ORDIN Nr. 4653
din 2 iulie 2008
pentru aprobarea
Metodologiei privind recrutarea, selectia, incadrarea si evaluarea lectorilor
romani care urmeaza sa predea cursuri de limba, cultura si civilizatie
romaneasca la universitati din strainatate
ACT EMIS DE:
MINISTERUL EDUCATIEI, CERCETARII SI TINERETULUI
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 553 din 22 iulie 2008
In conformitate cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului
nr. 261/2008 privind înfiinţarea de lectorate de limba română, acordarea
indemnizaţiilor şi a altor sume lunare pentru lectorii români care predau
cursuri de limbă, literatură şi civilizaţie românească la universităţi din
străinătate,
în conformitate cu dispoziţiile Hotărârii Guvernului
nr. 34/1999 privind înfiinţarea Institutului Limbii Române, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul Hotărârii Guvernului nr. 366/2007 privind
organizarea şi înfiinţarea Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului,
cu modificările şi completările ulterioare,
ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Metodologia privind recrutarea,
selecţia, încadrarea şi evaluarea lectorilor români care urmează să predea
cursuri de limbă, cultură şi civilizaţie românească la universităţi din
străinătate, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - Pe data intrării în
vigoare a prezentului ordin se abrogă Ordinul ministrului educaţiei şi
cercetării nr. 4.547/2004 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi
desfăşurare a concursurilor
pentru ocuparea posturilor de lectori români în străinătate, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 820 din 6 septembrie 2004, cu modificările şi completările
ulterioare.
Art. 3. - Institutul Limbii Române va duce la
îndeplinire dispoziţiile prezentului ordin.
Art. 4. - Prezentul ordin va fi publicat în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul educaţiei, cercetării şi tineretului,
Cristian Mihai Adomniţei
ANEXĂ
METODOLOGIA
privind recrutarea, selecţia, încadrarea şi
evaluarea lectorilor români care urmează să predea cursuri de limbă, cultură şi civilizaţie românească
la universităţi din străinătate
CAPITOLUL I
Lectorii de limba română
SECŢIUNEA 1
Dispoziţii
generale
Art. 1. -Termenul lectorele
limba română are semnificaţia de cadru didactic
numit prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului, în urma
concursului organizat de Institutul Limbii Române, să predea limba, cultura şi
civilizaţia românească la universităţile din străinătate, ca urmare a
prevederilor acordurilor interguvernamentale, programelor de punere în aplicare
a înţelegerilor interguvernamentale sau a protocoalelor interinstituţionale.
SECŢIUNEA a 2-a
Drepturile lectorilor de limba română
Art. 2. - Lectorii de limba română au următoarele
drepturi:
a) dreptul la plata unei indemnizaţii lunare impozabile, a unei sume lunare neimpozabile pentru cheltuieli curente, pe
durata de deplasare prevăzută în ordinul ministrului educaţiei,
cercetării şi tineretului de
numire pe post, conform dispoziţiilor legale în vigoare;
b) dreptul la plata, anual, a unui transport internaţional dus-întors, conform legislaţiei în vigoare;
c) dreptul la un paşaport de serviciu, conform
legislaţiei în vigoare;
d) dreptul la manuale, cărţi, periodice de specialitate
pe care Institutul Limbii Române le contractează pentru universităţile străine
partenere, precum şi la alte materiale didactice de suport;
e) dreptul de a participa la acţiunile pentru
promovarea limbii, culturii şi civilizaţiei româneşti organizate de Institutul
Limbii Române;
f) dreptul de a primi de la Institutul Limbii Române, la începutul fiecărui an universitar, un exemplar în
original al ordinului ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului prin
care sunt numiţi pe post;
g) dreptul să participe la acţiunile organizate de
Institutul Limbii Române;
h) dreptul la informare şi
consultare;
i) dreptul la egalitatea de şanse şi de tratament;
j) dreptul de a adresa petiţii individuale privind
încălcarea drepturilor legale;
k) dreptul de a i se asigura confidenţialitatea datelor
cu caracter personal.
NOTA: Institutul Limbii Române
poate furniza informaţii despre lectorii români legate de activităţile
profesionale ale acestora şi instituţiile de resort cu care colaborează pe
perioada mandatului.
SECŢIUNEA a 3-a
Obligaţiile lectorilor de limba română
Art. 3. - Lectorii de limba
română vor transmite, în original, ordinul ministrului educaţiei, cercetării şi
tineretului de numire pe post Serviciului personal de la instituţiile de
învăţământ româneşti unde sunt angajaţi cu contract de muncă pe durată
nedeterminată.
Art. 4. - Lectorii de limba
română au obligaţia să transmită Institutului Limbii Române datele contului
bancar pentru efectuarea plăţilor.
Art. 5. - Lectorii de limba română au obligaţia să
transmită Institutului Limbii Române, în termen de 5 zile, orice modificare
privind datele de contact (adresa, numărul de telefon, adresa de e-mail ş.a.),
preschimbarea actului de identitate sau schimbarea contului bancar în care se
virează drepturile băneşti.
Art. 6. - Lectorii de limba română vor informa
conducerea Institutului Limbii Române despre orice situaţie care ar putea
afecta grav activitatea lectoratului.
Art. 7. - Lectorii vor transmite, în prima lună a
fiecărui an universitar, lista cu propunerile pentru periodicele de
specialitate pe care Institutul Limbii Române le vor contracta pentru a le
transmite, cu titlu de donaţie, universităţii partenere.
Art. 8. - Lectorii de limba română vor transmite, la
începutul fiecărui an universitar, programa analitică a cursului pe care îl
susţin.
Art. 9. - Lectorii de limba română
trimit lunar Institutului Limbii Române o fişă de activitate lunară a
activităţii desfăşurate la universitatea unde sunt numiţi, fişă prevăzută în
anexa nr. 1.
Art. 10. - Lectorii de limba română trimit Institutului
Limbii Române, la sfârşitul fiecărui an universitar, o fişă de monitorizare a
activităţilor planificate/realizate, fişă prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 11. - Lectorii de limba română au obligaţia de a
respecta prevederile, atribuţiile şi normele cuprinse în regulamentul intern al
universităţii din străinătate unde sunt numiţi, precum şi atribuţiile din fişa
postului corespunzătoare poziţiei pe care o ocupă la universitatea din
străinătate.
Art. 12. - Lectorii de limba română vor participa la
organizarea şi derularea sesiunilor de evaluare şi atestare a cunoştinţelor de
limba română organizate de universităţile din străinătate unde activează pe
perioada mandatului, în parteneriat cu Institutul Limbii Române, precum şi la
alte activităţi legate de promovarea limbii, culturii şi civilizaţiei
româneşti.
Art. 13. - Lectorii de limba română au obligaţia să
aibă în toate împrejurările o conduită profesională şi morală ireproşabilă şi
să dea dovadă de demnitate şi responsabilitate în îndeplinirea atribuţiilor
lor.
Art. 14. - Lectorii de limba română trebuie să respecte
legile statelor pe teritoriul cărora îşi desfăşoară activitatea şi să nu se
lase implicaţi în activităţi care ar reprezenta un amestec în treburile interne
ale ţării în care sunt numiţi sau care ar afecta în orice alt mod imaginea
României ori ar aduce atingere statutului lor
profesional.
Art. 15. - Lectorii de limba română trebuie să accepte
eventualele dispoziţii cu caracter obligatoriu emise de Institutul Limbii
Române, sub rezerva legalităţii lor.
Art. 16. - Lectorii de limba română care şi-au terminat
mandatul trebuie să înlesnească lectorilor nou-numiţi acomodarea în spaţiul
academic şi social, prin oferirea de informaţii asupra condiţiilor profesionale şi sociale în care îşi
vor desfăşura activitatea.
CAPITOLUL II
Recrutarea, selecţia şi încadrarea lectorilor de limba română
SECŢIUNEA 1
Condiţii generale
Art. 17. - (1) In interesul promovării cunoaşterii
limbii române, Institutul Limbii Române organizează concursuri pentru ocuparea
posturilor de lectori români la universităţile din străinătate.
(2) Pentru fiecare post vacant de lector român în
străinătate se organizează un concurs distinct.
(3) Candidaţii pentru posturile de lectori de limba
română în străinătate nu pot depune dosare pentru mai multe posturi în acelaşi
timp.
Art. 18 - (1) Institutul Limbii
Române ia măsuri de informare a persoanelor interesate de concurs, prin:
a) publicarea anunţului pentru concurs în presa de mare
tiraj, pe site-ul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului şi pe
site-ul Institutului Limbii Române;
b) transmiterea unei circulare adresate
universităţilor acreditate din ţară.
(2) Anunţul pentru concurs şi circulara adresată
universităţilor cuprind, după caz, şi cerinţele anunţate de universitatea
străină parteneră legate de ocuparea postului şi de activitatea specifică.
Art. 19. - La concursul pentru ocuparea posturilor de
lectori români în străinătate pot participa numai cadre didactice titulare ale
unei facultăţi româneşti acreditate.
SECŢIUNEA a 2-a
Comisia de evaluare a candidaţilor. Condiţii de
înscriere a candidaţilor
Art. 20. - Pentru evaluarea candidaţilor participanţi
la concursul pentru ocuparea posturilor de lectori de limba română în
străinătate, se înfiinţează o comisie a cărei componenţă nominală este
stabilită prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
Art. 21. - Comisia de evaluare a candidaţilor la
concursul pentru ocuparea posturilor de lectori de limba română în străinătate,
denumită în continuare comisia, este alcătuită din următorii 7 membri cu drept de vot egal:
a) directorul Institutului Limbii Române - preşedinte;
b) directorul general al Direcţiei generale management
învăţământ superior şi directorul general al Direcţiei generale pentru relaţii
internaţionale şi afaceri europene din cadrul Ministerului Educaţiei,
Cercetării şi Tineretului;
c) un reprezentant al Academiei Române;
d) 2 profesori universitari de specialitate;
e) un reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe.
Art. 22. - (1) Comisia analizează dosarele candidaţilor
şi selectează 3 candidaţi, ţinând cont de următoarele cerinţe care trebuie
îndeplinite:
a) să fie absolvenţi ai unei facultăţi de filologie;
b) să aibă experienţă didactică în predarea limbii
române pentru străini;
c) să cunoască o limbă de circulaţie internaţională
şi, la cererea universităţii din străinătate, limba ţării respective;
d) să aibă activitate didactică şi ştiinţifică;
e) să aibă 3 recomandări de la universităţile în care
şi-a desfăşurat activitatea;
f) să aibă aprobarea senatului universităţii româneşti
unde este titular, cu menţiunea rezervării postului pe întreaga durată a
desfăşurării activităţii în străinătate;
g) să propună un proiect de activitate;
h) să dovedească participarea la proiecte
internaţionale;
i) alte cerinţe specificate de partenerul străin. notă: Constituie un avantaj dacă au
diplomă de masterat sau titlu de doctor în filologie ori studii postdoctorale.
(2) Comisia se reuneşte în termen de cel mult 20 de
zile de la data-limită pentru depunerea dosarelor.
(3) Hotărârile comisiei se adoptă cu votul majorităţii
membrilor prezenţi.
(4) Cvorumul necesar pentru adoptarea hotărârilor şi
punctarea candidaţilor este de 4 din 7.
Art. 23. - Dosarele de concurs vor conţine,
obligatoriu, următoarele documente:
a) cerere de înscriere la concurs, cu precizarea postului pentru care candidează;
b) fotocopie de pe diploma de absolvire a facultăţii;
c) curriculum vitae în format european în limba română
şi într-o limbă de circulaţie internaţională;
d) lista de lucrări publicate şi extrase din studii
reprezentative;
e) fotocopie de pe diploma de masterat, de pe adeverinţa
care confirmă calitatea de doctorand sau de pe diploma de doctor în filologie;
f) proiect în legătură cu activitatea pe care
candidaţii urmează să o desfăşoare - în limba română şi într-o limbă de
circulaţie internaţională;
g) 3 recomandări - în limba română şi într-o limbă de
circulaţie internaţională;
h) aprobarea rectorului universităţii de care aparţine
candidatul, cu menţiunea rezervării postului pe întreaga durată a desfăşurării
activităţii în străinătate.
Art. 24. - (1) Institutul Limbii Române anunţă în scris
candidaţilor rezultatul concursului şi comunică opţiunea partenerului străin
fiecărui candidat al cărui dosar a fost selecţionat de comisie printre primele
3.
(2) In cazul în care nu este
depusă nicio candidatură din partea cadrelor didactice universitare, cu acordul
comisiei de evaluare a candidaţilor, Institutul Limbii Române va permite
participarea la concurs a profesorilor din învăţământul preuniversitar. In
acest caz Institutul Limbii Române va informa persoanele interesate prin
publicarea anunţului pentru concurs în presa de mare tiraj, pe site-ul
Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului, pe cel al Institutului
Limbii Române şi prin transmiterea unei circulare inspectoratelor şcolare.
Art. 25. - (1) Comisia de evaluare a candidaţilor din
învăţământul preuniversitar este alcătuită din 7 membri cu drept de vot egal:
a) directorul Institutului Limbii Române - preşedinte;
b) directorul general al Direcţiei generale management
învăţământ preuniversitar şi directorul Direcţiei relaţii internaţionale din
cadrul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului;
c) un reprezentant al Ministerului Afacerilor Externe;
d) 3 inspectori şcolari.
(2) Componenţa comisiei de evaluare a candidaţilor din
învăţământul preuniversitar este stabilită prin ordin al ministrului educaţiei,
cercetării şi tineretului.
(3) Hotărârile comisiei se adoptă cu votul majorităţii
membrilor prezenţi.
(4) Cvorumul necesar pentru adoptarea hotărârilor şi
punctarea candidaţilor este de 4 din 7.
Art. 26. - Comisia de evaluare a candidaţilor din
învăţământul preuniversitar analizează dosarele candidaţilor din învăţământul
preuniversitar şi selectează câştigătorul, ţinând cont de următoarele cerinţe
care trebuie îndeplinite:
a) să fie absolvenţi ai unei facultăţi de filologie;
b) să aibă experienţă didactică de minimum 8 ani la
catedră, în specialitatea limba şi literatura română;
c) să aibă gradul didactic II
sau I;
d) să cunoască limba ţării respective sau o limbă de
circulaţie internaţională;
e) să aibă activitate didactică şi ştiinţifică;
f) să aibă recomandare de la unitatea de învăţământ în
care îşi desfăşoară activitatea candidatul şi de la inspectoratul şcolar
teritorial;
g) să aibă aprobarea unităţii de învăţământ şi a
inspectoratului şcolar teritorial, cu menţiunea rezervării catedrei pe întreaga
durată a desfăşurării activităţii în străinătate;
h) să propună un proiect de activitate;
i) alte cerinţe specificate de partenerul străin.
NOTA: Constituie un avantaj
dacă au diplomă de masterat sau titlu de doctor în filologie ori studii
postdoctorale.
In mod excepţional, dacă nu sunt candidaţi cu gradul II sau I didactic, se admit şi candidaţii
care au certificat de obţinere a definitivării în învăţământ.
Art. 27. - Dosarele de concurs
ale candidaţilor din învăţământul preuniversitar vor conţine, obligatoriu,
următoarele documente:
a) cerere de înscriere la concurs, cu precizarea
postului pentru care candidează;
b) fotocopie de pe diploma de absolvire a facultăţii;
c) curriculum vitae în format european în limba română
şi într-o limbă de circulaţie internaţională;
d) listă de lucrări publicate şi extrase din studii
reprezentative;
e) fotocopie după certificatul de acordare a gradului
didactic;
f) proiect în legătură cu
activitatea pe care candidaţii urmează să o desfăşoare - în limba română şi
într-o limbă de circulaţie internaţională;
g) 3 recomandări - în limba română şi într-o limbă de
circulaţie internaţională;
h) aprobarea unităţii de învăţământ şi a
inspectoratului şcolar teritorial, cu menţiunea rezervării postului pe întreaga
durată a desfăşurării activităţii în străinătate.
Art. 28. - Contestaţiile la rezultatul concursului pot
fi depuse la sediul Institutului Limbii Române, în termen de maximum 10 zile de
la anunţarea rezultatului de către Institutul Limbii Române, care este obligat
să comunice contestatorului răspunsul definitiv în termenul prevăzut la art. 7
din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificările şi
completările ulterioare.
SECŢIUNEA a 3-a
Criterii de evaluare şi punctare a candidaturilor
Art. 29. - Criteriile de evaluare şi punctare a
candidaturilor depuse pentru ocuparea posturilor de lectori de limba română în
străinătate sunt prevăzute în anexa nr. 3.
SECŢIUNEA a 4-a
Soluţionarea contestaţiilor
Art. 30. - Contestaţiile la rezultatul concursului sunt
soluţionate de o comisie, formată din profesori universitari şi un reprezentant
al Ministerului Afacerilor Externe, a cărei componenţă nominală este stabilită
prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
Art. 31. - (1) Reevaluarea dosarului se face în termen
de cel mult 5 zile de la expirarea termenului-limită de înregistrare a
contestaţiei.
(2) In cazul în care diferenţa dintre punctajul acordat
de comisia de contestaţii şi punctajul acordat de comisia de evaluare a
candidaţilor este de cel mult 3 puncte, diferenţă care
poate fi în plus sau în minus, este definitiv punctajul acordat de comisia de
evaluare.
(3) Dacă diferenţa dintre punctajul acordat de comisia
de contestaţii şi punctajul stabilit în urma evaluării iniţiale este mai mare
de 3 puncte, punctajul acordat de comisia de contestaţii este definitiv.
Art. 32. - Hotărârile comisiei de contestaţii sunt
definitive şi se afişează cel mai târziu în termen de 48 de ore de la
data-limită de reevaluare a dosarului.
SECŢIUNEA a 5-a
Incadrarea şi evaluarea lectorilor de limba
română
Art. 33. - (1) Nominalizarea lectorului de limba română
se face de către universitatea din străinătate.
(2) Numirea lectorului român pe
post se face prin ordin al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului.
(3) Condiţiile specifice de desfăşurare a activităţii
la catedră sunt stipulate în protocoalele încheiate de Institutul Limbii Române
cu universităţile străine partenere.
Art. 34. - (1) Mandatul lectorilor români proveniţi din
mediul universitar angajaţi în străinătate este de 3 ani universitari; după 3
ani universitari, la cererea partenerului străin, perioada poate fi extinsă la
alţi 3 ani universitari, cu condiţia obţinerii acordului prealabil al senatului
universităţii din România unde este titular.
(2) Durata maximă a unui mandat pentru lectorii români
în străinătate este de 6 ani universitari.
Art. 35. - (1) Mandatul lectorilor români proveniţi din
mediul preuniversitar angajaţi în străinătate este de 4 ani, cu posibilitatea
de prelungire, în cazuri temeinic motivate, cu un an.
(2) Durata maximă a unui mandat pentru lectorii români
în străinătate este de 5 ani universitari.
Art. 36. - Institutul Limbii Române monitorizează activitatea lectorilor români lunar, conform Fişei de
activitate lunară prevăzută în anexa nr. 1, şi anual, conform Fişei de
monitorizare a activităţilor planificate/realizate prevăzută în anexa nr. 2.
Art. 37. - Evaluarea lectorilor români se face de universităţile din străinătate, conform reglementărilor
interne.
CAPITOLUL III
Dispoziţii finale
Art. 38. - Dosarele candidaţilor selectaţi de comisia
de evaluare a candidaţilor se transmit universităţilor din străinătate prin
intermediul reprezentanţelor diplomatice ale României în ţările respective.
Art. 39. - La încetarea mandatului, lectorii de limba
română în străinătate sunt obligaţi să se prezinte în ţară la posturile care
le-au fost rezervate pe perioada petrecută în străinătate.
Art. 40. -Anexele nr. 1-3 fac
parte integrantă din prezenta metodologie.
ANEXA Nr. 1 la metodologie
INSTITUTUL LIMBII ROMÂNE
Lector de limba română (nume şi prenume)
Anul universitar
Luna
FIŞĂ DE ACTIVITATE LUNARĂ
Universitatea
Facultatea
Catedra (Departamentul)
|
Tipul lectoratului:
Durata cursului:
Examen (anual etc):
Evaluarea studenţilor (nr. credite):
Scala de evaluare a cunoştinţelor (A1, A2 etc):
|
Data
|
Activităţi curriculare
|
Materiale didactice utilizate
|
Activităţi extracurriculare
|
Observaţii
|
|
|
|
|
|
Propuneri de măsuri necesare îmbunătăţirii activităţii
lectoratului:
Data întocmirii
................................................
Semnătura lectorului
................................................
ANEXA Nr. 2 la metodologie
INSTITUTUL LIMBII ROMÂNE
FIŞĂ
de monitorizare a activităţilor
planificate/realizate de către........................................... în anul universitar...............................
Universitatea
Facultatea
Catedra (Departamentul)
Tipul lectoratului:
Durata cursului:
Examen (anual etc):
Evaluarea studenţilor (nr.
credite):
Scala de evaluare a cunoştinţelor (A1, A2 etc):
Nr. crt.
|
Denumirea activităţii
|
Normarea activităţii
|
Total ore/an planificat/realizat
|
1.
|
Activitatea didactică: Predare
..........................................................................
|
Conform statului de funcţiuni al departamentului/facultăţii din
străinătate
|
Conform normativelor Consiliului Naţional al Cercetării
Ştiinţifice din Invăţământul Superior Conform Metodologiei privind
recrutarea, selecţia, încadrarea şi evaluarea lectorilor români care urmează
să predea cursuri de limbă, cultură şi civilizaţie românească la universităţi
din străinătate
|
2.
|
Consultaţii:
....................................................................
|
3.
|
Activităţi curriculare prevăzute în norma lectorului
|
4.
|
Activităţi extracurriculare prevăzute în norma
lectorului (reuniuni, colective specializate în.........., acţiuni de promovare a cursului, participarea la activităţi de
formare destinate corpului profesoral din facultate etc.)
|
5.
|
Prestigiul profesional: lucrări
ştiinţifice publicate/prezentate în cadrul unor edituri din străinătate sau
în cadrul manifestărilor organizate de facultate etc.
|
6.
|
Participare la acţiunile iniţiate de Institutul Limbii Române
|
7.
|
Alte menţiuni
|
|
TOTAL ore/an
|
Data întocmirii
................................................
Semnătura şefului de departament
................................................
NOTE:
1. Fişa este valabilă cu tabelele de mai jos,
completate, pentru a justifica orele trecute.
2. Activitatea de cercetare
inclusă la criteriul 5 se raportează la studiile publicate în decursul activităţii
de lector numit de Institutul Limbii Române şi se referă la apariţiile
editoriale/publicistice din străinătate.
1. Predare
Nr. crt.
|
Facultate/Departament/Anul
de studiu/Nivel de competenţă
lingvistică
|
Grupa/Numărul de studenţi
|
Material didactic folosit
|
Perioada de desfăşurare
a cursului
|
Nr. total
de ore
planificate
|
Nr. de ore efectuate
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
Notă:
Se vor ataşa aici:
• Copie de pe orarul
departamentului care să cuprindă şi repartiţia cursurilor de Limbă, cultură şi
civilizaţie românească.
• Copie de pe lista de înscrieri pentru cursul de
Limbă, cultură şi civilizaţie românească realizată la deschiderea semestrului/
anului universitar.
• Copie de pe catalogul aferent evaluării studenţilor
care au frecventat cursul de Limbă, cultură şi civilizaţie românească.
Se recomandă ca aceste copii să fie autentificate prin
semnătura directorului de departament sau a responsabilului direct care
supervizează activitatea cursului de Limbă, cultură şi civilizaţie românească.
2. Consultaţii
Nr crt.
|
Facultate/Departament/Anul
de studiu/Nivel de competenţă
lingvistică
|
Grupa/Numărul de studenţi
|
Material didactic folosit
|
Perioada de desfăşurare
a cursului
|
Nr. total
de ore
planificate
|
Nr. de ore efectuate
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
3. Activităţi
curriculare
Nr crt.
|
Facultate/ Departament
|
Activităţi curriculare prevăzute în
norma lectorului
|
Descriere
|
Perioada de desfăşurare
|
Nr. total de ore planificate
|
Nr. de ore efectuate
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
4. Activităţi extracurriculare
Nr crt.
|
Facultate/ Departament
|
Activităţi extracurriculare
prevăzute în norma lectorului
|
Descriere
|
Perioada de desfăşurare
|
Nr. total de ore planificate
|
Nr. de ore efectuate
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
5. Prestigiul profesional
5.1. Cărţi, cursuri sau manuale publicate sau în
curs de elaborare
Nr. crt.
|
Denumirea lucrării/Editura
|
Perioada de elaborare/ Data
apariţiei
|
Colectivul
|
Nr. total de pagini
|
Nr. de pagini/Raportor
|
Nr. de pagini/ Raportor/Anul de
raportare
|
1.
|
|
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
|
|
5.2. Articole publicate în reviste (apărute)
Nr. crt.
|
Denumirea lucrării
|
Colectivul
|
Revista
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
5.3. Lucrări prezentate la manifestări ştiinţifice
şi publicate în volumele acestora
Nr. crt.
|
Denumirea lucrării
|
Colectivul
|
Manifestarea ştiinţifică
|
Organizatorul
|
1.
|
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
|
Notă:
Se vor ataşa copii de pe toate materialele menţionate
la criteriul 5.
6. Participare la
acţiunile iniţiate de Institutul Limbii Române
Nr. crt.
|
Descrierea obiectivului/manifestării
propuse de Institutul Limbii Române
|
Persoana de contact
|
Perioada de desfăşurare
|
1.
|
|
|
|
2.
|
|
|
|
3.
|
|
|
|
7. Alte menţiuni
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
........................................................................................................................................................................ .........................................................
ANEXA Nr. 3 la metodologie
CRITERIILE DE EVALUARE ŞI PUNCTARE
a candidaturilor depuse pentru ocuparea posturilor
de lectori de limba română în străinătate
I. Criteriile de
evaluare şi punctare a candidaturilor cadrelor didactice din mediul universitar
|
Criteriul de evaluare
|
Criterii de punctare
|
Puncte acordate
|
Evaluarea candidaţilor conform
pregătirii profesionale
|
1.
|
Calificare universitară în limba şi literatura română
|
Candidatul are diplomă de absolvent al facultăţii de limba şi
literatura română.
|
3 puncte
|
2.
|
Titlu universitar (diplomă de maşter, diplomă de
doctor)
Se ia în considerare criteriul notat cu punctaj maxim.
Punctele pentru studiile postdoctorale se
cumulează, dacă este cazul, punctelor acordate pentru titlul de doctor.
|
Candidatul are diplomă de maşter în filologie.
|
2 puncte
|
Candidatul are diplomă de doctor în filologie.
|
3 puncte
|
Studii postdoctorale în filologie
|
2 puncte
|
Evaluarea candidaţilor conform activităţii profesionale
|
3.
|
Grad didactic
|
Candidatul este asistent universitar.
|
1 punct
|
Candidatul este lector universitar.
|
2 puncte
|
Candidatul este conferenţiar universitar.
|
3 puncte
|
Candidatul este profesor universitar.
|
4 puncte
|
4.
|
Experienţă în predarea limbii române pentru străini
|
Numărul de ani universitari în care candidatul a predat limba
română ca limbă străină
|
Punctajul maxim acordat este de 10 puncte. (Ceea ce depăşeşte 10
ani nu se punctează suplimentar.)
|
5.
|
Tipul activităţii de predare a limbii române ca limbă străină
Se ia în considerare criteriul notat cu punctaj maxim.
|
Cursuri de vară
|
1 punct
|
An pregătitor
|
2 puncte
|
Lector de limba română în străinătate
|
3 puncte
|
6.
|
Cunoaşterea limbii ţării respective sau a
unei limbi de circulaţie internaţională
Se ia în considerare criteriul notat cu punctaj maxim.
|
Specializare universitară în limba ţării respective
|
5 puncte
|
Certificat de cunoscător al limbii ţării respective
|
4 puncte
|
Specializare în altă limbă străină de
circulaţie internaţională
|
3 puncte
|
Certificat de cunoscător al unei limbi străine de circulaţie
internaţională
|
2 puncte
|
|
Criteriul de evaluare
|
Criterii de punctare
|
Puncte acordate
|
7.
|
Aprecierea activităţii didactice şi ştiinţifice
|
Evaluarea listei de lucrări şi a extraselor din studii
reprezentative
|
Se acordă între 1 şi 5 puncte.
|
8.
|
Participarea la proiecte universitare internaţionale
|
Evaluarea participării la proiecte, programe, schimburi
universitare internaţionale
|
Se acordă între 1 şi 5 puncte.
|
9.
|
Aprecierea proiectului de activitate propus de candidat ca viitor
lector de limba română
|
Evaluarea proiectului de activitate propus de candidat ca viitor
lector de limba română
|
Se acordă între 1 şi 5 puncte.
|
10.
|
Exigenţe particulare
|
Criterii profesionale solicitate de partenerul străin
|
Se acordă între 1 şi 5 puncte.
|
Sunt declaraţi eligibili candidaţii care întrunesc
minimum 23 de puncte.
Numărul maxim de puncte care pot fi obţinute de un
candidat este de 50 de puncte.
II. Criteriile de
evaluare şi punctare a candidaturilor cadrelor didactice din mediul preuniversitar
|
Criteriul de evaluare
|
Criterii de punctare
|
Puncte acordate
|
Evaluarea candidaţilor conform
pregătirii profesionale
|
1.
|
Calificare universitară în limba şi literatura română
|
Candidatul are diplomă de absolvent al facultăţii de limba şi
literatura română
|
3 puncte
|
2.
|
Titlul de doctor
|
Candidatul are diplomă de doctor în filologie
|
2 puncte
|
Evaluarea candidaţilor conform
activităţii profesionale
|
3.
|
Grad didactic
|
Grad I
|
3 puncte
|
Grad II
|
4 puncte
|
4.
|
Experienţă în predarea limbii române pentru străini
|
Numărul de ani universitari în care candidatul a predat limba
română ca limbă străină
|
Punctajul maxim acordat este de 10 puncte. (Ceea ce depăşeşte 10
ani nu se punctează suplimentar.)
|
5.
|
Tipul activităţii de predare a limbii române ca limbă străină
Se ia în considerare criteriul notat cu punctaj maxim.
|
Cursuri de vară
|
1 punct
|
An pregătitor
|
2 puncte
|
Lector de limba română în străinătate
|
3 puncte
|
6.
|
Cunoaşterea limbii ţării respective sau a
unei limbi de circulaţie internaţională
Se ia în considerare criteriul notat cu punctaj maxim.
|
Specializare universitară în limba ţării respective
|
5 puncte
|
Certificat de cunoscător al limbii ţării respective
|
4 puncte
|
Specializare în altă limbă străină de circulaţie internaţională
|
3 puncte
|
Certificat de cunoscător al unei limbi străine de circulaţie
internaţională
|
2 puncte
|
7.
|
Aprecierea activităţii didactice şi ştiinţifice
|
Evaluarea listei de lucrări şi a extraselor
din studii reprezentative
|
Se acordă între 1 şi 5 puncte.
|
8.
|
Participarea la proiecte internaţionale
|
Evaluarea participării la proiecte, programe, schimburi şcolare
internaţionale
|
Se acordă între 1 şi 5 puncte.
|
|
Criteriul de evaluare
|
Criterii de punctare
|
Puncte acordate
|
9.
|
Aprecierea proiectului de activitate propus de candidat ca viitor
lector de limba română
|
Evaluarea proiectului de activitate propus de candidat ca viitor
lector de limba română
|
Se acordă între 1 şi 5 puncte
|
10.
|
Exigenţe particulare
|
Criterii profesionale solicitate de partenerul străin
|
Se acordă între 1 şi 5 puncte
|
Sunt declaraţi eligibili candidaţii care întrunesc
minimum 23 de puncte.
Numărul maxim de puncte care pot fi obţinute de un
candidat este de 50 de puncte.