DECIZIE Nr. 62 din 27 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 188 din 12 aprilie 2001
Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, cu modificarile ulterioare, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Editura Atac la Persoana" - S.A. in Dosarul nr.
4.418/1999 al Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a civila.
La apelul nominal raspunde avocat Florica Nitu, pentru Sorin Rosca
Stanescu, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Avocatul partii reprezentate pune concluzii de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, invocand in acest sens practica
jurisdictionala in materie a Curtii Constitutionale.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei,
considerand ca prevederile art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 privind
taxele judiciare de timbru, cu modificarile ulterioare, nu contravin
dispozitiilor constitutionale ale art. 4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1),
deoarece, potrivit art. 58 alin. (1) din Legea fundamentala, Parlamentul, ca
unica autoritate legiuitoare a tarii, are latitudinea de a stabili prin lege
anumite categorii de persoane sau de litigii scutite de plata taxei judiciare
de timbru, fara ca prin aceasta sa fie incalcate drepturile si libertatile
cetatenesti.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, observa urmatoarele:
Prin Incheierea din 6 martie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 4.418/1999,
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila a sesizat Curtea Constitutionala
cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din
Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Editura Atac la
Persoana" - S.A.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul exceptiei sustine
ca "art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 contravine dispozitiilor art.
4 alin. (2) si ale art. 16 alin. (1) din Constitutie. Or, dispozitiile art. 15
lit. f^1) din Legea nr. 146/1997, de care se prevaleaza reclamantul pentru a
nu-si timbra actiunea, instituie o discriminare pozitiva, in favoarea unui grup
restrans de persoane - de regula, demnitarii. Acest text reprezinta modalitatea
prin care un personaj politic a inteles sa ocroteasca imunitatea parlamentara
de care se bucura un alt personaj politic. Astfel ca legea poate fi numita, din
aceasta perspectiva, o lege de speta. De aceea, a da, in aceste conditii, in
care marea majoritate a populatiei este nevoita sa suporte cheltuielile actului
de justitie, o lege care sa-i scuteasca de la plata taxei de timbru pe cativa
demnitari ce isi evalueaza prejudiciul de imagine dupa criterii numai de ei
stiute, este un act nu numai neconstitutional, dar si profund imoral. Este, in
orice caz, neconstitutionala o lege care creeaza asemenea inegalitati intre
oamenii care se adreseaza justitiei, favorizandu-i tocmai pe aceia care nu
numai ca nu au nevoie, dar nu au nici dreptul la o protectie speciala. Legea
are, prin definitie, vocatie la universalitate, fiind chemata sa reglementeze o
totalitate de relatii sociale, si nu sa favorizeze un grup de indivizi care
sunt deja, prin pozitia lor sociala si politica, privilegiati".
Tribunalul Bucuresti - Sectia a III-a civila, exprimandu-si opinia,
considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Se apreciaza
ca scutirea introdusa la lit. f^1) se inscrie in ansamblul scutirilor de taxe
judiciare de timbru, cuprinse in Legea nr. 146/1997, modificata prin Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 53/2000, si are ca temei importanta valorilor
sociale ocrotite in atare cazuri, fara a se putea pretinde ca in acest fel s-ar
crea inegalitati sociale. Se considera ca "scutirea de taxa de timbru a
cererilor ce vizeaza aplicarea dreptului la propria imagine a unui cetatean nu
vizeaza anumite persoane, ci este instituita in favoarea oricarui cetatean ce
se adreseaza justitiei". Prin art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 -
se arata in continuare - nu se creeaza o protectie speciala pentru demnitari,
deoarece acest text nu inlatura egalitatea intre partile procesului civil.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece Legea nr. 146/1997 recunoaste
tuturor cetatenilor care se considera vatamati prin atingeri aduse onoarei,
demnitatii sau reputatiei lor dreptul de a cere despagubiri in justitie fara
plata vreunei taxe, neinstituind discriminari de nici un fel; principiul
egalitatii in fata legii trebuie inteles in sensul ca aceeasi norma legala nu
poate fi aplicata diferit, discriminatoriu de la un caz la altul, in functie de
criteriile enumerate in art. 4 alin. (2) din Constitutie, si nicidecum in
sensul ca legea n-ar putea prevedea masuri diferentiate in functie de categoria
de subiecte carora li se adreseaza sau de sfera relatiilor sociale pe care o
reglementeaza. In concluzie, se apreciaza ca nu au fost incalcate dispozitiile
constitutionale cuprinse in art. 4 alin. (2) si in art. 16 alin. (1).
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si
ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992,
republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
Prin Incheierea din 6 martie 2000 a Tribunalului Bucuresti - Sectia a III-a
civila Curtea Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, dispozitii introduse prin pct. 4 al art. 1
din Ordonanta Guvernului nr. 11/1998 si modificate prin Legea nr. 112/1998
privind aprobarea acestei ordonante (lege publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 212 din 9 iunie 1998). Aceste dispozitii au urmatoarea
redactare: "Sunt scutite de taxe judiciare de timbru actiunile si
cererile, inclusiv cele pentru exercitarea cailor de atac, referitoare la:
[...]
f^1) stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse
onoarei, demnitatii sau reputatiei unei persoane fizice;".
Ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, prin Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 53/2000 pentru unele masuri privind solutionarea cererilor
referitoare la acordarea de despagubiri pentru daunele morale, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 227 din 23 mai 2000, s-au adus
modificari textului art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997, care are in
prezent urmatoarea redactare: "stabilirea si acordarea de despagubiri
persoanei fizice pentru daunele morale aduse onoarei, demnitatii, reputatiei,
vietii intime, familiale sau private, ori dreptului la imagine."
In jurisprudenta sa Curtea Constitutionala a statuat in mod constant ca,
atunci cand dispozitia legala invocata a fost modificata, exceptia poate sa fie
examinata daca textul legal, in noua sa redactare, pastreaza in substanta sa
reglementarea initiala. De aceea, avand in vedere ca aceasta cerinta este
indeplinita, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra exceptiei de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997
in forma modificata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 53/2000.
Autorul exceptiei sustine ca textul de lege criticat incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 4 alin. (2), potrivit carora "Romania este patria
comuna si indivizibila a tuturor cetatenilor sai, fara deosebire de rasa, de
nationalitate, de origine etnica, de limba, de religie, de sex, de opinie, de
apartenenta politica, de avere sau de origine sociala", precum si ale art.
16 alin. (1), conform carora "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate sub aspectul criticii privind
incalcarea dispozitiilor art. 4 alin. (2) din Constitutie, Curtea constata ca
instituirea unor exceptii de la regula generala a platii taxelor judiciare de
timbru (scutiri de plata taxei) este o prerogativa exclusiva a legiuitorului. Potrivit
art. 138 alin. (1) din Constitutie "Impozitele, taxele si orice alte
venituri ale bugetului de stat si ale bugetului asigurarilor sociale de stat se
stabilesc numai prin lege", iar potrivit art. 53 alin. (1) din Legea
fundamentala "Cetatenii au obligatia sa contribuie, prin impozite si prin
taxe, la cheltuielile publice". Intrucat legiuitorului ii apartine
prerogativa de a reglementa in materie de taxe si impozite, acesta are si
libertatea de a aprecia asupra unor scutiri de taxe, in conditii pe care le
considera justificate, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere prevederilor
constitutionale privitoare la unitatea poporului si la egalitatea intre
cetateni.
Curtea constata, de asemenea, ca fiind neintemeiat si argumentul potrivit
caruia prin textul de lege criticat s-ar institui o discriminare pozitiva in
favoarea unui grup restrans de persoane (demnitarii). Aceasta deoarece prin
art. 15 lit. f^1) din Legea nr. 146/1997 este scutita de plata taxei de timbru
orice persoana fizica in cazul formularii de actiuni si cereri avand ca obiect
stabilirea si acordarea de despagubiri pentru daunele morale aduse onoarei,
demnitatii, reputatiei, vietii intime, familiale sau private ori dreptului la
imagine.
In acest sens este si jurisprudenta constanta a Curtii Constitutionale (de
exemplu, Decizia nr. 175 din 26 septembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 702 din 28 decembrie 2000, precum si Decizia nr. 260
din 5 decembrie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
42 din 24 ianuarie 2001).
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 15 lit.
f^1) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, cu modificarile
ulterioare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Editura Atac la
Persoana" - S.A. in Dosarul nr. 4.418/1999 al Tribunalului Bucuresti -
Sectia a III-a civila.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu