ORDIN Nr. 4936
din 23 aprilie 2007
pentru aprobarea Normelor
tehnice privind aplicarea procedurii destinatiei finale
ACT EMIS DE:
AGENTIA NATIONALA DE ADMINISTRARE FISCALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 302 din 7 mai 2007
In temeiul prevederilor Hotărarii Guvernului nr. 1.552/2006 privind reorganizarea şi funcţionarea
Autorităţii Naţionale a Vămilor,
avand în vedere prevederile
art. 291-300 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/93 de stabilire a unor
dispoziţii de aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 de
instituire a Codului vamal comunitar, cu modificările ulterioare,
în conformitate cu dispoziţiile art. 235 din
Regulamentul de aplicare a Codului vamal al Romaniei, aprobat prin Hotărarea Guvernului nr.
707/2006,
vicepreşedintele Agenţiei Naţionale de Administrare
Fiscală emite următorul
ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele tehnice privind aplicarea
procedurii destinaţiei finale, prevăzute în anexa care face parte integrantă
din prezentui ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
p. Vicepreşedintele Agenţiei
Naţionale de Administrare Fiscală,
Gelu Ştefan Diaconu
ANEXĂ
NORME TEHNICE
privind aplicarea procedurii destinaţiei finale
Art. 1. - (1) Prezentele norme reglementează aplicarea
procedurii tratamentului tarifar favorabil în condiţiile art. 292 alin. 2 din Regulamentul Comisiei (CEE)
nr. 2.454/93 de stabilire a unor dispoziţii de aplicare a Regulamentului Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 de
instituire a Codului vamal comunitar, cu modificările ulterioare, denumit în
continuare Regulamentul Comisiei (CEE) nr.
2.454/1993.
(2) Cererea scrisă pentru acordarea tratamentului
tarifar favorabil în cazul mărfurilor utilizate conform unei destinaţii finale
admise se întocmeşte potrivit modelului prevăzut în anexa nr. 67 la
Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/93 şi se depune de declarant la direcţia
regională vamală în a cărei rază teritorială de competenţă are loc prima
operaţiune de atribuire a destinaţiei finale.
(3) Atunci cand există mai
multe locuri de atribuire a destinaţiei finale, cererea se depune la direcţia
regională vamală în a cărei rază de competenţă teritorială titularul deţine
contabilitatea principală şi unde are loc o parte a operaţiunilor de atribuire
a destinaţiei finale.
(4) Importatorul care urmează să revandă mărfurile în aceeaşi stare în cadrul
unei operaţiuni de transfer depune cererea la direcţia regională vamală în a
cărei rază teritorială de competenţă îşi ţine evidenţele contabile.
Art. 2. - (1) Direcţia regională vamală eliberează
autorizaţia de utilizare a procedurii destinaţiei finale, în condiţiile art.
293 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/93, potrivit modelului prevăzut
în anexa nr. 67 la acelaşi act normativ, şi păstrează o copie a acesteia.
(2) Autorizaţia poate fi eliberată pentru mai multe
operaţiuni.
(3) Autorizaţia intră în vigoare la data emiterii sau
la altă dată stabilită în autorizaţie.
(4) Atunci cand există mai
multe locuri de atribuire a destinaţiei finale, direcţia regională vamală care
a emis autorizaţia transmite o copie birourilor vamale
înscrise în aceasta.
(5) Prin autorizaţie se stabilesc:
a) biroul sau, după caz, birourile vamale la care
sunt depuse declaraţiile vamale sau declaraţiile recapitulative;
b) biroul de control care exercită supravegherea
vamală şi verifică dacă mărfurile sunt utilizate integral în conformitate cu
destinaţia finală.
(6) Biroul de control este cel în a cărei rază
teritorială de competenţă este ţinută evidenţa regimului şi unde mărfurile
primesc destinaţia finală. In cazul în care există mai multe locuri de
atribuire succesivă a destinaţiei finale, biroul de control este cel în a cărui
rază teritorială de competenţă este ţinută evidenţa regimului şi unde mărfurile
primesc parţial destinaţia finală.
Art. 3. - (1) Atunci cand cererea de autorizare se depune conform art. 292 alin. (3) din Regulamentul Comisiei
(CEE) nr. 2.454/93, aplicarea procedurii destinaţiei finale direct pe
declaraţia vamală se efectuează în următoarele cazuri:
a) pentru operatorii economici ocazionali, care
realizează un număr redus de operaţiuni şi solicită tratamentul tarifar
condiţionat de destinaţia finală sau care beneficiază de acest tratament pentru
cantităţi şi/sau valori limitate;
b) pentru operatorii economici care nu au depus
cererea în timp util, dar se obligă să regularizeze situaţia în cel mai scurt
timp prin depunerea unei cereri de autorizare.
(2) Utilizarea procedurii simplificate prevăzute la
alin. (1) se permite numai atunci cand biroul de plasare sub regim este acelaşi cu biroul în a cărui
rază teritorială de competenţă mărfurile primesc destinaţia finală.
(3) Procedura simplificată se permite numai
operatorilor economici care folosesc ei înşişi mărfurile conform destinaţiei
finale.
Art. 4. - (1) Titularul de autorizaţie este obligat ca,
în momentul îndeplinirii formalităţilor vamale, să înscrie în rubrica 44 a
declaraţiei vamale referinţele cu privire la autorizaţie. Atunci cand titularul depune o declaraţie complementară globală, se utilizează
rubrica liberă de pe cea de-a doua filă.
(2) Titularul depune o copie a
autorizaţiei în cazul în care efectuează pentru prima oară o astfel de
operaţiune sau/şi operaţiunea se efectuează printr-un birou vamal care nu se
află în raza de competenţă teritorială a direcţiei regionale vamale la care s-a
depus cererea de autorizare.
Art. 5. - (1) Inainte de emiterea primei autorizaţii,
biroul de control trebuie să aprobe modul în care sunt organizate evidenţele
titularului, care este obligat să le pună la dispoziţie în orice moment.
(2) Evidenţele primare care se înscriu de titulari în
evidenţe sunt prevăzute în anexa la prezentele norme tehnice. Emitentul
autorizaţiei decide, în funcţie de tipul operaţiunii derulate, care elemente
suplimentare se înscriu în evidenţe.
(3) Autoritatea vamală emitentă a autorizaţiei poate
aproba ca evidenţele contabile ale operatorului să ţină locul evidenţelor
prevăzute la alin. (2).
(4) Titularul autorizaţiei este obligat să
dovedească, în toate cazurile, că mărfurile au primit destinaţia finală
declarată sau că acestea au fost transferate altui operator care a preluat
obligaţiile care decurg din atribuirea destinaţiei finale.
Art. 6. - (1) Mărfurile trebuie să primească destinaţia
finală prevăzută de reglementările care instituie tratamentul tarifar favorabil
pană la expirarea termenului
înscris în autorizaţie la rubrica 13.
(2) Termenul prevăzut la alin. (1) se stabileşte în
funcţie de circumstanţele procesului de montaj, transformare sau utilizare, începand cu data primirii mărfurilor de
operator, şi poate fi prelungit la cererea titularului.
(3) Prelungirea termenului de atribuire a destinaţiei
finale nu constituie o extensie a termenului de valabilitate a autorizaţiei,
care trebuie să fie în vigoare la data prelungirii.
Art. 7. - (1) Autorizaţia se revocă atunci cand titularul nu respectă obligaţia de
utilizare a mărfurilor conform destinaţiei finale, în termenul şi condiţiile
prevăzute de reglementările vamale.
(2) Revocarea se face în scris, motivat, indicandu-se obligaţiile care nu au fost respectate de titularul
autorizaţiei.
(3) Revocarea autorizaţiei nu are efect retroactiv
şi, în consecinţă, pentru mărfurile care în momentul revocării nu au fost deja
utilizate conform destinaţiei finale se datorează drepturile de import
corespunzătoare.
Art. 8. - (1) Autorizaţia se anulează atunci cand în mod cumulativ:
a) a fost emisă pe baza unor informaţii incomplete sau
incorecte;
b) informaţiile, dacă ar fi fost prezentate
autorităţii vamale în momentul depunerii cererii de autorizare, ar fi condus la
refuzul autorizării;
c) solicitantul ştia că informaţiile sunt incomplete
sau incorecte.
(2) Anularea se face în scris indicandu-se motivele care au determinat această decizie.
(3) Anularea autorizaţiei
are ca efect datorarea drepturilor de import corespunzătoare care ar fi fost
achitate dacă taxa vamală redusă sau zero nu ar fi fost solicitată.
Art. 9. - (1) Procedura destinaţiei finale se încheie
atunci cand mărfurile au fost
utilizate în totalitate conform destinaţiei finale declarate.
(2) După încheierea procedurii, mărfurile ies de sub
supravegherea vamală, iar titularul de autorizaţie poate să dispună liber de
acestea potrivit art. 300 alin. 1 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/93.
(3) Titularul este obligat să
înscrie în contabilitate data exactă la care mărfurile au primit destinaţia
finală, fără alte formalităţi,
astfel încat să permită
autorităţii vamale să constate că mărfurile au primit destinaţia finală
declarată.
Art. 10. - (1) Deşeurile şi
resturile rezultate din procesul de prelucrare sau transformare se consideră,
potrivit art. 300 alin. 2 din Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/1993, ca
mărfuri care au primit destinaţia finală şi nu se datorează drepturi de import
pentru acestea.
(2) Atunci cand din
fabricarea produsului finit rezultă produse intermediare, distincte de
produsele principale şi de deşeuri, titularul este obligat ca în cererea de
autorizare să înscrie rata de randament.
(3) In cazul în care există suspiciuni cu privire la
informaţiile privind rata de randament, Autoritatea Naţională a Vămilor are
dreptul să verifice corectitudinea acestora.
(4) In cazul operaţiunilor de montaj nu este necesară
înscrierea ratei de randament.
Art. 11. - (1) Atunci cand nu
poate utiliza mărfurile conform destinaţiei finale declarate, operatorul este
obligat să informeze biroul de control care verifică temeinicia şi legalitatea
motivelor invocate.
(2) In cazul prevăzut la alin. (1) se datorează
drepturile de import pe care ar fi trebuit să le achite operatorul dacă nu ar
fi solicitat acordarea tratamentului favorabil.
(3) Datoria vamală se naşte în momentul în care
autoritatea vamală a permis operatorului să utilizeze mărfurile în alt scop decat cel iniţial declarat şi nu la data
eliberării autorizaţiei privind destinaţia finală potrivit art. 299 din
Regulamentul' Comisiei (CEE) rir. 2.454/1993.
Art. 12. - (1) Mărfurile aflate iniţial în liberă
circulaţie cu exonerare de drepturi de import, condiţionate de destinaţia
finală, care nu au fost utilizate potrivit destinaţiei declarate, nu pot fi
plasate sub regim de perfecţionare pasivă, potrivit art. 146 alin. (1) a doua
liniuţă din Regulamentul Consiliului (CEE) nr. 2.913/92 de instituire a Codului
vamal comunitar.
(2) Restricţia prevăzută la
alin. (1) nu se aplică mărfurilor care au beneficiat de preferinţe sub forma
unei reduceri de drepturi de import.
Art. 13. - Anexa face parte integrantă din prezentele
norme tehnice.
ANEXA la normele tehnice
DATELE
care se înscriu de titular în evidentele sale
I. Elemente primare
1. Data primirii mărfurilor în magazie
2. Descriere tehnică
3. Codul tarifar sub care au fost declarate mărfurile
4. Originea, greutatea, valoarea
5. Numele, adresa furnizorului şi referinţe la
factura emisă de acesta
6. Numărul şi data înregistrării declaraţiei vamale
cu care mărfurile au fost puse în liberă circulaţie şi numele biroului vamal.
II. Elemente suplimentare
1. Locul stocării mărfurilor care nu au fost încă
utilizate
2. Data transferului, numele,
adresa cesionarului şi referinte la factură si, cand
este vorba de transferuri cu destinaţia în alt stat
membru, referinţe la exemplarul de control T5 eliberat cu această ocazie
3. Datele necesare pentru a se constata modul în care
au fost utilizate şi data utilizării
4. In cazul transferului efectuat pe teritoriul
naţional toate facturile şi documentele referitoare la mărfurile în cauză, care
nu au primit încă destinaţia declarată, trebuie să conţină următoarea
menţiune: „Mărfuri importate, declarate sub
codul tarifar........., declaraţia vamală nr.........., depusă la Biroul vamal........, şi nu pot fi utilizate decat în condiţiile prevăzute de Regulamentul Comisiei (CEE) nr. 2.454/93
(art. 291-300)".