ORDIN
Nr. 647 din 16 mai 2005
pentru aprobarea Normelor metodologice privind elaborarea planurilor de urgenta
in caz de accidente in care sunt implicate substante periculoase
ACT EMIS DE: MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 460 din 31 mai 2005

In conformitate cu prevederile art. 24 alin. (1) lit. f) din Legea nr.
481/2004 privind protectia civila si ale art. 11 alin. (5) din Hotararea
Guvernului nr. 95/2003 privind controlul activitatilor care prezinta pericole
de accidente majore in care sunt implicate substante periculoase,
in temeiul art. 9 alin. (4) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
63/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Administratiei si
Internelor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 604/2003, cu
modificarile ulterioare,
ministrul administratiei si internelor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele metodologice privind elaborarea planurilor de urgenta in
caz de accidente in care sunt implicate substante periculoase, prevazute in
anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2
Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta din cadrul Ministerului
Administratiei si Internelor va monitoriza indeplinirea prevederilor
prezentului ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
intra in vigoare la 30 de zile de la data publicarii. Incepand cu aceeasi data
se abroga orice reglementari contrare.
p. Ministrul administratiei si internelor,
Anghel Andreescu,
secretar de stat
ANEXA 1
NORME METODOLOGICE
privind elaborarea planurilor de urgenta in caz de accidente in care sunt
implicate substante periculoase
CAP. 1
Dispozitii generale
Art. 1
Normele metodologice privind elaborarea planurilor de urgenta in caz de
accidente in care sunt implicate substante periculoase, denumite in continuare
norme metodologice, se aplica in cadrul obiectivelor care indeplinesc
conditiile prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 95/2003 privind
controlul activitatilor care prezinta pericole de accidente majore in care sunt
implicate substante periculoase, precum si in cadrul agentilor economici de
stat sau privati care produc, prelucreaza, manipuleaza, depoziteaza si
utilizeaza substante toxice, inflamabile sau explozive, care pot produce
poluari, incendii, explozii, avarii ori accidente chimice cu impact asupra
vietii, proprietatii si factorilor de mediu atat pe amplasamentul obiectivului,
cat si in afara acestuia.
Art. 2
(1) Scopul elaborarii prezentelor norme metodologice consta in stabilirea
unei conceptii unitare de intocmire a planurilor de urgenta atat la nivelul
titularilor de activitati potential generatoare de accidente majore in care
sunt implicate substante periculoase, cat si la nivelul autoritatilor publice
locale care au responsabilitati de actiune in astfel de situatii.
(2) Prezentele norme metodologice vor asigura cadrul juridic, organizatoric
si functional in vederea planificarii si executarii masurilor specifice, pentru
activitatile care prezinta pericole de accidente majore in care sunt implicate
substante periculoase la obiectivele identificate de autoritatile teritoriale
de protectie a mediului si cele de protectie civila, conform reglementarilor
legale in vigoare.
(3) In sensul prezentului ordin, prin autoritatea centrala pentru protectie
civila se intelege Inspectoratul General pentru Situatii de Urgenta, iar prin
autoritatea teritoriala pentru protectie civila se intelege inspectoratul
pentru situatii de urgenta judetean sau Inspectoratul pentru Situatii de
Urgenta al Municipiului Bucuresti.
Art. 3
In conformitate cu prevederile prezentelor norme metodologice se intocmesc
urmatoarele tipuri de planuri de urgenta:
- plan de urgenta interna;
- plan de urgenta externa.
Art. 4
(1) Planurile de urgenta prevazute la art. 3 se adapteaza in functie de
specificul fiecarui obiectiv, de tipurile de accidente potentiale, de felul si
de cantitatile substantelor periculoase, de organizarea
administrativ-teritoriala si de conditiile de mediu.
(2) Principalele tipuri de evenimente in care sunt implicate substante
periculoase, pentru care se intocmesc planuri de urgenta, sunt:
- emisii de substante periculoase;
- avarii;
- accidente chimice majore;
- incendii;
- explozii.
CAP. 2
Planul de urgenta interna
Art. 5
(1) Planul de urgenta interna se elaboreaza in scopul planificarii
masurilor specifice pentru reducerea riscului asupra sanatatii angajatilor,
calitatii factorilor de mediu si integritatii bunurilor materiale, in caz de
evenimente in care sunt implicate substante periculoase, produse pe
amplasamentul unor obiective - sursa de risc chimic, incendiu, explozii si
poluari.
(2) Planul prevazut la alin. (1) are la baza identificarea riscurilor
potentiale specifice, precum si procedurile de raspuns in vederea asigurarii:
- informarii oportune a titularilor de activitati, angajatilor, populatiei
si autoritatilor publice locale;
- pregatirii personalului cu functii de decizie, a angajatilor si a
fortelor de interventie;
- interventiei de urgenta, in mod organizat si intr-o conceptie unitara,
pentru prevenirea, limitarea si inlaturarea consecintelor;
- refacerii si reabilitarii factorilor de mediu;
- reluarii in conditii normale a activitatilor de productie.
Art. 6
(1) Elaborarea planurilor de urgenta interna se realizeaza de catre
titularii de activitati cu pericol potential de producere a unor evenimente
generate de substante periculoase, in cantitati egale sau mai mari decat cele
prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 95/2003.
(2) Organul tehnic care coordoneaza elaborarea planului de urgenta interna
este compartimentul de protectie civila.
(3) Planul de urgenta interna se intocmeste in doua exemplare, dintre care
un exemplar se pastreaza la dispeceratul obiectivului sau la ofiterul de
serviciu, iar celalalt exemplar, de catre inspectorul de protectie civila al
obiectivului.
(4) Procesul de elaborare a planului de urgenta interna se bazeaza pe
informatiile continute in raportul de securitate al obiectivului, elaborat
potrivit art. 8 alin. (1) din Hotararea Guvernului nr. 95/2003.
(5) Termenele de elaborare a planurilor de urgenta interna sunt:
a) pentru obiectivele noi si pentru obiectivele existente care sufera
modificari importante, inainte de inceperea functionarii acestora in noile
conditii;
b) pentru obiectivele existente, in termen de 6 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentelor norme metodologice.
Art. 7
(1) Planul de urgenta interna, aprobat de catre titularul activitatii, se
prezinta spre avizare autoritatilor teritoriale pentru protectie civila, precum
si celorlalte autoritati abilitate, in functie de specificul obiectivului.
(2) Verificarea planurilor de urgenta interna se efectueaza de catre
personal atestat de autoritatea centrala de protectie civila, numit prin ordin
de zi pe unitate.
(3) Avizul prevazut la alin. (1) se elibereaza sub semnatura sefului
inspectoratului pentru situatii de urgenta judetean.
Art. 8
(1) Planul de urgenta interna se va distribui dupa cum urmeaza:
- doua exemplare originale - la titularul de activitate;
- o copie - la autoritatea teritoriala de protectie civila;
- o copie - la autoritatea teritoriala de protectie a mediului.
(2) Extrase din planul de urgenta interna se vor distribui autoritatilor
publice care l-au avizat, fortelor de interventie interne si externe care au
misiuni de actiune pe amplasament, precum si vecinilor ce pot fi afectati in
cazul producerii unui accident.
(3) Responsabilitatea distribuirii planului de urgenta interna revine
inspectorului de protectie civila.
(4) Planul de urgenta interna va cuprinde o lista de distributie a
exemplarelor originale, copiilor si extraselor.
Art. 9
(1) Responsabilitatea actualizarii planului de urgenta interna revine
inspectorului de protectie civila al obiectivului, aceasta activitate
realizandu-se anual sau ori de cate ori apar modificari, astfel:
- schimbarea unor persoane cu responsabilitati in schema generala de
raspuns la urgente;
- schimbarea adreselor/numerelor de telefon, fax, telex etc.;
- modificari in situatiile cu necesarul de resurse umane si materiale, cu
acordul titularului de activitate;
- modificari in programul de instruire-pregatire.
(2) Revizuirea planului de urgenta interna se realizeaza la intervale de
cel mult 3 ani sau la solicitarea autoritatilor teritoriale de protectie
civila, pe baza modificarilor produse in:
- caracteristicile surselor de risc;
- structura economica a obiectivului;
- realizarea cooperarii;
- conceptia aplicarii planului.
(3) Dupa fiecare actualizare si revizuire modificarile sunt transmise prin
grija inspectorului de protectie civila tuturor celor carora li s-a distribuit
planul sau extrasul de pe acesta.
Art. 10
(1) Planul de urgenta interna va fi testat si evaluat prin exercitii
organizate de catre titularul activitatii.
(2) Inainte de executarea exercitiilor se asigura actualizarea sau, dupa
caz, revizuirea planului de urgenta interna, precum si antrenamente partiale cu
personalul de decizie si cu fortele de interventie.
(3) Pregatirea exercitiilor si antrenamentelor se executa pe baza unui
grafic intocmit de inspectorul de protectie civila, avizat de compartimentele
de specialitate ale obiectivului si de autoritatea teritoriala de protectie
civila si aprobat de titularul activitatii.
(4) Anual se va executa cel putin cate un exercitiu pentru fiecare tip de
eveniment in care sunt implicate substante periculoase, precum incendiu,
explozie, avarie, accident chimic, emisie de substante periculoase.
(5) Exercitiile si antrenamentele cu scenarii care presupun efecte in afara
amplasamentului se vor organiza si desfasura cel putin o data la 3 ani.
(6) Evaluarea planului de urgenta interna se realizeaza dupa executarea
exercitiilor prevazute la alin. (1), pe baza concluziilor si rapoartelor
prezentate de personalul special angrenat in acest scop, cate un exemplar din
raportul de evaluare fiind transmis autoritatilor teritoriale de protectie
civila si celor de protectie a mediului.
Art. 11
Structura-cadru a planului de urgenta interna este prevazuta in anexa nr.
1.
CAP. 3
Planul de urgenta externa
Art. 12
(1) Planul de urgenta externa se elaboreaza in scopul planificarii intr-o
conceptie unitara a masurilor necesare pentru protectia vietii, proprietatii si
a calitatii factorilor de mediu din afara amplasamentelor obiectivelor, in caz
de accident major, in care sunt implicate substante periculoase.
(2) Planul de urgenta externa urmareste:
a) realizarea in timp scurt, in mod organizat si intr-o conceptie unitara a
masurilor si actiunilor de protectie si interventie in caz de accident major;
b) reducerea impactului asupra sanatatii populatiei din jurul
amplasamentului asupra calitatii factorilor de mediu si integritatii bunurilor
materiale;
c) informarea si alarmarea oportuna a populatiei;
d) planificarea modalitatilor de evacuare a populatiei expuse riscului in
situatii de urgenta;
e) stabilirea procedurilor de actiune a fortelor de interventie din afara
amplasamentului.
Art. 13
(1) Autoritatile teritoriale pentru protectie civila elaboreaza planuri de
urgenta externa pentru fiecare obiectiv cu pericol potential de producere a
unor evenimente generate de substante periculoase, in cantitati egale sau mai
mari decat cele prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea Guvernului nr. 95/2003.
(2) Planul de urgenta externa se va elabora in doua exemplare, dintre care
unul se va pastra la titularul activitatii, iar celalalt la centrul operational
al inspectoratului judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de
urgenta.
(3) In procesul de elaborare a planului de urgenta externa autoritatea
teritoriala de protectie civila va consulta autoritatile administratiei publice
locale, structurile deconcentrate ale ministerelor cu responsabilitati de
interventie la accidente majore, populatia din zonele de risc, precum si
institutele de cercetare si de invatamant.
(4) Planul de urgenta externa se elaboreaza tinandu-se seama de
informatiile cuprinse in raportul de securitate si de reglementarile legale
privind prevenirea accidentelor majore.
(5) Termenele de elaborare a planului de urgenta externa sunt:
a) pentru obiectivele noi si pentru obiectivele existente care sufera
modificari importante, inainte de inceperea functionarii acestora;
b) pentru obiectivele existente, in termen de 9 luni de la data intrarii in
vigoare a prezentelor norme metodologice.
Art. 14
(1) Planul de urgenta externa se aproba de prefect, dupa avizarea acestuia
de catre autoritatile teritoriale de politie, jandarmi, de protectie a
mediului, inspectia muncii, sanatate publica, precum si de alte autoritati
abilitate, dupa caz, potrivit specificului obiectivului.
(2) Aprobarea si avizul prevazute la alin. (1) se consemneaza, sub
semnatura, pe prima pagina a planului de urgenta externa de catre sefii
fiecarei institutii abilitate.
Art. 15
(1) Planul de urgenta externa se va distribui dupa cum urmeaza:
a) un exemplar original se va pastra in cadrul centrului operational al
inspectoratului judetean/al municipiului Bucuresti pentru situatii de urgenta;
b) un exemplar original - la presedintele comitetului judetean pentru
situatii de urgenta;
c) o copie - la autoritatea centrala de protectie civila.
(2) Extrase din planul de urgenta externa se vor distribui tuturor
autoritatilor publice locale de specialitate cu sarcini de interventie, precum
si autoritatilor administratiei publice locale dispuse in zonele de planificare
la urgenta.
(3) Responsabilitatea distribuirii planului de urgenta externa revine
autoritatii teritoriale de protectie civila.
(4) Planul de urgenta externa va cuprinde o lista de distributie a
exemplarelor originale, copiilor si extraselor.
Art. 16
(1) Planurile de urgenta externa se actualizeaza, prin grija autoritatii
teritoriale de protectie civila, anual sau ori de cate ori apar modificari in
ceea ce priveste:
a) componenta schemei de organizare la urgenta;
b) adresele, numerele de telefon, fax;
c) modificarile in situatiile cu necesarul de resurse umane si materiale;
d) modificarile in programul de instruire-pregatire.
(2) Revizuirea planului de urgenta externa se realizeaza la intervale de
cel mult 3 ani, pe baza modificarilor produse in:
- caracteristicile surselor de risc;
- realizarea cooperarii;
- conceptia aplicarii planului;
- structura asezarilor umane din zonele de risc.
(3) Dupa fiecare actualizare si revizuire modificarile sunt transmise, prin
grija autoritatii teritoriale pentru protectie civila, tuturor celor care sunt
trecuti pe lista de distributie a planului de urgenta externa.
Art. 17
(1) Planul de urgenta externa va fi testat si evaluat prin exercitii si
aplicatii organizate de autoritatile teritoriale pentru protectie civila, pe
baza unui grafic aprobat de prefectul judetului.
(2) Inainte de executarea exercitiilor se asigura actualizarea sau, dupa
caz, revizuirea planului de urgenta externa, precum si antrenamente partiale cu
personalul de decizie si cu fortele de interventie.
(3) Pentru asigurarea unei pregatiri adecvate a personalului cu atributii
de decizie si de interventie vor fi organizate si desfasurate periodic mai
multe tipuri de activitati, astfel:
- exercitii de simulare in centrul operational pentru situatii de urgenta;
- exercitii cu scenarii de urgenta pe amplasament;
- exercitii cu scenarii de urgenta in afara amplasamentului;
- antrenamente de specialitate la sala si in teren;
- aplicatii de specialitate.
(4) Exercitiile cu scenarii care presupun efecte in afara amplasamentului
se vor organiza si desfasura cel putin o data la 3 ani si vor fi, de regula,
corelate cu exercitiile organizate de titularul activitatii.
(5) Evaluarea planului de urgenta externa se realizeaza dupa executarea
exercitiilor si aplicatiilor, pe baza concluziilor si rapoartelor prezentate de
personalul special angrenat in acest scop, un exemplar din raportul de evaluare
fiind transmis la autoritatea centrala de protectie civila.
Art. 18
Structura-cadru a planului de urgenta externa este prezentata in anexa nr.
2.
CAP. 4
Dispozitii finale
Art. 19
Autoritatea centrala de protectie civila va elabora, in termen de 6 luni de
la data intrarii in vigoare a prezentelor norme metodologice, un regulament cu
proceduri operationale specifice pentru organizarea si conducerea activitatilor
de prevenire si combatere a consecintelor avariilor/accidentelor in care sunt
implicate substantele periculoase prevazute in anexa nr. 2 la Hotararea
Guvernului nr. 95/2003.
Art. 20
Titularul de activitate este obligat sa furnizeze autoritatilor teritoriale
pentru protectie civila, in termenele prevazute de reglementarile legale in
vigoare, toate informatiile necesare pentru elaborarea planului de urgenta
externa.
Art. 21
Planurile de urgenta interna si externa se pun in aplicare imediat de catre
titularul activitatii si, atunci cand situatia o impune, de catre autoritatile
teritoriale de protectie civila, in urmatoarele situatii:
a) cand survine un accident major;
b) cand survine un eveniment necontrolat care, prin natura sa, poate
provoca un accident major.
Art. 22
Pentru neschimbare, pe fiecare fila a planurilor de urgenta interna si
externa se aplica stampila institutiei sau a agentului economic care l-a
elaborat.
Art. 23
In vederea participarii publicului la dezbaterea continutului planurilor de
urgenta interna si externa, se vor organiza informari prin intermediul
mass-media, expuneri, conferinte, dezbateri publice, pagini web si altele
asemenea.
Art. 24
Pentru intocmirea planurilor de urgenta interna si externa, precum si a
planurilor de protectie si interventie se pot angaja persoane fizice sau
juridice atestate, in conditiile legii.
Art. 25
Anexele nr. 1 si 2 fac parte integranta din prezentele norme metodologice.
ANEXA 1
la normele metodologice
STRUCTURA-CADRU
a planului de urgenta interna
1. Lista cu distributia planului
2. Evidenta actualizarilor si revizuirilor
3. Cuprins
4. Generalitati
5. Informatii despre obiectiv
6. Identificarea si clasificarea evenimentelor
7. Clasificarea urgentelor
8. Notificarea, informarea si alarmarea
9. Organizarea si conducerea actiunilor de interventie
10. Comunicatiile
11. Logistica
12. Monitorizarea factorilor de mediu
13. Comunicarea cu mass-media si informarea publica
14. Verificarea planului
ANEXA 2
la normele metodologice
STRUCTURA-CADRU
a planului de urgenta externa
1. Lista cu distributia planului
2. Evidenta actualizarilor si revizuirilor
3. Cuprins
4. Generalitati
5. Informatii despre obiectiv
6. Cadru general
7. Organizarea centrului de coordonare a interventiei
a) Schema de organizare
b) Tabel cu incadrarea functiilor
8. Identificarea si clasificarea evenimentelor
9. Clasificarea urgentelor
10. Notificarea, informarea si alarmarea
11. Declararea si introducerea starii de alerta
12. Organizarea si conducerea actiunilor de interventie
a) Proceduri specifice pentru fiecare formatiune de interventie
b) Tabel-sinteza al fortelor de interventie
c) Actiuni pe termen lung
13. Comunicatiile
14. Logistica
15. Monitorizarea factorilor de mediu
16. Incetarea starii de alerta
17. Comunicarea cu mass media si informarea publica
18. Verificarea planului