ORDIN
Nr. 49 din 27 ianuarie 1998
pentru aprobarea Normelor tehnice privind proiectarea si realizarea strazilor
in localitatile urbane
ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 138 din 6 aprilie 1998
In conformitate cu prevederile art. 67 din Ordonanta Guvernului nr. 43/1997
privind regimul juridic al drumurilor,
in temeiul Hotararii Guvernului nr. 44/1997 privind organizarea si
functionarea Ministerului Transporturilor,
ministrul transporturilor emite urmatorul ordin:
Art. 1
Se aproba Normele tehnice privind proiectarea si realizarea strazilor in
localitatile urbane, anexa la prezentul ordin.
Art. 2
Anexa face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 3
Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I si
va intra in vigoare la 15 zile de la data publicarii.
Ministrul transporturilor,
Traian Basescu
ANEXA 1
NORME TEHNICE
privind proiectarea si realizarea strazilor in localitatile urbane
CAP. 1
Generalitati
1.1. Prezentele norme tehnice se aplica tuturor drumurilor publice din
interiorul localitatilor urbane, fiind elaborate in conformitate cu Ordonanta
Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al drumurilor.
1.2. Prin strazi, in intelesul prezentelor norme tehnice, se intelege
drumurile publice din interiorul localitatilor, indiferent de denumire: strada,
cale, chei, splai, sosea, alee, fundatura, ulita etc.
1.3. Strazile din localitatile urbane se clasifica in raport de
intensitatea traficului si de functiile pe care le indeplinesc, astfel:
- strazi de categoria I - magistrale;
- strazi de categoria a II-a - de legatura;
- strazi de categoria a III-a - colectoare;
- strazi de categoria a IV-a - de folosinta locala.
1.4. Functiile, dimensiunile si modul de realizare a fiecarei categorii de
strazi sunt cele prevazute in prezentele norme tehnice.
1.5. Incadrarea in categorii a strazilor din localitatile urbane se face de
catre consiliile judetene sau locale, pe baza studiilor de dezvoltare si
organizare a traficului, potrivit prezentelor norme tehnice.
1.6. Drumurile nationale, judetene si comunale isi pastreaza categoria
functionala din care fac parte, fiind considerate fara intrerupere in
traversarea localitatilor, servind si ca strazi. Modificarea traseelor acestora
in traversarea localitatilor, precum si lucrarile de realizare, modernizare si
reparare a acestora se fac in conformitate cu legislatia in vigoare.
1.7. Sectoarele de drumuri nationale, judetene si comunale, incluzand
lucrari de arta si amenajarile aferente, situate in intravilanul resedintelor
de judet sau al municipiilor sunt in administrarea consiliilor locale.
CAP. 2
Domenii de aplicare
2.1. Pentru strazile existente, conditiile tehnice din prezentele norme
trebuie respectate la repararea, reabilitarea sau modernizarea lor.
CAP. 3
Prescriptii generale
3.1. Strazile din localitatile urbane au urmatoarele functii si
caracteristici:
- strazile de categoria I - magistrale - asigura preluarea fluxurilor
majore ale orasului pe directia drumului national ce traverseaza orasul sau pe
directia principala de legatura cu acest drum, avand minimum 6 benzi de
circulatie, inclusiv liniile de tramvai;
- strazile de categoria a II-a - de legatura - asigura circulatia majora
intre zonele functionale si de locuit, avand 4 benzi de circulatie, inclusiv
liniile de tramvai;
- strazile de categoria a III-a - colectoare - preiau fluxurile de trafic
din zonele functionale si le dirijeaza spre strazile de legatura sau
magistrale, avand 2 benzi de circulatie;
- strazile de categoria a IV-a - de folosinta locala - asigura accesul la
locuinte si servicii curente sau ocazionale din zonele cu trafic foarte redus.
3.2. Zona strazilor din localitatile urbane include partea carosabila,
acostamentele, santurile, rigolele, trotuarele, spatiile verzi, suprafetele
adiacente pentru parcaje, suprafetele de teren necesare amplasarii anexelor
acestora. Pe sectoarele de strazi fara canalizare, scurgerea apelor trebuie
asigurata prin santuri amenajate, cu dirijarea in afara zonelor de siguranta a
strazilor.
3.3. Zonele de siguranta si de protectie a intravilanului localitatilor
urbane se stabilesc prin studii de trafic si prin documentatiile de urbanism si
de amenajare a teritoriului.
3.4. Conditiile tehnice de proiectare a strazilor din localitatile urbane,
precum si capacitatile maxime de circulatie sunt prevazute in anexele nr. 1 si
2.
3.5. Proiectarea, sistematizarea si realizarea strazilor din localitatile
urbane se fac in corelare cu planul urbanistic general al localitatii, pe baza
studiului de dezvoltare si organizare a traficului, intocmit pentru o perioada
de perspectiva de minimum 15 ani, cu respectarea normelor tehnice in vigoare.
3.6. Prin sistematizarea retelei stradale se va asigura ca drumurile
nationale sa traverseze localitatea prin una sau cel putin doua strazi
principale de circulatie, in conformitate cu legislatia in vigoare.
3.7. La proiectarea, executia si interventiile asupra strazilor din
localitatile urbane se va tine seama de categoriile functionale ale acestora,
de traficul rutier, de siguranta circulatiei, de factorii economici, sociali si
de aparare, de conservarea si protectia mediului inconjurator, conform
studiilor de impact, de planurile de urbanism si de amenajare a teritoriului,
de anchetele de trafic origine - destinatie, precum si de normele tehnice in
vigoare, pentru adaptarea acestora la cerintele persoanelor cu handicap si ale
celor de varsta a treia, precum si pentru amenajarea pistelor pentru
biciclisti.
3.8. Desfiintarea, largirea sau crearea de strazi noi in cadrul unor
cvartaluri existente se pot face prin hotarare a Guvernului, la propunerea
Regiei Autonome "Administratia Nationala a Drumurilor din Romania",
in cazul drumurilor nationale, prin hotarare a consiliilor locale, in cazul strazilor
si la propunerea consiliilor judetene, in cazul drumurilor judetene.
3.9. Documentatiile tehnice privind proiectarea constructiei, modernizarea
si reabilitarea strazilor din localitatile urbane se avizeaza de catre
administratorul acestora.
3.10. Imbunatatirea elementelor geometrice ale strazii se poate efectua,
potrivit dispozitiilor legale, prin corectari sau retrageri de garduri, fara
demolari de cladiri, asigurandu-se latimea minima de trotuar.
3.11. Amplasarea unor obiective economice sau de alta natura, care implica
modificari ale traseului, ale elementelor geometrice sau ale structurii de
rezistenta a unei strazi, se face cu respectarea legislatiei in vigoare privind
autorizarea executarii constructiei, cheltuielile aferente fiind in sarcina celui
care a solicitat modificarile.
3.12. In zonele protejate ale localitatilor se va urmari descurajarea sau
interzicerea circulatiei de tranzit, in conditiile legii, prin asigurarea unor
trasee de deviere corespunzatoare, cu acordul administratorului drumului si al
politiei rutiere.
3.13. In cadrul proiectelor de sistematizare a localitatilor urbane se va
avea in vedere posibilitatea realizarii unor monumente noi, precum si punerea
in valoare a monumentelor existente, lucrarile destinate acestor scopuri
efectuandu-se cu avizul Ministerului Culturii. Se interzice realizarea de piete
noi sau spatii verzi in jurul obiectivelor social-culturale, prin demolarea
unor constructii existente.
3.14. Pentru drumurile de tranzit care ocolesc localitatile urbane, accesul
spre aceste drumuri se realizeaza prin intersectii amenajate corespunzator
intensitatii traficului.
3.15. Pentru intocmirea studiilor de dezvoltare si organizare a
circulatiei, consiliile locale impreuna cu politia rutiera asigura recensamantul
periodic al traficului, potrivit normelor tehnice stabilite in acest scop.
3.16. Vitezele de circulatie luate in considerare la proiectare,
intensitatea si natura traficului, precum si organizarea circulatiei,
dispunerea si amenajarea intersectiilor se stabilesc cu respectarea
prevederilor normelor in vigoare.
3.17. Dimensionarea numarului de benzi carosabile se face in functie de
intensitatea si caracteristicile traficului, cu respectarea capacitatilor
maxime de circulatie pe strazi, prevazute in anexa nr. 2.
3.18. Adoptarea elementelor geometrice ale strazilor din localitatile
urbane se face cu respectarea prevederilor normelor in vigoare si sunt redate
in anexa nr. 3.
3.19. Alinierea constructiilor in lungul strazilor din categoriile I-III se
face cu respectarea distantelor maxime intre fronturile acestora, prevazute in
anexa nr. 4.
3.20. Dimensionarea structurii rutiere se face in functie de intensitatea
si de compozitia traficului de perspectiva, de caracteristicile fizico-mecanice
si de deformabilitate ale materialelor, conform reglementarilor in vigoare.
Alegerea tipului de structura rutiera se va face pe baza unor calcule
tehnico-economice si de rentabilitate, tinand seama si de lucrarile de
intretinere necesare fiecarui tip de imbracaminte rutiera in exploatare.
Perioada de perspectiva pentru dimensionarea structurii rutiere va fi de
minimum 15 ani.
3.21. Pe sectoarele de drum unde sunt semnalate degradari datorate
fenomenului de inghet-dezghet se vor lua masuri pentru sporirea rezistentei
structurii rutiere la acest fenomen.
3.22. Intersectiile se realizeaza denivelat sau la acelasi nivel, in
functie de categoria strazii si de traficul rutier, cu respectarea legislatiei
in vigoare. Cheltuielile privind aceste lucrari sunt in sarcina celor care au
in administrare sau in proprietate strada pe care se desfasoara traficul ce
impune amenajarea sau modificarea intersectiei.
3.23. La proiectarea intersectiilor in mediul urban se va tine seama de
fluxurile circulatiei, de relatiile dintre curentii de trafic, de modul de
dirijare a traficului, de conditiile de vizibilitate si de siguranta a
circulatiei, cu respectarea normelor in vigoare.
3.24. Pentru circulatia pietonilor in localitatile urbane se vor amenaja trotuare,
cu o latime cuprinsa intre 1,00 m si 4,00 m, in functie de intensitatea
circulatiei pietonale si de locul unde sunt amplasate, conform anexei nr. 5.
Daca este cazul, se pot amenaja piste pentru biciclisti, in conformitate cu
prevederile normelor in vigoare, avandu-se in vedere studiile efectuate de
administratiile locale si planurile de urbanism local.
3.25. La traversarea strazilor din categoriile I si II pot fi prevazute
refugii sau pasaje pietonale denivelate.
3.26. Realizarea si amplasarea in zona strazilor a oricarei constructii sau
instalatii, in orice scop, se fac cu respectarea legislatiei in vigoare.
3.27. Detinatorii constructiilor sau instalatiilor acceptate sunt obligati
sa execute, pe cheltuiala lor, demolarea, mutarea sau modificarea acestora,
avandu-se in vedere corelarea cu cota partii carosabile a strazii, daca aceste
operatiuni sunt impuse de modernizarea, modificarea, intretinerea sau
exploatarea strazii.
3.28. Consiliile locale sunt obligate sa-i instiinteze pe detinatori in
legatura cu lucrarile prevazute, dupa cum urmeaza:
- cu cel putin 12 luni inainte de inceperea lucrarilor a caror executie
impune mutarea sau modificarea, pentru constructiile autorizate cu caracter
definitiv;
- cu cel putin 3 luni inainte de inceperea lucrarilor, in cazul
constructiilor acceptate cu caracter provizoriu.
3.29. Detinatorii de constructii amplasate in zona strazilor sunt obligati
sa execute revizia periodica si repararea acestora pentru a se asigura
estetica, protejarea strazii si siguranta circulatiei.
3.30. Liniile noi de tramvai se amplaseaza pe baza unor studii tehnice. In
cazul amplasarii acestora pe partea carosabila a strazii, la nivelul ei se vor
amenaja obligatoriu statii de tramvai cu refugii pentru pietoni, profilul
caracteristic al strazii modificandu-se in conformitate cu normele in vigoare.
3.31. Autoritatile administratiei publice locale impreuna cu politia
rutiera au obligatia de a reglementa parcarea si stationarea pe strazi a
vehiculelor.
3.32. Parcarea autovehiculelor se admite, de regula, in zone special
amenajate, in afara benzilor de circulatie si a trotuarelor, amplasate de comun
acord cu politia rutiera.
CAP. 4
Dispozitii finale
4.1. Anexele nr. 1 - 5 fac parte integranta din prezentele norme tehnice.
4.2. Conditiile din prezentele norme tehnice contin prevederi minime
obligatorii.
4.3. Referinte: Ordonanta Guvernului nr. 43/1997 privind regimul juridic al
drumurilor.
ANEXA Nr. 1
la norme
Conditii tehnice de proiectare a strazilor din localitatilor urbane
------------------------------------------------------------------------------
Nr. Categoria Viteza Intensitatea Partea Distanta Organizarea
crt. strazii de traficului carosabila minima circulatiei
proiectare in (m) normala si a
(km/ora) autoturisme dintre intersectiilor
(vehicul intersectii
- etalon) la acelasi
(ora si nivel (m)
banda) -------------------------
A B C D E
------------------------------------------------------------------------------
1. Strada de 60 Foarte 6 3,50 21 800 200 a) liniile de
categoria intensa tramvai se
I - - peste amplaseaza
magistrala 600 si in limita
intensa partii
- 360 carosabile
- 600 a strazii,
incadrate in
numarul
benzilor
b) intersectiile
foarte
solicitate
se
amenajeaza
denivelat
c) intersectiile
la nivel cu
circulatia
dirijata cu
semafoare
d) stationarile
pe benzile de
circulatie
curenta sunt
interzise
2. Strada de 50-60 Intensa - 4 3,50 14 500 100- a) liniile de
categoria 360-600 150 tramvai se
a II-a - amplaseaza in
de limita partii
legatura carosabile a
strazii,
incadrate in
numarul
benzilor
b) intersectiile
la nivel au
circulatia
dirijata de
semafoare
c) stationarile
pe benzile de
circulatie
curenta sunt
interzise
d) in conditii
deosebite de
desfasurare a
traseului
strazii (teren
accidentat,
zone locuite)
se poate
reduce viteza
de proiectare
pe sector pana
la 35 km/ora
3. Strada de 40-50 Medie - 2 3 - 6-7 200 50 in conditii
categoria 160-360 3,50 deosebite de
a III-a - desfasurare a
colectoare traseului
strazii (teren
accidentat,
zone locuite)
se poate
reduce viteza
de proiectare
pe sector pana
la 25 km/ora
4. Strada de 25 Redusa - 1 3 - 3 - Sub a) strazile pot
categoria 30-160 si 3,50 3,50 100 fi prevazute
a IV-a - foarte cu platforme
de redusa de incrucisare
folosinta - sub 30 si bucle de
locala intoarcere si
au, de regula,
trotuar de
1,00 m
b) se va
interzice
traficul
mijloacelor de
transport in
comun pe
aceasta
categorie de
strazi
------------------------------------------------------------------------------
Semnificatia literelor din tabel este urmatoarea:
A = Nr. de benzi
B = Latimea banzii (m)
C = Latimea carosabila (m)
D = Relatii stanga-dreapta
E = Relatii numai dreapta
ANEXA Nr. 2
la norme
CAPACITATILE MAXIME DE CIRCULATIE ALE STRAZILOR
SITUATE IN PALIER SI ALINIAMENT
(autoturisme - vehicule-etalon/ora)
------------------------------------------------------------------------------
Nr. benzilor Distanta dintre Viteza de proiectare (km/ora)
de circulatie intersectii (m) ----------------------------------------
60 50-60 40-50 25
------------------------------------------------------------------------------
A. Circulatia in regim normal si flux continuu (unda verde, intersectii denivelate)
6 benzi - 5.000 - - -
4 benzi - 3.500 3.800 - -
B. Circulatia in regim normal si flux discontinuu (cu treceri alternative
in intersectii)
6 benzi 800 2.800 - - -
4 benzi 800 2.000 2.200 - -
500 1.500 1.800 - -
2 benzi 500 - 1.000 1.200 -
300 - 700 900 -
200 - 600 800 -
1 banda 100 - - - 350
------------------------------------------------------------------------------
ANEXA Nr. 3 a)
la norme
PROFILURI CARACTERISTICE DE STRAZI
A. Strazi de categoria I - magistrale - cu minimum 6 benzi de circulatie
Schemele se gasesc in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 138 bis,
din 06 aprilie 1998.
ANEXA Nr. 3 b)
la norme
B. Strazi de categoria a II-a - de legatura - cu 4 benzi de circulatie
Schemele se gasesc in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 138 bis,
din 06 aprilie 1998.
ANEXA Nr. 3 c)
la norme
C. Strazi de categoria a III-a - colectoare - cu 2 benzi de circulatie
D. Strazi de categoria a IV-a - de deservire locala - cu o singura banda de
circulatie
Schemele se gasesc in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 138 bis,
din 06 aprilie 1998.
ANEXA Nr. 4
la norme
DISTANTELE DINTRE FRONTURILE CONSTRUCTIILOR SITUATE PE PARTILE LATERALE ALE
STRAZII
------------------------------------------------------------------------------
Nr. benzilor Conditiile Distantele dintre
de circulatie de amenajare fronturile constructiilor (m)
curenta a strazilor (vezi nota)
(ambele sensuri)
------------------------------------------------------------------------------
- sase benzi Cu sau fara linie de tramvai,
cu pomi si stalpi la marginea 35
trotuarului
- patru benzi Cu sau fara linie de tramvai,
cu pomi si stalpi la marginea 25
trotuarului
- doua benzi Cu pomi si stalpi si cu 14 - 16, in functie de
retele subterane numeroase latimea trotuarelor
- doua benzi Fara pomi 9 - 13, in functie de
latimea carosabila
a trotuarelor
-----------------------------------------------------------------------------
Nota: Distantele dintre fronturile constructiilor se reduc, in
cazul in care sunt prevazute trotuare cu latimi mai mici
decat cele stabilite in mod curent, si se majoreaza atunci
cand se prevad zone verzi mediane, refugii pentru pietoni,
amenajari pentru intersectii si pentru asigurarea
vizibilitatii, precum si in cazul terenului accidentat, in
vederea reducerii volumelor de terasamente, al zidurilor de
sprijin si al soclurilor cladirilor.
Distanta dintre fronturile cladirilor de locuit, altele decat
cele amplasate pe strazile de categoria I si a II-a, va fi de
28 m, pentru cladirile cu 11 niveluri (P + 10), si de 13 m,
pentru cele cu 5 niveluri (P + 4), respectiv 16 m, pentru
strazile cu doua benzi de circulatie si trotuare de 3 m.
------------------------------------------------------------------------------
ANEXA Nr. 5
la norme
PROFILURI CARACTERISTICE DE STRAZI
------------------------------------------------------------------------------
Capacitati de circulatie (pietoni/ora)
------------------------------------------------------------------------------
Latimea Trotuar langa Trotuar langa Alee in zona de parc
trotuarului (m) locuinte magazine
------------------------------------------------------------------------------
1,00 800 700 600
1,50 1.600 1.400 1.200
2,25 2.400 2.100 1.800
3,00 3.200 2.800 2.400
4,00 4.000 3.500 3.000