ORDIN
Nr. 54 din 27 ianuarie 1998
pentru aprobarea Normativului privind executia straturilor bituminoase foarte
subtiri la rece, cu emulsie de bitum
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 127 bis din 26 martie 1998
In conformitate cu prevederile art. 67 din Ordonanta Guvernului nr.
43/1997 privind regimul juridic al drumurilor,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normativul privind executia straturilor bituminoase foarte
subtiri la rece, cu emulsie de bitum, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
si va intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
NORMATIV
privind executia straturilor bituminoase foarte subtiri la rece, cu emulsie de
bitum
1. Generalitati
1.1. Prezentul normativ se refera la conditiile de executie si receptie a
straturilor bituminoase foarte subtiri la rece, din mixturi asfaltice pe baza
de emulsie cationica cu bitum modificat cu polimer.
Prescriptiile prezentului normativ nu se aplica la executarea straturilor
bituminoase subtiri, cilindrate, executate la cald cu bitum.
1.2. Definitie
1.2.1. Straturile rutiere bituminoase foarte subtiri, executate la rece,
sunt destinate intretinerii curente a imbracamintei rutiere si au o grosime de
5 - 15 mm. Ele sunt realizate la temperatura mediului ambiant, din mixturi
asfaltice pe baza de emulsii cu bitum modificat cu polimer, de regula
necilindrate, denumite in prezentul normativ mixturi asfaltice turnate.
1.2.2. Mixturile asfaltice turnate constituie un amestec omogen de agregate
naturale concasate 0 - 8, 0 - 11 filer si/sau ciment (preumezite cu apa sau
solutie de aditiv) si emulsie bituminoasa cationica cu rupere lenta, preparat
si pus in opera cu ajutorul unui utilaj complex, specific, denumit in
continuare combina SFSR (combina pentru straturi foarte subtiri la rece).
1.3. Straturile bituminoase foarte subtiri pot fi simple sau duble.
In cazul straturilor duble, stratul inferior are rolul de reprofilare
pentru eliminarea denivelarilor si aducerea profilului transversal la
parametrii stabiliti.
2. Domeniul de aplicare
2.1. Straturile bituminoase foarte subtiri la rece sunt destinate executiei
lucrarilor curente de intretinere a drumurilor de clasa tehnica II - V cu
imbracaminte bituminoasa sau din beton de ciment.
Straturile bituminoase foarte subtiri la rece se aplica numai pe drumuri cu
capacitate portanta corespunzatoare.
2.2. Deficientele si degradarile care se pot remedia prin aplicarea
straturilor foarte subtiri la rece sunt:
a) in cazul imbracamintei bituminoase, pe:
- suprafata poroasa, slefuita sau imbatranita;
- fisuri;
- denivelari in profil longitudinal si/sau
transversal, sub 2 cm;
b) in cazul imbracamintei din beton de ciment, pe:
- suprafata poroasa sau cu alveole;
- exfolieri, fisuri, crapaturi;
- denivelari in profil longitudinal si/sau
transversal, sub 2 cm.
2.3. In cazul suprafetelor cu denivelari cuprinse intre 1 - 2 cm, masurate
cu rigla de 3 m, punerea in opera se realizeaza in doua straturi, dintre care
primul strat are rol de strat de reprofilare.
2.4. Straturile foarte subtiri la rece nu se aplica in cazul in care
denivelarile existente sunt determinate de un fenomen de fluaj al imbracamintei
bituminoase existente.
De asemenea, straturile foarte subtiri la rece nu se aplica pe
imbracamintea bituminoasa care prezinta fenomene de exudare a bitumului.
2.5. Straturile foarte subtiri la rece nu maresc capacitatea portanta a
sistemului rutier.
3. Conditii tehnice
3.1. Elemente geometrice
3.1.1. Grosimea straturilor este in functie de domeniul de aplicare (strat
de rulare, strat de reprofilare), de dimensiunea maxima a granulei agregatului
natural utilizat si se situeaza, de regula, intre 5 si 15 mm:
- pentru stratul de reprofilare, maximum 5 mm;
- pentru stratul de rulare, maximum 10 mm.
In aceste conditii, cantitatea de mixtura pe metru patrat variaza in
limitele 8 - 25 kg/mp, conform tabelului nr. 3.
