Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

ORDIN Nr

ORDIN   Nr. 384 din 12 iunie 2009

privind aprobarea sistemului de sanctiuni pentru masurile 214 „Plati de agro-mediu", 211 „Sprijin pentru zona montana defavorizata" si 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decat zona montana" din Programul National de Dezvoltare Rurala 2007-2013

ACT EMIS DE: MINISTERUL AGRICULTURII, PADURILOR SI DEZVOLTARII RURALE

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 539 din 4 august 2009



In baza Referatului nr. 12.320 din 10 iunie 2009 al Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit (APDRP),

în conformitate cu prevederile Ordinului ministrului agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale nr. 243/2006 privind stabilirea măsurilor finanţate din Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală, care vor fi implementate de către Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi, respectiv, Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, şi cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 13/2006 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit, prin reorganizarea Agenţiei SAPARD, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 198/2006, cu modificările şi completările ulterioare,

în baza prevederilor:

- Programului Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, aprobat prin Decizia Comisiei Europene nr. C (2008) 3.831 din 16 iulie 2008, notificată României prin Adresa nr. 204.671 din 17 iulie 2008, şi ale Regulamentului;

- Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului din 20 septembrie 2005 privind sprijinul pentru dezvoltare rurală acordat din Fondul European Agricol pentru Dezvoltare Rurală (FEADR);

- Regulamentului (CE) nr. 1.975/2006 al Comisiei din 7 decembrie 2006 privind normele de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1.698/2005 al Consiliului în ceea ce priveşte punerea în aplicare a procedurilor de control şi a eco-condiţionalităţii în ceea ce priveşte măsurile de sprijin pentru dezvoltarea rurală;

- Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului din 19 ianuarie 2009 de stabilire a unor norme comune pentru sistemele de ajutor direct pentru agricultori în cadrul politicii agricole comune şi de instituire a anumitor sisteme de ajutor pentru agricultori, de modificare a regulamentelor (CE) nr. 1.290/2005, (CE) nr. 247/2006, (CE) nr. 378/2007 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.782/2003;

- Regulamentului (CE) nr. 796/2004 al Comisiei din 21 aprilie 2004 de stabilire a normelor de aplicare a eco-condiţionării, a modulării şi a sistemului integrat de gestionare şi control, prevăzute de Regulamentul (CE) nr. 1.782/2003 al Consiliului din 29 septembrie 2003 de stabilire a normelor comune pentru schemele de sprijin direct în cadrul politicii agricole comune şi de stabilire a anumitor scheme de sprijin pentru agricultori;

- art. 1 din Acordul-cadru de delegare pentru implementarea măsurilor privind plăţile compensatorii cuprinse în axa II din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, încheiat la data de 4 octombrie 2007 între Agenţia de Plăţi pentru Dezvoltare Rurală şi Pescuit şi Agenţia de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură, cu modificările şi completările ulterioare,

în temeiul prevederilor art. 7 alin. (7) din Hotărârea Guvernului nr. 8/2009 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Agriculturii, Pădurilor şi Dezvoltării Rurale,

ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale emite prezentul ordin.

Art. 1. - Se aprobă Sistemul de sancţiuni pentru măsura 214 „Plăţi de agro-mediu" din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, prevăzut în anexa nr. 1.

Art. 2. - Se aprobă Sistemul de sancţiuni pentru măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană defavorizată" şi 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană" din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, prevăzut în anexa nr. 2.

Art. 3. - Prezentul ordin se aplică pentru cererile autorizate la plată începând cu data intrării în vigoare a acestuia.

Art. 4. -Anexele nr. 1 şi 2 fac parte integrantă din prezentul ordin.

Art. 5. - Prezentul ordin se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Ministrul agriculturii, pădurilor şi dezvoltării rurale,

Ilie Sârbu

ANEXA Nr. 1

SISTEMUL   DE   SANCŢIUNI

pentru măsura 214 „Plăţi de agro-mediu"

Sistemul de sancţiuni se stabileşte ţinându-se cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:

- neglijenţa/intenţia;

-  repetiţia - presupune nerespectarea aceleiaşi norme, cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în care fermierul a fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;

-    amploarea (extinderea) - presupune cazul de nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în special, dacă aceasta are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă se limitează la ferma respectivă;

-  gravitatea - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, ţinându-se seama de obiectivele cerinţei sau normei respective;

-  persistenţa - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele acestuia sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte prin mijloace rezonabile.

Există 4 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine:

A. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;

B. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;

C. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate; D. sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţii. Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, şi anume:

• decesul fermierului;

• incapacitatea profesională de lungă durată a fermierului;

•  exproprierea unei părţi importante a exploataţiei, dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;

•  o catastrofă naturală de proporţii care afectează grav suprafeţele agricole ale exploataţiei.

Având în vedere art. 1 şi 2 din Legea nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităţi naturale în agricultură, cu modificările ulterioare, şi Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 419/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităţi naturale în agricultură, cu modificările ulterioare, sunt considerate catastrofe naturale următoarele fenomene:

a)  seceta excesivă complexă, persistentă în timp şi care afectează terenurile neirigate, este fenomenul meteorologic care asociază seceta atmosferică cu seceta pedologică, determinând perturbări în starea de vegetaţie a plantelor care duc la scăderea cantitativă şi calitativă a recoltelor şi chiar la compromiterea parţială sau totală a acestora;

b)   inundaţiile din revărsări de râuri sau de alte ape curgătoare, determinate de cauze naturale şi care produc daune la culturile agricole şi la animale;

c)  ruperi de baraje produse din cauze naturale şi care prin efectul lor distructiv provoacă pagube la culturile agricole şi la animale;

d) ploile abundente şi de durată care determină stresul hidric produs de excesul de umiditate din sol, cu diferite grade de intensitate, provocând stagnarea şi dereglarea proceselor de creştere şi dezvoltare a plantelor;

e) temperaturile excesiv de scăzute, sub limita biologică de rezistenţă a plantelor, care conduc la încetinirea procesului dezvoltării plantelor şi la distrugerea parţială sau totală a culturilor agricole;

f)  stratul gros de zăpadă ce produce pagube în sectorul vegetal şi animal;

g)  topirea bruscă a zăpezilor, care provoacă inundaţii, revărsări de râuri, băltiri şi produce daune la culturile agricole şi la animale;

h) uraganul este vântul puternic de peste 80 km/oră;

i) dezastrele şi alte catastrofe naturale care se produc pe areale extinse şi aduc pagube însemnate producătorilor agricoli;

j) bolile plantelor de cultură, care în condiţii favorabile generează catastrofe naturale: la cultura de grâu - Erysiphe spp; Septoria spp; Puccinia spp; Fusarium spp; la cultura de floarea-soarelui - Sclerotinia sclerotiorum; Phomopsis-Diaporthe helianthi; la viţa de vie - Plasmopara viticola; la pomi fructiferi - Erwinia amylovora;

k) bolile animalelor care generează catastrofe naturale:

- bolile din lista A a Oficiului Internaţional de Epizootii: febră aftoasă, stomatită veziculoasă, boala veziculoasă a porcului, pesta bovină, pesta micilor rumegătoare, pleuro-pneumonia contagioasă bovină, dermatita virală nodulară, febra văii de Rift, Bluetongue, variola ovină şi caprină, pesta africană a calului, pesta porcină africană, pesta porcină clasică, pesta aviară şi pseudopesta aviară;

- bolile din lista B a Oficiului Internaţional de Epizootii, ca encefalopatia spongiformă bovină şi scrapia;

• distrugerea accidentală a clădirilor exploataţiei.

A. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată

Data-limită de depunere a cererii de plată este 15 mai.

Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale.

Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după data-limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice, cererea de plată este respinsă de la plată.

Introducerea unei modificări pentru cerere după data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele pentru utilizarea reală a parcelelor agricole în cauză.

Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.

O cerere poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre neregulile pe care le conţine cererea de plată sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se identifică nereguli, fermierul poate retrage cererea de plată. In perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale că, urmare a controlului pe teren, fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. In urma retragerilor efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.

B. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor

Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată, dar mai mică sau egală cu 30% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate.

Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 30% şi mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată.

Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată, beneficiarul este exclus de la plată, şi în plus, până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi cea determinată. In acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să fie efectuate pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului constatării neregulii. In cazul în care suma nu poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de recuperat se urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform legislaţiei naţionale în vigoare.

Dacă diferenţele decurg din nereguli comise intenţionat, beneficiarul este exclus de la plată, pentru anul respectiv, pe pachetul respectiv. In acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să fie efectuate pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului constatării neregulii. In cazul în care suma nu poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de recuperat se urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform legislaţiei naţionale în vigoare.

In cazul în care se identifică două nereguli pentru aceeaşi exploataţie (de exemplu: procentul de depăşire este cuprins între 20% şi 30% si supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni aferente neregulilor constatate.

C. Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate generale şi specifice

Codul sancţiunii

Tipul sancţiunii

1

Se dă avertisment fermierului în cazul în care condiţia nerespectată din pachet nu este foarte gravă.

2

Se aplică o sancţiune de 20% din valoarea sprijinului pe pachet pe anul respectiv de angajament.

3

Se aplică o sancţiune de 50% din valoarea sprijinului pe pachet.

4

Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului şi fermierul este exclus de la pachet pe anul respectiv.

5

- Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului.

- Fermierul este exclus de la pachet pe anul respectiv.

- Fermierul returnează toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până în acel moment.

6

- Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul respectiv.

- Fermierul este exclus de la toată măsura pe anul respectiv.

7

- Se aplică o sancţiune de 100% din valoarea sprijinului pe anul respectiv pe măsură.

- Fermierul este exclus de la plată pentru anul următor pe măsură.

- Fermierul returnează toţi banii primiţi pe pachetul respectiv până la acel moment; în acest caz se consideră că din intenţie fermierul nu a respectat condiţiile.

Sistemul de sancţiuni este unul cumulativ: în cazul în care în primul an a fost aplicată o sancţiune (de exemplu: 1), iar în al doilea an a fost aplicată aceeaşi sancţiune pentru aceeaşi condiţie nerespectată (de exemplu: 1), atunci pentru anul 2 se va aplica sancţiunea următoare (de exemplu: 2).

Sancţiunea se aplică pentru fiecare condiţie nerespectată în parte. Dacă în cadrul unui pachet nu sunt îndeplinite mai multe condiţii, fermierului i se aplică pe pachet cea mai mare sancţiune dintre sancţiunile aplicate pentru fiecare condiţie în parte.

Pachetul 2 se poate aplica doar opţional adăugat la pachetul 1. Aceasta nu înseamnă însă că sancţiunile sunt corelate în vreun fel între cele două pachete. Incălcarea pachetului 2 care ar conduce la aplicarea unei sancţiuni sau excluderi de la plată pe anul respectiv de la acest pachet nu înseamnă că acest lucru are implicaţii în plata pachetului 1. Doar în cazul în care fermierul încalcă grav, intenţionat şi în mod repetat pachetul 2 va fi exclus de la plată şi pentru celelalte pachete de agro-mediu.

Gravitatea se consideră atunci când fermierul nu respectă minimum 3 cerinţe de punctaj minim 2 sau minimum două cerinţe de punctaj minim 3, caz în care acesta va primi un punct în plus la sancţiunea maximă atribuită stabilită pentru cerinţele respective, dar numărul sancţiunii să nu fie mai mult de 7.

Intenţia se determină fie prin declaraţie a fermierului că nu a respectat cerinţele în mod intenţionat, fie la a doua repetiţie a unei cerinţe nerespectate.

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator

(modalitatea de control*)

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Generale

Suprafaţa minimă agricolă utilizată de fermier este de 1 ha.

Control vizual/IACS/vizită pe

teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor)

-

Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclus de la plată de agro-mediu aplicantul care nu îndeplineşte acest criteriu.

Parcela minimă

solicitată pentru

plată este de 0,3 ha.

Control vizual/IACS/vizită pe

teren (în cazul includerii în eşantion pentru măsurarea suprafeţelor)

-

Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată./Este exclusă de la plată parcela care nu îndeplineşte acest criteriu.

Semnarea şi menţinerea

angajamentului pe o perioadă de 5 ani de la data semnării**

Control vizual în primul

an/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

-

Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul./Se exclude de la plată fermierul care nu îşi menţine angajamentul pe 5 ani.

Respectarea cerinţelor minime pe suprafaţa întregii ferme

Control vizual/vizită pe

teren (în cazul includerii

în eşantion pentru

verificarea cerinţelor)

-

Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul.

Respectarea

cerinţelor specifice

fiecărui pachet pe

care aplică

Control vizual/vizită pe

teren (în cazul includerii

în eşantion pentru

verificarea cerinţelor)

-

Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul.

Ţinerea evidenţei activităţilor agricole

Control vizual/vizită pe teren

nerespectarea criteriului

4

repetiţie

5

Neutilizarea

fertilizanţilor chimici

şi/sau a pesticidelor

în ultimii 5 ani, în

cazul aplicării pentru pachetul 1

Control vizual/IACS

-

Nu se permite primirea

cererii de plată dacă

fermierul nu depune

această declaraţie.

In cazul nerespectării unui criteriu de eligibilitate general, se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după aplicarea sancţiunilor anterioare, începând cu al II-lea an de la semnarea angajamentului.

Pachetul 1

Pajişti cu

înaltă valoare

naturală

124 euro/ha

Utilizarea fertilizanţilor chimici este interzisă.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

nerespectarea criteriului

3 (datorită caracterului persistent)

intenţie

7

repetiţie

4

Utilizarea tradiţională a gunoiului de grajd este permisă până la echivalentul a maximum 30 kg N s.a/ha.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

nerespectarea criteriului

2

intenţie

4

repetiţie

3

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator (modalitatea de control*)

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Utilizarea pesticidelor este

interzisă.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

nerespectarea criteriului

3 (datorită caracterului persistent)

intenţie

7

repetiţie

4

Cositul poate începe doar după data de 1 iulie.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

nerespectarea criteriului

3

intenţie

7

repetiţie

4

Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

nerespectarea criteriului

1

intenţie

3

repetiţie

2

Păşunatul se efectuează cu

maximum 1 UVM/ha.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

nerespectarea criteriului

3

intenţie

7

repetiţie

4

Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

nerespectarea criteriului

1

intenţie

3

repetiţie

2

Este interzis aratul sau discuitul

pajiştilor aflate sub angajament.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 15% din

suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.

nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.

intenţie

7

repetiţie

7

Nu vor fi realizate însămânţări de suprafaţă sau supraînsămânţări.

Se pot face însămânţări cu

specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate accidental.

Vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

nerespectarea criteriului

2

intenţie

4

repetiţie

3

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator (modalitatea de control*)

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Pachetul 2

Practici

agricole

tradiţionale

58 euro/ha

Poate fi aplicat doar în combinaţie cu pachetul 1.

cererea de plată

-

Este exclus de la pachetul 2, dacă nu optează şi pentru pachetul 1

Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

3

nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totala de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

4

intenţie

7

repetiţie

7

Pachetul 3

Pajişti importante pentru păsări

Varianta 3.1 Crex Crex

209 euro/ha

Utilizarea

fertilizanţilor este

interzisă.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

3 (datorită caracterului persistent)

intenţie

7

repetiţie

4

Utilizarea

pesticidelor este

interzisă.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

3 (datorita caracterului persistent)

intenţie

7

repetiţie

4

Cositul se poate efectua doar după data de 31 iulie.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

3

intenţie

7

repetiţie

4

Cositul se va realiza dinspre interiorul parcelei

spre exteriorul

acesteia.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

2

intenţie

4

repetiţie

3

O bandă necosită sau nepăşunată, lată de 3 m, va fi lăsată pe marginile fiecărei parcele.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea cerinţei

2

intenţie

4

repetiţie

3

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator (modalitatea de control*)

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni de la efectuarea cositului.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

1

intenţie

3

repetiţie

2

Păşunatul se va efectua cu maximum 0,7 UVM/ha.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

3

intenţie

7

repetiţie

4

Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

1

intenţie

3

repetiţie

2

Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub angajament.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului pe parcele

a căror suprafaţă este mai mică de

15% din suprafaţa totală de pajişte

aflată sub angajament prin acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.

nerespectarea criteriului pe parcele

a căror suprafaţă este mai mare de

15% din suprafaţa totală de pajişte

aflată sub angajament prin acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.

intenţie

7

repetiţie

7

Nu vor fi realizate

însămânţări de suprafaţă sau supraînsămânţări.

Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate accidental.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

2

intenţie

4

repetiţie

3

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator (modalitatea de control*)

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului pe parcele

a căror suprafaţă este mai mică de

50% din suprafaţa totală de pajişte

aflată sub angajament prin acest pachet

3

nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin acest pachet

4

intenţie

7

repetiţie

7

Varianta 3.2

Lanius

minor şi

Falco

vespertinus

101 euro/ha

Utilizarea fertilizanţilor este interzisă.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

3 (datorită caracterului persistent)

intenţie

7

repetiţie

4

Utilizarea pesticidelor este interzisă.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

3 (datorită caracterului persistent)

intenţie

7

repetiţie

4

Cositul trebuie efectuat cel mai târziu până la data de 1 iulie.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

3

intenţie

7

repetiţie

4

Cositul se va efectua în etape.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

2

intenţie

4

repetiţie

3

0 bandă necosită sau nepăşunată, lată de 3 m, va fi lăsată pe marginile fiecărei parcele.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

2

intenţie

4

repetiţie

3

Masa vegetală cosită trebuie adunată de pe suprafaţa pajiştii nu mai târziu de două săptămâni

de la efectuarea

cositului.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

1

intenţie

3

repetiţie

2

Păşunatul se va efectua cu maximum 1 UVM/ha

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

3

intenţie

7

repetiţie

4

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator (modalitatea de control*)

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Păşunile inundate nu vor fi păşunate mai devreme de două săptămâni de la retragerea apelor.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

1

intenţie

3

repetiţie

2

Este interzis aratul sau discuitul pajiştilor aflate sub angajament.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 15% din suprafaţa totală de pajişte aflată sub angajament prin

acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 3.

nerespectarea criteriului pe parcele

a căror suprafaţă este mai mare de

15% din suprafaţa totală de pajişte

aflată sub angajament prin acest pachet

Parcelele care nu respectă acest criteriu sunt excluse de la plată şi fermierul returnează plăţile pentru aceste  parcele. Pe parcelele care rămân angajate se aplică sancţiunea cu codul 5.

intenţie

7

repetiţie

7

Nu vor fi realizate

însămânţări de suprafaţa sau supraînsămânţări.

Se pot face însămânţări cu specii din flora locală doar în cazurile când anumite porţiuni de pajişte se degradează sau sunt afectate accidental.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

2

intenţie

4

repetiţie

3

Lucrările cu utilaje mecanizate nu sunt permise pe suprafaţa pajiştilor aflate sub angajament, cu excepţia celor operate cu forţa animală.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului pe parcele

a căror suprafaţă este mai mică de

50% din suprafaţa totală de pajişte

aflată sub angajament prin acest pachet

3

nerespectarea criteriului pe parcele

a căror suprafaţă este mai mare de

50% din suprafaţa totală de pajişte

aflată sub angajament prin acest pachet

4

intenţie

7

repetiţie

7

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator (modalitatea de control*)

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Pachetul 4***)

Culturi verzi

130 euro/ha pe

maximum 80%

din suprafaţa de

teren arabil

Semănarea culturilor verzi trebuie realizată până la sfârşitul lunii septembrie. Plantele ce pot fi utilizate drept

culturi verzi sunt:

mazărea, măzărichea, rapiţa, muştarul, lupinul, sulfina.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă cu plantele utilizate drept culturi verzi, dar nu respectă perioada de semănare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

2

nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă cu plantele utilizate drept culturi verzi, dar nu respectă perioada de semănare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

3

nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta în totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

2

nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta în totalitate plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

3

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator (modalitatea de control*)

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

3

nerespectarea criteriului (beneficiarul seamănă fără a respecta deloc plantele utilizate drept culturi verzi) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

4

beneficiarul nu seamănă deloc pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

4

beneficiarul nu seamănă deloc pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

5

intenţie

7

repetiţie

3/4/5/6

Doarfertilizanţii

organici pot fi

utilizaţi înaintea

înfiinţării culturilor

verzi. Utilizarea

fertilizanţilor

chimici pentru

culturile verzi este

interzisă.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului

3

intenţie

7

repetiţie

4

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator (modalitatea de control*)

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

nerespectarea criteriului (beneficiarul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

2

nerespectarea criteriului (beneficiarul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este între 30%-60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

3

Biomasa formată

trebuie să fie încorporată în sol cel târziu până la finalul lunii martie. Lucrările agricole necesare pentru următoarea

cultură pot începe doar după ce s-a

realizat această

acţiune.

Vizită pe teren (în

cazul includerii în

eşantion)

nerespectarea criteriului (beneficiarul încorporează biomasa, dar nu respectă perioada de încorporare) pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

4

Beneficiarul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 30% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei.

2

Beneficiarul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este între 30%-60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei.

3

Beneficiarul nu încorporează deloc biomasa pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 60% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei.

4

intenţie

7

repetiţie

3/4/5

Valoarea plăţii compensatorii

Criterii de eligibilitate

Indicator (modalitatea de control*)

Condiţia de aplicare a sancţiunii

Sancţiunea

Nu este permis

aratul pajiştilor

existente în fermă

pe toată durata

angajamentului.

nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mică de 50% din suprafaţa totală de pajişte din cadrul fermei

3

Vizită pe teren

(în cazul includerii în eşantion)

nerespectarea criteriului pe parcele a căror suprafaţă este mai mare de 50% din suprafaţa totală din cadrul fermei

4

intenţie

7

repetiţie

7

* Modalitatea de control este detaliată în procedurile de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.

** In cazul pierderii dreptului de utilizare a suprafeţei care face obiectul angajamentului sau a unei părţi a acesteia, fermierul va proceda astfel:

- nu returnează plăţile primite, în situaţia în care noul utilizator al suprafeţei în cauza acceptă să preia angajamentul existent; sau

- returnează plăţile efectuate până la acea dată pentru respectiva suprafaţă, în situaţia în care noul utilizator al suprafeţei în cauză nu acceptă preluarea angajamentului existent.

*** In cazul Pachetului 4 - Culturi verzi, fermierului i se va accepta la plată maximum 80% din suprafaţa de teren arabil, conform prevederilor PNDR şi formularului de cerere de plată, fără a fi sancţionat.

D. Sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţii

In cazul măsurii 214, eco-condiţionalitatea cuprinde două arii de eco-condiţionalitate:

- bunele condiţii agricole şi de mediu;

-  cerinţele minime pentru utilizarea îngrăşămintelor şi pesticidelor.

In cazul în care cerinţele minime sau bunele condiţii agricole şi de mediu nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic stabilit şi dacă neconformitatea respectivă este rezultatul unei acţiuni sau al unei omiteri direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru schemele de sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a plăţilor efectuate sau care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă sau exclusă.

In cazul neglijenţei sancţiunea nu trebuie să depăşească 5% din suma totală pentru măsura 214. In cazurile de nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie mai mică de 20% din plată şi poate merge până la excluderea totală din măsura de sprijin pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.

Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii.

Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la cunoştinţa fermierilor în scris.

Nerespectarea datorată neglijenţei

Dacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală. Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la 1%, să crească acest procent până la 5% din suma totală sau să nu se aplice nicio sancţiune, conform tabelelor nr. 2 şi 5.

Dacă sunt mai multe cazuri de nerespectare a diverselor condiţii sau condiţii ale aceleiaşi categorii (conformitate încrucişată), acestea vor fi considerate ca fiind un singur caz de neconformitate, conform tabelelor nr. 1 si 4.

Dacă au fost stabilite mai mult de o neregulă privitoare la diferite categorii, procedura de stabilire a sancţiunii se aplică în mod individual la fiecare neconformitate. Sancţiunea atribuită categoriei se stabileşte alegându-se cea mai mare sancţiune atribuită unei condiţii din cadrul unei categorii. Sancţiunea se stabileşte prin însumarea sancţiunilor atribuite categoriilor, conform tabelelor nr. 3 şi 6. Sancţiunea maximă nu va depăşi 5% din suma totală, conform tabelelor nr. 2 şi 5.

Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. In cazul repetiţiilor viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală, conform tabelelor nr. 1, 2, 4 şi 5.

Dacă nivelul sancţiunilor a atins procentul de 15%, agenţia de plăţi va înştiinţa fermierul, informându-l că, dacă nerespectarea aceleiaşi condiţii va fi detectată din nou, se va considera că fermierul a acţionat în mod intenţionat. Dacă se detectează o neconformitate ulterioară, nivelul sancţiunii se va stabili prin multiplicarea cu 3 a rezultatului multiplicărilor anterioare, înainte de limitarea la 15%.

Nerespectarea intenţionată

Dacă fermierul nu a respectat intenţionat aceeaşi condiţie, sancţiunea aplicată va fi de 20% din suma totală. Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la nu mai puţin de 15% sau, unde este adecvat, să crească procentul la 100% din suma totală.

In cazul nerespectării intenţionate, fermierul va fi exclus de la acea măsură pentru anul calendaristic în cauză. Dacă amploarea, gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate este majoră sau au fost detectate repetate nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsura respectivă şi în anul calendaristic următor.

I. Sancţiuni pentru nerespectarea GAEC-urilor

Conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 15/56/2008 pentru adoptarea măsurilor privind bunele condiţii agricole şi de mediu în România, GAEC-urile sunt următoarele:

Nr. categoriei

Categoria

Nr. GAEC

Denumire GAEC

I

Standarde pentru evitarea eroziunii solului

GAEC 1

Pe timpul iernii, terenul arabil trebuie să fie acoperit cu culturi de toamnă şi/sau să rămână nelucrat după recoltare pe cel puţin 20% din suprafaţa arabilă totală a fermei.

GAEC 2

Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare de 12%, cultivat cu plante prăsitoare, se efectuează de-a lungul curbelor de nivel.

GAEC 3

Se menţin terasele existente pe terenul agricol la data de 1 ianuarie 2007.

II

Standarde pentru  menţinerea conţinutului optim   de   materie   organică  în   sol,   prin aplicarea   unor practici agricole corespunzătoare

GAEC 4

Floarea-soarelui nu se cultivă pe aceeaşi parcelă mai mult de 2 ani consecutivi.

GAEC 5

Arderea miriştilor şi a resturilor vegetale pe terenul arabil nu este permisă decât cu acordul autorităţii competente pentru protecţia mediului.

III

Standarde pentru menţinerea structurii solului

GAEC 6

Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare de 12%, cultivat cu plante prăsitoare, se efectuează de-a lungul curbelor de nivel.

IV

Standarde   pentru   menţinerea   unui   nivel minim de întreţinere a terenurilor agricole

GAEC 7

Menţinerea pajiştilor permanente, prin asigurarea unui nivel minim de păşunat sau prin cosirea lor cel puţin o dată pe an

GAEC 8

Arderea pajiştilor permanente nu este permisă decât cu acordul autorităţii competente pentru protecţia mediului.

GAEC 9

Nu este permisă tăierea arborilor solitari şi/sau a grupurilor de arbori de pe terenurile agricole.

GAEC 10

Evitarea instalării vegetaţiei nedorite pe terenurile agricole, inclusiv pe terenurile care nu mai sunt exploatate pentru producţie

V

Standarde   pentru   menţinerea   suprafeţei existente de pajişti permanente

GAEC 11

Menţinerea suprafeţei de pajişti permanente la nivel naţional, existente la data de 1 ianuarie 2007

In controlul administrativ, neglijenţa apare atunci când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând anul depunerii cererii de plată, o anumită condiţie a fost respectată. In controlul administrativ repetiţia apare atunci când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând anul depunerii cererii de plată, o anumită condiţie nu a fost respectată.

    

Tabelul nr. 1

Calculul sancţiunilor pentru GAEC

Rezultatul controlului GAEC

Sancţiuni pentru categoria de calcul

Condiţia GAEC

Conformitate detectată

Neconformitate detectată

Categoria

Conformitate

detectată pentru toate GAEC din

categorie

Una sau mai multe neconformităţi detectate pentru GAEC din categorie

Categoria

Neglijenţă (N)

Repetiţie (R)

Neglijenţă (N)

Repetiţie (R)

GAEC 1

0%

3%

9%

A

0%

3%

9%

A

GAEC 2

0%

3%

9%

GAEC 3

0%

0%

0%

GAEC 4

0%

0%

0%

B

0%

3%

9%

B

GAEC 5

0%

3%

9%

GAEC 6

0%

0%

0%

C

0%

0%

0%

C

Calculul sancţiunilor pentru GAEC

Rezultatul controlului GAEC

Sancţiuni pentru categoria de calcul

Condiţia GAEC

Conformitate detectată

Neconformitate detectată

Categoria

Conformitate

detectată pentru toate GAEC din

categorie

Una sau mai multe neconformităţi detectate pentru GAEC din categorie

Categoria

Neglijenţă (N)

Repetiţie (R)

Neglijenţă (N)

Repetiţie (R)

GAEC 7

0%

3%

0%

D

0%

3%

9%

D

GAEC 8

0%

3%

9%

GAEC 9

0%

3%

9%

GAEC 10

0%

3%

9%

GAEC 11

0%

0%

0%

E

0%

0%

0%

E

Neconformitatea cu o condiţie GAEC este amplă în cazul în care agenţia de plăţi primeşte sesizări din partea altor fermieri sau a unor autorităţi cu privire la faptul că efectele negative ale nerespectării unei condiţii GAEC de către un fermier nu se limitează la terenul aferent fermei acestuia. In acest caz, sancţiunea aplicată la nivelul fermei este de 5% pentru nerespectări datorate neglijenţei şi 15% pentru nerespectări repetate.

Tabelul nr. 2

Sancţiunea aplicată fermierului pentru GAEC

Amploare

Gravitate

Nivelul sancţiunii

Neglijenţă

Repetiţie

Limitată la terenul fermei

mică

1%

3%

medie

3%

9%

mare

5%

15%

Nu este limitată la terenul fermei

mare

5%

15%

Gravitatea neregulilor se evaluează la nivelul întregii ferme pe baza numărului de categorii în cadrul cărora au fost constatate nerespectări ale standardelor GAEC, conform tabelului nr. 3.

Tabelul nr. 3

Gravitate

Tip nerespectare

Neglijenţă

Repetiţie

mică

A+B+C+D+E = 3%

A+B+C+D+E = 9%

medie

A+B+C+D+E = 6%

9%<A+B+C+D+E<18%

mare

A+B+C+D+E = 9%

18% < A+B+C+D+E < 27%

In cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate mare, în anul următor eşantionul va fi mărit cu beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi.

In cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate mică şi medie, în anul următor eşantionul va fi mărit cu 10% dintre beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi.

