Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 685 din 9 august 2007

pentru stabilirea conditiilor in vederea introducerii sau punerii in circulatie in Romania ori in anumite zone protejate din Romania, in scopuri experimentale sau stiintifice si lucrari pentru selectii varietale, a anumitor organisme de carantina daunatoare, plante, produse vegetale si alte obiecte prevazute in anexele nr. I-V la Hotararea Guvernului nr. 563/2007 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 136/2000 privind masurile de protectie impotriva introducerii si raspandirii organismelor de carantina daunatoare plantelor sau produselor vegetale in Romania

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 620 din 7 septembrie 2007



In temeiul prevederilor art. 5 din Ordonanţa Guvernului nr. 136/2000 privind măsurile de protecţie împotriva introducerii şi răspândirii organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau produselor vegetale în România, aprobată cu modificări prin Legea nr. 214/2001, ale art. 4 alin. (8), ale art. 5 alin. (5) şi ale art. 6 alin. (6) din Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 136/2000 privind măsurile de protecţie împotriva introducerii şi răspândirii organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau produselor vegetale în România,

în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 385/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,

văzând Referatul de aprobare nr. 292.850 din 1 august 2007 al Agenţiei Naţionale Fitosanitare din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,

ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin:

Art. 1. - Prezentul ordin stabileşte condiţiile în vederea introducerii sau punerii în circulaţie în România ori în anumite zone protejate din România, în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietale, a anumitor organisme de carantină dăunătoare, plante, produse vegetale şi alte obiecte prevăzute în anexele nr. I-V la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr. 136/2000 privind măsurile de protecţie împotriva introducerii şi răspândirii organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau produselor vegetale în România.

Art. 2. - (1) Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională Fitosanitară, se asigură că pentru orice activitate desfăşurată în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietale, denumite în continuare activităţi, care implică folosirea organismelor de carantină dăunătoare, a plantelor, produselor vegetale şi a altor obiecte în conformitate cu art. 4 alin. (8), art. 5 alin. (5), art. 6 alin. (6), art. 13 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, denumite în continuare material, persoana fizică/juridică care desfăşoară astfel de activităţi înaintează o cerere de autorizare, conform modelului prevăzut în anexa nr. I la prezentul ordin, către unitatea fitosanitară din judeţul pe a cărui rază îşi desfăşoară activitatea, înainte de introducerea sau punerea în circulaţie în România a oricărui material.

(2) Cererea prevăzută la alin. (1) cuprinde următoarele date:

-   numele şi adresa persoanei responsabile pentru activităţile respective;

- denumirea ştiinţifică sau denumirea materialului, inclusiv a organismului dăunător în cauză, atunci când este cazul;

- tipul de material;

- cantitatea de material;

-  locul de origine al materialului, cu dovezi documentare adecvate pentru materialul care urmează a fi introdus dintr-o ţară terţă;

- durata, natura şi obiectivele activităţilor avute în vedere, inclusiv un rezumat al activităţii şi o specificare pentru testarea în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietale;

- adresa şi descrierea locului sau a locurilor specifice pentru păstrarea în carantină şi pentru testare, atunci când este cazul;

-  locul primei depozitări sau al primei plantări, după caz, după ridicarea oficială a regimului de carantină;

-  metodele propuse de distrugere sau de tratament al materialului după finalizarea activităţilor aprobate, după caz;

- punctul propus de intrare în România pentru materialul ce urmează să fie introdus dintr-o ţară terţă.

(3)  în decurs de o săptămână de la înregistrarea cererii, solicitantul depune la unitatea fitosanitară următoarele documente, în 3 exemplare:

-  planul de amplasare a clădirilor, căile de acces, vecinătăţile;

-  lista persoanelor competente pentru desfăşurarea activităţilor;

lista cu toate activităţile desfăşurate;

- descrierea activităţii propuse pentru aprobare.

(4)   La cererea auditorilor prevăzuţi la art. 3 alin. (2), solicitantul are obligaţia ca până la data stabilită pentru desfăşurarea auditului să pună la dispoziţia auditorilor următoarele documente suplimentare:

- proceduri de aplicare a măsurilor necesare în cazul răspândirii accidentale a materialului;

- trasabilitatea în cazul accidentelor;

- proceduri de lucru;

- proceduri de gestionare a deşeurilor lichide şi solide;

- proceduri de distrugere/păstrare a materialului în condiţii de securitate;

- proceduri pentru igiena personalului şi dezinfecţia instalaţiilor unităţii;

- sistemul de securitate;

- registrul de intrare/ieşire pentru material şi personal;

- procedura de primire a vizitatorilor;

- proceduri de instruire a personalului;

- orice alte dovezi care să ateste respectarea condiţiilor prevăzute în anexa nr. II la prezentul ordin.

Art. 3. - (1) Unitatea fitosanitară aprobă activităţile respective dacă s-a stabilit că sunt îndeplinite condiţiile generale prevăzute în anexa nr. II la prezentul ordin. Aprobarea anterior menţionată poate fi retrasă în orice moment dacă s-a stabilit că nu mai sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în anexa nr. II la prezentul ordin.

(2)  Indeplinirea condiţiilor prevăzute în anexa nr. II este verificată printr-un audit efectuat de către comisia de auditori stabilită de Agenţia Naţională Fitosanitară din cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumită în continuare comisie. Procedura de constituire a comisiei, responsabilităţile auditorilor şi instituţiile din cadrul cărora sunt numiţi specialiştii din care este formată comisia sunt prevăzute în anexa nr. III la prezentul ordin.

(3)  Auditul constă în evaluarea documentelor, vizitarea locaţiei în care se desfăşoară activităţile propuse pentru autorizare, în scopul verificării din punct de vedere tehnic a echipamentului, personalului, precum şi în evaluarea măsurilor aplicate în vederea evitării răspândirii organismelor dăunătoare manipulate/deţinute.

(4)  Directorul executiv adjunct al fiecărei unităţi fitosanitare din cadrul Direcţiei pentru agricultură şi dezvoltare rurală desemnează o persoană responsabilă cu aplicarea prevederilor prezentului ordin, denumită în continuare responsabil.

Art. 4. - (1) Comisia întocmeşte un raport de audit pe baza căruia, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în anexa nr. II, directorul executiv adjunct al unităţii fitosanitare din judeţul respectiv aprobă desfăşurarea activităţii prin eliberarea unei hotărâri conform modelului prevăzut în anexa nr. IV la prezentul ordin. Hotărârea este valabilă o perioadă de 3 ani de la data eliberării.

(2) In cazul în care nu se aprobă activitatea, responsabilul informează în scris solicitantul, motivând refuzul.

(3)  Dacă se menţin condiţiile de lucru iniţiale şi se doreşte continuarea şi/sau extinderea activităţii, solicitantul poate cere reînnoirea aprobării activităţii înainte de expirarea hotărârii, reluând în acest scop procedura prevăzută la art. 2.

Art. 5. - Directorul executiv adjunct al unităţii fitosanitare eliberează scrisoarea de autorizare pentru fiecare tip de material, atât pentru cel provenit din import, cât şi din ţară. Modelul scrisorii de autorizare este prevăzut în anexa nr. V la prezentul ordin.

Art. 6. - (1) După aprobarea activităţilor prevăzute la art. 3 alin. (1), unităţile fitosanitare sau, după caz, inspectoratele de carantină fitosanitară vamală permit introducerea sau punerea în circulaţie în România ori în zonele protejate din România a materialului prevăzut în cerere, cu condiţia ca acest material să fie însoţit, în toate cazurile, de o scrisoare de autorizare pentru introducerea sau punerea în circulaţie a organismelor de carantină dăunătoare, a plantelor, produselor vegetale şi a altor obiecte pentru scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietale, denumită în continuare scrisoare de autorizare, în conformitate cu modelul prevăzut în anexa nr. V la prezentul ordin, şi

a) în cazul materialului originar din Comunitatea Europeană:

(i) când locul de origine este în alt stat membru, scrisoarea de autorizare însoţitoare menţionată anterior se aprobă oficial de statul membru de origine pentru punerea în circulaţie a materialului în condiţii de menţinere a carantinei; şi

(ii) pentru acele plante, produse vegetale şi alte obiecte prevăzute în partea A din anexa nr. V la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, materialul este, de asemenea, însoţit de un paşaport fitosanitar eliberat în conformitate cu prevederile art. 8 din Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, pe baza examinării efectuate conform art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 pentru stabilirea conformităţii cu prevederile acestei hotărâri, altele decât cele privind orice organism dăunător pentru care activităţile au fost aprobate în conformitate cu art. 3 alin. (1). Paşaportul fitosanitar trebuie să conţină următoarea declaraţie: „Acest material este pus în circulaţie în conformitate cu Directiva 95/44/CE". în cazurile în care adresa locului sau locurilor specificate pentru menţinerea carantinei este localizată în alt stat membru, statul membru responsabil pentru eliberarea paşaportului fitosanitar eliberează un paşaport fitosanitar numai pe baza informaţiilor privind aprobarea prevăzută la art. 3 alin. (1), primite oficial din partea statului membru responsabil pentru aprobarea activităţilor şi cu asigurarea că se aplică condiţiile de menţinere a carantinei pe durata circulaţiei materialului; şi

b) în cazul materialului introdus dintr-o ţară terţă:

(i)   inspectoratul de carantină fitosanitară vamală se asigură că scrisoarea de autorizare menţionată anterior este eliberată pe baza dovezilor documentare corespunzătoare cu privire la locul de origine al materialului; şi

(ii)   pentru plantele, produsele vegetale şi alte obiecte prevăzute în partea B din anexa nr. V la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, materialul este însoţit, de asemenea, de câte ori este posibil, de un certificat fitosanitar eliberat de ţara de origine în conformitate cu prevederile art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, pe baza examinării efectuate conform prevederilor art. 7 din Hotărârea Guvernului nr.   563/2007 pentru stabilirea conformităţii cu prevederile acestei hotărâri, altele decât cele privind orice organism dăunător pentru care activităţile au fost aprobate în conformitate cu art. 3 alin. (1). Certificatul fitosanitar trebuie să conţină la rubrica „Declaraţie suplimentară" următoarea declaraţie: „Acest material este importat în conformitate cu Directiva 95/44/CE". Atunci  când  este cazul,  se specifică, de asemenea, organismul sau organismele dăunătoare relevante.

In toate cazurile, organismele oficiale responsabile, respectiv unităţile fitosanitare şi inspectoratele de carantină fitosanitară vamală se asigură că materialul este păstrat în condiţii de menţinere a carantinei pe durata introducerii sau punerii în circulaţie menţionată anterior şi că este transportat direct şi imediat la locul ori locurile specificate în cerere.

(2) Unităţile fitosanitare monitorizează activităţile aprobate şi se asigură că:

a) condiţiile de menţinere a carantinei şi alte condiţii generale specificate în conformitate cu anexa nr. II la prezentul ordin sunt respectate pe toată perioada desfăşurării activităţilor, prin examinarea exploataţiilor şi activităţilor la momente optime;

b)   procedurile precizate mai jos sunt respectate în conformitate cu tipul activităţilor aprobate:

(i)   pentru plantele, produsele vegetale sau alte obiecte care urmează să fie scoase din carantină:

-  scoaterea din carantină a plantelor, produselor vegetale sau a altor obiecte, denumită în continuare ridicarea oficială a regimului de carantină, se face numai cu aprobarea unităţii fitosanitare. Inainte de ridicarea oficială a regimului de carantină plantele, produsele vegetale sau alte obiecte sunt supuse măsurilor de carantină, inclusiv testării, şi trebuie să fie găsite libere de orice organism dăunător, prin aceste măsuri, cu excepţia cazului în care acesta este identificat ca organism dăunător cunoscut să apară în România si nu este prevăzut în Hotărârea Guvernului nr. 563/2007;

-   măsurile de carantină, inclusiv testarea, sunt efectuate de personalul instruit al unităţii fitosanitare sau al altui organism oficial aprobat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi se desfăşoară în conformitate cu prevederile stabilite în anexa nr. VI la prezentul ordin pentru plantele, produsele vegetale şi alte obiecte specificate;

- orice plante, produse vegetale sau alte obiecte care nu au fost găsite libere de organisme dăunătoare, pe baza acestor măsuri, aşa cum se specifică la prima liniuţă, şi orice alte plante, produse vegetale sau alte obiecte cu care acestea au intrat în contact sau care ar fi putut să fie contaminate se distrug ori fac subiectul unui tratament adecvat sau al unei măsuri de carantină în vederea eradicării organismelor dăunătoare relevante; prevederile pct. (ii) a doua liniuţă se aplică în consecinţă;

(ii) pentru toate celelalte materiale (inclusiv organisme dăunătoare), la finalul perioadei activităţilor aprobate şi pentru toate materialele găsite contaminate pe durata activităţilor:

- materialul (inclusiv organismele dăunătoare şi orice material contaminat) şi orice alte plante, produse vegetale sau alte obiecte cu care acesta a intrat în contact ori care ar fi putut să devină contaminate se distrug, se sterilizează sau se tratează într-un mod ce urmează să fie specificat de către unitatea fitosanitară;

şi

- exploataţiile şi instalaţiile în care s-au desfăşurat activităţile respective se sterilizează sau se curăţă în alt mod, după necesităţi, într-o manieră ce urmează să fie precizată de către unitatea fitosanitară;

c) orice contaminare a materialului cu organismele dăunătoare prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 şi orice alt organism dăunător considerat ca fiind un risc pentru România şi depistat în timpul activităţii se notifică imediat organismului oficial responsabil, respectiv unităţii fitosanitare, de către persoana responsabilă cu activităţile, împreună cu notificarea oricărui eveniment care are ca rezultat propagarea în mediul înconjurător a organismelor menţionate mai sus.

(3) Organismul oficial responsabil, respectiv unitatea fitosanitară, se asigură că pentru activităţile care folosesc plante, produse vegetale şi alte obiecte prevăzute în anexa nr. III la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 şi neincluse în secţiunile I, II şi III ale părţii A din anexa nr. VI la prezentul ordin se aplică măsuri adecvate de carantină, inclusiv testarea. Aceste măsuri de carantină se notifică Comisiei Europene şi celorlalte state membre. Detaliile cu privire la aceste măsuri de carantină se completează şi se introduc în anexa nr. VI la prezentul ordin de îndată ce informaţiile tehnice necesare sunt disponibile.

Art. 7. -Inainte de 1 septembrie, în fiecare an, Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională Fitosanitară, transmite Comisiei Europene şi celorlalte state membre o listă, precizând cantităţile de material aprobate conform prezentului ordin, introduse şi puse în circulaţie în perioada precedentă unui an care se finalizează la 30 iunie, precum şi orice contaminare cu organisme dăunătoare a acestui material, care a fost confirmată sub măsuri de carantină, incluzând testarea efectuată în aceeaşi perioadă, conform anexei nr. VI la prezentul ordin.

Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Prezentul ordin transpune prevederile Directivei Comisiei 95/44/CE privind condiţiile în care anumite organisme dăunătoare, plante, produse vegetale şi alte obiecte prevăzute în anexele nr. I-V la Directiva Consililului 2000/29/ CE pot fi introduse sau puse în circulaţie în Comunitatea Europeană sau în anumite zone protejate din aceasta, în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 184 din 3 august 1995, modificată şi completată de Directiva Comisiei 97/46/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr. L 204 din 31 iulie 1997.

Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,

Decebal Traian Remes

ANEXA Nr. I

CERERE  DE  AUTORIZARE

pentru introducerea ori punerea în circulaţie a organismelor de carantină, a plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietale

         Subsemnatul .........................................................................................., domiciliat în (adresa) ....................................................................................................................., BI/CI.............................., CNP..........................., având funcţia de............................, în calitate de reprezentant legal al............................................., cu sediul central în (adresa, nr. telefon, fax).........................................................................., solicit

          

            autorizarea |_|                                            reînnoirea autorizării |_|

pentru activitatea de......................................................................................, desfăşurată la(adresa, nr. telefon, fax)............................................................................................, în localitatea......................................

Tipul de material importat/manipulat:

Denumirea ştiinţifică:

Cantitatea:

Originea:

Punctul de control pentru trecerea frontierei:

Locul primei depozitări/plantări:

Activitatea specifică

Descriere:

Durata:

Metode de distrugere/tratament propuse:

Persoana responsabilă pentru această activitate este ................................................ ...................................., având funcţia de ...................................................la instituţia (adresa, nr. telefon, fax) .............................................................................................

Semnătura reprezentantului legal:

Data:                                                           Ştampila unităţii:

Subsemnatul...................................................................................................., domiciliat în (adresa) .........................................................................., BI/CI................................., CNP.............................................., responsabil al activităţii sus-menţionate, mă angajez să informez responsabilul din cadrul unităţii fitosanitare....................................în legătură cu modificările care ar putea interveni şi influenţa procedurile de lucru cu materialul.

Am luat cunoştinţă că nerespectarea prevederilor legale este urmată de retragerea autorizării.

Semnătura responsabilului de activitate:

Data:

ANEXA Nr. II

CONDIŢII  GENERALE

pentru aprobarea desfăşurării activităţilor în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietate

1. In sensul art. 3 alin. (1) din prezentul ordin, se aplică următoarele condiţii generale:

-  natura şi obiectivele activităţilor pentru care materialul urmează să fie introdus sau pus în circulaţie sunt examinate de organismul oficial responsabil, respectiv unitatea fitosanitară, şi trebuie să fie conforme cu conceptul de scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietale, prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 563/2007;

-  condiţiile de menţinere a regimului de carantină la exploataţiile şi instalaţiile de la locul sau locurile în care urmează să se desfăşoare activităţile sunt inspectate pentru conformitatea cu prevederile stabilite la pct. 2 şi sunt aprobate de unitatea fitosanitară;

- unitatea fitosanitară limitează cantitatea de material la o cantitate adecvată pentru activităţile aprobate, iar aceasta nu trebuie să depăşească în niciun caz cantităţile care au fost determinate, avându-se în vedere facilităţile de menţinere a regimului de carantină;

- calificările ştiinţifice şi tehnice ale personalului care urmează să desfăşoare activităţile sunt examinate şi aprobate de unitatea fitosanitară.

2. In sensul pct. 1, condiţiile de menţinere a regimului de carantină la exploataţiile şi instalaţiile de la locul sau locurile în care urmează să se desfăşoare activităţile trebuie să fie suficiente pentru a asigura o manipulare a materialului în condiţii de siguranţă, astfel încât să se elimine orice organism dăunător existent şi riscul răspândirii acestui organism dăunător. Pentru fiecare activitate specificată în cerere, riscul răspândirii organismelor dăunătoare păstrate în condiţii de menţinere a regimului de carantină este determinat de organismul oficial responsabil, respectiv de unitatea fitosanitară, avându-se în vedere tipul materialului şi activitatea vizată, precum şi biologia organismelor dăunătoare, mijloacele de răspândire, interacţiunea cu mediul înconjurător şi alţi factori relevanţi care au legătură cu riscul implicat de materialul respectiv. In urma evaluării riscului, organismul oficial responsabil consideră şi stabileşte, după caz:

a) următoarele măsuri de carantină privind exploataţiile, instalaţiile şi procedurile de lucru:

-  izolarea fizică de toate celelalte plante/organisme dăunătoare, inclusiv controlul vegetaţiei în zonele înconjurătoare;

-  desemnarea unei persoane de contact responsabile pentru activităţi;

-  acces limitat în exploataţii şi instalaţii, precum şi în zona înconjurătoare, după caz, numai pentru personalul desemnat;

-  identificarea corespunzătoare a exploataţiilor şi instalaţiilor, indicând tipul activităţilor şi personalul responsabil;

-  menţinerea unui registru al activităţilor realizate şi a unui manual al procedurilor de operare, inclusiv al procedurilor, în cazul scăpării organismelor dăunătoare din carantină;

- sisteme corespunzătoare de securitate şi alarmă;

- măsuri corespunzătoare de control pentru prevenirea introducerii şi răspândirii organismelor dăunătoare în exploataţii;

- proceduri de control pentru eşantionare şi pentru transferul materialului între exploataţii şi instalaţii;

- controlul eliminării deşeurilor, solului şi apei, după caz;

- proceduri şi instalaţii corespunzătoare de igienă şi dezinfecţie pentru personal, structuri şi echipamente;

- măsuri şi instalaţii corespunzătoare pentru eliminarea materialului experimental;

- proceduri şi instalaţii de indexare (inclusiv testare); şi

b)  măsuri de carantină suplimentare în conformitate cu biologia şi epidemiologia tipului de material implicat şi cu activităţile aprobate:

- menţinerea instalaţiilor care separă accesul personalului prin camere cu „uşi duble";

- menţinerea aerului sub presiune negativă;

- menţinerea în containere etanşe cu ochiuri de dimensiuni corespunzătoare şi alte bariere, de exemplu, bariere lichide pentru acarieni, containere închise cu sol pentru nematozi, capcane electrice pentru insecte;

- menţinerea în izolare faţă de alte organisme dăunătoare şi materiale, de exemplu, îngrăşăminte virulifere, material-gazdă;

- menţinerea materialului de înmulţire în cuşti de înmulţire cu mecanisme de manipulare;

- evitarea încrucişării organismelor dăunătoare cu suşe sau specii indigene;

- evitarea cultivării continue a organismelor dăunătoare;

- menţinerea în condiţii care controlează strict multiplicarea organismelor dăunătoare, de exemplu, într-un mediu de inhibare a diapauzei;

- menţinerea în aşa fel încât să nu aibă loc răspândirea prin mijloace de propagare, de exemplu, evitarea curenţilor de aer;

- proceduri pentru verificarea purităţii culturilor de organisme dăunătoare, cu privire la paraziţi şi alte organisme dăunătoare;

- programe corespunzătoare de control al materialului pentru eliminarea vectorilor posibili;

- pentru activităţile in vitro, manipularea materialului în condiţii sterile: echiparea laboratorului pentru realizarea procedurilor aseptice;

- menţinerea organismelor dăunătoare răspândite prin vectori în astfel de condiţii încât să nu existe propagare prin vector, de exemplu, dimensiunea controlată a ochiurilor plasei, izolarea solului;

-  izolare sezonieră pentru a asigura că activităţile sunt efectuate în perioadele de risc fitosanitar scăzut.

ANEXA Nr. III

PROCEDURĂ

de constituire a comisiei de audit

Responsabilul, în baza dosarului întocmit în vederea obţinerii autorizării, contactează în scris (prin poştă sau fax) auditorii, în funcţie de natura activităţilor desfăşurate de către solicitant, pentru constituirea comisiei de audit. Confirmarea participării la comisia de audit se face în termen de 10 zile de la primirea solicitării.

Responsabilul trimite membrilor comisiei de audit copii ale dosarului întocmit în vederea obţinerii autorizării, prin poştă, cu confirmare de primire. Comisia de audit este constituită din 2 sau mai mulţi auditori, în funcţie de activitatea supusă autorizării. Prin consens, auditorii numesc un responsabil care conduce vizita de audit şi care are sarcina de a redacta raportul de audit pe care îl supune validării celorlalţi auditori prezenţi la audit, precum şi auditatului.

In cazul în care unul dintre auditori îşi desfăşoară activitatea în zona unde se desfăşoară auditul, el poate participa la audit, dar nu poate fi numit responsabil al comisiei de audit.

Fişa funcţiei auditorului

Auditorul este persoana autorizată de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pentru evaluarea condiţiilor tehnice de carantină ale exploataţiilor şi instalaţiilor de la locul/locurile unde se desfăşoară activităţi pentru care s-a introdus ori s-a deplasat materialul.

