ORDIN
Nr. 496 din 28 septembrie 1998
privind aprobarea Metodologiei pentru executarea lucrarilor de cadastru al
drumurilor publice
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
OFICIUL NATIONAL DE CADASTRU, GEODEZIE SI CARTOGRAFIE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 232 bis din 25 mai 1999
Ordinul nr. 496/1998, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 232 din 25 mai 1999, este reprodus si in acest numar bis.
Ministrul transporturilor si presedintele Oficiului National de Cadastru,
Geodezie si Cartografie,
in temeiul art. 4, 5, 6 si 70 din Legea cadastrului si a publicitatii
imobiliare nr. 7/1996 al Hotararii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea
si functionarea Ministerului Transporturilor, al Ordonantei Guvernului nr.
19/1997 privind transporturile, aprobata si modificata prin Legea nr. 197/1998
si al Hotararii Guvernului nr. 1.038/1996 privind organizarea si functionarea
Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, modificata prin Legea
nr. 154/1998,
emit urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Metodologia pentru executarea lucrarilor de cadastru al
drumurilor publice.
Art. 2
Metodologia este obligatorie pentru toti administratorii si proprietarii de
drumuri.
Art. 3
Prezentul ordin va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
Presedintele Oficiului National
de Cadastru, Geodezie si Cartografie,
Constantin Savulescu
METODOLOGIE
pentru executarea lucrarilor de cadastru al drumurilor publice
1. Dispozitii generale
Scopul elaborarii prezentei metodologii este cuprinderea intr-o forma
unitara a reglementarilor si metodelor de organizare a cadastrului drumurilor,
ca subsistem de evidenta a bunurilor imobile sub aspect tehnic, economic si
juridic, precum si corelarea acestuia cu lucrarile necesare pentru inscrierea
in documentatiile tehnice ale cadastrului general si in documentatiile de
publicitate imobiliara ale imobilelor apartinand administratorilor [Regia
Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" (AND),
consiliile judetene] sau proprietarilor de drumuri publice.
Executantii lucrarilor de cadastru al drumurilor sunt persoane juridice
autorizate de catre Oficiul National de Cadastru, Geodezie si Cartografie
(O.N.C.G.C.).
In conformitate cu Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr.
7/1996, toate imobilele vor fi inscrise in documentatiile tehnice ale
cadastrului general si in baza acestora, precum si a faptelor si actelor
juridice, se va face inscrierea lor in cartea funciara. Prezenta metodologie se
adreseaza tuturor administratorilor si proprietarilor de drumuri, precum si
celor care intocmesc documentatii cadastrale pentru acestea.
2. Documente de referinta
a) Constitutia Romaniei;
b) Legea cadastrului si a publicitatii imobiliare nr. 7/1996;
c) Legea fondului funciar nr. 18/1991, republicata, cu modificarile
ulterioare;
d) Legea nr. 82/1998 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 43/1997
privind regimul juridic al drumurilor;
e) Legea protectiei mediului nr. 137/1995;
f) Hotararea Guvernului nr. 525/1996 pentru aprobarea Regulamentului
general de urbanism;
g) Hotararea Guvernului nr. 1.038/1996 pentru organizarea si functionarea
Oficiului National de Cadastru, Geodezie si Cartografie, modificata prin Legea
nr. 154/1998;
h) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 30/1997 privind reorganizarea
regiilor autonome, aprobata si modificata prin Legea nr. 207/1997, cu
modificarile ulterioare;
i) Ordinul presedintelui Oficiului National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie nr. 145/1997 privind constituirea Comisiei de autorizare a
persoanelor fizice si juridice care au dreptul sa execute, legal, lucrari de
cadastru, geodezie si cartografie pe teritoriul Romaniei, precum si a
colegiului de onoare;
j) Ordinul presedintelui Oficiului National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie nr. C.P. 117/1997 privind autorizarea persoanelor fizice si
juridice care au dreptul sa execute, legal, lucrari de cadastru, geodezie si
cartografie pe teritoriul Romaniei;
k) Ordinul presedintelui Oficiului National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie nr. 347/1998 pentru aprobarea Regulamentului privind avizarea
lucrarilor de geodezie, cartografie, cadastru, fotogrammetrie si teledetectie;
l) Decretul-lege nr. 115/1938 pentru unificarea dispozitiilor privitoare la
cartile funciare;
m) Legea nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat in active
corporale si necorporale, cu modificarile ulterioare.
3. Definitii
In cuprinsul prezentei metodologii sunt folosite denumiri care au
urmatoarele semnificatii:
1. cadastru - sistemul unitar si obligatoriu de evidenta tehnica, economica
si juridica, prin care se realizeaza identificarea, inregistrarea,
reprezentarea pe harti si planuri cadastrale a tuturor terenurilor, precum si a
celorlalte bunuri imobile de pe intregul teritoriu al tarii, indiferent de
destinatia lor si de proprietar;
2. plan cadastral - reprezentarea topografica pe plan a tuturor imobilelor
(locul, marimea, suprafata), pe baza rezultatului masuratorilor exacte;
3. plan de ansamblu - reprezentarea grafica, la o scara mai mica decat cea
a planului cadastral, continand intreaga suprafata a teritoriului
administrativ, rezultata din generalizarea elementelor de continut ale planului
cadastral;
4. plan topografic - reprezentarea grafica, la o anumita scara, a unei
portiuni mici de teren cuprinzand, de regula, relieful si avand un continut
orientat spre un anumit domeniu de utilizare;
5. Stereografic 1970 - Proiectia cartografica oficiala in Romania;
6. imobil - parcela de teren cu sau fara constructii;
7. parcela - suprafata de teren avand o singura categorie de folosinta si
unul sau mai multi proprietari;
8. strat - grup logic de date care se pot asimila unor folii transparente
puse peste un desen (coverage in Arc/Info sau layer in AutoCAD).
4. Documentarea asupra actelor juridice si lucrarilor tehnice existente
4.1. Documentarea juridica
Documentarea juridica referitoare la imobile consta in identificarea actelor
si faptelor juridice prin care acestea au intrat in administrarea unitatilor de
drumuri publice (decrete de expropriere, legi, hotarari ale Guvernului,
hotarari judecatoresti, ordine de transfer, extrase de carte funciara etc.).
Toate actele juridice enumerate mai sus vor fi complete si vor satisface
cerintele mentionate la art. 49 din Legea nr. 7/1996.
In zonele in care functioneaza birouri de carte funciara ale judecatoriilor
se va solicita eliberarea extrasului de carte funciara pentru imobilele in
cauza.
4.2. Documentarea asupra lucrarilor tehnice existente in domeniu
Se vor inventaria toate lucrarile de cadastru, topografie si cartografie,
executate pana in prezent si care descriu total sau partial imobilele, precum
si toate lucrarile executate de filiale sau de alti agenti economici, la
comanda administratorului sau a proprietarului de drumuri publice. Aceasta
inventariere cuprinde planurile de situatie la diverse scari si in diverse
etape de dezvoltare a imobilului, plansele ce au stat la baza proiectarii
obiectivului sau pe baza carora s-au obtinut diverse avize de la organele de
specialitate ale administratiei publice centrale sau locale, schite si planse
din cartea tehnica a constructiei etc.
Se vor solicita de la oficiile judetene de cadastru, geodezie si
cartografie (O.J.C.G.C.) si de la departamentele de urbanism si amenajare a
teritoriului (D.U.A.T.) informatii tehnice asupra imobilelor cuprinse in
planurile si in registrele cadastrale (suprafata, categoria de folosinta si proprietarul
inregistrat), precum si date referitoare la acoperirea zonei cu planuri
topografice sau cadastrale, aflate in arhiva proprie.
4.3. Raportul asupra constatarilor in urma documentarii
In urma inventarierii tuturor materialelor mentionate la pct. 4.1 si 4.2 se
va intocmi un raport, care va avea urmatoarea structura:
1. administratorul sau proprietarul;
2. imobilul, adresa si destinatia acestuia;
3. suprafata aproximativa;
4. actele sau faptele juridice de atribuire:
- emitentul, numarul, data, forma (original/copie);
- suprafata din documente;
5. informatiile oferite de oficiile judetene de cadastru, geodezie si
cartografie si de departamentele de urbanism si amenajare a teritoriului, din
care rezulta elementele tehnice referitoare la imobil, care sunt inscrise in
evidentele tehnice ale cadastrului;
6. informatiile oferite de cartea funciara (acolo unde exista), prin care
se comunica datele de natura juridica asupra imobilului;
7. informatiile despre planurile topografice si cadastrale existente, care
cuprind imobilul, conform prevederilor pct. 4.2;
8. datele estimative asupra cantitatilor de lucrari necesare in zonele
pentru care nu exista planuri topografice si nici lucrari cadastrale.
5. Delimitarea amplasamentului
5. 1. Recunoasterea amplasamentului
Pentru recunoastere si delimitare se intocmesc:
1. proces-verbal de recunoastere a amplasamentului, incheiat intre
reprezentantii administratorului sau proprietarului si cei ai executantului, in
care este descris amplasamentul;
2. schita amplasamentului.
5.2. Descrierea imprejmuirii si identificarea vecinilor
Pentru fiecare vecin se vor stabili urmatoarele:
1. denumirea persoanei fizice sau juridice vecine;
2. schita de vecinatate, in care vor fi trecute toate punctele de frangere
(numerele lor vor fi scrise cu vopsea pe imprejmuire). In cazul in care
imprejmuirea nu exista, limita se va borna;
3. pentru fiecare punct de frangere al imprejmuirii, precum si pentru punctele
bornate se vor intocmi descrieri topografice.
5.3. Incheierea proceselor-verbale de vecinatate
Pe baza datelor de mai sus, administratorul sau proprietarul va semna cu
fiecare vecin un proces-verbal de vecinatate.
6. Continutul documentatiilor de cadastru al drumurilor publice
6.1. Reteaua geodezica de sprijin si reteaua de ridicare
Masuratorile din teren se fac pornindu-se de la reteaua geodezica de stat
si, in functie de necesitati, se va proceda la o indesire a acesteia. Punctele
retelelor de ridicare si de sprijin vor satisface urmatoarele conditii:
Detaliile planimetrice care formeaza continutul hartilor topografice se
determina si se raporteaza in sistemul de coordonate al planului de proiectie
Stereografic 1970.
Pentru desfasurarea lucrarilor topografice, precum si pentru referirea
lucrarilor ulterioare de actualizare si/sau de trasare, pe langa fiecare teren
inclus in lucrare se va realiza un sistem de puncte bornate.
Se vor amplasa borne de-a lungul traseului de drum la o distanta de circa 2
km intre ele, astfel incat sa se asigure o densitate medie de 0,5/km de traseu.
In zonele de deal si de munte distanta dintre doua borne se poate reduce pana
la 1 km. Bornele vor fi amplasate cat mai aproape de drum, de regula in zona de
protectie, urmarindu-se asigurarea conditiilor de stabilitate, accesibilitate
si vizibilitate.
Pe langa fiecare teren izolat reprezentand un amplasament al Regiei
Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania" se vor
amplasa cel putin doua borne.
Bornele definesc coordonatele planimetrice (x, y) si altimetrice (z) ale
punctelor de sprijin.
Bornele se vor realiza din beton armat, conform schitei din figura de mai
jos (dimensiunile sunt date in cm):
______________________ _ _ _ _
| | ^ ^
| | | |
| ______ | | |
| | | | | |
| | | | 50 80
| |______| | | |
| | | |
| | | |
|______________________| _v_ |
______________________ _ _ |
| | | | | |
| | | | 10 |
|_______|______|_______| _|_ _v_
|<-18->|
|<---------50--------->|
Bordura de protectie
|<-15->| Bordura de protectie
______ ____________________
/ \ |
_____/ \__v__
| / \ | _ _
|___/ \___| ^
/ \ |
/ \ |
/ \ 60
/ \ |
/ \ |
/__________________________\ _v_
|<-----------20------------->|
Borna
Fiecare borna va purta inscriptia administratorului (Regia Autonoma
"Administratia Nationala a Drumurilor din Romania", consilii
judetene) sau a proprietarului si un cod (denumire) avand forma d.nnn, unde d
este numarul de ordine (codul) al administratorului/proprietarului pe
teritoriul caruia este amplasat punctul, iar nnn, un numar de ordine unic in
cadrul unitatii din structura administratorului/proprietarului (directia
regionala de drumuri si poduri, consiliul judetean).
Punctele de sprijin vor fi determinate planimetric in sistemul de
coordonate Stereografic 1970 si altimetric in sistemul de cote Marea Neagra
1975.
Punctele de sprijin bornate aferente unui traseu sau unui amplasament vor
fi incadrate intr-o retea unitara, masurata prin instrumente si metode care sa
asigure o precizie interioara planimetrica de +/- 5 cm si altimetrica de +/- 1
cm (drumuire planimetrica de precizie, triangulatie, GPS, nivelment geometric).
Observatiile efectuate in retelele de sprijin efective se vor prelucra prin
metoda celor mai mici patrate. Daca precizia relativa a punctelor din reteaua
de stat, utilizate pentru determinarea retelei de sprijin, nu permite
asigurarea preciziilor interioare mentionate, reteaua de sprijin se va prelucra
ca retea libera, incadrata pe punctele retelei de stat.
Pentru realizarea hartii topografice precizia de determinare, densitatea
detaliilor ridicate, elementele reprezentate vor fi cele corespunzatoare scarii
1:500.
Ridicarea in teren a detaliilor planimetrice se va efectua cu instrumente
si prin metode tehnice care sa asigure o precizie de determinare in plan de +/-
7 cm.
6.2. Harta topografica digitala
Principalele elemente care trebuie sa fie incluse in harta topografica sunt
urmatoarele:
- Axa drumului, adica linia ce defineste caracteristicile geometrice in
plan orizontal si in plan vertical ale traseului drumului, definita ca locul
geometric, format din linii drepte si curbe, al punctelor egal distantate de
marginile partii carosabile, fara a se considera supralargirea in curbe (STAS
4032/1-90). Lungimea reala a drumului se masoara pe axa. Prin masuratori de
teren este necesar sa se determine si sa se reprezinte aliniamentele, adica
pozitiile varfurilor care definesc linia franta ce constituie axa drumului. Se
vor determina unghiurile dintre aliniamente, exprimate in grade centezimale, si
masurate orar in sensul crescator al kilometrajului. Aliniamentele se
racordeaza prin curbe care trebuie reprezentate prin elementele caracteristice.
In acest scop se masoara suficiente puncte pentru a se putea determina si/sau
verifica elementele respective (raza cercului de racordare, tangenta de
intrare, bisectoarea, tangenta de iesire, lungimea racordarii etc.).
- Relieful si geometria pe verticala, in scopul redarii acestora se
efectueaza masuratorile necesare pentru determinarea profilurilor transversale
si a profilului longitudinal. Profilurile transversale se determina in punctele
caracteristice (schimbarea pantei longitudinale a drumului, modificarea formei
profilului transversal, in dreptul bornelor kilometrice etc.). Distanta medie
dintre doua profiluri transversale succesive este de 100 m.
Profilul transversal va include, obligatoriu, urmatoarele cote:
- axa drumului;
- limita partii carosabile (linia care separa partea carosabila de
acostament);
- limita platformei (marginea exterioara a acostamentului);
- profilul santului, daca exista (doua puncte pe fund, un punct pe muchia
exterioara);
- piciorul taluzului de rambleu, daca nu exista sant;
- intersectia dintre taluzul de debleu si terenul natural;
- alte elemente definitorii pentru forma taluzurilor sau a sprijinirilor
(berme etc.);
- un punct pe teren natural, aflat la cel putin 2 metri de muchia
exterioara a santului sau a taluzului.
- In afara punctelor obligatorii specificate mai sus se vor determina, dupa
caz, si alte puncte, daca sunt necesare pentru redarea corecta a profilului
transversal (berme, trotuare, benzi suplimentare, limite etc.).
- Partea carosabila, adica suprafata din platforma drumului destinata
circulatiei autovehiculelor. Dupa caz, partea carosabila include:
- doua sau mai multe benzi de circulatie;
- benzi pentru vehicule grele;
- benzi de accelerare;
- benzi de decelerare;
- banda de virare la stanga;
- banda de stationare etc.
Se ridica limitele partii carosabile reprezentate prin:
- linia de separatie dintre partea carosabila si acostament (borduri de
incadrare);
- bordura trotuarului;
- bordura spatiului verde dintre benzile de circulatie;
- marcaje laterale de delimitare etc.
- De asemenea, se ridica elementele constructive amplasate in zona partii
carosabile (platforme pentru accesul la tramvai, monumente, refugii etc.).
- In afara partii carosabile se ridica si celelalte elemente care
constituie platforma drumului, cum sunt:
- acostamentele;
- locurile de parcare;
- spatiile verzi dintre benzile de circulatie sau dintre partea
carosabila si trotuar;
- benzile de teren rezervate circulatiei altor mijloace in afara
autovehiculelor (tramvaie, biciclete, carute si tractoare etc.).
- Se urmareste inregistrarea cat mai exacta a limitelor terenurilor aflate
in gestiunea institutiei insarcinate cu administrarea retelei nationale de
drumuri (Regia Autonoma "Administratia Nationala a Drumurilor din
Romania", consilii judetene).
Continutul hartii topografice va fi realizat pe mai multe straturi, conform
structurii indicate mai jos:
Denumirea stratului Semnificatia:
PARCELA - parcelele distincte care acopera teritoriul
reprezentat
PARCDRUM - suprafata de teren aferenta drumului, inclusiv
zonele
de protectie
AMPRIZA - suprafetele de teren ocupate de diferitele
componente
ale drumului
HOTADM - limite (hotare) administrative
LIMADM - teritorii administrative
AXDRUM - axa drumului
VARF-AL - varfurile aliniamentelor care descriu traseul
drumului
RAC-ORIZ - punctele caracteristice ale racordarilor orizontale
GEOM-VR - varfurile aliniamentelor verticale (racordari
verticale)
DECLIV - declivitati
KILOM - borne kilometrice si hectometrice
RETAPA-P - elemente punctuale ale retelei de alimentare cu apa
RETAPA-L - elemente liniare (conducte) ale retelei de
alimentare
cu apa
RETELE-P - elemente punctuale ale retelei electrice
RETELE-L - elemente liniare (cabluri) ale retelei electrice
RETTEL-P - elemente punctuale ale retelei telefonice
RETTEL-L - elemente liniare (cabluri) ale retelei telefonice
RETCAN-P - elemente punctuale ale retelei de canalizare
RETCAN-L - elemente liniare ale retelei de canalizare
(conducte)
RETGAZ-P - elemente punctuale ale retelei de gaze
RETGAZ-L - conductele retelei de gaze
ARBORI - arbori
SEMNAL - semnalizari punctuale
MARCLIN - marcaje liniare
MARCSUP - marcaje de suprafata
IZVOR - fantani si izvoare amenajate.
6.3. Conditiile de realizare si de redactare
Detaliile hartii topografice se raporteaza prin coordonate, folosindu-se
semnele conventionale pentru scara 1:500 din Atlasul de semne conventionale
pentru planurile topografice la scarile: 1:5.000, 1:2.000, 1:1.000 si 1:500,
elaborat de Directia generala de fond funciar, cadastru si organizare a
teritoriului din Ministerul Agriculturii si Industriei Alimentare, Bucuresti
1978.
Harta topografica se redacteaza in format digital pe suport magnetic, in
conformitate cu normele AND privind structura hartii topografice si a bazei de
date (a Sistemului informatic al cadastrului drumurilor - SINCAD - in cazul
drumurilor nationale).
Documentatia cadastrala contine procesele-verbale de delimitare a
vecinatatilor (conform modelului prezentat in anexa), harta cadastrala
centralizatorul suprafetelor si procesul-verbal de inregistrare la oficiul
judetean de cadastru, geodezie si cartografie.
Procesele-verbale de delimitare a proprietatii se incheie cu reprezentantii
administratiei publice locale (primarii) pe teritoriul carora se afla drumul,
pentru fiecare sector de drum. Datele incluse in acest proces-verbal se refera
la parcelele vecine drumului si cuprind urmatoarele elemente:
- partea - pozitia (ST - stanga sau DR - dreapta) parcelei fata de sensul
crescator al kilometrajului;
- de la km... la km... - pozitiile kilometrice ale inceputului si,
respectiv, sfarsitului limitei parcelei;
- numarul parcelei - numarul atribuit parcelei la realizarea hartii
topografice;
- numarul postal se completeaza pentru tronsonul de drum care strabate
teritoriul unei localitati;
- categoria de folosinta este stabilita conform normelor Oficiului National
de Cadastru, Geodezie si Cartografie pentru cadastrul general;
- proprietarul - numele si prenumele (in cazul persoanei fizice) sau
denumirea (in cazul persoanei juridice) posesorului (posesorilor) parcelei
respective.
Pe versoul procesului-verbal se redacteaza o schita a sectorului de drum
(preluata, in principiu, din harta topografica), care contine parcelele la care
se face referire in tabelul de pe fata.
Harta cadastrala contine reprezentarea parcelelor detinute de
administrator/proprietar si a parcelelor vecine, cu numerotarea cadastrala sau
cu numerotarea interna, pe teritoriile administrative in care nu a fost introdus
cadastrul general.
Pe limitele parcelelor detinute de administrator/proprietar se vor marca si
se vor numerota punctele determinate prin coordonate.
Pe harta se vor delimita si inscriptiona teritoriile administrative pe care
se gasesc parcelele reprezentate.
De asemenea, pe harta se vor reprezenta cateva detalii planimetrice
necesare pentru a facilita identificarea pozitiei parcelelor in teritoriu.
Centralizatorul suprafetelor contine suprafetele parcelei drumului
(ampriza, zonele de siguranta si protectie), defalcate pe teritorii
administrative si pe categorii de folosinta (total, ampriza si carosabil),
conform modelului urmator:
Semnificatia coloanei din tabelul de mai jos este urmatoarea:
A - Localitatea
_____________________________________________________________________________
| | | | Aria | Aria | Aria | Aria | Aria |
| A |Categoria|Judetul|totala|amprizei|carosabilului| zonelor | zonelor |
| | | | (mp) | (mp) | (mp) | de | de |
| | | | | | |siguranta|protectie|
| | | | | | | (mp) | (mp) |
|_________|_________|_______|______|________|_____________|_________|_________|
| | | | | | | | |
|_________|_________|_______|______|________|_____________|_________|_________|
| | | | | | | | |
|_________|_________|_______|______|________|_____________|_________|_________|
| | | | | | | | |
|_________|_________|_______|______|________|_____________|_________|_________|
| TOTAL: | | | | | |
|___________________________|______|________|_____________|_________|_________|
La rubrica "Localitatea" se inscrie numele teritoriului
administrativ care include tronsonul respectiv de drum.
Documentatia (harta cadastrala reprodusa pe hartie la plotter, copiile de
pe procesele-verbale de delimitare, centralizatorul suprafetelor, inventarul de
coordonate ale punctelor de pe limita parcelelor detinute de
administrator/proprietar, inventarul de coordonate ale punctelor de sprijin) se
inregistreaza la oficiul judetean de cadastru, geodezie si cartografie de care
apartin teritoriile administrative pe suprafata carora s-a desfasurat lucrarea.
In procesul-verbal intocmit cu ocazia inregistrarii se mentioneaza numerele
cadastrale sub care sunt luate in evidenta la oficiile judetene de cadastru,
geodezie si cartografie parcelele gestionate de administrator/proprietar.
Forma in care se realizeaza si se transmit documentatiile tehnice aferente
sunt precizate in normele elaborate de Regia Autonoma "Administratia
Nationala a Drumurilor din Romania" privind structura hartii topografice
si a bazei de date a SINCAD.
6.4. Modul de stabilire a limitei zonei drumului
Conform art. 2 alin. 3 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997, republicata:
"Fac parte integranta din drum: podurile, viaductele, pasajele denivelate,
tunelurile, constructiile de aparare si consolidare, trotuarele, pistele pentru
ciclisti, locurile de parcare-oprire si stationare, indicatoarele de
semnalizare rutiera si alte dotari pentru siguranta circulatiei, terenurile si
plantatiile care fac parte din zona drumului, mai putin zonele de
protectie." Alineatul 4 al aceluiasi articol precizeaza: "De
asemenea, se considera ca facand parte din drum cladirile de serviciu si orice
alte constructii, amenajari sau instalatii destinate apararii sau exploatarii
drumurilor, inclusiv terenurile necesare aferente."
Art. 14 - 17 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997, republicata, precizeaza
structura zonei drumului.
- Limitele precizate la articolele enumerate mai sus se determina prin
ridicari topografice si se raporteaza pe harta.
- Limitele de proprietate, materializate pe teren prin garduri, se
reprezinta cu semnul conventional corespunzator tipului respectiv de
imprejmuire.
- Limitele transversale pe axa drumului se determina pe o distanta de
minimum 4 metri, masurati de la limita longitudinala fata de drum.
- La stabilirea limitelor care este necesar sa fie reprezentate pe harta
topografica se va avea in vedere ca parcelele detinute de
administrator/proprietar (inclusiv amenajarile aflate pe aceste parcele) sa fie
reproduse cu exactitate, in timp ce forma si suprafata terenurilor invecinate
pot fi redactate cu aproximatie.
- Fiecare parcela limitrofa drumului se va numerota cu numere pare pentru
cele situate pe partea stanga si cu numere impare pentru cele de pe partea
dreapta fata de sensul crescator al kilometrajului. Numerotarea este unica
pentru tronsonul de drum pentru care se realizeaza lucrarea. Numerele de ordine
si numele proprietarilor se inregistreaza in procese-verbale (conform anexei)
si se inscriu pe planul topografic.
- Daca pe teritoriul administrativ respectiv este introdus cadastrul
general, numerotarea va prelua codificarea cadastrala conform evidentelor
existente la oficiul judetean de cadastru, geodezie si cartografie, inclusiv
pentru parcela (parcelele) aferenta drumului.
- Se determina prin coordonate pozitiile bornelor kilometrice si
hectometrice si se inregistreaza inscriptiile existente pe acestea.
- Se determina prin masuratori topografice forma in plan si pozitia tuturor
constructiilor care apartin de drum (poduri, podete, viaducte, tunele, ziduri
de sprijin, consolidari, drenuri, taluzuri protejate, parapete, perdele de
protectie, pasaje, rigole, santuri de garda etc.).
- Caracteristicile tehnice specifice fiecarui tip de lucrare se preiau din
releveele si planurile topografice de detaliu realizate pentru Baza de Date Tehnice
Rutiere si se verifica prin confruntare pe teren.
- Amenajarile conexe sunt lucrari care includ intersectiile cu alte
drumuri, intersectiile cu calea ferata, benzile speciale, locurile de parcare,
trotuarele, spatiile verzi centrale si laterale, statiile de alimentare cu
combustibil, imprejmuirile drumului etc. Forma si pozitia lor se determina prin
masuratori topografice si se reprezinta pe harta.
- Amenajarile pentru siguranta circulatiei reprezinta categoria de lucrari
in care sunt incluse marcaje, semne de circulatie, semnalizari etc.
Acestea se reprezinta pe harta digitala prin pozitia lor, precum si
printr-o serie de atribute (tip, dimensiuni, material etc.).
- Constructiile de orice tip, care prin destinatia lor nu apartin drumului,
se determina si se reprezinta, daca parti ale lor se afla la o distanta mai
mica de 4 metri fata de limita longitudinala a zonei drumului.
2.12. Kilometrajul defineste pozitia diferitelor elemente care apartin
drumului prin lungimea traseului masurata de la ultima borna kilometrica in
lungul axului.
Conditiile locale de amplasare a bornelor kilometrice si unele greseli in
masurarea lungimilor au condus la plantarea acestora in pozitii care nu
corespund lungimii reale. Avand in vedere aceasta situatie, pentru fiecare
borna kilometrica se inregistreaza kilometrajul nominal (valoarea inscrisa pe
borna) si kilometrajul efectiv (lungimea reala masurata pe ax de la originea
drumului).
2.13. Pozitiile celorlalte elemente ale drumului sunt relative la cea mai
apropiata borna kilometrica dinspre origine si se exprima sub forma k+p, unde k
este kilometrajul nominal al bornei, iar p este lungimea reala masurata de la
borna pana la elementul respectiv (p se exprima in metri cu o zecimala, si nu
poate fi mai mare de 999,9).
2.14. Kilometrul "0" al oricarui tip de drum ce deriva din altul
este considerat ca fiind pozitionat in intersectia axelor celor doua trasee.
6.5. Continutul documentatiei care se preda beneficiarului
Harta topografica
Harta topografica se preda sub forma de fisiere MS-DOS AutoCAD-DWG sau DXF,
daca s-a utilizat versiunea 12. Daca a fost realizata cu alte versiuni AutoCAD,
planul se preda numai sub forma de fisiere DXF.
_________________________________
| | | |
| _ | INTER-TOP | _ |
| |_| | Contract 316/1995 | |_| |
| | DISC 3/12 | |
| | | |
| | DN8-01.DWG | |
| | DN8-02.DWG | |
| | DN8-03.DWG | |
| | DN14A-01.DWG | |
| |___________________| |
| ___________________ |
| | _ | |
| | | | | |
| | |_| | |
| |___________________| |
|_________________________________|
Fig. 6.5.1
Fiecare fisier AutoCAD va contine cel putin 3 km de traseu (recomandabil un
km). Planurile se vor sectiona de-a lungul unor limite naturale sau
administrative (treceri peste cursuri de apa, intersectii cu calea ferata,
limite de parcele etc.).
Fiecare fisier va purta un nume format din 3 - 5 caractere alfanumerice
reprezentand identificatorul drumului, urmate de o liniuta si de doua cifre
reprezentand numarul de ordine al fisierului, atribuit in sensul crescator al
kilometrajului, incepand cu 01 (de exemplu: DN8-01, DN8-02 etc.).
Fisierele se predau pe o discheta de 3,5 inch. Pe eticheta fiecarei
dischete se inscriu: denumirea executantului, numarul si data contractului,
numarul de ordine al dischetei, numarul total de dischete predate si lista
fisierelor incluse, conform modelului prezentat in fig. 6.5.1.
Predarea va include si planul topografic extras la plotter la scara
1:1.000.
Baza de date SIG
Baza de date SIG consta din straturile (coverages) specificate anterior si
se preda pe dischete floppy de 3,5 inch formatate MS-DOS la 1.44 Mb.
Fiecare strat va acoperi intregul sector de drum cuprins in lucrare.
Toate fisierele unui strat trebuie sa se gaseasca pe aceeasi discheta. O
discheta poate contine mai multe straturi. Daca un strat nu incape in intregime
pe o singura discheta, acesta va fi inregistrat si arhivat cu utilitarul ZIP
for Windows.
Dischetele vor fi etichetate conform modelului prezentat in fig. 6.5.1.
Inventare de coordonate
Se predau:
-inventarul de coordonate ale punctelor retelei de sprijin, insotit de
avizul oficiilor judetene de cadastru, geodezie si cartografie, continand
numarul de ordine, codul punctului si coordonatele X, Y, H. Inventarul se preda
sub forma de tabela dBase (fisier .DBF), continand coloanele:
NR-ORD, COD-PCT, COORD-X, COORD-Y, COORD-H;
- inventarul de coordonate ale punctelor determinate pe limitele parcelelor
detinute de administrator/proprietar. Inventarul se preda sub forma de tabela
dBase (fisier .DBF), continand coloanele:
NR-PCT, COORD-X, COORD-Y.
Cele doua inventare se predau pe o discheta floppy de 3,5 inch, formatata
MS-DOS la 1.44 Mb. Discheta va fi etichetata conform modelului prezentat in
fig. 6.5.1.
Profilurile transversale si longitudinale
Se predau profilurile transversale ridicate pe tronsoanele de drum
stabilite si profilurile longitudinale corespunzatoare. Ambele categorii de
profiluri se predau sub forma de fisiere AutoCAD, pe dischete floppy de 3,5
inch, formatate MS-DOS la 1.44 Mb, etichetate conform modelului prezentat in
fig. 6.5.1.
Documentatia cadastrala
Se predau:
- originalele proceselor-verbale incheiate pentru stabilirea proprietatilor
limitrofe sectorului de drum. Procesele-verbale trebuie sa poarte toate
semnaturile prevazute pe formularul respectiv;
- harta cadastrala sub forma de fisier (fisiere) AutoCAD;
- tabelul centralizator al suprafetelor;
- originalul procesului-verbal de inregistrare la oficiul judetean de
cadastru, geodezie si cartografie.
Predarea se va face in patru exemplare, dintre care unul va fi marcat ca
original (de referinta).
Pentru dischetele floppy de 3,5 inch inregistrarile se vor preda pe CD-ROM.
6.6. Verificarea, receptia si avizarea lucrarilor de cadastru al drumurilor
Verificarea, receptia si avizarea interna a lucrarilor de cadastru al
drumurilor se fac de catre o comisie numita prin decizie a
administratorului/proprietarului.
Prin grija executantului, Oficiul National de Cadastru, Geodezie si
Cartografie sau, dupa caz; oficiul judetean de cadastru, geodezie si
cartografie va verifica lucrarea in conformitate cu regulamentele proprii si va
intocmi un proces-verbal de receptie. Daca este cazul, vor fi enumerate
deficientele constatate si conditiile care trebuie indeplinite pentru a se
receptiona lucrarea.
7. Inscrierea imobilelor unitatilor administratorului/proprietarului de
drumuri publice in actele de publicitate imobiliara
Pana la introducerea cadastrului general la nivelul unitatilor
administrativ-teritoriale, atat in intravilan, cat si in extravilan, inscrierea
imobilelor in cartile funciare se face cu caracter nedefinitiv, conform
prevederilor art. 61 alin. 1 din Legea nr. 7/1996.
ANEXA 1
REGIA AUTONOMA "ADMINISTRATIA NATIONALA A DRUMURILOR DIN
ROMANIA"/CONSILIUL JUDETEAN
Directia regionala de drumuri si poduri .......................
(denumirea regionalei)
Inregistrat la primarie Inregistrat la directia regionala
Nr. ...../... - ... - ... de drumuri si poduri/Consiliul judetean
Nr. ...../... - ... - ...
PROCES-VERBAL
de delimitare a vecinatatilor drumului ...............................
(codul drumului)
intre kilometrul ................ si kilometrul .................. pe
teritoriul .........................................
(categoria si denumirea localitatii)
Data intocmirii ... - ... - ...
In urma masuratorilor de teren efectuate de catre
..........................
(societatea executanta)
s-a constatat ca in zona mentionata traseul drumului se invecineaza cu
urmatoarele terenuri, numerotate conform schitei de pe verso:
_________________________________________________________________________
| | De | |Numarul |Numarul| Categoria | |
|Partea|la km|La km|parcelei|postal |de folosinta| Proprietarul |
|______|_____|_____|________|_______|____________|________________________|
|______|_____|_____|________|_______|____________|________________________|
|______|_____|_____|________|_______|____________|________________________|
|______|_____|_____|________|_______|____________|________________________|
|______|_____|_____|________|_______|____________|________________________|
|______|_____|_____|________|_______|____________|________________________|
|______|_____|_____|________|_______|____________|________________________|
|______|_____|_____|________|_______|____________|________________________|
|______|_____|_____|________|_______|____________|________________________|
Prezentul proces-verbal s-a intocmit in trei exemplare, cate unul pentru
fiecare semnatar.
Din partea primariei: Din partea D.R.D.P.:
Numele si prenumele Numele si prenumele
.................. ...................
Functia Functia
................. .................
Semnatura Semnatura
............... ...............
L.S. L.S.
___________________________________________________________
| |
| |
| |
| |
| VERSO PROCES-VERBAL |
| (SCHITA TRONSON) |
| |
| |
| |
| |
|___________________________________________________________|
Din partea .........................:
(societatea executanta)
Numele si prenumele
.........................
Functia
..................
Semnatura
..................
L.S.