie de
cantitatile livrate si de subventiile unitare stabilite trimestrial si anual pe
produse".
In aplicarea acestor prevederi se va proceda astfel:
Art. 5
Dupa aprobarea de catre Parlamentul Romaniei a bugetului de stat,
Ministerul Finantelor intocmeste Fisa privind conditiile de acordare a
subventiilor din bugetul de stat in anul ............ pentru produsele
prevazute prin Hotararea Guvernului nr. ........... (formularul - model cuprins
in anexa nr. 4).
Art. 6
Acordarea subventiilor se face lunar, cumulat de la inceputul anului, pe
baza de cereri de deschidere de credite bugetare prezentate Ministerului
Finantelor de catre ordonatorii principali de credite, insotite de fundamentari
intocmite pe fiecare agent economic, potrivit formularului - model cuprins in
anexa nr. 5: Decont privind subventiile ce urmeaza a fi acordate de la bugetul
de stat pe luna .................anul........
In legatura cu completarea formularului - model cuprins in anexa nr. 5 se
fac urmatoarele precizari:
(1) In coloana "Specificatie" datele solicitate vor fi
prezentate, separat, pentru livrari din stocul de la inceputul anului si,
separat, pentru livrarile din productia anului curent (tinand seama ca
subventiile unitare pe produse difera de la un an la altul).
(2) Subventiile unitare din col. 4 se determina pe trimestre astfel
(cumulat de la inceputul anului):
- pentru livrarile din stocul de la inceputul anului se vor inscrie subventiile
unitare utilizate la acordarea subventiilor pentru luna decembrie a anului
precedent;
- pentru livrarile din productia anului curent vor fi utilizate norme
trimestriale privind subventiile unitare pe produse, care sa se incadreze pana
la finele anului in subventiile unitare comunicate de catre Ministerul
Finantelor.
In vederea acordarii lunare a subventiilor si respectarii obligatiei de
incadrare in marimea subventiilor medii, stabilita pe intregul an, se va
proceda astfel:
- normele trimestriale, diferite de media anuala, se vor stabili numai pe
primele trei trimestre (in trimestrul IV, normele trimestriale vor fi egale cu
media anuala);
- la finele trimestrului III ( cu ocazia prezentarii decontului pentru
prima luna din trimestrul IV), se va proceda la regularizarea cu bugetul de
stat a subventiilor primite in functie de normele trimestriale, comparativ cu
normele medii anuale;
- pentru livrarile din trimestrul IV se vor utiliza norme trimestriale
privind subventiile unitare pe produse egale cu media anuala.
Cu aprobarea Ministerului Finantelor, aplicarea normelor unitare medii
anuale se poate devansa cu cel mult doua luni.
Determinarea subventiilor unitare trimestriale se va face pornindu-se de la
media anuala, stabilita pe fiecare produs in parte, si aplicand procentele de
corectie din urmatorul tabel:
------------------------------------------------------------------------
Subventia unitara
- lei/U.M. -
------------------------------------------------------------------------
Aferenta trimestrului respectiv Cumulat de la inceputul anului
------------------------------------------------------------------------
Trim. I ..................... 75 % 75 %
75 % ( ------- = 75 % )
1
Trim. II ..................... 85 % 75 % + 85 %
80 % ( ------------- )
2
Trim. III ................... 115 % 75 % + 85 % + 115 %
91,70 % ( --------------------- )
3
-------------------------------------------------------------------------
Procentele de mai sus au in vedere o repartizare uniforma pe trimestre a
cantitatilor de produse programate a fi livrate, precum si a influentelor care
separa marimea trimestriala a subventiilor unitare de media anuala a acestora.
Motivatia marimii procentelor din tabel rezulta din faptul ca daca s-ar adauga
si trimestrul IV (in cazul caruia procentul de corectie a subventiilor medii
anuale ar fi, in acest caz, de 125 %) s-ar anula corectiile trimestriale, la
nivel de an obtinindu-se subventia medie anuala astfel:
75 % + 85 % + 115 % + 125 % 400
------------------------------ = ----------- = 100
4 4
Procedura de aplicare a procentelor de corectie numai pe primele trei
trimestre, de regularizare cu bugetul de stat dupa aceasta perioada si de
utilizare pentru livrarile din trimestrul IV a unei subventii trimestriale
egale cu media anuala este impusa de regula abaterilor ce au loc in executie de
la programele stabilite privind indeosebi cantitatile livrate.
Art. 7
Formularul-model cuprins in anexa nr. 5 se va prezenta Ministerului
Finantelor, pana la data de 5 ale lunii pentru care se solicita deschiderea
creditului bugetar, cu viza directiilor de control financiar judetene;
Art. 8
Directiile de control financiar judetene vor verifica, in prealabil,
justetea cantitatilor livrate pe perioada expirata de la inceputul anului si a
defalcarii in proportie de 1/12 din prevederile anuale a cantitatilor pe luna
in curs, mentionand pe fiecare decont, cu ocazia emiterii vizei, numarul
procesului-verbal de constatare. Totodata, vor verifica daca nominalizarea
produselor inscrise in deconturi si subventia unitara, pe fiecare produs,
corespund cu cele din fisa privind conditiile de acordare a subventiilor,
comunicata de catre Ministerul Finantelor. Datele privind subventiile unitare
pentru produsele livrate din stocul existent la inceputul anului vor fi
verificate prin confruntarea acestora cu cele prevazute in ultimul decont
prezentat in anul precedent de catre agentul economic in cauza.
Formularul original al decontului vizat de directia de control financiar
judeteana se transmite ministerului de resort de catre agentul economic in
cauza.
Ministerul de resort va prezenta Ministerului Finantelor - o data cu
cererea de deschidere a creditului bugetar si a deconturilor pe fiecare agent
economic - situatia creditelor deschise anterior si, distinct, a sumelor virate
efectiv in contul agentilor economici respectivi, din creditele deschise
anterior (cu mentionarea numarului dispozitiei de virare si a sumelor
acordate).
CAP. 3
Cu privire la incasarea, recalcularea si regularizarea subventiilor
Art. 9
Agentii economici incaseaza subventiile de la bugetul de stat, prin
ordonatorul principal de credite, pe baza dispozitiilor de plata emise de
acesta, in limita subventiilor cuvenite potrivit deconturilor lunare (direct in
contul curent al agentului economic respectiv, deschis la societatea comerciala
bancara).
Art. 10
Recalcularea si regularizarea cu bugetul de stat a subventiilor se fac pe
baza deconturilor lunare si pe baza deconturilor anuale definitive, verificate
de catre directiile de control financiar din cadrul directiilor generale ale
finantelor publice si controlului financiar de stat teritoriale si care vor
certifica pe propria raspundere ca subventiile primite de la bugetul de stat
sunt cuvenite, potrivit dispozitiilor legale.
Sumele incasate in plus in luna anterioara, cumulat de la inceputul anului,
se vor deduce din subventia aferenta lunii pentru care se prezinta cererea de
credite.
Regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat au obligatia
ca pana la 30 ianuarie a anului urmator sa intocmeasca si sa prezinte
directiilor generale ale finantelor publice si controlului financiar de stat
judetene (Directiei de control financiar) deconturile definitive privind
justificarea subventiilor cuvenite pe baza datelor certe de executie pe anul
expirat. Organele de control au obligatia de a le verifica si certifica in
termen de 7 zile lucratoare de la data primirii deconturilor.
In cazul in care din verificarea deconturilor anuale definitive prezentate
de regiile autonome si societatile comerciale cu capital de stat rezulta ca
s-au primit subventii de la bugetul de stat mai mari decat se cuveneau, sumele
respective vor fi virate de unitatile in cauza, in termen de 2 zile de la data
incheierii verificarii, in contul bugetului de stat pe anul urmator 60.20.05
sau 20.22.1.05 "Restituiri de fonduri din finantarea bugetara a anilor
precedenti", deschis la unitatile bancilor comerciale sau la trezoreriile
finantelor publice, dupa caz. Pentru nevarsarea sumelor la termen se aplica
penalizari de intarziere de 0,3 % pentru fiecare zi de intarziere, potrivit
art. 1 din Ordonanta Guvernului nr. 14/1992, aprobata prin Legea nr. 114/1992.
Diferentele de incasat de la bugetul de stat in cursul anului de acorda
lunar cu ocazia deschiderii creditelor bugetare, pe baza verificarii
deconturilor pe agenti economici si a cererii de deschidere a creditelor
bugetare prezentate de catre ordonatorul principal de credite la Ministerul
Finantelor.
Diferentele de incasat rezultate din deconturile anuale definitive se vor
acorda din subventiile inscrise in bugetul de stat pe anul urmator, pe baza
procesului-verbal de verificare a deconturilor respective, de catre organul de
control al Ministerului Finantelor.
CAP. 4
Cu privire la inregistrarea in contabilitatea agentilor economici a
subventiilor ce urmeaza a fi primite de la bugetul de stat:
Art. 11
La inregistrarea in contabilitate, agentii economici vor tine seama de
precizarile Hotararii Guvernului nr. 704/1993 pentru aprobarea unor masuri de
executare a Legii contabilitatii nr. 82/1991, dupa cum urmeaza:
(1) subventiile incasate prin dispozitiile de plata emise de ordonatorul
principal de credite in baza decontului care fundamenteaza subventia cuvenita de
acordat de la bugetul de stat se evidentiaza in conturile:
512 "Cont curent la banca" = 741 "Venituri din subventii de
exploatare"
(2) la finele lunii in functie de livrarile efective se stabileste
subventia cuvenita, care poate fi:
- mai mare decat subventia incasata, in care caz se face urmatoarea
inregistrare:
741 "Venituri din subventii de = 121 "Profit si pierderi"
(cu subventia
exploatare" cuvenita efectiv)
472 "Venituri inregistrate in
avans"
(cu diferenta intre subventia
incasata si subventia cuvenita).
- mai mica decat subventia incasata, in care caz se fac urmatoarele inregistrari:
445 "Subventii" = 741 "Venituri din subventii de
exploatare"
(cu diferenta intre subventia cuvenita efectiv si
subventia incasata)
741 "Venituri din subventii de = 121 "Profit si pierderi"
exploatare" (cu subventia cuvenita efectiv)
(3) in luna urmatoare:
- in cazul subventiei incasate in plus:
472 "Venituri inregistrate in = 741 "Venituri din subventii de
avans" exploatare"
- in cazul subventiei incasate in minus:
512 "Cont curent la banca" = 445 "Subventii" (cu
subventia incasata)
(4) la finele anului pe baza decontului definitiv si a procesului-verbal de
verificare:
- Regularizarea cu bugetul de stat in cazul subventiei incasate in plus
care trebuie restituita:
741 "Venituri din subventii de = 448 "Alte datorii si creante
cu bugetul
exploatare" statului"
(cu subventiile necuvenite ce urmeaza
a se restitui)
448 "Alte datorii si creante cu = 512 "Cont curent la
banca"
bugetul statului" (cu subventiile necuvenite
virate la
buget)
- Regularizarea cu bugetul de stat in cazul subventiilor neincasate:
445 "Subventii" = 741 "Venituri din subventii de
exploatare"
(cu suma de incasat de la bugetul de stat drept
subventie)
512 "Cont curent la banca" = 445 "Subventii"
(cu subventia incasata de la buget)
*
* *
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentelor norme, Normele
Ministerului Finantelor nr. 70.238/1992 isi inceteaza aplicabilitatea.
p. Ministru de stat,
ministrul finantelor,
Dan Mogos,
secretar de stat
ANEXA 1
MINISTERUL INDUSTRIILOR
Regia Autonoma .............
FUNDAMENTAREA SUBVENTIILOR
pe anul ...... la produsele prevazute in Hotararea Guvernului nr. ......
------------------------------------------------------------------------------
Cantitati Pret Cost Cheltuieli Cheltuieli Subventii
t ----------- materiale cu munca vie
extern intern ------------ --------------- -----------
0 A 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
------------------------------------------------------------------------------
0 - Nr. crt.
A - Produse
1 - Anul precedent (realizari)
2 - Anul curent (programate)
3 - $/t
4 - lei/t
5 - (lei/t) (col.6 + col.9)
6 - lei/t
7 - % fata de anul precedent
8 - % fata de col. 4
9 - lei/t
10 - % (pondere in costul unitar) in anul precedent
11 - % fata de col.5
12 - lei/t (col. 5 - col. 4)
13 - in anul precedent
14 - in anul curent
15 - mil. lei (col. 2 x col. 12)
------------------------------------------------------------------------------
Presedintele consiliului de administratie Ministerul ..............
-------------------------
Ministrul
Director general, VIZAT
Verificat realitatea si
AVIZAT exactitatea datelor cuprinse in
decont conform procesului-verbal
Ministrul Finantelor, verbal de constatare nr. ...../
199....
Directia generala a finantelor
publice si controlului financiar
de stat
Director general,
ANEXA 2
MINISTERUL FINANTELOR
Regia Autonoma ................
PROGRAMUL DE LIVRARI
pentru produsele subventionate pe anul .............
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea Cantitati Pret Cost % Nr.
crt. produsului (tone) -------------- -------------- col.5 contractului
(lei/t)(mil.lei) (lei/t)(mil.lei)------X100
col.2
(inscrisului)
------------------------------------------------------------------------------
0 A 1 2 3 4 5 6 7
------------------------------------------------------------------------------
1. Produsul
2. Produsul
3. Produsul
4. Produsul
5. Produsul
6. Produsul
7. Produsul
------------------------------------------------------------------------------
TOTAL :
------------------------------------------------------------------------------
Presedintele consiliului de administratie
Director general,
ANEXA 3
MINISTERUL INDUSTRIILOR
Regia Autonoma............
COSTUL PRODUSULUI
pe elemente primare de cheltuieli in anul ..........
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Specificatie U.M. Lei/U.M. % Milioane lei
crt. (tone) --------------- fata de ------------------
Anul Anul col.2 Anul Anul
precedent curent precedent curent
------------------------------------------------------------------------------
0 A 1 2 3 4 5 6
------------------------------------------------------------------------------
1. Cantitate programata a
fi livrata : [t (kg)] X X X X X X
2. Cost total
(rd.8 + rd.12) X
din care :
3. Materii prime si
materiale, pentru
productie X
(600 + 601)
4. Energie si apa din afara,
pentru productie (605) X
5. Amortizari (681)
6. Lucrari si servicii
executate de terti,
pentru productie
(611 + 612 + 614 + 624 +
+ 626 + 628) X
7. Alte cheltuieli
materiale pentru
productie
(602 + 604 + 607 + 608 +
+ 658) X
8. Total cheltuieli
materiale
(rd. 3 la rd. 7) X
9. Salarii ale personalului,
pentru productie (641) X
10. Asigurari si protectie
sociala pentru
personalul de productie
(645) X
11. Alte cheltuieli cu munca
vie (inclusiv recuperarea
cheltuielilor geologice)
(613 + 621 + 622 + 623 +
+ 625 + 627 + 635) X
12. Total cheltuieli cu
munca vie
(rd. 9 la rd. 11) X
-------------------------------------------------------------------------------
Date de fundamentare
----------------------------------------------------------------
U.M. Anul precedent Anul curent % fata de
anul
precedent
----------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4
----------------------------------------------------------------
Principalele norme de consum in expresie fizica :
.....................................
.....................................
Principalele norme de cheltuieli :
.....................................
.....................................
Productivitatea muncii :
- fizica
- valorica
------------------------------------------------------------------------------
Presedintele consiliului de administratie Director economic,
Director general,
ANEXA 3 a)
MINISTERUL INDUSTRIILOR
Regia Autonoma ..........
ALTE CHELTUIELI CU MUNCA VIE
- mil. lei -
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea cheltuielilor Baza legala Sume *)
----------------------
Anul Anul
precedent curent
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4
------------------------------------------------------------------------------
I. Cheltuieli financiare
din acestea :
1.
2.
3.
4.
5.
6.
II. Alte cheltuieli cu munca vie
1.
2.
3.
4.
5.
6.
III. Total "Alte cheltuieli cu
munca vie" (I + II)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
------------------------------------------------------------------------------
Presedintele consiliului de administratie Director economic,
Director general,
ANEXA 3 b)
MINISTERUL ............
Regia Autonoma ........
VENITURI FINANCIARE
- mil. lei -
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea veniturilor Sume
-----------------------------------------
Anul precedent Anul curent
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3
------------------------------------------------------------------------------
1.
2.
3.
4.
5.
6.
------------------------------------------------------------------------------
TOTAL VENITURI FINANCIARE :
------------------------------------------------------------------------------
Presedintele consiliului de administratie Director economic,
Director general,
ANEXA 4
MINISTERUL FINANTELOR
FISA
privind conditiile de acordare, din bugetul de stat, a subventiilor pe
anul ...... pentru produsele prevazute in Hotararea Guvernului nr. .....
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Denumirea produselor Conditii de acordare a subventiilor totale
crt. ------------------------------------------ Mii lei
Programul anual de Subventii unitare
livrari (medii anuale)
--------------------- (lei/U.M.)
U.M. Cantitati
------------------------------------------------------------------------------
0 1 2 3 4 5
------------------------------------------------------------------------------
1. Produsul ..............
2. .......................
3. .......................
4. .......................
5. .......................
------------------------------------------------------------------------------
Subventia totala inscrisa
in buget X X X
------------------------------------------------------------------------------
Director general,
ANEXA 5
MINISTERUL INDUSTRIILOR
Regia Autonoma .............
DECONT
privind subventiile ce urmeaza a fi acordate de la bugetul de stat pe
luna ...........anul..... (cumulat de la inceputul anului)
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Specificatie Cantitati Subventii
--------------------------------- ------------------
U.M. Efectiv Programat Total (lei/t) (mii lei)
pe lunile pe luna (col.1 + (col.3 X
expirate curenta col.2) col.4)
------------------------------------------------------------------------------
0 A B 1 2 3 4 5
------------------------------------------------------------------------------
I. Livrari din stocul
de la inceputul
anului
1. Produsul
2. Produsul
3. Produsul
4. Produsul
5. Produsul
SUBTOTAL I : X X X X X
II. Livrari din
productia
anului curent
1. Produsul
2. Produsul
3. Produsul
4. Produsul
5. Produsul
SUBTOTAL II : X X X X X X
6. TOTAL I + II X X X X X X
7. Subventii acordate pe
lunile expirate X X X X X X
8. Diferente de acordat
(rd.6 - rd.7) X X X X X X
------------------------------------------------------------------------------
Presedintele consiliului de administratie Director economic,
Director general,
VIZAT
Verificat realitatea si exactitatea datelor
cuprinse in decont conform procesului-verbal de
constatare nr....../199.....
Directia generala a finantelor publice si
controlului financiar de stat
Director general,