Auditorul este independent ierarhic pe tot parcursul evaluării tehnice şi direct responsabil de conţinutul raportului de audit. Auditorul are următoarele responsabilităţi:

- răspunde solicitărilor de audit ori de câte ori este nevoie;

- în funcţie de specificul activităţii, solicită informaţiile prevăzute la art. 2 alin. (4) din ordin;

- în timpul auditului, auditorul constată o stare de fapt şi face recomandări argumentate;

- verifică şi evaluează din punct de vedere tehnic locaţia, echipamentele, instalaţiile şi personalul care desfăşoară activităţile vizate;

- întocmeşte raportul de audit şi îl transmite reponsabilului;

- realizează analiza riscului răspândirii organismelor dăunătoare menţinute în condiţii de carantină, având în vedere: natura materialului, activitatea desfăşurată, biologia organismului dăunător, mijloacele de răspândire şi interacţiunea cu mediul;

- respectă confidenţialitatea informaţiilor obţinute pe parcursul auditării.

In timpul etapei de evaluare a dosarului, auditorul păstrează legătura cu responsabilul, comunicându-i toate informaţiile relevante şi neconfidenţiale.

Lista instituţiilor din care sunt numiţi auditori

Nr. crt.

Specialitatea

Instituţia

1.

Virologie

Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară

2.

Entomologie

Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară

3.

Micologie

Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară

4.

Bacteriologie

Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară, laboratoare regionale de bacteriologie

5.

Nematologie

Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară, laboratoare regionale de nematologie

6.

Cartof

Unităţi fitosanitare

7.

Alte culturi

Unităţi fitosanitare

ANEXA Nr. IV

MINISTERUL AGRICULTURII ŞI DEZVOLTĂRII RURALE

Unitatea fitosanitară

HOTĂRÂRE

pentru aprobarea activităţilor specifice nr...............din......................

Pe baza Cererii nr.......................................................................din data de.....................................................şi a evaluării documentaţiei depuse de către........................................................................................................., cu sediul în ........................................................................................................, se aprobă, în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 685/2007, deţinerea/manipularea următorului material: ..................................................................................................................................................................................... .......................................................... pentru activităţile: ........................................................................................................................................................................ ..................................................... ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ................................................................................................................................................................................................................................................................................................................., desfăşurate la:................................................ .............................................................................................................................................................................................................................................. ........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..........................................................................................................................................

Prezenta hotărâre este valabilă 3 ani de la data emiterii, cu posibilitate de reînnoire.

Solicitantul este obligat să anunţe orice modificare survenită la locul de desfăşurare a activităţilor aprobate.

Dacă pe durata valabilităţii prezentei hotărâri se constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile tehnice şi de carantină specifice activităţilor aprobate, prezenta hotărâre se anulează.

Data....................................

Director executiv adjunct,

...........................................

ANEXA Nr. V)

ROMÂNIA                                                                      SCRISOARE DE AUTORIZARE

                                                                                         LETTER OF AUTHORITY

1. Numele şi adresa expeditorului/Organizaţia pentru protecţia plantelor din ţara de origine Name and address of the consignor/Plant protection organization of the country of origin

Scrisoare de autorizare

Pentru introducerea şi/sau punerea în circulaţie a

organismelor dăunătoare, plantelor, produselor vegetale şi a altor obiecte în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietate

Letter of authority

For the introduction and/or movement of harmful organisms, plants, plant products and Other objects for trial or scientific purposes and for work on varietal selections

2. Numele şi adresa persoanei responsabile pentru activităţile aprobate/Name and address of the person responsible for the approved activities:

3. Numele organismului oficial responsabil/Name of the responsible official body:

4. Adresa şi descrierea locului sau locurilor specifice pentru menţinerea în carantină/Address    and description of the specific site or sites for quarantine containement:

5.  Locul  de  origine  (dovada documentară  anexată  pentru materialele   originare   dintr-o   ţară   terţă)/Place   of   origin (documentary evidence attached for material originating in a third country):

6. Numărul paşaportului fitosanitar/Plant passport number:

sau/or

Numărul  certificatului fitosanitar/Phytosanitary    certificate number

7. Punctul  de  intrare  declarat  pentru   materialul introdus dintr-o ţară terţă/Declared point of entry for material introduced from a third country:

8. Denumirea (ile) ştiinţifică (e) a (le) materialului, inclusiv organismele dăunătoare respective/Scientific name (s) of the material, including the harmful organisms concerned:

9. Cantitatea de material/ Quantity of material:

10. Tipul de material/Type of material:

11. Declaraţia suplimentară/Additional declaration:

Acest material este introdus/pus în circulaţie în România, conform Directivei Comisiei 95/44/CE.

This material is introduced into/moved within România, under the provisions of the Directive Commission 95/44/EC

12. Informaţii suplimentare/Additional information:

13.   Aprobarea   materialului   de   către   organismul oficial     responsabil     din     statul     membru     de origine/Endorsement by the responsible official body of the Member State of origin of the material

Locul aprobarii/Place of endorsement:

Data/Date:

Numele şi semnătura funcţionarului autorizat/

Name and signature of authorized officer:

14. Ştampila organismului oficial responsabil emitent/ Stamp of the responsible official body of issue:

Locul eliberării/Place of issue:

Data/Date:

Numele şi semnătura funcţionarului autorizat/

Name and signature of authorized officer:

*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.

ANEXA Nr. VI

MĂSURI  DE  CARANTINĂ

inclusiv testarea plantelor, a produselor vegetale si a altor obiecte care urmează să fie scoase din carantină

PARTEA A

Pentru anumite plante, produse vegetale şi alte obiecte prevăzute în anexa nr. III la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007

SECŢIUNEA I

Plante de Citrus L., Fortunella Swingle, Poncirus Raf. şi hibrizii lor, altele decât fructele si seminţele

1.  Materialul vegetal, după caz, este supus procedurilor adecvate de terapie prevăzute în Ghidul tehnic FAO/IPGRI.

2.  Materialul vegetal, după procedurile de terapie realizate conform pct. 1, este supus procedurilor de indexare în totalitatea sa. Toată cantitatea de material vegetal, inclusiv plantele pentru indexare, se păstrează în instalaţiile aprobate, în condiţii de menţinere a carantinei prevăzute în anexa nr. II la prezentul ordin. Materialul vegetal destinat aprobării pentru ridicarea oficială a regimului de carantină este ţinut în condiţii favorabile care să permită un ciclu normal de creştere vegetativă şi se supune inspecţiei vizuale pentru depistarea semnelor şi simptomelor organismelor dăunătoare, incluzând toate organismele dăunătoare relevante prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, la sosire şi, ulterior, în momente optime, pe parcursul desfăşurării procedurilor de indexare.

3. In sensul pct. 2, materialul vegetal se indexează pentru organisme dăunătoare (testat şi identificat) în conformitate cu următoarele proceduri:

3.1.  Testarea foloseşte metode adecvate de laborator şi, atunci când este cazul, plante-indicator, inclusiv Citrus sinensis (L) Osbeck, C. aurantifolia, Christm. Swing, C. medica L.., C. reticulata Blanco şi Sesamum L, pentru a detecta cel puţin următoarele organisme dăunătoare:

a) Citrus greening bacterium;

b) Citrus variegated chlorosis;

c) Citrus mosaic virus;

d) Citrus tristeza virus (toate izolatele);

e) Citrus vein enation woody gall;

f) Leprosis;

g) Naturally spreading psorosis;

h) Phoma tracheiphila (Petri) Kanchaweli & Gikashvili;

i) Satsuma dwarf virus;

j) Spiroplasma citri Saglio et al;

k) Tatter leaf virus;

l) Witches'broom (MLO);

m) Xanthomonas campestris (toate suşele patogene pe Citrus).

3.2.  Pentru boli ca „Blight and Blight like", pentru care nu există proceduri de indexare rapidă, materialul vegetal trebuie supus în momentul sosirii la testare prin grefarea mugurelui terminal pe un portaltoi cultivat în condiţii sterile, conform Ghidului tehnic FAO/IPGRI, iar plantele rezultate se supun procedurilor de terapie prevăzute la pct. 1.

4.  Materialul vegetal supus inspecţiilor vizuale prevăzute la pct. 2 şi la care s-au observat semnele şi simptomele produse de organismele dăunătoare este supus unei investigaţii incluzând testarea, atunci când este cazul, pentru identificarea cât mai rapidă a organismelor dăunătoare care au cauzat semnele şi simptomele.

SECŢIUNEA A II-A

Plante de Cydonia Mill, Malus Mill, Prunus L. si Pyrus L. si hibrizii lor si Fragaria L., destinate plantării altele decât seminţele

1.  Materialul vegetal, după caz, este supus procedurilor adecvate de terapie prevăzute în Ghidul tehnic FAO/IPGRI.

2.  Materialul vegetal, după procedurile de terapie realizate conform pct. 1, este supus procedurilor de indexare în totalitatea sa. Toată cantitatea de material vegetal, inclusiv plantele pentru indexare, sunt ţinute în instalaţiile aprobate în condiţii de menţinere a carantinei stabilite în anexa nr. II la prezentul ordin. Materialul vegetal destinat aprobării pentru ridicarea oficială a regimului de carantină este ţinut în condiţii favorabile apariţiei semnelor şi simptomelor organismelor dăunătoare, incluzând toate organismele dăunătoare relevante prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, la sosire şi, ulterior, la momente potrivite, pe parcursul desfăşurării procedurilor de indexare.

3. In sensul pct. 2, materialul vegetal se indexează pentru organisme dăunătoare (testat şi identificat) în conformitate cu următoarele proceduri:

3.1.   Pentru Fragaria L, indiferent de ţara de origine a materialului vegetal, testarea foloseşte metode adecvate de laborator şi, atunci când este cazul, plante-indicator, inclusiv Fragaria vesca, Fragaria virginiana şi Chenopodium spp., pentru a detecta cel puţin următoarele organisme dăunătoare:

a) Arabis mosaic virus;

b) Raspberry ringspot virus;

c) Strawberry crinkle virus;

d) Strawberry latent C virus;

e) Strawberry latent ringspot virus;

f) Strawberry mild yellow edge virus;

g) Strawberry vein banding virus;

h) Strawberry witches' broom mycoplasm;

i) Tomato black ring virus;

j) Tomato ringspot virus;

k) Colletotrichum acutatum Simmonds;

l) Phytophthora îragariae Hickman var. îragariae Wilcox & Duncan;

m) Xanthomonas îragariae Kennedy & King.

3.2. In cazul Malus Mill:

(i) atunci când materialul vegetal provine dintr-o ţară care nu este cunoscută ca fiind liberă de unul dintre următoarele organisme dăunătoare:

a) Apple proliferation mycoplasm; sau

b) Cherry rasp leaf virus (American),

pentru testare se folosesc metode adecvate de laborator şi, atunci când este cazul, plante-indicator pentru a detecta organismele dăunătoare relevante;

şi

(ii) indiferent de ţara de origine a materialului vegetal, pentru testare se folosesc metode adecvate de laborator şi, atunci când este cazul, plante-indicator pentru a detecta cel puţin următoarele organisme dăunătoare:

a) Tobacco ringspot virus;

b) Tomato ringspot virus;

c) Erwinia amylovora (Burr.) Winsl et al.

3.3. In cazul Prunus L., şi, respectiv, pentru fiecare specie de Prunus:

(i) atunci când materialul vegetal provine dintr-o ţară care nu este cunoscută ca fiind liberă de unul dintre următoarele organisme dăunătoare:

a) Apricot chlorotic leafroll mycoplasm;

b) Cherry rasp leaf virus (American); sau

c) Pseudomonas syringae pv. persicae (Prunier et al.) Young et al., pentru testare se folosesc metode adecvate de laborator şi, atunci când este cazul, plante-indicator pentru a detecta organismele dăunătoare relevante;

şi

(ii)   indiferent de ţara de origine a materialului vegetal, pentru testare se folosesc metode adecvate de laborator şi, atunci când este cazul, plante-indicator pentru a detecta cel puţin următoarele organisme dăunătoare:

a) Little cherry pathogen (izolate noneuropene);

b) Peach mosaic virus (American);

c) Peach phony rickettsia;

d) Peach rosette mosaic virus;

e) Peach rosette mycoplasm;

f) Peach x-disease mycoplasm;

g) Peach yellows mycoplasm;

h) Plum line pattern virus (American);

i) Plum pox virus;

j) Tomato ringspot virus;

k) Xanthomonas campestris pv. pruni (Smith Dye).

3.4. In cazul Cydonia Mill şi Pyrus L, indiferent de ţara de origine a materialului vegetal, pentru testare se folosesc metode adecvate de laborator şi, când este cazul, plante-indicator pentru a detecta cel puţin următoarele organisme dăunătoare:

a) Erwinia amylovora (Burr.) Winsl et al.;

b) Pear decline mycoplasm.

4. Materialul vegetal supus inspecţiilor vizuale prevăzute la pct. 2 şi pe care s-au observat semnele şi simptomele produse de organismele dăunătoare este supus unei investigaţii incluzând testarea, atunci când este cazul, pentru identificarea cât mai rapidă a organismelor dăunătoare care au cauzat semnele şi simptomele.

SECŢIUNEA A III-A

Plante de Vitis L., altele decât fructele

1.  Materialul vegetal, după caz, este supus procedurilor adecvate de terapie prevăzute în Ghidul tehnic FAO/IPGRI.

2.  Materialul vegetal, după procedurile de terapie realizate conform pct. 1, este supus procedurii de indexare (testat şi identificat) în totalitatea sa. Toată cantitatea de material vegetal, inclusiv plantele pentru indexare, sunt ţinute în instalaţii aprobate în condiţii de menţinere a carantinei stabilite în anexa nr. II la prezentul ordin. Materialul vegetal destinat aprobării pentru ridicarea oficială a regimului de carantină este ţinut în condiţii favorabile care să permită un ciclu normal de creştere vegetativă şi face subiectul unei inspecţii vizuale pentru depistarea semnelor şi simptomelor organismelor dăunătoare, inclusiv a celor produse de Daktulosphaira vitifoliae (Fitch) şi de toate celelalte organisme dăunătoare relevante prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, la sosire şi, ulterior, în momente optime, pe parcursul desfăşurării procedurilor de indexare.

3. In sensul pct. 2, materialul vegetal se indexează pentru organisme dăunătoare (testat şi identificat) în conformitate cu următoarele proceduri:

3.1. Atunci când materialul vegetal provine dintr-o ţară care nu este cunoscută ca fiind liberă de următoarele organisme dăunătoare:

(i) Boala Ajinashika. Pentru testare se foloseşte o metodă adecvată de laborator. In cazul unui rezultat negativ, materialul vegetal este indexat pe soiul de viţă-de-vie Koshu şi este ţinut sub observaţie cel puţin două cicluri de vegetaţie;

(ii) Grapevine stunt virus. Pentru testare se folosesc plante-indicator adecvate, inclusiv soiul de viţă-de-vie Campbell Early, iar observaţiile se fac timp de un an;

(iii) Summer mottle. Pentru testare se folosesc plante-indicator, inclusiv soiurile de viţă de vie Sideritis, Cabernet-Franc şi Mission.

3.2.  Indiferent de ţara de origine a materialului vegetal, pentru testare se folosesc metode adecvate de laborator şi, atunci când este cazul, plante-indicator pentru a detecta cel puţin următoarele organisme dăunătoare:

a) Blueberry leaf mottle virus;

b)  Grapevine Flavescence doree MLO şi alte grapevine yellows;

c) Peach rosette mosaic virus;

d) Tobacco ringspot virus;

e) Tomato ringspot virus (suşă „yellow vein" şi alte suşe);

f) Xylella fastidiosa (Well & Raju);

g) Xylophilus ampelinus (Panagopoulos) Willems et al.

4.  Materialul vegetal supus inspecţiilor vizuale prevăzute la pct. 2 şi pe care s-au observat semnele şi simptomele produse de organismele dăunătoare este supus unei investigaţii incluzând testarea, atunci când este cazul, pentru identificarea cât mai rapidă a organismelor dăunătoare care au cauzat semnele şi simptomele.

SECŢIUNEA A IV-A

Plante din speciile stolonifere si tuberculifere de Solanum L. sau hibrizii lor, destinate plantării

1.  Materialul vegetal, după caz, este supus procedurilor de terapie prevăzute în Ghidul tehnic FAO/IPGRI.

2.  Fiecare unitate de material vegetal, după procedurile de terapie realizate conform pct 1, este supusă procedurilor de indexare. Toată cantitatea de material vegetal, inclusiv plantele pentru indexare, sunt ţinute în instalaţii aprobate în condiţii de menţinere a carantinei prevăzute în anexa nr. II la ordin. Materialul vegetal destinat aprobării pentru ridicarea oficială a regimului de carantină este ţinut în condiţii favorabile care să permită un ciclu normal de creştere vegetativă şi face subiectul unei inspecţii vizuale pentru depistarea semnelor şi simptomelor organismelor dăunătoare, incluzând toate organismele dăunătoare relevante prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, şi pentru Potato yellow vein disease, la sosire şi, ulterior, în momente optime, la intervale regulate până la îmbătrânire, pe perioada desfăşurării procedurilor de indexare.

3.  Procedurile de indexare prevăzute la pct. 2 urmăresc prevederile tehnice stabilite la pct. 5, pentru a detecta cel puţin următoarele organisme dăunătoare:

- Bacterii:

a)   Clavibacter michiganensis (Smith) Davis et al ssp. sepedonicus (Spieckermann et Kotthoff) Davis et al;

b) Pseudomonas solanacearum (Smith) Smith

- Virusuri şi organisme analoage:

a) Andean potato latent virus;

b) Potato black ringspot virus;

c) Potato spindie tuber viroid;

d) Potato yellowing alfamovirus;

e) Potato virus T;

f) Andean potato mottle virus;

g)  virusurile comune ale cartofului A, M, S, V, X şi Y (incluzând Y°, Yn şi Yc) şi Potato leaf roll virus.

In cazul seminţei de cartof, procedurile de indexare se efectuează pentru a detecta cel puţin virusurile şi organismele analoage virusurilor prevăzute la lit. a-e).

4.  Materialul vegetal supus inspecţiilor vizuale prevăzute la pct. 2 şi pe care s-au observat semne şi simptome produse de organisme dăunătoare este supus unei investigaţii incluzând testarea, atunci când este cazul, pentru identificarea cât mai rapidă a organismelor dăunătoare care au cauzat semnele şi simptomele.

5.  Prevederile tehnice prevăzute la pct. 3 sunt următoarele:

a) Bacterii

1.  Pentru tuberculi se testează conul prelevat de la nivelul nilului de la fiecare tubercul. Mărimea probei-standard este de 200 de tuberculi. Procedura poate fi aplicată convenabil şi pentru probele cu mai puţin de 200 de tuberculi.

2.  Pentru plantele tinere şi butaşi, inclusiv microplante, se testează partea bazală a tulpinii şi, atunci când este cazul, rădăcinile, pentru fiecare unitate de material vegetal.

3.  Se recomandă testarea tuberculilor nou-formaţi sau a bazei tulpinii, pentru speciile care nu formează tuberculi, într-un ciclu normal de creştere vegetativă după testarea prevăzută la pct. 1 şi 2.

4.  Pentru materialul prevăzut la pct. 1, metoda de testare pentru Clavibacter michiganensis (Smith) Davis et al. ssp. sepedonicus (Spieckermann et Kotthoff) Davis et al. este metoda Comunităţii Europene, stabilită în anexa nr. I la Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 387/2007 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 912/2004 privind controlul putregaiului inelar al cartofului, produs de Clavibacter michiganensis ssp. sepedonicus, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 bis din 22 iunie 2007. Pentru materialul prevăzut la pct. 2, ar putea fi aplicată această metodă de testare.

5.  Pentru materialul prevăzut la pct. 1, metoda de testare pentru Pseudomonas solanacearum (Smith) Smith este schema-test stabilită în anexa la decizia Comisiei care înlocuieşte Procedura de carantină nr. 26 pentru Pseudomonas solanacearum (Smith) Smith stabilită de Organizaţia Europeană şi Mediteraneană Pentru Protecţia Plantelor (OEPP). Pentru materialul prevăzut la pct. 2, ar putea fi aplicată această metodă de testare.

b)  Virusuri şi organisme analoage virusurilor, altele decât Potato spindie tuber viroid

1.  Testarea minimă pentru materialele vegetale (tuberculi, plante tinere şi butaşi, inclusiv microplante) include un test serologic realizat la sau aproape de înflorire pentru fiecare dintre organismele dăunătoare listate, altele decât Potato spindie tuber viroid, urmat de un test biologic al materialului găsit negativ la testul serologic. Pentru Potato leaf roll virus se fac două teste serologice.

2.  Testarea minimă pentru sămânţa de cartof este un test serologic sau biologic, dacă nu este disponibil unul serologic. Pentru probele găsite negative se recomandă retestarea unei părţi din probe; pentru rezultatele incerte se face testarea materialului printr-o altă metodă.

3.  Testările serologice şi biologice prevăzute la pct. 1 şi 2 sunt realizate pe plante crescute în seră, pe probe luate din cel puţin două poziţii de pe fiecare tulpină, incluzând o frunză tânără întreagă din vârful fiecărei tulpini şi o frunză mai bătrână de la mijlocul tulpinii; se ridică probe în cazul fiecărei tulpini din cauza posibilei existenţe a unei infecţii nesistemice.

In cazul testelor serologice nu se fac mănunchiuri de frunze din plante diferite decât dacă proporţia de amestecare a acestora a fost validată printr-o metodă oficială; frunzele de pe fiecare tulpină pot fi amestecate în orice mod pentru a face o probă pentru fiecare plantă. In cazul testării biologice proba se formează din maximum 5 plante cu inocularea a cel puţin două plante-indicator.

4.  Plantele-indicator adecvate pentru folosire în testarea biologică prevăzută la pct. 1 şi 2 sunt cele listate de către Organizaţia Europeană şi Mediteraneeană pentru Protecţia Plantelor (OEPP) sau alte plante-indicator aprobate oficial, despre care s-a dovedit că detectează virusurile respective.

5.  Se ridică regimul de carantină numai pentru materialul care a fost direct testat. După ce a fost efectuată indexarea ochiurilorse ridică regimul de carantină numai pentru materialul rezultat din aceste ochiuri testate. Tuberculul nu ar trebui scos din carantină din cauza posibilelor probleme cu infecţiile nesistemice.

c) Potato spindie tuber viroid

1.  Pentru tot materialul se testează plante cultivate în seră, de îndată ce s-au adaptat bine, dar înainte de înflorire şi de producerea polenului. Testarea pe lăstarii tuberculilor/plantelor in vitro/răsadurilor tinere este privită numai ca o testare preliminară.

2.  Probele sunt alcătuite dintr-o frunză complet dezvoltată din vârful fiecărei tulpini a plantei.

3. Intregul material pentru testare este cultivat la temperaturi care nu trebuie să fie mai mici de 18°C (preferabil la temperaturi mai mari de 20°C) şi la o fotoperioadă de cel putin 16 ore.

4. Testarea probelor de ADNc şi ARN se face prin marcare radioactivă sau neradioactivă; return-PAGE (prin colorare cu Ag) sau prin RT-PCR.

5.  Proporţia maximă de amestecare pentru alcătuirea unei probe şi return-PAGE este de 5 plante. Utilizarea acesteia sau a proporţiilor mai mari trebuie validată.

PARTEA B

Pentru plantele, produsele vegetale şi alte obiecte prevăzute în anexele nr. II şi IV la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007:

1.  Măsurile oficiale de carantină includ inspecţia adecvată sau testarea pentru organismele dăunătoare relevante enumerate în anexele nr. I şi II la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 şi sunt luate în conformitate cu exigenţele specifice menţionate în anexa nr. IV la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, pentru organismele dăunătoare specifice, după caz. Pentru respectarea exigenţelor specifice, metodele folosite pentru măsurile de carantină sunt cele prevăzute în anexa nr. IV la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 sau alte măsuri echivalente adecvate aprobate oficial.

2.  Plantele, produsele vegetale şi alte obiecte trebuie să fie găsite libere, în conformitate cu prevederile pct. 1, de organismele dăunătoare relevante specificate în anexele nr. I, II şi IV la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 685/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 685 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 685/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu