ORDIN Nr. 480
din 20 februarie 2008
privind aprobarea schemei de
ajutor de minimis „Sprijin pentru cresterea competitivitatii intreprinderilor
mici si mijlocii prin servicii de consultanta", aferenta operatiunii b) „Sprijin
pentru consultanta acordat IMM-urilor", domeniul major de interventie 1.3
„Dezvoltarea durabila a antreprenoriatului", axa prioritara 1 „Un sistem
de productie inovativ si ecoeficient", din cadrul Programului operational
sectorial „Cresterea competitivitatii economice"
ACT EMIS DE:
MINISTERUL ECONOMIEI SI FINANTELOR
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 190 din 12 martie 2008
Având în vedere prevederile Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007, şi ale
Hotărârii Guvernului nr. 651/2006 privind aprobarea
Politicii în domeniul ajutorului de stat pentru perioada 2006-2013,
în temeiul prevederilor art. 11 alin. (4) din Hotărârea
Guvernului nr. 386/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Economiei şi Finanţelor, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul economiei şi finanţelor emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă schema de ajutor de minimis „Sprijin pentru creşterea
competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii prin servicii de
consultanţă", aferentă operaţiunii b) „Sprijin pentru consultanţă acordat
IMM-urilor", domeniul major de intervenţie 1.3 „Dezvoltarea durabilă a
antreprenoriatului", axa prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi
ecoeficient", din cadrul
Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice",
prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Prezentul ordin se public[ în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul economiei şi finanţelor,
Varujan Vosganian
ANEXĂ
SPRIJIN
pentru creşterea competitivităţii întreprinderilor
mici şi mijlocii prin servicii de consultanţă în cadrul Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice"
Art. 1. - Prezenta procedură instituie o schemă
transparentă de ajutor de minimis, denumită „Sprijin pentru creşterea competitivităţii întreprinderilor
mici şi mijlocii prin servicii de consultanţă", aferentă operaţiunii b)
„Sprijin pentru consultanţă acordat IMM-urilor", domeniul major de
intervenţie 1.3 „Dezvoltarea durabilă a antreprenoriatului", axa
prioritară 1 „Un sistem de producţie inovativ şi ecoeficient", din cadrul
Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii economice".
Art. 2. - (1) Acordarea ajutoarelor de minimis în
cadrul acestei scheme se va face numai cu respectarea criteriilor privind
ajutorul de minimis stipulate în Regulamentul
CE nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de minimis, publicat în Jurnalul Oficial
al Uniunii Europene nr. L 379/5 din 28 decembrie 2006.
(2) Prezenta schemă nu intră sub incidenţa obligaţiei
de notificare către Comisia Europeană, în conformitate cu prevederile
Regulamentului Comisiei Europene nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art. 87 şi 88
din Tratatul CE ajutorului de minimis, publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 379/5 din 28
decembrie 2006.
Art. 3. - Schema se aplică pe întreg teritoriul
României, în toate cele 8 regiuni de dezvoltare.
I. Obiectivul şi
scopul schemei
Art. 4. - Obiectivul prezentei scheme de ajutor de
minimis constă în sprijinirea dezvoltării durabile
a întreprinderilor mici şi mijlocii, în vederea realizării obiectivului general
al Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice", şi anume creşterea productivităţii întreprinderilor din
România în conformitate cu principiile dezvoltării durabile şi reducerea
decalajelor în comparaţie cu productivitatea medie a Uniunii Europene.
Art. 5. - Scopul schemei de finanţare îl constituie
creşterea competitivităţii întreprinderilor mici şi mijlocii prin
achiziţionarea de servicii de consultanţă nelegate de activitatea curentă a
firmei, în următoarele domenii:
• dezvoltarea de strategii bazate pe soluţii inovative
pentru crearea de noi produse/servicii;
• planuri de afaceri, studii de
fezabilitate şi prefezabilitate privind implementarea de tehnologii
ecoeficiente, tehnologii şi produse competitive;
• management, marketing şi activităţi de promovare;
• consultanţă financiară specifică;
• inovare şi drepturi de proprietate intelectuală;
• tehnologia informaţiei şi e-business;
• managementul resurselor umane;
• transferul afacerii.
II. Baza legală
Art. 6. - Prezenta schemă este elaborată în
conformitate cu:
- Regulamentul CE nr. 1.998/2006 pentru aplicarea art.
87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de minimis, publicat
în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L379/5 din 28 decembrie 2006;
- Programul operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr.
3.472 din 12 iulie 2007.
III. Domeniul de aplicare
Art. 7. - Prezenta schemă de ajutor se adresează
microîntreprinderilor, întreprinderilor mici şi mijlocii (inclusiv societăţilor
cooperative), care activează în toate sectoarele de activitate, cu excepţia
celor prezentate mai jos.
Art. 8. - Prezenta schemă de minimis nu se aplică pentru:
a) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în sectoarele pescuit şi acvacultura, reglementate de
Regulamentul CE nr. 104/2000 privind organizarea comună a pieţelor în sectorul
produselor pescăreşti şi de acvacultura, publicat în Jurnalul Oficial al
Uniunii Europene nr. L 17 din 21 ianuarie 2000;
b) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în producţia primară a produselor agricole, astfel cum
sunt enumerate în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană;
c) ajutoarele acordate întreprinderilor care îşi
desfăşoară activitatea în procesarea şi comercializarea produselor agricole,
prevăzute în anexa nr. 1 la Tratatul instituind Comunitatea Europeană, în
următoarele cazuri:
- când valoarea ajutorului este stabilită pe baza
preţului sau a cantităţii acestor produse cumpărate de la producătorii primari
ori puse pe piaţă de operatorii economici respectivi;
- când ajutorul este condiţionat de transferarea lui
parţială sau integrală către producători primari;
d) ajutoarele în favoarea activităţilor de export către
ţări terţe sau statele membre, şi anume ajutoarele legate direct de cantităţile
exportate, de crearea şi funcţionarea unei reţele de distribuţie sau pentru
alte cheltuieli curente legate de activitatea de export;
e) ajutoarele care favorizează utilizarea produselor
naţionale în detrimentul celor importate;
f) ajutoarele acordate operatorilor economici care
activează în sectorul carbonifer, aşa cum este definit în Regulamentul CE nr.
1.407/2002 privind ajutorul de stat pentru industria cărbunelui, publicat în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L 205 din 02 august 2002;
g) ajutoarele pentru achiziţionarea vehiculelor de
transport rutier de marfă acordat operatorilor economici care au ca obiect de
activitate prestarea de servicii de transport rutier de marfă contra cost;
h) ajutoarele acordate societăţilor în dificultate, aşa
cum sunt acestea definite în Liniile directoare comunitare privind ajutorul de
stat pentru salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate,
publicate ]n Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004.
IV. Definiţii
Art. 9. -In sensul prezentei scheme următorii termeni
se definesc astfel:
a) întreprinderi mici
şi mijlocii (IMM) - sunt acele întreprinderi care
au mai puţin de 250 de angajaţi şi care au o cifră de afaceri anuală netă ce nu
depăşeşte echivalentul în lei a 50 milioane euro sau care deţin active totale
ce nu depăşesc echivalentul în lei a 43 milioane euro.
Incadrarea în categoria IMM se va face în funcţie de
cele 3 tipuri de întreprinderi: autonome, legate şi partenere, astfel cum sunt
acestea definite în Legea nr. 346/2004 privind stimularea înfiinţării şi
dezvoltării întreprinderilor mici şi mijlocii, cu modificările şi completările
ulterioare, care a preluat prevederile Recomandării CE nr. 361 din 6 mai 2003
privind definiţia microîntreprinderilor, a întreprinderilor mici şi mijlocii,
publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. L
124 din 20 mai 2003;
b) societate cooperativă (conform Legii nr. 1/2005 privind organizarea şi funcţionarea
cooperaţiei) - o asociaţie autonomă de persoane fizice şi/sau juridice, după
caz, constituită pe baza consimţământului liber exprimat de acestea, în scopul
promovării intereselor economice, sociale şi culturale ale membrilor
cooperatori, fiind deţinută în comun şi controlată democratic de către membrii
săi, în conformitate cu principiile cooperatiste;
c) cheltuieli eligibile - cheltuieli aferente serviciilor de consultanţă furnizate de către consultanţi
externi, servicii care nu constituie o activitate permanentă sau periodică şi
nu sunt legate de cheltuielile normale de funcţionare a întreprinderii;
d) societăţi în dificultate
- întreprinderile definite
conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea
şi restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. C 244/2004);
e) administrator al schemei - Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii
Liberale, prin Direcţia pentru gestionarea fondurilor comunitare pentru IMM -
organism intermediar;
f) furnizor de ajutor de stat - Ministerul Economiei şi Finanţelor, prin Autoritatea de
management a Programului operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice".
V. Condiţii de
eligibilitate pentru solicitanţi
Art. 10. - Pot beneficia de măsurile de ajutor de minimis, prevăzute în prezenta
schemă, operatorii economici care îndeplinesc următoarele condiţii:
- sunt microîntreprinderi, întreprinderi mici sau
mijlocii (inclusiv societăţi cooperative);
- sunt întreprinderi înregistrate la registrul
comerţului ca societăţi comerciale sau societăţi cooperative şi îşi desfăşoară
activitatea în România;
- întreprinderea nu este în stare de insolvenţă, nu
are afacerile administrate de un judecător-sindic, nu are nicio restricţie
asupra activităţii comerciale, nu este subiectul unor aranjamente între
creditori sau nu se află într-o altă situaţie similară cu cele menţionate
anterior, reglementate prin lege;
- la data depunerii cererii de finanţare nu
înregistrează datorii publice şi şi-au plătit la timp taxele, obligaţiile şi
alte contribuţii la bugetul de stat, bugetele speciale şi bugetele locale prevăzute
de legislaţia în vigoare;
- reprezentantul legal al solicitantului nu a fost
supus unei condamnări în ultimii 3 ani de către nicio instanţă de judecată, din
motive profesionale sau de etică profesională;
- întreprinderile nu sunt societăţi în dificultate,
conform Liniilor directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea
şi restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate în Jurnalul
Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004);
- solicitantul demonstrează că
deţine resursele financiare necesare pentru cofinanţarea proiectului;
- nu au fost subiectul unei decizii a Comisiei
Europene de recuperare a unui ajutor de stat sau în cazul în care au făcut
obiectul unei astfel de decizii, aceasta a fost deja executată şi creanţa
integral recuperată;
- valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate operatorului
economic pe o perioadă de 3 ani consecutivi (2 ani fiscali precedenţi şi anul
fiscal în curs), cumulată cu valoarea alocării financiare acordate în conformitate
cu prevederile prezentei scheme, nu depăşeşte echivalentul în lei a 200.000 euro (100.000 euro în cazul operatorilor
economici care activează în sectorul transporturilor);
- pentru cheltuielile eligibile pentru finanţare în
cadrul prezentei scheme, solicitantul nu a mai beneficiat de alocări financiare
nerambursabile provenite din surse publice;
- solicitantul îndeplineşte şi alte condiţii
specificate în apelul de proiecte şi în Ghidul solicitantului, fără a aduce
atingere prevederilor în materie de ajutor de stat.
Art. 11. -Verificarea condiţiilor de eligibilitate
prevăzute mai sus se realizează de către organismul intermediar, înainte de
acordarea ajutorului. Organismul intermediar va asigura publicitatea, sub orice
formă, a listei documentelor ce dovedesc îndeplinirea condiţiilor de
eligibilitate şi a altor condiţii specifice.
VI. Criterii de eligibilitate a proiectelor
Art. 12. - Pentru a fi eligibil în cadrul acestei
scheme un proiect trebuie să îndeplinească următoarele criterii:
- să fie în conformitate cu obiectivele specifice ale
axei prioritare şi ale domeniului major de intervenţie;
- să fie implementat pe teritoriul României;
- dimensiunea finanţării solicitate trebuie sa se
încadreze în limita a maximum 70% din totalul cheltuielilor eligibile;
- să se încadreze în limitele de timp specificate în
contractul de finanţare;
- să conţină în total sau în parte activităţile şi
cheltuielile eligibile definite în Ghidul solicitantului.
VII. Criterii de
selecţie a proiectelor
Art. 13. - Evaluarea şi
selecţia proiectelor se vor efectua de către organismul intermediar, în
conformitate cu următoarele criterii: relevanţa, calitatea şi coerenţa
proiectului. Acestea vor fi detaliate în Ghidul solicitantului.
VIII. Modalitatea de acordare a ajutorului de
minimis
Art. 14. - (1) Măsurile de sprijin de care vor
beneficia microîntreprinderile,
întreprinderile mici şi mijlocii (inclusiv societăţi cooperative) se acordă în
baza unei cereri de finanţare, însoţită de documentele solicitate în apelul de
proiecte şi în Ghidul solicitantului.
(2) Măsurile de sprijin acordate în cadrul prezentei
scheme constau în alocări financiare nerambursabile din fonduri comunitare şi
naţionale.
(3) Administratorul prezentei scheme de minimis va informa în scris operatorii economici beneficiari cu privire la
cuantumul ajutorului acordat în baza prezentei scheme şi la caracterul de minimis al acestuia1).
Art. 15. - (1) In cadrul
schemei pot fi finanţate exclusiv proiectele prin care se solicită sprijin
financiar pentru serviciile de consultanţă pentru IMM.
(2) In sensul prezentei scheme sunt consideraţi
furnizori de servicii de consultanţă numai operatorii economici care au ca
obiect de activitate înregistrat la registrul comerţului activităţi de
consultanţă
Art. 16. - (1) Intensitatea maximă a ajutorului de minimis acordat în cadrul acestei
scheme este de 70% din totalul cheltuielilor eligibile ale proiectului.
(2) Valoarea maximă a
ajutorului de minimis acordat
pentru un proiect în cadrul prezentei scheme nu poate depăşi echivalentul în
lei a 10.000 euro.
Art. 17. - Beneficiarul de ajutor de minimis în cadrul acestei scheme trebuie să facă dovada unei contribuţii de
minimum 30% din cheltuielile eligibile ale proiectului, contribuţie asigurată
de solicitant fie din resurse proprii, fie prin finanţare externă (de exemplu
credit bancar), într-o formă liberă de orice ajutor de stat.
Art. 18. - (1) Activităţile eligibile ce fac obiectul prezentei scheme de ajutor de minimis vor fi finanţate numai dacă au fost iniţiate după semnarea contractului
de finanţare dintre organismul intermediar şi beneficiar.
(2) Finanţarea nerambursabilă va fi acordată într-o
singură tranşă. Ajutorul de
minimis va fi acordat după ce beneficiarul a depus
cererea de rambursare, însoţită de documentele justificative prevăzute în
Ghidul solicitantului.
Art. 19. - (1) Pentru a beneficia de finanţare
nerambursabilă în cadrul acestei scheme, beneficiarul va da o declaraţie
privind ajutoarele de minimis primite în acel an fiscal şi alte ajutoare de minimis primite în ultimii 2 ani
fiscali (fie din surse ale statului sau ale autorităţilor locale, fie din surse
comunitare).
(2) Organismul intermediar va acorda un ajutor de
minimis după ce va verifica, pe baza declaraţiei
pe propria răspundere a operatorului economic, faptul că suma totală a
ajutoarelor de minimis primite
pe parcursul unei perioade de 3 ani fiscali, inclusiv anul fiscal în curs, fie
din surse ale statului sau ale autorităţilor locale,
fie din surse comunitare, nu depăşeşte pragul de 200.000 euro (100.000 euro
pentru operatorii economici care activează în domeniul transporturilor),
echivalent în lei.
(3) In cazul în care valoarea totală a ajutoarelor de minimis acordate unui operator
economic pe o perioadă de 3 ani consecutivi, cumulată cu valoarea alocării
financiare acordate în conformitate cu prevederile prezentei scheme, depăşeşte
pragul de 200.000 euro (100.000 euro pentru operatorii economici care activează
în domeniul transporturilor), echivalent în lei, solicitantul nu poate
beneficia de prevederile schemei, nici chiar pentru acea fracţie din ajutor
care nu depăşeşte acest plafon.
(4) Organismul intermediar va verifica dacă
solicitantul a mai beneficiat de alte ajutoare de stat
sau de minimis pentru aceleaşi cheltuieli
eligibile.
IX. Cheltuielile eligibile
Art. 20. - (1) In cadrul acestei scheme se acordă
finanţare nerambursabilă pentru cheltuielile cu achiziţia de servicii de
consultanţă, cu condiţia ca serviciul de consultanţă respectiv să nu se
constituie într-o activitate continuă sau periodică şi să nu fie legat de
cheltuielile curente de funcţionare a activităţii beneficiarului.
(2) Sunt eligibile pentru finanţare cheltuielile
generate de următoarele activităţi:
- elaborarea de strategii pentru soluţii inovative şi
crearea de noi produse şi/sau servicii şi tehnologii;
- elaborarea planului de afaceri, studiilor de
prefezabilitate şi/sau fezabilitate pentru implementarea de tehnologii
ecoeficiente şi competitive, precum şi pentru crearea de produse competitive;
- elaborarea de studii şi strategii de management,
marketing şi/sau analize financiare pentru implementarea unui anumit proiect;
- elaborarea de strategii de mediatizare şi planuri de promovare pentru un anumit proiect;
- elaborarea de strategii şi planuri de dezvoltare şi
de stimulare a resurselor umane în vederea extinderii afacerii sau
implementării unui anumit proiect;
- elaborarea de studii asupra protecţiei proprietăţii
intelectuale într-o ţară străină;
- elaborarea de studii comparative pentru utilizarea
unor instrumente şi soluţii informatice ori pentru un domeniu precizat sau
e-business;
- elaborarea de studii de evaluare şi diagnostic
pentru transferul afacerii.
(3) Toate cheltuielile aferente
serviciilor de consultanţă vor fi considerate fără TVA.
1)Aşa cum este
prevăzut la art. 3 din Regulamentul CE nr. 1.998/2006 din 15 decembrie 2006
pentru aplicarea art. 87 şi 88 din Tratatul CE ajutorului de minimis.
X. Durata de aplicare a schemei
Art. 21. - Prezenta schemă se aplică de la data
publicării ei în Monitorul Oficial al României, Partea I,
până la data de 31 decembrie 2013, în limita bugetului
alocat.
XI. Bugetul schemei
Art. 22. - Bugetul total estimat al schemei pentru perioada 2008-2013 este de 65 milioane euro (echivalent în
lei), din care 53,77 milioane euro reprezintă fonduri europene nerambursabile
asigurate prin Fondul European de Dezvoltare Regională şi 11,23 milioane euro
de la bugetul naţional, defalcat pe ani astfel:
-
milioane euro -
Anul
|
Total, din care:
|
Fonduri comunitare
|
Fonduri publice
naţionale
|
2008
|
11,34
|
9,36
|
1,98
|
2009
|
8,78
|
7,28
|
1,5
|
2010
|
11,95
|
9,88
|
2,07
|
2011
|
12,45
|
10,3
|
2,15
|
2012
|
10,55
|
8,75
|
1,8
|
2013
|
9,93
|
8,2
|
1,73
|
Total 2008-2013
|
65
|
53,77
|
11,23
|
Art. 23. - Numărul maxim estimat al beneficiarilor
acestei scheme este de 8.000.
XII. Modalitatea de derulare a schemei
Art. 24. - Ministerul pentru Intreprinderi Mici şi
Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, în calitate de organism
intermediar pentru Programul operaţional sectorial „Creşterea competitivităţii
economice", este autoritatea responsabilă de administrarea prezentei
scheme, sub coordonarea Ministerului Economiei şi Finanţelor, în calitate de
autoritate de management şi furnizor de ajutor de
minimis, urmând să asigure derularea acesteia şi
fiind răspunzător pentru buna ei desfăşurare.
Art. 25. - Procedura de implementare şi derulare a
schemei se desfăşoară după cum urmează:
a) lansarea apelului de proiecte;
b) primirea şi înregistrarea cererilor de finanţare;
c) verificarea administrativă (verificarea
conformităţii cererilor şi a documentelor însoţitoare) - numai proiectele care
trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
d) verificarea eligibilităţii beneficiarilor- numai
proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
e) verificarea eligibilităţii proiectelor - numai
proiectele care trec de această etapă vor putea face obiectul etapei următoare;
f) selecţia proiectelor;
g) întocmirea şi semnarea
contractului de finanţare;
h) depunerea cererii de rambursare, însoţită de
documentele justificative;
i) acordarea finanţării nerambursabile se face de
Unitatea de plată a Programului operaţional sectorial „Creşterea
competitivităţii economice", numai pe bază de documente justificative şi
după verificarea cheltuielilor;
j) monitorizarea implementării proiectelor conform
prevederilor contractuale.
Art. 26. - Pentru a beneficia de ajutorul acordat prin
prezenta schemă, solicitantul va depune la Ministerul pentru Intreprinderi Mici
şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale, Direcţia pentru gestionarea fondurilor comunitare o cerere de
finanţare, însoţită de documentele solicitate în Ghidul solicitantului.
Art. 27. - (1) Cererea de finanţare va fi însoţită de o
declaraţie pe propria răspundere prin care beneficiarul certifică faptul că nu
este îndeplinită nicio condiţie pentru a fi considerat societate în dificultate,
conform Liniilor directoare comunitare cu privire la ajutorul de stat pentru
salvarea şi restructurarea întreprinderilor în dificultate (publicate în
Jurnalul Oficial al Uniunii Europene nr. C 244 din 1 octombrie 2004).
(2) Pentru a demonstra calitatea de IMM, solicitanţii
trebuie să completeze modelul declaraţiei cuprinzând informaţii cu privire la
calificarea unei întreprinderi ca IMM, prevăzut în anexa nr. 1 la Legea nr.
346/2004 privind stimularea înfiinţării şi dezvoltării întreprinderilor mici şi
mijlocii, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Solicitantul va depune, de
asemenea, o declaraţie pe propria răspundere, referitoare la alte ajutoare de
stat sau de minimis acordate
pentru aceleaşi costuri eligibile. Administratorul schemei are obligaţia de a
verifica respectarea regulii de minimis.
(4) Administratorul schemei
are obligaţia de a verifica îndeplinirea tuturor condiţiilor de eligibilitate,
atât cele referitoare la solicitant, cât şi cele referitoare la proiectul de
consultanţă finanţat.
Art. 28. - Detalierea modalităţii de derulare a
prezentei scheme se regăseşte în Ghidul solicitantului,
acesta fiind publicat pe site-ul www.animmc.ro şi pe
site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, www.minind.ro.
Art. 29. - Data de la care se pot depune cererile de finanţare şi documentele justificative la Ministerul
pentru Intreprinderi Mici şi Mijlocii, Comerţ, Turism şi Profesii Liberale va
fi anunţată înainte de lansarea apelului de proiecte, pe pagina web www.animmc.ro şi pe cea a Ministerului
Economiei şi Finanţelor, www.minind.ro.
XIII. Reguli privind
raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
Art. 30. - Schema de ajutor de minimis va fi publicată integral pe site-ul http://www.animmc.ro
şi pe site-ul Ministerului Economiei şi Finanţelor, la
adresa http://www.minind.ro.
Art. 31. - Raportarea şi monitorizarea ajutoarelor
acordate în baza prezentei scheme se fac în conformitate cu legislaţia
comunitară şi cu prevederile Regulamentului privind procedurile de monitorizare
a ajutoarelor de stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului
Concurenţei nr. 175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
Art. 32. - Furnizorul de ajutor de stat păstrează
evidenţa detaliată a ajutoarelor acordate în baza prezentei scheme pe o durată
de 10 ani de la data la care ultima alocare specifică a fost acordată în baza
prezentei scheme. Această evidenţă trebuie să conţină toate informaţiile
necesare pentru a demonstra respectarea condiţiilor impuse de legislaţia
comunitară în domeniul ajutorului de stat.
Art. 33. - (1) Furnizorul are obligaţia de a
supraveghea permanent ajutoarele acordate, aflate în derulare, şi de a dispune
măsurile care se impun în cazul încălcării condiţiilor impuse prin prezenta
schemă sau prin legislaţia naţională ori europeană aplicabilă la momentul
respectiv.
(2) Furnizorul are obligaţia de a transmite Consiliului
Concurenţei, în formatul şi în termenul prevăzute de Regulamentul privind
procedurile de monitorizare a ajutoarelor de stat2), toate datele şi informaţiile necesare pentru monitorizarea
ajutoarelor de stat la nivel naţional.
2) Regulamentul
privind procedurile de monitorizare a ajutoarelor de
stat, pus în aplicare prin Ordinul preşedintelui Consiliului Concurenţei nr.
175/2007, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 436 din 28 iunie 2007.
(3) In cazul în care există îndoieli serioase cu
privire la datele transmise de către furnizor, Consiliul Concurenţei poate să
solicite date şi informaţii suplimentare şi, după caz, să facă verificări la
faţa locului.
(4) In cazul în care furnizorul nu are date definitive
privind valoarea ajutorului, acesta va transmite valori estimative.
(5) Erorile constatate de furnizor şi corecţiile
legale, anulări, recalculări, recuperări, rambursări, se raportează până la
data de 31 martie a anului următor anului de raportare.
(6) Furnizorul va transmite spre informare Consiliului Concurenţei prezenta schemă în termen de 15
zile de la data adoptării acesteia, conform art. 6 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile naţionale în domeniul ajutorului de
stat, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 137/2007.
Art. 34. - Pe baza unei cereri scrise, furnizorul va
transmite Comisiei Europene, prin intermediul Consiliului Concurenţei, în 20 de
zile lucrătoare sau în termenul fixat în cerere, toate informaţiile pe care
Comisia Europeană le consideră necesare pentru evaluarea respectării
condiţiilor acestei scheme de ajutor de minimis.
Art. 35. -Administratorul prezentei scheme are
obligaţia de a pune la dispoziţia furnizorului de ajutor de stat, în formatul
şi în termenul solicitate de către acesta, toate datele şi informaţiile
necesare în vederea îndeplinirii procedurilor de raportare şi monitorizare ce
cad în sarcina furnizorului conform art. 31, 32, 33 si 34.