ORDIN Nr. 478
din 23 iunie 2010
privind modificarea si
completarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 669/2008 pentru
aprobarea Reglementarii Aeronautice Civile Romane RACR-AIS „Serviciul de
informare aeronautica", editia 2/2008
ACT EMIS DE:
MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 494 din 16 iulie 2010
Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului
Transporturilor şi Infrastructurii ca autoritate de stat în domeniul
transporturilor,
în scopul armonizării reglementărilor aeronautice
civile naţionale în domeniul serviciilor de informare aeronautică cu
standardele şi practicile recomandate emise de Organizaţia Aviaţiei Civile
Internaţionale, cuprinse în anexa nr. 15 la Convenţia de la Chicago privind
aviaţia civilă internaţională, ediţia 12, iulie 2004, cu amendamentele
ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) din
Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu
modificările şi completările ulterioare, ale art. 2 din Hotărârea Guvernului
nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu
modificările ulterioare, ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr.
76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi
Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:
Art. I. - Anexa la
Ordinul ministrului transporturilor nr. 669/2008 pentru aprobarea Reglementării
Aeronautice Civile Române RACR-AIS „Serviciul de informare aeronautică",
ediţia 2/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 şi
468 bis din 24 iunie 2008, se modifică şi se completează după cum urmează:
1. La capitolul 1 „Aplicabilitatea", punctul
1.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:
„1.3. Scopul serviciului de informare aeronautică este
de a asigura fluxul de informaţii şi datele necesare pentru siguranţa,
regularitatea şi eficienţa navigaţiei aeriene. Rolul şi importanţa
informaţiilor şi datelor aeronautice au crescut semnificativ odată cu
implementarea conceptului RNAV, a navigaţiei bazate pe cerinţele de performanţă
(conceptul PBN - Performance Based Navigation) şi a sistemelor de navigaţie de
la bord bazate pe computere şi a sistemelor data link. Datele corupte sau
eronate pot afecta siguranţa navigaţiei aeriene."
2. Capitolul 2 „Termeni şi definiţii" se
modifică şi se completează după cum urmează:
a) După definiţia „Metadate/Metadata" se
introduce o nouă definiţie, cu următorul cuprins:
„Navigaţie bazată pe cerinţele de
performanţă/Performance-based navigation (PBN) -
navigaţie RNAV, bazată pe cerinţele de performanţă pentru aeronavele care
operează pe o rută ATS, într-o procedură de apropiere instrumentală sau într-un
spaţiu desemnat.
Notă:
Cerinţele de performanţă sunt exprimate prin
specificaţii de navigaţie (specificaţii RNAV, specificaţii RNP), în termeni de
acurateţe, integritate, continuitate, disponibilitate şi funcţionalitate
necesare pentru operarea propusă în contextul unui concept particular de spaţiu
aerian.
b) Definiţia termenului „Obstacol/Obstacle" se
modifică şi va avea următorul cuprins:
„Obstacol/Obstacle -
orice obiect fix (temporar sau permanent) ori mobil sau părţi ale acestuia
care:
a) este localizat pe o suprafaţă destinată pentru
mişcarea la sol a aeronavelor; sau
b) care se înalţă deasupra unei suprafeţe definite
destinate a proteja aeronavele în zbor; sau
c) care se găseşte în afara acestor suprafeţe definite
şi a fost evaluat ca reprezentând un pericol pentru navigaţia aeriană."
c) După definiţia „Rezoluţie/Resolution" se
introduce o nouă definiţie, cu următorul cuprins:
„RNAV (Navigaţie RNAV)/Area navigation (RNAV) - o metodă de navigaţie care permite operarea aeronavelor pe orice
traiect de zbor dorit în cadrul acoperirii mijloacelor de navigaţie aflate la
sol sau în spaţiu ori în limita capabilităţilor mijloacelor proprii de la bord
sau a unei combinaţii a acestora (RNAV este referită si ca „navigaţie de
suprafaţă").
Notă:
RNAV include navigaţia bazată pe cerinţele de
performanţă la fel de bine ca şi alte operaţiuni care nu îndeplinesc cerinţele
navigaţiei bazată pe cerinţele de performanţă."
d) După definiţia „Serviciu de Informare Aeronautică
(AIS)/Aeronautical Information Services (AIS)" se introduce o nouă
definiţie, cu următorul cuprins:
„Serviciul de radionavigaţie/Radio navigation
service - serviciul care furnizează informaţii de
ghidare (orientare) sau date de poziţie prin intermediul unuia sau mai multor
mijloace de radionavigaţie în scopul operării eficiente şi în siguranţă a unei
aeronave."
e) După definiţia „Specificaţia unui produs
dată/Data product specification" se introduce o nouă definiţie, cu
următorul cuprins:
„Specificaţie de navigaţie/Navigation specification - un set de cerinţe privind aeronava şi echipajul necesar pentru a
sprijini desfăşurarea operaţiunilor de navigaţie aeriană bazată pe cerinţele de
performanţă într-un spaţiu aerian definit. Există două feluri de specificaţii
de navigaţie:
- Specificaţie RNP- o specificaţie de navigaţie
bazată pe conceptul RNAV, care include cerinţa pentru monitorizarea
performanţei şi alertarea şi care este indicată de prefixul RNP, de exemplu,
RNP 4, RNP APCH;
- Specificaţie RNAV - o specificaţie de
navigaţie bazată pe conceptul RNAV, care nu include cerinţa pentru
monitorizarea performantei si alertarea si care este indicată de prefixul RNAV,
de exemplu, RNAV 5, RNAV 1.
Nota 1:
Documentul OACI 9613, Manualul de navigaţie bazată pe
cerinţele de performanţă, volumul II, conţine îndrumări detaliate referitoare
la specificaţiile de navigaţie.
Nota 2:
Termenul RNP (Performanţa de navigaţie cerută), definit
anterior ca fiind „o exprimare a performanţei de navigaţie necesară pentru operarea
într-un spaţiu aerian definit", a fost eliminat din cadrul acestei
reglementări deoarece conceptul RNP a fost înlocuit de conceptul PBN (Navigaţie
bazată pe cerinţele de performanţă). In cuprinsul acestei reglementări termenul
RNP este acum utilizat doar în contextul specificaţiilor de navigaţie care
impun monitorizarea performanţei şi alertarea. De exemplu, RNP 4 desemnează
cerinţele privind aeronava şi operarea acesteia, incluzând o cerinţă de
performanţă de navigaţie laterală de 4 NM cu monitorizarea performanţei şi
alertării la bord, cerinţele fiind descrise detaliat în Documentul OACI 9613,
«Manualul de navigaţie bazată pe cerinţele de performanţă»".
3. La capitolul 5 „NOTAM", punctul 5.1
„Iniţierea unui mesaj NOTAM", subpunctul 5.1.1.1, litera c) se modifică şi
va avea următorul cuprins:
,,c) punerea în serviciu, retragerea sau modificări
semnificative ale capabilităţii operaţionale a serviciilor de radionavigaţie şi
de comunicaţii radio aer-sol. Aceasta include: întreruperea operării sau
repunerea în funcţiune, modificări ale frecvenţelor radio, modificări în orarul
de operare notificat, schimbarea identificării, schimbarea orientării (la
mijloacele direcţionale), schimbarea poziţiei, creşterea sau scăderea puterii
de emisie cu 50% sau mai mult, modificări în orarul sau în conţinutul unei
emisiuni, neregularităţi sau fiabilitate scăzută în operarea oricăror servicii
de radionavigaţie şi de comunicaţii aer-sol;".
4. La capitolul 8 „Datele şi informaţiile înainte
şi după zbor", punctul 8.1 „Informarea înaintea zborului", subpunctul
8.1.2.1, litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:
,,i) avaria, funcţionarea necorespunzătoare sau
modificări în starea operaţională a echipamentelor SSR, ADS-B, ADS-C, CPDLC,
D-ATIS, D-VOLMET, a serviciilor de radionavigaţie, a canalelor VHF din
serviciul mobil aeronautic, a sistemului de observare RVR şi a sistemului
secundar de alimentare cu energie electrică;".
5. La capitolul 8 „Datele şi informaţiile înainte
şi după zbor", punctul 8.3 „Informarea după zbor", subpunctul 8.3.1
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„8.3.1. Trebuie ca furnizorii autorizaţi/certificaţi de
servicii de trafic aerian şi informare aeronautică, în contextul prezentei
reglementări, să ia măsurile necesare pentru ca la aerodromurile/heliporturile
deservite de ei să fie asigurate condiţiile necesare recepţionării de la
echipaje a informaţiilor legate de starea şi operarea facilităţilor şi
serviciilor de navigaţie aeriană şi să asigure punerea acestor informaţii la
dispoziţia serviciilor de informare aeronautică competente, pentru
notificarea/distribuirea lor după cum o impun circumstanţele de la caz la
caz."
6. La anexa nr. 1 „Conţinutul Publicaţiei de
Informare Aeronautică (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)",
„partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3 „Rutele ATS", subcapitolul
ENR 3.1 Rutele ATS în spaţiul inferior, punctele 1), 6) şi nota se modifică şi
vor avea următorul cuprins:
„1) identificatorul rutei, denumirea
specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie aplicabilă/aplicabile unui (unor)
anume segment (segmente), numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi
coordonatele geografice în grade, minute şi secunde ale tuturor punctelor
semnificative care definesc ruta, inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau
«la cerere»; [...]
6) observaţii, conţinând indicarea unităţii de control
al traficului aerian şi canalului său operaţional şi, dacă este cazul, a
adresei de acces, precum şi orice limitare a specificaţiei/specificaţiilor de
navigaţie.
Notă:
Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în
scopul planificării zborurilor se consideră că specificaţia de navigaţie
definită nu face parte integrantă din identificatorul rutei."
7. La anexa nr. 1 „Conţinutul Publicaţiei de
Informare Aeronautică (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)",
„partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3 „Rutele ATS", subcapitolul
ENR 3.2 Rutele ATS în spaţiul superior, punctele 1), 6) şi nota se modifică şi
vor avea următorul cuprins:
„1) identificatorul rutei, denumirea specificaţiei/specificaţiilor
de navigaţie aplicabilă/aplicabile unui (unor) anume segment (segmente),
numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi coordonatele geografice, în
grade, minute şi secunde, ale tuturor punctelor semnificative care definesc ruta,
inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau «la cerere»; [...]
6) observaţii, inclusiv indicarea unităţii de control
al traficului aerian şi canalului său operaţional şi, dacă este cazul, a
adresei de acces, precum şi a oricăror limitări privind
specificaţia/specificaţiile de navigaţie.
Notă:
Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în
scopul planificării zborurilor se consideră că specificaţia de navigaţie
definită nu face parte integrantă din identificatorul rutei."
8. La anexa nr. 1 „Conţinutul Publicaţiei de
Informare Aeronautică (AIP) (relativ la prevederile RACR, AIS, Cap. 4)",
„partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3. „Rutele ATS", subcapitolul
ENR 3.3 Rutele RNAV", punctele 1), 6) şi nota se modifică şi vor avea următorul
cuprins:
„1) identificatorul rutei, denumirea
specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie aplicabilă/aplicabile unui (unor)
anume segment (segmente), numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi
coordonatele geografice, în grade, minute şi secunde, ale tuturor punctelor
semnificative care definesc ruta, inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau
«la cerere»; [...]
6) observaţii, inclusiv indicarea unităţii de control
al traficului aerian şi canalului său operaţional şi, dacă este cazul, a adresei
de acces, precum şi a oricăror limitări privind specificaţia/specificaţiile de
navigaţie.
Notă:
Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în
scopul planificării zborurilor se consideră că specificaţia de navigaţie
definită nu face parte integrantă din identificatorul rutei."
9. La anexa nr. 1 „Conţinutul Publicaţiei de
Informare Aeronautică (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)",
„partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3 „Rutele ATS", subcapitolul
ENR 3.4 Rutele pentru elicoptere, punctele 1), 5) şi nota se modifică şi vor
avea următorul cuprins:
„1) identificatorul rutei, denumirea
specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie aplicabilă/aplicabile unui (unor)
anume segment (segmente), numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi
coordonatele geografice, în grade, minute şi secunde, ale tuturor punctelor
semnificative care definesc ruta, inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau
«la cerere»; [...]
5) observaţii, inclusiv indicarea unităţii de control
al traficului aerian şi canalului său operaţional şi, dacă este cazul, a
adresei de acces, precum şi a oricăror limitări privind
specificaţia/specificaţiile de navigaţie.
Notă:
Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în
scopul planificării zborurilor, se consideră că specificaţia de navigaţie
definită nu face parte integrantă din identificatorul rutei."
10. La anexa nr. 1 „Conţinutul Publicaţiei de
Informare Aeronautică (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)",
partea 3 - Aerodromuri (AD), capitolul AD 1 „AERODROMURI/HELIPORTURI -
INTRODUCERE", după subcapitolul AD 1.4 se introduce un nou subcapitol,
subcapitolul AD 1.5, cu următorul cuprins:
„AD 1.5. Statutul certificării aerodromurilor
Conţine o listă a aerodromurilor din România în care
este indicat statutul certificării acestora, incluzând:
a) numele aerodromului şi indicativul de localizare
OACI;
b) data şi perioada de valabilitate a certificării;
c) observaţii, dacă este cazul."
11. La anexa nr. 7 „Cerinţele de calitate a datelor
aeronautice", tabelul A7-1 „Latitudinile şi longitudinile", rândul 5
se modifică şi va avea următorul cuprins:
„Mijloace de navigaţie pe rută, puncte de navigaţie şi
intersecţii, puncte SID/STAR, puncte ale procedurii de aşteptare."
Art. II. - Regia
Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" şi Regia Autonomă
„Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA", precum şi
orice alţi agenţi aeronautici certificaţi/autorizaţi să furnizeze asemenea
servicii în afara celor furnizate de ROMATSA vor lua măsurile necesare ducerii
la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Art. III. - Prezentul
ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Ministrul transporturilor şi infrastructurii,
Radu Mircea Berceanu