ORDIN Nr. 685
din 9 august 2007
pentru stabilirea
conditiilor in vederea introducerii sau punerii in circulatie in Romania ori in
anumite zone protejate din Romania, in scopuri experimentale sau stiintifice si
lucrari pentru selectii varietale, a anumitor organisme de carantina daunatoare,
plante, produse vegetale si alte obiecte prevazute in anexele nr. I-V la
Hotararea Guvernului nr. 563/2007 pentru aprobarea normelor metodologice de
aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 136/2000 privind masurile de protectie
impotriva introducerii si raspandirii organismelor de carantina daunatoare
plantelor sau produselor vegetale in Romania
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 620 din 7 septembrie 2007
In temeiul prevederilor art. 5 din Ordonanţa Guvernului
nr. 136/2000 privind măsurile de protecţie împotriva introducerii şi
răspândirii organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau produselor
vegetale în România, aprobată cu modificări prin Legea nr. 214/2001, ale art. 4
alin. (8), ale art. 5 alin. (5) şi ale art. 6 alin. (6) din Hotărârea
Guvernului nr. 563/2007 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a
Ordonanţei Guvernului nr. 136/2000 privind măsurile de protecţie împotriva
introducerii şi răspândirii organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau
produselor vegetale în România,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 385/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale,
văzând Referatul de aprobare nr. 292.850 din 1 august
2007 al Agenţiei Naţionale Fitosanitare din cadrul Ministerului Agriculturii şi
Dezvoltării Rurale,
ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin:
Art. 1. - Prezentul ordin stabileşte condiţiile în
vederea introducerii sau punerii în circulaţie în România ori în anumite zone
protejate din România, în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări
pentru selecţii varietale, a anumitor organisme de carantină dăunătoare,
plante, produse vegetale şi alte obiecte prevăzute în anexele nr. I-V la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007
pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a Ordonanţei Guvernului nr.
136/2000 privind măsurile de protecţie împotriva introducerii şi răspândirii
organismelor de carantină dăunătoare plantelor sau produselor vegetale în
România.
Art. 2. - (1) Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională Fitosanitară, se
asigură că pentru orice activitate desfăşurată în scopuri experimentale sau
ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietale, denumite în continuare activităţi,
care implică folosirea organismelor de carantină dăunătoare, a plantelor,
produselor vegetale şi a altor obiecte în conformitate cu art. 4 alin. (8),
art. 5 alin. (5), art. 6 alin. (6), art. 13 alin. (7) din Hotărârea Guvernului
nr. 563/2007, denumite în continuare material, persoana fizică/juridică care desfăşoară astfel de activităţi
înaintează o cerere de autorizare, conform modelului prevăzut în anexa nr. I la prezentul ordin, către unitatea fitosanitară
din judeţul pe a cărui rază îşi desfăşoară activitatea, înainte de introducerea
sau punerea în circulaţie în România a oricărui material.
(2) Cererea prevăzută la alin. (1) cuprinde următoarele
date:
- numele şi adresa persoanei responsabile pentru
activităţile respective;
- denumirea ştiinţifică sau denumirea materialului,
inclusiv a organismului dăunător în cauză, atunci când este cazul;
- tipul de material;
- cantitatea de material;
- locul de origine al materialului, cu dovezi
documentare adecvate pentru materialul care urmează a fi introdus dintr-o ţară
terţă;
- durata, natura şi obiectivele
activităţilor avute în vedere, inclusiv un rezumat al activităţii şi o
specificare pentru testarea în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări
pentru selecţii varietale;
- adresa şi descrierea locului sau a locurilor
specifice pentru păstrarea în carantină şi pentru testare, atunci când este
cazul;
- locul primei depozitări sau al primei plantări, după
caz, după ridicarea oficială a regimului de carantină;
- metodele propuse de distrugere sau de tratament al
materialului după finalizarea activităţilor aprobate,
după caz;
- punctul propus de intrare în România pentru
materialul ce urmează să fie introdus dintr-o ţară terţă.
(3) în decurs de o săptămână de la înregistrarea
cererii, solicitantul depune la unitatea fitosanitară următoarele documente, în
3 exemplare:
- planul de amplasare a clădirilor, căile de acces,
vecinătăţile;
- lista persoanelor competente pentru desfăşurarea
activităţilor;
- lista cu toate activităţile
desfăşurate;
- descrierea activităţii propuse pentru aprobare.
(4) La cererea auditorilor prevăzuţi la art. 3 alin.
(2), solicitantul are obligaţia ca până la data stabilită pentru desfăşurarea
auditului să pună la dispoziţia auditorilor următoarele documente suplimentare:
- proceduri de aplicare a
măsurilor necesare în cazul răspândirii accidentale a materialului;
- trasabilitatea în cazul accidentelor;
- proceduri de lucru;
- proceduri de gestionare a deşeurilor lichide şi
solide;
- proceduri de distrugere/păstrare a materialului în
condiţii de securitate;
- proceduri pentru igiena personalului şi dezinfecţia
instalaţiilor unităţii;
- sistemul de securitate;
- registrul de intrare/ieşire pentru material şi
personal;
- procedura de primire a vizitatorilor;
- proceduri de instruire a personalului;
- orice alte dovezi care să
ateste respectarea condiţiilor prevăzute în anexa nr. II
la prezentul ordin.
Art. 3. - (1) Unitatea fitosanitară aprobă activităţile
respective dacă s-a stabilit că sunt îndeplinite condiţiile generale prevăzute
în anexa nr. II la prezentul
ordin. Aprobarea anterior menţionată poate fi retrasă în orice moment dacă s-a
stabilit că nu mai sunt
îndeplinite condiţiile prevăzute în anexa nr. II la
prezentul ordin.
(2) Indeplinirea condiţiilor prevăzute în anexa nr. II este verificată printr-un audit efectuat
de către comisia de auditori stabilită de Agenţia Naţională Fitosanitară din
cadrul Ministerului Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, denumită în continuare comisie. Procedura de constituire a
comisiei, responsabilităţile auditorilor şi instituţiile din cadrul cărora sunt
numiţi specialiştii din care este formată comisia sunt prevăzute în anexa nr.
III la prezentul ordin.
(3) Auditul constă în evaluarea documentelor,
vizitarea locaţiei în care se desfăşoară activităţile propuse pentru
autorizare, în scopul verificării din punct de vedere tehnic a echipamentului,
personalului, precum şi în evaluarea măsurilor aplicate în vederea evitării
răspândirii organismelor dăunătoare manipulate/deţinute.
(4) Directorul executiv adjunct al fiecărei unităţi
fitosanitare din cadrul Direcţiei pentru agricultură şi dezvoltare rurală
desemnează o persoană responsabilă cu aplicarea prevederilor prezentului ordin,
denumită în continuare responsabil.
Art. 4. - (1) Comisia întocmeşte un raport de audit pe
baza căruia, dacă sunt îndeplinite condiţiile prevăzute în anexa nr. II, directorul executiv adjunct al unităţii
fitosanitare din judeţul respectiv aprobă desfăşurarea activităţii prin
eliberarea unei hotărâri conform modelului prevăzut în anexa nr. IV la prezentul ordin. Hotărârea este
valabilă o perioadă de 3 ani de la data eliberării.
(2) In cazul în care nu se aprobă activitatea,
responsabilul informează în scris solicitantul, motivând refuzul.
(3) Dacă se menţin condiţiile de lucru iniţiale şi se
doreşte continuarea şi/sau extinderea activităţii, solicitantul poate cere
reînnoirea aprobării activităţii înainte de expirarea hotărârii, reluând în
acest scop procedura prevăzută la art. 2.
Art. 5. - Directorul executiv adjunct al unităţii
fitosanitare eliberează scrisoarea de autorizare pentru fiecare tip de
material, atât pentru cel provenit din import, cât şi din ţară. Modelul
scrisorii de autorizare este prevăzut în anexa nr. V la
prezentul ordin.
Art. 6. - (1) După aprobarea activităţilor prevăzute la
art. 3 alin. (1), unităţile fitosanitare sau, după caz, inspectoratele de
carantină fitosanitară vamală permit introducerea sau punerea în circulaţie în
România ori în zonele protejate din România a materialului prevăzut în cerere,
cu condiţia ca acest material să fie însoţit, în toate cazurile, de o scrisoare
de autorizare pentru introducerea sau punerea în circulaţie a organismelor de
carantină dăunătoare, a plantelor, produselor vegetale şi a altor obiecte
pentru scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii
varietale, denumită în continuare scrisoare de
autorizare, în conformitate cu modelul prevăzut în
anexa nr. V la prezentul
ordin, şi
a) în cazul materialului originar din Comunitatea
Europeană:
(i) când locul de origine este în alt stat membru, scrisoarea de autorizare însoţitoare menţionată
anterior se aprobă oficial de statul membru de origine pentru punerea în
circulaţie a materialului în condiţii de menţinere a carantinei; şi
(ii) pentru acele plante, produse vegetale şi alte
obiecte prevăzute în partea A din anexa nr. V la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, materialul este, de asemenea,
însoţit de un paşaport fitosanitar eliberat în conformitate cu prevederile art.
8 din Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, pe baza examinării efectuate conform
art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 pentru stabilirea conformităţii cu
prevederile acestei hotărâri, altele decât cele privind orice organism dăunător
pentru care activităţile au fost aprobate în
conformitate cu art. 3 alin. (1). Paşaportul
fitosanitar trebuie să conţină următoarea declaraţie: „Acest material este pus
în circulaţie în conformitate cu Directiva 95/44/CE". în cazurile în care
adresa locului sau locurilor specificate pentru menţinerea carantinei este
localizată în alt stat membru, statul membru responsabil pentru eliberarea
paşaportului fitosanitar eliberează un paşaport fitosanitar numai pe baza
informaţiilor privind aprobarea prevăzută la art. 3 alin. (1), primite oficial
din partea statului membru responsabil pentru aprobarea activităţilor şi cu
asigurarea că se aplică condiţiile de menţinere a carantinei pe durata
circulaţiei materialului; şi
b) în cazul materialului introdus dintr-o ţară terţă:
(i) inspectoratul de carantină fitosanitară vamală se asigură că scrisoarea de autorizare
menţionată anterior este
eliberată pe baza dovezilor documentare corespunzătoare cu privire la locul de origine al materialului; şi
(ii) pentru plantele, produsele vegetale şi alte
obiecte prevăzute în partea B
din anexa nr. V la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, materialul
este însoţit, de asemenea, de câte ori este posibil, de
un certificat fitosanitar eliberat de ţara de origine
în conformitate cu
prevederile art. 12 din Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, pe baza examinării efectuate
conform prevederilor art. 7 din Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 pentru stabilirea
conformităţii cu prevederile
acestei hotărâri, altele decât cele privind orice organism dăunător pentru care activităţile au fost aprobate în conformitate cu art. 3 alin. (1). Certificatul fitosanitar trebuie să conţină la rubrica „Declaraţie suplimentară" următoarea
declaraţie: „Acest material este importat în
conformitate cu Directiva 95/44/CE". Atunci când este cazul, se specifică, de asemenea, organismul sau organismele
dăunătoare relevante.
In toate cazurile, organismele oficiale responsabile,
respectiv unităţile fitosanitare şi inspectoratele de
carantină fitosanitară vamală
se asigură că materialul este păstrat în condiţii de menţinere a carantinei pe durata introducerii
sau punerii în circulaţie menţionată anterior şi că
este transportat direct şi imediat la locul ori
locurile specificate în cerere.
(2) Unităţile fitosanitare monitorizează activităţile
aprobate şi se asigură că:
a) condiţiile de menţinere a carantinei şi alte
condiţii generale specificate în conformitate cu anexa nr. II la prezentul ordin sunt respectate pe
toată perioada desfăşurării activităţilor, prin examinarea exploataţiilor şi
activităţilor la momente optime;
b) procedurile precizate mai
jos sunt respectate în conformitate cu tipul activităţilor aprobate:
(i) pentru plantele, produsele vegetale sau alte
obiecte care urmează să fie scoase din carantină:
- scoaterea din carantină a plantelor, produselor
vegetale sau a altor obiecte, denumită în continuare ridicarea oficială a
regimului de carantină, se face numai cu aprobarea unităţii fitosanitare.
Inainte de ridicarea oficială a regimului de carantină plantele, produsele
vegetale sau alte obiecte sunt supuse măsurilor de carantină, inclusiv
testării, şi trebuie să fie găsite libere de orice organism dăunător, prin
aceste măsuri, cu excepţia cazului în care acesta este identificat ca organism
dăunător cunoscut să apară în România si nu este prevăzut în Hotărârea
Guvernului nr. 563/2007;
- măsurile de carantină,
inclusiv testarea, sunt efectuate de personalul instruit al unităţii
fitosanitare sau al altui
organism oficial aprobat de Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale şi se
desfăşoară în conformitate cu prevederile stabilite în anexa nr. VI la prezentul ordin pentru
plantele, produsele vegetale şi alte obiecte specificate;
- orice plante, produse vegetale sau alte obiecte care
nu au fost găsite libere de organisme dăunătoare, pe baza acestor măsuri, aşa
cum se specifică la prima liniuţă, şi orice alte plante, produse vegetale sau
alte obiecte cu care acestea au intrat în contact sau care ar fi putut să fie
contaminate se distrug ori fac subiectul unui tratament adecvat sau al unei
măsuri de carantină în vederea eradicării organismelor dăunătoare relevante;
prevederile pct. (ii) a doua liniuţă se aplică în consecinţă;
(ii) pentru toate celelalte materiale (inclusiv
organisme dăunătoare), la finalul perioadei activităţilor aprobate şi pentru
toate materialele găsite contaminate pe durata activităţilor:
- materialul (inclusiv organismele dăunătoare şi orice
material contaminat) şi orice alte plante, produse vegetale sau alte obiecte cu
care acesta a intrat în contact ori care ar fi putut să devină contaminate se
distrug, se sterilizează sau se tratează într-un mod ce urmează să fie
specificat de către unitatea fitosanitară;
şi
- exploataţiile şi instalaţiile în care s-au desfăşurat
activităţile respective se sterilizează sau se curăţă în alt mod, după
necesităţi, într-o manieră ce urmează să fie precizată de către unitatea
fitosanitară;
c) orice contaminare a materialului cu organismele
dăunătoare prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 şi orice alt organism
dăunător considerat ca fiind un risc pentru România şi depistat în timpul
activităţii se notifică imediat organismului oficial responsabil, respectiv
unităţii fitosanitare, de către persoana responsabilă cu activităţile, împreună
cu notificarea oricărui
eveniment care are ca rezultat propagarea în mediul înconjurător a organismelor
menţionate mai sus.
(3) Organismul oficial responsabil, respectiv unitatea
fitosanitară, se asigură că pentru activităţile care folosesc plante, produse
vegetale şi alte obiecte prevăzute în anexa nr. III la Hotărârea Guvernului nr.
563/2007 şi neincluse în secţiunile I, II şi III ale părţii A din anexa nr. VI la prezentul ordin se aplică măsuri adecvate de carantină, inclusiv
testarea. Aceste măsuri de carantină se notifică Comisiei Europene şi
celorlalte state membre. Detaliile cu privire la aceste măsuri de carantină se
completează şi se introduc în anexa nr. VI la prezentul ordin de îndată ce informaţiile tehnice necesare sunt
disponibile.
Art. 7. -Inainte de 1 septembrie, în fiecare an,
Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin Agenţia Naţională
Fitosanitară, transmite Comisiei Europene şi celorlalte state membre o listă,
precizând cantităţile de material aprobate conform prezentului ordin, introduse
şi puse în circulaţie în perioada precedentă unui an care se finalizează la 30
iunie, precum şi orice contaminare cu organisme dăunătoare a acestui material,
care a fost confirmată sub măsuri de carantină, incluzând testarea efectuată în
aceeaşi perioadă, conform anexei nr. VI la prezentul
ordin.
Art. 8. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Prezentul ordin transpune prevederile Directivei
Comisiei 95/44/CE privind condiţiile în care anumite organisme dăunătoare,
plante, produse vegetale şi alte obiecte prevăzute în anexele nr. I-V la Directiva Consililului 2000/29/ CE
pot fi introduse sau puse în circulaţie în Comunitatea Europeană sau în anumite
zone protejate din aceasta, în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări
pentru selecţii varietale, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene
(JOUE) nr. L 184 din 3 august 1995, modificată şi completată de Directiva
Comisiei 97/46/CE, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE) nr.
L 204 din 31 iulie 1997.
Ministrul agriculturii şi dezvoltării rurale,
Decebal Traian Remes
ANEXA Nr. I
CERERE DE AUTORIZARE
pentru introducerea ori punerea în circulaţie a
organismelor de carantină, a plantelor, a produselor vegetale şi a altor obiecte în scopuri experimentale
sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietale
Subsemnatul
..........................................................................................,
domiciliat în (adresa) .....................................................................................................................,
BI/CI..............................,
CNP..........................., având funcţia de............................,
în calitate de reprezentant legal al.............................................,
cu sediul central în (adresa, nr. telefon,
fax)..........................................................................,
solicit
autorizarea |_|
reînnoirea autorizării |_|
pentru
activitatea
de......................................................................................,
desfăşurată la(adresa, nr. telefon,
fax)............................................................................................, în localitatea......................................
|
Tipul de material importat/manipulat:
Denumirea ştiinţifică:
Cantitatea:
Originea:
Punctul de control pentru trecerea frontierei:
Locul primei depozitări/plantări:
Activitatea specifică
Descriere:
Durata:
Metode de distrugere/tratament propuse:
|
Persoana responsabilă pentru această activitate este ................................................ ...................................., având funcţia de ...................................................la
instituţia (adresa, nr. telefon, fax)
.............................................................................................
Semnătura reprezentantului legal:
Data: Ştampila unităţii:
|
Subsemnatul....................................................................................................,
domiciliat în (adresa)
..........................................................................,
BI/CI.................................,
CNP..............................................,
responsabil al activităţii sus-menţionate, mă angajez să informez
responsabilul din cadrul unităţii
fitosanitare....................................în legătură cu modificările
care ar putea interveni şi influenţa procedurile de lucru cu materialul.
Am luat cunoştinţă că nerespectarea
prevederilor legale este urmată de retragerea autorizării.
Semnătura responsabilului de activitate:
Data:
|
ANEXA Nr. II
CONDIŢII GENERALE
pentru aprobarea desfăşurării activităţilor în
scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii varietate
1. In sensul art. 3 alin. (1) din prezentul ordin, se
aplică următoarele condiţii generale:
- natura şi obiectivele activităţilor pentru care
materialul urmează să fie introdus sau pus în circulaţie sunt examinate de
organismul oficial responsabil, respectiv unitatea fitosanitară, şi trebuie să
fie conforme cu conceptul de scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări
pentru selecţii varietale, prevăzut de Hotărârea Guvernului nr. 563/2007;
- condiţiile de menţinere a regimului de carantină la
exploataţiile şi instalaţiile de la locul sau locurile în care urmează să se
desfăşoare activităţile sunt inspectate pentru conformitatea cu prevederile
stabilite la pct. 2 şi sunt aprobate de unitatea fitosanitară;
- unitatea fitosanitară
limitează cantitatea de material la o cantitate adecvată pentru activităţile
aprobate, iar aceasta nu trebuie să depăşească în niciun caz cantităţile care
au fost determinate, avându-se în vedere facilităţile de menţinere a regimului
de carantină;
- calificările ştiinţifice şi tehnice ale personalului
care urmează să desfăşoare activităţile sunt examinate şi aprobate de unitatea
fitosanitară.
2. In sensul pct. 1, condiţiile de menţinere a
regimului de carantină la exploataţiile şi instalaţiile de la locul sau
locurile în care urmează să se desfăşoare activităţile trebuie să fie
suficiente pentru a asigura o manipulare a materialului în condiţii de
siguranţă, astfel încât să se elimine orice organism dăunător existent şi
riscul răspândirii acestui organism dăunător. Pentru fiecare activitate
specificată în cerere, riscul răspândirii organismelor dăunătoare păstrate în
condiţii de menţinere a regimului de carantină este determinat de organismul
oficial responsabil, respectiv de unitatea fitosanitară, avându-se în vedere
tipul materialului şi activitatea vizată, precum şi biologia organismelor
dăunătoare, mijloacele de răspândire, interacţiunea cu mediul înconjurător şi
alţi factori relevanţi care au legătură cu riscul implicat de materialul
respectiv. In urma evaluării riscului, organismul oficial responsabil consideră
şi stabileşte, după caz:
a) următoarele măsuri de carantină privind
exploataţiile, instalaţiile şi procedurile de lucru:
- izolarea fizică de toate celelalte plante/organisme
dăunătoare, inclusiv controlul vegetaţiei în zonele înconjurătoare;
- desemnarea unei persoane de contact responsabile
pentru activităţi;
- acces limitat în exploataţii şi instalaţii, precum
şi în zona înconjurătoare, după caz, numai pentru personalul desemnat;
- identificarea corespunzătoare a exploataţiilor şi
instalaţiilor, indicând tipul activităţilor şi personalul responsabil;
- menţinerea unui registru al activităţilor realizate
şi a unui manual al procedurilor de operare, inclusiv al procedurilor, în cazul
scăpării organismelor dăunătoare din carantină;
- sisteme corespunzătoare de securitate şi alarmă;
- măsuri corespunzătoare de control pentru prevenirea
introducerii şi răspândirii organismelor dăunătoare în exploataţii;
- proceduri de control pentru
eşantionare şi pentru transferul materialului între exploataţii şi instalaţii;
- controlul eliminării deşeurilor, solului şi apei,
după caz;
- proceduri şi instalaţii corespunzătoare de igienă şi
dezinfecţie pentru personal, structuri şi echipamente;
- măsuri şi instalaţii corespunzătoare pentru
eliminarea materialului experimental;
- proceduri şi instalaţii de indexare (inclusiv
testare); şi
b) măsuri de carantină suplimentare în conformitate cu
biologia şi epidemiologia tipului de material implicat şi cu activităţile
aprobate:
- menţinerea instalaţiilor care separă accesul
personalului prin camere cu „uşi duble";
- menţinerea aerului sub presiune negativă;
- menţinerea în containere etanşe cu ochiuri de
dimensiuni corespunzătoare şi alte bariere, de exemplu,
bariere lichide pentru acarieni, containere închise cu sol pentru nematozi,
capcane electrice pentru insecte;
- menţinerea în izolare faţă de alte organisme
dăunătoare şi materiale, de exemplu, îngrăşăminte virulifere, material-gazdă;
- menţinerea materialului de înmulţire
în cuşti de înmulţire cu mecanisme de manipulare;
- evitarea încrucişării organismelor dăunătoare cu suşe
sau specii indigene;
- evitarea cultivării continue a organismelor
dăunătoare;
- menţinerea în condiţii care controlează strict
multiplicarea organismelor dăunătoare, de exemplu, într-un mediu de inhibare a
diapauzei;
- menţinerea în aşa fel încât să nu aibă loc
răspândirea prin mijloace de propagare, de exemplu, evitarea curenţilor de aer;
- proceduri pentru verificarea
purităţii culturilor de organisme dăunătoare, cu privire la paraziţi şi alte
organisme dăunătoare;
- programe corespunzătoare de control al materialului
pentru eliminarea vectorilor posibili;
- pentru activităţile in vitro, manipularea
materialului în condiţii sterile: echiparea laboratorului pentru realizarea
procedurilor aseptice;
- menţinerea organismelor dăunătoare răspândite prin
vectori în astfel de condiţii încât să nu existe propagare prin vector, de
exemplu, dimensiunea controlată a ochiurilor plasei,
izolarea solului;
- izolare sezonieră pentru a asigura că activităţile
sunt efectuate în perioadele de risc fitosanitar scăzut.
ANEXA Nr. III
PROCEDURĂ
de constituire a comisiei de audit
Responsabilul, în baza dosarului întocmit în vederea obţinerii autorizării, contactează în scris (prin poştă sau
fax) auditorii, în funcţie de natura activităţilor desfăşurate de către
solicitant, pentru constituirea comisiei de audit. Confirmarea participării la
comisia de audit se face în termen de 10 zile de la primirea solicitării.
Responsabilul trimite membrilor comisiei de audit copii
ale dosarului întocmit în vederea obţinerii autorizării, prin poştă, cu
confirmare de primire. Comisia de audit este constituită din 2 sau mai mulţi
auditori, în funcţie de activitatea supusă autorizării. Prin consens, auditorii
numesc un responsabil care conduce vizita de audit şi care are sarcina de a
redacta raportul de audit pe care îl supune validării celorlalţi auditori
prezenţi la audit, precum şi auditatului.
In cazul în care unul dintre
auditori îşi desfăşoară activitatea în zona unde se desfăşoară auditul, el
poate participa la audit, dar nu poate fi numit responsabil al comisiei de
audit.
Fişa funcţiei auditorului
Auditorul este persoana autorizată de Ministerul
Agriculturii şi Dezvoltării Rurale pentru evaluarea condiţiilor tehnice de
carantină ale exploataţiilor şi instalaţiilor de la locul/locurile unde se
desfăşoară activităţi pentru care s-a introdus ori s-a deplasat materialul.
Auditorul este independent ierarhic
pe tot parcursul evaluării tehnice şi direct responsabil de conţinutul
raportului de audit. Auditorul are următoarele responsabilităţi:
- răspunde solicitărilor de audit ori de câte ori este
nevoie;
- în funcţie de specificul activităţii, solicită
informaţiile prevăzute la art. 2 alin. (4) din ordin;
- în timpul auditului, auditorul constată o stare de
fapt şi face recomandări argumentate;
- verifică şi evaluează din punct de vedere tehnic
locaţia, echipamentele, instalaţiile şi personalul care desfăşoară activităţile
vizate;
- întocmeşte raportul de audit şi îl transmite
reponsabilului;
- realizează analiza riscului răspândirii organismelor
dăunătoare menţinute în condiţii de carantină, având în vedere: natura
materialului, activitatea desfăşurată, biologia organismului dăunător, mijloacele
de răspândire şi interacţiunea cu mediul;
- respectă confidenţialitatea informaţiilor obţinute pe
parcursul auditării.
In timpul etapei de evaluare a dosarului, auditorul
păstrează legătura cu responsabilul, comunicându-i toate informaţiile relevante
şi neconfidenţiale.
Lista instituţiilor din care sunt numiţi auditori
Nr. crt.
|
Specialitatea
|
Instituţia
|
1.
|
Virologie
|
Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară
|
2.
|
Entomologie
|
Laboratorul Central pentru Carantină
Fitosanitară
|
3.
|
Micologie
|
Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară
|
4.
|
Bacteriologie
|
Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară, laboratoare
regionale de bacteriologie
|
5.
|
Nematologie
|
Laboratorul Central pentru Carantină Fitosanitară, laboratoare
regionale de nematologie
|
6.
|
Cartof
|
Unităţi fitosanitare
|
7.
|
Alte culturi
|
Unităţi fitosanitare
|
ANEXA Nr. IV
MINISTERUL AGRICULTURII ŞI
DEZVOLTĂRII RURALE
Unitatea fitosanitară
HOTĂRÂRE
pentru aprobarea activităţilor specifice nr...............din......................
Pe baza Cererii
nr.......................................................................din
data de.....................................................şi a evaluării
documentaţiei depuse de
către........................................................................................................., cu sediul în
........................................................................................................,
se aprobă, în conformitate cu prevederile Ordinului
ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 685/2007,
deţinerea/manipularea următorului
material: ..................................................................................................................................................................................... ..........................................................
pentru activităţile:
........................................................................................................................................................................ .....................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ .................................................................................................................................................................................................................................................................................................................,
desfăşurate la:................................................
..............................................................................................................................................................................................................................................
........................................................................................................................................................................ ........................................................................................................................................................................ ..........................................................................................................................................
Prezenta hotărâre este valabilă 3 ani de la data
emiterii, cu posibilitate de reînnoire.
Solicitantul este obligat să anunţe orice modificare
survenită la locul de desfăşurare a activităţilor aprobate.
Dacă pe durata valabilităţii prezentei hotărâri se
constată că nu mai sunt îndeplinite condiţiile tehnice şi de carantină
specifice activităţilor aprobate, prezenta hotărâre se anulează.
Data....................................
Director executiv adjunct,
...........................................
ANEXA Nr. V)
ROMÂNIA
SCRISOARE DE AUTORIZARE
LETTER OF AUTHORITY
1. Numele şi adresa expeditorului/Organizaţia pentru protecţia
plantelor din ţara de origine Name and address of the consignor/Plant
protection organization of the country of origin
|
Scrisoare de autorizare
Pentru introducerea şi/sau punerea
în circulaţie a
organismelor dăunătoare, plantelor,
produselor vegetale şi a altor obiecte în scopuri experimentale sau ştiinţifice şi lucrări pentru selecţii
varietate
Letter of authority
For the introduction and/or movement of harmful organisms, plants,
plant products and Other objects for trial or scientific purposes and for
work on varietal selections
|
|
2. Numele şi adresa persoanei responsabile pentru activităţile
aprobate/Name and address of the person responsible for the approved
activities:
|
|
3. Numele organismului oficial responsabil/Name of the responsible
official body:
|
|
4. Adresa şi descrierea locului sau locurilor specifice pentru
menţinerea în carantină/Address and description of the specific site or
sites for quarantine containement:
|
5. Locul de origine (dovada documentară anexată pentru
materialele originare dintr-o ţară terţă)/Place of origin
(documentary evidence attached for material originating in a third country):
|
|
6. Numărul paşaportului fitosanitar/Plant passport number:
sau/or
Numărul certificatului fitosanitar/Phytosanitary certificate number
|
|
7. Punctul de intrare declarat pentru materialul introdus
dintr-o ţară terţă/Declared point of entry for material introduced from a
third country:
|
|
8. Denumirea (ile) ştiinţifică (e) a (le) materialului, inclusiv
organismele dăunătoare respective/Scientific name (s) of the material,
including the harmful organisms concerned:
|
9. Cantitatea de material/ Quantity of material:
|
|
10. Tipul de material/Type of material:
|
|
11. Declaraţia suplimentară/Additional declaration:
Acest material este introdus/pus în
circulaţie în România, conform Directivei Comisiei 95/44/CE.
This material is introduced into/moved within România, under the
provisions of the Directive Commission 95/44/EC
|
|
12. Informaţii suplimentare/Additional information:
|
|
13. Aprobarea materialului de către organismul
oficial responsabil din statul membru de
origine/Endorsement by the responsible official body of the Member State of
origin of the material
Locul aprobarii/Place of endorsement:
Data/Date:
Numele şi semnătura funcţionarului autorizat/
Name and signature of authorized officer:
|
14. Ştampila organismului oficial responsabil emitent/ Stamp of
the responsible official body of issue:
Locul eliberării/Place of issue:
Data/Date:
Numele şi semnătura funcţionarului
autorizat/
Name and signature of authorized officer:
|
|
|
|
|
|
*) Anexa nr. 5 este reprodusă în facsimil.
ANEXA Nr. VI
MĂSURI DE CARANTINĂ
inclusiv testarea plantelor, a produselor vegetale
si a altor obiecte care urmează să fie scoase din carantină
PARTEA A
Pentru anumite plante, produse vegetale şi alte obiecte
prevăzute în anexa nr. III la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007
SECŢIUNEA I
Plante de Citrus L., Fortunella Swingle, Poncirus
Raf. şi hibrizii lor, altele decât fructele si seminţele
1. Materialul vegetal, după caz, este supus
procedurilor adecvate de terapie prevăzute în Ghidul tehnic FAO/IPGRI.
2. Materialul vegetal, după procedurile de terapie
realizate conform pct. 1, este supus procedurilor de indexare în totalitatea
sa. Toată cantitatea de material vegetal, inclusiv plantele pentru indexare, se
păstrează în instalaţiile aprobate, în condiţii de menţinere a carantinei
prevăzute în anexa nr. II la
prezentul ordin. Materialul vegetal destinat aprobării pentru ridicarea
oficială a regimului de carantină este ţinut în condiţii favorabile care să
permită un ciclu normal de creştere vegetativă şi se supune inspecţiei vizuale
pentru depistarea semnelor şi simptomelor organismelor dăunătoare, incluzând
toate organismele dăunătoare relevante prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
563/2007, la sosire şi, ulterior, în momente optime, pe parcursul desfăşurării
procedurilor de indexare.
3. In sensul pct. 2, materialul vegetal se indexează
pentru organisme dăunătoare (testat şi identificat) în conformitate cu
următoarele proceduri:
3.1. Testarea foloseşte metode adecvate de laborator
şi, atunci când este cazul, plante-indicator, inclusiv Citrus sinensis (L) Osbeck, C.
aurantifolia, Christm. Swing, C. medica L.., C. reticulata Blanco şi Sesamum L, pentru a detecta cel puţin următoarele organisme dăunătoare:
a) Citrus greening bacterium;
b) Citrus variegated chlorosis;
c) Citrus mosaic virus;
d) Citrus tristeza virus (toate izolatele);
e) Citrus vein enation woody gall;
f) Leprosis;
g) Naturally spreading psorosis;
h) Phoma tracheiphila (Petri) Kanchaweli & Gikashvili;
i) Satsuma dwarf virus;
j) Spiroplasma citri Saglio et al;
k) Tatter leaf virus;
l) Witches'broom (MLO);
m) Xanthomonas campestris (toate suşele patogene pe Citrus).
3.2. Pentru boli ca „Blight and Blight like",
pentru care nu există proceduri de indexare rapidă, materialul vegetal trebuie
supus în momentul sosirii la testare prin grefarea mugurelui terminal pe un
portaltoi cultivat în condiţii sterile, conform Ghidului tehnic FAO/IPGRI, iar
plantele rezultate se supun procedurilor de terapie prevăzute la pct. 1.
4. Materialul vegetal supus inspecţiilor vizuale
prevăzute la pct. 2 şi la care s-au observat semnele şi simptomele produse de
organismele dăunătoare este supus unei investigaţii incluzând testarea, atunci
când este cazul, pentru identificarea cât mai rapidă a organismelor dăunătoare
care au cauzat semnele şi simptomele.
SECŢIUNEA A II-A
Plante de Cydonia Mill, Malus Mill, Prunus L. si
Pyrus L. si hibrizii lor si Fragaria L.,
destinate plantării altele decât seminţele
1. Materialul vegetal, după caz, este supus
procedurilor adecvate de terapie prevăzute în Ghidul tehnic FAO/IPGRI.
2. Materialul vegetal, după procedurile de terapie
realizate conform pct. 1, este supus procedurilor de indexare în totalitatea
sa. Toată cantitatea de material vegetal, inclusiv plantele pentru indexare,
sunt ţinute în instalaţiile aprobate în condiţii de menţinere a carantinei
stabilite în anexa nr. II la prezentul ordin. Materialul vegetal destinat aprobării pentru ridicarea oficială a
regimului de carantină este ţinut în condiţii favorabile apariţiei semnelor şi
simptomelor organismelor dăunătoare, incluzând toate organismele dăunătoare
relevante prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, la sosire şi,
ulterior, la momente potrivite, pe parcursul desfăşurării procedurilor de
indexare.
3. In sensul pct. 2, materialul vegetal se indexează
pentru organisme dăunătoare (testat şi identificat) în conformitate cu
următoarele proceduri:
3.1. Pentru Fragaria L, indiferent de ţara de origine a materialului vegetal, testarea
foloseşte metode adecvate de laborator şi, atunci când este cazul,
plante-indicator, inclusiv Fragaria vesca, Fragaria
virginiana şi Chenopodium
spp., pentru a detecta cel
puţin următoarele organisme dăunătoare:
a) Arabis mosaic virus;
b) Raspberry ringspot virus;
c) Strawberry crinkle virus;
d) Strawberry latent C virus;
e) Strawberry latent ringspot virus;
f) Strawberry mild yellow edge virus;
g) Strawberry vein banding virus;
h) Strawberry witches' broom mycoplasm;
i) Tomato black ring virus;
j) Tomato ringspot virus;
k) Colletotrichum acutatum Simmonds;
l) Phytophthora îragariae Hickman var. îragariae
Wilcox & Duncan;
m) Xanthomonas îragariae Kennedy & King.
3.2. In cazul Malus Mill:
(i) atunci când materialul vegetal provine dintr-o ţară
care nu este cunoscută ca fiind liberă de unul dintre următoarele organisme
dăunătoare:
a) Apple proliferation mycoplasm; sau
b) Cherry rasp leaf virus (American),
pentru testare se folosesc
metode adecvate de laborator şi, atunci când este cazul, plante-indicator
pentru a detecta organismele dăunătoare relevante;
şi
(ii) indiferent de ţara de origine a materialului
vegetal, pentru testare se folosesc metode adecvate de laborator şi, atunci când
este cazul, plante-indicator pentru a detecta cel puţin următoarele organisme
dăunătoare:
a) Tobacco ringspot virus;
b) Tomato ringspot virus;
c) Erwinia amylovora (Burr.) Winsl et al.
3.3. In cazul Prunus L.,
şi, respectiv, pentru fiecare specie de Prunus:
(i) atunci când materialul vegetal provine dintr-o ţară
care nu este cunoscută ca fiind liberă de unul dintre următoarele organisme
dăunătoare:
a) Apricot chlorotic leafroll mycoplasm;
b) Cherry rasp leaf virus (American); sau
c) Pseudomonas syringae pv. persicae (Prunier
et al.) Young et al., pentru testare se folosesc metode adecvate de laborator şi, atunci când este cazul, plante-indicator pentru a detecta organismele dăunătoare
relevante;
şi
(ii) indiferent de ţara de origine a materialului vegetal, pentru testare se folosesc metode adecvate
de laborator şi, atunci când este cazul,
plante-indicator pentru a
detecta cel puţin următoarele organisme dăunătoare:
a) Little cherry pathogen (izolate noneuropene);
b) Peach mosaic virus (American);
c) Peach phony rickettsia;
d) Peach rosette mosaic virus;
e) Peach rosette mycoplasm;
f) Peach x-disease mycoplasm;
g) Peach yellows mycoplasm;
h) Plum line pattern virus (American);
i) Plum pox virus;
j) Tomato ringspot virus;
k) Xanthomonas campestris pv. pruni (Smith
Dye).
3.4. In cazul Cydonia Mill
şi Pyrus L, indiferent
de ţara de origine a materialului vegetal, pentru testare se folosesc metode
adecvate de laborator şi, când este cazul, plante-indicator pentru a detecta
cel puţin următoarele organisme dăunătoare:
a) Erwinia amylovora (Burr.) Winsl et al.;
b) Pear decline mycoplasm.
4. Materialul vegetal supus inspecţiilor vizuale
prevăzute la pct. 2 şi pe care s-au observat semnele şi simptomele produse de
organismele dăunătoare este supus unei investigaţii incluzând testarea, atunci
când este cazul, pentru identificarea cât mai rapidă a organismelor dăunătoare
care au cauzat semnele şi simptomele.
SECŢIUNEA A III-A
Plante de Vitis L., altele decât fructele
1. Materialul vegetal, după caz, este supus
procedurilor adecvate de terapie prevăzute în Ghidul tehnic FAO/IPGRI.
2. Materialul vegetal, după procedurile de terapie
realizate conform pct. 1, este supus procedurii de indexare (testat şi
identificat) în totalitatea sa. Toată cantitatea de material vegetal, inclusiv
plantele pentru indexare, sunt ţinute în instalaţii aprobate în condiţii de
menţinere a carantinei stabilite în anexa nr. II la prezentul ordin. Materialul vegetal destinat aprobării pentru
ridicarea oficială a regimului de carantină este ţinut în condiţii favorabile
care să permită un ciclu normal de creştere vegetativă şi face subiectul unei
inspecţii vizuale pentru depistarea semnelor şi simptomelor organismelor
dăunătoare, inclusiv a celor produse de Daktulosphaira
vitifoliae (Fitch) şi de toate celelalte organisme
dăunătoare relevante prevăzute în Hotărârea Guvernului nr. 563/2007, la sosire
şi, ulterior, în momente optime, pe parcursul desfăşurării procedurilor de
indexare.
3. In sensul pct. 2, materialul vegetal se indexează pentru organisme dăunătoare (testat şi identificat) în
conformitate cu următoarele proceduri:
3.1. Atunci când materialul vegetal provine dintr-o
ţară care nu este cunoscută ca fiind liberă de următoarele organisme
dăunătoare:
(i) Boala Ajinashika. Pentru
testare se foloseşte o metodă adecvată de laborator. In cazul unui rezultat
negativ, materialul vegetal este indexat pe soiul de viţă-de-vie Koshu şi este
ţinut sub observaţie cel puţin două cicluri de vegetaţie;
(ii) Grapevine stunt virus. Pentru testare se folosesc plante-indicator adecvate, inclusiv soiul de
viţă-de-vie Campbell Early, iar observaţiile se fac timp de un an;
(iii) Summer mottle. Pentru testare se folosesc
plante-indicator, inclusiv soiurile de viţă de vie Sideritis, Cabernet-Franc şi
Mission.
3.2. Indiferent de ţara de origine a materialului
vegetal, pentru testare se folosesc metode adecvate de laborator şi, atunci
când este cazul, plante-indicator pentru a detecta cel puţin următoarele
organisme dăunătoare:
a) Blueberry leaf mottle virus;
b) Grapevine Flavescence doree MLO şi alte grapevine
yellows;
c) Peach rosette mosaic virus;
d) Tobacco ringspot virus;
e) Tomato ringspot virus (suşă „yellow vein" şi
alte suşe);
f) Xylella fastidiosa (Well & Raju);
g) Xylophilus ampelinus (Panagopoulos) Willems et
al.
4. Materialul vegetal supus inspecţiilor vizuale
prevăzute la pct. 2 şi pe care s-au observat semnele şi simptomele produse de
organismele dăunătoare este supus unei investigaţii incluzând testarea, atunci
când este cazul, pentru identificarea cât mai rapidă a organismelor dăunătoare
care au cauzat semnele şi simptomele.
SECŢIUNEA A IV-A
Plante din speciile stolonifere si tuberculifere
de Solanum L. sau hibrizii lor, destinate plantării
1. Materialul vegetal, după caz, este supus
procedurilor de terapie prevăzute în Ghidul tehnic FAO/IPGRI.
2. Fiecare unitate de material vegetal, după
procedurile de terapie realizate conform pct 1, este supusă procedurilor de
indexare. Toată cantitatea de material vegetal, inclusiv plantele pentru
indexare, sunt ţinute în instalaţii aprobate în condiţii de menţinere a
carantinei prevăzute în anexa nr. II la ordin. Materialul vegetal destinat aprobării pentru ridicarea
oficială a regimului de carantină este ţinut în condiţii favorabile care să permită
un ciclu normal de creştere vegetativă şi face subiectul unei inspecţii vizuale
pentru depistarea semnelor şi simptomelor organismelor dăunătoare, incluzând
toate organismele dăunătoare relevante prevăzute în Hotărârea Guvernului nr.
563/2007, şi pentru Potato yellow vein disease, la sosire şi, ulterior, în
momente optime, la intervale regulate până la îmbătrânire, pe perioada
desfăşurării procedurilor de indexare.
3. Procedurile de indexare prevăzute la pct. 2
urmăresc prevederile tehnice stabilite la pct. 5, pentru a detecta cel puţin
următoarele organisme dăunătoare:
- Bacterii:
a) Clavibacter michiganensis (Smith) Davis et
al ssp. sepedonicus (Spieckermann et Kotthoff) Davis et al;
b) Pseudomonas solanacearum (Smith) Smith
- Virusuri şi organisme
analoage:
a) Andean potato latent virus;
b) Potato black ringspot virus;
c) Potato spindie tuber viroid;
d) Potato yellowing alfamovirus;
e) Potato virus T;
f) Andean potato mottle virus;
g) virusurile comune ale cartofului A, M, S, V, X şi Y (incluzând Y°, Yn şi Yc)
şi Potato leaf roll virus.
In cazul seminţei de cartof, procedurile de indexare se
efectuează pentru a detecta cel puţin virusurile şi organismele analoage
virusurilor prevăzute la lit. a-e).
4. Materialul vegetal supus inspecţiilor vizuale
prevăzute la pct. 2 şi pe care s-au observat semne şi simptome produse de
organisme dăunătoare este supus unei investigaţii incluzând testarea, atunci
când este cazul, pentru identificarea cât mai rapidă a organismelor dăunătoare
care au cauzat semnele şi simptomele.
5. Prevederile tehnice prevăzute la pct. 3 sunt
următoarele:
a) Bacterii
1. Pentru tuberculi se testează conul prelevat de la
nivelul nilului de la fiecare tubercul. Mărimea probei-standard este de 200 de
tuberculi. Procedura poate fi aplicată convenabil şi pentru probele cu mai
puţin de 200 de tuberculi.
2. Pentru plantele tinere şi butaşi, inclusiv
microplante, se testează partea bazală a tulpinii şi, atunci când este cazul,
rădăcinile, pentru fiecare unitate de material vegetal.
3. Se recomandă testarea
tuberculilor nou-formaţi sau a bazei tulpinii, pentru speciile care nu formează
tuberculi, într-un ciclu normal de creştere vegetativă după testarea prevăzută
la pct. 1 şi 2.
4. Pentru materialul prevăzut la pct. 1, metoda de testare
pentru Clavibacter michiganensis (Smith) Davis
et al. ssp. sepedonicus (Spieckermann et
Kotthoff) Davis et al. este metoda Comunităţii Europene, stabilită în anexa nr.
I la Ordinului ministrului
agriculturii şi dezvoltării rurale nr. 387/2007 pentru modificarea şi
completarea Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale
nr. 912/2004 privind controlul putregaiului inelar al cartofului, produs de Clavibacter michiganensis ssp. sepedonicus,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 417 bis din 22 iunie 2007. Pentru materialul prevăzut la pct.
2, ar putea fi aplicată această metodă de testare.
5. Pentru materialul prevăzut la pct. 1, metoda de
testare pentru Pseudomonas solanacearum (Smith) Smith este schema-test stabilită în anexa la decizia
Comisiei care înlocuieşte Procedura de carantină nr. 26 pentru Pseudomonas solanacearum (Smith) Smith
stabilită de Organizaţia Europeană şi Mediteraneană Pentru Protecţia Plantelor
(OEPP). Pentru materialul prevăzut la pct. 2, ar putea fi aplicată această
metodă de testare.
b) Virusuri şi organisme analoage virusurilor,
altele decât Potato spindie tuber viroid
1. Testarea minimă pentru materialele vegetale
(tuberculi, plante tinere şi butaşi, inclusiv microplante) include un test
serologic realizat la sau aproape de înflorire pentru fiecare dintre
organismele dăunătoare listate, altele decât Potato spindie tuber viroid, urmat
de un test biologic al materialului găsit negativ la testul serologic. Pentru
Potato leaf roll virus se fac două teste serologice.
2. Testarea minimă pentru sămânţa de cartof este un
test serologic sau biologic, dacă nu este disponibil unul serologic. Pentru probele găsite negative se
recomandă retestarea unei părţi din probe; pentru rezultatele incerte se face
testarea materialului printr-o altă metodă.
3. Testările serologice şi biologice prevăzute la pct.
1 şi 2 sunt realizate pe plante crescute în seră, pe probe luate din cel puţin
două poziţii de pe fiecare tulpină, incluzând o frunză tânără întreagă din
vârful fiecărei tulpini şi o frunză mai bătrână de la mijlocul tulpinii; se
ridică probe în cazul fiecărei tulpini din cauza posibilei existenţe a unei
infecţii nesistemice.
In cazul testelor serologice nu se fac mănunchiuri de
frunze din plante diferite decât dacă proporţia de amestecare a acestora a fost
validată printr-o metodă oficială; frunzele de pe fiecare tulpină pot fi
amestecate în orice mod pentru a face o probă pentru fiecare plantă. In cazul
testării biologice proba se formează din maximum 5 plante cu inocularea a cel
puţin două plante-indicator.
4. Plantele-indicator adecvate pentru folosire în
testarea biologică prevăzută la pct. 1 şi 2 sunt cele listate de către
Organizaţia Europeană şi Mediteraneeană pentru Protecţia Plantelor (OEPP) sau
alte plante-indicator aprobate oficial, despre care s-a dovedit că detectează
virusurile respective.
5. Se ridică regimul de carantină numai pentru
materialul care a fost direct testat. După ce a fost efectuată indexarea
ochiurilorse ridică regimul de carantină numai pentru materialul rezultat din
aceste ochiuri testate. Tuberculul nu ar trebui scos din carantină din cauza
posibilelor probleme cu infecţiile nesistemice.
c) Potato spindie tuber viroid
1. Pentru tot materialul se testează plante cultivate
în seră, de îndată ce s-au adaptat bine, dar înainte de înflorire şi de
producerea polenului. Testarea pe lăstarii tuberculilor/plantelor in
vitro/răsadurilor tinere este privită numai ca o testare preliminară.
2. Probele sunt alcătuite dintr-o frunză complet
dezvoltată din vârful fiecărei tulpini a plantei.
3. Intregul material pentru testare este cultivat la
temperaturi care nu trebuie să fie mai mici de 18°C (preferabil la temperaturi
mai mari de 20°C) şi la o fotoperioadă de cel putin 16 ore.
4. Testarea probelor de ADNc şi
ARN se face prin marcare radioactivă sau neradioactivă; return-PAGE (prin
colorare cu Ag) sau prin RT-PCR.
5. Proporţia maximă de amestecare pentru alcătuirea
unei probe şi return-PAGE este de 5 plante. Utilizarea acesteia sau a
proporţiilor mai mari trebuie validată.
PARTEA B
Pentru plantele, produsele vegetale şi alte obiecte
prevăzute în anexele nr. II şi
IV la Hotărârea Guvernului nr.
563/2007:
1. Măsurile oficiale de carantină includ inspecţia
adecvată sau testarea pentru organismele dăunătoare relevante enumerate în
anexele nr. I şi II la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 şi
sunt luate în conformitate cu exigenţele specifice menţionate în anexa nr. IV la Hotărârea Guvernului nr. 563/2007,
pentru organismele dăunătoare specifice, după caz. Pentru respectarea
exigenţelor specifice, metodele folosite pentru măsurile de carantină sunt cele
prevăzute în anexa nr. IV la
Hotărârea Guvernului nr. 563/2007 sau alte măsuri echivalente adecvate aprobate
oficial.
2. Plantele, produsele vegetale şi alte obiecte trebuie să fie
găsite libere, în conformitate cu prevederile pct. 1, de organismele dăunătoare
relevante specificate în anexele nr. I, II şi IV la Hotărârea
Guvernului nr. 563/2007.