Sancţiunile pentru nerespectarea condiţiilor GAEC se aplică urmându-se următoarele etape:

1. se atribuie sancţiuni la nivelul condiţiei GAEC:

-  dacă condiţia GAEC este nerespectată din neglijenţă, atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1;

- dacă condiţia GAEC este nerespectată repetat, atunci i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;

- dacă condiţia GAEC este respectată, atunci i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;

- deoarece GAEC 6 coincide cu GAEC 2 şi nu se pot aplica sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul pentru GAEC 6 va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;

- deoarece GAEC 7 este o condiţie introdusă în anul 2008, nerespectarea acesteia nu poate fi datorată repetiţiei;

-  în cazul GAEC 10 software-ul sau inspectorul care realizează controlul pe teren calculează procentul din suprafaţa totală a parcelei agricole:

• dacă suprafaţa nerespectată este mai mică sau egală cu 30% din suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 este respectat, deci i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;

•  dacă suprafaţa nerespectată este mai mare de 30% din suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 nu este respectat. Dacă nerespectarea este datorată neglijenţei, atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1. Dacă nerespectarea este datorată repetiţiei, atunci i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;

2. se atribuie sancţiuni la nivelul categoriei:

- în cazul în care nu există nerespectări repetate, dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este nerespectată din neglijenţă, adică i s-a atribuit codul 1, atunci categoriei i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1;

- în cazul în care există cel puţin o nerespectare repetată, dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este nerespectată repetat,  adică  i s-a atribuit codul 2,  atunci categoriei i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;

- dacă toate condiţiile GAEC din cadrul unei categorii sunt respectate, adică tuturor li s-a atribuit codul 0, atunci categoriei i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;

- deoarece în cadrul categoriei III există o singură condiţie GAEC, şi anume GAEC 6 care coincide cu GAEC 2, şi nu se pot aplica sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul atribuit categoriei III va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;

3. se aplică sancţiuni la nivelul fermei:

- dacă tuturor categoriilor li s-a atribuit codul 0, atunci fermei nu i se aplică sancţiuni;

-   dacă codul 1 a fost atribuit unei categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mică, iar fermei i se aplică sancţiunea de 1% din suma totală;

- dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de două categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate medie, iar fermei i se aplică sancţiunea de 3% din suma totală;

- dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de 3 categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mare, iar fermei i se aplică sancţiunea de 5% din suma totală;

-   dacă codul 2 a fost atribuit unei categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate mică, iar fermei i se aplică sancţiunea de 3% din suma totală;

- dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de două categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate medie, iar fermei i se aplică sancţiunea de 9% din suma totală;

- dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de 3 categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate mare, iar fermei i se aplică sancţiunea de 15% din suma totală;

-  dacă neconformitatea cu cel puţin o condiţie este considerată amplă, atunci fermei i se aplică sancţiunea de 5% pentru nerespectări datorate neglijenţei sau 15% pentru nerespectări repetate.

II. Sancţiuni pentru nerespectarea cerinţelor minime

Conform anexei 4B1 - Cerinţe minime relevante pentru măsurile de agro-mediu din Programul Naţional de Dezvoltare Rurală 2007-2013, cerinţele minime sunt:

Tabelul nr. 4

Codul cerinţei

Cerinţa minimă

Sancţiunea

Neglijenţă

Repetiţie

1

Este permisă utilizarea numai a acelor produse de protecţie a plantelor care au fost autorizate pentru vânzare şi numai în conformitate cu instrucţiunile de utilizare.

3%

9%

2

Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor trebuie să fie calificate (să aibă o atestare profesională).

3%

9%

3

Persoanele care folosesc produsele de protecţie a plantelor clasificate ca având „toxicitate ridicată" sau ca „toxice" trebuie să fie înregistrate la serviciul special din cadrul poliţiei judeţene din raza de activitate. De asemenea, trebuie să fie înregistrate la unitatea sanitar-veterinară sau la inspectoratul judeţean pentru siguranţa muncii.

3%

9%

4

Folosirea produselor de protecţie a plantelor poate fi realizată numai pentru scopul în care aceste produse au fost omologate doar conform instrucţiunilor de utilizare.

3%

9%

5

Tratamentele cu produse de protecţie a plantelor nu sunt permise în zonele de protecţie a apelor, în zonele protejate, în zonele de protecţie sanitară, zonele de protecţie ecologică, precum şi în alte zone protejate stabilite de autorităţile competente.

3%

9%

6

Ingrăşămintele naturale aplicate nu pot conţine mai mult de 170 kg de azot (N) ca ingredient pur pe 1 ha de teren agricol.

3%

9%

7

Fermierii trebuie să respecte perioadele în care aplicarea fertilizatorilor este interzisă.

3%

9%

8

Aplicarea îngrăşămintelor pe terenurile cu pante abrupte trebuie realizată prin încorporarea îngrăşămintelor în sol şi luarea în considerare a condiţiilor meteorologice.

3%

9%

9

Niciun tip de îngrăşământ nu poate fi aplicat pe terenuri acoperite de zăpadă, pe terenuri cu apă în exces sau pe terenuri îngheţate.

3%

9%

Codul cerinţei

Cerinţa minimă

Sancţiunea

Neglijenţă

Repetiţie

10

Nu vor fi folosiţi fertilizatori în apropierea resurselor de apă în conformitate cu următoarele indicaţii: fertilizator solid - nu mai aproape de 6 m de apă; fertilizator lichid - nu mai aproape de 30 m de apă. In apropierea staţiilor de captare a apei potabile nu va fi folosit niciun tip de fertilizator la o distanţă mai mică de 100 m faţă de staţia de captare a apei.

3%

9%

11

Fermierii trebuie să se asigure că îngrăşămintele sunt distribuite uniform.

3%

9%

12

Fermierii trebuie să urmeze un plan de fertilizare.

3%

9%

13

Interzicerea folosirii fertilizatorilor neautorizaţi pentru vânzare

3%

9%

Pentru pachetele 1, 2 şi 3 se aplică cerinţele minime de la 1 la 13, iar pentru pachetul 4 se aplică cerinţele minime de la 6 la 13.

Pentru anul 2008, cerinţele minime privind utilizarea pesticidelor şi a fertilizanţilor chimici trebuie să fie îndeplinite doar pe parcelele aflate sub angajament.

Avându-se în vedere că pentru anul 2008 cerinţele minime se aplică pe parcelele aflate sub angajament, în cazul în care cerinţele de management de agro-mediu sunt respectate, se consideră că au fost respectate şi cerinţele minime.

Neconformitatea cu o cerinţă minimă este amplă în cazul în care agenţia de plăţi primeşte sesizări din partea altor fermieri sau a unor autorităţi cu privire la faptul că efectele negative ale nerespectării unei cerinţe minime de către un fermier nu se limitează la terenul fermei acestuia. In acest caz, sancţiunea aplicată la nivelul fermei este de 5% pentru nerespectări datorate neglijenţei şi 15% pentru nerespectări repetate.

Tabelul nr. 5

Sancţiunea aplicată fermierului pentru cerinţe minime

Amploare

Gravitate

Nivelul sancţiunii

Neglijenţă

Repetiţie

Limitată la terenul fermei

mică

1%

3%

medie

3%

9%

mare

5%

15%

Nu este limitată la terenul fermei

mare

5%

15%

Gravitatea neregulilor se evaluează la nivelul întregii ferme pe baza numărului de cerinţe minime nerespectate, conform tabelului nr. 6:

Tabelul nr. 6

Gravitate

Tip nerespectare

Neglijenţă

Repetiţie

mică

3%

9%

medie

6%-12%

>9% şi < 36%

mare

>=15%

> 36%

I+II. Sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţii

„Sancţiunea calculată" aferentă fermierului care a depus cererea de plată se calculează prin însumarea sancţiunilor finale pentru nerespectarea GAEC-urilor, precum şi a celor pentru cerinţele minime. „Sancţiunea aplicată" fermierului:

-  în cazul în care sancţiunile finale stabilite pentru nerespectarea GAEC-urilor, precum şi a cerinţelor minime sunt datorate neglijenţei, este:

- „sancţiunea calculată", dacă „sancţiunea calculată" este < 5%;

- 5%, dacă „sancţiunea calculată" este > 5%;

- în cazul în care cel puţin o sancţiune finală stabilită pentru nerespectarea GAEC-urilor sau a cerinţelor minime este datorată repetiţiei, este:

- „sancţiunea calculată", dacă „sancţiunea calculată" este < 15%;

- 15%, dacă „sancţiunea calculată" este > 15%.