3.1.2. Profilul transversal in aliniament, in curbe si in zonele aferente
de amenajare, precum si pantele in profil transversal trebuie sa indeplineasca
conditiile prevazute de SR 174-97
3.1.3. Declivitatea maxima a drumurilor pe care se pot aplica straturile
bituminoase foarte subtiri este de 4,5% .
3.2. Abateri limita la elementele geometrice si denivelari admisibile
3.2.1. Abaterile limita locale la latimea stratului fata de latimea
imbracamintei suport sunt de +/-5 cm.
3.2.2. Denivelarile admise in lungul drumului, sub dreptarul de 3 m, sunt
de maximum 5 mm.
3.2.3. Abaterile limita admise la panta profilului transversal pot fi de
maximum +/-5 mm/m.
3.3. Materiale
3.3.1. Agregatele naturale utilizate la executia straturilor bituminoase
foarte subtiri sunt urmatoarele:
- nisip de concasaj sort 0 - 3;
- cribluri sort 3 - 8 si 8 - 11.
Ele trebuie sa provina din roci de clasa minim B, conform SR 667-97, sa
ateste o rezistenta mare la slefuire si sa indeplineasca conditiile de calitate
din tabelul nr. 1.
Tabelul 1
________________________________________________________
|Nr. | Caracteristici | Sortul | Metoda |
|crt.| |______________| de analiza |
| | |0-3| 3-8| 8-11| |
|____|_______________________|___|____|_____|____________|
| 1. |Continutul de granule: | | | | |
| |- care raman pe ciurul | | | | |
| | superior (dmax) | | | | STAS |
| | (% maxim) | 5 | 5 | 5 | 730-89 |
| |- care trec prin ciurul| | | | |
| | (sita) inferior(a) | | | | |
| | (dmin) (% maxim) | - | 10 | 10 | |
|____|_______________________|___|____|_____|____________|
| 2. | Coeficientul de forma | | | | STAS |
| | (% maxim) | - | 25 | 25 | 730-89 |
|____|_______________________|___|____|_____|____________|
| 3. | Continutul de | | | | |
| | impuritati: | | | | |
| |- corpuri straine | nu se admit |STAS 4606-80|
| |- continut de fractiuni| - |1,20| 1,0 |STAS 730-89 |
| | sub 0,09 mm (% maxim)| | | | |
| |- argila | nu se admit |SR 667-97 |
|____|_______________________|______________|____________|
| 4. | Uzura cu masina "Los | | | |
| | Angeles" (% maxim) | - | 20 | STAS 730-89|
|____|_______________________|___|__________|____________|
| 5. | Rezistenta la inghet- | | | | |
| |dezghet: | | | | |
| |- coeficient de | | | | |
| | gelivitate (% maxim) | - | 3 | 3 | STAS 730-89|
| |- sensibilitate la | | | | |
| | inghet (% maxim) | - | 25 | 25 | |
|____|_______________________|___|____|_____|____________|
| 6. | Coeficient de | | | | |
| | activitate: | | | | |
| |- nisip de concasaj cu | | | | |
| | maximum 8% fractiuni |1,5| - | - | STAS 730-89|
| | 0 - 0,09 mm | | | | |
| |- nisip de concasaj cu | | | | |
| | peste 8% fractiuni |2,0| - | - | STAS 730-89|
| | 0 - 0,09 mm | | | | |
|____|_______________________|___|____|_____|____________|
Diferitele tipuri de sorturi de agregate naturale trebuie sa fie stocate in
silozuri proprii, pe platforme betonate, amenajate cu pereti despartitori,
pentru evitarea impuritatilor.
3.3.2. Filerul care se utilizeaza este cel prevazut in STAS 539-79.
3.3.3. Cimentul utilizat la executia straturilor bituminoase foarte subtiri
trebuie sa satisfaca prevederile STAS 388-95.
Atat filerul, cat si cimentul se vor livra de catre furnizori in saci si se
vor depozita in incaperi ferite de umezeala sau in silozuri.
3.3.4. Emulsia bituminoasa cationica pentru prepararea mixturii trebuie sa
fie cu rupere lenta, pe baza de bitum modificat cu polimer si sa indeplineasca
conditiile tehnice din tabelul nr. 2.
Tabelul 2
____________________________________________________
|Nr. | Caracteristici | Conditii | Metoda de |
|crt.| | tehnice | determinare|
|____|_____________________|____________|____________|
| 1. |Continut de bitum (%)| 60-65 |STAS 8877-72|
|____|_____________________|____________|____________|
| 2. | Omogenitate (rest pe| | |
| | sita de 0,63 mm) (%)| maximum 0,1|STAS 8877-72|
|____|_____________________|____________|____________|
| 3. | Stabilitate la | | |
| | stocare, dupa 7 zile| | |
| | (rest pe sita de | maximum 0,5|STAS 8877-72|
| | 0,63 mm) (%) | | |
|____|_____________________|____________|____________|
| 4. | Adezivitate (%) | minimum 90 | 10969/3-83 |
|____|_____________________|____________|____________|
| 5. | Caracteristicile | | |
| | bitumului rezidual | | |
| | din emulsie: | | |
| |- penetratie la 25 | 60-100 | STAS 42-68 |
| | grade C, 1/10 mm | | |
| |- ductilitate la 25 | minimum 100| STAS 61-88 |
| | grade C, cm | | |
| |- revenire elastica | minimum 40 | anexa nr. 1|
| | la 13 grade C (%) | | |
|____|_____________________|____________|____________|
3.3.5. Emulsia bituminoasa cationica pentru amorsari trebuie sa fie cu
rupere rapida si sa satisfaca conditiile tehnice din STAS 8877-72.
3.3.6. Apa utilizata pentru preumezirea agregatelor naturale trebuie sa fie
lipsita de impuritati organice si minerale si sa indeplineasca prevederile STAS
1342-91.
3.3.7. Ca aditivi pentru marirea timpului de rupere a emulsiei bituminoase
se poate utiliza orice produs tensioactiv care raspunde acestui obiectiv si
care se disperseaza cu usurinta in apa de preumezire.
3.4. Stratul-suport
Tronsoanele de drum pe care urmeaza sa se aplice straturile bituminoase
foarte subtiri se selecteaza prin constatari si masuratori prealabile, astfel
incat sa se indeplineasca urmatoarele conditii:
- sa aiba capacitatea portanta necesara, conform normativelor in vigoare;
- denivelarile in profil longitudinal si transversal sa fie de maximum 2 cm
sub lata de 3 m;
- profilul transversal si longitudinal de baza sa respecte prevederile SR
174-97 si SR 183-95.
Inainte de asternerea mixturilor asfaltice stratul-suport se pregateste
conform pct. 4.1.
3.5. Caracteristicile mixturii asfaltice turnate
3.5.1. Tipurile de mixturi asfaltice turnate si compozitia acestora in
functie de dimensiunea maxima a granulei si de domeniul lor de utilizare sunt
redate in tabelul nr. 3.
Tabelul 3
_______________________________________________________
|Nr. | Compozitia mixturii | Stratul de | Stratul de |
|crt.| asfaltice turnate |reprofilare | rulare |
| | |_______________|____________|
| | | tip | tip | tip 0/11 |
| | | 0/3 | 0/8 | |
|____|_____________________|_______|_______|____________|
| 1. | Compozitia | | | |
| | granulometrica, % | | | |
| |- treceri prin ciurul| - | 100 | 90-100 |
| | de 11 mm | | | |
| |- treceri prin ciurul| - |90-100 | 70-90 |
| | de 5 mm | | | |
| |- treceri prin ciurul|90-100 | 40-70 | 35-70 |
| | de 3,15 mm | | | |
| |- treceri prin sita | 20-50 | 12-40 | 19-34 |
| | de 0,63 mm | | | |
| |- treceri prin sita | 6-16 | 6-14 | 5-15 |
| | de 0,09 mm | | | |
|____|_____________________|_______|_______|____________|
| 2. | Continut de bitum | | | |
| | rezidual fata de | | | |
| | agregate naturale |7,0-9,0|5,5-8,0| 6,0-7,5 |
| | uscate, % | | | |
|____|_____________________|_______|_______|____________|
| 3. |Cantitate de mixtura,| | | |
| | kg/mp | 8-15 | 12-20 | 15-25 |
|____|_____________________|_______|_______|____________|
NOTA:
1. Pentru reglarea vitezei de rupere a emulsiei bituminoase fata de
agregatul natural se recomanda utilizarea de ciment in proportie de 2 - 3% fata
de amestecul de agregate naturale.
2. Utilizarea stratului de reprofilare tip 0/3 sau 0/8 este in functie de
natura deficientelor preponderente ale stratului-suport. Astfel stratul tip 0/3
se aplica in cazul suprafetelor fisurate sau poroase, iar stratul tip 0/8, in
cazul suprafetelor care necesita corectarea denivelarilor in profil transversal
si longitudinal.
3.5.2. Compozitia emulsiei si a mixturii asfaltice turnate se stabileste
prin incercari de laborator, pe baza materialelor care urmeaza sa fie puse in
opera, avandu-se in vedere urmatoarele conditii:
- inceputul prizei sa nu se produca inainte de un minut de la adaugarea
emulsiei, dar nu mai tarziu de 3 minute;
- amestecul sa fie fluid si omogen;
- amestecul asternut in strat subtire sa elimine apa limpede in decurs de
15 - 20 de minute.
3.6. Caracteristicile stratului de rulare gata executat
Stratul de rulare gata executat trebuie sa prezinte planeitate si
rugozitate conform tabelului nr. 4.
Tabelul 4
_______________________________________________________
|Nr. | Caracteristici | Valori | Metoda de |
|crt.| | recomandate | determinare |
|____|___________________|_______________|______________|
| 1. | Planeitate | | |
| | (denivelari), mm | 5 | SR 174-97 |
| | maximum | | |
|____|___________________|_______________|______________|
| 2. | Uniformitate, | | |
| | indicele | Conform |Instructiunile|
| |international (IRI)|Instructiunilor| CESTRIN |
| | (%) | CESTRIN | |
|____|___________________|_______________|______________|
| 3. | Rugozitate: | | |
| |- rezistenta la | >65 | STAS 8849-83 |
| | alunecare, cu | | |
| | pendulul SRT, | | |
| | unitati SRT | | |
| |- rugozitate | >6 | |
| |geometrica, HS (mm)| | |
|____|___________________|_______________|______________|
4. Prescriptii generale de executie
4.1. Lucrari pregatitoare
4.1.1. Pregatirea stratului-suport
Inainte de aplicarea straturilor bituminoase foarte subtiri la rece, dupa
executarea verificarilor prevazute la pct. 3.4, stratul-suport trebuie sa fie
supus operatiunilor de remediere a tuturor defectiunilor si denivelarilor
existente de maximum 2 cm, astfel incat acesta sa fie adus la cotele prevazute
in SR 174-97 si SR 183-95.
Remedierea defectiunilor se va executa conform Instructiunilor pentru prevenirea
si remedierea defectiunilor la imbracamintea rutiera moderna, indicativ CD
98-86.
Apoi stratul-suport se curata si se amorseaza:
a) curatarea se face prin maturare mecanica si spalare cu jet de apa sub
presiune;
b) amorsarea se executa uniform, prin stropire mecanizata cu emulsie
bituminoasa cationica cu rupere rapida, intr-o cantitate care sa asigure un
bitum rezidual de 0,3 - 0,5 kg/mp (in functie de porozitatea stratului-suport).
Amorsarea se executa dupa uscarea stratului-suport spalat.
4.1.2. Pregatirea materialelor granulare
Amestecarea sorturilor granulare (cribluri si nisip de concasaj) se va face
in proportiile stabilite prin incercari de laborator, astfel incat sa se obtina
un material omogen, cu compozitia granulometrica prescrisa de reteta.
Amestecul se realizeaza prin dozarea gravimetrica sau volumetrica a
sorturilor granulare, cu ajutorul echipamentelor prevazute la pct. 4.2.2.
Precizia de dozare este de 4% .
4.2. Sistem de utilaje
4.2.1. Pentru pregatirea stratului-suport sunt necesare urmatoarele
echipamente: utilaj pentru perierea mecanica si spalarea stratului-suport (un
singur echipament) sau doua echipamente distincte (perie mecanica si utilaj
pentru spalare sub presiune).
4.2.2. Pentru pregatirea amestecului de agregate naturale sunt necesare
urmatoarele utilaje:
- incarcator cu cupa;
- buncare predozatoare sau buncare cu dozare gravimetrica;
- transportor cu banda;
- malaxor cu amestec continuu sau betoniera;
- buncar de stocare a amestecului.
4.2.3. Rezervoare verticale cu pompa de incarcare-descarcare pentru
emulsiile bituminoase cu rupere lenta si, separat, cu rupere rapida
4.2.4. Combina de executie a straturilor foarte subtiri la rece cu emulsie
bituminoasa; este o masina mobila, care lucreaza in flux continuu, cu o
autonomie legata de volumul de agregate naturale care poate fi depozitat pe
masina (8 - 10 mc).
Principalele operatiuni executate de combina sunt: dozarea materialelor
componente (amestec de agregate naturale, filer sau ciment, emulsie
bituminoasa, apa, aditiv), prepararea mixturii asfaltice turnate, asternerea
acesteia in strat subtire (0,8 - 1,5 cm).
Alimentarea combinei cu toate materialele componente se realizeaza
discontinuu.
4.3. Prepararea si punerea in opera
4.3.1. Pregatirea utilajului de preparare si punere in opera
Se alimenteaza utilajul cu materialele componente, depozitandu-se separat
in buncarele special amenajate pe masina.
4.3.2. Prepararea mixturii
Prepararea mixturii se realizeaza in malaxorul combinei, in care sunt
introduse, in flux continuu, materialele componente, astfel:
a) materialul granular este transmis la malaxor cu ajutorul unui
transportor elicoidal, debitul prescris fiind asigurat de turatia variabila a
snecului;
b) filerul (cimentul) este introdus in malaxor prin cadere libera, iar
dozarea se efectueaza volumetric;
c) apa, aditivul si emulsia sunt transmise la malaxor de catre pompele
dozatoare cu debit variabil, prin intermediul rampelor de stropire;
d) agregatele sunt mai intai preumezite, cu ajutorul unei rampe de
stropire, cu amestecul apa/aditiv, in momentul in care acestea cad in malaxor.
O alta rampa de stropire, situata putin mai in spate, trimite emulsia
bituminoasa peste agregatele preumezite.
Sistemele de dozare a componentelor mixturii trebuie sa ateste o precizie
de:
- +/-4% pentru agregatele naturale;
- +/-1% pentru emulsie si apa de preumezire.
La inceperea lucrului se pun in functiune malaxorul, pompa de apa si snecul
transportor al materialului granular.
Cand acesta a ajuns in dreptul rampei de stropire cu emulsie, se pune in
functiune si pompa de emulsie.
Din malaxor mixtura ajunge pe un jgheab, de unde este deversata intre
longrinele repartizorului.
4.3.3. Asternerea mixturii asfaltice
4.3.3.1. Asternerea mixturii se realizeaza continuu cu ajutorul a 1 - 2
transportoare elicoidale sau cu paleta.
Realizarea unei calitati corespunzatoare a mixturii si buna sa repartizare
pe stratul-suport sunt obtinute prin variatii ale vitezei de inaintare a
combinei.
Viteza o data reglata nu se va modifica decat in cazul aparitiei unor
schimbari importante, in ceea ce priveste configuratia terenului sau starea
suprafetei stratului-suport.
4.3.3.2. Asternerea mixturii se realizeaza intr-unul sau in doua straturi,
in functie de marimea denivelarilor suprafetei stratului-suport.
In cazul executarii a doua straturi din mixtura asfaltica turnata la rece,
respectiv a stratului de reprofilare si a stratului de rulare, cel de-al doilea
strat se executa dupa consolidarea primului strat.
4.3.3.3. La sfarsitul zilei de lucru, la alimentarea utilajului sau la
aparitia unor defectiuni ale acestuia, se opreste alimentarea malaxorului si se
asterne intreaga cantitate de mixtura existenta, indepartandu-se portiunile
necorespunzatoare.
La incheierea programului de lucru, malaxorul se goleste si se curata
temeinic, pentru evitarea aglomerarii mixturii pe palete sau pe snec.
4 3.3.4. De regula, straturile bituminoase foarte subtiri la rece nu se
compacteaza.
Operatiunea de compactare mecanica se recomanda a se executa numai in cazul
in care drumurile nu sunt expuse traficului sau pe care traficul este redus,
neputandu-se asigura compactarea ulterioara a stratului si evaporarea completa
a apei din mixtura asfaltica turnata.
Operatiunea de compactare se efectueaza cu compactori cu pneuri lis de 10
t. Compactarea se executa pe fiecare strat in parte.
Viteza de lucru a compactorului este de 5 - 8 km/h. Operatiunea de
compactare se executa in lungul drumului, de la margine spre ax, prin
realizarea unui numar de 5 treceri.
Inainte de compactare, pentru evitarea lipirii mixturii de pneuri,
suprafata mixturii asternute poate fi tratata cu nisip natural fin (0 - 3 mm),
prin raspandirea unei cantitati de circa 2 kg/mp.
4.4. Conditii de aplicare si dare in circulatie
4.4.1. Lucrarile de executie a straturilor bituminoase foarte subtiri la
rece se vor desfasura in anotimpul calduros, la temperaturi cuprinse intre 10
grade C si 30 grade C, in perioada 1 mai - 15 septembrie, in zona de ses, si 1
iunie - 15 august, in zona de munte, pentru a se putea asigura eliminarea apei
din strat, fara riscul aparitiei fenomenelor de inghet-dezghet, care ar putea
conduce la erodarea stratului.
4.4.2. Timpul de la asternere pana la darea in circulatie va fi stabilit de
catre laboratorul societatii de constructii.
Viteza de circulatie in primele 2 - 3 ore de la darea in circulatie a
sectorului va fi de maximum 30 km/h.
4.4.3. Perioada de la executia stratului subtire pana la darea in
circulatie, respectiv de rupere a emulsiei si de eliminare a apei din strat,
depinde de diversi factori, cum sunt: conditiile atmosferice, grosimea
stratului, natura stratului-suport si a materialelor granulare utilizate.
5. Reguli si metode de verificare a calitatii
5.1. Verificarea materialelor
Verificarea calitatii materialelor componente se executa in conformitate cu
prescriptiile din standardele si normele respective, mentionate la pct. 3, pe
fiecare lot aprovizionat, dupa cum urmeaza:
a) Nisip de concasaj:
- natura mineralogica (examinare vizuala);
- granulozitatea (STAS 4606-80);
- continutul de impuritati (corpuri straine, STAS 4606-80);
- coeficientul de activitate (STAS 730-89).
b) Criblura:
- natura mineralogica (examinare vizuala);
- granulozitatea (STAS 4606-80);
- coeficientul de forma (STAS 730-89);
- uzura cu masina "Los Angeles" (STAS 730-89);
- rezistenta la inghet-dezghet (STAS 730-89);
- continutul de impuritati:
- corpuri straine (STAS 4606-80);
- argila (SR 667-97);
- continut de fractiuni sub 0,09 mm (STAS 730-89).
c) Filer:
- finetea (STAS 539-79);
- umiditatea (STAS 539-79).
d) Ciment:
- finetea (STAS 227/2-94);
- timpul de priza (SR EN 196-3).
e) Emulsii bituminoase cationice:
- continutul de bitum (STAS 8877-72);
- omogenitatea (STAS 8877-72);
- stabilitatea la stocare si la transport (STAS 8877-72);
- adezivitatea (STAS 10969/2-88);
- caracteristicile bitumului rezidual numai pentru emulsia bituminoasa
cationica cu rupere lenta (penetratie: STAS 42-68; ductilitate: STAS 61-88;
revenire elastica: anexa nr. 1).
Pentru toate produsele societatea comerciala va prezenta certificate de
conformitate a calitatii.
5.2. Verificarea stratului-suport
5.2.1. Sectoarele pe care urmeaza sa se aplice straturile bituminoase
foarte subtiri se vor selecta prin efectuarea verificarilor specificate la pct.
3.4, dupa cum urmeaza:
- capacitatea portanta (conform Instructiuni INCERTRANS);
- denivelari (SR 174-97);
- indicele de degradare (Instructiuni CD 156-86);
- elemente geometrice (SR 174-97; SR 183-95).
5.2.2. Inainte de executia straturilor foarte subtiri se vor verifica
lucrarile de pregatire a stratului-suport, conform pct. 4.1.1. In acest scop,
dupa efectuarea lucrarilor de reparatii, se va proceda la receptia acestora si
la incheierea unui proces-verbal de verificare, pe faze de executare.
5.3. Verificarea procesului tehnologic de preparare si punerea in opera
Pe parcursul executiei straturilor bituminoase foarte subtiri se vor
efectua urmatoarele verificari:
- granulozitatea amestecului de materiale granulare cu care se alimenteaza
combina (zilnic);
- omogenitatea emulsiei (la fiecare lot);
- verificarea dispozitivelor de dozare a componentelor;
- functionarea corecta a dispozitivelor de dozare;
- pregatirea corespunzatoare a stratului-suport, gradul de curatenie si de
amorsare;
- omogenitatea mixturii asfaltice pe toata latimea de lucru;
- grosimea stratului asternut;
- darea in circulatie numai dupa ruperea completa a emulsiei si intarirea
mixturii. Verificarea se efectueaza prin tamponarea suprafetei stratului cu o
hartie de filtru. Traficul poate fi deschis in momentul in care liantul din
mixtura nu mai adera la hartia de filtru;
- compozitia mixturii, conform pct. 5.4.
5.4. Verificarea compozitiei mixturii
Verificarea se face pe probe prelevate in timpul executiei, cate doua probe
de 3 - 5 kg pentru fiecare 1.000 mp de mixtura asternuta.
Probele se preleveaza in timpul functionarii combinei, dupa intrarea in
regim de lucru normal, in pungi de plastic rezistente, de la jgheabul de
deversare a mixturii din malaxor. Dupa prelevare, pungile se leaga etans si
mixtura se framanta in punga pana la ruperea emulsiei, pentru asigurarea
omogenitatii probei.
Verificarea compozitiei mixturii se efectueaza conform STAS 1338/2-87, cu
mentiunea ca, in prealabil, aceasta sa fie uscata prin mentinerea in etuva la
temperatura de 105 grade C, pana la greutatea constanta.
5.5. Verificarea stratului gata executat
5.5.1. Uniformitatea suprafetei
5.5.1.1. Uniformitatea suprafetei in profil longitudinal se verifica cu un
dreptar de 3 m lungime, la 10 cm de axa drumului si la circa 1 m de la marginea
partii carosabile.
Pentru masurarea denivelarilor in profil longitudinal se utilizeaza o pana
de maximum 30 mm latime, cu inclinatia 1/10. Fata inclinata a penei va avea
gradatii corespunzatoare diferentelor de inaltime de 1 mm.
Pentru a citi denivelarea, pana se introduce intre imbracaminte si fata
inferioara a dreptarului.
5.5.1.2. Uniformitatea suprafetei de rulare in profil longitudinal se poate
determina si cu analizorul de profil longitudinal (A.P.L.), conform
Instructiunilor CESTRIN.
5.5.1.3. Uniformitatea suprafetei in profil transversal se verifica cu un
sablon avand profilul prevazut de proiect si lungimea egala cu latimea
imbracamintei; sablonul se asaza pe doua suporturi puse pe marginea
imbracamintei. Suportul de la un capat al sablonului are 4 cm grosime, iar
celalalt are grosimea variabila in trepte, pentru a se asigura pozitia
orizontala a sablonului.
5.5.1.4. Pentru verificarea respectarii profilului in sens transversal, se
va folosi o pana gradata avand lungimea de 30 cm, grosimea de maximum 3 cm si
inaltimea la cele doua capete de 1,5 cm si, respectiv, 9 cm. Gradatiile vor fi
corespunzatoare diferentelor de inaltime de 1 mm.
Masurarea se face in axa drumului si la distantele de 1 m si 2 m de la
margine.
5.5.1.5. Verificarea profilurilor transversale cu panta unica se face cu un
dreptar, in locul sablonului de profil transversal.
5.5.2. Verificarea rugozitatii se face cu aparatul SRT si prin metoda
inaltimii de nisip, in conformitate cu prevederile STAS 8849-83.
Verificarea rugozitatii se poate face si cu aparate de masura care
functioneaza pe principiul rotii blocate, conform Instructiunilor CESTRIN.
6. Receptia lucrarilor
6.1. Receptia preliminara
Receptia preliminara a lucrarilor de catre beneficiar se va face la o luna
de la executia lucrarilor si se va efectua conform normelor in vigoare privind
receptia lucrarilor de intretinere a drumurilor, pe sectoare complet executate.
Comisia de receptie va examina lucrarile executate conform documentatiei
tehnice aprobate si documentatiei de control si asigurare a calitatii intocmite
in timpul executarii.
Verificarea uniformitatii suprafetei se face conform pct. 5.5.1.
Verificarea suprafetei in profil longitudinal se face conform pct. 5.5.1.1
si 5.5.1.2.
Verificarea in profil transversal se face conform pct. 5.5.1.3.
Verificarea rugozitatii se face conform pct. 5.5.2.
Rezultatele tuturor verificarilor fac parte din documentatia receptiei
preliminare.
6.2. Receptia finala
Perioada de verificare a comportarii in exploatare a lucrarilor definitive
va fi de minimum 24 de luni de la data receptiei preliminare.
In perioada de garantie a imbracamintei, toate eventualele defectiuni vor
fi remediate de catre constructor.
Receptia finala se face conform prescriptiilor legale in vigoare.