Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 5217 din 9 septembrie 2010

privind organizarea si desfasurarea probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone în vederea obtinerii mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat

ACT EMIS DE: MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII, TINERETULUI SI SPORTULUI

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 746 din 9 noiembrie 2010



Având în vedere prevederile Acordului interguvernamental franco-român de la Bucuresti din data de 28 septembrie 2006, în baza prevederilor Legii învatamântului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, în temeiul Hotarârii Guvernului nr. 81/2010 privind organizarea si functionarea Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, cu modificarile ulterioare,

ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului emite prezentul ordin.

Art. 1. - Elevii din sectiile bilingve francofone care fac parte din proiectul „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone" si care au un orar specific de cursuri în limba franceza si de discipline noniingvistice predate în limba franceza au dreptul de a obtine mentiunea speciala „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat.

Art. 2. - (1) Pentru obtinerea mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat, elevii din sectiile bilingve francofone trebuie sa sustina si sa promoveze urmatoarele probe specifice:

a) proba anticipata;

b) proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza;

c) proba scrisa la disciplina nonlingvistica studiata în limba franceza.

(2) Elevii din sectiile bilingve francofone sustin proba anticipata la sfârsitul clasei a XI-a, iar proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza si proba scrisa la disciplina nonlingvistica studiata în limba franceza, la sfârsitul clasei a XII-a.

Art. 3. - (1) Probele specifice sustinute de elevii din sectiile bilingve francofone în vederea obtinerii mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat se organizeaza si se desfasoara conform metodologiei prevazute în anexa nr. 1, care face parte integranta din prezentul ordin.

(2) Temele din programele de bacalaureat la disciplinele pentru care elevii sustin probele specifice în vederea obtinerii mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat sunt prevazute în anexa nr. 2, care face parte integranta din prezentul ordin.

Art. 4. - Elevii care nu sustin sau nu promoveaza proba anticipata la sfârsitul clasei a XI-a nu pot participa la probele specifice ale bacalaureatului, care se sustin la sfârsitul clasei a XII-a, si nu beneficiaza de mentiunea speciala „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat.

Art. 5. - Prevederile prezentului ordin se aplica începând cu anul scolar 2010-2011.

Art. 6. - La data intrarii în vigoare a prezentului ordin se abroga Ordinul ministrului educatiei, cercetarii si inovarii nr. 5.793/2009 privind aprobarea Metodologiei de organizare si desfasurare a probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone în vederea obtinerii mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 764 din 10 noiembrie 2009.

Art. 7. - Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Art. 8. - Directia generala educatie si învatare pe tot parcursul vietii, Centrul National de Evaluare si Examinare, inspectoratele scolare si conducerile unitatilor de învatamânt implicate duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin.

Ministrul educatiei, cercetarii, tineretului si sportului,

Daniel Petru Funeriu

ANEXA Nr. 1

METODOLOGIE

de organizare si desfasurare a probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone în vederea obtinerii mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat

I. Dispozitii generale

Art. 1. - (1) Prezenta metodologie se refera la sustinerea probelor specifice de bacalaureat de catre elevii din sectiile bilingve francofone care fac parte din proiectul „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone", denumite în continuare sectii bilingve francofone.

(2) Pentru obtinerea mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat, elevii din sectiile bilingve francofone trebuie sa sustina si sa promoveze urmatoarele probe specifice:

a) proba anticipata, centrata pe modulul de învatamânt pluridisciplinar bilingv, sustinuta la sfârsitul clasei a XI-a;

b) proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza, sustinuta la sfârsitul clasei a XII-a;

c) proba scrisa la disciplina nonlingvistica studiata în limba franceza, sustinuta la sfârsitul clasei a XII-a.

Art. 2. - Profesorii examinatori din comisiile de bacalaureat constituite pentru probele specifice sustinute în vederea obtinerii mentiunii „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat sunt alesi dintre profesorii/evaluatorii DELF din liceele bilingve implicate în proiectul „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone", care au participat la stagii de formare în România si/sau în Franta.

II. Proba anticipata

Art. 3. - (1) Elevii sectiilor bilingve francofone care au frecventat modulul de învatamânt pluridisciplinar bilingv în timpul clasei a XI-a sustin proba anticipata.

(2) Proba anticipata se organizeaza simultan în toate liceele bilingve care fac parte din proiectul „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone" în semestrul al II-lea al clasei a XI-a, în ultima vineri a lunii mai. In cazul în care exista un numar mare de elevi participanti la proba, aceasta poate fi prelungita si în ziua urmatoare.

(3) In cazul în care elevul promoveaza proba anticipata în clasa a XI-a, acesta are dreptul de a participa la probele specifice organizate la sfârsitul clasei a XII-a pentru elevii din sectiile bilingve francofone.

(4) Elevii care nu sustin sau nu promoveaza proba anticipata nu pot participa la probele specifice ale bacalaureatului bilingv francofon, care se sustin la sfârsitul clasei a XII-a, si nu vor beneficia de mentiunea speciala „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat.

(5) In cazul în care un elev de la sectia bilingva francofona repeta clasa a XI-a, acesta are obligatia de a repeta modulul de învatamânt pluridisciplinar bilingv si de a se prezenta din nou la proba anticipata de la sfârsitul clasei a XI-a.

Art. 4. - (1) Coordonarea probei anticipate se face, la nivel national, de catre Comisia nationala de bacalaureat, iar la nivel local, de catre comisia de bacalaureat judeteana/a municipiului Bucuresti.

(2) In fiecare unitate de învatamânt liceal în care exista sectie bilingva francofona se înfiinteaza comisia de organizare si desfasurare a probei anticipate.

(3) Comisia de organizare si desfasurare a probei anticipate se compune din:

a) presedinte - directorul sau directorul adjunct al unitatii de învatamânt;

b) secretar - un cadru didactic cu abilitati în operarea pe calculator/informatician;

c) membri - 1-2 cadre didactice;

d) profesori evaluatori - 3 profesori de specialitate: doua cadre didactice din scoala, alese dintre cele care au predat modulul de învatamânt pluridisciplinar bilingv, si un cadru didactic având specialitatea limba franceza.

(4) Profesorul evaluator de limba franceza din comisia de organizare si desfasurare a probei anticipate este altul decât cel care a predat limba franceza la clasa respectiva si este selectat din lista profesorilor/evaluatorilor DELF din liceele bilingve implicate în proiectul „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone", care au participat la stagii de formare în România si/sau în Franta.

(5) Comisia de organizare si desfasurare a probei anticipate are urmatoarele atributii:

a) organizeaza si raspunde de desfasurarea probei anticipate în centrul respectiv, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;

b) alcatuieste si afiseaza la avizierul unitatii de învatamânt, cu 24 de ore înaintea probei, lista alfabetica a candidatilor pentru proba anticipata, cu precizarea orei la care trebuie sa se prezinte candidatii;

c) completeaza cataloagele de examen;

d) examineaza si evalueaza candidatii, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii;

e) afiseaza rezultatele probei anticipate;

f) elaboreaza si transmite comisiilor de bacalaureat judetene/a municipiului Bucuresti, în termen de 4 zile de la încheierea probei anticipate, rapoarte privind organizarea si desfasurarea acesteia.

(6) Componenta comisiei de organizare si desfasurare a probei anticipate este stabilita prin decizie a inspectorului scolar general.

(7) Comisia de bacalaureat judeteana/a municipiului Bucuresti transmite Directiei generale educatie si învatare pe tot parcursul vietii din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Serviciului de cooperare si actiune culturala al Ambasadei Frantei la Bucuresti raportul privind organizarea si desfasurarea probei anticipate, precum si rezultatele obtinute de candidati la aceasta proba, în termen de 10 zile de la încheierea probei anticipate.

Art. 5. - (1) In cadrul modulului de învatamânt pluridisciplinar bilingv, elevii realizeaza, la nivelul clasei, un proiect, bazat pe disciplinele studiate.

(2) Pâna la data de 1 octombrie a fiecarui an scolar, profesorii de la disciplinele nonlingvistice predate în limba franceza vor afisa la avizierul scolii titlurile proiectelor propuse pentru proba anticipata din anul scolar respectiv.

(3) Pâna la data de 8 octombrie a fiecarui an scolar, elevii vor alege, la nivel de clasa, tema proiectului si o vor depune la secretariatul scolii.

(4) Pâna la data de 15 octombrie a fiecarui an scolar, comisia de bacalaureat judeteana/a municipiului Bucuresti transmite Directiei generale educatie si învatare pe tot parcursul vietii din cadrul Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului si Serviciului de cooperare si actiune culturala al Ambasadei Frantei la Bucuresti temele selectionate pentru proiecte.

(5) Pe parcursul anului scolar, elevii vor lucra la proiect, în echipa, si vor redacta, individual, un carnet de bord si o sinteza.

(6) Carnetul de bord, redactat în limba franceza, va contine notitele sistematice luate în timpul cursurilor alocate modulului respectiv, în cadrul fiecarei discipline nonlingvistice, precum si raportul cercetarilor documentare.

(7) Sinteza sau nota sintetica, de maximum doua pagini, se elaboreaza în limba franceza si se refera la derularea proiectului si la contributia personala a elevului în cadrul echipei.

Art. 6. - (1) Proba anticipata consta în:

a) prezentarea orala, în fata comisiei, a carnetului de bord realizat în mod individual, pe durata modulului de învatamânt pluridisciplinar bilingv, si a sintezei;

b) sustinerea orala a produsului final/proiectului.

(2) Durata probei nu va depasi 15 minute pentru fiecare elev.

Art. 7. - (1) Pentru evaluarea modulului de învatamânt pluridisciplinar bilingv se acorda maximum 100 de puncte, din care:

a) maximum 20 de puncte pentru activitatea desfasurata în timpul anului;

b) maximum 80 de puncte, din care 10 puncte din oficiu, pentru examenul final sustinut prin proba anticipata.

(2) Fiecare examinator acorda candidatului un punctaj, care este multiplu de 10, si stabileste nota acordata candidatului, prin împartirea punctajului la 10.

(3) Nota finala a candidatului la proba anticipata se obtine ca medie aritmetica a notelor acordate de cei 3 profesori examinatori, calculata cu doua zecimale, fara rotunjire.

Art. 8. - (1) Notele la proba anticipata sustinuta în clasa a XI-a se consemneaza în catalogul de examen, elaborat în 3 exemplare, care se pastreaza la secretariatul liceului pâna la sfârsitul clasei a XII-a.

(2) Un exemplar al catalogului de examen se arhiveaza, al doilea exemplar este transmis comisiei de bacalaureat din centrul de examen la care este arondata unitatea de învatamânt si va fi anexa la catalogul examenului de bacalaureat, iar al treilea exemplar este trimis Comisiei nationale de bacalaureat.

(3) Catalogul de examen transmis comisiei de bacalaureat din centrul de examen se arhiveaza împreuna cu celelalte documente ale examenului de bacalaureat.

III. Proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza

Art. 9. - (1) Proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza se organizeaza si se desfasoara în conformitate cu metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat, respectându-se prevederile specifice mentionate în prezenta metodologie.

(2) Proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza este organizata de comisia de bacalaureat de evaluare a competentelor lingvistice si digitale din unitatea de învatamânt liceal.

(3) Evaluarea competentelor lingvistice pentru limba franceza se face, pentru fiecare candidat, de catre 2 profesori, dintre care unul este cadrul didactic care a predat disciplina la clasa, iar al doilea este un cadru didactic de aceeasi specialitate, din aceeasi unitate de învatamânt sau din alta, ales din lista profesorilor din unitatile de învatamânt implicate în proiectul bilingv francofon „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone". Cel putin unul dintre cei 2 corectori trebuie sa fie evaluator DELF.

Art. 10. - (1) Proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza se sustine la sfârsitul clasa a XII-a, în perioada prevazuta în calendarul examenului de bacalaureat pentru evaluarea competentelor lingvistice într-o limba de circulatie internationala - proba C.

(2) Evaluarea competentelor lingvistice în limba franceza se face prin 3 tipuri de probe, dupa cum urmeaza:

a) proba scrisa, cu durata de 120 de minute;

b) proba orala, cu durata de 20 de minute;

c) proba de întelegere a unui text audiat, cu durata de 30 de minute.

(3) Pentru proba orala, fiecare elev va avea la dispozitie 30 de minute pentru pregatirea raspunsului.

Art. 11. - Subiectele pentru probele de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza sunt elaborate de Centrul National de Evaluare si Examinare, în colaborare cu Serviciul de cooperare si actiune culturala al Ambasadei Frantei la Bucuresti, astfel încât sa permita stabilirea, pentru fiecare candidat, a nivelului corespunzator Cadrului european comun de referinta pentru limbi (CECRL).

Art. 12. - (1) In urma sustinerii probei pentru evaluarea competentelor lingvistice în limba franceza se obtine un certificat de competenta în care se mentioneaza nivelul de limba corespunzator CECRL.

(2) Pentru obtinerea mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat, candidatul trebuie sa obtina nivelul B2.

Art. 13. - Proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza, sustinuta de elevii sectiilor bilingve francofone, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, reprezinta pentru acesti elevi proba de evaluare a competentelor lingvistice într-o limba de circulatie internationala studiata pe parcursul învatamântului liceal, prevazuta de metodologia de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat - proba C.

Art. 14. - (1) Candidatii carora li se recunosc si li se echivaleaza, conform prevederilor metodologiei elaborate de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, rezultatele obtinute la examene cu recunoastere internationala pentru certificarea competentelor lingvistice în limba franceza nu mai sustin proba C din cadrul examenului de bacalaureat la limba franceza.

(2) Pentru candidatii proveniti de la sectiile bilingve francofone, recunoasterea mentionata la alin. (1) conduce si la obtinerea mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat numai daca acestia au obtinut cel putin nivelul B2.

IV. Proba scrisa la disciplina nonlingvistica studiata în limba franceza

Art. 15. - (1) Elevii din sectiile bilingve francofone au, pe parcursul celor 4 ani de liceu, un orar specific de discipline nonlingvistice (DNL) predate în limba franceza: Matematica, Fizica, Chimie, Biologie, Istorie, Geografie, Economie, în functie de filiera, profilul si specializarea clasei.

(2) In vederea obtinerii mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat, elevii din sectiile bilingve francofone sustin o proba scrisa în limba franceza la una dintre DNL studiate în limba franceza.

(3) Proba scrisa la DNL studiata în limba franceza se sustine la sfârsitul clasei a XII-a, în perioada prevazuta în calendarul examenului de bacalaureat românesc pentru Limba si literatura materna - proba E.b) - proba scrisa.

(4) Candidatii care nu au obtinut nivelul B2 la proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza nu se pot prezenta la proba scrisa la DNL studiata în limba franceza.

Art. 16. - (1) Proba scrisa la DNL studiata în limba franceza este organizata de comisia de bacalaureat din centrul de examen la care este arondata unitatea de învatamânt liceal.

(2) Pentru proba scrisa la DNL studiata în limba franceza se numesc în comisia mentionata la alin. (1) 2 profesori evaluatori, având ca specialitate DNL evaluata, provenind din alte unitati de învatamânt implicate în proiectul bilingv francofon.

(3) Comisia nationala de bacalaureat poate decide, în urma consultarii Serviciului de cooperare si actiune culturala al Ambasadei Frantei la Bucuresti, organizarea de centre regionale de evaluare a lucrarilor scrise de la proba scrisa la DNL studiate în limba franceza.

Art. 17. - (1) Proba scrisa la DNL este notata cu maximum 100 de puncte, din care 10 puncte din oficiu.

(2) Fiecare evaluator acorda candidatului un punctaj de la 10 la 100 si calculeaza nota acestuia, prin împartirea la 10 a punctajului obtinut.

(3) Pentru fiecare candidat, nota probei scrise la DNL studiata în limba franceza se obtine ca medie aritmetica, calculata cu doua zecimale, fara rotunjire, din notele acordate de cei 2 evaluatori.

(4) Notele obtinute la proba scrisa la DNL se consemneaza în catalogul de examen.

V. Dispozitii finale

Art. 18. - Pentru obtinerea mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat, absolventii sectiilor bilingve francofone trebuie sa îndeplineasca urmatoarele conditii:

a) sa promoveze examenul de bacalaureat, conform prevederilor metodologiei de organizare si desfasurare a examenului de bacalaureat;

b) sa participe si sa obtina cel putin nota 5 (cinci) la proba anticipata;

c) sa participe si sa obtina cel putin nota 5 (cinci) la proba scrisa la DNL;

d) sa aiba media notelor la proba anticipata si proba scrisa la DNL cel putin egala cu 6 (sase);

e) sa obtina minimum nivelul B2 la proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza.

Art. 19. - (1) Absolventii sectiilor bilingve francofone care îndeplinesc conditiile mentionate la art. 18 obtin diploma de bacalaureat, prevazuta de legea româna, cu mentiunea speciala „sectie bilingva francofona", precum si o diploma specifica, eliberata de partea franceza.

(2) Absolventii sectiilor bilingve francofone care nu participa la probele specifice sau nu îndeplinesc toate conditiile mentionate la art. 18 participa la probele bacalaureatului românesc, obtinând, în caz de promovare, diploma de bacalaureat prevazuta de lege, fara mentiunea speciala „sectie bilingva francofona".

(3) Absolventilor sectiilor bilingve francofone care au participat la proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza, organizata conform prezentei metodologii, dar nu au obtinut nivelul B2, li se recunoaste nivelul atins la proba de evaluare a competentelor lingvistice într-o limba straina pentru obtinerea diplomei de bacalaureat românesc, fara mentiunea speciala „sectie bilingva francofona".

Art. 20. - Nu se admit contestatii la proba anticipata, la proba scrisa la DNL si la proba de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza.

Art. 21. - (1) Notele obtinute la proba anticipata si la proba scrisa la DNL nu intra în calculul mediei generale de bacalaureat.

(2) Rezultatele obtinute la probele specifice sustinute de absolventii sectiilor bilingve francofone se consemneaza în cataloagele de examen si apar în baza de date nationala care cuprinde rezultatele examenului de bacalaureat.

Art. 22. - (1) Pe parcursul desfasurarii probelor specifice din cadrul bacalaureatului bilingv francofon, unul sau mai multi reprezentanti ai Serviciului de cooperare si actiune culturala al Ambasadei Frantei la Bucuresti pot fi prezenti în salile de examen sau în centrele zonale de evaluare, în calitate de observatori, pentru a urmari buna desfasurare a acestor probe si modalitatile de evaluare a lucrarilor scrise si a probelor orale.

(2) Reprezentantii Serviciului de cooperare si actiune culturala al Ambasadei Frantei la Bucuresti participanti, în calitate de observatori, la probele specifice din cadrul bacalaureatului bilingv francofon vor prezenta constatarile lor Comisiei nationale de bacalaureat. In cazul în care constata nerespectarea prevederilor prezentei metodologii sau existenta unor disfunctionalitati, acestia vor elabora un raport scris, pe care îl transmit unitatii de învatamânt, inspectoratului scolar si Comisiei nationale de bacalaureat.

Art. 23. - (1) Comisiile de bacalaureat judetene/a municipiului Bucuresti transmit Comisiei nationale de bacalaureat, în termen de 10 zile de la încheierea sesiunii respective a examenului, un raport separat referitor la organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat pentru clasele bilingve incluse în proiectul „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone".

(2) Raportul mentionat la alin. (1) contine în anexa lista nominala a elevilor participanti la probele specifice ale bacalaureatului bilingv francofon si rezultatele obtinute de acestia la examenul de bacalaureat, inclusiv la probele specifice ale acestuia: situatia promovarii examenului de bacalaureat românesc, rezultatul evaluarii probei de evaluare a competentelor lingvistice în limba franceza, nota la proba anticipata, nota la proba scrisa la DNL, media notelor obtinute la proba anticipata si la proba scrisa la DNL, rezultatul participarii la examenul de bacalaureat bilingv francofon (admis/respins).

(3) Comisia nationala de bacalaureat transmite o copie a raportului mentionat la alin. (1) Serviciului de cooperare si actiune culturala al Ambasadei Frantei la Bucuresti.

Art. 24. - Fiecare unitate de învatamânt are ca responsabilitate comandarea si completarea diplomelor de bacalaureat cu mentiunea speciala „sectie bilingva francofona".

Art. 25. - Respectarea întocmai a prezentei metodologii este obligatorie pentru toate persoanele implicate în aceasta activitate.

ANEXA Nr. 2

TEMELE

din programele de bacalaureat la disciplinele pentru care elevii sustin probele specifice în vederea obtinerii mentiunii speciale „sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat

DISCIPLINA MATEMATICA

1. Tipuri de clase

Examenul scris la matematica se adreseaza urmatoarelor tipuri de clase, care fac parte din proiectul bilingv „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone":

a) clasa bilingva, filiera teoretica, profil umanist;

b) clasa bilingva, filiera teoretica, profil real;

c) clasa bilingva, filiera tehnologica.

2. Competente de evaluat

1. Utilizarea corecta a terminologiei specifice matematicii în diferite contexte de aplicare

2. Prelucrarea datelor de tip cantitativ, structural, contextual cuprinse în enunturi matematice

3. Utilizarea corecta a algoritmilor matematici si a rationamentelor în rezolvarea de probleme de diferite grade de dificultate

4. Exprimarea si redactarea corecta si într-o maniera coerenta, în limbaj formal sau în limbaj cotidian, a rezolvarii sau a strategiilor de rezolvare a unei probleme

5. Analiza de situatii-problema si determinarea ipotezelor necesare pentru a obtine o concluzie

6. Generalizarea unor proprietati prin modificarea contextului initial de definire a problemei sau prin generalizarea algoritmilor

In plus, vor fi urmarite competente specifice ale programei scolare.

3. Teme retinute

Functii:

- generalitati (clasele a IX-a, a X-a);

- functii particulare (functia de gradul 1, functia de gradul 2, functia radical, functia exponentiala, functia logaritm);

- aplicatii ale derivatelor (profil real);

- calcul integral (profil real).

Combinatorica:

- permutari, aranjamente, combinari;

- binomul lui Newton.

Geometrie analitica în plan:

- reper cartezian, dreapta;

- distanta de la un punct la o dreapta (profilul real);

- cercul (profilul real).

Numere complexe:

- forma algebrica - interpretare geometrica;

- forma trigonometrica;

- operatii - adunare, scadere, înmultire, împartire, putere, radacina de ordinul n;

- ecuatii binome.

Siruri:

- definitie, sir crescator/descrescator, siruri limitate;

- siruri particulare (siruri aritmetice, siruri geometrice);

- limita unui sir, siruri convergente (profilul real).

NOTA:

Nu va fi necesar ca totalitatea temelor sa fie predate în limba franceza, dar se va urmari ca elevii sa dispuna de un lexic suficient pentru rezolvarea exercitiilor.

DISCIPLINA FIZICA

1. Tipuri de clase

Examenul scris la fizica se adreseaza urmatoarelor tipuri de clase din liceele care fac parte din proiectul bilingv „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone":

a) clasa bilingva, filiera teoretica, profil umanist;

b) clasa bilingva, filiera teoretica, profil real;

c) clasa bilingva, filiera tehnologica.

2. Competente de evaluat si teme retinute:

Teme retinute

Competente de evaluat

I. Energia mecanica a unui sistem

• Aplicarea legii conservarii energiei în cazul sistemelor mecanice studiate

• Aplicarea teoremei variatiei energiei cinetice a punctului material în cazul sistemelor mecanice studiate

• Abordarea din perspectiva istorica si interdisciplinara a conceptului de energie si a legilor de conservare a acesteia

II. Efectul fotoelectric

•Argumentarea calitativa, din perspectiva istorica, a ipotezei naturii duale a luminii: ondulatorie si corpusculara

• Descrierea fotonului prin proprietatile specifice particulei (energie, impuls etc.)

• Folosirea ipotezei corpusculare a naturii luminii pentru explicarea efectului fotoelectric extern

• Enuntarea si scrierea legilor efectului fotoelectric, folosind ecuatia lui Einstein pentru efectul fotoelectric extern

• Utilizarea corecta si adecvata a conceptelor, a termenilor stiintifici si a marimilor fizice cu unitatile lor de masura

• Identificarea erorilor logice în afirmatii

• Identificarea valorii logice de adevarat/fals dintr-o suita de afirmatii referitoare la o situatie data

• Argumentarea fizica/stiintifica a formei matematice a unei legi fizice

• Descrierea etapelor unui calcul

Fiecare dintre temele studiate va putea fi abordata din mai multe perspective - experimental, istoric etc.

DISCIPLINA CHIMIE

1. Tipuri de clase

Examenul scris la chimie se adreseaza urmatoarelor tipuri de clase, care fac parte din proiectul bilingv „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone":

a) clasa bilingva, filiera teoretica, profil real;

b) clasa bilingva, filiera tehnologica;

c) clasa bilingva, filiera teoretica, profil umanist (pentru acest profil, un asterisc va preceda partile din programa care îi sunt destinate).

2. Competente de evaluat si teme retinute

Teme retinute

Competente de evaluat

A. Clasificarea reactiilor chimice:

• Transformari lente si rapide

• *Cupluri oxidant/reductor si scrierea ecuatiilor acestor reactii

• *Reactii reversibile si ireversibile; exemple

• Introducerea notiunii de pH

• *Scrierea ecuatiei reactiei asociate unei transformari de oxidoreducere si identificarea în aceasta ecuatie a celor doua cupluri oxidant/reductor

• *Definirea si identificarea unui oxidant si a unui reductor

• *Definirea si identificarea unui acid sau a unei baze dupa Bronsted

• *Scrierea si calcularea ecuatiei reactiei asociate unei transformari acido-bazice; identificarea în aceasta ecuatie a celor doua cupluri acid-baza conjugate

• Cunoasterea definitiei pH-ului pentru solutiile apoase diluate

B. Starea de echilibru a unui sistem chimic:

• Constanta de echilibru K asociata ecuatiei unei reactii, la o temperatura data

• Autoprotoliza apei

• Produsul ionic al apei; Ke si pKg

• Scala de pH: solutie acida, bazica si neutra

• De stiut ca atunci când starea de echilibru a sistemului este atinsa, cantitatile de materie nu mai evolueaza si ca aceasta stare de echilibru este dinamica

• De stiut ca Kw este constanta de echilibru asociata autoprotolizei apei

• Cunoscând valoarea pH-ului unei solutii apoase, de precizat daca este acida, bazica sau neutra

• Plecând de la concentratia molara a ionilor H30+ sau OH-, sa se deduca valoarea pH-ului solutiei

- Baterii electrice:

• Transferuri spontane de electroni între specii chimice (amestecate sau separate) de doua cupluri oxidant/reductor de tipul ion metalic/metal, Mn+/M(S)

• Constituirea si functionarea unei baterii: observarea sensului de circulatie a curentului electric, miscarea purtatorilor de sarcini, rolul puntii de sare, reactiile la electrozi

• Exemple de baterii uzuale

• Schematizarea unei baterii

• Utilizarea criteriului de evolutie spontana pentru a determina sensul de deplasare a purtatorilor de sarcina într-o baterie

• Interpretarea functionarii unei baterii dispunând de o informatie: sensul de circulatie a curentului electric

• Scrierea ecuatiilor reactiilor la electrozi; relatiile dintre cantitatile de materie ale categoriilor formate sau consumate de intensitatea curentului si de durata transformarii într-o baterie sau în timpul unei electrolize

C. Clasificarea compusilor organici:

•*Alcooli

• Esteri:

- hidroliza unui ester

- definitia randamentului unei transformari

• *Grasimile

• *Sapunuri si detergenti: utilizari

• *Clasificarea compusilor organici dupa diferite criterii

• *Utilizarea corecta a nomenclaturii compusilor organici

• *Aplicarea de algoritmi specifici pentru a rezolva probleme cantitative

• *Corelarea proprietatilor compusilor organici studiati cu rolul lor fiziologic

DISCIPLINA BIOLOGIE

1. Tipuri de clase

Examenul scris la biologie se adreseaza urmatorului tip de clasa, care face parte din proiectul bilingv „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone":

- clasa bilingva, filiera teoretica, profil real (specialitate matematica-informatica, stiintele naturii).

2. Teme retinute

                           Tema din programa româneasca

                                         Teme retinute

II. Functiile fundamentale ale organismului uman

1. Functiile de relatie:

a) Sistemul nervos

Sistemul nervos somatic: actul reflex; reflexe somatice

II. Functiile fundamentale ale organismului uman

1. Functiile de relatie:

b) Analizatorii

Fiziologia vederii: vederea si defectele de vedere

II. Functiile fundamentale ale organismului uman

1. Functiile de relatie:

c) Glandele endocrine

Printre diferitele glande studiate vom retine:

- Fiziologia glandei tiroide si disfunctii ale acesteia

- Fiziologia pancreasului si disfunctii ale acestuia

II. Functiile fundamentale ale organismului uman

2. Functiile de nutritie:

a) Digestia si absorbtia

Transformari fizico-chimice ale alimentelor. Absorbtia intestinala. Notiuni elementare de igiena, patologie

II. Functiile fundamentale ale organismului uman

3. Functia de reproducere

Sisteme reproducatoare: componente, fiziologie

I. Genetica

|_| Genetica moleculara

Structura si functia acizilor nucleici

I. Genetica

|_| Genetica umana

Determinismul genetic al principalelor caractere fenotipice umane

II. Ecologie umana

Impactul antropic asupra ecosistemelor naturale

II. Celula - unitatea structurala si functionala a lumii vii

• Eucariot

b) Citoplasma

- Organite celulare

Organite celulare

II. Celula - unitatea structurala si functionala a lumii vii

• Eucariot

c) Nucleu

Nucleul - structura, ultrastructura si rol

II. Celula - unitatea structurala si functionala a lumii vii

|_| Diviziunea celulara

Mitoza: faze si importanta

III. Ereditatea si variabilitatea organismelor vii

|_| Mecanismele de transmitere a caracterelor ereditare

- Legile mendeliene ale ereditatii

Legea puritatii gametilor

Legea segregarii independente a perechilor de caractere

Abateri de la separarea mendeliana

II. Structura si functiile fundamentale ale organismelor vii

|_| Functiile de nutritie

• Nutrita autotrofa

Fotosinteza

II. Structura si functiile fundamentale ale organismelor vii

|_| Functiile de nutritie

• Respiratia

- Respiratia la animale

Respiratia la mamifere

II. Structura si functiile fundamentale ale organismelor vii

|_| Functiile de nutritie

• Circulatia

- Circulatia la animale

Mediul intern la mamifere

Tema din programa româneasca

Teme retinute

II. Structura si functiile fundamentale ale organismelor vii

|_| Functiile de nutritie

• Excretia

- Excretia la plante

Transpiratia si influenta factorilor de mediu asupra transpiratiei

II. Structura si functiile fundamentale ale organismelor vii

|_| Functiile de relatie

Sensibilitatea la plante

Tropisme, nastii, tactisme la plante

DISCIPLINA ISTORIE

1. Tipuri de clase

Examenul scris la istorie îi priveste în special pe elevii din clasa a XII-a, profil umanist (doua ore/saptamâna). Pentru elevii de la profilul real care vor alege istoria ca proba de bacalaureat, structura subiectului va fi pastrata, iar competentele evaluate vor fi adaptate la programa lor (o ora/saptamâna).

2. Teme retinute

Oamenii, societatea si lumea ideilor

Viziuni asupra modernizarii în Europa secolelor XIX si XX; curente si politici culturale; identitati nationale si identitate europeana

Secolul XX între democratie si totalitarism. Ideologii si practici politice în România si în Europa

Constitutiile din România

Statul si politica

România postbelica. Stalinism, national-comunism si dizidenta anticomunista

Relatiile internationale

România si concertul european: de la criza orientala la marile aliante ale secolului XX

România în perioada razboiului rece

3. Competente de evaluat

Competente specifice

Domenii de continut/teme retinute

1.1. Construirea unor explicatii si argumente intra-si multidisciplinare cu privire la evenimente si procese istorice

1.2. Utilizarea termenilor/conceptelor specifice istoriei în contexte care implica interpretari si explicatii interdisciplinare

2.3. Descoperirea constantelor în desfasurarea fenomenelor istorice studiate

3.2. Analizarea mesajelor transmise de surse istorice variate prin compararea terminologiei folosite

4.2. Integrarea cunostintelor obtinute în medii nonformale de învatare în analiza fenomenelor istorice studiate

4.3. Analiza punctelor de vedere similare, opuse si complementare în legatura cu fenomenele istorice

Oamenii, societatea si lumea ideilor

Viziuni asupra modernizarii în Europa secolelor XIX si XX; curente si politici culturale; identitati nationale si identitate europeana

Secolul XX între democratie si totalitarism Ideologii si practici politice în România si în Europa Constitutiile din România

1.3. Utilizarea termenilor/conceptelor specifice istoriei în contexte care implica interpretari si explicatii interdisciplinare

2.1. Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situatii si contexte economice, sociale, politice, culturale

2.2. Proiectarea unui demers de cooperare pentru identificarea si realizarea de scopuri comune

2.4. Descoperirea constantelor în desfasurarea fenomenelor istorice studiate

3.2. Analizarea mesajelor transmise de surse istorice variate prin compararea terminologiei folosite

Statul si politica

România postbelica. Stalinism, national-comunism si dizidenta anticomunista

Competente specifice

Domenii de continut/teme retinute

2.1. Construirea unor demersuri de tip analitic cu privire la situatii si contexte economice, sociale, politice, culturale

2.3. Descoperirea constantelor în desfasurarea fenomenelor istorice studiate

4.3. Analiza punctelor de vedere similare, opuse si complementare în legatura cu fenomenele istorice

Relatiile internationale

România si concertul european: de la „criza orientala" la marile aliante ale secolului XX România în perioada razboiului rece

DISCIPLINA GEOGRAFIE

1. Tipuri de clase

In cadrul examenului de bacalaureat, în vederea obtinerii mentiunii speciale „sectie bilingva francofona", geografia (România-Europa-Uniunea Europeana. Probleme fundamentale) are un statut de disciplina optionala. Examenul scris la geografie se adreseaza urmatoarelor tipuri de clase din liceele care fac parte din proiectul bilingv „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone":

a) clasa bilingva filiera teoretica, profil umanist;

b) clasa bilingva filiera teoretica, profil real;

c) Clasa bilingva, filiera tehnologica.

2. Competente de evaluat:

a) Competente disciplinare generale:

1. Utilizarea adecvata a termenilor si a limbajelor specifice pentru explicarea elementelor si faptelor din mediul geografic

2. Raportarea elementelor semnificative din societate, stiinta si tehnologie la mediul înconjurator ca întreg si explicarea relatiilor specifice dintre acestea

3. Capacitatea de a identifica, pe reprezentari grafice, cartografice si imagistice, elemente si fenomene din natura si societate

4. Capacitatea de a construi un plan demonstrativ în conditiile analizei termenilor/surselor de informare, pe fondul achizitiilor dobândite

b) Competente lingvistice:

1. Receptarea mesajelor transmise oral în diferite situatii de comunicare:

1.1. Desprinderea sensului global al unui mesaj/text

1.2. Selectarea unor informatii relevante din fragmente de texte, tabele, pentru a îndeplini o sarcina de lucru

2. Producerea de mesaje orale adecvate unor contexte variate de comunicare:

2.1. Oferirea si solicitarea de informatii si instructiuni pentru îndeplinirea unei sarcini de lucru

2.2. Argumentarea într-o maniera eficienta, convingatoare

3. Teme retinute si competente evaluate

A. Europa si România - elemente geografice de baza

Competente specifice

Teme retinute

1.1. Prezentarea orala a aspectelor definitorii ale spatiului european si national, utilizând corect si coerent termenii specifici domeniului

1.3. Realizarea unor corelatii între elemente, date, fapte, procese, utilizând limbajul specific domeniului

1.4. Identificarea informatiilor specifice problematicii geografice a Europei si a României, valorificând adecvat semnificatiile termenilor-cheie de specialitate

2.1. Explicarea proceselor naturale din mediul înconjurator (geografic) la nivelul continentului, prin conexiuni sugerate de analiza modelelor grafice, cartografice si a imaginilor

2.4. Explicarea relatiilor observabile dintre sistemele naturale si umane ale mediului geografic european, utilizând date statistice, modele grafice si cartografice adecvate

3.1. Prezentarea unor date, fapte, procese, prin interpretarea reprezentarilor grafice, cartografice si imagistice

a. Elemente de geografie umana ale Europei si ale României:

d) harta politica a Europei; România ca stat al Europei

e) populatia si caracteristicile ei geodemografice

f) sistemul de orase al Europei, analiza geografica a unor orase (4 orase europene, orasul Bucuresti si doua orase din România)

b. Mediul înconjurator si peisajele:

d) caracteristici ale unor medii si peisaje geografice din Europa si din România

e) Carpatii - studiu de caz al unei regiuni geografice

f) tarile vecine României (studiu de caz)

B. România si Uniunea Europeana

Competente specifice

Teme retinute

1.1. Prezentarea orala a aspectelor definitorii referitoare la elemente geografice ale Frantei, utilizând corect si coerent termenii specifici domeniului

1.4. Identificarea informatiilor specifice problematicii geografice a Frantei si a României, valorificând adecvat semnificatiile termenilor-cheie de specialitate

2.4. Explicarea relatiilor observabile dintre sistemele naturale si umane ale mediului geografic al Frantei, utilizând date statistice, modele grafice si reprezentari cartografice adecvate

3.1. Transferul informatiei statistice, grafice sau cartografice în alte forme de prezentare: texte, plan demonstrativ, probleme, situatii-problema

• Statele Uniunii Europene

c) Studiu de caz: Franta

d) Organizarea si amenajarea spatiului geografic în Uniunea Europeana si în România (organizarea teritoriului, migratia populatiei si a fortei de munca, disparitiile regionale, evolutia agriculturii)

C. Europa si Uniunea Europeana în lumea contemporana

Competente specifice

Teme retinute

1.1. Prezentarea orala a aspectelor definitorii referitoare la rolul Europei în sistemul economic si geopolitic mondial, utilizând corect si coerent terminologia specifica domeniului

2.4. Explicarea relatiilor observabile între sistemele lumii contemporane si Europa

3.4. Interpretarea datelor statistice si a modelelor grafice referitoare la Europa, Uniunea Europeana, România si lumea contemporana

e) Rolul Europei în construirea lumii contemporane

DISCIPLINA ECONOMIE

1. Tipuri de clase

Examenul scris la economie se adreseaza urmatoarelor tipuri de clase, care fac parte din proiectul bilingv „De la învatamântul bilingv catre filierele francofone":

a) clasa bilingva, filiera teoretica, profil real;

b) clasa bilingva, filiera tehnologica;

c) clasa bilingva, filiera teoretica, profil umanist.

2. Competente de evaluat

1. Utilizarea conceptelor specifice stiintelor sociale pentru organizarea demersurilor de cunoastere si explicare a unor fapte, evenimente, procese din viata reala

1.1. Identificarea si caracterizarea rolului de consumator pe care îl îndeplineste orice persoana

1.2. Recunoasterea caracteristicilor generale ale pietei în diferite forme concrete de manifestare a acesteia

2. Aplicarea cunostintelor specifice stiintelor sociale în rezolvarea unor situatii-problema, precum si în analiza posibilitatilor personale de dezvoltare

2.1. Analiza eficientei utilizarii factorilor de productie

2.2. Compararea unor fenomene si procese specifice dinamicii economice

3. Manifestarea unui comportament social activ si responsabil, adecvat unei lumi în schimbare 3.1. Identificarea tendintelor de integrare si globalizare, specifice dinamicii economice actuale

4. Participarea la luarea deciziilor si la rezolvarea problemelor comunitatii

4.1. Interpretarea rezultatelor evaluarii unor fenomene economice din perspectiva micro- si macroeconomica sau individuala si sociala

3. Teme retinute (conform Programei analitice de economie):

- Consumatorul

- Nevoi si resurse

- Consumatorul; costul de oportunitate; utilitatea economica

- Producatorul/Intreprinzatorul

- Factorii de productie si combinarea acestora

- Costurile

- Productivitatea

- Profitul

- Piata - întâlnire a operatorilor economici

- Relatia cerere-oferta-pret în economia de piata

- Economia deschisa

- Uniunea Europeana - mecanisme de integrare economica


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 5217/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 5217 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu