Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 527 din 13 august 2003

pentru aprobarea Regulilor privind sistemul de inspectie si certificare si conditiile de acreditare a organismelor de inspectie si certificare in agricultura ecologica

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 613 din 29 august 2003


SmartCity3


    Avand in vedere prevederile art. 8 alin. (5) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, aprobata prin Legea nr. 38/2001,
    in temeiul Hotararii Guvernului nr. 739/2003 privind organizarea si functionarea Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului,
    vazand Referatul de aprobare al Directiei generale de implementare si reglementare nr. 127.534 din 5 august 2003,

    ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului emite urmatorul ordin:

    Art. 1
    Se aproba Regulile privind sistemul de inspectie si certificare si conditiile de acreditare a organismelor de inspectie si certificare in agricultura ecologica, prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
    Art. 2
    Organismele de inspectie si certificare autorizate provizoriu pentru activitatea de inspectie si certificare pe teritoriul Romaniei, inainte de intrarea in vigoare a prezentului ordin, isi pot continua activitatea pe o perioada de cel mult 90 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentului ordin. Dupa aceasta perioada, activitatea de inspectie si certificare se va desfasura numai de catre organisme acreditate, in conformitate cu procedura stabilita in anexa la prezentul ordin.
    Art. 3
    La data intrarii in vigoare a prezentului ordin, Ordinul ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor nr. 186/2002 pentru aprobarea Cerintelor de inspectie si masurilor de precautie din cadrul programului de inspectie si inregistrare a operatorilor pe piata produselor agroalimentare ecologice, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 430 din 20 iunie 2002, se abroga.
    Art. 4
    Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si va intra in vigoare dupa 30 de zile de la data publicarii.

           Ministrul agriculturii, padurilor, apelor si mediului,
                                Ilie Sarbu

    ANEXA 1

                               REGULI
privind sistemul de inspectie si certificare si conditiile de acreditare a organismelor de inspectie si certificare in agricultura ecologica

    CAP. 1
    Inregistrarea operatorilor

    Art. 1
    (1) Regulile prevazute in prezentul ordin au scopul sa ofere consumatorilor garantii ca produsele mentionate la art. 2 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice, aprobata prin Legea nr. 38/2001, denumita in continuare O.U.G. nr. 34/2000, au fost obtinute in conformitate cu dispozitiile legale privind agricultura ecologica.
    (2) Operatorii care produc, prepara, transporta, importa si/sau comercializeaza produsele mentionate la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000 au urmatoarele obligatii:
    a) sa isi inregistreze activitatea in fiecare an la Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, respectiv la Autoritatea Nationala a Produselor Ecologice, denumita in continuare A.N.P.E., in conformitate cu prevederile art. 7 alin. (2) din O.U.G. nr. 34/2000;
    b) sa se supuna controlului unui organism de inspectie si certificare acreditat, conform art. 8 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000.
    Art. 2
    (1) Inregistrarea activitatii se face prin completarea fiselor de inregistrare prezentate in anexele nr. 1 - 4 care fac parte integranta din prezentele reguli.
    (2) Fisele de inregistrare se completeaza in doua exemplare: un exemplar se trimite la A.N.P.E., iar celalalt exemplar organismului de inspectie si certificare ales de producator, dintre cele acreditate de A.N.P.E.
    (3) In situatia in care un producator administreaza mai multe ferme, solicitantul va completa cate un set de fise de inregistrare pentru fiecare ferma ecologica.
    (4) In scopul verificarii informatiilor cuprinse in fisele de inregistrare, solicitantul furnizeaza A.N.P.E. si alte documente solicitate de aceasta.
    (5) In situatia in care fisele de inregistrare nu sunt complete sau contin informatii neclare, A.N.P.E. va acorda solicitantului o perioada de 30 de zile pentru refacerea acestora. Daca aceste nereguli nu sunt remediate in termenul legal, procedura de inregistrare va fi anulata.
    (6) A.N.P.E. pune la dispozitie celor interesati lista actualizata cuprinzand numele si adresele operatorilor supusi sistemului de inspectie si certificare.

    CAP. 2
    Conditiile de acreditare a organismelor de inspectie si certificare

    Art. 3
    (1) Inspectia si certificarea operatorilor care produc, prepara, transporta, importa si/sau comercializeaza produse agroalimentare ecologice se fac de catre persoane juridice din sectorul public sau privat acreditate, denumite in continuare organisme de inspectie si certificare.
    (2) Acreditarea si monitorizarea organismelor de inspectie si certificare se fac de catre A.N.P.E., in conformitate cu prevederile art. 2 alin. (3) lit. f) si g) din O.U.G. nr. 34/2000.
    (3) In scopul acreditarii organismelor de inspectie si certificare, se constituie in cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului Comisia de aprobare a organismelor de inspectie si certificare, in urmatoarea componenta:
    a) un presedinte reprezentat de directorul general al directiei generale din cadrul Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului in subordinea caruia se afla A.N.P.E.;
    b) 4 membri.
    Art. 4
    (1) Organismele care solicita sa fie acreditate de catre A.N.P.E. ca organisme de inspectie si certificare trebuie sa indeplineasca cumulativ urmatoarele conditii:
    a) sa fie persoane juridice cu sediul in Romania. Persoanele juridice care nu au sediul in Romania pot fi acreditate cu conditia stabilirii si mentinerii in Romania, in conditiile legii, a unui sediu secundar pe toata perioada de acreditare;
    b) sa aiba cel putin un an experienta in inspectie*1);
    c) sa dispuna de un laborator propriu acreditat de organismul national de acreditare sau sa aiba un contract de colaborare cu un astfel de laborator pentru a executa toate analizele si determinarile utile pentru controlul si certificarea produselor agroalimentare ecologice;
    d) sa nominalizeze o persoana responsabila de ansamblul activitatilor de inspectie si certificare;
    e) sa dispuna de personal calificat pentru efectuarea inspectiei. Dovada calificarii se face prin prezentarea atestatului de formare al inspectorilor pentru sectorul de agricultura ecologica, emis de un organism abilitat in acest scop*2);
    f) sa fie independente de toate partile implicate, impartiale si integre. Organismul de inspectie si certificare si persoana responsabila de realizarea inspectiei nu trebuie sa fie producatorul, procesatorul, furnizorul, utilizatorul sau distribuitorul produselor supuse inspectiei si nici reprezentantul autorizat al uneia dintre persoanele indicate mai sus. Organismul de inspectie si certificare si personalul sau nu trebuie sa fie supuse nici unei presiuni comerciale sau financiare care ar putea sa influenteze deciziile lor;
    g) sa satisfaca in totalitate exigentele stabilite de standardul romanesc prin care s-a adoptat standardul european EN ISO 45011:1998 "Criterii generale pentru organismele care aplica sisteme de certificare a produselor";
    h) sa lucreze in concordanta cu regulile si normele in vigoare nationale si comunitare din domeniu.
    (2) Persoana responsabila de ansamblul activitatilor din cadrul organismului de inspectie si certificare trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
    a) sa aiba pregatire corespunzatoare, respectiv studii superioare de specialitate in agricultura, horticultura, zootehnie, medicina veterinara, ecologie sau industrie alimentara;
    b) sa aiba un nivel ridicat de cunostinte teoretice si practice privind modul de productie ecologica in conformitate cu legislatia nationala si comunitara din domeniu. Aceste cunostinte se apreciaza anual in urma testarii organizate de Ministerul Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, respectiv de A.N.P.E.
------------
    *1) Prevederea va intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2005.
    *2) Prevederea va intra in vigoare incepand cu 1 ianuarie 2005.

    Art. 5
    Dosarul pentru acreditare se depune in doua exemplare la A.N.P.E. si va cuprinde urmatoarele documente:
    a) cererea de acreditare, conform modelului prevazut in anexa nr. 5 la prezentele reguli;
    b) copie de pe certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul registrului comertului, care sa contina si codul unic de inregistrare;
    c) actul constitutiv al organismului de inspectie si certificare;
    d) scurta prezentare a activitatii organismului de inspectie si certificare, din care sa rezulte experienta in domeniul inspectiei*3);
    e) planul de inspectie al organismului de inspectie si certificare, care sa cuprinda o descriere detaliata a masurilor de control pe care organismul se angajeaza sa le impuna operatorilor pe care ii controleaza;
    f) sanctiunile pe care organismul de inspectie si certificare urmeaza sa le aplice operatorilor pe care ii controleaza, in cazul nerespectarii prevederilor legale privind agricultura ecologica;
    g) copie de pe certificatul de acreditare deplina conform standardului romanesc prin care s-a adoptat standardul european EN ISO 45011:1998 "Criterii generale pentru organismele care aplica sisteme de certificare a produselor", eliberat de organismul national de acreditare. In cazul persoanelor juridice straine este suficient certificatul de acreditare deplina conform standardului european EN ISO 45011:1998, eliberat de organismul abilitat din statul in care acestea isi au sediul principal;
    h) o declaratie scrisa prin care solicitantul este de acord ca organismul care a emis certificatul de acreditare mentionat la lit. g) sa puna la dispozitie A.N.P.E., la cerere sau din oficiu, documente si informatii cu privire la acreditarea acestuia conform standardului romanesc prin care s-a adoptat standardul european EN ISO 45011:1998 "Criterii generale pentru organismele care aplica sisteme de certificare a produselor";
    i) organigrama organismului si dosarul de prezentare al personalului angajat, care va cuprinde:
    (i) copie de pe diploma de studii superioare de specialitate;
    (ii) curriculum vitae;
    (iii) copie de pe carnetul de munca sau contractul de colaborare;
    (iv) copie de pe atestatul de formare al inspectorilor*4);
    (v) raportul de evaluare tehnica in vederea acreditarii, eliberat de organismul national de acreditare.
------------
    *3) Incepand cu 1 ianuarie 2005.
    *4) Incepand cu 1 ianuarie 2005.

    Art. 6
    (1) Dupa analizarea documentelor depuse, comisia de aprobare prevazuta la art. 3 alin. (3) va emite o decizie motivata de acordare sau de respingere a acordarii acreditarii, al carei rezultat se consemneaza intr-un registru unic gestionat de comisie. Decizia comisiei se comunica in scris solicitantului in termen de 30 de zile de la data inregistrarii cererii de acreditare.
    (2) Daca solicitarea a fost acceptata, o data cu decizia de acreditare comisia emite, in numele Ministerului Agriculturii, Padurilor, Apelor si Mediului, certificatul de acreditare a organismului solicitant care a dovedit conformitatea cu cerintele prezentelor reguli. Acreditarea organismului se poate face pentru toate sau numai pentru unele dintre urmatoarele domenii: a) productia de plante vegetale, produse vegetale, animale si/sau produsele animaliere; b) unitatile de preparare a produselor vegetale si animaliere si a alimentelor compuse din produse vegetale si animaliere; c) importatori de plante vegetale, produse vegetale, animale, produse animaliere, alimente; si d) furaje. Modelul certificatului de acreditare este prevazut in anexa nr. 6 la prezentele reguli.
    (3) Certificatul de acreditare este valabil 3 ani si se vizeaza anual de catre A.N.P.E., in urma verificarii prin supraveghere si monitorizare a activitatii organismului de inspectie si certificare.
    (4) A.N.P.E. va atribui fiecarui organism de inspectie si certificare acreditat un cod de identificare, acordat ca urmare a inregistrarii acestuia in Registrul organismelor acreditate.
    Art. 7
    (1) Organismele pentru care s-au emis certificate de acreditare se notifica prin ordin al ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului.
    (2) Ordinul mentionat contine pentru fiecare organism notificat informatii privind denumirea completa, sediul, domeniile pentru care s-a acordat acreditarea si codul de identificare al organismului de inspectie si certificare.
    (3) Ordinul se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, cel tarziu la 3 luni de la data emiterii certificatului de acreditare.
    Art. 8
    Organismele de inspectie si certificare acreditate au urmatoarele obligatii:
    a) sa se asigure ca cel putin cerintele de inspectie si masurile de precautie din cadrul programului de inspectie, prezentate in cap. III din prezentele reguli, sunt puse in aplicare in unitatile/fermele care fac obiectul inspectiei lor;
    b) sa nu divulge informatiile si datele pe care le obtin in cursul activitatii de inspectie altor persoane decat responsabililor exploatatiei sau A.N.P.E.;
    c) sa ofere A.N.P.E., in scopul inspectiei, acces la birourile si facilitatile sale, precum si tot sprijinul necesar pentru ca autoritatea responsabila sa isi poata indeplini obligatiile care ii revin;
    d) sa transmita la A.N.P.E., pana la data de 31 ianuarie a fiecarui an, o lista a operatorilor supusi inspectiei lor pana la data de 31 decembrie a anului anterior, cuprinzand numele si adresa operatorului, tipul operatorului (producator, procesator, importator, fabricant de furaje pentru animale), tipul produsului, data inregistrarii, data certificarii;
    e) sa transmita la A.N.P.E., pana la data de 31 decembrie a fiecarui an, raportul anual privind activitatea desfasurata, precum si alte date statistice complementare referitoare la mijloacele de productie si de preparare si cantitatile de produse ecologice certificate, conform unui formular ce va fi elaborat de A.N.P.E.;
    f) sa transmita semestrial la A.N.P.E., in termen de 30 de zile dupa fiecare semestru, lista controalelor efectuate cuprinzand numele si adresa operatorului, tipul operatorului (producator, procesator, importator, fabricant de furaje pentru animale), data controlului, tipul controlului (anuntat sau inopinat) si, daca este cazul, natura sanctiunii aplicate, data aplicarii acesteia si durata ei;
    g) sa comunice imediat la A.N.P.E. sanctiunea aplicata;
    h) la constatarea de nereguli privind aplicarea art. 4, 6, 7 si 8 din O.U.G. nr. 34/2000 si a prezentelor reguli sau neaplicarea masurilor cuprinse in cap. III din prezentele reguli, sa dispuna eliminarea mentiunilor prevazute in art. 8 alin. (4) din O.U.G. nr. 34/2000, referitoare la metoda de productie ecologica de pe intregul lot sau de pe o parte a lotului unde s-a produs neregularitatea;
    i) la constatarea de abateri repetate, sa interzica operatorului in cauza comercializarea produselor cu indicatiile referitoare la metoda de productie ecologica, pe o perioada convenita de comun acord cu A.N.P.E.
    Art. 9
    In scopul urmaririi provenientei produsului final se vor avea in vedere urmatoarele:
    a) pentru productia de carne din unitatile/fermele de crestere a animalelor, fara a prejudicia dispozitiile cap. III sectiunea a 3-a din prezentele reguli, controalele se fac in toate stadiile de productie, abatorizare, transare sau alte procesari si pana la vanzarea catre consumator, pentru a garanta, in masura in care tehnica permite, provenienta produselor animaliere pe parcursul intregului lant de productie, transformare si preparare, de la unitatea/ferma de crestere a animalelor si pana la unitatea de conditionat final si/sau etichetat;
    b) pentru produsele animaliere, altele decat carnea, alte dispozitii care permit urmarirea provenientei produselor, in masura in care tehnica permite, sunt prevazute in cap. III sectiunea a 3-a din prezentele reguli.
    Art. 10
    (1) A.N.P.E., conform prevederilor art. 2 alin. (3) lit. g) din O.U.G. nr. 34/2000, isi exercita atributia de control si supraveghere a activitatii organismelor de inspectie si certificare acreditate, astfel:
    a) asigura obiectivitatea controlului efectuat de organismele de inspectie si certificare;
    b) verifica eficacitatea controlului;
    c) ia cunostinta de orice nereguli si/sau incalcari constatate si de sanctiunile aplicate;
    d) limiteaza, suspenda sau retrage acreditarea organismului de inspectie si certificare in cazul in care acesta nu respecta cerintele prevazute la lit. a) si b) sau nu indeplineste conditiile prevazute la art. 4 si 8;
    e) furnizeaza celor interesati detalii cu privire la sistemul de acreditare a organismelor de inspectie si certificare;
    f) organizeaza cursuri de pregatire si aplicatii practice pe probleme de control;
    g) testeaza anual persoana responsabila din cadrul organismului de inspectie si certificare si aduce la cunostinta acesteia rezultatul testarii in termen de 24 de ore de la obtinerea rezultatelor verificarii de la proba scrisa.
    (2) Pe tot parcursul activitatii de acreditare se va mentine confidentialitatea informatiilor obtinute, la toate nivelurile.
    Art. 11
    (1) Comisia mentionata la art. 3 alin. (3) poate sa limiteze, sa suspende sau sa retraga acreditarea unui organism de inspectie si certificare in conditiile art. 10 alin. (1) lit. d) ori in situatia in care organismul solicita acest lucru.
    (2) Solicitarea organismului de inspectie si certificare privind limitarea, suspendarea sau retragerea acreditarii trebuie inaintata A.N.P.E. cu minimum 3 luni inainte de data limitarii/incetarii activitatii, care va informa corespunzator comisia.
    (3) Organismul national de acreditare are obligatia de a transmite din oficiu A.N.P.E. rapoartele de evaluare periodica a organismelor de inspectie si certificare, precum si de a informa A.N.P.E. cu privire la limitarea, suspendarea, retragerea sau expirarea acreditarii conform standardului EN ISO 45011 si/sau la reinnoirea acesteia.
    (4) In caz de existenta a oricaror probleme cu privire la respectarea cerintelor care au stat la baza acreditarii, organismul de inspectie si certificare va transmite, la solicitarea A.N.P.E., toate informatiile necesare pentru clarificarea situatiei aparute. Daca problemele se refera la respectarea exigentelor impuse de standardul EN ISO 45011, organismul national de acreditare va realiza, la solicitarea A.N.P.E., un audit neplanificat al organismului de inspectie si certificare acreditat.
    (5) Organismul national de acreditare va transmite A.N.P.E. raportul si concluziile referitoare la auditul de supraveghere prevazut la alin. (4), in termen de doua zile lucratoare de la finalizarea acestuia.
    (6) In situatia prevazuta la alin. (1) organismul de inspectie si certificare trebuie sa asigure predarea in mod corespunzator a documentelor si inregistrarilor in legatura cu evaluarile realizate sau aflate in curs de realizare din perioada in care a fost acreditat, cu acceptul clientului, catre A.N.P.E. sau catre un alt organism de inspectie si certificare acreditat din domeniu, stabilit de comisie.
    (7) Ordinul ministrului agriculturii, padurilor, apelor si mediului prevazut la art. 7 se va modifica corespunzator cu decizia privind limitarea, suspendarea sau retragerea acreditarii.
    (8) Limitarea, suspendarea sau retragerea acreditarii unui organism de inspectie si certificare nu afecteaza valabilitatea certificatelor de control emise de catre acesta anterior datei la care s-a luat decizia privind limitarea, suspendarea sau retragerea acreditarii respectivului organism.
    Art. 12
    A.N.P.E. adopta toate masurile necesare pentru a se asigura ca un operator care respecta prevederile legale privind agricultura ecologica si care achita contributia sa la cheltuielile de inspectie si certificare are acces la sistemul de inspectie si certificare.

    CAP. 3
    Cerintele de inspectie si masurile de precautie din cadrul programului de inspectie

    SECTIUNEA 1
    Cerintele generale de inspectie

    Art. 13
    Cerintele minime de control
    Exigentele de control prevazute in prezentul capitol se aplica in scopul urmaririi provenientei produselor mentionate la art. 9, pe tot parcursul lantului de productie, in conformitate cu dispozitiile legale privind agricultura ecologica.
    Art. 14
    Controlul initial
    (1) Cand inspectia are loc pentru prima data, operatorul responsabil din unitatea/ferma respectiva elaboreaza urmatoarele documente:
    a) o descriere completa a unitatii/fermei si/sau a spatiilor si/sau a activitatilor desfasurate;
    b) masurile concrete luate in unitate/ferma si/sau in spatiile si/sau in activitatea desfasurata pentru a se asigura respectarea prevederilor prezentului capitol si a dispozitiilor legale privind agricultura ecologica.
    (2) Descrierea si masurile respective se consemneaza intr-o declaratie semnata de operatorul responsabil.
    (3) Declaratia va fi insotita si de angajamentul operatorului in ceea ce priveste:
    a) efectuarea operatiunilor in conformitate cu prevederile art. 4 si 5 din O.U.G. nr. 34/2000;
    b) acceptarea ca in caz de neindeplinire a acestor obligatii sa i se aplice sanctiunile prevazute la art. 10 si 11 din O.U.G. nr. 34/2000;
    c) acceptarea de a informa in scris cumparatorii produsului, inainte ca referinta privind modul de productie ecologica sa fie retrasa.
    (4) Documentele mentionate la alin. (3) se verifica de organismul de inspectie si certificare care intocmeste un raport in care se va consemna orice abatere sau incalcare constatata fata de dispozitiile legale privind agricultura ecologica. Operatorul contrasemneaza acest raport si intreprinde masurile corective necesare.
    Art. 15
    Comunicari
    Operatorul responsabil comunica in timp util organismului de inspectie si certificare orice schimbare in descrierea sau masurile concrete specificate la art. 14, precum si alte modificari privind dispozitiile de control initial prevazute in sectiunile a 2-a, a 3-a, a 4-a si a 5-a din prezentul capitol.
    Art. 16
    Vizitele de control
    (1) Organismul de inspectie si certificare face cel putin o data pe an un control fizic complet al unitatii de productie si/sau de preparare si al altor spatii. Cu ocazia acestui control se pot preleva probe pentru a se determina daca sunt utilizate produse sau tehnici de productie care nu sunt autorizate in conformitate cu prevederile anexelor nr. 1, 2 si 3 la normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 917/2001. Probele se preleveaza si pentru a se determina eventualele contaminari cu produse neautorizate. Aceste prelevari sunt obligatorii atunci cand se presupune utilizarea de produse neautorizate. Organismul de inspectie si certificare intocmeste un raport dupa fiecare control, contrasemnat de responsabilul unitatii/fermei respective.
    (2) In afara controlului anual planificat prevazut la alin. (1), organismul de inspectie si certificare va efectua un numar de vizite inopinate de control la cel putin:
    a) 50% din numarul producatorilor supusi controlului;
    b) 75% din numarul procesatorilor supusi controlului;
    c) 75% din numarul importatorilor supusi controlului.
    Art. 17
    Evidenta contabila
    (1) Unitatea/ferma va pune la dispozitie organismului de inspectie si certificare evidenta financiar-contabila, astfel incat operatorul si organismul de inspectie si certificare sa obtina urmatoarele informatii:
    a) furnizorul si, daca sunt diferiti, vanzatorul sau exportatorul produselor;
    b) natura si cantitatea produselor agricole specificate la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000, care au fost livrate unitatii/fermei, si, dupa caz, natura si cantitatea tuturor materiilor cumparate, precum si utilizarea acestora si, daca este cazul, componenta furajelor compuse;
    c) natura produselor, cantitatea, destinatarii si, daca sunt diferiti, cumparatorii produselor specificate la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000, care au iesit din unitate, din spatiile sau din depozitele primului destinatar;
    d) alte informatii solicitate de organismul de inspectie si certificare.
    (2) Datele cuprinse in documentele financiar-contabile trebuie sa fie sustinute de justificari potrivite.
    Art. 18
    Ambalarea si transportul produselor in alte unitati sau spatii de productie si/sau de preparare
    Produsele specificate la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000 nu se transporta catre alte unitati, inclusiv la angrosisti si detailisti, decat in ambalaje, containere sau vehicule adecvate, inchise si sigilate, astfel incat acestea sa nu poata fi deschise fara deteriorarea sigiliului. Acestea trebuie sa fie prevazute cu o eticheta in care sa se precizeze, in concordanta cu prevederile legale privind etichetarea, urmatoarele:
    a) numele si adresa operatorului si, daca sunt diferiti, numele si adresa proprietarului sau ale vanzatorului produsului;
    b) denumirea produsului sau, in cazul furajelor compuse, descrierea lor, insotita de mentiunea referitoare la modul de productie ecologic, in conformitate cu prevederile art. 8 alin. (4) din O.U.G. nr. 34/2000;
    c) numele si codul de identificare ale organismului de inspectie si certificare la care operatorul este inscris;
    d) in anumite situatii, marca de identificare a lotului, aplicata conform unui sistem de marcaj agreat la nivel national sau convenit cu organismul de inspectie si certificare, care sa permita confruntarea intre lot si documentele financiar-contabile specificate la art. 17.
    Art. 19
    Depozitarea produselor
    Spatiile de depozitare a produselor trebuie sa fie alese astfel incat sa asigure identificarea loturilor si sa se evite orice amestec sau contaminare cu produse ori substante care nu sunt realizate in conformitate cu dispozitiile legale privind agricultura ecologica.
    Art. 20
    Produse suspecte de a nu fi conforme dispozitiilor legale privind agricultura ecologica
    (1) Daca un operator considera sau suspecteaza ca produsul pe care il fabrica, prepara, importa sau il primeste de la un alt operator nu corespunde dispozitiilor legale privind agricultura ecologica, el poate fie sa retraga de pe produs referinta la modul de productie ecologic, fie sa il separe si sa il identifice. El va proceda la procesarea, ambalarea sau comercializarea produsului, dar fara referinta la modul de productie ecologic. Daca dubiul persista, operatorul informeaza imediat organismul de inspectie si certificare. Organismul de inspectie si certificare va aproba ca produsul sa fie comercializat cu referinta la modul de productie ecologic numai dupa ce se va asigura, cu ajutorul informatiilor primite de la operator sau din alte surse, ca suspiciunea a fost inlaturata.
    (2) Daca organismul de inspectie si certificare are argumente de a suspecta ca un operator are intentia de a comercializa pe piata un produs in conformitate cu dispozitiile legale privind agricultura ecologica, dar care cuprinde o referinta la modul de productie ecologic, el interzice operatorului respectiv, cu titlu provizoriu, sa comercializeze produsul cu aceasta referinta. Aceasta decizie este completata de obligatia operatorului de a retrage de pe produsul respectiv referinta la modul de productie ecologic. Daca suspiciunea nu se confirma, decizia de mai sus este anulata intr-un termen stabilit de organismul de inspectie si certificare. Toate aceste decizii se iau in scris si se comunica persoanelor interesate de catre organismul de inspectie si certificare. Operatorul va asigura o buna colaborare cu organismul de inspectie si certificare, in scopul inlaturarii acestor suspiciuni.
    Art. 21
    Accesul la instalatii si la alte spatii
    (1) Operatorul permite organismului de inspectie si certificare accesul in scopul controlului la toate partile unitatii/fermei sale, la instalatii si la alte spatii utilizate de acesta. El pune la dispozitie organismului de inspectie si certificare evidenta financiar-contabila a acestora, precum si alte documente solicitate de acesta.
    (2) La cererea organismului de inspectie si certificare, operatorul prezinta acestuia rapoartele de control si probele prelevate din propria initiativa.
    (3) Importatorul si primul destinatar, la solicitarea organismului de inspectie si certificare, prezinta acestuia aprobarile de import, precum si certificatele de control privind importurile din alte tari.

    SECTIUNEA a 2-a
    Cerintele de inspectie pentru productia de plante vegetale, produse vegetale, animale si/sau produse animaliere

    Art. 22
    Domeniul de aplicare
    (1) Prezenta sectiune se refera la toate unitatile/fermele care intervin, in nume propriu sau in numele unei terte parti, in productie, astfel cum este definita la art. 3 lit. a) din O.U.G. nr. 34/2000, pentru produsele mentionate la art. 2 alin. (1) din aceeasi ordonanta de urgenta.
    (2) Productia trebuie sa se realizeze intr-o unitate/ferma de productie ale carei locuri de productie, parcele, pasuni, spatii de exercitiu in aer liber, parcursuri exterioare, adaposturi de crestere a animalelor si, dupa caz, spatii de depozitare pentru produsele vegetale si animaliere, pentru materiile prime si pentru produsele intrate sunt clar separate de cele ale altei unitati care nu produce in conformitate cu dispozitiile legale privind agricultura ecologica.
    (3) Procesarea, ambalarea si comercializarea pot fi efectuate in unitatea de productie atat timp cat aceste activitati nu se refera la produsele iesite din unitate/ferma.
    (4) Cantitatile vandute direct catre consumatorul final sunt contabilizate zilnic.
    (5) Depozitarea in unitate/ferma a produselor care nu sunt autorizate conform dispozitiilor art. 3 alin. (2) lit. b) si c) din normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 917/2001 este interzisa.
    (6) La receptia produselor specificate la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000, operatorul verifica inchiderea ambalajelor sau a containerelor si evidenta financiar-contabila, conform prevederilor art. 17 si 18 din prezentele reguli.
    Art. 23
    Controlul initial
    Atunci cand activitatea operatorului se limiteaza la colectarea de plante din flora spontana, descrierea unitatii/fermei mentionate la art. 22 se va completa cu urmatoarele documente:
    a) o prezentare a locurilor de depozitare si productie, a parcelelor si/sau a zonelor de colectare a plantelor din flora spontana si, acolo unde este cazul, a spatiilor in care au loc operatiunile de procesare si/sau de ambalare a acestora;
    b) o specificare a datei ultimei aplicari, pe parcelele si/sau zonele de colectare a plantelor din flora spontana, a produselor a caror utilizare nu este compatibila cu dispozitiile art. 3 alin. (2) lit. b) din normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 917/2001;
    c) in cazul recoltarii plantelor din flora spontana, garantiile acordate de terte parti producatorului, care sa dovedeasca faptul ca acesta respecta prevederile art. 4 din anexa nr. 1 la normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 917/2001.
    Art. 24
    Comunicari
    In fiecare an, inainte de data stabilita de organismul de inspectie si certificare, operatorul transmite acestuia programul de productie a produselor vegetale, defalcat pe fiecare parcela.
    Art. 25
    Exploatarea mai multor unitati de productie de catre acelasi operator
    (1) In cazurile in care un operator exploateaza mai multe unitati de productie in aceeasi zona, unitatile/fermele producatoare de plante vegetale sau de produse vegetale care nu sunt cuprinse la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000, precum si locurile de depozitare a materiilor prime intrate in unitate (ingrasaminte, produse fitofarmaceutice si seminte) se supun cerintelor generale de inspectie prevazute la art. 13 - 15 si la art. 17 din prezentele reguli.
    (2) Aceleasi varietati, precum si cele produse in unitatile specificate la art. 22 alin. (2) nu pot fi produse in aceste unitati.
    (3) Fac exceptie de la regula stabilita la alin. (2) produsele obtinute de la culturi perene (arboricultura, cultura vitei de vie si a hameiului), daca sunt indeplinite urmatoarele conditii:
    a) productia respectiva se inscrie in cadrul unui plan de conversie pe care producatorul se angajeaza, de la inceputul conversiei ultimei parti a suprafetelor in cauza, sa il parcurga in cel mai scurt timp posibil, dar care sa nu depaseasca maximum 5 ani;
    b) au fost luate toate masurile corespunzatoare pentru a se asigura separarea permanenta a produselor obtinute in fiecare unitate implicata;
    c) organismul de inspectie si certificare este informat despre inceperea recoltarii fiecarui produs, cu cel putin 48 de ore inainte;
    d) imediat dupa incheierea recoltarii operatorul comunica organismului de inspectie si certificare cantitatile exacte recoltate in unitatile respective, precum si alte informatii ce permit identificarea productiei; el confirma faptul ca masurile luate in vederea separarii produselor au fost aplicate;
    e) planul de conversie si masurile mentionate la lit. a) - c) au fost aprobate de organismul de inspectie si certificare. Aceasta aprobare se confirma in fiecare an dupa demararea planului de conversie.
    (4) De asemenea, se excepteaza de la prevederile alin. (2) urmatoarele:
    a) suprafetele destinate cercetarii agricole, stabilite de comun acord cu A.N.P.E., daca sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (3) lit. b), c), d) si e);
    b) suprafetele destinate producerii de seminte, de material de reproducere vegetativ si de rasaduri, daca sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (3) lit. b), c), d) si e);
    c) pasunile destinate furajarii animalelor cu masa verde.

    SECTIUNEA a 3-a
    Cerintele de inspectie pentru animale si produsele animaliere provenite din cresterea animalelor

    Art. 26
    Controlul initial
    Cand inspectia are loc pentru prima oara, operatorul completeaza descrierea unitatii/fermei mentionata la art. 14, cu urmatoarele documente:
    a) o descriere completa a adaposturilor de crestere a animalelor, a pasunilor, a suprafetelor de exercitiu in aer liber, a traseelor exterioare etc. si, acolo unde este cazul, a spatiilor de abatorizare a animalelor, precum si a spatiilor de depozitare si ambalare a produselor animaliere, a materiilor prime si a inputurilor;
    b) o descriere completa a instalatiilor de depozitare a gunoiului de grajd provenit din cresterea animalelor;
    c) un plan de imprastiere a gunoiului de grajd, stabilit de comun acord cu organismul de inspectie si certificare, si o descriere completa a suprafetelor destinate productiei vegetale;
    d) dupa caz, contractele incheiate cu alti producatori pentru distribuirea gunoiului de grajd provenit din cresterea animalelor;
    e) un plan de productie pentru unitatea de crestere ecologica a animalelor.
    Art. 27
    Identificarea animalelor
    Animalele se identifica in permanenta prin tehnici adaptate fiecarei specii, individual pentru mamifere mari si individual sau pe lot pentru pasari si mamifere mici.
    Art. 28
    Registrele de crestere a animalelor
    (1) Inregistrarea animalelor se face in registrul de crestere a animalelor care ramane la dispozitia organismelor de inspectie si certificare in orice moment, la sediul unitatii/fermei.
    (2) Registrele de crestere a animalelor contin o descriere completa a sistemului de management al septelului si cuprind urmatoarele informatii:
    a) evidenta pe specii, cu privire la intrarea animalelor: originea, data intrarii, perioada de conversie, marca de identificare si antecedentele veterinare;
    b) evidenta, pe specii, cu privire la iesirea animalelor: varsta, numarul, greutatea la taiere, marca de identificare si destinatia;
    c) evidenta animalelor pierdute si motivele pierderii acestora;
    d) evidenta in ceea ce priveste furajarea: tipul furajului, inclusiv suplimentele furajere, proportia diferitelor componente ale ratiei, perioadele de acces la suprafetele de exercitiu in aer liber, perioadele de transhumanta, daca exista restrictii la acestea;
    e) evidenta cu privire la prevenirea bolilor, tratamentul si la asistenta veterinara: data tratamentului, diagnosticul, tipul produsului administrat, modalitatile de tratament si reteta eliberata de medicul responsabil cu asistenta veterinara, o data cu prezentarea motivelor si a termenului de asteptare impus inainte de comercializarea produselor animaliere.
    Art. 29
    Exploatarea mai multor unitati de productie de catre acelasi operator
    (1) Atunci cand un operator administreaza mai multe unitati/ferme de productie, in conformitate cu prevederile art. 6 alin. (6) si ale art. 21 alin. (3) din anexa nr. 1 la normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 917/2001, unitatile care cresc animale sau produc produse animaliere care nu sunt specificate la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000 se supun, de asemenea, prevederilor art. 27, precum si dispozitiilor privind programul de crestere a animalelor, registrelor de crestere si principiilor de depozitare a produselor utilizate pentru cresterea animalelor.
    (2) Organismul de inspectie si certificare, cu acordul A.N.P.E., acorda exploatatiilor, in scopul activitatii de cercetare din domeniul agricol, derogari de la obligatiile privind prezenta mai multor specii diferite, prevazuta la art. 6 alin. (6) din anexa nr. 1 la normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 917/2001, numai in urmatoarele conditii:
    a) daca au fost luate masuri, de comun acord cu organismul de inspectie si certificare, pentru a garanta separarea permanenta a animalelor, a produselor animaliere si a gunoiului de grajd din fiecare unitate;
    b) daca operatorul informeaza in prealabil organismul de inspectie si certificare despre vanzarea animalelor sau a produselor animaliere;
    c) daca operatorul informeaza organismul de inspectie si certificare despre cantitatile exacte produse in unitatea sa, precum si despre toate caracteristicile care permit identificarea produselor si daca confirma ca masurile luate pentru separarea produselor au fost aplicate.
    Art. 30
    Alte precizari
    Prin derogare de la prevederile prezentelor reguli, depozitarea medicamentelor de uz veterinar alopatice si a antibioticelor este permisa in unitati/ferme, daca ele sunt prescrise de un medic veterinar in cadrul unor tratamente specificate in anexa nr. 1 la normele metodologice aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 917/2001, sunt depozitate in locuri supravegheate si sunt inregistrate in registrul unitatii/fermei.

    SECTIUNEA a 4-a
    Cerintele de inspectie pentru unitatile de preparare a produselor vegetale si animaliere si a alimentelor compuse din produse vegetale si animaliere

    Art. 31
    Domeniul de aplicare
    Prezenta sectiune se aplica tuturor unitatilor care intervin, in nume propriu sau in numele unei terte parti, in activitatea de preparare, astfel cum este definita la art. 3 lit. b) din O.U.G. nr. 34/2000, pentru produsele specificate la art. 2 alin. (1) din aceeasi ordonanta de urgenta si cuprind in special urmatoarele unitati:
    a) unitatile de ambalare si/sau de reambalare a produselor;
    b) unitatile pentru etichetarea si/sau reetichetarea produselor.
    Art. 32
    Controlul initial
    Descrierea completa a unitatii mentionata la art. 14 va fi completata de o prezentare a instalatiilor utilizate pentru receptia, procesarea, ambalarea, etichetarea si depozitarea produselor agricole si a masurilor luate pentru transportul produselor.
    Art. 33
    Evidenta contabila
    Documentele financiar-contabile specificate la art. 17 trebuie sa aiba mentiunea verificarilor prevazute la art. 36 din prezentele reguli.
    Art. 34
    Unitatile de preparare care utilizeaza produse provenite din agricultura ecologica si produse care nu provin din aceasta
    Atunci cand in aceeasi unitate sunt preparate produse mentionate la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000, precum si produse care nu provin din agricultura ecologica, se vor avea in vedere urmatoarele:
    a) unitatea sa dispuna de spatii complet separate pentru depozitarea produselor cuprinse la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000, inainte si dupa operatiuni;
    b) operatiunile se efectueaza in mod continuu pana cand este completata seria de productie, separata in timp si in spatiu de operatiunile similare aferente produselor care nu sunt cuprinse la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000;
    c) daca astfel de operatiuni nu sunt efectuate frecvent sau intr-o zi stabilita, unitatea/ferma respectiva anunta in prealabil organismul de inspectie si certificare intr-un termen fixat de comun acord cu acesta;
    d) se vor lua toate masurile necesare pentru a se asigura identificarea cu usurinta a loturilor si pentru a se evita orice amestec cu produse care nu provin din agricultura ecologica;
    e) inainte ca produsele cuprinse la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000 sa fie preparate, instalatiile de productie vor fi bine spalate. Eficacitatea masurilor privind spalarea este controlata de organismul de inspectie si certificare si face obiectul unei note de constatare.
    Art. 35
    Ambalarea si transportul produselor in unitatile de preparare
    Laptele, ouale si produsele din oua, care provin din agricultura ecologica, se colecteaza separat de produsele care nu sunt obtinute din agricultura ecologica. Sub rezerva aprobarii prealabile a organismului de inspectie si certificare, colectarea nu poate fi facuta simultan decat daca sunt luate toate masurile pentru prevenirea amestecului sau a schimbului cu produse care nu sunt obtinute in conformitate cu dispozitiile legale privind agricultura ecologica si pentru a permite identificarea cu usurinta a produselor obtinute din agricultura ecologica. Operatorul va tine o evidenta stricta a recoltarilor pe zile, ore, circuit de colectare, precum si a datelor si orelor de receptie a produselor, pe care o prezinta organismului de inspectie si certificare.
    Art. 36
    Receptia produselor care provin din alte unitati
    La primirea in unitate/ferma a unui produs specificat la art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000, operatorul verifica inchiderea ambalajului sau a containerului si prezenta pe eticheta a indicatiilor specificate la art. 18. Operatorul confrunta datele de pe eticheta cu datele din documentele care insotesc produsul. Rezultatul acestei verificari se consemneaza conform prevederilor art. 17.

    SECTIUNEA a 5-a
    Cerintele de inspectie pentru importatorii de plante vegetale, produse vegetale, animale, produse animaliere si alimente care contin produse vegetale si/sau animaliere

    Art. 37
    Domeniul de aplicare
    (1) Prezenta sectiune stabileste cerintele de inspectie pentru operatorii de produse agroalimentare ecologice, importatori si/sau primi destinatari, care intervin in importul si/sau receptia, in cont propriu sau in contul altui operator, a produselor specificate in art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000.
    (2) In prezenta sectiune urmatorii termeni se definesc astfel:
    a) importator - orice persoana fizica sau juridica care importa un lot in vederea comercializarii directe sau prin intermediul unui reprezentant;
    b) primul destinatar - orice persoana fizica sau juridica la care lotul este livrat in vederea unei preparari suplimentare si/sau pentru comercializarea sa.
    Art. 38
    Controlul initial pentru importatori
    (1) Descrierea completa a unitatii prevazuta la art. 14 trebuie sa cuprinda o descriere completa a spatiilor importatorului si a activitatilor sale de import, cu indicarea punctelor de intrare a produselor in Romania, precum si a altor spatii pe care importatorul intentioneaza sa le utilizeze pentru depozitarea produselor importate, in asteptarea livrarii lor la primul destinatar.
    (2) In plus, declaratia prevazuta la art. 14 trebuie sa cuprinda angajamentul importatorului de a supune controlului unui organism de inspectie si certificare toate spatiile pe care le utilizeaza pentru depozitarea produselor.
    Art. 39
    Controlul initial pentru primul destinatar
    (1) Descrierea completa a unitatii prevazuta la art. 14 trebuie sa includa spatiile utilizate de primul destinatar pentru receptia si depozitarea produselor sale.
    (2) In cazul in care primul destinatar efectueaza si alte activitati de transformare, ambalare, etichetare, depozitare si transport, se vor aplica prevederile de la sectiunea a 4-a.
    Art. 40
    Evidenta contabila
    (1) In situatia in care importatorul si primul destinatar sunt aceeasi persoana juridica si opereaza in aceeasi unitate, rapoartele prevazute la art. 14 pot fi grupate intr-un singur raport.
    (2) In situatia in care importatorul si primul destinatar opereaza in unitati diferite, fiecare trebuie sa isi organizeze propria evidenta contabila.
    (3) Importatorul si primul destinatar au obligatia de a furniza organismelor de inspectie si certificare la care sunt inregistrati, la cererea acestora, toate informatiile privind transportul produselor importate de la exportator la primul destinatar.
    Art. 41
    Informatii referitoare la loturile importate
    Importatorul va comunica organismului de inspectie si certificare la care este inregistrat, imediat dupa primirea certificatelor de control eliberate de organismele competente din tara exportatoare, toate informatiile privind loturile importate, si anume:
    a) numele si adresa primului destinatar;
    b) o copie a certificatului de control privind importurile de produse ecologice, precum si orice alte informatii pe care acest organism de inspectie si certificare le solicita. Importatorul trebuie, la cerere, sa transmita toate informatiile necesare si organismului de control al primului destinatar.
    Art. 42
    Importatorii si primii destinatari care se ocupa si de produse care nu provin din agricultura ecologica
    Atunci cand produsele importate, specificate in art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000, sunt depozitate in aceleasi spatii cu alte produse agricole sau alimente care nu provin din agricultura ecologica se vor avea in vedere urmatoarele:
    a) produsele specificate in art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000 se depoziteaza separat de alte produse agricole si/sau alimente;
    b) se vor lua masuri pentru asigurarea identificarii loturilor si pentru evitarea amestecurilor cu produse care nu sunt obtinute conform regulilor privind productia agroalimentara ecologica.
    Art. 43
    Vizite de control
    (1) Organismul de inspectie si certificare verifica evidenta contabila conform prevederilor art. 40, precum si compatibilitatea produselor importate cu certificatul de control.
    (2) In situatia in care importatorul efectueaza operatii de import in diferite unitati sau in diferite locuri, el trebuie sa prezinte, la cererea organismului de inspectie si certificare, rapoartele mentionate in art. 14 - 16 pentru fiecare dintre aceste instalatii.
    Art. 44
    Receptia produselor importate
    (1) Produsele prevazute in art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000 vor fi importate doar in ambalaje sau containere corespunzatoare, inchise si sigilate, cu identificarea exportatorului, astfel incat sa se previna substituirea continutului lor, si insotite de alte marci sau alte numere care sa permita identificarea lotului cu datele cuprinse in certificatul de control.
    (2) La primirea produselor importate, specificate in art. 2 alin. (1) din O.U.G. nr. 34/2000, primul destinatar verifica inchiderea ambalajelor sau a containerelor si corespondenta dintre datele de identificare a lotului si cele continute de certificatul de control.
    Rezultatul acestei verificari se va mentiona in evidenta contabila conform prevederilor din art. 33.
    Art. 45
    Anexele nr. 1 - 6*) fac parte integranta din prezentele reguli.
------------
    *) Anexele nr. 1 - 6 la reguli sunt reproduse in facsimil.

    ANEXA 1
    la reguli

    MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI
    Directia Generala de Implementare si Reglementare
    Autoritatea Nationala a Produselor Ecologice

 ______________________________________________________________________________
|                                                                              |
|                             FISA DE INREGISTRARE                             |
|           A PRODUCATORILOR IN AGRICULTURA ECOLOGICA ANUL .........           |
|______________________________________________________________________________|

                 SE APROBA,                                VIZAT,
              DIRECTOR GENERAL                            D.A.D.R.

       Nr. ...... din ...............           Nr. ...... din ...............

    1) PRODUCATOR (Persoana fizica/juridica) ...................................
    Act de identificare ........................................................
    Domiciliul/Sediul: localitate .................. judet ..................... str. ........................ nr. ...... tel. ............. fax ................ e-mail .......................
    Responsabil agricultura ecologica:
    Nume si prenume: ...........................................................
    Localitatea de domiciliu ....................... judet ..................... str. ........................ nr. ...... tel. ............ fax ................. e-mail .......................

    2) ANGAJAMENT
    Solicit inregistrarea si ma angajez sa respect ansamblul dispozitiilor nationale si comunitare privind productia ecologica, prepararea, comercializarea si etichetarea produselor agroalimentare ecologice. Aceste dispozitii sunt:
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice din 17 aprilie 2000, aprobata prin Legea nr. 38 din 7 martie 2001.
    - Hotararea Guvernului nr. 917 din 13 septembrie 2001, pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice.
    - Ordinul comun nr. 417/13.09.2002 si nr. 110/7.10.2002 al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor si al Presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, pentru aprobarea Regulilor specifice privind etichetarea.
    - Ordinul MAPAM nr. .............. Reguli privind sistemul de inspectie si certificare si conditiile de acreditare a organismelor de inspectie si certificare in agricultura ecologica.
    - Reglementarea Consiliului (CEE) nr. 2092/91 (consolidata) privind modul de productie ecologica a produselor agricole si prezentarea sa pe produsele agricole si alimente.
    - Alte acte normative din domeniu.

    3) ALEGEREA ORGANISMULUI DE CONTROL ACREDITAT*)
    Numele organismului de control ales: .......................................
    Codul organismului de control: .............................................

------------
    *) numai organisme de control acreditate de A.N.P.E.

    4) PRODUCTIA VEGETALA (se va completa cu datele din formularul cuprins in anexa 2, "Registrul parcelar")
    SUPRAFATA AGRICOLA EXPLOATATA: .............................................
    - suprafata in agricultura ecologica: .........................
    - suprafata in conversie: Conversie anul 1 ....................
                              Conversie anul 2 ....................
                              Conversie anul 3 ....................
    - suprafata in agricultura conventionala: .....................

    5) PRODUCTIA ANIMALIERA

    Nume producator: ...........................................................

 ______________________________________________________________________________
|           PRODUCTIA          |RASA/ |EFECTIVE|       MOD DE PRODUCTIE        |
|                              |SPECIA|        |_______________________________|
|                              |      |        |Ecologic|   In    |Conventional|
|                              |      |        |        |conversie|            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
|                                                                              |
|                               Productia de bovine                            |
|______________________________________________________________________________|
| Vaci de lapte                |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Juninci rasa de lapte        |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Vaci gestante                |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Juninci gestante             |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Bovine mascule peste 2 ani   |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Bovine mascule intre         |      |        |        |         |            |
| 1 - 2 ani                    |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Bovine mascule 6 luni - 1 an |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Vitei sub 6 luni             |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
|                                                                              |
|                               Productia de ovine                             |
|______________________________________________________________________________|
| Oi mame                      |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Mioare                       |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Berbeci                      |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Alte ovine                   |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
|                                                                              |
|                               Productia caprine                              |
|______________________________________________________________________________|
| Capre de lapte               |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Tapi de reproducere          |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Alte capre                   |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
|                                                                              |
|                               Productia porcine                              |
|______________________________________________________________________________|
| Scroafe de reproducere       |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Vieri                        |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Purcei sugari                |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Alti porci                   |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
|                                                                              |
|                               Pasari                                         |
|______________________________________________________________________________|
| Gaini ouatoare               |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Pui de carne                 |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Rate                         |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Bibilici                     |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Curcani                      |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
|                                                                              |
|                               Ecvine                                         |
|______________________________________________________________________________|
| Cai si iepe                  |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
| Alte ecvine                  |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
|                                                                              |
|                               Apicultura                                     |
|______________________________________________________________________________|
| Nr. stupi                    |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|
|                                                                              |
|                               Altele                                         |
|______________________________________________________________________________|
|                              |      |        |        |         |            |
|______________________________|______|________|________|_________|____________|

              Data:                                   Semnatura

    ANEXA 2
    la reguli

    MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI
    Directia Generala de Implementare si Reglementare
    Autoritatea Nationala a Produselor Ecologice

    Semnificatia coloanelor din tabelul de mai jos este urmatoarea:
    A - Suprafata in agricultura conventionala
    B - Conversie anul I
    C - Conversie anul II
    D - Conversie anul III
    E - Certificat ecologic
 ______________________________________________________________________________
|                                                                              |
|                          REGISTRUL PARCELAR - 2003                           |
|______________________________________________________________________________|
|Nr.       |Denumirea|Suprafata |Suprafata | A  |  Suprafata in agricultura    |
|parcela   |parcelei |cadastrala|agricola  |    |  ecologica                   |
|cadastrala|         |          |exploatata|    |______________________________|
|          |         |          |    *)    |    |Cultura |Suprafata| din care: |
|          |         |          |          |    |        |         |___________|
|          |         |          |          |    |        |         |B | C| D| E|
|          |         |__________|__________|____|        |_________|__|__|__|__|
|          |         |  ha | mp |    ha    | ha |        |   ha    |ha|ha|ha|ha|
|__________|_________|_____|____|__________|____|________|_________|__|__|__|__|
|          |         |     |    |          |    |        |         |  |  |  |  |
|__________|_________|_____|____|__________|____|________|_________|__|__|__|__|
|          |         |     |    |          |    |        |         |  |  |  |  |
|__________|_________|_____|____|__________|____|________|_________|__|__|__|__|
|          |         |     |    |          |    |        |         |  |  |  |  |
|__________|_________|_____|____|__________|____|________|_________|__|__|__|__|
|          |         |     |    |          |    |        |         |  |  |  |  |
|__________|_________|_____|____|__________|____|________|_________|__|__|__|__|
|          |         |     |    |          |    |        |         |  |  |  |  |
|__________|_________|_____|____|__________|____|________|_________|__|__|__|__|
    *) In cazul in care nu se exploateaza in totalitate parcela cadastrala, indicati suprafata exploatata.

    ANEXA 3
    la reguli

    MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI
    Directia Generala de Implementare si Reglementare
    Autoritatea Nationala a Produselor Ecologice

 ______________________________________________________________________________
|                                                                              |
|                             FISA DE INREGISTRARE                             |
|           A PROCESATORILOR IN AGRICULTURA ECOLOGICA ANUL .........           |
|    (operatii de conditionare si/sau de transformare a produselor agricole)   |
|______________________________________________________________________________|

                 SE APROBA,                                VIZAT,
              DIRECTOR GENERAL                            D.A.D.R.

       Nr. ...... din ...............           Nr. ...... din ...............


    1) PROCESATOR (Persoana fizica/juridica) ...................................
    Act de identificare ........................................................
    Domiciliul/Sediul: localitate .................. judet ..................... str. ........................ nr. ...... tel. ............. fax ................ e-mail .......................
    Responsabil agricultura ecologica:
    Nume si prenume: ...........................................................
    Localitatea de domiciliu ...................... judet ...................... str. ........................ nr. ...... tel .............. fax ................ e-mail .......................

    2) ANGAJAMENT
    Solicit inregistrarea si ma angajez sa respect ansamblul dispozitiilor nationale si comunitare privind productia ecologica, prepararea, comercializarea si etichetarea produselor agricole si a alimentelor in general. Aceste dispozitii sunt:
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice din 17 aprilie 2000, aprobata prin Legea nr. 38 din 7 martie 2001.
    - Hotararea Guvernului nr. 917 din 13 septembrie 2001, pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice.
    - Ordinul comun nr. 417/13.09.2002 si nr. 110/7.10.2002 al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor si al Presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, pentru aprobarea Regulilor specifice privind etichetarea.
    - Ordinul MAPAM nr. .............. Reguli privind sistemul de inspectie si certificare si conditiile de acreditare a organismelor de inspectie si certificare in agricultura ecologica.
    - Reglementarea Consiliului (CEE) nr. 2092/91 (consolidata) privind modul de productie ecologica a produselor agricole si prezentarea sa pe produsele agricole si alimente.
    - Alte acte normative din domeniu.

    3) ALEGEREA ORGANISMULUI DE CONTROL ACREDITAT*)
    Numele organismului de control ales: .......................................
    Codul organismului de control: .............................................

------------
    *) numai organisme de control acreditate de A.N.P.E.

    4) Specificarea locurilor de transformare si/sau de conditionare si/sau de depozitare si natura operatiilor si a produselor, prin precizarea locului de procesare.

    Numele procesatorului: ....................................................

 ______________________________________________________________________________
| Produs finit*)|  Loc de        | Cantitate estimata |  Natura operatiilor*) |
|               |  transformare  | in anul .......... |                        |
|               |                | (kg sau litri)     |                        |
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
|_______________|________________|____________________|________________________|
    *) Produsul care iese din unitate (ex: paine, branza de oaie, faina de grau)
    *) Operatii privind:
       - conditionarea fara transformare (se va nota cu CFT)
       - transformarea cu conditionare (se va nota cu TCC)
       - transformarea fara conditionare (se va nota cu TFC)

              Data:                                   Semnatura

    ANEXA 4
    la reguli

    MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI
    Directia Generala de Implementare si Reglementare
    Autoritatea Nationala a Produselor Ecologice

 ______________________________________________________________________________
|                                                                              |
|                           FISA DE INREGISTRARE                               |
|         A IMPORTATORILOR DE PRODUSE AGROALIMENTARE ECOLOGICE                 |
|                           ANUL ...............                               |
|______________________________________________________________________________|

                 SE APROBA,                                VIZAT,
              DIRECTOR GENERAL                            D.A.D.R.

       Nr. ...... din ...............           Nr. ...... din ...............

    1) IMPORTATOR .............................................................
    Certificat de inmatriculare Registru Comert ...............................
    Cod fiscal ..................... Sediu: ...................................
    Banca ............................... Cont ................................
    Tel. ................... Fax ................... E-mail ...................
    Reprezentat legal prin ...................... in calitate de ..............

    2) ANGAJAMENT
    Solicit inregistrarea si ma angajez sa respect ansamblul dispozitiilor nationale si comunitare privind importul, depozitarea, etichetarea si comercializarea de produse agroalimentare ecologice. Aceste dispozitii sunt:
    - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice din 17 aprilie 2000, aprobata prin Legea nr. 38 din 7 martie 2001.
    - Hotararea Guvernului nr. 917 din 13 septembrie 2001, pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice.
    - Ordinul comun nr. 417/13.09.2002 si nr. 110/7.10.2002 al ministrului agriculturii, alimentatiei si padurilor si al Presedintelui Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, pentru aprobarea Regulilor specifice privind etichetarea.
    - Ordinul MAPAM nr. ......... Reguli privind sistemul de inspectie si certificare si conditiile de acreditare a organismelor de inspectie si certificare in agricultura ecologica
    - Reglementarea Consiliului (CEE) nr. 2092/91 (consolidata) privind modul de productie ecologica a produselor agricole si prezentarea sa pe produsele agricole si alimente
    - Alte acte normative din domeniu.

    3) ALEGEREA ORGANISMULUI DE CONTROL ACREDITAT*)
    Numele organismului de control ales*): ....................................
    Codul organismului de control: ............................................

------------
    *) numai organisme de control acreditate de A.N.P.E.

                Data                           Semnatura

    4) Localizarea tarii de origine a produselor importate si natura produselor, cu precizarea regiunii sau unitatii de productie

    Nume importator: ..........................................................

 __________________________________________________________________________
|  Produsul  |      Volumul     | Tara de origine | Locurile de depozitare |
|            | importat estimat |                 | (in Romania sau in UE) |
|            | (kg/litri/buc.)  |                 |                        |
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|
|____________|__________________|_________________|________________________|

          Data                                     Semnatura
    ................                            .................

    ANEXA 5
    la reguli

    Nr.               Data                      Se aproba inscrierea

                                CERERE
pentru obtinerea acreditarii in vederea inspectiei si certificarii produselor agroalimentare, din sectorul de agricultura ecologica

    Persoana juridica ........................................., cu sediul in localitatea ............................, str. ...................... nr. ....., bl. ......., sc. .........., ap. ........, judetul/sectorul ..................., tara ................., telefon ...................., fax ....................., inmatriculata la registrul comertului sub nr. ................................., reprezentata prin responsabil ................................................., solicit acreditarea si eliberarea "Certificatului de acreditare" pentru sectorul de agricultura ecologica pentru urmatoarele domenii:
     _
    |_| productia de plante vegetale, produse vegetale, animale si/sau produsele animaliere;
     _
    |_| unitatile de preparare a produselor vegetale si animaliere si a alimentelor compuse din produse vegetale si animaliere;
     _
    |_| importatori de plante vegetale, produse vegetale, animale, produse animaliere, alimente;
     _
    |_| furaje.
________________________________________________________________________________

    Anexam la prezenta cerere urmatoarele documente:
    a) copie dupa certificatul de inmatriculare eliberat de oficiul registrului comertului care sa contina si codul unic de inregistrare;
    b) actul constitutiv al organismului de inspectie si certificare;
    c) scurta prezentare a activitatii organismului, din care sa rezulte experienta in domeniul inspectiei;*5)
    d) planul de inspectie al organismului de inspectie si certificare care sa cuprinda o descriere detaliata a masurilor de control pe care organismul se angajeaza sa il impuna operatorilor pe care ii controleaza;
    e) sanctiunile pe care organismul de inspectie si certificare urmeaza sa le aplice operatorilor pe care ii controleaza, in cazul nerespectarii prevederilor legale privind agricultura ecologica;
    f) copie dupa certificatul de acreditare deplina conform Standardului EN ISO 45011:1998, eliberat de organismul national de acreditare sau de organismul abilitat din statul in care organismul isi are sediul principal;
    g) o declaratie scrisa prin care solicitantul este de acord ca organismul care a emis certificatul de acreditare mentionat la punctul g) sa puna la dispozitie A.N.P.E., documente si informatii cu privire la acreditarea acestuia;
    h) organigrama organismului si dosarul de prezentare al personalului angajat, care va cuprinde:
    - copie dupa diploma de studii superioare de specialitate;
    - curriculum vitae;
    - copie dupa cartea de munca sau contractul de colaborare;
    - copie dupa atestatul de formare al inspectorilor;*6)
    - raportul de evaluare tehnica in vederea acreditarii, eliberat de organismul national de acreditare.
________________________________________________________________________________

    Declar pe propria raspundere ca organismul acreditat va fi liber de orice presiune in activitatea de inspectie si certificare.

                                            Semnatura responsabilului,

------------
    *5) Incepand cu 1 ianuarie 2005.
    *6) Incepand cu 1 ianuarie 2005.

    ANEXA 6
    la reguli

                                ROMANIA
           MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR, APELOR SI MEDIULUI
                AUTORITATEA NATIONALA A PRODUSELOR ECOLOGICE

                      ____________________________
                     |  CERTIFICAT DE ACREDITARE  |
                     |____________________________|

                            NR. ______________

    Organismul ............................................... cu sediu in localitatea ..........................., str. ................... nr. ........., telefon ..................., fax ..................., tara ...................., avand codul de identificare ................................, reprezentat prin responsabil .............................................., este acreditat ca organism de inspectie si certificare a produselor agroalimentare ecologice, pentru urmatoarele domenii:
     _
    |_| productia de plante vegetale, produse vegetale, animale si/sau produsele animaliere
     _
    |_| unitatile de preparare a produselor vegetale si animaliere si a alimentelor compuse din produse vegetale si animaliere
     _
    |_| importatori de plante vegetale, produse vegetale, animale, produse animaliere si alimente
     _
    |_| furaje

    Data: ..................

                                    Director General

 _________________________________________________________________
|  Acest certificat nu este valabil decat vizat pe anul in curs   |
|_________________________________________________________________|
|       Anul I       |       Anul II       |       Anul III       |
|                    |                     |                      |
|____________________|_____________________|______________________|



SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 527/2003

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 527 din 2003
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu