DECIZIE
Nr. 630 din 17 noiembrie 2005
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 33/2001 privind unele masuri referitoare la
salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii
judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002
nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003
nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr.
507/2003, precum si ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul
2005 nr. 511/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR.
1153 din 20 decembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru -
judecator
Acsinte Gaspar -
judecator
Kozsokár Gábor -
judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu -
judecator
Ion Tiuca - procuror
Ioana Marilena Chiorean -
magistrat-asistent
Pe rol se afla
solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe
anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe
anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe
anul 2004 nr. 507/2003, precum si ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de
stat pe anul 2005 nr. 511/2004, exceptie ridicata de Marian Badea, Raluca
Ionescu, Luiza Antonia Grunfeld, Adriana Mihaita, Gabriela Dan, Elena Popescu,
Raluca Gabriela Toroipan, Ligia Dumitrascu, Medeea Laura Muntean, Otilia
Topologeanu si Crina Mocanu în Dosarul nr. 5.221/LM/2005 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale, contencios
administrativ si fiscal.
La apelul nominal se
constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal
îndeplinita.
Cauza fiind în stare de
judecata, reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr.33/2001, ale art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001,
ale art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea
nr. 507/2003 ca fiind inadmisibila, fata de dispozitiile art. 29 din Legea nr.
47/1992 si
având în vedere ca
prevederile legale care fac obiectul exceptiei nu mai sunt în vigoare.
Cu privire la
dispozitiile art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr.
511/2004, apreciaza ca acestea nu contravin prevederilor constitutionale
invocate, întrucât în cauza este vorba despre un spor salarial, iar nu despre
un drept fundamental.
CURTEA,
având în vedere actele si
lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Încheierea din 12
septembrie 2005, pronuntata în Dosarul nr. 5.221/LM/2005, Tribunalul Bucuresti
- Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale, contencios
administrativ si fiscal a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr.33/2001, ale art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001,
ale art. 10 alin. (1) din Legea nr. 631/2002, ale art. 11 alin. (7) din Legea
nr. 507/2003, precum si ale art. 8 alin. (7) din Legea nr. 629/2004. Exceptia a
fost ridicata de Marian Badea, Raluca Ionescu, Luiza Antonia Grunfeld, Adriana
Mihaita, Gabriela Dan, Elena Popescu, Raluca Gabriela Toroipan, Ligia
Dumitrascu, Medeea Laura Muntean, Otilia Topologeanu si Crina Mocanu într-un
litigiu de munca având ca obiect solutionarea cererii formulate de autorii
exceptiei de acordare a unor drepturi salariale.
În motivarea exceptiei de
neconstitutionalitate autorii acesteia arata ca, potrivit art. 411 alin. (2)
din Legea nr. 50/1996, introdus prin Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr.83/2000, magistratii si celelalte categorii de personal salarizat potrivit
acestei legi au dreptul, pe perioada concediului de odihna, pe lânga
indemnizatia de concediu, si la o prima egala cu indemnizatia bruta sau cu
salariul de baza brut din luna anterioara plecarii în concediu. Acest drept
legal nu a fost acordat în practica datorita faptului ca aplicarea
dispozitiilor art. 411 alin. (2) din Legea nr. 50/1996 a fost suspendata pâna
la 1 ianuarie 2002 prin art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr.33/2001, iar prin art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001
aceasta suspendare a fost prelungita pâna la 31 decembrie 2002, prin art. 10
alin. (3) din Legea nr. 631/2002, pâna la 31 decembrie 2003, prin art. 9 alin.
(7) din Legea nr. 507/2003, pâna la 31 decembrie 2004, iar prin Legea nr.
629/2004, pâna la 31 decembrie 2005. Astfel, considera ca prin dispozitiile
legale criticate a fost restrâns exercitiul dreptului legal la prima de concediu,
fara a exista vreuna dintre situatiile prevazute la art. 53 din Constitutie,
si, de asemenea, au fost încalcate prevederile art. 41 alin. (2) din
Constitutie referitoare la prima de concediu de odihna platit, care include si
dreptul la prima de vacanta.
Tribunalul Bucuresti -
Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale, contencios administrativ
si fiscal si-a exprimat opinia în sensul ca dispozitiile legale criticate
"nu sunt în contradictie cu prevederile Legii fundamentale, întrucât în
speta nu este vorba de suspendarea unui drept constitutional, ci a unui drept
instituit printr-o lege speciala".
Potrivit dispozitiilor
art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost
comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si
Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei
de neconstitutionalitate ridicate.
Avocatul Poporului
apreciaza ca, desi în încheierea de sesizare a Curtii Constitutionale instanta
de judecata face referire la prevederile art. 10 alin. (1) din Legea nr.
631/2002, ale art. 11 alin. (7) din Legea nr. 507/2003, precum si la cele ale
art. 8 alin. (7) din Legea nr. 629/2004, în realitate, exceptia de
neconstitutionalitate vizeaza dispozitiile art. 10 alin. (3) din Legea nr.
631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003 si ale art. 8 alin. (7)
din Legea nr. 511/2004. Referitor la critica de neconstitutionalitate a art. 8
alin. (7) din Legea nr. 511/2004, apreciaza ca aceasta este neîntemeiata, iar
raportarea la art. 53 din Constitutie este nerelevanta, întrucât dispozitiile
legale criticate nu pun în discutie restrângeri ale exercitiului unor drepturi
sau al unor libertati.
În ceea ce priveste
critica de neconstitutionalitate a art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr.33/2001, arata ca acestea nu mai sunt în vigoare, iar potrivit
principiului anualitatii bugetului de stat, care este de natura constitutionala
(art. 138 din Constitutie), Legea nr. 743/2001 a fost în vigoare în anul 2002,
Legea nr. 631/2002 a fost în vigoare în anul 2003, iar Legea nr. 507/2003 a
fost în vigoare în anul 2004, perioade pentru care s-a aprobat bugetul de stat.
În acest sens s-a pronuntat si Curtea Constitutionala prin deciziile nr.
398/2005 si nr. 283/2004.
Guvernul si presedintii
celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii Constitutionale
punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de
sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecatorulraportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate
raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala
este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992,
sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel cum este mentionat în încheierea de sesizare a
Curtii Constitutionale, îl constituie dispozitiile art. III alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.33/2001, ale art. 12 alin. (4) din Legea
nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (1) din Legea nr. 631/2002, ale art. 11 alin.
(7) din Legea nr. 507/2003, precum si ale art. 8 alin. (7) din Legea nr.
629/2004.
Din examinarea
sustinerilor autorilor exceptiei, care sunt nemultumiti, în esenta, de
prelungirile anuale, succesive, ale suspendarii acordarii dreptului la prima de
concediu, prelungiri instituite prin legile anuale ale bugetului de stat,
Curtea constata ca, în realitate, obiectul exceptiei îl reprezinta dispozitiile
art. III alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.33/2001 privind
unele masuri referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor
categorii de personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din
organele autoritatii judecatoresti (publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.108 din 2 martie 2001), aprobata cu modificari prin Legea nr.
386/2001 (publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.390 din 17
iulie 2001), ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr.
743/2001 (publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.784 din 11
decembrie 2001), ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe anul 2003
nr. 631/2002 (publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.863 din 29
noiembrie 2002), ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe anul 2004
nr. 507/2003 (publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.853 din
2 decembrie 2003), precum si ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de stat
pe anul 2005 nr. 511/2004 (publicata în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr.1.121 din 29 noiembrie 2004).
Având în vedere acestea,
dispozitiile legale criticate au în prezent urmatorul cuprins:
- Art. III alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.33/2001 privind unele masuri referitoare
la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de personal din
sectorul bugetar, precum si a personalului din organele autoritatii
judecatoresti: "De asemenea, se suspenda pâna la data de 1 ianuarie 2002 aplicarea
prevederilor art. 411 alin. (1) care cuprind dispozitii referitoare la
acordarea primei pentru concediul de odihna si ale art. 45 alin. (1)
referitoare la cuantumul sporului cu care se platesc orele lucrate peste durata
normala a timpului de munca din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, republicata
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.563 din 18 noiembrie 1999,
modificata si completata prin Ordonanta Guvernului nr.83/2000 pentru
modificarea si completarea Legii nr. 50/1996 privind salarizarea si alte
drepturi ale personalului din organele autoritatii judecatoresti, publicata în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.425 din 1 septembrie 2000, precum
si aplicarea prevederilor art. IV referitoare la acordarea primei cu ocazia
plecarii în concediul de odihna din Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr.237/2000 pentru modificarea Legii nr. 21/1999 pentru prevenirea si
sanctionarea spalarii banilor, publicata în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr.614 din 29 noiembrie 2000.";
- Art. 12 alin. (4) din
Legea bugetului de stat pe anul 2002 nr. 743/2001: "Termenele prevazute la
art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, aprobata si modificata prin Legea nr. 386/2001, se
prelungesc pâna la data de 31 decembrie 2002.";
- Art. 10 alin. (3) din
Legea bugetului de stat pe anul 2003 nr. 631/2002: "Termenele prevazute la
art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, aprobata cu modificari prin Legea nr. 386/2001, cu
modificarile ulterioare, se prelungesc pâna la data de 31 decembrie
2003.";
- Art. 9 alin. (7) din
Legea bugetului de stat pe anul 2004 nr. 507/2003: "Aplicarea prevederilor
din actele normative în vigoare referitoare la primele ce se acorda cu ocazia
plecarii în concediul de odihna, precum si a celor ale art. 32 alin. (2) din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si
completarile ulterioare, se suspenda pâna la data de 31 decembrie 2004.";
- Art. 8 alin. (7) din
Legea bugetului de stat pe anul 2005 nr. 511/2004: "Aplicarea prevederilor
din actele normative în vigoare referitoare la primele ce se acorda cu ocazia
plecarii în concediul de odihna, precum si a celor ale art. 32 alin. (2) din
Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, republicata, cu
modificarile ulterioare, se suspenda pâna la data de 31 decembrie 2005."
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate considera ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor art. 41 alin. (2) si ale art. 53 din
Constitutie, care au urmatorul cuprins:
- Art. 41 alin. (2):
"Salariatii au dreptul la masuri de protectie sociala. Acestea privesc
securitatea si sanatatea salariatilor, regimul de munca al femeilor si al
tinerilor, instituirea unui salariu minim brut pe tara, repausul saptamânal,
concediul de odihna platit, prestarea muncii în conditii deosebite sau
speciale, formarea profesionala, precum si alte situatii specifice, stabilite
prin lege.";
- Art. 53: "(1)
Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate fi restrâns numai prin
lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea securitatii nationale,
a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a drepturilor si a libertatilor
cetatenilor; desfasurarea instructiei penale; prevenirea consecintelor unei
calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrângerea poate fi
dispusa numai daca este necesara într-o societate democratica. Masura trebuie
sa fie proportionala cu situatia care a determinat-o, sa fie aplicata în mod
nediscriminatoriu si fara a aduce atingere existentei dreptului sau a
libertatii." Analizând exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
retine urmatoarele:
Dispozitiile art. III
alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.33/2001 au avut caracter
temporar, efectele lor încetând la data prevazuta pentru aplicare, si anume 1
ianuarie 2002.
Cu privire la prevederile
art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea nr.
631/2002 si ale art. 9 alin. (7) din Legea nr. 507/2003, Curtea observa ca,
potrivit principiului constitutional al anualitatii bugetului de stat,
instituit prin art. 138 din Constitutie, aceste prevederi si-au încetat
aplicabilitatea odata cu încheierea exercitiului anului bugetar corespunzator
perioadei de reglementare proprii fiecareia dintre respectivele legi ale
bugetului de stat. Astfel, prevederile art. 12 alin. (4) din Legea nr. 743/2001
si-au încetat aplicabilitatea la 31 decembrie 2002, ale art. 10 alin. (3) din
Legea nr. 631/2002, la 31 decembrie 2003, iar cele ale art. 9 alin. (7) din
Legea nr. 507/2003, la 31 decembrie 2004.
În legatura cu
sustinerile de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 8 alin. (7) din Legea
nr. 511/2004, Curtea observa ca textul de lege este în vigoare si prevede
suspendarea aplicarii acelor dispozitii din actele normative care se refera la
acordarea primelor pentru concediul de odihna, pâna la data de 31 decembrie
2005.
Însa, în ceea ce priveste
dreptul la prima de concediu a magistratilor, prevazut de art. 411 alin. (1)
din Legea nr. 50/1996 privind salarizarea si alte drepturi ale personalului din
autoritatile judecatoresti, Curtea retine ca textul de lege mentionat a fost
abrogat în mod expres prin art. 50 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr.177/2002 privind salarizarea si alte drepturi ale magistratilor,
publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.924 din 18 decembrie
2002, potrivit caruia "Pe data intrarii în vigoare a prezentei ordonante
de urgenta se abroga art. 11, precum si celelalte dispozitii referitoare la
salarizarea si alte drepturi ale magistratilor si personalului de specialitate
juridica asimilat, potrivit legii, acestora, din Legea nr. 50/1996 (...)".
Ca atare, Curtea constata
ca prevederile art. 411 alin. (1) din Legea nr. 50/1996 si-au încetat aplicarea
cu privire la aceste categorii de personal de la data intrarii în vigoare a
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.177/2002.
În aceasta situatie,
legile bugetului de stat pe anii 2003, 2004 si 2005 nu au preluat dispozitia
privind suspendarea dreptului la prima de concediu pentru magistrati sau
personalul de specialitate juridica asimilat, întrucât, potrivit Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr.177/2002, acest drept nu mai era prevazut în favoarea
acestora.
În consecinta, nemaifiind
în vigoare nici dispozitia legala care a prevazut dreptul la prima de concediu
pentru magistrati sau personalul de specialitate juridica asimilat, nici
dispozitiile referitoare la suspendarea dreptului respectiv, în virtutea
prevederilor art. 29 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, potrivit carora Curtea
Constitutionala nu se poate pronunta decât asupra constitutionalitatii unui
text de lege "în vigoare, care are legatura cu solutionarea cauzei",
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin. (2) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr.33/2001, ale art. 12 alin. (4) din Legea nr.
743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7)
din Legea nr. 507/2003 si ale art. 8 alin. (7) din Legea nr. 511/2004 urmeaza a
fi respinsa ca fiind inadmisibila.
Pentru considerentele
expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art.
29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
În numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind
inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. III alin.
(2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.33/2001 privind unele masuri
referitoare la salarizarea functionarilor publici si a altor categorii de
personal din sectorul bugetar, precum si a personalului din organele
autoritatii judecatoresti, ale art. 12 alin. (4) din Legea bugetului de stat pe
anul 2002 nr. 743/2001, ale art. 10 alin. (3) din Legea bugetului de stat pe
anul 2003 nr. 631/2002, ale art. 9 alin. (7) din Legea bugetului de stat pe
anul 2004 nr. 507/2003, precum si ale art. 8 alin. (7) din Legea bugetului de
stat pe anul 2005 nr. 511/2004, exceptie ridicata de Marian Badea, Raluca
Ionescu, Luiza Antonia Grunfeld, Adriana Mihaita, Gabriela Dan, Elena Popescu,
Raluca Gabriela Toroipan, Ligia Dumitrascu, Medeea Laura Muntean, Otilia
Topologeanu si Crina Mocanu în Dosarul nr. 5.221/LM/2005 al Tribunalului
Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale, contencios
administrativ si fiscal.
Definitiva si general
obligatorie.
Pronuntata în sedinta
publica din data de 17 noiembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean