DECIZIE Nr. 40 din 27 ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din
Codul de procedura civila, precum si ale art. 10 alin. (1) din Legea nr.
188/2000 privind executorii judecatoresti
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 165 din 24 februarie 2005

Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 27 din Codul de procedura civila, precum si ale art. 10
alin. (1) din Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "F.E.A." - S.A. Bucuresti in
Dosarul nr. 10.415/2004 al Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare a fost
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, aratand ca nu exista nici un aspect de
neconstitutionalitate, iar cazurile de recuzare cuprinse in Codul de procedura
civila sunt pe deplin acoperitoare si in concordanta cu prevederile art. 21 din
Constitutie,
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 10.415/2004,
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din Codul de procedura civila,
precum si cu cele ale art. 10 alin. (1) din Legea nr. 188/2000 privind
executorii judecatoresti, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"F.E.A." - S.A. Bucuresti.
In motivarea exceptiei, autorul acesteia sustine ca prevederile art. 27 din
Codul de procedura civila, precum si cele ale art. 10 alin. (1) din Legea nr.
188/2000 privind executorii judecatoresti contravin dispozitiilor
constitutionale ale art. 21 si 53.
Se arata ca dispozitiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 188/2000 privind
executorii judecatoresti "nu reglementeaza expres motivele de recuzare [a
executorilor judecatoresti], dar cuprinde in acest sens o norma de trimitere,
in conformitate cu care executorii judecatoresti pot fi recuzati numai daca se
afla in una dintre situatiile prevazute la art. 27 pct. 1, 2, 3, 5, 6, 8 si 9
din Codul de procedura civila". Se considera ca prin limitarea motivelor
de recuzare operata prin dispozitiile art. 10 alin. (1) din Legea nr. 188/2000
si prin cele ale art. 27 din Codul de procedura civila se "infrang in mod
evident dispozitiile art. 21 din Constitutia Romaniei", in acelasi timp
fiind "ingradit dreptul de a obtine recuzarea unui executor judecatoresc
care a dovedit atitudine partizana si neprofesionalism".
Totodata, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca prin
prevederile criticate "se reglementeaza si o inegalitate intre pozitia
partilor in procedura de executare, creditorul avand posibilitatea de a alege
executorul care sa instrumenteze procedura executarii titlului executoriu, in
timp ce debitorului i se rapeste aceasta posibilitate".
De asemenea, se considera ca, prin "ingradirea posibilitatilor de
recuzare" operata de cele doua texte legale, se incalca prevederile art.
53 din Constitutie, intrucat restrangerea posibilitatilor de recuzare [...] nu
este motivata prin nici unul dintre motivele indicate limitativ".
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate
ridicata este neintemeiata. Se considera ca "prin stabilirea limitativa a
cazurilor de recuzare a judecatorilor si implicit a celor de recuzare a
executorilor judecatoresti nu se aduce atingere in nici un mod [...] art. 21
din Constitutie". Se mai arata, de asemenea, "cazurile de recuzare,
desi limitative, acopera o sfera foarte larga a posibilitatilor in care s-ar
putea aprecia lipsa de obiectivitate a judecatorului sau a executorului",
iar "pentru alte motive decat cele prevazute de art. 10 alin. (1) din
Legea nr. 188/2000 si de art. 27 din Codul de procedura civila exista
posibilitatea promovarii altor cereri in justitie, astfel ca nu se poate vorbi
in acest caz nici de o restrangere a exercitiului unor drepturi".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata ca, "fara a se pune
problema recuzarii executorului, oricand in cursul executarii silite, partea
interesata poate sa introduca contestatie impotriva executarii insesi sau a
oricarui act de executare, precum si in cazul in care executorul refuza sa
indeplineasca un act de executare in conditiile legii (art. 399 si urmatoarele
din Codul de procedura civila)".
Se considera, de asemenea, ca debitorul beneficiaza de aceleasi drepturi si
garantii procesuale cu creditorul urmaritor, fiind insa "de neconceput ca
pentru orice apreciere subiectiva, cum ar fi partizanatul sau
neprofesionalismul executorului, acesta sa fie supus recuzarii si, sub acest
pretext, debitorul de rea-credinta sa tergiverseze desavarsirea actului de
justitie". Prin urmare, se apreciaza ca "reglementarea criticata nu
contravine nici unei prevederi constitutionale, ci asigura in mod egal si fara
nici o ingradire exercitarea si indeplinirea cu buna-credinta a drepturilor si
obligatiilor stabilite prin lege, astfel cum, de principiu, este consacrat de
art. 15 si art. 57 din Constitutie".
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata
este neintemeiata, intrucat "dispozitiile legale criticate nu ingradesc
sub nici un aspect liberul acces la justitie si nu incalca dreptul partilor la
un proces echitabil, nici la solutionarea cauzei intr-un termen
rezonabil".
Se apreciaza ca dispozitiile criticate "sunt norme procedurale a caror
reglementare este de competenta exclusiva a legiuitorului", iar
"legiuitorul poate institui, in considerarea unor situatii deosebite,
reguli speciale de procedura, cum sunt si cele referitoare la recuzare, precum
si modalitati diferite de exercitare a drepturilor procesuale". Se mai
arata ca "prin solutionarea cererii de recuzare, instanta nu hotaraste
asupra fondului actiunii", iar partile au posibilitatea sa se planga
instantei in legatura cu respingerea cererii de recuzare.
In ceea ce priveste pretinsa incalcare a dispozitiilor art. 53 din
Constitutie, in punctul de vedere prezentat Avocatul Poporului arata ca
dispozitiile legale criticate "nu restrang, sub nici un aspect, exercitiul
liberului acces la justitie".
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
27 din Codul de procedura civila, precum si cele ale art. 10 alin. (1) din
Legea nr. 188/2000 privind executorii judecatoresti, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 599 din 10 noiembrie 2000, cu modificarile
si completarile ulterioare.
Dispozitiile criticate ca fiind neconstitutionale au urmatorul cuprins:
- Art. 10 alin. (1) din Legea nr. 188/2000: "Executorii judecatoresti
pot fi recuzati in cazul in care se afla in una dintre situatiile prevazute la
art. 27 pct. 1, 2, 3, 5, 6*), 8 si 9 din Codul de procedura civila".;
------------
*) Punctul 6 al art. 27 din Codul de procedura civila a fost modificat prin
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000.
- Art. 27 din Codul de procedura civila: "Judecatorul poate fi
recuzat:
1. cand el, sotul sau, ascendentii ori descendentii lor au vreun interes in
judecarea pricinii sau cand este sot, ruda sau afin, pana la al patrulea grad
inclusiv, cu vreuna din parti;
2. cand el este sot, ruda sau afin in linie directa ori in linie
colaterala, pana la al patrulea grad inclusiv, cu avocatul sau mandatarul unei
parti sau daca este casatorit cu fratele ori sora sotului uneia din aceste
persoane;
3. cand sotul in viata si nedespartit este ruda sau afin a uneia din parti
pana la al patrulea grad inclusiv, sau daca, fiind incetat din viata ori
despartit, au ramas copii;
4. daca el, sotul sau rudele lor pana la al patrulea grad inclusiv au o
pricina asemanatoare cu aceea care se judeca sau daca au o judecata la instanta
unde una din parti este judecator;
5. daca intre aceleasi persoane si una din parti a fost o judecata penala
in timp de 5 ani inaintea recuzarii;
6. daca este tutore sau curator al uneia dintre parti;
7. daca si-a spus parerea cu privire la pricina ce se judeca;
8. daca a primit de la una din parti daruri sau fagaduieli de daruri ori
altfel de indatoriri;
9. daca este vrajmasie intre el, sotul sau una din rudele sale pana la al
patrulea grad inclusiv si una din parti, sotii sau rudele acestora pana la
gradul al treilea inclusiv."
Textele constitutionale expres invocate in sustinerea exceptiei sunt cele
ale art. 21 si 53. Este de observat ca, desi autorul exceptiei de
neconstitutionalitate a invocat in sustinerea acesteia intregul text al art. 21
din Constitutie, in realitate exceptia se refera numai la primele trei alineate
ale textului constitutional in cauza. Aceste texte constitutionale au urmatorul
cuprins:
- Art. 21 alin. (1) - (3): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.";
- Art. 53: "(1) Exercitiul unor drepturi sau al unor libertati poate
fi restrans numai prin lege si numai daca se impune, dupa caz, pentru: apararea
securitatii nationale, a ordinii, a sanatatii ori a moralei publice, a
drepturilor si a libertatilor cetatenilor; desfasurarea instructiei penale;
prevenirea consecintelor unei calamitati naturale, ale unui dezastru ori ale
unui sinistru deosebit de grav.
(2) Restrangerea poate fi dispusa numai daca este necesara intr-o societate
democratica. Masura trebuie sa fie proportionala cu situatia care a
determinat-o, sa fie aplicata in mod nediscriminatoriu si fara a aduce atingere
existentei dreptului sau a libertatii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca, in
esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate apreciaza ca stabilirea
limitativa a cazurilor de recuzare a judecatorilor si a executorilor
judecatoresti, precum si procedura de alegere a executorului judecatoresc
incalca dispozitiile constitutionale referitoare la liberul acces la justitie
si pe cele cu privire la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor
libertati.
Curtea constata ca dispozitiile art. 27 din Codul de procedura civila
reglementeaza in mod limitativ cazurile de recuzare a judecatorilor, protejand,
astfel, partea in cazul in care se presupune ca judecatorul ar putea fi lipsit
de obiectivitate. Curtea observa insa ca dispozitiile art. 27 din Codul de
procedura civila acopera o paleta foarte larga de situatii, iar toate cazurile
de recuzare enumerate, la baza carora stau criterii obiective si rationale, duc
la finalitatea mai sus aratata. Pe aceasta cale este impiedicata posibilitatea
indepartarii de catre o parte de rea-credinta a unui judecator pentru motive
subiective sau netemeinice, situatie ce nu contravine textelor constitutionale
ale art. 21 alin. (1) - (3) si ale art. 53.
De asemenea, Curtea retine ca enumerarea limitativa a cazurilor in care
executorul judecatoresc poate fi recuzat se circumscrie cazurilor de recuzare
prevazute de Codul de procedura civila, cu exceptia unor situatii care sunt
specifice activitatii judecatorilor. Pe cale de consecinta, nici textul art. 10
alin. (1) din Legea nr. 188/2000 nu incalca principiile statuate de art. 21 si
53 din Constitutie.
Curtea retine ca, in conformitate cu dispozitiile art. 126 alin. (2) din
Constitutie, potrivit carora procedura de judecata este prevazuta de lege,
stabilirea cazurilor de recuzare este de competenta legiuitorului, iar Curtea
Constitutionala, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, nu poate sa
modifice sau sa completeze prevederile legale supuse controlului de
constitutionalitate.
In ceea ce priveste sustinerea conform careia exista o inegalitate intre
pozitia partilor, avand in vedere ca numai creditorul are "posibilitatea
de a alege executorul care sa instrumenteze procedura executarii titlului
executoriu", Curtea constata ca aceasta critica este nefondata, intrucat,
in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (3) din Constitutie, in cadrul
procedurii de executare silita, ambele parti beneficiaza de anumite garantii
procesuale, printre care posibilitatea de a formula contestatie impotriva
executarii insesi, impotriva oricarui act de executare etc. De asemenea,
alegerea executorului judecatoresc de catre creditor este justificata prin
faptul ca acesta este interesat in realizarea pe cale silita a creantei sale,
in conditiile in care debitorul nu si-a adus la indeplinire obligatia ce-i
revine.
De altfel, dispozitiile art. 27 pct. 1 din Codul de procedura civila au mai
fost supuse controlului de constitutionalitate, iar Curtea, prin Decizia nr. 38
din 6 februarie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
173 din 13 martie 2002, a stabilit ca acestea sunt constitutionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 27 din
Codul de procedura civila, precum si ale art. 10 alin. (1) din Legea nr.
188/2000 privind executorii judecatoresti, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "F.E.A." - S.A. Bucuresti in Dosarul nr. 10.415/2004 al
Judecatoriei Sectorului 1 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Benke Karoly