HOTARARE Nr. 1
din 3 iunie 2010
pentru aprobarea Normelor
privind controlul si supravegherea exercitarii profesiei de asistent social
ACT EMIS DE:
COLEGIUL NATIONAL AL ASISTENTILOR SOCIALI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 586 din 18 august 2010
In temeiul dispoziţiilor art. 27 lit. c) şi h) din
Legea nr. 466/2004 privind Statutul asistentului social şi ale art. 7 alin. (2)
lit. h) din Regulamentul de organizare şi funcţionare al Colegiului Naţional al
Asistenţilor Sociali, cu completările ulterioare,
Consiliul naţional al Colegiului Naţional al
Asistenţilor Sociali hotărăşte:
Art. 1. - Se aprobă Normele privind controlul şi
supravegherea exercitării profesiei de asistent social, potrivit anexei care
face parte integrantă din prezenta hotărâre.
Art. 2. - Se aprobă împuternicirea preşedintelui
Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali pentru aprobarea de decizii, pentru
punerea în aplicare şi detalierea dispoziţiilor prezentei hotărâri.
Art. 3. - Prezenta hotărâre se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Preşedintele Colegiului Naţional al Asistenţilor
Sociali,
Florian-Valeriu Sălăjeanu
ANEXĂ
NORME
privind controlul şi supravegherea exercitării
profesiei de asistent social
Art. 1. - (1) Controlul şi supravegherea exercitării
profesiei de asistent social sunt realizate potrivit prevederilor Legii nr.
466/2004 privind Statutul asistentului social, denumită în continuare lege, în
condiţiile prezentelor norme, de către Corpul de control profesional, denumit
în continuare Corpul de control, aflat în subordinea Biroului executiv
al Colegiului Naţional al Asistenţilor Sociali (Biroul executiv).
(2) Coordonarea activităţii Corpului de control se
realizează direct de către preşedintele Colegiului Naţional al Asistenţilor
Sociali, denumit în continuare Colegiul, sau de către directorul numit
prin hotărâre a Biroului executiv.
Art. 2. - (1) Responsabilitatea privind realizarea
generală a activităţii de control profesional aparţine Biroului executiv şi
structurilor teritoriale ale Colegiului.
(2) Responsabilitatea privind desemnarea persoanelor
cu atribuţii de control profesional aparţine preşedintelui Colegiului, precum
şi directorului Corpului de control, în temeiul actului de numire, după caz.
(3) Responsabilitatea privind pregătirea persoanelor
cu atribuţii de control aparţine comisiilor operative şi Corpului de control,
care aprobă şi susţin instructaje periodice pentru persoanele cu atribuţii de
control.
(4) Responsabilitatea pentru analizarea şi
soluţionarea cazurilor de încălcare a actelor normative privind exercitarea
profesiei de asistent social aparţine Comisiei de deontologie profesională,
Biroului executiv şi Consiliului naţional al Colegiului (Consiliul
naţional), după caz.
(5) Pentru deciziile adoptate şi acţiunile întreprinse,
directorul Corpului de control îşi asumă întreaga responsabilitate.
Art. 3. - (1) Aplicarea sancţiunilor disciplinare în
cazul constatării încălcării prevederilor legale privind exercitarea profesiei
este de competenţa următoarelor organe:
a) Comisia de deontologie profesională;
b) Biroul executiv; şi
c) Consiliul naţional.
(2) Activitatea de audit profesional este realizată de
către Corpul de control, sub coordonarea preşedintelui Colegiului sau a
directorului Corpului de control, după caz.
(3) Normele privind auditul profesional se aprobă
prin hotărâre a Biroului executiv.
Art. 4. - (1) Membrii Corpului de control sunt
persoanele aprobate de către Biroul executiv pentru desfăşurarea activităţilor
de control asupra modului de exercitare a profesiei de asistent social, în
vederea asigurării respectării cadrului organizatoric al exercitării profesiei
de asistent social.
(2) Activitatea specifică a Corpului de control este
coordonată de către Biroul executiv, prin preşedintele Colegiului sau
directorul Corpului de control, după caz, în condiţiile prezentelor norme.
(3) In vederea realizării controlului profesional,
preşedintele Colegiului sau directorul Corpului de control poate mandata o
persoană care realizează evidenţa actelor de control profesional şi avizarea
acestora.
Art. 5. - (1) In realizarea controlului profesional,
Biroul executiv are următoarele atribuţii:
a) aprobă asistenţii sociali propuşi pentru calitatea
de membru al Corpului de control;
b) soluţionează sesizările primite;
c) propune spre aprobare preşedintelui persoanele
responsabile cu pregătirea personalului cu atribuţii de control profesional;
d) înaintează Comisiei de deontologie profesională sau
propune Consiliului naţional aplicarea de sancţiuni disciplinare, potrivit
dispoziţiilor legale în vigoare;
e) analizează şi comunică organelor competente
sesizările primite, în cazul în care în urma controlului profesional întreprins
se constată că nu este competent în soluţionarea acestora.
(2) Preşedintele poate emite decizii scrise pentru
coordonarea întregii activităţi de constituire a Corpului de control şi
gestionarea controlului profesional.
(3) Preşedintele sau directorul Corpului de control, în
baza mandatului dat, desemnează prin decizie membrii Corpului de control care
realizează acte de control profesional.
Art. 6. - Controlul profesional poate fi realizat numai
de către asistenţii sociali principali, mandataţi de către Biroul executiv.
Art. 7. - (1) Asistenţii sociali propuşi de către
structurile teritoriale sau de către Biroul executiv pentru realizarea
controlului profesional susţin un interviu în faţa Biroului executiv.
(2) Biroul executiv analizează persoanele propuse
pentru realizarea controlului profesional, în vederea aprobării acestora, şi
solicită avizul structurilor teritoriale din care fac parte, după caz.
(3) Structurile teritoriale avizează persoanele
propuse şi transmit avizul favorabil sau nefavorabil Biroului executiv, în termen
de cel mult 3 zile de la data solicitării. Avizele structurilor teritoriale
sunt consultative.
(4) In urma analizei întreprinse, Biroul executiv
aprobă sau respinge propunerile înaintate. Hotărârea de aprobare sau de
respingere este executorie de drept din momentul emiterii.
(5) Hotărârea de aprobare sau respingere a
propunerilor formulate poate fi contestată în termen de 15 zile de la
comunicare şi este soluţionată în prima şedinţă a Biroului executiv.
(6) Hotărârea pronunţată în prima şedinţă a plenului
Biroului executiv este definitivă.
Art. 8. - (1) Persoanele care sunt aprobate prin
hotărâre a Biroului executiv pentru efectuarea activităţii de control
profesional fac parte din Corpul de control.
(2) Persoanele care au primit aprobarea pentru
efectuarea activităţii de control profesional urmează un instructaj iniţial,
sub coordonarea unor persoane desemnate prin dispoziţie scrisă a preşedintelui
sau a directorului Corpului de control, după caz.
(3) Perioada de instructaj iniţial sau periodic nu
poate depăşi două zile. Instructajul iniţial urmăreşte asimilarea de către
persoanele aprobate a procedurilor şi actelor de control profesional.
(4) In urma aprobării de către Biroul executiv a
măsurii de control profesional, membrii Corpului de control sunt mandataţi
pentru realizarea controlului profesional de către preşedinte sau directorul
Corpului de control, după caz.
(5) Mandatarii iau cunoştinţă de limitele mandatelor
încredinţate, semnând pentru confirmare.
(6) Persoanele mandatate pentru realizarea
controlului profesional au obligaţia de a aduce la cunoştinţa membrilor
Biroului executiv, în cel mai scurt timp, cazurile de incompatibilitate sau
conflict de interese care îi împiedică să execute mandatul primit.
Art. 9. - Controlul profesional este efectuat de
minimum 2 membri ai Corpului de control, desemnaţi prin decizie a preşedintelui
sau a directorului Corpului de control, după caz.
Art. 10. - (1) Asistenţii sociali care formează
obiectul activităţii de control profesional vor fi înştiinţaţi în scris cu
privire la realizarea controlului profesional cu minimum 7 zile înainte de data
stabilită pentru efectuarea acestuia.
(2) In cazul în care asistentul social nu poate fi
prezent la efectuarea controlului, acesta poate solicita în scris fixarea unei
noi date în termen de 7 zile, cu cel puţin 4 zile înaintea datei stabilite,
menţionând sediul profesional/locul de muncă şi data în care poate fi prezent
pentru realizarea controlului profesional. In cazul existenţei unor motive
temeinice, asistentul social poate solicita fixarea unei alte date, în termen
de maximum 30 de zile de la data înştiinţării, după caz.
(3) La data stabilită în vederea efectuării
controlului, asistentul social vizat are obligaţia de a se prezenta personal la
sediul profesional al formei de exercitare a profesiei/locul de muncă în care
îşi desfăşoară activitatea profesională.
(4) După legitimarea persoanelor mandatate cu
efectuarea controlului profesional şi prezentarea scopului şi duratei acţiunii
de control profesional, asistentul social a cărei activitate profesională
formează obiectul acţiunii de control va prezenta persoanelor mandatate, în
original, actele de înfiinţare şi înregistrare ale formei de exercitare a
profesiei şi avizul de exercitare a profesiei/atestatul de liberă practică,
contractele de prestări servicii încheiate/contractul de muncă/actul de numire
în funcţie, după caz, precum şi concluziile scrise ale actelor profesionale
întocmite.
Art. 11. - (1) Controlul profesional priveşte situaţia
profesională şi actele profesionale existente la data sesizării.
(2) Persoanele cu atribuţii de control desemnate
verifică respectarea tuturor condiţiilor de funcţionare ale formei de
exercitare a profesiei.
(3) Controlul profesional nu poate privi datele
financiar-contabile sau exclusiv personale ale asistentului social asupra
căruia se efectuează controlul profesional.
(4) Activitatea de control poate privi, după caz, şi
desfăşurarea activităţii sau întocmirea unui act profesional, cu acordul
prealabil scris al asistentului social vizat şi al beneficiarilor acestuia.
Art. 12. - (1) In activitatea de control profesional,
persoanele mandatate nu au dreptul de a aduce atingere drepturilor şi
libertăţilor fundamentale ale omului.
(2) Persoanele mandatate pentru efectuarea controlului
profesional nu au dreptul de a formula acuzaţii sau de a comunica sancţiuni.
(3) Orice modalitate de control profesional
întreprinsă de către persoanele mandatate care aduce atingere drepturilor şi
libertăţilor fundamentale ale omului este strict interzisă şi constituie
abatere disciplinară.
(4) Persoanele asupra cărora se realizează controlul
profesional au obligaţia de a avea un comportament decent, fără a formula
aprecieri personale la adresa persoanelor mandatate şi fără a împiedica actul
de control profesional.
(5) Persoanele mandatate pentru efectuarea controlului
profesional au dreptul de a solicita fotocopii după documente care dovedesc
îndeplinirea condiţiilor de exercitare a profesiei.
Art. 13. - (1) Activitatea de control profesional
asupra unui asistent social nu poate depăşi 7 ore pe zi.
(2) In cazul în care activitatea de control profesional
a fost întreruptă, din motive independente de persoanele celor mandataţi,
activitatea poate fi prelungită în timp, cu acordul prealabil al asistentului
social controlat, indicându-se în procesul-verbal de constatare motivele care
au stat la baza luării unei astfel de măsuri.
(3) Persoanele mandatate pentru a efectua controlul
profesional au dreptul de a-şi stabili în mod liber programul de control, fără
a putea însă depăşi ora 17,00 din aceeaşi zi în care a debutat activitatea de
control profesional.
(4) Pentru perioada afectată activităţii de control
profesional asistentul social controlat nu are dreptul de a solicita niciun fel
de despăgubiri.
Art. 14. - (1) La finalizarea actului de control
profesional, persoanele mandatate pentru efectuarea acestuia vor întocmi un
proces-verbal de constatare, care, sub sancţiunea nulităţii absolute, va
conţine următoarele menţiuni:
a) numele, prenumele şi codurile personale ale
persoanelor mandatate pentru efectuarea controlului profesional;
b) perioada, intervalul orar şi data efectuării
controlului profesional;
c) locaţia sau locaţiile unde s-a efectuat controlul
profesional;
d) numele şi prenumele asistentului social care
formează obiectul controlului profesional;
e) denumirea formei de exercitare a
profesiei/angajatorului în care/la care îşi desfăşoară activitatea asistentul
social care formează obiectul controlului profesional;
f) scopul si domeniile profesionale în care s-a
efectuat controlul profesional;
g) concluziile activităţii de control profesional şi,
după caz, motivarea în fapt şi în drept a propunerii de sancţionare adresată
Comisiei de deontologie profesională sau Biroului executiv, după caz.
(2) Procesul-verbal de constatare va cuprinde în mod
obligatoriu şi semnăturile persoanelor mandatate a efectua controlul
profesional, cu aplicarea parafelor profesionale proprii.
(3) Asistentul social care formează obiectul controlului
profesional are dreptul de a formula observaţii în procesul-verbal de
constatare cu privire la modul de efectuare a controlului profesional.
(4) In cazul în care asistentul social controlat nu
doreşte să formuleze observaţii în procesul-verbal de constatare, acesta decade
din dreptul de a depune ulterior observaţii referitoare la concluziile
controlului profesional sau la modul de realizare al acestuia, cu excepţia
cazului când a fost împiedicat să îşi exercite acest drept.
Art. 15. - (1) Procesul-verbal de constatare se
întocmeşte în dublu exemplar, din care un exemplar pentru asistentul social
controlat, sau într-un singur exemplar, cu obligaţia comunicării unei copii
celui asupra căruia a fost realizat controlul profesional, în termen de 24 de
ore de la finalizarea controlului profesional.
(2) Asistentul social care formează obiectul
controlului profesional va semna şi va parafa procesul-verbal de constatare
pentru luarea la cunoştinţă a celor constatate.
(3) In cazul refuzului persoanei controlate de a semna
şi/sau a parafa procesul-verbal de constatare, persoanele mandatate cu
efectuarea controlului profesional vor menţiona acest fapt în cuprinsul
procesului-verbal de constatare.
Art. 16. -In cazuri bine justificate, mandatul acordat
pentru realizarea activităţii de control profesional poate fi revocat sau
reînnoit, în funcţie de necesitate, prin dispoziţie a preşedintelui Colegiului.
Art. 17. - (1) După aducerea la îndeplinire a fiecărui
mandat acordat, persoanele cu atribuţii de control profesional au obligaţia de
a comunica în termen de 24 de ore, prin orice mijloc de comunicare,
secretariatului Corpului de control/Biroului executiv o copie a
procesului-verbal de constatare încheiat, urmând să prezinte originalul
acestuia, în cel mult 7 zile, pentru confirmare.
(2) Evidenţa proceselor-verbale de constatare încheiate
va fi realizată în ordinea comunicării acestora.
(3) Procesele-verbale de constatare vor fi aduse la
cunoştinţa preşedintelui sau directorului Corpului de control până la data
primei şedinţe a Biroului executiv.
(4) Procesele-verbale de constatare vor fi comunicate
Biroului executiv, precum şi Comisiei de deontologie profesională în prima
şedinţă a acestora sau în maximum 7 zile de la înregistrarea acestora, împreună
cu celelalte acte doveditoare ale controlului profesional.
(5) Procesul-verbal de constatare şi celelalte acte
doveditoare ale controlului profesional vor constitui dosarul de control
profesional, care poate constitui şi actul de efectuare a cercetării
disciplinare, după caz.
(6) In urma analizării rezultatelor controlului
profesional, Biroul executiv sau Comisia de deontologie profesională va
soluţiona actele de sesizare înregistrate sau va înainta dosarele de control
profesional spre soluţionare plenului Consiliului naţional, în prima şedinţă a
acestuia.
Art. 18. - (1) Dosarul de control profesional este
constituit pentru fiecare asistent social şi conţine următoarele documente:
a) actul de sesizare înregistrat;
b) hotărârea sau dispoziţia prin care s-a dispus
realizarea controlului profesional;
c) procesul-verbal de constatare privind efectuarea
controlului profesional;
d) mandatele persoanelor cu atribuţii de control care
au realizat controlul profesional;
e) alte acte doveditoare privind efectuarea
controlului profesional, după caz.
(2) Dosarele de control profesional sunt înaintate spre
soluţionare organelor competente în maximum 7 zile de la înregistrarea
proceselor-verbale de constatare.
Art. 19. - Soluţionarea actelor de sesizare, pe baza
rezultatelor controlului profesional, având ca obiect încălcarea dispoziţiilor
legale privind condiţiile exercitării profesiei se realizează numai de către
organele competente prevăzute la art. 3, cu respectarea prevederilor legale în
vigoare.
Art. 20. - Dosarele de control profesional sunt
arhivate de către persoanele desemnate prin decizie a directorului Colegiului.
Art. 21. - Prezentele norme privind controlul
exercitării profesiei de asistent social reprezintă procedura unică de control
şi supraveghere a exercitării profesiei de asistent social.
Art. 22. - Evidenţa membrilor Corpului de control,
precum şi a persoanelor mandatate pentru realizarea controlului profesional
este publicată pe pagina de internet a Colegiului, prin decizie a directorului
Corpului de control.