ORDIN
Nr. 562 din 14 aprilie 2003
pentru stabilirea porturilor, a cailor navigabile, a zonelor sau portiunilor
din aceste zone, precum si a categoriilor de nave pentru care serviciile de
siguranta sunt obligatorii
ACT EMIS DE: MINISTERUL LUCRARILOR PUBLICE, TRANSPORTURILOR SI
LOCUINTEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 270 din 17 aprilie 2003
In temeiul prevederilor art. 43 din Ordonanta Guvernului nr. 22/1999
privind administrarea porturilor si a cailor navigabile, precum si desfasurarea
activitatilor de transport naval in porturi si pe cai navigabile, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 528/2002, republicata, si ale art. 4
alin. (3) din Hotararea Guvernului nr. 3/2001 privind organizarea si
functionarea Ministerului Lucrarilor Publice, Transporturilor si Locuintei, cu
modificarile ulterioare,
ministrul lucrarilor publice, transporturilor si locuintei emite urmatorul
ordin:
Art. 1
(1) Sunt servicii de siguranta in porturi si pe cai navigabile, denumite in
continuare servicii de siguranta, urmatoarele activitati conexe activitatilor
de transport naval:
a) pilotajul navelor maritime la intrarea si la iesirea din porturi, intre
danele aceluiasi port si pe caile navigabile;
b) legarea-dezlegarea navelor maritime;
c) remorcajul de manevra al navelor maritime in porturi.
(2) Serviciile de siguranta sunt servicii de interes national si se
desfasoara sub controlul statului, prin Ministerul Lucrarilor Publice, Transporturilor
si Locuintei, denumit in continuare minister.
Art. 2
Serviciile de siguranta sunt prestate tuturor utilizatorilor care apeleaza
la ele, in conformitate cu prevederile regulamentelor de exploatare portuara si
ale legislatiei in vigoare, pe o baza permanenta, nediscriminatorie, uniforma
si continua, in conditii egale in ceea ce priveste calitatea, timpul si pretul.
Art. 3
In porturile si pe caile navigabile pentru care nu s-a stabilit
obligativitatea serviciilor de siguranta furnizarea acestora se asigura de
catre administratiile portuare si/sau de cai navigabile respective, potrivit
prevederilor legale.
Art. 4
(1) Pilotajul navelor maritime este obligatoriu in acvatoriile urmatoarelor
porturi:
a) 1. Portul Constanta - Zona I Constanta Nord, care cuprinde acvatoriul de
nord al Portului Constanta pana la farurile de intrare in acest acvatoriu
(inclusiv dana 78);
2. Portul Constanta - Zona II Constanta Sud, care cuprinde acvatoriul de
sud al portului Constanta, situat intre farurile de intrare in acvatoriul de
nord (de la dana 79) si capetele digului de larg de nord si ale digului de sud.
Senalul de acces paralel cu digul de larg de nord este considerat ca
apartine ambelor zone;
b) Portul Midia;
c) Portul Mangalia;
d) 1. Portul Sulina: danele Regiei Autonome "Administratia Zonei
Libere Sulina";
2. Portul Comercial Sulina;
e) Portul Industrial Tulcea;
f) 1. Portul Galati: danele pentru produse petroliere;
2. Portul Galati: danele Regiei Autonome "Administratia Zonei Libere
Galati";
3. Portul Bazinul Nou Galati;
4. Portul Docuri Galati;
5. Portul Mineralier Galati;
g) 1. Portul Comercial Braila;
2. Portul Braila: danele Regiei Autonome "Administratia Zonei Libere
Braila".
(2) Pilotajul navelor maritime si fluvio-maritime este obligatoriu pe
portiunea maritima a fluviului Dunarea, cuprinsa intre rada maritima Sulina si
Portul Comercial Braila (km 175).
Art. 5
Pilotajul navelor maritime in porturile prevazute la alin. (1) al art. 4
este obligatoriu in urmatoarele situatii: la intrarea/iesirea in/din porturi
sau zone ale acestora, la tranzitarea acvatoriilor portuare spre/dinspre
santierele navale sau la tranzitarea acvatoriilor portuare pentru
intrarea/iesirea in/din canalele navigabile conectate la porturi, precum si
pentru efectuarea manevrelor intre danele aceluiasi port sau intre radele
interioare si danele sale.
Art. 6
Fac exceptie de la prevederile alin. (2) al art. 4 si ale art. 5
urmatoarele categorii de nave maritime:
a) navele de supraveghere si control;
b) navele tehnice portuare;
c) navele de pescuit maritim costier;
d) navele de agrement;
e) navele apartinand autoritatilor publice;
f) navele militare romanesti;
g) ambarcatiunile sportive.
Art. 7
Legarea-dezlegarea navelor maritime este obligatorie in porturile prevazute
la lit. a) - g) ale alin. (1) al art. 4, pentru toate categoriile de nave.
Art. 8
Remorcajul de manevra al navelor maritime este obligatoriu in urmatoarele
porturi:
a) 1. Portul Constanta - Zona I Constanta Nord, care cuprinde acvatoriul de
nord al Portului Constanta pana la farurile de intrare in acest acvatoriu
(inclusiv dana 78);
2. Portul Constanta - Zona II Constanta Sud, care cuprinde acvatoriul de
sud al Portului Constanta, situat intre farurile de intrare in acvatoriul de
nord (de la dana 79) si capetele digului de larg de nord si ale digului de sud.
Senalul de acces paralel cu digul de larg de nord este considerat ca apartine
ambelor zone;
b) Portul Midia;
c) Portul Mangalia;
Art. 9
Sunt obligate sa utilizeze remorchere in timpul manevrelor urmatoarele
categorii de nave maritime:
a) navele tanc care transporta produse petroliere;
b) navele care transporta marfuri periculoase;
c) navele care transporta marfuri si/sau persoane si care au tonajul net
mai mare de 1.000, cu exceptia celor care au instalatii de manevra cu
propulsoare transversale sau au doua carme si doua elice ori alte sisteme de
guvernare echivalente cu acestea;
d) platformele de foraj marin;
e) barjele cu clasa maritima, utilizate la transport maritim.
Art. 10
Numarul minim si tipul remorcherelor pe care sunt obligate sa le utilizeze
navele maritime prevazute la art. 8 se stabilesc prin Regulamentul de
exploatare al porturilor maritime, aprobat conform legii.
Art. 11
(1) Serviciile de siguranta pentru care s-a instituit obligativitatea prin
prezentul ordin sunt servicii publice de interes national, care pot fi concesionate
de catre minister, in conditiile legii, persoanelor juridice romane care
indeplinesc conditiile stabilite prin caietul de sarcini al concesiunii.
(2) Pana la concesionare serviciile publice de interes national se pot
executa in regim concurential de catre agenti economici autorizati conform
reglementarilor in vigoare.
(3) Dupa concesionare serviciul de siguranta se executa numai de catre
concesionar, in baza contractului incheiat cu ministerul.
(4) In cazul in care in porturile sau pe caile navigabile, in zonele sau in
portiunile din acestea, pentru care s-a stabilit obligativitatea serviciilor de
siguranta, nu exista persoane juridice autorizate sa le efectueze sau in
situatia imposibilitatii derularii contractelor de concesiune incheiate,
furnizarea acestor servicii va fi asigurata de catre administratiile portuare
si/sau de cai navigabile respective.
(5) In situatiile prevazute la alin. (4) ministerul va concesiona temporar
administratiilor portuare si/sau de cai navigabile respective, prin
incredintare directa, serviciile de siguranta, in conditiile legii.
Art. 12
Prin exceptie de la prevederile art. 11 si in conformitate cu art. 31 si 32
din Conventia despre regimul navigatiei pe Dunare, semnata la Belgrad la 18
august 1948, ratificata de Romania prin Decretul nr. 298 din 23 octombrie 1948,
pilotajul navelor maritime si fluvio-maritime pe portiunea maritima a fluviului
Dunarea, cuprinsa intre rada maritima Sulina si Portul Comercial Braila (km
175), este asigurat de catre pilotii Regiei Autonome "Administratia
Fluviala a Dunarii de Jos" Galati sau de catre alti piloti autorizati de
aceasta, angajati de catre persoane juridice romane care au preluat, in
conditiile legii, prin concesionare, furnizarea acestui serviciu.
Art. 13
(1) Comandantii navelor maritime, pentru care serviciile de siguranta sunt
obligatorii, trebuie sa solicite, prin agentii navelor, furnizarea acestora.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), legarea-dezlegarea navelor
maritime care fac parte din categoriile de nave prevazute la art. 6 se poate
face de catre personalul de specialitate din cadrul echipajelor respectivelor
nave.
(3) Comandantii navelor maritime pentru care serviciile de siguranta nu
sunt obligatorii pot sa solicite, prin agentii navelor, furnizarea acestora
agentilor economici autorizati, concesionarului respectivului serviciu public
sau, dupa caz, administratiilor portuare si/sau de cai navigabile respective.
Art. 14
(1) Urmarirea furnizarii permanente a serviciilor de siguranta de catre
agenti economici autorizati sau de catre concesionari revine administratiilor
portuare si/sau de cai navigabile.
(2) Administratiile portuare si/sau de cai navigabile au obligatia sa
informeze ministerul in cazul in care nu exista agenti economici autorizati
care sa furnizeze serviciile de siguranta stabilite ca obligatorii in porturile
sau pe caile navigabile administrate ori in cazul in care devine imposibila
derularea unui contract de concesiune incheiat pentru furnizarea acestor
servicii.
Art. 15
Autoritatea Navala Romana supravegheaza si controleaza modul de derulare a
serviciilor prevazute la art. 1 pentru a constata daca sunt respectate
prevederile prezentului ordin si daca aceste servicii sunt efectuate in conformitate
cu reglementarile in vigoare privind siguranta navigatiei si protectia
mediului.
Art. 16
Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si
intra in vigoare la 60 de zile de la publicare.
Art. 17
Pe data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului
transporturilor nr. 229/1994 privind stabilirea zonelor de pilotaj la Regia
Autonoma - Administratia Portului Constanta, nepublicat, isi inceteaza
aplicabilitatea.
p. Ministrul lucrarilor publice,
transporturilor si locuintei,
Marius Sorin Ovidiu Bota,
secretar de stat