ORDIN Nr. 384
din 12 iunie 2009
privind aprobarea sistemului
de sanctiuni pentru masurile 214 „Plati de agro-mediu", 211 „Sprijin
pentru zona montana defavorizata" si 212 „Sprijin pentru zone
defavorizate, altele decat zona montana" din Programul National de
Dezvoltare Rurala 2007-2013
ACT EMIS DE:
MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 539 din 4 august 2009
In baza Referatului nr. 12.320 din 10 iunie 2009 al
Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP),
în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului
agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 243/2006 privind stabilirea
măsurilor finanţate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, care
vor fi implementate de către Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi
Pescuit şi, respectiv, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, şi
cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2006 privind
înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare
Rurală şi Pescuit, prin reorganizarea Agenţiei SAPARD, aprobată cu modificări
şi completări prin Legea nr. 198/2006, cu modificările şi completările
ulterioare,
în baza prevederilor:
- Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013,
aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C (2008) 3.831 din 16 iulie 2008,
notificată României prin Adresa nr. 204.671 din 17 iulie 2008, şi ale
Regulamentului;
- Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din
20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din
Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR);
- Regulamentului (CE) nr. 1.975/2006 al Comisiei din 7
decembrie 2006 privind normele de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005
al Consiliului în ceea ce priveşte punerea în aplicare a procedurilor de
control şi a eco-condiţionalităţii în ceea ce priveşte măsurile de sprijin
pentru dezvoltarea rurală;
- Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19
ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor
direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire
a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a regulamentelor
(CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a
Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003;
- Regulamentului (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21
aprilie 2004 de stabilire a normelor de aplicare a eco-condiţionării, a
modulării şi a sistemului integrat de gestionare şi control, prevăzute de
Regulamentul (CE) nr. 1.782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de
stabilire a normelor comune pentru schemele de sprijin direct în cadrul
politicii agricole comune şi de stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru
agricultori;
- art. 1 din Acordul-cadru de delegare pentru
implementarea măsurilor privind plăţile compensatorii cuprinse în axa II din
Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, încheiat la data de 4
octombrie 2007 între Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi
Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu modificările şi
completările ulterioare,
în temeiul prevederilor art. 7 alin. (7) din Hotărârea
Guvernului nr. 8/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale,
ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale emite prezentul ordin.
Art. 1. - Se aprobă Sistemul de sancţiuni pentru măsura
214 „Plăţi de agro-mediu" din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală
2007-2013, prevăzut în anexa nr. 1.
Art. 2. - Se aprobă Sistemul de sancţiuni pentru
măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană defavorizată" şi 212 „Sprijin
pentru zone defavorizate, altele decât zona montană" din Programul
Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, prevăzut în anexa nr. 2.
Art. 3. - Prezentul ordin se aplică pentru cererile
autorizate la plată începând cu data intrării în vigoare a acestuia.
Art. 4. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din
prezentul ordin.
Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării
rurale,
Ilie Sârbu
ANEXA Nr. 1
SISTEMUL DE SANCŢIUNI
pentru măsura 214 „Plăţi de agro-mediu"
Sistemul de sancţiuni se stabileşte ţinându-se cont de
următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:
- neglijenţa/intenţia;
- repetiţia - presupune nerespectarea aceleiaşi norme,
cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de mai multe ori în
cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în care fermierul a
fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut posibilitatea,
după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;
- amploarea (extinderea) - presupune cazul de
nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în special, dacă aceasta
are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă se limitează la
ferma respectivă;
- gravitatea - presupune cazul de nerespectare care
depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, ţinându-se seama de
obiectivele cerinţei sau normei respective;
- persistenţa - presupune cazul de nerespectare care
depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele acestuia
sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte prin mijloace rezonabile.
Există 4 categorii de sancţiuni, care se aplică în
următoarea ordine:
A. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii
de plată;
B. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;
C. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de
eligibilitate; D. sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţii.
Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe
excepţionale, şi anume:
• decesul fermierului;
• incapacitatea profesională de lungă durată a
fermierului;
• exproprierea unei părţi importante a exploataţiei,
dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;
• o catastrofă naturală de proporţii care afectează
grav suprafeţele agricole ale exploataţiei.
Având în vedere art. 1 şi 2 din Legea nr. 381/2002
privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităţi naturale în agricultură,
cu modificările ulterioare, şi Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei
şi pădurilor nr. 419/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a
Legii nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităţi
naturale în agricultură, cu modificările ulterioare, sunt considerate
catastrofe naturale următoarele fenomene:
a) seceta excesivă complexă, persistentă în timp şi
care afectează terenurile neirigate, este fenomenul meteorologic care asociază
seceta atmosferică cu seceta pedologică, determinând perturbări în starea de
vegetaţie a plantelor care duc la scăderea cantitativă şi calitativă a
recoltelor şi chiar la compromiterea parţială sau totală a acestora;
b) inundaţiile din revărsări de râuri sau de alte ape
curgătoare, determinate de cauze naturale şi care produc daune la culturile
agricole şi la animale;
c) ruperi de baraje produse din cauze naturale şi care
prin efectul lor distructiv provoacă pagube la culturile agricole şi la
animale;
d) ploile abundente şi de durată care determină stresul
hidric produs de excesul de umiditate din sol, cu diferite grade de
intensitate, provocând stagnarea şi dereglarea proceselor de creştere şi
dezvoltare a plantelor;
e) temperaturile excesiv de scăzute, sub limita
biologică de rezistenţă a plantelor, care conduc la încetinirea procesului
dezvoltării plantelor şi la distrugerea parţială sau totală a culturilor
agricole;
f) stratul gros de zăpadă ce produce pagube în
sectorul vegetal şi animal;
g) topirea bruscă a zăpezilor, care provoacă
inundaţii, revărsări de râuri, băltiri şi produce daune la culturile agricole
şi la animale;
h) uraganul este vântul puternic de peste 80 km/oră;
i) dezastrele şi alte catastrofe naturale care se
produc pe areale extinse şi aduc pagube însemnate producătorilor agricoli;
j) bolile plantelor de cultură, care în condiţii
favorabile generează catastrofe naturale: la cultura de grâu - Erysiphe spp;
Septoria spp; Puccinia spp; Fusarium spp; la cultura de
floarea-soarelui - Sclerotinia sclerotiorum; Phomopsis-Diaporthe helianthi; la
viţa de vie - Plasmopara viticola; la pomi fructiferi - Erwinia
amylovora;
k) bolile animalelor care generează catastrofe
naturale:
- bolile din lista A a Oficiului Internaţional de
Epizootii: febră aftoasă, stomatită veziculoasă, boala veziculoasă a porcului,
pesta bovină, pesta micilor rumegătoare, pleuro-pneumonia contagioasă bovină,
dermatita virală nodulară, febra văii de Rift, Bluetongue, variola ovină şi
caprină, pesta africană a calului, pesta porcină africană, pesta porcină
clasică, pesta aviară şi pseudopesta aviară;
- bolile din lista B a Oficiului Internaţional de
Epizootii, ca encefalopatia spongiformă bovină şi scrapia;
• distrugerea accidentală a clădirilor exploataţiei.
A. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a
cererii de plată
Data-limită de depunere a cererii de plată este 15 mai.
Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu
întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe
excepţionale.
Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a
circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după
data-limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la
care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul
stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice,
cererea de plată este respinsă de la plată.
Introducerea unei modificări pentru cerere după
data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele
pentru utilizarea reală a parcelelor agricole în cauză.
Modificările privind cererea de plată pot fi admise
până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările
referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.
O cerere poate fi retrasă total sau parţial în orice
moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre
neregulile pe care le conţine cererea de plată sau a fost înştiinţat cu privire
la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma
acestui control au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage
părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma
controlului realizat nu se identifică nereguli, fermierul poate retrage cererea
de plată. In perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea
controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale că, urmare a controlului
pe teren, fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. In urma retragerilor
efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune
cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.
B. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor
Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte
suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată,
dar mai mică sau egală cu 30% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe
baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate.
Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte
suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 30% şi mai mic sau egal cu 50%
din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată.
Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte
suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată,
beneficiarul este exclus de la plată, şi în plus, până la o valoare egală cu
valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi cea
determinată. In acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să fie
efectuate pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani
calendaristici ulteriori anului constatării neregulii. In cazul în care suma nu
poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de
recuperat se urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform
legislaţiei naţionale în vigoare.
Dacă diferenţele decurg din nereguli comise
intenţionat, beneficiarul este exclus de la plată, pentru anul respectiv, pe
pachetul respectiv. In acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să
fie efectuate pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani
calendaristici ulteriori anului constatării neregulii. In cazul în care suma nu
poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de
recuperat se urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform
legislaţiei naţionale în vigoare.
In cazul în care se identifică două nereguli pentru
aceeaşi exploataţie (de exemplu: procentul de depăşire este cuprins între 20%
şi 30% si supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată
din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni
aferente neregulilor constatate.
C. Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de
eligibilitate generale şi specifice
Codul sancţiunii
|
Tipul sancţiunii
|
1
|
Se dă avertisment fermierului în cazul în care condiţia
nerespectată din pachet nu este foarte gravă.
|
2
|
Se aplică o sancţiune de 20% din valoarea sprijinului pe pachet
pe anul respectiv de angajament.
|
3
|
Se aplică o sancţiune de 50% din valoarea sprijinului pe pachet.
|
4
|
Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului şi
fermierul este exclus de la pachet pe anul respectiv.
|
5
|
- Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului.
- Fermierul este exclus de la pachet pe anul respectiv.
- Fermierul returnează toţi banii primiţi pe pachetul respectiv
până în acel moment.
|
6
|
- Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul
respectiv.
- Fermierul este exclus de la toată măsura pe anul respectiv.
|
7
|
- Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul
respectiv pe măsură.
- Fermierul este exclus de la plată pentru anul următor pe
măsură.
- Fermierul returnează toţi banii primiţi pe pachetul respectiv
până la acel moment; în acest caz se consideră că din intenţie fermierul nu a
respectat condiţiile.
|
Sistemul de sancţiuni este unul cumulativ: în cazul în
care în primul an a fost aplicată o sancţiune (de exemplu: 1), iar în al doilea
an a fost aplicată aceeaşi sancţiune pentru aceeaşi condiţie nerespectată (de
exemplu: 1), atunci pentru anul 2 se va aplica sancţiunea următoare (de
exemplu: 2).
Sancţiunea se aplică pentru fiecare condiţie
nerespectată în parte. Dacă în cadrul unui pachet nu sunt îndeplinite mai multe
condiţii, fermierului i se aplică pe pachet cea mai mare sancţiune dintre
sancţiunile aplicate pentru fiecare condiţie în parte.
Pachetul 2 se poate aplica doar opţional adăugat la
pachetul 1. Aceasta nu înseamnă însă că sancţiunile sunt corelate în vreun fel
între cele două pachete. Incălcarea pachetului 2 care ar conduce la aplicarea
unei sancţiuni sau excluderi de la plată pe anul respectiv de la acest pachet
nu înseamnă că acest lucru are implicaţii în plata pachetului 1. Doar în cazul
în care fermierul încalcă grav, intenţionat şi în mod repetat pachetul 2 va fi
exclus de la plată şi pentru celelalte pachete de agro-mediu.
Gravitatea se consideră atunci când fermierul nu
respectă minimum 3 cerinţe de punctaj minim 2 sau minimum două cerinţe de
punctaj minim 3, caz în care acesta va primi un punct în plus la sancţiunea
maximă atribuită stabilită pentru cerinţele respective, dar numărul sancţiunii
să nu fie mai mult de 7.
Intenţia se determină fie prin declaraţie a fermierului
că nu a respectat cerinţele în mod intenţionat, fie la a doua repetiţie a unei
cerinţe nerespectate.
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator
(modalitatea de control*)
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
Generale
|
|
Suprafaţa minimă agricolă utilizată de fermier este de 1 ha.
|
Control vizual/IACS/vizită pe
teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea
suprafeţelor)
|
-
|
Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de
plată./Este exclus de la plată de agro-mediu aplicantul care nu îndeplineşte
acest criteriu.
|
Parcela minimă
solicitată pentru
plată este de 0,3 ha.
|
Control vizual/IACS/vizită pe
teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea
suprafeţelor)
|
-
|
Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de
plată./Este exclusă de la plată parcela care nu îndeplineşte acest criteriu.
|
Semnarea şi menţinerea
angajamentului pe o perioadă de 5 ani de la data semnării**
|
Control vizual în primul
an/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
-
|
Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat
angajamentul./Se exclude de la plată fermierul care nu îşi menţine
angajamentul pe 5 ani.
|
Respectarea cerinţelor minime pe suprafaţa întregii ferme
|
Control vizual/vizită pe
teren (în cazul includerii
în eşantion pentru
verificarea cerinţelor)
|
-
|
Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat
angajamentul.
|
Respectarea
cerinţelor specifice
fiecărui pachet pe
care aplică
|
Control vizual/vizită pe
teren (în cazul includerii
în eşantion pentru
verificarea cerinţelor)
|
-
|
Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat
angajamentul.
|
Ţinerea evidenţei activităţilor agricole
|
Control vizual/vizită pe teren
|
nerespectarea criteriului
|
4
|
repetiţie
|
5
|
Neutilizarea
fertilizanţilor chimici
şi/sau a pesticidelor
în ultimii 5 ani, în
cazul aplicării pentru pachetul 1
|
Control vizual/IACS
|
-
|
Nu se permite primirea
cererii de plată dacă
fermierul nu depune
această declaraţie.
|
In cazul nerespectării unui
criteriu de eligibilitate general, se aplică o sancţiune de 3% din suma
rămasă după aplicarea sancţiunilor anterioare, începând cu al II-lea an de la
semnarea angajamentului.
|
Pachetul 1
|
Pajişti cu
înaltă valoare
naturală
|
124 euro/ha
|
Utilizarea fertilizanţilor chimici este interzisă.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3 (datorită caracterului persistent)
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
Utilizarea tradiţională a gunoiului de grajd este permisă până la
echivalentul a maximum 30 kg N s.a/ha.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
2
|
intenţie
|
4
|
repetiţie
|
3
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator (modalitatea de control*)
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
Utilizarea pesticidelor este
interzisă.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3 (datorită caracterului persistent)
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
Cositul poate începe doar după data de 1 iulie.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu
mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
1
|
intenţie
|
3
|
repetiţie
|
2
|
Păşunatul se efectuează cu
maximum 1 UVM/ha.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două
săptămâni de la retragerea apelor.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
1
|
intenţie
|
3
|
repetiţie
|
2
|
Este interzis aratul sau discuitul
pajiştilor aflate sub angajament.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mică de 15% din
suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
Parcelele care nu respectă acest
criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru
aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu
codul 3.
|
nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mare de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
Parcelele care nu respectă acest
criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste
parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
7
|
Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau
supraînsămânţări.
Se pot face însămânţări cu
specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de
pajişte se degradează sau sunt afectate accidental.
|
Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
2
|
intenţie
|
4
|
repetiţie
|
3
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator (modalitatea de control*)
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
Pachetul 2
|
Practici
agricole
tradiţionale
|
58 euro/ha
|
Poate fi aplicat doar în combinaţie cu pachetul 1.
|
cererea de plată
|
-
|
Este exclus de la pachetul 2, dacă nu
optează şi pentru pachetul 1
|
Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa
pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului pe parcele a
căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată
sub angajament prin acest pachet
|
3
|
nerespectarea criteriului pe parcele a
căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totala de pajişte aflată
sub angajament prin acest pachet
|
4
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
7
|
Pachetul 3
|
Pajişti importante pentru păsări
|
|
|
|
|
Varianta 3.1 Crex Crex
|
209 euro/ha
|
Utilizarea
fertilizanţilor este
interzisă.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3 (datorită caracterului persistent)
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
Utilizarea
pesticidelor este
interzisă.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3 (datorita caracterului persistent)
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
Cositul se poate efectua doar după data de 31 iulie.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
Cositul se va realiza dinspre interiorul parcelei
spre exteriorul
acesteia.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
2
|
intenţie
|
4
|
repetiţie
|
3
|
O bandă necosită sau nepăşunată, lată de 3 m, va fi lăsată pe
marginile fiecărei parcele.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea cerinţei
|
2
|
intenţie
|
4
|
repetiţie
|
3
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator (modalitatea de control*)
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu
mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
1
|
intenţie
|
3
|
repetiţie
|
2
|
Păşunatul se va efectua cu maximum 0,7 UVM/ha.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două
săptămâni de la retragerea apelor.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
1
|
intenţie
|
3
|
repetiţie
|
2
|
Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub
angajament.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului pe parcele
a căror suprafaţă este mai mică de
15% din suprafaţa totală de pajişte
aflată sub angajament prin acest pachet
|
Parcelele care nu respectă acest
criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste
parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.
|
nerespectarea criteriului pe parcele
a căror suprafaţă este mai mare de
15% din suprafaţa totală de pajişte
aflată sub angajament prin acest pachet
|
Parcelele care nu respectă acest
criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru
aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu
codul 5.
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
7
|
Nu vor fi realizate
însămânţări de suprafaţă sau supraînsămânţări.
Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în
cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate
accidental.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
2
|
intenţie
|
4
|
repetiţie
|
3
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator (modalitatea de control*)
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa
pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului pe parcele
a căror suprafaţă este mai mică de
50% din suprafaţa totală de pajişte
aflată sub angajament prin acest pachet
|
3
|
nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest
pachet
|
4
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
7
|
Varianta 3.2
Lanius
minor şi
Falco
vespertinus
|
101 euro/ha
|
Utilizarea fertilizanţilor este interzisă.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3 (datorită caracterului persistent)
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
Utilizarea pesticidelor este interzisă.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3 (datorită caracterului persistent)
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
Cositul trebuie efectuat cel mai târziu până la data de 1 iulie.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
Cositul se va efectua în etape.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
2
|
intenţie
|
4
|
repetiţie
|
3
|
0 bandă necosită sau nepăşunată, lată de 3 m, va fi lăsată pe
marginile fiecărei parcele.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
2
|
intenţie
|
4
|
repetiţie
|
3
|
Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu
mai târziu de două săptămâni
de la efectuarea
cositului.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
1
|
intenţie
|
3
|
repetiţie
|
2
|
Păşunatul se va efectua cu maximum 1 UVM/ha
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
4
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator (modalitatea de control*)
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două
săptămâni de la retragerea apelor.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
1
|
intenţie
|
3
|
repetiţie
|
2
|
Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub
angajament.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin
acest pachet
|
Parcelele care nu respectă acest
criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru
aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu
codul 3.
|
nerespectarea criteriului pe parcele
a căror suprafaţă este mai mare de
15% din suprafaţa totală de pajişte
aflată sub angajament prin acest pachet
|
Parcelele care nu respectă acest
criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru
aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu
codul 5.
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
7
|
Nu vor fi realizate
însămânţări de suprafaţa sau supraînsămânţări.
Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în
cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate
accidental.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
2
|
intenţie
|
4
|
repetiţie
|
3
|
Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa
pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului pe parcele
a căror suprafaţă este mai mică de
50% din suprafaţa totală de pajişte
aflată sub angajament prin acest pachet
|
3
|
nerespectarea criteriului pe parcele
a căror suprafaţă este mai mare de
50% din suprafaţa totală de pajişte
aflată sub angajament prin acest pachet
|
4
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
7
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator (modalitatea de control*)
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
Pachetul 4***)
|
Culturi verzi
|
130 euro/ha pe
maximum 80%
din suprafaţa de
teren arabil
|
Semănarea culturilor verzi trebuie realizată până la sfârşitul
lunii septembrie. Plantele ce pot fi utilizate drept
culturi verzi sunt:
mazărea, măzărichea, rapiţa, muştarul, lupinul, sulfina.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă cu plantele
utilizate drept culturi verzi, dar nu respectă perioada de semănare) pe
parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de
pajişte din cadrul fermei
|
2
|
|
|
|
|
nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă cu plantele
utilizate drept culturi verzi, dar nu respectă perioada de semănare) pe
parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de
pajişte din cadrul fermei
|
3
|
|
|
|
|
nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta
în totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror
suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul
fermei
|
2
|
|
|
|
|
nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta
în totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror
suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul
fermei
|
3
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator (modalitatea de control*)
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
|
|
nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta
deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă
este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei
|
3
|
|
|
|
|
nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta
deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă
este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei
|
4
|
|
|
|
|
beneficiarul nu seamănă deloc pe parcele a căror suprafaţă este
mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei
|
4
|
|
|
|
|
beneficiarul nu seamănă deloc pe parcele a căror suprafaţă este
mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei
|
5
|
|
|
|
|
intenţie
|
7
|
|
|
|
|
repetiţie
|
3/4/5/6
|
|
|
Doarfertilizanţii
organici pot fi
utilizaţi înaintea
înfiinţării culturilor
verzi. Utilizarea
fertilizanţilor
chimici pentru
culturile verzi este
interzisă.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului
|
3
|
|
|
intenţie
|
7
|
|
|
repetiţie
|
4
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator (modalitatea de control*)
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
|
|
nerespectarea criteriului (beneficiarul încorporează biomasa, dar
nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai
mică de 30% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei
|
2
|
|
|
|
|
nerespectarea criteriului (beneficiarul încorporează biomasa, dar
nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este între
30%-60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei
|
3
|
|
|
Biomasa formată
trebuie să fie încorporată în sol cel târziu până la finalul
lunii martie. Lucrările agricole necesare pentru următoarea
cultură pot începe doar după ce s-a
realizat această
acţiune.
|
Vizită pe teren (în
cazul includerii în
eşantion)
|
nerespectarea criteriului (beneficiarul încorporează biomasa, dar
nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai
mare de 60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei
|
4
|
|
|
|
|
Beneficiarul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror
suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul
fermei.
|
2
|
|
|
|
|
Beneficiarul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror
suprafaţă este între 30%-60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul
fermei.
|
3
|
|
|
|
|
Beneficiarul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror
suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul
fermei.
|
4
|
|
|
|
|
intenţie
|
7
|
|
|
|
|
repetiţie
|
3/4/5
|
|
Valoarea plăţii compensatorii
|
Criterii de eligibilitate
|
Indicator (modalitatea de control*)
|
Condiţia de aplicare a sancţiunii
|
Sancţiunea
|
|
|
Nu este permis
aratul pajiştilor
existente în fermă
pe toată durata
angajamentului.
|
|
nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei
|
3
|
|
|
Vizită pe teren
(în cazul includerii în eşantion)
|
nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai
mare de 50% din suprafaţa totală din cadrul fermei
|
4
|
intenţie
|
7
|
repetiţie
|
7
|
* Modalitatea de control este detaliată în procedurile
de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.
** In cazul pierderii dreptului de utilizare a suprafeţei
care face obiectul angajamentului sau a unei părţi a acesteia, fermierul va
proceda astfel:
- nu returnează plăţile primite, în situaţia în care
noul utilizator al suprafeţei în cauza acceptă să preia angajamentul existent;
sau
- returnează plăţile efectuate până la acea dată pentru
respectiva suprafaţă, în situaţia în care noul utilizator al suprafeţei în
cauză nu acceptă preluarea angajamentului existent.
*** In cazul Pachetului 4 - Culturi verzi, fermierului
i se va accepta la plată maximum 80% din suprafaţa de teren arabil, conform
prevederilor PNDR şi formularului de cerere de plată, fără a fi sancţionat.
D. Sancţiuni pentru nerespectarea
eco-condiţionalităţii
In cazul măsurii 214, eco-condiţionalitatea cuprinde
două arii de eco-condiţionalitate:
- bunele condiţii agricole şi de mediu;
- cerinţele minime pentru utilizarea îngrăşămintelor
şi pesticidelor.
In cazul în care cerinţele minime sau bunele condiţii
agricole şi de mediu nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic
stabilit şi dacă neconformitatea respectivă este rezultatul unei acţiuni sau al
unei omiteri direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru
schemele de sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a
plăţilor efectuate sau care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă sau
exclusă.
In cazul neglijenţei sancţiunea nu trebuie să
depăşească 5% din suma totală pentru măsura 214. In cazurile de nerespectare
intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie mai mică de 20% din plată
şi poate merge până la excluderea totală din măsura de sprijin pentru unul sau
mai mulţi ani calendaristici.
Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu
trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii.
Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la
cunoştinţa fermierilor în scris.
Nerespectarea datorată neglijenţei
Dacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui
fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală.
Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă
acest procent la 1%, să crească acest procent până la 5% din suma totală sau să
nu se aplice nicio sancţiune, conform tabelelor nr. 2 şi 5.
Dacă sunt mai multe cazuri de nerespectare a diverselor
condiţii sau condiţii ale aceleiaşi categorii (conformitate încrucişată),
acestea vor fi considerate ca fiind un singur caz de neconformitate, conform
tabelelor nr. 1 si 4.
Dacă au fost stabilite mai mult de o neregulă
privitoare la diferite categorii, procedura de stabilire a sancţiunii se aplică
în mod individual la fiecare neconformitate. Sancţiunea atribuită categoriei se
stabileşte alegându-se cea mai mare sancţiune atribuită unei condiţii din
cadrul unei categorii. Sancţiunea se stabileşte prin însumarea sancţiunilor atribuite
categoriilor, conform tabelelor nr. 3 şi 6. Sancţiunea maximă nu va depăşi 5%
din suma totală, conform tabelelor nr. 2 şi 5.
Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia
celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei nerespectări
repetate va fi multiplicată cu factorul 3. In cazul repetiţiilor viitoare ale
aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de fiecare dată la
rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate anterioare.
Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală, conform tabelelor nr. 1, 2,
4 şi 5.
Dacă nivelul sancţiunilor a atins procentul de 15%,
agenţia de plăţi va înştiinţa fermierul, informându-l că, dacă nerespectarea
aceleiaşi condiţii va fi detectată din nou, se va considera că fermierul a
acţionat în mod intenţionat. Dacă se detectează o neconformitate ulterioară,
nivelul sancţiunii se va stabili prin multiplicarea cu 3 a rezultatului
multiplicărilor anterioare, înainte de limitarea la 15%.
Nerespectarea intenţionată
Dacă fermierul nu a respectat intenţionat aceeaşi
condiţie, sancţiunea aplicată va fi de 20% din suma totală. Astfel, pe baza
rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la
nu mai puţin de 15% sau, unde este adecvat, să crească procentul la 100% din
suma totală.
In cazul nerespectării intenţionate, fermierul va fi
exclus de la acea măsură pentru anul calendaristic în cauză. Dacă amploarea,
gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate este majoră sau au
fost detectate repetate nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la
măsura respectivă şi în anul calendaristic următor.
I. Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor
Conform Ordinului ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale şi al ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr.
15/56/2008 pentru adoptarea măsurilor privind bunele condiţii agricole şi de
mediu în România, GAEC-urile sunt următoarele:
Nr. categoriei
|
Categoria
|
Nr. GAEC
|
Denumire GAEC
|
I
|
Standarde pentru evitarea eroziunii solului
|
GAEC 1
|
Pe timpul iernii, terenul arabil trebuie să fie acoperit cu
culturi de toamnă şi/sau să rămână nelucrat după recoltare pe cel puţin 20%
din suprafaţa arabilă totală a fermei.
|
GAEC 2
|
Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare de 12%,
cultivat cu plante prăsitoare, se efectuează de-a lungul curbelor de nivel.
|
GAEC 3
|
Se menţin terasele existente pe terenul agricol la data de 1
ianuarie 2007.
|
II
|
Standarde pentru menţinerea conţinutului optim de materie
organică în sol, prin aplicarea unor practici agricole corespunzătoare
|
GAEC 4
|
Floarea-soarelui nu se cultivă pe aceeaşi parcelă mai mult de 2
ani consecutivi.
|
GAEC 5
|
Arderea miriştilor şi a resturilor vegetale pe terenul arabil nu
este permisă decât cu acordul autorităţii competente pentru protecţia
mediului.
|
III
|
Standarde pentru menţinerea structurii solului
|
GAEC 6
|
Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare de 12%,
cultivat cu plante prăsitoare, se efectuează de-a lungul curbelor de nivel.
|
IV
|
Standarde pentru menţinerea unui nivel minim de
întreţinere a terenurilor agricole
|
GAEC 7
|
Menţinerea pajiştilor permanente, prin asigurarea unui nivel
minim de păşunat sau prin cosirea lor cel puţin o dată pe an
|
GAEC 8
|
Arderea pajiştilor permanente nu este permisă decât cu acordul
autorităţii competente pentru protecţia mediului.
|
GAEC 9
|
Nu este permisă tăierea arborilor solitari şi/sau a grupurilor de
arbori de pe terenurile agricole.
|
GAEC 10
|
Evitarea instalării vegetaţiei nedorite pe terenurile agricole,
inclusiv pe terenurile care nu mai sunt exploatate pentru producţie
|
V
|
Standarde pentru menţinerea suprafeţei existente de pajişti
permanente
|
GAEC 11
|
Menţinerea suprafeţei de pajişti permanente la nivel naţional,
existente la data de 1 ianuarie 2007
|
In controlul administrativ, neglijenţa apare atunci
când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând anul depunerii cererii
de plată, o anumită condiţie a fost respectată. In controlul administrativ
repetiţia apare atunci când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând
anul depunerii cererii de plată, o anumită condiţie nu a fost respectată.
Tabelul nr. 1
Calculul sancţiunilor pentru GAEC
|
Rezultatul controlului GAEC
|
Sancţiuni pentru categoria de
calcul
|
Condiţia GAEC
|
Conformitate detectată
|
Neconformitate detectată
|
Categoria
|
Conformitate
detectată pentru toate GAEC din
categorie
|
Una sau mai multe neconformităţi
detectate pentru GAEC din categorie
|
Categoria
|
Neglijenţă (N)
|
Repetiţie (R)
|
Neglijenţă (N)
|
Repetiţie (R)
|
GAEC 1
|
0%
|
3%
|
9%
|
A
|
0%
|
3%
|
9%
|
A
|
GAEC 2
|
0%
|
3%
|
9%
|
GAEC 3
|
0%
|
0%
|
0%
|
GAEC 4
|
0%
|
0%
|
0%
|
B
|
0%
|
3%
|
9%
|
B
|
GAEC 5
|
0%
|
3%
|
9%
|
GAEC 6
|
0%
|
0%
|
0%
|
C
|
0%
|
0%
|
0%
|
C
|
Calculul sancţiunilor pentru GAEC
|
Rezultatul controlului GAEC
|
Sancţiuni pentru categoria de
calcul
|
Condiţia GAEC
|
Conformitate detectată
|
Neconformitate detectată
|
Categoria
|
Conformitate
detectată pentru toate GAEC din
categorie
|
Una sau mai multe neconformităţi
detectate pentru GAEC din categorie
|
Categoria
|
Neglijenţă (N)
|
Repetiţie (R)
|
Neglijenţă (N)
|
Repetiţie (R)
|
GAEC 7
|
0%
|
3%
|
0%
|
D
|
0%
|
3%
|
9%
|
D
|
GAEC 8
|
0%
|
3%
|
9%
|
GAEC 9
|
0%
|
3%
|
9%
|
GAEC 10
|
0%
|
3%
|
9%
|
GAEC 11
|
0%
|
0%
|
0%
|
E
|
0%
|
0%
|
0%
|
E
|
Neconformitatea cu o condiţie GAEC este amplă în cazul
în care agenţia de plăţi primeşte sesizări din partea altor fermieri sau a unor
autorităţi cu privire la faptul că efectele negative ale nerespectării unei
condiţii GAEC de către un fermier nu se limitează la terenul aferent fermei
acestuia. In acest caz, sancţiunea aplicată la nivelul fermei este de 5% pentru
nerespectări datorate neglijenţei şi 15% pentru nerespectări repetate.
Tabelul nr. 2
Sancţiunea aplicată fermierului
pentru GAEC
|
Amploare
|
Gravitate
|
Nivelul sancţiunii
|
Neglijenţă
|
Repetiţie
|
Limitată la terenul fermei
|
mică
|
1%
|
3%
|
medie
|
3%
|
9%
|
mare
|
5%
|
15%
|
Nu este limitată la terenul fermei
|
mare
|
5%
|
15%
|
Gravitatea neregulilor se evaluează la nivelul întregii
ferme pe baza numărului de categorii în cadrul cărora au fost constatate
nerespectări ale standardelor GAEC, conform tabelului nr. 3.
Tabelul nr. 3
Gravitate
|
Tip nerespectare
|
Neglijenţă
|
Repetiţie
|
mică
|
A+B+C+D+E = 3%
|
A+B+C+D+E = 9%
|
medie
|
A+B+C+D+E = 6%
|
9%<A+B+C+D+E<18%
|
mare
|
A+B+C+D+E = 9%
|
18% < A+B+C+D+E < 27%
|
In cazul în care fermierul a fost detectat cu
neconformităţi de gravitate mare, în anul următor eşantionul va fi mărit cu
beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi.
In cazul în care fermierul a fost detectat cu
neconformităţi de gravitate mică şi medie, în anul următor eşantionul va fi
mărit cu 10% dintre beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de
neconformităţi.
Sancţiunile pentru nerespectarea condiţiilor GAEC se
aplică urmându-se următoarele etape:
1. se atribuie sancţiuni la nivelul condiţiei
GAEC:
- dacă condiţia GAEC este nerespectată din neglijenţă,
atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1;
- dacă condiţia GAEC este nerespectată repetat, atunci
i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;
- dacă condiţia GAEC este respectată, atunci i se
atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;
- deoarece GAEC 6 coincide cu GAEC 2 şi nu se pot
aplica sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul pentru
GAEC 6 va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;
- deoarece GAEC 7 este o condiţie introdusă în anul
2008, nerespectarea acesteia nu poate fi datorată repetiţiei;
- în cazul GAEC 10 software-ul sau inspectorul care
realizează controlul pe teren calculează procentul din suprafaţa totală a
parcelei agricole:
• dacă suprafaţa nerespectată este mai mică sau egală
cu 30% din suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 este respectat, deci i se
atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;
• dacă suprafaţa nerespectată este mai mare de 30% din
suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 nu este respectat. Dacă nerespectarea este
datorată neglijenţei, atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1.
Dacă nerespectarea este datorată repetiţiei, atunci i se atribuie codul 2 = se
aplică sancţiunea 2;
2. se atribuie sancţiuni la nivelul categoriei:
- în cazul în care nu există nerespectări repetate,
dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este nerespectată din
neglijenţă, adică i s-a atribuit codul 1, atunci categoriei i se atribuie codul
1 = se aplică sancţiunea 1;
- în cazul în care există cel puţin o nerespectare
repetată, dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este
nerespectată repetat, adică i s-a atribuit codul 2, atunci categoriei i se
atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;
- dacă toate condiţiile GAEC din cadrul unei categorii
sunt respectate, adică tuturor li s-a atribuit codul 0, atunci categoriei i se
atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;
- deoarece în cadrul categoriei III există o singură
condiţie GAEC, şi anume GAEC 6 care coincide cu GAEC 2, şi nu se pot aplica
sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul atribuit
categoriei III va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;
3. se aplică sancţiuni la nivelul fermei:
- dacă tuturor categoriilor li s-a atribuit codul 0,
atunci fermei nu i se aplică sancţiuni;
- dacă codul 1 a fost atribuit unei categorii, atunci
nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mică, iar fermei i se
aplică sancţiunea de 1% din suma totală;
- dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de două
categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate medie,
iar fermei i se aplică sancţiunea de 3% din suma totală;
- dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de 3
categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mare,
iar fermei i se aplică sancţiunea de 5% din suma totală;
- dacă codul 2 a fost atribuit unei categorii, atunci
nerespectarea repetată este de gravitate mică, iar fermei i se aplică
sancţiunea de 3% din suma totală;
- dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de două
categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate medie, iar fermei i
se aplică sancţiunea de 9% din suma totală;
- dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de 3
categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate mare, iar fermei i
se aplică sancţiunea de 15% din suma totală;
- dacă neconformitatea cu cel puţin o condiţie este
considerată amplă, atunci fermei i se aplică sancţiunea de 5% pentru
nerespectări datorate neglijenţei sau 15% pentru nerespectări repetate.
II. Sancţiuni pentru nerespectarea cerinţelor minime
Conform anexei 4B1 - Cerinţe minime relevante pentru
măsurile de agro-mediu din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013,
cerinţele minime sunt:
Tabelul nr. 4
Codul cerinţei
|
Cerinţa minimă
|
Sancţiunea
|
Neglijenţă
|
Repetiţie
|
1
|
Este permisă utilizarea numai a acelor produse de protecţie a
plantelor care au fost autorizate pentru vânzare şi numai în conformitate cu
instrucţiunile de utilizare.
|
3%
|
9%
|
2
|
Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor
trebuie să fie calificate (să aibă o atestare profesională).
|
3%
|
9%
|
3
|
Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor
clasificate ca având „toxicitate ridicată" sau ca „toxice" trebuie
să fie înregistrate la serviciul special din cadrul poliţiei judeţene din
raza de activitate. De asemenea, trebuie să fie înregistrate la unitatea
sanitar-veterinară sau la inspectoratul judeţean pentru siguranţa muncii.
|
3%
|
9%
|
4
|
Folosirea produselor de protecţie a plantelor poate fi realizată
numai pentru scopul în care aceste produse au fost omologate doar conform
instrucţiunilor de utilizare.
|
3%
|
9%
|
5
|
Tratamentele cu produse de protecţie a plantelor nu sunt permise
în zonele de protecţie a apelor, în zonele protejate, în zonele de protecţie
sanitară, zonele de protecţie ecologică, precum şi în alte zone protejate
stabilite de autorităţile competente.
|
3%
|
9%
|
6
|
Ingrăşămintele naturale aplicate nu pot conţine mai mult de 170
kg de azot (N) ca ingredient pur pe 1 ha de teren agricol.
|
3%
|
9%
|
7
|
Fermierii trebuie să respecte perioadele în care aplicarea
fertilizatorilor este interzisă.
|
3%
|
9%
|
8
|
Aplicarea îngrăşămintelor pe terenurile cu pante abrupte trebuie
realizată prin încorporarea îngrăşămintelor în sol şi luarea în considerare a
condiţiilor meteorologice.
|
3%
|
9%
|
9
|
Niciun tip de îngrăşământ nu poate fi aplicat pe terenuri
acoperite de zăpadă, pe terenuri cu apă în exces sau pe terenuri îngheţate.
|
3%
|
9%
|
Codul cerinţei
|
Cerinţa minimă
|
Sancţiunea
|
Neglijenţă
|
Repetiţie
|
10
|
Nu vor fi folosiţi fertilizatori în apropierea resurselor de apă
în conformitate cu următoarele indicaţii: fertilizator solid - nu mai aproape
de 6 m de apă; fertilizator lichid - nu mai aproape de 30 m de apă. In
apropierea staţiilor de captare a apei potabile nu va fi folosit niciun tip
de fertilizator la o distanţă mai mică de 100 m faţă de staţia de captare a
apei.
|
3%
|
9%
|
11
|
Fermierii trebuie să se asigure că îngrăşămintele sunt
distribuite uniform.
|
3%
|
9%
|
12
|
Fermierii trebuie să urmeze un plan de fertilizare.
|
3%
|
9%
|
13
|
Interzicerea folosirii fertilizatorilor neautorizaţi pentru
vânzare
|
3%
|
9%
|
Pentru pachetele 1, 2 şi 3 se aplică cerinţele minime
de la 1 la 13, iar pentru pachetul 4 se aplică cerinţele minime de la 6 la 13.
Pentru anul 2008, cerinţele minime privind utilizarea
pesticidelor şi a fertilizanţilor chimici trebuie să fie îndeplinite doar pe
parcelele aflate sub angajament.
Avându-se în vedere că pentru anul 2008 cerinţele
minime se aplică pe parcelele aflate sub angajament, în cazul în care cerinţele
de management de agro-mediu sunt respectate, se consideră că au fost respectate
şi cerinţele minime.
Neconformitatea cu o cerinţă minimă este amplă în cazul
în care agenţia de plăţi primeşte sesizări din partea altor fermieri sau a unor
autorităţi cu privire la faptul că efectele negative ale nerespectării unei
cerinţe minime de către un fermier nu se limitează la terenul fermei acestuia.
In acest caz, sancţiunea aplicată la nivelul fermei este de 5% pentru
nerespectări datorate neglijenţei şi 15% pentru nerespectări repetate.
Tabelul nr. 5
Sancţiunea aplicată fermierului
pentru cerinţe minime
|
Amploare
|
Gravitate
|
Nivelul sancţiunii
|
Neglijenţă
|
Repetiţie
|
Limitată la terenul fermei
|
mică
|
1%
|
3%
|
medie
|
3%
|
9%
|
mare
|
5%
|
15%
|
Nu este limitată la terenul fermei
|
mare
|
5%
|
15%
|
Gravitatea neregulilor se evaluează la nivelul întregii
ferme pe baza numărului de cerinţe minime nerespectate, conform tabelului nr.
6:
Tabelul nr. 6
Gravitate
|
Tip nerespectare
|
Neglijenţă
|
Repetiţie
|
mică
|
3%
|
9%
|
medie
|
6%-12%
|
>9% şi < 36%
|
mare
|
>=15%
|
> 36%
|
I+II. Sancţiuni pentru nerespectarea
eco-condiţionalităţii
„Sancţiunea calculată" aferentă fermierului care a
depus cererea de plată se calculează prin însumarea sancţiunilor finale pentru
nerespectarea GAEC-urilor, precum şi a celor pentru cerinţele minime.
„Sancţiunea aplicată" fermierului:
- în cazul în care sancţiunile finale stabilite pentru
nerespectarea GAEC-urilor, precum şi a cerinţelor minime sunt datorate neglijenţei,
este:
- „sancţiunea calculată", dacă „sancţiunea
calculată" este < 5%;
- 5%, dacă „sancţiunea calculată" este > 5%;
- în cazul în care cel puţin o sancţiune finală
stabilită pentru nerespectarea GAEC-urilor sau a cerinţelor minime este
datorată repetiţiei, este:
- „sancţiunea calculată", dacă „sancţiunea
calculată" este < 15%;
- 15%, dacă „sancţiunea calculată" este > 15%.
ANEXA Nr. 2
SISTEMUL DE SANCŢIUNI
pentru măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană
defavorizată" şi 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană"
Sistemul de sancţiuni se stabileşte ţinându-se cont de
următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:
- neglijenţa/intenţia;
- repetiţia - presupune nerespectarea aceleiaşi norme,
cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de mai multe ori în
cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în care fermierul a
fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut posibilitatea,
după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;
- amploarea (extinderea) - presupune cazul de
nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în special, dacă aceasta
are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă se limitează la
ferma respectivă;
- gravitatea - presupune cazul de nerespectare care
depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, ţinându-se seama de
obiectivele cerinţei sau normei respective;
- persistenţa - presupune cazul de nerespectare care
depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele acestuia
sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte prin mijloace rezonabile.
Calculul sumei de plată şi al sancţiunilor de reducere
şi excludere se efectuează ţinându-se cont de degresivitatea sprijinului
financiar la nivel de măsură şi categorie de zonă defavorizată, conform fişelor
tehnice ale măsurilor 211 şi 212 din PNDR, astfel:
- valoarea anuală a sprijinului pentru zona montană
defavorizată (M 211) este de 50 euro/ha;
- valoarea anuală a sprijinului pentru zone
defavorizate, altele decât zona montană (M 212) este de:
• 90 euro/ha pentru zone semnificativ defavorizate
(ZSD);
• 60 euro/ha pentru zone defavorizate de condiţii
naturale specifice (ZDS).
Degresivitatea sprijinului financiar la nivel de fermă
In cazul fermelor cu suprafeţe mai mari de 50 ha,
valoarea plăţii scade pentru acele suprafeţe agricole care depăşesc această
valoare, conform tabelului de mai jos:
Suprafaţa (ha)
|
Valoarea plăţii
|
1-50
|
100% din valoarea plăţii pentru
fiecare hectar
|
50,01-100
|
75% din plată
|
100,01-300
|
50% din plată
|
peste 300
|
35% din plată
|
Există 4 categorii de sancţiuni, care se aplică în
următoarea ordine:
A. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii
de plată;
B. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;
C. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de
eligibilitate; D. sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţii.
Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe
excepţionale, şi anume:
• decesul fermierului;
• incapacitatea profesională de lungă durată a
fermierului;
• exproprierea unei părţi importante a exploatatiei,
dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;
• o catastrofă naturală de proporţii care afectează
grav suprafeţele agricole ale exploatatiei. Având în vedere art. 1 şi 2 din
Legea nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităţi
naturale în agricultură, cu modificările ulterioare, şi Ordinul ministrului
agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 419/2002 pentru aprobarea Normelor
metodologice de aplicare a Legii nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor
în caz de calamităţi naturale în agricultură, sunt considerate catastrofe
naturale următoarele fenomene:
a) seceta excesivă complexă, persistentă în timp şi
care afectează terenurile neirigate este fenomenul meteorologic care asociază
seceta atmosferică cu seceta pedologică, determinând perturbări în starea de
vegetaţie a plantelor care duc la scăderea cantitativă şi calitativă a
recoltelor şi chiar la compromiterea parţială sau totală a acestora;
b) inundaţiile din revărsări de râuri sau de alte ape
curgătoare, determinate de cauze naturale şi care produc daune la culturile
agricole şi la animale;
c) ruperi de baraje produse din cauze naturale şi care
prin efectul lor distructiv provoacă pagube la culturile agricole şi la
animale;
d) ploile abundente şi de durată care determină stresul
hidric produs de excesul de umiditate din sol, cu diferite grade de
intensitate, provocând stagnarea şi dereglarea proceselor de creştere şi
dezvoltare a plantelor;
e) temperaturile excesiv de scăzute, sub limita
biologică de rezistenţă a plantelor, care conduc la încetinirea procesului
dezvoltării plantelor şi la distrugerea parţială sau totală a culturilor
agricole;
f) stratul gros de zăpadă ce produce pagube în
sectorul vegetal şi animal;
g) topirea bruscă a zăpezilor, care provoacă
inundaţii, revărsări de râuri, băltiri şi produce daune la culturile agricole
şi la animale;
h) uraganul este vântul puternic de peste 80 km/oră;
i) dezastrele şi alte catastrofe naturale care se
produc pe areale extinse şi aduc pagube însemnate producătorilor agricoli;
j) bolile plantelor de cultură, care în condiţii
favorabile generează catastrofe naturale: la cultura de grâu - Erysiphe spp;
Septoria spp; Puccinia spp; Fusarium spp; la cultura de
floarea-soarelui - Sclerotinia sclerotiorum; Phomopsis-Diaporthe helianthi; la
viţa de vie - Plasmopara viticola; la pomi fructiferi - Erwinia
amylovora;
k) bolile animalelor care generează catastrofe
naturale:
- bolile din lista A a Oficiului Internaţional de
Epizootii: febra aftoasă, stomatita veziculoasă, boala veziculoasă a porcului,
pesta bovină, pesta micilor rumegătoare, pleuro-pneumonia contagioasă bovină,
dermatita virală nodulară, febra văii de Rift, Bluetongue, variola ovină şi
caprină, pesta africană a calului, pesta porcină africană, pesta porcină
clasică, pesta aviară şi pseudopesta aviară;
- bolile din lista B a Oficiului Internaţional de
Epizootii, ca encefalopatia spongiformă bovină şi scrapia;
• distrugerea accidentală a clădirilor exploatatiei.
A. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a
cererii de plată
Data-limită de depunere a cererii de plată este 15 mai.
Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu
întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe
excepţionale.
Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a
circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după
data-limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la
care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul
stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice,
cererea de plată este respinsă de la plată.
Introducerea unei modificări pentru cerere după
data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele
pentru utilizarea reală a parcelelor agricole în cauză.
Modificările privind cererea de plată pot fi admise
până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările
referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.
O cerere poate fi retrasă total sau parţial în orice
moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre
neregulile pe care le conţine cererea de plată sau a fost înştiinţat cu privire
la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma
acestui control au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage
părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma
controlului realizat nu se jdentifică nereguli, fermierul poate retrage cererea
de plată. In perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea
controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe
teren, fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. In urma retragerilor
efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune
cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.
B. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor
Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte
suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată,
dar mai mică sau egală cu 30% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe
baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate.
Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte
suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 30% şi mai mic sau egal cu 50%
din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată.
Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte
suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată,
beneficiarul este exclus de la plată şi în plus până la o valoare egală cu
valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi cea determinată.
In acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să fie efectuate pe baza
cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici ulteriori
anului constatării neregulii. In cazul în care suma nu poate fi reţinută în
întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de recuperat se
urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform legislaţiei
naţionale în vigoare.
Dacă diferenţele decurg din nereguli comise
intenţionat, beneficiarul este exclus de la plată, pentru anul respectiv, pe
măsura respectivă. In acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să fie
efectuate pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani
calendaristici ulteriori anului constatării neregulii. In cazul în care suma nu
poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de
recuperat se urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform
legislaţiei naţionale în vigoare.
In cazul în care se identifică două nereguli pentru
aceeaşi exploataţie (de exemplu, procentul de depăşire este cuprins între 20%
şi 30% şi supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată
din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni
aferente neregulilor constatate.
C. Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de
eligibilitate
Criterii de eligibilitate
|
Indicator (modalitatea de control*)
|
Sancţiunea
|
Suprafaţa minimă agricolă utilizată este de 1 ha.
|
Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în
eşantion pentru măsurarea suprafeţelor)'
|
Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată.
Este exclus de la plată aplicantul care nu îndeplineşte acest criteriu.
|
Parcela minimă solicitată pentru plată este de minimum 0,3 ha (în
cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole,
pepinierelor viticole şi arbuştilor fructiferi, suprafaţa minimă a
parcelelor trebuie să fie de cel puţin 0,1 ha).
|
Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în
eşantion pentru măsurarea suprafeţelor)
|
Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată.
Este exclusă de la plată parcela care nu îndeplineşte acest criteriu.
|
Semnarea şi menţinerea angajamentului privind continuitatea
activităţii agricole pe o perioadă de 5 ani de la primirea primei cereri de
plată
|
Control vizual în primul an/vizită pe teren (în cazul includerii
în eşantion)
|
Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat
angajamentul. Se exclude de la plată fermierul care nu îşi menţine
angajamentul pe 5 ani.
|
Utilizarea în comun de către mai mulţi fermieri a păşunilor
comunale
|
Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în
eşantion)
|
Este exclusă de la plată suprafaţa pe care nu se îndeplineşte
acest criteriu. Nu se permite primirea angajamentului în primul an, dacă prin
excluderea suprafeţelor care nu îndeplinesc acest criteriu exploataţia devine
neeligibilă. Se aplică sancţiune de 3% din suma rămasă.
|
In cazul utilizării în comun a păşunilor aferente unor
forme asociative de proprietate
|
Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în
eşantion)
|
Se permite primirea angajamentului doar pentru suprafeţele pentru
care membrii asociaţiei au semnat că solicită plata prin intermediul
asociaţiei. Este exclusă de la plată suprafaţa pe care nu se îndeplineşte
acest criteriu.
|
* Modalitatea de control este detaliată în procedurile
de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.
In cazul nerespectării unui criteriu de eligibilitate,
se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după aplicarea sancţiunilor
anterioare, începând cu al II-lea an de la semnarea angajamentului.
D. Sancţiuni pentru nerespectarea
eco-condiţionalităţii
In cazul măsurilor 211 şi 212, eco-condiţionalitatea
cuprinde o singură arie de eco-condiţionalitate: bunele condiţii agricole şi de
mediu.
In cazul în care bunele condiţii agricole şi de mediu
nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic stabilit şi dacă
neconformitatea respectivă este rezultatul unei acţiuni sau al unei omiteri
direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru schemele de
sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a plăţilor
efectuate sau care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă sau exclusă.
Conform Ordinului ministrului agriculturii şi
dezvoltării rurale şi al ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr.
15/56/2008 pentru adoptarea măsurilor privind bunele condiţii agricole şi de
mediu în România, GAEC-urile sunt următoarele:
Nr. categoriei
|
Categoria
|
Nr. GAEC
|
Denumire GAEC
|
I
|
Standarde pentru evitarea eroziunii solului
|
GAEC 1
|
Pe timpul iernii, terenul arabil trebuie să fie acoperit cu
culturi de toamnă şi/sau să rămână nelucrat după recoltare pe cel puţin 20%
din suprafaţa arabilă totală a fermei.
|
GAEC 2
|
Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare de 12%,
cultivat cu plante prăsitoare, se efectuează de-a lungul curbelor de nivel.
|
GAEC 3
|
Se menţin terasele existente pe terenul agricol la data de 1
ianuarie 2007.
|
II
|
Standarde pentru menţinerea conţinutului optim de materie
organică în sol, prin aplicarea unor practici agricole corespunzătoare
|
GAEC 4
|
Floarea-soarelui nu se cultivă pe aceeaşi parcelă mai mult de 2
ani consecutivi.
|
GAEC 5
|
Arderea miriştilor şi a resturilor vegetale pe terenul arabil nu
este permisă decât cu acordul autorităţii competente pentru protecţia
mediului.
|
III
|
Standarde pentru menţinerea structurii solului
|
GAEC 6
|
Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare de 12%,
cultivat cu plante prăsitoare, se efectuează de-a lungul curbelor de nivel.
|
IV
|
Standarde pentru menţinerea unui nivel minim de întreţinere
a terenurilor agricole
|
GAEC 7
|
Menţinerea pajiştilor permanente, prin asigurarea unui nivel
minim de păşunat sau prin cosirea lor cel puţin o dată pe an
|
GAEC 8
|
Arderea pajiştilor permanente nu este permisă decât cu acordul
autorităţii competente pentru protecţia mediului.
|
GAEC 9
|
Nu este permisă tăierea arborilor solitari şi/sau a grupurilor de
arbori de pe terenurile agricole.
|
GAEC 10
|
Evitarea instalării vegetaţiei nedorite pe terenurile agricole,
inclusiv pe terenurile care nu mai sunt exploatate pentru producţie
|
V
|
Standarde pentru menţinerea suprafeţei existente de pajişti
permanente
|
GAEC 11
|
Menţinerea suprafeţei de pajişti permanente la nivel naţional,
existente la data de 1 ianuarie 2007
|
In cazul neglijenţei, sancţiunea nu trebuie să
depăşească 5% din suma totală pentru măsurile 211 şi 212. In cazurile de
nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie mai mică de
20% din plată şi poate merge până la excluderea totală din măsura de sprijin
pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.
Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu
trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii.
Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la
cunoştinţa fermierilor în scris.
Nerespectarea datorată neglijenţei
Dacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui
fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală.
Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă
acest procent la 1%, să crească acest procent până la 5% din suma totală sau să
nu se aplice nicio sancţiune, conform tabelului nr. 2.
Dacă sunt mai multe cazuri de nerespectare a diverselor
condiţii sau condiţii ale aceleiaşi categorii (conformitate încrucişată),
acestea vor fi considerate ca fiind un singur caz de neconformitate, conform
tabelului nr. 1.
Dacă au fost stabilite mai mult de o neregulă
privitoare la diferite categorii, procedura de stabilire a sancţiunii se aplică
în mod individual la fiecare neconformitate. Sancţiunea atribuită categoriei se
stabileşte alegându-se cea mai mare sancţiune atribuită unei condiţii din
cadrul unei categorii. Sancţiunea se stabileşte prin însumarea sancţiunilor
atribuite categoriilor, conform tabelului nr. 3. Sancţiunea maximă nu va depăşi
5% din suma totală, conform tabelului nr. 2.
Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia
celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei
nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. In cazul repetiţiilor
viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de
fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate
anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală, conform
tabelelor nr. 1 şi 2.
Dacă nivelul sancţiunilor a atins procentul de 15%,
agenţia de plăţi va înştiinţa fermierul, informându-l că, dacă nerespectarea
aceleiaşi condiţii va fi detectată din nou, se va considera că fermierul a
acţionat în mod intenţionat. Dacă se detectează o neconformitate ulterioară,
nivelul sancţiunii se va stabili prin multiplicarea cu 3 a rezultatului
multiplicărilor anterioare, înainte de limitarea la 15%.
Nerespectarea intenţionată
Dacă fermierul nu a respectat intenţionat aceeaşi
condiţie, sancţiunea aplicată va fi de 20% din suma totală. Astfel, pe baza
rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la
nu mai puţin de 15% sau, unde este adecvat, să crească procentul la 100% din
suma totală.
In cazul nerespectării intenţionate, fermierul va fi
exclus de la măsură pentru anul calendaristic în cauză. Dacă amploarea,
gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate este majoră sau au
fost detectate repetate nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la
măsura respectivă şi în anul calendaristic următor.
In controlul administrativ, neglijenţa apare atunci
când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând anul depunerii cererii
de plată, o anumită condiţie a fost respectată. In controlul administrativ
repetiţia apare atunci când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând
anul depunerii cererii de plată, o anumită condiţie nu a fost respectată.
Tabelul nr. 1
Calculul sancţiunilor pentru GAEC
|
Rezultatul controlului GAEC
|
Sancţiuni pentru categoria de
calcul
|
Condiţia GAEC
|
Conformitate detectată
|
Neconformitate detectată
|
Categoria
|
Conformitate
detectată pentru toate GAEC din
categorie
|
Una sau mai multe neconformităţi
detectate pentru GAEC din categorie
|
Categoria
|
Neglijenţă (N)
|
Repetiţie (R)
|
|
Neglijenţă (N)
|
Repetiţie (R)
|
GAEC 1
|
0%
|
3%
|
9%
|
A
|
0%
|
3%
|
9%
|
A
|
GAEC 2
|
0%
|
3%
|
9%
|
GAEC 3
|
0%
|
0%
|
0%
|
GAEC 4
|
0%
|
0%
|
0%
|
B
|
0%
|
3%
|
9%
|
B
|
GAEC 5
|
0%
|
3%
|
9%
|
GAEC 6
|
0%
|
0%
|
0%
|
C
|
0%
|
0%
|
0%
|
C
|
GAEC 7
|
0%
|
3%
|
0%
|
D
|
0%
|
3%
|
9%
|
D
|
GAEC 8
|
0%
|
3%
|
9%
|
GAEC 9
|
0%
|
3%
|
9%
|
GAEC 10
|
0%
|
3%
|
9%
|
GAEC 11
|
0%
|
0%
|
0%
|
E
|
0%
|
0%
|
0%
|
E
|
Neconformitatea cu o condiţie GAEC este amplă în cazul
în care agenţia de plăţi primeşte sesizări din partea altor fermieri sau a unor
autorităţi cu privire la faptul că efectele negative ale nerespectării unei
condiţii GAEC de către un fermier nu se limitează la terenul aferent fermei
acestuia. In acest caz, sancţiunea aplicată la nivelul fermei este de 5% pentru
nerespectări datorate neglijenţei şi 15% pentru nerespectări repetate.
Tabelul nr. 2
Sancţiunea aplicată fermierului
pentru GAEC
|
Amploare
|
Gravitate
|
Nivelul sancţiunii
|
Neglijenţă
|
Repetiţie
|
Limitată la terenul fermei
|
mică
|
1%
|
3%
|
medie
|
3%
|
9%
|
mare
|
5%
|
15%
|
Nu este limitată la terenul fermei
|
mare
|
5%
|
15%
|
Gravitatea neregulilor se evaluează la nivelul întregii
ferme pe baza numărului de categorii în cadrul cărora au fost constatate
nerespectări ale standardelor GAEC, conform tabelului nr. 3.
Tabelul nr. 3
Gravitate
|
Tip nerespectare
|
Neglijenţă
|
Repetiţie
|
mică
|
A+B+C+D+E = 3%
|
A+B+C+D+E = 9%
|
medie
|
A+B+C+D+E = 6%
|
9%<A+B+C+D+E<18%
|
mare
|
A+B+C+D+E = 9%
|
18% < A+B+C+D+E =< 27%
|
In cazul în care fermierul a fost detectat cu
neconformităţi de gravitate mare, în anul următor eşantionul va fi mărit cu
beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi.
In cazul în care fermierul a fost detectat cu
neconformităţi de gravitate mică şi medie, în anul următor eşantionul va fi
mărit cu 10% dintre beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de
neconformităţi.
Sancţiunile pentru nerespectarea condiţiilor GAEC se
aplică urmându-se următoarele etape:
1. se atribuie sancţiuni la nivelul condiţiei
GAEC:
- dacă condiţia GAEC este nerespectată din neglijenţă,
atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1;
- dacă condiţia GAEC este nerespectată repetat, atunci
i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;
- dacă condiţia GAEC este respectată, atunci i se
atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;
- deoarece GAEC 6 coincide cu GAEC 2 şi nu se pot
aplica sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul pentru
GAEC 6 va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;
- deoarece GAEC 7 este o condiţie introdusă în anul
2008, nerespectarea acesteia nu poate fi datorată repetiţiei;
- în cazul GAEC 10 software-ul sau inspectorul care
realizează controlul pe teren calculează procentul din suprafaţa totală a
parcelei agricole:
• dacă suprafaţa nerespectată este mai mică sau egală
cu 30% din suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 este respectat, deci i se
atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;
• dacă suprafaţa nerespectată este mai mare de 30% din
suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 nu este respectat. Dacă nerespectarea este
datorată neglijenţei, atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1.
Dacă nerespectarea este datorată repetiţiei, atunci i se atribuie codul 2 = se
aplică sancţiunea 2;
2. se atribuie sancţiuni la nivelul categoriei:
- în cazul în care nu există nerespectări repetate,
dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este nerespectată din
neglijenţă, adică i s-a atribuit codul 1, atunci categoriei i se atribuie codul
1 = se aplică sancţiunea 1;
- în cazul în care există cel puţin o nerespectare
repetată, dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este
nerespectată repetat, adică i s-a atribuit codul 2, atunci categoriei i se
atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;
- dacă toate condiţiile GAEC din cadrul unei categorii
sunt respectate, adică tuturor li s-a atribuit codul 0, atunci categoriei i se
atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;
- deoarece în cadrul categoriei III există o singură
condiţie GAEC, şi anume GAEC 6 care coincide cu GAEC 2, şi nu se pot aplica
sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul atribuit
categoriei III va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;
3. se aplică sancţiuni la nivelul fermei:
- dacă tuturor categoriilor li s-a atribuit codul 0,
atunci fermei nu i se aplică sancţiuni;
- dacă codul 1 a fost atribuit unei categorii, atunci
nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mică, iar fermei i se
aplică sancţiunea de 1% din suma totală;
- dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de două
categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate medie,
iar fermei i se aplică sancţiunea de 3% din suma totală;
- dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de 3
categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mare,
iar fermei i se aplică sancţiunea de 5% din suma totală;
- dacă codul 2 a fost atribuit unei categorii, atunci
nerespectarea repetată este de gravitate mică, iar fermei i se aplică
sancţiunea de 3% din suma totală;
- dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de două
categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate medie, iar fermei i
se aplică sancţiunea de 9% din suma totală;
- dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de 3
categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate mare, iar fermei i
se aplică sancţiunea de 15% din suma totală;
- dacă neconformitatea cu cel puţin o condiţie este
considerată amplă, atunci fermei i se aplică sancţiunea de 5% pentru
nerespectări datorate neglijenţei sau 15% pentru nerespectări repetate.