Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Ordinul Nr.39 din 06.03.2018

pentru aprobarea Metodologiei de stabilire a modului de calcul şi a condiţiilor de avizare a preţurilor aplicate de furnizorii de ultimă instanţă obligaţi şi furnizorii de ultimă instanţă opţionali clienţilor finali
ACT EMIS DE: Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Energiei
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 247 din 21 martie 2018



SmartCity1

Având în vedere prevederile art. 22 alin. (2) lit. b) şi f), art. 53, art. 55 alin. (1) şi ale art. 75 alin. (1) lit. d) din Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare,în temeiul prevederilor art. 5 alin. (1) lit. c) şi art. 9 alin. (1) lit. d) şi ac) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 33/2007 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 160/2012, cu modificările şi completările ulterioare,preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei emite următorul ordin: Articolul 1Se aprobă Metodologia de stabilire a modului de calcul şi a condiţiilor de avizare a preţurilor aplicate de furnizorii de ultimă instanţă obligaţi şi furnizorii de ultimă instanţă opţionali clienţilor finali, prevăzută în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin. Articolul 2În facturile emise clienţilor finali proprii furnizorii de ultimă instanţă obligaţi şi furnizorii de ultimă instanţă opţionali aplică preţurile finale determinate în conformitate cu prevederile metodologiei prevăzute în anexa la prezentul ordin, în lei/kWh, cu cinci zecimale. Rotunjirea la unitatea monetară minimă (banul) se realizează la valoarea facturii, înainte de aplicarea TVA. Articolul 3Preţurile finale prevăzute la art. 2 nu includ taxe sau impozite de tipul certificatelor verzi, contribuţiei pentru cogenerarea de înaltă eficienţă, accizele stabilite conform prevederilor legale, taxa pe valoarea adăugată. Aceste taxe vor fi evidenţiate distinct în factură şi vor fi incluse în suma totală de plată. Articolul 4Furnizorii de ultimă instanţă obligaţi, furnizorii de ultimă instanţă opţionali şi Societatea Operatorul Pieţei de Energie Electrică şi Gaze Naturale „OPCOM" - S.A. duc la îndeplinire prevederile prezentului ordin, iar direcţiile de specialitate din cadrul Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei urmăresc respectarea acestuia. Articolul 5La data intrării în vigoare a prezentului ordin se abrogă Metodologia de stabilire a tarifelor aplicate de furnizorii de ultima instanţă clienţilor finali, aprobată prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 92/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 452 din 24 iunie 2015, cu modificările şi completările ulterioare. Articolul 6 Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Preşedintele Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, Dumitru Chiriţă ANEXĂMETODOLOGIE de stabilire a modului de calcul şi a condiţiilor de avizare a preţurilor aplicate de furnizorii de ultimă instanţă obligaţi şi furnizorii de ultimă instanţă opţionali clienţilor finali Capitolul I Dispoziţii generale Secţiunea 1Scop şi domeniu de aplicare Articolul 1Prezenta metodologie stabileşte criteriile şi regulile pentru determinarea preţurilor aplicate de furnizorii de ultimă instanţă obligaţi şi furnizorii de ultimă instanţă opţionali începând cu data de 1.07.2018, respectiv a: a)preţului pentru energia electrică activă aplicat de furnizorii de ultimă instanţă obligaţi clienţilor finali din portofoliul propriu care beneficiază de serviciul universal; b)preţului pentru energia electrică activă aplicat de furnizorii de ultimă instanţă obligaţi clienţilor finali noncasnici din portofoliul propriu care nu au uzat de eligibilitate şi nu îndeplinesc condiţiile sau nu au solicitat să beneficieze de serviciul universal; c)preţului pentru energia electrică activă aplicat de furnizorii de ultimă instanţă opţionali clienţilor finali din portofoliul propriu care beneficiază de serviciul universal; d)preţului pentru energia electrică activă aplicat de către furnizorii de ultimă instanţă obligaţi clienţilor finali noncasnici din portofoliul propriu preluaţi pentru că nu au asigurată furnizarea energiei electrice din nicio altă sursă. Articolul 2Metodologia se aplică de către furnizorii de ultimă instanţă obligaţi şi furnizorii de ultimă instanţă opţionali, în vederea determinării preţurilor finale pentru energia electrică activă aplicate clienţilor finali din portofoliul propriu. Secţiunea a 2-aAbrevieri şi definiţii Articolul 3Abrevierile utilizate în cadrul prezentei metodologii au următoarele semnificaţii: a)ANRE - Autoritatea Naţională de Reglementare în Domeniul Energiei; b)FUI - furnizorii de ultimă instanţă desemnaţi prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 35/2014, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 442 din 17 iunie 2014 şi prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 119/2017, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 1004 din 18 decembrie 2017; c)FUIob - furnizori de ultimă instanţă obligaţi; d)FUIop - furnizori de ultimă instanţă opţionali; e)OTS - operatorul de transport şi de sistem; f)OPCOM - operatorul pieţei de energie electrică şi de gaze naturale din Romania; g)PC - pieţe centralizate la termen administrate de OPCOM; h)Pc - pieţe centralizate la termen administrate de OPCOM, cu excepţia PCSU; i)PCSU - piaţa centralizată pentru serviciul universal; j)PZU - piaţa pentru ziua următoare; k)PI - piaţa intrazilnică; l)SU - serviciu universal; m)UI - ultimă instanţă. Articolul 4
(1) Termenii utilizaţi în prezenta metodologie au semnificaţiile prevăzute în următoarele acte normative: a)Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare; b)Regulamentul de selecţie concurenţială în vederea desemnării furnizorilor de ultimă instanţă, aprobat prin Ordinul preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei nr. 26/2018.
(2) În înţelesul prezentei metodologii, termenii de mai jos au următoarele semnificaţii:a)anul n - anul 2018; b)perioadă de aplicare - perioadă de aplicare a preţurilor stabilite în baza prezentei metodologii cuprinsă între data de 1 iulie a anului n+m şi data de 30 iunie a anului n + (m + 1), unde m = 0,1,2.......; c)perioadă de referinţă - perioada cuprinsă între data de 1 ianuarie 2016 şi data de 31 decembrie 2017; d)perioadă analizată - este perioada semestrului II 2018 în etapa de avizare a preţurilor aferente celei de a doua perioade de aplicare, respectiv anul calendaristic anterior în etapele de avizare a preţurilor aferente perioadelor de aplicare următoare; e)preţ maxim pentru serviciul universal - valoarea de referinţă pentru stabilirea preţului pentru serviciul universal aplicat de FUIob în condiţiile prezentei metodologii; f)preţ pentru serviciul universal aplicat de FUIob - preţ pentru energia electrică activă, avizat de ANRE, aplicat de către FUIob clienţilor finali din portofoliul propriu care beneficiază de serviciul universal; g)preţ pentru clienţii inactivi aplicat de către FUIob - preţ pentru energia electrică activă, avizat de ANRE, aplicat de către FUIob clienţilor finali noncasnici din portofoliul propriu care nu au uzat de eligibilitate şi nu îndeplinesc condiţiile sau nu au solicitat să beneficieze de serviciul universal; h)preţ pentru serviciul universal aplicat de către FUIop - preţ pentru energia electrică activă, avizat de ANRE, aplicat de către FUIop clienţilor finali din portofoliul propriu care beneficiază de serviciul universal; i)preţ de ultimă instanţă aplicat de către FUIob - preţ pentru energia electrică activă aplicat de către FUIob clienţilor finali noncasnici din portofoliul propriu preluaţi pentru că nu au asigurată furnizarea energiei electrice din nicio altă sursă; j)sold corecţii din perioadele anterioare - pierderi (diferenţă negativă) sau, după caz, extra-profituri (diferenţă pozitivă) înregistrate de FUI în perioadele anterioare semestrului I 2018, calculate în conformitate cu reglementările aplicabile ca diferenţă între veniturile realizate şi costurile plus profitul considerate justificate de către ANRE rezultate din activitatea de furnizare a energiei electrice la tarife reglementate/tarife CPC/tarife UI, pentru clienţii din piaţa reglementată, în perioadele respective; k)tarif reglementat - ansamblu de preţuri (denumite componente ale tarifului) pentru energia electrică activă şi, după caz, pentru rezervare sau abonament, aplicat pe perioada calendarului de eliminare a tarifelor reglementate, respectiv până la data de 31 decembrie 2017 de FUI clienţilor casnici care nu au uzat de eligibilitate; l)tarif CPC - preţ pentru energia electrică activă, aplicat de FUI până la data de 30.06.2018 clienţilor finali care beneficiază de serviciul universal; m)tarif UI - preţ pentru energia electrică activă, aplicat de FUI până la data de 30.06.2018 clienţilor noncasnici care nu beneficiază de serviciul universal.
Capitolul IICondiţii de avizare a preţurilor Secţiunea 1Stabilirea preţului maxim pentru serviciul universal (PSU max,i) Articolul 5
(1) ANRE stabileşte pentru fiecare zonă de reţea şi pentru fiecare perioadă de aplicare preţul maxim pentru serviciul universal (PSU max,i), astfel: unde: pSUa,i - componenta de achiziţie a energiei electrice [lei/MWh] (include costul serviciului de transport componenta de introducere a energiei electrice în reţea); pfa,i - componenta de furnizare [lei/MWh] (include costul activităţii de furnizare, costul participării în pieţele centralizate administrate de OPCOM şi profitul); paj,i - componenta de ajustare [lei/MWh]; i - zonă de reţea;
(2) Valoarea pSUa,i se stabileşte de către ANRE pentru fiecare zonă de reţea şi perioadă de aplicare astfel: unde: cSUi - coeficient ce reprezintă costul suplimentar luat în considerare în vederea acoperirii profilului de consum şi al dezechilibrelor între consum şi prognoză. Valoarea coeficientului ci este: 1,08 în cazul FUIob care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (2); 1,05 în cazul FUIob care nu îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 7 alin. (2);pPCr - preţul mediu ponderat al energiei electrice achiziţionate de operatorul economic care are şi calitatea de FUIob în zona de reţea i prin toate contractele bilaterale încheiate pe PC până în ziua anterioară datei la care OPCOM comunică valoarea pPCr , cu livrare în perioada de aplicare; pPCmed - media ponderată a preţurilor energiei electrice achiziţionate de către operatorii economici care au şi calitatea de FUIob, prin toate contractele bilaterale încheiate pe PC până în ziua anterioară datei la care OPCOM comunică valoarea pPCmed, cu livrare în perioada de aplicare.
(3) Valoarea pfa,i se determină de către ANRE pentru fiecare zonă de reţea astfel: unde: pSUfs - componenta de furnizare specifică [lei/loc de consum/lună]; cSUs,i - consumul specific de energie electrică al clienţilor în regim de SU, determinat pentru fiecare zonă de reţea; ESUi - cantitatea de energie electrică furnizată de către FUIob clienţilor în regim de SU din zona de reţea pentru care se stabileşte valoarea cSUs,i în anul calendaristic anterior perioadei de aplicare [MWh]; NSUlc,i - numărul mediu al locurilor de consum din portofoliul FUIob aparţinând clienţilor în regim de SU, din zona de reţea pentru care se stabileşte valoarea cSUs,i din anul calendaristic anterior perioadei de aplicare.
(4) Pentru prima perioada normală de desemnare a FUIob, pSUfs se stabileşte la valoarea de 5,4 lei/loc de consum/lună, ca sumă între costul de furnizare luat în considerare de către ANRE la stabilirea tarifelor aplicate de către FUI în perioada de referinţă, costul mediu al participării FUI în pieţele centralizate administrate de OPCOM din perioada de referinţă şi profitul calculat ca minimul valorilor medii ale profitului realizat de FUI în fiecare dintre cele 4 semestre ale perioadei de referinţă. Pentru următoarele perioade normale de desemnare a FUIob modul de calcul şi valoarea pSUfs se stabilesc prin ordin al preşedintelui ANRE.
(5) Valoarea paj,i se determină pentru fiecare FUIob astfel:a)pentru prima perioada de aplicare este egală cu valoarea unitară a soldului estimat al corecţiilor calculat în conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1); b)pentru a doua perioada de aplicare este egală cu suma dintre valoarea unitară a soldului final al corecţiilor calculat în conformitate cu prevederile art. 28 alin. (2) şi valoarea unitară justificată a pierderilor FUIob din perioada analizată, stabilită de către ANRE în condiţiile prevăzute la alin. (6); c)începând cu a treia perioada de aplicare este egală cu valoarea unitară justificată a pierderilor FUIob din perioada analizată, stabilită de către ANRE în condiţiile prevăzute la alin. (6).
(6) Valoarea unitară justificată a pierderilor din perioada analizată se calculează pentru fiecare FUIob începând cu a doua perioadă de aplicare şi numai în cazul în care în perioada analizată s-au înregistrat diferenţe de peste 20% între media preţurilor de închidere a PZU şi pPCr sau dacă pentru perioada analizată FUIob face dovada existenţei oricăreia din situaţiile următoare:a)a fost înregistrată o situaţie excepţională, în afara controlului managementului FUIob care a avut ca rezultat creşterea costului energiei electrice achiziţionate de către FUIob pentru asigurarea necesarului de consum al clienţilor în regim de SU peste valoarea luată în considerare la stabilirea preţurilor avizate; b)ulterior avizării preţurilor în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, au intrat în vigoare prevederi legale care au indus FUIob cheltuieli suplimentare care nu au fost luate în considerare la stabilirea preţurilor avizate; c)FUIob a preluat clienţii unui alt FUIob în interiorul perioadei de aplicare, dar numai dacă în perioada analizată FUIob a înregistrat o diferenţă negativă între veniturile şi costurile realizate (inclusiv profitul) ca urmare a desfăşurării activităţii de furnizare a energiei electrice la clienţii în regim de SU, clienţii inactivi şi clienţii preluaţi în regim de UI.
(7) Valorile unitare menţionate la alin. (5) şi (6) se determină pentru fiecare FUIob prin raportare la prognoza de consum pentru perioada de aplicare aferentă clienţilor în regim de SU şi clienţilor inactivi, fundamentată de către FUIob.
Secţiunea a 2-aCondiţii de avizare a preţului pentru serviciul universal aplicat de FUIob Articolul 6ANRE avizează pentru fiecare perioadă de aplicare şi zonă de reţea preţul pentru serviciul universal (PSUob,i) propus de către FUIob, care respectă condiţia: Articolul 7
(1) În vederea avizării, fiecare FUIob are obligaţia de a transmite la ANRE, în termenele şi condiţiile prevăzute de metodologie, pentru fiecare dintre zonele de reţea în care este desemnat şi pentru o perioadă de aplicare, PSUob,i, defalcat pe elementele componente astfel: unde: pSUaob,i - preţul de achiziţie a energiei electrice necesare acoperirii consumului clienţilor în regim de SU [lei/MWh]; pfob,i - componenta de furnizare [lei/MWh]; pajob,i - componenta de ajustare [lei/MWh].
(2) FUIob are obligaţia ca, până la data prevăzută la art. 16 alin. (2), să achiziţioneze: a)cel puţin 20% din necesarul de consum al clienţilor în regim de SU din portofoliul propriu pentru prima perioada de aplicare şi cel puţin 51% din necesarul de consum al clienţilor în regim de SU din portofoliul propriu pentru perioadele de aplicare ulterioare; b)cel puţin 80% din necesarul de consum al clienţilor în regim de SU din portofoliul propriu aferent primului trimestru din perioada de aplicare.
Articolul 8În facturile emise clienţilor în regim de SU, FUIob aplică preţul final pentru serviciul universal compus din PSUob,i la care se adaugă tarifele reglementate pentru serviciul de transport componenta de extragere a energiei electrice din reţea, serviciul de sistem şi serviciul de distribuţie, în vigoare în perioada de aplicare.
Secţiunea a 3-aCondiţii de avizare a preţului pentru clienţii inactivi aplicat de către FUIob Articolul 9
(1) ANRE avizează pentru fiecare perioadă de aplicare şi zonă de reţea preţul pentru clienţii inactivi (PI,i) propus de către FUIob, care respectă condiţia: unde: pmaj - coeficient de majorare stabilit de FUIob; PSUob,i - preţul pentru serviciul universal aplicat de FUIob în zona de reţea [lei/MWh].
(2) Valoarea coeficientului de majorare pmaj nu poate fi mai mare de: a)1,2 în prima perioadă de aplicare; b)1,3 în perioadele de aplicare ulterioare.
Articolul 10
(1) Pe parcursul unei perioade de aplicare, FUIob poate modifica valoarea coeficientului de majorare stabilit, cu condiţia respectării prevederilor art. 9 alin. (2), de maximum două ori într-o perioadă de aplicare.
(2) În situaţia prevăzută la alin. (1), noua valoare a PI,i se transmite ANRE spre avizare cu cel puţin 20 de zile înainte de data aplicării. ANRE comunică FUIob avizul cu cel puţin 5 zile înainte de data aplicării.
Articolul 11În facturile emise clienţilor inactivi, FUIob aplică preţul final pentru clienţii inactivi compus din PI,i la care se adaugă tarifele reglementate pentru serviciul de transport componenta de extragere a energiei electrice din reţea, serviciul de sistem şi serviciul de distribuţie, în vigoare în perioada de aplicare.
Secţiunea a 4-aCondiţii de avizare a preţului pentru serviciul universal aplicat de către FUIop Articolul 12ANRE avizează pentru fiecare perioadă de aplicare şi zonă de reţea preţul pentru serviciul universal (PSUop,i), propus de către FUIop, determinat astfel: unde: DSUop - discountul aplicat de FUIop pentru zona de reţea, prevăzut în decizia de desemnare FUIop, exprimat procentual, în valori pozitive cu o zecimală; PSUob,i - preţul pentru serviciul universal aplicat de FUIob corespunzător aceleiaşi zone de reţea [lei/MWh]. Articolul 13 În facturile emise clienţilor în regim de SU, FUIop aplică preţul final pentru serviciul universal compus din PSUop,i la care se adaugă tarifele reglementate pentru serviciul de transport componenta de extragere a energiei electrice din reţea, serviciul de sistem şi serviciul de distribuţie, în vigoare în perioada de aplicare.
Capitolul IIIPrincipii de calcul al preţului de ultimă instanţă aplicat de către FUIob clienţilor preluaţi în regim de UI Articolul 14
(1) Preţul de ultimă instanţă (PUI,i) se determină de către FUIob pentru fiecare lună, zonă de reţea şi loc de consum, cu următoarea formulă generală: unde: cUIi - coeficient ce reprezintă costul suplimentar al dezechilibrelor între consum şi prognoză. Valoarea coeficientului cUIi este: 1,15 pentru prima lună de facturare; 1,03 pentru următoarele luni de facturare;ppzu - preţul mediu ponderat al PZU aferent lunii de facturare calculat pentru zilele de luni până vineri.
(2) Pentru un loc de consum preluat FUIob aplică PUI, i de la data preluării până la data de început a perioadei de aplicare ulterioare celei în care a fost preluat, după care aplică preţul pentru clienţii inactivi.
Articolul 15În facturile emise clienţilor preluaţi în regim de UI, FUIob aplică preţul final de ultimă instanţă compus din PUI, i la care se adaugă tarifele reglementate pentru serviciul de transport componenta de extragere a energiei electrice din reţea, serviciul de sistem şi serviciul de distribuţie, în vigoare în perioada de aplicare.
Capitolul IVEtapele procesului de avizare Articolul 16
(1) În prima zi lucrătoare din luna mai a fiecărui an, OPCOM comunică ANRE valorile ppCR şi ppCMED determinate în conformitate cu prevederile prezentei metodologii.
(2) Până la data de 1 mai a fiecărui an FUIob transmit la ANRE în forma prevăzută în anexă:a)necesarul de consum al clienţilor finali din portofoliul propriu aferent perioadei de aplicare, pe zone de reţea, categorii de clienţi şi lună; b)cantitatea de energie electrică achiziţionată pentru acoperirea necesarului de consum al clienţilor în regim de SU; c)valoarea ajustării pentru care se solicită recunoaşterea, motivul solicitării şi documentele justificative care să demonstreze încadrarea în una dintre situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (6).
Articolul 17ANRE stabileşte, prin decizie a preşedintelui Autorităţii Naţionale de Reglementare în Domeniul Energiei, valoarea PSUmax,i pentru fiecare FUIob, pe fiecare zonă de reţea şi perioadă de aplicare, pe care o publică pe pagina proprie de internet în cel mult 20 de zile de la data comunicării de către OPCOM a valorilor prevăzute la art. 16 alin. (1). Articolul 18În termen de 3 zile lucrătoare de la data publicării de către ANRE a valorii PSUmax,i fiecare FUIob transmite ANRE spre avizare valorile PSUob,i şi PI, i aferente unei perioade de aplicare, pentru fiecare zonă de reţea pentru care este desemnat, determinate în conformitate cu prevederile prezentei metodologii. Articolul 19
(1) Până la sfârşitul lunii mai a fiecărui an, ANRE avizează valorile PSUob,i şi PI, i pentru fiecare FUIob, în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, exprimate în lei/kWh, publică avizele pe pagina proprie de internet şi le comunică FUIob.
(2) În cazul în care FUIob nu transmite ANRE spre avizare valoarea PSUob,i sau în cazul în care valoarea PSUob,i propusă de FUIob este mai mare decât valoarea PSUmax,i, valoarea PSUob,i avizată de ANRE este egală cu PSUmax,i.
Articolul 20Odată cu documentaţia necesară în procesul de desemnare FUIop, furnizorii respectivi transmit la ANRE valoarea PSUop,i propusă pentru perioada de aplicare, determinată în conformitate cu prevederile prezentei metodologii. Articolul 21ANRE avizează valorile PSUop,i în conformitate cu prevederile prezentei metodologii, exprimate în lei/kWh, publică avizele pe pagina proprie de internet şi le comunică FUIop până la data de 25 iunie a fiecărui an. Articolul 22FUIob şi FUIop publică pe paginile proprii de internet, până la data de 28 iunie a fiecărui an, valorile preţurilor avizate de către ANRE, valorile tarifelor care intră în calculul preţurilor finale şi preţurile finale aplicate de către aceştia în facturile emise clienţilor finali.
Capitolul VRaportări Articolul 23
(1) FUIob şi FUIop desemnează o persoană responsabilă cu transmiterea către ANRE, respectiv primirea de la ANRE a datelor şi informaţiilor conform prevederilor prezentei metodologii.
(2) Datele de contact (nume, funcţie, telefon, fax, e-mail) ale persoanelor responsabile desemnate conform prevederilor alin. (1) trebuie să fie transmise la ANRE şi actualizate ori de câte ori apar modificări.
Articolul 24FUIob şi FUIop au obligaţia de a transmite la ANRE, în format material şi în format electronic prelucrabil, datele lunare de monitorizare, conform reglementărilor în vigoare. Articolul 25
(1) În vederea stabilirii PSUmax,i, ANRE poate solicita FUIob transmiterea de informaţii suplimentare faţă de cele din raportările lunare.
(2) FUIob transmit datele şi informaţiile solicitate conform prevederilor alin. (1) în termenul prevăzut în solicitarea ANRE.
Capitolul VIPrevederi aplicabile la schimbarea FUIob Articolul 26În cazul în care în interiorul unei perioade de aplicare este desemnat un nou FUIob, în perioada cuprinsă între data intrării în vigoare a deciziei de desemnare a noului FUIob şi ultima zi a perioadei de aplicare, noul FUIob aplică clienţilor finali preluaţi valorile preţurilor avizate de ANRE vechiului FUIob pentru perioada de aplicare. Articolul 27
(1) În cazul schimbării FUIob, dacă:a)din analiza datelor raportate de către vechiul FUIob rezultă o diferenţă negativă între veniturile şi costurile realizate de către acesta pe toată activitatea de FUIob în perioada cuprinsă între data de 1 ianuarie a anului calendaristic anterior pierderii calităţii de FUIob şi data pierderii calităţii de FUIob; b)pentru perioada prevăzută la lit. a) vechiul FUIob poate face dovada încadrării în oricare dintre situaţiile prevăzute la art. 5 alin. (6),după transmiterea de către vechiul FUIob a datelor finale aferente ultimei luni calendaristice în care a avut această calitate, ANRE determină valoarea care trebuie recuperată de către vechiul FUIob, pe care o comunică acestuia şi noului FUIob în termen de 30 de zile de la data transmiterii de către vechiul FUIob a datelor finale.
(2) ANRE suplimentează veniturile noului FUIob cu valoarea prevăzută la alin. (1) prin includerea în componenta de ajustare aferentă perioadei de aplicare următoare celei în care a fost determinată valoarea care trebuie recuperată.
(3) În baza unui acord încheiat între cele două părţi, noul FUIob va achita vechiului FUIob valoarea stabilită la alin. (1).
Capitolul VIIDispoziţii tranzitorii şi finale Secţiunea 1 Dispoziţii tranzitorii privind modul de calcul al corecţiilor pentru perioadele anterioare primei perioade de aplicare stabilite conform art. 4 alin. (2) lit. b) Articolul 28
(1) Soldul estimat al corecţiilor se determină ca suma dintre soldul corecţiilor din perioadele anterioare şi valoarea estimată a corecţiilor aferente semestrului I 2018 determinată pentru fiecare FUI şi pentru fiecare zonă de reţea prin extrapolarea la 6 luni a valorii corecţiei calculate pentru lunile ianuarie şi februarie 2018 în conformitate cu reglementările aplicabile, costul de furnizare utilizat fiind cel luat în considerare la stabilirea tarifelor aplicate în semestrul I 2018.
(2) Soldul final al corecţiilor se determină ca suma dintre soldul corecţiilor din perioadele anterioare şi valoarea finală a corecţiilor aferente semestrului I 2018 determinată pentru fiecare FUI şi pentru fiecare zonă de reţea ca diferenţă dintre veniturile realizate şi costurile plus profitul considerate justificate din activitatea de furnizare a energiei electrice la tarife CPC/UI.
Articolul 29În calculul costurilor justificate prevăzute la art. 28 alin. (2) se iau în considerare următoarele elemente: a)costurile cu achiziţia energiei electrice stabilite în conformitate cu prevederile art. 30 şi 31; b)costurile aferente serviciilor reglementate realizate prin aplicarea tarifelor reglementate aferente; c)costurile activităţii de furnizare stabilite în conformitate cu prevederile art. 32. Articolul 30
(1) În cazul tarifelor CPC, preţul mediu de achiziţie a energiei electrice considerat justificat pentru semestrul I 2018 nu poate depăşi cu mai mult de 8% valoarea preţului mediu ponderat al energiei electrice achiziţionate de fiecare FUI prin contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi pe Pc, cu livrare în semestrul I 2018, calculat astfel: unde: ECPC–r - consumul total de energie electrică facturat la tarife CPC corespunzător fiecărui FUI, realizat în semestrul I 2018 [MWh]; EPCSU–r - cantitatea totală de energie electrică achiziţionată de fiecare FUI prin contractele bilaterale încheiate pe PCSU cu livrare în semestrul I 2018 [MWh]; pPCSU - preţul mediu ponderat al energiei electrice achiziţionate de fiecare FUI prin contractele bilaterale încheiate pe PCSU cu livrare în semestrul I 2018 [lei/MWh]; pPc - preţul mediu ponderat al energiei electrice achiziţionate de operatorul economic care prestează serviciile de FUI prin toate contractele bilaterale încheiate pe Pc după data de 9 august 2017, cu livrare în semestrul I 2018, publicat/comunicat de OPCOM [lei/MWh]; pPc–rmed - media ponderată a preţurilor energiei electrice din toate contractele încheiate pe Pc după data de 9 august 2017, cu livrare în semestrul I 2018, publicată/comunicată de OPCOM [lei/MWh].
(2) Prin derogare de la dispoziţiile alin. (1), preţul mediu de achiziţie a energiei electrice poate depăşi limita prevăzută în următoarele situaţii:a)dacă s-au înregistrat diferenţe de peste 10% între media ponderată a preţurilor de închidere a PZU şi media ponderată a preţurilor din contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi pe Pc pentru semestrul I 2018; b)dacă au existat avarii extinse în reţeaua de transport/distribuţie a energiei electrice, care au avut ca efect întreruperea alimentării cu energie electrică a clienţilor finali pentru care FUI asigură furnizarea energiei electrice la tarife CPC în perioada respectivă.
(3) În situaţiile prevăzute la alin. (2), valoarea justificată a preţului mediu de achiziţie se stabileşte de către ANRE în urma analizei datelor şi informaţiilor din piaţă şi din documentaţia de fundamentare transmisă de FUI. Rezultatul analizei şi modul de determinare a valorii justificate a preţului mediu de achiziţie se comunică de către ANRE fiecărui FUI.
(4) Pentru stabilirea valorii justificate a preţului mediu de achiziţie a energiei electrice furnizate la tarife CPC, până cel târziu în data de 31 iulie 2018, OPCOM transmite la ANRE:a)valorile pPc, corespunzătoare tuturor contractelor bilaterale încheiate de fiecare dintre operatorii economici care prestează serviciile de FUI pe Pc, după data de 9 august 2017, cu livrare în semestrul I 2018; b)valorile pPc–rmed corespunzătoare tuturor contractelor încheiate pe Pc după data de 9 august 2017, cu livrare în semestrul I 2018.
Articolul 31Preţul mediu de achiziţie a energiei electrice furnizate la tarife UI clienţilor noncasnici care nu au uzat de eligibilitate şi nu îndeplinesc condiţiile sau nu au solicitat să beneficieze de serviciul universal, considerat justificat pentru semestrul I 2018, nu poate depăşi cu mai mult de 10% valoarea considerată justificată a preţului mediu de achiziţie a energiei electrice furnizate la tarif CPC în aceeaşi perioadă. Articolul 32
(1) Costul unitar al activităţii de furnizare a energiei electrice către clienţii din piaţa reglementată aferent semestrului I 2018 - CF , se determină pentru fiecare FUI în lei/MWh, astfel: unde: CcrF - valoarea considerată justificată de către ANRE a costului unitar al activităţii de furnizare a energiei electrice către clienţii din piaţa reglementată, în lei/loc de consum/lună, pentru anul 2018, stabilită pe baza datelor din raportările lunare transmise de FUI; ncrtotal - număr locuri de consum din piaţa reglementată ai FUI aferent semestrul I 2018 determinat ca medie aritmetică a numărului locurilor de consum din fiecare lună a semestrului I 2018; Ecrtotal - consumul total de energie electrică al clienţilor din piaţa reglementată aferent semestrului I 2018 [MWh].
(2) Costurile activităţii de furnizare a energiei electrice sunt generate în principal de:a)facturarea consumului de energie electrică; b)contractarea/recontractarea; c)informarea clienţilor; d)dezvoltarea, adaptarea şi întreţinerea sistemelor informatice de gestiune a clienţilor; e)salarii şi alte cheltuieli cu personalul, chirii, impozite, credite, dobânzi; f)costuri financiare; g)pierderi din creanţe şi debitori diverşi; h)recuperări creanţe, cheltuieli de judecată; i)implementarea modificărilor legislative.
(3) La stabilirea valorii finale a corecţiei aferente semestrului I 2018, costul activităţii de furnizare a energiei electrice poate fi suplimentat cu cota-parte corespunzătoare din costurile ocazionale înregistrate de FUI în anul 2018 ca urmare a unor situaţii speciale (cum ar fi recontractare, modificare sisteme informatice, pierderi din creanţe etc.), fundamentate de FUI şi considerate justificate de ANRE.
Articolul 33Profitul aferent activităţii de furnizare a energiei electrice prevăzut la art. 28 alin. (2) este egal cu 1,5% din costul total (achiziţie, transport, distribuţie, servicii de sistem, operare piaţă, furnizare) al activităţii de furnizare a energiei electrice la clienţii facturaţi la tarife CPC/UI.
Secţiunea a 2-a Dispoziţii finale Articolul 34

În cazul modificării în interiorul unei perioade de aplicare a valorii oricăruia dintre tarifele reglementate pentru serviciul de transport componenta de extragere a energiei electrice din reţea, serviciul de sistem şi serviciul de distribuţie, FUIob şi FUIop actualizează pe pagina proprie de internet valorile tarifelor modificate şi valoarea preţului final, în cel mult două zile lucrătoare de la data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a noilor valori ale tarifelor.

Articolul 35OPCOM publică în raportul lunar valoarea medie ponderată a preţurilor din toate contractele bilaterale încheiate pe PCSU şi pe Pc după data intrării în vigoare a prezentului ordin, cu livrare în luna respectivă. Articolul 36Anexa face parte integrantă din prezenta metodologie. ANEXĂ la metodologie Model de transmitere a datelor de către FUIob Denumire FUIob: ........ ................ ...........

Perioadă Prognoză consum (MWh) Total energie electrică achiziţionată (MWh) Energie electrică achiziţionată pentru clienţii în regim de SU Sold estimat/final al corecţiilor*) Pierdere din perioada analizată**)
Clienţi casnici Clienţi noncasnici în regim de SU Total clienţi în regim de SU Clienţi inactivi Total Cantitate (MWh) % din consum clienţi în regim SU Valoare (lei) Valoare unitară (lei/MWh) Valoare (lei) Valoare unitară (lei/MWh)
1 2 3 = 1 + 2 4 5=3+4 6 7 8 = 7/3*100 9 10 = 9/5 11 12 = 11/5
Perioada de aplicare .......
Primul trimestru - - - -
Al 2-lea trimestru - - - - - -
Al 3-lea trimestru - - - - - -
Al 4-lea trimestru - - - - - -
Iulie an n - - - - - -
.......... - - - - - -
Iunie an n+1

*) Se completează pentru prima şi a doua perioadă de aplicare. **) Nu se completează pentru prima perioadă de aplicare.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 39/2018

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 39 din 2018
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 39/2018
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu