ORDIN Nr. 60
din 2 martie 2010
privind organizarea si
executarea activitatilor de mentinere a ordinii si sigurantei publice
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ADMINISTRATIEI SI INTERNELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 148 din 8 martie 2010
Având în vedere prevederile Hotărârii Guvernului
nr. 196/2005 privind aprobarea Strategiei Ministerului Administraţiei
şi Internelor de realizare a ordinii şi siguranţei publice,
pentru creşterea siguranţei cetăţeanului şi prevenirea
criminalităţii stradale, în scopul menţinerii ordinii şi
siguranţei publice în sistem integrat şi eliminării
suprapunerilor în activităţile desfăşurate de structurile
Departamentului Ordine şi Siguranţă Publică,
în conformitate cu prevederile Legii nr. 218/2002
privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, cu
modificările şi completările ulterioare, ale Legii nr. 550/2004
privind organizarea şi funcţionarea Jandarmeriei Române, precum
şi ale Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 104/2001
privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei de Frontieră
Române, aprobată cu modificări prin Legea nr. 81/2002, cu
modificările şi completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (4) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 30/2007 privind
organizarea şi funcţionarea Ministerului Administraţiei şi
Internelor, aprobată cu modificări prin Legea nr. 15/2008, cu
modificările şi completările ulterioare,
ministrul administraţiei si internelor emite următorul ordin:
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Menţinerea ordinii şi
siguranţei publice reprezintă ansamblul măsurilor întreprinse
şi al activităţilor desfăşurate cotidian de către
Poliţia Română, pentru protejarea şi respectarea drepturilor
fundamentale ale cetăţenilor, funcţionarea normală a
instituţiilor statului, a normelor de conduită civică, regulilor
de convieţuire socială, a celorlalte valori supreme, precum şi a
avutului public şi privat.
(2) Menţinerea ordinii şi siguranţei
publice se realizează, pe întreg teritoriul naţional, de către
Poliţia Română, prin activităţi specifice executate de
structurile proprii cu atribuţii în domeniu.
(3) Jandarmeria Română şi Poliţia de
Frontieră Română participă la planificarea şi executarea
activităţilor de menţinere a ordinii şi siguranţei
publice, sub conducerea Poliţiei Române.
(4) Direcţia Generală de Informaţii
şi Protecţie Internă pune la dispoziţie datele şi
informaţiile de interes operativ necesare organizării şi
executării activităţilor de menţinere a ordinii şi
siguranţei publice.
CAPITOLUL II
Organizarea, conducerea, coordonarea, executarea
şi evaluarea activităţilor de menţinere a ordinii şi
siguranţei publice în sistem integrat. Intervenţia la evenimente
Art. 2. - Organizarea activităţilor curente
pentru menţinerea ordinii şi siguranţei publice, în sistem
integrat, pe teritoriul unităţilor administrativ-teritoriale, se
realizează de către Poliţia Română, conform Planului unic
de ordine şi siguranţă publică.
Art. 3. - Planul unic de ordine şi
siguranţă publică este documentul operativ de lucru prin
care se organizează anual activitatea pentru menţinerea ordinii
şi siguranţei publice pe teritoriul unui judeţ/municipiului
Bucureşti.
Art. 4. - Constituirea dispozitivelor de menţinere
a ordinii şi siguranţei publice şi derularea
activităţilor specifice pentru menţinerea ordinii şi
siguranţei publice se realizează în funcţie de evoluţia
situaţiei operative, folosind în acest sens analizele tactice care
vizează criminalitatea stradală, întocmite la nivelul structurilor de
analiză a informaţiilor.
Art. 5. - (1) Analiza tactică este un proces
cognitiv şi tehnic care permite o abordare a conducerii
activităţilor desfăşurate de poliţie prin prisma
suportului informaţional oferit.
(2) Analiza tactică stabileşte zonele cu
potenţial criminogen ridicat, natura faptelor sau evenimentelor
înregistrate, intervalul orar de producere, modurile de operare, suspecţii
şi oferă recomandări cu privire la modalităţile de
acţiune.
(3) Analiza tactică se întocmeşte pe perioade
scurte şi medii de timp, la solicitarea şefilor structurilor de
poliţie, în funcţie de evoluţia stării infracţionale
şi de informaţiile deţinute.
Art. 6. - (1) Dispozitivele de menţinere a ordinii
şi siguranţei publice pe raza localităţilor urbane şi
rurale se organizează de şefii de poliţie
municipală/orăşenească, cu forţe proprii, iar în
funcţie de particularităţile elementelor situaţiei
operative, se solicită forţe suplimentare de la jandarmerie şi
poliţia de frontieră, care se utilizează pentru constituirea de
patrule mixte.
(2) Când situaţia operativă o impune se pot
constitui patrule de jandarmi, care vor acţiona sub coordonarea
poliţiei.
Art. 7. -In baza solicitărilor primite
săptămânal, jandarmeria şi poliţia de frontieră
comunică structurilor de poliţie corespondente efectivele disponibile
ce vor participa la activităţile de menţinere a ordinii şi
siguranţei publice.
Art. 8. - (1) In vederea menţinerii ordinii
şi siguranţei publice şi asigurării intervenţiei
operative la evenimente, teritoriul localităţilor urbane se împarte
în sectoare de siguranţă publică, în care se stabilesc mai multe
zone de patrulare.
(2) La nivelul secţiilor de poliţie din
municipiul Bucureşti, teritoriul se împarte în zone de siguranţă
publică, în care se stabilesc mai multe zone de patrulare.
Art. 9. - (1) Efectivele angrenate în
activităţile de menţinere a ordinii şi siguranţei
publice, repartizate într-un sector/zonă de siguranţă
publică, desfăşoară activităţi de patrulare
pedestră şi auto, pe itinerare stabilite în funcţie de
evoluţia criminalităţii, şi asigură intervenţia
la evenimentele semnalate.
(2) In localităţile rurale cu
infracţionalitate ridicată sau stări conflictuale cu riscuri la
adresa ordinii şi siguranţei publice, activitatea de menţinere
se realizează prin efectuarea de patrulări intra şi/sau
intercomunale, sub coordonarea şefilor structurilor de poliţie pentru
mediul rural din cadrul poliţiilor municipale şi
orăşeneşti, conform metodologiei.
(3) Pe traseele turistice din afara
localităţilor urbane şi rurale, menţinerea ordinii şi
siguranţei publice se va realiza prin patrule de jandarmi, stabilite
împreună cu poliţia pe baza planurilor de cooperare.
Art. 10. - (1) Activitatea de patrulare este
organizată pe următoarele principii:
a) patrulele pedestre acţionează în zonele
de patrulare cu situaţie operativă complexă, unde se
concentrează un număr mare de persoane, unităţi comerciale,
instituţii publice etc. ori unde accesul cu mijloace auto este dificil,
pentru asigurarea prevenţiei şi intervenţiei;
b) patrulele auto desfăşoară
activităţi specifice pe raza sectorului/zonei de siguranţă
publică, acoperind în special locurile unde frecvent se înregistrează
infracţiuni stradale;
c) în zonele cunoscute cu stare
infracţională ridicată (violenţă, trafic şi
consum stradal de droguri etc.) pot fi folosite efective dotate cu câini de
însoţire;
d) în zonele cu infracţionalitate ridicată,
intervenţia la evenimente şi activitatea de patrulare se realizează
prin suplimentarea componenţei patrulei sau a numărului de echipaje
auto.
(2) La nivelul fiecărei structuri, în urma
analizei de risc, se stabilesc zonele în care în mod obligatoriu se constituie
mai multe patrule de intervenţie. Acestea se includ în Planul unic de
ordine şi siguranţă publică.
Art. 11. - (1) In cazul adunărilor publice amânate
sau anulate, efectivele planificate în misiunile de asigurare a ordinii şi
siguranţei publice se replanifică în patrule de jandarmi în cadrul
dispozitivului de menţinere a ordinii şi siguranţei publice, sub
coordonarea structurii de poliţie competente teritorial, sau se
direcţionează pentru intervenţia la evenimente, în funcţie
de necesităţile reale ce reies din analiza situaţiei operative.
(2) In cazul unor situaţii urgente,
neprevăzute, care implică adoptarea măsurilor de restabilire a
ordinii şi siguranţei publice, iar efectivele de jandarmi sunt
insuficiente, şeful unităţii de jandarmi competente teritorial
poate dispune retragerea efectivelor proprii aflate în dispozitivele de
patrulare pentru menţinerea ordinii şi siguranţei publice, cu
informarea prealabilă a şefului unităţii de poliţie
similară.
Art. 12. - (1) Prin dispoziţia şefului
poliţiei municipale/orăşeneşti, în mediul urban şi
rural se pot constitui zone speciale de siguranţă publică, în
care se instituie dispozitive suplimentare de ordine şi
siguranţă publică, folosindu-se inclusiv personal de la alte
formaţiuni ale poliţiei - investigaţii criminale, detaşamente
de intervenţie rapidă etc.
(2) Constituirea zonei speciale de siguranţă
publică are loc atunci când pe un spaţiu restrâns se
concentrează un fenomen infracţional - violenţe, trafic şi
consum de droguri, prostituţie etc.
(3) In momentul în care cauzele ce au determinat
constituirea zonei speciale de siguranţă publică au fost
înlăturate, măsurile speciale luate încetează.
Art. 13. - Constituirea patrulelor mixte se
realizează de către ofiţerul anume desemnat din cadrul
structurilor de ordine şi siguranţă publică pentru mediul
urban/rural care consemnează şi completează registrul
dispozitivului de ordine şi siguranţă publică şi
patrulare existent.
Art. 14. - Compunerea şi logistica patrulelor
mixte se stabilesc în funcţie de situaţia concretă din zonele de
patrulare, efectivele şi mijloacele disponibile.
Art. 15. - (1) Instruirea premergătoare
intrării în serviciu a efectivelor din dispozitivul de menţinere a
ordinii şi siguranţei publice are ca scop informarea acestora cu
privire la evoluţia situaţiei operative, aspectele identificate din
analiza tactică, informaţiile deţinute şi zonele de
patrulare.
(2) Activitatea de instruire/pregătire se
realizează uîn cadrul programului efectiv de lucru, pe parcursul a maximum
15 minute.
(3) Programul de lucru al efectivelor din
dispozitivele de ordine şi siguranţă publică constituite în
mediul urban şi rural este de 8 ore/zi.
(4) Instruirea efectivelor angrenate în
activităţi de menţinere a ordinii şi siguranţei
publice se efectuează la sediul structurii de poliţie sau în
altă locaţie, în funcţie de condiţiile existente pe plan
local, de către ofiţeri desemnaţi de şefii structurilor de
poliţie, cu participarea reprezentanţilor jandarmeriei şi
poliţiei de frontieră.
Art. 16. - (1) Intervenţia la evenimentele
semnalate se realizează pe principiul „cea mai apropiată patrulă
de locul evenimentului intervine".
(2) Pentru fiecare eveniment la care s-a intervenit se
întocmeşte, în mod obligatoriu, „Fişa intervenţiei la
eveniment".
Art. 17. - (1) La ieşirea din serviciu, membrii
patrulelor de siguranţă publică întocmesc un raport cu
activităţile desfăşurate, care, împreună cu „Fişa
intervenţiei la eveniment", se implementează la structura de
poliţie în Sistemul Naţional de Raportare a Incidentelor, denumit în
continuare S.N.R.I.
(2) Datele consemnate stau la baza întocmirii
analizelor tactice.
Art. 18. - Controlul dispozitivului de menţinere a
ordinii şi siguranţei publice se efectuează de către
ofiţerii desemnaţi din cadrul structurilor participante.
Art. 19. -Analiza eficienţei activităţii
de menţinere a ordinii şi siguranţei publice
desfăşurate de către patrulele mixte se realizează zilnic
de către poliţie, iar un exemplar al sintezei se trimite
fiecărei structuri participante.
Art. 20. - Conducerea activităţilor de
menţinere a ordinii şi siguranţei publice revine directorului
general al Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului
Bucureşti/şefului inspectoratului de poliţie judeţean sau
înlocuitorului legal.
Art. 21. - Şefii poliţiilor de sector,
municipale, orăşeneşti, secţiilor şi şefii
structurilor pentru mediul rural coordonează toate activităţile
de menţinere a ordinii şi siguranţei publice
desfăşurate în zona lor de competenţă.
CAPITOLUL III
Organizarea cooperării şi colaborării
în activitatea de menţinere a ordinii şi siguranţei publice
Art. 22. - (1) In activitatea de menţinere a
ordinii şi siguranţei publice, Poliţia Română
cooperează cu Jandarmeria Română şi Poliţia de
Frontieră Română, prin organizarea de şedinţe tactice care
vizează schimbul de date şi informaţii de interes operativ,
iniţierea, organizarea şi desfăşurarea de acţiuni
comune, sarcini specifice menite să conducă la menţinerea
ordinii şi siguranţei publice şi asigurarea unui climat de
siguranţă civică corespunzător.
(2) Şedinţa tactică se convoacă de
către şefii structurilor de poliţie, în funcţie de
evoluţia situaţiei operative, stabilită prin consultarea
S.N.R.I. şi a analizelor tactice.
(3) In cadrul şedinţelor tactice se
urmăreşte evaluarea situaţiei operative, identificarea
măsurilor de ordine şi siguranţă publică, a modului de
acţiune şi a disfuncţionalităţilor apărute în
operaţiunile anterioare, în scopul optimizării angrenării
resurselor umane şi logistice în acţiunile viitoare.
(4) Cu această ocazie, se decide asupra
activităţilor ce urmează a fi desfăşurate, prin
elaborarea planurilor de acţiune, în baza analizelor tactice, întocmite de
structurile de analiză a informaţiilor.
Art. 23. - (1) La structurile de poliţie, în
cadrul şedinţelor tactice, se constituie Grupul de coordonare şi
trasare a sarcinilor, denumit în continuare G.C.T.S.
(2) G.C.T.S. are rol de organizare şi decizie
şi este constituit din reprezentanţi ai structurilor prevăzute
la art. 22 alin. (1), cu rol de decizie, şi un analist din cadrul
structurilor de analiză a informaţiilor din raza de
competenţă teritorială.
Art. 24. - (1) Atunci când situaţia operativă
o impune, G.C.T.S. poate angrena, în condiţiile legii, structuri de
poliţie aflate în subordinea autorităţilor administraţiei
publice locale, în activitatea de menţinere a ordinii şi
siguranţei publice, prin întocmirea de planuri comune de acţiune sau
prin desfăşurarea de acţiuni punctuale, în scopul adaptării
permanente a misiunilor la situaţia operativă existentă.
(2) In funcţie de situaţia operativă, pe
baza planurilor de acţiune, în activităţile de menţinere a
ordinii şi siguranţei publice pot fi angrenate alte persoane
juridice, în limitele legii.
Art. 25. - (1) Cu ocazia acţiunilor organizate în
zone cu potenţial criminogen ridicat, identificate în cadrul analizelor
tactice, instruirea efectivelor angrenate se efectuează de către
ofiţerii desemnaţi de şefii structurilor de poliţie şi
analişti, în baza produselor analitice puse la dispoziţie de
structurile de analiză a informaţiilor.
(2) Acţiunile organizate în zone cu potenţial
criminogen ridicat, identificate pe raza a două sau mai multe judeţe,
pot fi coordonate şi de către Inspectoratul General al Poliţiei
Române, denumit în continuare I.G.P.R.
CAPITOLUL IV
Dispoziţii finale
Art. 26. - (1) Lunar sau ori de câte ori situaţia
operativă o impune, la nivelul Direcţiei Generale de Poliţie a
Municipiului Bucureşti/inspectoratului de poliţie judeţean se
analizează activităţile desfăşurate şi
rezultatele obţinute, cu participarea conducerilor unităţilor
prevăzute la art. 22 alin. (1).
(2) La această analiză, atunci când se
consideră necesar, pot fi invitaţi prefectul, preşedintele
consiliului judeţean, preşedintele autorităţii teritoriale
de ordine publică, primarii şi reprezentanţi ai
societăţii civile.
Art. 27. - (1) In termen de 20 de zile de la intrarea
în vigoare a prezentului ordin, I.G.P.R, va elabora metodologia de punere în
aplicare a acestuia, prin care se stabilesc:
a) modul de organizare a dispozitivului de
menţinere a ordinii şi siguranţei publice;
b) modelul „Fisei intervenţiei la
eveniment", prevăzută la art. 16 alin. (2);
c) modelul raportului privind activitatea
desfăşurată, prevăzut la art. 17 alin. (1);
d) responsabilităţile, pe paliere
decizionale, ale structurilor prevăzute la art. 22 alin. (1).
(2) Metodologia se avizează de adjunctul
şefului Departamentului ordine şi siguranţă publică
şi se aprobă de secretarul de stat, şef al Departamentului
ordine şi siguranţă publică.
Art. 28. - Responsabilitatea asigurării
necesarului de efective şi a modului de pregătire al acestora revine
conducerilor fiecărei structuri implicate.
Art. 29. - Planurile unice de ordine şi
siguranţă publică şi planurile de cooperare elaborate în
baza ordinelor ministrului administraţiei şi internelor, în vigoare
până la data prezentului ordin, precum şi celelalte documente conexe
se modifică şi se completează corespunzător măsurilor
stabilite prin prezentul ordin.
Art. 30. - (1) Necesarul de resurse umane şi
logistice în vederea realizării prevederilor prezentului ordin se
stabileşte prin ordin al ministrului administraţiei si internelor.
(2) Aplicarea prezentului ordin se va realiza etapizat,
în funcţie de implementarea S.N.R.I. la fiecare unitate de poliţie
teritorială.
Art. 31. - Direcţia generală management
operaţional, Direcţia generală control şi audit intern
şi inspectoratele generale implicate verifică modul de aplicare a
prevederilor prezentului ordin.
Art. 32. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul administraţiei şi internelor,
Vasile Blaga