ORDIN
Nr. 684 din 7 iunie 2005
pentru aprobarea Normelor metodologice privind planificarea, pregatirea si
interventia in caz de accident nuclear sau urgenta radiologica
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 538 din 24 iunie 2005

In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) lit. f) din Legea nr.
481/2004 privind protectia civila,
in temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, cu
modificarile ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind planificarea, pregatirea si
interventia in caz de accident nuclear sau urgenta radiologica, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor va monitoriza indeplinirea prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii. Incepand cu aceeasi data
se abroga orice alte reglementari contrare.
Ministrul administratiei si internelor,
Vasile Blaga
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind planificarea, pregatirea si interventia in caz de accident nuclear sau
urgenta radiologica
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Prezentele norme metodologice se aplica pentru planificarea, pregatirea si
interventia in caz de accident nuclear sau urgenta radiologica, precum si
pentru elaborarea planurilor de protectie si interventie in caz de accident
nuclear sau urgenta radiologica, in urmatoarele situatii:
a) incidente industriale, medicale, rutiere sau incendii in care sunt
implicate surse radioactive, eliberari accidentale, pierderea de surse sau
traficul ilicit de surse radioactive;
b) accidente la instalatii nucleare aflate in afara granitelor, cu efecte
transfrontaliere, inclusiv nave maritime cu propulsie nucleara;
c) reintrarea in atmosfera a satelitilor cu generatoare nucleare sau cu
alte surse de radiatii la bord;
d) accidente in care sunt implicate arme nucleare;
e) amenintari sau atacuri teroriste cu dispozitive nucleare sau
radioactive;
f) accidente la instalatii nucleare de pe teritoriul tarii, altele decat
reactoarele nucleare.
Art. 2
(1) Scopul elaborarii prezentelor norme metodologice consta in stabilirea
unei conceptii unitare de intocmire a planurilor de urgenta la nivelul
autoritatilor publice centrale si locale, precum si a utilizatorilor, care au
responsabilitati de actiune in astfel de situatii.
(2) Prezentele norme metodologice asigura cadrul juridic, organizatoric si
functional in vederea planificarii si executarii masurilor specifice, pentru
activitatile care prezinta pericole de urgente nucleare sau radiologice la
obiectivele identificate de autoritatile competente.
Art. 3
Termenii utilizati in prezentele norme metodologice sunt definiti in anexa
nr. 1.
Art. 4
Planurile de protectie si interventie in caz de accident nuclear sau
urgenta radiologica care se intocmesc sunt urmatoarele:
a) planul national - include sinteza planurilor autoritatilor publice
centrale si judetene, este elaborat de Inspectoratul General pentru Situatii de
Urgenta si aprobat de Comitetul National pentru Situatii de Urgenta;
b) planul judetean - include sinteza planurilor autoritatilor
administratiei publice judetene, precum si cele ale utilizatorilor, este
elaborat de inspectoratele judetene pentru situatii de urgenta, este avizat de
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta si este aprobat de comitetul
judetean pentru situatii de urgenta;
c) planul de protectie si interventie al utilizatorului - se elaboreaza de
catre agentul economic sursa de risc nuclear sau radiologic, se avizeaza de
inspectoratele judetene pentru situatii de urgenta si se aproba de autoritatea
nationala pentru controlul activitatilor nucleare.
Art. 5
(1) Situatii de urgenta nucleara sau radiologica se pot produce in:
a) institutii medicale;
b) unitati nucleare;
c) institutii de cercetare si invatamant;
d) timpul transportului (rutier, maritim, fluvial);
e) ciclul combustibilului nuclear;
f) aplicatii cu surse radioactive;
g) alte locuri, ca urmare a activitatilor teroriste, traficului ilicit,
depozitarii de materiale refolosibile.
(2) Situatiile de urgenta nucleara sau radiologica sunt definite in anexa
nr. 2.
Art. 6
Planurile de protectie si interventie in caz de accident nuclear sau
urgenta radiologica, denumite in continuare planuri, asigura identificarea si
monitorizarea surselor potentiale generatoare de accidente nucleare sau urgente
radiologice, evaluarea informatiilor si analiza situatiei initiale, elaborarea
de prognoze, stabilirea variantelor optime pentru reducerea efectelor produse
de radiatiile ionizante si stabilesc conceptia de alarmare a institutiilor si
serviciilor publice descentralizate in scopul minimizarii impactului asupra
populatiei si a mediului.
Art. 7
Pentru stabilirea variantelor optime de actiune si aplicarea masurilor de
protectie si interventie se va lua in consideratie timpul de emisie
radioactiva, in functie de tipul accidentului si de sursele implicate.
Art. 8
Planificarea activitatilor de interventie are la baza cunoasterea
amplasarii surselor sau a materialelor radioactive existente la nivel judetean
si local, conditiile geografice si geoclimatice in momentul producerii
accidentului/incidentului, distributia populatiei pe categorii de varsta si a
obiectivelor de risc aflate in zona incidentului.
Art. 9
Planificarea activitatilor de protectie a populatiei si a personalului de
interventie trebuie sa fie realizata tinandu-se cont de urmatoarele cai de
expunere:
a) expunerea externa datorita surselor de radiatii neecranate sau intrarii
in zona contaminata radioactiv;
b) expunerea interna prin inhalare si prin ingestia de apa sau de alimente
contaminate;
c) contaminarea radioactiva externa a personalului de interventie.
