HOTARARE Nr. 4 din 25 octombrie 2000
privind contestarea inregistrarii candidaturii domnului Ion Iliescu pentru
functia de Presedinte al Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 561 din 13 noiembrie 2000
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Mariana Trofimescu - procuror
Doina Suliman - magistrat-asistent
La data de 24 octombrie 2000 Biroul Electoral Central a inaintat Curtii
Constitutionale, in vederea solutionarii, contestatia nr. 78 din 23 octombrie
2000, formulata de doamna Maria-Crina Teodorescu.
Contestatia priveste inregistrarea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru
functia de Presedinte al Romaniei la alegerile din 26 noiembrie 2000 si
formeaza obiectul Dosarului nr. 327D/2000.
Potrivit dispozitiilor art. 20 alin. 4 teza intai din Regulamentul de
organizare si functionare a Curtii Constitutionale, astfel cum a fost modificat
prin Hotararea Plenului Curtii Constitutionale nr. 19 din 17 octombrie 2000,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 509 din 17 octombrie
2000, contestatia se solutioneaza fara citarea partilor, cu participarea numai
a judecatorilor Curtii, pe baza sesizarii si a celorlalte documente aflate la
dosar.
In motivarea contestatiei doamna Maria-Crina Teodorescu sustine ca, in
cazul in care domnul Ion Iliescu candideaza din nou la functia de Presedinte al
Romaniei, s-ar ajunge la incalcarea Constitutiei si a Legii nr. 69/1992,
privind alegerea Presedintelui Romaniei, deoarece prin acest nou mandat
"se depaseste durata limita admisa de Constitutie cu 3 ani". De
asemenea, se sustine ca domnul Ion Iliescu se face vinovat de "mineriade,
Piata Universitatii, Targu Mures, tratatul cu U.R.S.S., firul rosu, afisele
electorale pentru care a inselat statul roman neplatind taxe vamale, dar mai
ales pentru condamnarea la moarte a celor doi dictatori [...] in ziua de
Craciun".
Reprezentantul Ministerului Public, punand concluzii, in temeiul art. 85
alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a
Senatului, coroborat cu art. 28 alin. (1) din Legea nr. 69/1992, apreciaza ca
singurul mandat de Presedinte al Romaniei, in inteles constitutional, este cel
indeplinit de domnul Ion Iliescu ca urmare a alegerilor din septembrie 1992. Se
arata ca notiunea de "mandat de Presedinte al Romaniei" este utilizat
pentru prima data prin Legea nr. 69/1992, adoptata in temeiul Constitutiei din
anul 1991. De asemenea, se considera ca Decretul-lege nr. 92/1990 este un act
normativ cu caracter provizoriu si tranzitoriu, care se refera la unele
prerogative ale functiei de Presedinte al Romaniei, iar nu la notiunea de
mandat de Presedinte al Romaniei. Rezulta ca motivul invocat in legatura cu
numarul mandatelor exercitate pana in prezent de domnul Ion Iliescu este
nefondat. In ceea ce priveste motivul tragerii la raspundere penala, se
apreciaza ca acesta nu poate fi retinut, deoarece, pe de o parte, domnul Ion
Iliescu nu a fost pus sub acuzare, iar pe de alta parte, acest motiv nu intra
in competenta Curtii Constitutionale. In consecinta se solicita respingerea
contestatiei ca fiind neintemeiata.
CURTEA,
analizand contestatia prin raportare la prevederile Constitutiei si ale Legii
nr. 69/1992 pentru alegerea Presedintelui Romaniei, cu modificarile ulterioare,
si vazand concluziile reprezentantului Ministerului Public, precum si
documentele aflate la dosar, retine urmatoarele:
Potrivit dispozitiilor art. 144 lit. d) din Constitutie, ale art. 26 din
Legea nr. 47/1992, republicata, precum si ale art. 2 alin. (2) si ale art. 11
alin. (2) si (3) din Legea nr. 69/1992, Curtea Constitutionala constata ca a
fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze contestatia privind
inregistrarea candidaturii pentru functia de Presedinte al Romaniei.
Contestatorul sustine ca domnul Ion Iliescu nu mai poate candida la
alegerile din 26 noiembrie 2000, intrucat ar depasi cu 3 ani limita maxima a
doua mandate de Presedinte al Romaniei. De asemenea, considera ca trebuie tras
la raspundere penala pentru unele dintre activitatile desfasurate in perioada
in care a indeplinit functia de Presedinte al Romaniei.
I. Examinand aceste sustineri, Curtea retine ca in legatura cu primul motiv
al contestatiei, si anume depunerea candidaturii domnului Ion Iliescu pentru un
al treilea mandat de Presedinte al Romaniei, cu doua opinii separate, s-a
pronuntat prin Hotararea nr. 3 din 24 octombrie 2000, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 552 din 8 noiembrie 2000, in sensul ca
domnul Ion Iliescu a indeplinit pana in prezent un singur mandat de Presedinte
al Romaniei, si anume in perioada 1992 - 1996, corespunzator prevederilor art.
81 alin. (4) si ale art. 83 alin. (1) din Constitutie.
Cele statuate de Curtea Constitutionala prin Hotararea nr. 3 din 24
octombrie 2000 isi mentin valabilitatea si in cauza de fata, intrucat nu au
intervenit elemente noi care sa justifice modificarea jurisprudentei.
II. In ceea ce priveste celelalte motive cuprinse in contestatie, Curtea
constata ca atat conditiile de eligibilitate, cat si impedimentele
constitutionale pentru a fi ales in functia de Presedinte al Romaniei sunt
prevazute expres si limitativ la art. 35, art. 34 alin. (2), art. 16 alin. (3),
art. 37 alin. (3) si la art. 81 alin. (4) din Constitutie, texte al caror
continut este urmatorul:
Art. 35
"(1) Au dreptul de a fi alesi cetatenii cu drept de vot care
indeplinesc conditiile prevazute in articolul 16 alineatul (3), daca nu le este
interzisa asocierea in partide politice, potrivit articolului 37 alineatul (3).
(2) Candidatii trebuie sa fi implinit, pana in ziua alegerilor inclusiv,
varsta de cel putin 23 de ani, pentru a fi alesi in Camera Deputatilor sau in
organele locale, si varsta de cel putin 35 de ani, pentru a fi alesi in Senat
sau in functia de Presedinte al Romaniei.";
Art. 34 alin. (2)
"Nu au drept de vot debilii sau alienatii mintal, pusi sub
interdictie, si nici persoanele condamnate, prin hotarare judecatoreasca
definitiva, la pierderea drepturilor electorale.";
Art. 16 alin. (3)
"Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate
de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
Art. 37 alin. (3)
"Nu pot face parte din partide politice judecatorii Curtii
Constitutionale, avocatii poporului, magistratii, membrii activi ai armatei,
politistii si alte categorii de functionari publici stabilite prin lege
organica.";
Art. 81 alin. (4)
"Nici o persoana nu poate indeplini functia de Presedinte al Romaniei
decat pentru cel mult doua mandate. Acestea pot fi si succesive."
In speta, examinand motivele invocate de contestator, Curtea constata ca
acestea nu se regasesc in continutul prevederilor constitutionale anterior
mentionate. Asemenea motive reprezinta opinii personale ale contestatorului,
care, eventual, pot fi avute in vedere cu ocazia exprimarii votului.
In consecinta, contestatia ce face obiectul prezentei cauze este
neintemeiata, urmand sa fie respinsa.
Pentru considerentele aratate, in temeiul art. 144 lit. d) din Constitutie,
al art. 13 alin. (1) lit. B.a), al art. 16, 26 si 27 din Legea nr. 47/1992,
republicata, precum si al art. 2 alin. (2) si al art. 11 alin. (2) si (3) din
Legea nr. 69/1992, cu majoritate de voturi in privinta motivelor intemeiate pe
dispozitiile art. 81 alin. (4) si ale art. 83 alin. (1) din Constitutie si cu
unanimitate de voturi in celelalte aspecte,
CURTEA
In numele legii
HOTARASTE:
Respinge contestatia privind inregistrarea candidaturii domnului Ion
Iliescu la functia de Presedinte al Romaniei, contestatie formulata de doamna
Maria-Crina Teodorescu.
Hotararea este definitiva si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Doina Suliman