ORDIN Nr. 69
din 20 iulie 2006
pentru aprobarea
Regulamentului nr. 13/2006 privind obligatiunile ipotecare
ACT EMIS DE:
COMISIA NATIONALA A VALORILOR MOBILIARE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 640 din 25 iulie 2006
In conformitate cu prevederile art. 1, 2 şi ale art. 7
alin. (3) şi (5) din Statutul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, aprobat
prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 25/2002, aprobată cu modificări prin
Legea nr. 514/2002, modificată prin Legea nr. 297/2004 privind piaţa de
capital, cu modificările şi completările ulterioare,
având în vedere art. 38 din
Legea nr. 32/2006 privind obligaţiunile ipotecare,
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare a hotărât, în şedinţa din data de 19 iulie 2006, emiterea
următorului ordin:
Art. 1. - Se aprobă Regulamentul nr. 13/2006 privind
obligaţiunile ipotecare, prevăzut în anexa care face parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 2. - Regulamentul menţionat la art. 1 intră în
vigoare la data publicării acestuia şi a prezentului ordin în Monitorul Oficial
al României, Partea I, şi va
fi publicat şi în Buletinul Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare şi pe site-ul acesteia (www.cnvmr.ro).
Art. 3. - Direcţia reglementare din cadrul Direcţiei
generale autorizare reglementare împreună cu Secretariatul general şi cu
directorul general executiv vor urmări ducerea la îndeplinire a prevederilor
prezentului ordin.
Preşedintele Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare,
prof. univ. dr. Gabriela Anghelache
ANEXĂ
REGULAMENTUL Nr. 13/2006
privind obligaţiunile ipotecare
Legea nr. 32/2006 privind obligaţiunile ipotecare
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege are drept scop stabilirea
condiţiilor şi a cadrului general pentru emisiunea de obligaţiuni ipotecare,
precum şi reglementarea drepturilor şi obligaţiilor conferite de acestea
deţinătorilor lor.
Art. 2. - In sensul prezentei legi, termenii şi
expresiile de mai jos au următoarea semnificaţie:
1. agent - persoană
juridică sau organizaţie fără personalitate juridică, numită şi autorizată în
condiţiile cap. IV să
reprezinte interesele deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare aparţinând
aceleiaşi emisiuni;
2. arhivă - Arhiva Electronică de Garanţii Reale Mobiliare;
3. autoritate competentă - Banca Naţională a României şi Comisia Naţională a Valorilor
Mobiliare, cu atribuţii de reglementare, supraveghere şi control al emitenţilor
şi al emisiunilor de obligaţiuni ipotecare potrivit prevederilor prezentei
legi;
4. credit ipotecar - orice
împrumut acordat în condiţiile Legii nr. 190/1999 privind creditul ipotecar
pentru investiţii imobiliare, cu modificările ulterioare;
5. credit ipotecar comercial - credit ipotecar pentru investiţii imobiliare, prin care se
finanţează investiţii imobiliare cu altă destinaţie decât locativă;
6. credit ipotecar eligibil - credit ipotecar
care îndeplineşte criteriile de eligibilitate
prevăzute la art. 5 pentru a fi inclus în portofoliul de credite ipotecare pe
baza căruia urmează a se realiza o emisiune de obligaţiuni ipotecare;
7. credit ipotecar performant - credit ipotecar
eligibil, afectat unei emisiuni de obligaţiuni
ipotecare, care îndeplineşte caracteristicile de performanţă anunţate în
prospectul de emisiune;
8. credit ipotecar
rezidenţial - credit ipotecar pentru investiţii
imobiliare, prin care se finanţează investiţii imobiliare cu destinaţie
locativă;
9. drepturi accesorii - totalitatea drepturilor reale ori personale aferente creanţei
ipotecare, inclusiv drepturi de garanţie reală şi drepturi de creanţă decurgând
din poliţele de asigurare încheiate de beneficiarul împrumutului;
10. emitent - banca sau
banca de credit ipotecar, persoana juridică română care a acordat sau a preluat
prin cesiune credite ipotecare şi care a emis, emite sau intenţionează să emită
obligaţiuni ipotecare;
11. investitor - orice
persoană care deţine obligaţiuni ipotecare în cont propriu;
12. investitor calificat - entitate care are capacitatea de a evalua caracteristicile de risc
şi randament ale obligaţiunilor ipotecare, definită conform art. 2 alin. (1)
pct. 15 din Legea nr. 297/2004 privind piaţa de capital, cu modificările şi
completările ulterioare;
13. obligaţiuni ipotecare -
valori mobiliare în formă dematerializată, emise
în baza unui prospect aprobat de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare şi sub
supravegherea acesteia, în vederea refinanţării activităţii emitentului de
acordare de credite ipotecare, în baza unui portofoliu de credite ipotecare
asupra căruia investitorii dobândesc o garanţie de prim rang şi un drept de
preferinţă în raport cu orice alt creditor al emitentului;
14. persoană afiliată - persoana fizică sau juridică care, conform art. 2 alin. (1) pct. 23
din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare, este
prezumată a acţiona concertat cu o altă persoană fizică sau juridică;
15. ofertă publică de
obligaţiuni ipotecare - comunicarea adresată unor persoane, făcută sub orice formă şi prin
orice mijloace, care prezintă informaţii suficiente despre termenii ofertei şi
despre obligaţiunile ipotecare oferite, astfel încât să permită investitorului
să adopte o decizie cu privire la vânzarea, cumpărarea sau subscrierea
respectivelor obligaţiuni ipotecare. Această definiţie se va aplica, de
asemenea, şi în situaţia plasamentului de obligaţiuni ipotecare prin
intermediari financiari;
16. ofertă adresată
investitorilor calificaţi - vânzarea în
integralitate a unei emisiuni de obligaţiuni ipotecare către investitori
calificaţi, cu respectarea prevederilor Legii nr. 297/2004, cu modificările şi
completările ulterioare, precum şi ale normelor de aplicare a prezentei legi;
17. portofoliu de credite ipotecare sau portofoliu
- totalitatea drepturilor de creanţă şi a
drepturilor accesorii cu care emitentul garantează îndeplinirea obligaţiilor
asumate printr-o emisiune de obligaţiuni ipotecare determinată;
18. prospect de emisiune sau prospect - prospectul de ofertă publică de vânzare de obligaţiuni ipotecare,
întocmit cu respectarea prevederilor prezentei legi, ale Legii nr. 297/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale normelor emise în
aplicarea acestora;
19. valoare nominală - suma principală a creditului ori, în cazul garanţiilor, suma
maximă pentru care au fost constituite;
20. valoarea creditului ipotecar - suma rămasă de rambursat din valoarea nominală a unui credit;
21. valoarea portofoliului - suma valorilor
creditelor ipotecare din portofoliu;
22. valoarea de referinţă -
valoarea stabilită de către un evaluator autorizat
potrivit legii.
Art. 3. - (1) Sintagma „obligaţiuni ipotecare" se
foloseşte exclusiv pentru a desemna valori mobiliare emise în condiţiile
prezentei legi.
(2) Valorile mobiliare care nu întrunesc
caracteristicile prevăzute la art. 2 pct. 13 nu beneficiază de regimul juridic
consacrat prin prezenta lege şi nu pot fi denumite „obligaţiuni
ipotecare".
Regulament
1.1. Termenii şi expresiile utilizate în prezentul
regulament au semnificaţia prevăzută la art. 2 din Legea nr. 190/1999 privind
creditul ipotecar pentru investiţii imobiliare, cu modificările şi completările
ulterioare, precum şi la art. 2 alin. (1) din Legea nr. 297/2004 privind piaţa
de capital, cu modificările şi completările ulterioare, denumită în continuare Legea nr. 297/2004.
1.2. Emisiunea de obligaţiuni ipotecare se derulează
în conformitate cu dispoziţiile generale ale Legii nr. 297/2004 şi ale
reglementărilor emise de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare în aplicarea
acesteia, precum şi cu dispoziţiile speciale ale Legii nr. 32/2006 privind
obligaţiunile ipotecare, denumită în continuare Legea
nr. 32/2006, şi ale prezentului regulament.
Legea nr. 32/2006
CAPITOLUL II
Structurarea portofoliilor
Art. 4. - (1) Pentru a fi afectate garantării unei
emisiuni de obligaţiuni ipotecare, creditele ipotecare se grupează în
portofolii, cu condiţia respectării, în mod cumulativ, pe toată durata
emisiunii, a următoarelor principii:
a) fiecare credit ipotecar din portofoliu să fi fost
acordat în conformitate cu normele legale în vigoare la acea dată;
b) creditele ipotecare să fi fost acordate în scopul
efectuării de investiţii imobiliare pe teritoriul României sau pe teritoriile
statelor membre ale Uniunii Europene ori ale Spaţiului Economic European;
c) uniformizarea portofoliului astfel încât să includă
un singur tip de credite ipotecare din punct de vedere al destinaţiei
investiţiei imobiliare;
d) media ponderată a scadenţei creditelor ipotecare din
portofoliul afectat emisiunii să fie mai mare decât scadenţa obligaţiunilor
ipotecare ce urmează a fi emise pe baza acestora; media ponderată a scadenţelor
se calculează ca medie ponderată a duratei rămase a creditelor din portofoliul
afectat, ponderată cu valoarea nominală a creditului la momentul lansării
emisiunii;
e) valoarea actualizată a creanţelor afectate garantării
unei emisiuni de obligaţiuni ipotecare să fie cel puţin egală cu valoarea
actualizată a obligaţiilor de plată ale emitentului faţă de deţinătorii de
obligaţiuni ipotecare din emisiunea garantată cu portofoliul respectiv;
f) valoarea totală a creditelor ipotecare garantate cu
ipoteci asupra terenurilor fără construcţii şi a celor garantate cu ipoteci
asupra imobilelor aflate în construcţie să nu depăşească 20% din valoarea
portofoliului;
g) întrunirea criteriilor generale de eligibilitate
prevăzute de lege şi a caracteristicilor de performanţă anunţate în prospectul
de emisiune.
(2) Prospectul de emisiune trebuie
să includă informaţii privind respectarea fiecăruia dintre principiile
prevăzute la alin. (1).
Art. 5. - (1) Criteriile generale de eligibilitate a
creditelor ipotecare pentru garantarea unei emisiuni de obligaţiuni ipotecare
sunt:
a) valoarea nominală a unui
credit ipotecar să nu depăşească 80% din valoarea de referinţă a imobilului
constituit în garanţie, în cazul unui credit ipotecar rezidenţial, şi 70% din
valoarea de referinţă a imobilului constituit în garanţie, în cazul unui credit
ipotecar comercial;
b) suma creditului ipotecar să fi fost pusă la
dispoziţia beneficiarului în integralitate;
c) valoarea creditelor ipotecare acordate unui singur
beneficiar, prin ea însăşi sau prin adiţionare cu valoarea creditelor ipotecare
acordate unor persoane afiliate acestuia, să nu depăşească 10% din valoarea
portofoliului;
d) drepturile de creanţă conferite de creditul ipotecar
să nu constituie obiectul unei garanţii reale;
e) creditul să nu înregistreze întârziere la plată la
momentul includerii în portofoliu şi, ulterior, pentru a putea fi menţinut în
portofoliul de credite ipotecare, să nu aibă întârziere mai mare de 61 de zile
la efectuarea serviciului datoriei;
f) imobilul constituit în garanţie să fi fost asigurat
contra riscurilor pentru o sumă egală cu valoarea de referinţă a imobilului
stabilită la data încheierii contractului de ipotecă;
g) drepturile reale constituite pentru garantarea
rambursării creditului să fie de prim rang.
(2) Emitenţii pot stabili, prin norme interne, criterii
de eligibilitate suplimentare care se fac publice prin
prospectul de emisiune.
Regulament
2.1. Criteriile de eligibilitate suplimentare stabilite
de către emitent în conformitate cu prevederile art. 5 alin. (2) din Legea nr.
32/2006 se aprobă de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare împreună cu
prospectul de emisiune şi fac parte integrantă din acesta.
Legea nr. 32/2006
Art. 6. - In cazul în care, pe perioada derulării unei
emisiuni, unele dintre creditele ipotecare din portofoliu nu mai îndeplinesc
criteriile de eligibilitate, devin neperformante în înţelesul prezentei legi
sau determină scăderea mediei ponderate a scadenţelor creditelor ipotecare din
portofoliu, a sumei valorilor acestora ori a sumei dobânzilor aferente sub
limita prevăzută de lege, portofoliul se suplimentează în mod corespunzător cu
credite ipotecare eligibile şi, în conformitate cu art. 7, cu active noi, cu
respectarea principiilor, condiţiilor şi a formalităţilor prevăzute de lege şi
de prospectul de emisiune pentru constituirea acestuia.
Art. 7. - (1) Emitentul poate suplimenta portofoliul şi
substitui creditele ipotecare aflate în situaţia prevăzută la art. 6 cu active
care prezintă un grad de risc cel mult egal cu cel al creditelor ipotecare din
portofoliu, dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) o asemenea posibilitate a fost prevăzută în mod
expres în prospectul de emisiune;
b) emitentul nu dispune de credite ipotecare care să
poată fi incluse în portofoliu, cu respectarea dispoziţiilor art. 4 alin. (1);
c) activele respective nu fac
obiectul unei garanţii reale.
(2) Categoriile de active eligibile pentru suplimentarea
portofoliului şi substituirea de credite ipotecare din
portofoliu, condiţiile şi procentele în care fiecare categorie de active poate
substitui credite ipotecare dintr-un portofoliu se stabilesc prin norme ale
Băncii Naţionale a României.
(3) Limita maximă generală în care este permisă
suplimentarea portofoliului şi substituirea creditelor portofoliului şi
substituirea creditelor ipotecare din portofoliu cu active nu poate depăşi 20%
din valoarea portofoliului.
Regulament
3.1. Pe perioada derulării unei emisiuni, orice
modificare a condiţiilor iniţiale, în conformitate cu prevederile art. 6 şi 7
din Legea nr. 32/2006, va fi notificată Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare de către emitent în baza certificatului privind regularitatea
îndeplinirii cerinţelor legale şi ale prospectului de emisiune referitoare la
structurarea portofoliului de credite ipotecare, emis de agent în conformitate
cu art. 15 alin. (3) din Legea nr. 32/2006, care va fi ataşat la prospectul de
emisiune şi va fi făcut public.
Legea nr. 32/2006
Art. 8. - Prevederile art. 167 din Legea nr. 31/1990
privind societăţile comerciale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, nu se aplică obligaţiunilor ipotecare emise în temeiul prezentei
legi.
Art. 9. - Sumele rezultate din emisiunea de obligaţiuni
ipotecare nu intră sub incidenţa prevederilor Ordonanţei Guvernului nr. 39/1996
privind înfiinţarea şi funcţionarea Fondului de garantare a depozitelor în
sistemul bancar, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL III
Registrul de evidenţă internă
Art. 10. - (1) Emitenţii au obligaţia ca, pentru
fiecare emisiune de obligaţiuni ipotecare, să ţină un registru de evidenţă
internă în care să reflecte structura şi dinamica portofoliului. Registrul de
evidenţă internă conţine în mod obligatoriu următoarele informaţii cu privire
la fiecare credit ipotecar din portofoliu:
1. datele de identificare a contractului de credit ipotecar, cu specificarea categoriei din care face parte
din punct de vedere al destinaţiei investiţiei imobiliare;
2. datele de identificare a beneficiarului;
3. datele de identificare a imobilului asupra căruia
s-a constituit garanţia pentru rambursarea creditului ipotecar, cu menţionarea
numărului de carte funciară;
4. valoarea nominală, valoarea creditului ipotecar şi
valoarea de referinţă a imobilului prevăzut la pct. 3, calculată la momentul
încheierii contractului de ipotecă;
5. orice altă garanţie
constituită pentru rambursarea creditului, cu specificarea valorii nominale a
acesteia.
(2) Registrul de evidenţă internă cuprinde o secţiune
destinată înscrierilor referitoare la activele incluse în portofoliu potrivit
prevederilor art. 7.
(3) Registrul de evidenţă
internă se completează de către emitent cu ocazia fiecărei modificări ori
completări a datelor cuprinse în înscrierile iniţiale. Lunar, emitentul pune la
dispoziţia agentului o copie a Registrului de evidenţă internă, purtând semnătura
reprezentantului său legal, precum şi o informare scrisă cu privire la
structura portofoliului, suma obligaţiilor patrimoniale ale emitentului faţă de
deţinătorii de obligaţiuni ipotecare din emisiunea respectivă, valoarea
creditelor ipotecare şi a activelor incluse în portofoliu potrivit prevederilor
art. 6 şi 7, valoarea creditelor ipotecare prevăzute la art. 6, indiferent dacă
au fost sau nu eliminate din portofoliu, valoarea drepturilor accesorii cu care
emitentul garantează, precum şi
documentaţia sintetică pe baza căreia s-au determinat valorile respective.
(4) Registrul de evidenţă internă al emitentului este
supus controlului Băncii Naţionale a României.
(5) Banca Naţională a României poate elabora norme
privind conţinutul, păstrarea şi completarea Registrului de evidenţă internă.
CAPITOLUL IV
Agentul
Art. 11. - (1) Emitentul, pentru a putea proceda la o
emisiune de obligaţiuni ipotecare, are obligaţia să numească un agent autorizat
să verifice corecta ţinere a Registrului de evidenţă internă de către emitent,
să înscrie la arhivă garanţiile mobiliare asupra portofoliului, precum şi orice
modificări ulterioare referitoare la acestea şi să îi reprezinte pe deţinătorii
de obligaţiuni ipotecare.
(2) Agentul numit de către emitent nu poate fi o persoană
afiliată acestuia şi nici auditorul financiar al emitentului.
Art. 12. - (1) Agentul este ales de către emitent din
rândul agenţilor autorizaţi de Banca Naţională a României şi Comisia Naţională
a Valorilor Mobiliare şi este numit prin prospectul de
emisiune.
(2) Mandatul agentului este confirmat de către
investitori prin subscrierea emisiunii de obligaţiuni ipotecare şi încetează la
momentul plăţii integrale a obligaţiilor asumate de către emitent faţă de
deţinătorii de obligaţiuni ipotecare din respectiva
emisiune.
(3) In condiţiile prevăzute la alin. (1) şi (2)
emitentul poate să numească şi un agent supleant.
Art. 13. - (1) Serviciile de agent se prestează de
către:
a) persoane juridice auditori financiari, înregistraţi
în Registrul auditorilor financiari;
b) instituţii de credit;
c) societăţi de servicii de investiţii financiare
pentru care activitatea de agent reprezintă serviciu conex în temeiul prezentei
legi;
d) cabinete individuale, cabinete asociate sau
societăţi civile profesionale de avocaţi, în condiţiile Legii nr. 51/1995
pentru organizarea şi exercitarea profesiei de avocat, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare;
e) birouri notariale organizate în condiţiile Legii
notarilor publici şi a activităţii notariale nr. 36/1995, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) In vederea autorizării ca agent, Banca Naţională a
României şi Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare evaluează solicitantul din
punct de vedere al competenţei, capacităţii, experienţei, reputaţiei şi
integrităţii cerute pentru îndeplinirea serviciilor de agent în condiţii de
siguranţă pentru investitori, examinează circumstanţele şi informaţiile
disponibile privind activitatea acestuia şi decid prin ordin comun autorizarea,
dacă acesta corespunde cerinţelor prevăzute în prezenta lege şi în normele de
aplicare a acesteia.
(3) Persoana juridică ori organizaţia fără
personalitate juridică autorizată ca agent desemnează o persoană fizică în
calitate de reprezentant permanent pentru îndeplinirea mandatului de agent.
Această persoană răspunde în nume propriu pentru obligaţiile decurgând din
îndeplinirea serviciilor de agent, fără însă a înlătura sau a diminua
răspunderea persoanei juridice ori a organizaţiei fără personalitate juridică
pe care o reprezintă, şi trebuie să îndeplinească cumulativ următoarele
condiţii:
a) să aibă studii juridice sau economice;
b) să aibă experienţă profesională de cel puţin 5 ani
în domeniul său de activitate;
c) să aibă o bună reputaţie;
d) să nu fi fost condamnată sau să nu se fi pus în
mişcare acţiunea penală împotriva acesteia pentru gestiune frauduloasă, abuz de
încredere, fals, uz de fals, înşelăciune, delapidare, mărturie mincinoasă, dare
sau luare de mită ori pentru alte infracţiuni prevăzute de legea specială de organizare a profesiei;
e) să nu fi fost sancţionată în ultimii 3 ani de
autoritatea de reglementare a activităţii pe care o desfăşoară.
Art. 14. - (1) Obligaţiile şi răspunderea agentului
faţă de deţinătorii de obligaţiuni ipotecare sunt reglementate de dispoziţiile
referitoare la mandat, dacă prin prezenta lege nu se prevede altfel.
(2) Agentul nu poate delega îndeplinirea atribuţiilor
specifice şi nu poate transmite dreptul de reprezentare a deţinătorilor de
obligaţiuni ipotecare decât la încetarea mandatului
înainte de termen.
(3) Contractul încheiat între emitent şi agent se
ataşează la prospectul de emisiune.
Art. 15. - (1) Agentul are următoarele atribuţii
principale:
a) să verifice respectarea de către emitent a
cerinţelor legii şi ale prospectului de emisiune referitoare la portofoliile de
credite ipotecare la data confirmării mandatului şi, lunar, pe toată durata
acestuia;
b) să încheie, în nume propriu, dar pe seama
investitorilor, în emisiunea de obligaţiuni ipotecare respectivă, un contract
de garanţie asupra creditelor ipotecare şi activelor incluse în portofoliu
potrivit prevederilor art. 7, în forma ataşată prospectului, şi să înscrie la
arhivă, în numele agentului, dar pe seama emisiunii, avizul de garanţie
corespunzător;
c) să înscrie la arhivă, în nume propriu, dar pe seama
investitorilor, în emisiunea de obligaţiuni ipotecare respectivă, toate
modificările şi completările aduse garanţiei prevăzute la lit. b), astfel încât
arhiva să reflecte cu acurateţe Registrul de evidenţă internă;
d) să notifice în scris emitentului, Băncii Naţionale a
României şi Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare cu privire la constatarea
încălcării de către emitent a unei obligaţii ce îi incumbă faţă de investitori,
conform prezentei legi şi prospectului, dacă această încălcare nu este
remediată în termen de 10 zile de la data constatării;
e) să convoace adunarea generală a deţinătorilor de
obligaţiuni ipotecare, în cazul în care constată o încălcare de către emitent a
obligaţiilor ce îi revin faţă de aceştia, conform prezentei legi şi
prospectului de emisiune, dacă această încălcare nu este remediată în termen de
30 de zile de la data constatării;
f) să informeze Banca Naţională a României şi Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare despre convocarea adunării generale a
deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare pentru motivul prevăzut la lit. e);
g) să facă publicitatea hotărârilor luate de adunarea
generală a deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare în Monitorul Oficial al
României, Partea a IV-a, precum şi într-un ziar de circulaţie naţională şi să
le pună în executare;
h) să îi reprezinte pe deţinătorii de obligaţiuni
ipotecare în faţa emitentului, a autorităţilor publice şi a oricărei terţe
persoane, în limitele stabilite de adunarea generală a acestora, să exercite, în
nume propriu, dar pe seama investitorilor, drepturile acestora decurgând din
deţinerea de obligaţiuni ipotecare, cu excepţia dreptului de vot.
(2) Atribuţiile de verificare şi control prevăzute în
prezenta lege se realizează exclusiv pe baza documentaţiei sintetice întocmite
de către emitent pe propria răspundere. La cerere, emitentul este obligat să
furnizeze agentului clarificări şi declaraţii scrise ori documente primare
pentru stabilirea gradului de conformare a acestuia cu obligaţiile ce îi revin
faţă de deţinătorii de obligaţiuni ipotecare din emisiunea respectivă.
(3) In urma verificării documentaţiei sintetice
prevăzute la alin. (2), agentul emite un certificat privind regularitatea
îndeplinirii cerinţelor legale şi ale prospectului de emisiune referitoare la
structurarea portofoliului de credite ipotecare. Certificatul însoţeşte în mod
obligatoriu prospectul de emisiune.
Art. 16. - (1) Agentul îşi va exercita atribuţiile cu
aceeaşi prudenţă şi diligentă cu care ar fi acţionat pentru gestionarea propriilor interese.
(2) In legătură cu îndeplinirea atribuţiilor prevăzute
în prezenta lege, agentului i se aplică în mod corespunzător prevederile art.
49 - 53 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancară, republicată, sau,
după caz, ale titlului VII din Legea nr. 297/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
(3) Agentul este răspunzător, în solidar cu emitentul
şi, după caz, cu societatea de servicii de investiţii financiare care a
intermediat vânzarea şi/sau cu auditorul financiar al emitentului, faţă de
deţinătorii de obligaţiuni ipotecare pe care îi reprezintă pentru daunele
cauzate ca urmare a îndeplinirii necorespunzătoare a atribuţiilor prevăzute la
art. 15 alin. (1) lit. a)-c).
(4) Agentul este răspunzător în exclusivitate pentru
îndeplinirea necorespunzătoare a tuturor celorlalte atribuţii ce îi revin
potrivit legii ori prospectului de emisiune. De asemenea, agentul răspunde
pentru toate daunele cauzate în mod direct emitentului şi/sau deţinătorilor de
obligaţiuni ipotecare ca urmare a:
a) refuzului nejustificat de a
pune în executare o hotărâre a adunării generale a deţinătorilor de obligaţiuni
ipotecare;
b) renunţării la mandat, altfel decât pentru motive de
necorespundere pentru exercitarea atribuţiilor de agent potrivit prevederilor prezentei legi;
c) omisiunii de a anunţa emitentul şi deţinătorii de
obligaţiuni ipotecare cu privire la apariţia unui motiv de necorespundere
pentru exercitarea atribuţiilor specifice de către agent ori de către
reprezentantul permanent al acestuia;
d) omisiunii de a convoca
adunarea generală a deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare pentru numirea unui
nou agent, acolo unde este cazul, de a colabora cu agentul supleant sau cu noul
agent numit pentru predarea-preluarea mandatului ori de a asigura continuitatea
serviciilor de agent până la intrarea în funcţie a agentului supleant ori a
noului agent.
Regulament
4.1. Emitentul este obligat să notifice Comisiei
Naţionale a Valorilor Mobiliare şi operatorului pieţei dacă obligaţiunile
ipotecare sunt admise la tranzacţionare pe o piaţă reglementată, precum şi să
publice într-un cotidian de circulaţie naţională certificatul privind
regularitatea îndeplinirii cerinţelor legale şi ale prospectului de emisiune
referitoare la structurarea portofoliului de credite ipotecare, emis de către
agent în conformitate cu prevederile art. 15 alin. (3) din Legea nr. 32/2006.
4.2. La data publicării prospectului, la care se
anexează certificatul privind regularitatea îndeplinirii cerinţelor legale şi
ale prospectului de emisiune referitoare la structurarea portofoliului de
credite ipotecare, emis de către agent în conformitate cu prevederile art. 15
alin. (3) din Legea nr. 32/2006, obligaţiile de publicitate prevăzute la pct.
4.1 nu sunt aplicabile.
4.3. In vederea îndeplinirii
de către emitent a obligaţiei prevăzute la pct. 4.1, agentul are obligaţia de a
pune lunar la dispoziţie emitentului certificatul privind regularitatea
îndeplinirii cerinţelor legale şi ale prospectului de emisiune referitoare la
structurarea portofoliului de credite ipotecare, emis în conformitate cu
prevederile art. 15 alin. (3) din Legea nr. 32/2006, care va cuprinde inclusiv
cerinţele prevăzute la pct. 4.5.
4.4. In conformitate cu prevederile Legii nr.
32/2006, agentul se asigură cu privire la respectarea drepturilor deţinătorilor
de obligaţiuni ipotecare din aceeaşi emisiune, verificând modul în care
emitentul respectă obligaţiile stabilite în sarcina acestuia conform
prevederilor legale şi ale prospectului de emisiune.
4.5. In vederea ducerii la îndeplinire
a atribuţiilor ce îi revin, conform prevederilor legale, agentul întreprinde
cel puţin următoarele operaţiuni:
a) certifică modul de formare a portofoliului de
credite ipotecare afectat garantării executării obligaţiilor emitentului faţă
de deţinătorii de obligaţiuni ipotecare, cu respectarea criteriilor de selecţie
şi a criteriilor de eligibilitate stabilite conform prevederilor art. 4 alin.
(1) si ale art. 5 din Legea nr. 32/2006;
b) certifică izolarea portofoliului de credite
ipotecare faţă de celelalte active ale emitentului;
c) certifică corelaţia dintre valoarea creanţelor
ipotecare incluse în portofoliu şi valoarea obligaţiunilor ipotecare emise;
d) certifică faptul că emitentul a utilizat tehnici
de management al riscului pentru a preveni riscul apariţiei unor dezechilibre
între valoarea creanţelor incluse în portofoliu şi valoarea obligaţiilor,
conform prevederilor art. 4 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 32/2006;
e) confirmă utilizarea unor metode de evaluare şi
reexaminare periodică a creanţelor incluse în portofoliu;
f) confirmă faptul că valoarea portofoliului de
credite ipotecare a fost stabilită în conformitate cu prevederile legale;
g) atestă utilizarea de către emitent a procedurilor
de reevaluare periodică a garanţiilor;
h) monitorizează riscul generat de rata dobânzii şi
riscul generat de posibilitatea apariţiei unor dezechilibre între riscul
aferent dobânzii activelor incluse în portofoliu şi cel al dobânzii
obligaţiunilor;
i) certifică respectarea prevederilor legale
referitoare la operaţiunile de substituire/suplimentare a creditelor ipotecare
incluse în portofoliu cu alte credite ipotecare sau alte active eligibile;
j) certifică ţinerea, în conformitate cu prevederile
legale, a Registrului de evidenţă internă de către emitentul de obligaţiuni
ipotecare;
k) certifică conformitatea dintre conţinutul
Registrului de evidenţă internă şi raportarea lunară transmisă de către emitent
agentului cu privire la structura portofoliului;
l) certifică respectarea
prevederilor prospectului de emisiune.
4.6. Activitatea agentului este supusă şi
prevederilor regulamentului C.N.V.M. - B.N.R. privind autorizarea agenţilor în
baza Legii nr. 32/2006 privind obligaţiunile ipotecare.
Legea nr. 32/2006
CAPITOLUL V
Emisiunea de obligaţiuni ipotecare
Art. 17. - (1) Obligaţiunile ipotecare pot fi oferite
spre subscriere prin ofertă publică, în baza unui prospect aprobat de Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare.
(2) Oferta publică de obligaţiuni ipotecare se realizează
cu respectarea prevederilor prezentei legi, ale Legii nr. 297/2004, cu
modificările şi completările ulterioare, precum şi ale normelor emise în
aplicarea acestora.
Art. 18. - (1)în scopul evaluării succesului unei
oferte publice de obligaţiuni ipotecare sunt permise activităţi de solicitare a
intenţiei de investiţie, cu condiţia difuzării unui prospect preliminar aprobat
în conformitate cu reglementările Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare.
(2) Prospectul preliminar şi răspunsul la solicitarea
intenţiei de investiţie exprimată prin acesta nu produc efecte juridice între
părţi.
(3) Ulterior aprobării de către Comisia Naţională a
Valorilor Mobiliare a prospectului preliminar, emitentul poate contacta
potenţialii investitori şi poate să prezinte acestora informaţii privind
activitatea sa, precum şi emisiunea pe care intenţionează să o lanseze.
Art. 19. - Oferta publică de vânzare de obligaţiuni
ipotecare se realizează printr-un intermediar autorizat, în conformitate cu
prevederile Legii nr. 297/2004, cu modificările şi completările ulterioare.
Art. 20. - (1) Conţinutul minim al prospectului de
emisiune include, pe lângă informaţiile prevăzute în legislaţia pieţei de
capital, următoarele categorii de informaţii:
a) date privind emitentul şi
activitatea acestuia, inclusiv situaţiile financiare pentru ultimul exerciţiu
financiar sau ultimele raportări contabile, în forma stabilită de Banca
Naţională a României şi aprobată de Ministerul Finanţelor Publice, conform art.
62 din Legea nr. 58/1998, republicată;
b) caracteristicile împrumutului obligatar, respectiv:
valoarea totală a emisiunii şi numărul de obligaţiuni ipotecare emise, valoarea
nominală şi preţul de emisiune, preţul de vânzare, comisioanele de intermediere
plătite societăţilor de servicii de investiţii financiare; valoarea estimativă
a costurilor de emisiune, perioada de derulare a ofertei publice, piaţa
reglementată/sistemul alternativ pe care se intenţionează tranzacţionarea
obligaţiunilor ipotecare, scadenţa, dobânda, metoda de calcul al cuantumului
dobânzii şi intervalele de plată, programul de rambursare a obligaţiunilor
ipotecare, opţiunea de răscumpărare, modalitatea de plată a obligaţiunilor
ipotecare subscrise şi de alocare a obligaţiunilor ipotecare în situaţia de
suprasubscriere; în cazul emisiunilor de obligaţiuni ipotecare care nu conferă
deţinătorilor drepturi egale, informaţiile privitoare la acestea se prezintă
distinct pentru fiecare clasă de obligaţiuni ipotecare din emisiunea
respectivă;
c) caracteristicile portofoliului
de credite ipotecare afectat emisiunii, inclusiv valoarea creditelor din
portofoliu şi valoarea de referinţă a garanţiilor constituite pentru
rambursarea creditelor ipotecare la momentul încheierii contractului de
garanţie, raportate la valoarea nominală a emisiunii, precum şi gradul de
acoperire a obligaţiei de plată a dobânzii, dispersia creditelor ipotecare din
punct de vedere geografic, scadenţa, dobânda, metoda de calcul al cuantumului
dobânzii şi intervalele de plată, condiţiile de plată anticipată;
d) posibilitatea redimensionării corespunzătoare a
portofoliului în caz de subsubscriere şi păstrarea ori, după caz, modificarea
caracteristicilor acestuia;
e) date privind auditorul financiar;
f) date privind agentul, inclusiv comisionul aferent.
(2) Informaţiile cuprinse în prospectul de emisiune se
certifică de către auditorul financiar al emitentului.
(3) Conţinutul prospectului, forma de prezentare şi
documentele care trebuie să îl însoţească în vederea autorizării sunt prevăzute
în legislaţia specifică a pieţei de capital.
Art. 21. - Rezultatele ofertei se transmit către
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare şi către instituţiile pieţei, dacă este
cazul, în conformitate cu reglementările Comisiei Naţionale a Valorilor
Mobiliare.
Art. 22. - Emitenţii pot
dobândi obligaţiuni ipotecare din propria emisiune, fără drept de vot în
adunările deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare în baza obligaţiunilor astfel
dobândite.
Regulament
5.1. Oferta publică de obligaţiuni ipotecare se
derulează în conformitate cu prevederile Legii nr. 297/2004 şi ale
reglementărilor emise de Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare în aplicarea
acesteia, precum şi în conformitate cu prevederile Legii nr. 32/2006 şi ale
prezentului regulament.
5.2. Cererea de aprobare a prospectului
de ofertă sau, după caz, a prospectului preliminar realizat în scopul evaluării
succesului unei oferte publice de obligaţiuni ipotecare se depune la Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare în conformitate cu prevederile Legii nr.
297/2004, precum şi ale Regulamentului nr. 1/2006 privind emitenţii şi
operaţiunile cu valori mobiliare, aprobat prin Ordinul Comisiei Naţionale a
Valorilor Mobiliare nr. 23/2006, denumit în continuare Regulamentul nr. 1/2006.
5.3. In vederea aprobării prospectului de ofertă,
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare are dreptul să solicite orice
informaţii pe care le consideră necesare în vederea asigurării protecţiei
investitorilor, incluzând, dar fără a se limita la acestea, opinii emise de
auditori financiari membri activi ai Camerei Auditorilor Financiari din
România, cu privire la echilibrul financiar al operaţiunii, respectiv la
evaluarea portofoliului de creanţe.
5.4. Pe lângă documentele prevăzute de Regulamentul
nr. 1/2006, prospectul de ofertă va fi însoţit de copii ale următoarelor
documente:
a) contractul încheiat între emitent şi agent,
respectiv agentul supleant;
b) contractul de garanţie prevăzut la art. 15 alin.
(1) lit. b) din Legea nr. 32/2006;
c) certificatul privind regularitatea îndeplinirii cerinţelor legale şi ale prospectului de emisiune referitoare la
structurarea portofoliului de credite ipotecare, prevăzut la art. 15 alin. (3)
din Legea nr. 32/2006, care va cuprinde inclusiv cerinţele prevăzute la pct.
4.5, în măsura în care acestea pot fi realizate la data publicării
prospectului;
d) dovada înscrierii în arhivă a garanţiei mobiliare
asupra portofoliului afectat emisiunii, în conformitate cu prevederile art. 23
alin. (4) din Legea nr. 32/2006.
5.5. Prospectul de ofertă va cuprinde, pe lângă
informaţiile prevăzute în Regulamentul nr. 1/2006 şi Legea nr. 32/2006, şi
informaţii cu privire la:
a) respectarea fiecăruia dintre criteriile de
eligibilitate legale cu privire la creanţele ipotecare incluse în portofoliu;
b) criterii de eligibilitate
suplimentare, dacă acestea au fost stabilite de emitent potrivit art. 5 alin.
(2) din Legea nr. 32/2006, precum şi informaţii cu privire la respectarea
acestora;
c) orice persoană care oferă garanţii colaterale sau
linii de creditare;
d) raportul între valoarea
portofoliului, respectiv valoarea de referinţă a garanţiilor constituite pentru
rambursarea creditelor ipotecare la momentul încheierii contractului de
garanţie şi valoarea obligaţiilor emitentului faţă de deţinătorii
obligaţiunilor ipotecare emise în considerarea portofoliului în cauză;
e) caracteristicile generale ale fiecărui debitor
ipotecar, precum şi date statistice referitoare la piaţa creditului ipotecar;
f) orice relaţie dintre emitent, garant şi
beneficiarii creditelor ipotecare, relevantă pentru emisiune, dacă există o
astfel de relaţie;
g) modalitatea de evaluare şi rezultatele acesteia
(raportul de evaluare), metoda de evaluare folosită pentru creditele ipotecare
din portofoliu, stabilind atât valoarea imobilelor obiect al creditelor
ipotecare, cât şi fluxurile de numerar generate de acestea (această cerinţă nu
este aplicabilă în cazul în care nu s-a procedat la o reevaluare a imobilelor
în scopul emisiunii şi s-a menţionat în mod distinct faptul că evaluările la care
se face referire sunt cele realizate la data acordării creditelor ipotecare în
cauză);
h) drepturile pe care şi le-a rezervat emitentul de a
înstrăina creanţe incluse în portofoliu sau de a le greva de sarcini
suplimentare;
i) poliţele de asigurare a creanţelor ipotecare din
portofoliu, pentru care trebuie menţionată orice concentrare a poliţelor cu
privire la un singur asigurator;
j) existenţa unor garanţii suplimentare, procentul de
supragarantare, motivul constituirii de garanţii suplimentare;
k) structura operaţiunii şi
fluxurile de numerar (cash flow-urile) implicate, respectiv:
1. descrierea structurii operaţiunii, incluzând şi o
diagramă explicativă;
2. nominalizarea entităţilor participante în cadrul
emisiunii şi a funcţiilor îndeplinite de acestea;
3. prezentarea modului de verificare a echivalenţei
între fluxurile de numerar generate de creanţele din portofoliu şi suma
obligaţiilor patrimoniale ale emitentului faţă de deţinătorii de obligaţiuni
ipotecare;
4. garanţiile utilizate;
5. ordinea de prioritate a
efectuării plăţilor către deţinătorii de obligaţiuni ipotecare din clase
diferite;
6. detalii cu privire la existenţa oricăror clauze şi
condiţii de care depinde efectuarea plăţilor dobânzilor/principalului către
deţinătorii de obligaţiuni ipotecare;
7. cedentul creditelor, în cazul în care o parte din
creditele ipotecare din portofoliu au fost în prealabil achiziţionate de către
emitent.
5.6. In cadrul prospectului se vor menţiona şi date
privind agentul supleant care va îndeplini serviciile de agent în cazul
revocării sau retragerii autorizaţiei agentului titular, inclusiv date privind
comisionul acestuia care va fi plătit începând cu data preluării mandatului.
Legea nr. 32/2006
CAPITOLUL VI
Drepturile deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare
Art. 23. - (1) Fiecare emisiune de obligaţiuni
ipotecare este garantată cu portofoliul de credite ipotecare descris în
Registrul de evidenţă internă. In baza garanţiei constituite, deţinătorii de
obligaţiuni ipotecare dobândesc dreptul de a-şi satisface creanţele împotriva
emitentului, prin valorificarea portofoliului cu prioritate în raport cu
oricare alt creditor, indiferent de natura creanţei acestuia sau de garanţia
reală ori privilegiul, legal sau convenţional, constituit în favoarea acestuia
asupra portofoliului sau asupra oricărei componente a portofoliului, dacă
dreptul de garanţie reală sau privilegiul nu a fost înscris la arhivă anterior
înscrierii drepturilor deţinătorilor de obligaţiuni.
(2) Inscrierea în Registrul de evidenţă internă a unui
credit ipotecar sau a unui activ inclus în portofoliu, potrivit prevederilor
art. 7, are ca efect evidenţierea şi tratarea distinctă a acestuia în
contabilitatea emitentului, conform dispoziţiilor legale în vigoare.
(3) Cesiunea creanţelor aferente creditelor ipotecare
ori a activelor înscrise în Registrul de evidenţă internă, precum şi
constituirea de sarcini sau garanţii asupra acestora în favoarea unor terţi,
faţă de emisiunea de obligaţiuni ipotecare pe care o garantează, fără ca acest
drept să fi fost rezervat în mod expres prin prospectul de emisiune, iar
publicitatea garanţiei să fi fost efectuată potrivit dispoziţiilor alin. (4),
se sancţionează cu nulitatea absolută.
(4) Garanţia mobiliară asupra portofoliului afectat
emisiunii se constituie şi se înscrie la arhivă pe numele agentului numit de
emitent şi pe contul emisiunii până la data lansării prospectului. Contractul
de garanţie mobiliară ca instrumentum se semnează între agent şi emitent, în condiţiile art. 15 alin. (1)
lit. b), cu ajustarea corespunzătoare â obiectului, în cazul prevăzut la art.
20 alin. (1) lit. d), şi, ulterior, pe durata perioadei de garanţie, şi cu
efectuarea înscrierilor corespunzătoare la arhivă, pentru a reflecta dinamica
portofoliului.
(5) Inscrierea la arhivă a dreptului de garanţie reală
mobiliară asupra creanţei ipotecare din portofoliu se face pe formulare
speciale pentru a putea descrie ipoteca aferentă acestora, prin menţionarea
principalelor date de identificare a imobilului pe care îl grevează:
localitatea în care se află imobilul, numărul cărţii funciare, numărul corpului
de proprietate, numărul cadastral şi numărul de parcelă, după caz, precum şi
eventuale alte garanţii reale constituite în vederea garantării respectivei
creanţe ipotecare. Programul bazei de date a arhivei se modifică astfel încât,
la cerere, să se poată determina şi elibera un certificat, indicându-se dacă
dreptul de ipotecă asupra unui imobil a fost constituit în garanţie odată cu
creanţa pe care o garantează, precum şi beneficiarul curent
al acestui drept.
(6) Constituirea în garanţie a dreptului de ipotecă
asupra unui imobil, odată cu creanţa pe care o garantează, nu este supusă
formalităţilor de publicitate în cartea funciară a imobilului. Radierea
ipotecii constituite asupra unui imobil pentru garantarea rambursării unui
credit ipotecar se poate face exclusiv pe baza unui certificat emis de un
operator autorizat care să ateste că în baza de date a arhivei nu este înscrisă
constituirea în garanţie, în favoarea unui terţ, a dreptului de ipotecă asupra
imobilului respectiv.
(7) Constituirea în garanţie a creanţelor şi
drepturilor accesorii, aferente fiecărui credit ipotecar din portofoliu, în favoarea deţinătorilor de obligaţiuni
ipotecare trebuie notificată de emitent ori de agent beneficiarului de credit
ipotecar, în calitate de debitor cedat, cel mai târziu în termen de 7 zile de
la data realizării garanţiei asupra portofoliului.
Art. 24. - (1) Deţinătorii de obligaţiuni ipotecare din
aceeaşi emisiune se pot întruni în adunarea generală pentru a delibera asupra
intereselor lor, ori de câte ori este necesar a se lua o hotărâre în legătură
cu:
a) revocarea agentului şi numirea unui nou agent, cu
condiţia validării acestuia de către autorităţile competente;
b) declararea emisiunii de obligaţiuni
ipotecare ca fiind exigibilă anticipat în cazul în care agentul constată, iar
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare certifică, la solicitarea agentului, o
încălcare de către emitent a obligaţiilor faţă de deţinătorii de obligaţiuni
ipotecare, dacă aceasta nu a fost remediată în termenul prevăzut la art. 15
alin. (1) lit. e);
c) transferul portofoliului spre administrare de la
emitent către o terţă persoană autorizată potrivit legii, atunci când emitentul
se află în situaţia prevăzută la lit. b) sau dacă împotriva acestuia s-a
deschis procedura de faliment;
d) alte aspecte necesare protecţiei investitorilor în
obligaţiuni ipotecare ale emitentului.
(2) In cadrul adunării generale, deţinătorii de obligaţiuni
ipotecare nu pot fi reprezentaţi de acţionarii, administratorii, cenzorii sau
funcţionarii emitentului. Agentul nu poate vota, în baza obligaţiunilor
ipotecare pe care le deţine ori în calitate de mandatar al altor deţinători de
obligaţiuni ipotecare, asupra problemei prevăzute la alin. (1) lit a).
(3) Şedinţa adunării generale a deţinătorilor de
obligaţiuni ipotecare va fi prezidată de agent, asistat de către unul până la
trei secretari, aleşi dintre deţinătorii de obligaţiuni ipotecare prezenţi,
care vor verifica lista de prezenţă a deţinătorilor, indicând cota reprezentată
de fiecare din valoarea emisiunii.
(4) Votul deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare poate
fi exprimat şi prin corespondenţă.
Art. 25. - Adunarea generală a deţinătorilor de obligaţiuni
ipotecare se convoacă pe cheltuiala emitentului, la cererea unui număr de
deţinători de obligaţiuni ipotecare reprezentând cel puţin 25% din numărul
total al obligaţiunilor ipotecare din emisiunea respectivă sau la cererea
agentului.
Art. 26. - (1) Pentru validitatea deliberărilor
adunării generale a deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare este necesară
prezenţa unui număr de deţinători care să reprezinte cel puţin 25% din numărul
total al obligaţiunilor ipotecare din emisiunea respectivă, iar hotărârile să
fie luate de deţinători reprezentând 50% din numărul total al deţinătorilor de
obligaţiuni ipotecare din emisiunea respectivă, prezenţi la adunarea generală.
(2) Dacă adunarea generală a deţinătorilor de
obligaţiuni ipotecare nu poate lucra din cauza neîndeplinirii condiţiilor
prevăzute la alin. (1), adunarea generală ce se va întruni după o a doua
convocare poate să hotărască asupra problemelor pe ordinea de zi a primei
adunări, oricare ar fi procentul din numărul total al obligaţiunilor ipotecare
reprezentate de deţinătorii de obligaţiuni prezenţi, cu majoritate.
(3) Pentru adoptarea hotărârilor privind declararea
emisiunii de obligaţiuni ipotecare ca fiind scadentă anticipat ori transferul
dreptului de administrare a portofoliului de la emitent către o terţă persoană,
în conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) lit. b), este necesar votul
afirmativ al deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare reprezentând 25% din
numărul total al obligaţiunilor ipotecare din emisiunea respectivă, indiferent
de procentul reprezentat de deţinătorii care au votat împotrivă.
Art. 27. - Hotărârile adunării generale a deţinătorilor
de obligaţiuni ipotecare se aduc la cunoştinţă emitentului în termen de cel
mult două zile de la adoptarea lor.
Art. 28. - Dispoziţiile Legii nr. 31/1990, republicată,
cu modificările şi completările ulterioare, referitoare la formele, condiţiile,
termenele convocării, depunerea titlurilor, reprezentarea şi votarea,
obligativitatea hotărârilor adunării generale a deţinătorilor de obligaţiuni
ipotecare şi atacarea acestora în justiţie se aplică în mod corespunzător
organizării şi procesului decizional al adunării generale a deţinătorilor de
obligaţiuni ipotecare.
CAPITOLUL VII
Prevederi speciale privind dizolvarea şi lichidarea
emitentului
Art. 29. - Pe durata împrumutului obligatar contractat conform prezentei legi, adunarea generală a
acţionarilor emitentului nu poate hotărî dizolvarea acestuia dacă anterior
luării acestei hotărâri emitentul nu a transferat portofoliul şi obligaţiile
asumate faţă de deţinătorii de obligaţiuni ipotecare garantaţi cu respectivul
portofoliu către un alt emitent autorizat, în condiţiile prevăzute la art. 26
alin. (3) şi cu aprobarea prealabilă a Băncii Naţionale a României.
CAPITOLUL VIII
Prevederi speciale privind falimentul emitenţilor
Art. 30. - In cazul în care
împotriva emitentului este deschisă procedura falimentului, organele de
aplicare a acesteia vor urmări realizarea efectivă în integralitate a
drepturilor deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare asupra portofoliului afectat
emisiunii, în condiţiile prezentei legi.
Art. 31. - (1) Până la satisfacerea tuturor
obligaţiilor ce îi incumbă emitentului faţă de deţinătorii de obligaţiuni
ipotecare, în baza prezentei legi şi a prospectului, portofoliile de credite
ipotecare afectate emisiunilor de obligaţiuni ipotecare nu pot face obiectul
realizării prin vânzare în cursul procedurii de lichidare a bunurilor din
averea emitentului. Contractele de vânzare-cumpărare încheiate cu nerespectarea
acestor prevederi sunt lovite de nulitate absolută.
(2) Prin derogare de la
prevederile alin. (1), unul sau mai multe portofolii de credite ipotecare pot
fi incluse într-o tranzacţie având ca obiect cumpărarea de active şi asumarea
de pasive de către un terţ, cu condiţia întrunirii cumulative a următoarelor
cerinţe:
a) cel mai recent raport lunar prevăzut la art. 5 lit.
p) din Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004 privind falimentul instituţiilor de
credit, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 278/2004, aprobat
de judecătorul-sindic, să prevadă sursele şi angajamentul de plată, în
integralitate, prealabil şi independent de vânzarea portofoliului în cauză, a
tuturor obligaţiilor emitentului faţă de toţi deţinătorii de obligaţiuni
ipotecare ale emitentului, recalculate la zi;
b) adunarea generală a deţinătorilor de obligaţiuni
ipotecare din fiecare emisiune să aprobe realizarea în avans a drepturilor de
creanţă împotriva emitentului, în condiţiile prevăzute în raportul
lichidatorului, după caz, cu numărul de voturi prevăzut la art. 26 alin. (3).
Art. 32. - Creanţele
deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare dau dreptul acestora de a participa la
dezbateri, fără drept de vot, în cadrul adunării creditorilor emitentului. In
acest scop, ca şi în raporturile cu lichidatorul, deţinătorii de obligaţiuni
ipotecare sunt reprezentaţi de
agent, care îsi va exercita mandatul în conformitate cu deciziile adunării
generale a deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare.
Art. 33. - (1) Ori de câte ori condiţiile prevăzute la art.
31 alin. (2) nu sunt îndeplinite, deţinătorii de obligaţiuni ipotecare sunt
îndreptăţiţi să primească sumele ce li se cuvin, în cuantumul şi la termenele
prevăzute în prospect. Dispoziţiile art. 18 din Ordonanţa Guvernului nr.
10/2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 278/2004, nu se
aplică în privinţa dobânzilor care, potrivit graficului din prospectul de
emisiune, devin scadente după data deschiderii procedurii falimentului.
(2) In scopul prevăzut la alin. (1), administrarea
portofoliului va continua pe parcursul procedurii falimentului şi independent
de aceasta, până la data realizării tuturor creanţelor aferente creditelor
ipotecare din portofoliul respectiv. Pentru administrarea portofoliului se
deschid şi se utilizează unul sau mai multe conturi cu afectaţiune specială,
distincte de conturile prevăzute la art. 5 lit. a) din Ordonanţa Guvernului nr.
10/2004, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 278/2004.
(3) După deschiderea procedurii falimentului,
administrarea portofoliului se face, cu aprobarea adunării generale a
deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare, de către o societate de management de
portofoliu abilitată în înţelesul legii privind securitizarea creanţelor să
administreze portofolii de creanţe. Administrarea portofoliului include
monitorizarea îndeplinirii obligaţiilor debitorilor cedaţi, restructurarea
creanţelor, colectarea plăţilor efectuate de beneficiarii creditelor ipotecare
din portofoliu, inclusiv pe calea executării silite în numele şi pe seama emitentului,
şi plata sumelor datorate de emitent către deţinătorii de obligaţiuni ipotecare
conform termenilor şi condiţiilor stabilite prin prospectul de emisiune, după
achitarea serviciilor de agent şi de administrare a portofoliului.
(4) Societatea de management de portofoliu de creanţe
are dreptul la rambursarea tuturor cheltuielilor făcute cu luarea în custodie
şi administrarea portofoliilor respective, potrivit hotărârii adunării generale
a deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare, şi are prioritate la distribuţia
sumelor rezultate din realizarea creanţelor aferente portofoliului respectiv,
prin raport cu deţinătorii de obligaţiuni ipotecare.
Art. 34. - In cazul în care ritmul de încasare a
sumelor datorate de beneficiarii creditelor ipotecare din portofoliu permite
satisfacerea în avans a unei părţi a obligaţiilor emitentului faţă de
deţinătorii de obligaţiuni ipotecare din emisiunea garantată cu acesta, aceştia
sunt obligaţi să accepte plăţile în avans, cu recalcularea corespunzătoare a
drepturilor lor.
Art. 35. - (1) Orice sume generate de portofoliul de
credite ipotecare, aferent unei emisiuni, după
acoperirea integrală a drepturilor deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare din
emisiunea respectivă, vor fi depuse de către societatea de management de portofoliu
într-un cont special, deschis pe numele lichidatorului, şi vor fi distribuite
după cum urmează:
a) deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare din alte
emisiuni, proporţional, în situaţia în care creanţele acestora nu au fost
integral satisfăcute prin realizarea drepturilor decurgând din portofoliile
afectate respectivelor emisiuni;
b) creditorilor ale căror creanţe nu au fost acoperite
integral la închiderea provizorie a procedurii falimentului, în ordinea
prevăzută de Ordonanţa Guvernului nr. 10/2004, aprobată cu modificări si
completări prin Legea nr. 278/2004.
(2) Distribuţia sumelor prevăzute la alin. (1) se face
de către lichidator numai după ce acesta constată epuizată activitatea de
administrare a tuturor portofoliilor de credite ipotecare afectate garantării
obligaţiunilor ipotecare ale emitentului, prin raportul supus aprobării
judecătorului-sindic.
(3) In situaţia în care procedura falimentului se
finalizează înainte de a se fi epuizat activitatea de administrare a tuturor
portofoliilor de credite ipotecare garantând emisiuni de obligaţiuni ipotecare
ale emitentului, lichidatorul întocmeşte un raport de închidere provizorie, pe
baza căruia tribunalul pronunţă o hotărâre de închidere provizorie, cu
indicarea expresă â titularilor şi a cuantumului creanţelor neacoperite.
(4) Pentru titularii creanţelor indicate în hotărârea
de închidere provizorie a procedurii falimentului, termenul legal de
prescripţie în care aceştia pot solicita sumele ce le revin potrivit alin. (1)
lit. b) se întrerupe până la notificarea acestora cu privire la existenţa unor
sume rămase nedistribuite după acoperirea creanţelor prevăzute la alin. (1)
lit. a).
CAPITOLUL IX
Prevederi speciale privind executarea silită
Art. 36. - (1) Executarea silită asupra unui portofoliu
poate fi iniţiată doar de către deţinătorii de obligaţiuni ipotecare din
emisiunea garantată cu portofoliul respectiv, în condiţiile art. 24 alin. (1)
lit. b).
(2) Executarea silită în condiţiile alin. (1) poate fi
iniţiată împotriva portofoliului de creanţe în integralitatea sa, ca
universalitate.
(3) Distribuirea sumelor
rezultate din executare se va face potrivit următoarei ordini de preferinţă:
a) creanţele reprezentând cheltuieli de orice fel
făcute cu urmărirea şi administrarea portofoliului supus executării;
b) creanţele rezultând din deţinerea obligaţiunilor
ipotecare din emisiunea garantata cu portofoliul supus executării;
c) alte categorii de creditori, în ordinea stabilită de
lege.
CAPITOLUL X
Contravenţii şi sancţiuni
Art. 37. - (1) Constituie contravenţii următoarele
fapte:
a) încălcarea prevederilor art. 3 alin. (1), dacă
utilizarea sintagmei „obligaţiuni ipotecare" s-a făcut în prospectul de
emisiune sau în orice material de informare, în scris ori pe cale audiovizuală,
a potenţialilor investitori cu privire la caracteristicile unor valori
mobiliare emise sau în curs de a fi emise;
b) încălcarea condiţiilor prevăzute în autorizaţie, în
cazul activităţilor şi operaţiunilor pentru care prezenta lege impune
autorizarea;
c) nerespectarea de către emitent a condiţiilor
privind structurarea portofoliilor prevăzute la art. 4 alin. (1), art. 5 alin.
(1) şi art. 7;
d) ţinerea incorectă de către emitenţi a Registrului de
evidenţă internă.
(2) Săvârşirea faptelor prevăzute la alin. (1) se
sancţionează cu:
a) amenda de la 10.000 lei (RON) la 50.000 lei (RON);
b) următoarele sancţiuni
complementare:
1. retragerea autorizaţiei;
2. interzicerea temporară sau definitivă, pentru
persoane fizice ori juridice, a ocupării unor funcţii ori a desfăşurării unor
activităţi şi servicii prevăzute de prezenta lege.
(3) Sancţiunile prevăzute la
alin. (2) lit. b) pct. 1 şi 2 se aplică numai cu luarea măsurilor necesare
protecţiei deţinătorilor de obligaţiuni ipotecare.
(4) Săvârşirea faptelor prevăzute la alin. (1) lit. a)
şi b) se constată şi se sancţionează de către organele abilitate şi cu
respectarea dispoziţiilor procedurale prevăzute în Legea nr. 297/2004, cu
modificările şi completările ulterioare.
(5) Săvârşirea faptelor prevăzute la alin. (1) lit.
b)-d) se constată şi se sancţionează de către persoanele împuternicite în acest
scop de Banca Naţională a României, în conformitate cu prevederile Legii nr.
58/1998, republicată.
(6) Banca Naţională a României şi Comisia Naţională a
Valorilor Mobiliare pot emite norme comune cu privire la constatarea şi
sancţionarea săvârşirii faptelor prevăzute la alin. (1), în conformitate cu
prevederile alin. (2)-(5).
(7) Prevederile privind contravenţiile şi sancţiunile
se completează cu dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 privind regimul
juridic al contravenţiilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr.
180/2002, cu modificările şi completările ulterioare, în măsura în care acestea
nu contravin prezentului capitol.
(8) Prin excepţie de la prevederile alin. (7),
procedura de stabilire şi constatare a contravenţiilor, precum şi de aplicare â
sancţiunilor de către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare derogă de la
dispoziţiile Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 180/2002, cu modificările şi completările ulterioare.
CAPITOLUL XI
Dispoziţii finale
Art. 38. - Banca Naţională a României şi Comisia
Naţională a Valorilor Mobiliare vor emite norme comune, precum şi regulamentele
prevăzute în prezenta lege, în termen de 3 luni de la intrarea în vigoare a
acesteia.
Art. 39. - Prezenta lege intră
în vigoare la 30 de zile de la data publicării în Monitorul Oficial al
României, Partea I.