ANEXA Nr. 2

SISTEMUL   DE   SANCŢIUNI

pentru măsurile 211 „Sprijin pentru zona montană defavorizată" şi 212 „Sprijin pentru zone defavorizate, altele decât zona montană"

Sistemul de sancţiuni se stabileşte ţinându-se cont de următoarele aspecte ale neconformităţilor constatate:

- neglijenţa/intenţia;

-  repetiţia - presupune nerespectarea aceleiaşi norme, cerinţe sau obligaţii, în cazul în care aceasta se constată de mai multe ori în cursul unei perioade de 3 ani consecutivi, în condiţiile în care fermierul a fost informat despre cazul precedent de nerespectare şi a avut posibilitatea, după caz, să ia măsurile necesare pentru a remedia situaţia;

-    amploarea (extinderea) - presupune cazul de nerespectare care este determinat luându-se în calcul, în special, dacă aceasta are un efect răspândit în afara fermei respective sau dacă se limitează la ferma respectivă;

-  gravitatea - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de importanţa consecinţelor acestuia, ţinându-se seama de obiectivele cerinţei sau normei respective;

-  persistenţa - presupune cazul de nerespectare care depinde în special de durata pe parcursul căreia se manifestă efectele acestuia sau de posibilitatea de a pune capăt acestor efecte prin mijloace rezonabile.

Calculul sumei de plată şi al sancţiunilor de reducere şi excludere se efectuează ţinându-se cont de degresivitatea sprijinului financiar la nivel de măsură şi categorie de zonă defavorizată, conform fişelor tehnice ale măsurilor 211 şi 212 din PNDR, astfel:

-  valoarea anuală a sprijinului pentru zona montană defavorizată (M 211) este de 50 euro/ha;

- valoarea anuală a sprijinului pentru zone defavorizate, altele decât zona montană (M 212) este de:

• 90 euro/ha pentru zone semnificativ defavorizate (ZSD);

•  60 euro/ha pentru zone defavorizate de condiţii naturale specifice (ZDS).

Degresivitatea sprijinului financiar la nivel de fermă

In cazul fermelor cu suprafeţe mai mari de 50 ha, valoarea plăţii scade pentru acele suprafeţe agricole care depăşesc această valoare, conform tabelului de mai jos:

Suprafaţa (ha)

Valoarea plăţii

1-50

100% din valoarea plăţii pentru fiecare hectar

50,01-100

75% din plată

100,01-300

50% din plată

peste 300

35% din plată

Există 4 categorii de sancţiuni, care se aplică în următoarea ordine:

A. sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată;

B. sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor;

C. sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate; D. sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţii. Fermierul nu va fi sancţionat în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale, şi anume:

• decesul fermierului;

• incapacitatea profesională de lungă durată a fermierului;

•  exproprierea unei părţi importante a exploatatiei, dacă aceasta nu a fost previzionată la data la care angajamentul a fost semnat;

•  o catastrofă naturală de proporţii care afectează grav suprafeţele agricole ale exploatatiei. Având în vedere art. 1 şi 2 din Legea nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităţi naturale în agricultură, cu modificările ulterioare, şi Ordinul ministrului agriculturii, alimentaţiei şi pădurilor nr. 419/2002 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 381/2002 privind acordarea despăgubirilor în caz de calamităţi naturale în agricultură, sunt considerate catastrofe naturale următoarele fenomene:

a)  seceta excesivă complexă, persistentă în timp şi care afectează terenurile neirigate este fenomenul meteorologic care asociază seceta atmosferică cu seceta pedologică, determinând perturbări în starea de vegetaţie a plantelor care duc la scăderea cantitativă şi calitativă a recoltelor şi chiar la compromiterea parţială sau totală a acestora;

b)   inundaţiile din revărsări de râuri sau de alte ape curgătoare, determinate de cauze naturale şi care produc daune la culturile agricole şi la animale;

c)  ruperi de baraje produse din cauze naturale şi care prin efectul lor distructiv provoacă pagube la culturile agricole şi la animale;

d) ploile abundente şi de durată care determină stresul hidric produs de excesul de umiditate din sol, cu diferite grade de intensitate, provocând stagnarea şi dereglarea proceselor de creştere şi dezvoltare a plantelor;

e) temperaturile excesiv de scăzute, sub limita biologică de rezistenţă a plantelor, care conduc la încetinirea procesului dezvoltării plantelor şi la distrugerea parţială sau totală a culturilor agricole;

f)  stratul gros de zăpadă ce produce pagube în sectorul vegetal şi animal;

g)  topirea bruscă a zăpezilor, care provoacă inundaţii, revărsări de râuri, băltiri şi produce daune la culturile agricole şi la animale;

h) uraganul este vântul puternic de peste 80 km/oră;

i) dezastrele şi alte catastrofe naturale care se produc pe areale extinse şi aduc pagube însemnate producătorilor agricoli;

j) bolile plantelor de cultură, care în condiţii favorabile generează catastrofe naturale: la cultura de grâu - Erysiphe spp; Septoria spp; Puccinia spp; Fusarium spp; la cultura de floarea-soarelui - Sclerotinia sclerotiorum; Phomopsis-Diaporthe helianthi; la viţa de vie - Plasmopara viticola; la pomi fructiferi - Erwinia amylovora;

k) bolile animalelor care generează catastrofe naturale:

- bolile din lista A a Oficiului Internaţional de Epizootii: febra aftoasă, stomatita veziculoasă, boala veziculoasă a porcului, pesta bovină, pesta micilor rumegătoare, pleuro-pneumonia contagioasă bovină, dermatita virală nodulară, febra văii de Rift, Bluetongue, variola ovină şi caprină, pesta africană a calului, pesta porcină africană, pesta porcină clasică, pesta aviară şi pseudopesta aviară;

- bolile din lista B a Oficiului Internaţional de Epizootii, ca encefalopatia spongiformă bovină şi scrapia;

• distrugerea accidentală a clădirilor exploatatiei.

A. Sancţiuni pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată

Data-limită de depunere a cererii de plată este 15 mai.

Fermierul nu va fi sancţionat pentru depunerea cu întârziere a cererii de plată în cazurile de forţă majoră şi circumstanţe excepţionale.

Cu excepţia cazurilor de forţă majoră sau a circumstanţelor excepţionale, pentru depunerea unei cereri de plată după data-limită stabilită se aplică o sancţiune de 1% pe zi lucrătoare la sumele la care ar fi avut dreptul fermierul dacă cererea ar fi fost depusă în termenul stabilit. Dacă perioada de întârziere depăşeşte 25 de zile calendaristice, cererea de plată este respinsă de la plată.

Introducerea unei modificări pentru cerere după data-limită presupune aplicarea unei sancţiuni de 1% pe zi lucrătoare la sumele pentru utilizarea reală a parcelelor agricole în cauză.

Modificările privind cererea de plată pot fi admise până la ultima dată de depunere cu întârziere a cererilor unice. Modificările referitoare la o cerere de plată nu sunt admise după data menţionată.

O cerere poate fi retrasă total sau parţial în orice moment, cu excepţia cazului în care fermierul a fost înştiinţat despre neregulile pe care le conţine cererea de plată sau a fost înştiinţat cu privire la intenţia agenţiei de a întreprinde un control la faţa locului. Dacă în urma acestui control au fost constatate nereguli, fermierul nu mai poate retrage părţile din cererea de plată la care se referă aceste nereguli. Dacă în urma controlului realizat nu se jdentifică nereguli, fermierul poate retrage cererea de plată. In perioada dintre înştiinţarea fermierului cu privire la efectuarea controlului pe teren şi stabilirea concluziei finale ca urmare a controlului pe teren, fermierul nu îşi poate retrage cererea de plată. In urma retragerilor efectuate, fermierul revine la situaţia în care se afla înainte de a depune cererea de plată sau partea respectivă din cererea de plată.

B. Sancţiuni pentru supradeclararea suprafeţelor

Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 3% din suprafaţa determinată, dar mai mică sau egală cu 30% din suprafaţa determinată, plata se calculează pe baza suprafeţei determinate, din care se scade dublul diferenţei constatate.

Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 30% şi mai mic sau egal cu 50% din suprafaţa determinată, pentru anul în cauză nu se acordă nicio plată.

Dacă suprafaţa declarată pentru plată depăşeşte suprafaţa determinată cu un procent mai mare de 50% din suprafaţa determinată, beneficiarul este exclus de la plată şi în plus până la o valoare egală cu valoarea corespunzătoare diferenţei dintre suprafaţa declarată şi cea determinată. In acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să fie efectuate pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului constatării neregulii. In cazul în care suma nu poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de recuperat se urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform legislaţiei naţionale în vigoare.

Dacă diferenţele decurg din nereguli comise intenţionat, beneficiarul este exclus de la plată, pentru anul respectiv, pe măsura respectivă. In acest caz, suma se reţine din plăţile care urmează să fie efectuate pe baza cererilor de plată depuse pe parcursul celor 3 ani calendaristici ulteriori anului constatării neregulii. In cazul în care suma nu poate fi reţinută în întregime din plăţile aferente celor 3 ani, suma rămasă de recuperat se urmăreşte până la acoperirea integrală a debitului, conform legislaţiei naţionale în vigoare.

In cazul în care se identifică două nereguli pentru aceeaşi exploataţie (de exemplu, procentul de depăşire este cuprins între 20% şi 30% şi supradeclararea suprafeţelor din cadrul exploataţiei a fost realizată din intenţie), se va aplica sancţiunea cea mai mare dintre cele două sancţiuni aferente neregulilor constatate.

C. Sancţiuni pentru nerespectarea criteriilor de eligibilitate

Criterii de eligibilitate

Indicator (modalitatea de control*)

Sancţiunea

Suprafaţa minimă agricolă utilizată este de 1 ha.

Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul   includerii   în   eşantion   pentru măsurarea suprafeţelor)'

Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată. Este exclus de la plată aplicantul care nu îndeplineşte acest criteriu.

Parcela minimă solicitată pentru plată este de minimum 0,3 ha (în cazul viilor, livezilor, culturilor de hamei, pepinierelor pomicole,     pepinierelor    viticole     şi arbuştilor fructiferi, suprafaţa minimă a parcelelor trebuie să fie de cel puţin 0,1 ha).

Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul   includerii   în   eşantion   pentru măsurarea suprafeţelor)

Nu se permite primirea angajamentului şi/sau a cererii de plată. Este exclusă de la plată parcela care nu îndeplineşte acest criteriu.

Semnarea şi menţinerea angajamentului privind continuitatea activităţii agricole pe o perioadă de 5 ani de la primirea primei cereri de plată

Control vizual în primul an/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Nu se permite primirea cererii de plată dacă nu a fost semnat angajamentul. Se exclude de la plată fermierul care nu îşi menţine angajamentul pe 5 ani.

Utilizarea în comun de către mai mulţi fermieri a păşunilor comunale

Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Este exclusă de la plată suprafaţa pe care nu se îndeplineşte acest criteriu. Nu se permite primirea angajamentului în primul an, dacă prin excluderea suprafeţelor care nu îndeplinesc acest criteriu exploataţia devine neeligibilă. Se aplică sancţiune de 3% din suma rămasă.

In cazul utilizării în comun a păşunilor aferente   unor   forme   asociative   de proprietate

Control vizual/IACS/vizită pe teren (în cazul includerii în eşantion)

Se permite primirea angajamentului doar pentru suprafeţele pentru care membrii asociaţiei au semnat că solicită plata prin intermediul asociaţiei. Este exclusă de la plată suprafaţa pe care nu se îndeplineşte acest criteriu.

* Modalitatea de control este detaliată în procedurile de lucru ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură.

In cazul nerespectării unui criteriu de eligibilitate, se aplică o sancţiune de 3% din suma rămasă după aplicarea sancţiunilor anterioare, începând cu al II-lea an de la semnarea angajamentului.

D. Sancţiuni pentru nerespectarea eco-condiţionalităţii

In cazul măsurilor 211 şi 212, eco-condiţionalitatea cuprinde o singură arie de eco-condiţionalitate: bunele condiţii agricole şi de mediu.

In cazul în care bunele condiţii agricole şi de mediu nu sunt respectate oricând în cadrul unui an calendaristic stabilit şi dacă neconformitatea respectivă este rezultatul unei acţiuni sau al unei omiteri direct imputabile fermierului care a depus cererea de plată pentru schemele de sprijin pe suprafaţă în anul calendaristic vizat, suma totală a plăţilor efectuate sau care urmează să fie efectuate trebuie să fie redusă sau exclusă.

Conform Ordinului ministrului agriculturii şi dezvoltării rurale şi al ministrului mediului şi dezvoltării durabile nr. 15/56/2008 pentru adoptarea măsurilor privind bunele condiţii agricole şi de mediu în România, GAEC-urile sunt următoarele:

Nr. categoriei

Categoria

Nr. GAEC

Denumire GAEC

I

Standarde pentru evitarea eroziunii solului

GAEC 1

Pe timpul iernii, terenul arabil trebuie să fie acoperit cu culturi de toamnă şi/sau să rămână nelucrat după recoltare pe cel puţin 20% din suprafaţa arabilă totală a fermei.

GAEC 2

Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare de 12%, cultivat cu plante prăsitoare, se efectuează de-a lungul curbelor de nivel.

GAEC 3

Se menţin terasele existente pe terenul agricol la data de 1 ianuarie 2007.

II

Standarde pentru  menţinerea conţinutului optim   de   materie   organică  în   sol,   prin aplicarea  unor practici agricole corespunzătoare

GAEC 4

Floarea-soarelui nu se cultivă pe aceeaşi parcelă mai mult de 2 ani consecutivi.

GAEC 5

Arderea miriştilor şi a resturilor vegetale pe terenul arabil nu este permisă decât cu acordul autorităţii competente pentru protecţia mediului.

III

Standarde pentru menţinerea structurii solului

GAEC 6

Lucrările solului pe terenul arabil cu panta mai mare de 12%, cultivat cu plante prăsitoare, se efectuează de-a lungul curbelor de nivel.

IV

Standarde   pentru   menţinerea   unui   nivel minim de întreţinere a terenurilor agricole

GAEC 7

Menţinerea pajiştilor permanente, prin asigurarea unui nivel minim de păşunat sau prin cosirea lor cel puţin o dată pe an

GAEC 8

Arderea pajiştilor permanente nu este permisă decât cu acordul autorităţii competente pentru protecţia mediului.

GAEC 9

Nu este permisă tăierea arborilor solitari şi/sau a grupurilor de arbori de pe terenurile agricole.

GAEC 10

Evitarea instalării vegetaţiei nedorite pe terenurile agricole, inclusiv pe terenurile care nu mai sunt exploatate pentru producţie

V

Standarde   pentru   menţinerea   suprafeţei existente de pajişti permanente

GAEC 11

Menţinerea suprafeţei de pajişti permanente la nivel naţional, existente la data de 1 ianuarie 2007

In cazul neglijenţei, sancţiunea nu trebuie să depăşească 5% din suma totală pentru măsurile 211 şi 212. In cazurile de nerespectare intenţionată, reducerea procentului nu trebuie să fie mai mică de 20% din plată şi poate merge până la excluderea totală din măsura de sprijin pentru unul sau mai mulţi ani calendaristici.

Valoarea sancţiunilor pentru un an calendaristic nu trebuie să depăşească suma totală cuvenită fermierului în cadrul măsurii.

Toate cazurile de neconformitate sunt aduse la cunoştinţa fermierilor în scris.

Nerespectarea datorată neglijenţei

Dacă nerespectarea se datorează neglijenţei unui fermier, sancţiunea calculată la suma totală este de 3% din suma totală. Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la 1%, să crească acest procent până la 5% din suma totală sau să nu se aplice nicio sancţiune, conform tabelului nr. 2.

Dacă sunt mai multe cazuri de nerespectare a diverselor condiţii sau condiţii ale aceleiaşi categorii (conformitate încrucişată), acestea vor fi considerate ca fiind un singur caz de neconformitate, conform tabelului nr. 1.

Dacă au fost stabilite mai mult de o neregulă privitoare la diferite categorii, procedura de stabilire a sancţiunii se aplică în mod individual la fiecare neconformitate. Sancţiunea atribuită categoriei se stabileşte alegându-se cea mai mare sancţiune atribuită unei condiţii din cadrul unei categorii. Sancţiunea se stabileşte prin însumarea sancţiunilor atribuite categoriilor, conform tabelului nr. 3. Sancţiunea maximă nu va depăşi 5% din suma totală, conform tabelului nr. 2.

Dacă au fost stabilite nereguli repetate, cu excepţia celor considerate intenţionate, sancţiunea stabilită în cazul primei nerespectări repetate va fi multiplicată cu factorul 3. In cazul repetiţiilor viitoare ale aceleiaşi nereguli, factorul 3 de multiplicare va fi aplicat de fiecare dată la rezultatul sancţiunii stabilite pentru neregulile repetate anterioare. Sancţiunea maximă nu va depăşi 15% din suma totală, conform tabelelor nr. 1 şi 2.

Dacă nivelul sancţiunilor a atins procentul de 15%, agenţia de plăţi va înştiinţa fermierul, informându-l că, dacă nerespectarea aceleiaşi condiţii va fi detectată din nou, se va considera că fermierul a acţionat în mod intenţionat. Dacă se detectează o neconformitate ulterioară, nivelul sancţiunii se va stabili prin multiplicarea cu 3 a rezultatului multiplicărilor anterioare, înainte de limitarea la 15%.

Nerespectarea intenţionată

Dacă fermierul nu a respectat intenţionat aceeaşi condiţie, sancţiunea aplicată va fi de 20% din suma totală. Astfel, pe baza rezultatelor din raportul de control, se decide să se reducă acest procent la nu mai puţin de 15% sau, unde este adecvat, să crească procentul la 100% din suma totală.

In cazul nerespectării intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsură pentru anul calendaristic în cauză. Dacă amploarea, gravitatea şi/sau persistenţa nerespectării intenţionate este majoră sau au fost detectate repetate nerespectări intenţionate, fermierul va fi exclus de la măsura respectivă şi în anul calendaristic următor.

In controlul administrativ, neglijenţa apare atunci când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând anul depunerii cererii de plată, o anumită condiţie a fost respectată. In controlul administrativ repetiţia apare atunci când în raportul de control din ultimii 2 ani, exceptând anul depunerii cererii de plată, o anumită condiţie nu a fost respectată.

Tabelul nr. 1

Calculul sancţiunilor pentru GAEC

Rezultatul controlului GAEC

Sancţiuni pentru categoria de calcul

Condiţia GAEC

Conformitate detectată

Neconformitate detectată

Categoria

Conformitate

detectată pentru toate GAEC din

categorie

Una sau mai multe neconformităţi detectate pentru GAEC din categorie

Categoria

Neglijenţă (N)

Repetiţie (R)

Neglijenţă (N)

Repetiţie (R)

GAEC 1

0%

3%

9%

A

0%

3%

9%

A

GAEC 2

0%

3%

9%

GAEC 3

0%

0%

0%

GAEC 4

0%

0%

0%

B

0%

3%

9%

B

GAEC 5

0%

3%

9%

GAEC 6

0%

0%

0%

C

0%

0%

0%

C

GAEC 7

0%

3%

0%

D

0%

3%

9%

D

GAEC 8

0%

3%

9%

GAEC 9

0%

3%

9%

GAEC 10

0%

3%

9%

GAEC 11

0%

0%

0%

E

0%

0%

0%

E

Neconformitatea cu o condiţie GAEC este amplă în cazul în care agenţia de plăţi primeşte sesizări din partea altor fermieri sau a unor autorităţi cu privire la faptul că efectele negative ale nerespectării unei condiţii GAEC de către un fermier nu se limitează la terenul aferent fermei acestuia. In acest caz, sancţiunea aplicată la nivelul fermei este de 5% pentru nerespectări datorate neglijenţei şi 15% pentru nerespectări repetate.

Tabelul nr. 2

Sancţiunea aplicată fermierului pentru GAEC

Amploare

Gravitate

Nivelul sancţiunii

Neglijenţă

Repetiţie

Limitată la terenul fermei

mică

1%

3%

medie

3%

9%

mare

5%

15%

Nu este limitată la terenul fermei

mare

5%

15%

Gravitatea neregulilor se evaluează la nivelul întregii ferme pe baza numărului de categorii în cadrul cărora au fost constatate nerespectări ale standardelor GAEC, conform tabelului nr. 3.

Tabelul nr. 3

Gravitate

Tip nerespectare

Neglijenţă

Repetiţie

mică

A+B+C+D+E = 3%

A+B+C+D+E = 9%

medie

A+B+C+D+E = 6%

9%<A+B+C+D+E<18%

mare

A+B+C+D+E = 9%

18% < A+B+C+D+E =< 27%

In cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate mare, în anul următor eşantionul va fi mărit cu beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi.

In cazul în care fermierul a fost detectat cu neconformităţi de gravitate mică şi medie, în anul următor eşantionul va fi mărit cu 10% dintre beneficiarii pentru care au fost identificate astfel de neconformităţi.

Sancţiunile pentru nerespectarea condiţiilor GAEC se aplică urmându-se următoarele etape:

1. se atribuie sancţiuni la nivelul condiţiei GAEC:

- dacă condiţia GAEC este nerespectată din neglijenţă, atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1;

- dacă condiţia GAEC este nerespectată repetat, atunci i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;

- dacă condiţia GAEC este respectată, atunci i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;

- deoarece GAEC 6 coincide cu GAEC 2 şi nu se pot aplica sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul pentru GAEC 6 va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;

- deoarece GAEC 7 este o condiţie introdusă în anul 2008, nerespectarea acesteia nu poate fi datorată repetiţiei;

- în cazul GAEC 10 software-ul sau inspectorul care realizează controlul pe teren calculează procentul din suprafaţa totală a parcelei agricole:

• dacă suprafaţa nerespectată este mai mică sau egală cu 30% din suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 este respectat, deci i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;

• dacă suprafaţa nerespectată este mai mare de 30% din suprafaţa parcelei, atunci GAEC 10 nu este respectat. Dacă nerespectarea este datorată neglijenţei, atunci i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1. Dacă nerespectarea este datorată repetiţiei, atunci i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;

2. se atribuie sancţiuni la nivelul categoriei:

- în cazul în care nu există nerespectări repetate, dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este nerespectată din neglijenţă, adică i s-a atribuit codul 1, atunci categoriei i se atribuie codul 1 = se aplică sancţiunea 1;

- în cazul în care există cel puţin o nerespectare repetată, dacă cel puţin o condiţie GAEC din cadrul unei categorii este nerespectată repetat, adică i s-a atribuit codul 2, atunci categoriei i se atribuie codul 2 = se aplică sancţiunea 2;

- dacă toate condiţiile GAEC din cadrul unei categorii sunt respectate, adică tuturor li s-a atribuit codul 0, atunci categoriei i se atribuie codul 0 = nu se aplică sancţiune;

- deoarece în cadrul categoriei III există o singură condiţie GAEC, şi anume GAEC 6 care coincide cu GAEC 2, şi nu se pot aplica sancţiuni duble pentru nerespectarea aceleiaşi condiţii, codul atribuit categoriei III va fi întotdeauna 0 = nu se aplică sancţiune;

3. se aplică sancţiuni la nivelul fermei:

- dacă tuturor categoriilor li s-a atribuit codul 0, atunci fermei nu i se aplică sancţiuni;

- dacă codul 1 a fost atribuit unei categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mică, iar fermei i se aplică sancţiunea de 1% din suma totală;

- dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de două categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate medie, iar fermei i se aplică sancţiunea de 3% din suma totală;

- dacă codul 1 a fost atribuit unui număr de 3 categorii, atunci nerespectarea datorată neglijenţei este de gravitate mare, iar fermei i se aplică sancţiunea de 5% din suma totală;

- dacă codul 2 a fost atribuit unei categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate mică, iar fermei i se aplică sancţiunea de 3% din suma totală;

- dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de două categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate medie, iar fermei i se aplică sancţiunea de 9% din suma totală;

- dacă codul 2 a fost atribuit unui număr de 3 categorii, atunci nerespectarea repetată este de gravitate mare, iar fermei i se aplică sancţiunea de 15% din suma totală;

- dacă neconformitatea cu cel puţin o condiţie este considerată amplă, atunci fermei i se aplică sancţiunea de 5% pentru nerespectări datorate neglijenţei sau 15% pentru nerespectări repetate.


SmartCity5

COMENTARII la Ordinul 384/2009

Momentan nu exista niciun comentariu la Ordinul 384 din 2009
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Ordin 384/2009
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu