ORDIN Nr. 356
din 29 noiembrie 2007
privind aprobarea Normelor
metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 38/2003 privind
transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere
ACT EMIS DE:
MINISTERUL INTERNELOR SI REFORMEI ADMINISTRATIVE
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 820 din 3 decembrie 2007
Având în vedere prevederile
art. VII alin. (1) lit. a) din Legea nr. 265/2007 pentru modificarea şi
completarea Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim
de închiriere,
în temeiul art. 7 alin. (4) din Ordonanţa de Urgenţă a
Guvernului nr. 30/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului
Internelor şi Reformei Administrative,
ministrul internelor si reformei administrative emite următorul ordin:
Art. 1. - Se aprobă Normele metodologice pentru
aplicarea prevederilor Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi
şi în regim de închiriere, cu modificările şi completările ulterioare,
prevăzute în anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. 2. - (1) Prezentul ordin se publică în Monitorul
Oficial al României, Partea I.
(2) La data intrării în vigoare a prezentului ordin,
Ordinul ministrului administraţiei publice nr. 275/2003 privind aprobarea
Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 38/2003 privind
transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere,
publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.
500 din 10 iulie 2003, se abrogă.
Ministrul internelor şi reformei administrative,
Cristian David
ANEXĂ
NORME METODOLOGICE
pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 38/2003
privind transportul în regim de taxi şi în
regim de închiriere
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - (1) Serviciile de transport în regim de taxi
sau serviciile de transport în regim de închiriere fac parte din sfera
serviciilor comunitare de utilităţi publice, prin care se realizează
satisfacerea nevoilor de deplasare a persoanelor şi a mărfurilor în condiţii de
siguranţă pe raza administrativ-teritorială a localităţilor, a celor aflate în
tranzit, în corelare cu fluxurile de utilizatori şi cu alte tipuri de transport existente.
(2) Serviciile de transport în regim de taxi sau în
regim de închiriere pot fi executate numai de către transportatorii autorizaţi
de către autoritatea de autorizare, în baza contractelor de atribuire în
gestiune delegată a acestor servicii.
(3) Consiliul local poate aproba în cazul în care în
localitatea respectivă nu există transportatori autorizaţi care execută
servicii de transport în regim de taxi sau de transport în regim de închiriere
ca executarea acestor servicii să se poată realiza în gestiune directă, la
cerere, de către compartimentul sau serviciul de specialitate al primăriei,
numai în baza licenţei eliberate în acest scop de Autoritatea Naţională de
Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilităţi Publice, denumită în
continuare A.N.R.S.C.U.P., cu autovehiculele deţinute de acesta în proprietate
sau în temeiul unui contract de leasing.
Art. 2. - (1) Transportatorul autorizat este transportatorul care deţine autorizaţie de transport privind
transportul public local în regim de taxi sau în regim de închiriere, eliberată
de autoritatea de autorizare, în condiţiile Legii nr. 38/2003 privind
transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, cu modificările şi
completările ulterioare.
(2) Transportatorul este persoana fizică, asociaţia familială sau persoana juridică înregistrată la
registrul comerţului pentru a desfăşura activităţi de transport cu vehicule
rutiere.
Art. 3. - Autorităţile administraţiei publice locale au
competenţe, în condiţiile Legii nr. 38/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, şi ale prezentelor norme metodologice, în ceea ce priveşte
înfiinţarea, reglementarea, organizarea, coordonarea, monitorizarea şi
controlul executării serviciilor de transport în regim de taxi sau în regim de
închiriere.
Art. 4. - (1) Prin hotărâri ale consiliilor locale sau
ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti se pot înfiinţa servicii de
utilitate publică privind:
a) transportul de persoane în regim de taxi;
b) transportul de bunuri sau mărfuri în regim de taxi;
c) transportul de persoane în regim de închiriere;
d) închirierea de autoturisme.
(2) Serviciile de utilitate publică privind
transportul, prevăzute la alin. (1) lit. a), b) şi c), se atribuie în gestiune
delegată, pentru a fi executate, unor operatori economici care pot fi persoane
fizice, asociaţii familiale şi persoane juridice autorizate în condiţiile
legii.
(3) Transportul de bunuri sau mărfuri în regim de taxi
este asimilat transportului de persoane în regim de taxi.
Art. 5. - Prin înfiinţarea serviciilor prevăzute la
art. 4 alin. (1) se realizează satisfacerea nevoilor de mobilitate atât a
populaţiei din localitate, cât şi a celei aflate în tranzit.
Art. 6. - Principalele reglementări care se aprobă prin
hotărâri ale consiliilor locale sau ale Consiliului General al Municipiului
Bucureşti vizează:
a) înfiinţarea serviciilor prevăzute la art. 4 alin.
(1);
b) executarea serviciilor de transport în regim de taxi
şi/sau în regim de închiriere, după caz;
c) regulamentele de organizare şi executare ale serviciilor de transport respective;
d) modalităţile de atribuire în gestiune delegată sau
directă, după caz, a serviciilor de transport respective;
e) contractele de atribuire a gestiunii şi caietele de
sarcini respective;
f) numărul maxim de autorizaţii taxi şi, după caz, de
copii conforme care se vor atribui;
g) declanşarea procedurii de atribuire în gestiune a
serviciilor de transport în regim de taxi şi/sau în regim de închiriere;
h) strategiile de organizare şi dezvoltare ale
serviciilor de transport respective;
i) criteriile de departajare şi punctajul aferent, în
ceea ce priveşte atribuirea autorizaţiilor taxi sau a altor copii conforme,
după caz;
j) nivelul tarifului de distanţă maximal, în cazul
transportului de persoane în regim de taxi;
k) numărul minim de taxiuri
necesare şi programele de lucru ale acestora pe perioada fiecărei zile a unei
săptămâni, pentru a asigura continuitatea serviciului de transport respectiv;
l) stabilirea locurilor de
aşteptare a clienţilor pentru taxiuri sau a locurilor de aşteptare a taxiurilor
pentru clienţi, precum şi a normei privind gradul de asigurare a numărului
locurilor de aşteptare clienţi pentru taxiuri în raport cu numărul de
autorizaţii taxi atribuite;
m) modelele şi dimensiunile ecusoanelor şi a înscrisurilor de pe taxiuri;
n) obligaţiile transportatorilor autorizaţi, ale
dispecerilor taxi, ale taximetriştilor şi ale clienţilor;
o) activitatea de control asupra modului cum se execută
serviciile de transport respective şi sancţiunile care se impun;
p) interdicţii şi restricţii
privind activitatea de transport în regim de taxi şi în regim de închiriere;
q) taxe şi impozite privind desfăşurarea serviciilor de
transport respective.
Art. 7. - Regulamentele de organizare şi executare ale
serviciilor de transport în regim de taxi şi în regim de închiriere se întocmesc
pe baza Regulamentului-cadru şi cu consultarea asociaţiilor profesionale
reprezentative.
CAPITOLUL II
Autorizarea şi efectuarea transportului în regim de
taxi sau în regim de închiriere
SECŢIUNEA 1
Autorizaţia de transport
Art. 8. - (1) Transportatorul poate obţine autorizaţie
de transport persoane în regim de taxi sau autorizaţie de transport bunuri şi
mărfuri în regim de taxi, după caz, eliberată de autoritatea de autorizare din
cadrul primăriei de pe raza administrativ-teritorială în care transportatorul
îşi are sediul sau domiciliul, după caz, pe baza următoarelor documente:
a) cererea transportatorului pentru eliberarea
autorizaţiei de transport respective;
b) copie a certificatului de înregistrare ca transportator şi certificatul constatator, eliberate de
registrul comerţului;
c) copie a certificatului de competenţă profesională a
persoanei desemnate, în cazul asociaţiei familiale sau persoanei juridice, ori
copie de pe atestatul profesional al taximetristului,
în cazul persoanei fizice;
d) cazierul judiciar al persoanei desemnate, în cazul
asociaţiei familiale;
e) avizul medico-psihologic al persoanei desemnate, în
cazul asociaţiei familiale, sau al taximetristului, în cazul persoanei fizice;
f) cazierul fiscal al transportatorului, dacă acesta
are calitatea de operator economic în activitate;
g) declaraţie pe propria răspundere a
transportatorului, dacă acesta a mai executat servicii de transport în regim de
taxi, cu menţionarea intervalelor când a avut interdicţii de a executa şi a
motivului acestora;
h) declaraţie pe propria răspundere a transportatorului
că poate asigura spaţiul de parcare pentru autovehiculul/ autovehiculele cu
care va executa serviciul respectiv, spaţiu deţinut în proprietate sau prin
contract de închiriere pe toată durata contractului de atribuire în gestiune a
serviciului de transport respectiv;
i) declaraţie pe propria răspundere a transportatorului
că acesta deţine autovehiculele necesare sau are capacitatea financiară de a le
deţine, în proprietate ori în temeiul contractelor de leasing, pe tipuri;
(2) Pentru operatorul de transport, persoană juridică,
deţinător al unei licenţe de transport emisă de Autoritatea Rutieră Română,
care execută transport de mărfuri cu mijloace de transport, a căror masă maximă
autorizată este mai mare de 3,5 tone, sau transportatorul autorizat, deţinător
al unei autorizaţii de transport mărfuri în regim contractual, care execută
transport de mărfuri în regim contractual cu mijloace de transport a căror masă
maximă autorizată nu este mai mare de 3, 5 tone, autorizaţia de transport
mărfuri şi bunuri în regim de taxi se eliberează pe baza următoarelor
documente:
a) cererea operatorului de transport sau a
transportatorului autorizat, după caz, pentru eliberarea autorizaţiei de
transport;
b) copie de pe licenţa de transport sau de pe
autorizaţia de transport valabilă;
c) copie de pe certificatul de înregistrare ca
transportator şi certificatul constatator, eliberate de registrul comerţului;
d) declaraţie pe propria răspundere
a operatorului de transport, dacă acesta a mai executat servicii de transport
în regim de taxi, cu menţionarea intervalelor când a avut interdicţii de a
executa şi a motivului acestora.
(3) In cazul pierderii valabilităţii licenţei de
transport sau a autorizaţiei de transport în regim contractual, prevăzută la
alin. (2), autorizaţia de transport în regim de taxi este nulă de drept.
Art. 9. - Orice modificare realizată asupra datelor
autorizaţiei de transport privind schimbarea denumirii, a sediului sau a
domiciliului transportatorului autorizat atrage şi modificarea corespunzătoare
a datelor respective din autorizaţiile taxi ori din copiile conforme deţinute
de acesta în momentul modificării.
Art. 10. - Operatorul economic, persoană juridică, poate executa serviciul de închirieri de autoturisme
în baza următoarelor documente depuse la autoritatea de autorizare pentru
obţinerea copiilor conforme necesare:
a) cererea operatorului pentru eliberarea copiilor
conforme pentru autoturismele deţinute în proprietate
sau în temeiul unor contracte de leasing cu care execută serviciul de
închiriere;
b) copie de pe certificatul de înmatriculare şi
certificatul constatator eliberate de registrul comerţului pentru operatorul
economic care execută activităţi de închiriere autoturisme;
c) declaraţie pe propria răspundere a operatorului că
asigură spaţiul necesar pentru parcarea autoturismelor utilizate pentru
executarea serviciului de închiriere, spaţiu deţinut în proprietate sau prin
contract de închiriere pe toată durata desfăşurării activităţii.
SECŢIUNEA a 2-a
Stabilirea numărului maxim de autorizaţii taxi
Art. 11. - (1) Numărul maxim de autorizaţii taxi care
se vor atribui pentru executarea serviciului de transport persoane în regim de
taxi la nivelul localităţii respective se stabileşte prin hotărâre a
consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, după
caz, cu consultarea asociaţiilor profesionale reprezentative, pentru o perioadă
de 5 ani.
(2) Numărul maxim de autorizaţii taxi se stabileşte pe
baza îndeplinirii unor criterii minimale sau pe baza unui studiu de
specialitate realizat de consiliul respectiv.
(3) Numărul maxim de autorizaţii taxi la nivelul unei
localităţi va fi de 4 la 1.000 de locuitori. Dacă prin studiul realizat de
autoritatea locală s-a stabilit un număr maxim de autorizaţii taxi necesare
prin care se depăşeşte raportul de 4 la 1.000, aceasta se va putea realiza doar
cu acordul asociaţiilor profesionale reprezentative.
(4) Criteriile minimale sunt următoarele:
a) asigurarea echilibrului privind satisfacerea
serviciilor de transport local de persoane realizat cu autobuze, troleibuze,
microbuze, tramvaie, metrou şi taxiuri, după caz;
b) norma privind gradul de asigurare a numărului de
locuri de aşteptare a clienţilor în raport cu numărul de autorizaţii taxi
emise, stabilite prin studii de specialitate;
c) nivelul gradului de poluare înregistrat în
localitate;
d) asigurarea echilibrului între cerere şi ofertă pe
piaţa transportului public de persoane în regim de
taxi;
e) nivelul gradului de aglomeraţie în trafic;
f) promovarea tipurilor de transport mai puţin
poluante.
SECŢIUNEA a 3-a
Registrul special de atribuire a autorizaţiilor
taxi şi a copiilor conforme
Art. 12. - (1) La autoritatea de autorizare se va deschide Registrul special de atribuire a autorizaţiilor
taxi şi a copiilor conforme, în care acestea sunt evidenţiate pe tipuri de
servicii, respectiv:
a) autorizaţii taxi atribuite pentru executarea
serviciului de transport persoane în regim de taxi;
b) autorizaţii taxi atribuite pentru executarea
serviciului de transport mărfuri şi bunuri în regim de taxi;
c) copii conforme atribuite pentru executarea
serviciului de transport persoane în regim de închiriere;
d) copii conforme atribuite pentru executarea
serviciului de închiriere autoturisme.
(2) In Registrul special de atribuire a autorizaţiilor
taxi şi a copiilor conforme, fiecare autorizaţie taxi sau copie conformă are un
număr de ordine, care se atribuie în procedura de atribuire a autorizaţiilor
taxi sau a copiilor conforme odată cu acestea.
(3) Fiecare tip de serviciu evidenţiat în Registrul
special de atribuire a autorizaţiilor taxi şi a copiilor conforme conţine
următoarele date minimale:
a) numărul de ordine atribuit autorizaţiei taxi sau
copiei conforme respective, în ordine crescătoare;
b) documentul în baza căruia s-a eliberat autorizaţia
taxi sau copia conformă - autorizaţia de transport sau certificatul de
înregistrare la registrul comerţului, după caz;
c) data atribuirii autorizaţiei
taxi sau a copiei conforme respective;
d) data eliberării autorizaţiei taxi sau a copiei
conforme respective;
e) termenul limită de valabilitate a vizei de
valabilitate a documentului prevăzut la lit. b);
f) transportatorul autorizat sau, după caz,
operatorul economic care execută serviciul de închiriere autoturisme căruia i-a
fost acordată autorizaţia de transport;
g) data la care a fost prelungit termenul de
valabilitate atribuit în cazul autorizaţiilor taxi pentru transportul de
persoane;
h) data şi perioada suspendării
utilizării autorizaţiei de transport;
i) motivul şi data retragerii autorizaţiei de
transport.
(4) Pentru orice reatribuire a unei autorizaţii taxi
sau pentru orice copie conformă devenită disponibilă se redeschide o nouă
rubrică, păstrându-şi acelaşi număr de ordine.
CAPITOLUL III
Procedura de atribuire în gestiune delegată a
serviciului de
transport în regim de taxi şi în regim de închiriere
SECŢIUNEA 1
Procedurile de atribuire si de eliberare a
autorizaţiilor taxi şi a copiilor
conforme
Art. 13. - (1) Autovehiculele deţinute de către
transportatorii autorizaţi pentru executarea serviciilor de transport în regim
de taxi sau în regim de închiriere ori cele deţinute de către operatorii
economici autorizaţi pentru executarea serviciului de închiriere pot fi
utilizate dacă pentru fiecare autovehicul s-a atribuit o copie conformă de
către autoritatea de autorizare.
(2) Copia conformă, ca document, este o copie a autorizaţiei de transport, în cazul efectuării
serviciilor de transport în regim de taxi sau în regim de închiriere, ori o
copie a certificatului de înregistrare la registrul comerţului, în cazul
efectuării exclusiv a serviciului de închiriere autovehicule.
(3) Un transportator autorizat care execută servicii de
transport persoane în regim de închiriere poate executa cu autovehiculele
respective şi servicii de închiriere autovehicule pe baza aceloraşi copii
conforme ale autorizaţiei de transport.
Art. 14. - (1) Procedura de atribuire în gestiune
delegată se aplică pentru executarea serviciilor de transport în regim de taxi
şi a serviciilor de transport persoane în regim de închiriere şi constă în:
a) atribuirea autorizaţiilor taxi sau a copiilor
conforme, după caz, şi a ecusoanelor aferente transportatorilor autorizaţi
câştigători;
b) eliberarea autorizaţiilor taxi sau a celorlalte
copii conforme, după caz;
c) încheierea contractelor de atribuire în gestiune
delegată în conformitate cu numărul autorizaţiilor taxi sau al copiilor
conforme atribuite şi eliberate.
(2) Dreptul de a participa la
procedura de atribuire în gestiune delegată a executării serviciului de
transport în regim de taxi sau de transport în regim de închiriere îl au numai
transportatorii autorizaţi, pe baza autorizaţiei de transport deţinute.
(3) Dovezile atribuirii în
gestiune a executării unuia dintre serviciile de transport respective le
constituie autorizaţia taxi sau copia conformă a autorizaţiei de transport,
după caz, care a fost atribuită pentru fiecare autovehicul deţinut, precum şi
contractul de atribuire a gestiunii.
Art. 15. - (1) Autorizaţia taxi sau orice altă copie
conformă a autorizaţiei de transport se atribuie numai în cadrul procedurii de
atribuire în gestiune delegată a serviciilor de transport în regim de taxi sau
de transport persoane în regim de închiriere.
(2) Autorizaţiile taxi pentru transportul de persoane
în regim de taxi se atribuie în număr limitat, stabilit prin hotărâre a
consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, în conformitate
cu prevederile legii.
(3) Prin hotărâre a consiliului
local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti, dacă se impune, se
poate stabili limitarea
numărului de autorizaţii taxi pentru transportul de mărfuri şi bunuri în regim
de taxi ori pentru transportul de persoane în regim de închiriere, cu
consultarea asociaţiilor profesionale reprezentative.
Art. 16. -Autorizaţia taxi şi orice altă copie conformă
se atribuie pentru o perioadă de 5 ani şi se prelungeşte, la cerere, o singură
dată pentru 5 ani, cu menţinerea obligatorie a aceluiaşi număr de ordine, numai
dacă în acel moment autoturismul nu depăşeşte vechimea de 10 ani de la data
fabricaţiei, este deţinut de către transportatorii autorizaţi, cu titlu de
proprietate sau în temeiul unui contract de leasing, şi sunt îndeplinite toate
cerinţele Legii nr. 38/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
privind prima atribuire.
Art. 17. - (1) Procedura de atribuire a autorizaţiilor
taxi pentru transportul de persoane în regim de taxi se realizează în
următoarele etape:
a) stabilire prin hotărâre a
consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti a
numărului de autorizaţii taxi care vor fi atribuite, acestea conţinând şi
numărul de ordine stabilite în Registrul special de atribuire a autorizaţiilor
taxi şi a copiilor conforme, pe tipuri de transport, deţinut de autoritatea de
autorizare;
b) depunerea solicitărilor de către transportatorii
autorizaţi, pentru atribuirea autorizaţiilor taxi;
c) acordarea punctajelor stabilite pentru îndeplinirea
criteriilor de departajare tuturor autovehiculelor
prezentate în declaraţia pe propria răspundere depusă odată cu cererea de
participare la procedura de atribuire;
d) stabilirea punctajului total obţinut de fiecare
autovehicul precizat la lit. c);
e) întocmirea listei cu autovehiculele
precizate la lit. c), în ordinea descrescătoare a punctajelor totale obţinute
conform prevederilor prevăzute la lit. d);
f) atribuirea autorizaţiilor taxi pentru autovehiculele
de pe lista prevăzută la lit. e) care au obţinut punctajele totale cele mai
mari, în ordinea descrescătoare a acestora;
g) dacă ultimul punctaj câştigător este obţinut de o
grupă de mai multe autovehicule decât numărul de autorizaţii taxi rămase
neatribuite, acestea se vor atribui acelor autovehicule cu capacitatea
cilindrică cea mai mare, în ordinea descrescătoare, din grupa respectivă.
(2) Un transportator autorizat poate participa la
procedura de atribuire a unei autorizaţii taxi numai dacă depune la autoritatea
de autorizare următoarele documente:
a) cerere de participare la procedura de atribuire;
b) declaraţia pe propria răspundere că deţine
autorizaţie de transport valabilă;
c) declaraţia pe propria răspundere că deţine sau va
deţine, în termen de maximum 6 luni, autovehicule, pe tipuri, în proprietate
sau în temeiul unui contract de leasing, cu precizarea criteriilor de
departajare pe care le îndeplineşte fiecare pentru obţinerea punctajelor;
d) scrisoare de garanţie în cuantum de 5% din valoarea
cu care va fi achiziţionat fiecare autovehicul, pentru fiecare dintre acestea,
în cazul în care transportatorul autorizat nu deţine autovehiculele necesare la
data depunerii declaraţiei prevăzute la lit. b).
Art. 18. - (1) Procedura de atribuire a autorizaţiilor
taxi pentru transportul de persoane în regim de taxi se anunţă public la sediul
primăriei şi în mijloacele de informare în masă locale şi judeţene cu cel puţin
60 de zile înainte de data limită stabilită pentru depunerea cererilor de
înscriere în procedură.
(2) Anunţul public va cuprinde date privind:
a) numărul autorizaţiilor taxi, pe numere de ordine,
care vor fi atribuite;
b) data limită până la care pot fi depuse cererile de
înscriere pentru participare la procedură;
c) solicitanţii cuprinşi în listele de aşteptare;
d) documentele care trebuie depuse;
e) data anunţării rezultatului
atribuirii;
f) data la care va fi demarată procedura de eliberare
a autorizaţiilor taxi;
g) criteriile de departajare şi punctajele care se
acordă.
Art. 19. - In cazul în care în atribuirea în gestiune a serviciului de transport mărfuri şi bunuri în regim de taxi sau de
transport persoane în regim de închiriere, numărul de autorizaţii taxi sau al
copiilor conforme nu este limitat, procedura de atribuire a acestora se
realizează după anunţul prevăzut la art. 18 alin. (1), ca urmare a depunerii
solicitărilor din partea transportatorilor autorizaţi pentru atribuirea
autorizaţiilor taxi sau a copiilor conforme, după caz, pentru autovehiculele
declarate, deţinute în condiţiile legii.
Art. 20. -In cazul executării în exclusivitate a
serviciului de închiriere autovehicule, procedura de atribuire a unei copii
conforme se realizează pentru fiecare solicitant, fără anunţul prealabil, şi
cuprinde următoarele etape:
a) depunerea solicitării operatorului economic pentru
atribuirea copiilor conforme pentru autoturismele declarate deţinute;
b) declaraţie pe propria răspundere că operatorul este
înregistrat la registrul comerţului pentru realizarea serviciului de închiriere
de autoturisme;
c) declaraţie pe propria răspundere că sunt îndeplinite
de către autovehicule criteriile stabilite pentru atribuire, prevăzute la art.
30;
d) declaraţie pe propria răspundere că deţine
autovehiculele în proprietate sau în temeiul unui contract de leasing.
Art. 21. - (1) Autorizaţia de transport în regim de
taxi sau autorizaţia de transport în regim de închiriere se eliberează de
autoritatea de autorizare pe baza unei documentaţii şi a îndeplinirii unor
condiţii cumulative.
(2) Documentaţia trebuie să conţină următoarele:
a) copie a autorizaţiei de transport sau a
certificatului de înregistrare la registrul comerţului, în cazul serviciului de
închiriere;
b) copie a certificatului de înmatriculare şi a cărţii
de identitate a autovehiculului deţinut în proprietate sau în temeiul unui
contract de leasing;
c) copie a certificatului de agreare valabil, în cazul
autovehiculelor utilizate pentru transportul în regim de taxi;
d) declaraţie pe propria răspundere privind dispecerul
taxi, prin care transportatorul autorizat va asigura dispecerizarea în cazul
transportului de persoane în regim de taxi. In localităţile în care
dispecerizarea nu este obligatorie se va menţiona modalitatea prin care
transportatorul autorizat poate asigura dispecerizarea.
(3) Condiţiile care trebuie îndeplinite cumulativ sunt
următoarele:
a) autovehiculul care este
deţinut în proprietate este înmatriculat în judeţul de care aparţine
autoritatea de autorizare;
b) solicitantul autorizaţiei taxi sau al copiei
conforme a asigurat, prin declaraţia pe propria răspundere, că deţine în
proprietate sau cu contract de închiriere spaţiul necesar pentru parcarea
autovehiculului pe întreaga durată de valabilitate a autorizaţiei taxi ori a
copiei conforme;
c) prin eliberarea autorizaţiilor taxi şi a copiilor
conforme nu se depăşeşte numărul maxim de autorizaţii taxi sau de copii
conforme ale autorizaţiei de transport, stabilit a se atribui, după caz, prin
hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti.
(4) Odată cu eliberarea unei autorizaţii taxi sau a
unei copii conforme se eliberează şi ecusonul respectiv, după caz.
(5) Autorizaţia taxi se eliberează sub rezerva
prezentării în maximum 15 zile a dovezii de fiscalizare a aparatului de taxat.
Dacă în termen de 15 zile de la eliberarea autorizaţiei
taxi nu se prezintă dovada fiscalizării aparatului de taxat, autorizaţia taxi
se retrage, urmând a fi supusă unei noi proceduri de atribuire.
Art. 22. - (1) In cazul stabilirii numărului sau
disponibilizării unor autorizaţii taxi în transportul de persoane în regim de
taxi ori în cazul în care numărul acestora se majorează prin hotărâri ale
consiliului local sau ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, se
declanşează procedura de atribuire a acestora, procedură la care au prioritate
transportatorii autorizaţi înscrişi în listele de aşteptare.
(2) Prin prioritatea acordată transportatorilor
autorizaţi înscrişi în listele de aşteptare li se asigură numai acestora
dreptul de a participa în primă procedură de atribuire a autorizaţiilor taxi respective.
(3) Autorizaţiile taxi rămase neatribuite după prima
procedură de atribuire, prevăzută la alin. (2), vor fi atribuite într-o nouă
procedură de atribuire, la care poate participa orice solicitant care este
transportator autorizat.
(4) Listele de aşteptare existente până la 31 decembrie
2007 rămân valabile până la data respectivă în forma în care au fost realizate,
indiferent de calitatea celor înscrişi.
(5) Incepând cu 1 ianuarie 2008, în listele de
aşteptare nu mai rămân înscrişi decât transportatorii autorizaţi, aşa cum sunt
definiţi în Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(6) Indiferent de ordinea de pe lista de aşteptare,
toţi cei înscrişi au drepturi egale în ceea ce priveşte prioritatea.
Prioritatea se acordă numai în raport cu transportatorii autorizaţi neînscrişi
în listele de aşteptare.
Art. 23. - Autorizaţia taxi sau orice altă copie
conformă conţine următoarele date:
a) numărul de ordine;
b) denumirea localităţii de autorizare;
c) denumirea transportatorului autorizat sau a
operatorului economic, aşa cum este înregistrat la registrul comerţului;
d) termenul la care expiră viza de valabilitate a
autorizaţiei de transport, cu excepţia copiei conforme a certificatului de
înregistrare la registrul comerţului;
e) termenul la care expiră valabilitatea autorizaţiei
taxi sau a copiei conforme atribuite;
f) numărul de circulaţie a autovehiculului pentru care
s-a atribuit autorizaţia taxi sau copia conformă;
g) denumirea serviciului pe care îl prestează
autovehiculul şi pentru care a fost atribuită.
Art. 24. - (1) Ecusonul aplicat
pe autovehiculele care execută servicii de transport în regim de taxi conţine
următoarele date:
a) numărul de ordine al autorizaţiei taxi;
b) denumirea localităţii de autorizare;
c) termenul la care expiră valabilitatea autorizaţiei
taxi atribuite;
d) numărul de circulaţie al autovehiculului pentru
care s-a atribuit autorizaţia taxi;
e) denumirea serviciului executat - TAXI -.
(2) Ecusonul aplicat pe parbrizele autovehiculului care
execută servicii de transport persoane în regim de închiriere şi/sau servicii
de închiriere autoturisme conţine următoarele date:
a) numărul de ordine;
b) denumirea serviciului executat - RENT CAR -;
c) denumirea localităţii de autorizare;
d) termenul la care expiră valabilitatea copiei
conforme atribuite;
e) numărul de circulaţie al autovehiculului pentru
care s-a atribuit copia conformă.
Art. 25. -Atribuirea autorizaţiei taxi sau a copiei
conforme se anulează şi nu se mai eliberează în următoarele cazuri:
a) precizările referitoare la autovehiculul prezentat
în declaraţia pe propria răspundere nu corespund realităţii;
b) în termen de maximum 6 luni de la atribuire,
transportatorul autorizat nu a putut prezenta documentele autovehiculului
pentru care a solicitat atribuirea.
Art. 26. - (1) După data limită stabilită pentru
depunerea cererilor de participare la procedura de atribuire a autorizaţiilor
taxi, în termen de 10 zile autoritatea de autorizare va analiza cererile şi
documentele depuse, va aplica criteriile de departajare şi va stabili
transportatorul autorizat căruia i se va atribui autorizaţia respectivă.
(2) Lista cu autorizaţiile taxi atribuite pentru
transportul de persoane, conţinând datele de identificare ale transportatorului
autorizat şi punctajele obţinute din îndeplinirea criteriilor de departajare
pentru fiecare autovehicul, va fi făcută publică în termen de 3 zile după
finalizarea atribuirii prevăzute la alin. (1).
(3) In termen de 15 zile de la publicarea listei prevăzute
la alin. (2) se pot depune contestaţii la primarul localităţii, cu privire la
deficienţele semnalate în procedura de atribuire a autorizaţiilor.
(4) Dispoziţiile primarului privind rezolvarea
contestaţiilor se emit şi se comunică în termen de 10 zile de la primirea
acestora.
(5) Dispoziţia primarului poate fi atacată în
contenciosul administrativ în termenele legale prevăzute.
Art. 27. - Transportatorii autorizaţi care nu au
îndeplinit punctajul necesar pentru atribuirea unei autorizaţii taxi pentru transportul
de persoane în regim de taxi se consideră înscrişi de drept, la cererea lor, în
procedurile de atribuire a următoarelor autorizaţii taxi disponibile, din cele
stabilite conform hotărârii consiliului respectiv.
Art. 28. -Atribuirea unei autorizaţii taxi pentru
realizarea serviciului de transport persoane în regim de taxi se face prin
hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al Municipiului
Bucureşti, cu acordul asociaţiilor profesionale reprezentative, potrivit
criteriilor de departajare prevăzute în Legea nr. 38/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, conform punctajelor acordate
pentru fiecare criteriu de departajare.
Art. 29. - Pentru cazurile în care numărul
autorizaţiilor taxi pentru executarea serviciului de transport marfă şi bunuri
în regim de taxi este limitat, procedura de atribuire se aplică corespunzător,
ca în cazul autorizaţiilor taxi pentru serviciul de transport persoane,
utilizându-se criteriile de departajare de la art. 142 alin. (6) lit. a), b), d), f) şi g)
din Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările ulterioare, pentru care
punctajele acordate se stabilesc în mod similar.
Art. 30. -In cazul în care pentru executarea
serviciului de transport mărfuri şi bunuri în regim de taxi, a serviciului de
transport persoane în regim de închiriere sau a serviciului de închiriere
autoturisme numărul de autorizaţii taxi sau de copii conforme, după caz, nu
este limitat, acestea se atribuie în condiţiile în care autovehiculele
îndeplinesc criteriile stabilite prin hotărâri ale consiliului local sau ale
Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
Criteriile minimale care trebuie îndeplinite sunt
următoarele:
a) vechimea maximă a autovehiculului de 10 ani de la
data fabricaţiei;
b) gradul de poluare maxim admis.
SECŢIUNEA 2
Procedura de încheiere a contractelor de atribuire
în gestiune delegată a serviciului de transport în regim de taxi sau în regim de închiriere
Art. 31. - (1) Executarea serviciului de transport în
regim de taxi sau în regim de închiriere se atribuie transportatorilor
autorizaţi de către autoritatea de autorizare, prin contract de atribuire în
gestiune delegată, încheiat în condiţiile legii.
(2) Odată cu finalizarea procedurii de eliberare a
autorizaţiilor taxi sau a copiilor conforme se demarează procedura de încheiere
a contractelor de atribuire în gestiune delegată a serviciului respectiv, care
se realizează pe baza tuturor autorizaţiilor taxi sau a copiilor conforme
obţinute prin procedura de atribuire sau prin alte proceduri prevăzute de lege.
(3) Contractul de atribuire în gestiune delegată se
încheie pentru o perioadă egală cu durata maximă a valabilităţii autorizaţiilor
taxi sau a copiilor conforme atribuite, dar nu mai mult de 5 ani.
(4) Dacă pe parcursul derulării contractului de
atribuire transportatorul autorizat obţine alte autorizaţii taxi sau copii
conforme, acestea vor fi incluse în contract prin act adiţional,
nemodificându-se durata contractului.
(5) După expirarea contractului, acesta poate fi
reînnoit, pentru autorizaţiile taxi sau copiile conforme a căror valabilitate
nu a expirat, durata contractului reînnoit fiind egală cu cea mai mare durată
de valabilitate a unei autorizaţii sau copii conforme deţinute, dar nu mai mare
de 5 ani.
(6) Contractul de atribuire în gestiune va conţine:
a) lista cu autorizaţiile taxi sau copiile conforme
deţinute, cu precizarea numerelor de ordine şi a termenelor de valabilitate a
acestora;
b) caietul de sarcini;
c) drepturile şi obligaţiile părţilor.
(7) Unui transportator autorizat care deţine un
contract de atribuire a gestiunii i se interzice a încheia cu terţi contracte
de subdelegare a serviciului respectiv.
(8) Un contract de atribuire se reziliază în
următoarele cazuri:
a) a fost retrasă autorizaţia de transport a
transportatorului autorizat;
b) au fost retrase toate
autorizaţiile taxi sau copiile conforme care au făcut obiectul contractului;
c) conform prevederilor contractului;
d) în caz de nerespectare repetată a clauzelor
contractuale.
Art. 32. - Contractele de atribuire a gestiunii delegate
serviciilor de transport în regim de taxi sau în regim
de închiriere şi caietele de sarcini se întocmesc pe baza Contractului-cadru şi
a caietului de sarcini-cadru, cu consultarea asociaţiilor reprezentative, şi se
aprobă prin hotărâre a consiliului local sau a Consiliului General al
Municipiului Bucureşti, după caz.
CAPITOLUL IV
Activitatea de dispecerat taxi
Art. 33. - (1) Serviciile de transport persoane în
regim de taxi nu pot fi executate decât în condiţiile în care se asigură
posibilitatea clientului de a apela la aceste servicii
prin comenzi telefonice sau prin alte mijloace, realizate prin intermediul
dispeceratelor taxi.
(2) In localităţile în care, prin hotărâre a
consiliilor locale, nu s-au atribuit mai mult de 100 de autorizaţii taxi pentru
transportul de persoane în regim de taxi preluarea comenzilor de la clienţi se
va asigura prin telefon mobil, aflat în dotarea taxiurilor.
(3) Denumirea dispeceratului taxi şi numărul de apel
telefonic al dispeceratului taxi, precum şi al telefonului mobil din dotarea
taxiurilor, după caz, va fi afişat pe caseta specială taxi sau pe caroserie.
Este interzisă afişarea pe caroserie sau pe caseta specială a denumirii unui
dispecer şi/sau a numărului telefonic de apel dacă acesta nu este autorizat ca
dispecer taxi în localitatea respectivă.
(4) In cazul transportului de mărfuri sau bunuri în
regim de taxi, asigurarea dispecerizării este opţională.
Art. 34. - (1) Asigurarea dispecerizării serviciului de
transport persoane în regim de taxi este în sarcina transportatorului autorizat.
(2) Dispecerizarea poate fi asigurată de persoane
juridice autorizate, care pot fi transportatori autorizaţi care execută transport în regim de taxi sau operatori economici care nu au în
obiectul de activitate transportul în regim de taxi.
(3) Autorizarea activităţii de dispecerat taxi se
realizează de către autoritatea de autorizare, în condiţiile legii.
(4) Un transportator autorizat căruia i s-a atribuit în
gestiune executarea unui serviciu de transport persoane în regim de taxi, dacă
nu îşi autorizează propria activitate de dispecerat, este obligat să apeleze la
serviciile unui dispecer taxi autorizat, pe baze contractuale.
Art. 35. - (1) Dispeceratele taxi au dreptul să ofere
servicii de dispecerizare numai pe bază de contract de servicii şi numai
transportatorilor autorizaţi care îşi desfăşoară activitatea în localitatea
respectivă, pe baza autorizaţiilor taxi emise de aceeaşi autoritate de
autorizare.
(2) In condiţiile în care în obiectul de activitate al
unui operator economic înregistrat la registrul comerţului se regăsesc
deopotrivă activitatea de transport persoane în regim de taxi şi activitatea de
dispecerat taxi, aceasta din urmă este considerată o activitate conexă a
transportatorului autorizat.
(3) In orice altă situaţie decât cea prezentată în
alin. (2), relaţia dintre un dispecerat taxi şi un transportator autorizat care
execută transport în regim de taxi este o relaţie contractuală bazată pe
contractul de dispecerizare.
(4) Preţul unui contract de dispecerizare încheiat cu
un transportator autorizat reprezintă suma tarifelor de dispecerizare aplicate
pentru fiecare autovehicul taxi deservit pentru care acesta deţine autorizaţie
taxi valabilă.
(5) Tariful de dispecerizare a unui autovehicul taxi
este unic pentru toţi transportatorii autorizaţi deserviţi.
(6) Nivelul tarifului de dispecerizare a unui
autovehicul taxi practicat de un dispecerat taxi se stabileşte în raport direct
cu valoarea medie a tarifelor de distanţă utilizate la nivelul dispeceratului
şi este convenit obligatoriu cu majoritatea transportatorilor autorizaţi
deserviţi.
(7) Orice modificare a tarifului de dispecerizare a
unui autovehicul taxi se poate face numai în condiţiile în care se modifică
valoarea medie a tarifelor de distanţă utilizate la nivel de dispecerat.
Tariful de dispecerizare nu poate fi modificat cu un procent mai mare decât
procentul de modificare a valorii medii a tarifelor de distanţă utilizate.
Art. 36. - Contractul de dispecerizare trebuie să
excludă orice tratament discriminatoriu aplicat transportatorilor autorizaţi
deserviţi, precum şi orice tendinţă monopolistă, de control al pieţei şi de
eliminare a concurenţei.
Art. 37. - Un contract de dispecerizare trebuie să
conţină şi următoarele clauze:
a) interdicţia abaterilor de la calitatea şi siguranţa
serviciului;
b) interdicţia abaterilor de la legalitatea
transporturilor;
c) modalitatea de a utiliza tariful de distanţă,
respectiv tarif unic şi/sau tarif diferenţiat, pe timp de zi şi pe timp de
noapte, în conformitate cu normele de stabilire a
tarifelor emise de A.N.R.S.C.U.P.;
d) interdicţia privind nerespectarea numărului minim
de taxiuri şi programele minimale de lucru ale taxiurilorîn piaţă;
e) interdicţia privind refuzarea nejustificată a
executării unor curse comandate de clienţi;
f) interdicţia privind funcţionarea unui transportator
autorizat cu încălcarea prevederilor legale;
g) interdicţia implicării taxiurilorşi a
taximetriştilorîn activităţi cu caracter infracţional sau antisocial;
h) modalităţile în care dispeceratele asigură controlul
privind modul cum transportatorii autorizaţi respectă obligaţiile ce derivă din
prevederile contractuale şi în ce cazuri de încălcare a unor obligaţii
contractul poate fi reziliat unilateral;
i) alte prevederi stabilite prin hotărâre a consiliului
local sau a Consiliului General al Municipiului Bucureşti.
CAPITOLUL V
Documente obligatorii la bordul autovehiculelor
Art. 38. - (1) La bordul autovehiculelor care prestează
serviciile de transport în regim de taxi sau în regim de închiriere, precum şi
al celor utilizate pentru prestarea serviciilor de închiriere de autovehicule
trebuie să se găsească documentele valabile prevăzute de reglementările în
vigoare.
(2) In cazul prestării serviciului de transport în
regim de taxi, documentele care trebuie să existe la bord sunt următoarele:
a) autorizaţia taxi sau orice altă copie conformă a
autorizaţiei de transport;
b) certificatul de înmatriculare a autovehiculului;
c) copia certificatului de agreare;
d) asigurarea pentru persoane şi bunurile acestora, în cazul transportului de persoane;
e) asigurarea pentru mărfuri şi bunurile transportate,
în cazul transportului de mărfuri şi bunuri;
f) asigurarea de răspundere civilă;
g) certificatul de atestare a pregătirii profesionale a
conducătorului auto;
h) legitimaţia conducătorului
auto, dacă are calitatea de angajat;
i) copia buletinului de verificare metrologică a
taximetrului;
j) copia contractului cu dispeceratul taxi care îl
deserveşte sau copia autorizaţiei de dispecerat taxi, în cazul taxiurilor
transportatorilor autorizaţi care au dispecerat propriu;
k) ecusonul taximetristului, afişat la vedere;
l) lista cu tarifele
practicate, afişată la vedere;
m) ecusoanele aplicate pe portiere.
(3) In cazul prestării serviciului de transport
persoane în regim de închiriere, documentele care trebuie să existe la bord
sunt următoarele:
a) copia conformă a autorizaţiei de transport;
b) certificatul de înmatriculare a autovehiculului;
c) asigurarea pentru persoanele şi bunurile acestora;
d) asigurarea de răspundere civilă;
e) certificatul de atestare a pregătirii profesionale a
conducătorului auto;
f) contractul de prestare a serviciului încheiat cu
clientul;
g) documentul fiscal privind plata anticipată a
serviciului de transport prestat;
h) ecusoanele aplicate pe parbrize.
(4) In cazul prestării serviciului de închiriere
autoturisme, documentele care trebuie să existe la bord sunt următoarele:
a) copia conformă a certificatului de înregistrare la
registrul comerţului sau, după caz, a autorizaţiei de transport;
b) certificatul de înmatriculare a autovehiculului;
c) asigurarea pentru persoane şi bunurile acestora;
d) asigurarea de răspundere civilă;
e) contractul de închiriere a autoturismului de către
client;
f) documentul fiscal privind plata anticipată a
serviciului de închiriere prestat;
g) ecusoanele aplicate pe parbrize.
(5) Ecusonul taximetristului, protejat în folie, se
afişează la bordul autovehiculului în loc vizibil şi cuprinde:
a) denumirea transportatorului autorizat deţinător al
autorizaţiei taxi respective, aşa cum este înregistrat la registrul comerţului;
b) numele şi prenumele taximetristului;
c) fotografia taximetristului;
d) ştampila transportatorului autorizat şi semnătura
persoanei desemnate;
e) data emiterii ecusonului.
(6) Emiterea ecusonului taximetristului este în sarcina
transportatorului autorizat.
(7) Lista tarifelor practicate se afişează la loc
vizibil în autovehicul, pentru a putea fi consultată de client, şi cuprinde:
a) denumirea transportatorului autorizat deţinător al
autorizaţiei taxi respective, aşa cum este înregistrat la registrul comerţului;
b) valoarea tarifelor pe timp de zi şi pe timp de
noapte practicate, respectiv:
1. tariful de distanţă (lei/km);
2. tariful orar (de staţionare) (lei/oră);
3. tariful de pornire (lei);
c) data emiterii;
d) ştampila primăriei şi semnătura autorizată, care au
caracter de viză de conformitate;
e) ştampila transportatorului autorizat şi semnătura
persoanei desemnate.
(8) Lista tarifelor practicate se întocmeşte de către
transportatorul autorizat şi se înlocuieşte de către acesta ori de câte ori cel
puţin unul din tarife se modifică.
(9) Listele tarifelor practicate se depun pentru
vizare şi verificare a conformităţii la autoritatea de autorizare şi în cazul
modificării tarifului de distanţă.
CAPITOLUL VI
Inlocuirea unui autovehicul
Art. 39. - Un autovehicul pentru care s-a atribuit o
autorizaţie taxi sau o copie conformă, după caz, poate fi înlocuit la cerere,
în mod justificat, pe toată perioada de valabilitate a documentelor respective.
Art. 40. -Autovehiculul
înlocuitor trebuie să fie deţinut în proprietate sau în temeiul unui contract
de leasing de către transportatorul autorizat respectiv şi trebuie să îndeplinească
următoarele condiţii:
a) să îndeplinească cel puţin acelaşi punctaj ca
autovehiculul înlocuit privind criteriile de
departajare în cazul transportului de persoane în regim de taxi;
b) să aibă vechimea de la data fabricaţiei cel mult
egală cu vechimea autovehiculului înlocuit, dar nu mai mult de 10 ani;
c) să îndeplinească condiţiile necesare pentru
procedura de eliberare a autorizaţiilor taxi sau a copiilor conforme, după caz.
Art. 41. - Un autovehicul poate fi înlocuit în unul
dintre următoarele cazuri:
a) autovehiculul nu mai poate fi utilizat datorită
uzurii fizice, morale, deteriorării sau furtului. In această categorie se
înscrie şi cazul în care autovehiculul nu mai corespunde normelor europene
privind noxele;
b) autovehiculul a fost casat;
c) autovehiculul a fost înstrăinat;
d) autovehiculul înlocuitor are o vechime mai mică şi
obţine un punctaj superior din aplicarea criteriilor de departajare existente,
dupa caz.
Art. 42. - (1) Autoritatea de autorizare are obligaţia
să verifice în termenul prevăzut de Legea nr. 38/2003, cu modificările şi
completările ulterioare, toţi operatorii deţinători de autorizaţii taxi
atribuite pentru autovehicule deţinute cu contract de închiriere, iar
operatorii au obligaţia să se prezinte pentru verificări privind modul de
atribuire şi de utilizare a autorizaţiilor respective cu următoarele documente,
în original şi în copie:
a) autorizaţia de transport emisă de primărie,
valabilă la 1 ianuarie 2007 sau la data verificării, dacă a fost emisă după 1
ianuarie 2007;
b) autorizaţia taxi respectivă, valabilă la data
intrării în vigoare a Legii nr. 265/2007 pentru modificarea şi completarea
Legii nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de
închiriere;
c) cartea de identitate a autovehiculului care este
utilizat ca taxi, din care să rezulte cine este proprietarul autovehiculului;
d) contractul de închiriere a
autovehiculului respectiv, încheiat între deţinătorul legal al autorizaţiei
taxi şi proprietarul autovehiculului respectiv, valabil la data intrării în
vigoare a Legii nr. 265/2007,
cu condiţia ca acest contract să fie întocmit în conformitate cu prevederile
legale în vigoare şi să fie vizat că a fost luat în evidenţa direcţiei de
finanţe, conform reglementărilor în vigoare;
e) dovada că memoria electronică a aparatului de taxat
este fiscalizată anterior datei de intrare în vigoare a
Legii nr. 265/2007;
f) dovada că taxiul respectiv este arondat unui
dispecerat, care constă în copia autorizaţiei dispeceratului propriu sau în
contractul cu un dispecerat.
(2) Documentele prevăzute la alin. (1) se compară cu
documentele existente la dosarul aflat la emitentul autorizaţiei taxi. In caz
de neconcordanţă între documentele prezentate, în cazul în care aceste
documente nu sunt în termenele de valabilitate precizate în lege, precum şi în
cazul în care documentele prevăzute la alin. (1) nu au fost depuse în
totalitate, autorizaţiile taxi respective şi ecusoanele aferente se reţin şi se
retrag de autoritatea de autorizare.
(3) Toate autorizaţiile taxi şi ecusoanele pe care
deţinătorii legali ai acestora le-au transferat, sub orice formă, pentru
executarea serviciului respectiv altei persoane juridice sau fizice se reţin şi
se retrag de autoritatea de autorizare.
(4) Autorizaţiile taxi şi ecusoanele eliberate de către
autoritatea de autorizare pentru transportatorii autorizaţi a căror autorizaţie
de transport a fost eliberată de altă autoritate de autorizare decât cea din
localitatea respectivă se reţin şi se retrag de autoritatea de autorizare.
Acelaşi regim îl vor avea şi autorizaţiile taxi, şi ecusoanele respective care
au fost eliberate de către autoritatea de autorizare respectivă pentru
autovehicule înmatriculate în alte judeţe, cu excepţia autovehiculelor deţinute
cu contract de leasing de către transportatorii autorizaţi, sau pentru
autovehiculele pentru care deţinătorul legal al autorizaţiilor taxi nu poate
face dovada că a avut aparatele de taxat respective fiscalizate anterior datei
de intrare în vigoare a Legii nr. 265/2007.
(5) Autorizaţiile taxi şi ecusoanele emise pentru
autovehiculele deţinute cu contract de închiriere, neprezentate pentru
verificare, vor fi reţinute şi retrase prin aceeaşi procedură ca aceea
prevăzută la alin. (2), iar autovehiculele taxi respective vor fi retrase din
circulaţie.
(6) Autoritatea de autorizare afişează public o listă
care va cuprinde:
a) autorizaţiile taxi, cu numărul de ordine atribuit
şi cu numărul de circulaţie al autovehiculului taxi care operează sub fiecare
autorizaţie, rămase valabile;
b) autorizaţiile taxi, cu numărul de ordine atribuit,
retrase.
(7) In acelaşi interval, deţinătorii autorizaţiilor
taxi cuprinse în lista afişată potrivit alin. (6) lit. a) vor depune la
primărie o declaraţie pe propria răspundere din care să rezulte câte dintre
aceste autovehicule deţinute cu contract de închiriere pot fi înlocuite, în
termenul prevăzut de Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, cu autovehicule deţinute în proprietate sau în temeiul unui
contract de leasing, a căror vechime este mai mică de 5 ani de la data
fabricaţiei. Declaraţia pe propria răspundere în acest caz va conţine lista cu
autovehiculele care vor fi înlocuite, respectiv autovehiculele care nu vor fi
înlocuite, pe numere de circulaţie, cu precizarea numărului de ordine al
autorizaţiei taxi aferente.
(8) Autovehiculele care vor fi înlocuite, potrivit
declaraţiei pe propria răspundere prevăzute la alin. (7), nu vor putea fi decât
dintre autovehiculele precizate în lista prevăzută la alin. (6) lit. a), cu
vechimea cea mai mare de la data fabricaţiei, luate în ordinea descrescătoare a
vechimii.
(9) Pentru autovehiculele care
înlocuiesc autovehiculele precizate în declaraţia menţionată la alin. (7),
deţinătorii autorizaţiilor taxi respective vor depune la autoritatea de autorizare,
în termenul prevăzut de Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările
ulterioare, pentru procedura de eliberare a noilor autorizaţii taxi, dosarele complete cu
următoarele documente:
a) copie a certificatului de înmatriculare a autovehiculului;
b) copie a cărţii de identitate a autovehiculului;
c) copie a certificatului de agreare;
d) dovada fiscalizării
memoriei electronice a aparatului de taxat;
e) copie a contractului de dispecerizare.
(10) Autovehiculele precizate în declaraţia pe propria
răspundere prevăzută la alin. (7), pentru care nu s-au depus dosarele complete
prevăzute la alin. (9), sau autovehiculele pentru care nu s-au respectat
prevederile alin. (8) nu vor mai putea fi înlocuite, autorizaţiile taxi şi
ecusoanele respective reţinându-se si retrăgându-se conform aceleiaşi proceduri
ca la alin. (2).
(11) Odată realizată înlocuirea autovehiculelor
precizate în declaraţia prevăzută la alin. (7) cu autovehiculele înlocuitoare
precizate la alin. (9), cu respectarea prevederilor alin. (8), autoritatea de
autorizare va proceda la eliberarea noilor autorizaţii taxi, modificând datele
autovehiculului înlocuit cu datele autovehiculului înlocuitor de pe autorizaţia
taxi existentă, fără a aduce atingere termenului de valabilitate al acesteia.
Modificările realizate autorizaţiilor taxi atrag corespunzător şi modificări
ale ecusoanelor respective.
Art. 43. - (1) Autorizaţiile taxi reţinute şi retrase
conform prevederilor art. 44 vor fi atribuite de drept şi gratuit, la cerere,
persoanelor fizice care deţin în proprietate sau în temeiul unui contract de
leasing autovehiculele respective, după caz, cu respectarea prevederilor art.
14 alin. (6) din Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările ulterioare.
(2) Cererea de atribuire va fi însoţită de o
declaraţie pe propria răspundere prin care persoana fizică asigură că până la
31 decembrie 2007 va prezenta următoarele documente:
a) copie de pe autorizaţia de transport emisă de
autoritatea de autorizare;
b) copie de pe certificatul de înmatriculare a
autovehiculului;
c) copie de pe cartea de identitate a autovehiculului;
d) copie de pe certificatul de agreare a
autovehiculului;
e) documentul privind fiscalizarea memoriei electronice
a aparatului de taxat;
f) copie de pe contractul încheiat cu un dispecerat
taxi.
(3) După depunerea documentelor prevăzute la alin.
(2), autoritatea de autorizare va elibera autorizaţia taxi respectivă şi
ecusoanele aferente, păstrând acelaşi număr de ordine, care vor avea
valabilitate 5 ani de la data atribuirii.
(4) Dacă documentele enumerate la alin. (2) nu sunt
depuse în termenul prevăzut, autorizaţiile taxi respective se retrag, iar
acestea împreună cu autorizaţiile taxi prevăzute la alin. (1) rămase
disponibile urmează să fie ulterior atribuite prin procedura de atribuire, după
1 ianuarie 2008.
Art. 44. - (1) Autoritatea de autorizare va anunţa
public toţi operatorii şi taximetristii independenţi, deţinători ai
autorizaţiilor taxi atribuite pentru autovehicule deţinute de aceştia în
proprietate sau în temeiul unui contract de leasing, să se prezinte în termenul
prevăzut de Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
pentru verificări privind modul de atribuire şi de utilizare a acestor
autorizaţii.
(2) Pentru verificare, se vor prezenta pentru fiecare
autorizaţie taxi următoarele documente, în copie:
a) autorizaţia de transport emisă de primărie,
valabilă la 1 ianuarie 2007 sau la data verificării, dacă a fost emisă după 1
ianuarie 2007;
b) autorizaţia taxi respectivă, valabilă;
c) cartea de identitate a autovehiculului care este
utilizat ca taxi, din care să rezulte că proprietarul autovehiculului este şi
deţinătorul legal al autorizaţiei taxi;
d) certificatul de agreare a autovehiculului respectiv,
cu viza de valabilitate;
e) dovada că memoria electronică a aparatului de taxat
este fiscalizată pe deţinătorul legal al autorizaţiei taxi;
f) dovada că taxiul respectiv
este arondat unui dispecerat, care constă în copia autorizaţiei dispeceratului
propriu sau în contractul cu un dispecerat.
(3) Documentele prevăzute la alin. (2) se compară cu
documentele existente la dosarul aflat la emitentul autorizaţiei taxi. In caz
de neconcordanţă între documentele prezentate, precum şi în cazul în care
documentele prezentate nu sunt în termenele de valabilitate precizate în lege,
autorizaţiile taxi respective şi ecusoanele aferente se reţin şi se retrag de autoritatea de autorizare.
(4) Autorizaţiile taxi împreună cu ecusoanele aferente
pentru care nu s-au depus documentele prevăzute la alin. (2) în termenul
prevăzut de Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările ulterioare, vor
fi reţinute şi retrase prin aceeaşi procedură ca la alin. (3), iar
autovehiculele taxi respective vor fi retrase din circulaţie începând cu 1
ianuarie 2008.
(5) După 1 ianuarie 2008, la sediul primăriei se va
afişa public o listă care va cuprinde:
a) autorizaţiile taxi, cu numărul de ordine atribuit
şi cu numărul de circulaţie a autovehiculului taxi care operează sub fiecare
autorizaţie, rămase valabile;
b) autorizaţiile taxi, cu numărul de ordine atribuit,
reţinute şi retrase.
(6) După verificarea documentelor prevăzute la alin.
(2), pentru autorizaţiile taxi rămase valabile autoritatea de autorizare va
proceda la vizarea acestora pentru conformitate, fără a aduce modificări
termenului de valabilitate.
(7) Autorizaţiile taxi reţinute şi retrase, cuprinse în
lista prevăzută la alin. (5) lit. b), urmează să fie atribuite ulterior, după 1
ianuarie 2008, prin procedura de atribuire prevăzută de lege.
CAPITOLUL VII
Cazierul de conduită profesională
Art. 45. - (1) Autoritatea administraţiei publice
locale organizează şi deţine o bază de date privind activitatea profesională,
evidenţa abaterilor de la conduita profesională şi a sancţiunilor pentru aceste
abateri pentru următoarele categorii de persoane:
a) persoanele care au calitatea de persoane desemnate
reprezentând transportatorii autorizaţi;
b) taximetristii;
c) alte persoane care desfăşoară activităţi în
executarea serviciilor de transport în regim de taxi.
(2) Includerea unei persoane în baza de date se face
pe baza unei declaraţii pe propria răspundere din care să rezulte că persoana
respectivă nu a comis abateri de la conduita profesională şi nu a avut
sancţiuni legate de această activitate.
(3) Datele referitoare la activitatea profesională,
abaterile de la conduita profesională şi de la prevederile standardului
ocupaţional şi sancţiunile primite pentru aceste abateri constituie cazierul de
conduită profesională al unei persoane. Un cazier de conduită profesională corespunzător
trebuie să confirme că în activitatea sa persoana a dovedit probitate morală şi
profesională şi că nu figurează cu abateri grave de la conduita profesională.
(4) Autoritatea administraţiei publice locale asigură
baza de date împotriva oricărui acces neautorizat al acesteia.
Art. 46. - Baza de date include în principal
următoarele date privind activitatea unei persoane:
a) documentele care atestă pregătirea profesională;
b) monitorizarea condiţiilor de menţinere a
valabilităţii acestor documente;
c) abaterile de la conduita profesională şi de la
prevederile standardului profesional, după caz;
d) sancţiunile primite;
e) monitorizarea contractelor de muncă încheiate şi
închise;
f) monitorizarea mişcării taximetristului de la un
transportator autorizat la altul;
g) monitorizarea cazurilor de reţinere a atestatului
profesional al taximetristului;
h) monitorizarea valabilităţii
atestatului profesional al taximetristului sau a certificatului de pregătire profesională
al persoanei desemnate;
i) monitorizarea îndeplinirii condiţiilor de capacitate
profesională şi de onorabilitate a persoanei desemnate din cadrul
transportatorilor autorizaţi şi al dispeceratelor taxi.
Art. 47. - Autorităţile administraţiei publice locale
se consultă cu asociaţiile profesionale reprezentative în vederea menţinerii la
zi a cazierului de conduită profesională.
Art. 48. - (1) Autoritatea de
autorizare, cu ocazia emiterii autorizaţiilor taxi, solicită persoanei
desemnate, care reprezintă transportatorul autorizat, să depună dovada
includerii tuturor taximetristilor utilizaţi în baza de date a unei autorităţi
publice locale.
(2) Dovada emisă de
autoritatea publică respectivă implică responsabilitatea acesteia privind
conţinutul cazierului de conduită profesională.
(3) Transportatorul autorizat solicită la angajarea
fiecărui taximetrist dovada că acesta este inclus în baza de date a unei
autorităţi publice locale. Pe baza dovezii, transportatorul autorizat solicită
în scris autorităţii administraţiei publice locale cazierul de conduită
profesională, care se anexează obligatoriu la dosarul de angajare.
Art. 49. - O persoană nu poate fi inclusă în mai mult
de o bază de date. Orice informaţie oferită de o persoană despre activitatea sa
profesională pentru a fi inclusă în baza de date are regimul unei declaraţii pe
propria răspundere.
Art. 50. -Autoritatea administraţiei publice locale
publică pe site-ul său lista cu numele şi prenumele persoanelor incluse în baza
de date, pentru care se poate elibera la cerere cazierul de conduită
profesională.
Art. 51. -Autorităţile prevăzute la art. 37 alin. (1)
din Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările ulterioare, furnizează
datele privind abaterile constatate de aceste autorităţi şi sancţiunile
aplicate pentru taximetriştii care activează în domeniul transportului în regim
de taxi, la solicitarea scrisă a unei autorităţi a administraţiei publice locale.
CAPITOLUL VIII
Abateri grave de la conduita profesională
Art. 52. - (1) Se consideră abateri grave de la
conduita profesională acele comportamente care:
a) afectează substanţial calitatea şi siguranţa
serviciului prestat;
b) vizează încălcarea legalităţii;
c) favorizează sau realizează evaziunea fiscală;
d) contorsionează sau elimină concurenţa;
e) instituie monopolul în piaţă sau manifestă tendinţe
monopoliste, neconcurenţiale.
(2) Abaterile grave de la conduita profesională a
transportatorilor autorizaţi constau în:
a) folosirea de documente sau declaraţii pe propria
răspundere false în autorizarea ori executarea serviciului respectiv;
b) practicarea de proceduri vizând realizarea sau
favorizarea evaziunii fiscale;
c) încălcarea repetată a metodologiei
privind modul de realizare a tarifelor pentru serviciile prestate;
d) încălcarea repetată a prevederilor contractului de
atribuire în gestiune delegată a serviciului şi ale regulamentului de
organizare şi efectuare a serviciului;
e) încălcarea repetată a prevederilor legale privind
respectarea legalităţii, siguranţa, calitatea şi continuitatea serviciului;
f) încălcarea repetată a prevederilor privind protecţia
clientului şi protecţia mediului;
g) încălcarea repetată a obligaţiei de a asigura
corecta funcţionare a aparatelor de taxat;
h) transmiterea autorizaţiilor taxi sau a copiilor
conforme, pentru a fi utilizate de către alte persoane juridice sau fizice;
i) încălcarea repetată a prevederilor privind
întocmirea contractelor de efectuare a serviciului şi/sau a documentelor de
plată anticipată a acestora în cadrul serviciului de transport în regim de
închiriere;
j) utilizarea aparatelor de taxat nefiscalizate sau a
aparatelor de taxat şi a staţiilor radio procurate nelegal;
k) folosirea taximetristilor
care nu deţin atestat profesional sau al căror atestat are valabilitatea
depăşită, precum şi a taximetristilor al căror cazier de conduită profesională
conţine abateri grave;
l) încălcarea repetată a
obligaţiei de a înştiinţa în scris autoritatea de autorizare la a cărei bază de
date este arondat taximetristul în legătură cu încetarea contractului
individual de muncă sau în legătură cu sancţiunile disciplinare pe care le-a
aplicat acestuia, precum şi de a solicita taximetristului cazierul de conduită
profesională înainte de a-l utiliza;
m) nedeclararea sau declararea incorectă a veniturilor
realizate din sumele încasate din prestaţiile realizate, conform datelor
furnizate de rapoartele de încheiere zilnică, de rapoartele memoriei fiscale
ori de alte documente, după caz;
n) persoana desemnată nu a declarat că are interdicţia
de a profesa, prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă şi irevocabilă sau
în cazurile prevăzute de Legea nr. 38/2003, cu modificările şi completările
ulterioare;
o) persoana desemnată nu deţine
în evidenţă cazierul de conduită profesională pentru fiecare taximetrist
utilizat.
(3) Abaterile grave de la conduita profesională a
taximetristilor sunt:
a) încălcarea repetată a obligaţiilor pe care le au în
relaţiile cu clienţii şi cu autorităţile competente de control;
b) încălcarea repetată a obligaţiei de a pretinde de la
client contravaloarea serviciului, fără ca aceasta să fie înregistrată de
aparatul de taxat, precum şi a obligaţiei de a emite şi elibera bonul pentru
client;
c) încălcarea interdicţiei de
a se implica, prin intermediul taxiului sau fără, în acţiuni cu caracter
infracţional ori antisocial;
d) încălcări repetate ale interdicţiei de a realiza
intervenţii asupra regimului de operare a aparatului de taxat, asupra modului
de înregistrare în taximetru şi memoria fiscală a parametrilor serviciului, în
scopul creşterii sumei de încasat sau al ştergerii înregistrării în memoria
fiscală;
e) refuzul repetat nejustificat al executării cursei
la cererea expresă a clientului;
f) încălcarea repetată a
obligaţiei de a nu scoate din funcţiune aparatul de taxat în timpul executării
unei curse;
g) utilizarea în timpul prestării serviciului a altui
aparat de taxat decât cel fiscalizat pe autoturismul respectiv;
h) încălcarea repetată a interdicţiei de a executa
serviciul de transport în regim de taxi în alte localităţi decât în condiţiile
prevăzute de lege.
(4) Abaterile grave de la conduita profesională a
dispecerilor taxi sunt următoarele:
a) încălcarea interdicţiei de a realiza contracte de
dispecerizare aplicând proceduri discriminatorii transportatorilor autorizaţi
deserviţi;
b) încălcarea interdicţiei de a deservi autovehicule
fără ca acestea să deţină autorizaţii taxi sau care deţin autorizaţii taxi ce
nu le aparţin ori sunt emise de autoritatea de autorizare a altor localităţi;
c) încălcarea interdicţiei de a utiliza practici
destinate controlului pieţei, practici monopoliste şi practici destinate
eliminării ori distorsionării concurenţei;
d) încălcarea repetată a obligaţiei de a informa
clientul, la cererea acestuia, asupra modului de realizare a comenzii şi asupra
tarifelor practicate.
(5) Abaterile grave de la conduita profesională pot
constitui motivele reţinerii şi retragerii autorizaţiei de transport sau a
autorizaţiei de dispecerat taxi, precum şi ale anulării certificatului de
atestare a pregătirii profesionale ori a certificatului de competenţă
profesională, ca urmare a constatării acestor abateri în urma controalelor sau
a sesizărilor primite.
CAPITOLUL IX
Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 53. - (1) In condiţiile în care consiliul local
sau Consiliul General al Municipiului Bucureşti nu poate asigura suficiente
locuri de aşteptare a taxiurilor pentru clienţi, poate amenaja staţii taxi, cu
avizul Poliţiei Rutiere, în care clienţii pot aştepta sau pot opri, prin semnalizare
cu mâna sau prin alte mijloace, taxiuri comandate, respectiv taxiuri aflate în
mişcare, în poziţia „Liber".
(2) Staţiile de aşteptare a clienţilor pentru taxiuri
astfel înfiinţate trebuie să asigure un singur loc pentru un taxi oprit
temporar pentru îmbarcare sau debarcare clienţi şi să fie semnalizate
corespunzător şi dotate cu telefon public, tablou cu numerele de telefon ale
tuturor dispeceratelor taxi şi indicator care, la comanda clientului,
semnalizează luminos taximetristului aflat în mişcare prezenţa clientului în
staţie.
(3) Se interzic oprirea şi staţionarea altor
autovehicule decât taxiurile în locurile de aşteptare respective.
Art. 54. - (1) După finalizarea procedurii de
licenţiere a unei autorităţi de autorizare de către A.N.R.S.C.U.P, aceasta va
prelua imediat toate autorizaţiile de transport, autorizaţiile de taxi şi
autorizaţiile de dispecerat taxi existente şi le va preschimba gratuit cu
documentele similare de tip nou.
(2) Inainte de preschimbare,
autorităţile de autorizare licenţiate vor verifica dacă au fost respectate
prevederile cuprinse în art. 42 şi 44, reţinând şi retrăgând acele documente
care au fost atribuite, eliberate, menţinute sau prelungite ca valabilitate cu
încălcarea prevederilor legale.
Art. 55. - Preschimbarea sau eliberarea autorizaţiilor
taxi şi a ecusoanelor se face conform art. 21.
Art. 56. - Contravenţiile, sancţiunile, măsurile
administrative, ca sancţiuni complementare, privind reţinerea, suspendarea,
retragerea sau anularea, după caz, a unor autorizaţii, copii conforme, atestate
profesionale sau contracte, se constată şi se sancţionează potrivit
prevederilor Legii nr. 38/2003, cu modificările şi completările ulterioare.