Art. 10
Planurile trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
a) sa fie corelate cu celelalte masuri si planuri de protectie si
interventie in caz de dezastre de pe teritoriul judetului;
b) sa se bazeze pe posibilitatile reale de asigurare a actiunilor de
protectie si interventie;
c) sa fie precise, clare, expresive si permanent actualizate;
d) sa poata fi aplicate in timp scurt, partial sau total.
Art. 11
Structura-cadru a planului este prezentata in anexa nr. 3.
Art. 12
(1) Planurile stabilesc responsabilitatile ce revin fiecarei autoritati
publice centrale si locale, institutiilor sau agentilor economici implicati in
raspunsul in caz de accident nuclear sau urgenta radiologica, schema minima de
personal pentru raspunsul initial la urgenta, mijloacele suplimentare pentru
marirea capacitatii de raspuns si fluxul informational-decizional intre
utilizator si exterior.
(2) Responsabilitatile ce revin autoritatilor publice centrale si locale,
precum si institutiilor cu responsabilitati in raspunsul in caz de accident
nuclear sau urgenta radiologica sunt prezentate in anexa nr. 4.
Art. 13
Procedurile pentru notificarea organizatiilor si a personalului implicat,
continutul mesajelor initiale adresate organizatiilor si institutiilor
implicate, precum si populatiei vor fi elaborate de autoritatile competente
impreuna cu Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta.
Art. 14
(1) Autoritatile administratiei publice centrale si locale, institutiile
sau agentii economici implicati in raspunsul in caz de accident nuclear sau
urgenta radiologica vor asigura masurile si mijloacele necesare activarii
imediate a personalului propriu, in functie de notificarea initiala primita.
(2) Schema de principiu privind organizarea raspunsului initial in situatia
notificarii unui accident nuclear sau unei urgente radiologice este prevazuta
in anexa nr. 5.
CAP. 2
Planul de protectie si interventie al utilizatorului
Art. 15
(1) Planul de protectie si interventie al utilizatorului se elaboreaza in
scopul planificarii masurilor specifice pentru reducerea riscului asupra
sanatatii angajatilor, calitatii factorilor de mediu si integritatii bunurilor
materiale, in caz de urgenta nucleara sau radiologica.
(2) Acesta are la baza identificarea riscurilor potentiale specifice,
precum si procedurile de raspuns in vederea asigurarii:
a) informarii oportune a titularilor de activitati, angajatilor, populatiei
si autoritatilor publice locale;
b) pregatirii personalului cu functii de decizie, a angajatilor si a
fortelor de interventie;
c) interventiei de urgenta, in mod organizat si intr-o conceptie unitara,
pentru prevenirea, limitarea si inlaturarea consecintelor;
d) refacerii si reabilitarii factorilor de mediu;
e) reluarii in conditii normale a activitatilor de productie.
Art. 16
(1) Elaborarea planului de protectie si interventie al utilizatorului se
intocmeste de compartimentul de specialitate al agentului economic sau
institutiei publice sursa de risc nuclear ori radiologic si se avizeaza de
compartimentele de specialitate din cadrul obiectivului si de autoritatea
teritoriala pentru situatii de urgenta.
(2) Organul tehnic care coordoneaza elaborarea planului de urgenta interna
este compartimentul de protectie civila.
(3) Avizul de specialitate al autoritatilor teritoriale pentru situatii de
urgenta se acorda de catre personalul atestat, numit prin ordin de zi pe
unitate, potrivit atributiilor de serviciu.
Art. 17
(1) Planul de protectie si interventie al utilizatorului se intocmeste in 3
exemplare, dintre care un exemplar se pastreaza la dispecerat (ofiterul de
serviciu), un exemplar la inspectorul de protectie civila al obiectivului, iar
celalalt exemplar la autoritatea teritoriala pentru situatii de urgenta.
(2) Procesul de elaborare a planului se bazeaza pe informatiile continute
in raportul de securitate al obiectivului sau in politica de prevenire a
accidentelor majore, fiind necesara consultarea compartimentelor de
specialitate si a angajatilor.
(3) Termenele de elaborare a planurilor de protectie si interventie ale
utilizatorului sunt:
a) pentru obiectivele noi si pentru obiectivele existente care sufera
modificari importante, inainte de inceperea functionarii acestora in noile
conditii;
b) pentru obiectivele existente, in termen de 6 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentelor norme metodologice.
Art. 18
(1) Planul de protectie si interventie al utilizatorului se va distribui
dupa cum urmeaza:
a) doua exemplare originale se vor pastra la titularul de activitate;
b) un exemplar la autoritatea teritoriala pentru situatii de urgenta.
(2) Extrase din planul de protectie si interventie al utilizatorului se vor
distribui autoritatilor publice si compartimentelor de specialitate care l-au
avizat, fortelor de interventie interne si externe care au misiuni de actiune
pe amplasament, precum si vecinilor ce pot fi afectati in cazul producerii unui
accident.
(3) Responsabilitatea distribuirii planului de protectie si interventie al
utilizatorului revine inspectorului de protectie civila.
(4) Planurile vor cuprinde o lista de distributie a exemplarelor originale,
copiilor si extraselor.
Art. 19
(1) Responsabilitatea actualizarii planurilor de protectie si interventie
ale utilizatorului revine inspectorului de protectie civila al obiectivului,
aceasta activitate realizandu-se, anual sau ori de cate ori apar modificari,
astfel:
a) schimbarea unor persoane cu responsabilitati in schema generala de
raspuns la urgente;
b) schimbarea adreselor/numerelor de telefon, fax, telex etc;
c) modificari in situatiile cu necesarul de resurse umane si materiale;
d) modificari in programul de instruire-pregatire.
(2) Revizuirea planului de protectie si interventie al utilizatorului se
realizeaza la intervale de cel mult 3 ani sau la solicitarea autoritatilor
teritoriale pentru situatii de urgenta, pe baza modificarilor produse in:
a) caracteristicile surselor de risc;
b) structura economica a obiectivului;
c) realizarea cooperarii;
d) conceptia aplicarii planului.
(3) Dupa fiecare actualizare si revizuire, modificarile sunt transmise prin
grija inspectorului de protectie civila tuturor celor carora li s-a distribuit
planul.
Art. 20
(1) Planul de protectie si interventie al utilizatorului se va exersa,
testa si evalua prin exercitii organizate de catre titularul activitatii.
(2) Inainte de executarea exercitiilor se asigura actualizarea sau, dupa
caz, revizuirea planurilor de urgenta interna, precum si antrenamente partiale
cu personalul de decizie si cu fortele de interventie.
(3) Pregatirea exercitiilor si antrenamentelor se executa pe baza unui
grafic intocmit de inspectorul de protectie civila, avizat de compartimentele
de specialitate ale obiectivului, de autoritatea teritoriala pentru situatii de
urgenta si aprobat de titularul activitatii.
(4) Se va executa in mod obligatoriu cel putin cate un exercitiu pe an
pentru fiecare tip de eveniment in care sunt implicate surse radioactive
(incendiu, explozie, avarie).
(5) Exercitiile de urgenta cu scenarii care presupun efecte in afara
amplasamentului se vor organiza si se vor desfasura cel putin o data la 3 ani.
(6) Evaluarea planului de protectie si interventie al utilizatorului se
realizeaza dupa executarea exercitiilor, pe baza concluziilor si rapoartelor
prezentate de personal special angrenat in acest scop, cate un exemplar din
raportul de evaluare fiind transmis autoritatilor teritoriale pentru situatii
de urgenta.
CAP. 3
Planul national si planul judetean
SECTIUNEA 1
Dispozitii comune
Art. 21
Planul national si planul judetean se intocmesc sub forma de text si anexe,
care includ totalitatea masurilor de protectie, procedurile si fortele de
interventie care sunt implicate in raspunsul la un accident nuclear sau urgenta
radiologica pe teritoriul national/judetean ori in exteriorul acestuia, cu
consecinte semnificative asupra tarii/judetului, si trebuie sa cuprinda
urmatoarele:
a) denumirea instalatiei si/sau zona la care se aplica;
b) scopul, conceptia realizarii si modalitatile de activare a planului;
c) strategiile si posibilitatile de evaluare a situatiei de urgenta;
d) atributiile fiecarui organism implicat in gestionarea situatiei de
urgenta pe timpul activitatilor de interventie;
e) datele de identificare a autoritatilor, precizarea responsabilitatilor
pentru coordonarea raspunsului si situatiile de urgenta care necesita punerea
in aplicare a planului;
f) punctele de contact ale fiecarui organism sau institutii implicate in
raspunsul la urgenta;
g) schemele de alarmare, notificare si activare a persoanelor,
organizatiilor locale, judetene, nationale, agentilor economici si a echipelor
de interventie, notificarea si aplicarea procedurilor pentru echipele de
interventie;
h) metodele, procedurile si mijloacele de alarmare a publicului;
i) masurile de protectie pentru personalul de interventie si populatie;
j) conducerea actiunii de protectie si interventie, la nivel national,
judetean si local;
k) criteriile de definire a incetarii starii de accident nuclear sau
urgenta radiologica;
l) punctele sau raioanele de evacuare recunoscute ori amenajate,
itinerariile de evacuare, de baza si de rezerva;
m) raioanele pentru decontaminarea personalului, tehnicii sau
echipamentului, recunoscute ori amenajate;
n) managementul informatiei, comunicate pentru mass-media si public;
o) managementul medical al victimelor si al persoanelor supraexpuse;
p) actiunile de prevenire si contramasurile;
q) masurile de paza, ordine publica si indrumarea circulatiei, prevenirea
panicii si producerii altor evenimente;
r) controlul expunerii la radiatii;
s) masurile si mijloacele medico-legale;
t) controlul intrarilor/iesirilor in/din zona contaminata;
u) echipamentele, mijloacele de comunicatii si alte dotari necesare
indeplinirii indatoririlor si functiilor stabilite prin plan;
v) mijloacele prevazute si pregatite pentru interventie in caz de urgente
radiologice;
w) metodele si mijloacele pentru prezentarea situatiei, alte informatii
necesare pentru sprijinul deciziei, actualizarea tuturor elementelor din cadrul
organizatiilor de raspuns;
x) aspectele psihologice (echipe de urgenta, public), participarea
populatiei in luarea deciziilor de refacere a zonelor afectate;
y) intervalele de desfasurare a exercitiilor si antrenamentelor;
z) modalitatea de verificare si actualizare periodica a planurilor.
SECTIUNEA a 2-a
Planul judetean
Art. 22
(1) Inspectoratele judetene pentru situatii de urgenta elaboreaza planul
judetean care se aproba de presedintele comitetului judetean pentru situatii de
urgenta.
(2) Planul reprezinta o componenta a Planului de analiza si acoperire a
riscurilor ce se elaboreaza pentru toate situatiile potentiale de risc
specifice judetului.
(3) Planul se elaboreaza in 3 exemplare, dintre care unul se va pastra la
secretariatul tehnic permanent al comitetului judetean pentru situatii de
urgenta, al doilea la inspectoratul judetean pentru situatii de urgenta, iar
exemplarul al treilea la Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta.
(4) Extrase din plan se vor distribui tuturor autoritatilor publice locale
de specialitate cu sarcini de interventie, precum si autoritatilor
administratiei publice locale dispuse in zonele de planificare la urgenta, cu
respectarea prevederilor legale.
(5) Planul va cuprinde o lista de distributie a exemplarelor originale,
copiilor si extraselor.
(6) Termenul de elaborare a planurilor este de 6 luni de la data intrarii
in vigoare a prezentelor norme metodologice.
Art. 23
Planul se transmite Inspectoratului General pentru Situatii de Urgenta in
vederea obtinerii avizului de specialitate.
Art. 24
(1) Planul se actualizeaza prin grija autoritatii centrale si teritoriale
pentru situatii de urgenta, anual sau ori de cate ori apar modificari in ceea
ce priveste: componenta schemei de organizare la urgenta, adresele, numerele de
telefon, fax etc., modificarile in situatiile cu necesarul de resurse umane si
materiale, modificarile in programul de instruire-pregatire.
(2) Revizuirea planului se realizeaza la intervale de cel mult 3 ani, pe
baza modificarilor produse in: caracteristicile surselor de risc, realizarea
cooperarii, conceptia aplicarii planului, structura asezarilor umane din zonele
de risc.
(3) Dupa fiecare actualizare si revizuire, modificarile sunt transmise,
prin grija autoritatii teritoriale pentru situatii de urgenta, tuturor celor
care sunt trecuti pe lista de distributie a planului.
Art. 25
(1) Antrenamentele, exercitiile si aplicatiile de specialitate sunt
organizate si desfasurate in scopul pregatirii autoritatilor administratiei
publice locale si a fortelor de interventie, imbunatatirii cooperarii,
verificarii viabilitatii prevederilor planurilor, evaluarii stadiului de
operativitate si stabilirii masurilor ce se impun.
(2) Acestea se vor organiza de inspectoratele judetene pentru situatii de
urgenta pe baza unei planificari aprobate de prefectul judetului.
(3) Inainte de executarea exercitiilor se asigura actualizarea sau, dupa
caz, revizuirea planurilor, precum si desfasurarea de antrenamente partiale cu
personalul de decizie si cu fortele de interventie.
(4) Pentru asigurarea unei pregatiri adecvate a personalului cu atributii
de decizie si de interventie vor fi organizate si desfasurate periodic mai
multe tipuri de activitati, astfel:
a) exercitii de simulare in centrul operational pentru situatii de urgenta;
b) exercitii cu scenarii de urgenta pe amplasament;
c) exercitii cu scenarii de urgenta in afara amplasamentului;
d) antrenamente de specialitate la sala si in teren;
e) aplicatii de specialitate.
(5) Exercitiile cu scenarii care presupun efecte in afara amplasamentului
se vor organiza si se vor desfasura cel putin o data la 3 ani si vor fi, de
regula, corelate cu exercitiile organizate de titularul activitatii.
(6) Evaluarea planului se realizeaza dupa executarea exercitiilor si
aplicatiilor, pe baza concluziilor si rapoartelor prezentate de personal
special angrenat in acest scop, un exemplar din raportul de evaluare fiind
transmis la autoritatea centrala pentru situatii de urgenta.
Art. 26
Planul va contine un capitol cu masuri generale pentru reabilitarea
economico-sociala a zonelor afectate. Acesta va stabili masuri concrete prin
care sa se realizeze:
a) decontaminarea;
b) gospodarirea deseurilor;
c) demobilizarea personalului de interventie;
d) ancheta medicala;
e) informarea populatiei si mass-mediei;
f) refacerea factorilor de mediu;
g) ancheta penala;
h) evaluarea accidentului, concluziile rezultate, evaluarea privind
costurile interventiei, clasificarea si importanta evenimentului;
i) propunerile de modificare a planurilor, de imbunatatire a activitatilor
de pregatire si a procedurilor (acolo unde sunt necesare aceste masuri);
j) modalitatile de despagubire a persoanelor, institutiilor sau agentilor
economici afectati;
k) raportul ulterior accidentului.
SECTIUNEA a 3-a
Planul national
Art. 27
(1) Planul national este elaborat de Inspectoratul General pentru Situatii
de Urgenta si este aprobat de presedintele Comitetului National pentru Situatii
de Urgenta.
(2) Planul national se intocmeste in termen de 9 luni de la intrarea in
vigoare a prezentelor norme metodologice.
(3) Planul national reprezinta o componenta a Planului national de
asigurare cu resurse umane, materiale si financiare pentru situatii de urgenta.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 28
Procedurile operationale privind organizarea si conducerea activitatilor de
prevenire si combatere a consecintelor, evaluarea, testarea, exersarea,
actualizarea si revizuirea planurilor vor fi elaborate de Inspectoratul General
pentru Situatii de Urgenta in termen de 90 de zile de la intrarea in vigoare a
prezentelor norme metodologice.
Art. 29
(1) Planurile se pun in aplicare imediat atunci cand situatia o impune, de
catre autoritatile teritoriale pentru situatii de urgenta, in urmatoarele
situatii:
a) cand survine un accident major;
b) cand survine un eveniment necontrolat care, prin natura sa, poate
provoca un accident major.
(2) Planurile de protectie si interventie sunt puse in aplicare de
autoritatile care le-au elaborat, pe baza procedurilor concrete prevazute in
continutul acestora.
Art. 30
In vederea participarii publicului la dezbaterea continutului planurilor,
se vor organiza informari prin intermediul mass-mediei, expuneri, conferinte,
dezbateri publice, pagini de web etc.
Art. 31
Pentru intocmirea planurilor pot fi angajate persoane fizice sau juridice
atestate.
Art. 32
Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
GLOSAR DE TERMENI
Accident nuclear - eveniment nuclear care afecteaza instalatia si provoaca
iradierea sau contaminarea populatiei ori a mediului peste nivelurile permise
de reglementarile in vigoare
Antidot - substanta folosita pentru neutralizarea unui agent toxic patruns
in organism sau a efectelor nocive ale acestuia
Autoritate - Comisia Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare,
care, in baza art. 4 alin. (1) din Legea nr. 111/1996 privind desfasurarea in
siguranta a activitatii nucleare, republicata, cu modificarile ulterioare,
reprezinta autoritatea nationala competenta in domeniul nuclear si exercita
atributiile de reglementare, autorizare si control prevazute de lege
Autoritatea centrala pentru protectia mediului - Ministerul Mediului si
Gospodaririi Apelor
Autoritatea centrala pentru protectie civila - Inspectoratul General pentru
Situatii de Urgenta
Autoritatea publica locala responsabila cu planificarea teritoriala -
consiliul local, respectiv consiliul judetean si Consiliul General al
Municipiului Bucuresti
Autoritatea publica teritoriala pentru protectia mediului - agentiile
teritoriale de protectie a mediului si Administratia Rezervatiei Biosferei
"Delta Dunarii" (ARBDD)
Combustibil nuclear - material sau ansamblu mecanic care contine materie
prima ori material fisionabil, special destinat folosirii intr-un reactor
nuclear, in scopul producerii energiei nucleare
Contaminare radioactiva - contaminarea oricarui material, oricarei
suprafete sau a mediului ori a unei persoane cu substante radioactive. In cazul
particular al corpului uman, contaminarea radioactiva include atat contaminarea
externa a pielii, cat si contaminarea interna.
Debitul dozei - rata expunerii la radiatii ionizante in termeni de doza
absorbita sau de doza echivalenta si exprimata in unitatile Gy/h, respectiv
Sv/h
Decontaminare - indepartarea contaminarii radioactive
Depozitare - prezenta unei cantitati de substante periculoase in scopul
stocarii si/sau pastrarii in conditii de siguranta
Deseu radioactiv - materiale rezultate din activitatile nucleare, pentru
care nu s-a prevazut nici o intrebuintare si care contin sau sunt contaminate
cu radionuclizi
Doza - cantitatea de energie absorbita de tesut
Dozimetre - instrumente de masurare a dozei ambientale sau a dozei
individuale
Ecranare - materialele, de regula betonul, apa sau plumbul, amplasate in
jurul substantelor radioactive pentru a proteja personalul impotriva
radiatiilor
Expert acreditat - persoana avand cunostintele si pregatirea necesare
pentru a efectua testele fizice, tehnice sau radiochimice care permit evaluarea
dozelor si/sau pentru a oferi consultanta in vederea realizarii unei protectii
efective a persoanelor si utilizarii corecte a echipamentelor de protectie si a
carei capacitate de a actiona ca expert in acest sens este recunoscuta de Comisia
Nationala pentru Controlul Activitatilor Nucleare (CNCAN). Recunoasterea consta
in eliberarea unui permis de exercitare, potrivit reglementarilor specifice
emise de CNCAN.
Expunere - procesul de a fi iradiat sau expus la radiatii, cu consecinta
potentiala a unei doze absorbite
Evacuare - mutarea rapida, temporara, a persoanelor dintr-o anumita zona
pentru a se evita sau a se reduce expunerea la radiatii pe termen scurt in caz
de urgenta
Ingestie - patrunderea substantelor radioactive in organismul uman pe cale
digestiva
Inhalare - patrunderea substantelor radioactive in organismul uman pe cale
respiratorie
Interventie - orice actiune care evita sau micsoreaza expunerea ori
probabilitatea expunerii la surse care nu sunt in obiectul unei practici aflate
sub control sau la surse care sunt scapate de sub control ca urmare a unui
accident
Incorporare - patrunderea substantelor radioactive in organismul uman prin
ingestie, inhalare sau prin penetrarea pielii ori a ranilor
Hazard - proprietatea intrinseca a unei substante, unui agent, a unei surse
de energie sau situatii de a avea un potential de producere a unor consecinte
nedorite
Management pentru modernizare - adoptarea si implementarea procedurilor
pentru modificarile planificate asupra instalatiilor existente sau a
proiectarii de noi instalatii, procese ori unitati de stocare
Material radioactiv - orice material in orice stare de agregare, care
prezinta fenomenul de radioactivitate, inclusiv deseurile radioactive
Monitorizare - masurarea periodica sau continua a nivelului de radiatii
dintr-o anumita zona
Nivel de interventie - o valoare a echivalentului de doza evitabila, a
dozei efective evitabile sau a unei marimi derivate, la care ar trebui avuta in
vedere aplicarea masurilor de interventie; valoarea dozei evitabile sau a
marimii derivate este numai cea asociata cu calea de expunere pentru care
masura de interventie este aplicabila.
Obiectiv nuclear - uzine pentru fabricarea combustibilului nuclear,
reactoare nucleare, inclusiv ansamblurile critice si subcritice, reactoare de
cercetare, centrale nuclearo-electrice, instalatii de stocare a combustibilului
iradiat, unitati de imbogatire sau instalatii de retratare
Produs radioactiv - orice material radioactiv obtinut in cursul procesului
de producere ori de utilizare a unui combustibil nuclear sau orice material
care a devenit radioactiv prin expunere la radiatii, cu exceptia
radioizotopilor care au atins stadiul final de preparare si sunt susceptibili
de a fi utilizati in scopuri stiintifice, medicale, speciale, sociale,
comerciale ori industriale
Radiatie - particule sau unde rezultate din procese atomice ori nucleare
Radiatie ionizanta - transferul energiei in spatiu sub forma undelor
electromagnetice sau al particulelor cu o cantitate de energie mai mare de 12,4
eV corespunzatoare unei lungimi de unda de 100 nanometri. O astfel de radiatie
este capabila sa formeze ioni la trecerea prin tesuturile din organism sau prin
alte substante.
Radiatie nucleara - radiatie emisa de nucleele atomice, de exemplu pe
timpul dezintegrarii radioactive sau pe timpul fisiunii acestora
Radioactivitate - proprietatea anumitor radionuclizi de a emite radiatii
prin transformarea spontana a nucleelor acestora
Sursa de radiatii - o cantitate de substante radioactive utilizata ca sursa
de radiatii ionizante
Securitate radiologica - asigurarea protectiei fiintelor umane impotriva
expunerii la radiatii si a securitatii instalatiilor nucleare si a surselor
radioactive, inclusiv asigurarea mijloacelor de realizare a acestei protectii
si securitatii si a mijloacelor de prevenire a accidentelor si de diminuare a
consecintelor acestora
Sursa de radiatii - orice emitator de radiatii ionizante, inclusiv orice
material radioactiv si orice dispozitiv generator de radiatii ionizante
Timp de injumatatire - timpul necesar pentru ca o substanta radioactiva sa
isi piarda, datorita dezintegrarii, jumatate din activitatea acesteia
Urgenta radiologica - o situatie de urgenta in urma unui accident care
implica radiatii ionizante, care determina autoritatile responsabile sa decida
intreprinderea masurilor de remediere in scopul protejarii muncitorilor si a
populatiei
Pericol - proprietatea intrinseca a unei substante sau unui preparat chimic
ori a unei stari fizice, cu potential de a induce efecte negative asupra
sanatatii populatiei si/sau asupra mediului
Risc - probabilitatea ca un anumit efect negativ sa se produca intr-o
anumita perioada de timp si/sau in anumite circumstante
Titularul activitatii - orice persoana fizica sau juridica care exploateaza
ori detine controlul instalatiei sau care este delegata cu o putere economica
decisiva in ceea ce priveste functionarea acesteia
Unitate de stocare - orice spatiu in care sunt depozitate substante
periculoase
ANEXA 2*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 2 este reprodusa in facsimil.
DEFINIREA
situatiilor de urgenta nucleara sau radiologica
______________________________________________________________________________
|Nr. | Obiectivul sau | Prezentarea
|Obs.|
|crt.| activitatea | situatiilor de urgenta nucleara sau radiologica |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 1.|Prelucrare |Exteriorul amplasamentului: Fara posibile efecte |
|
| |radio- |deterministice. O mica eliberare radioactiva in |
|
| |farmaceutica |exteriorul amplasamentului. Eliberarea poate fi |
|
| | |marita de un incendiu si este functie de cantitate |
|
| | |si volatilitate. Exploziile, furtunile, scurgerile |
|
| | |si rupturile prezinta un risc scazut. |
|
| | |___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Efectele deterministice asupra |
|
| | |sanatatii sunt foarte putin probabile, dar este |
|
| | |posibila depasirea limitei ocupationale. |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 2.|Spitale |Exteriorul amplasamentului: Fara potentiale |
|
| | |depasiri ale dozelor permise legal. |
|
| | |___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Posibile efecte deterministice |
|
| | |pentru personal, daca sunt utilizate surse inchise.|
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 3.|Fabricarea de |Exteriorul amplasamentului: O potentiala eliberare |
|
| |surse inchise |radioactiva slaba peste nivelele de urgenta, in |
|
| | |vecinatatea obiectivului. In caz de incendiu, |
|
| | |eliberarea va fi insa mult mai mare. Eliberarea |
|
| | |radioactiva este functie de cantitate si |
|
| | |volatilitate. Exploziile, furtunile, scurgerile si |
|
| | |spargerile reprezinta un risc mic. |
|
| | |___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Posibile efecte deterministe pentru|
|
| | |personalul care lucreaza, prin inhalare sau |
|
| | |pierderea ecranarii. |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 4.|Laboratoare de |Exteriorul amplasamentului: Deoarece cantitatile de|
|
| |cercetare |materiale radioactive depozitate si utilizate nu |
|
| | |sunt mari, nu exista o potentiala eliberare |
|
| | |radioactiva, care sa depaseasca nivelele de |
|
| | |urgenta. |
|
| | |___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Pot aparea efecte deterministe |
|
| | |pentru personalul implicat, prin expunere externa, |
|
| | |in functie de caracteristicile laboratorului. |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 5.|Depozite pentru |Exteriorul amplasamentului: Pentru operatiile de |
|
| |arderea |ardere a deseurilor de nivel scazut nu exista |
|
| |deseurilor de |posibilitatea depasirii nivelelor de urgenta. Daca |
|
| |nivel scazut |deseurile contin iod radioactiv, atunci exista o |
|
| | |mica posibilitate de eliberare peste pragurile de |
|
| | |urgenta in vecinatatea obiectivului. |
|
| | |___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Nu exista posibilitatea de depasire|
|
| | |a nivelelor de urgenta in interior. Exista un mic |
|
| | |potential de depasire a limitelor expunerii |
|
| | |operationale. |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 6.|Colete de |Exteriorul amplasamentului: Acestea contin numai |
|
| |transport |cantitati minore de materiale radioactive. Nu |
|
| |exceptate |exista nici un risc pentru consecinte radiologice, |
|
| | |care sa necesite actiuni protective speciale. |
|
| | |___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Fara aplicabilitate. |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 7.|Colete de tip A |Exteriorul amplasamentului: Activitatea prescrisa |
|
| | |pentru colete de tip A limiteaza pericolul |
|
| | |radiologic. Depasirea dozelor peste limitele de |
|
| | |urgenta este practic imposibila in vecinatatea |
|
| | |coletului. In cel mai rau caz, limitele pot fi |
|
| | |depasite prin inhalarea fumului rezultat in urma |
|
| | |unui incendiu la locul accidentului, insa persoana |
|
| | |expusa poate pleca de la locul accidentului fara a |
|
| | |i se face monitorizarea radiologica. O contaminare |
|
| | |accidentala a solului poate necesita decontaminare.|
|
| | |___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Fara aplicabilitate. |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 8.|Colete de tip B |Off-site: Coletele de tip B pot contine o cantitate| |
| | |mare de material radioactiv. Aceste colete au fost |
|
| | |proiectate sa reziste la accidente severe; de aceea|
|
| | |doze care sa depaseasca limitele nu pot fi luate in|
|
| | |considerare. Insa, daca este fisurat coletul si are|
|
| | |loc un incendiu la locul accidentului, dozele, in |
|
| | |imediata apropiere, pot depasi limita de urgenta. |
|
| | |___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Fara aplicabilitate. |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 9.|Accident cu arma|Exteriorul amplasamentului: Daca are loc un |
|
| |nucleara - |incendiu sau explozie in urma utilizarii unei arme |
|
| |eliberare de Pu |nucleare, pot aparea efecte deterministice prin |
|
| | |inhalare in nor sau resuspensia depunerilor. Zona |
|
| | |semnificativ contaminata poate fi de ordinul unui |
|
| | |kilometru patrat. |
|
| | |___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Fara aplicabilitate. |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 10.|Sursa pierduta/ |Exteriorul amplasamentului: Sunt posibile doze |
|
| |furata/ |letale pentru cei care utilizeaza o sursa |
|
| |necontrolata |neecranata. Dintr-o sursa fisurata pot rezulta doze|
|
| | |letale si semnificative contaminari. Poate fi |
|
| | |contaminata o arie considerabila din cauza |
|
| | |activitatilor desfasurate de personal. |
|
| | |___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Fara aplicabilitate. |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 11.|Contaminare din |Exteriorul amplasamentului: Sunt posibile depuneri |
|
| |cauza unei |semnificative la mari distante de la un obiectiv |
|
| |eliberari |foarte indepartat. |
|
| |transfrontaliere|___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Fara aplicabilitate. |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
| 12.|Caderea unui |Exteriorul amplasamentului: Riscul este foarte |
|
| |satelit |scazut si va fi imposibil sa se delimiteze zona in |
|
| | |care trebuie luate actiuni de protectie rezonabile.|
|
| | |Parti din satelit sau manevrarea unor piese din |
|
| | |acesta pot duce la efecte deterministe. |
|
| | |___________________________________________________|
|
| | |Pe amplasament: Fara aplicabilitate. |
|
|____|________________|___________________________________________________|____|
ANEXA 3
la normele metodologice
STRUCTURA-CADRU
a planului de protectie si interventie in caz de accident nuclear sau urgenta
radiologica
1. Coperta
2. Pagina identica cu coperta
3. Aprobarea, avizarea, actualizarea si revizuirea planului
4. Cadrul general
5. Organizarea centrului de coordonare a interventiei (CCI):
a) schema de organizare
b) tabel cu incadrarea functiilor din cadrul CCI
6. Identificarea si clasificarea evenimentelor
7. Clasificarea urgentelor
8. Notificarea, informarea si alarmarea
9. Declararea si introducerea starii de urgenta
10. Responsabilitatile structurilor si ale personalului
11. Tabele cu fortele si mijloacele de sprijin, locatia si modul de contact
12. Organizarea si conducerea actiunilor de interventie:
a) proceduri specifice pentru fiecare forta (formatiune de interventie)
b) tabel-sinteza al fortelor de interventie
c) actiuni pe termen lung
13. Comunicatiile
14. Logistica
15. Monitorizarea factorilor de mediu
16. Incetarea starii de urgenta
17. Comunicarea cu mass-media si informarea publica
18. Exersarea planului
19. Anexele planului.
ANEXA 4
la normele metodologice
RESPONSABILITATILE
ce revin autoritatilor publice centrale si locale, precum si institutiilor cu
responsabilitati in caz de accident nuclear sau urgenta radiologica
La nivel national, ministrul administratiei si internelor, ca presedinte al
comitetului ministerial pentru situatii de urgenta, coordoneaza activitatea
pentru aplicarea tuturor masurilor in scopul limitarii efectelor asupra
populatiei si factorilor de mediu in cazul accidentelor nucleare sau al
urgentelor radiologice care depasesc capacitatea de interventie la nivel
judetean ori in situatia accidentelor transfrontaliere. Secretariatul tehnic
permanent al Sectiunii urgenta nucleara din cadrul comitetului ministerial
pentru situatii de urgenta, prin Centrul national pentru coordonarea interventiei
in caz de accident nuclear sau urgenta radiologica, functioneaza ca structura
tehnica de specialitate consultativa pentru managementul urgentelor nucleare.
La nivel judetean, prefectul, ca presedinte al comitetului judetean pentru
situatii de urgenta, coordoneaza activitatea pentru protectia populatiei si a
factorilor de mediu, precum si pentru realizarea masurilor ce se impun in caz
de accident nuclear ori urgenta radiologica pe teritoriul judetului.
La nivel local, primarul, ca presedinte al comitetului local pentru
situatii de urgenta (CLSU), coordoneaza activitatea pentru aplicarea imediata a
masurilor de protectie a populatiei ce se impun in caz de accident nuclear sau
urgenta radiologica.
Autoritatile publice locale au urmatoarele obligatii:
a) asigurarea protectiei populatiei, factorilor de mediu, animalelor si a
bunurilor materiale;
b) participarea, impreuna cu reprezentantii Inspectoratului General pentru
Situatii de Urgenta si inspectoratelor judetene pentru situatii de urgenta, la
intocmirea si actualizarea planurilor de protectie si interventie;
c) organizarea notificarii agentilor economici din zona lor de competenta,
precum si alarmarea populatiei;
d) organizarea si asigurarea functionarii raioanelor de adunare, imbarcare
si primire din zona lor de responsabilitate;
e) organizarea si asigurarea transportului populatiei, bunurilor materiale
si obiectelor de patrimoniu;
f) asigurarea asistentei medicale in raioanele de evacuare si pe timpul
transportului;
g) luarea in evidenta a populatiei care este evacuata;
h) asigurarea informarii populatiei si evacuarea acesteia in caz de
necesitate;
i) retinerea si stocarea produselor agricole si a altor alimente
contaminate, care sunt periculoase pentru populatie, si aplicarea interdictiei
de consum al unor produse;
j) acordarea compensatiilor persoanelor afectate de instituirea starii de
urgenta;
k) rechizitionarea bunurilor sau obligativitatea executarii anumitor
servicii;
l) oprirea activitatilor economice publice sau private din zona/zonele
afectata/afectate.
ANEXA 5*)
la normele metodologice
*) Anexa nr. 5 este reprodusa in facsimil.
RASPUNSUL INITIAL IN SITUATIA NOTIFICARII UNUI ACCIDENT NUCLEAR SAU URGENTE
RADIOLOGICE
______________
| NOTIFICAREA |
| unei urgente |
|______________|
| .................................
____________v____________ Primeste notificarea, asigura
| INITIATORUL RASPUNSULUI | consilierea initiala, initiaza
|_________________________| raspunsul
| .................................
v
/ \
/ \
/Risc \ _______________ __
/ de \ NU | Inregistreaza | / \
/ radiatie\-------> | detaliile | | STOP |
\ ? / |_______________| \____/
\ /
\ /
\ /
\ /
|
DA |
____v______ ......................................
| Activeaza | :Gestioneaza evaluarea si limitarea
:
| MANAGERUL | :accidentului, poarta intreaga
:
| URGENTEI | :raspundere pentru raspunsul la
urgenta:
|___________|
:......................................:
|
DA |
v
/ \
/ \
/ \
/Nivelul\ _____________
/ riscului\ | Activeaza |
/ de \ SCAZUT | EVALUATORUL |
\ radiatie / ----------------> | RADIOLOGIC |
\ ? / |_____________|
\ / ..........................
\ / Reevalueaza riscurile de
\ / radiatie si realizeaza
\ / recuperarea
| ..........................
MEDIU SAU MARE |
|
_____________v_______________________________________
| | |
_____________v______________ ______v______ ______v______
| Activeaza | | Desemneaza | | Activeaza |
|(daca nu este inca activata)| | COMANDANTUL | | EVALUATORUL |
| FORTA INITIALA DE | | ACTIUNII | | RADIOLOGIC |
| RASPUNS | |_____________| |_____________|
|____________________________|
................................ ..................
.......................
Realizeaza actiunile de limitare Gestioneaza toate Evalueaza riscurile de
a accidentului si aplica actiunile de radiatie si recomanda
actiunile de protectie si de raspuns la scena actiuni de recuperare
recuperare initiala unui accident si decontaminare
................................ ..................
.......................