Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 695 din 26 mai 2008

pentru aprobarea Metodologiei de calcul al tarifelor maximale din Tariful intern de calatori pentru transportul de calatori pe calea ferata - deservire generala

ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 776 din 19 noiembrie 2008



In temeiul prevederilor art. 3 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 79/2006 privind majorarea tarifelor în transportul feroviar de călători pe teritoriul României, aprobată cu completări prin Legea nr. 73/2008, ale art. 11 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare, şi ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 367/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor, cu modificările ulterioare,

ministrul transporturilor şi ministrul economiei şi finanţelor emit următorul ordin:

Art. 1. - Se aprobă Metodologia de calcul al tarifelor maximale din Tariful intern de călători pentru transportul de călători pe calea ferată - deservire generală, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

p. Ministrul transporturilor

Septimiu Buzaşu,

secretar de stat

p. Ministrul economiei şi finanţelor,

Cătălin Doica,

secretar de stat

ANEXĂ

METODOLOGIA

de calcul al tarifelor maximale din tariful intern de călători pentru transportul de călători pe calea ferată - deservire generală

CAPITOLUL I

Scopul metodologiei

Art. 1. - Prezenta metodologie descrie etapele de desfăşurare a activităţii de avizare a tarifelor maximale prevăzute în Tariful intern de călători, denumit în continuare TIC, ce pot fi percepute de operatorii de transport feroviar public de călători pentru transportul de călători pe calea ferată - deservire generală.

CAPITOLUL II

Domeniu de aplicare

Art. 2. - Serviciile de transport public feroviar de călători constituie un sector strategic de interes naţional, un serviciu public esenţial pentru societate, care contribuie la libera circulaţie, la deplasarea persoanelor în interiorul ţării şi în trafic internaţional, cu un grad înalt de siguranţă, în condiţii ecologice şi eficiente, potrivit legii.

Art. 3. - Activităţile de transport feroviar public de călători sunt realizate de către operatori de transport feroviar, persoane juridice române care au ca obiect principal de activitate transporturile de călători pe calea ferată şi deţin licenţă acordată de Ministerul Transporturilor.

Art. 4. - (1) Transportul feroviar public de călători are caracter de serviciu public social. Pentru această activitate Ministerul Transporturilor încheie contracte de servicii publice cu operatorii de transport feroviar în scopul furnizării de servicii de transport adecvate.

(2) Serviciul public social de transport feroviar de călători poate fi concesionat de Ministerul Transporturilor, pe bază de licitaţie publică, în condiţiile legii.

Art. 5. - (1) La propunerea operatorilor de transport feroviar de călători, cu acordul administratorului infrastructurii si cu consultarea organelor administraţiei publice locale/judeţene, Ministerul Transporturilor stabileşte nivelul serviciului public minim pentru toate secţiile de circulaţie ale reţelei feroviare, exprimat în tren-km, pe care îl supune spre aprobare Guvernului, conform Hotărârii Guvernului nr. 2.408/2004 privind metodologia de acordare de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale a diferenţei dintre tarife şi costuri în transportul feroviar public de călători, cu modificările şi completările ulterioare.

(2) Nivelul serviciului public minim pentru toate secţiile de circulaţie ale reţelei feroviare va cuprinde pe fiecare secţie de circulaţie numărul de trenuri, pe categorii, ce circulă pe secţia respectivă şi care reprezintă obligaţia minimă pentru operatorul feroviar, obligaţie cuprinsă în contractul de servicii publice încheiat cu Ministerul Transporturilor, în numele statului, care se aprobă prin hotărâre a Guvernului.

(3) Nivelul serviciului public minim pentru toate secţiile de circulaţie ale reţelei feroviare se determină cu formula:

Sreţea = Σ Si

unde:

i = numărul secţiei de circulaţie şi are valori cuprinse între 1 şi n;

Si = pachetul minim social exprimat în tren-km pe fiecare secţie de circulaţie, pe perioada unui an calendaristic, şi se determină cu formula:

Si = Nsi x Lsi

unde:

Nsi - numărul de trenuri programate să circule pe o secţie de circulaţie conform planului de mers;

Lsi - lungimea secţiei de circulaţie.

Art. 6. - La propunerea operatorilor de transport feroviar public de călători şi cu acordul ministrului transporturilor, tarifele maximale prevăzute în TIC pentru transportul de călători pe calea ferată - deservire generală se pot stabili/ajusta în conformitate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001 privind regimul preţurilor şi tarifelor reglementate, care se stabilesc cu avizul Oficiului Concurenţei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare, cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, după informarea Guvernului şi pe baza acordului acestuia.

Art. 7. - Tarifele maximale prevăzute în TIC se pot ajusta prin aplicarea la tarifele iniţiale a modificării parametrului de ajustare, respectiv indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statistică, de regulă, la un interval de 3 luni, dacă parametrul de ajustare se modifică cu cel puţin 5% faţă de nivelul existent la data precedentei avizări.

Art. 8. - Limita maximă în cadrul căreia tarifele maximale din TIC pot fi ajustate se determină pe baza următoarei formule de calcul:

TP=Ta xY,

unde:

TP- limita maximă a tarifului propus;

Ta - tariful avizat la precedenta stabilire/ajustare;

Y - indicele rezultat din înmulţirea indicilor preţurilor de consum lunari comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică de la data ultimei stabiliri/ajustări până la data solicitării.

Art. 9. - Sumele alocate din bugetul Ministerului Transporturilor şi/sau din bugetele locale pentru plata serviciilor efectuate de către operatorii de transport feroviar de călători în baza contractelor de servicii publice, ca diferenţă între tarifele stabilite pentru transportul feroviar de călători şi costurile reale de transport, precum şi pentru compensările plătite de Ministerul Transporturilor în cazul facilităţilor de călătorie pe calea ferată, acordate prin acte normative unor anumite categorii de călători, se stabilesc conform art. 5 alin. (1)-(8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998 privind transportul pe căile ferate române şi reorganizarea Societăţii Naţionale a Căilor Ferate Române, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.

CAPITOLUL III

Definiţii şi abrevieri

Art. 10. - Termenii folosiţi în cadrul prezentei metodologii au semnificaţiile următoare:

a) stabilirea tarifelor - activitatea de analiză şi calcul al tarifelor maximale din TIC, potrivit prezentei metodologii, prin care se stabilesc, după caz, structura şi nivelurile tarifelor;

b) ajustarea tarifelor - activitatea de analiză şi calcul al tarifelor maximale din TIC pe baza analizei influenţelor în costuri, în limita indicelui rezultat din înmulţirea indicilor preţurilor de consum lunari comunicaţi de Institutul Naţional de Statistică de la data ultimei stabiliri/ajustări până la data solicitării;

c) modificarea tarifelor- activitatea de analiză şi calcul al tarifelor maximale din TIC pe baza modificării structurii costurilor sau a condiţiilor de desfăşurare a activităţii comparativ cu situaţia care a stat la baza stabilirii tarifelor actuale, care conduc la creşterea tarifelor peste evoluţia IPC, inclusiv avizarea modificării pe baza formulelor stabilite prin hotărâre a Guvernului în cazul concesionării;

d) bilet - titlu sau contract de transport încheiat cu călătorul, emis conform prevederilor legale;

e) abonament - legitimaţie de călătorie ce permite deplasarea călătorilor utilizatori ai serviciilor de transport public feroviar de călători, emisă conform prevederilor legale;

f) operator feroviar de transport - orice operator economic, cu capital de stat sau privat, care a obţinut o licenţă în conformitate cu legislaţia în vigoare, a cărui activitate principală constă în efectuarea de prestaţii de transport de marfă şi/sau de călători pe calea ferată, tracţiunea fiind asigurată obligatoriu de acest operator economic; acest termen include, de asemenea, şi operatorii economici care asigură numai tracţiunea;

g) IPC - indicele preţurilor de consum comunicat de Institutul Naţional de Statistică;

h) pachetul minim social - volumele de transport public de călători ce trebuie realizate pe calea ferată pentru a se asigura libera circulaţie a persoanelor - cuprinde numărul de perechi de trenuri pentru fiecare categorie de tren, care vor circula zilnic pe fiecare secţie de circulaţie deschisă traficului feroviar de călători, precum şi volumul anual de tren-km pentru fiecare secţie de circulaţie şi pentru toată reţeaua feroviară.

CAPITOLUL IV

Acte normative de referinţă

Art. 11. - Prezenta metodologie are la bază următoarele acte normative de referinţă:

a) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 12/1998, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;

b) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 149/2001 privind instituirea Tarifului intern de călători în transportul feroviar, aprobată cu modificări prin Legea nr. 299/2002;

c) Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare (Ministerul Economiei şi Finanţelor a preluat de la Oficiul Concurenţei administrarea legislaţiei în domeniul preţurilor, potrivit art. III din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 121/2003 pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr. 21/1996, aprobată cu modificări prin Legea nr. 184/2004, cu modificările ulterioare);

d) Hotărârea Guvernului nr. 2.408/2004 privind metodologia de acordare de la bugetul de stat şi/sau de la bugetele locale a diferenţei dintre tarife şi costuri în transportul feroviar public de călători, cu modificările şi completările ulterioare;

e) Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 504/501/2005 pentru aprobarea Normelor privind fundamentarea, acordarea şi justificarea sumelor primite de la bugetul de stat pentru unele activităţi desfăşurate de unii agenţi economici, prin bugetul Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi Turismului, precum şi a transferurilor consolidabile acordate bugetelor locale pentru străzile care se vor amenaja în perimetrele destinate construcţiilor de cvartale de locuinţe noi în localităţile rurale şi urbane.

CAPITOLUL V

Dispoziţii generale

Art. 12. - (1) Tarifele maximale care pot fi percepute de operatorii de transport feroviar public de călători pentru transportul de călători pe calea ferată - deservire generală sunt cele prevăzute în TIC instituit prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 149/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 299/2002.

(2) Tarifele pentru serviciile conexe şi auxiliare, inclusiv tarifele de bagaje şi mesagerie, se stabilesc, în condiţiile legii, prin politicile tarifare ale operatorilor de transport feroviar public de călători şi se formează liber pe piaţă.

Art. 13. - (1)TIC este compus din două părţi:

a) partea I, care cuprinde normele privind condiţiile şi modul de aplicare a tarifelor în transportul feroviar public de călători pe teritoriul României;

b) partea a II-a, care cuprinde tarifele pentru deservirea generală în transportul intern de călători - tarifele pentru trenurile de persoane şi suplimentele pentru trenurile accelerate şi rapide, clasa I şi clasa a II-a, pe zone kilometrice, tarife care se stabilesc cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare.

(2) Nivelul maxim al tarifelor pentru transportul de călători pe calea ferată - deservire generală nu poate fi depăşit de operatorii de transport feroviar public de călători.

(3) Celelalte tarife practicate în transportul feroviar public de călători, în trafic intern, precum tarifele pentru tren Inter City (IC) şi Inter City Expres (ICE), tarifele auxiliare, inclusiv tarifele de bagaje şi mesagerie, facilităţile sau reducerile comerciale se vor stabili şi se vor aproba de fiecare operator de transport feroviar public de călători, în condiţiile legii, se vor forma liber pe piaţă şi se vor aduce la cunoştinţă publicului călător.

Art. 14. - (1) Principiile avute în vedere la alcătuirea tarifelor de transport feroviar public de călători pe teritoriul României sunt prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 149/2001, aprobată cu modificări prin Legea nr. 299/2002.

(2) Perceperea tarifului se face prin încadrarea distanţei kilometrice calculate în zonele kilometrice corespunzătoare respectivului tarif.

Art. 15. - (1) In cazul efectuării de servicii publice de transport feroviar de călători pentru anumite categorii de călători care beneficiază de facilităţi de călătorie pe calea ferată la tarifele de transport, prin actul care a prevăzut acordarea acestor facilităţi se va asigura compensarea corespunzătoare a operatorului feroviar de transport, până la nivelul costurilor.

(2) Diferenţele dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar de călători şi costurile reale de transport, la care se adaugă o cotă de profit între 3% şi 5%, se primesc de către operatorii de transport feroviar de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, după caz, pe baza contractelor de servicii publice, şi constituie plata serviciilor publice sociale pentru transportul feroviar de călători.

(3) Sumele necesare pentru plata serviciilor efectuate de operatorii de transport feroviar de călători în baza contractelor de servicii publice se aprobă anual în bugetul Ministerului Transporturilor, pe baza documentelor justificative primite şi verificate de Ministerul Transporturilor, care corelează aceste date cu politica tarifară în domeniu, cu nivelul costurilor pentru operaţiile de transport feroviar de călători şi cu nivelul prognozat al veniturilor obţinute de aceştia din operarea trenurilor cuprinse în pachetul minim social.

Art. 16. - Normele cuprinse în TIC sunt valabile pentru toţi operatorii de transport feroviar care au ca obiect de activitate transportul feroviar public de călători.

Art. 17. - Operatorii de transport feroviar licenţiaţi în condiţiile legii îşi organizează evidenţa contabilă analitică distinct pentru activităţile feroviare necesare asigurării transportului de călători din pachetul minim social, conform prevederilor legale.

CAPITOLUL VI

Avizarea ajustării tarifelor pentru transportul de călători pe calea ferată - deservire generală

Art. 18. - Ajustarea tarifelor maximale din TIC pentru transportul de călători pe calea ferată - deservire generală se face cu avizul Ministerului Economiei şi Finanţelor, potrivit prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare.

Art. 19. -Ajustarea tarifelor maximale din TIC se realizează la cererea operatorilor de transport feroviar înaintată Ministerului Transporturilor, însoţită de următoarele documente:

a) nota de fundamentare privind ajustarea tarifelor;

b) situaţia economico-financiară;

c) gradul de acoperire a cheltuielilor de exploatare din veniturile activităţii de bază realizat în perioada precedentă ajustării;

d) bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat/propus pentru anul în care se solicită ajustarea;

e) subvenţiile şi transferurile bugetare;

f) precizări referitoare la consumurile specifice de materii prime, energie, combustibili etc. comparativ cu cele luate în calcul la precedenta ajustare;

g) fişa de calcul pentru fundamentarea tarifelor în transportul de călători pe calea ferată - deservire generală, prevăzută în anexă;

h) orice alte date necesare fundamentării cheltuielilor care stau la baza tarifelor propuse spre avizare.

Art. 20. - (1) Ministerul Transporturilor analizează cererile şi documentaţiile depuse de operatorii de transport feroviar şi elaborează nota de informare a Guvernului în cazul în care consideră că se justifică necesitatea ajustării tarifelor maximale din TIC.

(2) Concomitent cu informarea Guvernului, Ministerul Transporturilor transmite spre analiză Ministerului Economiei şi Finanţelor nota de informare cu justificările privind necesitatea ajustării tarifelor maximale din TIC.

(3) După obţinerea acordului Guvernului, Ministerul Transporturilor înaintează Ministerului Economiei şi Finanţelor solicitarea de avizare a ajustării tarifelor maximale din TIC, însoţită de acordul Guvernului.

(4) Ministerul Economiei şi Finanţelor analizează şi verifică îndeplinirea criteriilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare, şi emite avizul către Ministerul Transporturilor pentru ajustarea tarifelor maximale din TIC.

CAPITOLUL VII

Avizarea stabilirii/modificării tarifelor

Art. 21. - Dacă la analiza proiectului bugetului de venituri şi cheltuieli propus Ministerul Transporturilor constată că nu poate asigura subvenţia la nivelul fundamentat, deci Salocat < Snec (Saiocat - subvenţia alocată; Snec - subvenţia necesară), se intră în procedura de identificare a soluţiilor pentru echilibrarea financiară, abordându-se două căi:

1. reducerea suplimentară a unor cheltuieli, îndeosebi a celor care nu afectează siguranţa circulaţiei, operând totodată modificările ce decurg în standardele de calitate a trenurilor, astfel:

a) creşterea intervalelor între două salubrizări ale garniturilor de tren;

b) reducerea normelor de consum pentru piesele de întreţinere la interior, pentru materialele de curăţenie, perdele şi alte materiale consumabile;

c) renegocierea cu reprezentanţii salariaţilor a normelor de muncă şi a condiţiilor de recuperare;

d) recalcularea normativelor de supraveghere şi pază a garniturilor de tren şi subunităţilor;

e) prelungirea termenului scadent de reparaţie periodică numai la vagoanele care în urma unei constatări tehnice amănunţite corespund prevederilor instrucţiunilor pentru a fi apte circulaţiei;

Rezultatul acestor revizuiri şi redirecţionări este evaluat în costuri rezultând:

CTOTrev = CTOTALE - ΣΔC

unde:

CTOTrev- cheltuieli totale revizuite;

Ctotale- cheltuieli totale necesare, calculate potrivit paşilor şi formulelor de calcul de la art. 24;

ΣΔC - suma tuturor reducerilor de cheltuieli identificate;

2. calculul majorării tarifelor, necesară pentru echilibrarea financiară.

Sunt posibile două variante de abordare:

a) majorarea integrală necesară aplicată într-o singură etapă, de la începutul anului:

- stabilirea veniturilor totale necesare pentru echilibrare, renunţând la cota de profit de 5% admisă de reglementările legale:

VTOTnec = Salocat + CTOTrev

- stabilirea venitului mediu de călătorie necesar:

Vmnec = (VTOTnec - Vaux - Vfin)/ Ptot

- stabilirea majorării tarifare medii:

b) majorarea medie necesară se realizează prin aplicarea etapizată în funcţie de condiţiile conjuncturale din anul de calcul.

In acest caz formula de calcul se adaptează în funcţie de decizia luată, respectiv numărul de etape de majorare.

Spre exemplu, pentru o majorare în 4 trepte se aplică următoarea formulă:

unde:

ΔV1-4 sunt cele 4 trepte de majorare care se aplică fiecare câte 3 luni până la următoarea majorare.

Art. 22. -Avizarea stabilirii/modificării tarifelor maximale din TIC se realizează la cererea operatorilor de transport feroviar înaintată Ministerului Transporturilor, însoţită de următoarele documente:

a) memoriu tehnico-economic în care se prezintă descrierea condiţiilor pentru realizarea pachetului minim social: secţiile de circulaţie ale reţelei feroviare, numărul de trenuri programate să circule pe fiecare secţie, lungimea secţiilor de circulaţie, dotarea cu mijloace proprii sau închiriate, chiriile pentru spaţiile şi trenurile închiriate, costul serviciilor informatice asigurate de infrastructura pentru aplicaţiile integrate sau pentru utilizarea unor echipamente, costul altor servicii necesare desfăşurării activităţii, volumul total de călători expediaţi, numărul biletelor cu plata integrală a călătoriei, numărul abonamentelor de călătorie, numărul călătorilor cu facilităţi de călătorie;

b) fişa de calcul pentru fundamentarea tarifelor în transportul de călători pe calea ferată - deservire generală, prevăzută în anexă;

c) situaţia cu fundamentarea costurilor şi a veniturilor, potrivit prezentei metodologii;

d) situaţia necesarului de subvenţie pentru anul de calcul, care se realizează cu respectarea prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 2.408/2004, cu modificările şi completările ulterioare, coroborate cu cele ale Ordinului ministrului finanţelor publice si al ministrului transporturilor, construcţiilor si turismului nr. 504/501/2005;

e) bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat/propus;

f) alte date şi informaţii necesare fundamentării cheltuielilor.

Art. 23. - (1) Ministerul Transporturilor analizează cererile şi documentaţiile depuse de operatorii de transport feroviar şi elaborează nota de informare a Guvernului în cazul în care consideră că se justifică necesitatea stabilirii/modificării tarifelor maximale din TIC.

(2) Concomitent cu informarea Guvernului, Ministerul Transporturilor transmite spre analiză Ministerului Economiei şi Finanţelor nota de informare cu justificările privind necesitatea stabilirii/modificării tarifelor maximale din TIC;

(3) După obţinerea acordului Guvernului, Ministerul Transporturilor înaintează Ministerului Economiei şi Finanţelor solicitarea de avizare a stabilirii/modificării tarifelor maximale din TIC, însoţită de acordul Guvernului.

(4) Ministerul Economiei şi Finanţelor analizează şi verifică existenţa tuturor documentelor solicitate, precum şi îndeplinirea criteriilor prevăzute de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 36/2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 205/2002, cu modificările ulterioare, şi emite avizul către Ministerul Transporturilor pentru stabilirea/modificarea tarifelor maximale din TIC.

Art. 24. - (1) La fundamentarea tarifelor maximale din TIC propuse, cheltuielile totale necesare pentru realizarea pachetului minim social se determină avându-se în vedere structura de trenuri, structura parcului de locomotive şi vagoane, normele tehnice de reparaţii ale materialului rulant impuse de siguranţa circulaţiei, programele oficiale privind rata inflaţiei şi evoluţia principalelor preţuri, angajamentele asumate prin contractele colective de muncă şi reglementările legale privind salariul minim, precum şi cheltuielile financiare determinate de evoluţia cursului valutar şi se calculează aplicându-se formula:

CTOTALE = Cps + Ccomb-lubr + Cen + Crep + Cinfra + Cset + Cam +Cpers + Cfin + Cextra

(2) Principalele categorii de cheltuieli se determină astfel: 1. cheltuielile materiale: cu piese de schimb, materii prime, materiale şi alte consumabile - Cps - se determină cu formula:

Cps = (Cpsa/Sreţea a) x Sretea x (1+r)

unde:

Cpsa - cheltuielile realizate în anul anterior pentru realizarea transportului public;

Sretea a - pachetul minim social realizat în anul anterior exprimat în tren-km;

r- rata inflaţiei utilizată la elaborarea bugetului de stat pentru anul de calcul.

2. cheltuielile cu combustibilul şi lubrifianţii - Ccomb-lubr- se determină cu formula:

unde:

Ccomb-lubr = (Vtr + Vman + Vinc + Vtehn) x Pcomb + Vul x Pul + Vun + Pun + Vci x Pci

unde:

Vtr = cantitatea de combustibil necesară pentru remorcarea trenurilor, calculată ca produs între tonajele brute ale trenurilor pe tip de tracţiune şi consumul specific;

Vman - cantitatea de combustibil necesar pentru manevra garniturilor de tren;

Vimc - cantitatea de combustibil consumată de agregatele de încălzire a trenurilor;

Vtehn - cantitatea de combustibil necesară pentru consumul tehnologic în depouri pentru probe, reglaje, rodaje etc;

Vul - cantitatea de uleiuri folosite pentru efectuarea schimbului la motoare, transmisii, precum şi pentru completarea nivelului la motoare şi la crapodinele materialului rulant, în conformitate cu normele tehnice de exploatare a acestor mijloace de transport;

Vun - cantitatea de unsori consistente necesare pentru gresarea cutiilor de unsoare, conform normelor tehnice de exploatare a acestor mijloace de transport;

Vci - cantitatea de combustibil necesară funcţionării centralelor de încălzire din unităţile de exploatare feroviare pentru asigurarea încălzirii, precum şi pentru asigurarea apei calde necesare condiţiilor de igienă a personalului;

Pcomb, Pub, Pun, Pci - preţul mediu estimat pentru anul de calcul pentru combustibil, uleiuri, unsori şi combustibili pentru încălzire;

3. cheltuielile cu energia electrică şi apa - Cen - se determină cu formula:

Cen = Σ We x Pe + Σ Ap x Pa

unde:

We - cantitatea de energie electrică măsurată de contoarele de pe locomotive şi din unităţile de exploatare pe perioada unui an;

Ap - cantitatea de apă măsurată de toate apometrele montate în unităţile de exploatare pe perioada unui an;

Pa, Pe - preţul unitar mediu la energie electrică şi apă programat pentru anul de calcul;

4. cheltuielile cu reparaţiile - Crep - se determină cu formula:

Crep = Crepv + Crepl + CrepFF + CSCRL

unde:

Crepv - cheltuielile necesare pentru reparaţiile planificate la vagoane şi se determină cu formula:

Crepv = Nrp x Prp + Nr},x Prg + Nrk x Prk + Nrti x Prti + CrepFFv

în care:

Nrp, Nrg Nrk, Nrti- numărul de vagoane ale căror termene scadente tehnic la tipurile de reparaţii (periodică, generală, capitală şi reparaţii tehnice intermediare);

iar: Prp, Prg, Prk, Prti= preţuri medii pe tip de reparaţie (periodică, generală, capitală şi reparaţii tehnice intermediare);

CrepFFv - cheltuielile necesare pentru reparaţiile fondurilor fixe impuse de programele de conformare stabilite cu autorităţile de mediu, programele de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă stabilite cu sindicatele pentru sectorul vagoane;

Crepl - cheltuielile necesare pentru reparaţiile planificate la locomotive şi se determină cu formula:

Crepl = CrepLE + CrepDE + CrepLDH + CrepAM + CrepFFl

în care:

CrepLE, CrepLDE, CrepLDH, CrepAM = categoriile de mijloace care au norme tehnice specifice de reparaţii, respectiv locomotive electrice, locomotive diesel electrice, locomotive diesel hidraulice şi automotoare;

CrepFFl - cheltuielile necesare pentru reparaţiile fondurilor fixe impuse de programele de conformare stabilite cu autorităţile de mediu, programele de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă stabilite cu sindicatele pentru sectorul locomotive;

Cscrl- cheltuielile de întreţinere a locomotivelor, efectuate de filialele proprii;

CrepFF= cheltuielile necesare pentru reparaţiile fondurilor fixe impuse de programele de conformare stabilite cu autorităţile de mediu, programele de îmbunătăţire a condiţiilor de muncă stabilite cu sindicatele, corespunzător sectoarelor conexe activităţii de transport;

5. costul serviciilor furnizate de infrastructura feroviară - Cinfra -, format din 3 grupe mari de activităţi, se stabileşte astfel:

Cinfra = Cacces + Cch + Ctel + Cinfo + Calt

unde:

Cacces - costurile pentru acces pe infrastructura feroviară şi se determină cu formula:

Cacces = Sretea x Tacces

unde:

Sretea = nivelul serviciului public minim pentru toate secţiile de circulaţie ale reţelei feroviare, exprimat în tren-km şi inclus atât în contractul de activitate al Companiei Naţionale de Căi Ferate „C.F.R." - S.A., denumită în continuare CFR - S.A., cât şi în contractul de servicii publice al operatorului feroviar;

Tacces - tariful mediu ce se plăteşte pentru circulaţia unui tren pe distanţa de 1 km de infrastructură şi se stabileşte prin hotărâre a Guvernului;

Cch - cheltuielile pe perioada unui an ale operatorului feroviar cu chiriile pentru spaţiile şi terenurile închiriate de la CFR - S.A. şi se determină cu formula:

Cch = Σ Ssp x Tchs + ΣSt x Tcht

unde:

Ssp, St - suprafaţa spaţiilor, respectiv a terenurilor ce se află în patrimoniul CFR - S.A. şi sunt închiriate operatorului de transport;

Tchs, Tcht - tariful de închiriere pe m2, diferenţiat pe tipul de clădire sau teren;

Ctel = costul serviciilor de telecomunicaţii asigurate în reţeaua feroviară;

Cinfo = costul serviciilor informatice asigurate de infrastructură pentru aplicaţiile integrate sau pentru utilizarea unor echipamente;

Calt - costul altor servicii furnizate de deţinătorul infrastructurii, definite prin anexele la contractul de acces pe infrastructura feroviară;

6. cheltuielile reprezentând servicii efectuate de terţi - Cset - stabilite pe baza contractelor comerciale atribuite potrivit procedurilor legale pentru prestări de servicii se determină cu formula:

Cset = Σ Cpaza + Csalub + Ccentr + Σ Ccentr + Σ Cpr

unde:

Cpaza - cheltuieli reprezentând servicii de pază a unităţilor, a garniturilor de tren, inclusiv cele de transport şi colectare de valori;

Csalub - valoarea serviciilor de salubrizare şi igienizare a spaţiilor, vagoanelor şi locomotivelor;

Ccentr - serviciile de exploatare, revizie şi funcţionare a centralelor de încălzire din unităţile de exploatare;

Cpr - valoarea contractelor de prestări de servicii încheiate cu Autoritatea Feroviară Română - AFER, institute de proiectare, firme de audit, servicii de cadastru etc.

7. cheltuieli de amortizare a mijloacelor fixe din patrimoniul societăţii - Cam - calculate conform normelor legale:

Cam =Σ VFF x na

unde:

VFF - valoarea fiecărui fond fix înregistrat în contabilitatea operatorului de transport;

na - norma de amortizare specifică fiecărui fond fix, calculată în funcţie de durata normată de utilizare;

8. cheltuielile cu personalul - Cpers - se stabilesc pe baza prevederilor contractului colectiv de muncă, a prevederilor Codului muncii şi a reglementărilor legale privind nivelul minim al salariului:

Cpers + Npers x Vbm x c

unde:

Npers- numărul mediu de salariaţi prevăzut pentru realizarea pachetului minim al serviciului public;

Vbm - venitul mediu brut realizat în anul anterior;

c = coeficientul de creştere salarială pe anul de calcul, negociat şi convenit în cadrul contractului colectiv de muncă. Cheltuielile de personal includ şi obligaţiile legate de salarii şi tichete de masă;

9. cheltuieli extraordinare - Cextra;

10. cheltuielile financiare - Cfin - se determină cu formula:

Cfîn = Cfin an anterior x K

unde:

Cfin an anterior - cheltuielile financiare realizate anterior anului de calcul;

k - coeficientul de creştere al cheltuielilor financiare.

Art. 25. - (1) Determinarea veniturilor totale posibil de obţinut:

1. venituri din activitatea de transport public de călători - Vtr.cal- prognozate pentru anul de calcul se determină cu formula:

Vtr.căl = Ptot x Vm

unde:

Ptot - volumul total de călători km;

Vm - venitul mediu;

2. pe baza structurii trenurilor cuprinse în pachetul minim social Sretea, a datelor statistice furnizate de sistemul de ticketing şi a studiilor de piaţă, se determină numărul de călători pe principalele categorii şi, respectiv, volumul total de călători km, Ptot, astfel:

Ptot = Ni x Di + Nab x dab + Ne x de + Nf x df +NP x dp + Nax da

unde:

N- numărul de călători expediaţi;

D - distanţa medie de călătorie, iar indicii reprezintă principalele categorii de călători, astfel:

I = bilete cu plata integrală a călătoriei;

ab = abonamente de călătorie;

e = elevi şi studenţi;

f = călători cu facilităţi de călătorie aprobate prin acte normative (pensionari, persoane cu handicap etc);

p = permise de călătorie pentru salariaţii unor societăţi, membrii de familie sau pensionari;

a = autorizaţii de călătorie;

3. se stabileşte venitul mediu - Vm - pentru anul de calcul, ţinând seama de rata inflaţiei utilizată la elaborarea bugetului de stat pentru anul de calcul, cu formula:

Vm=Vmax(l+r)

unde:

Vma = venitul mediu anual;

r - rata inflaţiei utilizată la elaborarea bugetului de stat pentru anul de calcul;

4. venituri auxiliare - Vaux- venituri din alte activităţi

Vaux = Vaux an anterior x (1+r)

5. venituri financiare - Vfin

Vfin = Vfin an anterior x K

unde:

K - coeficient de creştere;

6. venituri extraordinare - Vextra

7. venituri totale - Vtot, unde:

Vtot = Vtr.cal + Vaux + Vfin + Vextra

(2) Venitul mediu anual - Vma - se stabileşte pe baza structurii medii a reţelei în perioada (anul) de referinţă, folosind datele din evidentele contabile, astfel:

unde:

Vma - venitul mediu anual;

Vt - veniturile rezultate din toate categoriile de legitimaţii de călătorie încasate prin casieriile staţiilor şi înregistrate în contabilitate;

Vf - veniturile rezultate din facturarea către ordonatorii de plăţi responsabili cu acoperirea contravalorii facilităţilor legale de călătorie.

Art. 26. - (1) Determinarea necesarului anual de subvenţie se calculează pornind de la datele prezentate mai sus, iar alocarea efectivă se realizează cu respectarea strictă a prevederilor cuprinse în:

- Hotărârea Guvernului nr. 2.408/2004, cu modificările şi completările ulterioare;

- Ordinul ministrului finanţelor publice şi al ministrului transporturilor, construcţiilor şi turismului nr. 504/501/2005.

(2) Subvenţia necesară acoperirii costurilor şi asigurării unei rate de profit de 5% se determină utilizând formula:

Snec = 1,05 x CTOTALE - Vtot

unde:

Ctotale - cheltuielile totale necesare pentru realizarea pachetului minim social;

Vtot - veniturile totale din activitatea de transport public de călători.

Art. 27. - Rezultatul calculelor privind necesarul de subvenţie se depune la Ministerul Transporturilor pentru aprobare împreună cu proiectul bugetului de venituri şi cheltuieli.

CAPITOLUL VIII

Dispoziţii finale

Art. 28. - Tarifele maximale pentru transportul de călători pe calea ferată - deservire generală, prevăzute în TIC, care pot fi percepute de operatorii de transport feroviar public de călători pentru deservirea generală se pot stabili, ajusta sau modifica cu respectarea prezentei metodologii.

Art. 29. - Anexa face parte integrantă din prezenta metodologie.

ANEXA la metodologie

FIŞA DE CALCUL

pentru fundamentarea tarifelor în transportul de călători pe calea ferată - deservire generală

Nr. crt.

Elemente de cheltuieli

U.M.

Actual pe perioada:

............

Realizat pe perioada:

...............

Propus pe perioada:

..............

Indici faţă de:

actual/realizat

0

1

2

3

4

5

6

I.

NUMĂR DE CĂLĂTORI

mil. căl.

II.

TOTAL VENITURI - din care:

mii lei

A. Venituri din exploatare -

din care:

transportul de călători - deservire generală

mii lei

mii lei

1. Venituri din încasări

mii lei

2. Subvenţii de exploatare

mii lei

3. Venituri auxiliare

mii lei

4. Vânzări de mărfuri

mii lei

B. Venituri financiare

mii lei

C. Venituri extraordinare

mii lei

III.

TOTAL CHELTUIELI - din care:

mii lei

A. Cheltuieli de exploatare -

din care:

transportul de călători - deservire generală

mii lei

mii lei

1. Materii prime, materiale, piese de schimb, alte consumabile

mii lei

2. Combustibili şi lubrifianţi

mii lei

3. Energie electrică şi apă

mii lei

4. Amortizare

mii lei

5. Reparaţii

mii lei

6. Cheltuieli cu infrastructura:

mii lei

- acces pe infrastructura feroviară

mii lei

- chiriile pentru spaţiile şi terenurile închiriate

mii lei

- servicii informatice

mii lei

7. Alte cheltuieli (cheltuieli cu paza, salubrizarea etc.)

mii lei

8. Cheltuieli cu personalul - din care:

mii lei

- salarii brute

mii lei

B. Cheltuieli financiare

mii lei

C. Cheltuieli extraordinare

mii lei

IV.

PROFIT/PIERDERE

mii lei

V.

TARIF MEDIU:

 Venituri din încasări   

        Nr. călători

lei/căi.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 695/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 695 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 695/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu