Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 478 din 23 iunie 2010

privind modificarea si completarea anexei la Ordinul ministrului transporturilor nr. 669/2008 pentru aprobarea Reglementarii Aeronautice Civile Romane RACR-AIS „Serviciul de informare aeronautica", editia 2/2008

ACT EMIS DE: MINISTERUL TRANSPORTURILOR SI INFRASTRUCTURII

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 494 din 16 iulie 2010



Pentru îndeplinirea atribuţiilor ce revin Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii ca autoritate de stat în domeniul transporturilor,

în scopul armonizării reglementărilor aeronautice civile naţionale în domeniul serviciilor de informare aeronautică cu standardele şi practicile recomandate emise de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale, cuprinse în anexa nr. 15 la Convenţia de la Chicago privind aviaţia civilă internaţională, ediţia 12, iulie 2004, cu amendamentele ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 4 lit. b) şi f) din Ordonanţa Guvernului nr. 29/1997 privind Codul aerian civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, ale art. 2 din Hotărârea Guvernului nr. 405/1993 privind înfiinţarea Autorităţii Aeronautice Civile Române, cu modificările ulterioare, ale art. 5 alin. (4) din Hotărârea Guvernului nr. 76/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, cu modificările şi completările ulterioare,

ministrul transporturilor şi infrastructurii emite următorul ordin:

Art. I. - Anexa la Ordinul ministrului transporturilor nr. 669/2008 pentru aprobarea Reglementării Aeronautice Civile Române RACR-AIS „Serviciul de informare aeronautică", ediţia 2/2008, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 468 şi 468 bis din 24 iunie 2008, se modifică şi se completează după cum urmează:

1.   La capitolul 1 „Aplicabilitatea", punctul 1.3 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„1.3. Scopul serviciului de informare aeronautică este de a asigura fluxul de informaţii şi datele necesare pentru siguranţa, regularitatea şi eficienţa navigaţiei aeriene. Rolul şi importanţa informaţiilor şi datelor aeronautice au crescut semnificativ odată cu implementarea conceptului RNAV, a navigaţiei bazate pe cerinţele de performanţă (conceptul PBN - Performance Based Navigation) şi a sistemelor de navigaţie de la bord bazate pe computere şi a sistemelor data link. Datele corupte sau eronate pot afecta siguranţa navigaţiei aeriene."

2.  Capitolul 2 „Termeni şi definiţii" se modifică şi se completează după cum urmează:

a) După definiţia „Metadate/Metadata" se introduce o nouă definiţie, cu următorul cuprins:

„Navigaţie bazată pe cerinţele de performanţă/Performance-based navigation (PBN) - navigaţie RNAV, bazată pe cerinţele de performanţă pentru aeronavele care operează pe o rută ATS, într-o procedură de apropiere instrumentală sau într-un spaţiu desemnat.

Notă:

Cerinţele de performanţă sunt exprimate prin specificaţii de navigaţie (specificaţii RNAV, specificaţii RNP), în termeni de acurateţe, integritate, continuitate, disponibilitate şi funcţionalitate necesare pentru operarea propusă în contextul unui concept particular de spaţiu aerian.

b) Definiţia termenului „Obstacol/Obstacle" se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Obstacol/Obstacle - orice obiect fix (temporar sau permanent) ori mobil sau părţi ale acestuia care:

a) este localizat pe o suprafaţă destinată pentru mişcarea la sol a aeronavelor; sau

b) care se înalţă deasupra unei suprafeţe definite destinate a proteja aeronavele în zbor; sau

c) care se găseşte în afara acestor suprafeţe definite şi a fost evaluat ca reprezentând un pericol pentru navigaţia aeriană."

c)  După definiţia „Rezoluţie/Resolution" se introduce o nouă definiţie, cu următorul cuprins:

„RNAV (Navigaţie RNAV)/Area navigation (RNAV) - o metodă de navigaţie care permite operarea aeronavelor pe orice traiect de zbor dorit în cadrul acoperirii mijloacelor de navigaţie aflate la sol sau în spaţiu ori în limita capabilităţilor mijloacelor proprii de la bord sau a unei combinaţii a acestora (RNAV este referită si ca „navigaţie de suprafaţă").

Notă:

RNAV include navigaţia bazată pe cerinţele de performanţă la fel de bine ca şi alte operaţiuni care nu îndeplinesc cerinţele navigaţiei bazată pe cerinţele de performanţă."

d)  După definiţia „Serviciu de Informare Aeronautică (AIS)/Aeronautical Information Services (AIS)" se introduce o nouă definiţie, cu următorul cuprins:

„Serviciul de radionavigaţie/Radio navigation service - serviciul care furnizează informaţii de ghidare (orientare) sau date de poziţie prin intermediul unuia sau mai multor mijloace de radionavigaţie în scopul operării eficiente şi în siguranţă a unei aeronave."

e)  După definiţia „Specificaţia unui produs dată/Data product specification" se introduce o nouă definiţie, cu următorul cuprins:

„Specificaţie de navigaţie/Navigation specification - un set de cerinţe privind aeronava şi echipajul necesar pentru a sprijini desfăşurarea operaţiunilor de navigaţie aeriană bazată pe cerinţele de performanţă într-un spaţiu aerian definit. Există două feluri de specificaţii de navigaţie:

- Specificaţie RNP- o specificaţie de navigaţie bazată pe conceptul RNAV, care include cerinţa pentru monitorizarea performanţei şi alertarea şi care este indicată de prefixul RNP, de exemplu, RNP 4, RNP APCH;

- Specificaţie RNAV - o specificaţie de navigaţie bazată pe conceptul RNAV, care nu include cerinţa pentru monitorizarea performantei si alertarea si care este indicată de prefixul RNAV, de exemplu, RNAV 5, RNAV 1.

Nota 1:

Documentul OACI 9613, Manualul de navigaţie bazată pe cerinţele de performanţă, volumul II, conţine îndrumări detaliate referitoare la specificaţiile de navigaţie.

Nota 2:

Termenul RNP (Performanţa de navigaţie cerută), definit anterior ca fiind „o exprimare a performanţei de navigaţie necesară pentru operarea într-un spaţiu aerian definit", a fost eliminat din cadrul acestei reglementări deoarece conceptul RNP a fost înlocuit de conceptul PBN (Navigaţie bazată pe cerinţele de performanţă). In cuprinsul acestei reglementări termenul RNP este acum utilizat doar în contextul specificaţiilor de navigaţie care impun monitorizarea performanţei şi alertarea. De exemplu, RNP 4 desemnează cerinţele privind aeronava şi operarea acesteia, incluzând o cerinţă de performanţă de navigaţie laterală de 4 NM cu monitorizarea performanţei şi alertării la bord, cerinţele fiind descrise detaliat în Documentul OACI 9613, «Manualul de navigaţie bazată pe cerinţele de performanţă»".

3.  La capitolul 5 „NOTAM", punctul 5.1 „Iniţierea unui mesaj NOTAM", subpunctul 5.1.1.1, litera c) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,c) punerea în serviciu, retragerea sau modificări semnificative ale capabilităţii operaţionale a serviciilor de radionavigaţie şi de comunicaţii radio aer-sol. Aceasta include: întreruperea operării sau repunerea în funcţiune, modificări ale frecvenţelor radio, modificări în orarul de operare notificat, schimbarea identificării, schimbarea orientării (la mijloacele direcţionale), schimbarea poziţiei, creşterea sau scăderea puterii de emisie cu 50% sau mai mult, modificări în orarul sau în conţinutul unei emisiuni, neregularităţi sau fiabilitate scăzută în operarea oricăror servicii de radionavigaţie şi de comunicaţii aer-sol;".

4.  La capitolul 8 „Datele şi informaţiile înainte şi după zbor", punctul 8.1 „Informarea înaintea zborului", subpunctul 8.1.2.1, litera i) se modifică şi va avea următorul cuprins:

,,i) avaria, funcţionarea necorespunzătoare sau modificări în starea operaţională a echipamentelor SSR, ADS-B, ADS-C, CPDLC, D-ATIS, D-VOLMET, a serviciilor de radionavigaţie, a canalelor VHF din serviciul mobil aeronautic, a sistemului de observare RVR şi a sistemului secundar de alimentare cu energie electrică;".

5.  La capitolul 8 „Datele şi informaţiile înainte şi după zbor", punctul 8.3 „Informarea după zbor", subpunctul 8.3.1 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„8.3.1. Trebuie ca furnizorii autorizaţi/certificaţi de servicii de trafic aerian şi informare aeronautică, în contextul prezentei reglementări, să ia măsurile necesare pentru ca la aerodromurile/heliporturile deservite de ei să fie asigurate condiţiile necesare recepţionării de la echipaje a informaţiilor legate de starea şi operarea facilităţilor şi serviciilor de navigaţie aeriană şi să asigure punerea acestor informaţii la dispoziţia serviciilor de informare aeronautică competente, pentru notificarea/distribuirea lor după cum o impun circumstanţele de la caz la caz."

6.  La anexa nr. 1 „Conţinutul Publicaţiei de Informare Aeronautică (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)", „partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3 „Rutele ATS", subcapitolul ENR 3.1 Rutele ATS în spaţiul inferior, punctele 1), 6) şi nota se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„1) identificatorul rutei, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie aplicabilă/aplicabile unui (unor) anume segment (segmente), numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi coordonatele geografice în grade, minute şi secunde ale tuturor punctelor semnificative care definesc ruta, inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau «la cerere»; [...]

6) observaţii, conţinând indicarea unităţii de control al traficului aerian şi canalului său operaţional şi, dacă este cazul, a adresei de acces, precum şi orice limitare a specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie.

Notă:

Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în scopul planificării zborurilor se consideră că specificaţia de navigaţie definită nu face parte integrantă din identificatorul rutei."

7.  La anexa nr. 1 „Conţinutul Publicaţiei de Informare Aeronautică (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)", „partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3 „Rutele ATS", subcapitolul ENR 3.2 Rutele ATS în spaţiul superior, punctele 1), 6) şi nota se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„1) identificatorul rutei, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie aplicabilă/aplicabile unui (unor) anume segment (segmente), numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi coordonatele geografice, în grade, minute şi secunde, ale tuturor punctelor semnificative care definesc ruta, inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau «la cerere»; [...]

6) observaţii, inclusiv indicarea unităţii de control al traficului aerian şi canalului său operaţional şi, dacă este cazul, a adresei de acces, precum şi a oricăror limitări privind specificaţia/specificaţiile de navigaţie.

Notă:

Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în scopul planificării zborurilor se consideră că specificaţia de navigaţie definită nu face parte integrantă din identificatorul rutei."

8.   La anexa nr. 1 „Conţinutul Publicaţiei de Informare Aeronautică (AIP) (relativ la prevederile RACR, AIS, Cap. 4)", „partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3. „Rutele ATS", subcapitolul ENR 3.3 Rutele RNAV", punctele 1), 6) şi nota se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„1) identificatorul rutei, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie aplicabilă/aplicabile unui (unor) anume segment (segmente), numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi coordonatele geografice, în grade, minute şi secunde, ale tuturor punctelor semnificative care definesc ruta, inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau «la cerere»; [...]

6) observaţii, inclusiv indicarea unităţii de control al traficului aerian şi canalului său operaţional şi, dacă este cazul, a adresei de acces, precum şi a oricăror limitări privind specificaţia/specificaţiile de navigaţie.

Notă:

Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în scopul planificării zborurilor se consideră că specificaţia de navigaţie definită nu face parte integrantă din identificatorul rutei."

9.   La anexa nr. 1 „Conţinutul Publicaţiei de Informare Aeronautică (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)", „partea 2 - Ruta (ENR)", capitolul ENR 3 „Rutele ATS", subcapitolul ENR 3.4 Rutele pentru elicoptere, punctele 1), 5) şi nota se modifică şi vor avea următorul cuprins:

„1) identificatorul rutei, denumirea specificaţiei/specificaţiilor de navigaţie aplicabilă/aplicabile unui (unor) anume segment (segmente), numele, identificatorii codaţi sau numele de cod şi coordonatele geografice, în grade, minute şi secunde, ale tuturor punctelor semnificative care definesc ruta, inclusiv punctele de raport «obligatorii» sau «la cerere»; [...]

5) observaţii, inclusiv indicarea unităţii de control al traficului aerian şi canalului său operaţional şi, dacă este cazul, a adresei de acces, precum şi a oricăror limitări privind specificaţia/specificaţiile de navigaţie.

Notă:

Legat de prevederile anexei 11 OACI, Appendix 1, şi în scopul planificării zborurilor, se consideră că specificaţia de navigaţie definită nu face parte integrantă din identificatorul rutei."

10. La anexa nr. 1 „Conţinutul Publicaţiei de Informare Aeronautică (AIP) (relativ la prevederile RACR-AIS, Cap. 4)", partea 3 - Aerodromuri (AD), capitolul AD 1 „AERODROMURI/HELIPORTURI - INTRODUCERE", după subcapitolul AD 1.4 se introduce un nou subcapitol, subcapitolul AD 1.5, cu următorul cuprins:

„AD 1.5. Statutul certificării aerodromurilor

Conţine o listă a aerodromurilor din România în care este indicat statutul certificării acestora, incluzând:

a) numele aerodromului şi indicativul de localizare OACI;

b) data şi perioada de valabilitate a certificării;

c) observaţii, dacă este cazul."

11. La anexa nr. 7 „Cerinţele de calitate a datelor aeronautice", tabelul A7-1 „Latitudinile şi longitudinile", rândul 5 se modifică şi va avea următorul cuprins:

„Mijloace de navigaţie pe rută, puncte de navigaţie şi intersecţii, puncte SID/STAR, puncte ale procedurii de aşteptare."

Art. II. - Regia Autonomă „Autoritatea Aeronautică Civilă Română" şi Regia Autonomă „Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian - ROMATSA", precum şi orice alţi agenţi aeronautici certificaţi/autorizaţi să furnizeze asemenea servicii în afara celor furnizate de ROMATSA vor lua măsurile necesare ducerii la îndeplinire a prevederilor prezentului ordin.

Art. III. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul transporturilor şi infrastructurii,

Radu Mircea Berceanu


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 478/2010

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 478 din 2010
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu